ربنا افتح بيننا وبين قومنا بالحق وانت خير الفاتحين صدق الله العظيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبي في كل مكان في الجمهوريه يا مساء الامل بالاصرار والعزيم والتحدي عاملين ايه يا ابطال طمني عليكم يا رب تكونوا بالف صحه وسعاده باذن الله تعالى النهارده يا شباب هنستكمل يا شباب كلامنا في الفصل الثاني في الفيزياء باذن الله تعالى يا شباب المحاضره اللي فاتت مقدمه على المغناطيس يا شباب الفيديو اللي فات يا شباب مهم جدا جدا جدا محدش يفتح المحاضره قبل ما يفتح المحاضره اللي فاتت ليها يا مستر كان كل المحاضره بنقوله ليه لان شعب الكلام كله مرتبط ببعضه وان شاء الله شايف المحاضره بتاعه النهارده هنستند لبعض المعلومات كنا شرحناها في المحاضره اللي فاتت تمام فعشان تبقى انت فاهم الدنيا ليه طيب صل على النبي عليه افضل الصلاه والسلام طبعا شرحنا عارفين ان الفصل اسمه التاثير المغناطيسي للتيار الكهربي تمام يا مستر انا يا شباب في المحاضره اللي فاتت انا طرحت سؤال ولكن هجاوبك في المحاضره دي ايه هو السؤال يا مستر انا قلت يا شباب ايه علاقه المغناطيس بالكهرباء صح ده السؤال كنا طرحناه في المحاضره اللي فاتت فان شاء الله باذن الله تعالى يا شباب في المحاضره دي هجاوبك على السؤال طب ماشي صل على النبي عليه افضل الصلاه يا شباب في عالم الدنماركي اسمه هانز اوروستد طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام العالم ده يا ابطال كان بالصدفه قاعد في المعمل بتاعه بيعمل تجربه بتاعته هو كان معاه سلك وكان معه بوصله تمام والبوسطه موضوعه فوق السلك يا شباب كده او اسفل السلك مش هتفرق معنا تمام تمام هو طبعا كان لسه ما مررش تيار كهربي في السلك فلا يا شباب ان البوصله دي بوصله فالبوصله زي ما هي منحرفتش طبعا عشان بس للعلم ان الشباب انتم عارفين ان البوصله عباره عن ابره مغناطيسيه فيا شباب البوصله بيتاثر بالمجال المغناطيسي عشان تبسط الحرف كده او تنحرف كده او يمينا او يسارا يا شباب لازم اسعى لها مجال مغناطيسي تمام للعلم بس كده معلومه عشان انتم واخدين بالكم منها طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام شايف في اول تجربه تمام فكان لسه ما مررتش التيار الكهربي في السلك فالبوصه زي كده يا شباب ده الوضع ده الوضع الصح بتاعها اللي انا شايف البوسطه بتبقى واضح افقي كده كانك ماسكه افقي كده تمام يا شباب التيار الكهربي في السلك بصدفه تفاجئ بقى بالصدفه ان يا شباب لما مرر تيار كهربي سلك لا يا شباب ان المؤشر البوست انحرف كده يا شباب انحرف يمينا تمام تمام طيب عمل العالم الدنماركي مرر شادد الطياره يا شباب وممرره عكس الاتجاه زي ما انتم شايفين كده فده يا شباب ان مؤشر البوصله انحرف يسارا الله طيب هو وقف كده يا شباب شويه وفكر مع نفسه هو قال ايه قال احنا عارفين ان البوصله ما بتاثرش الا بالمجال المغناطيسي والبوصه يا شباب عشان تنحرف لازم لازم يكون في مجال يؤثر عليه عشان تتحرك تمام فانا ليه المؤشر البوسطه يا شباب في التجربه التانيه والتجربه الثالثه لان هعرف كده ونحرف كده مؤشر البوصله فمن هنا يا شباب قال لك ايه بقى يوبا لما انا امرر تيار كهربي في السلك بينشا عنه مجال مغناطيسي فالمجال المغناطيسي يا شباب هو اللي اثر على البوسنه فخلي خلى مؤشر البوس طه يا شباب ومن هنا يا شباب ان يا شباب لما مرر تيار كهربي في سلك بينشا عنه مجال مغناطيسي فهيا يا شباب العلاقه بين الطائر الكهربا والمغناطيسي ومن هنا يا شباب عشان كده احنا سمينا الفصل اسمه التاثير المغناطيسي للتيار الكهربي تمام كده يا ابطال تمام كده يا مستر دي يا شباب كانت تجربه توضح العلاقه بين التيار والمغناطيس ده مين اللي عملها العالم في عالم اسمه عالم الدنماركي اسمه هانز ارز تمام يا ابطال تمام يا مستر طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يا شباب احنا بقى يا شباب هندرس المغناطيسي للتيار الكهربي عند مروره في سلك مستقيم وفي ملف دائري وفي ملف حلزوني ازاي يا مستر تعال وهنا يا شباب احنا هندرس التاثير المغناطيسي للتيار الكهربي عند مروره في واحد سلك مستقيم اتنين ملف دائري تلاته ملف ملف حلزوني تمام يا شباب وساعات بيقولوا عليه ايه ملف ملف لولبي تمام يا ابطال تمام يا مستر احنا يا شباب في الفيديو ده السلك المستقيم ده الدرس الاول اللي احنا فيه النهارده يبقى يا شباب في الدرس الاول هندرس تاثير تاثير التيار الكهربي او التقسيم التيار الكهربي في سلك مستقيم في الملف الدائري يا شباب ده يا شباب هنخليه محاضره لوحديه والملف اللولب او الحلزوني هنخليه شباب في درس لوحديه او محاضره لوحديه عشان ندي كل حاجه صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام فاحنا يا شباب التقسيم المنصب طارق كهربي عند مرور في سلك مستقيم طيب احنا بنمسح يا شباب السبوره ونكمل المجال المغناطيسي الناشئ عن مرور تيار الكهربي تمام صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام طبعا يا شباب لما يمر تيار كهرباء يا شباب في سلك يا شباب هينشي عنه مجال مغناطيس زي ما قلنا طيب تعال يا شباب بقى نشوف شكل المجال المغناطيسي هن عمل نفسي عليه لو انا جبت يا شباب ورقه ايه يا شباب دي لوح ورق مقوى تمام وخليت شباب السلك عمودي على الورقه بنفس الكيفيه كده يا شباب لقيت شباب ان السلك عمودي على الورقه بنفس الكلام ده شايف الرسمه اهي لوح ورق مقوي يا شباب ان السلك يكون عمودي على الورقه كده ابطال تمام وعملت ايه جبت يا شباب شويه جبت شويه بورات حديد اللي هو الفوتات بتاعه الحديد يا شباب هيروح ورق المقاومه وعملت ايه يا شباب طردت طلقات خفيفه على الورقه هالاحظ ايه هالاحظ يا ابطال ان برا الحديد تترتب على هيئه دوائر متاحه المركز مركزها السلك زي ما انتم شايفين كده يا شباب يبقى يا شباب لما تركت طلقات خفيفه يا شباب على لوح الورقيه شباب نيبورات الحديد تنت دوائر متاحه للمركز زي ما انتم شايفين كده يا ابطال مركزه هو محور السلك تمام يا مستر دي يا شباب التجربه طيب ايه يا شباب بقى الاستنتاجات اللي انا استنتجها من التجربه صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام اول حاجه يا شباب الاستنتاجات اول حاجه تمام تزداد كثافه الفيض عند زياده شده التيار الكهربي يعني تناسب تناسب طردي مع شده التيار يعني يا مستر يعني يا شباب كل يا شباب لما ازود شده التيار الكهربي المار في السلك تمام يا شباب هلاقي ان الكثافه الفيض تزداد حول السلك تمام تمام يا مستر ايه الاستنتاج التاني اتنين يا شباب تقل كثافه الفيض كلما ابتعدنا عن محور السلك يعني هقول يا شباب ان كثافه الفيض بتناسب تناسب عكسي مع الدي ودي يا شباب اللي هو البعد يعني يا شباب كل اما ابعد كل يا شباب لما ابعد عن محور السلك يا ابطال كل يا مستر لما كثافه الفيض تقل ومن هي يعني انت السلك ده هو عنده مجال مغناطيسي انا كل اما ابعد عن السلك كل اما المجال المغناطيسي شاب يقل يقل يقل يقل تمام يا شباب الاستنتاجات يبقى يا شباب تزداد كثافه الفيض حول السلك كلما زادت شده التيار الكهربي تمام يعني كل لما ازود التيار الكهربي كل ما ازداد كثافه الفيض هي كثافه الفيض بتاع الدواء تمام يا مستر حاجه التانيه او الاستنتاج الثاني ايه هو كلما تقل كثافه الفيض يا ابطال كثافه الفيض اللي هي البي بتقل كلما ابتعدت عن السلك يعني مثلا يا مستر كثافه الفيض هنا قل من هنا يعني يا مستر اكتر من هنا ده شاب البعد اللي هو الدي ده الديك كل شبه البعد عن السلك كل ما كسفت الفيض تقل يعني كثافه الفيض هنا غير كثافه الفيض هنا تمام يا شباب تمام يا مستر ده يا شباب التجربه عشان خطوط الفيض او شكل المجال المغناطيسي الناشئ عن مرور تيار كهربي في سلك تمام يا مستر تمام صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام طيب يا شباب هم يا شباب نطلع بقانون ازاي احسب كثافه الفيض المغناطيسي عند مرور تيار كهربي في سلك تمام صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام هتقول لي يا مستر اولا يا مستر من الاستنتاجات انت ايه اللي ان تناسب تناسب طردي مع الارض ان كل ما التيار الكهربي يزداد كلما كثافه في التزداد تمام الحاجه التانيه تقول يا مستر ان كثافه الفيض بتناسب تناسب عكسي معدي اللي هو البعد كل اما ابعد يا شباب عن السلك كل ما ابعد عن السلك يا شباب كل ما كسبت الفيض تقل تمام طيب هتقول لي يا مستر لو انا عايز اطلع بقى قانون ان انا احسب كثافه الفيض عند مرور تيار طرف سلك هعمل ايه هتقول لي يا مستر سهله تساوي هحط ان الاي كده شايف البسط واحط دي في المقام لان عشان دي بيتناسب تناسب طردي مع التيار التناسب عكسي مع الديك تمام هضيف ايه يا شباب في القانون هضيف حاجه اسمها ميو واضيف حاجه اسمها هنا اتنين باي طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام الميلودي يا شباب اللي هو المعامل النفاذيه المغناطيسيه للوسط ازاي يا مستر كل وسط شباب لقدره على نفاذ الفيض المغناطيسي خلاله ازاي يعني الهواء يا شباب الهوا الوسط بتاع الهواء لقدره على نفاذ الفيض المغناطيل خلاله غير الماء غير لو انت معك قطه حديد وقلت لك مرر الفيض المغناطيسي خلال القطط حديده هتبقى غير الهواء وغير الماء هي دي يا شباب اسمه معامل النفاذيه المغنسيه الوسط كل وسط لنسبه نفاذ الفيض المنصير خلاله تمام يا مستر طيب اتنين باي ليه يا مستر اتنين باي صلوا على النبي عليه افضل لو انت يا شباب تحركت يا شباب هنا كده لو انت بتبدا شبكه كثافه الفيض المغناطيس يا شباب على اي نقطه على نفس على نفس الدائره هتلاقي كثافه الفيض واحده اي كاني بقول لك ان الكثافه الفيض المغناطيسي على المحور الدايره بتناسب تناسب عكسي مع محور الدايره كاني بقول لك ان كثافه الفيض على نفس الدائره بتناسب تناسب عكسي مع محور الدايره عشان كده يا شباب كتبت اتنين بوي ودي يا شباب العلاقه او دي القانون ان انا ازاي احسب كثافه الفيض المغناطيس عند مرور تيار كهربي بسلك والقانون ده يا شباب بسميه قانون امبير الدائري امبير الدائري القانون ده يا شباب بسميه قانون امبير الدائري قانون امبير الدائري اللي هو احسب كثافه الفيض طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام لو انا يا شباب عايز اجيب الوحده القياس او الوحده المكافئه للميو هتقول لي يا مستر من القانون ده ان الميو هتساوي ايه هتقول لي يا مستر هتساوي بي تمام في الدقيق اللي هو البعد والبعد يا مستر بتقاس بالمتر تقول لي يا مستر على المتر على التيار الكهربي الامبير هتقول لي يا مستر يبقى الوحده المكافئه تسلف متر على امبير طب هل في واحد ثاني اه في واحده ثانيه ارجعوا يا شباب لقانون الفيض المغناطيسي بتساوي ايه بي في ايه ساين سيتا طيب البي واحد التسلا والايه اللي هو المتر المربع للمساحه والفيض المنطقه اسمها الويبر يعني الويبر كان بيساوي تسلا في متر مربع 3 تيسلا هتساوي ويبر على المتر مربع ثمانيه يا شباب ممكن اشيل التسلا وافكها بايه هتقول لي يا مستر عشان التيسلا تساوي او هنا كده نخليها هنا كده تقول لي يا مستر هشيل التيسلا تسلا تساوي ايه هتقول لي ايه يا مستر التسلا بوابر على المتر مربع عادي يا شباب الويبر على المتر ومربع في ايه في متر هتقول لي يا مستر الام هتشيل التربيع اصبحت يا مستر هي تقول يا مستر اصبحت ويبر على المتر على امبير اصبحت تويبر على المتر في امبير دي يا شباب الوحده المكافئه للميو ودي يا شباب يبقى يا مستر اللي هي معامل النفاذيه المغناطيسيه يا شباب دقيقه مكافاه ايه هي تسلا متر على امبير او ويبر على المتر على المتر في امبير ويبر على متر في امبير او تسلا في متر على امبير دي يا شباب وحدات القياس بتاعه مين معامل النفاذيه المنصيه طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام كده يا شباب احنا خدنا شكل المجال المغناطيسي وخدنا يا شباب قانون بتاع قانون امبير الدائري زي احسب كثافه الطول المغناطيسي عند الوحده المكافئه للمعامل المنصوره يعني ايه معامله طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يا شباب عشان ناخد العوامل التي توقف عليها كثافه الفيض هتقول لي يا مستر سهله جدا من القانون القانون بيساويه الاولى يا مستر ميو اي يعني فزال مغناطيسيه الوسط بتناسب تناسب طرد مع كثافه الفيض طيب وهتقول لي اي برده يا مستر شيتناسب تناسب طردي ان كلابي كل ما زاد كثافه الفيض تمام وهتقول لي يا مستر دي التناسب تناسب عكسي مع كثافه الفيض ان كل يا مستر لما ابعد عن السلك كل لما كسرت تمام يا ابطال تمام يا مستر يبقى تقول لي يا مستر عوامل المؤثره على كثافه الفيض والاي والدي الميو طردي والاي طردي والدي اكسي طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه واذكى السلام تعالى كده يا شباب ننتقل لحاجه مهمه جدا الا وهي ازاي تح اتجاه المجال المغناطيسي يعني يا مستر لما التيار قرار مره كده في السلك المجال المنصوصيه يا مستر هيبقى كده يعني هيلف كده ولا هيلف كده يعني شباب لو انا مثلا معي سلك كده يا ابطال تمام هل هل يا مستر المجال المغناطيسي يا مستر هيمر كده كده ولا هيمر كده كده يا مستر كده ولا هيمر كده تعال يا شباب ناخد قاعده سهله جدا ولذيذه وتعال شوف القاعده بتقول ايه صلوا على شان ما خدنا المجال المغناطيسي وخدنا شكله ازاي يا شباب احدد المجال المغناطيسي حاله اتجاهه طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يا شباب قاعده لذيذه جميله جدا هتحبوها اسمها قاعده اليد اليمنى الامبير طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام استخدام القاعده يا شباب الاستخدام النت يا شباب الاستخدام الاستخدام يا شباب يستخدم لتحديد اتجاه خطوط الفيض او اتجاه المجال المغناطيسي طيب دي يا شباب باستخدام يبقى يا شباب هنستخدم القاعده يا شباب لتحديد اتجاه خطوط الفيض تمام ده النص بقى نص القاعده بتقول لك ايه بيقول لك عشان تخيل لو انك تقبض بيدك اليمنى على السلك اهو انت ماسك السلك بيدك اليمين اه يا شباب زي ما انتم شايفين كده اهو ده سلك وادي اليمين لان في بعض الطلبه بتتذاكر بتمسك السلك بدا الشمال وترجع تطبق القاعده فانت لسه هنشوف طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام طيب السلك اليمين ايدك اليمين تخيل لو انك تقبض على شباب بدل الابهام يشير الى ات جاه من الابهام يا شباب اسمه الابهام ده تخيلنا كده تقبط على اليمنى على السلك قال لك فان الابهام صابع الابهام يعني يشير الى اتجاه التيار تمام وباقي الاصابع تشير الى اتجاه خطوط الفيض يعني يا شباب لو انا ماسك السلك كده هتقول لي يا مستر ده الابهام بيشير اتجاه التيار هتقول لي يا مستر يبقى التيار الكهربي طالع لاعلى كده يا شباب وباقي الاصابع تشير الى خطوط الفيض فتقول لي يا مستر يبقى طيب ازاي يا مستر يعني نكتب بس النص القاعده بتاعه نص القاعده تخيل لو انك تقبض على السلك بيدك اليمنى فان الابهام يشير الى اتجاه التيار وباقي الاصابع تشير الى تجاه المجال طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام ده يا شباب نص القاعده ودي يا شباب الاستخدام يبقى استخدام القاعده بتستخدم تحديد نص القاعده الاولى فين يا شباب الابهام التيار وهنا شباب باقي الاصابع تشير الى خطوط الفيض طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام دي يا شباب كاستخدام عامله القاعده طيب طريقه في الاستخدام ازاي يا مستر طيب لو انتم يا شباب مثلا ده يا شباب لو انت ماسك السلك خلاص لو السلك موضوع على في وضع في مستوى الصفحه كده يا شباب والحاله التانيه لو شباب السلك عمودي على الصفحه كده هتعمل ايه هتطبق القاعده ازاي طيب يا شباب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام تعال يا شباب نرسم شويه اسلاك ونشوف ازاي يا شباب هنطبق القاعده صلوا على النبي يا شباب يا شباب معنا كده يا شباب شويه تمام يا شباب بافكار مختلفه علشان يا شباب ازاي نشوف بقى هنطبق القاعده طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام طيب يا شباب في معلومه مهمه جدا ايه هي يا مستر اي فيض داخل بنديله اكس واي خارج من نقطه يعني ايه يا مستر انا مش فاهم طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام تعالى عشان نشوف طيب هتقول لي يا مستر ده سلك اه تمام يا مستر اتجاه التيار هتقول يا مستر لاعلى طيب طبق القاعده تمام هتقول لي يا مستر قاعده بيقول لك مستر كان بقبض على السلك السلك كان ناس كويس يا شباب كاني ماسكه اهو هتقول لي يا مستر فين الجهه الابهام يشيل اتجاه التيار تمام يا مستر التيار طالع لفوق والابهام مع الطياره قال لك وباقي الاصابع تشير الى اتجاه المجال فتقول لي يا مستر يبقى اتجاه المجال كده كده اهو يا شباب اهو كده يا شباب كده كده فتقول لي يا مستر يبقى الفيض هنا داخل السبوره اهو يا شباب كده فيدخل كده كده عشان نفهم اليمه الثانيه فتقول لي يا مستر يبقى كده كده يا مستر الفيض داخل كده فهو داخل للصبوره اي في داخل يا شباب بينزلوا اشاره اكس كده يا شباب اهو اكس طيب هتقول لي يا مستر ده فتقول يا مستر اي في الطالب من دول بدون نقطه نقطه نقطه يبقى تاني يا شباب اي صوت داخل بدي له اكس طب اي في الطالع بدي له نقطه تمام يا مستر تمام تطبيق القاعده هنا طب تعال يا شباب نطبق هنا طيب قال لك يا شباب الابهام شير اتجاه التيار وباقي الاصابع اتجاه خطوط الفيض طب التيار فين التيار لفوق ولا لتحت تقول لي يا مستر التيار لتحت يبقى اعكس ايدك بص بص شايف اهو انا عكست ايدي مع اتجاه التيار التيار اللي تحت فالابهام الابهام ده يشير الى اتجاه التيار يمشي مع التيار فتقول يا مستر لتحت كده يا مستر طب هتقول لي يا مستر ايه بقى هتقول لي يا مستر يبقى الفيض هيلف كده اهو يا شباب كده يا شباب كده اه يا ابطال كده كده فتقول لي يا مستر يبقى داخل هنا وطالع من هنا فتقول لي يا مستر يبقى داخل اكس نقطه نقطه نقطه تمام يا ابطال تمام دي يا شباب لو السلك في مستوى الصفحه ده كده يا شباب في حاله لو السلك المستوى الصفحه طيب وده برضو في حاله مستوى الصفحه ولكن ده كان راسي وده افقي عشان نطبق القاعده كويس طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه وازكى السلام هتقول لي يا مستر طيب بتقول لي يا مستر اتجاه التيار ماشي كده اهو يا ابطال فده يا مستر يشيل الاتجاه التيار كده فتقول لي يا مستر يبقى الفيض كده يبقى الفيض داخل كده وطلع مليمه التانيه فتقول لي يا مستر وهنا كده يا مستر نقط لان يا مستر الفيض حضرتك انت لسه قايل الفيض لما يدخل الفضي ليكون داخل بدي له اكس ولما يكون خارج بدي له نقطه طيب هنا يا مستر هتقول ايدي اليمين اهي هتقول لي يا مستر كاني بقبض على اليمين فتقول لي يا مستر الابهام بيشيل اتجاه التيار اهو يا مستر كده تمام تمام فتقول لي يا مستر كده يبقى الفيض يمشي كده يا مستر هيلف كده كده هو تقول لي يا مستر يبقى داخل هنا كده تقول لي يا مستر هنا كده داخل هيدخل هنا كده ويلف من اليمه التانيه فتقول لي النقطه نقطه نقطه نقطه لان يا مستر الفيض لما الفيض داخل بديله اكس واللي خارج بادي له نقطه طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام دي يا شباب في حاله ازاي تطبع تطبق قاعده لما يكون السلك في مستوى الصفحه بنفس الطريقه طيب لو السلك يا شباب بقى عمودي على الصفحه يعني يا مستر هو بص هي عشان ده السبوره هو خرم السبوره يا شباب ومعدي ايام التانيه هو عمودي على السبوره طيب انت هتشوف ايه هتشوف حاجتين لما تشوف اكس لما تشوف انقطه يا شباب بتشير ان اتجاه التيار للداخل والنقطه تشير الى اتجاه التيار للخارج معايا ما تنامش اصحى يبقى يا شباب لو السلك عمودي انت هتشوف حاجه واحده كان شاب السلك اهو السلك عمودي انا شايف ايه هتقول لي يا مستر انا شايف راس السلك بس اهو يا شباب كان السلك عمودي كده داخل عليكم شايفين ايه هتقول لي يا مستر انا شايف راس سلك بس فلو اتجاه التيار كده يا شباب في اتجاهكم انت هتشوف ايه اكس لان اتجاه التيار داخل لك جاي لك كده يبقى تشوفه اكس طب لو هو ماشي كده يا شباب ماشي عكسكم جاي عليا انتوا هتشوفوا نقطه تمام صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يبقى يا شباب دي اكس تقول لي يا مستر بدال يا مستر التيار الكهربي اكس يبقى معنى كده ان التيار ايه داخل طيب قاعه اليد اليمنى امبير ده يا شباب بيشيل اتجاه التيار وباقي الاصابع فين فتقول لي يا مستر دي اكس يعني التيار داخل للصفحه داخل السبوره مر كده داخل كده فتقول اه يا مستر الاكس اهي يبقى يا مستر المجال الكهرباء هيلف كده هيلف كده اهو يا شباب اهو يا شباب فاحنا نعمل كده الفيديو وطبق هتقول لي يا مستر ده نقطه يبقى انا كده يا مستر التيار الكهربا خارج التيار الكهربي خارج كده يا مستر خارج كده فتقول لي يا مستر خلاص خارج كده يبقى يا مستر اتجاه الفيض هيبقى كده اهو يا شباب كده اهو خارج كده قبل كده فتقول يا مستر الباتجاه الطريق يبقى اتجاه الفيض كده يا شباب يبقى شباب التارت انا طالع يبقى تقول لي يا مستر يبقى الفيض كده يا شباب اه يا ابطال تمام يا شباب تمام اتمنى يا شباب تكون موضوع القاعده عرفت طبقوها هي على فكره قاعده سهله جدا ولذيذه اسهل قاعده هتقابلها في الفصل الثاني في الفصل الثاني في قواعد كتير ولكن اسهل قاعده تمام يا ابطال يبقى في ايض داخل اي في داخل السبوره تدي له اكس واي خارج بتدي له نقطه تمام بس يا شباب في حاله لو السلك في مستوى الصفحه طب لو السلك عمودي بقى لو السلك عمودي اكس هنا بتشيل الاتجاه التيار وليس اتجاه الفيض ركز فرق بين الاثنين يبقى تفرق بين الاثنين في حاله من السلك في مستوى الصفحه الاكس دي بتشير الى اتجاه الفيض طيب لو السلك عمودي على الصفحه لا الاكس هنا والنوت هنا بتشيل الاتجاه التيار ركز لو السلك عمودي كده يبقى الاتش دي بتشيل الاتجاه التيار وليس اتجاه الفيض حاجه وعمود على الصفحه حاجه فركب داخل اهو يا مستر ايدك اليمنى في ايدك اليمنى وامبير هتقول لي يا مستر دي اكس يعني التيار الكهربائي داخل فده بيشيل التي هو داخل كده يا مستر يبقى الفيض كده يا مستر اهو طيب هنا تقول لي يا مستر نقطه يعني التيار الكهربي خارج يعني جاي عليكم طالع عليكم كده يا شباب يبقى نقطه ايه ده كده يا مستر اتجاه التيار فخارج اهو خارج يبقى مستر كهربي كده يمشي يا مستر فين كده اهو يا شباب تمام يا شباب تكون القاعده اتطبقت ده يا شباب بالنسبه ازاي تطبق قاعده طيب لكن يا شباب الحمد لله خلصنا القاعده واخذنا قانون امبير الدائري اللي هو كثافه عشان ناخد مساله صغيره عشان نطبق قانون كثافه الفيض وكده يا شباب ننتقل الى حاجه مهمه جدا معنا في المحاضره صلوا على النبي معنا يا شباب مساله يا شباب عشان نطبق قانون بتاع ازاي احسب كثافه الفيض للسلك طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام بيقول لك ايه يا شباب بقول لك احسب كثافه ولك احسب كثافه الفيض المغناطيسي هتقول لي يا مستر مبدئيا كده هو عايز البي هو عايز كثافه الفيض تمام عند نقطه في الهواء على بعد 10 سم هتقول لي يا مستر البعد اللي هي المسافه اللي هي الدي تقول لي يا مستر ده الدي بس العلم يا مستر دي هنا بالسنتيمتر هي دي عندنا بالمتر هتقول لي يا مستر البضرب في 10 اس سالب اتنين تمام من محور سلك مستقيم طويل يمر باظهار قرار وشدته عشره امبير هتقول لي يا مستر دي التيار الكهربي علما بقى الميو لو معامل النفاذيه بتاع الهواء لانه في الهواء اربعه باي في عشره سالب سبعه للعلم يا شباب ده رقم ثابت انتم بتحفظوه يعني ميو بتاعه الهواء هي اربعه باي في عشره سالب سبعه ده رقم ثابت احفظوا الرقم ده تمام تمام صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام هو عايز كثافه الفيض هتقول لي يا مستر شريح القانون ان بي بتساوي الميو اي على اتنين باي دي تمام يساوي يا مستر ونعوض عندي اه يا مستر الميو عندي باربعه باي في عشره سالب سبعه تقول لي يا مستر اربعه باي في عشره اس سالب سبعه في الاي معي اه يا مستر اي معي بعشره امبير هتقول لي يا مستر في عشره على الاتنين باي زي ما هي طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام احنا كده خلصنا ولكن لنا حته مهمه في الدرس ايه هي يا مستر يا شباب كنا بنتكلم عليه دلوقتي كلنا هنتكلم عليه دلوقتي يا شباب ده كان بالنسبه لسلك واحد طيب انا يا ابطال معايا سلكين مر فيهم طيارين كهربي تمام كهربي وجالك احسب لي الكثافه الفيض بين السلكين والكلام ده كله فالشباب هنمسح شباب السبوره وده يا شباب معنا موضوع السلكين بس صلوا على النبي نكمل يا شباب معنا يلا صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام طبعا يا شباب لما يديك يا شباب بقى يا شباب سلكين يمر بهم طيارين كهربيين في نفس الاتجاه ويقول لك احسب لي كثافه الفيض ازاي يا مستر احسن كثافه الفيض السلكين طيب قوي يا مستر ان هو يا مستر يديك سلكين يا شباب مختلفين في اتجاه التيار بيقول لك احسب لي كثافه الفيض زي ما انت شباب زي ما انت شباب شايفين كده طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه وازكى السلام نعمل ايه يا مستر اول حاجه للمجال المغناطيسي للسلكين وبعد كده لما اجيب شكل المجال اقدر احدد حيجيب كثافه الفيض ازاي يا مستر انا مش فاهم طب تعال يا شباب بينا نشوف طيب صل على النبي عليه افضل الصلاه والسلام هتقول لي يا مستر اول حاجه لازم اجيب اتجاه اتجاه الفيض المغناطيسي السلك ده واجيب اتجاه الفيض المغناطيسي للسلك ده وبعد كده يا مستر اشوف الدنيا هتمشي ازاي طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام تقول لي يا مستر حدد لي اتجاه المجال المغناطيسي السلك ده هتقول لي يا مستر اطبق قاعده اليد اليمنى الامبير ركز اليمنى اليمنى طيب ماشي هتقول لي يا مستر ده يا مستر كان بيشيل اتجاه التيار وده يا مستر داخل اصابع الفيض هتقول لي يا مستر تيار الكهربي للاعلى فتقول يا مستر نقطه نقطه نقطه ليه تقول يا مستر انت حضرتك لسه قايل في الشرح ارجع للشرح ورا قايل ايه في اول الفيديو او اول محاضر يا مستر الفيض داخل بمثله اكس والفضل خارج ممثله بنقطه تمام يا مستر طيب هي مش المنطقه دي كلها يا مستر بالنسبه للسلك ده فيض خارج اه فتقول لي يا مستر نقطه النقطه نقطه نقطه تسليكه الازرق ده ما ده كله يا شباب كده في خيط خارج بالنسبه للسلك ده طيب تعالوا يا شباب نجيب يا شباب اتجاه عملنا نعمل هنا تقول يا مستر ابهام مع اتجاه التيار كده يا مستر يبقى الفيض داخل هنا كده تقول لي يا مستر داخل هنا كده وخارج هنا كده فتقول لي يا مستر داخل x وبالنسبه مثلا المنطقه دي كلها بالنسبه للسلك ده في الداخل فتقول لي يا مستر عايزينها كده اكس اكس تمام تمام يا مستر تقول لي يا مستر هو ده هنا كده وخرج هنا كده فتقول لي يا مستر ده كده نقطه نقطه نقطه ده يا شباب ده يا شباب كده تحريك شكل المجال المغناطيسي انا كده يا شباب ولا حاجه اول خطوه عملتها ايه اول خطوه يا مستر عملتها ان انا حددت شكل المجال المغناطيسي السلكيه تمام تمام طيب نكمل يا مستر نكمل هو عايز يقول لك يا مستر احسب لي كثافه الفيض مره اي نقطه تقع خارج السلكين ازاي يا مستر اول حاجه يا شباب تعال ناخدها معنا ازاي احسب كثافه الفيض لنقطه تقع بين السلكين اهو يا شباب احسب كثافه الفيض تمام كثافه الفيض باينه السلكين يا شباب كثافه الفيض دول فتقولها يا مستر يبقى المنطقه اصلا اللي بينهم منطقه جمع ولا طرح هتقول لي يا مستر ده منطقه طرح اهو يا شباب ليه بتقول يا مستر ده فضلت داخل خارجين بعض بيلاشوا بعض بيضعفوا بعض فتبقى يا مستر منطقه طرح فتقول لي يا مستر لو انا عايز كسبت الفيض عند اي نقطه تقع بين السلكان يا مستر هتقول لي يا مستر يبقى منطقه الطرح تقول لي يا مستر يبقى توتال هتساوي بي واحد ناقص بي اتنين وللعلم ان احنا نخلي ان كثافه الفضه السلك الاول اكبر من كثافه الفيض يا شباب اي نقطه تقع بالسلكين وعايز احسن يا مستر في الحاله دي هطرحهم ليه هتقول لي يا مستروا بعض ده فضل داخل خارج تمام يا مستر حلو الكلام حلو الكلام يا مستر طب يا مستر لو انا اقول لك احسب لي كثافه الفيض لاي نقطه تقع خارج السلك يه ده يا مستر لو انا احسب كثافه الفيض لاي نقطه تقع خارج السلكين يا مستر اولا منطقه جمع ولا طرح اسال نفسك منطقه جمع وطرح يعني ايه يا مستر جمع وطرح يعني يا شباب مع بعض ولا الفيض عكس بعض هتقول له اه يا مستر تعال يا شباب نبص هنا هتقول له اه يا مستر ده السلك ده فيه دولت داخل فبعث اكسر في المنطقه دي بيفيد داخل فبعد كمان اكس فتقول يا مستر ده داخل يبقى بتقول لي يا مستر المفروض هنا الاثنين مع بعض بيقوي بعض ده داخل وده كمان داخل فتقول لي يا مستر باجمعهم ما تقول لي يا مستر بين منطقه جمع اهو يا شباب منطقه جمع وهنا كمان تقول له ايه يا مستر جمع لان الفيض ده خارج والفيض ده كمان بتاع السلك ده خارج الاتنين يا مستر خارجين مع بعض يبقى بيقووا بعض فتبقى منطقه جمع ريح نفسك ايه لما تكون لما تلاقي الفيض اتحد اتحدوا اجمعهم اختلفوا يعني ايه يا مستر اكس او اكس نقطه ونقطه اتحدوا ولا اختلفت يبقى منطقه طيب اختلفوا منطقه طرح اه يا مستر اكس ودي نقطه يبقى اختلف بطرحهم يبقى يا شباب لو انا قلت لك احسب لي كثافه الفيض عند عند نقطه تقع بين السلكين باينه السلكين يا مستر ده منطقه طرح بيضعفوا بعض بلاشوا بعض تقول لي يا مستر طيب لو قلت لها بقى احسب لي كثافه الفيض كثافه الفيض كثافه الفيض باينه يا شباب باين ايه باينه شابه خارج يا شباب كثافه الفيض خارج السلكينه تقول لي يا مستر لو انا عايز احسب كثافه الفيض خارج السلكين هنا كده يا شباب فتقول لي يا مستر هتساوي هي تقول يا مستر واحد زائد باتنين تانيه ابطال واحده واحده اهو يبقى يا مستر كثافه الفيض بيحصل كثافه الفيض لاي نقطه تقع بين السلكين يا مستر بين السلكين المنطقي الطرح الاثنين بيضعفوا بعض الفيض واحد داخل وواحد خارج بتضعفوا بعض يا مستر يبقى منطقه الطرح يبقى اطرح يا مستر طيب لو قلت لك احسب لي كثافه الفيض عند اي نقطه تقع خارج السلكين هتقول لي يا مستر خارج السلكين ده اتحدوا اتحدوا نجمعهم يا مستر الفيض داخل وده كمان فيض داخل وهنا خارج وهنا كمان خيط خارج منطقه جمع تقول يا مستر منطقه جمع يبقى اجمعهم يبقى تقول واحد زائد بي اتنين تمام يا ابطال تمام يا مستر ده يا شباب تحسب كثافه الفيض المغناطيسي له سلكين يمر بهما تيار كهربي في نفس الاتجاه زي ما انتم شايفين كده يا ابطال تمام يا مستر تمام اول حاجه بحدد شكل المجال عشان تحدد شكل المجال الموضوع هيسهل عليك بعد ما تحدد شكل المجال المغناطيسي زي ما احنا عملنا كده تكتب منطقه جمع منطقه طرح خلاص بقى عايز هنا اطرح كاسات اجمع ما خلاص ما انت حددت الطرح والجمع يا شباب لو كانوا في نفس الاتجاه طب يا مستر تعال يا مستر نشوف الموضوع ده يا مستر اللي بقى لو في اتجاهين مختلفين هتقول لي يا مستر زي ما عملت هنا هعمل هنا ايه هتقول لي يا مستر اول حاجه هشوف اتجاه او شكل المجال المغناطيسي هتقول لي يا مستر السلك ده بابهام التيار مع الابهام كده يا مستر يبقى الفيض داخل وخارج قلت لي يا مستر يبقى داخل هنا كده اكس اكس وهنا كده يا مستر نقطه نقطه هتقول لي يا مستر يبقى المنطقه دي كلها بالنسبه للسلك ده نقطه نقطه نقطه طيب تعالوا يا ابطال نمسك السلك ده طلع امسك السلك ده هتقول لي يا مستر اهو يا مستر زي ما علمتك في اول محاضره اقلب ايدك اقفلي اتجاه الطياره تقول يا مستر اتجاه التيار الكهربي لتحت لاسفل فده مع التيار فتقول لي يا مستر هيقلب اهو مع التيار اهو تقول لي يا مستر ده مع التيار يبقى الفيض داخل هنا كده وخارج من هنا كده فتقول لي يا مستر داخل هنا كده اه يا مستر داخل داخل صح وخارج هنا كده هنا كارد تقول يا مستر المنطقه دي بالنسبه للسلك ده كلها فيض خارج فتقول يا مصر نقطه نقطه طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام انا كده يا شباب حددت شكل المجال المغناطيسي افضل احسب كثافه الفيض المغناطيس بين السلكين او خارج السلكينه تقول اه يا مستر بسهوله زي ما علمتنا يا مستر اتحدوا اجمع اختلفوا اطرح اتحدوا يعني ايه يعني مثلا لاما تلاقي الفضيل مع بعض داخلين اكس واكس يا اما تلاقي الفضيل مع بعض خارجين نقطه نقطه يبقى تحت يبقى دماغهم تمام فتقول لي يا مستر هنا تقول لي اه يا مستر نقطه ونقطه اتحدوا مستر ايه اجمع على طول منطقه جمع يبقى قال لك احسب لي كثافه الفيض عند اي نقطه تقع بين السلكين يبقى هجمعهم يا مستر وانا مغمض ليه مع الفيض جمع يا مستر مع بعض طب لو قلت لك كثافه الفيض عند نقطه تقع خارج السلكين اه يا مستر دخلت السلكين ايه تقول لي يا مستر خارج واحد طوله داخل والثانيه خارج يا مستر بيلاشوا بعض بيضعفوا بعض منطقه طرح تقول يا مستر منطقه الطرح يبقى انا كده يا مستر كمان منطقه الطرحه طب لو طلع بقى احسب لك كثافه الفيض كثافه الفيض بين السلكين تقول لي يا مستر بين السلكين اه بين السلكين اه منطقه جمع فتقول يا مستر بي واحد زائد بي اثنين ركز خذ بالك دي عكس دي شوف كان بين السلكان كانت طرح هنا احسبت كثافه الفيض بين السلكين اصبحت جمع طيب لو قلت لك احسب لي كثافه الفيض الفيض خارج السلكين هتقول لي يا مستر خارج السلكين اه فين خارج السلكين هنا كده يا مستر وهنا كده قلت لك احسب حساب عند اي نقطه تقع خارج السلكين تقول لي يا مستر زي منطقه طرح يبقى اطرحه ناقص اتنين للعلم يا شباب احنا قلنا ان علم ان بي واحد اكبر من بي اتنين عشان تطرح الكبير نفسه الصغير تمام كده يا ابطال اتمنى يا شباب تكونوا فهمتوا الموضوع بتاع الموضوع ده سهل جدا اول حاجه يا شباب حد شكل المجال اتحدوا يجمع اختلفوا اطرح فشوف بقى لو عايز كثافه الفيض في منطقه جمع في منطقه اتحاد زي دول كده يا شباب بس حته صغيره كمان ناخدها رسمنا السلكين ايه هي يا مستر موضوع التجاذب والتنافر يعني ايه يا مستر يعني يا شباب لما في الحاله دي يا شباب فيصل قوه تجاذب ولا قوه تنافر ازاي يا مستر ما تصلي على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يا شباب هديكم مثال صغير تمام يوضح الموضوع وهرجع اشرح لكم ايه فاكرين يا شباب لما اكون شاب في الديسك سعادكم طيب هنفترض يا شباب لو احنا معانا اثنين ما شاء الله ملياني وواحد رفيع واحد رفيع تمام وحطينا يا شباب واحد رفيع في النص بين الاثنين هم المليانين يتخان ما شاء الله عليهم ايه اللي هيحصل هتقول يا مستر الاتنين التخان دول يا مستر اضغطوا عليه اضغطوا عليه اضغطوا لحد اما يشفطوه خلاص الواد راح فين ايه اللي حصل الواد طار خلاص ما عادش موجود ليه ما يا مستر الاثنين بينه الاتنين اقوياء يا مستر فضغطوا عليه شفطوه تمام ادي نفس المشكله هنا ايه هي ان يا مستر اتنين التخان قاعدين هنا كده واحد ما شاء الله مليان قاعد هنا كده وواحد ما شاء الله كمان مليان قاعد هنا كده وواحد رفيع في النص هنا كده ايه اللي حصل الاثنين اللي ما شاء الله عليهم مليانين ضغطوا على الرفيعوا اضغطوا عليه اضغطوا عليه اضغطوا عليه لحد ما نزوه في بعض شفطوه ايه اللي حصل هتقول يا مستر خلاص اتلزق هي نفس الحكايه عندنا دي منطقه اتحاد منطقه جمع ودي كمان منطقه اتحاد منطقه جمع يعني ايه منطقه قويه والمنطقه اللي بينهم منطقه ضعيفه زواج الرفيع ايه اللي يا مستر هيضغطوا عليه فاللي هيحصل هتقولي يا مستر هيحصل قوه تجاذب اه يا شباب قوه تجاذب يبقى يا شباب امتى امتى يحصل قوه تجاذب بقى السلكيه هتقول يا مستر عند مولود طيارين كهربي في نفس الاتجاه تمام يا شباب تكونوا فهمتوا الموضوع ده طيب تعالوا يا شباب نشوف يا شباب هنا نفس الموضوع ايه اللي حصل المره دي هعكس الموضوع ازاي هجيب واحد ما شاء الله مليان تخين شويه واقعده في ديسك واحطه على ايده اليمين على ايده الشمال عيلين بس ارفعه يعني رفيع وواد رفيع ايه اللي هيحصل هتقول لها يا مستر التخين برضه ما بيريحش اللي جسمه يعمل ايه هتقول لي يا مستر عمال يزق في العيال يزق فيهم لحد اما اوقعهم ما هو ما شاء الله هو اكبر يعني ما شاء الله فيقوم موقعهم تمام تمام هو ده نفس المشكله والرفيع هنا ايه اللي حصل اللي ما شاء الله عليه المليان عمال يزق فيهم يزق فيهم لحد ما اوقعهم من على الديسك النظام فيحصل منه ايه هيحصل منهم قوه تنافر قوه تنافر يا شباب منطقه ضعف منطقه طرح والمنطقه اللي بينهم منطقه جمع فتقولي يا مستر القوى عايز يغلب ايه الرفيع او التخين او القوي عايز يجلب الضعيف لحد ما ع الجسم تمام يا ابطال اتمنى يا شباب الكود المثال وضحي لكم الموضوع قوه اتجاه قوه تنافر واتمنى يا شباب ازاي احسب كثافه الفيض النطاق بين السلكين او نقطه تقع خارج السلكين في اتجاهين في اتجاهين واحد وفي نفس الاتجاه او هنا يا شباب ازاي احسب كثافه الفيض بين نقطه تقع بين السلكين او خارج السلكين عند مرور التيار الكهربيه في سلكين في الاتجاه تمام يا ابطال تمام يا شباب بيكون الموضوع وصل وفهم كده يا شباب الحمد لله كلنا يا شباب احنا كده خلصنا الحمد لله المحاضره ولكن شاب فاضل لنا جزء صغير جدا جدا جدا قالوا هي حاجه اسمها نقطه التعادل هنشرح موضوع نقطه التعادل وبعد كده يا شباب ناخذ مثالين وكده يا شباب تكون مع حضرتك انتهت النهارده ولكن يا شباب انا همسح بس السبوره عشان ما عادش في مكان همسح بس الكلام ده وبعد كده يا شباب نشرح لكم التعادل وبكده يا شباب ننتقل على طول الى مسالتين وبكده يا شباب تكون مع حضرتك خلصت النهارده اشوفكم يا شباب في نقطه يلا يا ابطال يلا يا شباب نكمل يا شباب اخر جزئيه يا شباب معنا في المحاضره وبكده يا شباب بيكون الشرح خلص طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه واذكى السلام والنبي يا شباب حاجه نقطه التعادل ركز بقى لان يا شباب موضوع مهم ركز كده وصحصح كده طيب ايه هي نقطه التعادل نقطه التعادل نقطه التي ينعدم عندها كثافه الفيض المغناطيسي زي يا مستر يعني يا شباب لو عندي مثلا نقطه نقطه يا شباب مثلا وليكن هي النقطه ان النقطه دي يا شباب لو انا حسبت كسبت الفيض المغناطيسي اللي هي التوتال تديك زيرو ليه لان يا شباب لما اطرح كثافه الفيض للسلك الاول ناقص كثافه التاني يديني صفر هي دي يا شباب كث افه يبقى يا شباب ممكن تعادل هي النقطه التي ينعدم عندها كثافه الفيض المغناطيسي يعني شباب لما تطرح بي واحد ناقص بي اتنين يديك صفر طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام في نقطه التعادل باختصار كده سهل كده هي النقطه التي ينعدم عندها كثافه الفيض المغناطيسي طيب قولوا رد على نفسك ايه يا مستر طيب كده يا مستر ممكن الطاقه الى منطقه الجمع ها استنى منك رد هتقول لي يا مستر ده انت بتقول يا مستر لا ينعدم عندها كثافه الفيض يعني معنى كده يا مستر تقع في منطقه الط لان يا مستر منطقه الطرح هي المنطقه التي التي يوجد فيها طرح بين كثافه الفيض للسلك الاول وكثافه الفيض السلك التاني فاذا يا مستر يبقى كثافه التعادل تقع في منطقه الطرح دي اول معلومه خدناها عن نقطه تعب يبقى يا شباب دكتور التعادل تقع في منطقه الطرح لا تقع في منطقه الجمع وشنت ليه عشان هي المنطقه التي منطقه عدم عندها كثافه الفيض اما منطقه الجمع ده انت بتجمع دي واحد زائد بي اتنين فبالتالي هديك مقدار يبقى انت كده ما فيش تعادل تمام تمام يا مستر يبقى اول حاجه اخذناها ان منطقه تعادل تقع في منطقه الط رح ده كده يا شباب ممكن تعال تقع فين بين السلكين والرخارج السلكين في الحاله دي هتقول لي يا مستر في حاله ان المرور طيارين في نفس الاتجاه ممكن تعادل تقع في منطقه الطرح طيب يا مستر قول لي يا مستر انا لحد منطقه الطرح هتقول لي يا مستر سهله كان يا مستر هتقول لي يا مستر بين السلكين على منطقه ايه منطقه الطرح وبين اللي هنا كده يا مستر منطقه جمع صح ما حدش شارحين ان بين السلكين منطقه الجمع خارج السلكين منطقه الجمع وبين السلكان منطقه الطرح قل لي يا مستر اول حاجه ممكن تعد تقع في منطقه طرح يبقى يا شباب في الحاله دي شابين السلكين مش خارج السلكين لان خارج السلكين منطقه ايه منطقه جمع تمام يا مستر تمام طيب ده اول حاجه خدناها عن نقطه التعادل تقع في منطقه الطرح ركز ركز تقع في منطقه الطرح طيب الحاجه التانيه نقطه تحول يا شباب تميل الى السلك الاقل في التيار ازاي يا مستر يعني يا شباب اقول لك تعال هنا ولا هنا ولا هنا هتقول لي يا مستر حضرتك قايل تقع للسلك الذي يمر به تيار اقل يعني شباب المفترض يا شباب مره فيه عشرين امبير يا شباب مره فيه خمسه امبير اين تقع نقطه التعادل عند النقطه الف ولا النقطه باء ولا النقطه جيم برافو عليك يا اللي قلت النقطه ا منطقه التعادل تقع يا مستر نقطه تقع يا مستر ليه تقول لي يا مستر انت حضرتك لسه قايل لي النقطه التعادل يا مستر تميل للسلك الاقل في التيار يعني ايه يا مستر دي طياره عشرين وده طياره خمسه يبقى نقطه عادل يا مستر تقع في منطقه الف ولا ب ولا وتقول يا مستر الف لان يا مستر دي طياره اقل وانت حضرتك السائل او تميل للسلك للتيار اقل تمام يا ابطال تمام يبقى عشان كده خدنا معلومتين ان منطقه التعادل تقع في منطقه الطرح ركز لان باكد عليها كتير بقى الطلبه بتغلط منطقه التعليق تقع في منطقه الطرح ركز منطقه الطرح فده يا شباب لما يمر تيار كهرباء في نفس الاتجاه يبقى منطقه الطرح يا مستر بين السلكين فبتقول يا مستر بين السلكين طيب تقع فين يا مستر في النص ولا تملى السلك الاعلى في التي ار السلك الاقل في التيار دي يا شباب ثاني ايه ثاني معلومه ناخذها طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يا مستر يبقى المنطقه ا صح تمام يا مستر طيب لو انا قلت لك بقى ازاي احسب نقطه التعادل طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام شباب لو فرضنا يا شباب ان المسافه دي كلها اكس المسافه دي كلها يا شباب ايه اكس تمام هتقول لي يا مستر السلك ده يبعد عن النقطه دي يا مستر المسافه دي وهنسميها دي واحد مستر ده يا بعد النقطه ديت مسافه وهنسميها دي صح كده صح يعني المسافه كلها يا مستر اكس فرضنا الاكس هتقول لي يا مستر السلك الاول عن نقطه التعادل دي واحد ودي اتنين هتقول لي يا مستر بما ان كثافه الفيض عند نقطه التعادل بتساوي صفر بتساوي زيرو صح يا شباب صح بس نقطه التعادل يا شباب المنطقه التي عدم عندها كثافه الفيض فتقول لي يا مستر اذا دي واحد تساوي بي اتنين انك الاول تساوي كثافه الفيض السلك الثاني عشان اطرحهم تقول ايه هتقول لي يا مستر اي واحد على اثنين باي وافتح كورس اللي هي دي طب دي بقى السلك الاولاني هتقول يا مستر الاولاني اه هتقول لي يا مستر المسافه بتاعه السلك الاولاني هي اكس ناقص دي واحد هنا يا شباب لما اطرح اكس ناقص دي واحد دي كلمه المسافه التي يقعد عنها السلك الاول بالنسبه لنقطه التعادل طيب تساوي فك يا بطل كثافه الفيض التاني هتساوي ميو واحده واحده خطوه واحده خطوه خطوه يا مستر انا انت يا مستر كثافه الفيض عند نقطه التعادل بتساوي صفر زي ما احنا قلنا هي النقطه عندها كثافه الفيض فتقول يا مستر يبقى يا مستر الاثنين بيساوي بعض دي واحد بيساوي باثنين فتعرف كبير في الكهف ميو اي على 2 باي دي فكره شباب المسافه هنا السلك الاول تقعد ايه تقول اكس ناقص دي فاديك المسافه اللي هي تعمل عنها السلك الاولاني طب السلك الثاني هي دي 2 تمام بتقول يا مستر مع اصبحت اي واحد على اكس ناقص دي تساوي اي اثنين على دي اتنين تعالى تمام وبكده يا شباب انا بحسب كثافه الفيض اسف نقطه التعادل بسهوله جدا اطبق القانون ده لواي واحد على اكس ناقص دي واحد تساوي اي اثنين على دي اتنين اطبقها يا شباب واطلع نقطه التعادل تمام كده يا ابطال تمام يا مستر ده يا شباب في حاله لما تكون يا شباب اما يكون طيارين مارين في 60 في نفس الاتجاه ازاي احسب ازاي احسب يا شباب نقطه التعادل يا شباب نقطه التعادل تقع فين طيب تعال يا شباب الموضوع ده طيارين مضطدين في الاتجاه يا شباب ده طلع كده وده نازل كده اولا هتقول لي يا مستر المنطقه اللي بين هم منطقه طلق صح يا مستر شرحناه تاني عشان بس مده الفيديو طيب اول حاجه هتقول لي يا مستر احنا خدنا معلومتين عن نقطه التع ادل طيب فين طرح هنا هنا وهنا يبقى هنا تقع هنا طيب تاني معلومه يا مستر منطقه التعادل تميل للسلك الاقل في التيار طبعا يا شباب هنفرض يا شباب ده مثلا وليكن مثلا 10 امبير وده يا شباب خمسه امبير تمام تمام يلا قول بقى نقطه هنا ولا تقع هنا برافو عليك كان هنا يا مستر البطاقه هنا كده يا مستر اولا تقع في منطقه الطرح اه طرح طرح ده الشرط الاول الشرط التاني هتقول لي يا مستر انها تميل للسلك الاقل تقول يا مستر ده خمسه تقول لي يا مستر ده اهو يبقى دي يا مستر اقل من ده يبقى يا مستر طبعا يا شباب ازاي بقى احسب نقطه التعادل هتقول لي يا مستر بما ان يا مستر المسافه دي كلها يا مستر كلها ايه كلها اكس يا شباب تقول لي يا مستر مسافات كلها اكس كده السوده كلها اكس تمام والسلك ده يبعد عن نقطه التعادل مسافه مقدارها دي حلو كده حلو طيب تقول لي يا مستر عندها تبقى بزيرو لان الكثافه الفيض يا شباب عند نقطه تعادل وفهمنا ليه هتقول لي يا مستر ان بي واحد تساوي بي اثنين نفس اللي عملناه هناك فك هتقول لي يا مستر فك بي واحد تقول لي يا مستر على اي واحد على اثنين باي وافتح قوس وقف طيب وده الس لك المسافه هتبقى ايه هت قول لنا هيبعد عن نقطه تعادل اكس زائد المسافه اللي بره اللي هي دي صح صح يا مستر كده اهو بيبعد عن نقطه التعادل يا مستر المسافه دي كلها طب اجمع هتقول لي يا مستر اكس زائد النقطه دي فتقول لي يا مستر يبقى اكس زائد دي من الشرق ولكن في بقى الطلب يا شباب بتحب الموضوع ده ان انا اخد اع يا شباب ده موضوع مهم جدا ده يا شباب عصب الباب او عصب الفصل الثاني طبعا يا شباب كده يا شباب الحمد لله احنا خلصنا المحاضره النهارده ولكن يا شباب قبل المحاضره لازم يا شباب نجيب مسالتين يا شباب عشان نطبق على نقطه التعادل ونشوف شباب ازاي احسن ممكن تعادل صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يا شباب عشان نطبق ونشوف صلوا على النبي عليه افضل الصلاه واذكى السلام بيقول لك ايه يا شباب سلكان مستقيمان وضع في الهواء تمام قال لك على بعد 30 سم يعني يا شباب من بعضهم يعني يا شباب المسافه بين السلكين ابطال المسافه يا شباب بين السلكين 30 سم او تقول لي يا مستر هي المسافه يا مستر بالسنتيمتر انا عايزه المتر فتقول مثلا هضرب في 10 اس سالب اثنين وده يا مستر الاكس يا مستر المسافه بينهم هم الاثنين تمام قال لك يمر في الاول تيار كهربي مقداره 40 امبير فتقول لي يا مستر يبقى دي اي واحد في السلك الاولاني ممر في الثاني التيار الكهربي شداته 20 امبير فتقول لي يا مستر يبقى دي اي اثنين تمام قال لك احسب ماشي قال لك احسب كثافه الفيض المغناطيسي اللي هو عايز بيه احسب كثافه الفيض تمام المتولده عند نقطه بينهما يبقى هو عايز كثافه الفيض عايز كثافه الفيض يا مستر بين السلكين تمام قال لك عند نقطه بينهما تبعد 20 سم عن السلك الاول تمام عندما يكون الطيران المران في السلكين في اتجاه واحد وفي اتجاهين طبيه طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام تمام ومديك الاكس بينهم اللي هي تلاته من عشره اللي هي 30 سم انا هحولها يبقى تلاته من عشره فبيقول لك ايه اوجد كثافه الفيض بين السلكين وعايز الكثافه قال لك ايه لما تبعد مسافه عشرين سنتيمتر من السلك الاولاني تمام تمام يا مستر تعال نشوف وممر عايز كثافه الفيض في اتجاهين ومره في اتجاهين يعني يا شباب معي سلكين اهمت تمام ادي السلكين تمام يا مستر هاي يا ابطال هو اول حاجه ده اللي بيحسب كثافه الفيض اول حاجه هي جالك في التاك عايز قال لك هو مديك يا مستر الاكس كلها بكام بتلاته من عشره صح تلاته من عشره ما هي المسافه كلها 30 سم يبقى احولها تبقى 0.3 متر تمام يا ابطال تمام يا مستر المسابقه كلها يا مستر كام 0.3 هو قال لك ايه قال لك طبعا ده السلك الاول قال لك ده 40 امبير والسلك الثاني قال لك مر فيها 20 امبير حلوه قوي قال لك احسب لي كثافه الفيض بينهم بينهم طيب قال لك ايه قال لك عندما تبعد مسافه 20 سم من السلك الاول فين السلك الاول اهو يا مستر قال لك قال لك هو عايز كثافه الفيض تبعد حوالي 20 سم تقول لي يا مستر يبقى هنا كده تمام هي دي يا مستر المسافه هتقول لي يا مستر بين المسافه تمام تمام يا شباب كده هل في مشكله لا هقول لك انا قال لك المسافه كم قال لك المسافه عشرين قلت لك يا مستر يعني هتقول ايه يا مستر اصبحت واحد من عشره متر تمام وقال لك على بعد عشرين متر هقول لك على بعد 0.2 متر تمام خلاص وبقيت اتنين من عشره ناقص تلاته من عشره بس عشره من النقطه اللي هو عايزها طيب كثافه الفيض في اتجاه اجيب كثافه الفيض الاول وارجع اجيب كثافه الفيض للسلك التاني وارجع اطرحهم من بعض اديني الاولى هتقول لي يا مستر تمام هتقول لي يا مستر يبقى انا جيت كسرت الفيض السلك الاول تقول لي يا مستر اميو في اي واحد على اتنين باي دي تمام يعني هتساوي 4 باي × 10 اس سالب سبعه ده مقدار ثابت احنا حافظينه بتاعه الهواء اي واحد بكم تقول لي يا مستر اي واحد ب 40 طيب على اتنين باي في المسافه بكام بتقول لي مثلا المسافه الاله الحاسبه تطلع معك اربعه في عشره اس سالب خمسه تسلا ده يا شباب كثافه كثافه الفيض السلك الاول نرجع عشان بقى نجيب كاسات تمام هتقول لي يا مستر سبعه تمام فيها يا مستر التيار الكهربائي بعشرين تمام يا ابطال تمام على طول يا مستر على اتنين باي في اللي هو واحد من عشره هيطلع يا شباب معك اله حاسبه طلعت برضه كشباب معك اربعه في عشره اس سالب خمسه تسلا تمام حلو هو عايز يقول يا مستر هو عايز اتجاه واحد هو عايز هنا كده بينهم هنا كده بينهم فتقول لي يا مستر يبقى بينهم هتقول لي b12 هتقول لي يا مستر ما بين هنا كده يا شباب تمام هتقول لي يا مستر في اتجاه واحد بيقول يا مستر يبقى هتساوي بي واحد ناقص بي اتنين لانه عايز كثافه الفيض بينهم وبينهم منطقه طرح فتقول لي يا مستر تساوي هتقول لي يا مستر يبقى اربعه في عشره اس سالب خمسه ناقص اربعه في عشره اس سالب خمسه الكلام ده يا مستر هيساوي زيرو ده يا مستر الحلقه الاولى لما يكون في اتجاهين في اتجاه واحد تمام يا شباب تمام زي ما انتم شايفين كده يا مستر اصلا باديهيا يا مستر ما هو كلامه صح لان يا مستر هتبقى نقطه التعادل ليه رابعين وده دايو 20 للسلك الاقل ودي يا مستر تبعد المسافه اكثر من ده فده يا مستر فاهم يا شباب طلع عندها يا مستر كثافه الفيض بزيرو طيب الحاله الثانيه بقول لك احسب لي كثافه الفيض في اتجاه النقطتين يعني شايف انا هعكس التيار تقولي يا مستر يبقى انا هعكس اتجاه التيار ده كده يا شباب هخليه كده مثلا ياكل كده يا شباب طيب هتقول يا مستر بينهم اصبحت يا مستر كثافه الفيض بينهم يا شباب في عكس الاتجاه المنطقه اللي بينهم منطقه جمع فالدنيا اختلفت تركز يا شباب اول حاجه في اتجاه واحد غير في اتجاه المضدين شباب شرحناه واحده واحده هو عايز كثافه بينهم هتقول له يا مستر منطقه جمع فتقول لي يا مستر رقم اتنين بيتوتال هتساوي ايه هتساوي بي واحد زائد بي اتنين لان مثلا عكس الاتجاه فتقول لي يا مستر باربعه في عشره والسالب خمسه الزائد اربعه في عشره اس سالب خمسه الكلام ده يا مستر هيساوي 8 في 10 اس سالب خمسه تسلا وهو المطلوب اثباته ده يا شباب طبعا المطلوب رقم 2 تمام يا ابطال زي ما احنا شايفين عمل المساله يا شباب وضحنا المساله رسمنا السلكين تبقى يا شباب اي مسائل لازم يا شباب ترسم السلكين وترسم التيار ده والتيار ده وترسم مسافه عشان توضح لنفسك وتحل عشان الموضوع يكون اسهل بكثير صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام كمان مساله على ازاي تحسب نقطه تعادل عشان تكون طبقنا جميع القوانين يلا يا شباب بنا يا شباب نكمل يا شباب المساله دي يا شباب ده يا شباب مساله على نقطه التعاد ل لا ازاي تحسب كثافه الفيض اذا يمر التيار الكهربي في اتجاهين في اتجاه واحد او في اتجاهين مختلفين ازاي نحسبه في الماء طيب يا شباب معانا مساله ازاي احسب بعد نقطه التعادل عن السلكيه وبكده يا شباب تكون انتهت طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام بيقول لك سلكان مستقيمان المسافه بينهما في الهواء 0.3 متر طولي يا مستر تمام في الهواء يا مستر المسافه بينهم تلاته من عشره متر فتقول لي يا مستر يبقى دي يا مستر الاكس تمام يمر باحدهما تيار اتنين امبير تقول لي يا مستر هنفترض ده اي واحد ويمر بالاخر تيار كهرام مقداره 3 امبير فتقول لي يا مستر يبقى دي i2 بيقول لك ايه احسب بعد اللي هي المسافه نقطه التعادل تمام هو عايز بعد نقطه تعادل اذا مره طيران في السلكان في نفس الاتجاهات ومره في اتجاهين طيب ايه الحل يعني يا شباب معنا ادي سلكين تمام هنا شباب اول مطلوب اللي هو اذا مر التيار الكهربي في في السلكين في نفس الاتجاه يعني نفترض ده كده وده كده يا ابطال تمام ولكن يا شباب هنسمي كده ابطال تمام كده يا مستر طيب هتقول لي يا مستر اولا نقطه التعادل في منطقه الطرح فضول يا مستر في اتجاه واحد يبقى يا مستر منطقه الطرح بينهم والجمع على الجنبين فطلع يا مستر اول نقطه تعال تقع بينهم يا مصر ادي اول حاجه هشام شغالين يا شباب في المطلوب الاولاني اذا مره فيهم الطيارين في نفس الاتجاه فدول يا مستر تقع بينهم حلو قوي ده يا مستر 3 امبير وده اثنين امبير تقول لي يا مستر تعال تميل الى السلك الاقل فتقول لي يا مستر واللي بادئيا ده طياره السلك الاقل طيب المسافه بينهم كلهم كام تقول لي يا مستر الاكس كلها تلاته من عشره امبير تلاته من عشره متر تقول لي يا مستر المسافه كلها 3 من عشره متر تمام هتقول لي يا مستر يبقى دي كده يا مستر دي 2 ودي كده يا مستر دي واحد المسافه التي يبعد عنها السلك الاول ودي المسافه لا تبعد عنها السلك التاني طيب صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام هو عايز يا مستر يحسب النقطه تقع كام بعت كم عن السلك الاولاني تبعه بكام عن السلك التاني تعال نشوف طيب صلوا على النبي يا ابطال عليه افضل الصلاه واذكى السلام هتقول لي يا مستر حضرتك انت لسه شارح لي قانون ايه هو القانون قال لك اسباب من شويه يا شباب فتقول يا مستر القانون يا مستر كان بيقول لك اي واحد على دي واحد تساوي اي اتنين يا مستر على دي اتنين الكلام ده يا شباب لسه شارحينه يا شباب في اول المحاضره حلو يا مستر تقول لي يا مستر يساوي تحت اليساوي اي واحد بكام هتقول لي يا مستر اي واحد باثنين على دي واحد مش معي طيب اي اتنين تقول يا مستر اي اتنين بتلاته على دي اتنين تقول لي يا مستر دي اتنين من شويه ان دي اتنين هتساوي ايه اكس ناقص دي واحد هتساوي اكس ناقص دي واحد صح كده نكمل يا شباب حلوين من شويه طيب الاكس بكام هتقول لي يا مستر هشيل اكس واحط مكانها قيمتها اكس ماستر على دي واحد مش معي حلو كده يا مستر هيقول لي يا مستر طرفين في وسطين هتقول لي يا مستر تلاته دي واحد تساوي الاتنين عشره بسته من عشره ناقص اتنين دي واحد حلو هتقول لي يا مستر سالب اتنين دي واحد تروح اليمه التانيه بعت الاشاره فتقول لي يا مستر يبقى جمع هتقول بخمسه تقول لي يا مستر 5 دي 1 تساوي 0.6 هتقول لي يا مستر اذا دي 1 تساوي كام هتقول لي يا مستر بتساوي 12 من 100 متر طول يا مستر اذا المسافه الاولى من 100 متر تقول يبعد 12 من ميه متر عن نقطه التعادل طيب دي اتنين هتقول لي يا مستر سهله هتقول لي يا مستر دي اتنين تساوي ايه هتقول لي يا مستر هطرح اطرح ناقص دي واحد يعني يا مستر اطرح اللي هو تلاته من عشره ناقص اتنين من عشره تساوي يا مستر لما اطرح تلاته من عشره ناقص اتنين من ميه يديك 18% هتقول لي يا مستر يبقى دي اتنين تبعد 18% متر لو جمعت الاثنين هيدوك تلاته من عشره متر تمام يا ابطال تمام يا مستر هتقول لي يا مستر اذا السلك الاول يبعد عن نقطه التعادل 12% والسلك الاخر او السلك الثاني يا مستر يبعد عن نقطه التعادل 18 متر تمام كده يا ابطال تمام كده يا مستر طيب دي يا شباب الحاله الاولى او دي ا طب الحلقه اذا مرت يا شباب هنخلي يا شباب تمام يا شباب نرسم هنا يا شباب ونكمل المساله طيب يا شباب المساله يا شباب بس السلكين ادي يا مستر السلك الاول هنفترض ان هو اتجاه وكده تمام وادي السلك الثاني يا شباب ولكن يا شباب عكس الاتجاه لو قال لك اتجاه طيب هتقول لي يا مستر النقطه التعاد ل حلو يا مستر هتقول لي يا مستر في اتجاه المضادتين نقطه التعادل تقع خارج السلكين لان يا مستر في اتجاهين المنطقه اللي بينهم جمع والمنطقه اللي على الاطراف او خارج السلكين فتقول يا مستر اولا ممكن تعال تقع في خارج السلكين هنا تمام هتقول يا مستر هتلاقيها يا مستر دي اتنين امبير ودي كانت 3 امبير طيب ممكن تعال تقع فين تقع هنا ولا هنا هتقول لي يا مستر هو انت كنت هنا كده يا مستر ليه لان يا مستر بتميل للسلك الاقل في التيار فده يا مستر اقل من ده تمام هتقولي يا مستر هو كان مديني المسافه كلها اللي هي اكس بكام بتقول يا مستر دي يا مستر الاكس تمام يا شباب تمام يا مستر وهتقول لي يا مستر دي يا مستر كلها كده دي كده يا مستر دي واحد فدي يا مستر دي واحد اللي هي المسافه تبعد عنها السلك الاولاني تمام تمام طب هتقول لي يا مستر هنطبق القانون حضرتك شرحه ايه هتقول لي يا مستر اي واحد على دي واحد تساوي اي اثنين على دي اثنين حلو كده حلو يا مستر يساوي اي واحد بكام يا مستر اي واحد باثنين على دي واحد مش معايا طيب على اي اثنين بكام تقول لي يا مستر اي اثنين بثلاثه على دي اثنين اللي هي دي من شويه عشان اجيب اجيب المسافه التي يقعد عنها السلك الاولانيه نقطه تعادل فتقول لي يا مستر المسافه دي كلها اللي هي مين اللي هي تقول لي يا مستر اللي هي اكس زائد دي واحد اكس زائد دي واحد يديك المسافه رقم اتنين اللي البعد رقم 2 على السلك الاولاني يبقى السلك التانيه دي يا شباب هيبعد عن نقطه التعادل اكس زائد دي واحد فاديك دي اثنين فتقول يا مستر اكس زائد دي واحد اما هناك اكس ناقص دي واحد طبعا شرحناه في نقطه ارجع لورا شويه في المحاضره تفهم الكلام ده كله تمام تمام فتقول يا مستر دي اتنين هي عباره عن زائد دي واحد اللي هي اكس ديت زائد دي واحد يديك البوم السلك التاني بالنسبه لنقطه التعادل حلو يا مستر هتقول يا مستر يبقى 3 زائد دي واحد حلو حلو يا مستر تقول يا مستر الطرفين فتقول لي يا مستر 3 دي 1 تساوي 0.6 + 2 دي 1 يا مستر دي بالموجب وديها لامه الثانيه بعكس الاشاره يبقى تطرح تقول لي يا مستر 3 دي 1 - 2 دي 1 تساوي دي واحد تقول لي مثلا دي واحده تساوي 0.6 متر هتقول لي يا مستر يبقى دي واحد ليه المسافه دي كده يا مستر كم هتقول لي يا مستر سته من عشره متر حلو كده يا ابطال حلو كده يا مستر الطياره تقول يا مستر انا عايز دي اتنين هتقول لي يا مستر دي اتنين دي كلها ان انا هاجمع دي واحد زائد اكس هتقول لي يا مستر هتقول يا مستر اتنين تساوي اكس زائد دي واحد فيديك المسافه التي يبعد عنها السلك الاولاني السلك التاني اسف السلك التاني هيبعد عن المسافه دي فهجمع اكس اللي هي ديت زائد دي واحد هتقولها يا مستر ماشي الاكس بكام هتقول زائد دي واحد بكام تقول لي يا مستر ب 0.6 هيساوي يا مستر تسعه من عشره متر فتقول لي يا مستر يبقى السلك الثاني يبعد مسافه مقدارها اللي هي تسعه من عشره متر هتقول لي يا مستر الاقل في التيار ده بعد عنها 0.6 ولكن ده يا مستر بعد عنها تسعه من عشره يبقى اذا يا مستر الكلام ده صح تمام كده يا ابطال تمام كده يا مستر دي كده يا شباب مساله توضح ازاي احسب نقطه التعادل او بعد النقطه التعادل عن السلك الاول والسلك الثاني مره مره في اتجاهين في نفس مره في نفس نفس التيار في نفس الاتجاه ومره في اتجاهين متضادين كده يا شباب الحمد لله وبفضل الله تعالى لمنا يا شباب كل المسائل الحمد لله ما سبناش حاجه الحمد لله فانا بس يا شباب فكره صغننه قد كده اهو هنرسمها على السبوره مش هتكمل دقيقه فكره صغيره وبعد كده يا شباب تكون مع حضرتك انتهت تمام يا شباب معنا اخر فكره يا شباب واخر مساله وبكده يا شباب تكون خلصنا محاضرتنا النهارده طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه واذكى السلام يا شباب لما اديك يا شباب سلكين كده يا شباب ولكن يا شباب السلك معدي فوق السلك ده يا ابطال نعد اهو يا شباب كان يا شباب معاك سلك اهوت تمام وسلك ده يا مستر معدي فوق منه كده تمام يا ابطال تمام فبيقول لك ايه يا شباب انهي منطقه يتم فيها جمع كثافه الفيض هي محصله السلكين يعني والمنطقه التي يتم فيها الطرح كثافه الفيض طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام هشتغل يا شباب ازاي يا مستر في المساله دي قاعه اليد اليمنى دي امبير كل يا مستر سهله هاتوا لي يا مستر ده بيشيل الاتجاه التيار التيار المستر طالع كده يبقى الفيض داخل هنا كده يبقى الفيض يا مستر داخل وهنا طالع فتقول لي يا مستر تقول لي يا مستر ربنا كده اكس اكس وهنا كده يا مستر نقطه نقطه نقطه تمام كده يا ابطال تمام كده يا مستر بالنسبه شكل الفيض او او اتجاه المجال بالنسبه للسلك ده طب هتقول لي يا مستر السلك ده هطبق عليه القاعده واجيب برضه كمستر اتجاه المجال او اتجاه الفيض تقول لي يا مستر اهو يا مستر التيار ماشي كده مع الابهام اهو يا مستر يبقى الفيض كده يبقى الفيض كده داخل وكده خارج فتقول لي يا مستر داخل هنا كده تقول يا مستر اكس اكس ان كل اللي فوق ده يا مستر داخل وخارج مليان تقول لي يا مستر نقطه نقطه نقطه طيب صلوا على النبي عليه افضل الصلاه والسلام يلا بقى مع ان احنا يا شباب شرحنا كثير الامثال طول المحاضره تقول لي يا مستر انهي منطقه هجمع فيها كثافه الفيض وانا المنطقه اللي انا هطرح فيها كثافه الفيض هتقول لي يا مستر ايه يا مستر انت قلت قاعده جميله ايه هي اتحدوا اه اجمع هتقول لي يا مستر هنا هتبقى جمع طيب هنا يا مستر تختلف انت قلت لي يا مستر اقترفوا اطرح فتقول لي يا مستر هنا طرح تمام هنا هتقول لي يا مستر ايه ده يا مستر ده اتحدوا فتقول لي يا مستر هنا جمع طب هنا يا مستر يا مستر اختلفوا النقطه تقول لي يا مستر طارق يبقى يا مستر في منطقه الف والمنطقه دال يتم فيها جمع كثافه الفيض المحصله دي توتال تمام ولكن يا مستر في المنطقه ب والمنطقه ج يا مستر دي هترمي فيها طرح ليه كثافه الفيض يا مستر ايه الطرح تمام يا مستر تمام كده ابطال والحمد لله يا مستر خلصنا الدرس الاول يا شباب في الفصل الثاني في الفيزياء شباب هو الدرس ده مهم جدا وده يا شباب عصب الفصل الثاني اتمنى يا شباب لو في حاجه صعبه تمام ما تستعجلش ان انت شامل الكلام ده اول مره تاخذه تعمل ايه هترجع الفيديو ثاني ما ترجعش الفيديو كله رجع الجزء اللي انت بس حاسس ان انت ما دخلتش دماغك قوي تمام تمام رجعه واسمعوا ثاني مره واثنين وثلاثه لحد يا شباب لما المعلومه يا شباب تثبت اوكي يا شباب اتمنى ان ربنا يسعدكم ويكرمكم ويوفقكم يا رب اتمنى تكونوا فهمتوا كل الكلام النهارده في المحاضره ان في اي حاجه كلمني انا معاك طبعا في اي وقت ما عندك جروب التليجرام الجروب الواتس هيكون عندكم يا شباب في وصف الفيديوهات كده يا شباب انتظروا الامتحان على الدرس ده وانتظر كمان شويه بالحل اشوفكم يا شباب في فيديو جديد مع الف سلامه
5:23
المجال المغناطيسى لسلك مستقيم يمر به تيار
التعليم مجانى - LEARNING IS FREE
11 مشاهدة · 3 jaar geleden
3:34
المجال المغناطيسى لسلك مستقيم يمر به تيار 2
التعليم مجانى - LEARNING IS FREE
8 مشاهدة · 3 jaar geleden
8:59
المجال المغناطيسي الناشئ عن مرور تيار كهربي في سلك وتجربة أورستد الصف الثالث الثانوي
الجيوفيزيائي أحمد الكريوني
61 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:00:40
المجال المغناطيسي لسلك مستقيم الفصل الثاني فيزياء 3 ثانوي م محمود صلاح
المُهندس في الفيزياء
115 مشاهدة · 4 jaar geleden
0:25
شكل المجال المغناطيسي في ملف دائري
Dr. Physics ANAS AGAMIA
2 مشاهدة · 5 jaar geleden
0:47
شكل المجال المغناطيسي في سلك مستقيم
Dr. Physics ANAS AGAMIA
306 مشاهدة · 5 jaar geleden
6:52
قاعدة اليد اليمني لأمبير لتحديد اتجاه التيار في سلك مستقيم ملوك الفيزيا
Abdulrahman Badr - عبدالرحمن بدر
386 مشاهدة · 2 jaar geleden
4:53
شكل خطوط المجال المغناطيسي الناشئة عن مرور تيار كهربائي في سلك مستقيم لا نهائي و في ملف دائري