اولا حابب اعيد عليكم كلكم بمناسبه عيد الفطر المبارك اوعى الكحك والبسكوت ينسيك ان عندك امتحانات في شهر مارس وعندك منهج لازم يتذاكر اولا لو انت ما اتفرجتش على فيديو فرم نص المنهج روح اتفرج عليه وكمان اوعى تنسى الامتحانات الاسترشاديه كويسه جدا جدا وتجهزك جامد علشان تدخل على امتحانات شهر مارس واحنا باذن الله مكملين معض بعض حل كتاب الامتحان والفيديو ده هنكمل التداخل والحيود ويبقى كده فاضل لنا اربع دروس اربع ايه دروس هانت اهي ناخد اول سؤال بيقول لك ظاهره التداخل في الضوء تنتج عن تراقب الموجات يعني ايه تراقب الموجات يعني الموجه هتتراقب فوق ايه موجه فهتتجمع لو كانت قمه وقمه او قاع تدينا منطقه مضيئه يعني تداخل بناء والقمه والقاع يدينا تداخل هدام منطقه ايه مظلمه كانك بتجمع مين الموجات يبقى تراكم الموجات هو جمع الموجات تمام يعمل الشك المزدوج في تجربه توماس يونج كمصدر دو مرتبطين فاننا نعني بالترابط ان المكتين الصادرتين عن الشك المزدوج متفقتين في الطور خد بالك يا جماعه هيقول لي متساويين في السرعه ما اي موجه كهرومغناطيسيه متفقه في الايه؟ في السرعه ده موجه الراديو متفقه مع الضوء تمام فايه المميز في المصادر المترابطه ان ليها كل حاجه نفس التردد نفس الطول الموجي نفس نفس الاتجاه نفس الازاحه نفس السرعه يبقى نفس مين؟ نفس الطور نفس مين؟ الطور لازم نفس الطور في تجربه اشك المزدوج ليانج لا يعتمد قال لك اهو لا يعتمد اتساع الهدى بالتداخل يعني دلتا واي دي يا جماعه لا تعتمد على مين؟ اللي بره القانون ما بيعتمدش عليه تعتمد على الطول الموجي تعتمد على المسافه بين الشق المزدوج والحائن تعتمد على المسافه بين الشقين بتعتمد على الثلاث حاجات دول اي حاجه غير الثلاثه دول يبقى لا تعتمد عليه المسافه بين المصدرين الضوئيين المترابطين اللي هي الدي لا هي بتعتمد عليها المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحائل الاستقبال بتعتمد عليها اللي هي الار موجوده الطول الموجي بتعتمد عليه اللي هو لمضه المسافه بين حاجز الشق المزدوج ومصدر الضوء ما بيعتمدش عليها لان هي مش موجوده فين في القانون المصدر اهو يا جماعه هو بيقول لك المسافه دي المسافه دي انا ماليش دعوه ايه بيه انا لي دعوه بين المسافه بين الشقين المسافه بين مين الشقين ومين والحائل او المسافه بين الشقين بس اللي هي الدي تمام والطول الموجي ايه اللي بيدخل السؤال اللي بعضه بيقول لك في تجربه الشك المزدوج ليونج تقل المسافه بين الهدب التداخل يعني دلتا واي بتقل اكتب القانون دلتا واي تساوي طول موجي ار على دي تعالى كده هو عايز مين هو عايز تقل يبقى عايز ده تقل لا تقلل لي طول موجي لا تقلل لي المسافه بين الشقين والحائل لا تزود لي المسافه بين الشقين استخدام دوزه شده عاليه الشده مش هتاثر معايا في الموضوع لان هي مش موجوده في القانون نقص المسافه بين الشقين انا لو قللت المسافه بين الشقين دي هتزيد يبقى دي غلط زياده المسافه بين الشقين زياده المسافه بين الشقين اه لو انا زودت دي هتقل اللي هي يا جماعه الدي هي مين الدي يبقى الدي هي المسافه بين الشقين زياده الطول الموجي لو انا زودت الطول الموجي كانت دلتا واي ايه زادت فالاجابه هنا ج سؤال حلو هو درس التداخل والحيود من الدروس اللذيذه باخدها كده من وجهه نظري هي استراحه ما بعد الانكسار الانكسار كسرنا اصر وسطي انا حرفيا اسئله كتيره شرح كتير وهكذا وحوراته كتير لكن التداخل والحيوض هو قانون في التداخل والحيود ا كلمتين تمام بيقول لك اي الاشكال التاليه يمثل هدب التداخل المتكونه على حائل المستوى في تجربه تومس يانج هدب التداخل هدب متساويه يعني المناطق المضيعه قد بعض والمناطق المظلمه قد بعض فهي الاجابه مين؟ الاجابه ا لكن هنا ده كبيره بعد كده بتصغر ده شكل حيود اكتر ده مش موجود عندنا ولا ده موجود عندنا المضي هو اللي في النص دايما سواء تداخل او حيود الحيود بيبقى فتحه واحده او شق واحد او سن مدبب واحد لكن التداخل بيبقى ناتج عن شقين او مصدرين في تجربه الشق المزدوج ليانج اي من الاشكال البيانيه التاليه يمثل علاقه بين المسافه بين مركز الهدب المركزيه او مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه لها اللي هي الدلتا واي والمسافه بين حاجز الشك المزدوج والحائل اللي هو الار طب ما الار والدلتا واي علاقه طرديه اهي دلتا واي تساوي طول موجي ار على دي لما تزود ده هتزود ده عند ثبوت مين الباقي سؤال حلو في تجربه الشك المزدوج ليونج عند زياده شده الضوء المستخدم فان المسافه بين مركزي الهدبه المركزيه ومركز الهبه المظلمه الاولى ولا اي حاجه ولا اي حاجه الشده ما بتاثرش الشده مالها ما بتاثرش لان هي مش موجوده في القانون اول سؤال اهو بيقول لك في تجربه الشق المزدوج اذا كانت المسافه هنا اصعب حاجه ان انا اطلع المسافات لان اللمضه هي المسافه بين قيمتين او قاعين في الموجه صح الدي هو المسافه بين الشك المزدوج يعني الفتحتين بين المسافه بين الفتحتين او بين المصدرين طب الار المسافه بين الشك المزدوج اللي هي الفتحتين وحائل الاستقبال او شاشه الاستقبال تمام فكلها مسافات يعني في تجربه الشك المزوج اذا كانت المسافه بين مين بين الشقين يبقى دي الدي بالمتر اه بالمتر مظبوطه والمسافه بين مركزي هدبتين متتاليتين من نفس النوع دي الدلتا واي يبقى الدلتا واي المسافه بين هتبتين من نفس النوع مضيء مضيء مظلم او مظلم بس هنا بالملي يبقى اضرب هنا في 10 اس سالب 3 وكان حائل الاستقبال هدى بالتداخل على بعد على بعد يبقى دي الار من حادز الشق المزوج فان الطول الموجي اولا انا عارف قانون الدلتا واي بتساوي لمضه في ار على الدي طب انا عايز اللمضه يبقى ده في ده على ده دلتا واي في دي على الاي تعال كده نعوض دلتا واي 3 7 5× 10 اس س-3 الدي اللي هي المسافه بين الشقين 10 اس سالب ا على الار اللي هو 75 تمام بس الناتج اللي هيطلع هيطلع بالمتر هيطلع بمين بالمتر يبقى 3 ع 7 5 في 10 اس سالب 3 في 10 اس س-4 على 75 يطلع 5× 10 اس س-7 يبقى انا عندي يا جماعه الطول الموجي بتساوي 5× 10 اس س-7 متر طب هنا الاجابه بمين؟ بالانجسترون طب ما انا عارف ان الانجسترون علشان احوله لمتر بضرب في 10 اس سالب3 سالب 10 انا اسف سالب مين 10 ده الملي اللي بسالبثلا طب انا عشان احول المتر الانجسترون بضرب في 10+ 10 انا هحول الكبير لصغير يبقى الرقم ده هضربه فين في 10 اس 10 يطلع 5000 يطلع كام 5000 5000 انجسترون كده انا حولت طب السؤال رقم تسعه بيقول لك الشكل البياني المقابل يمثل علاقه بين المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه الاولى اللي هو دلتا الطوالي والطول الموجي لمضه للضوء المستخدم في تجربه الشك لمزدوج ليك فاذا كانت المسافه بين الحاجز المزدوج وحائل الاستقبال الهدم اللي هو الار الار بواحد فان المسافه بين الشقين اللي هو مديكدي نكتب القانون الاول دلتا واي تساوي لمض في ار على انا عايز اللي تحت يبقى بدل بس يبقى الدي هتساوي ساوي لمضه في ار على دلتا واي بس لازم يا جماعه تتعلموا الحركه دي حركه ان انا اطلع المعاطه هنا وابدل واعمل مقص بلاش مثلثات بلاش مثلثات لان القوانين في سنه تهوي القانون بيبقى كبير مافيش مثلث هيشيل مثلا خمس ست حروف مثلا تمام فلازم تعمل مص انا عايز ده هبدل ده حاجه بسيطه جدا طب تعال كده نعوض ادي الدي الطول الموجي هاخد اي رقم من هنا على اي رقم من هنا اهو هنا هاخد ال 700 واجي كده السبعه اشتغل عادي الطول الموجي 700 بس 700 نانو النانو في 10 اس سالب ت الار الار بواحد على الدلتا واي الدلتا واي سبعه بس 7 ملي يبقى في 10 اس سالب بس كده يبقى 700 في 10 اس سالب ت عشان ده نانو في ال 1 على 7 في 10 اس سالب3 عشان ده مين الملي يطلع 10 اس سالب ا 10 اس سالب مين اربعه لان ده بالمتر واحد هتقول لي ده 1× 10 اس سالب ا يا مستر مش موجود في الاختيارات يا حبيبي الواحد ما بيتكتبش ماشي عشان انا عارف ان ساعات بتهيسه كلنا بنهيس بعد الكح بيبقى في تهييس معروفه يعني في تجربه يونج اذا كانت المسافه بين مصدرين مترابطين قبل كده قال لك ايه المسافه بين الفتحتين المسافه بين الشقين هي ما هو اصلا كل فتحه هتعمل كمصدر للضوء والمصدر ده مترابط مع المصدر ده يعني ايه مترابطين يعني هما نفس كل حاجه نفس ايه نفس كل حاجه يبقى ده يا جماعه الدي بس هضرب ده في 10 اس سالب3 وتك كونت هدبه تداخل على حائل يبعد 60 سم يبقى ده الار بس ده بالسنت يعني في 10 اس سالب ا عن الحاجز المصدارين المترابطين وكان مركز الهدبه الثالثه ايوه الهدبه الثالثه المضيئه على بعد من الهدبه المركزيه يبقى دي يا جماعه اكس عايز اقوللك انا فاكر قانون الطول الموجي طالب قانون الطول الموجي بيقوللك اكس على عدد الموجات صح اكس على ال على فكره الدلتا واي بردك هو اكس على عدد الهدب على عدد الدلتا واي على عدد مين الدلتا واي تمام فاكر هنا كنا بنقول ايه اه لو قمه وقمه قاع تداخل تداخل تخلخل تخل زي بعض كنا بنطرح الرقمين لكن لو كان قمه قمه ورايح للقاع رايح للقاع كنت بطرح وبزود نص بزود مين؟ نص طب لو بدا بالقاع بدات بالقاع ورايح للقمه كنت بطرح عادي بس بنقص نص هنا يا جماعه العكس لو زي بعض خلاص انا هطرح مافيش اي مشكله بس انا لو بدات بالمضيء بدات بمين؟ بالمضيء ورايح للمظلم هنقص نص هنقص مين؟ نص لكن انا لو بدات بالمظلم بدات بالمظلم ورايح للمضيء فانت تزود ايه؟ نص تمام لان هنا يا جماعه هد المركزيه هي كنت بتبدا بمضيء انا ببدا بالمضيء لكن هناك انا كنت ببدا بمين بالايه بالحته من صفر ببدا من الصفر ولا ببدا من القمه ولا ببدا من مين من القاع تمام فهنا يا جماعه الموضوع سهل جدا لان الهبه الثالثه المضيئه والهبه المركزيه كده كده ايه مضيئه يبقى مضي مضيئه انا هطرح بس يبقى عادي المسافه هنا سته من في 10 اس سالب 3 عشان ملي على 3 ناقص المركزيه اللي هي صفر يبقى 3 ناقص مين صفر يبقى دي على اللاه يبقى دي من في 10 اس سالب مين 3 كده انت جبت الدلتا واي كده جبت مين الدلتا واي ضربت في 10 اس سالبثلا عشان احول بس الملي لمتر تمام كده انت جبت الدلتا واي طب هو عايز مين عايز التردد طب انا القانون ما فيهش تردد بس في طول موجي هات الطول الموجي الاول يبقى انا عارف ان الدلتا واي هتساوي الطول الموجي في الار على الدي هات لي الطول الموجي دلتا واي في دي على الار يبقى ده في ده على ده تعال نعوض ده 0.2 0.2 في 10 اس س-ب3 والدي الدي 1 و6 و10 اس سالب3 على الار اللي هو 60 سم يعني اللي هو 6 ما هو 60× 10 اس سال ا تديك 0.6 على كده ادي 0.2× 0.2 في 10 اس س-3 في 1.6 في 10 اس سالب3 على. ده الطول الموجي يا جماعه اللي هو 5 ع 3 3× 10 اس سالب 7 متر هو مش عايز الطول الموجي هو عايز التردد عايز مين التردد اوعى تختار اهو رقم قريب منه لا لا مش هو طب انا اجيب التردد ازاي احنا عارفين قانون سرعه الضوء في الفراغ بيساوي الطول الموجي في مين في التردد صح يبقى التردد هيساوي سي على لمضه السي اللي هو 3 في 10 اس 8 على الطول الموجي اللي احنا لسه جايبينه 5 علامه 3 3 في 10 اس سالب مين س يبقى هنا السي على الانسر يبقى 5 ع 6 علامه مين سته شفت ب بردك جت معاك ايه بالكفته اهو قلت لك ما تختارش الخمسه واحنا اخترنا مين الخمسه تمام ده تشابه تشابه ان هنا 5 وهنا 5 اوعى اوعى لازم تركز هو عايز مين هو عايز هنا التردد عايز النيو ماشي السؤال اللي بعده الشق او الشكل المقابل يمثل تجربه الشك المزدوج ليانج اذا سقط على الشك المزدوج ضوء احاد الطول الموجي لمضه وكانت الار بتساوي 10 اس ا دي فان بالراحه كده اكتب القانون عادي دلتا واي ار في لمضه على دي عادي كده كده ضرب تعال نعوض ادي الدلتا وا هو قال جمله واحده قال الار بتساوي 10 اس ا دي ادي الدي اهي هكتب بس الار واعوض مكانها 10 اس ا دي في مين في لمضه دي هتروح مع دي يبقى الدلتا واي هنكتبها على جنب الدلتا واي تساوي اس 4 لمضه ايه الفكره في السؤال؟ ما فيهوش اي فكره بس هو عايز يعودك للسنه الجايه على حته التعويض على حته مين؟ التعويض ان انا اعوض برموز حته التعويض برموز دي بتعمل قلق كبير ان انا اشيل الار واحط ما قيمتها والدي اطيرها مع الدي ممكن انت تشوفها سهله عشان انت طالب مميز لكن بعد كده لما تكون المعادله كبيره حته انها اعوض بمجهول بمجهول ول دي بتكون صعبه فهنا واضع السؤال هنا عايز يمرنك للسنه الجايه بس سؤال رقم 12 بيقوللك الشكل التالي تبين مواصفات مختلفه لتجربه يونج اللي تداخل الضوء في اي هذه الاشكال تكون المسافه بين الهدبين اكبر طب بالراحه كده ادي الدلتا واي تساوي لمضه في ار على دي هحسب كل واحده واشتغل طب هنا دي هكتبها واحد انا كده كده مش عايز رقم انا عايز نسبه وتناسب بدلاله الدي طب الاولاني يا جماعه الاولاني الطول الموجي 400 انا مش هحاول انا كده كده كلهم نفس الوحدات خلاص مش هحول يبقى 400 في الار اللي هي واحد على الدي اللي هو بواحد تطلع 400 ايه 401 على دي مثلا تمام بس هي 400 في الاول وفي الاخر في 10 اس سالب ت مش مشكله انا هحول بس هشتغل دي 450 ايوه هنا واحد وواحد الار والدي هنا بنص اكتب نص انا بعوض بالقانون عادي تطلع 990 طب تعالى هنا وهنا ده 500 انا بعوض بالقانون الار بنص يبقى في نص على الدي با 2ين واضح جدا ان دي صغيره جدا 125 تعالى الاخيره 600 في 1.5 على التلاه تطلع 300 واضح جدا ان دي اكبر حاجه تمام واحد يقوللي طب انا ممكن استخدم اقول ايه ما هو اللمضه مع دي اقوللك ما دي 600 اكبر طول موجي ما اخترتهاش تمام لازم تحسبها لان هنا كله متغير الار متغيره واللمضه متغيره والدي متغيره والدي ايه متغيره فانت لازم تحسب كل واحده سؤال رقم 13 بيقوللك الشكل البياني المقابل يمثل علاقه بين المسافه بين مركزي هدبتين موضعتين متتاليتين اللي هي دلتا واي ومقلوب المسافه بين الشق المزدوج واحد على دي فاذا كان البعد بين الحاجز الشق المزدوج وحال الاستقبال 2 متر يبقى ده ار فان الطول الموجي المستخدم خد بالك هنا واحد على دي مش دي يعني ماينفعش تاخدها في القانون وتعوض فانا اول خطوه كده هجيب الميل واعلمكم حركه لو الناس ما بتعرفش تجيب الميل الميل الرموز بس دلتا واي فوق واحد على دي مقام المقام بسط يبقى دلتا واي في دي يبقى الميل دلتا واي في دي طب الدلتا واي في القانون لمضه في ار في دي ده في ده اه دلتا واي في دي اعمل ده ده هيساوي لمضه في ار يبقى هنا الميل الميل هو لمضه في ار يبقى الميل لمضه في مين في ار بالراحه كده يبقى انا هجيب الميل الحسابي القيمه بتاعه الميل اللي هو فرق الصادات على السينات عادي 10 اهي في 10 اس سال متر يبقى يبقى هضرب هنا في 10 اس س- ا على 1000 هكتبها 1000 هنا زي ما هي على مين؟ على ال000 تعال نجيب الميل كرقم يبقى 10× 10 اس س- ا على ال 1000 طلع 1× 10 اس س- س هو الميل ده ايه؟ الدلتا ده الميل اهو الميل هو لمضه في الار هو الار قال بكام باتنين الار قل باين المضروب ينزل مقسوم يبقى الار هتساوي 1 في 10 اس سالب س على الاتنين يبقى الانسر على الاتنين تطلع 5 في 10 اس سالب س فين 5 في 10 اس سالب س اللي هي دي يا استاذنا انا ما بعرفش اعمل الميل هقول لك ببساطه انا ممكن اشتغل عادي هو القانون ايه؟ القانون بيقول لك الدلتا واي بتساوي لمضه في ار على دي بالراحه كده لو انا اخدت ارقام وعوضت بيها يعني هنا ادي 10 في 10 اس سال ا تساوي اللمضه دي اللي انا عايزها ودي با 2نين ما عنديش الدي بس انا عندي واحد على دي واحد على مين؟ واحد على دي تمام طب ما جي على جنب كده اجي على جنب اقول واحد على دي بتساوي 1000 واحد على دي بيساوي كام؟ 1000 يبقى الدي هبدل يبقى الدي هتساوي 1 على 1000 بدلت يبقى واحد من 1000 واح من مين؟ من 1000 اهو 1 على 1000 اللي هو اللي هي 10 اس سالب مين 3 بس وتشتغلها كانها مساله يبقى انا عكست ده مش ده واحد على دي هات لي الدي وخده وعوض بيه تمام يبقى ده في ده على ده اهو 10× 10 اس سالب ا في 10 اس سالب3 على انين تطلع نفس الاجابه ده الناس اللي ما بتعرفش تعمل مين ميل يعني بتجيب الميل وتجيب القانون تجيب منه الميل وتساوي الرقم بالرمز تمام انا علمتك طريقه تانيه ان انا اقلب اللي تحت اقلب مين اللي تحت وخلي بالك من التحويلات بتاعتك نشوف السؤال رقم 14 بيقوللك الشكل التالي وضح تجربه شق المزدوج ليانج فان المسافه بين الحاجز الشق المزدوج وحائل الاستقبال الهدى بتساوي يبقى هنا يا جماعه هو عايز مين عايز الار طب الار هي المسافه بين الشقين والحائل اللي هو دي تمام طالما هو مديني رسمه يبقى انا هطلع البيانات من الرسمه اولا القانون ن دلتا واي اللي هي المسافه بين هتبتين من نفس النوع هتساوي الطول الموجي في الار على الدي يبقى الار هتساوي ده في ده على ده دلتا واي في دي على اللمضه بالراحه كده اللمضه 500 نانو يبقى 500 في 10 اس سالب ت الدي هو عامللك هنا خط كده معرفش انت شايفه ولا كدههو بقولك المسافه دي 0.5 تبقى الخمسه دي كمان خمسه ايه؟ من ما دي قسمه نصين يبقى الدي بتاعتك هي المسافه دي كلها طب الحته دي ايه؟ الحته دي يا جماعه نص دي خد بالك من الحته دي يبقى هو قاسم اهو بالنص يبقى دي نص دي ودي نص دي يبقى الدي بتاعتك على جنب ايوه 0.5× من في 2 ملي يبقى في 10 اس سالب يبقى ضربتها في انين ليه؟ لان هو مديك نص الدي تمام يبقى 5 في 2× 10 اس سالب3 دي مين دي؟ دي دي الدي تمام يبقى الدي بتاعتك 1× 10 اس س-4 ناقص الدلتا واي ركز معايا الدلتا واي هي المسافه بين هتبتين من نفس النوع او مركزي هدتين من نفس النوع مظلم ومظلم او مضيء ومضيء هو مديك 12 هل ال 12 دي دلتا واي لا ده ال 12 اكبر من انين دلتا واي او لاثه تعالى كده نعد من مظلم لمظلم ادي كده واحد من مظلم لمظلم ادي كده اثنين من مظلم لمظلم ادي كده ايه لاثه يبقى الدلتا واي هتساوي اكس على عدد الهدى طب الاكس اللي هي المسافه اللي هي 12 في 10 اس سالبثلا كم هدبه دول من مظلم لمز ادي واحد ادي انين ادي لاه يبقى على اللاه 12 على 3 فيها الاربعه 12 على 3 فيها الكام اربعه يبقى 4× 10 اس س-3 تعال نعوض بقى يبقى 4× 10 اس س-3 في 10 اس س-4 500× 10 اس س-9 تطلع الاجابه 08 م هنا السؤال فيه خدعتين اول خدعه ان دي مش الدي دي نص الدي لازم اضربها في اثنين خدعه الثانيه ان دي مش دلتا واي يبقى لازم اقسمها على لاثه ومساله عاديه خالص هم بس الخدعتين بس ان تضرب المسافه دي باثنين عشان تجيب الدي تقسم ده على الثلاثه عشان تجيب الدلتا وا ل مساله حلوه قوي سؤال رقم 15 في تجربه يونج النسبه بين بعد المركز الهبه المركزيه عن مركز الهبه المضيعه الاولى ايه الدلتا واي في حاله استخدام الضوء الاحمر والضوء البنفسيه طب بالراحه كده هو عايز دلتا واي احمر على دلتا واي بنفسجي على دلتا واي بنفسجي بنفسجي اللي هو بلو يعني ولا انا فاشل في الانجليزي شويه يعني بنفسجي فاولنت فايلنت في ماشي في اعتقد كده يعني عند ثبوت بقيه الابعاد يعني هو مثبت كل حاجه بس هو غير مين غير اللون يعني غير الطول الموجي انا عارف ان الدلتا واي بتساوي طول الموجي في ار على الدي ده ثوابت يبقى دلتا واي هيتناسب تناسبا طرديا مع الطول الموجي طب ما انا عارف ان الطول الموجي الاحمر اكبر من البنفسجي يبقى اكبر على اقل اكبر من واحد طبعا يبقى كده في معلومه حلوه كل ما الطول الموجي يزيد كل موضوع وضوح وحجم الهدى بالمضيعه والمظلمه تزيد كلام حلو جدا عشان كده الاحمر اكبر من مين؟ من البنفسجي في تجربه الشك المزدوج لتوماس يونج اتمنى اكون بنطق اسمه صح عند استخدام الضوء الاخضر طول الموجي يبقى ده استخدم الطول الموجي الاخضر ندي باللون الاخضر اهو عشان ايه كل حاجه طبعا الخضراء ماشي يبقى ده الطول الموجي الاخضر جرين حرف الجي كانت المسافه بين هتبتين مركز هتبتين مضيتين متتاليتين اللي هو الدلتا واي يبقى دي دلتا واي بس بتاعه الجدرين فان المسافه بين مركزي هدبتين مضادتين متتاليتين عند استخدام الضوء البنفسجي يبقى انا استخدمت الضوء ايه؟ البنفسجي يبقى ده لمضه بنفسجي طب ما انا لسه كاتب القانون ده كاتب كده دلتا واي على دلتا واي تساوي طول الموجي طول الموجي جرين اخضر البنفسجي اخضر البنفسجي تعال نعوض بقى طول الموج الاخضر 550 نانو وده بالنانو خلاص مشيها كلها بالنانو وده بالملي يبقى ده هيطلع بالملي ما نحولش حاجه بقى يبقى طول الموج التاني 400 الاخضر 0 عمه 2 7 5 ده انا مااررفوش مقصك الجميل ده في ده الموجود في الموجود على صاحبه مش موجود كان بيعلمنا كده في ابتدائي الموجود في الموجود على صاحبه مش موجود مقص 27 5 في 400 على 550 طلع 0.2 من فين 0.2 من اهي السؤال رقم 17 بيقول لك في تجربه يونج اذا كان البعد بين مركز الهدبه المضيئه الخامسه ومركز الهبه المركزيه هو اكس فان البعد بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه ومركز الهبه المركزيه هو طب تعال نرسمها بعد كده اقول لك خدعه جميله جدا من غير رسم هفترض ان دي المركزيه اللي هي كام؟ صفر الناحيه دي زي الناحيه دي ودي المظلمه وادي مضيئه وادي مظلمه واحده مض وواحده ايه مظلمه ادي مضيئه وادي مظلمه وادي مضيئه وادي مظلمه وادي مضيئه دي المركزيه رقم صفر ادي المضيئه الاولى ادي المضيئه الثانيه ادي المضيئه الثالثه ادي المضيئه الرابعه وحد الخامسه يعني ادي المظلمه ادي المضيئه الخامسه وادي المظلمه طب تعال كده نحط المظلمه دي المظلمه الاولى دي المظلمه الثانيه دي المظلمه الثالثه دي المظلمه الرابعه دي المظلمه الخامسه دي المظلمه السته اول حاجه قال لك المسافه بين الهدبه المضيئه الخامسه فينها الهدبه المرضيه الخامسه اللي هي دي والهدبه المركزيه الحته دي كلها اسمها ايه اكس طب دي كام دلتا واي طب تعال كده نعد مع بعض ادي واحد دلتا واي من مركز مضيع لمضيء دلتا واي ادي انين دلتا واي ادي 3لاه دلتا واي ادي اربعه دلتا واي ادي خمسه دلتا واي يبقى دي خمسه دلتا واي يبقى انا لو عايز اجيب الدلتا واي هتساوي اكس على الخمسه اخليها على جنب كده دي الدلتا الواي واحده طب وهو عايز مين عايز المسافه خليها لون بس غريب لون اخضر مثلا عايز المسافه بين الهدبه المظلمه الثانيه والمركزيه فين المظلمه الثانيه اهي والمركزيه طب دول كام واحده ادي واحده دلتا واي من مضيئه لمضيئه وادي نص يبقى دي واحده ونص يبقى دي واحده وايه ونص طب هو عايز مين عايز الدلتا واي هتساوي اكس اللي هو عايزها على كام على واحده ونص يبقى من المضيع المضيئه دي كده واحده والمضيئه المظلمه ادي نص يبقى دي واحده ونص طب ما دلتا واي بكام؟ دلتا واي اكس على الخمسه يبقى شيل دي ودي اكس على الخمسه يبقى انا عايز الاكس اللي هي بتاعه المظلمه لحد المظلمه التانيه لحد المركزيه هيبقى ده في ده يبقى ده هيساوي اكس على خ في 1.5 واحد وايه؟ ونص يبقى 1 على 5 في 1.5 الاكس دي غير الاكس دي اكس انين نسميها مثلا 3 على 10 اكس 3 على مين 10 اكس يا استاذنا هو انا عندي وقت ان انا ارسم يا حبيبي هقول لك خدعه جميله جدا فاكر لما كنا بنجيب عدد الموجات في الموجه المستعرضه او الموجه الطوليه كنت بقول لك من قمه لقمه كنت بتطرح صح ومن قاع لقمه كنت بتطرح وتنقص نص طب من قمه لقاع كنا ايه؟ كنا بنطرح ونزود نص تعال نفتكرها مع بعض لو زي بعض قمه لقمه او قاع لقاع خد بالك من تضاغط لتضاغط من تخل لتخل كان عدد الموجات هيساوي الطرح الطرح يساوي مين؟ الطرح يعني من القمه الاولى مثلا للقمه التالثه يبقى 3 نا 2 يبقى عدد الموجات انين لكن لما كنت ببدا بالقمه واروح للقاع كنت بقول ان ال تساوي الطرح بدات بالقمه يبقى زائد نص فاكرها لما كنت بقول من القاع للقمه كنت بقول ان ال له عدد الموجات الطرح ناقص نص طب افتكر معايا بقى احنا هنا بقى تعالى احنا هنا ما عندناش قاعمه عندنا مضيء ومظل فبقول لك كده لو مضيئه لمضيئه واوعى تنسى ان المركزيه رقمها صفر وهي مضيئه هعمل عمليه طرح زي مين؟ زي السؤال الاولاني اهو زي السؤال مين؟ الاولاني مضيئه الخامسه والمركزيه ما المركزيه مضيئه يبقى 5 ناص 5 خلاص اهي من غير مارسم صح طب المشكله بقى في المظلمه المشكله بقى في مين؟ في المظلمه تعال ركز كده معايا لو انا بدات بالمضيئه اللي هي المركزيه ورائح للمظلمه عارف هتعمل ايه هيبقى ال ان هتساوي الطرح ناقص نص طرح ايه ناقص نص يا استاذنا ده انا ناس ده انا متخيل في مخيلتي ان المضيء هو الموجب والمظلم هو السالب كنت انا ايه رايح ليها اللي بدات بيه كنت ببدا بالموجب لا هنا عكس الموجات يعني انا لو بدات بالمظلم بدات بمين بالمظلم ورايح للمضيء هيبقى ايه ال هتساوي الطرح زائد نص ليه لان انا عندي هنا ان المركزيه مش واخده رقم دي صفر فانا بادئ بمظلم بادئ بمين؟ بمظلم بادئ بزياده نص تمام يبقى لو بادئ بمظلم هزود نص بادئ بمضيء هطرح نص طب في المساله بتاعتنا يا جماعه في المساله بتاعتنا هو بيقول لك ايه؟ بص كده بص كده قال لك من المظلمه الثانيه لمركز الهدبه المركزيه على فكره المركزيه دي رقمها صفر يعني بدا بالمضيء رايح المظلم يبقى تعال كده نجيب ال ان في الحاله التانيه ده مظلم التانيه يبقى 2 ناقص صفر بس اهو بس بدا بالمضيء فكره بدا يعني الرقم اللي هنا بدا اول رقم الاصغر ناقص نص ناقص مين نص يبقى 2 نا صفر ا ناقص نص يبقى واح ونص طب ما خلصت كده طب ما خلصت يبقى انت كده جايب الن بكام جايب ال بواص يبقى انت عارف ان الدلتا واي بتساوي المسافه التانيه على الوا.ص طب ما انت عارف ان هنا اكس على خ هضرب ده في ده تديك 3 على 10 سهله جدا تمام اتمنى تكون اتفهمت عكس الموجات عكس مين الموجات سؤال رقم 18 اجريت محاولتين لاجراء تجربه الشك المزدوج المحاوله الاولى باستخدام الضوء الاحمر يبقى دي المحاوله الاولى كانت احمر والمحاوله الثانيه باستخدام ضوء ازرق يبقى كده لعب في الطول الموجي الطول الموجي يبقى مساحه الهدى بنفسها هتقل مع ثبوت المسافه بين الشقين والشكل المقابل يمثل هدى بالتداخل المتكونه المحورين فاذا كانت المسافه بين الحائل والحاجز الشك المزدوج في الحالتين هي ار احمر على ار ازرق على الترتيب فان النسبه ار احمر على ار ازرق بصوا كده يا جماعه هو هنا اللعب مش الدلتا واي هنا اللعب على الار بس تعال نكتب بس القانون الاول ونشوف الدنيا فيها ايه انا عارف ان الدلتا واي تساوي لمضه في ار على الدي هو مثبت مين قاللك مع ثبوت المسافه بين الشقين يعني دي مش موجوده يبقى دي مالها مش موجوده هو عايز ده اه يبقى انا عايز الار الاحمر على الار الازرق بالراحه ده وده رياضيا هنا بتكلم رياضه انا هعمل مقاصات وحاجات رياضيا للتبسيط رمزين مخبطين في بعض رياضيا رياضيا علاقه عكسي هنا على فكره ما فيش اي علاقه ما بينهم بين الطول الموجي ده عامل مستقل والار عامل مستقل انا ممكن اتحكم في اي واحد فيهم واثبت التاني بس انا هنا بستخدم رياضه بس تمام عشان اشوف الار دي بتساوي ايه خلاص يبقى هنا احط الار الازرق وهنا الار الاحمر طب وده وده علاقه طرديه يبقى هنا دلتا واي الاحمر احمر على دلتا واي الازرق هو ده القانون اللي انا عملته في الحاله دي تمام طب تعالى كده بالراحه نفس المسافه دي نفس المسافه مش انت عارف ان الدلتا واي تساوي دلتا واي تساوي اكس على ان الاكس ثابته يبقى الدلتا واي والان علاقه عكسيه دلتا واي والان علاقه عكسيه يبقى انا عندي حريه ان انا اعمل كده ار الاحمر ار الازرق تساوي طول الموجي الازرق طول الموجي للاحمر وهنا انا عارف ان المسافه ثابته المسافه مين ثابته يبقى ال ان ودلتا واي عكسي يبقى انا هعكس الكلام ده بردك هعكس الكلام ده تبقى هنا ده الاحمر يبقى ده الازرق وده الازرق احط ده مين الاحمر طب بالراحه كده يا جماعه طول الموجي الازرق صغير طول الموجي الاحمر كبير لحد دلوقتي طب تعال نعد عدد الهدب بتاعه الازرق تعال كده نعد عدد الهدب للازرق ادي كده واحد ادي كده انين ادي كده تلاه يبقى الازرق لاه الازرق مين لا يبقى هنا ده لاثه تعالى هنا عدد الهدى بالاحمر من الهدب يا جماعه دلتا واي المسافه بين المضيء مضيء او مظلم مظلم ادي كده واحد ادي كده انين ادي كده لاه ادي كده اربعه يبقى الاحمر اربعه الاحمر مين اربعه بالعقل كده ده اقل من ده والطول الموجي ده اقل من ده يبقى اللي تحت كده كبير واللي فوق صغير يبقى صغير على كبير صغير على كبير يبقى اصغر من الواحد اقل من مين من الواحد مساله ثقيله قوي قوي قوي قوي اعتقد ان دي احلى سؤال لحد دلوقتي خد بالك ده جاي في كتاب الوزاره وجاي ا محلول من ورا ففي فكره الفكره كلها اشطب الدي طب ما تعمل نسبه وتناسب انا عايز عايز الار يبقى ده المضروب ينزل مقسوم اهو يبقى ده مع ده طردي وده مع ده عكسي فار الحمراء قصاده طول الموجي الزرقاء ودلتا واي الحمراء والعكس صح طب واحد يقول لي هنا دي كبير وصغير اقوللك ما اظبطهاش ما تظبطش كده لازم تجيبها بعدد الهدى لان انا ما عنديش هنا متر طب عدد الهدى بتساوي ايه عندك الاكس ثابته اه دلتا واي بتساوي اكس على ان يبقى العدد قليل دلتا واي بتاعته كبيره بس الكلام بس ايه الكلام فهنا اه دي واحده انين 3لاه طب ازاي من مضيء لمضيء واحده يبقى ادي من المضيء لمضيء ادي واحده من مضيء لمضيء ادي واحده وادي مضيء لمضيء ادي واحده يبقى لاثه يبقى هنا بثلاثه بس انا عكست هنا يبقى دلتا واي الاحمر احط ان الازرق ان مين الازرق اللي هو لاثه واللي تحت اربعه يبقى انا اشتغلت جيت هنا لما جيت حليت لما جيت حليت هنا لما جيت حليت كتبت ده قليل الرقم ده قليل ده كبير وده كبير يبقى اللي فوق قليل ايا يكن الطرفين قليلين واللي تحت كبير ايا يكن الطرفين كبار فقليل على كبير تديك اكبر من مين اقل من مين من الواحد اقل من الواحد واكون اخترت غلط اقل من ايه من الواحد سؤال حلو السؤال 19 بيقولك في تجربه يونج اذا سقط ضوء برتقالي طول الموجي كذا يبقى ده لمضه اورج يبقى ده لمضه او على شقين المسافه بينهم ديدي تمام فتكونت هدى بتداخل على الحال يبعد يبقى دي الار عن حاجز الشقين فاذا تم تغيير الضوء البرتقالي يبقى انا غيرت الطول الموجي بمين ببنفسجي يبقى ده الطول الموجي للفايلوت اللي هو البنفسجي على على قد علم بالانجليزي اكتب لي لو انا ناطقها غلط فايلوت او اكتبها لي بالانجليزي وبالعربي النطق بتاعها عشان نعرفها الالوان الالوان انا دايما بتلخبط فيها مع ثبوت باقي الابعاد يعني الار ثابته والدي ثابت تمام فان رتبه يعني رقم الهدبه المضيئه للضوء البنفسجي التي يكون مركزها منطبق على مركز الهدبه المضيئه التي رتبتها تساوي اثنين للبرتقال حته تحس ان هي صعبه بس انا عارف ان الطول الموجي والدلتا واي طردي عند ثبوت الباقي ليه ادي الدلتا واي بتساوي ار في طول الموجي على دي ده ثابت وده ثابت يبقى ده وده طردي دي يبقى انا هشتغل بالراحه كده واشوف ايه هتوديني يبقى الاورنج على البنفسجي هيساوي طول الموجي الاورنج اللي هو 6000 على الطول الموجي اللي هو 4000 لاث اصفار روح مع الثلاث اصفار يبقى دي يا جماعه 6 على 4 يبقى 3 على 2 حلو يبقى 3 اورنج واخده 2 ايه فايلوت او اعمل مقص تعال نعمل مقص تعال نعمل مقص ونبص كده اهي يبقى هنا توضح اكتر انا انا اتلخبطت ده يا جماعه ده الحجم بتاع طب تعال ناخد العدد بقى يبقى 3 دلتا واي البنفسجي تساوي اين دلتا واي الاورنج بس خلصت اهي رقم 3لاه في البنفسجي هتساوي رقم اين في الاورنج يبقى رقم اين في الاورنج بتساوي رقم لاثه في البنفسجي وعايز رقم كام يبقى لاثه سؤال جميل سؤال ايه جميل رائع جدا اشتغلت عادي بان اللي هو صعب وغريب لكن لما تشتغل بالنسبه والتناسب وتعمل مقص اه يبقى لاثه من البنفسجي بيساوي انين من مين؟ من الاورنج مظبوط سؤال رقم 20 بيقولك في تجربه الشك المزدوج ليانج للحصول على مسافه اكبر بين هدى بالتداخل يفضل استخدام مصدر احادي اللون اكبر طول موجي طبعا الاحمر كل ما ازود الطول الموجي هزود الدلتا واي لسه كاتبينها من شويه السؤال اللي بعده بفرض انه تم اجراء تجربه الشك المزدوج لينج في الماء بدلا من الهواء باستخدام نفس الادوات والابعاد فان يبقى هو لعب في الطول الموجي صح طب بالعقل كده ان الميه ان الماء اكبر ان الميه اكبر صح الميه ال بتاعتها كبيره يبقى سرعتها هتقل والطول الموجي هيقل يبقى اللمضه بتاعتها لنفس اللون هيقل حلو طب هو قل يعني الدلتا واي هتقل دلتا واي ايه هيقل سيقل سمكها خد بالك على فكره سيقل سمكها ويزداد يزداد عددها يزداد مين عددها يبقى انا لما احط بالميه بدل الهواء اه ده الميه على فكره الن بتاعتها كبيره يبقى الطول الموجي بتاعها صغير يبقى انت قللت الطول الموجي قللت الطول الموجي يعني الدلتا الواي صغرت طب ما الدلتا الواي صغرت يبقى عدد الهدف في نفس المسافه هتزيد يبقى الاجابه من ج او يزداد عددها تمام طب ندخل بقى على الحيوط عند مرور موجه ضوء خلال فتحه ضيقه فتحه واحده بالنسبه لطول الموجهي فان ما يتغير هو اتجاهها بس السرعه السرعه ما تتغيرش الا بتغير الوسط او ان انا اغير الموجه وهنا بتكلم على موجه واحده بتدخل يبقى سرعه ثابته وش طول الموجي مش هيتغير الا بتغير الوسط والوسط ماتغيرش لان التداخل او الحيود بيكون في الوسط واحد تردد الموجه ثابت في كل الزوائر اللي احنا خدناها الخمسه فهو الاتجاه بس هينحرف شويه شمال شويه يمين وهكذا اي من الموجات التاليه ينتج عنها حيوض ملحوظ اكثر عند مرور عند فتح دايره كل ما تزود الطول الموجي على فكره زي ما التداخل كان بيزيد الحيوط كمان ايه بيزيد اكبر طول موجي طبعا يبقى الضوء مين الاحمر لان هو فتحه صغيره كبرت طول الموجي هيحيد اكتر هيتزني اكتر كل ما يتزني اكتر كل ما الحيود يزيد اكتر السؤال اللي بعده الشكل المقابل يمثل منزل يقع اسفل مستوى قمه تل ويستقبل موجات الراديو موجات الراديو زي موجات الضوء يحصل لها حيود ويحصل لها تداخل ويحصلها كل حاجه فان سبب وصول الموجات الحيوط طبعا هو حاد هو ايه حاد عن مساره عشان خبط تبله مدببه تله ايه مدببه حاد طبعا حاد يعني غير اتجاهه بس ده مش سطح عكس عشان نعكس عليه لا نلاحظ حيود الضوء في حياتنا اليوميه سبب حاجتين ان انا لازم يكون عندي فتحات صغيره ودي مش موجوده في الطبيعه الفتحات الصغيره الا في بعض الحشرات والكائنات الدقيقه والكائنات البحريه في بيبقى عندها سكوب صغيره كده بتغير اللونها زي بتاع الفراشه وزي الجمبري والاستكوزه بيبقى في حاجات زي كده السكوزه ايه عشان انا جعان بس الفراشه تمام بيبقى في سكوب صغيره فبتظهر اللي هي الحيوط دي والحاجات دي يبقى ما فيش فتحه ضيقه او ان الضوء اصلا الضوء ايه صغير انا عايز حاجه كبيره عايز موجه كبيره عايز موجه راديو اه موجه راديو على فكره يحصل لها حيوض بسهوله جدا عايز موجه صوت موجه الصوت على فكره طول الموجي بتاعها كبير فبيحصل للصوت حيوض بسهوله تمام الصوت بينتشر في كل حته في الشقه انا بتكلم هنا فتلاقيه راح هناك طب ليه عشان بيحيط بيغير اتجاهه على طول فحاجه من الاثنين ان ما فيش فتحات صغيره كفايه او ان الطول الموجي صغير انا هحتاج طول موجي ايه كبير يبقى كسر الطول الموجي للضوء كسر الطول الموجي ايه للضوء لو الطول الموجي كبير ك كان هيحيد طبعا طب اي من الاشكال يعبر بشكل صحيح عن الحيود يغير اتجاهه ويعمل موجات اسطوانيه يبقى ما فيش غير ا موجه خطيه تروح تتحول لموجه اسطوانيه صح ده ما حصلوش عيوض ولا اي حاجه الاشكال التاليه تمثل اربع حالات لمرور موجه الضوئيه خلال فتحه في اي من هذه الحالات يكون الحدود اكبر ملحوظ اكبر حاجه من الاثنين كبر لي الطول الموج موجي كبر اللي بيعدي او صغر بتعدي منه او قلل لي الفتح يبقى كبر الطول الموجي جدك وقلل لي الدي تعال نبص كده ده الطول الموجي لمضه ده لمضه ده انين حلو ده قللي الدي اقل دي ده واحد ده نص ده ربع يبقى دي طبقه فيش منها هي دي احلى واحده ده اقل فتحه واكبر طول مجدحين ده هيعدي بالعافيه هيعدي بمين بالعافيه زي يا جماعه الباب كل ما الباب يكون اصغر انا هعمل بجنب كده رايح ايه؟ رايح جاي او انا اكون تخين واعدي من الباب هحيد بردك امشي شويه شمال او شويه يمين فانت لا تصغر الفتحه لا تكبر طول المول في ظاهره انكسار وحيود الضوء لا يحدث تغير في التردد التردد على فكره ما بيتغيرش الاتجاه بيتغير في الاثنين السرعه بتتغير في الانكسار بس ما بتتغيرش في الحيود الطول الموجي بيتغير في الانكسار بس ما بيتغيرش في الحيوض لان الحيوط وسط واحد الحيود وسط ايه واحد سؤال رقم 29 الشكل المقابل يعبر عن تجربه الشك المزدوج ليانج فما الظاهره الضوئيه التي تحدث عند كلا من الموضعين اكس واس واحد الوضع ده يبقى هنا موجه وهنا موجه جايين وهيتداخلوا هنا يبقى ده تداخل ده ايه تداخل يبقى اكس تداخل لكن كل فتحه من دول الضوء بيحيض يبقى دي الضوء بيحيد من هنا ويحيض من هنا ويتدخل دخل هنا يبقى اي فتحه لوحديها حيود لكن الفتحتين مع بعض تداخل يبقى حيود ايوه يبقى تداخل وحيود تداخل وحيود بالترتيب تداخل الاول وحيوض الثاني تداخل حيوض صح كده السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي على حاجز ب شق شق يعني فتحه واحده اهو قال لك فتحه مستطيله ضيقه فحدث حيود هو بياكد لك ان ده ايه حيود وتم استقبال الموجه الناشئه عن الحيود على الحائل فتكونت هدب مضيئه واخرى مظلمه ماذا يحدث لكل من اتساع الهدب المضيئه وشده اضاءتها تقل طبعا الاتساع يقل والشده تقل كل شويه كانت يعني كورس اري ده كبير جدا بعد كده بيصغر يصغر يصغر يصغر يصغر والشده كمان تصغر لكن يا جماعه في التداخل كل المسافات زي بعض يبقى التداخل ايه الفرق بينه وبين الحيود التداخل فتحتين بيروحوا عند حائل حلو الميزه الثانيه ان المسافات كلها متساويه دلتا واي متساويه عشان كده بعرف احسبها لكن في الحيود فتحه واحده وبستقبل غير كده المسافات والشده بتقل كل ما ابعد الشده ايه بتقل الحمد لله تمام كده ندخل بقى على اسئله المقام بيقول لك اذكر نوع التداخل عند كلا من النقطتين وبي التداخل نوعين لا بناء لا هدام بناء لما يكونوا زي بعض قمه وقمه قاع وقاع يبقى بناء على فكره التدخل كمان بيحصل في الصوت وبيحصل بالصوت بصوره اوضح كتير جدا من الضوء يعني تضاغط مع تضاغط وتخل مع تخل يديك بناء زي ما كلنا مثلا بنقول النشيد الوطني مثلا صوتها يعلى ويوضح وهكذا لكن لو واحد بيتكلم كلام واحداني اتكلم كلام ثاني فالكلام يدخل في بعضه فمافهمش اي حاجه تمام يبقى لو زي بعض يبقى بناء طب لو عكس بعض يبقى هدام فاحنا نبص يا جماعه اولا ال ده قمه وقمه ما هو اللي زي بعض قمه يبقى ده بناء يبقى ده ايه بناء طب ده متنقط المتنقط ده قاع وده سليم يبقى ده هدام سؤال حلو وفي اللذيذ يعني السؤال اللي بعده اجريت تجربه الشك المزدوج باستخدام ضوء احمر يبقى ده استخدمت لمضه حمراء ماذا يحدث للبعد بين مركزي الهدبتين المتكونين عايز الدلتا واي يعني يبقى انا اكتب القانون الدلتا واي تساوي طول موجي في ار على دي قلت المسافه بين الشقين يبقى ده قلت يبقى ده تزداد يبقى هنا تزداد هو مش عايز اقول لماذا هو عايز ايه اللي يحصل على طول يبقى ده لما تقل دي تزيد تاني واحده استخدم ضوء ازرق بدل من الاحمر يبقى الضوء الازرق طول الموجه اصغر يبقى ده كمان هتقل لان ده وده علاقه طرديه تقل او يقل ابعد عد الحال الاستقبال على الهدبه يبقى الار زادت يبقى ده هيزيد يبقى ايه يزداد او تزداد تمام سهله كله على القانون كل واحده مره واحده كله على حدا يعني سؤال لاثه بيقول لك في تجربه الشك المزدوج لتوماس يانج ما الذي اثبته توماس يانج من خلال هذه التجربه اثبت التداخل للضوء اثبت التداخل للضوء باثباته ان الضوء الضوء بيتداخل يبقى اثبت الخاصيه الموجيه يبقى اثبت ان الضوء موجه اثبت ان الضوء ايه موجه دي هناخدها بالتفصيل قوي اثبات الخاصيه موجه واثبات الخاصيه جسيم ده في سنه التالته بس هو اثبت ان الضوء بيتداخل اثبت ان الضوء ايه بيتداخل تمام فساعتها اثبت ساعتها ان الضوء ليه خواص موجيه بيتداخل زيه زي الصوت يعني يبقى اثبت التداخل اثبت مين التداخل يبقى اثبت التداخل ده اللي علينا في المنهج بالتداخل اثبت الخاصيه الموجيه اثبت ان الضوء موجه تمام كيف حصل توماس يانج على مصدرين ضوئيين مترابطين من مصدر ضوء واحد حلو وضع شق واحد ثم شقين مزدوجين فعمل كل شق من الشقين كمصدر للضوء جديد لانه يقع على موجه اسطوانيه ايه واحده او صدر موجه واحد او صدر موجه ايه واحد يبقى وضع شق مزدوج يعني بالصيغه زي ما تصيغه بس هي الفكره الشك المزدوج فسر العباره التاليه قد لا يحدث حيود للضوء عند مروره في فتحه دائريه ليه ما يحصلش حيود لان قد تكون ابعاد الفتحه اكبر بكثير من الطول الموجي ولكي يحدث حيود لازم لازم يجب ان يكون ابعاد الفتحه مقاربه للطول الموجي يبقى هنا السبب ايه صيغه كده ان الفتحه اكبر من الطول الموجي صيغه بقىعبرها براحتك لا يوجد فرق جوهري بين نموذج التداخل والحيود لان الاثنين بينتج عن تراقب الموجات تداخل الموجات حيود الموجات كل ده يا جماعه ان الموجه بتتراقب على موجه يعني قمه وقمه هينور قمه وقاع هيطفي يديك مز وهكذا يبقى هو ايه الاثنين تراقب الموجات تراقب ايه الموجات تراقب الموجات يعني بالعربي كده جمع الموجات سؤال رقم خمسه بيقول لك اكتب كلمه يتغير او ثابت ويتكون ولا تتكون امام كل خاصيه من خصائص الضوء طب تعالى الانعكاس ثابت التردد التردد كده كده ثابت التردد كده كده ايه ثابت التردد ما بيتغيرش التردد بيتغير لما الوسط بيتغير اتغير لا مش الوسط يتغير انا اسف لما المصدر نفسه يتغير اشيل الضوء واجيب ضوء ثاني اشيل المصدر واجيب مصدر ثاني تمام لكن الوسط ده ما بيغيرش في التردد خالص يبقى التردد مين ثابت الطول طول الموجي الانعكاس ثابت الانكسار وسطين يبقى يتغير طب التداخل ثابت لان نفس الوسط ده ثابت يبقى كده التردد ثابت للكل الطول الموجي علشان تتغير لازم يتغير الوسط ده نفس الفكره يبقى السرعه هنا ثابت لان ده وسط واحد هنا يتغير ثابت ثابت يبقى يبقى يا جماعه الانكسار بس هو اللي بيغير الطول الموجي ويغير مين السرعه عشان اتغير الوسط طب هنا لا تتكون لا تتكون لا تتكون هنا تتكون وهنا تتكون ده الوسط ماتغيرش يبقى لا يتغير ده يتغير يبقى ده لا وده كمان ايه لا تمام وسط ماتغيرش يبقى السرعه ما اتغيرتش تعال ناخد السؤال الوحيد اللي في المستويات العليا في تجربه الشق المزدوج ليانج اذا تم تغيير مصدر الضوئي الذي طوله الموجي 400 يبقى ده اللمضه بتاع الازرق باخر طوله الموجي 600 يعني تقريبا احمر او برتقالي يبقى ده لمضه انين نسمي ده ايه واحد نسمي ده واحد ونسمي ده 2ين عشان هو ما قالش الوان مع ثبوت باقي الابعاد تزداد المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المظلمه الاولى بمقدار 0.1 من يبقى ده ايه؟ مركز الهدبه المركزيه ومركز المظلمه الاولى يبقى دي نص هدبه دي نص ايه؟ هدبه تمام ما هو ص0 - 1 بكام؟ بواحد تمام ناقص نص ناقص ايه؟ نص لان انا بدات بالمزن يبقى دي يا جماعه نص دي نص دلتا واي طب ما تخليها دلتا واي يا باشا كامله خليها دلتا واي بالكامل يبقى هنا دي هضربها في انين يبقى هنا الدلتا دلتا واي دي الحاله الاولانيه صحتا واي للحاله التانيه هتساوي ده بس ضرب في انين يبقى هيساوي دلتا واي الاولاني زائد 0 سهله دي تاني هو من الهدبه المركزيه لحد المظلمه الاولى ده قد ايه ده نص ده انا ممكن ارسمها لك اهو لو انت احنا شرحناها بس ده الصفر وادي المظلمه الاولى صح دي قد ايه دي نص عشان تكمل يبقى المضيع للمضيع يبقى يبقى دي نص النص زاد بمقدار 0.1 يبقى كلها هتزيد بكام؟ هتزيد ب يبقى الدلتا الاولانيه بدلتا واي واحد لكن الدلتا واي الثانيه دلتا واي + 0.2 0.2 طب ما انا عارف ان النسبه والتناسب بقى يبقى دلتا واي واح على دلتا واي اين تساوي طول الموجي الاولاني على الطول الموجي مين؟ التاني طب تعالى كده دلتا واي هي بدلتا واي واحد دلتا واي اين عباره عن دلتا واي واح + 0 من الخدعه بس 0.2 انا اسف 0.2 0.2 طول الموجي الاولاني 400 طول الموجي التاني 600 احنا هنا ممكن نعملها بالالفا سولف ممكن تعملها مقصات عادي نعملها بالالفا سولف يبقى هنا اكس اكس زائد ا من الفا كلك شرطه كسر 400 على 600 من غير تحويله كده يروح مع بعض ففت سولف يساوي يبقى هنا الدلتا واي واح متر ولا مليمتر؟ مليمتر احنا ما حولناش اي حاجه تمام هو عايز ايه بقى فان المسافه بين مركز الهدبه المركزيه اللي هي رقمها صفر اهو ومركز الهبه المضيئه الثانيه ما ده مضيئه وده مضيئه يبقى 2 - 0 ب 2 فيها الحاله الاولى ما دي سهله دي يعني عايز المسافه عشان انت عارف ان الدلتا واي تساوي المسافه على العدد الدلتا واي جبناها ب04 0.4 مش عارف 0.4 و.4 دي بتلخبطني ليه؟ طب ده من مضيء لمضيء ما المركزيه مضيئه وقال لك المضيعه الثانيه يبقى 2 - 0 ب 2 يعني اضرب في انين يا باشا اضرب في انين 2× 4 ب 8 2 × 4 ب 8 يبقى الاجابه فيها 8 8 0.8 يبقى مين؟ يبقى د لو واحد عمل 0.1 واح من دي وماعرفش ان دي نص الهدبه ممكن تطلع لي نص الرقم تطلع لي 0.4 0.4 مثلا او هنا ما اخدش باله ان هو عايز اثنين من دلتا واي مش دلتا واي واحده برده كانت هتبقى مشكله هيتلخبط تمام سؤال حلو على فكره ولذيذ واللعبه دي احنا ايه لعبناها الحمد لله احنا كده وصلنا تداخل والحيوط فاضل لنا ا الانعكاس الكلي فاضل لنا المنشور ووضع النهايه الصغرى لانحراف يبقى فاضل لنا ثلاث دروس في الضوء وعندنا فاضل لنا درسين او فصلين كل فصل بدرس يبقى فاضل لنا مين خمس دروس والحمد لله احنا ايه خلصنا عايزين نشد مع بعض عايزين الاسبوع الجاي ننزل درسين والاسبوع اللي بعده درسين درسين عايزين نخلص بسرعه علشان ننزل مع بعض الامتحانات الشامله ونعمل مراجعه على نص المنهج التاني ولو عجبتك المراجعه اللي فيها نص المنهج قو لي وباذن الله لما نخلص النص الثاني نعمل لك مراجعه عليها واوعى تنسى السبسكرايب لو انت مش مشترك في السبسكرايب سلام
31:05
حل كتاب الإمتحان الصف الثاني الثانوي التداخل والحيود الباشمهندس محمد نصر
الباشمهندس محمد نصر | Physics
331 مشاهدة · 2 maanden geleden
29:24
حل التداخل والحيود الدرس الثاني الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 الصف الثاني الثانوي
Badr physics
548 مشاهدة · 3 maanden geleden
37:46
حل كتاب الامتحان ظاهرة التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي الترم الثاني دفعة 2025
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
29:25
شرح وحل أسئلة كتاب الأمتحان فيزياء علي درس التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي ترم تاني 2026
مستر محمد الريان - mr mohamed elrayan
807 مشاهدة · 2 maanden geleden
49:01
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي تداخل وحيود الضوء 2026
MR Zoher Maher
582 مشاهدة · 3 maanden geleden
44:23
حل تمارين درس التداخل والحيود كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي 2026
Mr:hakam Elkady
741 مشاهدة · 3 maanden geleden
59:32
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث التداخل و الحيود
Mr. Abdalla Zein Eldin
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
18:07
تانية ثانوي فيزياء تدريبات التداخل والحيود أ مهاب جمال نظام حدیث
بسطتهالك - ثانوية عامة
4 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:01:24
حل أسئلة درس تداخل و حيود الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
15 مشاهدة · 3 maanden geleden
52:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 تداخل وحيود الضوء
الفيزيائي مصطفى خضر
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
39:01
حل درس التداخل و الحيود فى الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
39 مشاهدة · 3 maanden geleden
31:10
حل اسئلة اختر التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام
Mr Ahmed Hesham
895 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:35:25
التداخل الضوئي وحيود الضوء محاضرة 10 الفيزياء للصف الثاني الثانوي
Mr. Hossam Khalil - HKh Physics
492 مشاهدة · 3 jaar geleden
11:34
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
178 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:23:36
فيزياء الصف الثاني الثانوي التداخل والحيود مع م علي مصطفي