مراجعة 2 موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات

👁 1 مشاهدة

مراجعة 2 موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا رزان عامله ايه الحمد لله تمام في كاميرا تمام طيب بصي يا رزان احنا عندنا قطعه من الزجاج قطعه من الزجاج دي دي بتكسر الضوء تعمل انكسار للضوء يعني ايه يا رزان انكسار الضوء يعني اتغير اتجاهه الضوء احنا قلنا بيمشي بخط مستقيم فلما جابر العدسه يغير اتجاهه يغير اتجاهه ازاي بقى ده الفرض بصي كده معايا احنا عندنا لو انا عندي قطعه زجاج مستويه مسطحه هتكسر الضوء لكن الضوء مش هيتجمع هيمشي والعدسه المقعره ايه الفرق يا رزان بالعدسه المحدبه والعدسه المقعره ام العدس المحدبه بتتكبر اما حلو خالص تمام يبقى العدسه المحدبه في فرق بينها وبين العدسه المقعره طيب بصي كده دي اي نوع من العدسات نوع محدده محدبه يبقى كده طب بصي كده ادي محجبات محدبه والثانيه طب بصي انا هديكي فرق ثاني يخليكي تعرفيها من بعض بصي كده معي هنجيب بصي كده هنا شايفه الجزء ده من الحيطه شايفه كده الاضاءه شكلها ايه هنا واخده بالك طيب بصي كده هنغير ايه رايك بقى هنا صغير هنا بس ايه بصي كده قوي ولا ضعيف خالص قوي خلينا نجيب التانيه نحاول نقوي الضوء نحاول هل ادتني ضوء قوي زي التانيه لا لا طيب ليه بقى بصي كده والتاني واحد تاني نفس الفكره برضو ده كده وانكسر غير اتجاهه وبعدين كده اللي جاي من هنا برضو نفس القصه غير اتجاهه اهو وبعدين من مره وجاه هنا ويتجمعوا في نقطه النقطه اللي بيتجمعوا فيها دي هي النقطه اللي احنا بنتكلم عنها هي النقطه اللي انت شايفاها قدامك اللي هو الضوء القوي ده هو ده نقطه التجمع يبقى العدسه المحدبه بنقول عليها مجمعه للضوء هنقول عليها ايه يا رزان مجمعه التانيه بقى المقعره قال لي المقعره دي بتسمح للضوء انه يعدي بس بيعدي مشتت زي ما انت شايفه كده الاضاءه حوالين شكلها مش مش مركزه في نقطه نعم هي يعني عدت الضوء سمحت للضوء ان هو يمر منها عشان هي شفافه لكن الضوء تيجي في حتت كتير مشتت فمعنى ان هو يبقى مشتت يبقى مش قوي فمش هيكون لي نقطه مضيئه او دائره محدده من الضوء زي العدسه المحدبه زي كده بصي كده هنا عندنا ادي شعاع الضوء اهو اتكسر بس ايه اتشتت بعد بالشكل ده ده تاني كمان بيعد واحد تاني كمان كلهم راحوا في اتجاهات مختلفه ما فيش حد فيهم اتجمع مع التاني خدت بالك يا رزان من الجزء ده يبقى هم كده اي نعم مروا يعني حصل مرور للضوء لانه ده وسط شفاف لكن الوسط الشفاف ده كسر شعاع الضوء وما خلاهوش يتجمع فبنقول على العدسه المقعره انها مفرقه للضوء او مشتته عليها مفرقه او مشتته الثانيه اللي هي المحدبه اللي جمعت الضوء دي هنقول عليها مجمعه او لامه لمه عشان بتلم الاشعه يعني كانها ايه بتجمعهم كده مش كده كده وتجمعهم في نقطه فيبقى كده بتلموا ماشي يا رزان فيها المشكله دي لا يبقى مين المحببه ومين المقعره اليمين وفي اليسار تمام المحدبه بتعمل ايه والمقعره بتعمل ايه المحجبه بتكبر الصوره واما المقعره بتصفر الصوره ماشي من ناحيه التجميع والتفرقه المحدده الصور اما المقعره يبقى ده الفروقات الاساسيه ما بينهم طيب انا عايز اوريكي برضو الجزء اللي احنا قلنا عليه المره اللي فاتت اللي هو الالوان بتاعه الضوء مش عارفه ايه عندي واضحه حلوه خالص بصي كده ونحاول وطبعا المفروض ضوء الشمس بس هنا احنا احنا عندنا ضوء كشاف مش ضوء كشاف شايفه الضوء اللي على الحيطه كده فيه درجات يعني مش هتكون اكثر وضوحا بس ماشي يعني اللون اللي هنا ده الضوء بتاعنا الضوء الضوء الابيض بيتحلل الوان الطيف السبعه بس ما بيكونوش منظمين بدرجه قويه يعني يكونوا متفرجين كده شويه بصي كده على الجزء اللي في النص ده كده ملاحظه الوان لا نجرب اكتر وانا شايفاها بالعين المجرده انا شايفها نحاول نعتمد على العدسه احمر اصفر تمام بصي عارفه التجربه دي فواضح النهارده في يعني في الشمس بتدي نتيجه رهيبه بيبقى كل اللي انت كنت شايفاها ظل ده بيبقى اضاءه يعني واضحه جدا جدا بس ايه عشان احنا بالليل يعني الاضاءه مش تمام فمشي يعني نوعا ما قدرنا نشوفه هحاول اصورهم لك برده فيديو ممكن ان انا اخليك تشوفيهم تاني ان شاء الله ازاي من حيث ايه يعني مش سامعه بس شده الضوء يعني شده الضوء شده الضوء بتقاس بوحده الوقت لكل متر مربع يعني انا هعمل اضاءه بتقاس هي لما تتوزع شده الاضاءه على المتر المربع بصي كده يعني احنا هنوزع الضوء على المنطقه دي فانا كل ما بقرب بصغر المنطقه اللي الضوء جاي عليها بصي كده الضوء شديد لما ابعد الضوء بيحصل له ايه بقل بقل بقل شدته وخلي بالك انما بيتسع اكتر لكن هو هنا كان عباره عن نقطه صغيره اهي كده وبقول لما ابعد تتسع وتقل وتتسع وتقل تتسع وتقل تتسع وتقل الجزء ده ده اسمه شده الضوء شده الضوء او شده الاستضافه بنحسبها ازاي بنحسب القوه الطاقه الضوئيه الساقطه على مساحه معينه وبنحسبها بقى لكل متر مربع كميه الضوء الساقطه على الواحد المتر المربع كام هو ده اللي بيحدد لي شده الاصدار كل مكان كميه الطاقه دي كبيره وساقطه على مساحه صغيره يبقى احنا في شده الاضاءه كبيره كميه الضوء او كميه الطاقه الضوئيه صغيره ومتوسعه على مكان كبير ده معناها انه شركه الاضاءه هتكون اقل هيبقى وحده القياس بتاعه شده الاضاءه وات لكل متر مربع بالانجليزي معناها ماذا وات هي وات واتس واتس لكل متر مربع كده ماشي وات لكل متر مربع تمام يا رزان تمام يبقى احنا هنقيس شده الاضاءه بالوقت لكل متر مربع لكن كنا بنحسب شده الصوت في الضوضاء وكده بتدي سبل هنحسب التردد لاي موجه عموما اذا كانت صوت ولا ضوء طيب ده انت عندك وحدات قياس وحدات القياس دي هي اللي احنا بنعتمد عليها خدنا احنا انواع ايوه يا رضا كملت المراه بقى بتعمل ازاي يعني بتجمع ماشي المراه تعالي يا مراه برضو هنعمل نفس القصه هنخلي معنا المراه نجيب الضوء ونشوف المرقه هيحصل لها ايه احنا قلنا البراه دي نوعها ايه تمام قلنا دي نوعها ايه مقعره مقعره خلينا نشوف تاثيرهم هم الاثنين بيعملوا ايه في الضوء بصي كده احنا هنخليهم يعكسوا الضوء هنجيب ادي الضوء بتاعنا وهنشوف الانعكاس بصي كده على الحيط شايفه الضوء اللي بيتحرك ده اهي واخده بالك ممكن طيب اهي انت شايفه الضوء ده طيب خلينا نشوف كده التانيه هنعمل ايه كبرت كبرت ولا جمعت طيب دي كده اللي انا ماسكاها دي مادام جمعت الضوء في نقطه تبقى محدبه ولا مقعره مقعره عكس المقعره في العدسات بصي كده المراه المقعره بتجمع الضوء في نقطه لكن العدسه المقعره بتشتت الضوء تمام فيبقى عكس بعض التانيه بقى اللي هي دي المحدبه بصي كده الضوء موجود لكن دايره كبيره القوه بتاعتها قليله شايفاها نفس المعجم مقعره لا لا بصي انت شايفه قد ايه ما تنفعش تكون مقعر دي محدثه دي محدبه عشان الضوء بتاعها محدبه عشان الضوء متشتت ايوه كلامي المحدبه بتفرق الضوء ام المقاربه بتجمع الله عليك يا رزان تمام كده يبقى احنا عندنا المحدبه شتت الضوء اهو وخليته يتوزع في منطقه كبيره لكن المقعره هتخلي الضوء يتجمع في منطقه محدده وساعتها شده الضوء هتبقى كبيره لانها متوزعه على منطقه صغيره هنقدر نحددها بالشكل ده فهنا يبقى انا عندي مراه ديت دي مقرره مقعره مقعره عشان جمعنا انما التانيه ما بنقدرش نجمعه دي حلوه خالص يبقى كده عكس بعض العدسه المحدبه تجمع الضوء المراه المقعره تفرق الضوء العدسه المقعره تفرج العدسه المراه المقعره بتجمع فكده يبقى احنا ايه خدنا بالنا ازاي بيتفاهموا مع الضوء او ازاي بيتعاملوا مع الضوء زي الجزء اللي احنا كنا كنا عليه هنا برضو يبقى دي المقعره اللي احنا قلنا عليها هتعمل عمليه هي منحنيه للداخل بالشكل ده فكده الصوره الصغيره دي هي بتكبرها لي بس بتجيبها لي مقلوبه المراه المحدبه اللي هي كده اللي هي سطح اللامع بتاعها من الخارج اللي هي دي بتصغر لي الاضاءه بتصغر الصوره اقصد بتكون الصوره الكبيره دي هتصغر خالص خالص خالص وتبقى حاجه صغيره المستويه بقى المستويه بتدينا نفس الحجم بالظبط ادي المستويه اهي اهو دي المستويه دي هتديني نفس الحجم من كل حاجه هي منحنيه لا للامام ولا للخلف بتوريني كل حاجه قد ما هي في الحقيقه عادي خالص ادي الصوره بيبقى الجسم مساوي للصوره او الصوره مساويه للجسم لا كبرت ولا اصغرت صح كده تمام يبقى احنا عندنا المستويه لا بتكبر ولا بتصغر بتخلي الصوره مساويه للجسم المقعره بتكبر المحدبه بتعمل لنا عمليه التصدير المراه المحدبه اللي هي دي المحدبه المراه بتكمل محدبه بتكبر من القاهره احنا قلنا احنا قلنا دي محدبه ولا مقعره محدبه ميله للخارج يعني طيب انت شايفه صوره شايفه سوره اللاب كده طيب على بعضه لانها بتكبر حته يعني تمام المقعره اللي هي كده اللي هي الانحاء بتاعها للداخل هي في الاول بصي بصي الصوره لما بتكون لما تكون الصوره بعيده بتظهر صغير نجرب الصوره شويه تكبر نجرب الصوره شويه تكبر ابص كده معي مثلا بصي كده بصي كده صباعي بها صغير لما اجي اجرب اجرب بصي كده يا رزان كل ما اجرب الصوره هتكبر شويه نفس الفكره في العدسه برضو العدسه المحدبه برضو نفس الفكره بصي لما احط انا ايدي بعيد كده هتكون صغيره اجرب شويه ايه اللي بيحصل بتكبر لكن التانيه هنا العدسه تعالي بصي العدسه دي كده هل بتكبر بتصغر هي كده صورتها صورتها صغيره على طول نفس الفكره برضو المراه المحدبه اللي هي منحنيه للخارج دي دايما الصوره بتاعتها صغيره بنستخدمها في هذه الشكل ده الشباك الشباك الشباك بتاع ايه السياره السياره الله ينور عليك يبقى الراجل بيسوق كده ويروح حاطط مرايه كده ويوجهها على الخلف بتاعه فيقدر يشوف الصوره الكليه بتاعه المكان يقدر يشوف التفاصيل كلها اللي موجوده هنا فنقدر نجيب بقى ايه اللي موجود عندنا وراه كان عربيه ومش عارف ايه عشان ما يعملش حادثه تخيلي بقى لو حطينا اللي بتكبر دي هنشوف جزء من الطريق كبير لكن مش هنشوف باقي الطريق طيب الراجل فاهم ان هو ماشي لوحده في السكه بتاعته فمش هيبقى فاهم الوضع شكله ايه فهمتيها الجزئيه دي رزان تمام يعني انا مشكله في حاجه تانيه غير المرايه ممكن تساعدني في الصوت علي صوتك ممكن نعيد سته الصبح شده الصوت حاضر طيب شده الصوت اللي هي هنقيس قوه الصوت او ضعف الصوت اللي حواليك ده صوت قوي فكده يبقى شديد كل اللي بيحصل ايه بقى بيقول لي كلامنا احنا انا وانت كده له شده معينه الشده دي ممكن تزيد وممكن تنقص على حسب ايه قال لي هنا على حسب السعه سعه المصدر اللي بيديها لنا الصوت وكمان على حسب المسافه السعه الاول ازاي لو احنا جبنا يرزان البتاع ده كده ماشي وعملنا موجات دي واحنا جبنا استخدمنا جزء صغير كده منه جزء صغير وخليناه يتحرك فهيديني موجه جزء كبير هيديني موجات اكبر فكده السعه بتاعه الموجه بتزيد كمان سعه المصدر نفسه المصدر نفسه كبير ولا صغير اللي بيدي الصوت كمان البعد والقرب تخيلي كده الصوت ولا الظهور لا الصوت اه شده الصوت شده التوم شده الضوء حاضر شده الضوء يا رزان مرتبطه بحاجه واحده بس المساحه المساحه اللي انت بتنوريها بالدورة مساحه كبيره ولا مساحه صغيره فاحنا لما نشوف كده بصي كده بالاضاءه بتاعتي انا هنور الحيط كلها الاضاءه كده قويه ولا ضعيفه ضعيفه ضعيفه هجرب شويه حصل شده الضوء طيب وكده اتجمع اكتر وتبقى شديد تمام وكده اكتر شده اخر حاجه جدا طيب خلينا نعكس كده بصي هنا ادي الضوء متوزع على المنطقه الصغيره دي فلما نوز لما نوزع على منطقه اكبر شده الضوء هتزيد ولا تنقص طيب بعد كده هنبعد اكتر هنوسع المنطقه اللي فيها الضوء فكده انا عندي علاقه عكسيه علاقه عكسيه ما بين المساحه وشده شده الضوء لما بنحسبها بنقول الطاقه الضوئيه اللي هو الضوء ده الساقطه على مساحه عموديه كل ما انت كان عندك مساحه كبيره يبقى شده الضوء صغير فانا لو قلت لك مثلا ان انا عندي شده الضوء هنا عشره وصل كل متر مربع يبقى كل متر مربع متر في متر في متر ده بيديني عشره عشرات هياخدهم المتر ده طيب لما اخلي لك شده الضوء اتنين واط لكل متر مربع يبقى انا العشره دول وزعتهم على على مساحه كبيره فادتني اضاءه صغيره فكده انا نقصت يبقى الوطن ده اللي هو شده الضوء كل ما وزعتها على مساحه كبيره هيكون النصيب اقل نصيب المتر المربع اقل في القيمه اللي معنا دي لو انا قلت لك شده الضوء واحد يبقى صغيره اتنين تبقى اكبر احنا زودنا نصيب المتر المربع من كميه الضوء فيها الجزئيه دي يا رزان نيجي بقى نركز بصي كده معي المسافه اللي انا ببعيدها عن مصدر الضوء احنا قلنا لو انت بتتكلمي وانا جنبك في الصوت وبعدت عنك شده الصوت هتنقص فبرده نفس الفكره هنا بصي كده ادي مصدر الضوء وانا قريبه منه كده الضوء شديد ابعد شويه ابعد شويه ابعد شويه لحد ما يروح خالص الدور نفس الفكره دي كده لو احنا مثلا عندنا البحر على البحر من بره كده مع الموج من الخارج في اضاءه ما فيش مشكله طب لو نزلنا تحت شويه بنحسش بالضوء في الاعماق بقى اعماق المحيط ولا اعماق البحر بتختفي كميه الاضاءه خالص ليه عشان الضوء بيمتص في الطبقات اللي فوق وما بيفضلش يدوق عشان يعدد الطبقات اللي تحت فكده انا عندي شده الاضاءه بتتناقص كل ما زادت المسافه ما بيني وبين مصدر الضوء خدت بالك من الجزئيه دي طيب يبقى احنا عندنا شده الضوء بتقاس لكل متر مربع وكل ما زادت المساحه اللي هيتوزع عليها الضوء كل ما قل لشده بتاعت الاضاءه يعني لو انت اخذتي مصباح او لمبه ونورتيها في الاوضه بتاعتك ليه للاوضه بتاعتك بس تمام حلو هتنور الاوضه لكن لو جبتي اخذتي نفس المصباح ده او نفس اللمبه وحطيتيه في نص البيت عشان ينور البيت كله هل شده الاضاءه هتفضل زي ما هي هتتناقص حلو خالص طب لو خدنا اللمبه دي وحطيناها في الشارع عشان تنور لكل الشارع مش هتعمل حاجه كانها يعني نقطه كده في بحر اختفت غلط اختفى الضوء بتاعها لانه توزع على مساحه كبيره فدي الفكره بتاعه شده الاضاءه كل ما زودت مساحه تقل شده الضوء جللت المساحه تتركز الاضاءه في نقطه فتديني اضاءه اقوى زي ما احنا عملنا كده من شويه مع المراه او العدسه اللي هي بتجمع الضوء برضو نفس الفكره لما نقدر نركز الضوء في نقطه واحده الاضاءه بتبقى قويه لما نوزع الضوء على مساحه كبيره زي ما بتعمل المراه المحدبه والعدسه المقعره بيشتتوا الضوء فده ميخليناش نحس بالضوء لانه اتوزع على مساحه كبيره تمام يا رزه ليه لما نحط قلم مثلا مش احنا عملنا التجربه دي المره اللي فاتت بدل القلم معنا انا هجيب لك قلم ادي القلم اهو لما جينا في المنطقه اللي هي بتفصل ما بين الميه الهواء حسينا بان القلم مكسور ليه بقى القلم مكسور او كانه مائل يعني منحني شايفاها كده القلم برضو كده ما هو لازم يكبر لازم يكبر بصي كده هيكبر ليه عشان انت شايفه من عندك من العدسه بتاعه الكاميرا شايفه من الزجاج والميه فالزجاج والميه مع بعض لازم يكبروا القلق لكن من هنا الجزء اللي فوق ده مش كبير عشان احنا عندنا ده هنا وضعه الطبيعي لكن في الميه هنا حاصل انكسارين بصي كده انكسار الضوء الاولاني اللي حاصل على لما الضوء عدى من الهواء ادي الهواء اهو للزجاج وانكسار التاني لما الضوء عدى من الزجاج للميه فيبقى الضوء انكسر مرتين عشان كده انت بتشوفي ان القلم كبير وفي نفس الوقت مكسور بصي كده طيب عندي السطح الفاصل عند الحته اللي هنا دي كده احنا عندنا انكسارين بيحصار انكسار من الهواء للزجاج وانكسار من الزجاج للميه هنا الضوء بيغير طريقه كده بصي جاي مستقيم عادي في الهواء لما يجي يدخل على الزجاج سرعته تزداد ولا تقل تقل تقل عشان هيلاقي الدنيا زحمه جزيئات الزجاج ماسكه في بعضها كده فمش هيقدر يعدي طبيعي لازم يغير اتجاهه زي ما انا ادخل كده مكان الاقي ناس كتير فلازم اخد بالي بالخطوه يمكن اخبط في حد ولا حاجه لكن لما اكون ماشيه في الصحراء ما فيش اي بني ادمين خالص امشي براحتك فهنا نفس الفكره الضوء لما بيمشي في الهواء بيمشي براحته خالص بسرعه كبيره ما بيوقفش لكن لما يجي يلاقي الزجاج في وشه وعلى طول يبطئ سرعته يبطئ سرعته عشان يغير اتجاههم عشان يلاقي له حته فاضيه من الجزيئات دي اللي زحمه الدنيا عشان يمر فيها فبيغير اتجاهه من هنا بيحصل انكسار فلما اقول لك يعني ايه انكسار تقولي لي تغيير اتجاه شعاع الضوء ده امتى لما ينتقل من وسط شفاف اللي هو الهوا ده الى وسط شفاف تاني اللي هو الزجاج بس مختلف عنه الاتنين مش زي بعض الهوا الجزيئات متباعده جزيئات قليله وبعيده عن بعضها ففي فراغ ينفع الضوء يعدي عادي لكن هنا الجزيئات قريبه جدا ومتماسكه ماسكه في جدا فهنا عشان يعدي بيلاقي صعوبه نفس الفكره في الميه بس الصعوبه في الميه بتبقى اقل شويه من الزجاج عشان كده قدره الميه على انها تكسر الضوء اقل من الزجاج الزجاج اكتر عشان كده احنا بنحس بها جدا مع الزجاج طب بصي كده معي في الجزء ده يبقى شعاع الضوء جاء هنا في الهوا وبعدين غير سرعته لما دخل الزجاج وبعدين غير سرعته تاني لما مشي للميه فكده احنا عندنا انكسارين الانكسار ده بيخلينا نشوف القلم هنا مختلف بقى مختلف فوق عن تحت ليه مختلف فوق عن تحت بصي كده ايه الفارق الجزء اللي حصل فيه الانكسارين ده احنا شايفين القلم كبير وشايفينه مايل كده بسبب انه شعاع الضوء غير اتجاهه طب الجزء اللي هنا الجزء اللي هنا احنا بنبص له كده فبنشوف الضوء معدي في الهوا الحته دي فيها هوا فعادي تمام الضوء بيعدي براحته ما فيهاش مشكله فبيغيرش اتجاهه فانت بتشوفي القلم بطبيعته لحد هنا لحد الجزء اللي بيتقابل فيه الميه والهواء فهمتيها دي يا رزان طيب يبقى هنا الضوء كان جاي طبيعي سواء جاي من هنا او جاي من هنا ولحد ما قابل الصبح لو جاي من هنا يبقى قابل للسطح بتاع الميه بغير اتجاهه لو جاي من هنا يبقى قابل السطح بتاع الزجاج وغير اتجاهه وبعد كده الميه فيبقى غير اتجاهه هنا على مرتين عشان كده احنا شايفين الجزء ده من القلم كبير وفي نفس الوقت مايل كده مع ان القلم سليم عادي ما فيهوش اي مشكله ولا كبر ولا صغر ولا جرى له اي حاجه تمام يا رزان طيب قولي عايزه حاجه تانيه جزئيه الجنيه اللي احنا كنا قلنا عليه المره اللي فاتت برضو نفس الفكره احنا قلنا عليها دي شفت الاتنين جنيه امبارح عندي كده شايفه الاتنين صح ولو انت معي هنا كنت هتشوفي الثالث عشان الثالث بيكون موجود بس ايه من ناحيه يعني لازم تبصي من زاويه معينه لكن على الاقل احنا شايفين اتنين كده يعني اصورها لك دلوقتي عشان احلها معي حاضر نحل الجزء ده اختار لنا جوله من تحت الصوره دي كده محدده مراه محدبه ما مقعره تمام انا كنت لسه هسيبك تغلطي لحد الاخر بس كملي الانتصار عه محدبه انعكاس انعكاس شايفين صوره تانيه تمام طيب يبقى بصي كده هنركز فيهم جامد احنا ده انكسار ده اكيد وده انعكاس المرايا بقى احنا قلنا اللي بتكبر اليها القدره على انها تكبر المقعره لكن اللي ما بتكبرش وبتفضل صورتها واحده على طول طول الوقت اللي هي صغيره يعني تبقى مراه محدبه العدسه لو العدسه بتجمع الضوء تبقى محدبه بتفرق الضوء تبقى مقعره سلم تمام يبقى احنا كده جبنا النهائيه يبقى رزان اهم حاجه ان احنا نقدر نفرق ما بين العدسه المحدبه والمقعره والمراه المحدبه والمقعره تمام كده مش عايزه اسهري كرتون عشان بكره عندك مدرسه صح صح احنا ممكن نكمل بكره لو انت حابه بس انا يعني عايزاكي توصلي لجزئيه انك انت تبقي راضي عن نفسك في الامتحان بعد دقيقه ندخل تاني ولا خلاص كده براحتك انت مش براحتي انا انت اللي التوقيت عندك زياده انت عندك عشره ونص دلوقتي يا رزان نكمل طيب يبقى هيفصل تدخلي تاني عشان نحل كم سؤال تاني الاختبار على ما يرجع تاني ادخلي على نفس الرابط عشان الرابط التاني خلاص الاجابه الصحيحه هو ارتدادات الطاقه عن السحور السطوح انكسار الضوء انكسر الاشعه الضوئيه المرايه برضو المرايا بتعكس ولا بتكسر بتعكس طب يبقى ازاي بس شغلتها الرئيسيه انها تكسر مش تعكس انت لما بتحبي تشوفي وشك بتجيبي عدسه ولا تجيبي مرايه هنجيب مرايه عشان اشوف وشنا فيها انما العدسه مش هتوريني الحاجه اللي قدامي انا بجيب العدسه عشان اشوف بها كلمه مثلا او اشوف بها تفصيله بحاجه معينه فهماني اه بتعمل لك انعكاس ايوه بس الانعكاس ما بيكونش دقيق بصي كده رزان راحت فين كاميرا كده بصي كده انا شايفه هنا انت هتشوفي ايدي اوضح ولا صوره اللعب اللي واضحه في الانعكاس صوره اللاب اوضح من ايدي طب ركزي سوره العدسه كده هتشوفي الانعكاس ايوه تمام لكن انا لما احط ايدي كده انت هتشوفي الجسم اوضح فطبيعي حتى العاده التانيه برضو نفس الفكره برضو اهي لو انا عملتها كده انا عكست فيها فهتشوفيه بس الصوره مش واضحه لكن لما يجي الحاجه اللي قدامك فانا لما اجي اشوف انا بشوف الجسم اللي قدامي مش بركز على شكلي انا مش بركز على صورتي انا اللي انا هشوفها فهمتيني طيب يبقى شغله العدسه انها تكسر الضوء اداشه وبعدين في حته تانيه دي واخده بالك من الكلمه بصي كده ده ايه يعني ايه شفافه يعني بتسمح بمرور الضوء شفافه يعني زي دي كده انما المراه لو انت اخترت المراه يعني مش هتبقى شفافه المراه اللي انا عملناحيه والناحيه التانيه معتمه مش هتعدي الضوء الضوء مستحيل يعدي كده هيعمل هيوصل لحد المرايه ينعكس مش ممكن ينكسر عشان ينكسر لازم يعدي هيعدي ازاي يا رزان مش هينفع يعدي بصي كده يبقى انا عندي هنا الضوء اهو هينعكس ولا ولا هيمر وينكسر يبقى هنا اداه شفافه ما تنفعش معها غير العدسات كملي هي اول حاجه مراه مستويه تعالي ماشي ثانيه مراه احنا قلنا بتخليها صغيره في الاول ولو جربتيها منها اكتر تكبر مراه محدبه هي اللي فاضله معانا لانها نصغر الشاشه تمام اللي بعدها عدسه مقعر اخر حاجه فاضله معنا هذا اسمه يبقى احنا كده خدنا بالنا من الفرق ما بين العدسات وبعضها ماشي تمام الحمد لله يبقى احنا كده خلصناها دي الشاشه كده الطاء ليس له الموجي امال له ايه كتله كتله كتله موزه موزه طول الموجه التي تسمح بمرور الضوء تسمى الشمس شفافه الشام التي لا تسمح بمرور من خلالها يتكون في الاجسام شب شفافيه تمام يعني الضوء موجه احمد امثله عن المواد الشفافيه ليس له كتله في خطوط عباره عن مزز ما المصطلح العلمي الذي يعبران الكهربائي والمغناطيسي عامدان وانتقلان بالفراق في الاوساط ده كان بينقل في الفراغي الصوت ما بينتقلش في الفراغ تسمى الفوتونات نرجع للسؤال الاسم المهتمه زي الفل تسعه اسئله سريعه حلو خدنا 13 و 13 13 دقيقه تمام كده احنا يعني عملنا صغير من الجزء ده ممكن واحد طويل شويه فانت هتحليه براحتك ماشي ماشي مع السلامه مع السلامه مين اللي بيقول مع السلامه ما شاء الله ربنا يبارك ما شاء الله ماشي مع السلامه مع السلامه يا حبيبتي عليكم السلام
مراجعة موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات 54:13

مراجعة موجات الصوت و الضوء للصف الخامس الإمارات

هناك فرق - زينب إسماعيل

142 مشاهدة · 3 jaar geleden

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ١ الموجات والصوت والضوء 5:05

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ١ الموجات والصوت والضوء

iEN

35 مشاهدة · 6 jaar geleden

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ٣ الموجات والصوت والضوء 3:23

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ٣ الموجات والصوت والضوء

iEN

17 مشاهدة · 6 jaar geleden

موجات الصوت 4:08

موجات الصوت

قناة العلوم

119 مشاهدة · 8 jaar geleden

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ٤ الموجات والصوت والضوء 5:55

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ٤ الموجات والصوت والضوء

iEN

17 مشاهدة · 6 jaar geleden

حل أسئلة و شرح درس الصوت كتاب العلوم الصف الخامس المنهاج الاماراتي الفصل الثالث 11:31

حل أسئلة و شرح درس الصوت كتاب العلوم الصف الخامس المنهاج الاماراتي الفصل الثالث

Laith 3wad

6 مشاهدة · 1 jaar geleden

مراجعة الصوت للصف الخامس الإمارات 1:08:12

مراجعة الصوت للصف الخامس الإمارات

هناك فرق - زينب إسماعيل

199 مشاهدة · 3 jaar geleden

موجات الضوء 4:35

موجات الضوء

قناة العلوم

72 مشاهدة · 7 jaar geleden

مراجعة الوحدة الخامسة الضوء والصوت الصف الخامس 9:34

مراجعة الوحدة الخامسة الضوء والصوت الصف الخامس

Duaa Alkayed

328 مشاهدة · 5 jaar geleden

ما الصوت وكيف ينتج كيف ينتقل الصوت ما حدة الصوت 1:54

ما الصوت وكيف ينتج كيف ينتقل الصوت ما حدة الصوت

الابتدائية 128 بجده

14 مشاهدة · 5 jaar geleden

علوم شرح درس الضوء للصف الخامس الفصل الدراسي الثالث 33:21

علوم شرح درس الضوء للصف الخامس الفصل الدراسي الثالث

ترند القصيم

3 مشاهدة · 1 jaar geleden

الصوت والضوء العلوم خامس ابتدائي 21:35

الصوت والضوء العلوم خامس ابتدائي

عين دروس

925 مشاهدة · 3 jaar geleden

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ٢ الموجات والصوت والضوء 7:09

مراجعات عين الموجات والصوت والضوء ٢ الموجات والصوت والضوء

iEN

22 مشاهدة · 6 jaar geleden

حل أسئلة و شرح درس الضوء كتاب العلوم الصف الخامس المنهاج الاماراتي 11:38

حل أسئلة و شرح درس الضوء كتاب العلوم الصف الخامس المنهاج الاماراتي

Laith 3wad

3 مشاهدة · 1 jaar geleden

الضوء و الصوت الضوء للصف الخامس 2020 9:07

الضوء و الصوت الضوء للصف الخامس 2020

العلوم خطوة بخطوة

787 مشاهدة · 5 jaar geleden

الصوت للصف الخامس الابتدائي 3:53

الصوت للصف الخامس الابتدائي

علوم

19 مشاهدة · 4 jaar geleden

موجات الصوت للصف الخامس الإمارات 51:47

موجات الصوت للصف الخامس الإمارات

هناك فرق - زينب إسماعيل

890 مشاهدة · 3 jaar geleden

الضوء خامس ابتدائي 2:51

الضوء خامس ابتدائي

علوم مرئية

555 مشاهدة · 1 maand geleden

الدرس الثاني الصوت وخصائصه الوحدة الخامسة الضوء والصوت الصف الخامس 17:13

الدرس الثاني الصوت وخصائصه الوحدة الخامسة الضوء والصوت الصف الخامس

أ. شذى أبو سليم

2 مشاهدة · 6 maanden geleden