لحظة لابد منها تفسير سورة الواقعة د حازم شومان

👁 1 مشاهدة

لحظة لابد منها تفسير سورة الواقعة د حازم شومان

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحمد لله وكفى وصلاه وسلاما على عباده الذين اصطفى اللهم لك الحمد كله ولك الملك كله وبيدك الخير كله واليك يرجع الامر كله لبيك يا ربنا ويا مولانا ويا سيدنا وسعديك والخير كله في يديك والشر ليس اليك نحن بك واليك تباركت وتعاليت نستغفرك ونتوب اليك اللهم صل على عبدك ونبيك وحب حبيبك وحبيب قلوبنا محمد صلى الله عليه وسلم ثم اما بعد تخيل معايا لو انت واقف في ميدان عام وانت واقف في الميدان لقيت واحد محترم جدا لابس شيك جدا لابس لبس فخم ممكن نزل من عربيه فخمه وطلع المحفظه بتاعته في وسط الميدان وبدا يطلع ورقه ب 100 بورقه ب 100 يطلع اول ورقه ب 100 ويطلع الولاعه ويقوم مولع فيها قدام الناس كلها شويه يقوم مطلع الورقه الثانيه من المحفظه يولع فيها قدام الناس كلها شويه يطلع الورقه الثالثه قدام الناس هيبقى رد فعلك ورد فعل الناس ايه فزع الراجل ده بيعمل ايه انا عايز اقول لك ان انت بتعمل فعل اشنع من الفعل بتاعه احنا يا جماعه ساعه ورا ساعه ورا ساعه بتعدي من عمرنا ما احناش مقدرين قيمه عمرنا عمرنا هو راس مالنا في الحياه اغلى من الميات ومن المليارات بتاعه الدنيا واللي فيها انت لو راح منك ورقه ب 50 جنيه ب 50 جنيه بتفضل اسبوع زعلان واحد تفكر لو كنت لقيتها كنت عملت بيها ايه ويا خساره ويا حزني ويا ندمي وورقه ب 50 جنيه في حين انك انت ممكن يروح عليك ساعه زياده في نوم س ساعه زياده يروح منك ساعه من غير عباده ولا عمل صالح ولا زياده في علم ولا اي حاجه تقربك من ربنا يا اخواني في الله احنا مش هنندم يوم القيامه على الارض اللي ما اشتريناها وقت الرخص ولا هنندم يوم القيامه على ان احنا ما بننا قبل ما الحديد يغلى ولا هنندم يوم القيامه انك انت ما حولتي فلوسك لذهب قبل ما الجرام يتضاعف ثمن وخمس مرات ولا هتندم يوم القيامه انك انت ما حولت فلوسك بالدولار قبل ما الدولار يغلى الغاليه مش هتندم على انت هتندم على كل ساعه راحت منك ما حبتش فيها ربنا على كل ساعه راحت منك ما قربتش فيها من ربنا عايزين نفوق اجمل تعليق سمعته الاسبوع اللي فات بعد الجزء الاولاني من سوره الواقعه لما واحد بيقول الصوره ديت رفعت وبترفع في قلوبنا حاجات وخفضت في قلوبنا حاجات حسيت ان الكلمه ديت سبحان الله هو قول الله خافضه رافعه ان الصوره نفسها خافضه رافعه الصوره نفسها بتخفض في قلبك حاجات كانت فوق وبتنزل وبترفع في قلبك حاجات كانت تحت وبتطلع تخيلوا يا جماعه تخيلوا لو تخيلي لو الجواز بتاع البنات اللي بتتجوز الاول مش هي الاجمل ولا هي الاغنى ولا هي بنت فلان لا اللي بتتجوز الاول الاكثر ايمان كانوا البنات سابوا الثلث الاخير من الليل لا يمكن تخيلوا يا اخواني لو اللي تعينوا في الجامعه ما كانوش هم ود الدكاتره اللي بيتعينوا في الجامعه كانوا هم اكتر الناس ايمان ويقين كان ليله الامتحان الناس قضته فين الطلبه قضوه في الجوامع وقيام الليل كان ضاع منه لحظه لا يمكن هو ده الفرق بين الدنيا والاخره هو ده بالظبط الفرق بين الدنيا والاخره مقاييس ثانيه خالص يا جماعه يا جماعه سوره الواقعه خافضه رافعه بتخفض في قلبك الدنيا بملكها بزينتها بغرورها بشهواته اللي بتتجاب الحرام وبترفع في قلبك الاخره وتعظيمها والفردوس الاعلى وملك الفردوس الاعلى سوره الواقعه بتعدل الموازين مره ثانيه في قلبك سوره الواقعه واقعه بتقع على قلبك لها وقع على قلبك لها وقع رهيب على القلب بتخلي قلبك قبل الصوره غير قلبك بعد الصوره سوره الواقعه تماما مصدقين يا جماعه سوره الواقعه بتقول لنا ان سبب الخفض والرفع هو الدين مش الدنيا مش المراكز مش الاموال مش الكراسي مش الوجاهه مش اللبس اللي انت لابساه مش كل ده مشوده سبب الخفض والرفع خالص سبب الخفض والرفع هو الدين هو الدين انت عباره عن ايه انت لو فكينا جسمك كده علميا علميا بتتكون من علبه تباشير ممكن يتكتب بقى السبوره وعلبه كبريت ممكن يتولع بها البوتاجاز وكيس ملح صغير خالص ومسمار صغير هو ده مكوناتك يعني انت دلوقتي لو لو لو اقيمت بتكويني هيبقى علب التباشير ب 2 جنيه وكيس الملح بربع جنيه والمسمار الصغير بشيلن وعلبه الكبريت بباريس او بربع جنيه يعني انت ما تساويش الساعه اللي انت لابسها في ايدك امال انا قمت ايه لما انا مش قمت بال بالتركيب بتاعي لما انا مش قمت بالتكوين بتاعي انا قمت في ايه انت قمتك في الدين انت قمتك في علاقتك بكتاب ربنا سبحانه وتعالى انت قمتك في اتصال قلبك بالله سبحانه وتعالى يا جماعه مصدق مين ولا لا مصدقين ان سبب الخفض والرفع هو الدين ولا لا لما انتم مصدقين لما صحينا فجاه على انفلونزا الخنازير وهي جايلنا من امريكا والمكسيك ما توبنا ليه ولما صحينا بعدها ق الطعون و جاينا من اطراف ليبيا ما تبنا ليه ولما صحينا بعدها على الحمه القلعيه وهي جايه لنا من جنوب السودان ما فقنا ليه ما توبنا ليه ولما صحينا على زلزال خ و8 من رختر في مصر كل ده في بلدنا في الايام اللي فاتت ما فوقنا ليه ليه ما صدقنا ولما شفنا لما بعدنا عن دنا ربنا خفض الامه دي قد ايه لما بعدت عن الدين سفير دوله ملحده يرفع الحذاء يرفع الجزمه على سفير على وزير دوله اسلاميه لما قد ايه اتخف انا قد ايه اتخف انا لما بعدنا عن دنا قد ايه راقصه روسيه بتقول انا نفسي اتجوز واحد اري عربي ليه لانه ماش هيفهم حاجه واخد منه اموال طائله دي بقت نظرتنا عند الناس دي نظرتنا عند الناس دي رؤيتنا عند الناس ايام ما كان هراقل ملك ايام ما كان قيصر ملك الروم واقف يسال عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ويقول لان استطعت ان اصل اليه لاغسل ان بين قدميه هبقى خدام عنده تخيلوا يا جماعه كان زمان كنا مرفوعين في الدنيا قد ايه والوقت قعدنا مخفوض قد ايه مصدقين ولا لا هو ده اول نداء في الجزء الثاني من سوره الواقعه هو ده اول نداء بعد 56 ايه بيزلزل القلب يخلوك ما تقدرش انك انت تغمض عينيك وانت بتسمعهم عن الدار الاخره واحوالها بعد 56 ايه ان ده اللي بصرخ في قلب كل واحد منكم بيه نحن خلقناه م فلولا تصدقون اه لو كنت صدقتم فلولا تصدقون اه لو كنت صدقتم زي واحد بيقول لي التاني انا اقدر بيقول له تقدر ما تقدرش عليا امشيل قدامه عربيه مقطورتين قال له شفت انادر يقول له برض ما تقدرش مش عايزين نصدق مش عايزين نصدق ربنا سبحانه وتعالى فلولا تصدقون هنصدق امتى هنصدق امتى ان كل ايه العذاب والنعيم اللي ربنا قالها لنا في السوره في ال 56 ايه اللي فاتوا ربنا قادر انه يسعدنا بالنعيم ده او قادر انه يعذبك بهذا العذاب والعياذ بالله هنصدق امتى ان ربنا يقدر يحل لنا مشاكلنا وان ربنا يقدر ينصر الامه وامتى هنصدق يا جماعه ان ربنا يقدر ان هو يفرج كروتنا هنصدق امتى ان كل معصيه بنعملها هينزل عليها عقوبه في الدنيا قبل الاخره هنصدق امتى يا جماعه فلولا تصدقون انا حاسس ولله المثل الاعلى كان واحد بيقول لواحد اعمل لك ايه عشان تصدق خلقت لكم سبع سماوات ومش مصدقين اني قدير رفقت لكم السماء بلا عبد ول لسه مش مصدقين خلقتكم معجزه نحن خلقناكم خلقك المعجزه ده ولسه مش مصدق ولسه مش عايز تصدق خلقك ده معجزه كرات الدم الحمراء اللي في دمك لو حطت جنب بعضها تلف حوالين الكره الارضيه خمس مرات الاعصاب اللي في جسمك لو اتفردت وتوصلت ببعض تطلع من الارض للقمر وتروح كذا مره عده مرات كره الدم الحمراء الواحده وانت عندك في الملي من دمك خه مليون كره دم حمراء كلهم خدامين بيخدموا في جسمك وانت ما بتديش شكر هذه النعم الكره لوحده ده بتمشي في جسمك في اليوم عشان تخدم وتنقل الاكسجين 1100 ك م في اليوم يعني من القاهره للمنصوره ست مرات كره الدم الحمراء ده هيت وانت قاعده فين شكر النعم دي نحن خلقناكم لسه مش مصدقين لسه مش مصدقين بعد 15 مليون جهاز تكييف تحت جلدكم عشان يكيف الجو غدد عراقيه لسه مش مصدقين لسه مش مصدقين بعد 35 مليون غده في في معدتك بتقعد تاكل اللحمه والفراخ والبقلاوه والحلويات وتمشي كلم وانت مش حاسس الهضم بيتم في معدتك ازاي عشان جسمك يتملى طاقه بعد 35 مليون غده للهضم في معدتك لسه مش مصدق امال ايه اللي هيخليك تصدق بعد ما كل خمس دقاق نص مليون خليه في بقك ولسانك بيموتوا ويتجدد ثاني لانك قاعد طول الوقت بلسانك تتكلم وتاكل الله اعلم كل ده في طعه ربنا ولا في معصيه ربنا سبحانه وتعالى نحن خلقناكم انا عايز اجيب لك شويه تراب هنا وجنبهم شويه طين واجيب لك جنبهم حته فخار وجنبهم حته صلصال واقول لك واجه حقيقتك انت كنت ده التراب ده اهو بعد كده اتحط عليكي شويه ميه بقيت الطين ده اهو بعد كده بقيت الصلصال دهه بعد كده بقيت حته الفخار ده اهي انت دهه انت ده مكوناتك نحن خلقناكم فلولا تصدقون لسه مش مصدقين بوجود ربنا لسه في شباب بيشكوا في وجود ربنا لسه في ناس شكه في قدره ربنا الجليل سبحانه وتعالى كل قطره مطر نازله من السماء دليل على وجود الله وعظمه الله كل طله قمر كل طلع شمس كل موجه بحر دليل على عظمه الله القدير كل رفرفه طير كل رفرفه طير كل زازه عصفور كل تفتيحه زهره كل ضمه ام ابنها لصدرها دليل على وجود الله وعظمه الله كل ذره شق في قلبك لحبيبك اللي مسافر كل ذره شق في قلبك لربنا كل هزه في كيانك بتحصل لما يتقال قدامك كلمه الله دليل على وجود الله وعظمه الله كل فلك داير في السماء كل شيء حوالينا في الدنيا يا جماعه كل ورقه شجر دليل هنصدق امتى اللي اخوين لما جه في قلب ابراهيم دخل النار وما خافش لما جه في قلب موسى دخل على فرعون وما خافش لما جه في قلب رسول الله دخل الغار وهما فوقيه وما خافش امتى اليقين هيح هيي الامه ديت امتى اليقين هيغير حياتنا امتى هنقلب امتى هنتغير امتى هنبقى من السابقين السابقين اللي صوره الواقعه بيتكلم ل عنهم امتى هنخلي امتنا اسبق امه واحنا اسبق ناس على وجه الارض لما نفهم ازاي ربنا علمنا ان احنا بنبقى من السابقين نحن خلقناكم فلولا تصدقون كل كلمه جايه الوقت معجزه من معجزات الخلق معجزه من المعجزات الباهره المعجزه الاولى اللي ربنا بيترك بها قلبك وقلبك عشان تصدق ويجي في قلبك اليقين في قدره الله المعجزه الاولى افرايتم ما تمنون اانتم تخلقونه ام نحن الخالقون افرايتم احنا وصلنا وصلنا لدرجه ان احنا نبقى شايفين بعينينا ولسه مش مصدقين وصلنا لدرجه ان الايات تبقى ماليه الدنيا من حوالينا ولسه مش مصدقين لا مصدقين يعني انت شفتي اه رايتي اه افرايتم اه اف رايتم ولسه ما اتقلبت توش اف رايتم ولسه ما اتغيرتو اف رايتم ولسه حياتكم زي ما هي ما فرقتش معاك حاجه السماوات اللي حواليكي مافرقش معاك حاجه الايات الرهيبه اللي حواليك ازاي يبقى لسه ما احناش شايفين لسه عنا اللي شايفه وقلوبنا فتحتش افرايتم يا جماعه ربنا هيجيب لنا هنا اربع ايات اربع معجزات المعجزه ما جاب لناش خوارق بتحصل كل 100 سنه ده جاب لك الميه والنار والمنيه اللي بيعمل اولادك الاطفال الاجنه اللي احنا شايفينهم والزرع النبات وحبوب القمح والفواكه ربنا ما جاب لكش حاجه بعيده عنك ربنا جاب لك حاجات سكان الكهوف عارفينها ربنا ما اشترتش انك تبقى عالم ذره عشان تشوف اياته ولا فرض عليك انك تغوص في البحر عشان تعرفي ملكوته ولا فرض عليك انك انت تطلع في الفضاء عشان تعرف جلاله ولا فرض عليك انك تبقى عالم فيزياء ولا كيمياء عشان تع عرف قد ايه هو جليل وعظيم ربنا سبحانه وتعالى اداك ايات اهي قال لك اهو حواليك اللي يوصلك لليقين انت مش عايز تفتح عينك انت اللي مش عايز تبص اهو في واحد في كهف ما شافش جنين ما شافش واحد بيموت ما شافش نار مقضى ما شافش مطر نازل من السماء اهو اربع حاجات اوضح ما يكونوا ما فيش حاجه بستها يد يد الله الا وبقت ما فيش حاجه ابدعتها يد الله الا وبقت معجزه يا جماعه ربنا جاب لنا اربع حاجات ماسكهم بايدينا شايفينهم بعينين سامعهم بودنا ربنا جاب لنا الايات ديت عشان يقول لنا ان ربنا بيبني جوانا اعظم عقيده في الوجود بابسط حاجات في الوجود زي ما بنى اعظم سماوات بابسط ذرات يعني عايز تقول ايه عايز اقول ان اللي نزل القران ده هو اللي خلق الكون نفس الحكمه اللي هنا هي اللي هنا نفس العظمه اللي هنا هي اللي هنا نفس الملك اللي هنا هو اللي هنا نفس الرحمه اللي هنا هي اللي هنا ببص في الكون وابص في القران هو واحد اللي خلق ده هو اللي نزل ده نحن خلقناكم فلو لا تصدقون افرايتم ما تمنون انتم تخلقونه ما تمنون بعد كلمه ما تمنون خلاص بعد ما يعني حدث هذا الامر خلاص ايد الانسان خرجت من الموضوع تماما ما حدش له اي يد في الموضوع عاد عاجز ويد القدره هي اللي تولت هذه النطفه يد القدره هي اللي خدتها القصه بتبدا من ايا ما كنت انت نطفه ضعيفه بينك وبين البويضه زي ما بينك وبين القمر الوقتي بالظبط نطفه ضعيفه نطفه ضعيفه بتجري ناحيه البويضه لو كانت جرت على الناحيه اليمين والبويضه في الشمال الشهر ده كان ماتت ولو كانت محطات التغذيه اللي في الطريق مش موجوده كانت ماتت ولو كانت الجسم هاجمها زي اي ميكروب غريب كانت ماتت واول ما وصلت للبويضه الحيوان المنوي راح خالص ومات وحته شريط صغير ما فيش ميكروسكوب في الدنيا يجيبه دخل جوه البويضه دخل على حته شريط زيه صغنن برده ما فيش ميكروسكوب في الدنيا يجيبه واتحد الشريطين وهو ده كان بدايتك وهي دي كانت لحظه بدايتك الشريطين دول كان فيهم خطتك كلها الشريطين دول كان فيهم عدد رموش الجفن الفوقاني في عينيكي وكان فيهم لون عينيك وكان فيهم لون شعرك ودرجه نعومته كان فيهم طول ضوافرك وكان فيهم شكل صوابع رجليك كان فيهم عدد خلايا الكبد بتاعتك الشرطتين دول كان فيهم خطتك كلها اللي جسم الام هيسخن عشان تتبني فيهم يا جماعه الشريطين دول كان فيهم وانت عندك 20 سنه هيبقى طولك كام سنتي وانت عندك 35 سنه هيبقى طول شعرك ايه وانت عندك 60 سنه هيبقى لون عينيكي وشكل عينيكي ايه القصه بتبدا من الاول من ايام ما كانت نطفه ضعيفه احنا دورنا في كل ده دور المتفرج المذهول انما احنا ما لناش اي يد في اي شيء من اول ما النطفه دخل اتجاه الرحم افرايتم ما تمنون اانتم اانتم تخلقون انتم انتوا يا جهله يا عجز يا بشر اللي مش عارفين اي حاجه انتم اللي خلقته ده انتم اللي خلقته الجنين ده انتم تخلقون علم الاجنه كنا بندرسه في كليه طب يا جماعه انا مازل زلش قلبي على مدى الست سنين حاجه زي علم الاجنه والله العظيم يا جماعه انا اعتقد ان العلم ده لو اتبسط وتشرح للعالم مش هيفضل على وجه العالم ملحد ولا واحد بيشك في وجود ربنا وعظمه ربنا الواحد بقى اكتر مشهد بيهز قلبه لما يشوف جنين متصور جوه المشيمه ازاي المعده دي اتكونت كده وازاي الكبد اتكون كده حاجه تطوف فيها العقول ازاي النطف المنويه ديت بقت اطفال المدارس وشباب الجامعات و 400000 شاب اللي بيمتحنوا ثانويه عامه الوقتي والمغنين والمغنيات والوزراء والعظماء ازاي نطفه طلعت وزير وطلعت غفير وطلعت مفكر وطلعت نوبل وينرز ازاي ازاي الكلام ده كله حصل يا جماعه اانتم تخلقون شوف ربنا اانتم اانتم يعني كلكم يعني لو اجتمع الارض على انهم يخلقوا يخلقوا نطفه واحده ما يقدروش طب لو اجتمع الارض على انهم يخلقوا حبه قمح ولا يقدروا طب يخلقوا نقطه مطر ولا يقدروا طب يخلقوا جذوه نار الاربع حاجات دول لو راحت حاجه منهم الحياه تنتهي والاربعه ما حدش يقدر يعمل حاجه فيهم اانتم شوف ربنا بيقول لنا ايه اانتم تخلقون بعد كده في النبات اانتم تزرعونه اانتم انزلتموه من المذن اانتم انشاتم شجرته انتم انتم اللي تعملوا المعجزات ده ايه ام نحن نحن المنشئون نحن الخالقون نحن المنزلون نحن اح الله الملك 100% من اوراق القضيه بايد الملك مش 90 مش 99% بايد امريكا زي اللي قالها 100% بايد الملك ايد ربنا هي المهيمنه على كل شيء في الكون ايد ربنا هي المسيطره على كل احداث الكون ايد ربنا هي اللي بترتب كل شيء في الكون وفي الحياه اانتم تخلقونه ام نحن الخالقون نحن قدرنا بينكم الموت قدرنا يعني الموت ده قدر حدوثه قدر اهل السماء والارض هيموتوا كلكم هتموتوا وكلنا معاده قدر في معاد لا تقدر تاخره لحظه ولا تقدموا لحظه مكانه قدر لا تقدر تموت متر بعيد عن مكان موتك ولا سبب وقدر من قبل ما تتولد وانت معروف سبب موتك هيبقى ايه في علم الله سبحانه وتعالى نحن قدرنا بينكم بينكم الموت كان احنا سمك وفي حوت كبير الحوت عارف معاد كل سمكه في لحظه يبلع كل سمكه في الميعاد بتاعها واحنا كلنا قاعدين والموت جو وسطنا واحنا مش حاسين نحن قدرنا بينكم والموت وما نحن بمسبوقين ربنا مش هيت سبق لو اللي عصى ربنا لما عقوبه ربنا في الدنيا نزلت عليه لو قدر يهرب من العقوبه بعد ما عصى يبقى سبق ربنا لو حكم ربنا او قدر من اقدار ربنا نزل عليك وقدرت انك تفلت منه تبقى سبقت ربنا ربنا ما بيتسبش ربنا ما بيتسبش يا كل عاصي مش هتفلت بمعصيتك مش هتهرب بجريمتك اللي انت عملتها في حق الله وما نحن بمسبوقين على ان نبدل امثالكم نبدلك كلكم نجيب ناس ثانيه و ننشئكم فيما لا تعلمون ناس قالت ننشئكم يعني يتمسخر قرده وخنازير وال حذ بالله الله قادر ايوه وناس قالت ننشئكم يعني في النار يتمسخر جهنم او في جهنم يبقى دارس الكافر قد جبل احد والعياذ بالله الله قادر وننشئكم فيما لا تعلمون ولقد علمتم النشاه الاولى من ايا ما كنت لسه حته نطفه بقت ملايين الخلايا كل مجموعه خلايا بقت عضو من الاعضاء معجزات على معجزات لو كان تخيلوا يا جماعه العين عرفت منين ان ده مكانها يا جماعه مين اللي قال لها ليه ما طلعتش في البطن انتوا فاكرين ان الكلام ده تصور الكلام ده علم رهيب جوه علم الاجنه ازاي العين عرفت ان مكانها هنا ازاي الودن طلعت هنا مكانت لو اتزرعت في الرجل كانت طلعت في الرجل ازاي ازاي القدره دي مين اللي يقدر كان يبدع القدره دي انا عايز انا عاييز اسبق واقول فسبح باسم ربك العظيم قولوا سبحانك قولوا سبحانك من قلوبكم قولوا سبحانك للاله الخالق العظيم اغرب من الخيال لولا ان الكلام ده اصور ما كناش صدقناه وقدره الله اعظم واجل المعجزه الثانيه افرايتم ما تحرثون افرايتم افرايتم انتم شايفين بعنيكم شايفين بعنيكم لسه ما اتقلبت توش ولا اتغيرتوا شايفه بعينيكي كل الايات اللي في السماء وفي الارض وفي نفسك ولما بتقفي قدام البرايه تشوفي في وشك والمعجزات اللي ربنا حطها فيه شايفه بعينيكي ولسه ما اتغيرتي ولا اتقلبت ولسه ما انطلقت لربنا شايف بعينيك ولسه ما عشتش عشانه شايفه بعينيكي ولسه ما خضعت وما ركعتي ازاي افرايتم وصلنا لدرجه ان احنا شايفين بعينينا وقلوبنا معميه ازاي افرايتم ما تحرثون شايفين شويه البذور اللي انتم بترمو في الارض وتروحوا تمشوا بعد ما تحرثون ايد الانسان اصبح لا دخ لها يدي الله هي اللي هتعمل الوقت يا جماعه يد الله هي اللي ه تتولى هذه البذره اللي اترمت تحت التراب ياد الله هي اللي هتخلي البذره دي يطلع منها معجزات هتطير عقولنا بعد كده كده يد الله يا جماعه يد الله الايات بتتكلم عن قدره يد الله عن اعجاز خلق الله عن عن ظواهر الاعجاز وقدره الله اللي لو دخلت قلوبنا حياتنا هتتقلب وهتترد انتم اللي زرعته ده اللي موجود على وجه الارض ده يا جماعه قصه قصه على ما بذره التفاح بقت شجره تفاح طعمها زي السكر قصه على ما البذره بقت سبطه موز وبع عن اوود علب شكله يتوه العقل قصه على ما حبايه القبح بقت سنابل لون الدهب قصه على من نوات البل التمره بقت نخله اعلى من اعلى برج قصص رهيبه مين اللي طلع مين اللي عمل كل ده وفي الاخر نقول احنا زرعنا زرعنا ونعمل كليه اسمها كليه الزراعه كليه الزراعه ومين اللي بيزرع بعد ما الدنيا اتقلبت والشمس والرياح والسحاب والمطر والتربه كل ده نقول احنا اللي زرعنا احنا رمينا شويه بذور بس يا جماعه انتم تزرعو كل حاجه في الن معجزه حبه النبات معجزه البذره بتاعه النبات معجزه لقوا بذور قمح في قبور قدماء المصريين يعني من كذا الف سنه زرعوها نبتت مين اللي اوجد فيها الحياه ديت واللي حفظ فيها الحياه كل الاف السنين ديت معجزه الجذر ده معجزه معجزه ازاي يقدر يشق الصخره عشان يوصل للميه ويعرف منين ان الميه يمين يقوم يحود يمين الميه شمال يحود شمال داروين عليه لعائن الله كان بيقول لو النبات كان له مخ يبقى المخ بتاعه في جذره ع لعان الله جذر معجزه ورق النبات تنوع النبات يا جماعه في على وجه الارض نص مليون نوع من انواع النباتات على وجه الارض نص مليون نوع تنوع انا عايز اقول لك ان النبات ده عامل زي البني ادم في نباتات عمرها ايام ونباتات عمرها سنين في نباتات في شجره من قبل سيدنا عيسى بعشرات السنين موجوده لغايه دلوقتي حيه في شجر بقى له 6000 سنه حي يعني من قبل القدماء المصريين مين اللي رعاها ال 6000 سنه دول مين اللي رعاها اللي رعاها مش هيقدر يرعاكي واللي رعاها مش هيقدر يرعاك واللي خلى البيتزه الصغيره تبقى شجره رهيبه مش هيقدر وانت لسه انسان صغير وانت لسه شاب في بدايه حياتك وانت عندك طموح يحولك من انسان صغير لسه لانسان عظيم كبير مش هيقدر يبنيك ويعليك طب ما تعيش عشانه بقى وتعيش على بابه يا جماعه ربنا عمل لنا اللي اللي لا يتخيل يا جماعه الواحد ساعات يفكر كده ايام ما كان ادم وحواء على الارض كان نسبه الاكسجين في الهواء 21% ولا الانسان ما يعشش ما يعرفش يعيش لما بقينا 6 مليار بني ادم على وجه الارض كل واحد بيتنفس في اليوم 28000 نفس في النفس نص لتر هواء يعني 14000 لتر هواء بتاخديه كل يوم اضربوهم في 6 مليار ولسه نسبه الاكسجين 21% ازاي ازاي مين اللي قائم على انه ينظم لنا حياتنا كده ويرتب لنا حياتنا كده ويحفظنا بالطريقه ديت اللي عمل كده ما يحفظ لكيش حياتك عايزين نفكر يا جماعه افرايتم ما تحرثون ا انتم تزرعو ام نحن الزارعون مين اللي لون ومين اللي شكل ومين اللي سكر ومين غط الخص لما الواحد يقف قدامه انا بحس ان كل غ صايه تحتها مهندس في الارض مين يا جماعه اللي عمل كل ده ام نحن الزارعون لو نشاء لجعلناه حطاما فظلتم تفكهون كان ممكن يتحطم كل ده تخيلوا لو الارض ما كانتش بتطلع اكل كنا عملنا ايه كنا متنا من الجوع ازاي كنا بقينا زي الجرزان زي الفران بندور على اي حاجه ناكلها ازاي تخيلوا يا جماعه تهديد ربنا بيهدد زي ما هدد في الايه الاولانيه وقال على ان نبدل امثالكم وننشئكم فيما لا تعلمون بيهدد في الايه الثانيه بيقول لو نشاء لجعلناه حطاما كنا حطمنا كل ده ماكلتوش حاجه فظلتم تفكهون انا لمغرمون بل نحن محرومون كنتوا فضلتوا تولول ان لمغرمون يد الغرامه الفادحه كنتوا فضلتوا تولول شق عمر ضاع انا لمغرمون بل نحن محرومون ربنا ما ادانيش ليه ادى الغيري وما ادانيش ليه كانت كل المصايب اللي جوه كانت طلعت المعجزه الثالثه خارقه القدره الثالثه الحاجه الثالثه اللي بسيطه حوالينا ولكن ربنا جابها سبحانه وتعالى وبنى فيها في قلوبنا يقين رهيب عقيده رهيبه الحاجه اللي ربنا بنى الايمان في قلوبنا بها افرايتم الما الميه الذي تشربون الميه يا جماعه الميه دي من اعظم خلق كلها معجزات اانتم اللي يراع كتب عن الميه يذهل من تركيب الميه وخصائص الميه حاجه مذهله اانتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون ا انتم انزلتموه من المزن افتكر لما كنا في الحرم كنا نلاقي السحاب مغرق السماء ما فيش نقطه ميه تنزل اقول سبحانك يا رب ازاي السحاب مغرق السماك كلها ما فيش نقطه ميه بتنزل كان في سنه من السنين كان في باكستان قالوا احنا السنه ده هنصدر القمح للدنيا كلها السنه دي استوردوا القمح فيها لان القمح لان القمح باظ الله قادر يا جماعه انتم انزلتموه من المزن مين اللي بينزل المطر ايه السبب في ان بلدنا المطر فيها قل عن زمان قال ل اضعاف مضاعفه ال الواحد هو طفل كانت الدنيا بتفضل تشري ثلاث ايام فين الكلام ده دلوقتي انتم انزلتموه من المزن لما في الخليج قالوا احنا هننزل الميه من السحاب بالوسائل الحديثه جابوا الامريكان ودفعوا الملايين وفي الاخر ما نزلش اي ميه انتم انزلتموه من المزن لما كنت في الحرم المدني مره بصلي هناك والامام في صلاه الجمعه قاعد يقول اللهم اسقنا اللهم اسقنا وانا بقول امين قلت يا رب ما فيش ولا سحابها في السماء اسقها ازاي خرجت الدنيا اتخرعت بالمطر واحنا لسه على باب مسجد رسول الله صلى الله عليه وسلم ا انتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون لو نشاء جعلناه اجاجا لو نشاء جعلناه اجاجا اجاج يعني ملح رهيب ليه اصل السحاب ده جاي اصلا جاي اصلا من ال من من البحر ازاي الميه بتطلع تتبخر والملح ما بيطلعش ولو كان الملح طلع كنا عملنا ايه وشربنا ازاي فلولا تشكرون مين اللي يقدر حد يقدر ان هو يخلق سحابه واحده حد يقدر ان هو يمشيها في اتجاه بلد معينه حد يقدر انه ينزل منها ميه بكميه معينه ما حدش يقدر يا جماعه ما حدش يقدر ربنا نحن المنزلون نحن المنشئون نحن الخالقون نح الله سبحانه وتعالى عايزين نعرف عايزين قلوبنا يجي فيها اليقين في قدره الله المعجزه الرابعه افرايتم النار التي ترون النار دي الاولها ما كانش في حضار على وجه الارض اصلا النار دي معجزه في خلقها انتم انشاتم شجرتها ازاي الشجر الاخضر طلع نار ام نحن المنشئون نحن جعلناها تذكره اللي يشوف الحروق المحروقين ربنا يعافينا بيبقوا عاملين زي المسلوخ زي اللي جلده اتسلق ممكن ناس منهم تموت من الالم ربنا يعافي كل مبتلى مسلم يا رب والحروق يا جماعه مش بالنار بس في حروق بميه النار زي الحميم في جهنم في حروق بالزات المغلي زي المهل في جهنم في حروق بالكهربا بتقطع الاطراف في ثواني والعياذ بالله زي لظه النزعه للشوا اللي بتنز على الايدين والرجلين في حروق بمواد كيميائيه بتذوب اللحم زي سكر اللي بتسكر اللحم بتذوب نحن جعلناها تذكره ربنا خلى ربنا سبحانه وتعالى هدد ان هو في في ايه الخلق هدد انه هينش فيما لا نعلم وفي ايه الزرع هدد انه هيجع حطام وفي ايه الميه هدد انه هيجلها اجاز فايه النار ما هدش انه هيزيل لا لان مجرد وجودها تهديد افتكروا اللي شبهها في الاخره نحن جعلناها تذكره ومتاعا للمقوين لما الراجل يبقى اقوى اقوى يعني ايه يعني بطنه فضل فضت خالص يعني هيموت من الجوع لولاها كنا متنا من الجوع فسبح باسم ربك العظيم قول سبحانك قول سبحانك ي خلقت الملكوت العظيم ده قول سبحانك يا اللي ابسط اشياء حوالينا ما كناش حاسين هي معجزات قد ايه ويا حاجات رهيبه قد ايه قول سبحانك يلالي كل شيء مسيته ايديك بقى معجزه من المعجزات قول سبحانك يا قادر سبحانك يا قدير سبحانك يا مقتدر يا جماعه اذا كان الله معنا فمن علينا كم مليار طن مطر ربنا نزلهم من السماء كم مليار طن فواكه ربنا طلعهم من الارض وزرع بعد كل ده نخاف من ازمه اقتصاديه واللي خلق الزرع معانا نخاف من ازمه ميه واللي نازل المطر معانا ازاي يا جماعه ده ربنا يغير لنا مجرى النيل كله لو احنا عندنا يقين في الله سبحانه وتعالى فسبح باسم ربك العظيم فلا اقسم بمواقع النجوم يعني الايات بتتو بقى مواقع النجوم دي ايه اينشتاين يبكي منها والفلاح البسيط يبكي منها مواقع النجوم يا جماعه النجوم ديت بعيده عن بعضها لدرجه ان تخيل لا يمكن تصطدم نجمين ببعض زي لو اصطدمت سفينه في المحيط الاطلنطي بفنه في البحر الاحمر تصطدم نجمين ببعض النجوم دي يا جماعه رهيبه في ابعادها مع بعض وحسابات مسافاتها يعني مش شويه دقيق وتنصروا كده في السما لا ده كل نجم له مكان النجوم يا جماعه فيها مواقع النجوم دي كلمه مخيفه جدا كلمه مرعبه عارفين ليه مش ملاحظين العلاقه بين كلمه مواقع واسم صوره الواقعه هو يعني ايه الواقعه الواقعه يعني يوم ما السماء هتقع على الارض يوم ما النجوم هتقع على الارض يعني ايه عايز تقول ايه بكلمه مواقع النجوم عايز اقول ان الجيش لما بيجي يستعد للحرب يتقال كل جند ياخد موقعه مواقع الجنود اللي كل جندي من موقعه ده هيقع على العدو عايز اقول ان كلمه مواقع النجوم ديت ممكن يبقى معناها ان كل نجم واخد الموقع اللي هيقع منه على الارض يعني النجوم في السماه دي كلها في وضع الاستعداد مستنيه الامر من ربنا وهي تقع على الارض يعني كلمه مواقع النجوم دي كانها جنود جيش كل واحد واخد مواقعه ومستني الانقضاض والوقوع في صوره الواقعه كلام مرعب ومخيف ولازم نعمل حسابه ولازم نصدق ربنا فلو لا تصدقون فلا اقسم بمواقع النجوم وانه لقسم لو تعلمون عظيم اه لو نعرف عظمه ملكوت السماوات قد ايه انه لقران كريم ربنا بيقسم على الكون العظيم بالكون العظيم على القران العظيم في كتاب مكنون لا يمسه الا المطهرون المطهرون هنا مش البشر الملائكه يعني اذا اذا كان القران ما يمسو غير المطهرين يبقى معانيها يمسها قلب مش طاهر طهري قلبك عشان الكلام ده يدخل فيه طهر قلبك عشان المعاني دي دي تدخل فيه والله يا جماعه على قد ما قلوبنا هتطر على قد ما المعاني ده هتدخل فيه افبهذا الحديث انتم مدهنون وتجعلون رزقكم انكم تكذبون رزقك ايه رزقك من القران ده ايه هو القران ده رزق القران ده اعظم رزق يا جماعه رزقك من حفظه قد ايه حفظت قد ايه ربنا رازقك من تلاوته امبارح قد ايه يا جماعه رمضان جاي بعد حوالي 58 يوم او 57 يوم رزقك من تلاوته في رمضان قد ايه رزقك من القران في الشهرين اللي لسه باقيين على رمضان قد ايه رزقت ليله امبارح قيام ليل بيه قد ايه رزقك من سوره البقره قد ايه مين اللي قام الليل الاسبوع اللي فات بسوره الواقعه لما شرحنا الجزء الاول منها رزقكم من القران قد ايه يا جماعه يا امه محمد احنا معناش نووي نقف نقف نقف بيه في وش امريكا ولا معانا ترسانه اسلحه نقف بيه في وش اليهود احنا معانا ده معانا ده اللي بتتنزل بيه الملائكه معانا ده اللي بيخترق القلوب معانا ده اللي بيصنع مصعب وعمار سلمان وابو بكر وعمر معانا ده يا جماعه وتجعلون رزق الامه من ده ايه رزق امه محمد من القران الوقتي ايه واحد يقول لي طب ليه ربنا جاب القران واتكلم عنه كل ده في سوره الواقعه عارفين ليه مش سوره الواقعه ربنا قال فيها خافضه رافعه لان القران برض خافض رافع لان زي ما الرسول قال ان الله يرفع بهذا الكتاب اقواما ويضعوا به اخرين لان على حسب علاقتك بده على قد ما هترت فعي في الدنيا والاخره او خفض في الدنيا والاخره لو كان ابو جهل امن بده كان ممكن بقى الخليفه الثاني او الثالث او الرابع يا جماعه الكتاب ده هو سر رفعتنا او خفضنا في الدنيا والاخره على قد حظ الامه منه على قد رفعها او خفضها على وفي الاخره كمان اقرا وارتقي يقال لصاحب القران اقرا وارتقي على قد حظك من القران على قد رفعتك في الجنه يا جماعه ده الخفض الرافع حظك ايه من الخفض الرافع حظك ايه من الخفض الرافع زي ما سيدنا ابي قال في قول الله والسابقون بقولون قالهم اهل القران يعني ربنا في اول السوره قال انت هتسبق بده وفي اخر السوره ذكرك بان هو ده سبب الخفض والرفع حظنا منه ايه حظنا منه ايه قبل ماش قبل ما ننقل لخاتمه الصوره قبل ما ننقل للحظه اللي لابد منها قبل ما ننقل للامر الواقع الصوره بدات بامر واقع نهايه الدنيا او بدايه الاخره وانتهت بامر واقع نهايه الدنيا فلولا اذا بلغت الحلقوم ربنا جاب الوقت يا جماعه دي صدمه دي مواجهه ربنا الوقت بيجيب ايات بتواجهك بينك وبين نفسك انا عايزك الوقتي تنسى كل اللي حواليك انا عايزك لو قعد في اوضه الوقتي طفي النور واقعد لوحدك انا عايزك الوقتي تبقى ما فيش حد بينك وبين ربنا سبحانه وتعاله انا عايزك تنسى ان حواليك ناس انا عايز الايات دي تواجهك تنزل على قلبك مباشره ما يبقاش في اي فاصل بينها وبين قلبك فلولا اذا بلغت الحلقوم اخطر لحظه فا اخطر مشهد مشهد الموت والاحتضار اخطر لحظه فيه لحظه لما الروح دخلت عند مجرى النفس عند المكان اللي بيتبلع منه الاكل والشرب طول حياتك فلولا اذا بلغت الحلقوم امر واقع نقل وقائع لحظات الاحتضار من خلال البث القراني المباشر اهو قدام عيننا اهوت طب واشمعنى الحلقوم ربنا في سوره القيامه قال التراقي قبل اما الروح كانت هنا ما بين العظمتين دول ليه هنا في في الواقعه جاب الحلقوم اللي هي الروح فوق بقى اللي هي قبل النزع ليه جاب المرحله دي لان سوره الواقعه بتتكلم عن الامور الواقعه بتتكلم عن كل حاجه فيها امر واقع التراقي كان لسه في سوره القيامه شكله ما بيموتش فقالوا من راق هاتوا له دكتور هاتوا له حد انما هنا الحلقوم بيموت وانتم حينئذ تنظرون بقى امر واقع فربنا جاب المرحله اللي بقى فيها الموت امر واقع اللي كل الناس احداث رهيبه احداث رهيبه وهو نايم على فراش الموت احداث رهيبه جواه وهو قاعد يفتكر ال 40 50 سنه اللي عاشهم يفتكر كل صاحب سوق كل صاحب سوق ضيعه يفتكر كل صاحب صالح مايرضاش يمشي معاه احداث رهيبه جوه قلبه احداث رهيبه عليه من بره كلمه الح حقون بتسمعك صوت الحشرجه والروح خارجه من رقبته ومن صدره كلمه الحلقوم بتحسسك بتقبض ملامح وشه وهو قاعد وكل حاجه في جسمه مشلوله ومتقبل احداث رهيبه حواليه والملايكه نازله يا افواج ملائكه بايض الوجوه يا افواج ملايكه سود الوجوه و وروح بتطلع والناس اللي حواليه واقفين مش فاهمين في ايه كان بالضبط واحد بيتعمل له عمليه جراحيه والجراحين ما هماش متشافين هم شايفين في حاجه بتحصل بس مش شايفين اللي بيعملها مش شايفين الجراحين اللي بيعملوا العمليه الجراحيه احداث رهيبه في الفوس اللي واقفين حواليه وهم واقفين مكتوف الايدي مش عارفين يعملوا ايه عاجزين طب ايه ده طب ايه اللي بيحصل طب هو ماله بقى كده ليه مش كان امبارح بيتنطط وبيجري وبيضحك طب هو هو هو هو ايه اللي ايه اللي هو بيتالم ليه طب هو ايه ايه الموت ده وايه سره 1000 مره اتفرجنا على الموت مش عارفين بيزداد الامر سر على سر ليه احداث رهيبه احداث رهيبه و واقفين مكتوف الايت الايدي والقهر على وهم احداث رهيبه جواه و شكله وحواليه وفي اللي محيطين بيه احداث رهيبه يا جماعه في وضعه الراجل دلوقتي اللي قدامنا ده اهو على الحرف بين الدنيا والاخره خلاص ملي ويقع في الاخره الراجل دلوقتي واقف على شط بحر ما هو مش عارف هيغو جواه في ايه الراجل ده دلوقتي بيطلع من علىصور بيبص لاول مره على العالم ثاني الراجل ده واقف على خط التماس ما بين الدنيا والاخره الراجل ده لاول مره لاول مره بيبقى قدام عينه العالمين شايفهم عالم الدنيا وعالم الاخره لاول مره قدام عينه شايف الاثنين لاول مره شايف الاثنين بس ماهوش قادر ينطق ولو حتى قادر ينطق ما كانش يتكلم ما كانش عبر عن نفسه لانه هو مذهول مذهول باللي بيحصل قدامه مذهول باللي بيتعمل قدامه اول مره هتشوفي عالم الدنيا وعالم الاخره قدام عينك كان ربنا بيقول لك شوفي قبل ما تسيب الدنيا هخليك تقارني ما بين الدنيا والاخره قبل ما تسيب الدنيا هخليك الاثنين يتحطوا قدامك وتشوف كانت الدنيا تستاهل الغفله ديت كانت الدنيا تستاهل طول الامل ده كانت الدنيا تستاهل الاماني والغرور ديت ربنا هيحط عالم الدنيا وعالم الاخره قدام عينك قبل ما تسيب الدنيا ويقول لك شوف اهو بعد ما عدتش قادر تعمل حاجه بعد ما جارحك اتشلت وما عادش ليها نفع معاك شوف الاثنين قدامك انت قارنت صح شوف شوف الخافضه الرافعه شوف الدنيا اللي قدامك اللي انت رفعتها بقت حقيره ازاي وشوف الاخره اللي انت اتفض في قلبك بقت خطيره ازاي شوف موازين قلبك كانت صح ولا لا شوف الموازين كانت مظبوطه جواك ولا كانت مختله العالمين قدامك قيم واوزن بس بعد ما فاتت الفرصه لحظه سقوط القناع لحظه الموت لحظه الحلقوم لحظه سقوط القناع كان واحد كان ضعيف فلقى قناع مخيف فلبسه فلقى الناس بتخاف منه فصدق نفسه وصدق انه مخيف وفي لحظه شد القناع من عليه اتفضح الدنيا اتفضحت يا جماعه منظر الحلقوم ده فضيحه فضيحه للدنيا زي ما ملك من الملوك يجي له سرطان الاطباء ما يعرفوش يعملوا فيه حاجه فضيحه فضيحه للدنيا زي ما واحد من الملوك حد من احبائه يموت وما يقدرش يعمل له حاجه فضيحه للدنيا الموت فضيحه كل المقابر اللي موجوده في بلادنا فضايح فضايح الدنيا مفضوحه الدنيا اتفضح ا فضيحه ما حدش افضحها واحنا اللي بنستر عليها بحبنا ليها الدنيا مفضوحه اهي قدام عينينا لما بلغت الحلقوم كل حاجه اتفضحت شهادات اتفضحت اللي المتعلقه على الحيطان والعربيات اتفضحت اللي مسنيه قدام البيت والمعارف اتفضحت اللي واقفه عاجزه وقصدت البنوك اتفضحت اللي محطوطه جوه البنك والدكاتره الكونسلتو اللي محيط به اتفضحوا واجهزه الطب والاسباب والادويه والاف الادوايه في الصيدلايات اتفضحت فضيحه للدنيا واللي فيها فلولا اذا بلغت الحلقوم وانتم حينئذ تنظرون وعدين تبصوا يعني ما فيش حد ما شافش الموت ما حدش حجه ما حدش يقول انا ما شفتش الموت ولا اعرفه ما حدش له حجه فينا يا جماعه ان هو يقول انا ما شفتش لا اديك شفت اهو وانتم حينئذ تنظرون قدين تقلبوا بصركم تبصوا لعينيه هي مالها تبصوا لبقه وهو بيتمتع ولا ايه تبصوا لين وشه وه بيغمق وليه تبصوا لشكل جسمه ومشلول ليه تنظرون ونحن اقرب اليه منكم ما انتوش حاسين باللي بيحصل حواليكم ولكن لا تبصرون فلولا ان كنتم غير مدينين لو ما كنتوش مقهورين لو ما كانش النومه ديت محكوم عليكم انكم هتنامو في يوم من الايام لو ما كانش محكوم عليكم بالموت ومقهورين بالحكم ده ترجعونها ان كنتم صادقين طب بتقدر ترجعها تقدر يا ملك لما ابنك كان بيموت ترجعها بس من الحلقوم للتراك بس تقدر تقدر تاجل ترجعونها ان كنتم صادقين انتم كنتوا كنتوا بتكذبوا على ربنا وكنتوا بتسيق الظن بربنا النهارده اهي قدام عينيكم اهي قدره الله اهي اللي نفخ الروح في الصفحه اللي فاتت في في لحظه بيخرجها في لحظه اللي عمل معجزه دخول الروح بيعمل معجزه خروجها اللي قدر على انه يحطها في النطفه تبقى انسان بيخرجها من الانسان يبقى الدود ياكله الله قادر قدره ربنا بتتجلد الموت وقهر ربنا وهيمنه ربنا وياد الله وهي بتهني في الحياه وعجز الانسان وقهر قدامنا مشاهد رهيبه يا جماعه الاحتضار يا شباب الاحتضار يا رجال الاحتضار يا امه محمد في القران ما مجرد لحظه الاحتضار في القران عالم رهيب رهيب يا جماعه الواحد لما بيجمع ايات الاحتضار في القران بحيث ان القران ما يتكلمش على الاحتضار على انه لحظات القران يتكلم على الاحتضار على انه عالم تلاقي ايه القران بيصور لك فيها الاحتضار المفزع وربنا سبحانه وتعالى بيقول سبحانه وتعالى كلا اذا بلغت التراقي لما نروح تيجي هنا وقيل من راق الملائكه اللي هترق روحه ملاكه رحمه ولا عذاب في دكتور هيج يرق ايه ولا مش هيلحق و انه الفراق هفرق الدنيا واللي فيها وبدات الظنون تيجي في قلبه وبدا يحس بدايه الاحتضار دي بدايه الاحتضار انما موقف الحلقوم ده نهايات الاحتضار مشهد تاني ربنا يقول لك ولو ترى اذ فزعوا فزعوا المشهد ده بعض المفسرين قال ان ده مشهد الاحتضار لما ملايكه الموت تتنزل ويبدا يشوفها اول مره في حياته ويبدا يتفزز ما كانش عامل حساب وان ملايكه الموت بالمنظر ده ولا انه هيتقبض عليه بالمنظر ده ما كانش متخيل الوقائع اللي حواليه خالص ما كانش عايش بقلبه مع الكلام ده ربنا ما قالش ولو ترى اذ رعب قال اذ فزعوا الرعب ده حاجه مرعبه بس كنت متوقعها الفزع ده حاجه انت ما كنتش متخيلها خالص ولو ترس فزع فلا فوت الروح مش هتتساب هتتاخد هتتاخد ربنا يصور مشهد الاحتضار في ايه من الايات الثانيه يقول لك ولو ترى اذ المجرمون في غمرات الموت غمرات كانه بحر تحت بحر تحت بحر وهو في قاع البحار ده كلها وحاسس بالم الغرق في غمرات الموت والملائكه باسطوا ايديهم اخرجوا انفسكم ده ده بعد الحلقوم ده ده مرحله النزع لان القران بيقسم الاحتضار لثلاث مراحل مرحله التراقي دي بدايه الاحتضار مرحله الحلقوم دي منتصف الاحتضار مرحله النزع والنازعات غرقا بنهايه الاحتضار لما الروح تتنزه بقى هنا بقى اذ المجرمون باسطوا وال ولو ترى اذ المجرمون في غمره الموت والملائكه ت باسطوا ايديهم اخرجوا انفسكم وهم متسبينيش ومش راضين ان هم يشيلوها ايه ثانيه من الايات اللي بتوين لك الاحتضار ده عالم قد ايه الاحتضار ده شيء رهيب قد ايه الاحتضار ده شيء لازم يتعمل حسابه من الوقت قد ايه لما ربنا بيقول ولو ترى ولو ترى اذ يتوفى الذين كفروا الملائكه يضربون وجوههم وادبارهم هو في عذاب عند الاحتضار هو في ضرب عند الاحتضار هو بدايه العذاب عند الاحتضار ايوه يا جماعه في عذاب عند الاحتضار ربنا بيقول سبحانه وتعالى في مشهداني من مشاهد الاحتضار حتى اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلي اعمل صالحا فيما تركت قه هو انت بتقول ايه هو الكلام ده مش في القبر هو المشهد ده مش لما بيدخل تحت القبر وبيقول انا عايز ارجع يا رب رجعني باي طريقه يا رب لا يا جماعه لا المشهد ده لسه على فراش الاحتضار بدليل قول الله بعدها ومن ورائهم برزخ ده لسه البرزخ جاي ده لسه نومه القبر ما جتش ده لسه نايم نايم على فراش الاحتضار حتى فضل غافل حتى فضلت الملائكه تضحك عليه حتى فضل مصدق انه كويس وهو بعيد عن ربنا حتى فضل في الغيبوبه حتى اذا جاء احدهم الموت حتى اذا اذا للمفاجاه لغايه ما الموت بقى مفاجاه بالنسبه له فوجئ بالموت حتى اذا جاء احدهم جاله لوحده ما كانش متوقع انه هيبقى في المشهد ده وفي وفي الوضع رهيب ده لوحده حتى اذا جاء احدهم الموت قال رب لاول مره بيقول يا رب رب ارجعون رجع يا رب طب ارجعون بسخط الجامع الوقت عرف ان ربنا عظيم الوقت عرف يعني ايه نحن خلقناكم نحن المنزلون عارف يعني ايه نحن عارف يعني ايه عظمه ربنا رب ارجعون لعلي اعمل يمكن اشتغل يا رب يمكن اعمل يا رب يا رب رجعني وانا وانا يا رب هنطلق ليك الليل هيبقى منطلق ليك بالقيام والنهار هيبقى منطلق ليك بالعباده والعلم والدعوه يا رب يا رب يا رب وصلني ليك يا رب رجعني يا رب لعلي اعمل يمكن اشتغل يا رب يمكن اعوض اللي فاتني لعلي اعمل صالحا فيما تركت انا ممكن كنت تارك صلاه ممكن كنت تارك زكاه ممكن كنت تارك اعمال صالحه ولكن انا يا رب عايز ارجع اعوض كل اللي فاتني كلا تنفجر كالقنبله في وجهه انها كلمه هو قائلها ده انها كلمه ده كلامنجي ده بتاع كلام ده كان في الدنيا كلامنجي وبس كان في الدنيا بتاع كلام وبيضحك على نفسه بالكلام كان في الدنيا يعصي ويقعد يسوف لنفسه النهارده جاي بتتكلم ما فيش كلام عند ربنا الوقتي بينفع العمل هو اللي بينفع انها كلمه هو قائلها هيفضل هو قائلها طول القبر كل ما يدخل عليه نوع من انواع العذاب يقول رب ارجعون كل ما يدخل عليه ملك يعذبه يقول رب ارجعون كل ما يحس بلفح العذاب يقول رب ارجعون هيفضل يقولها ليوم القيامه ومن ورائهم برزخ الى يوم يبعثون خلاص هو وان واي الطريق مادام خرج منه ما عادش راجع تاني مشهد الاحتضار مشهد را مشهد عظيم عالم الاحتضار انا مش عايز اقول مشهد الاحتضار زي ما قلت لكم يا جماعه لولا اذا بلغت الحلقوم ده مشهد من مشاهد الاحتضار في القران والنازعات غرقا والناشطات نشطا ده مشهد تاني ولو ترى اذ فزعوا فلا فوت ده مشهد رابع ده مشهد ثالث ولو ترى اذ المجرمون في غمرات الموت والملائكه باسط ايديهم اخرجوا انفسكم ده مشهد رابع ولو ترى اذ يتوفى الذين كفروا الملائكه يضربون وجوههم وادبارهم ده مشهد خامس كلا اذا بلغت التراقي وقيل من راق وظن انه الفراق ده مشهد سادس وجاءت سكره الموت بالحق ذلك ما كنت منه تحيد سكره الموت افلت الموت هيتس كر كل شيء ما عادش هيشوف ما عادش هيسمع ما عادش هيقدر يحرك ايده ولا رجله ما عادش هيقدر يبلع ما حدش هيقدر يبص كل حاجه اتقفلت جائت فجاه جاءت سكره الموت بالحق ذلك ما كنت منه تحيد مشهد سابع يجي قول الله سبحانه وتعالى حتى اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون مشهد تامن مشهد تاسع من مشاهد الاحتضار الرهيبه في القران حتى اذا جاءتهم رسلنا رسلنا يتوفونهم قالوا اينما كنتم تدعون من دون الله قالوا ضلوا عنا يعني ضلوا عنا وشهدوا على انفسهم ضلوا عنا زي ما واحد كده والعياذ بالله بيته يولع وه جوه الحريقه يتصل بالاسعاف الحريقه بتزيد والاسعاف ما بيوصلش فيقولوا له الاسعاف فين يقول لهم يمكن ضل في الطريق ده ما عفش يوصل ضله عنا ماعرفوش يوصلوا لهم بل لم نكن ندعو من قبل شيئا خلاص ضيعنا عمرنا في الفاضي الاحتضار عالم رهيب الاحتضار شيء رهيب ربنا سبحانه وتعالى وصفه في القران وصف رهيب عايزين نعيش مع الاحتضار عايزك عايزك تزور المقابر عايزك الليله تصلي سوره الواقعه وانت عايشه مع ايه ايه منين الكلام ده وبعد كده يجي التحويله يا جماعه تيجي لحظه التحويله اللي بدات بها الصوره وكنتم ازوجا ثلاثه ناس هتتحول بها القطر في طريق كله فراديس عليا وناس هيتحول بها الاطرف طريق نعيم بس مش زي الفردوس الاعلى وناس هيت يدخل بها الطرف حريقه الصوره ات بدات بتحويله لثلاث مجاري وانتهت بتحويله لثلاث طرق برض فاما فاما ان كان من المقربين فاما ان كان كان فعل ماضي الدنيا بقت كان الدنيا بقى بنتكلم عنها بالافعال الماضيه خلاص مرحله وعدت هتيجي اللحظه اللي هنقول عن الدنيا كان هتيجي اللحظه اللي هقول لك فاكره هتيجي اللحظه اللي لما تيجي تتكلم عن الدنيا تقول فاكرين هتيجي اللحظه دي يا جماعه ما تتخدع اوش ما تتخدع وش الامر الواقع مش الدنيا الامر الواقع هو زوال الدنيا الامر الواقع هو اللي احنا بنتكلم عنه فاما ان كان من المقربين ف فروح راحه بعد تعب ف طب ليه فوريه ليه بيدخل الجنه فورا ليه فائل فوريه لانه ما كانش بيتبطر عن طاعه ربنا ما كانش بيتع طل ما كانش في حاجه بتعطل عن ربنا ما كانش في حاجه بتقف بينه وبين ربنا كان على طول فوري التنفيذ لطاعه ربنا فربنا اداله نعيم فوري جزاء من جنس العمل فروح وريحان الريحان ده بتاع الملوك اللي كانوا بيستقبل بالملوك وجنه نعيم من اولها كده يا رب واما ان كان من اصحاب اليمين فسلام لك من اصحاب اليمين سلام لك دي معانيها جميله قوي من ضمن معانيها ان ربنا بيكلم صاحب اليمين نفسه هو بيموت ساعه الاحتضار والروح في الحلقوم بيقول له سلام لك من اصحاب اليمين اللي ماتوا وسبوك اصحابك الصحبه الصالحه مستنياك حبايبك مستنينك وباعت لك السلام هون على نفسك هون على نفسك الكرب اللي انت فيه شويه وهتجيلي للنعيم ومن معنيه سلام لك من اصحاب ممكن يا جماعه يكون اصحاب اليمين لان هم بسبب بسبب شفاعه الرسول عله والسلام بسبب بسبب وعد ربنا للرسول انه مش هيسوق في امته اص اصحاب اليمين دول يا جماعه مش زي السابقين السابق ده واحد عاش حياته عشان ربنا كلها انما صاحب اليمين مش كده الصب صاحب اليمين ده ممكن كان بيطع شويه وبيعي شويه ف بسبب شفاعه الرسول عليه الصلاه والسلام بسبب ان ربنا وعد الرسول انه يسيئوا في امته سلام لك كانهم بيبعتوا السلام لرسول الله لانهم في سلام ولانهم لانهم ممتنين بفضل الرسول عليه الصلاه والسلام في ان ربنا انقذهم بسبب بعثه النبي عليه الصلاه والسلام انما فسلام لك من اصحاب اليمين المعنى اليقين اللي فيها ان هم في سلام حتى ربنا ما قالش سلامه التاء اللي في اخر سلامه بيسموها تاء التحديد يعني الحمد لله على السلامه من العمليه الحمد لله على السلامه من السفر انما السلام السلامه من كل مكروه في سلام من كل اذى ومن كل سوء فسلام لك من اصحاب اليمين واما ان كان من المكذبين الضالين ف فنزل من حميم ف فوري فوري ده دليل على ايه ها دليل على ايه فكري معايا دليل على عذاب القبر يا جماعه دليل على عذاب القبر اللي بعض دعاه الفضائيات بيتشد بان هو لم يثبت عن رسول الله الوقتي لو في وقت انا ممكن اجيب لكم ادله ورا ادله ورا ادله من القران على عذاب القبر الايه اللي كنت بقولها من شويه حتى اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون ومن ورائهم برزخ الى يوم يبعثون ايهات كتير جدا جدا جدا كلام ربنا سبحانه وتعالى على فرعون النار يعرضون عليها غد وعشيه ويوم تقوم الساعه ادخلوا ال فرعون اشد العذاب النار يعرضون عليها غدوا وعشيا في القبر اوعوا تصدقوا له بيقول لكم ما فيش عذاب قبر اوعوا تتخدع اوعوا تصدقوا اللي بينيمو اوعوا تصدقوا اللي عايزين يضيعوك مره يضحكوا عليكم بشويه برامج حوادث اقرا الحادثه عشان يضيعوك ومره يضحكوا عليكم الحق المنتخب الحق الدوري الحق البطوله ومره يرفعوه يقولوا عليهم كلمات لما ينتصروا ماتقالتش على الانبياء ومره لما يتهزم يقذفهم في ش هم وفي عرضهم قصر المفروض ان اللي قال الكلام ده يتجلد في مدان عام لو ماقمش بينه حكم ربنا سبحانه وتعالى فيه من الشطط عشان لما اقول يا جماعه ان الكوره الوقت بقى في تطرف تجاهها وان الكوره لاعبه ما فيهاش مشكله وان الكوره ك ك حااجه بنتري بها ونقو اجسامنا فيها ما فيش مشكله انما التطرف فيها وحش اللاعيبه نفسها تعرف ان انا ما بمها اللاعيبه نفسها تعرف ان انا ما بشتم مش فيها اللاعيبه نفسها تعرف ان انا ما بجيبهم اهم شاف اهم الايام اللي فاتت ان التطرف في الكوره وصل لقذف الاعراض واحنا ظنينا بهم انهم بعاء باذن الله سبحانه وتعالى وصل لقذف الاعراض لانه تطرف لما يرفعكم هيخلوك زي الانبياء واما هينزلك انتم عارفين لما بينزل لعيب الكوره بيتعمل فيه ايه انتوا عارفين يا جماعه يا جماعه مش عايزين حاجه تعطلنا عن ده مش عايزين حاجه تعطلنا عن ربنا مش عايزين حاجه تعطلنا فنزل من حميم حميم ده زي الحمم الذائبه زي حمم ينزل في حمم على طول وتسيه جحيم الشاه المصليه اللي بتدفن في الرمل ويتشو عليها يتدفن في تابوت جمر جحيم الجحيم ده النار المؤجج المسلطه على حاجه معينه اللي في عمق رهيب وفي مكان ضيق رهيب توابيت جمر تتقفل عليهم ان هذا لهو حق اليقين تبدا الصوره باليقين وتتخمر يا جماعه من شويه ربنا خدنا في الصوره رفعنا المواقع النجوم فوق وبعد كده قام نزلنا على فراش الاحتضار تحت وبعد كده الصوره دخلت بنا جوه القبر وتتقفل الصوره جوه القبر وتتخمر الواقعه جوه القبر احنا الوقتي جوه المقابر شايفين قدام عينينا المقربين بينطلب للجنه واصحاب اليمين في سلام شامل ودائم باذن الله واصحاب الشمال في توابيت من جمر مقفول عليهم وحميم والعذ بالله احنا دوقتي جوه القبر الصوره تتقفل جوه القبور وينطلق نداء في الدنيا كلها في الكون كله يشق قلبي وقلبك فسبح باسم ربك العظيم سبح ونلاقي اول سوره الحديد سبح لله ما في السماوات والارض لما ربنا قال فسبح الكون كله سبح الا ابن ادم فسبح يعني ايه وليه ربنا يختم الصوره بسبح يا جماعه احد السلف كان محتار في معنى التسبيح فنام فحلم بواحد كلام ده في لسان العرب في كتب كبيره يعني مش مش بقول كلام فنام فراى واحد بيقول له اما ترى الفرس يسبح في طوله التسبيح معناه الانطلاق التسبيح من السباحه الانطلاق بلا عائق ف سبح باسم ربك العظيم انطلق لربنا انطلق ربنا بعد اللي انتوا سمعتوه ده ايه اللي ميدكم ايه اللي معط لكم ايه اللي شاغلكم ما تخلوش ما تخلوش حاجه تعط لكم عن ربنا لما ربنا كلمنا عن عظمه الله ق سبح باسم ربك العظيم ولما كلمنا عن الاخره ق سبح باسم ربك العظيم وسوره الوقاعه بتقول والسابقون قوموا انطلقوا يا جماعه سوره الوقاعه بتكلمك عن اعلى شعورين يقلبه كيان اي انسان عن الفردوس الاعلى وعن تميز الناس وبتكلم عن عظمه ربنا سبحانه وتعالى فسبح باسم ربك العظيم عايزين انا يعني مش عارف يا جماعه انا عايز اقول انا عايز اقول حاجات كتير في سوره الواقعه انا انا عايز اقفل المصحف واقفل الورق واكلمكم يا جماعه من قلبي عن الصوره الخافضه الرافعه مين فيكم الوقت اختار مين فيكم هتختاروا ايه هتختاروا ايه يا سوبر ستارز هتختاري ايه يا مغنيه ويا فنان ويا ممثل هتختار ايه يا رياضي هتختار ايه اللي اسمك جي في الجورنال النهارده في الصفحه الرئيسيه هتختار ايه يالي اتسمى ايه في شوارع اتسمت باسمك وانت لسه عايش هتختاروا ايه هتختاروا ايه يا بشوات هتختاروا ايه يا مليارديرات هتختاروا ايه يا نجوم المجتمع هتختاروا ايه يا اصحاب الطموحات الدنيويه هتختاروا رفعه بالدين ترفعك في الدنيا والاخره ولا هتختاروا رفعه المراكز والشهادات والاموال والكراسي اللي هتضيعوا في الدنيا والاخره وضيعت الامه كلها في الدنيا والاخره هتختاروا ايه هتختاروا ايه الصوره دي بت بتعدل الموازين تاني لازم الدنيا تتخفف بعد الصوره دي والاخره تترفع بعد الصوره ديت فاهم القران القران الكريم هو الكتاب الخافض الرافع عايزين يا جماعه يبقى حظنا من الكتاب ده عظيم وصيتي لكم قبل ما اسيبكم ان الليله ان شاء الله نصلي فيوره الواقعه نصلي بيها كده ونعيش معاها بقى ما نضيع عمرنا بقى نسبق بقى نطلع بقى انا وصيتي ليكم يا جماعه ان شاء الله باذن الله ان احنا نصلي بالصوره ديت وان احنا نعيش معاها وان احنا لازم نشوف ثمرتها في قلوبنا خفضت ايه ورفعت ايه وصيتي لكم ان رمضان برجاء انتباه برجاء الانتباه رمضان لسه عليه حوالي 55 يوم 56 57 برجاء الانتباه يا جماعه ماعادش غير رجب وشعبان يلا قومي افتحي مصحفك بقى قوم افتح مصحفك قوموا بقى قوموا يلا هاتوا شرائط تفسير واسمعوا هاتوا كتب تفسير واقراوا هاتوا المصحف وبكم استعدوا اشحنوا قوموا يلا قوم يلا يالي عايز تطلع عمره في رمضان قوم يلا حضر من الوقتي قوم الوقتي قدم ولا ده حجه مع النبي يا امه محمد عمره في رمضان كحجه مع رسول الله لا تضيع حجه مع رسول الله عشان شويه شويه مرفين شويه مرفين بيخوفو من من البلد الحرام من مسجد رسول الله ما خوفونا من امريكا ولا السياح ولا المكسيكيين خوفونا من من بلد رسول الله صلى الله عليه وسلم الرسول كان لما بيخاف من الزوار الكونيه بيجري على المسجد على مسجده واحنا رايحين نعمل عمره ورايحين مسجده يبقى نخاف من المكان اللي الرسول كان بيفزع الى الله فيه ونقعد هنا نعمل ايه نقعد هنا متحاصر بالطاعون والحم القلاعيه وانفلونزا الخنازير وانفلونزا الطي نز نقوم بقى نرفع مقت وسخط ربنا عننا بقى قوموا بطلوا ارجاف بلاش ارجاف عمره مع عمره في رمضان كحجه مع رسول الله صلى الله عليه وسلم يا اخوانا قوموا قوموا قدموا لوقتي في اي شركه في اي حاجه ولكن طبقا لمبدعنا اللي بنجاد عشانه واللي بفضله منه اللي عملته عمرتين لغايه دلوقتي عشانه بفضل الله ان طلعوا في عمره فيها داعيه ويكون الداعيه مش هيديكوا درسين ويسيبك يمشي الداعيه هيبقى مع الفوج من اول دقيقه لاخر دقيقه يريكم ويعلمكم ويوجهك وترجعوا متغيرين من هناك والزموا كل شركه عمره تتصلوا بيها مين الدعايه اللي هيطلع معانا مش شرط اسم كبير مش شرط المهم حد عارف دين يعلمنا دنا هناك ويعرفنا دنا هناك العمره بتاعتنا باذن الله يا جماعه يوم سبعه سعه يعني الثلاث اللي بعد الجاي ان شاء الله يعني لسه 10 ايام على العمره اللي يعني بفضل الله سبحانه وتعالى اعلنا عنها من حوالي شهر شهرين مش فاكر قد ايه بالضبط باذن الله سبحانه وتعالى احتمال يبقى في لقاء بينا وبين الناس اللي هيطلعوا معان معنا باذن الله سبحانه وتعالى عشان من قبل العمره بقى في استعداد ومن قبل العمره في توجيه هنستعد لها ازاي ان شاء الله ومن قبل العمره هنعمل ايه ونتعلم فوق العمره ازاي عشان احنا رايحين عمره رايحين نتربى رايحين نستعد لرمضان بالعمره دي ان شاء الله رايحين نتعلم سيره الرسول نتعلم نبقى اصحاب رساله نطوف ليل نهار حوالين الكعبه باذن الله نصلي ليل نهار رايحين نرجع لدنا ثاني رايحين نتعلم دنا ثاني باذن الله وكل عمره لازم تبقى كده وانا بناشد اخواني الدعاء ان كل عمره يطلعوا فيها يعملوا كده للناس بدون قتل نفس ولا حاجه يعني ما تقتل نفسك ولكن وجه الناس عرفهم دينهم اعمل معاهم العمره اعمل لهم قاعده قبل العمره تعرفهم فيها فق العمره ويستعدوا لها ازاي اديهم دروس هناك كل ليله تعرفهم دينهم والعبادات في المدينه حببهم في رسول الله صلى الله عليه وسلم في الاتوبيس وانت رايح ما بين مكه والمدينه كلمهم في الدين فتح لهم افق الدين بتاعتهم عرفهم وتم رايحين مزارات مره في مكه ومره في المدينه اشرح لهم السيره على قد ما تقدر فتح لهم عرفهم دينهم عشان يا جماعه الامه دي تتربى بالعمره عشان مشروع انقاذ الامه بالعمره واحياء دور العمره في انقاذ الامه وتربيتها يؤتي ثماره باذن الله سبحانه وتعالى يعني انا مش عارف اقول ايه انا عاييز اقول تق تقوموا بالصوره باذن الله سبحانه وتعالى المره الجايه سوره الحديد اللي هي اخر سوره في سلسله رجع لك يا رب اخر صوره في الجزء ال 27 السوره الخطيره اللي اولها تكون كله بيسبح ربنا السوره اللي من اولها بتنزل تسجد ربنا يعنا ان شاء الله وتبقى خطوه جديده لينا في الطريق الى الله كنت عايزز اكلمكم عنها شويه بس دوقتي خلص يعني يعني يا اخواني والسابقون السابقون سوره الواقعه بتكلمنا ازاي نبقى سابقين وسوره الرحمن قبلها ازاي نبقى من اهل الاحسان هل جزاء الاحسان الى الاحسان وصوره الحديد بتقول الم يان للذين امنوا ه ما بقوش رجاله لسه ما انطلقت توش لسه بتقول لك سابقوا خليكوا من السابقين السابق اتذكر في اخر صور في الجزء ال 27 لان قيود اتفكت خلاص يلا ننطلق بقى طب عشان ابقى سابق اعمل ايه بفكركم اني ان العلماء ما قالوش والسابقون السابقون السابقون هم اللي سبقوا في كل حاجه لا ناس قالوا اللي سبقوا في القران وناس قالوا اللي سبقوا في القيام وناس قالوا اللي سبقوا في اعمال البر وناس قالوا اللي سبقوا في في صلاه الجامع وناس قال يعني ايه يعني العلماء عارفين ان ماحدش هيسب في كل حاجه اتخصص في عمل صالح اسبق فيه فرغي حياتك للقران فرغ حياتك للصلاه ركز في قيام الليل وخلي عبادتك لربنا ركز في الصيام يوم ويوم ركزي في الذكر واذكري ربنا ليل نهار ركز في الصدقه وخليك من اهلاها ركز كل واحد مننا يختار عباده تبقى هي طريقه لربنا وباقي العبادات يجيب منها على قد ما يقدر ولكن العباده دي هي شغله ليل نهار اللي يسمع فيها ويقرا فيها ويحترف فيها عشان تبقى من السابقين النصيحه دي غاليه النصيحه دي خطيره اوعى تنساها اوعي ما تطبقيها اول ما نقفل حلقه الليله باذن الله سبحانه وتعالى خلاص يا جماعه يعني الوقت خلص وما عادش فيه مفر ان احنا يعني يعني كما اجتمعنا على الله من 60 دقيقه نفترق على الله دوقتي انا للعب عبادات لعباده ثانيه بعد عباده الدعوه الى الله ان شاء الله وانتم ل العباده ث انيه بعد عباده سماع العلم في التفسير عباده ثانيه من عبادات العمل والتطبيق ان شاء الله اسال الله العظيم رب العرش العظيم اللهم بلغنا رمضان واعنا فيه على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك اللهم بلغنا ليله القدر وافتح على قلوبنا فيها واقبل عبادتنا فيها يا رب العالمين اللهم بلغنا رمضان اللهم اجعل رمضان هذا فتحا على امه حبيبك اللهم اجعله فتحا على شباب المسلمين وفتيات المسلمين ورجال ونساء المسلمين واطفال المسلمين اللهم انقذ امه محمد اللهم ان العلمانيين ارادوا بها سوءا والملحدين ارادوا بها سوءا والنصارى ارادوا بها سوءا واليهود ارادوا بها سوءا اللهم ان اهل الباطل ارادوا بها سوءا واهل الشهوات ارضوا بها سوء اللهم انقذهم اللهم انقذ امه محمد اللهم اهدي امه محمد اللهم اخرج منا دعاه وداعيات وعلماء وعالمات ومجاهدين ومجاهدات وعباده وعادات يا رب اجعلنا من جنودك المخلصين استعملنا لنصره دينك في الارض استعملنا ولا تستبدلنا اعنا على قيام الليل اجعلنا من اهل القران اجعلنا من اهل القران يا رب اهدنا وسددنا يا رب اجعلنا ننطلق اليك سداد السهم يا رب اجعلنا كالسهم في انطلاقنا اليك يا رب يا رب استخدمنا في كل ساعه من اعمارنا في طاعتك يا رب اجعلنا من السابقين يا رب اجعلنا من السابقين السابقين يا رب يا رب اتنا في الدنيا حسنه وفي الاخره حسنه وقنا عذاب النار اللهم الطف اللهم الطف باه اللهم الطف بابنائنا الذين في الثانويه العامه يا رب اللهم ارحم ضعف اهليهم اللهم ارحم رجاء اهلهم اللهم ارحم رجاء اهلهم فيك فان كل رجائنا فيك يا رب العالمين وان وان ظننا فيك انك لن تسيئ في دنيا ولا في دين اللهم نجح ط الطلبه في الثانويه العامه اللهم وفقهم اللهم يا رب العالمين املا قلوبهم بالهدى والسكينه والايمان والثبات والسدات يا رب العالمين اللهم لا تخسر سعيهم اللهم لا تخيب سعيهم اللهم لا تخيب رجاءهم فيك وارحم اهلنا يا رب العالمين برحمتك يا ارحم الراحمين اقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك وجزاكم الله خيرا يا نف ‏ut
خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ 1 تفسير سورة الواقعة الحلقة 12 لك يا رب د حازم شومان 57:36

خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ 1 تفسير سورة الواقعة الحلقة 12 لك يا رب د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

21 مشاهدة · 3 jaar geleden

لحظة لابد منها 2 تفسير سورة الواقعة الحلقة 13 لك يا رب د حازم شومان 1:02:27

لحظة لابد منها 2 تفسير سورة الواقعة الحلقة 13 لك يا رب د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

11 مشاهدة · 3 jaar geleden

مقاصد سورة الواقعة د حازم شومان 3:33

مقاصد سورة الواقعة د حازم شومان

قناة الندى الفضائية

5 مشاهدة · 2 jaar geleden

شرح الآيات 16 26 اللقاء 05 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 27:00

شرح الآيات 16 26 اللقاء 05 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

الإعجاز التغييري في السورة اللقاء 02 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 6:56

الإعجاز التغييري في السورة اللقاء 02 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

5 مشاهدة · 3 jaar geleden

د حازم شومان راجعلك يارب تفسير سورة الواقعة ج 1 14:34

د حازم شومان راجعلك يارب تفسير سورة الواقعة ج 1

مسلمة مصرية

2 مشاهدة · 15 jaar geleden

شرح الآيات 75 82 اللقاء 09 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 27:17

شرح الآيات 75 82 اللقاء 09 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح الآيات 41 56 اللقاء 07 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 25:20

شرح الآيات 41 56 اللقاء 07 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح الآيات 1 9 اللقاء 03 وقفات مع سورة الواقعة د أحمد رمضان 25:49

شرح الآيات 1 9 اللقاء 03 وقفات مع سورة الواقعة د أحمد رمضان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

17 تفسير سورة الواقعة 1 خافضة رافعة د أحمد عبد المنعم هدى للناس 41:02

17 تفسير سورة الواقعة 1 خافضة رافعة د أحمد عبد المنعم هدى للناس

هدى للناس

92 مشاهدة · 1 jaar geleden

المراجعة النهائية اللقاء 11 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 20:40

المراجعة النهائية اللقاء 11 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح الآيات 57 74 اللقاء 08 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 28:40

شرح الآيات 57 74 اللقاء 08 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح الآيات 83 96 اللقاء 10 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 32:53

شرح الآيات 83 96 اللقاء 10 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

المقدمة اللقاء 01 وقفات مع سورة الواقعة د أحمد رمضان 31:20

المقدمة اللقاء 01 وقفات مع سورة الواقعة د أحمد رمضان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

6 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح الآيات 10 15 اللقاء 04 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان 14:20

شرح الآيات 10 15 اللقاء 04 وقفات مع سورة الواقعة د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

لحظة لابد منها للدكتور حازم شومان مقاطع مؤثرة 4:40

لحظة لابد منها للدكتور حازم شومان مقاطع مؤثرة

LA ILAHA ILA ALLAH MOHAMED RASOUL ALLAH

22 مشاهدة · 10 jaar geleden