نبدا بسم الله اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقده من لساني يفقه قولي اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلا وانت تجعل الحزن اذا شئت سهلا اهلا ومرحبا بكم في دورتنا الجديده ا دوره شعائر الله الدوره يعني المنتظره منذ رمضان الفائت ليه بقول منتظره منذ رمضان الفائت يمكن هنعرف ده كمان شويه طيب اا خلينا قبل ما نتكلم عن الدوره او يعني مقدمات عن الدوره خلينا انا عايز ادخل في الموضوع تو مباشره ابدا معاكم كده ا قصه صغيره وبعد القصه هنبتدي نتكلم بقى ايه نفتح الموضوع مع بعض ان شاء الله طيب فاستحملوني دقيقتين ثلاثه كده نبدا مع بعض قصه صغيره اا حثت يعني من احد الصحابه مع النبي صلى الله عليه وسلم وبعد كده ا نشوف بقى حكايه الدوره بتاعتنا دي ان شاء الله القصه ا بسم الله القصه بيرويها انس بن مالك رضي الله عنه يقول ا ان رجلا من الانصار اتى النبي صلى اتى النبي صلى الله عليه وسلم يساله فقال هو واحد من الانصار فقير جه للنبي صلى الله عليه وسلم بيسال اساله ف فقال ا فقال له النبي صلى الله عليه وسلم اما في بيتك شيء فقال الرجل بلى حلس نلبس بعضه ونبسط بعضه وقعب نشرب فيه الماء الحلس ده اللي هو زي حاجه شبه القماش التخين كده زي السجاده كده حاجه شبه السجاده يعني فكانه بيته فقير جدا عنده هو يعني نوع من القماش كده زي ما مرسوم قدامكم في الصوره اللي انتوا شايفينها قدام قدامكم كده فكان ايه جزء منه بيناموا عليه وجزء منه بيتغطوا بيه و قعبون اللي هو يعني اناء برده زي اللي مرسوم في الصوره كده بيشربوا منه الماء فقال النبي صلى الله عليه وسلم ائتيني بهما اول ما رجل ساله سالوا صدقه او سالوا اموال يعني فقال له النبي صلى الله عليه وسلم ائتيني بالحلس والقعب اللي عندك فاتاه فاتاه بهما فاخذهما رسول الله صلى الله عليه وسلم بيده وقال من يشتري مني هذين قال رجل انا اخذهما بدرهم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من يزيد على درهم مرتين او ثلاث من يزيد على درهم من يزيد على درهم فقال رجل انا اخذه بدرهمين فاعطاهما اياه بدرهمين ثم اعطى رسول الله صلى الله عليه وسلم هذين الدرهمين للانصاري الذي ساله وقال له اشتري باحدهما طعام عاما فانبذه لاهلك او الى اهلك فاتني به فاتاه ا عارفين الفاس الراس بقى اللي هي بتاعه الفاس الحديد دي الراس دي اسمها قدوم طيب فاتني به فاتاه الرجل بهذا القدوم فشد فيه رسول الله صلى الله عليه وسلم عودا بيده وضع له بقى ايه زي دذراع كده وربط له الذراع في القدوم خلاه له فاس بقى ايه يعني فاس شديد يعني ومين اللي صنعه رسول الله صلى الله عليه وسلم فشده بعودا او شده فوضع فيه رسول الله صلى الله عليه وسلم يعني وعودا وشده بيده ثم قال اذهب فاختطب وبعينك خم 15 يوما ففعل الرجل فجاء وقد اصاب 10 دراهم راح احتطب قعد يقطع في الحطب ويبيع الحطب اللي يقطعه اسبوعين 15 يوم اسبوعين تقريبا ولغايه ما كون من العمل اللي هو عمله ده 10 دراهم فاشترى ببعضها ثوبا وببعضها طعاما طيب اا السؤال بقى هنا اللي انا عايز اساله لكم الرجل الانصاري ده ايه الحاجه اللي قدرت يعني ايه هو نقدر نمثل الموقف اللي حصل للانصاري ده ان حياته اتغيرت في في شيء واحد او عايزين يعني نعبر عن تغيير حصل في حياته بعد الموقف اللي عمله معاه رسول الله صلى الله عليه وسلم في اسبوعين حصل له تغيير كبير في حياته عايزين نعبر عن المعنى ده مثلا بجمله مثلا او بكلمه مين فيكم يقدر يعبر عن معنى زي ده تحرك وبدل مجهودا كويس جدا ممتاز مين ثاني هو الرجل فعلا تحرك ابتدى يتحرك ويبذل هو المجهود النبي صلى الله عليه وسلم دل عليه طيب والرجل نفسه سمع واطاع رسول الله صلى الله عليه وسلم اللهم بارك ما شاء الله فعلا فيه امتثال لامر النبي صلى الله عليه وسلم طيب واغتنم الفرصه اللي اعطاها له رسول الله صلى الله عليه وسلم ممتاز ومش بس كده الراجل بذل وسعى زي ما انتم كاتبين واجتهد في هذا السعي فهذا يدل على صدق الرجل في العمل او صدقه في امتثاله لامر رسول الله صلى الله عليه وسلم واخذه بالسبب ممتاز زي ما انتم كاتبين بالضبط ما شاء الله عليكم انا اصلا كنت عايز اقول الكلمات بنفس الترتيب كده اللهم بارك انتوا كتبتوها كانكم بتغشوها مني طيب و وطبعا والرجل نفسه يعني اخذ زمام المبادره من رسول الله صلى الله عليه وسلم بعدما ايه اعطى له الايه البدايه ضربه البدايه ممتاز والراجل جد الطريق واجتهد كل ده ممتاز وقلنا عليه بالضبط فتح الله عليكم انا بصراحه سعيد جدا اللي انتوا قلته اللي انا كنت عايز اقوله طيب والراجل فعلا ما تكبرش برده دي نقطه مهمه جدا وما قالش انا يعني هشتغل يعني حطاب انا يعني انا اعلى من كده بكتير لا هو راجل تواضع او مش تواضع هو فعلا فقير وفعلا امتثل امر رسول الله صلى الله عليه وسلم واشتغل الشهلان اللي النبي صلى الله عليه وسلم دلوا عليها الله يفتح عليكم جميل جدا جدا طيب انا مبسوط جدا باللي انتوا قلتوه ايوه اخذها بالنصيحه والتزم كلام النبي صلى الله عليه وسلم فعلا ده حصل ولذلك وجد البركه في حياته في اسبوعين فقط كون 10 دراهم بعدما امتثل لامر رسول الله صلى الله عليه وسلم طيب يبقى في الحديث ده النبي صلى الله عليه وسلم من الحديث ده احنا نقدر نستنبط ان في توجيه وحث على العمل على التحرك على البذل على الجهد الكلام اللي انتوا كتبتوه بالضبط ده المعنى الواضح والظاهر في الحديث ومش بس كده تانيب النبي صلى الله عليه وسلم يعني ضمنيا كانه يؤنبه لماذا تسال وقد اعطاك الله قوه واعطاك من الاسباب شيئا فخذ به واستخدم قوتك وتحرك فتجد من هذا التحرك حرك اثرا فده يعني كانه ضمنيا النبي صلى الله عليه وسلم بعد ما وجه الرجل واعطاه المبادره و ووجهه توجيها صحيحا صلى الله عليه وسلم كانه ايه يؤنبنا جميعا لو حصل مننا موقف شبه موقف الصحابي ده طيب ده بقى بيفكرني انا شخصيا بايه؟ بيفكرني بحاجه جميله جدا ان اخوه كتيره جدا وانا واحد شخصيا منهم يعني في وقت من الاوقات كنت افضل قول انا نفسي احس بتغير كبير في حياتي نفسي احس بنتيجه كده بعد مثلا موسم من مواسم الطاعه نفسي احس باحساس ان انا يعني تقربت الى الله عز وجل احس الاحساس ده استشعره بقلبي استشعر ان انا فعلا لامس الانس بالله عز وجل وحاولت يعني اخد بالاسباب كتير وكلنا بنشتكي نفس الشكوى ناخد بالاسباب نحضر دورات نتعلم ناخد كورسات نسمع دروس نسمع قران نقرا قران نصلي الى الله عز وجل ولكن كتير مننا يجي يقول ايه برده مش يعني بعض الاوقات مش حاسس بالتغيير او مش حاسس بان انا برده تقربت الى الله القرب اللي انا بسمع عنه في قصص السلف وهكذا او الاحساس اللي انا حسيته اول مره لما تدينت وابتديت اسير الى الله عز وجل في هذا الطريق فالشكوى دي بتظهر جدا جدا يا شباب في دوراتنا اللي احنا بنعملها واي دوره ثانيه ممكن تتعمل برده الناس تيجي بتشتكي تقول احنا بنحضر الدوره معاكم وبنستفيد وبنحس ان الكلام فعلا يعني بنلمس منه شيء بل ونتحمس لما في هذه الدوره من كلام ولكن لا نجد لا نجد له اثرا قويا او لا نجد له استمرار لهذا الاثر يعني قد نجد اثر لكن الاثر ده مش مستمر معانا فالموضوع ده الصراحه راحه هو اللي حصل مع النبي صلى الله عليه وسلم والصحابي اللي حكينا قصته كده في الاول ان المشكله عارفين ايه في ايه يا شباب ليه احنا لا نجد هذا الاثر او ليه هذا الاثر العظيم لا يستمر معنا بعد انتهاء الدوره مثلا ونفضل نشتكي ونقول اكيد الدوره دي يعني ممكن يكون الدوره دي ما جابتش معايا نتيجه ممكن يكون احاول ادور على حاجه ثانيه عارفين ليه يا شباب لان غالبا احنا بنسمع وبنتعلم لكن لا نعمل غالبا ده الوضع غالبا يعني ممكن يكون كتير مننا عنده المشكله دي او عنده فجوه ما بين ما تعلمه ما تعلمه من من الدوره من اعمال صالحه او من عبادات وخصوصا ان احنا بالدورات السابقه كانت دورات مواسم ثم هذه الفجوه بين يعني هناك فجوه بين ما سمع وبين عمله على ارض الواقع ده مش موجود او ما بين طموحاته واماله وبين احواله على ارض الواقع برض في هنا فجوه في الحكايه دي فالموضوع ده بيسبب ايه؟ بيسبب لبعضنا صدمه يتصدم كده صدمه كده ويقول انا حسيت ان ما فيش فايده خلاص انا هدور على حاجه ثانيه احاول اعملها احاول ادور بقى على دوره ثانيه احاول ادور على عمل ثاني من الاعمال اسمع بقى درس جديد احاول ولا اقعد في المسجد اشوف صحبه ثانيه غير اللي انا ماشي معاها يعني انت قد تشتكي هذا مثلا مع صحبتك صحبه صالحه وتقول انا مش حاسس تاثير قد تشتكي هذا مع طلبك للعلم و انت بالفعل مثلا تطلب العلم في الاكاديميه مثلا وقد لا تجد له اثر عارفين المشكله في ايه يا شباب المشكله غالبا بترجع لنا احنا زي ما حصل من النبي صلى الله عليه وسلم وتوجيهه للصحابي ده النبي صلى الله عليه وسلم حطه على اول الطريق وجاب له السبب السبب اللي هو الرجل نفسه يمتلكه وهو يمتلك هذا السبب ولكنه لا يحسن استخدام السبب ولا يتحرك يمكن فيه شيء من الكسل مثلا والصحابه كلهم طبعا يعني افضل الناس بعد الانبياء ف يجي النبي صلى الله عليه وسلم يوجهوا التوجيه ده التوجيه ده يا شباب موجود في شرعنا كتير ومتكرر ان الله عز وجل واخوكم بيقول برده ساعات بيحس ان ايه ان ان اللي انا بتعلمه اكبر بكثير من احوالي مثلا او اكبر بكتير من امكانياتي او كده او قوتي اضعف من كده طيب انا عايز اوجهكم كلكم نفس التوجيه اللي الله عز وجل يوجهه لنا والنبي صلى الله عليه وسلم ايضا كذلك الله عز وجل هقول لكم مثال الله عز وجل يقوله في القران لكن مع فارق التشبيه عشان بس ما حدش يقول لي انت بتكفرنا انت طلعتنا بره دي لا انا مش بعمل كده انا بس عايز اقول لك مع فارق التش تشبيه يقول الله عز وجل في سوره مريم قل من كان في الضلاله فليمدد له الرحمن مدا حتى اذا راوا ما يعادون اما العذاب واما الساعه فسيعلمون من هو شر مكانا واضعف جندا ويزيد الله الذين اهتدوا هدى شوفوا الفرق يا شباب بين الاثنين دول من كان في الضلاله الاخ اللي قاعد في مكانه وقاعد في مش عايز يتحرك وكسول وحاسس ان ان انا ما فيهاش قوه او ما فيهاش همه او ما عنديش اسباب هو ده اللي الله عز وجل بيقول لنا كل من كان في الضلاله وهو محاط نفسه وهو اللي مهيا لنفسه جو الضلاله ده ان انا ما فيهاش ما فيهاش قوه وما فيش اعانه و و ده هيفضل زي ما هو ومش هيتحرك من مكانه بل يمده يمده الله عز وجل مدا في هذه الضلاله قلت لكم مع فارق التشبيه عشان ما حدش يزعل عن مني ويمشي ويسيب اللقاء فقل من كان في الضلاله فليمدد له الرحمن مد والعكس صحيح والذين اهتدوا و والباق قل من كان في ضلاله فليمد الله الرحمن مدا حتى اذا راوا ما يعادون فسيعلمون من هو شر مكان واضعف جندا حتى اذا راوا ما يعدون فسيعلمون ان هو شر مكان واضعف ويزيد الله الذين اهتدوا هدى يبقى الذين اهتدوا تقدموا تحركوا ابت ابتدوا ياخدوا بالاسباب الله عز وجل مش بس يهديهم لا ده يهديهم ويزدهم هدى انتبهوا جدا للمعنى ده المعنى ده زي ما قلت لكم موجود في شرعنا كتير مش عايزين نفضل في مكاننا ونقول ان شاء الله الفرج هيجي لنا ان شاء الله الرزق ربنا عز وجل هيرزقني هيوسع عليا وما فيش اخذ بالاسباب ولو حتى سبب صغير واحد يسير هو ده لو عندك سبب صغير واحد يسير الله عز وجل بل بهمتك بهذا السبب يعطيك ويزيدك مش بس يعطيك يعطيك ويزيدك وده برض مصداق لحديث النبي صلى الله عليه وسلم ا او حديث القدسي يعني اللي رواه النبي صلى الله عليه وسلم من تقرب الي شبرا يقول الله عز وجل من تقرب الي شبرا تقربت اليه ذراعا ومن تقرب الي ذراعا تقربت اليه باعا واخدين بالكم يعني ضربه البدايه يعني المقدمه يعني الهمه يعني البدايه بدايه الموضوع بتطلع منك انت حتى لو كانت بدايه ضعيفه بسبب ضعيف في ايدك خد بيه وار من نفسك خيرا خلي الله عز وجل ينظر في قلبك ويرى فيك فعلا الصدق ان انت عايز تتقدم له وبتاخذ باي سبب امامك عشان تتقدم فلو رجعنا بحساباتنا تاني يا شباب مع الدوره اللي فاتت بتاعه رمضان واللي قبليها واللي قبليها نظريا المفروض نكون اي درس بنسمعه واي درس بنتعلمه بنعمل به فالعالم لا يسمى عالما الا اذا عمل بعمله ده اولا ثانيا الله عز وجل قد تكون هذه الدوره او يكون هذا الدرس او يكون هذا اللقاء او تكون هذه المعلومه حتى حجه عليك ان لم تعمل بها لذلك الله عز وجل يقول ايه؟ اا ا والذين الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه يعني اول ما بيتعلموا شيء وبيستمعوا الدرس او يستمعوا القول او يستمعوا العلم يتبعون احسن لازم يعملوا به طيب ده بقى هيجي او ده الفرق الجوهري اللي احنا عايزين ندخل بيه الدوره بتاعتنا دي السنه دي ان شاء الله او في الموسم الجديد معانا دوت موسم ذو الحجه الدوره بتاعتنا يا شباب اهلا بكم في الدوره بتاعتنا الجديده هي دوره اسمها شعائر الله الدوره ديت عاملاها الاكاديميه علشان نستغل موسم ذو الحجه او نستغل موسم ذي الحجه في رفع الهمه وفي يعني حرز او احتراز اكبر ثواب ممكن في افضل ايام الله او من افضل ايام الله سبحان من جعل هذه الايام في الاشهر الحرم تتوسط هذا هذه الاشهر الحرم المتتاليه الثلاث ذو القاعده وذو الحجه والمحرم وكان الله عز وجل يعني يحيط بهذه الايام الفاضله افضل ايام عند الله عز وجل يحيط بها الاشهر الحرم يضعها يضعها الله عز وجل في منتصف في الاشهر الحرم حتى تدخل عليها وانت مستعد وانت قد تهيات في شهر من الاشهر الحرم العظيمه وهو ذو القعده وحتى اذا انتهيت منها استطعت بفضل الله عز وجل ان تحافظ على ما اجتباك الله به وما جنيت من هذه الايام الفاضله بعدها ولمده شهر واكثر فانتبه يعني تقدير ربنا عز وجل جل وحكمته ان هو يضع هذه الايام العشر في هذا التوقيت بهذا النسق له حكمه وله في عند الله عز وجل ثوابا عظيما فاحمد الله عز وجل انك انت يعني بلغت الاشهر الحرم اولا وسال الله عز وجل ان يرزقك ويبلغك هذه الايام العشر فاسال الله عز وجل لي ولكم التوفيق والسداد فيما نقول وفيما نسمع ونتعلم في هذه الدوره واسال الله عز وجل لي ولكم التوفيق والسداد والهمه العاليه في الاعمال الصالحه في العشر الاوائل من ذي الحجه انا فعلا يا شباب والله من دلوقتي ومن قبل كده على طول واحد بيفضل يدعي ان ربنا عز وجل يبلغه العشره ايام الاوائل من ذي الحجه زي ما كنا بندعي ان ربنا عز وجل يبلغنا رمضان انتبه لان دي افضل ايام الله افضل من رمضان سوى ليله القدر فقط لو خرجنا ليله القدر من رمضان تصبح هذه العشر افضل من ليله القدر والدوره دي احنا سميناها شعائر الله فشعائر الله عز وجل يعني يجب ان تعظم في قلوبنا زي ما مكتوب قدامكم في الايه تحت عنوان الدوره ذلك ومن يعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب حد يقدر يقول لي ايه هي شعائر الله عز وجل اللي ربنا عز وجل امرنا ان نعظمها وايه هي اعظم شعائر الله عز وجل بالمناسبه عارفين يعني ايه اصلا شعائر او شعيره يعني شعائر طبعا جمع شعيره وشعيره هي تسمى في اللغه يعني حاجه زي العلامه او العلم فالله عز وجل ايه يسمى بعض العبادات او سمى بعض الاعمال في شرعه شعائر يعني هي لها علامات عبادات معينه او اعمال معينه في ديننا سميت بالشعائر عمل معلومه واعمال لها علامات واضحه لذلك يسمى الشراع شراعا ويسمى مثلا ايه عرفت كلمه يشعر يعني يعلم وما يشعركم انها اذا جاءت لا يؤمنون يعني وما يعلمكم يعني انت يعني تعرفوا منين وطبعا العرب كتير بيقول في الاشعار ليت شعري من المحروم ومن المقبول يعني ليتني اعلم من المحروم ومن المقبول فدي الشعائر يعني ايه الاعلام او العلامات الواضحه في شرع الله عز وجل وهي عبادات مشهوره ومن اشهرها حاجات معينه فانا عايز اسيب لكم المجال يعني تشرحوا لي كده ايه اللي عندكم عن الشعائر لله عز وجل الحج ممتاز اعظم شعيره في هذا الوقت فع الاضحيه شع شعيره من شعائر عظيمه جدا في هذا الوقت فعلا ايهاني من شعائر الله عز وجل في هذا الوقت العيدين او العيدان تمام الوقوف بعرفه ما شاء الله عليكم الصوم شعيره طبعا عظيمه جدا والركن من الاركان الاضحيه قررت بس ماشي برض ما فيش مشكله جميله والاذان شعيره وتسمى شعيره الصلاه لان هي التي تعلم عن الصلاه او تاذن او توضح او تظهر وقت الصلاه فسمي الاذان شعيره لذلك تمام الجمعه والاذان والعمره والحج كل حاجه في رساله واحده ممتاز اللهم بارك كل ما جعله الله معلما لطاعته هو ده المعنى اللي انا كنت حاول اشرحه لكم اللهم بارك الجمله دي ظريفه جدا كويس جدا اللي انت كتبتها ماشي تعظيم حرمه ايام الاشهر حرم اه دي بقى دي مهمه وخطيره وهنتكلم عنها بعد شويه الذكر والتكبير والتحميد والتهليل كويس جدا ورمي الجمرات اللهم بارك تقريبا انتوا يعني غالبا حد تقريبا بيقرا من التفاسير فعلا في التفاسير اولا كلمه شعائر جت في القران اربع مرات واللي اربعه مرتبطين بالحج مبدئيا هو الشعائر مش بس يعني اركان الحج او اعمال الحج بل هي اوسع من كده لكن اعظم الشعائر واشهرها هي شعائر الحج ويقال في التفسير الشعائر كثيره واعظمها اعمال الحج من رمي ونحر وطواف وسعي ودعاء ووقوف بعرفه ووقوف بمزدلفه يقولون هذا في التفسير ف اشهر الشعائر هي شعائر الحج لذلك كلمه شعائر ترجو جت في القران مرتبطه بالحج اربع مرات وهو فعلا ده موسم الشعائر هو ده الموسم اللي احنا المفروض نستشعر الشعائر بتاعته بس عندنا هنا يا شباب مشكله ومعلش سامحوني قد المشكله دي يعني ا يعني تهيج بعض القلوب انا عارف وقد يعني تشعر بعض القلوب يعني بالشوق وهي ان مش كتير عندنا او مش كتير مننا يستشعر اا شعيره الحج يعني مش كتير يشتاق لهذه الشعيره انا عارف ان كتير بيشتق ليه انا فاهم بس اقصد ان في بعضنا بعيد عنه موضوع ان هو يستشعر هذه الشعيره وقد ايه عظم هذه الشعيره لدرجه ان الله عز وجل يذكر الشعائر مرتبطه بالحج وان المفسرون يذكرون ان الشعائر اعظمها شعائر الحج فما بالك ان ده يعني احنا داخلين على موسم ذي الحجه واعظم الشعائر شعائر الحجه فهل انت مستشعر ده هل انت مستشعر ان احنا مقبلين على عمل او على ركن من اركان الاسلام وعمل من اعظم الاعمال وشعيره من اعظم الشعائر عند الله عز وجل هل انت مستشعر ده؟ ده يجب تتفكر فيه اقعد كده مع نفسك وتفكر في ده عارفين مين يستشعر ده؟ اللي عنده همه عاليه اللي بالفعل مرتبط بالله عز وجل اللي بيمتثل لاوامر الله عز وجل ومنتظر فرج الله عز وجل واذنه ان يكون احد الحجيج او احد الوافدين لبيته في شعيره الحج ف المشكله دي بقى بتظهر عند بعضنا ان هو لا يستشعر ليه؟ لان عنده بعض تقدر تقول ايه؟ الكسل في الهمه او عنده بعض البعد او التقصير في سيره الى الله عز وجل مع انه لسه خارج من رمضان اللي فات ودي خدوا بالكم برضو الله عز وجل له حكمه في العمل ده عايزين نتفكر مع بعض في الموضوع ده نقطه كده مهمه جدا اا ازاي الله عز وجل يجعل ما بين رمضان وما بين موسم ذو الحجه او موسم الحج فقط شهر واحد اللي هو شهر شوال انتم عارفين الاشهر الحرم تبدا قص قصدي اشهر الحج تبدا من ايه من شوال فكان رمضان ينتهي يدخل على طول على شوال نبدا يعني اشهر الحج ثم ندخل على الاشهر الحرم واحنا بند ندخل على الاشهر الحرم دي يعني لسه خارجين من رمضان كتير مننا بيحس ان هو فتر ان هو كسول ان هو بعيد ان رمضان يمكن يعني اللي جيتان اللي اخذه من رمضان كان ثواب لكن هل خد تغيير فده ما بيحسش بيه قوي ويستشعر ساعتها ان هو كانه بعد ان هو كانه فتر يعني بعد او يعني كسل او او ركن فدي مشكله الفطور يا شباب مع اننا سبحان الله لسه خارجين من رمضان وبدانا الاشهر الحرم و ودخلنا عليها بس بعضنا ما استشعرش ده في قلبه ما استشعرش ان هو داخل على الاشهر الحرم لم يعظمها كما اراد الله عز وجل لنا ان نعظمها ولم يستشعر طبعا بالتبعيه شعيره الحج بلا شك زي ما كنا بنتكلم كده من شويه ف اصل المشكله فين؟ اصل المشكله هي دي اللي احنا عايزين نبحث عنها فين المشكله وفين حلها ده اللي احنا عايزين نبحث عنه مش دخولك على الاشهر والحرم ولا خروجك من رمضان بطريقه ما احنا عايزين في مشكله الفتور اللي حصل ده ليه انا خارج من رمضان بعد فتره اجتهدت فيها وبعد كده ادخل بعديها بكام يوم موسم جديد وادخل بقلب بعيد او قلب كثول ا عندنا مشكله في القصه دي مشكله الفطور فالنهارده ان شاء الله سريعا ومش هنطول عليكم باذن الله نشرع مع بعض ان احنا نتكلم عن مشكله الفتور دي ولعلها مقدمه كويسه جدا ونسال الله عز وجل يعني اللي انا ولكم التوفيق فيها ان احنا بسببها نبتدي نستعد استعدادا يعني قويا يرضي الله عز وجل ا لعشره ايام الاول من ذي الحجه طيب الفطور خرجنا من رمضان خرجنا من رمضان وجينا الاشهر الحرم فحصل لنا الفتور قصه الفتور دي هل موجوده في شرعنا موجوده في شرعنا ا كتير يعني ذكرت في الشرع كتير احاديث للنبي صلى الله عليه وسلم زي مثلا ايمان يزيد وينقص ا وزي الحديث اللي عايز اكلمكم عنه النهارده هو حديث الا ان لكل عمل ا شره ولكل شره فتره فمن كانت فترته فترته على سنتي فقد افلح وفي روايه فقد اهتدى ومن كانت فترته على غير سنتي او الى غير ذلك فقد هلك ده حديث النبي صلى الله عليه وسلم اقوله ثاني ان لكل عمل شره ولكل فتره فمن كانت فترته على سنتي فقد اهتدى او فقد افلح ومن كانت فترته على غير ذلك فقد هلك يعني ايه المعنى دوت زي ما مرسوم قدامكم كده في الرسم البياني التوضيحي اللي احنا عاملينه قدامكم ده ان الايمان يزيد وينقص عامل كده زي الموجه ا ان هي بتزيد تترفع لفوق جدا وتوصل لمراحل متقدمه ومراحل عاليه جدا ثم ينقص ده طبيعي جدا وده موجود وده النبي صلى الله عليه وسلم برده قاله في حديث سيدنا حنظله لو كنتم معي على ما لو كنتم يعني مع اهلكم يعني على ما تجدون معي لصافحتكم الملائكه لو فضل ايمانكم عالي اعلى درجه زي ما بتستشعروا معايا في في المجالس بتاعه النبي صلى الله عليه وسلم وما اعظمها من مجالس ويا بخت الصحابه اللي كانوا قاعدين في المجالس دي فلصافحتكم الملائكه فالايمان يزيد وينقص وجههم النبي صلى الله عليه وسلم لهذا المعنى وهو المعنى ده المرسوم قدامنا في في المنحنى اللي احنا راسمينه ده ان لكل عمل شره شره يعني ذروه او يعني اقصى نقطه يصل اليها العمل او اقصى همه تخرج منها اثناء العمل ولكل شره ولكل شره اعلى النقطه دي اكيد يحصل بعدها ايه فتره فتور طيب المقياس هنا ايه والعامل المؤثر هنا ايه اللي احنا نخاف منه هو نشوف الفتور راح فين فمن كانت فترته على سنتي يعني لازال لازال متمسك ب باصل الاعمال ولازال على سنه النبي صلى الله عليه وسلم لم يفرط فيها فقد اهتدى او فقد افلح ومن كانت فترته على غير ذلك نزل عن كده يعني فرت في الاعمال تماما اكيد طبعا المقصود بها اكثر الفرائض فقد يجد بعضنا وليس منا ان شاء الله من فرط في الفرائض نفسها فده فمن كانت فترته على غير ذلك فقد هلك فانتبهوا الله يبارك فيكم فالفتور موجود في في دنا في المعنى ده ف ما فيش مانع مقبول ان يكون في فور لكن احنا لازم نكون منتبهين لازم نكون مصحصحين نفهم نفهم احوالنا وناخد بالنا كويس جدا من احوالنا واحنا في انهي نقطه حاليا في المنحنى وناخد بالنا احنا اخرنا فين؟ نحط لنفسنا حدود كده. طيب الحكايه دي نعملها ازاي؟ نعملها بقى ان شاء الله بالخطوات اللي جايه دي نشرحها مع بعض. اول حاجه خالص عايزين نفهم بعض ال يعني نقط في هذا الحديث. النبي صلى الله عليه وسلم بيقول في الحديث ده ان لكل لكل عمل ايه شر او لكل يعني عابد او لكل عامل او لكل واحد فينا مسلم توهج وقوه وتلاقي في نشاط جامد جدا وتلاقيه دايما محافظ على تكبيره الاحرام ودايما السنن القبليه والسنن البعديه ودايما ورد القران مظبوط ويصحى من بدري ويقيم الليل يجي عليه وقت من الاوقات موسم من المواسم واجتهد كده فده موجود وده بيستشعر فيه العبد اكيد الانس بالله ويحصل في قلبه شغفا ويحصل في قلبه يعني ايمانا قويا يستشعر فيه فعلا القرب من الله عز وجل ده اول حقيقه واضحه وجليه في هذا الايه الحديث وكلنا لا ننكرها وكلنا مجربينها وب بنمر بها الحقيقه الثانيه ان النبي صلى الله عليه وسلم بينبهنا ان خد بالك ان الايمان اللي اللي جواك ده والقوه الايمانيه اللي انت مستشعرها دي هتقل ده منطقي جدا وحديث النبي صلى الله عليه وسلم زي اللي احنا كاتبين قدامكم ده الا ان الايمان لا يخلق في جوف احدكم كما يخلق الثوب يبقى الايمان يخلق يعني يبلى زي ما الثوب كده بيقدم وتلاقيه ابتدى بقى ينسل ويبتدي مثلا ايه ركبه البنطلون وقوع التيشيرت يبتدي يتقطع ده اسمه ايه يخلق يخلق طبعا دلوقتي بقت موضه احنا ما لناش دعوه بالموضه دي طبعا مش بتاعتنا بتاعه الغير مسلمين لكن انا بتكلم على ان لما الثوب يحصل له كده لما الثوب يبتدي يبقى متوسخ جامد والريحه فيه مش عارف ازاي ومحتاج بقى ينضف نعمل ايه نغسله فالنبي صلى الله عليه وسلم بيواجهنا في كده برده بيواجهك ان خد بالك ان القوه الايمانيه دي هتقل معاك فزي بالضبط الايمان الذي يخلق زي بالضبط الثوب الذي يخلق فانت محتاج تجدد ايمانك في الحديث كده فجددوا ايمانكم فان احنا محتاجين كل فتره نجدد ايماننا دي نقطه وقاعده لازم انا وانت نحافظ عليها خدوا بالكم ان شاء الله باذن الله ربنا عز وجل يوفقني ان انا اذكر لكم كم قاعده كده طول ما احنا ماشيين مع بعض القواعد دي يا ريت تبقى مكتوبه في حته كده على جنب نوت عندك على الموبايل ورقه عندك او ايا كان بحيث ان انت طول عمرك بتتحرك بهذه القواعد فمن من القواعد ان الايمان يزيد وينقص دي قاعده علشان ما حدش فينا يكون مثالي ويظن ان هو هيفضل طول عمره يعني ايه يتقدم يتقدم يتقدم دون نقصان ده يعني واهم ودي الفجوه اللي اتكلمنا عنها من شويه لكن الايمان يزيد وينقص دي اول حاجه ثاني حاجه ان الايمان محتاج يجدد الايمان محتاج يجدد دي ثاني قاعده علشان برده ما فيش حد فينا يظن في نفسه ان هو ان هو هيفضل طول عمره اعماله روتينيه لا لازم من فتره للثانيه تقف مع نفسك وقفه وقفه محاسبه وتجدد ايمان ايمانك او تجدد كمان نواياك في الاعمال عشان تاخذ ثواب اعظم طيب ا فدول نقطتين او حقيقتين في هذا الحديث ان الايمان هينقص بس محتاجين ننتبه هو ناقص معنا في انهي مرحله او هو في انهي مرتبه حاليا ووصلنا لانهي نقطه ومحتاجين نجدده ما نسبرش على نفسنا ما نسكتش لغايه ما ينقص ينزل عن سنه النبي صلى الله عليه طيب ا كويس جدا عايزين بقى نسال سؤال عشان نفهم برده استيعابكم للي انا قلته انا عاي عارف يمكن بتكلم بسرعه شويه بس استحملوني ان شاء الله تاخدوا على الطريقه دي والله المستعان اا بناء بقى على اللي احنا قلناه الكلمتين اللي فاتوا عايزين نقول ايه هي اكتر المظاهر اللي انت ممكن تعدي فيها بحياتك او في اوقاتك تعدي عليك بعض المظاهر يظهر عليك بعض العلامات او بعد بعض المظاهر من خلالها تنتبه لنفسك وتقول انا بدات افطر او ابتدى الفتور يتملك مني مين ممكن يقول لي ايه العلامات او المظاهر اللي تحدث من بعضنا تسبب او تبقى علامه او مؤشر على بدايه الفتور التفريط في السنن الله يفتح عليك احنا نقفل الدرس بقى خلاص طيب المهم التقصير في الاعمال الصالحه ممتاز ده بصفه عامه عدم التركيز في الصلاوي والبعد عن الخشوع الله يفتح عليكم اه عدم الاستشعار اللذه او الانس بالله عز وجل الانشغال بقى مع الامور الدنيويه ا وهكذا ا والكسر عن الطاعات لا احنا نقفل الدرس خلاص انتوا ما شاء الله عليكم هو ده فعلا اللي انا عايز اقوله طيب ماشي وقله ا قله او ايه التثاقل والكسل عن النزول للمسجد اوعى تعمل كده الله عز وجل يثبتنا جميعا واياكم خلوا بالكم الموضوع مش بايدينا بتوفيق ربنا عز وجل التقصير في الاذكار الله يفتح عليك التهاون في السنن برده قلنا من شويه وهو فعلا لفظ التهاون افضل من التقصير التهاون يعني قد يكون انت قدامك الاختيار تتهاون فيه بنفسك طيب البعد عن السنن ماشي مثل ا عدم انتظار الصلاه والتجهيز من الوقت اه يعني كنا في رمضان بنتجهز للاعمال من بدري للصلاه وهكذا ولكن بعد كده بعد رمضان ايه اللي حصل لما الاقامه تبقى تقيم ابقى بقى ايه اقوم اتوضى الله مستعان ربنا عز وجل يحسن اخلاقنا يا رب طيب التفريط في صلاه الجماعه قله ورد القران اللهم بارك لا خلاص احنا نقفل بقى يا عمر نقفل الدرس على كده الشباب عارفين كل حاجه اللهم بارك طيب اا والهمه فعلا طبعا تقل يجد في بعضنا يعني بعضنا قد يجد ده ان هو مثلا قدامه العمل لكنه لا يهم له او لا يعمله وهكذا طيب عدم الشعور بلذه الطاعه فعلا وده نستشعره كثيرا في الصلوات نخرج من الصلاه حتى ولا نذكر ماذا قرانا يعني ولا حول ولا قوه الا بالله اللهم اغفر لنا تقصرنا يا رب طيب واحد بيقول طبعا ايه انشغال انشغالنا بالدنيا باعمال الدنيا برده ده نقطه مهمه فعلا طيب الله يفتح عليكم بصوا يا شباب اللي انتوا قلتوه ده اللي انا هقوله برده ماشي بس يمكن انا هقوله لكم بطريقه منظمه شويه او هنقوله مع بعض بطريقه تدريجيه علشان يبقى كل واحد فينا منتبه لاحواله ويبتدي يقيس نفسه كل شويه على انا عندي فطور ولا ما عنديش فطور بدات في الفطور ولا ما بداتش في الفطور وبناء عليه لما يعرف ويستشعر ان هو بدا في الفطور يبتدي يعمل ايه بقى ياخد الخطوات اللي يجدد بها ايمانه صح كده زي ما احنا متفقين طيب يبقى خلونا نتكلم على اول مظهر واضح جدا من المظاهر اللي انتوا قلتوها بس زي ما قلت لكم احنا بس هنظمها في بعض الشرائح اللي جايه فاول مظهر من المظاهر دي هي مظهر قسوه القلب الواحد فينا يستشعر ان هو قلبه مش حاسس بنفس الاحاسيس اللي كان بيحسها في موسم اللي كان مثلا في رمضان على سبيل المثال اللي احنا ضربناه او قد يعني احدنا يجد في نفسه همه يوم او يومان او ثلاثه في بعض الاعمال قيام الليل ورد قران ثم يجد في بعض بعد هذه الايام يجد ان هو لا يستشعر اللذه اللي كان لسه مستشعرها اول امبارح يعني فقط وهكذا قد يجد بعضنا لذه في قراءته للقران وتدبر وخشوع وبكاء ثم بعدها ما فيش بيومين ثلاثه يستشعر ان هو بقى بيقرا القران سردا دون ان يستشعر ما فيه او دون ان يتدبره وهكذا والمشكله بقى الكبيره جدا اللي احنا كاتبينها رقم اربعه دي تبلد الاحساس حتى في مشاهد الموت ده مظهر كبير من مظاهر قسوه القلب النبي صلى الله عليه وسلم او بعض او لا ده ورد عن السلف ا من لم يكن الموت واعظا له فلا واعظ له يعني لو انت وصلت للمرحله دي وقلبك ماتحركش من الموت واحوال الموت والمقابر والاحتضار وما في الموت من احوال يبقى فعلا ده دليل على قسوه القلب وده بقى دليل او ده مظهر واضح جدا على الفتور وده اللي ربنا عز وجل بينبهنا منه اوعى قلوبنا تصل لهذا لهذا الموقف ثم قست قلوبكم من بعد ذلك فهي كالحجاره اوعى تصل او يصل قلبك ان يكون كالحجاره وتتركه انت كالحجاره حتى ان الحجاره يتفجر منها الانهار ويشقق فيخرج منها الماء وتخر وتهبط من خشيه الله ف اوعى تصل لهذا الايه المرحله او لهذه المرحله او يصل قلبك لهذه المرحله طيب ايهاني مظهر من المظاهر اللي برده هنتكلم عنها النهارده بعد مظهر قسوه القلب في مظهر بقى ايه الوحشه التي قد يجدها العبد بينه وبين ربه الوحشه دي يعني ايه؟ يعني مش عايز يتحرك للعمل يعني قدامه الدرس مثلا ومش عايز يطلع للدرس مش عايز يروح يحضر الدرس قاعد في المسجد والدرس بدا يقوم ويخرج ويمشي واحد من اصحابه قال له تعال نقرا مع بعض القران او تعال سمع لي او اسمع لك او نسمع حاجه او يسمع كده المقطع ده ما يعملش المقطع ولا يسمع ولا يبتدي يتجاوب معاه ده الوحشه التي قد يجدها بعضنا في قلبه او يجدها بعضنا في علاقته مع الله عز وجل يعني هو عارف ان الاعمال دي اعمال ترضي الله عز وجل والله عز وجل يراها منه ثم هو لا يفعلها او ان فعلها يفعلها بثقل او ان فعلها فعلها يعني فعلا روتينيا كده حتى يعني ايه يسقط ما عليه من فرائض فقط زي الصلاه زي اقرا قراءه القران وهكذا ولدرجه ان ممكن حد فعلا زي ما احنا كاتبين كده ممكن حد يرفع يديه يفضل يدعي مثلا دعاء طويل وفي الاخر يكتشف ان هو عمال ايه يسرد الدعاء اللي هو حافظه دون ان يستشعر ما فيه ولا ينتبه لقول النبي صلى الله عليه وسلم ان الله لا يقبل دعاء ان الله لا يقبل دعاء من قلب غافل لاه يعني احنا نصل للمرحله دي ليه وده مظهر عا عظيم ومظهر واض جدا من مظاهر الايه الفتور اول ما تجد في نفسك هذا طيب المظهر الثالث من مظاهر الفطور هو الاستهانه ببعض المنكرات او ببعض المكروهات والمشتبهات ودي نقطه خطيره يعني بعضنا دلوقتي حالا او بعضنا كان في رمضان قال لك انا مش هفتح اليوتيوب ولا هفتح الفيسبوك و ويغير نكبه التليفون لو سمع النكهه يقول لا النغمه دي اكيد حرام ويخليها مثلا حاجه كده ايه حاجه عاديه جدا روتينيه في التليفون ولا حاجه بحيث ان هو ايه يعني اي حاجه ولو فيها شبهه لا يفعلها وده يطلع من بعضنا كتير جدا في المواسم خصوصا ويجي بعد رمضان يوم واحد شوال تلايه هوب رجع لليوتيوب رجع للفيسبوك رجع للابكيشنز اللي شبهه دي ابتدى يعني ايه ياخد بقى يعني فرط في السنن زي ما كنا بنقول من شويه او انتوا كتبتوا بس انا بس مجرد بنظم لكم الامور يتخلى بقى عن الحذر في بعض الشبهات او في بعض المشاكل يبتدي كان زمان مثلا متجانب مثلا الكلام مع نساء او واحده متجنبه الكلام مع الرجال ثم مثلا بعض مواسم الطاعه تبتدي ايه ترجعاني تتكلم مثلا تقول بحجه ان مثلا معايا في الشغل اوه هي مثلا بتسالني سؤال اوه معايا في الكليه الكلام ده يبتدي يخرج مننا فبرده لازم نكون منتبهين اول ما تجد في نفسك هذا المظهر ظهر عليك ابتديت تتجرا ابتديت تتهاون ابتديت تقصر ابتديت يبقى في وحشه كده ويبقى في بعد او في يعني فعل للمكروهات اللي انت كنت مقر ومعترف بان هي مكروهات ف لا يقف مع نفسه واقفه ويجدد ايمانه ويجدد ايمانه اا فانتبه الله يبارك فيك في الموضوع ده بصوا يا شباب عايز اقول حاجه كده ملحوظه في كم ثانيه كده الملحوظه دي انا بقولها اللي اقرب الناس الي فبما اني بعتبركم انتوا برده من اقرب الناس الي فقول لكم ملحوظه فمش عايز حد ينكرها عليا لو يعني لو وجد فيها شيء في نفسي يعني هي موضوع ان مثلا في بلوه مبتلين احنا بها في زماننا ده موضوع الفيسبوك واليوتيوب والانستغرام وال اللي هي التطبيقات اللي اللي المفاسد اللي بتيجي من وراها اكت بكتير جدا جدا من اي مصلحه تيجي من وراها فاللي يعرفني و وبتكلم اكلم معاه وبحبه في الله وبحب يعني بعتبره قريب مني بنصحه هذه النصيحه اقول له حرمها على نفسك يعني ماشي بلاش تحرمها على بلاش كلمه محرمها لكن اقول له بلاش تعمل بلاش تبقى عندك اصلا التطبيقات دي ده مثال انا افتكرته معاكم دلوقتي وانا بتكلم معاكم عن عن الموضوع بتاع الاستهانه بالمكروهات والمشتبهات ممكن بعضنا يجي يقول لنا مين هيحرم اليوتيوب ليه بيتحرموا ما احله الله او كده فنقول ا مثلا انا ما بحرمش حاجه ماشي لكن انا بقول لك ان المفاسد اللي بتيجي من وراه مفاسد عظيمه جدا جدا والمصلحه اللي تيجي من وراه يسيره وقد تكون نادره فالمظنون عندك انت بتتبعه ولا تتبع الحقيقي او يعني الثابت فارجوكم يا شباب اللي فيكم يعني يسال الله عز وجل التقوى ويريد ان يتقرب الى الله عز وجل يترك هذه التطبيقات لله وم ومن ترك شيئا لله عوض الله خيرا منه والحمد لله رب العالمين انا النصيحه دي نصحتها لناس كتير في بعضهم رجع ويعني فعلا اداني تغذيه رجعيه فيدباك يعني على ان اللهم بارك وجد في ايمانه يعني قوه ونشاط عظيمه جدا كانه التزم من اوله فارجوك يا شباب ده ابتلاء العصر اللي احنا فيه ده التطبيقات اللي احنا بنحكي عنها دي طيب سريعا فاهم حاجه في الموضوع اتكلمنا عن ثلاث مظاهر مهمين مظاهر كبيره المظاهر دي يا شباب لو حد فينا وجدها في نفسه ارجوكم يبقى يعرف ويتحقق ويقر انه في ابتدى يحصل له فتور فيعمل ايه؟ يجدد ايمانه يجدد ايمانه ازاي بقى ده اللي ان شاء الله هنقوله بعد الاستراحه ونعمل شويه الحركات اللي بيعملوها في البرامج التلفزيونيه دي و ممكن ندي استراحه كده دقيقه او دقيقتين ونرجع ثاني نتكلم بقى نعمل ايه الفتره اللي جايه بعد ما نستشعر الفطور ولا حول ولا قوه الا بالله سلام عليكم نرجع يا شباب ا طبعا الناس ايه انا قلت لكم انا موضوع اليوتيوب والحاجات دي انا عارف هتقلب الناس عليا انا والله بحبكم في الله يعني هي نصيحه واللي عايز يقبلها يقبلها واللي مش عايز يقبلها براحته انا بس حبيت اقول لكم ان يعني فعلا يعني الحاجات دي اسباب لدخول النار ولا حول ولا قوه الا بالله يعني اجتنبوها بارك الله فيكم وفعلا والله العظيم من ترك شيئا لله اعوذ الله خيرا منها يعني كن على يقين من هذا قول النبي صلى الله عليه وسلم طيب سريعا نرجع تاني اا عايزين نتكلم بقى ايه نعمل ايه في حاله ايه ا الفطور عشان نعرف نعمل ايه في حاله الفطور لازم نتعرف على اسبابه يعني احنا دلوقتي عرفنا مظاهر الفطور ايه هي المظاهر اللي قد تظهر عليا وعلشان اعرف في نفسي ان انا في ايه فطور وقلنا ان احنا اول ما تظهر عنا المظاهر دي لازم نتحرك لازم ننشط زي الصحابي اللي كان في اول شريحه خالص عرضناها قصه الصحابي اللي راح للنبي صلى الله عليه وسلم فلازم في الحاله دي نتحرك لازم نتقدم نخرج من كل من كان في الضلاله فليمد الرحمن مده والعكس صحيح والذين لا تدوي اذا ده الله هدى او كده فاحنا محتاجين نهتدي نتحرك مفهوم طيب ف من اعظم اسباب الفتور ودي نقطه فاصله محوريه ودي بقى يعني تاخد بالك منها كويس جدا واياك تعملها او تقع فيها في يوم من الايام هو سبب الابتعاد عن الاجواء الايمانيه ابتعادك عن الاجواء الاجواء الايمانيه او اجواء الايمان او بيئه الايمان انتم عارفين يا شباب والله العظيم انا برده اللي فيكم يعني اعرفه وبتكلم معاه اقول له ايه؟ اقول له ادعي ربنا عز وجل ان يرزقك الصحبه الصالحه وان يرزقك البيئه الصالحه نقطه مهمه جدا وخطيره الشباب الناس اللي هم مثلا في بلاد غير مسلمه وهم صحبه صالحه مع بعض برده قد يجدوا في في انفسهم من قلوبهم وحشه ليه؟ لان ما فيش بيئه صالحه البيئه الصالحه دي يعني بيئه ايمانيه يعني مسجد طبعا اول ما تيجي كلمه بيئه صالحه اول حاجه تيجي في دماغك ايه المسجد احوالك ايه مع المسجد فده اول سبب من اسباب الفتور لو لقيت نفسك بتبعد عن البيئه الصالحه لو لقيت نفسك بتكسل تروح المسجد لو لقيت نفسك بتستعجل خروجك من المسجد لو لقيت نفسك مش قادر تقعد مع الصحبه الصالحه وبتحب تقعد مع الصحبه الثانيه اللي هي يعني فرفشه بقى قال يعني بتوع الصحبه الصالحه ما فيهمش فرفشه فيهم فرفشه والله بس يعني عايز يقول ايه ان الصحبه صالحه عندهم قواعد بتحكمهم ترضي الله عز وجل فلو لقيت نفسك ان انت مش قادر تلتزم هذه البيئه وعايز تخرج منها وعايز اعرف ان ده اول سبب من اسباب الفتور وبين قوسين كده ممكن يكون اول سبب من اسباب الانتكاس ولا حول ولا قوه الا بالله وشفناها طول حياتنا كتير نسال الله عز وجل ان يثبت قلوبنا ونسال الله عز وجل ان يشرح من كان معنا على الطريق يشرح صدورهم ثم انتكس يعني انسال الله عز وجل لهم الهدايه وان يردهم اليهم ردا جميلا رب العالمين فاول حاجه وخد بالك منها قصه الصحبه الصالحه دي وقصه البيئه الصالحه اللي هي ايه المساجد والصحبه اللي انت ماشي فيها شوف حتى الحسن البصري كان بيقول ايه بيقول اخواننا اغلى عندنا من اهالينا فاهلنا يذكروننا بالدنيا واخواننا يذكروننا بالاخره هو ده الفرق وفرق جوهري طيب ثاني حاجه ا يعني الاقصد يعني نخرج من من النقطه دي بايه نقطه نخرج من النقطه النقطه دي انك انت طول ما انت عايش حط دي برده قاعده كده عندك لازم تدور على الصحبه الصالحه والارض الصالحه والناس الصالحه اللي يعيشوا وسطهم وافتكر معايا قول حديث النبي صلى الله عليه وسلم عن عن الرجل الذي قتل 100 نفس العالم قال له ايه؟ قال له روح لارض كذا وكذا فان فيها قوما او اناس صالحون فاعبدوا الله معهم وجهوا هذا التوجيه يبقى اول حاجه يوجهه ليها صحبه صالحه ثم ارض بيئه يعني صالحه مفهوم او مكان صالح ما تنساش ابدا ان ده لو تخليت عنه في يوم من الايام مهما كانت التدعيات انا اسف مهما كانت الاسباب ومهما كانت الحجج ممكن انت تلاقي الشيطان يلقي في قلبك حجج وهي يقول لك بقى شوف اصل الكيميا مش ماشيه مع الكيميا اصل الشباب دول بحس كده ان انا مش فاهمهم قوي وما بحبش تهرجهم ومش عارف ايه وتلاقي نفسك مثلا في المسجد اصل انا عندي مشوار ولازم اصل انا هصلي دلوقتي في البيت لان الضروري عندي وتلاقيك بقى عمال تاخد حجج واهيه وتستحل هذه الحجج لنفسك وللاسف الشيطان عمال يستدرجك وانت مش منتبه فكويس جدا تنتبه تنتبه للايه؟ للاسباب دي طيب يبقى البيئه الصالحه ادي اول سبب من اسباب الفتور التخلي عن بيئتك الصالحه او او الصحبه الصالحه ثاني سبب هو انشغال بالدنيا ودي طبعا برده يعني في ظل الراس ماليه يعني البغيضه اللي احنا نعيش فيها للاسف يعني نعيش في مجتمع راس مالي بغيض اصبح المال هو كل شيء محور حياه الناس فينشغل بالدنيا انشغال رهيب وفعلا حديث النبي صلى الله عليه وسلم صدق رسول الله لما قال ما ذئبان جائعان ارسل في قوم ارسل في غنم بافسد لها من حرص المرء على المال والشرف فاصبح حرصنا على المال يعني ده سبب هلكنا سبب هلكنا عمالين نبحث عن الدنيا ونغرز في الدنيا جامد جدا ونلف في الساقيه ومش عارفين نخرج منها فالانشغال بالدنيا رهيب فانتبهوا بارك الله فيكم لازم تفرمل نفسك لازم تبقى ذكي شويه لازم تقتطع من من دنياك دي اوقات كتير ومواقف تؤثر فيها الله عز وجل ودينه وشرعه على هذه الدنيا البغيضه على هذه الدنيا الدنيه من اسمها حتى وعلى راي اللي كتب يعني حتى ويتنا بنجري ورا حاجات اساسيه ده احنا بنجري وراها كماليات وشكليات حاجه يعني مش ممكن ولا حول ولا قوه الا بالله فحرصنا على الدنيا ده سبب من اسباب الفتور وبين قوسين الانتكاس ان صح التعبير نسال الله عز وجل لي ولكم الثبات طيب يبقى احنا محتاجين نعمل في الدنيا ماشي نعمل في الدنيا قليل بما ينفعنا في ديننا بما يعني مثلا الواحد يشتغل علشان يعني يجد لنفسه ا او يدبر لنفسه قوته يومي ولا يتعفف ولا يسال الناس وهكذا فانت محتاج تاخد دايما نصيب من الدنيا صح فحتاج نصيب من الدنيا ما عنديش مشكله بس ده ما يطغاش على دينك وما يطغاش على اخرتك وده حديث النبي صلى الله عليه وسلم ا قال من كانت الدنيا هامه فرق الله عليه شبه وجعل فقره بين عينيه ولم ياته من الدنيا الا ما قدر لها ومن كانت الاخره هامه جمع الله عليه شمله وجعل غناه في قلبه واتته الدنيا وهي راغبه شوف حديث النبي صلى الله عليه وسلم من الاخر الخلاصه هتنشاكلب الدنيا الفقر هيجي لك ومش هيجي لك من الدنيا اللي انت مشكل بيها دي غير ما قدر الله لك والعكس صحيح هتنشكب الاخره الدنيا هتجي لك راغمه والله عز وجل يغني قلبك وده برض قول من برض قول سيدنا معاذ بن جبل كان يقول يا ابن ادم انت محتاج الى نصيبك من الدنيا وانت الى نصيبك من الاخره احوج وكان يقول ا ان بدات بنصيبك من الاخره يمر بنصيبك من الدنيا فينتظمه انتظاما ولكن العكس بقى لو بدات بنصيبك من الدنيا يفوت نصيب الاخره يفوت نصيب الاخره فانتبه طيب الله المستعان ايه ثالث حاجه عندنا مهمه جدا وخطيره ا برده من اسباب الفتور انتوا برده انا بقول لكم اللي انا اقوله ده دلوقتي انتوا قلتوه بس انا بس ايه منظمينه في الايه في الشرائح دي علشان ناخدها بالتدريج كده ثالث سبب خطير هو كثره الذنوب والمعاصي يعني مش بس انك انت يعني تكسل او انك انت تفرط في الاعمال او انت تستهتر بالاعمال لا ده كمان انت تفعل من الذنوب والمعاصي الكثير وتبتدي تغوص في الذنوب والمعاصي ذنب ورا ذنب بادعاء ان ممكن يكون الذنب ده صغير او انا يعني يعني نفسي غلبتني او او ادعاءات كتيره فالذنوب دي تتراكم عليك وتصبح رانا على قلبك فايه فتفطر وتنتكس ولا حول ولا قوه الا فنا مش عايزين نعمل كده احنا عايزين ايه دايما نكون مصحصحين دايما نكون واخدين بالنا جدا من احوالنا ذنوبنا دي لازم اول باول نرسلها انا وانت عارفين ان احنا مش هنبطل ذنوب ان احنا مجبلين على كده الله عز وجل جبلنا على حب الشهوات ف فالله عز وجل يريد منا ان يرى منا بعد الذنب بعد الذنب يرى منا سرعه توبه وسرعه استغفار وهكذا ف كل شويه لازم تفرمل نفسك لو كل ما توب بدري كل ما الفتور اللي عندك يعلى بسرعه ودي نصيحتي ليك ولاي حد توب بسرعه توب بسرعه ماقولكش هتبطل تووب تماما لا بقول لك توب بسرعه افتكر الجمله دي تتوب بسرعه يبقى توب النهارده وانت عندك ذنبين ثلاثه احسن لما تتوب بكره وانت عندك 10 ذنوب توب النهارده وانت عندك ذنبين ثلاثه احسن ما تتوب بعد بكره وانت عندك 100 ذنب وهكذا يبقى الت تووب وتستغفر بسرعه لان الذنوب دي هي اللي بتعيقك عن سيرك الى الله عز وجل رابع حاجه من اسباب الفتور ا ان للاسف غياب القدوه فالقدوه دي في حد ذاتها بتخلي الواحد ينشط في العمل ويخلي الواحد يعني يلتزم السير ويثبت عليه لان عارف ان اخره الطريق ده النجاح والفلاح وال الجنه زي ما فعله السابقون زي ما سار فيه السابقون من السلف الصالح والقدوات العاليه فنقطه القدوه دي برض تغيب عن بعضنا ولا يعني اكون مخطئ ان قلت ان هي تغيب عن اكثرنا اغلبنا ما عندوش قدوات فدي نقطه يا اخوانا خطيره جدا جدا لازم برده وانت عايش حياتك هنا في الدنيا يكون لك قدوه طبعا اعظم القدوه وافضلها عند الله عز وجل هو النبي صلى الله عليه وسلم بلا شك لكن يعني لوجود شيء من الخلل في قلوبنا وعقولنا فقد يعني يجد بعضنا يعني ايه اثر او قدوه في غير النبي صلى الله عليه وسلم ما فيش مشكله وان كانوا هم نفسهم كانوا يتبعون النبي صلى الله عليه وسلم فهي هي هي اتباعا ايضا لنبي صلى الله عليه وسلم فانت تتبع قدوه حتى وان كان يعني ان كان غير النبي صلى الله عليه وسلم لكنه هو القدوه دي نفسها يتبع النبي صلى الله عليه وسلم ويكون يكون مشهور عنه هذه القدوه الصلاح والورع وطبعا احنا لا نقتدي بمن هو حي ونقتدي بمن هو مات بلا شك دي جمله مهمه جدا ما تنساهاش ابدا و برض هنتكلم يمكن او نشير اليها بعد شويه طيب خامس سبب من اسباب الفتور يا شباب ممكن الواحد يتعرض لها او يفعلها بنفسه هو ايه الافراط في المباحات الافراط في المباحات كثره الكلام اللغو تقسي القلب النبي الله عز وجل يقول قد افلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون والذين الذين هم عن اللغو معرضون العنوان بيقولوا ربط اللغو بالخشوع في الصلاه لانه اكثر اسباب البعد عن الخشوع هو اللغو فكثره الكلام طبعا تقسل القلب واحنا كلنا نرجع نشتكي ان احنا في الصلاه لا نجد قلوبنا وده الكلام حرام ولا حلال مباح فكثره الكلام بالمباح ده يقس القلب حافظ على لسانك حاول ما تتكلمش غير على القد بالظبط اجتهد مش هقول لك انت من يوم وليله هتصبح تماما زي السلف الصالح مش هتعرف تعمل كده لكن شيئا فشيئا حاسب نفسك حاسب نفسك كل يوم او كل فتره في اليوم انا الفتره اللي فاتت دي القاعده اللي قتها من شويه مع اصحابي دي اتكلمت قد ايه وكلمت الكلام مهم ولا مش مهم كلمت كلام مفيد في مزان حسناتي ولا في ميزان سيئاتي وهكذا حتى شوف اهل النار بيقولوا ايه لما دخلوا النار و وكنا نخوض مع الخائضين يعني يتكلموا على طول وايه يخوضوا ويخوضوا وخلاص في اي حاجه مباحه بقى وكده طيب كثره الطعام طبعا يعني شر ا شر وعاء تملاه المعده و وبيت الدا داء المعده وطبعا تثقل عن العباده بلا شك الطعام فبرض ان قللت في طعامك ا واخذت في ذلك نيه وتركت الطعام لله عوضك الله خيرا منه الحاجات المباحه دي نقلل منها نقلل منها ننتبه اليها جدا كثره النوم بلا شك يعني تورث كسلا رهيبا وشوف حتى الصحابه كانوا يعني ايه نومهم يسير والسلف الصرح هكذا نومهم يسير بما يتق قووا به على العباده ما كانوش بيناموا زينا كده عشان يعني خلاص بقى بيحبوا النوم والنوم سلطان والكلمتين اللي احنا خايبين اللي بنقولهم دول لا ده هم عشان يتقووا على العباده كثره الخلطه يعني لا حد لمفاسدها فعلا يعني الاختلاط وكثره الاختلاط بالناس يعني انا لله وانا اليه راجعون مش عارف اقول ايه الصراحه يعني اكيد كلنا مستشعرين هذا نسال الله عز وجل ولكم الثبات طيب ادي يا سيدي بعض اسباب اللي تؤدي بنا الى الفتور اللي احنا قلناها اللي فاتت دي اتمنى تكونوا سجلتوها ورانا وان شاء الله برده اكيد موجوده معانا ان شاء الله في الملخص اللي بنرسله بعديه بعد اللقاءات طيب كل الكلام اللي فات ده كلام جميل جدا كلام جميل كلام معقول ما اقدرش اقول حاجه عنه فعايزين نرجع بقى ونخش على نعالج ازاي المشكله دي انا يا عم مقر بكل اللي انت بتقوله فيه دوت وانا مصدقك وابصم بالعشره على كده وحاسس الكلام اللي انت بتقوله ومستشعره وفعلا حاسس ان انا ما بتقدمش وان انا اللي مكسل وان انا اللي مفرط وبفعل وافعل كل الاسباب واخذ الاسباب اللي تؤدي للفطور لكن اعمل ايه اتصرف ازاي اتحرك ازاي ابدا ازاي زي ما النبي صلى الله عليه وسلم عمل كده مع الصحابي اداله الايه المعول او اداله القدوم وقال له روح احتطب وحطه على اول الطريق عايزين نحط بعض كده ونتكلم مع بعض في العلاج نتحط على اول الطريق عشان نعالج مشكله الفتور دي يا شباب ايه هي بقى ايه اهم يعني او علاج الفتور دي نعمله ازاي ازاي الاول ممكن اسمع منكم في 30 ثانيه كده ايه يعني في وجهه نظركم قد يكون علاجا للفطور هو اكيد يعني برده بديهيا كده عكس اللي احنا قلناه من شويه من اسباب الفطور بس يعني عايز اعرف منكم انتم ايه الحاجات اللي بتلمس قلوبكم الالتجاء الى الله عز وجل بلا شك الله يفتح عليك انا يعني مبسوط بك يا مجدي الصراحه اكلم معاك في الاخر في الموضوع ده طيب والدعاء هي الالتجاء وانا برده هتكلم في الموضوع ده في الاخر وانا بصراحه يعني مؤيد كلامكم 100% الاستعانه بالله اولا كل الكلام ده ممتاز هو ده نفس الثلاثه دول مع بعض نفس الحاجه طيب كثره الجلوس في المساجد بيئه الايمان الله يفتح عليك يا يوسف الرجوع للبيئه الايمانيه فورا ممتاز جدا صحبه الصالحين عبد الله جامد جدا ما شاء الله عليك سرعه الاستجابه والامتثال ممتاز ما شاء الله عليك التوبه وكثره التوبه وكثره الاستغفار ما شاء الله عليكم يا شباب طيب احنا نقفل الدرس على كده بقى اا طيب وحدنا يعني استدل بالايه واصبر نفسك ممتاز جدا اه كسر الحجز والاقبال فلاقتحم العقبه الله يفتح عليك ممتاز يا محمد ومجالسه الصالحين وعدم صحبه البطالين وكثره الذكر بصفه عامه سواء بلا حول ولا قوه الا بالله او غيرها ومحاسبه النفس محاسبه افتكار انا مععرفش مين اللي كاتب محاسبه بس اهم حاجه انا بحييك على الكلمه دي ان لازم يعني بيفرق واحد من التاني مين بيحاسب نفسه ومين ما بيحاسبش نفسه ودي نقطه خطيره طيب خلاص عشان انا بس مدور عليكم النهارده وعايز اختصر كلامكم والله العظيم ممتاز جدا بس خلينا نخش على طول في الاسباب اللي احنا كاتبينها معانا في الشرائح دي طيب من اول اسباب يا شباب اللي انتوا قلتوها نفسها برده وانا بس هرتبها اهم او من اهم الاسباب مش هو اهم الاسباب لكن هو من اهم اسباب علاج الفتور هو ايه؟ الصحبه الصالحه مصاحبه الصالحين وخد بقى الجمله اللي هقولها لك دي وهتخضك وتصاحب الصالحين الاحياء منهم والاموات اوبا اقفش يا ريس الناس دي بتاعه قبور وبتاعه ناس مقبورين وهم دول اللي بينكروهم لا احنا ما بنعملش كده ما لناش دعوه بالاموات دول انا ما بقولكش الاموات اللي هم تروح يعني تتمسح في القبر وتيجي تسال من في القبر وهكذا لا انا بقول لك الاموات اي يبقى ليك قدوه من من مات زي ما قلت لكم من شويه القدوات وقلت لكم هشير اليها بعد شويه ان احنا لازم نصاحب الصالحين من الاحياء اللي احنا عايشين معاهم دلوقتي يبقى هم صحبتنا الصالحه نتحرك معاهم وتاني حاجه يكون لنا صحبه اي قدوه من من مات على الجده وعلى الطريق ونحسبه من الصالحين مات على سنه النبي صلى الله عليه وسلم ومات على طاعه وهكذا بنعرفهم ازاي لهم اثر موجود اللي هو الكتب بتاعتهم والسير بتاعتهم ففكره ان انت دايما يبقى ليك تفاعل مع سير الصالحين السابقين دي مهمه جدا وخلوني اخدوا ده واجب عملي زي ما احنا كاتبين تحت كده لازم انا وانت يكون لنا واجب عملي اسبوعي ومعلش يعني هقول شهري لو حد فيكم يعني يجتهد معايا يكون يقرا في سير الصالحين عندك كتب كتيره جدا بقى يعني قصص من حياه الصحابه قصص من حياه قصص من حياه التابعين او ا مثلا حتى العظماء المئ كتاب جديد وجميل جدا بتاع الجهاد الترباني وهكذا هتلاقي في كتب كتيره جدا بتتكلم عن عن السلف وقصص الصالحين يعني جميل جدا في طبعا كتب عظيمه وكبيره وضخمه بس انا بتكلم على المستوى بتاعنا دلوقتي قصص من حياه الصحابه او قصص من حياه التابعين بتاع عبد الرحمن وافه الباشا او حتى قصص من حياه الصحابه بتاع الشيخ احمد فريد او ا برده هتلاقي ا قلنا العظماء المياه طيب يبقى لازم نبقى كده ودايما بقى ووسطنا وسط الاحياء يبقى الصحبه الصالحين دي صحبتنا دي دايما صحبه صالحه في شغلك في بيتك في في كليتك في المسجد بتاعك هكذا ما ينفعش ما ينفعش يبقى صاحبي وانتيمي والراجل اللي انا بحب افضفض معاه واللي انا بحب بقى ما اكون في مشكله اتكلم معاه واشرح له مشكلتي واخد رايي وهكذا ما ينفعش يكون دول مش صالحيناني اقولها اني معلش ما ينفعش يكون الراجل اللي انا بحبه جدا وباخد واخد عليه وبفضفض معاه واشتكي له همي واخد رايه وادخل بيتي بيته ويدخل بيتي والحاجات دي ماينفعش ي دول مش صالحين ما ينفعش يبقى ناس عاديه ما ينفعش يبقى الصالحين في حياتي ناس يعني بتعرض اليهم في شيء من يوم يسير لا ما ينفعش الاصل ان انا عايش وسط الصالحين ده الاصل تمام يبقى دوت دايما ايه يعني ايه حاجتك دايما انت بتدور على الصالحين في شغلك وفي بيتك و في مسجدك في منطقتك وهكذا يبقى ما تنسوش الواجب العملي دوتاني حاجه من اسباب ان شاء الله يعني علاج الفتور ا دوام المراقبه والمحاسبه ودي انا قلتها في جمله من شويه اا في جمله ايه؟ في جمله ان الفرق اللي بين واحد متدين كويس واحد متدين مش كويس بلاش مش كويس واحد متدين يعني تدينه ضعيف الفرق الجوهري ان شاء الله يكون في محاسبه النفس هل هو بيحاسب نفسه ولا ماحاسبش نفسه هل هو عارف هو بيعمل ايه كل يوم ولا مش عارف هل هو عارف هو بيعمل ايه كل شويه ولا مش عارف طب دي يعرفها ازاي انا وانت للاسف قلوبنا وعقولنا اضع ضعف من ان احنا نفضل نحاسب نفسنا كل شويه نتذكر ما فعلنا خلينا نق ونلجا الى الله عز وجل و ويعني ايه يعني نقول لربنا عز وجل احنا ضعف في ده فنعمل ايه نستعين ببعض الاسباب اهم سبب من الاسباب من وجهه نظري مجرب يعني جربناه كتير ومع ناس كتير وعلى مراحل كتيره عمريه زامنه فاقته يعني وما شاء الله كان سبب كبير جدا باهر يعني النجاح كان هو محاسبه النفس الجدول المحاسبه يبقى ليه جدول المحاسبه الجدول ده بيتملي كل يوم لو ما اشترطتش على نفسك كل يوم او ما التزمتش ان انت تحاسب تحاسب نفسك يوميا في جدول المحاسبه يبقى انت كده ما بتحاسبش نفسك او مش هتكمل انا بقول لك من دلوقتي هو مش هتكمل فارجوك التزم جدول المحاسبه وحط له وقت في يومك انا كل يوم هفتح الجدول واكتب اعلم فيه كل يوم مثلا بعد صلاه العشاء كل يوم بعد صلاه الصبح كل يوم ما تقولش لما هبقى افضى او لما افتكر ما تعملش كده يبقى عندك كده زي ريمايندر كده على الموبايل اول ما يتم تفتح جدول المحاسبه ويكون حتى ابليكيشن عندك على ايا كان وتعمل تحاسب نفسك يبقى محاسبه النفس دي مهمه جدا ليه بتخليك دايما مراقب نفسك عشان انت عارف انت بعد شويه هتملك جدول فانت طول اليوم عمال تشوف انت عملت ايه عملت ايه عملت ايه فتلاقي دايما المراقبه معاك طول الوقت وتلاقي دايما فكره ان انت تستدرك ما فاتك او تستغفر على ما قصرت موجوده معاك طول الوقت فهتنجح نجاح باهر باذن الله يبقى الواجب العملي الثاني يا شباب المحزن ثالث عمل نفعله عشان ا نخرج من الفتور هو تدبر القران ودي نقطه خطيره نقطه خطيره الله عز وجل جعل القران يا شباب شفاء لما في القلوب شفاء لما في القلوب وننزل من القران ما هو شفاء ورحمه للمؤمنين و فله عز وجل عز وجل سمى القران شفاء واحنا كلنا نشتكي قسوه القلوب وكلنا نا بنشتكي ضعف القلب فنعمل ايه؟ نستشفي بالقران طب ازاي برض استشفي بالقران يكون ل يعني لازم يكون ل ورد كده مع القران تدبرا مش قراءه تدبرا فيجب ان يكون ل ورد تدبر مع القران ولو ايه ولو ايه واحده يعني لازم تحط في جدول المحاسبه بتاعك ورده التدبر للقران تقرا في التفاسير مثلا فتفتح الكتاب وتقرا تتدبر ايه معنى بس تشوف ايه اكثر الايات اللي لمست معاك كده وتستشعرها وتفتكرها وتبتدي تبتدي تقرا في تفسيرها وتفهم معناها كويس جدا وتصلي بها كتير وتدندن بيه كتير اثناء يومك علشان تزرعها كده وتفهم معناها وتطبقه عمليا في حياتك يبقى ورد القران تدبرا عمل من اعمال جدول المحاسبه ان شاء الله تحطه في حياتك طيب رابع سبب من اسباب علاج الفتور هو كثره ذكر الله عز وجل الذاكرين الله كثيرا نذكر الله عز وجل ذكرا كثيرا والقران قصدي وفي القران دائما اتى الذكر او الامر بالذكر دائما دائما ياتي ذكرا كثيرا فعايزين نلتزم هذا يكون لنا ذكرا كثيرا طب افرض كثيره دي يعني قد ايه كثيره دي نسبيه تخترف من واحد للتاني في بعضنا اصلا مقصر في الذكر تماما ده يعمل ايه ده يبدا بالذكر الاذكار المقيده يلتزمها ويحافظ عليها ويجتهد فيها جدا وما يفردش فيها ابدا ده يبتدي يعمل كده طيب اللي عامل كده بالفعل ومحافظ على الاذكار المقيده يعمل ايه؟ يبتدي بقى يكون ليه ورد من الاذكار المطلقه ويحط نفسه ورد يسير لو هو لسه ما بداش يحط نفسه ورد يسير ويحطه في جدول المحاسبه ورد الاذكار عملته ولا ما عملتوش سواء بقى ذكر مثلا 100 مره 200 مره 300 ايا كان على حسب مستواك طيب انا واحد من الناس اللي مثلا بعمل ذكر مطلق طب اعمل ايه ازود وهكذا تمام يبقى ذكر الله عز وجل ذكرا كثيرا ده انتوا قلتوه بنفسكم ومقرين بيه انا عارف هو اسبا سبب كبير من اسباب علاج الفطور وطبعا ذكر الله عز وجل ده اا ياتي وراها على طول او جزء منه وده بقى الكريزه اللي على الاسباب باب بتاعه علاج الفطور اللي انتوا قلتوه كلكم وانا قلت لكم كلكم انا مبسوط بيكم وهنرجع لهاني بعد شويه هو الدعاء الدعاء والحاجه اقول لك اول حاجه تعملها الدعاء الدعاء والاختصار بين يدي الله عز وجل اظهر ما في قلبك اخرج اخرجه لله. عارفين يا شباب هقول لكم على حاجه ده سر هو مش سر ولا حاجه يعني اقول لكم على نصيحه نصيحه كبيره جدا الله عز وجل يحب ان يرى منا ما في قلوبنا نخرجه ونظهره له حتى لو كان ما في قلوبنا يعني في شيء من السوء لكن تظهره له حتى تتخلص منه وتظهره له بادب تظهره له بادب ودي نقطه مهمه وخطيره يعني واحد مثلا مبتلى ان هو بيحب مثلا النظر الى النساء واحده مبتليه بان هي مثلا ايه ا بتحب تتكلم عن عن غيرها فدول يعملوا ايه ده يرفع ايده لله عز وجل يقول يا رب انا بشتكي لك ما في قلبي بشتكي لك ما في قلبي انا بحب النظر للنساء انا بحب مثلا الكسل انا بحب اتكلم عن اخوات مثلا في ظه في في ظهره انا بف ببقى قاعده في المجالس بحب اتكلم كتير انا ببقى مثلا لازم عندي شيء من الكبر انا ببقى النقطه دي خطيره النقطه دي لما انت تعترف ده بده الى الله عز وجل وتظهره تخرجه كده من قلبك قال الله عز وجل فيهم واخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحا واخر سيئا يبقى النقطه دي خطيره يا شباب ان احنا نخلط ان احنا لو عندنا ذنوب او معاصي نظهرها لله عز وجل ونعترف بها حتى نسال الله عز وجل الاعانه عليها وان يغفرها لنا دي اهم حاجه في الموضوع اهم نقطه في الموضوع في انك انت تتخلص من الفتور وتنشط وتعود الى الله عز وجل ويردك اليه مردا جميلا وانك انت تنكسر بين يدي الله عز وجل وتقر له بتقصيرك وتفريطك واستهطارك وبذنوبك وبتجرؤك وبتعديك للحدود تقر الى الله عز وجل بده تجدها تجد له لذه في قلبك وحلاوه وتجد بعده مباشره وانا اعي ما اقول تجد بعده مباشره فرجا من عند الله عز وجل وفتحا وايمانا وقوه وكانك انست بالله عز وجل وتانس به فعلا سبحانه وتعالى فارجوكم ده واجب عملي في اليوم كذا مره الدعاء الدعاء والافتقار اتكلم مع الله حتى ولو بالعاميه يا سيدي لو بالعاميه بس بادب لغايه ما تتعلم اللغه العربيه اللي هي افضل شيء يبقى لو حتى بالعاميه تقول له يا رب خد بايديا يا رب يا رب انا ضعيف يا رب نفسي اقوم اصلي قيام الليل بس النوم غالبني يا رب انا ضعيف ومش قادر احافظ على ولد القران يا رب انا مش قادر احب القران انت اعترف بكده قول له مش قادر احب الصلاه بدخل الصلاه واخرج منها ومش فاهم حاجه ان شاء الله تقول له الكلام ده بالعاميه بس تري الله عز وجل ما في قلبك هذا وتعترف به ياخذ بيدك وهي دي الخطوه اللي انت خدتها وهي دي اللي انت خرجت منها من الضلاله واصبحت تلتمس الهدايه وهكذا انتبه للنقطه دي الله يبارك فيك ودي احنا خليناها في الاخر وانا كده ان شاء الله خلصت اخر الاسباب وكنا متعمدين نخلي نقطه الدعاء دي في الاخر لان دي اكت واخطر نقطه في الموضوع اللي يبعدك عن الفتور ويقربك من الله عز وجل انك انت تدعي ربنا عز وجل كثيرا واستاذنكم يعني في الاخر بعد ما خلصنا يعتبر والحمد لله يعني ما اظنش ان شاء الله يكون لكم اسئله بس يعني انا بصراحه عشان طولت عليكم ومحرج منكم جدا جدا سامحوني كنا عايزين يعني ايه ا ندعو كم دعاء كده نسال الله عز وجل بهم يعني الهدايه لكن ممكن نسيب لكم فعلا فعلا انا 30 ثانيه بس عشان احنا طولنا خالص سامحوني 30 ثانيه دقيقه ولا حاجه اللي عنده اسئله ممكن يقولها بسرعه وبعد كده ندعي ربنا عز وجل في اخر المجلس ده عسى الله عز وجل ان يقبلنا ويقبل منا ازاي احافظ على ورد الدعاء ابسط شيء خالص لازم اتعلم ادعيه السنه اجمل شيء ادعيه القران والسنه هات لكتاب من كتب كتيبات الادعيه ابتدي احفظ الادعيه شيئا فشيئا ما لازم تحفظها كلها مره واحده ابدا احفظ الادعيه شيئا فشيئا ادعيه القران وادعيه السنه لو التزمت دول فتره طويله في حياتك تجد فرجا قري يعني تجد بقى ايه سعه وايمان وقوه تمام ا طبعا قراءه القران بتدبر وده الواجب العملي اللي احنا قلناه اا طيب ازاي مش معنى سيدنا عمر ماشي عايز تبقى شخصيتك زي شخصيه سيدنا عمر لا اذا ربنا عز وجل يجعل شخصيتك تبقى شخصيه صالحه ليعلي شخصيه سيدنا عمر لا تنطبق على احوالك او ما تنطبقش مع سماتك الشخصيه فما تستفيدش بها فقد يكون احدنا يعني يجد في شخصيه او شخصيته تبقى اقرب الى الله عز وجل لو كان مثلا زي شخصيه سيدنا خالد بن الوليد او مثلا سيدنا مثلا ابي ذر اولا سيدنا مثلا ابو بكر وهكذا ماشي شرح ادعيه السنه مهم طبعا عشان تبقى فاهم الدعاء يبقى انت تسمع يعني تبتدي تتعلم الادعيه ومش تتعلمها يعني تقراها بس وتدعي بيها وكده لا ستدعي بيها ازاي ان الله لا يقبل من قلب غافل لاه فانت لازم تكون فاهم معنى الدعاء اللي انت بتقوله فارجو في كتيبات الادعيه تبتدي تفهم بس معانيها او شرح شرحها يعني طيب افضل وقت للدعاء طبعا اوقات اجابه الدعاء كتيره فالتمس اوقات اجابه الدعاء افضل من الوقت اللي انت تخصصه لنفسك طبعا سوره الاك من الليل بين اذان والاقامه وقت نزول المطر بين يعني في السجود واقر ما يكون العبد من ربه هو ساجد فاكثروا فيه من الدعاء وهكذا فاعمل كده بعمل جدول المحاسبه وانسى اعلم فيه طبعا بتنسى تعلم فيه وانا قايل كده ده بسبب ايه ان الجدول نفسه مالوش ورد يومي عندك وانت مش محدد له دقيقه بعينها الساعه 1035 هملك جدول كل يوم انا بدي طبعا مثال غريب شويه عشان بس انبهك لده يبقى لازم تحط له ساعه بعينها بعينها كده بعد صلاه العشاء كل يوم وانا قاعد في المسجد كده مش هقوم غير ومعايا الجدول وهملاه سواء على الموبايل او في ورقه تمام غير كده مش هتملاه انا بقوللك يعني عشان اجيبلك الله المستعان ا الوحده طبعا دي خطيره ما ينفعش واحد يمشي لوحده خالص ا دي يا شباب نقطه مهمه نقطه محوريه وفارقه لازم تكون وسط صحبه لازم فدور على صحبه دور على حل اي حد فينا بيشتكي الوحده سواء ظروفه الاجتماعيه ادت به لده لازم يدور على حل يبقى مثلا يبقى اخره يباد في الليل يعني خلاص يروح البيت بس ينام لوحده لكن الصبح بالنهار في مثلا مجالس مع اصحابه في في حلقات في ما ينفعش يعيش لوحده ولو استطاع يروح يعيش مع قرايبه يفعل كده والنبي صلى الله عليه وسلم نهى ان يبيت المرء منفردا وهكذا ما ينفعش انما تاكل الذئب من الغنم القاسيه ما تنفعش تعمل كده ابدا القاسيه بالصاد اا ماشي جدول المحاسبه ان شاء الله هنبعته لكم على القناه واكيد يعني هيكون لكم لينك ان شاء الله في جداول فيها في كذا مراحل او جدول ليها كذا مرحله هنبعت لكم المرحله يمكن الوسطانيه او حاجه الشباب ان شاء الله هيديكم الجدول ده باذن الله طيب الله المستعان احب العمليه الى اضقل الله يفتح عليك ما شاء الله عليك يا عمر يعني لو فينا يفقه هذا الكلام ارجوكم تلتزموه ما حدش يست ما حدش يستعجل وما حدش يقول عايز اعمل كل الاعمال مره واحده خليك منطقي واعمل الاعمال سنه ا وداوم علي واحبي اعملي الله ادوامها ازاي تقاوم الشهوه ان شاء الله تجدها معانا في الدوره بقى عشان ده موضوع كبير الله المستعان اسال الله عز وجل لي ولكم الهدايه والتوفيق فنسال الله عز وجل لنا الهدايه والتوفيق جميعا اللهم اغفر لنا ذنوبنا واسرافنا في امرنا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين ربنا اغفر لنا ذنوبنا واسرافنا في امرنا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين ربنا اغفر لنا ذنوبنا وكفر عنا سيئاتنا وتوفنا مع الابرار ربنا اغفر لنا ولاخواننا الذين سبقونا بالايمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين امنوا ربنا انك رؤوف رحيم اللهم اهدنا في من هديت وعافنا فيمن عافيت وتولنا في من توليت وبارك لنا فيما اعطيت وقنا واصرف عنا شر ما قضيت يا رب اهدنا في من هديت اللهم اهدنا في من هديت اللهم اهدنا في من هديت يا ربي نسالك باسمك الهادي ان تهدنا في من هديت خذ بايدينا واهدنا في من هديت وعافنا في من عافيت اللهم عافنا من الذنوب والمعاصي وعافنا يا رب من ران القلوب وعافنا يا رب من كل سوء ومكروه وشر وعافنا يا رب من كل خلق سيء اللهم خذ بايدينا ونواصينا اليك وعافنا في من عافيت وتولنا في من توليت يا ربي انت العزيز ولا اعز منك وانت يا ربي على كل شيء قدير فانت تقدر ان نصبح ان تجعلنا نصبح من اوليائك فتولنا في من توليت تولنا في من توليت وبارك لنا فيما اعطيت وقنا واصرف عنا شر شر ما قضيت اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك اللهم يا مصرف الابصار صرف قلوبنا على طاعتك اللهم انا نشكو اليك ضعف قوتنا وقله حيلتنا اللهم انا نشكو اليك ضعف قوتنا وقله حيلتنا اللهم انا نشكو اليك ذنوبنا وتقصيرنا ونشكو اليك تفريطنا ونشكو اليك استهتارنا ونشكو اليك يا رب تعدينا للحدود ونشكو اليك يا رب تمادينا في الذنوب والمعاصي ونشكو اليك يا رب جهلنا ونشكو اليك يا رب قسوه قلوبنا وطول امالنا وفساد اعمالنا فنعم المشتكى اليه انت يا رب يا رب نلتجئ اليك ونفتقر ونخرج ما في قلوبنا لك نسالك الهدايه والتوفيق نسالك ان تثبتنا على دينك حتى نلقاك راض عنا وتدخلنا الجنه ولا تعذبنا ابدا فان عذابك كان بالكافرين ملحق وان عذابك شديد اللهم يا رب عافنا من عذابك في الدنيا والاخره لا نقدر ولا نستطيع عذابك اللهم يا ربنا ادخلنا الجنه بغير عذاب ادخلنا الجنه بغير عذاب غير احوالنا الى ما تحب وترضى نعلم ان احوالنا هذه لا ترضيك ولا ترضي من يرضى لك فيا رب غير احوالنا الى ما تحب وترضى انت القدير انت القدير والقلوب بين يديك تقلبها كيف شئت فيا مقلب القلوب قلب قلبنا اليك وصرف ابصارنا اليك وثبتنا على دينك واشرح صدورنا اللهم تقبل منا اللهم تقبل منا اللهم تقبل منا اللهم اعنا يا يا رب خذ بايدينا يا رب انا ضعفاء فاعنا يا رب اعنا اللهم انا ضعفاء فاعنا نعترف اليك بضعفنا نعترف اليك بتقصيرنا نعترف اليك بشهواتنا وبذنوبنا اللهم اعنا وسامحنا وبيت صحيفتنا يا رب اعنا وبلغنا العشره ايام الاوائل من ذي الحجه واعنا فيها على العمل الصالح وارزقنا قبلها توبه وارزقنا فيها عملا صالحا كثيرا وتقبله منا يا رب العالمين انه انك على كل شيء قدير وكل الامور بيديك لا حول ولا قوه الا بك وصل اللهم وسلم على نبينا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك واستسمحكم لو طولت عليكم فسامحوني وجزاكم الله خيرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته Yeah.
1:31:19
01 محاضرة ليس الشأن أن تُحِب الشيخ معتز صلاح الدين الدورة التمهيدية الإيمانية 2026
الأكاديمية العلمية للدراسات الإسلامية والإنسانية
1 مشاهدة · Gestreamd: 2 weken geleden
1:42:00
40 درجه بساعه ونص الاختيارات و النشاطات ومسائل الخامس والسادس
دكتور منير عدنان
406 مشاهدة · 7 uur geleden
تفسير سورة الفاتحة وخواتيم جز عم أ د عبدالسميع الأنيس
المنتدى الإسلامي في الشارقة
1:43:38
أعدك ستندهش الشيخ المعتز بالله و الاستاذ محمد صالح في مناظرة جميلة وكلام قوي جدا
مسلم صالحي
284 مشاهدة · 1 jaar geleden
27:28
16 اللقاء السادس عشر ففروا إلى الله الشيخ معتز دورة نسائم رمضان