ازاي تقفل الفيزياء والكيمياء من المراجعات النهائية 60 60

👁 1 مشاهدة

ازاي تقفل الفيزياء والكيمياء من المراجعات النهائية 60 60

النص الكامل للفيديو

لو انت مشيت بالطريقه دي اقسم لك بالله عمرك ما هتنسى اللي ذاكرته. هيقول لي طب هندسه لو انا من الناس اللي كانت مقصره جدا طول السنه. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ايه الاخبار يا شباب؟ يا رب تكونوا بخير. الفيزياء والكيميا اكث مادتين بيعملوا مشاكل عند كل طلاب الثانويه العامه. فباذن الله في الفيديو دوت انا هقول لك ازاي تحل كل مشاكل الفيزياء والكيميا باذن الله. هبدا اقول لك في كل ماده منهم ازاي تراجعها اهم المصادر اللي بيجي منها امتحان ثانويه عامه وكمان اهم المدرسين اللي تبدا تاخد معاهم اللي باذن الله هيفيدوك جدا جدا في فتره المراجعات فقبل ما نبدا انا عايزك تكمل الفيديو دوت للاخر وباقسم لك بالله الفيديو ده هيكون مفيد جدا ليك وما تنساش تعمل لايك للفيديو دوت علشان الفيديو يظهر لغيرك وغيرك يستفيد اول ماده يا رجاله هنبدا نتكلم عنها الا وهي الكيميا الكيميا ما تنفعش تتكروت يعني ايه يا هندسه الكيميا ما تنفعش تتكروت يعني ما ينفعش تفضل ماسك الكتاب وتفضل تحفظ يعني مثلا في الجزء اللي هو بتاع الباب الاول اللي هو العناصر الانتقاليه ما ينفعش تفضل ماسك مثلا السكانديوم يستخدم في كذا يستخدم في كذا وتفضل تكرر وتحفظ اولا انت كده بتضيع وقت وبتضيع مجهود لان اللي انت ما تعرفوش ان كل اللي انت مضيع فيه وقتك دوت موجود في ورقه المفاهيم وعايز اقول لك حاجه اكبر من كده كل اللي انت قاعد تحفظه ده ما بيجيش في الامتحان اصلا فمبدئيا انا مش عايزك تضيع وقتك على حاجات مش مهمه وحاجات اصلا مش بتيجي في الامتحان وعلشان كده بقول لك انا عايزك تركز على النماذج استرشاديه جدا لان زي ما قلت لك النماذج الاسترشاديه بتختار نقط النقط دي بتيجي في امتحان اخر السنه وبتيجي كتير جدا فانت اول ما تيجي وتحل النماذج الاسترشاديه هتلاقي مثلا الجزئيه دي جا عل في النماذج الاسترشاديه اروح بقى وانا براجع اركز على الجزئيه دي واذاكرها كويس جدا علشان تقدر تراجع بطريقه كويسه جدا وتحفظ المنهج وتفهمه ما تنساهوش نهائي امسك ورقه وقلم يعني انا عايزك تمسك الورقه والقلم وتفضل تكتب كل كلمه ورا المستر ما تفوتش ولا كلمه لان الشرح اللي بيبقى على البورد دوت بيبقى شرح مختصر وشرح مش هتحتاج غيره حرفيا فانا عايزك لما تراجع لازم تراجع بالورقه والقلم علشان والله العظيم دي افضل طريقه تراجع بيها حرفيا لو انت مشيت بالطريقه دي اقسم لك بالله عمرك ما هتنسى اللي ذاكرته واحد دلوقتي هيسالني يقول لي طب يا هندسه انا لما اجي اراجع اراجع شرح اساسي ولا راجع معسكرات وورش مبدئيا ده يرجع لك انت يعني لو انت طول السنه المستوى بتاعك كان كويس يا باشا لا انا عايزك تخش على المعسكرات والورش على طول تسمع شرح تلخيصي في عدد ساعات قليل بعدين تبدا ده تحل كتير جدا جدا لان زي ما قلت لك كتير النظام الجديد بيعتمد على الحل اكث من الشرح فانت هتبدا تسمع شرح تلخيصي تبدا تذكر نفسك بس مش اكتر بعدين تبدا تخش على الحل وتحل كتير جدا طيب لو انت بقى من الناس اللي كانت ميح طول السنه او اللي مسقطه حاجات كتير منها لا انا عايزك تسمع شرح اساسي وبعد ما تخلص الشرح الاساسي تبدا تحل واحد دلوقتي هيسالني سؤال هيقول لي طب هندسه لو انا من الناس اللي كانت مقصره جدا طول السنه وجيت سمعت شرح اساسي هل كده انا هبقى متاخر عن الناس اللي كانت ماشيه كويس او هم هيسبقوني مبدئيا لا كده كل المدرسين بتشرح شرح اساسي في المراجعات النهائيه بس اللي هيفرق بينك وبين اللي كان مستواه حلو طول السنه اللي كان مستواه حلو هيحل اكث منك شويه طيب اهم المدرسين بقى اللي انت تبدا تاخد معاهم اولا انا كلامي دلوقتي هيبقى موجه للناس اللي هي محتاجه تغير المدرس بتاعها لان المدرس بتاعها زي ما قلنا كتير قبل كده المراجعه النهائيه بتاعته مش حلوه مش بيحل كتير مش بيشرح شرح تفصيلي لو انت مع مدرس المراجعه النهائيه بتاعته وحشه مش بيحل كتير الشرح بتاعه مش شرح تفصيلي ابدا على طول غيره وهبدا اقول لك دلوقتي على اهم المدرسين اللي انت تبدا تاخد معاها طيب اوعك لو انت مع مدرس حلو وبيشرح كويس هو بيشرح شرح تفصيلي اوعك تغيره انا كلامي موجه للناس اللي محتاجه تغير المدرس بتاعها بس لان انا قلت قبل كده يا رجاله اوعك في المراجعه النهائيه تغير المدرس بتاعك فلو انت محتاج تغير المدرس فانا برجح لك دلوقتي مستر خالد صقر ومستر عبد الله الحبشي الاثنين دول بصراحه في المراجعات النهائيه كويسين جدا وبيركزوا على التفاصيل وبيحلوا معاك اسئله مهمه جدا بتخش الامتحان بتاع اخر السنه بتلاقي الاسئله دي انت حليتها قبل كده معاهم يعني اسئله مش جديده عليك وحابب برده انوع حاجه عشان برده لو جت في دماغ حد فيكم انا والله العظيم مش بعمل اعلان لاي مدرس انا بقول المدرسين اللي انا جربتهم انما اقسم بالله انا مش بعمل اعلان لاي حد طب دلوقتي واحد هيقول لها يا هندسه طب ايه هم المصادر اللي نحلها وايه هي الكتب اللي بنحلها برده اللي بيجي منها امتحان اخر السنه اول مصدر ولازم تحله النماذج الاسترشاديه اللي نزلت لكم لان النماذج الاسترشاديه زي ما قلت لك مهمه جدا جدا لانها بتحاكي امتحان اخر السنه ومنها انت بتعرف الامتحان بيجي ازاي فانت لازم تحلها وايه ثاني لازم تحل امتحانات سنين ثانويه عامه سابقه لانها برده لا تقل اهميه عن النماذج الاسترشاديه مهمه جدا يا رجاله طيب اهم الكتب بقى اللي تحلها اللي بيجي منها امتحان اخر السنه ده انا قلت كتير قبل كده كتاب الامتحان وكتاب الوافي او كتاب الامتحان وكتاب مندليف لازم تحل الكتابين دول طيب لو انت مع مدرس والمدرس دوت بيعمل كتاب مراجعه نهائيه هل اشتري الكتاب ولا اشتري كتاب خارجي مبدئيا انت ممكن تشتري الكتاب عادي وتشتري معاه كتاب الخارجي يعني ما تكتفيش بمذاكره المدرس اوعك تكتفي بالمذاكره بتاعه المدرس فانت جيب الكتاب بتاع المدرس اللي انت بتاخد معاه لو انت محتاجه بس لازم برده تجيب معاه كتاب خارجي فلو انت هتجيب كتاب المدرس اللي انت بتاخد معاه فانا بفضل انك تجيب كتاب خارجي زي مثلا كتاب الوافي او كتاب مندليف كده يا رجاله اكون انا قلت لك كل ما يخص الكيميا وقلت لك تراجعها ازاي واهم المدرسين فيها واهم المصادر اللي تحلها والاسترشادي بيركز على ايه دلوقتي هنخش على الفيزياء مبدئيا الفيزياء علشان تقدر تراجعها انت لازم تحل كتير كتير يعني لو واحد قال لي دلوقتي يا هندسه انا مش كويس في الفيزياء هقول له حل كتير هيقول لي مثلا انا مش بفهم الفيزياء حل كتير هيقول لي انا مسقط حاجات في الفيزياء حل كتير فانت كل ما تقول لي مشكلتك في الفيزياء هقول لك حل كتير لان انا قلت يا رجاله ان الفيزياء دي بالتحديد بتحتاج حل كتير جدا لان الافكار بتاعتها ما بتخلصش كل ما تحل سؤال جديد هتلاقي فكره اجدد منها وهتلاقي فكره اجدد واجدد واجدد فانت كل ما تحل هتبدا تلاقي برده اسئله انت ما شفتهاش قبل كده وهتخش في الامتحان لو انت حل مصادر كتير لازم تلاقي برده اسئله جديده فالفيزياء لو انت عايز عايز تبقى ملم بالافكار بتاعتها حل كتير فعلشان كده اهم المصادر اللي تحلها علشان تبقى ملم بالافكار دي كلها حل كتاب الامتحان ومعاه كتاب نيوتن كتاب الامتحان كافي جدا وكتاب نيوتن برده كافي جدا هيلم معاك كل الافكار طبعا وما تنساش النماذج الاسترشاديه وخلي بالك لان النماذج الاسترشاديه مركزه على النظري فانت لو مش بتحب النظري حبه لان زي ما قلت دلوقتي ان اغلب الامتحان بتاع اخر السنه بيكون نظري زي ما شفنا السنه اللي فاتت وزي ما شفنا في النماذج الاسترشاديه النموذج الاسترشادي اللي نزل مركز على النظري قوي برده زي ما قلت لك لو انت مع مدرس من اول السنه كمل مع المدرس دوت طيب لو المدرس دوت زي ما قلنا مش بيحل كتير او مثلا مش بيشرح شرح تفصيلي وانت محتاج تغيره فالكلام دلوقتي موجه ليك ابدا غير المدرس بتاعك عادي شوف مدرس بيحل كتير شوف مدرس بيحل المصادر كتير شوف برده مدرس بيحل وبيفهمك ازاي تحل مش اللي هو بيحل وخلاص وبرده علشان الناس اللي سالتني بتقول يا هندسه المراجعه النهائيه بتاعتك ان شاء الله هتبقى عامله ازاي باذن الله يا رجاله لو انت معايا في المراجعه النهائيه في الفيزياء انا مش عايزك تنعى هم الفيزياء خالص انا باذن الله تعالى هعمل لك زي ما عملت مع السنه اللي فاتت واكث السنه اللي فاتت الامتحان بالكامل اقسم بالله ما خرج من عندنا لان كنا حالين مصادر كتير جدا وباذن الله برده السنه دي هنحل مصادر اكث واكث لان اللي انت مش عارفه ان احنا بنعمل كل سنه ثلاث مراجعات نهائيه حرفيا فانت كده الفيزياء في جيبك وانا برده في المراجعات النهائيه مش بشرح شرح تلخيصي انا بشرح شرح تفصيلي جدا علشان لو انت مراقم او ما تعرفش اي حاجه في المنهج خالص تبدا معايا بدايه جد في المراجعه النهائيه وتحل معايا الاسئله اللي انا بحلها فانت بتخش الامتحان بتاع اخر السنه بيتلاقي الاسئله كلها انا حليتها معك فباذن الله والله لو انت ركزت معايا من اول المراجعه النهائيه واشتغلت معايا في الاسئله اللي بحلها اقسم لك بالله هتخش اخر السنه تلاقي الامتحان بالكامل انت كنت حله معاك وبس كده يا رجاله اشوفكم دايما على خير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ‏Yeah.
ازاي تقفل الفيزياء في الثانوية العامة افضل الكتب و المدرسين عامة 15:16

ازاي تقفل الفيزياء في الثانوية العامة افضل الكتب و المدرسين عامة

Dr kenzy

33 مشاهدة · 10 maanden geleden

قصتي مع ليلة امتحان الفيزياء ٢ ٠ ١ ٦ لا تقلق 2:37

قصتي مع ليلة امتحان الفيزياء ٢ ٠ ١ ٦ لا تقلق

د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary

156 مشاهدة · 3 jaar geleden

لو حرفيا مفتحتش الفيزياء ومحلتش عليها تعالى اقولك تعمل اي في ليالي الامتحان تحل اي وتسمع مين 10:31

لو حرفيا مفتحتش الفيزياء ومحلتش عليها تعالى اقولك تعمل اي في ليالي الامتحان تحل اي وتسمع مين

Dr.Khaled Ghanem

10 مشاهدة · 3 weken geleden

إزاي أذاكر منهج الفيزياء في ساعتين 1:33

إزاي أذاكر منهج الفيزياء في ساعتين

مستر حامد الصوفاني

823 مشاهدة · 2 maanden geleden

ازاي تقفل الفيزياء في 7 عامة 2026 6:29

ازاي تقفل الفيزياء في 7 عامة 2026

NOUR MOUSTAFA HASHEM

2 مشاهدة · 1 maand geleden

ازاي الفيزياء بقت تافهة بالنسبة لي بعد ماكنت متعقد منها 5:06

ازاي الفيزياء بقت تافهة بالنسبة لي بعد ماكنت متعقد منها

(Ziad Elsayed)_Drzee

165 مشاهدة · 1 jaar geleden

حاجات اوعي تعملها في الامتحانات واوعي تكرر غلطتي ف امتحان الفيزياء 4:25

حاجات اوعي تعملها في الامتحانات واوعي تكرر غلطتي ف امتحان الفيزياء

DrHossamEissa

422 مشاهدة · 3 jaar geleden

ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

بسطتهالك

لو عندك مشكلة في الفيزياء ارجوك اسمع الفيديو ده ثانوية عامة 7:07

لو عندك مشكلة في الفيزياء ارجوك اسمع الفيديو ده ثانوية عامة

Dr Abdallah Gamal

36 مشاهدة · 8 maanden geleden