التلمود اليهودي اهم الكتب الدينيه عند اليهود والثمره الاساسيه للشريعه الشفويه اللي اتذكرت على لسان الحاخامات اليهوديه وبيوحوا به من الروح القدس بيزعموا ان موسى عليه السلام تلقى شفهيا مع التوراه وبين المشناه والجمراه زعموا ان ارواحهم جزء من الله وانهم ارفع عند الله من الملائكه بعض اليهود سووه بالشريعه المكتوبه والبعض اتمسك بالمعنى الحرفي للنص التوراتي واعتبر شرائع الاسفار الخمسه اشد الزاميه من الشريعه الشفهيه والبعض الاخر انكرها من الاساس صديقي المشاهد لو عايز تعرف اكث عن التلمود وتكتشف بنفسك ازاي يتكون وايه هي اقسامه يبقى لازم تتابع معانا الفيديو للاخر بس قبل ما نبدا حلقتنا ما تنسوش تعملوا لايك للفيديو واشتراك في القناه وتفعلوا زر الجرس علشان يوصل لكم كل جديد. ايها المطنون في هذه الظروف في البدايه كده صديقي كلمه تلمود دي كلمه مشتقه من الجذر العبري لامت ومعناها الدراسه والتعليم لديانه واداب اليهود كما في عباره تلمود توراه واللي معناها دراسه الشريعه وهنا بيزعم اليهود ان موسى عليه السلام لما استلم كتاب التوراه من ربه مكتوب في الالواح وهو على جبل تور سنين استلم معاه تعليم التلمود شفهيا وان اخاه هارون قد تداوله من بعده ثم اخذه عنه يشوع فلعازر الى ان تسلمه انبياء بني اسرائيل على التوالي منه ومن بعضهم لحد ما وصل في القرن الثاني بعد الميلاد الى الحخام الاكبر يهوذا واللي استمر في تدوينه بشكل الحالي لحد القرن السادس بعد الميلاد على الاقل عند ظهور الاسلام والتلموت بصوره عامه هو مجمل القواعد والوصايه والشرائع والتقاليد الدينيه والادبيه والشروح والتفاسير والروايات المختلفه المتعلقه بدين وتاريخ وجنس بني اسرائيل وبيعتبر هو الثمره الاساسيه للشريعه الشفويه بعد تفسير الحامات للشريعه المكتوبه التوراه لذلك فهو بيعتبر من اهم الكتب الدينيه عند اليهود لدرجه انهم ضربوا مثل توضيحي على اهميته قالوا فيه ان التوراه كالخبز والتلمود كالا وان المرء لا يعيش بالخبز فقط لان الله يستشير الحاخامات على الارض عندما توجد مساله معضله لا يمكن حلها في السماء ولذلك يجب الالتفات الى اقوال الحاخامات اكثر من الالتفات الى شريعه موسى ولانه اذا خالف احد اليهود اقوال الحاخامات يعاقب اشد العقاب لان الذي يخالف شريعه موسى فهي خطيئه قد تغفر اما من يخالف التلمود فيعاقب بالقتل اما التلمود بصوره خاصه فهو موجود بكتابين تلمود فلسطيني او اورشليمي وتلمود بابلي فالتلمود الفلسطيني تم تجميعه على ايد اليهود في فلسطين بعد ما دمر الملك البابلي اورشليم سنه 586 قبل الميلاد وعلشان كده بيطلقوا عليه اسم التلمود الاورشليمي وبينسبوه الى القدس اورشليم واللي فيها الحامات انتقلوا الى انشاء مدارسهم في يفنه وصفوريه وطبريه اما يهود العراق فسموا التلمود الفلسطيني وبيسموه تلمود ارض اسرائيل وساعات تلمود اهل الغرب باعتبار ان فلسطين بتقع جغرافيا في غرب العراق واللغه اللي بيستخدمها في اقسامه مش العبرانيه لانه بيستخدم اللهجه الاراميه الغربيه اللي كانت منتشره في فلسطين وفيها مصطلحات والفاظ سريانيه ولاتينيه اما بالنسبه للتلموذ البابلي فاللي جمعه هم اليهود اللي اثرهم نفس الملك في بابل بمعنى انه نتاج الحلقات التلميديه في العراق ببابل واشهرها سوره ونهارد وبومبوديتا واللغه اللي بيستخدمها هي اللهجه الاراميه الشرقيه الاقرب للسريانيه ونادرا ما بيتعرف بتلمود اهل الشرق هتلاقي ان اليهود بيميزوه وبيفضلوه عن التلمود الفلسطيني واترجم للغات لتاثيره الكبير على اليهوديه في القرن الثامن الميلادي وحجمه اكبر باربعه اضعاف من حجم التلمود الفلسطيني اللي ماتحققش الاهتمام بدراسته وترجمته للغات ثانيه الا من 100 سنه تقريبا وبفعل الحركه الصهيونيه لكن ما زالت في فرق يهوديه بتنكره والتلموذ عامه يا صديقي بينقسم الى جزئين الماشنا والجاماره فالمشنا اللي هو الاصل او المتن فمعناها المعرفه او الشريعه المكرره وهي عباره عن مجموعه من التعاليم والقوانين الدينيه والمدنيه والسياسيه اللي اقرها احبار اليهود في العصور المختلفه والجزء ده هتلاقيه موحد في كل من التلمود البابلي والفلسطيني وما فيش اي اختلاف فيه باعتبار انه اول ليحه قانونيه وضعوها اليهود لانفسهم بعد التوراه اما الجماه فهي شرح المشنى ومعناها الاكمال وهي بتقوم على جمله من الاحاديث والروايات المسموعه من كبار الحامات على مدى اجيال متعدده وبتحتوي ايضا على خلاصه الابحاث والدراسات والمجادلات اللي بيكثر تداولها في المعابد والجزء ده بقى اللي فيه اختلاف باعتبار ان احدى الجمارات وضعت في فلسطين والاخرى وضعت في العراق وجماراه فلسطين هو سجل للمناقشات اللي اجراها حخامات فلسطين او بالاخص علماء مدارس طبريه لشرح اصول المشنا وبي بيرجع تاريخ تجميعه لسنه 400 ميلاديا اما جمارا بابل فهو سجل مماثل للمناقشات حول تعاليم المشناه اللي دونها علماء بابل اليهود وانتهوا من تجميعه سنه 500 ميلاديا تقريبا بس هنا خد بالك بقى يا صديقي الجماراه البابليه بتعتبر اشمل من الجماراه الفلسطينيه وده ان دل على شيء فهيدل على ان التلمود البابلي هو الكتاب القياسي والاكثر تداولا عند اليهود وهنا هنا يا صديقي عايز اقول لك ان التلمود بيخلع القداسه عن نفسه باعتبار ان كلمات علماء التلمود كان بيوحي بها الروح القدس نفسه روح هقدوش باعتبار ان الشريعه الشفويه مساويه في المنزله للشريعه المكتوبه التلمود هنا هو التعليم القائم على اساس الشريعه الشفويه ولحد ما وصل لانه يكون مصنف للاحكام الشرعيه او مجموعه قوانين فقهيه واليهود بقوا بيمشوا عليه ده غير انه بيعتبر سجل المناقشات اللي دارت في الحلقات التنموديه الفقهيه اليهوديه حول المواضيع القانونيه هاللاخاه والوعضيه اجاداه يعني ببساطه الفرق بين التوراه والتلمود هو ان التوراه هي الشريعه المكتوبه لكن التلمود فهو كنايه عن فقه شرعي وتفسير كتاب التوراه بواسطه ربانهم او معلمينهم وقدماء اليهود هنا ميزوا التوراه المكتوبه اللي بتشمل الشرائع والقوانين المدونه في اسفار موسى الخمسه عن التوراه او الشريعه الشف فهيه اللي تلقاها موسى في سيناء على حسب زعمهم واللي تجسدد عند اليهود في صوره العادات والتقاليد والعرف بيعتقد بعض مفكرين الدين اليهودي زي سولمون شختر في القرن ال 19 ان تاريخ بدايه الشريعه الشفاهيه بيرجع لزمن النفي لما تم انشاء مجمع الكنيس لاول مره بعد السبي البابلي وربما لعصر الكتبه اللي بدا بعذره الكاهن ومن بعده قاموا خلفاؤه بنشر تورات المكتوبه بين الناس عن طريق الدرس الدرس والشرح والتفسير بطريقه المدرش دي يا صديقي طريقه الدرس المكثف للنص التوراتي وتفسيره والشروح دي بقى اعتبروها عندهم انها مبادئ لاحكام الشرع الديني واستخدموها لتفسير المواعظ والحكايات الرمزيه واستخدم الكتبه ورجال السنهدريين طريقه المدراش في تعليم الشريعه الشفهيه وتوصيلها للناس واعتبروها اهم وسيط للتعليم اليهودي والتعبير عن الفكر فكان لها المنزله الاولى في الحياه الروحيه لليهود طول عصر الكتبه لحد ما ظهر التناقيم ودول المعلمين اللي مارسوا في التلمود الطريقه التكراريه اللي هي المشناعه وشرحوا التعاليم الشفهيه اما عن محتواه فهو بيضم تفسير كتاب التوراه باجتهادات شخصيه من معلمينهم وحخامتهم يعني هتلاقي انه بيضم مجموعه الكتب والاسفار اللي فيها التشريعات والمجادلات والاخبار والقصص والاقوال الحكميه والاثار اللي انتجتها المدارس الدينيه اليهوديه في فلسطين وبابل خلال الفتره الممتده من القرن الثالث للقرن الخامس الميلادي والحقيقه صديقي ان الفرق اليهوديه اختلفوا على مصداقيه الشريعه الشفويه فمثلا الفريسيون اللي هم اغلب اليهود حاليا ساووا الشريعه الشفويه بالشريعه المكتوبه ودونوها سرا جيل بعد جيل واعتبروها الزاميه عليهم لدرجه انهم قالوا عنها ان من درس التوراه فعل فضيله لا يستحق المكافاه عليها ومن درس المشناه متن التلمود فعل فضيله يستحق المكافاه عليها ومن درس الجاماراه شرح المتن فعل اعظم فضيله اما الصديقيون فتمسكوا بالمعنى الحرفي للنص التوراتي واعتبروا شرائع الاسفار الخمسه اشد الزاميه من الشريعه الشفهيه وفرقه القراؤون فانكروا الشريعه على الشفهيه والتلمود وده لان اليهود بيزعموا في التلمود ان ارواحهم جزء من الله وانهم ارفع عند الله من الملائكه وان من يضرب يهوديا فكانما ضرب العزه الالهيه وانهم مسلطون على اموال باقي الامم ونفوسهم لانها في الواقع حسب زعمهم اموال اليهود وان الارواح غير اليهوديه شيطانيه وان الناس من غيرهم كلاب وحمير خلقوا في سوره ادميين ليليقوا بخدمه اليهود وان على اليهودي ان يسعى لقتل الصالحين من غير اليهود في المجمل بقى يا صديقي اليهود اعتبروا التلمود انه تكمله للتوراه او الشريعه المكتوبه واكدوا ان العلاقه والثقه بينهم ومش ممكن يتم الفصل بينهم ابدا وقالوا على التنمود انه الجسر الممتد بين التوراه والحياه لكن تعارض التطبيق العملي مع النصوص المقدسه في عهد الكهنه والكتبه ادى لكتر الاجتهادات وتعدد المدارس التفسيريه ونروح بقى لمراحل تكوين التلمود التلمود متكون من جهود جماعيه ونشاطات اجيال كتير من بدايه عزره واستمر لحد القرن السادس الميلادي في بابل واتجمعت الجهود من خمسه كان اولهم الكتبه والكتبه بدا جهودهم لما حضر عذرا الكاتب من بابل وامتد وجودهم لحد عصر المكبيين ووقتها قامت الدوله الثيوقراطيه اليهوديه في ظل السياده الفارسيه وجمع القسم الاكبر من الكتابات اللي جت بعد اسفار موسى الخمسه واضافت للتوراه وعزر ده بقى صديقي بيرجع اليه مشروع اقامه دوله التوراه باعتبار ان هو اللي اتمكن من وضع التوراه في متناول الجميع والكل اللي عايز يقراها بعد ما كانت حكر على طبقه واحده من اليهود اما الكتبه اللي جوم بعده فاقتصرت مهمتهم في نشر التعليم الديني واقامه بعض الشعائر والطقوس الدينيه زي اعاده سكب الميه على الارض في عيد المظال الى جانب وضع بعض التشريعات والمراسيم اللي عدلوا بها بعض الشرائع التوراتيه وخلوها تتكيف مع متطلبات الحياه وخففوا من احكام التشريع اللي كانوا شايفينها قاسيه عليهم وتاني حد ساهم في تكوين التلموت كانوا الازواج والاسم ده في اليهوديه بيطلقوه على المعلمين الكبار اللي برزوا في العصرين المكبي والهيرودي وفي خمس ازواج في سجلات الادب الرباني بيمتدوا على خمس اجيال والازواج دول بقى ساهموا في تطوير الشريعه الشفهيه في التلمود وبتنسب ليهم كثير من الاقوال والاحكام الشرعيه والقوانين في سفر الاباء والزوج الاهم من بين الخمسه هو الاخير واللي بيتالف من هلل وشماي ودول كان لهم تاثير في تاريخ اليهود وكان لهم احكام شرعيه بتحمل اساميهم وكل واحد فيهم كان صاحب مدرسه وم مذهب في التفسير فتلاقي ان هيل هو اللي جمع وعدل وصاخ قواعد التفسير السبعه واللي تطورت بعد كده ل 13 قاعده واكثر وتعرفت بالمقاييس اما شاماي فاشتهر بتشدده في تفسير الشريعه وفي تطبيقها العملي في سفر التثنيه اما ثالث من ساهم في تكوين التلمود كانوا التنائيم او المعلمين ودول بقى يا صديقي الاحفاد الكبار للفريسي هيل وفي اليهوديه بينادوا على معلمين هم او تنائيمهم بربي واللي بتعني سيدي لحد ما بقى لقبهم بعد كده بيراب او رابان بيتقسم عصر التناقيم لاربع اجيال متتاليه واشهرهم كان من الجيل الاول وكان الرابان غملائيل الاكبر واحد من ابناء هلال وفي اراء ثانيه بتقول انه حفيده مش ابنه ومن ضمن التناقيم من المعلمين المشهورين كان يوحنان بن زكاي اللي اتشهر بزعامته للمناديين بالسلام وقت التمرد اليهودي ضد الرومان الى جانب انه هاجر من القدس المحاصره واسس مدرسه التعليم الديني في يمنيه اما اشهر التنائيم في الجيل الثاني فكان الربان جملائقيل الثاني اللي كان رئيس المدرسه في يمنيه من بعد موت بن زكاي وكمان الرابي عقيبه بن يوسف وده كان اشهر المعلمين من رباني الجيل الثاني ومات في الاضطهاد الروماني في عصر هادريان وظهر عند اتباعه النزاعات الصوفيه فاعتنق بعضهم المسيحيه والجيل الثالث هم تلاميذ ربان الجيل الثاني واشهرهم الرابي مائير اللي حط الاساس لجمع المشنى او التعاليم المكرره اما اشهر التنائيم في الجيل الرابع فهو الرابي يهوذا الناسي اللي تمت على ايده قاعده التنمود الشرعيه وبقى ليهم الكتاب الثاني بعد التوراه نرجع بقى للرابع في تكوين التلمود واللي هم الامورائيم ودول المتكلمين او الشراح اللي عاشوا في فلسطين والعراق من سنه 220 ل 500 في الميلاد وانحصر نشاطهم في شرح المشناه وتفسيرها واتعرفت الشروحات بتاعتهم بالغماره وتم اعداد التلمود بحالته الحاضره اليوم وعصر الامورائيم بيتقسم لخمس اجيال وكان اشهر ممثلين الجيل الاول موجود في فلسطين وهو الرابي يحنان بن نباحه اللي كان تلميذ الرابي يهوذا الناس في الاصل اما رابينه ورباعته فدول كانوا من بابل وبيعتبروا من اشهر ممثلين الجيل الخامس وبيتنسب ليهم عمليه الاعداد النهائي لتدوين التلمود وفي النهايه اتجمعت الشروحات والتعليقات اللي خرجت من مدارس الامورم في فلسطين وبابل بطريقه منفصله يعني هنا التلمود بقى مكتوب بصيغتين في القسم الاول وهو المشنى التلموديين في بصيغه واحده اما في القسم الثاني الجماره فكان كل تلمود فيهم مختلف عن الثاني يعني كان في نسختين للجماره الاولى فلسطين يه والثانيه بابيليه ونروح لاخر تكوين في التلمود فكان السابورائيم وهم التامليين واصحاب الراي والسابورائيم مؤسسه بابليه باحته مافيش زيها في فلسطين وامتد نشاط التامليين طول القرن السادس ميل الميلاد اما عن اقسام التلمود واسفاره فهم قسمين المشنى والجماره زي ما وصفت التلمود قبل كده فالمشنه اللي معناها التكرار او التثنيه بيعتبر انه الشريعه الثانيه بعد التوراه وبيتناول الاحكام والفرائد والتشريعات الوارده في اسفار الخروج والويين وتثنيه الاشتراع وخلاص الشريعه الشفهيه ومجموعه قوانين اليهود السياسيه والمدنيه والدينيه وبيتالف المشناع من ست اقسام او سدارم رئيسيه بيضم كل صدر عدد بين الاسفار وبيتلف الصفر من فصول او برقيمات وكل فصل بيتكون من فقارات معروفه باسم الحلقوت اللي هي الاحكام الشرعيه واستخدموا في جمع المشنا اللغه العبرانيه المستحدثه مع خليط من الالفاظ اليونانيه واللاتينيه فالصدر الاول للمشنا صدر زراعيم او البذور وبيتكون من 11 سفر وبيتناول قوانين التوراه الزراعيه والناحيتين الدينيه والاجتماعيه وبيشرح الاحكام التوراتيه المتعلقه بحقوق الفقراء والكهنه واللويين في غلال الارض والحصاد وفي قواعد السنه الثبتيه والعشار والمخاليط المحظوره في النباتات والحيوانات وقوانين ثانيه غيرهم والصدر الثاني صدر موعيد او الاعياد والمواسم وبيتناول مسائل الثبوت والاعياد وايام الصوم اضافه للطقوس والشعائر والفرائض وكمان بيتضمن التعليم الباطني للتوراه واللي بتكتر فيه الشطحات الخياليه وتعاليم التصوف اليهودي والصدر الثالث صدر نشيب او النساء وبيتضمن اسفار قوانين الشرع التوراتي في الزواج والطلاق اما الصدر الرابع صدر نسكين او الاضرار وبيتكون من اسفار 10 والجزء ده من التلمود بيتقسم لقسمين رئيسيين القسم الاول موضوعه العام وهو القانون المدني والقسم الثاني موضوعه القانون الجنائي الصدر الخامس صدر قداشيم او المقدسات وبيدور موضوع الرئيسي على الطقوس القربانيه والتضحيات المتعلقه بالهيكل وقوانين ثانيه كتير غيره والصدر السادس صدر طهاروت او الطهارات وفي احكام عن الطهاره الشخصيه والنجاسه وهي متعلقه بقوانين الطهاره اللويه اللي بتستند لاحكام واوامر الاسفار الخامسه للتوراه وخاصه سفر اللاويين والقسم الثاني والاكبر هو الجماراه والجمراء معناها التكمله وموجود فيه الشروحات والتعليقات اللي خرجت من الشراح والامورائيم للمشناح في فلسطين وبابل والجمراه مبنيه على الروايات والقصص التاريخيه والاسطوريه وبتركز على العناصر الروحيه والوعضيه والاخلاقيه اللي اعرفت باسم الهجاده والمقصود بها الروايه والاخبار فبيكون فيها الشرح القصصي على سبيل الوعض الديني والاقوال الماثوره عن الربيين وفي الغماره موضوعات عن الفلك والتنجيم والطب والسحر والتصوف والادبيات والتراث الشعبي ومن اهم التطورات اللي شاهدها تاريخ التلمود هو الفتره المعروفه بعصر الغاؤ اونيم اللي اعتمدوا فيها اليهود على التلمود البابلي باعتباره مصدر للنفوذ المطلق ومرجع ديني عندهم وكانت النشاطات التفسيريه اللي برع فيها الغاءم عن المجموعات الفقهيه المعروفه باسم ادب الردود بقت معيار شرعي عند الاجيال اللي جت بعد كده لكن في الفتره ما بين 6 ل 10 ميلادي ظهرت اول حركه مضاده للتلموديه ولسلطه الربانيين واتمثلت في القرائيه اتباع التوراه وانقسموا اليهود وقتها لمعسكرين رباني تلمودي وقرائي وبعدها ظهر التصوف اليهودي اللي تعارف به القباله وبقى منازع ثالث للتلمود اخذت القباله في القرن ال 14 مركز اهتمام كبير وخاصه بعد الكتاب الزوهار اللي كتبته وشرحت وعلقت فيه على اسفار التوراه الخمسه وكشفت عن رموز الروايات والوصايا الالهيه وكان في جذور تلميوديه بتتعلق بعضها بفكر مجيء المسيح المنتظر وعوده بني اسرائيل لفلسطين وقيام الهيكل في موقعه القديم والكتاب استحوذ على عقول اليهود وقلوبهم وبقى المصدر الثالث المقدس بعد التوراه والتلموت اما بقى في القرن ال 12 عمل موسى بن ميمون مصنف للفقه التلمودي اسمه تثنيه التوراه اعتمد فيه على المبدا العقلاني وحذف كثير من المعتقدات والخرافات التلموديه السيده وكان مصنفه له تاثير على جميع المؤلفات التنموديه بعد كده وبقى التلمود ليه السلطه العليا عندهم والتوراه بقت المرتبه الثانويه لدرجه ان المعاهد اليهوديه زودت جهودها لدراسه تلموت وخلوهم في سن خمس سنين بيدرسوا التوراه وعند الع بيدرسوا المشناعه وفي عمر ال 13 بيدرسوا الوصايا والتكاليف ولما بيتموا ال 15 سنه بيدرسوا التلمود وفي تشبيهات اتذكرت في بعض اسفرهم بينه مدى منزله التلمود عندهم بتقول ان التوراه اشبه بالماء والمشنه اشبه بالنبيذ والجماره اشبه بالنبيذ المعطر وبقى التلمود هو المربي ليهم وصاحب الفضل الاول في توجيه عقولهم والقوه الفعاله والمؤثره في حياه الشعب اليهودي في كل نواحي حياتهم الدينيه والثقافيه والاجتماعيه وتقريبا كده نسيوا التوراه الكتاب الاصلي والشرعي ليه ووصلوا لان عقائد التلمود وتعليمه ترتبط في اذهانهم بنوع من العصبيه الدينيه اللي قلبت معاهم بعد كده بقوميه عنصريه وشعور بالاستعلاء والسياده ناحيه العالم غير اليهودي واعتبروا نفسهم شعب الله المختار استفادت الصهيونيه من عقيده المخلص اليهوديه واتطورت عندهم الفكره بعد فتاوى ربانيه اليهود اللي قالت بضروره هجره اعداد كبيره من اليهود لفلسطين لاستعمارها كخطوه في طريق تحقيق مملكه الخلاص وظهور المخلص في العصر الالفي ولما اتنشر مقال سنه 1863 لهنري جرات بين قال انه لا يجوز انتظار مجيء المسيح اليهودي المخلص لاقامه الدوله وان الدوله تعبير بمثابه المسيح المخلص فتشكل على اساس الافكار دي جمعيات محب الصهيون وزاد عدد اعضائها من اليهود ودعم رجال المال من اليهود الجمعيات دي علشان يقيموا مستعمرات صهيونيه في فلسطين وظهرت في اواخر النصف الاول من القرن الع حركات اصلاح تلموديه وفيها اعتبر الاصلاحيين مجموعه تفسيرات الشريعه في التلمود بيرجع عهدها لفتره متاخره ونفوا عنهم كل سلطه الزاميه واتمسكوا بضروره فتح باب الاجتهاد لمسيره التطور والتقدم العصري ودعموا ارائهم بالاسانيد التلموديه ومحتوى التلمود مش بيختلف كتير عن محتوى التوراه لكنه اخطر منه لانه بيعلم اليهود ان ارواحهم جزء من الله وانهم ارفع عند ربنا من الملائكه وانهم مسلطون على اموال باقي الامم لانها في الواقع حسب زعمهم اموال اليهود وان الارواح غير اليهوديه شيطانيه فهتلاقوا كلهم بيدوروا في فلك واحد وهو انهم بيقدسوا التلموت وبيرفعوه فوق التوراه بالرغم من انه مليان بالذلات والاخطاء لدرجه انهم بيقولوا ان من درس التوراه فعل فضيله لا يستحق المكافاه عليها ومن درس المشناه متن التلمود فعل فضيله يستحق المكافاه عليها ومن درس الجماره شرح المتن فعلى اعظم فضيله ولما جه الاسلام اقر بان اليهود حرفوا التوراه وكتبوا الكتب وقدسوها علشان يشتروا بيها ثمنا قليلا وسابوا التوراه الحقيقيه اللي نزلها ربنا ليهم على موسى نبي الله عليه السلام قبل ما اختم معاك الحلقه صديقي عاوز اقول لك ان في نبوءه تلموديه في قلب التق القاليد اليهوديه بتحظى بمكانه خاصه من التبجيل والاهتمام على مر القرون ولها تاثير عميق على ساسه وحامات اسرائيل لانها بتحذر من لعنه العقد الثامن على الدوله اليهوديه وبتفسر زوالها نهائيا وبكده تكون خلصت حلقتنا هستنى رايكم في التعليقات وما تنسوش تقولوا عاوزين مواضيع ايه نعرضها في القناه وتشوفوا المواضيع اللي فاتت وتستنوا المواضيع اللي جايه وتعملوا لايك للفيديو واشتراك في القناه وتفعلوا زر الجرس علشان يوصل لكم كل جديد. سلام.
0:17
معنى كلمة التلمود مع عارف حجاوي
العربي 2
25 مشاهدة · 3 jaar geleden
0:57
تعرف على الفرق بين التوراة والتلمود عضو المجلس الأعلى للشؤون الاسلامية يشرح الفرق
القناة الأولى المصرية
3 مشاهدة · 9 maanden geleden
1:01
التلمود كتاب إبليس المقدس لدى اليهود
إذاعة كُلَيم
34 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:46
426 الفرق بين القرآن والتوراة والإنجيل عثمان الخميس
Dr. Othman Alkamees - الشيخ الدكتور عثمان الخميس
218 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:03
التلمود أم التوراة
تكوين Taqueen
8 مشاهدة · 9 maanden geleden
1:13
ليس وحيًا ولا عبريًا التلمود ليس كما يظنون
مجتمع Mujtama
129 مشاهدة · 11 maanden geleden
0:59
الفرق بين القرآن والإنجيل والتوراة والزبور
صوت المجلة
419 مشاهدة · 3 jaar geleden
0:43
الفرق بين القرآن والإنجيل
Arab Nation
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
0:57
ما هو الكتاب المقدس اليهودي وما الفرق بينه وبين الكتاب المقدس المسيحي التركي
Abdelkader Elturkey - عبدالقادر التركي
10 مشاهدة · 1 jaar geleden
31:08
الكتب الدينية عند اليهود التوراة التلمود المشناة الجمارا الكابالا د سمير حكيم
St.Marina Coptic Orthodox Church, Winchester VA
464 مشاهدة · Gestreamd: 3 jaar geleden
4:27
أقدس كتابين فى اليهودية ما الفارق بين التوراة و التلمود عند اليهود
Pure English
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:45
الفرق بين التوراة والإنجيل عثمان الخميس
Dr. Othman Alkamees - الشيخ الدكتور عثمان الخميس
41 مشاهدة · 4 jaar geleden
6:37
الكتاب المقدس من منظور يهودي
TheoEngage - المسيحية
6 مشاهدة · 3 jaar geleden
15:00
ما هي التوراة وما هو التلمود وما هي قيمتهما التاريخية ٣
Ahmad Alkatib
479 مشاهدة · Gestreamd: 4 jaar geleden
0:58
من صور التحريف في التوراة عثمان الخميس
Dr. Othman Alkamees - الشيخ الدكتور عثمان الخميس
158 مشاهدة · 4 jaar geleden
6:15
ما لا تعرفه عن التلمود كتاب اليهود المقدس وثائقى
Ark-أرك
43 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:01
949 هل يجوز قراءة الإنجيل والتوراة عثمان الخميس
Dr. Othman Alkamees - الشيخ الدكتور عثمان الخميس
319 مشاهدة · 4 jaar geleden
28:13
أخطر الكتب المقدسة عند اليهود التوراة التناخ التلمود والفرق بينهم