السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ان شاء الله النهارده معنا تفسير الجزء الاخير من سوره الشورى احنا اخذناها على تلات مرات في ثلاث فيديوهات هسيب لكم اللينكات بتاعتها ان شاء الله في صندوق الوصف فاح نا النهارده ابتداء من الايه 45 الى الايه 53 اخدنا في الجزء الاول الخريطه اللي بتوضح لي تربيه الصوره على بعضيها ومقاصد الصوره مع اول وجه والجزء الثاني لوجهين التانيين الجزء الثالث الواجهين اللي بعدهم وان شاء الله النهارده هنكمل اخر وجهين في الصوره طيب نبدا كده بسم الله انا عندي الوجه ده بدايته احنا كنا مربطينه مع اخر ايه في الوجه السابق لان كانت اخر ايه هناك في الوجه السابق اللي هي ومن يضلل الله فما له من ولي من بعده وترى الظالمين لما راوا العذاب يقولون هل الى مرد من سبيل واحنا كنا ربطناها ان في الايه دي فيها كلمتين اللي هيبقى عن طريق لفظ الرؤيه يبقى وترى الظالمين راوا العذاب هنا وتراهم هناخد اللي هي المصطلح ده ونربطه به طيب يبقى هنا الكلام لسه سياق بيتكلم عندي عن وصف حال اهل النار اللي هم من الظالمين فربنا سبحانه وتعالى بيقول وتراهم يعرضون عليها اللي هي النار يعرضون عليها معناها يعرضون على النار خاشعين من الذل معناها ان هم بينظروا كده بفزع وبخوف كانهم بيسرقوا النظر لما يكون حد خايف من حاجه كانه مثلا بيبص من ورا الباب خايف فهما بينظروا للنار بطرف ذابل ذليل من خوفهم منها ينظرون من طرف خفي وطبعا عندي خاشعين من الذل معناها يعني حاسين بان هم صغيرين قوي لان يلحقهم ذل وهوان وهما كانوا في الدنيا كانوا هم اعزاء في اقوامهم فلذلك هنا ربنا وصف بقى حالهم بثلاث حاجات اول حاجه بطاراهم يعرضون عليا هم بيعرضوا على النار حالهم تاني حاجه خاشعين من الذل تالت حاجه ينظرون من طرف خفي طيب المؤمنين بقى لما اللي هم بعد ما دخلوا الجنه هيقولوا عنهم ايه وقال الذين امنوا ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم واهليهم يوم القيامه هم هنا قالوا حقيقه ثابته ان الخسران الحقيقي لو احنا هنا في الدنيا اي ابتلاء يقع بالانسان ومهما خسر فيه فمش ده الخسران الحقيقي الخسران الحقيقيه يوم القيامه هي ما سار اليها ان هم من دخولهم النار ان هم كده خسروا انفسهم واجتماعهم باهلهم عن طريق ان هم مخلدين في النار فبعدها الا ان الظالمين في عذاب مقيم العذاب المقيم معناها الخلود في النار طب هو لما يبقى مخلد في النار هل في حد هينصره من الله سبحانه وتعالى لا فلذلك الايه اللي بعدها للتربيط هيقول هنا وما كان لهم من اولياء هناك لا او حتى كان سياق الايات هناك كان بيتكلم على اللي كفروا بقى بالله مش على الظالم يبقى عندي هنا في عذاب مقيم هنربطها بالايه اللي بعديها اللي هي وما كان لهم لما هم يكونوا في العزاء مفيش حد هينصرهم ما فيش ولي هينصرهم من دون الله لا هيبقى لهم لاعوان ولا نصراء ينصرنهم من عذاب الله اللي هم زي ما كانوا في الدنيا ما يتخذوهم ايه اولياء وما كان لهم من اولياء ينصرنهم من دون الله اللي هو يوم القيامه طيب ربنا بيقول بقى هنا ومن يضلل الله فما له من سبيل ما له من سبيل دي حاجتين يعني هو مش هيكون له طريق يصل به الا للحق في الدنيا ولا يصل به الجنه في الاخره طيب وعشان ربط الايه دي باللي بعديها انا عندي هنا فما له من سبيل السبيل ده احنا قلنا ده الطريق اللي بيوصل للحق عشان الانسان يوصل له يعمل ايه يستجيب لله يبقى اذا سبيل الوصول لله هو الاستجابه لله للتربيط او حرف الصين مع حرف السين او تربيه اخر برده ان هنا الضلال عن الله عكسه الاستجابه لله فبرده اللي يريحكم او الاسهل تربطوا به فاحنا هنا هنرب طها يعني الايسر ان سبيل ايه السبيل الله عن طريق الاستجابه طيب انا عندي ومن يضلل الله دي احنا اخذناها اصلا في الواجهه السابق فاحنا نشوفها كده انا عندي هنا في الوجه ده ربنا قال ومن يضلل الله ودي بدايه ايه بعكس اللي احنا هنشوفها دلوقتي اللي احنا كنا قايلينها دي كانت وسط ايه هنا فما له من ولي وهيكمل بقى تمام طيب نرجع تاني لهنا هنا هنا بقى وما يضلل الله هنقول فما له مش من ولي بقى فما له من سبيل يبقى دي ناخد بالنا ان هي ذكرت كبدايه ايه في الوجه السابق وهنا وسط ايه خلاص دي اللي هي دي ومن يضلل بدايه ايات الشورى البدايه هتبقى فما له من ولي وهنخرج بالسبيل يبقى فما له من سبيل الموضع التام طيب انا عندي اصلا فما له من دي ذكرت في القران في كذا موضع اللي هم دول اول حاجه او اكتر حاجه في القران اللي هي فما له من هاد ودي موجوده في سرعه الرعد والزمر موضعين هناك وصوره غافر فما له من مكرم في سوره الحديد فما له من نور سوره النور فما له من مضل في سوره الزمر هناخد بالنا من دول كده التلاته دول خواص طيب فما له من قوه في سوره الطارق ولكن هناك دي بدايه ايه مش خاتمه ايه دول كلهم خواتيم ايات طيب في الشورى بقى جت لها اثنين اللي احنا قلناهم فوق هنا فما له من ولي فما له من سبيل خلاص دول بالترتيب يعني طيب احنا قلنا السبيل عن طريق ايه الاستجابه لله يبقى استجيبوا لربكم من قبل ان ياتيها يوم لا مرد له من خلص يوم القيامه اذا جاء اللي هو اليوم الرهيب ما فيش حد هيقدر يرده او يدفعه او يمنعه لذلك ربنا يقول بعدها في اليوم ده هو خلاص هنا نفي اهو لا مرد له طيب وحالكم انتم ايه بقى ما لكم من ملجا يومئذ وما لكم من نكير اتكررت عندي ما لكم حاجتين اول حاجه ما لكم من ملجا يعني ما لكوش مفر هتلجاوا منه وثاني حاجه وما لكم من نكير طيب هم الوقت هيحاولوا ان هم يهربوا مش هيعرفوا يهربوا طيب هيقع دلوقتي بهم السؤال هيحاولوا ان هم يعتذروا هيحاولوا ان هم يبرروا هيحاولوا ان هم ينكروا اللي هم اقترفوه نكير هنا معناها ان هم هينكروا ده فربنا هنا برضه بيسد عليهم كل الابواب يعني لا هم هيعرفوا يهربوا ولا هيعرفوا ان هم ايه ينكروا يبقى لذلك عندي استجبوا لربكم من قبل ان ياتي يوم لا مرد له من الله حالكم بقى لما رد له خلاص ما حدش هيرده مش هيعرفه ان انتوا ايه في الروم يبقى ما لكم من ملجا يومئذ وما لكم من نكير ما لكمش انكار للي انتم اقترفتموه لان كل حاجه مدونه في الصحائف وب عليها جوارح الانسان طيب عشان اربط الايه دي باللي وراها انا عندي النكير اللي احنا قلنا اللي هو الانكار فالانكار هو ايه يعني زي كلمه اعراض انا بعرض عن حاجه ان انا بنكرها فيبقى احنا نربطها من الانكار هو الاعراض يبقى فان اعراضه او عايزين نربطها براس الايه هنا الايه دي راسها اللي هي استجيبوا حد استجاب عكسها حد اعرض عن الدعوه يبقى حد استجاب لله حد اعرض عن الله يبقى العكس خلاص طيب فان اعرضه بقى ربنا هنا بيوجه كلامه للنبي صلى الله عليه وسلم ودي كانت تسليه للنبي طيب قبل ما ناخد دي انا عندي استجيبوا دي احنا هنا في سوره الشورى ثلاث تصريفات للفعل ده ونفرق الايات بتاعتهم اول موضع ذكر اللي هي ويستجيبوا الذين امنوا وعملوا الصالحات ويزيدهم من فضلهم تاني حاجه اللي هي في وصف والاخره خير وابقى كانت هتبقى لمين من ضمن الصفات كانت والذين استجابوا لربهم واقاموا الصلاه وامرهم شراء بينهم ثالث حاجه اللي هو فعلا الامر بقى اللي هي استجيبوا اللي هي الختام فاحنا نفرق بين الثلاث مواضيع دول في الصوره طيب نرجع هنا تاني فان اعراضه فما ارسل عليهم حفيظا ان عليك الا البلاغ يعني لو المشركون اعرضوا عن الايمان وما قبلوش الهدايه من الرحمن خلاص يا سيدنا محمد احنا ما ارسلناك عليهم رقيب على الاعمال ولا ان انت هتحاسبهم هو انت عليك فقط تبليغ رساله الله والايه دي اصلا تسليه للنبي صلى الله عليه وسلم لان النبي كان بيتضايق جدا وكان يهم امر اي حد اعرض عن الله سبحانه وتعالى فربنا دايما كان بيهون عليه في القران وده من رحمته بامته صلى الله عليه وسلم ان عليك الا البلاغ طيب الاعراض هنا ربنا هيذكر عنه نبذه بقى مثال على حاجه الانسان بيعملها او طبع في الانسان في الحياه الدنيا اللي هو ايه وان اذا اذقنا الانسان منا رحمه فرح بها يعني ربنا لما بيكرم الانسان بنعم من صحه من غنى من امن بيبدا الانسان يحصل له بطر وتكبر واول ما تصيبه سيئه بما قدمت ايديهم زي ما احنا اتفقنا احنا قلنا هنا بما قدمت ايديهم لان السياق هنا ما كانش في سياق الكسب المادي او انما كان في سياق ان الانسان بيهتدي او عدم الهدايه فلذلك هنا جاءت بما قدمت ايديهم ودي عكس الوجه اللي احنا اخدناه قبل كده في الشورى اللي هي كسبت ايديهم لما فرقنا ما بين الموضعين هنا قدمت وان تصيبهم سيئه بما قدمت ايديهم يعني بقى لو وقع بهم البلاء او شده بسبب اللي هم اقترفوه من الاثام فان هنا الانسان ايه فان الانسان كفور حال الانسان هنا ان هو بيجحد وبيكفر الجحود هنا معناه ان هو بينسى النعمه وبيتذكر فقط البلاء وربنا هنا لما قال على النعمه فوق قال وان اذا رزقنا انسانا منا رحمه الرحمه اللي هي النعمه يعني يبقى جاب اذا مع الرحمه وجاب ان مع السيئه او اللي هي المصيبه اللي بتصيب الانسان فدي دليل على ايه اذا هنا دي دليل على ان النعمه محققه يعني كده كده ربنا سبحانه وتعالى متفضل على عباده بالنعم بخلاف البلاء البلاء شيء عارض وما هواش دائم فلذلك جاب بان لان هنا رحمه الله بتغلب الغضب يبقى اذا كان هي زي اليق وان على سبيل تقليل يعني والامام الفخر قال هنا جمله جميله جدا قال ان نعمل لا في الدنيا وان كانت عظيمه الا انها بالنسبه لسعاده الاخره كالقطره بالنسبه للبحر فلذلك هنا ربنا قال رزقنا سمها ان الانسان بيتذوق لان مهما كانت النعمه في الدنيا فهي مش كبيره فلما ربنا يبين الانسان لو هو فاز بالقدر الحقير ده من الدنيا في ان هو بيفرح بها او بيغتروا بقى بسببها وبيقع في العشب والكبر ويظن ان هو فاز بكل حاجه وده طبعا لجهله بيحارب الدنيا وبحاله الاخره فهنا اللي المفروض المطالب من الانسان ايه اللي هي اللي الا تاسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما اتاكم الدنيا ما تبقاش في قلب الانسان تبقى في ايده ويتساوى عنده المنع والعطاء من الله سبحانه وتعالى ويعلم ان المنع فهو بنفس حكمه العطاء وان كان احيانا العطاء بيكون فيه ابتلاء اكبر لان بيتطلب من انسان حاجات اخرى بشكر النعم قد الانسان يغفل عنها فيقع ان هو كده في الاثم وان هو مقصر في حق الله طيب انا عندي هنا بقى في كذا كذا ملحوظه في الايات دي اول حاجه الشورى بالفاء كان في الاسراء وخواتيم الاسراء اغلبها بتختم بكانه طيب عشان ربط الايه دي باللي بعديها انا عندي هنا لاما هقول انسان كفور بملك الله او هنا بيقول فرحه الانسان بيفرح بايه لما ربنا بيهب له المولود يبقى بعدها الايه اللي فيها ايه يهب واللي شوقي اناثا ويهب لمن يشاء والذكور او التربيه التالت ان الانسان هنا ربنا بيخلقه يبقى فيها خلق يعني فاللي يريحكم برضو تربطوا به طيب الاسهل طبعا باخر حاجه عشان التذكره اللي هيبقى الانسان بيكفر بملك الله لله ملك السماوات والارض انا عندي لله هنا خاصه دايما بتيجي ولله ملك انما بدون الواو خاصه في صوره عاشوراء وزي ما قلنا سوره الشورى القران تميزت بمفردات كتير جدا جدا يعني لله ملك السماوات والارض يخلق ما يشاء لما ربنا فوق هنا ذكر النعم على الانسان ربنا هنا ارضى في الايه دي وراها على سبيل اللي هو ايه ان الانسان لا يغترج باللي هو بيعمل لكم من المال او من الجاه يعلم اذا قال له كن فيكون وده لا يعجز الله سبحانه وتعالى ولكن التوزيعه دي بتكون بعلم الله وبقدرته فسبحانه العليم القدير طيب عشان ربط الايه دي باللي بعديها طبعا انه عليه قدير برده هنا خاصه اللفظ ده كده خاصه على بعضه كامل هربط الايه دي بقى باللي بعديها انا عندي العقم هنا عقيم هنقول العقم بيكون في البشر يبقى اذا بعدها وما كان لبشر او انا عندي ان ربنا عالم قدير على ايه على البشر عربين عليم بالبشر وقدير على البشر طيب يبقى انا عندي هنا وما كان لبشر اي كلمه الله الا وحيا بيبين ربنا سبحانه وتعالى هنا ان كلامه للعباده على ثلاث اوجه يعني ربنا بيتواصل مع العباد ايه بقى طريقه الوصل دي بالبشر اول حاجه اللي هو يكلمه الله الا وحيا دي احد اوجه الوحي اللي هي طريق الالهام او طريق المنام تاني حاجه او من وراء حجاب يعني ربنا بيسمعه كلام من رائحجاب او تالت حاجه اللي هي الوحي عن طريق الرسول اللي هو الملك ان ربنا يرسل للرسول ناخد مثلا مثال اي كلمه والله الا وحيا الوحي هنا مثلا ممكن زي ما قلنا في المنام زي الرؤيه اللي هي جات لسيدنا ابراهيم اني اراه في المنام اني اذبحك والجزء الاول من الوحي ده بيحصل للانبياء وبرضه بيحصل لاولياء الله ده بيحصل عادل للناس طيب شرائح جاب دي حصلت مع سيدنا موسى ومع سيدنا محمد سيدنا موسى لما ربنا كلمه وسيدنا محمد لما ربنا كلمه ليله الاسراء والمعراج طيب او يرسل رسولا فيحياه باذنه ما يشاء ودي بقى خاصه بالانبياء اللي هو ربنا سبحانه وتعالى بيرسل اليهم مثلا جبريل بالوحي او او خلافه من الملائكه فدي دي بتحصل للانبياء طيب الوحي ده ربنا سواء اللي هي عن طريق المنام او عن طريق من وراء الحجاب او عن طريق الرسول ربنا بيقول فيه ان هو بيوحي باذنيه ما يشاء يعني الوحي ده بيبلغ للبشر اللي هو اللي ربنا سبحانه وتعالى ان هو يبلغه انه علي حكيم ربنا سبحانه وتعالى هنا متعالي عن صفات المخلوقين وحكيم في افعاله وصنعه يعني افعال الله بتكون بموجب حكمته وعشان هنا ربت الخاتمه الوحي ده شيء عالي الوحي من الله شيء عالي مستعلي فهنا تذكرها انه علي طيب والوحي ده هينزل بامر من الله ما هو فيوحيه باذنيه ما يشاء يعني ما يشاء الله فما يشاء الله هو افعال الله بتكون بح كمه الله سبحانه وتعالى طيب عشان نربط الوجه ده باللي بعده انا عندي انه عليهم حكيم برده هنا خاصه في سوره الزخرف بقى هناخدها العلي ونحكيم في وصف القران لعليه حكيم اما هنا انه عليم حكيم ده في وصف الله سبحانه وتعالى عشان نربط الايه دي باللي بعديها اللي بعديها هيكون فيها عن الوحي اللي هو وحي القران بقى فيبقى عندي هنا حكمه الله في الوحي خلاص في ارسال الوحي يبقى هنا وكذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ناخد بالنا ان انا عندي في بدايه الصوره خالص اللي هي وكذلك اوحينا اليك قرانا عربيا ده الموضع الاول في الصوره ده عندي الموضع التاني وده المتشابه وكذلك اوحينا اليك روحا ما قالش القران لو جينا نشوف الايتين مع بعض كانه عبر ان القران روح وده في دلاله على ان دايما لو نتذكر دعاء النبي ان هو كان دايما يقول اللهم اجعل القران ربيع قلبي ربيع القلوب بالظبط عامله زي لما يكون المطر هو ربيع الارض فالقران دايما بيزرع شيء في القلوب هو حياته النفوس بيحييها من جهلها فلذلك هنا ربنا سماه روحا من امرنا طيب ما كنت تدري ما الكتاب يعني سيدنا محمد ما كانش يعرف قبل الوحي ما هو القران ولا كان يعرف شرائع الايمان المعالم بتاعته على وجه التفصيل ولكن ربنا سبحانه وتعالى جعل القران نور وضياء ربنا بيهدي به عباده المتقين وختم وانك لتهدي الى صراط مستقيم يعني وانك يا محمد الى دين قيم مستقيم هو دين الاسلام عشان نربط الايه دي باللي بعديها انا عندي صراط المستقيم اللي هو صراط الله يبقى الصراط المستقيم هو صراط ربنا يبقى صراط مع صراط صراط لله الذي له ما في السماوات وما في الارض الا الى الله تصير الامور وعندي هنا ما في السماوات وما في الارض اللي هي تكرار ما في برضو هي عندي في بدايه الصوره خالص كانت له ما في السماوات وما في الارض وهو العلي العظيم هناك برضو في تكرار يبقى الصوره صوره الشورى اخدت التكرار وعشان الرب الديب اللي بعديه احنا كده الحمد لله انتهينا من الصوره فعشان اربطها باللي بعديها اللي هي الزخرف هنقول ان اي حاجه في السماوات والارض هي دي من زخرف الحياه الدنيا يبقى هنا الانسان ما يغترش باللي في السماوات والارض ويستمر على صراط الله علشان الحاجات دي من زخرف الحاجات الدنيا الحمد لله كده انتهينا من تربيه وتفسير سوره الشورى نفعنا الله واياكم بها ما تنسوش تعملوا لايك للفيديو وشير وسبسكرايب وجزاكم الله خيرا سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
33:44
تحفيظ تربيط تفسير سورة الشوري آية 23 إلى آية 44 الجزء الخامس والعشرون إنفرادات
قناة من مناهل الوحي
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
21:57
تحفيظ تربيط تفسير سورة الشوري آية 11 إلى آية 22 الجزء الخامس والعشرون إنفرادات
قناة من مناهل الوحي
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
31:51
روابط سورة الشورى الآيات من ٣ ٦ للآخر
Amira Yosry أميرة يسري
63 مشاهدة · 3 jaar geleden
16:27
تحفيظ تربيط تفسير سورة الشورى آية 1 إلى آية 10 صفحة 483 جزء الشوى الجزء الخامس والعشرون إنفرادات
قناة من مناهل الوحي
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
26:01
روابط سورة الشورى الآيات من ١ ٣ ٢ ٤
Amira Yosry أميرة يسري
74 مشاهدة · 3 jaar geleden
27:53
تثبيت وتربيط الربع الثانى من سورة الشورى من ايه ٢ ٧ حتى آخر السورة
أمل ثابت
91 مشاهدة · 2 jaar geleden
37:54
تفسير سورة الشورى من الآية 27 إلى الآية 53 آخر السورة ختمة التفسير صلاح الدين الازهري
صلاح الدين الازهرى
224 مشاهدة · 1 jaar geleden
22:05
حفظ سورة الشورى بسهولة الجزء الثاني
Gehad Hafez _جهاد حافظ
116 مشاهدة · 4 jaar geleden
3:01
إنفرادات سورة الشورى
تربيطة
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
12:37
نقاط مهمة في سورة الشوري لتسهيل حفظها وفهمهما وضبط بعض متشابهاتها
تربيطة
4 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:24:25
03 سورة الشورى 32 53
سبيل الحفاظ لتدبر الألفاظ (أ.أية عبد المقصود)
3 مشاهدة · 4 jaar geleden
11:47
شرح تفسير لسورة الشورى من آية ٣ ٢ إلى آية ٤ ٤ للشيخ فهد العمار
القرآن الكريم وتفسيره
9 مشاهدة · 7 jaar geleden
1:01:20
05 تفسير سورة الشورى الايات من 38 الى 48
Moustafa Husein -القناة الرسمية للشيخ مصطفى حسين
7 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:08:07
4 سورة الشوري من الأية 46 الى 53
سبيل الحفاظ لتدبر الألفاظ (أ.أية عبد المقصود)
3 مشاهدة · 12 jaar geleden
17:39
اسرع طريقة لحفظ سورة الشورى الجزء السادس والأخيرمن الآية 45 إلى نهاية السورة بالتكرار محمد العزازي
تلفاز القرأن للعزازي AL-QURAN AZAZI TV
999 مشاهدة · 2 jaar geleden
48:16
برنامج في رحاب سورة تفسير سورة الشورى من الآية 49 إلى الآية 53