المحاضرة 8 إنكسار الضوء

👁 1 مشاهدة

المحاضرة 8 إنكسار الضوء

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبي طلاب ثانيه ثانوي ازيكم يا شباب عاملين ايه؟ يا رب تكونوا بخير في الفيديو ده باذن الله هنشرح مع بعض درس انكسار الضوء بس صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام دلوقتي يا شباب لو جنبنا كوبايه ميه وموجود جواها الم لما نيجي ننظر لكوبايه الميه هنشعر وكان القلم مكسور طب هل القلم مكسور فعلا لا انت اللي حاطط القلم بايديك جوه كوبايه الميه ومتاكد انه سليم 100% طب ليه عينينا شافت القلم وكانه مكسور؟ تعالوا نتكلم مع بعض شويه كده بسم الله دلوقتي يا شباب عينينا بتشوف ايه اصلا عينينا بتشوف الاشعه الضوئيه المنعكسه من على الاجسام يعني لو انت واقف قصادي دلوقتي انت هتبقى شايفني بفعل الاشعه الضوئيه اللي سقطت عليا ثم انعكست على عينيك طيب الضوء دوت عباره عن ايه اصلا؟ عباره عن موجه كهرومغناطيسيه ينتشر في الاوساط الماديه وفي الفراغ هل الضوء بينتشر في اي وسط مادي؟ الضوء المرئي اللي بنشوفه ده هل ممكن مثلا يعني السبوره دي وسط مادي يا شباب الحيطه وسط مادي هل الضوء هينتشر في السبوره وفي الحيطه لا بنقول ان الضوء المرئي بينتشر في الاوساط الشفافه طب اوساط شفافه زي ايه زي الهواء اللي حوالينا ده الهواء وسط شفاف الميه وسط شفاف ايضا مش الميه شفافه يا جماعه طب الزجاج ايضا وسط شفاف باختلاف انواعه بقى والبلاستيك نفس النظام البلاستيك الشفاف فالضوء بينتشر في الاوساط الشفافه طيب هل درجه الشفافيه ا بتاعه الزجاج زي الهواء زي الماء لا بيختلفوا عن بعضهم البعض في حاجه اسمها الكثافه الضوئيه هنشرحها دلوقتي ان شاء الله طيب ايه اللي يحصل بقى لشعاع ضوئي ا بينتقل من الهواء الى الماء يعني كان ماشي في وسط شفاف وهينتقل لوسط شفاف اخر يختلف عنه ا وكان بينتقل بميل هل هيفضل محافظ على المسار بتاعه لاحظنا ان الشعاع الضوئي يا جماعه بيحدث كسر في المسار بتاعه لو بيحدث انحراف في المسار بتاعه لما بيجي ينتقل من وسط شفاف الى اخر شفاف يختلف عنه في حاجه اسمها الكثافه الضوئيه طيب احنا كده اتكلمنا بصوره عامه شويه تعالوا بقى ايه نشرح على السبوره صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام دلوقتي يا شباب لو عندنا وسطين شفافين وليكن هواء وماء وفي شعاع ضوئي هينتقل من الهواء الى الماء بس مش هيسقط عمودي هيسقط بميل بالشكل ده يعني احنا معانا شعاع ليزر شغلناه شعاع الليزر ماشي بالمنظر ده هينتقل من هواء الى ماء فبنسال نفسنا سؤال هل هيفضل محافظ على مساره المستقيم هيفضل ماشي بالشكل دوت في نفس مساره لا امال ايه اللي هيحصل هيحدث انحراف في المسار بتاعه هيحدث كسر في مساره كانك مسكت مثلا يعني عصايه كده وكسرتها من النص اول حاجه عند نقطه سقوط الشعاع على السطح الفاصل بين الهواء والماء الخط باللون الاحمر ده اسمه السطح الفاصل صل بين الهواء والماء هنقيم عمود مقام من عند نقطه السقوط زي ما كنا بنعمل في الانعكاس بالظبط طيب الشقاع يا سيدي اثناء انتقاله من الهواء الى الماء لقينا ان هو انكسر طب انكسر ازاي؟ انكسر بحيث كان مقتربا من العمود بهذا الشكل كده يا شباب طيب عايزين نعرف مع بعض المفهوم بتاع انكسار الضوء ايه هو انكسار الضوء بقى هو المنظر اللي انتم شايفين فينه ده عايزين يعني نصيغ اللي احنا فهمناه في جمله بسيطه كده هنقول فيها ايه؟ انكسار الضوء هو تغير مفاجئ يحدث في مسار الشعاع الضوئي عندما ينتقل بميل من وسط شفاف الى اخر شفاف يختلف عنه في حاجه اسمها الكثافه الضوئيه ايه هي الكثافه الضوئيه؟ هوضحها لك دلوقتي بس الصبر طيب معانا بس شويه رموز كده يا شباب نخلي بالنا منها ايه هي ده كده اسمه الشعاع الساقط ده كده اسمه العمود المقاوم من نقطه السقوط الزاويه اللي بينهم اسمها زاويه السقوط وهنرمز لها بالرمز فاي الرمز ده اسمه ايه كده فاي طيب شايف الشعاع اللي دخل جوه الميه ده اسمه الشعاع المنكسر وده اسمه العمود المقام الزاويه بين الشعاع المنكسر والعمود المقام هتسمى بزاويه الانكسار وهنرمز لها بالرمز سيتا يبقى زاويه السقوط هنرمز لها بالرمز فاي وزاويه الانكسار هنرمز لها بالرمز ايه سيتا طيب ايه هي الكثافه الضوئيه بتاعه الوسط الشف شفاف عايزين نعرف المعنى بتاعها تعال نشوف كده مع بعض دلوقتي يا حبيب قلبي لو عندنا يعني وسطين شفافين وليكن هواء وماء ووسطين شفافين ثانيين فوق برض هنا في هواء وتحت ده وسط شفاف اخر بقى زجاج وهنسقط شعاع ضوئي من الهواء الى الماء وهنسقط شعاع ضوئي من الهواء الى الزجاج والشعاعين دول موازيين لبعض يعني سقطوا بنفس الزاويه يا شباب يعني وليكن وليكن ا الشعاع هنا سقط بزاويه 60 وهنا بزاويه 60 زيه فاثناء انتقال الشعاع من الهواء الى الماء او من الهواء الى الزجاج هينكسر مقتربا من العمود ولكن كل الموضوع يعني في الحالتين هينكسر مقتربا من العمود بس في حاله الماء الشعاع انكسر مقتربا من العمود بالشكل ده وكان زاويه انكساره مثلا 40 درجه انما لما جينا للزجاج الزجاج مسك الشعاع وكسره بحيث قربه اكت من العمود يعني الشعاع المنكسر قرب جدا من العمود وليكن وليكن الزاويه الصغيره اللي هنا دي 30 درجه يعني الشعاع قرب من العمود اكتر في حاله الزجاج فمن هنا بنقول كان الزجاج مسك الشعاع الضوئي وكسره او يعني كسره او حرفه بزاويه اكبر حرفه بزاويه اكبر زي ما انتم شايفين فبنعرف الكثافه الضوئيه ايه هي الكثافه الضوئيه للوسط الشفاف هي قدره الوسط الشفاف على كسر الشعاع الضوئي عند نفاذه طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام الهواء والميه الهواء ده يا حبيب قلبي وسط بقول عليه ايه وسط اقل في الكثافه الضوئيه من الماء او الميه بقول عليها وسط اكبر في الكثافه الضوئيه من الهواء الهواء هو اقل الاوساط اقل الاوساط الشفافه في الكثافه الضوئيه تمام طيب دلوقتي لما شعاع ينتقل من وسط اصغر في الكثافه الضوئيه الى وسط اكبر دايما دايما هينكسر مقتربا من العمود طب افرض العكس حصل يعني الشعاع الضوئي هينتقل من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى اقل تعالوا نرسمها هنا يعني وليكن يا شباب عندنا هنا الوسط اللي فوق دوت زجاج والوسط اللي تحت دوت هواء وفي شعاع ضوئي سقط بالمنظر ده كده بينتقل من الزجاج الى الهواء يعني دلوقتي يعتبر بينتقل من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى وسط اصغر او اقل في الكثافه الضوئيه ايه اللي هيحصل له؟ هل هيفضل محافظ على المسار بتاعه بالشكل ده؟ لا هينكسر طب وهو بينكسر بقى هينكسر مقتربا من العمود ولا مبتعدا عن العمود؟ لا في الحاله دي يا حبيب قلبي الشعاع هينكسر بحيث يكون مبتعدا عن العمود بالمنظر ده كده ودي برده مازال اسمها زاويه سقوط الشعاع ودي زاويه انكساره يبقى بالله عليك يا حبيب قلبي دي كلها اساسيات محتاجينها جدا في الفصل اللي احنا فيه دوت عندما ينتقل شعاع ضوئي من وسط اصغر في الكثافه الضوئيه الى وسط اكبر فانه ينكثر ينكسر بحيث يكون مقتربا من العمود وعندما ينتقل شعاع ضوئي من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه زي زجاج الى وسط اصغر في في الكثافه الضوئيه زي هواء فانه ينكسر مبتعدا عن العمود صلوا على الحبيب عليه الصلاه والسلام معانا فيديو توضيحي بسيط للامور دي تعالوا نتفرج عليه مع بعض ونرجع نكمل شرح طيب نبدا مع بعض يا شباب من خلال فيديو توضيحي كده بنتكلم فيه عن الكثافه الضوئيه طيب دلوقتي يا حبيب قلبي كل وسط شفاف بيكون له كثافه ضوئيه خاصه بيه ولكن ايه اللي يحصل لو عندنا وسطين شفافين الكثافه الضوئيه بتاعتهم اتساوت لو عندنا وسطين شفافين لهم نفس الكثافه الضوئيه كده عيني مش هتقدر تميز ما بينهم لان الشعاع الضوئي اثناء عبوره خلالهم مش هيحدث تغير في السرعه بتاعته مش هيحدث ليه انكسار فعيني هتشوف الوسطين الشفافين دول كانهم حاجه واحده ازاي تعال نشوف الفيديو ده يا سيدي هيوضح لنا الامور ده زجاج بايركس وده زيت نباتي معين ليه نفس معامل الانكسار بتاع زجاج البايركس شايف لما الكوبايه اللي جوه دي اتملت على الاخر الزيت ابتدى يصب بره اهو الكوبايه اللي جوه عماله تختفي شيئا فشيئا لحد ما هتختفي خالص عيني ما قدرتش تميز الزيت من الكوبايه لان هم الاثنين لهم نفس الكثافه الضوئيه ولو انت فاكر ان ده يعني سحر ولا حاجه او ممكن يكون خافي الكوبايه ورا لا هيبين ينها لك دلوقتي الموضوع ده حقيقي يا شباب بصوا كده نقدم بس شويه ولا ايه هو هيشيله دلوقتي ثانيه واحده هيمد ايده هنا اهو هيمد ايده يخرج لك من جوه اهي دي جوه يا جماعه حتى السائل المزاح رجع مكانه اهو فهي بتختفي بس كل الموضوع عشان ليهم نفس الكثافه الضوئيه مفهوم يا حبيب قلبي وده فيديو اخر برده اهو يا شباب بناكد بيه الموضوع الزيت نزل الزجاج اختفى بداخله لان الكثافه الضوئيه بتاعتهم متساويه ونفس النظام هنا اهو اكت من فيديو وهيجي الفيديو اللي احنا برده لسه ايه عارضينه من شويه اهو بس بصوره سريعه يعني تمام كده طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام نتحرك بقى للفيديو التوضيح اللي بعده بسم الله طيب ركزوا معايا كده يا شباب دلوقتي عندنا مصدر ليزر هنا اهو ممكن ان احنا نشغله بالشكل ده ممكن برده نتحكم في زاويه السقوط بتاعته وده كده العمود المقام من نقطه السقوط سقوط على السطح الفاصل بين الوسطين ولكن هو كل الموضوع دلوقتي ان الوسط اللي فوق ده هواء واللي تحت هواء برده فهو نفس الوسط فالشع ماشي زي ما هو محافظ على المسار بتاعه ما حصلوش اي انكسار طيب ايه اللي يحصل بقى لو الوسط اللي فوق ده كان هواء والوسط اللي تحت زجاج مثلا الشعاع الضوئي دلوقتي يا شباب بينتقل من هواء الى زجاج يعني هينتقل من وسط اقل في الكثافه الضوئيه الى اكبر في الكثافه الضوئيه فايه اللي هيحصل له هينكسر بحيث يكون مقتربا من العمود تعالوا نشوف مع بعض اهو بسم الله اهو يا شباب طبعا الشعاع لما هيسقط يا شباب في جزء منه بينعكس وفي جزء بينكسر احنا موضوعنا الجزء اللي بينكسر ده الانعكاس خلاص عرفناه المره اللي فاتت زاويه السقوط هتساوي زاويه الانعكاس طيب لما الشع انكسر بقى انكسر بحيث كان ايه مقترب من العمود ولما نيجي نبص لقيم الزوايا قصادنا اهي يعني زاويه السقوط هنا مثلا 46 زاويه الانكسار اصغر منها 31.5 ودايما لما يعني هتغير زاويه السقوط زاويه الانكسار هتتغير معاها هنتكلم عن الموضوع دوت بحيث ان نسبه الساين اللي فوق الى ساين الزوايا اللي تحت دي النسبه دي بتفضل ثابته هنتكلم عنها بس يعني قدام شويه بعد ما نخلص الفيديو التوضيحي طيب ا ده لو شعاع بينتقل من وسط اقل الى اكبر في الكثافه الضوئيه طب ايه اللي يحصل بقى لو الموضوع اتعكس يا شباب يعني تحت كان في هواء وفوق في زجاج والشعاع الضوئي دلوقتي هينتقل من الزجاج الى الهواء ايه اللي هيحصل يصل له يعني كده بينتقل من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى وسط اقل وبالتالي هينكسر بحيث يكون مبتعدا عن العمود لازم تبقى مستنتجها وعارفها كده اهو الشعاع سقط بالمنظر ده في جزء برده بينعكس داخل الزجاج وفي جزء بينكسر خارج الهواء كده وهو بينكسر بقى انكسر بحيث كان ايه مبتعدا عن العمود لانه بينتقل من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى وسط اقل زي ما انتم شايفين كده يا شباب طب ايه اللي يحصل يا حبيب قلبي لو قللت زاويه السقوط فضلت اقلل فيها اقلل فيها لحد لحد ما الشعاع هنخليه يسقط عموديا على السطح الفاصل بين الوسطين ركز كده ايه اللي هيحصل للشعاع اه بالنسبه للشعاع المنكسر هينفذ على استقامته دون ان يعاني اي انحراف وزاويه الانكسار هنا هتساوي زاويه السقوط هتساوي صفر لان الشعاع دلوقتي منطبق على العمود شايف الزاويه دي زاويه السقوط اهي صح ايه اللي عمال يحصل للقيمه بتاعتها وانا بحرك الشعاع كده ثانيه واحده عماله تقل تقل تقل شايف بقت بقت 12.7 0.7 اهي عماله تقل تقل لحد ما الشعاع هيبقى منطبق على العمود زاويه سقوطه كام؟ صفر زاويه انكساره كام؟ صفر برده يبقى بتسجل دي لنفسك يا حبيب قلبي انه عندما يسقط شعاع ضوئي عموديا على سطح فاصل بين وسطين شفافين فان الشعاع المنكثر المنكسر ينفذ على استقامته دون ان يعاني اي انحراف زاويه السقوط هنا هتساوي صفر وزاويه الانكسار هتساوي ايه؟ صفر مفهوم كده يا شباب طيب ركزوا معايا كده يا شباب معانا فيديو توضيحي كمان هيساعدنا في فهم موضوع الانكسار معانا شويه ميه وده طبق ودي قطعه فوسفوريه كده ملونه بلون اخضر وتعال نشوف هنعمل ايه دلوقتي هنحط القطعه الفوسفوريه داخل الاناء فعينينا هتبقى شايفاها عادي هنبعد الاناء شويه ونبعده اكت ونبعده اكت لحد ما القطعه الفوسفوريه تختفي ما تبقاش ظاهره لينا في الرؤيه يعني يعنيبقى ركز كده معايا قبل ما نصب ميه شايف هل عينك دلوقتي شايفه القطعه الخضراء اللي موجوده جوه لا طيب هنصب ميه وركز معايا ايه اللي هيحصل لقينا ان الصوره بتاعتها ابتدت تظهر ونشوفها وعمالها تتحرك لاعلى طول ما بنصب ميه طول ما سطح الماء عمال يرتفع صورتها عماله ترتفع معانا لاعلى على فكره هي ماتحركتش من مكانها هي ما زالت موجوده برده في يعني انت لو مديت ايدك في المكان اللي ظاهر فيه الصوره دوت عشان تمسكها هتلاقي نفسك بتمسك خيال دي مش ظاهره دي مش هي دي فهو كل الموضوع ان الصوره بتاعتها اترحلت شويه يعني دي كده كانها صوره وهميه يا شباب القطعه الفوسفوريه ماتحركتش من مكانها هي بس الصوره بتاعتها ظهرت معايا في المكان ده وعيني شافت الصوره بتاعتها فايه اللي حصل ليه الصوره بتاعتها كانت بتزاح لاعلى بالمنظر ده تعالوا نفسرها مع بعض طيب خلينا نفسرها مع بعض يا شباب دلوقتي ده كده الاناء فاضي ما فيهوش ميه لسه ودي قطعه معدنيه موجوده داخل الاناء وعيني موجوده هنا هل عيني هتقدر تشوف القطعه المعدنيه لا عشان نقدر نشوفها لازم نقرب شويه ونخلي مثلا عينينا موجوده هنا نشوفها عادي ما فيش مشكله بفعل الاشعه المنعكس المنعكسه من على القطعه المعدنيه فعينك لو موجوده هنا هتشوفها لان الاشعه منعكسه من عليها وصلت لعينك طب عينك لو يعني رحلت شويه وجت هنا برده هتشوفها اهو الاشعه الضوئيه المنعكسه من على القطعه المعدنيه هتوصل لعينك طب العين اللي موجوده بعيد شويه الاشعه الضوئيه شايف المنعكسه من على القطعه المعدنيه اا قابلت حاجز حاجز ما بين عينك وما بين القطعه المعدنيه فالاشعه دي ما وصلتش عينك فكده عينك مش شايفاها هي مستخبيه ورا الجدار ار بتاع الاناء دلوقتي طيب عشان بقى نشوفها لما صبينا ميه لقينا ان الصوره بتاعتها ا ابتدت تترحل وكانت عماله ترتفع شويه كده لحد ما شفناها تقريبا في المكان زي كده طب هو ايه اللي حصل ايه السبب في كده تعال نشوف مع بعض السبب في الموضوع دوت عمليه انكسار حدثت للاشعه الضوئيه بص يا حبيب قلبي بالنسبه للشعاع اللي بيتحرك في المكان ده كده قلنا ده خلاص ما وصلش عينك طيب بالنسبه للشعاع اللي هيتحرك في المكان ده مثلا تمام او اخليها مثلا يعني وليكن كده الشعاع اللي هيتحرك بالشكل ده كده يا شباب نحذف ده الشعاع ده يعني لو احنا قدرنا نشوفه هنشوف القطعه المعدنيه هو كل الموضوع بقى ان الشعاع دوت يا حبيب قلبي هنقيم عمود من نقطه السقوط الشعاع ده يعتبر بينتقل من ماء هواء يعني من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى وسط اصغر او اقل ايه اللي هيحصل للشعاع الشعاع هينكسر مبتعدا عن العمود مبتعدا عن العمود فزي ما انت شايف اهو ثانيه واحده كده انكسر مبتعدا عن العمود فوصل لعينك وصل لعينك والعين ترى الاشياء على امتداد الاشعه الواصله اليها كانك هتعمل ا هتمد الشعاع ده كده شويه بحيث الطول بتاعه يكون قد طول الشعاع اللي هنا ده وتقف لحد هنا القطعه المعدنيه عينك هتشوفها هنا مش الاشعه الضوئيه دي كده بتحمل معلومات عن القطعه المعدنيه ووصلت لعينك بالشكل ده العين ترى الاشياء على امتداد الاشعه الواصله اليها يعنيك هتشوف القطعه المعدنيه موجوده فين في هذا المكان مفهوم كده يا شباب طيب الفيديو اللي فات يا شباب انا فسرته لكم صح كده الفيديو ده هسيبه لكم انتوا تجتهدوا فيه بقى ان شاء الله وتفسروا وتبينوا لنا كده ليه بيحصل كده يعني عندنا كوبايه بالشكل ده وفي هنا كده سهمين مرسومين بيشيروا جهه اليمين زي ما انتم شايفين اول ما الميه توصل او المستوى بتاعها يعني يوصل عند السهمين ركز كده في التفاصيل وشوف ايه اللي هيحصل السهم ده بيشير جهه اليمين لما الميه عدت عليه بقى بيشير جهه اليسار واللي فوق نفس النظام بقى بيشير شير جهه الايه؟ اليسار. يعني هم موجودين فوق في الهواء كده بيشيروا جهه اليمين على الشمال او لما بننزلهم بيعدوا على الميه شايف؟ بيشاوروا جهه الايه؟ اليسار. الشخص ده مثلا باين ان هو بيبص شمال صح؟ شوف لما العينين بتاعته تيجي في ظهر الكوبايه كده عيني هتشوف ايه؟ عيني هتشوف ان عينيه بتبص يمين مش شمال يعني في يعني ايه عكس كده بيحدث للحاجه. طيب ليه بيحصل كده؟ الرسمه دي انا ماليش علاقه بيها هي اللي في الفيديو ماشي يعني هو واحد ماسك الورده وبيبعدها هنا كانه بيقرب الورده ما علينا من الكلام الفاضي دوت طيب هنا اللون ده بنفسجي وده مثلا اخضر شويه البنفسجي على اليمين الاخضر على الشمال لما نيجي نبص عليهم من خلال الكوبايه كده هنلاقي ان البنفسجي على الشمال والاخضر على اليمين طب ليه الحاجات بتتعكس بالشكل دوت هسيبها لكم بقى انتوا تجتهدوا فيها وتفسروها باذن نرجع بقى للسبوره عشان نكمل ايه شرح الدرس ارجو يكون الفيديو ساعدكم في التخيل بصوره كويسه للمره الاخيره بس يا شباب هاكد على المعلومه دي معلش انا عارف ان انا عدتها كتير بس عشان والله في غايه الاهميه عندما ينتقل شعاع ضوئي من وسط اصغر في الكثافه الضوئيه الى وسط اكبر في الكثافه الضوئيه فانه ينكسر بحيث يكون مقتربا من العمود وعندما ينتقل شعاع ضوئي من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى وسط اقل في الكثافه الضوئيه فانه ينكسر بحيث يكون مبتعدا عن العمود طيب معانا ملحوظه بسيطه هنا عايزين نقولها هل سرعه الضوء في الهواء زي سرعه الضوء في الميه؟ لا طبعا سرعه الضوء هتختلف باختلاف الوسط مش احنا بنقول يا جماعه عندما تنتقل موجه من وسط الى وسط اخر فان سرعتها تتغير ما هو هنا الضوء كان ماشي في هواء وهنا كان ماشي في ميه لازم السرعه ايه تتغير طبعا طب سؤال سرعه الضوء في الهواء اكبر ولا في الميه يا حبيب قلبي سرعه الضوء اكبر قيمه ليها بتكون في الهواء او الفراغ وانت عارف ان هي بتساوي 3× 10 اس 8 متر/ الثانيه لو الضوء دخل اي وسط شفاف اخر غير الهواء سواء زجاج ميه اي وسط شفاف ثاني سرعته تقل عن القيمه اللي انت عارفها اللي هي 3× 10 اس 8 م/ الثانيه لو انت مش متخيل ازاي سرعه الضوء مثلا تقل معانا مثال بسيط قوي يعني هو مش صحيح قوي يعني المثال مش صح قوي بس هيساعدك انك تتخيل بص يا حبيب قلبي يعني احنا معانا شخص ليه قوه معينه كده هنقول له اجري في الهواء افتح سبرنت كده وهات اخرك فهيجري بسرعه معينه في الهواء عادي بيجري على الارض ما فيش مشكله طب لو نزل جوه ميه والميه وصله لحد هنا مثلا تمام وقلنا له يجري بنفس القوه بتاعته كده يجري في الميه هل هيقدر يجري في الميه بنفس السرعه اللي كان بيتحرك بيها في الهواء لا في الهواء اتحرك اسرع في الميه كان بيتحرك ببطء رغم ان هو نفس الشخص فالضوء لما هينتقل من وسط شفاف الى اخر شفاف لازم السرعه بتاعته ايه تتغير ماشي ا بنسال برده هنا بنقول سرعه الضوء في الهواء اكبر ولا في الميه خلاص عرفنا ان سرعه سرعه الضوء في الهواء هي الكبيره. طب عايزين ندي لنفسنا علامه نقدر من خلالها نجاوب على السؤال ده لان مش كل الاوساط هتبقى هواء مع حاجه. ممكن ميه مع زجاج ا مع جليسرين مع زيت كل دي اوساط شفافه. ايا كان بقى انت هتعلمها لنفسك باللي هقوله دلوقتي. انت دلوقتي بتقول ان سرعه الضوء في الهواء اكبر من الميه. بص كده على الزاويتين دول الزاويه اللي بين الشعاع والعمود هنا والزاويه اللي بين الشعاع والعمود هنا اللي هي السقوط والانكسار. ايه رايك في الزاويه دي والزاويه دي؟ انهي زاويه فيهم اكبر؟ باين جدا ان زاويه السقوط هي الكبيره. زاويه كبيره مع سرعه كبيره زاويه صغيره مع سرعه صغيره بص هنا كده في الشكل ده الزجاج والهواء سرعه الضوء في انهي وسط هنا اكبر بص على الزاويتين دول شايف الزاويه دي سيتا هنا الزاويه دي كبيره اللي هي زاويه الانكسار وزاويه السقوط اللي هي فاي صغيره زاويه كبيره سرعه كبيره زاويه صغيره سرعه صغيره يعني مثلا يا شباب مثلا يعني سؤال سريع كده عندنا ثلاثه اوساط شفافه ده الوسط رقم واحد وده الوسط رقم اثنين وده الوسط رقم لاثه وفي شعاع ضوئي هينتقل ما بينهم بالشكل ده ا سقط هنا بزاويه كتب لك 60 درجه بعد كده انكسر بزاويه 45 درجه مقتربه من العمود بالمنظر ده وبعد كده هنا انكسر مبتعدا عن العمود بزاويه بزاويه انكسار مثلا 80 درجه ده وسط 1 ا 3 وبيسالك وبيقول لك ايه الضوء بيمتلك ا ا اكبر سرعه في انهي وسط شفاف في دول واحد ولا اثنين ولا لاثه هتعلمها لنفسك بقى هنا انت ما تعرفش فين الهواء وفين الميه وفين الزجاج؟ هو هي اوساط شفافه وخلاص مسميهم 1 ا 3 عايز تعرف سرعه الضوء اكبر في انهي وسط يبقى بص دايما للزاويه بين الشعاع والعمود خلي بالك من حاجه اوعى يضحك عليك يروح قيل لك ايه الزاويه الصغيره اللي هنا دي كتب لك جنبها 10 فانت تقول الزاويه دي صغيره يبقى سرعه صغيره لا انت بتبص عن الزاويه بين الشعاع وبين العمود فهنا الزاويه دي 80 درجه زاويه كبيره سرعه كبيره الزاويه اللي بين الشعاع والعمود في الوسط الثالث اكبر قيمه اللي هي 80 مقارنه بيهم يبقى سرعه الضوء في الوسط الثالث اكبرهم يجي بعدها ايه؟ الزاويه اللي اقل من ال 80 اللي هي 60 يبقى يجي بعده سرعه الضوء في الوسط الاول واصغرهم سرعه اصغر سرعه للضوء هتبقى في الوسط الثاني عرفت منين؟ هنا اصغر زاويه مقارنه بيهم يبقى ده كده الترتيب بتاع سرعه الضوء في الثلاث اوساط دول عرفناها يا شباب خلاص طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام الجزء اللي بعد كده هنتكلم نتكلم فيه عن ايه بقى؟ هنتكلم فيه عن معامل الانكسار النسبي بين وسطين. ايه معامل الانكسار النسبي بين وسطين دول؟ ركز معايا كده حبيب قلبي. دلوقتي يعني على اعتبار ان احنا عندنا ماء وزجاج لما نعمل مقارنه بينهم فخلي بالك ان الميه كثافتها الضوئيه اصغر من الزجاج يعني كده دي كانها وسط اقل في الكثافه الضوئيه وده وسط اكبر في الكثافه الضوئيه وفي شعاع ضوئي دلوقتي يا شباب هينتقل من الماء الى الزجاج فهياخد المسار ده طبعا لان انت عارف ان لما شعاع ضوئي ينتقم من وسط اقل في الكثافه الضوئيه الى وسط اكبر فانه ينكسر مقتربا من العمود حلو جدا طيب لاحظنا حاجه بقى حبيب قلبي طبعا الزاويه دي اسمها فاي والزاويه دي اسمها سيتا زاويه السقوط زاويه الانكسار سرعه الضوء في الميه وسرعه الضوء في الزجاج هل قيمه السرعه دي ممكن تتغير لا مش هتتغير خلاص هو الضوء يا جماعه ماشي في الميه بسرعه معينه ماشي في الزجاج بسرعه معينه يعني مثلا هل لو غيرت زاويه سقوط الشعاع سرعه الضوء في الوسط اللي اللي فوق هنا هتتغير لا طب سرعه الضوء في الوسط اللي فوق هنسميها في 1 سرعه الضوء في الوسط اللي تحت هنسميها في 2 فبنقول ان في حاجه اسمها معامل الانكسار النسبي بين الوسطين او من الوسط الاول الى الوسط الثاني وهيساوي ايه؟ هيساوي حاصل قسمه سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعه الضوء في الوسط الثاني هل لو الزوايا دي اتغيرت يا جماعه لو غيرنا زاويه السقوط مثلا سرعه الضوء هنا هتتغير لا سرعه الضوء هنا وهنا هتفضل ثابته فالنسبه دايما هتفضل تفضل ثابته هذا المصطلح اسمه معامل الانكسار النسبي بين وسطين هو النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الاول الى سرعته في الوسط الثاني حلو جدا لاحظنا حاجه ثانيه ان النسبه ما بين سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط الثاني بتساوي النسبه دي برض جيب زاويه السقوط يعني ساين فاي على جيب زاويه الانكسار يعني ساين سيتا لقينا ان حاصل قسمه سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط الوسط التاني بتساوي ساين الزاويه دي على ساين الزاويه دي وبرض النسبه دي بتطلع لي رقم ثابت هذا الرقم ما بيتغيرش للوسطين هذا الرقم ثابت للوسطين ما بيعتمدش على زاويه السقوط في حاجه بص يا حبيب قلبي احنا لو كبرنا زاويه السقوط مثلا وميلنا الشعاع كده شويه زاويه السقوط لو زادت زاويه الانكسار هتزيد معاها بحيث النسبه ما بين جيب الزاويه اللي فوق على جيب الزاويه اللي تحت النسبه دي دايما تطلع رقم ثابت والرقم ده بنسميه معامل الانكسار النسبي بين وسطين يعني بص يا حبيب قلبي صل على النبي عليه الصلاه والسلام في سؤال زي ده مثلا لو قال لي ايه اذا زادت زاويه سقوط الشعاع فاي فان معامل الانكسار النسبي بين وسطين هل هيزداد اوعى تبص للقانون تقول لي الزوايا فاي هتزيد فيبقى معامل الانكسار النسبي بين وسطين هيزيد لا لان لو الزاويه فاي زادت اللي هي زاويه السقوط دي لو زادت زاويه الانكسار هتزيد معاها بحيث بحيث النسبه ما بينهم النسبه ما بين جيب الزاويه دي الى دي تفضل قيمه ايه؟ تفضل قيمه ثابته وبتعبر عن مصطلح اسمه معامل الانكسار النسبي بين وسطين وتعالوا نتخيل دي بالارقام دلوقتي يا جماعه على التابلت وبالفيديو التوضيحي تعالوا مع بعض نشوف طيب ركزوا معايا كده يا شباب يعني ده شعاع ضوئي دلوقتي اسقطناه بزاويه 46 درجه طبعا في جزء منه انعكس وفي جزء انكسر نركز مع الجزء اللي انكسر زاويه السقوط كام؟ 46 وزاويه الانكسار 32.6 طب لو زودنا زاويه السقوط عن 46 ايه اللي هيحصل لزاويه الانكسار؟ هتزيد معاها برده بحيث النسبه بين ساين الزاويه دي الى ساين الزاويه دي تديني نفس الرقم بص كده يعني مثلا هنزود زاويه السقوط ونخليها ا 60 او 60.6 6 شايف زاويه الانكسار هي كمان زادت معاها بحيث النسبه تبقى ثابته زي ما قلت لك وتعال نثبتها بالارقام يا حبيب قلبي مش احنا دلوقتي بنقول ان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط الثاني هيساوي ساين زاويه السقوط على ساين زاويه الانكسار طب يلا نقسم كده مع بعض على الاله ساين الزاويه 46 على ساين الزاويه 32.6 6 هيطلع معانا الناتج 1.33 طب هنروح هنا نفس الوسطين ماتغيروش كل الموضوع غيرنا زاويه السقوط بدل 40.6 خليناها 60.6 تعال نحسب ال ان 1 ت هنا هنقسم برض جيب زاويه السقوط على جيب زاويه الانكسار زاويه السقوط هنا 60.6 زاويه الانكسار 40.6 هيطلع معاك الناتج اسف 40.7 0.7 هيطلع معاك الناتج برده هو 1.33 03.3 يبقى ما يخدعكش يا اخي في النقطه دي بالله عليك يروح قايل لك اذا زادت زاويه سقوط الشعاع فان معامل الانكسار النسبي بين الوسطين لا هيظل ثابت مالوش دعوه بزاويه الايه؟ السقوط وعلمها لنفسك دايما عشان محتاجينها قدام زاويه السقوط لو زادت زاويه الانكسار بتزيد معاها بحيث ان ساين الزاويه اللي فوق على ساين الزاويه اللي تحت يفضل نفس الرقم الثابت بتاعنا اللي هو معامل الانكسار النسبي بين الوسطين مفهوم يا شباب طيب نرجع بقى لفيديو الشرح ارجو يكون الفيديو ساعدكم في التخيل بصوره كويسه يبقى كده يا شباب خلاص عرفنا ان معامل الانكسار النسبي بين وسطين بيكون مقدار ايه؟ مقدار ثابت بثبوت الوسطين طبعا هنتكلم عن العوامل بتاعته دلوقتي طب بالنسبه للجزء ده من القانون في1 على في 2 بتعبر عن ايه؟ بتعبر عن سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط الثاني طب الجزء ده على فكره يعني بيساوي نسبه معينه كده افكرك بيها فاكر يا حبيب قلبي في الفصل الاول الملحوظه الثانيه بتاعه المسائل كنا بنقول فيها ايه؟ عندما تنتقل موجه من وسط الى وسط اخر فان ترددها ثابت بالنسبه لتردد الموجه ثابت بينما سرعتها سرعتها تتغير وطولها الموجي يتغير اذا الطول الموجي للضوء هيتغير لان الضوء موج يا جماعه سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط التاني هيساوي حاصل قسمه الطول الموجي ليه في الوسط الاول على الطول الموجي ليه في الوسط الثاني يبقى كده زودنا نسبه معانا هنا اهي يبقى معامل الانكسار النسبي بين وسطين هو النسبه بين جيب زاويه السقوط الى جيب زاويه الانكسار او هو النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الاول الى سرعته في الوسط الثاني او هو النسبه بين الطول الموجي للضوء في الوسط الاول الى الطول الموجي له في الوسط الثاني مفهوم يا جماعه طيب دلوقتي احنا عمالين نقول معامل الانكسار النسبي بين وسطين مقدار ثابت مقدار ثابت طب امتى الرقم بتاعه يتغير امتى يا جماعه المقدار بتاعه يتغير استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم النور قطع يا جماعه النور قطع ينفع كده وانا بسجل الفيديو طيب هنفضل واقفين بقى كده او نرتاح شويه على ما النور يجي ماشي لا حول ولا قوه الا بالله طيب النور ج يا شباب نستكمل مع بعض كنا بنقول ان معامل الانكسار النسبي بين وسطين مقدار ثابت للوسطين وامتى القيمه بتاعته تتغير يعني ايه هي العوامل العوامل التي يتوقف عليها معامل الانكسار النسبي بين الوسطين ايه الحاجات اللي لو اتغيرت تغير لي من القيمه بتاعته هو دلوقتي ثابت للوسطين ايه رايك لو شلنا الميه وجبنا مكانها زيت والضوء هينتقل من الزيت الى الزجاج دلوقتي مش الضوء في الزيت يا جماعه هيبقى ليه سرعه جديده غير سرعته في الميه مش لما نقسم بقى سرعته الجديده دي اللي هي في 1 على في 2 هيطلع لي مقدار جديد غير المقدار السابق فكده قيمه معامل الانكسار النسبي بين الوسطين اتغيرت لما غيرنا وسط منهم طب لو سبنا الميه زي ما هي وشيلنا الزجاج وجبنا مكانه زيت هيطلع لي قيمه ثالثه متغيره عنهم هم الاثنين فاقصد اقول ان معامل الانكسار النسبي بين وسطين ايه العوامل اللي تاثر لي في القيمه بتاعته نوع ماده الوسطين اول حاجه كده نوع ماده الوسطين الشفافين طيب رقم انين في حاجه كمان وركز فيها هنشرحها دلوقتي الطول الموجي للضوء الساقط يعني ايه الجمله دي بقى ازاي الطول الموجي للضوء المستخدم عندنا هياثر لي في قيمه معامل الانكسار النسبي بين الوسطين تعالوا نشوف مع بعض يا شباب يعني دلوقتي لو احنا عندنا وسطين وليكن الوسط اللي فوق دوت هواء والوسط اللي تحت زجاج وفي شعاع ع ضوء ازرق هنرسمه بالشكل ده وفي شعاع ضوء احمر هما الاتنين هينتقلوا من الهواء الى الزجاج بنفس زاويه السقوط هنا سقط بزاويه 60 وهنا سقط بزاويه 60 برض اللونين دول كده يا شباب سقطوا بنفس الزاويه وهينتقلوا بين نفس الوسطين من الهواء الى الزجاج هم الاثنين بينتقلوا من وسط اصغر في الكثافه الضوئيه الى وسط اكبر فهم الاثنين هينكسروا مقتربين من العمود انا هرسم ارقام غير صحيحه قوي بس عشان يعني ايه الفكره توصل لكم هم الاثنين انكسروا مقتربين من العمود ولكن زاويه انكسارهم ما كانتش واحده اللون الازرق قرب اكتر من العمود المقام اكتر من اللون الاحمر يعني على سبيل المثال الزاويه دي مثلا نخليها وليكن 30 زاويه الانكسار هنا 30 انما زاويه الانكسار في حاله الضوء الاحمر كانت وليكن 31 او 32 الفرق بيكون صغير اصلا يعني علامات عشريه بسيطه بس انا كبرته شويه عشان تبقى يبقى رقم كده فيظهر فكده زاويه الانكسار اختلفت نتيجه اختلاف الطول الموجي للضوء نفسه فكده لما هنيجي نجيب معامل الانكسار النسبي بين الوسطين للضوء الازرق هنقسم ساين 60 على ساين 30 هيطلع قيمه والناحيه الثانيه هنا لما هنقسم ساين 60 على ساين 31 هيطلع قيمه ثانيه قيمه ثانيه يعني قيمه غيرها يعني اي نعم القيمتين قريبين من بعض بس اتغيرت ما عادتش هي فبنقول برض ان معامل الانكسار النسبي بين وسطين يعتمد على الطول الموجي للضوء الساقط الطول الموجي للضوء الاحمر يختلف عن الطول الموجي للضوء الازرق صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام الجزء اللي بعد كده طيب الجزء اللي بعد كده يا حبيب قلبي بنتكلم فيه عن معامل الانسار المطلق لوسط وبما انه لوسط اذا الوسط الثاني هيكون معلوم لينا وثابت دايما بالظبط كده يعني بص كده يا حبيب قلبي احنا عندنا وسطين شفافين عارفين منهم وسط دايما والوسط ده مش هيتغير اللي هو ايه؟ اللي هو الهواء دايما الضوء هيجي من هواء لاي وسط شفاف اخر يعني مثلا شعاع ضوئي انتقل من الهواء الى الماء او الى الزجاج او الى الزيت ايا كان الوسط اللي تحت دوت دايما الشعاع هينكسر مقتربا من العمود لان احنا عارفين ان الهواء اقل الاوساط الشفافه في الكثافه الضوئيه فكده دايما الشعاع هينتقل من وسط اقل في الكثافه الضوئيه الى اكبر فهينكسر مقتربا من العمود ودي كده زاويه سقوطه ودي كده زاويه انكساره طيب معامل الانكسار النسبي بين وسطين كنا بنرمز له بالرمز ان 1 2 طب معامل الانكسار المطلق لوسط هنرمز له بالرمز ايه ان فقط مش 1 تو هي ان فقط ان للوسط ده طيب هو هيساوي ايه القانون بتاعه هو الهواء اللي فوق ده يا شباب سرعه الضوء فيه اسمها في1 لا ما اسمهاش في 1 بعد اذنك سرعه الضوء في الهواء اسمها سي بنرمز لها بالرمز سي وانت عارف القيمه بتاعتها بتساوي 3 في 10 اس 8 متر على الثانيه وهي اكبر قيمه سرعه الضوء في الهواء اكبر من سرعته في اي وسط اخر مش احنا كنا بنقول معامل الانكسار النسبي بين وسطين هو حاصل قسمه سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط التاني هنا هنقول نفس النظام برض بس احنا عارفين الوسط الاول ايه دايما هو اسمه هواء فهنا هنقول هو النسبه بين سرعه الضوء في الهواء اللي هي اسمها س الى سرعه في هذا الوسط اللي هي اسمها في طيب او ممكن برض يساوي ساين فاي على ساين سيتا او ممكن يساوي الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في هذا الوسط الفي اللي تحت دي بتمثل سرعه الضوء في الوسط اللي تحت ده الوسط الشفاف طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام معلومه نعرفها عن معامل الانكسار المطلق معامل الانكسار المطلق اللي بنرمز له بالرمز قيمته دائما تكون اكبر من الواحد الصحيح يعني ايه اكبر من الواحد الصحيح يعني يقول لك ان معامل الانكسار المطلق للزجاج مثلا بيساوي 1.5 ومعامل الانكسار المطلق للماء بيساوي 1.33 معامل الانكسار المطلق لماده شفافه معينه ب 1.7 0.7 دايما القيمه بتاعه ال اكبر من واحد لا يمكن تطلع اصغر من واحد طب ايه السبب في كده بص للقانون وانت تفهم لان معامل الانكسار المطلق لوسط هو النسبه بين سرعه الضوء في الهواء الى سرعته في هذا الوسط وايه معلوماتك عن السي سرعه الضوء في الهواء اكبر من سرعته في اي وسط فدايما انت بتقسم رقم كبير على رقم اصغر منه فلازم النسبه تطلع اكبر من واحد يبقى الاجابه بتاعتنا معامل الانكسار المطلق قيمته دائما اكبر من الواحد الصحيح لان سرعه الضوء في الهواء اكبر من سرعته في اي وسط اخر صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام طيب معامل الانكسار المطلق لوسط ايه هي العوامل اللي بيتوقف عليها يعني امتى يتغير زي برض ما كنا بنتكلم عن معامل الانكسار النسبي بين وسطين هنا امتى القيمه بتاعته تتغير الهواء اللي فوق ده دايما ثابت هيتوقف على نوع ماده الوسط الشفاف الوسط اللي تحت ده لان احنا عارفين اللي فوق دايما ايه عارف هناك في النسبي كنا بنقول نوع ماده الوسطين انما هنا احنا عارفين وسط ومثبتينه لنفسنا دايما اللي هو الهواء ف لو الوسط اللي تحت ده اتغير القيمه بتاعه الان هتتغير يعني لما الشهاجي من هواء لميه مش زي ما هيجي من هوا لزجاج مش زي ما هيجي من هوا لزيت في كل حاله من دول الن هتتغير السي اللي فوق ثابته سرعه الضوء في الهواء ثابته بس سرعه الضوء في في الميه مش زي سرعته في الزجاج مش زي سرعته في الزيت فسرعه الضوء هتتغير بتغير الوسط الشفاف اللي تحت ده وبالتالي معامل الانكسار المطلق هيتغير هو كمان فبنقول ان هو بيتوقف على نوع ماده الوسط الشفاف طيب ايه تاني هيتوقف ايضا على الطول الموجي للضوء للضوء الساقط للضوء المنكسر يعني لو جبنا شعاع ضوء ازرق هينكسر بزاويه معينه ولو جبنا شعاع ضوء احمر اسقطناه بنفس الزاويه هينكسر بزاويه اخرى هينكسر بزاويه اخرى يبقى النسبه اتغيرت لان برض معامل الانكسار المطلق بين وسطين اسف معامل الانكسار المطلق لوسط اسف هيساوي الطول الموجي للضوء في الوسط الاول على الطول الموجي ليه في الوسط الثاني لان برض معامل الانكسار المطلق لوسط ممكن نقول ان هو حاصل قسمه جيب زاويه السقوط على جيب زاويه الانكسار ساين فاي على ساين سيتا برض انا ماكتبتهاش بس عشان مافيش مساحه بس مش هتفرق خلاص احنا كده كده كتبناها وعرفناها يعني تمام كده يا شباب طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام انا عارف يا حبيب قلبي انك ممكن تكون حاسس بنوع من انواع الصعوبه ده راجع لاننا لسه ما حلناش مسائل احنا بنرتب قوانينا بننظم افكارنا واول ما هنحل مسائل هتلاقي ان الموضوع سهل وبسيط جدا ان شاء الله طيب هنمسح ونستكمل شرح مع بعض طيب الجزء اللي بعد كده حبايب قلبي عايزين نستنتج فيه علاقه تربط لي ما بين معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط اني ومعامل الانكسار المطلق لكلا منهما طيب واحده واحده كده بسم الله انا ممكن اكتب القانون على طول يا جماعه ونحل بيه بس بحب استنتجه عشان الطالب اللي عايز يفهم هو جه منين جه بالطريقه البسيطه دي مش احنا لسه عارفين من شويه ان معامل الانكسار المطلق لاي وسط بيساوي حاصل قسمه سي على في يعني معامل الانكسار المطلق للوسط الاول هيساوي حاصل قسمه سرعه الضوء في الهواء على سرعته في هذا الوسط الاول اللي مسمينها في1 طيب معامل الانكسار المطلق للوسط الثاني هيساوي ايه؟ حاصل قسمه سرعه الضوء في الهواء على سرعته في الوسط الثاني. طيب من هنا كده من هنا عايزين نشوف الفي 1 لوحدها هتساوي كام مش دي كده مقامها واحد انا عايز الفي 1 لوحدها في طرف يا سيدي ده في ده على ده يعني كانك بتقسم سي على ان 1 يبقى صوره الضوء في الوسط الاول هتساوي سي على ان 1 وبالمثل هنا يا شباب عايز اعرف سرعه الضوء في الوسط التاني هتساوي كام لوحدها مش دي كده مقامها واحد ده في ده على ده يبقى الفي 2 سرعه الضوء في الوسط الثاني هتساوي سي على ان 2 سي سرعه الضوء فيها الهواء على ان 2 لو قسمنا في1 على في 2 يلا نقسمهم كده على بعض ونشوف هنتوصل لايه في1 على في 2 هتساوي ثانيه واحده بس نكبر دي شويه هي مش الفي 1 بتساوي سي على ان 1 الفي1 اهي قصادها اسمها سي على ان 1 طيب الفي 2 سرعه الضوء في الوسط التاني هتساوي ايه سي على ان 2 سرعه الضوء في الوسط التاني هتساوي بكتبها من تحت سي على ان مقام المقام بيروح فين يا شباب؟ بيروح في البسط فوق يبقى ال ان ت هتكتب فوق في البسط سرعه الضوء في الهواء هتشيل بعضها السي هتشيل السي هيتبقى فوق في البسط ان 2 وهيتبقى تحت في المقام ان 1 ممكن بس يعني نعدلها كده يبقى فوق في البسط ان 2 وفي المقام ان 1 هو معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الثاني مش احنا عارفين ان القانون بتاعه هو حاصل قسمه سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط الثاني طب ما هي سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط الثاني بتساوي ان 2 على ان 1 يعني ممكن نشيلهم نكتب مكانهم ان 2 على ان 1 ويبقى كده دي الخلاصه يا جماعه العلاقه اللي بتربط لي ما بينهم اهي هي دي كده معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الثاني هيساوي حاصل قسمه معامل الانكسار المطلق للوسط الثاني على معامل الانكسار المطلق للوسط الاول صدقني والله الموضوع بسيط خلاص احنا بنقترب من حل المسائل اهو هنحل كل مسائل هتلاقي هتقول ايه التفاهه دي ما الموضوع سهل وبسيط اهو ايه الرموز دي كلها وايه التعقيدات دي كلها طيب بسم الله عايزين بقى نرتب كل القوانين بتاعتنا قبل ما نحل المسائل تعالوا كده مع بعض بسم الله دلوقتي يا شباب لو عندنا شعاع ضوئي بينتقل من وسط اسمه واحد الى وسط اسمه اثنين اهو وعلى اعتبار ان الوسط اللي فوق اصغر في الكثافه الضوئيه والوسط اللي تحت اكبر في الكثافه مسافه الضوئيه فالشعاع هينكسر مقتربا من العمود بهذا الشكل الرموز بتاعتنا في المسائل اول حاجه دي زاويه السقوط اسمها فاي دي زاويه الانكسار اسمها يتا الوسط اللي فوق ليه معامل انكسار اسمه ان 1 الوسط اللي تحت ليه معامل انكسار مطلق اسمه ان 2 الوسط اللي فوق الضوء بيتحرك فيه بسرعه اسمها في1 الوسط اللي تحت الضوء بيتحرك فيه بسرعه اسمها في 2 الوسط اللي فوق الضوء الضوء بيكون له طول موجي فيه اسمه لمضه 1 الوسط اللي تحت اللي هو التاني دوت الضوء فيه بيكون له طول موجي جديد اسمه لمضه 2 عايزين بقى ندمج كل الرموز دي كده مع بعضها في قانون واحد ركز معايا يا حبيب قلبي بالله عليك معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط الثاني هيساوي بالنسبه للانات لسه مستنتجينها هنا اهو هيساوي ان 2 على ان 1 معامل الانكسار المطلق من الوسط الاول الى الثاني هنبدا ب ان ت الاول ان ت على ان 1 او ساين فاي على ساين سيتا جيب زاويه السقوط على جيب زاويه الانتصار او سرعه الضوء في الوسط الاول على سرعته في الوسط الثاني او اخيرا الطول الموجي للضوء في الوسط الاول على الطول الموجي ليه في الوسط الثاني القانون ده كده على بعضه يا شباب ده القانون العام لازم تكونوا حافظينه زي اسمكم والاستخدام استخدم انهي جزء منهم يا مستر على حسب المعطيات اللي عندك يعني مثلا مثلا معانا الزاويه دي 60 معانا الزاويه دي 30 معانا سرعه الضوء في الوسط الاول 2× 10 اس 8 احسب سرعه الضوء في الوسط التاني احسب سرعه الضوء في الوسط التاني اهو كده احنا معانا معلومات عن الزوايا والسرعات يبقى ساين فاي على ساين سيتا هتساوي في 1 على في ت ساين فاي على ساين سيتا تساوي في1 على في ت واحنا عايزين نعين الفي ت ده في ده على ده عيناها او مثلا ممكن يقول لي انتقل ضوء من وسط الى وسط اخر اذا علمت ان سرعه الضوء في الوسط الاول رقم معين والطول الموجي له رقم معين في هذا الوسط الاول وسرعه الضوء في الوسط الثاني رقم معين احسب الطول الموجي له في الوسط الثاني سرعه مع طول موجي ده الجزء اهو يعني هساوي الجزء ده بالجزء ده في و1 على في ت هتساوي لمضه 1 على لمضه ت وانا عايز عين الطول الموجي هيبقى ده في ده على ده وهكذا بقى يا شباب يعني الحاجه اللي هيكلمني عنها هساوي النسبه دي بالنسبه في وسطين نعينها تمام؟ ولكن القانون الاكثر استخداما هو الجزء ده. الجزء ده ركز معايا لما هنضرب طرفين في وسطين من هنا يبقى ان 1 في ساين فاي ان 1 في ساين فاي هيساوي ان ت في ساين سيتا ان ت في ساين سيتا بقفل على القانون ده لوحده لانه الاكثر استخداما والقانون ده ليه مسمى يا حبيب قلبي اسمه قانون سنل قانون ايه سنل قانون سهل وبسيط جدا وعايزك تحفظه من على الرسم رسمه يا اخي بالله عليك يعني تعالى كده معلش نعمل له رسمه لوحده عندنا شعاع ضوئي بينتقل من وسط شفاف الى اخر شفاف فشكل الانتقال كان بالمنظر ده هنا كده في زاويه اسمها فاي هنا في زاويه انكسار اسمها تيتا الوسط اللي فوق ليه معامل انكسار مطلق اسمه ان 1 الوسط اللي تحت ليه معامل انكسار مطلق اسمه ان 2 سنيل بقى بيقول لي ايه سنيل بيقول لي في القانون بتاعه عايزك عينك تحفظها من على الرسمه ان 1 في ساين الزاويه اللي هنا هيساوي ان ت في ساين الزاويه اللي هنا في مشكله في الكلام ده يا جماعه ده كلام عبيض طيب صلوا على الحبيب المصطفى عليه الصلاه والسلام هنمسح السبوره بقى وخلي القانون ده والقانون ده كده معاك في ذهنك وهنبدا نحل مسائل مع بعض دلوقتي ان شاء الله بسم الله اول سؤال يا شباب بيقول لي اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للزجاج بيساوي 1.6 6 يبقى لازم تبقى عارف الرموز بتاعه المعطيات كويس الرقم ده بيعبر عن ايه ال ان بتاعه الزجاج طيب وللماء ب 1.4 يبقى ال 1.4 دي بتعبر لي عن ال ان بتاعه الميه احسب معامل الانكسار النسبي من الزجاج الى الماء ركز معايا بالله عليك شوفني بكتبها ازاي طالب مني معامل الانكسار النسبي من الزجاج الى الماء هيساوي ايه يا شباب هيساوي حاصل قسمه معامل الانكسار المطلق للميه بنبدا بالميه الاول على معامل الانكسار المطلق للزجاج مش دي احنا لسه واخدينها من شويه ومستنتجينها ان ال ان 1 ت بتساوي ان 2 على ان 1 ببدا باللي هنا الاول معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الثاني هيساوي ال ان ت على ال ان 1 فهنا بس كل الموضوع ان الوسط الاول انا عارف اسمه ايه زجاج والوسط التاني عارف اسمه ايه اسمه ميه فيبقى هنقسم الن ماء على النجاج ال ان ماء بكام بوا بتاعه الزجاج بوا يطلع الناتج 875 75 طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام المطلوب الثاني معامل الانكسار النسبي من الماء الى الزجاج شوفني بكتبها ازاي عايز معامل الانكسار النسبي من الماء الى الزجاج هتساوي ال بتاعه الزجاج على ال ان بتاعه الميه ال بتاعه الزجاج بكام ب 1.6 ال ان بتاعه الميه ب 1.4 4 نقسمهم على بعض تطلع النسبه 1.142 142000 وطبعا معامل الانكسار النسبي او المطلق هما الاتنين ماهمش وحده قياس يا شباب هو مش انا بقسم ان على ان سرعه على سرعه يعني مش ال ان 1 ت مثلا ساين فاي على ساين سيتا او في 1 على في 2 النسبه بين كميتين فيزيائيتين متماثلتين فمالهاش وحده قياس طيب تث مطلوب بيقوللي احسب سرعه الضوء في الزجاج طب معلش بس عشان المساحه يا شباب يعني هنحذف دي خلاص احنا فهمناها نوسع لنفسنا بس سرعه الضوء في الزجاج ال بتاعه الزجاج هتساوي ايه؟ انت عارف ان هي تساوي في سي على في صح كده؟ معامل الانكسار المطلق للزجاج هيساوي حاصل قسمه سرعه الضوء في الهواء على سرعته في الزجاج اللي هو عاوزها مني اصلا هو طالب مني دي سرعه الضوء في الازاز هتساوي كام؟ طيب مش ال ان بتاعه الزجاج عندنا ب 1.6 0.6 مش سرعه الضوء في الهواء ده رقم محفوظ هو مش هيديهوللك في المساله خلي بالك يعني لو ما اداهولكش انت لازم تكون حافظه السي بتساوي 3× 10 اس 8 وسرعه الضوء في الزجاج انا عاوز اعرفها دي كده مقامها واحد عاوز تعرفها اضرب ده في ده على ده يعني هتقسم 3× 10 اس 8 على 1.6 6 هيطلع الناتج يا حبيب قلبي سرعه الضوء في الزجاج هتطلع ب 187.5 في 10 اس 6 والوحده متر على الثانيه ولكن في الاختيارات بنسبه كبيره بتلاقي الرقم مضروب في 10 اس 8 بتعمل ايه؟ شايف العلامه العشريه دي بنرحلها خطوتين شمال خطوه اثنين فهنكتب الرقم ده بدل ما هو 187.5 هنكتبه كده 1.875 875 مش البوينت دي رحلناها كده خطوتين شمال نتيجه ان انا رحلتها في خطوتين شمال هضرب في 100 بقى لما اضرب في 100 دي تتحول معايا ل 10 اس 8 متر على الثانيه يعني الرقم ده هو الرقم ده الرقمين دول كده متساويين تمام يا شباب فنختار الاختيار دوت عندنا في السؤال طيب المطلوب اللي بعده زيه بالظبط بيقول لي عاوز يعرف سرعه الضوء في الماء سرعه الضوء في الميه هتساوي كام ال ان بتاع بتاعه الميه بتساوي سي على في ايه ال ان دي بتاعه الميه ال ان ماء هتساوي سرعه الضوء في الهواء على سرعته في الماء ال ان بتاعه الميه بكام 1.4 شيلها واكتب مكانها 1.4 سرعه الضوء في الهواء 3× 10 اس 8 سرعه الضوء في الماء انا عاوز اعرفها مش دي مقامها واحد ده في ده على ده هتطلع سرعه الضوء في الميه ب 2.14× في 10 اس 8 والوحده متر على الثانيه مفهوم كده يا شباب شفتوا الموضوع سهل وبسيط ازاي طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام المساله اللي بعد كده طيب مديني شكل بالمنظر ده وبيقول لي في الشكل المقابل ا تكون قيمه زاويه انعكاس الشعاع قد ايه وزاويه انكساره طيب واحده واحده كده بسم الله بالنسبه لزاويه الانعكاس الموضوع سهل وبسيط جدا يا جماعه الضوء سقط بالشكل بالشكل دوت في جزء منه هينعكس وفي جزء هينكسر طيب الجزء اللي هينعكس هينعكس بنفس زاويه السقوط اللي هي 38 درجه بدون اي حسابات طب بالنسبه لزاويات الانكسار عايز اسالك سؤال سيبك من الانعكاس دلوقتيكاس سهله هل الشعاع هيفضل محافظ على المسار بتاعه لا هينكسر طب هينكسر ازاي مقتربا من العمود ولا مبتعدا عن العمود الاساس عندك انت فاهمه الحمد لله انهي وسط فيهم اكبر في الكثافه الضوئيه وانهي اصغر الاكبر في الكثافه الضوئيه بيكون اكبر في ال ان بتاعته اكبر في معامل الانكسار المطلق بتاعه والاصغر في الكثافه الضوئيه هيبقى اصغر في ال بتاعته يعني بما ان ال بتاعه الوسط اللي فوق اكبر من ال بتاعه الوسط اللي تحت دي 1.58 انما دي 1.23 02.3 يعني كده يعتبر الشعاع الضوئي بينتقل من وسط اكبر في الكثافه الضوئيه الى وسط اصغر او اقل فايه اللي يحصل له في الحاله دي حيب قلبي؟ هينكسر مبتعدا عن العمود الشعاع هينكسر مبتعدا عن العمود بالشكل ده تمام وهي دي كده زاويه انكساره اللي اسمها يتا وعاوزين نعينها دلوقتي هنعمل ايه ان وزاويه يبقى كده ده قانون سنيل سنيل بيقول لي ايه سنيل بيقول لي ان اللي هنا في ساين الزاويه اللي هنا هيساوي ان اللي هنا في ساين الزاويه اللي هنا بمنتهى البساطه يعني نكتب القانون الاول ان 1 في ساين فاي هيساوي ان 2 في ساين سيتا ال ان 1 اهي 1.58 في ساين 38 هيساوي 1.23 023 في ساين الزاويه سيتا اللي هو عاوزها هنعمل ايه على الاله الرقمين اللي هناك دول كده يعني بنضرب دول في بعض وهنقسم على 1.23 وبعد كده تدوس على الاله شيفت ساين شيفت ساين علشان تجيب الزاويه نفسها هتطلع الزاويه سيتا ب 52.26 06.6 درجه وتحس ان حلك صح ما هو لما الشعاع ينكسر مبتعدا عايل عمود زاويه الانكسار هتبقى اكبر من زاويه السقوط طب هسالك سؤال سرعه الضوء في انهي وسط في دول اكبر احنا جبنا الزاويه دي خلاص وعرفنا ان هي 52.26 06.6 سرعه الضوء في الوسط اللي فوق ولا في الوسط اللي تحت اكبر؟ ايوه الله يفتح عليك الوسط اللي تحت سرعه الضوء فيه اكبر فاكر المعلومه البسيطه اللي قلناها زاويه كبيره سرعه كبيره الزاويه هنا كبيره يبقى سرعه الضوء هنا كبيره طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام هنمسح ونستكمل مع بعض طيب السؤال اللي بعده يا شباب بيدينا شكل بالمنظر ده احنا يعتبر لسه حلين زيه من شويه بس مزود فيه حاجه بسيطه شعاع ضوئي الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي ينتقل خلال ثلاثه اوساط شفافه كما بالشكل ده عاوز ايه؟ عاوزين نعمل ترتيب لسرعه الضوء في انهي وسط في دول ترتيب تنازلي او تصاعدي ايا كان وايضا ترتيب لمعامل الانكسار المطلق لكل وسط فيهم اي وسط فيهم اكبر في الن وانهي واحد فيهم اصغر في الن بتاعته معامل الانكسار المطلق تعال نشوف كده نبدا بالسرعه سرعه كبيره زاويه كبيره ولما تيجي تبص على الزاويه في الوسط يبقى بص على الزاويه بين الشعاع والعمود المقام يعني الزاويه 30 دي سيبك منها الزاويه بين الشعاع والعمود المقام هتبقى كام؟ هتبقى 60 الباقي بتاع ال 90 يبقى كده احنا عرفنا الزاويه اللي هنا 60 بيقوللي ان الزاويه دي 50 الزاويه دي بتلزمني في حاجه لا انا عايز اللي جنبها انا عايز الزاويه بين الشعاع وبين العمود المقام دي 50 يبقى اللي جنبها دي كام 40 درجه وعلى فكره لو دي 40 دي 40 زيها بالتبادل الزاويه دي هتساوي الزاويه دي بالتبادل فدي 40 زيها تمام طب والزاويه اللي بين الشعاع والعمود في الوسط الاخير اللي هو الوسط الثالث ده بيقول لي ان الزاويه دي 20 يا اخي مجموعهم بيدينا 90 لو دي 20 يبقى اللي جنبها اكيد اكيد 70 درجه بالنسبه لترتيب السرعه فسهل وبسيط جدا سرعه كبيره زاويه كبيره اكبر زاويه فيهم ال 70 اللي هنا يبقى كده سرعه الضوء في الوسط الثالث اكبرهم يجي بعدها الرقم اللي اصغر من ال 70 60 يبقى في1 هي اللي عليها الدور واصغرهم زاويه اللي هي 40 يبقى سرعه الضوء في الوسط الثاني هتبقى اصغرهم ركز معايا في حاجه بقى ايه العلاقه بين السرعه وما بين معامل سرعه الضوء في الوسط ومعامل الانكسار المطلق للوسط العلاقه عكسيه تعال نكتب القانون كده نفتكره مش ال بتساوي سي على في مش دي كده مقامها واحد الفي هاتها بس في طرف لوحدها سي على ان ده في ده على ده فكده السرعه هتساوي سي على ان سي على ان السي سرعه الضوء في الهواء مقدار ثابت سيبك منه ايه العلاقه بين الفي والن عكسي يعني كل ما الوسط معامل الانكسار المطلق بتاعه يكون كبير كل ما سرعه الضوء فيها هتكون صغيره التناسب عكسي فلو ترتيب السرعه بالشكل ده يا شباب احنا هنكتب ال ان اللي هو معامل الانكسار المطلق للوسط هنكتبه بنفس الترتيب برض هنا ان 3 وهنا ان 1 وهنا ان 2 بس كل الموضوع هنعكس العلامه يعني اكبرهم معامل انكسار مطلق اللي هو الوسط الثاني لان اصغرهم سرعه للضوء فيه وهكذا اخدنا بالنا من الملحوظه دي طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام السؤال اللي بعده سؤال سهل وبسيط بس بنخرج منه بمعلومه قد كده عاوزك تعرف معلومتين مهمين جدا المعلومه الاولى انت كده كده عارفها اللي هي السي سرعه الضوء في الهواء بتساوي 3 في 10 اس 8 متر على ثانيه معلومه ثانيه معامل الانكسار المطلق للهواء بكام عشان مش هيديهولك هيعتمد على انك عارفه معامل الانكسار المطلق للهواء بيساوي واحد بيساوي واحد صحيح طيب سؤال زي دوت بيقول لي في الشكل المقابل احسب معامل الانكسار المطلق للزجاج حيث يعرف ال ان زجاج بتساوي كام هنطبق لها قانون سنل ال ان هوا في ساين الزاويه دي هيساوي ال ان زجاج في ساين الزاويه دي وممكن تعوض على طول ال ان هوا بواحد فاكتب واحد في ساين 32 لازم يساوي من تحت النجاج اللي احنا عاوزينها ان زجاج مضروبه في ساين 21 عايز تعرف الن زجاج بكام اقسم ساين 32 على ساين 21 ساين 32 على ساين 21 هتطلع ب 1.47 او بالتقريب مفهوم يا شباب طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام السؤال اللي بعده مديني شكل بالمنظر ده دي كده مرايه يا شباب سطح عاكس بيستند عليها لوح زجاجي وفي شعاع ضوئي سقط على المراه هنا بحيث كان بيصنع زاويه 50 درجه مع السطح عاوز ايه بيقول لي احسب زاويه انكسار الشعاع داخل الزجاج يعني الشعاع هيسقط على المرايه دلوقتي هينعكس من عليها وهيروح للزجاج وبعد كده يدخل جوه الزجاج يا ترى بقى هيدخل جوه الزجاج بزاويه انكسار قد ايه عاوز يعرفها طب ما فيش مشكله بسم الله نمشي ورا الشعاع كده لحد ما يوصل للزجاج اول حاجه هنقيم عمود من عند نقطه السقوط الشعاع هنا ساقط بزاويه كام لو قلت لي 50 يبقى انت كده غلطت بلاش اقول كلمه ثانيه يبقى انت كده غلطت زاويه السقوط بتبقى بين الشعاع وبين العمود الشعاع الساقط والعمود المقام دي 50 تبقى دي كام 40 درجه درجه هنا الشعاع سقط بزاويه 40 فهينعكس بزاويه 40 هينعكس بزاويه 40 بالشكل ده هنقيم عمود جديد هنا طيب لما الشعاع ينعكس بزاويه 40 عايزين نعرف زاويه سقوطه هنا كام يا اخي مش دي 40 يبقى اللي جنبها 50 اه لان هم الاثنين بيتموا 90 طب مجموع الثلاث زوايا اللي جوه دول كام 180 دي 50 ودي 90 يبقى دي كام دي هتساوي 40 يبقى هنا الشعاع سقط بزاويه 50 درجه لان مجموعهم 90 ال 50 وال 40 90 الشعاع سقط بزاويه 50 درجه هنا وخلي بالك بقى هينتقل من هواء الى زجاج يعني هينكسر مقتربا من العمود بالشكل ده عايزين بقى نحسب زاويه انكساره سيتا هتساوي كام هنطبق لها قانون سنيل سنيل بمنتهى البساطه يا حبيب قلبي بيقول لي ان اللي هنا في ساين الزاويه اللي هنا هيساوي ان اللي هنا في ساين الزاويه اللي هنا ان اللي هنا بتاعه الهواء بكام بواحد في ساين 50 في ساين 50 هيساوي جوه الزجاج ال ان الزجاج اللي احنا لا احنا ال ز عندنا اصلا هو عايز يعرف زاويه الانكسار هيساوي ال ان زجاج اللي هي 1.47 في ساين الزاويه يتا اللي احنا عاوزين نعينها يبقى هنقسم ساين 50 على 1.47 ونعمل شيفت ساين عشان نطلع زاويه الانكسار اللي هو عاوزها هتطلع معانا الزاويه سيتا يا شباب ب 31.4 0.4 درجه وتشعر برده ان حلك صح لان الشعاع هينكسر مقتربا من العمود الزاويه يتا دي لازم تكون اصغر من زاويه السقوط اللي هناك لازم تكون اصغر من 50 وفعلا طلعت اصغر منها اهو 31 31.4 4 درجه مفهومه يا شباب طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام طيب المساله اللي بعدها يا شباب بدينا شكل بالمنظر ده كده متوازي مستطيلات مصمط من الزجاج وفي شعاع ضوئي ا بيتحرك داخل الزجاج بالشكل ده وبعد كده خرج من الزجاج الى الهواء وبعد ما خرج الى الهواء خرج بحيث كان بيصنع زاويه 23 درجه مع سطح المتوازي طب عايز ايه بيقول لي احسب معامل الانسار المطلق للزجاج عايز يعرف الن بتاعه الزجاج بكام؟ طيب واحده واحده كده بسم الله هنروح لهذا الجانب يا حبيب قلبي وهنطبق عنده قانون سنل ما احنا اول حاجه زي ما اتعلمنا مع بعض مش بنكتب قانون يحتوي على الشيء اللي هو بيسال عنه طيب بالنسبه لان الزاويه دي 23 مش انا عايز الزاويه بين الشعاع وبين العمود لما نطرح 90 - 90 - 23 دي 67 يبقى كده كان زاويه خروج الشعاع او زاويه انكسار الشعاع كده ب 67 درجه انا معايا الزاويه اللي هنا بينقصني بس اعين الزاويه دي عشان اطبق قانون سنيل شعله سقط من الزجاج الى الهواء وزي ما انتم شايفين انكسر مبتعدا عن العمود فلما هنيجي نطبق السنيل في في الجزء اللي هنا ده هنقول ال ان بتاعه الزجاج في ساين فاي ال ان زجاج في ساين فاي هيساوي من بره ال ان هوائي اللي هي بواحد في ساين سيتا اللي هي 67 تمام وهو طالب طالب مني في السؤال ال ان ال الن بتاعه الزجاج يبقى كده لازم اعين الزاويه فاي زاويه السقوط هنا لازم اعرفها بكام طب اجيبها منين نستفاد من البيانات اللي هو حاططها لنا على الرسمه لو الزاويه دي فاي ايه رايك مش دي كده تبقى فاي زيها بالتبادل اه الزاويه دي هتساوي الزاويه دي بالتبادل طب من المثلث قائم الزاويه اللي هنا بما ان الابعاد اللي موجوده عندي دي 5 سم ودي دي 7 سم تان الزاويه فاي دي هتساوي ايه يا شباب؟ على جنب كده فوق بنقول ان تان الزاويه فاي هيساوي المقابل على المجاور المقابل 5 سم المجاور 7 سم 5 على 7 هنعمل تان للقيمه دي عشان نعين زاويه سقوط الشعاع هنا ونشوفها تطلع بكام هتطلع ب 35 و53 درجه كده جبناها خلاص يبقى جبنا ال ان في نفس الوقت لان هعوض عنها هنا اهو ال سا بتاعه الزجاج في ساين 35 و53 هتساوي من بره كده ساين 67 يبقى نقسم ساين 67 على ساين 353 ونشوف ال ان تطلع معانا بكام هتطلع ب 1.58 08 يا شباب السؤال سهل على فكره ما فيهوش اي مشكله هو كل الموضوع ان الزاويه فاي ما كانتش موجوده عندنا فروحنا جبناها من المعطيات البسيطه اللي هو مديها لي صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام السؤال اللي بعده طيب السؤال اللي بعده يا شباب محتاج شويه شرح الاول علشان تفهموا المطلوب هو بيقول لي في السؤال ان احنا عندنا حوض سباحه مملوء تماما بالماء الذي معامل انكساره معامل الانكسار المطلق للماء ماء ب 1.33 03.3 بيقول لي ايه؟ بيبعد عن حافه الحوض بمسافه 4 متر عمود اناره ارتفاعه 2 م تمام معلش بقى اعتبر دي اربعه ودي اثنين الرسم مش منطقي قوي بس عشان يعني اوسع على نفسي ما علينا عاوز ايه بقى بيقول لي احسب طول الجزء المظلم من قاع الحوض اول ما تقرا المطلوب تستغرب قوي ايه ده هو هو في ايه انا مش عارف ابدا المساله منين نركز مع بعض واحده واحده هو كل الموضوع عمود مود الاناره دوت بيبعث ضوء او بيصدر ضوء في جميع الاتجاهات بالنسبه للشعاع الضوئي مثلا يا شباب اللي هياخد المسار ده كده ويجي يسقط على سطح الماء مش كده هينتقل من هواء لماء فهينكسر مقتربا من العمود والشعاع ده برده هينكسر مقتربا من العمود بص كده اهو كل الاشعه الضوئيه اللي جايه دي كده كلها هتنكسر مقتربه من العمود داخل الماء فكده هلاقي ان الماء الميه في جزء منها مضيء كل الجزء ده كده هيبقى مضيء ولما اجي على الشعاع الضوئي اللي هيسقط عند سطح الماء اللي موجود عند حافه الحوض بالظبط ايه اللي هيحصل له؟ بينتقل من هواء الى ماء هينكسر مقتربا من العمود بالشكل ده وكل اللي جاي بعده هينكسر مقتربا من العمود زي ما انتم شايفين فكل الجزء اللي علمت لك عليه باللون الاحمر دوت مضيء والجزء اللي هنا ما وصلوش ضوء هو بقى بيقول لي احسب طول الجزء المظلم من قاع الحوض يعني كده عاوز يعرف المسافه دي بتساوي كام؟ طيب وليكن هنرمز للمسافه دي بالرمز اكس عايزين نعينها بقى يا شباب طيب واحده واحده كده نفكر مع بعض بسم الله العمق بتاع حمام السباحه ب 3 متر فهنعمل اسقاط لل 3 متر دول ونجيبهم في هذا الجانب يبقى الارتفاع ده كده عندي موجود ب 3 متر وعاوزين نفكر اول حاجه نفكر فيها طبعا اكتب قانون يحتوي على المجهول اللي هو بيسالني عنه يعني ما تروحش قايل مثلا انا هروح اطبق اسن يا ابني لازم اول خطوه تعملها في المساله تكتب قانون يحتوي على المطلوب علشان ما توتوهش نفسك طيب ا للاكس دي القانون منين؟ لما الشعاع يجي بالشكل دوت ويسقط عند النقطه دي ونقيم عمود وينكسر مقتر من العمود مش ده كده يعتبر العمود المقام من نقطه السقوط والزاويه دي اسمها زاويه انكسار الشعاع احنا بنرمز لها بالرمز يتا طب تان الزاويه يتا دي هتساوي ايه مش تان الزاويه بيساوي المقابل على المجاور يبقى على جنب كده بنكتب يا شباب ان تان الزاويه سيتا هتساوي المقابل اللي هو اسمه اكس على المجاور اللي هو 3 متر الاكس بقى هي المجهول هي الحاجه اللي احنا عاوزين نعينها اضرب 3 في تان سيتا يبقى الاكس اللي انت هتعينها هتساوي 3 في تان زاويه انتصار الشعاع يبقى هي حاجه واحده بس هتروح تشتغل عليها في المساله لو عينتها المساله خلصت بالنسبه لك عايزين نعين زاويه انكسار الشعاع طب هنعينها منين تعالى نفكر كر مع بعض واحده واحده مش احنا معانا ال ان بتاعه الميه معامل الانكسار المطلق للميه ومعانا ال ان بتاعه الهواء بتساوي واحد فهنطبق سنيل عشان نعينها طب يلا نطبق اسنيل مع بعض بسم الله سنيل بيقول لي ان ان ميه في ساين الزاويه سيتا اهو ال ان ميه ب 133 في ساين الزاويه سيتا اللي احنا عاوزين نعينها هيساوي من بره كده من عند الهواء ال ان هوا اللي هي بواحد في ساين زاويه السقوط وهي دي كده زاويه السقوط طب ساين ساين زاويه ز السقوط عندي لا زاويه السقوط مش عندي يا شباب اجيبها منين تستفاد من البيانات اللي اديه لك دي ما هو ده كده عمود اناره والزاويه دي 90 درجه يا جماعه هو العمود بيكون معوج لا العمود بيكون قائم على الارض يعني بيصنع زاويه 90 درجه مع سطح الارض ماشي نستفاد من البيانات دي يا حبيب قلبي زي ما استفدنا بيها واحنا بنحل مساله المتوازي المستطيلات اللي هنا من شويه الزاويه دي اسمها فاي يبقى دي اسمها فاي زيها بالتبادل التان بتاعتها هتساوي ايه؟ تاني الزاويه فاي من المثلث قائم الزاويه دي المثلث قائم الزاويه ده هتساوي المقابل على المجاور يعني على جنب كده بقى هنقول ان تان زاويه السقوط فاي هتساوي المقابل على المجاور يعني 4 على 2 نعمل شيفت تان للقيمه دي هتطلع معانا الزاويه فاي ب 63.43 درجه يبقى احنا كده خلاص جبنا زاويه السقوط يا شباب 63.43 043 نكتبها هنا بقى خلاص احنا بنعوض هنوصل للناتج دلوقتي حالا يبقى كده 1.33 في ساين الزاويه سيتا هتساوي ساين فاي اللي انا لسه جايبها دلوقتي اللي هي ساين 63.43 043 انا عاوز عين الزاويه يتا عشان اخلص هنقسم الرقم اللي هناك ده على 13 ونعمل شيفت ساين علشان نعين الزاويه سيتا هتطلع يا حبيب قلبي 42.25 درجه كده خلصت المساله هو عايز المجهول اكس طول الجزء المظلم من قاع الحوض اللي احنا رمزناه بالرمز اكس هتساوي 3 في تان الزاويه يتا اللي هي 42.25 02.5 3× القيمه دي ونشوف طول الجزء المظلم من قاع الحوض يطلع بكام؟ هيطلع يا شباب ب 2.72 0.2 متر تقريبا مفهوم كده يا حبيب قلبي طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام طيب السؤال اللي بعده يا حبيب قلبي مديني شكل بالمنظر دوت وبيقول لي شعاع ضوئي ينتقل من الهواء الى وسط شفاف فانكسر مقتربا من العمود هل الزاويه اللي هو معلم لي عليها دي يا شباب بتمثل زاويه انكساره لا زاويه انكساره هي الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود المقام من نقطه السقوط امال ايه الزاويه اللي معلمني عليها باللون الاحمر دي؟ دي زاويه اسمها الفا بتمثل الزاويه اللي انحرف بها الشعاع الزاويه اللي انحرف بيها الشعاع عن مساره الاصلي اللي كان ماشي فيه في الاول طيب فمديني شكل بالمنظر ده بقى وبيقول لي ايه اي قيم معاملات الانكسار التاليه تؤدي الى زياده قيمه الزاويه الفا انهي قيمه من معاملات الانكسار دول نخليها للوسط اللي تحت ده بحيث نزود الزاويه الفا يعني الشعاع يقرب اكت من العمود بص يا حبيب قلبي كل ما الوسط ال بتاعته تكون كبيره كل ما معامل الانكسار المطلق بتاعه يكون كبير كل ما يكون له قدره على يمسك على انه يمسك الشعاع ويكسره بحيث يقربه من العمود اكتر ولو الشعاع قرب من العمود اكتر يعني زاويه انحرافه تزيد يعني اللي عايز اوصله لك لو عايز انحراف كبير للشعاع هننقي الوسط اللي معامل انقصائه كبير برض ال ان الكبيره اكبر زاويه انحراف تحدث للشعاع لو الوسط اللي تحت دوت معامل انكساره 1.7 من هننقي اكبر ان موجوده في الاختيارات طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام السؤال اللي بعده مديني اختيارات بالشكل ده وبيقول لي اي الاختيارات التاليه تعبر عن شعاع ضوئي انتقل من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه طيب على جنب كده على جنب انت عندك معلومه بسيطه عارف من خلالها ان لما شعاع ينتقل من وسط اقل كثافه ضوئيه الى اكبر كثافه ضوئيه اللي هيحصل له هينكسر بحيث يكون مقترب من العمود مقترب من العمود دي الزاويه فاي ودي الزاويه سيتا لما ينكسر مقتربا من العمود انهي زاويه في دول هتبقى اكبر الفاي ولا السيتا اكيد الزاويه فاي هي الكبيره اللي هي زاويه السقوط يبقى اكيد لما نرسم علاقه بين ساين فاي وساين سيتا الخط المستقيم هيبقى مايل ناحيه القيمه الكبيره اللي هي ساين فاي وهو طبعا بيقول لي في الاختيارات ان ص وس ساين فاي وساين سيتا مرسومين بنفس مقياس الرسم اا طيب فكده يا حبيب قلبي بما ان انت عندك خلفيه ان الزاويه فاي هي الكبيره الخط المستقيم هيبقى مايل ناحيتها بالشكل ده كده يعني هنختار هذا الاختيار عرفت منين خلاص الخط المستقيم مايل ناحيه الزاويه ا فاي او ساين فاي يعني اكبر ميل هنا تمام كده يا شباب وبس كده هنكتفي بهذا القدر كده بفضل الله خلصنا درس انكسار الضوء على خير الحمد وباذن الله تعالى من الفيديو القادم او الفيديو القادم يعني هنحل فيه كل اسئله كتاب الامتحان على جزء انكسار الضوء ان شاء الله ارجو تكونوا فهمتوا اي حاجه في اي حاجه من الكلام ده
الترم الثاني الفصل 3 انكسار الضوء محاضرة 8 الصف الثاني الثانوي مستر عمرو الغزالي 33:33

الترم الثاني الفصل 3 انكسار الضوء محاضرة 8 الصف الثاني الثانوي مستر عمرو الغزالي

عمرو الغزالي معلم أول الفيزياء

27 مشاهدة · 2 maanden geleden

ثانية ثانوي محاضرة 8 انكسار الضوء متاحة على المنصة 1:02

ثانية ثانوي محاضرة 8 انكسار الضوء متاحة على المنصة

Mr Mohamed AbdelMaaboud

96 مشاهدة · 3 maanden geleden

فيزياء 2 ث الفيديو 11 انكسار الضوء 42:44

فيزياء 2 ث الفيديو 11 انكسار الضوء

Mohsen Elhussini

94 مشاهدة · 3 jaar geleden

الفيزياء الصف التاسع انكسار الضوء الجزء الثاني أ محمود ابراش جيل 2011 28:38

الفيزياء الصف التاسع انكسار الضوء الجزء الثاني أ محمود ابراش جيل 2011

‫الأستاذ محمود ابراش الفيزياء وعلوم الأرض مع ابراش

108 مشاهدة · 2 maanden geleden

الفصل الخامس البصريات الفيزيائية المحاضرة 8 1:49:18

الفصل الخامس البصريات الفيزيائية المحاضرة 8

حسن عبد الكاظم الربيعي

23 مشاهدة · 5 maanden geleden

الدرس الثامن عشر انكسار الضوء 10:59

الدرس الثامن عشر انكسار الضوء

FUN physics

85 مشاهدة · 5 jaar geleden

فيزياء 2 ث 12 إنكسار الضوء 38:00

فيزياء 2 ث 12 إنكسار الضوء

Mohsen Elhussini

351 مشاهدة · 5 jaar geleden

فيزياء الرابع الفصل السادس الانكسار الضوء وقانونا الانكسار محاضرة ٨ 17:56

فيزياء الرابع الفصل السادس الانكسار الضوء وقانونا الانكسار محاضرة ٨

الاستاذ ضرغام الجبوري _ الفيزياء

138 مشاهدة · 5 jaar geleden

انكسار الضــــــوء 21:04

انكسار الضــــــوء

صديق الطالب. أ / محمد الدوكري

14 مشاهدة · 5 jaar geleden

حل افكار تداخل الضوء المحاضرة 8 للصف الثاني الثانوي 57:10

حل افكار تداخل الضوء المحاضرة 8 للصف الثاني الثانوي

Mr. Amr El Baroody

1 مشاهدة · 2 maanden geleden

أقوي ملخص لإنعكاس و إنكسار الضوء ثانية ثانوي فيزياء الترم الثاني حلقة ٦ Study With 7 oda دفعة 2026 9:13

أقوي ملخص لإنعكاس و إنكسار الضوء ثانية ثانوي فيزياء الترم الثاني حلقة ٦ Study With 7 oda دفعة 2026

Physics Society

15 مشاهدة · 3 maanden geleden

فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى 2026 انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي ترم تاني 1:32:32

فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى 2026 انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي ترم تاني

القناة الرسمية للمهندس أشرف حسام

78 مشاهدة · 3 maanden geleden

المحاضره الثامنه الانعكاس الكلي الترم التاني 2 ثانوي الفصل التالت مستر محمد صلاح 32:28

المحاضره الثامنه الانعكاس الكلي الترم التاني 2 ثانوي الفصل التالت مستر محمد صلاح

النسر في الفيزياء

819 مشاهدة · 2 maanden geleden

شرح درس انكسار الضوء ببساطة للصف الثاني الثانوي الترم الثاني مستر حسين كامل 1:56:50

شرح درس انكسار الضوء ببساطة للصف الثاني الثانوي الترم الثاني مستر حسين كامل

Hussein kamel _ حسين كامل

466 مشاهدة · 2 maanden geleden

انكسار الضوء 1 أنواع الأوساط بالنسبة للضوء سبب انكسار الضوء 4:39

انكسار الضوء 1 أنواع الأوساط بالنسبة للضوء سبب انكسار الضوء

معاً لنتعلم الفيزياء

1 مشاهدة · 6 jaar geleden

الفيزياء الصف التاسع جيل 2011 إنكسار الضور الجزء الأول أ محمود ابراش 18:49

الفيزياء الصف التاسع جيل 2011 إنكسار الضور الجزء الأول أ محمود ابراش

‫الأستاذ محمود ابراش الفيزياء وعلوم الأرض مع ابراش

115 مشاهدة · 3 maanden geleden