بسم الله الرحمن الرحيم حل مع بعض النهارده اسئله انتشار وانعكاس وانكسار الضوء اسئله التفكير او اسئله مستويات التفكير العليا خش على طول في الاسئله السؤال رقم واحد بشكل مقابل صقط شعاع ضوئي ماشي على ام واحد بحيث كان موازيه للمقاله ام انين يا حبيبي هو مش هيقول لك ان هي موازيه الا لما يكون ليها معنى يعني مش هيقول لك الحته دي الا لما يكون ليها افاده على الرسمه تمام فنعلم بس عليها وهنرجع لها بعدين وعندما انعكس شعاع على المراه ام واحد سقط على المراه ام اين يعني هو انعكس بالشكل ده سقط على ام اين تمام ثم انعكس عنها برده موازيا للمراه ام واحد ده كده معطى اهو رقم واحد معطى حرفيا معطى انا شايفه معطى ا وده رقم اثنين كمعطى برده لازم استخدمه في الحل مش هيقول لك ان هو انعكس موازي لما يكون ده مفيد في الحل حلو نخش على اس بقى ونشوف هو طالب مننا ايه هو طالب مني الزوايا سيتا تساوي الزوايا سيتا دي هي مش زاويه سقوط ومش زاويه انعكاس ومالهاش اي علاقه اصلا بزوايه السقوط والانعكاس اللي جنبها الا عن طريق الهندسه والمثلثات والكلام ده فاحنا نمشي واحده واحده ونشوف هو عايز ايه تمام ا هل في زاويه عندك معلومه اصلا لا افرض من عندك يا سيدي ما هو مش معنى ان ما فيش زوايا ان انا مش هحل لا افرض من عندك يعني انت عندك سقط في الاول نغير بقى اللون ونغير السمك غير خليه اسود مثلا سقط هنا نرسم عمود المقام على السطح لو سطح كده العمود المقام عامل كده مش كده بس لايك مش عايزين ك العمود المقام اهو اتاكد ازاي 90 و90 90 عمود مقام ا فانا هسمي دي فاي واللي جنبها فاي ولكن دي مثلا 10 و10 بس انا مش معايا رقمها فانا مش هحبد من دماغي ولحد هنا انا ما استفدتش حاجه غير ان انا هكمل انا ماعرفش انا هوصل لايه انا معاك لحد الاخر ا فالمهم دلوقتي الشعاعاني سقط غير اللون بقى بالاخضر ا على السطح ام اين وهيبدا يكون في هنا زود سقوط نسميها مثلا سيتا ودي نسميها سيتا ولكن هل هي نفسها الفاي طب هو ايه اللي ثبت لي خلي مع بعض مكملين ان هي اسمها سيتا وهنا اسمها سيتا كمسمى مش اكتر يعني يا عم سميها فاي واحد يا عم اهي وفاي انين عادي سميها زي ما انت عايز او معلش دي بقى فاي واحد زيها يعني هي كزاويه سقوط نفسها زاويه كاس تمام ا لحد هنا بس نعلم على اللي احنا عملناه عشان ما نتهشي اهي ودي ونعلم بالاسود عشان ما انتهش اهي واهي لحد هنا انا ما وصلتش لاي حل غير ان انا تتبعت الشعاع وفرضت زوايا من دماغي السؤال هل المعطى الوحيد الوحيد اللي هو قاله لي المعطيين اللي انا اتكلم فيهم اصلا من الاول اللي هم دول ده وده استخدمتهم لحد دلوقتي لا فانا هروح استخدمهم تمام بص يا سيدي لما يكون في شعاع موازي المرايه فانت بيظهر عندك يا اما حرف زد يا اما حرف اف دي هندسه بقى محتاج ترجعها شويه حرف الاف بيكون شكله عامل ده مثلا فلو ده بيوازي ده اذا الزاويه دي بتساوي الزاويه دي حرف ده حرف الاف حرف الزد بيكون عامل كده ده موازي لده ده هو موازي لده يبقى الزاويه دي بيساوي الزاويه دي تمام هل بتدور على حرف ثالث ما اعتقدش مش هتفيدك قوي في الحل طب انا بقول لك كده عشان انت لو لاحظت ان في حرف اف هنا اهو يعني لو اتكلم في ده كده سيبك من الباقي بقى وده مش ده حرف اف صح فدي كده سيتا ودي نفسها سيتا حلو قوي فالسيتا اللي بيكلمني عنها هي الزاويه دي استفدت حاجه انا معاك لسه ما حاجه انا معاك ولسه ما عنديش اي حاجه وبالتبعيه ده كده كانعكاس اللي في النص هو مرايه الناحيه اليمين وناحيه الشمال يعني لو ده على شماله فاي وسيتا فعلى يمينه فاي وسيتا فاكيد دي هي كمان سيتا فيها مشكله كده استخدمنا اول معطى بتاع ان رقم واحد كشعاع ده ماشي موازي للسطح ده نيجي للشعاع التاني بقى اللي هو هيكمل كده برض موازي لده فين حرف الاف هتلاقي في مراقاطع عليهم حرف الاف بيقول لك ان الزاويه دي هي نفسها الزاويه دي تمام فهتقول في الاخر ا ان الزاويه دي كده هي كمان اسمها سيتا حرف اف لكن مش هنعاها تاني يعني ونفس الكلام اللي عملناه فوق دي هي نفسها دي فخلاص دي هي نفسها سيتا استفدنا في حاجه لحد دلوقتي ما ظهرش خالص خالص اي ارقام للزوايا ما تتخضش هنكمل عادي جدا غير اللون واحد ممكن يحلها سريعا بقى يعني انت قلت لي قلت لي ان ما فيش حل غير المثلث اللي هو ده وخلاص انا جبت ان كل الزوايا اللي فيه سيتا اذا هو اكيد مثلث متساوي الاضلاع بس اتحلت اذا السيتا لوحدها ب 60 ده لو واحد فاهم قوي يعني طب الواحد مش مجمع ده مثلث مجموع زوايا ب 180 فسيتا زائد سيتا زائد سيتا يعني 3 سيتا 180 نفس الكلام اقسم على الثلاثه هيديك في الاخر ان السيتا بيساوي 60 درجه اللي هي اختيار رقم ج ماجيبش امتحان لانه السؤال هندسه خ يعني مالوش علاقه بالفيزياء نهائي يعني سؤال هندسه بحت ان حرف اف وحرف زد طب ممكن حد يبقى معقد شويه يقول لك ايه يعني انت قلت لي ان في حرف اف وحرف زد حرف زد انا شايفه اهو ح انت حر براحتك اهو حرف زد اهو تاني ده بيوازي ده وقاطع بينهم اذا دي بتساوي دي كلها اهي بتساوي سيتا وانت قسمتها بالتساوي جزء هنا وجزء هنا لو السيتا دي ب 40 فدي ب 20 دي ب 20 فانا هعملها ازاي؟ انا هقول ان دي كده هي سيتا على 2ين اتقسمت بالتساوي يعني ودي كده هي سيتا علىين ونفس الكلام بالظبط ادي الضلع ادي الزاويه كلها سيتا وسيتا على الاتنين وسيتا على الاتنين وسيتا مجموعهم 180 هتلاقي انك في الاخر وصلت ان برضو 3 سيتا بيساوي 180 وتقسم على التلاه هتلاقي ان السيتا بيساوي 60 درجه في الاخر الحل واحد السيتا بيساوي 60 درجه ودي مساله هندسه ماجيش امتحان خالص خالص يعني اكون فهمت السؤال اللي بعده ده يجي في امتحان بقى نركز شويه متاان مستويتان متعامدتان يعني كانك جايب ا قطاع عمودي من ده كده كراسه مثلا وعموديه على الكراسه دي يعني الزاويه دي 90 تمام ادي انسخوط الشعاع والزاويه بتساوي سخوط 40 اللي هو الشعاع ده وهينعكس هيكمل حتى راسمها حتى من الكتاب يعني هينعكس كده ده مش حل تاني يعني ا فان زاويه انعكاس الشعاع المراه اثنين يعني هيسقط على المرقه اثنين وينعكس صح تتبع مسار بقى من غير ابعاد بنتكلم في اول مساله عادي خالص الفكره كلها في العمود المقام على السطح ده هو الحته دياني انت بيهمك الجزء اللي اسقط عليه فانا هرسم الخط ده كده ده هي كانها مرايه حرفيا عامله كده اهي يعني سهلها على نفسك شويه فين عمود المقام الاخضر اهو عمودي على المرايه دي ب 90 اهي ودي فكره السؤال فده عمود مقام انا سقطت بزاويه الله اعلم ولكن معايا دي ب 40 فاكيد دي ب 40 فاللي جنبها 50 عمودي استنتج ان هو عمودي من الرسمه اللي في الاول خالص او من اللي هو قال لي في الاول خالص دي تاني اهو 50 و90 اكيد 40 واكيد دي 50 فلو اتقط ب 50 هينعكس ب 50 بس على كده فهو هينعكس ب 50 درجه سؤال سهل ما فيهوش حاجه يعني موضوع تخيل مش اكتر وطبعا يعني ده قانون الانعكاس الثاني ان لو الشعاع سقط هنا عمره ما يوصل لحد هنا لو نفس الزاويه بس ما وصلش لحد هنا لا هيكمل على نفس الورقه لو على نفس المستوى يعتبرها ورقه او مستوى مش هينفع يخرج منه تمام يعني ده كده برده على نفس المستوى ويكمل بقى على نفس المستوى انما مستحيل تلاقيه خبط وتلاقيه راح هنا الا لو دي مراقه متعرجه بقى ومش مستويه بس هي مستويه فخلاص يعني مطلوب هو الرخم شويه المسافه ديطلعها الشواع المنعكس من موضوع انعكاسه على المراه واحد حتىطلع المراه اثنين نمسح عشان بس ما انتهش من بعض ده كله لحد هنا ما شرحناش سؤال صعب الجاي تثقيل انا جاي بس لما بتكلم في السؤال السلس يعني السؤال اللي فيه افكار شويه اللي بيجي في الامتحان اقول لك قدامي اللي هو من ضمن ده يعني ده سهل برده بس بيجي في امتحان بس اين يكن هو طالب منك المسافه الليقطعها الشقاع لما قطع من واحد لاثنين اللي هي المسافه دي من دي كده بكام بص يا حبيبي في درس الانعكاس لو طلب منك مسافه ومعاك مسافه على الرسمه لازم تجيب زاويه وتستخدم يا اما ساين يا اما كوساين يا اما تان تحفظها بقى تفهمها هنا تفسير بس انت احفظها اسهل بكتير يعني مسائل انعكاس بالذات ا فالماط الوحيد اللي عندك على الرسمه هي طول الضلع ده وانا عايز اربطه بطول الوتر لو اخدت بالك ده الوتر صح فخلاص نكمل هنقول ان طول الضلع ده معايا باللون الازرق ده معايا واللي بالاحمر ده مطلوب والزاويه اللي معايا انا حر بقى يعني سواء الزاويه دي اللي هي 50 او الزاويه دي اللي هي 40 انا حر براحتك استخدم اللي انت عايزه واحد يقول لك مثلا ا انا هستخدم الزاويه دي مثلا الزاويه دي بكام؟ ب 50 فهتقول لي ال 50 دي يا اما قبلها ساين او كوساين او تان على حسب المعطيات اللي معايا كاطوال اضلاع يعني ال 50 دي بالنسبه لها الازرق ده قد ايه او بالنسبه لها قد ايه مجاور صح والاحمر وتر فانا هقسم مجاور اللي هو بالازرق على وتر اللي انا اصلا عايزه اسميه اتش مثلا قسمت مجاور على وتر يبقى انت هتتكلم في كوساين نراجعهم سريعا ساين مقابل على وتر كوساين مجاور على وتر تان ما فيهاش وتر اصلا ساين مقابل او اسف تان بقى هي مقابل على مجاور ما فيهاش وتر اصلا احفظها للاسف لازم تحفظ للاسف لازم تحفظها على اتش اتحلت خلاص فانا هحط هنا كوساين لو فاكر بس على كده على الاله اتش بيساوي 1.25 او 1 وربع على كوساين 50 اي ناخد رقم تلع على الاله احنا هنا مش بنطلع ارقام احنا هنا بندور بس على الفهم مش اكتر او نطلعها ثواني طلعت معايا بالضبط ب 1.94 ا اللي هي اختار رقم ج ا و يعني للدقه وانت بتكتب تان زاويه او ساين زاويه او كوساين زاويه هتلاقيها على الاله فتح قوس اقفل انت القوس مع نفسك ارجوك اقفل القوس معلش استحمل يعني هي الاله ما بتفهمش الاله اصلا متبرمجه من انسان هو اللي مبرمجها فهي مش تفهم لو انت كتبتها كده بص عشان بس الغلطه بتقع فيه لو كتبتها بالشكل ده كوساين 50 مثلا في وواربع غير خالص كوساين افتح القوس واقفله في واحد وربع الناتج ده غير الناتج ده فان لو سمحت اقفل القوس وما تقولش ليه دي مصلحتك يعني ا المهم السؤال اللي بعده نركز في السؤال ده شويه كل من الاشكال التاليه توضح مسار شعاع ضوئي عند تقارب بين وسطين يا ترى هل في عامل مشترك بين الاوساط دي للاسف ام لا يعني للاسف لو كنت بقول لك مثلا لو هو سؤال سهل كنت هتلاقيه مثلا جاي هنا من هواء ومن هواء ومن هواء وانتقل لثلاث اصول مختلفه بس ما حصلش ونفس الكلام تحت ده غير ده غير ده اه ده بيساوي ده بس مش هيقارنوا بده عشان هو مش نفسهم تمام فاحنا محتاجين نحل للاسف باستخدام الزوايا المسجله في تلك الاشكال تكون زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الشكل لاثه تساوي يا ابني يا حبيبي ابدا ما هو طالب منك طالب منك ايه زاويه انكسار في الشكل لاثه خلاص فانا هكمل اشوف الشكل لاثه ده هيعمل فيها ايه بس في مشكله هي في مشكله انا ما عنديش فكره انا ما عنديش فكره ال n3 ده اكبر من ان واح ولا ال n3 لاثه ده اقل من ان واحد فما تستعجلش وتروح تقول لي ان هو يعمل كده هيتد عمود المقاوم لا ايش ضمنك ممكن يعمل كده عادي اهو ممكن يعمل كده ايش ضمنك كده مقترب بالازرق كده مبتعد قدامك حل من الاثنين دايما اللي بيحدد عندك السرعات او الاطوال الموجيه او الزوايا او معاملات الانكسار ما فيش حاجه خمسه انت مش معاك ده ومش معاك ده ومش معاك ده ومش معاك ده بس معاك معطيات ناحيه اليمين لازم تستخدمها فانا مضطر عشان اعرف هو هينعكس او اسف هينكسر ويقرب ولا يبعد لازم اروح ناحيه اليمين تمام فبص يا سيدي ناحيه اليمين هي اصلا جاهزه هي اصلا جاهزه ممكن نحلها سريعه من غير القوانين بقى ناحيه اليمين بتقول لك ان الزاويه هنا اكبر من الزاويه هنا فخلاص تلقائيا ما دام ال ان ما دام الزاويه اللي في انين اكبر اذا ال انين ده اقل اقل من ايه من ان اللي هو بقى كبير بالنسبه له نكتبها انين اقل من ان 3 تاني ليه انين اقل من ان 3 عشان الزاويه اللي في انين اكبر من الزاويه اللي في 3لاه بس نفس الكلام طبقناه بس ناحيه اليمين هتلاقي برض ان الزاويه اللي تحت اكبر من الزاويه اللي فوق فان انين برضو اقل من ان واحد انا عايز في ده كله ان انا اقارن بين الثلاثه والواحد دي مهمتي بين الثلاثه والواحد فدلوقتي بص كده معايا هنحلها سريعا من غير قوانين ركز معايا دلوقتي انا بقول لك ا ان ان اقراها بالعكس بقى عشان تفهمها يعني ان لاه ده اللي يهمني اهو ده اللي يهمني اكبر من انين حلو واللي يهمني برض هنا هو ان واحد طب ليه بيهمني ما هو يا حبيبي انا بتكلم في الحته دي انا بقارن بين لاثه وواحد انا مش عايز الباقي طب انين ده بكام ماعرفش مش عايز اعرفه انا عايز اقارن بين لاثه وواحد بس للاسف لاثه تقارن اصلا باثنين وواحد برده تقارن باثنين لو في رسمه بيقارن فيها ثلاثه بالواحد كنت هيحل عادي ما هو لو في رسمه زي دي كان هيحل كان هيبقى سؤال عادي وماخش ما يدخلش رسمه متات عليا ما كانشيبها في مس العاليه اصلا بس ايا يكن بص يا سيدي عشان تحل سريعا من غير قوانين من غير ما تقعد توجع في قلبك افرض ارقام افرض ارقام ان لا اكبر من انين تمام افرض ده مثلا لاثه مثلا هو مش صح طبعا بس بقول لك يعني افرض يعني ا وان اين ا انين مثلا او خليها واحد ونص مثلا يا عم المشترك الناحيه التانيه ان نفس ال ان ا بواص طب ان واحد بقى لو هو فضل فرضه من دماغي لا بص انهي شعاع انكسر اكتر من ناحيه اليمين وناحيه الشمال ما هو يا حبيبي سقط نفس الزاويه خلي بالك عشان تكون في الصوره دي نفس الزاويه دي فلو الشعاع ده انكسر اكت او انحرف اكت اذا هو راح لان ليه حاجه مميزه انا عايز اقول لك ايه خدها قاعده في الانكسار كل ما كان الفرق بمعاملات الانكسار كبير طرحهم يعني كل ما الشعاع ده هينكسر اكتر كل ما كانت زاويه انكسار اكبر تمام وكل كل ما كان الفرق بين معاملات الانكسار صغير كل ما كانت زاويه الانكسار صغيره وكل ما كانت ان هي تنحرف اصغر ليه بقول لك كدهقارن بين الزاويتين دي كده اكبر من دي اي ده انكسر اكتر ده انكسر اكتر يعني الفرق بين دول كبير 3لاه وواص الفرق بينهم كام واحد ونص هنعتبر ان ده الكبير لو هتقارن الفرق الناحيه هنا لا الفرق هيتغير ليه الزاويه هنا بكام 31 اصغر من دي يعني ما يكسرش قوي يعني الفرق بين ده وده مش كبير مش كبير فاحنا ممكن نقول مثلا اا نخليها مثلا واحد ونص و 2ص تاني عشان ما تطوهش مني 2.ص اكبر من 1.ص صح 3 اكبر من واحد ونص ولكن مش هحط الثلاثه بمزاجي ولا احط ال 2ين ونص بمزاجي لو انا حطيت دي بثلاه لازم احط هنا رقم اقل ليه ما لسه قاللك من شويه مش تاني دلوقتي انت بتحدد معامل الانكسار ا قوي او لا على حسب الفرق اللي حصل الفرق بينهم ده لو كان كبير او صغير بيحدد انا هنكسر قد ايه فانا لو كسرت اكتر هنا يبقى فرق كبير لو كسرت اقل هنا يبقى الفرق صغير انا كسرت اكتر هنا بدليل ان الزاويه دي كبيره اقل هنا مديني الزاويه دي صغيره وبالتالي فرق بين دول كبير اللي هو 1.ص والفرق بين دول اقل من واحد.ص فهم انت بتكلم في ايه؟ طب الفا هنا بكام؟ بواحد اتاكد ازاي؟ خلاص الفرق هنا اقل من الواحد ون.ص فانا ماشي صح من الاخر بقى انا بقارن بين ده كله في ايه بالازرق من الاخر انا بقارن بين ده اللي هو كان بثلاثه كفرض يعني وبين ده انهي اكبر بالضبط ان 3 اكبر من ان واحد عايز تحلها بقوين حلها براحتك انت عايزه يبقى ان ت اكبر من ان واحد نكتبها دي اكبر من دي فللاسف هو هيكمل بالشكل ده طالب منك ايه بقى ماشي للاسف كمساله احنا مضطرين اصلا نروح نحسبنات دي فبص معايا بص معايا ده كده يعني لسه واخد بالي احنا مضطرين نحسبها فمعلش تعالوا معايا كانها مساله عاديه خالص دي كده انكسار فهتقول لي ان ساين الزاويه اللي هنا مثلا يعني اكتبها ساين ونص على ساين 36.7 سبعه الكلام ده بيساوي دي ساين الزاويه اللي هنا يبقى احط ال ان جنبها اللي هنا انين بقى العكس يعني انين على ان 3 ونفس الكلام ناحيه اليمين خلاص سريعا الناتج النهائي هيكون بالشكل ده بالازرق اهو دي معادله ا ودي معادله طب بص انا ليه بحل كده اصلا ما هو يا حبيبي انت عشان تحل مساله زي دي وتحسب زاويه الانكسار انت اتاكدت اهي ان هي اقل طب تحسبها ازاي هتكتب القانون هنا نكتبه هنكتب ا ساين الزاويه اللي فوق 26.5 نص على ساين الزاويه اللي تحت سيتا مثلا بيساوي اعكس بقى ال ان اللي تحت على ان اللي فوق ان تلا على ان واحد يا فرحتي انت عارف ان ده كبير وده صغير بس انا عايز احل انا عايز احسب في الاخر دي بكام السته دي بكام فانا عايز اعرف ان تلاه بكام وان واحد بكام فانا مضطر اروح احسبه ناحيه اليمين فهمت احنا هنعمل ايه فنمسح ده او خلاص نخليه ا حاول تلقط معايا كده العامل المشترك بين المعادلتين حاول تلقط معايا العامل المشترك بالمعادلتين هتلاقي انين هنا نفسها انين هنا والساين دي نفسها الساين دي بص انت لو عندك معادلتين في بينهم يساوي يعني مثلا بص مرسومه كده مثلا معادله حاجه بيساوي حاجه وتحتيها معادله حاجه بيساوي حاجه عندك كام الاحقاء انك تعمل كده تقسم ده على ده وتقسم ده على ده وتمسح دي وتمسح دي وتحط يساوي بينهم دي قاعده الرياضيه بتسهلك جدا اللي احنا هنعمله وده اللي احنا هنعمله دي بتسهل كتير جدا بدل ما يخش في تعيد الرياضيات ليه هنعمل كده بص معايا هنقسم ده كده كله على ده ونقسم ده كده كله على ده الناتج النهائي هيكون ايه ركز معايا ده كده الساين تروح مع الساين في البسط وفي البسط فالناتج انها هيكون واحد على ساين ثواني عدد التليفون ساين 36.7 ايه في ايه اه 36.7 طبعا ا الكلام ده على ده كده البسط اهو بعد ما شلنا ده بقى عامل كده على الرقم ده بقى واحد على الرقم ده برده ساين واحد على ما تعقش الدنيا ساين 31.7 س الكلام ده بيساوي نفس الكلام هقسم ده على ده هتلاقي ان في البسط انين واح على مع انين فالناتج النهائي هو 1 على ان 3 على 1 على ان واح 1 واحد على ان 3 سؤال غابي انا عارف بس لازم نحله انا هعمل لك ايه طيب المهم احنا محتاجين في المعادله دي هتبص ليها في الاول هتبص انك ممكن تكون عايز ال ان واحد لوحدها والتا لوحدها بس ما تفكرش تفكير زي ده لو انت المعادله النهائيه اصلا يهمك فيها بص كده ال النسبه اللي بينهم بس لو معاك النسبه اللي بينهم انت حليت مساله فمش مطالب منك تحسب ال ان واحد لوحده ولا ال ان لا تلاه لوحده النسبه اللي بينهم بكام لو النسبه اللي بينهم اثنين حليت المساله بغض النظر بقى ده بكام لوحده كام لوحده فهمت حاجه ده حل المساله اصلا فللاسف برده للاسف دي رياضيات مش في زيه للاسف احنا مطارين نعمل ايه مقام المقام بسط ده كده المقام مقامه اهو طلعه بسط فامسحه من هنا وطلعه بسط ان واحد ده على واحد فكانها مش موجوده اذا ان واحد على ان 3لاه نفس الكلام طلع المقام بسط ساين 31.7 وكانها على واحد فمش موجوده اذا ان واحد على ان 3 بيساوي الرقم ده طب انت عايز تحسب ازاي؟ انت عايز تحسب ا العكس فاقلبهم بس يعني ان 3 على ان واحد هي كانت هنا بكام؟ بالرقم ده على الرقم ده ساين 36.7 على ساين 31.7 س نكتبها بيساوي ساين 36.7 على ساين 31.7 س ونحل عادي جدا طب اتاكد ازاي مش دي زاويه اكبر من اللي تحت ودي برضو زاويه اكبر من اللي تحت اذا ماشي صح تقريبا ماشي صح رياضيا يعني هبدا احل ازاي سريعا بقى انا عايزاين دي فتعمل سريعا اهو لو عايز تحلها بالراحه حل بالراحه بس انا عايز اختصق يعني مش الناتج عايزين اس سالب واحد يعني انا لما اجي احسب اقوللك دي فيدي على دي وهعمل ساين اس سالب واحد في الاخر ففت ساين فخلاص من الاول ففت ساين افتح قوس ده في ده على ده ده في ده على ده فهقول ول ساين افتح القوس واقفله بنص في ساين ا دي كانت كام 31.7 سبعه سؤال رخم والله انا عارف انا والله حاسس بيك اقفل القوس وافتحه بس كده اتقفلت اعمل كسر ساين ماجيش امتحان السؤال ده بس لازم نحله ما يجيش خالص انا ببشرك اهو يعني فهمته طب انت عبقري ما فهمتوش يبقى انت شخص عادي الطبيعي يعني 36 الزاويه اللي فاضله بوت س واقفل القوس في قوس هنا وفي قوس هنا نكتب ده على الاله سريعا بصي الناتجها الناتج النهائي على الاله خلاص خلصنا 23. او ت فوي كانها تقريبا رقم ج السؤال اللي بعده يا مسهل الحل يا رب ده سؤال اعتقد كان بيجي في امتحان انا فاكر بس هنحله هنكمل مع بعض يعني همشي معاك بالترتيب في الشكل المقابل شعاع ضوي على روح الزجاجي معامل مادته واحد ونص فالان هنا بواحد ونص هنعلم عليها ممكن تعبت من سلوك الصغير ده بصراحه ا دي ال ان بيساوي واحدص فكان الشعاع المنعكس منكسر متعامدين يعني الشعاع المنعكس اللي هو ده والمنكسر اللي هو ده بينهم 90 بس ده معط تمام فان زاويه انكسارت سته تساوي ومش مديك اي زاويه غير الزاويه 90 دي سؤال رخم انا عارف بس هنحله هفكر معاك بالترتيب دلوقتي انت عايز مني ايه انت عايز منك السيتا اللي هي دي قدامك حل من الاثنين يا اما تجيبها عن طريق قانون الانكسار بما ان انت معاك معامل الانكسار اصلا او انك تجيبها عن طريق الزوايا دي كلها يعني واحد يقول لي مثلا سيتا دي بيساوي 180 ناقص دي ناقص دي بس انت مش معاك دي ومش معاك دي تصرف ازاي فانت لازم تفكر في الحل بتاع قانون الانكسار ال ان اللي بيساوي 1.ص ده هو بيساوي ساين ثواني الزاويه الكبيره اكيد في الهواء هو قال لك هواء اللي هي دي سقوط يعني ما اسمها فاي ماعرفش بكام الله اعلم على ساين برض الله اعلم سيتا ما تتخضش ما تتخضش النسبه بين الساين فاي اللي هي دي على الساين سيتا اللي هي دي بيساوي واحدص نمسح دي بقى خالص معادله مش هتلاقي اي معادله غيرها تحسب منها السيتا فتفكيرك الحالي بينصب على انك تروح تحسب الفاي ومنها تحسب السيتا فهو كانك بتروح تحسب الفاي مش السيتا الفاي احسبها ازاي هل في معطى لحد دلوقتي ماستخدموش اه 90 اهي طب استغربه ازاي برض يعني مش فاهم تاني حاجه معلش احنا نسينا حاجه بيقول لك هنا خلي بالك خلي بالك ا كوساين سيتا بيساوي 90 اوساين 90 ناقص سيتا مش بمعنى سيتا بس يعني بيقول لك كوساين اي زاويه دي قاعده اصلا مالكش دعوه بيها يعني خدها زي ما هي حطها ببيست بس استخدمها وخلاص كوساين الزاويه اسمها فاي مثلا بيساوي ساين 90 ناقص نفس الزاويه يعني ايه يعني كوساين 30 مثلا يساوي ساين 60 محتاجها جربها تلاقي مثلا نص بيساوي نص او جذر التاتنين جذر التاتنين ان يكن يعني فدي قاعده طب معناها ايه جت من ايه مالكش دعوه حطها زي ما هي بس ما تنساش ان هو مش هيقول لك القاعده دي كنوع من الاضافه دي لازم نستخدمها في الحل تاني لازم استخدمها في الحل استخدمنا ده هنا اهو وما استخدمناش ال 90 لحد دلوقتي سميها رقم واحد مثلا كمعطى ودي كرقم اثنين كمط فالحل النهائي عشان احسب الفاي ان انا استخدم دي واستخدم دي فهمت احنا بنفكر ازاي اتمنى طيب الحل النهائي هيكون عامل ازاي هوقول لك يا حبيبي خلي بالك انت لو قابلت ساين 90 ناقص سيتا حولها تلقائيا لكوساين سيتا واحد هيقول لي طب ليه ما قابلش كوساين سيتاحولها لساين 90 انت بتاعتك انت كده بتعقد نفسك انت كده مش فاهم حاجه هو ايه التسهيل بالنسبه لك كمعطى انه بيقول لك لو قابلت في حاجه اسمها ساين 90 ناقص زاويه حولها لكوساين زاويه وتبدا تحل عادي جدا فهمت حاجه ده اسهل بكتير اه ممكن تلاقي كوساين زاويه وتحولها 90 بس ده تعقيد هو مش عايز ده يحصل اكيد فاهمني يعني اين المهم نحل ازاي بص معايا احنا محتاجين نوصل لساين 90 ناقص زاويه ايكن الزاويه اللي جوه دي هي اسمها سيتا او فاي ماحدش يقول لي ان دي اسمها سيتا فانا اكيد هستخدم في الحته دي لا يا حبيبي انت عايز تحسبها اصلا يعني مش شرط ممكن تطلع صدفه مش اكتر ساين اي زاويه او كوساين او اي زاويه بيساوي ساين 90 ناقص نفس الزاويه سواء اسمها فاي سيتا الفا 40 20 ا يكن تمام فاحنا محتاجين نوصل من الشكل ده الى حاجه من دي او من دي تكون ساين 90 ناقص حاجه فهمت حاجه نكمل ولكن قبل ما نكمل يا حبيبي اي مساله فيها انعكاس اعمل زاويه خد زاويه انعكاس سوين ببعض يعني لو دي فاي فدي فاي بسم الله الرحمن الرحيم بنسبه كبيره قوي استخدمها في الحل تمام انا دلوقتي يعني بيني وبينك انا قدامي كذا حل بس انا هفكر معاك بالترتيب كانك يعني في امتحان دلوقتي انت عايز تعمل تعمل ايه دلوقتي عايز تظهر ال 90 في النص ايه الزاويه 90 الوحيده عندك في الرسمه اهي طب ايه علاقتها بالسيتا اللي جنبها والفاي اللي جنبها علاقتها مع السيتا لوحدها مالهاش علاقه مجموعهم مثلا مالوش معنى وعلاقتها لوحدها مع الفاي مالهمش علاقه انما علاقتهم مع بعض كلهم ليه معنى فهمت بتكلم في ايه؟ علاقتهم مع بعض كلهم ليه معنى ليه؟ زاويه قائمه كانها منقله كلهم 180 فنكتب نكتب 180 بيساوي اول حاجه عملتها فاي فوق + 90 في النص زائد سيتا تاني انا عايز اوصل من ده كده الى 90 ناقص زاويه فودي الرقم ناحيه الشمال دي 90 واديها ناحيه الانيه بقت سالب 90 فالناتج النهائي دي بقت 90 لوحدها 180 - 90 فيها 90 نمسحها من هنا بيساوي ساوي فاي زائد سيتا قدامك حل الاتنين ياما تقول لي ان فاي دي هي اللي بتساوي 90 زي ما هي اهي وتودي ناحيه الشمال من ناحيه السالب ناقص سيتا او سيتا هي اللي بتساوي 90 نا فاي انت حر وفي ك حالتين هتلاقي انك لو عوضت عن دي هنا ظهر الحته اللي احنا ممكن نستخدمها لو عوضت عن دي هنا ظهر الحته نستخدمها بس على حسب بقى انت عايز توصل لايه انت عايز تحسب السيتا في الاخر انت عايز تحسب السيتا فطبيعي جدا تعوض عن الفاي بالسيتا بتاعتها يعني اللي مضايقك هنا في المعادله ان انت مش عايزه هو الفاي لان انا اصلا عايز السيتا فانا هروح ادور على المعادله اللي بتطير الفاي اللي هي دي يعني ساين فاي هي نفسها ساين 90 ناقص سيتا انا تعبت والله عشان افهمك مش اكتر اتمنى اكون فهمت على ده كله بس في الاخر يعني مش هنستخدم دي صح على فكره بس هتوف الحل بس اقول لك يعني بتفكر ازاي بمنطقيه يعني الاصح انك تستخدم دي على طول ليه عشان دي ظهر فيها السيتا فالناتج انها هيكون ايه؟ سيتا مع سيتا واحل عادي تمام فهشيل الفاي واحط مكانها 90 - سيتا اهي فاي بقت 90 ناقص سيتا بس حلو قوي كده لحد هنا انت ما درستش حساب مثلثات وحتى لو درسته منشرب منك انك تعرفه تحل بيه الفيزياء فهو بيقول لك انا اساعدك اهو ساين 90 ناقص سيتا اصلا يا شيل بكوساين السيتا بس على كده هيساوي كوساين السيتا فهو كاني شايفها كوساين سيتا صدفه والله ان السيتا اللي بنتكلم فيها هي نفسها السيتا اللي في ال اللي في المعطى صدقني انا عارف من باب الخبره هو هنا يقصد اي زاويه مش السيتا دي عشان بس ما حدش يقول لي انت ليه بيش هي مقصد اي زاويه على فكره بس صدفه بس ان هي نفس الزاويه طلعت سيتا دي اسمها سيتا دي اسمها سيتا ودي اسمها سيتا لو كان سمى دي فاي كان هيسيب دي زي ما هي ف انت بتكلم في ايه اين اكن بس يعني عشان بس يكون في الصوره يعني دي اتحولت الى كوساين سيتا والمقام زي ما هو بيساوي 1.ص معاك اله معاك اله نجرب اعمل كده على الاله كوساين اعمل افتح القوس اكس عشان تحل في معادله يعني على ساين ده المجهول اللي اسمه اكس ده المجهول اللي هو السيتا بيساوي واحد ونص شفت كوساين كلك اجرب معاك داله شغاله اهي تكتبها على كده بالضبط اكتب على الاله كده بالظبط بعدها اعمل شيفت بعدها اعمل كالك اللي هي تحت شيفت على تحت شيفت على طول 0 يساوي بس دي هي تحت على اليمين دي تحت على اليمين زيرو تحت على الشمال كلك تحت شيفت شيفت فوق على الشمال تمام طبعا هتطول وفي حل اسه من كده بكتير بس يعني لو انت مش مجمع يعني طلعت في الاخر 33.69 س ت اللي هي تقريبا مش تقريبا هي بالضبط دي طب انت عايز تحلها بقى يدويا كوساين على الساين هي مقلوب التان مش انت عارف ان ساين على الكوساين هي التان خلاص يبقى واحد على تان السيتا بيساوي 1.5 اقلب بقى الاتنين انت عايز التان مش الواحد على التان فهنا اقلب ده واقلب ده تان سيتا بيساوي واحد ونص او اسف واحد على واحد وصفت تان الرقم ده هيديك في الاخر نفس الزاويه دي يعني اتمنى اكون فهمت حاجه يعني عكينا الرسمه ودخلنا في البتاع بس اين يكن ايه اللي جاي ماشي سؤال مهم جدا بيجي في امتحان امتحانات مش امتحان واحد انا تعبت السؤال اللي بعده ايه والسؤال اللي بعده ايه بس فاضل كمان سؤال ماشي هنطول بس ثواني في الشكل المقابل قابل حط صباحه عمقه 3 متر اللي هو على الرسمه ده واكيد ليه معنى هنستخدمه في الحل ممنو تماما بالماء معامل انكساره ليه معنى برض هنستخدمه في الحل ده ان نكتبها على جنب عشان بس نرجع لها ان بيساوي 4 على 3 كانكسار ده اللي يهمني كانكسار بس وضع مصباح نقطي يعني بيخرج النقاط من الضوء اين يكن اهو يا عم انت ما تصدعش نفسك يا حبيبي العمود ارتفاعه 2 متر اللي هو الحته دي تمام وبعد 4 متر اللي هي الحته دي برده نستخدمه في الحل عن حافه الحوض ليضيء قاع الحوض فان طول هو عايز يضيء قاع الحوض لحد هنا في مشكله بس السؤال يعني انت لو حاطط المصباح هنا هيضيق يعني هيفرز كده اشعه اشعه اشعه يضيق ولكن انت لو حطت المصباح معيد بعيد شويه بذمتك هيضيق ده كله ده كله هيضيق اكيد لا بالمنطق هتلاقي في جزء مضاء هنا وفي جزء بالاسود مظلم طب لو مش فاهم نشرحها كمان شويه بس انا بقولك بالمنطق مش كله هيضيق نمسح ونشوف هنعمل ثواني بس على كده فان طول الجزء المظلم يعني هو بيقول لك صراحه انا مديك رخصه بتقول لك ان في جزء مظلم هو انا عايز طوله تمام من قاع الحوض اللي هو القاع ده ده كده قد ايه يعني الطول وليكن مثلا الطول ده هنا ده مظلم طوله قد ايه تمام بس هي دي الفكره بص يا سيدي لو طلب منك طول في مسائل انكسار ومسائل انعكاس دايما بتدور على طول مجاور ليه او طول وتر معاه وزاويه تمام فلو فلو احنا هنسمي الطول المطلوب ده هو اتش فانا لازم يكون معايا طول معطى وزاويه اهي طول وزاويه جنبهم في مثلث قائم الزاويه يا عم اهو سريعا يبقى عندك مثلث قائم الزاويه بس عشان تسك الحل بس تبقى عارف انت تفكر ازاي السؤال بقى يعني السؤال هو الجزء المظلم ده هيكون هنا ولا هنا اللي هيحدد عندي يا حبيبي هو مسار الشعاع الشعاع ده في الاخر هيسقط ازاي هو مصباح نقطي يعني في جميع الاتجاهات هيصدر صدر كده ويصدر كده وكده وفي جميع الاتجاهات اللي يهمني الاتجاهات دي بص اتجاه ماشي كده هيسقط هنا واتجاه ثواني غير السمك معلش اسكت كده واللي بعده اسخط كده طب واللي بعده كده واللي بعده الشع بقى اللي سقط كده هو اصلا هيدي يخبط في الحائط في البتاع من بره فهو مش هينورلي حاجه فمش هستخدمه تمام الفكره كلها ان الاشعه دي مش هتكمل في مسارها يعني بص لو دي كملت كده ودي كده ودي كده هتضيق الحته دي بس ودي مش مساله اصلا ما هو قايل لك ان في جزء مظلم في الحوض ولو في جزء مظلم في الحوض في جزء مضيء مش فيش جزء مضيء اصلا الحوض كله مظلم ده ما ينفعش يا حبيبي تمام فان يكن انت المفروض تجمع ان الاشعه دي هتنكسر الاشعه دي هتنكسر يعني الشعاع ده هيرسمع عمود مقام اهو وهينكسر هيقرب العمود المقامخل في ميه كده طب وده كده طب وده كده مثلا النقطه دي كده هل في اشعه ينفع تعديها؟ باقي الاشعه هتكون بره فبالاخر النقطه دي لو شعاعها سقط هنا اذا اكيد على يمينها هو الجزء المظلم اتمنى انها تكون فهمت لانه اصلا ماصلوش ضوء اخر شعاع ضوء ينفع يعدي ويسقط على الميه وينكسر هو الشعاع ده ما هو قبله ما فيش ضوء هيوصل فانا مششوفه اصلا فانا هشوفه مظلم اذا هو عايز الاتش ده يا مسهل الحل الا سميته اتش اول حاجه بسالها نفسي في اتش جنبه وارتفاع جنبه اهو يا حبيبي اهو ما هو ده نفسه ده فخلاص دي كده 3 متر حلو قوي ناقص ايه ناقص زاويه ما هو ده قائم اهو قائم وعندك ضلع طالب ضلع ناقص الزاويه بس انا عايز زاويه يا اما دي يا اما دي انهي اسهل يا حبيبي انهي اسهل دي ولا اللي فوقيها لا اللي فوقيها ليه لانها انكسار لانها زاويه انكسار شايف دي كده معلش بسسمها اوضح شويه معلش ثواني بس ا ا يا عم يا نهار سوخه ماشي هنا بالظبط وهينكسر كده واضحه عمود المقام اهو عامل كده زاويه السقوط اهي اسف دي زاويه السقوط دي زاويه الانكسار السيتا انا عايز السيتا دي فهمت هنفكر ازاي انا هلف ودور عشان السيتا دي عايز احسب السيتا دي طب انا ما استخدمتش ايه لحد دلوقتي انا ما استخدمتش لا المعطى ولا المعطى ده اللي هو وقع اصلا في مثلث قائم دي مهمه يعني ولا المعطى بتاع ال ان وطبيعي جدا ما هو لو في ان هجيب منه السيتا عن طريق القانون ساين الزاويه اللي في الهواء سميها فاي مثلا على ساين السيتا اللي انا اصلا عايزها بيساوي على جنب اهي 4عه 3 يبقى انا ماشي بالترتيب انا مشيت من هنا لحد هنا قابلت انكسار فوصل بقى لحد هنا ا في حد في حد عنده ان الحل هيكون في في الشكل ده كده اكيد لا فدلوقتي انت عندك مساله بتقول لك انت عشان تحسب السيتا اللي منها تحسب اللي انت عايزه من من قدامي يعني لازم تكون معاك الفاي فانا هروح اجري اشوف احسب الفاي ازاي طب عن طريق ايه المعطيات اللي ما استخدمتهاش لحد دلوقتي اللي هم ايه ده وده وميزه جدا ان هم يكون في زاويه قايمه ليه بقول لك كده ما هو يا حبيبي لو دي زاويه قايمه ففي صغورس هيشتغل جذر 2 تربيع + 4 تربيع هيديك الضلع ده بلاش بلاش الجذر بلاش الضلع يا عم انت عايز اقرب زاويه لزاويه السقوط اقرب زاويه لزاويه السقوط وجانبها هي الزاويه دي ولو حسبت الزاويه دي هجيب 90 كلها واطرح منها الزاويه دي كاني جبت دي بالترتيب نش ماتلخبطش انا هحسب دي ليه في المثلث هحسبها غصبا عني الزاويه دي بالنسبه للي قصادها واللي جنبها هستخدم كوساين ولا ساين ولا تان طول ما انت ما استخدمتش الوتر اللي هو قصار ال 90 يبقى انت بتستخدم تان ماشي يبقى تان الزاويه دي سميها مثلا يا عم سميها الفا مثلا بيتا اي حاجه اسميها اي حاجه بيساوي 2 علىربعه اللي هي نص يعني شيفت تان نص على الاله هيديك شيفت تان اللي هي تكتب كده على الاله تان اس سالب واحد افتح القوس نص او 2 على ا انت حر هيديك في الاخر على الاله 26.56 26.56 خم سريعا بقى انا عايز دي في حاجه لا وانت على الاله اكتب 90 ناقص الانسر ده اهو 90 ناقص انصر الانصر ده بتلاقيه تحت على اليمين تحت على اليمين جنب اليساوي هيديك الزاويه دي على طول وده اللي يهمنا اللي هي طلعت 63 ب ا 3 بس مش زو السقوط اجري حطها هنا المجهول عندك هي ساين سيتا بس فسريعا بقى انا عايز دي فشيفت ساين على طول ساين اس سالب واحد اهي افتح قوس قوس كبير ساين الرقم اللي طلع في 3 على ا ساين انسر ما تكتبوش كل شويه بقى خليك ذكي ساين الانسر اكتب كده يعني اكتب ساين افتح القوس اكتب دوس الانسر اللي هي تحت على اليمين واقفل القوس لاه كتب كده على الال كده في 3 على الاربعه واقفل القوس الكبير نجرب ساين بحل سريعا عشان تتعود تحل كده في الامتحان ومنها في ثانويه عامه ساين الانسر اقفل القوس في 3 على الاربعه واقفل القوس الكبير اكتب كده على القل بالظبط مش بفتكس يعني مش مستاهل اجيب القاله واحلها قدامك يعني انت مش عايز صغير يعني تطلع معاك في الاخر 42 درجه اللي هي زاويه الانكسار بس انا كنت عايز اوصل لدي هي 42 معلش عشان ما تلخبطش امسح ده كله معلش اهو اهو اهو يا عم اهي اهي اهي انا كنت عايز اوصل لايه لدي طلعت بكام على الاله 42 بوينت 1 3 حلو ايه علاقه ال 3 متر اللي هي دي كده باللون الاسود اهو طول الضلع 3 متر ده وباللون الازرق طول الضلع ده بالزاويه دي مقابل على مجاور برض ما هو الوتر اهو ده الوتر اللي قصار ال 90 ماليش دعوه بيه اذا تان الانسر احفظ بقى اللي هي نفسها ما تكتبهاش كل شويه يعني عشان ما تبقاش يعني بس يعني براحتك انت عايز تكتبها كل شويه براحتك يعني بس اقوللك الصح يعني ده بعمله في هندسه انا كنت بعمله في هندسه ده بيساعدني يعني في الحل تاني الانسر اللي هو بيساوي الاتش المقابل ليه اهو على ال متر ومنها هتلاقي ان اتش اللي انت عايزه بيساوي 3 في تاني الانسر اكتب على الاله 3 في تاني الانسر الانسر ده هو اخر ناتج طلع اخرتج طلع هو ده نكتب 3 على الاله اهو في تان الانسر بيساوي 2.71 سبعه واحد بالظبط اختيار رقم ايه يا حبيبي اتمنى اكون فهمت انا بطول جدا عشان مصلحتك والله ممكن احل في ثانيه بس انت مش تفهم اي حاجه واه انت ممكن تكون واضح لك انك فاهم بس والله ممكن تيجي في الامتحان نفس المساله ما تعرفش تحلها لان اللي كان بيشرح لك هو بيحل بيحل قدامك مش بيشرح لك الحل دي ازاي ومش بيشرحك انت تفكر ازاي فمعلش حاول تيجي معايا على الهداوه كده و ما تستعجلش في حته انك تقرر ان انا يعني ايه بطول في الشرح فانا ممل انا مش ممل ولا حاجه عايزك تفهم بس مش اكتر اخر سؤال خلاص اخر سؤال يوضح مسار شعاعين ضوئيين ا يلتقيان بالنقطه على حائل راسي يعني هو هينعكس اهي انعكاس عادي فاذا وضع لوح زجاجي امام الحائل وموازيا له يعني بص هيكون الحائل عامل كده اللوح الزجاجي اهو تمام بحيث يعترض مسار الشعاعين يعني هما نفس الشعاعين بنفس زاويه السقوط حلو فهل يتقبل الشعاع الحائل مع تفسير اجابات بص يا سيدي معلش بس نركز على الرسمه عشان دي مش مش انعكاس وسخوط والكلام ده لا ده في شعاعين حرفيا يعني في ضوء ليزر هنا جاي كده وفي دوق ليزر جاي هنا دوق ليزر اهو يا عم ارسم يا عم حرام بقى عايزين نشتري تابلت يغنين عن القرف اللي احنا عايشين فيه ده اهو انا ده كله يا شباب على التليفون عشان تكون في الصوره على التليفون وبقلم اي كلام وشرح لك يعني حاول بقى ايه تفهم عشان ده كله عشان تفهم مش اكتر وعندي شغل وعندي دراسه وعندي كورسات ويعني فيعني حاول تتميس للعذر المهم هجيب نفس الشعين بنفس زاويه السقوط بس هنا بقى يعني حرفيا شايف ده كده كوبي واحطه هنا بيست فهمت حاجه يعني ده كده اهو اهو طب فين الشعاعين كده في نفس النقطه كده ولكن للاسف كده انت مش فاهم معنى السؤال يعني احنا خدعتك مش اكتر ده خداع بص يا سيدي انت هتجيب حائل هتجيب اسف في ا لوح زواج وتحطه حرفيا في النص يعني ما ترسمهاش جديده يعني امسح ده كله انا معاك والله ده صح بس مش الطف حاجه انك تفكر كده الصح ايه انك تجيب حائل وتحطه على الرسمه شخصيا تحطه على الرسمه شخصيا يعني فين الرسمه اهي فين الحائل اهو او تجيب اللوح اسف يعني لوح ادي اللوح اهو ده معنى السؤال بس فهمت حاجه هو ده معنى السؤال مش اللي احنا دلوقتي خالص يعني من شويه ما نسموش صح فهل يتقابل الشعاع على الحائل مع تفسير اجابتك؟ بص بقى انت عشان تحدد حاجه زي دي ما ينفعش يشتتك الشعاع الليحمر ده ما ينفعش تك خالص ده مش صح اصلا هو مش هيكمل كده ومش هيكمل كده فمعلش ارسمها سريعا اهو هرسمها لك اهو سريعا ونكمل الشعاعين مثلا بالازرق هيسخطوا بص هنا وده بعيد شويه اهو هنا وهنا هيسخط ده كده ايوه هيسخط ده كده وتتبع مسار الشعاع عادي خالص اعمل اللي انت عايزه فبص ا ده كده عمود مقام امشي عادي جدا كانك بتحل في اي مساله انكسار عمود مقام وده عمود مقام رايح للزجاج جاي من الهواء فاكيد الزاويه دي اكبر من زاويه الانكسار فهو هينكسر مقرب للزجاج مقرب للزجاج كده كمل بالازرق معلش عشان تفهم هيقرب بالزجا وده برض هيقرب بالزجاج اهو تاني عمود مقام وعمود مقام الزاويه اللي في الزوايا الصغيره اللي هي بالاخضر دي صغيره وهتكبر في الهواء هتكبر في الهواء وهتكمل باللون الاحمر بقى هتكبر يعني هتبتدي تعمل المقاومه تبقى عامله كده عامله كده بص بقى يا سيدي ركز معايا الله يكرمك عشان اللي جاي ده مالهوش اي علاقه بالدرس ولايه اي علاقه بالرياضيات ولا علاقه بالمنطق يعني حاجات هنضطر نحلها وهفهمك ان شاء الله بص شايف الشكل كان هنا كان عامل ازاي لونا هيكمل ازاي هيكمل كده اهو هيكمل كده كده يعني عشان بس نسمها منطقيه شويه بص يعني معلش عشان بس تكون منطقيه نمسح ده ونمسح ده ونخليه منطقيه شويه نخليها مثلا ااخليه كده لا ثواني ا بص هتيجي ان شاء الله اهي وده كده تاني اللي باللازق اللي انا رسمته ده ا الشعاع عاع لو كان مر وتقابل في النقطه وما بقابلش حاجه في النص تعيقه تمام طب هو ايه اللي حصل اللي حصل ان واي كان واي كان مصدر الشعاع بص هنا عشان بس ما نعقش الدنيا خلاص انا خلصت معلش انا عايز افهمها لك ا اهو مصدر الشعاع هنا كان في كان هنا مثلا اهو مصدر نقطه ماشيه كده فن مصدر الشعاع هنا اهو بس فين مصدر الشعاع بقى الناحيه الثانيه الجديد بالاحمر اهو بالاحمر اهو ده وده وخلي بالك خلي بالك هو موازي هو موازي للشعاع الليقط بيه في الاول ما دي فكره السؤال يعني ده كده موازي لده تاني بالاخضر اهو ده موازي لده اكتر يعني اكتر قدام نفس الكلام ده كده موازي لده فبص يا سيدي يعني انا هحاول اجيبها لك بكل الطرق بس يعني هجيبها لك ان شاء الله بص بص تقارن ازاي مصدر الضوء هنا عامل كده اهو مثلا مصدر الضوء مش انت عارف ان مصدر يعني بص خلصت مصدر الضوء ده ممكن يكون هنا او هنا او هنا او هنا وماشي كده اهو صح يعني انت لو ساقط ضوء سيبك بقى اهو على الرسمه يا عم يا عم بلاش دي انا بتكلم في اللي مش صح يعني اللي الازرق ده هنا مش صح هيبقى صح امتى؟ لو ما فيش حاجه في النص تعيقه فممكن نتكلم هنا لو اصدرت ضوء من هنا ومشي كده مش نفسها لو اصدرته من هنا ومشي كده او اصدرته ومشي كده مصدر ما انت ما انت عايز ما انت براحتك بقى من اي نقطه او كده او كده او كده ليه بقول لك بقى الشعاع اللي مش صح مصدره هنا اهو اهو اللي هو اصلا موازي لده صح بس والمصدر هنا هنعتبره بيصدر يا عم انت جبت الشعاع ليزر واسقطته من هنا واسقطته من هنا وجبت الشعاع ليزر ثاني باللون الاخضر اسقطته من النقطه دي ومشي موازي ليه وهنا مشي برده موازي ليه هل من المنطقي ان لو الازرق اللي هو مش صح التقى في النقطه دي ان الاخضر يلتقي لا ما هو اتزحزح شويه بس اني الاثبات الاثبات الاخضر ده موازي لده وده موازي لده يبقى اكيد ده موازي لده فهمت حاجه بص بوس عشان بس تفهمها لو انت عندك السطح عامل كده وفي شعاع سقط عمود مقام انكسر عمود مقام هيخرج بنفس الزاويه شايف الزاويه دي هي نفس الزاويه دي وده اصلا ليه اثبات في ال في الدرس عندك يعني ايه نفس الزاويه ده موازي يعني ده كده موازي لده يعني ايه موازي هو مساره اتغير بس مازال موازي يعني بص ركز معايا لو كملت الاحمر انا اسف ان انا طولت والله هتلاقيه عامل كده ده لو كمل وده لو كمل مستحيل يقابلوا بعض ليه؟ ده موازي لده اللي هو اصلا موازي لده اذا ده موازي لده ده اللي احنا استنتجناه بقى في اللي بيحصل صح فعلا اللي بيحصل صح ان الاحمر ده اهو موازي للي خرج منه ما هو نفس الشكل حلو بس خلاه راسي يعني هو ده نفس الشكل ده بس خلاه راسي تمام ا حلو فدلوقتي ده بيوازي ده تمام ونفس الكلام تحت مع كانها مرايه ده بيوازي اللي خارج تمام وفي نفس الوقت يا حبيبي ما هو لو كمل وهقارن لو كمل كده ولو كمل كده فاكيد بيوازوا بعض برض يعني بص كده ده اصلا بيوازي ده بالمنطق لانه هيكمل عليه ده نفس الخط يا حبيبي اهو خط وبقول لك ايه علاقه ده اهو بده بيوازي بعض ما هو اصلا نفس الخط نفس الكلام اللي بتكلم فيه بص اهو بتكلم في الخط ده والخط ده بيوزوا بعض عشان نفس الخطاني ده لو مش صح ده لو مش صح او معلش انا كده اتلخبطت احنا كده اه ماشي ده كده اهو ده معلش ده ده كده الخط ده لو مش صح وده لو مش صح تاني عم اجيب لك خلاص انا يعني احاول اوصلك الطرق انها مش تيجي في امتحان اصلا بس تفهمها دي كده بتوازي دي عشان نفس الخط حلو اهي نعلم عليها وده اللي مش صح ده هيكمل لو ما فيش حاجه بتحب بتعيقه ماشي كده علنا على البرتقاني اهو ده برده بيوازي ده ليه عشان نفس الخط اللي فاضل عندنا ايه اللي مش نفس الخط برده بيوازيه بلون اللون الاخضر ده خلاص مش وقت حاجه يعني انعكس انكسر فانا مش عارف ايه وخرج برده بيوازي ليه نفس الاثبات اللي عملناه هنا صح فدلوقتي الاخضر ده بيوازي الاخضر ده والبرتقالي على نفس الاخضر بيوازي البرتقال اذا اكيد البرتقالي بيوازي الاخضر خلاص وصلت بقى ونفس الكلام لو حصل فوق بيحصل تحت فمن الاخر هي الشكل النهائي يكون عامل كده على جنب بقى مصدر ضوء برتقالي مصدر ضوء اخضر خارج منهم اشعه متوازيه بس انا متاكد ان البرتقالي ده اللي مش صح عامل كده وسقط في نفس النقطه وادي الحائل لو جبت اي نقطتين بعاد عن النقطتين برتقانيين وكملتهم وزيين مستحيل يخبطوا في بعض انا خلصت على كده وليكن مثلا بعدناهم اكتر اهو موازي وموازي التقوا في بعض لا الوحيد اللي التقى في نقطه هو لما مكان ما فيش حاجه في النص تعيقه اتمنى اكون فهمت انا انا تعبت والله اتمنى اكون فهمت بعد ده كله سؤال ما يجيش امتحان اصلا بس لو فهمت يبقى انت عبقري و لو انت فهمته وفهمته كويس يبقى انت عبقري ماعتقدش ان في حد شرح الشرح ده في في الفيديو او في اي حاجه يعني عامه بس اين يكون خلاص انا خلصتخش في حاجات تانيهخش التانيه خلاص على كده السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
38:37
حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
43:11
فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
446 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:21:14
كتاب الإمتحان انعكاس وانكسار الضوء اختر مستويات تفكير عليا فيزياء ثانية ثانوي ترم ثاني 2026
الفيزيائي سعيد حسين
555 مشاهدة · 3 maanden geleden
30:30
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 13 س 26 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
12 مشاهدة · 2 maanden geleden
30:49
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 1 س 12 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
26:04
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
24:16
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
359 مشاهدة · 2 maanden geleden
44:07
فيزياء 2 ث حل انحراف الضوء في المنشور مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
492 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
22:09
حل اسئلة المستوىات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان
علوم اون لاين 2
8 مشاهدة · 1 jaar geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
27:37
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
9 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
35:24
فيزياء 2 ث حل مستويات عليا الانعكاس الكلي للضوء كتاب الامتحان 2025
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
974 مشاهدة · 1 jaar geleden
22:33
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الاسئلة العليا كتاب الامتحان 2025