السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا بكم طلاب الصف الثاني الثانوي دفعه 2026 ازهر وعام هنحل معاكم دلوقتي اسئله الدرس الاول في الفصل الثالث اللي هو الفصل اللي بيتكلم عن الضوء اول درس معانا هنحل دلوقتي على الطفل الكهرومغناطيسي وانعكاس الضوء مع السؤال رقم واحد بيقول لي ايه الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء من الطيف الكهروم المغناطيسي فيها الهواء فيكون نقط ايه يا عم اللي انت بتقوله ده؟ بيقول لك ان الام والواي والزد اللي هم مدهمني في الاختيارات ديت دي قيم للطول الموجي تمام والام ده اللي هو الطول الموجي للضوء المرئي والواي الطول الموجي لاشعه جاما والزد الطول الموجي لاشعه اكس هو عايز بقى يرتب الطول الموجي ده طيب انت المفروض تبقى حافظ الطفل كهرومغناطيسي وحافظه بالترتيب تعال كده نفكره واحفظه لك كمان. بص يا سيدي الطفل الكهرومغناطيسي لو انت بتذاكر من كتاب الامتحان هتلاقي الطفل الكهرومغناطيسي موجود في صفحه رقم 125 هو ده الطفل الكهرومغناطيسي بيتكون من ايه الطفل الكهرومغناطيسي اشعه جاما تليها السينيه تليها الاشعه فوق البنفسجيه ليها الضوء المرئي بعد كده الاشعه تحت الحمراء الموجات الميكرومتريه موجات الراديو الموجات الميكرومتريه دي بيسموها الموجات الدقيقه برده تمام؟ لازما تبقى حافظهم بالترتيب الترتيب دوت وانت ماشي كده بيزداد الطول الموجي وحتى كاتبها لك فوق اهو وانت ماشي في الاتجاه ده كده يزداد الطول الموجي وادام الطول الموجي بيزيد يبقى برده يقل التردد لان يا باشا التردد عكس الطول الموجي التردد عكس مين؟ الطول الموجي يبقى انا هحفظ واحد والثاني عكسه يبقى الترتيب ده وانت ماشي من اليسار لليمين الطول الموجي بيزيد يبقى التردد عكسه بيقل خلاص يا مستر طب تعال بقى عايزين نحفظهم احفظهم معايا يلا جاما سينيه فوق بنفسجيه مرئي تحت حمراء دقيقه راديو اهي تاني جاما سينيه فوق بنفسجيه مرئي تحت حمراء دقيقه راديو الدقيقه هي الميكرومتريه احفظهم زي ما انا بقول كده هوت بنفس النغمه اللي انا بقولها دي جاما سينيه فوق بنفسجيه مرئي تحت حمراء دقيقه راديو الدقيقه اللي هي المريكومتريه الترتيب اللي انت حفظته معايا ده بالترتيب ده اللي انت حافظ بيه ده الطول الموجي بيزيد يبقى التردد بيقل خلاص يا عم نيجي بقى نرتب الاطوال الموجيه اللي انت بتقول لي عليها دي جاما ديت في الاول خالص السينيه وراها الضوء المرئي ايه وراها يعني انت هنا عندك جاما وبعد كده سينيه وبعد كده فوق بنفسجيه وبعد كده الضوء المرئي وانت ماشي كده بيزداد مين؟ يزداد الطول الموجي لمضه خلاص يبقى اكبر طول موجي هو الضوء المرئي اللي هو مسميه لي مين ام وراه مين وراه السينيه الاشعه السينيه اللي هي طول الموجي مسميها زد اقل طول موجي اللي هو مين؟ اشعه جاما اللي هي الواي لان زي ما بقوللك وانت ماشي كده الطول الموجي بيزيد يعني الطول الموجي لده اكبر من ده اكبر من ده اقلهم طول الموجي اللي هو الجما انهي واحد بقى من الاختيارات ينطبق عليه الكلام ده اللي هو الاختيار ب الام اكبر حاجه وراها الزد وراها الواي طيب تمام السؤال اللي معانا بعد كده رقم اثنين الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عاكس فتكون زاويه انعكاس سه ايه هي زاويه الانعكاس؟ هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام فانا هنا لازما اول حاجه اعملها اعمل عمود مقام بتعمل العمود المقام فين يا حته؟ عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط وعند نقطه مين؟ السقوط فتيجي عامل هنا كده عمود مقام ده كده اسمه ايه؟ عمود مقام زاويه السقوط بقى هي بتساوي زاويه الانعكاس تمام هنا انا عايز اعرف زاويه السقوط دي كام؟ طب يا مستر مش انت مديني ديت هنا في السؤال ب 140 اه معروف ان الزاويه دي 90 زاويه قايمه ماشي يبقى الحته ديت كام بقى هقول 140 - 90 هتشيل الشويه دول هيديك 50 يبقى زاويه السقوط هنا كام؟ 50 يبقى الشعاع الضوئي هنا هينعكس بزاويه كام؟ هينعكس بزاويه 50 لان تبع للقانون الانعكاس زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس يبقى زاويه الانعكاس اللي انت بتسالني عليها تبقى 50 اهو حتى بص هنا لو جيت تبص هنا فين زاويه السقوط؟ اللي هي الزاويه دي زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام وزاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس ايه هي تعريف زاويه الانعكاس هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي المنعكس والعمود المقام اللي هو ده ماشي تعال نشوف السؤال ده بيقول لك ايه الشكل المقابل يسقط شعاع من ضوء سرعته في على سطح المراه وينعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه الله هو احنا مش كنا بنقول ملحوظه في الدرس اللي فات نفس الوسط نفس السرعه اختلف الوسط يختلف السرعه الشعاع الضوئي سقط هنا من وسط وهيرتد الى نفس الوسط اذا السرعه هتفضل ثابته ادام هي نفس الوسط تبقى السرعه تفضل في زي ما هي تمام السؤال اللي معانا بعد كده رقم اربعه بيقوللك الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عاكس فان هذه الموجه تنعكس بزاويه كام؟ بص بقى الموجه الضوئيه ديت ساقطه هنا عمودي على السطح العاكس اهي ساقطه كده يعني هو ده الشعاع الساقط شعاع ساقط طب فين العمود المقام؟ العمود المقام بيبقى عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط بيبقى عمودي على السطح العاكس هنا كده ده العمود المقام طيب فين زاويه السقوط بقى اللي هتساوي زاويه الانعكاس ما هي زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس زاويه السقوط ما حدش تقول لي 90 لا زاويه السقوط مش 90 زاويه السقوط قلت لك تعريفها من شويه هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام الشعاع الضوئي الساقط اهو اللي هو الاحمر تمام طب العمود المقام اللي هو الخط المنقط ده ده العمود مقام فالزاويه المحصوره بين الشعاع الضوء والساقط والعمود المقام صفر يبقى زاويه الانعكاس تبقى صفر تاني زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقاوم الشعاع الضوئي الساقط اهو اهو ده الشعاع الضوئي الساقط طب فين العمود المقام؟ بيبقى عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط ده العمود المقام الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام دي زاويه السقوط وهنا هم الاتنين منطبقين على بعض يبقى زاويه السقوط بصفر يبقى زاويه الانعكاس برض زيها بصفر لان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس المطلوب التاني في نفس السؤال عايز منك زاويه الانحراف فان هذه الموجه تنحرف عن مسارها بزاويه كام بص يا سيدي هي الشعاع الضوئي كان ساقط كده هيسقط على السطح العاكس وهيرتد على نفسه هيرتد على ايه؟ على نفسه يعني هو كان ساقط كده ماشي يجي يخابط في المرايه ويجي ايه راجع على نفسه تاني يبقى هو كده انحرف عن مساره بكام بزاويه 180 درجه يعني هو كان ساقط كده راجع على نفسه كان ساقط كده جه راجع على ايه نفسه غير اتجاهه يعني غير زاويه سقوطه ب 180 درجه يعني غير الاتجاه اللي كان ساقط منه يبقى دي زاويه الانحراف كده ايه 180 درجه يقول لك مثلا الفلاني الفلاني حاله اتغير 180 درجه كان فقير وحاله اتغير 180 درجه بقى غني اه يقول لك 180 درجه يعني من اتجاه غير اتجاهاني خالص كان في سكه بقى اتغير وضعه خالص فلان فلان ما كانش بيذاكر وحاله اتغير ومستواه اتغير 180 درجه يعني بقى متفوق نفس الحكايه هنا هو انحرف بزاويه كام هو كان ساقط كده خبط في المرايه وهيرتد على نفسه لانه هو سقط عمودي على السطح العاكس تمام فيجي مرتد على نفسه يغير اتجاهه تماما فينحرف ب 180 درجه السؤال رقم خمسه بيقول لي سقط شعاع ضوئي على مراه كما بالشكل المقابل فان الشعاع ينعكس عن المراه سي بزاويه 30 ولا عن المراه سي بزاويه 45 ولا بزاويه 60 ولا ينعكس موازي واحده واحده من الاخر هو عايزنا نتتبع الشعاع دهسؤال ده لو جاي مقالي بيقول لك تتبع الشعاع في الشكل المقابل ده لو جاي ا لو جاي مقالي تمام لطلبه تربيه وتعليم وبرده ممكن يجي لطلبه ازهر يديك رسمه زي دي ويقول لك تتبع الشعاع الضوئي طيب يلا تعال نتتبع الشعاع اول حاجه هتعملها عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه نقطه السقوط هنا كده تمام هنا كده هكبر لك الصوره علشان ايه الموضوع يبان اكتر ادي الرسمه اهي تمام الزاويه اللي تحت دي 30 اه تمام يا مستر فين زاويه السقوط بقى هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام يعني هي دي زاويه السقوط فالزاويه ديت المفروض دي كلها 90 شيل منها ال 30 اللي تحت يبقى الزاويه ديت اللي هي زاويه السقوط ديت كام؟ 60 فادام الشعاع الضوئي سقط بزاويه 60 يبقى هينعكس بزاويه 60 تمام وادام دي هنا 30 يبقى دي هنا ايه 30 تمام ادام دي 30 دي 90 مجموع زوايا المثلث ده 180 ماشي انا عايز اعرف دي بقى بكام ماشي يا مستر سهله 30 و90 120 من 180 يبقى يساوي 60 يبقى الزاويه دي هنا كام؟ 60 بحيث اما تيجي تجمع ال 60 وال 30 90 مع ال 90 دي يبقى كده ايه مجموع زوايا المثلث ده 180 يبقى احنا كده ايه ماشيين تمام هتيجي هنا عند نقطه السقوط ديت عند الوجه التاني ده تيجي عامل عمود مقام تيجي عامل عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط ماشي بص يا سيدي ادام دي 60 المفروض الزاويه دي كلها 90 اه تمام ادام دي 60 بقى يبقى دي كام 30 تمام يبقى الشعاع الضوئي هنا هينعكس بزاويه ايه 30 طب ما هدام دي 60 يبقى دي برض ايه 60 ايه اللي حصل للشعاع الضوئي هنا الشعاع الضوئي لو جيت تاخد بالك الزاويه دي 60 والزاويه دي 60 تمام اه ده دول بيساووا بعض الزاويه اللي فوق بتساوي اللي تحت بالتناظر يبقى اكيد الشعاع الضوئي هينعكس هنا عن المراه موازيا للمراه سي يبقى هنا الاجابه الصحيحه هتبقى الاخيره الاجابه الصحيحه هتبقى ايه هتبقى الاخيره اللي هي الاختيار د وهي ان الشعاع الضوئي هينعكس عن ب موازيه لمين؟ للمراه س تمام ليه يا مستر؟ ما انا قلت لك اهو الزاويه دي بتساوي الزاويه دي بالتناظر يبقى اكيد الضلع ده يساوي الضلع ده الشعاع ده يوازي المرايه يا سي دي تمام السؤال رقم سته بيقول لي الشكل المقابل يمثل ثلاث مرايا مستويه تتكون ثلاثه اضلاع تكون ثلاث اضلاع لمرا مربع فاي من الاختيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوئي الساقط حتى ينعكس عن المرايه الثلاثه طب واحده واحده من الاخر عايزين نتتبع الشعاع من الاخر يعني طيب ادام في شعاع ضوئي ساقط اول حاجه تعملها عمود مقام عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط هنا كده تمام الزاويه دي 45 طب يا مستر ما هي المفروض ان الزاويه دي كلها كام 90 ادام الحته اللي تحت دي 45 يبقى اللي فوق دي برض زيها كام 45 ادام الشعاع هنا سقط بزاويه 45 يبقى هينعكس بزاويه كام؟ 45 وادام اللي تحت دي 45 يبقى اللي فوق دي برض ايه؟ 45 هنا الشعاع الضوئي ساقط على المرايه الثانيه دي تعمل هنا برده عمود مقام عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط ماشي بص يا سيتي الزاويه ديت 45 دي 90 يبقى لازما دي تكون 45 عشان لما تيجي تجمع من مجموع زوايا المثلث ده يديك كام؟ 180 طيب ادام دي 45 المفروض الزاويه ديت يا مستر دي كده ايه؟ 90 اه ادام الحته دي 45 يبقى دي زيها كام؟ 45 يبقى الشعاع الضوئي سقط على المرايه ديت ب 45 يبقى هينعكس بزاويه كام؟ هينعكس بزاويه برض 45 هينعكس بزاويه هنا برض كام؟ 45 يبقى الزاويه دي 45 طب ما هي دي كلها يا مستر 90 ادام دي 45 يبقى ديت هنا برض ايه؟ 45 طيب دي 90 اداب دي 45 يبقى دي لازما تبقى ايه؟ 45 عشان 45 و45 90 مع ال 90 دي يبقى كده مجموع زوايا المثلث ده كام؟ 180 لو جيت تبص في الاختيارات ما فيش ولا واحده فيهم 45 يعني هنا دي 30 دي غلط هنا 60 دي غلط المفروض هنا كانت 45 هنا 50 المفروض تبقى 45 ما فيش غير مين ما فيش غير د 45 هنا سقوط انعكاس عن المرايه ديت 45 سقوط على المرايه الراسيه هنا ديت برده هنا زوت السقوط هنا لما تيجي تشوفها هتلاقيها هنا برده ايه 45 عشان تبقى الزاويه دي كلها 90 تمام تعالى للسؤال اللي معانا بعد كده رقم سبعه الشكل المقابل تكون زوايا انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه ب طيب واحده واحده يعني من الاخر عايزين نتتبع الشعاع اول حاجه هتعمل عمود مقام عمودي على السطح العاكس اللي هو المرايه عند نقطه السقوط ادي العمود المقام اهوت يا سيدي زاويه السقوط هنا كام اوعى تقول لي زاويه السقوط 40 لا زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام اللي هي ديت يعني طيب ما هي دي كلها يا مستر 90 شيل منها ال 40 اللي تحت يبقى ديت كده كام 50 يبقى زاويه السقوط هنا 50 بحيث اما تجمع ال 50 وال 40 يبقى كده كام 90 اللي هي الزاويه القايمه يبقى دام الشعاع الضوئي سقط هنا بزاويه 50 يبقى ينعكس برض بزاويه كام ينعكس بزاويه 50 تمام يبقى الزاويه دي هنا ايه 50 دي زي دي ودي زي دي سقوط تساوي انعكاس والزاويه بين الشعاع الضوئي الساقط والمراه تساوي الزاويه بين الشعاع الضوئي المنعكس والمراه فدي قدام 40 يبقى دي برض كام؟ 40 تمام تعالى بقى على المثلث ده تمام مجموع زوايا المثلث ده المفروض تبقى ايه 180 طب دي 110 ودي 40 يبقى دول كده ايه 150 يتبقى كام على 180 30 يبقى الزاويه ديت هنا كام درجه تيجي هنا على السطح العاكس ده تعمل ايه عمود مقام لازما تعمل عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط ادي العمود عمود المقاومه اهي المفروض الزاويه دي كلها كام؟ دي كلها 90 شيل منها ال 30 اللي تحت دهيت يديك الزاويه اللي فوق دهيت 60 يبقى هنا الشعاع الضوئي هيسقط على المراه ب بزاويه 60 بحيث اما تيجي تجمع ال 60 درجه مع ال 30 درجه يديك كام؟ 90 تمام سقط ب 60 يبقى هينعكس برض بكام؟ هينعكس برض ب 60 يبقى هنا زاويه الانعكاس تبقى كام؟ 60 ماشي السؤال اللي معانا بعد كده رقم 8انيه اذا ادرت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل بزاويه 10 درجات فان الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس تصبح كام؟ طيب واحده واحده الاول كده قبل ما تدور قبل ما تدور قبل ما تدور الزاويه دي اللي تحت دي كانت 30 يبقى اللي فوق دي كانت السقوط بكام؟ كانت ب 60 عشان المفروض دي كلها بكام؟ ب 90 يبقى زاويه السقوط هنا الاول كانت ب كويس خالص اكتب عندك ملحوظه عندما تدور المراه يدور معها العمود المقام عندما تدور المراه يدور معها العمود المقام طيب ازاي يا مستر الكلام ده تخيل ان ديت هي المرايه المنقله ديت هي المرايه ماشي تخيل المنقله دي هي المرايه والقلم ده اللي هو العمود المقام عليها القلم ده العمود المقام عليها لما تدور المرايه بتدور معاها مين العمود المقام اما بتدور المرايه بيدور معاه مين؟ العمود المقام. طيب دلوقتي قال لك ان انت هتدور المرايه بزاويه 10 درجات مع العلم ان الشعاع الضوئي الساقط هيفضل زي ما هو. طب ما انت اما تدور المرايه ديت كده 10 درجات في الاتجاه اللي هو عامله لك السهم ده هيدور معاها العمود المقام هتلاقي المرايه جت هنا كده وتلاقي العمود المقام ضار معاها 10 درجات فتصبح زاويه السقوط مش 60 بقى زود 10 يبقى 70 زاويه السقوط تبقى 70 يبقى زاويه الانعكاس 70 يبقى الزاويه بين السقوط والانعكاس 70 و70 يبقى 140 تبقى الاجابه هنا ا تمام؟ لان الزاويه بين السقوط والانعكاس بين السقوط والانعكاس ضعف زاويه السقوط او ضعف زاويه الانعكاس يعني مثلا هنا الشعاع الضوئي هنا كان ساقط هنا بزاويه كام؟ 50 انعكس بزاويه كام؟ 50 يبقى الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والمنعكس ده كام؟ اللي هي دي 100 درجه طيب دلوقتي زاويه السقوط الاول قبل ما تدور كانت ب 60 لما انت تدور المرايه بزاويه 10 في هذا الاتجاه في هذا السهم تدورها كده هيدور معاها العمود المقام فتلاقي العمود المقام جه هنا كده تصبح زاويه السقوط بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام الجديد بقت 70 تمام يبقى الشعاع الضوئي هينعكس بزاويه 70 يبقى الزاويه بين الساقط والمنعكس ب 140 تمام الحمد لله تعالى للسؤال اللي معانا بعد كده رقم تسعه بيقول لك في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي على المراه بحيث كان موازيا للمراه فعندما ينعكس الشعاع عن المراه a ويسقط على المراه تكون زاويه السقوط هي كام؟ طيب نظرا لان هنا الرسمه هنا صغيره واحنا يعني انت هتعمل هتسقط هنا وترجع ترتد على المراه ايهاني مكان صغير جدا تمام هو اللي حضط السؤال عايز مش عايز يوفر وقت عايز يوفر ورق ماشي مش هيكبرها تاخد مساحه عايز يوفر ورق فاحنا عشان كده عملنا لكم الرسمه هنا اهيت نفس الرسمه بس هنا على ايه على شكل اكبر شويه عشان نعرف نرسم الشعاع الساقط والمنعكس والحوارات دي كلها ده شعاع ساقط ماشي ومديني الزاويه دي 30 واحده هو عايز منك ايه عايز فعندما ينعكس الشعاع عن المراه ويسقط على المراه زاويه سقوط هي كام عايز زاويه السقوط يعني على المراه الثانيه دي اللي هي هنا دي انينعكس الشعاع عن المراه هينعكس من هنا هيسقط هنا وينعكس ويسقط على عايز زاويه السقوط على كام طب واحده واحده واحده واحده الزاويه دي 30 انت مديهاني ليه؟ علشان حضرتك المفروض تبقى عارف ان دام دي 30 يبقى دي 30 بالتناظر صح الضلع ده بيوازي الضلع ده يبقى الزاويه دي تساوي الزاويه دي طيب نيجي نعمل عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط هنا كده ادي العمود المقام يا باشا ماشي المفروض الزاويه دي كلها 90 شيل ال 30 اللي تحت يبقى زاويه السقوط هنا كام؟ 60 يبقى الشعاع الضوئي كده هينعكس بزاويه كام؟ 60 هينعكس بزاويه 60 بس السؤال هنا هل هينعكس بزاويه 60؟ هيروح هنا كده ولا هيجي هنا كده ولا هيسقط عمودي على المراه ب ما هي دي المشكله بقى ما انت مش عارف انت انت قيدك مش مسطره تمام انت ممكن تيجي واحد يجي منزلها كده فلو هو الشعاع الضوئي سقط بزاويه كده هيروح الناحيه الثانيه طب لو سقط عمودي على المراه ب هيرتد على نفسه طب لو سقط بزاويه هنا هيرجع لمراه ايه تمام طب انا عايز اعرف بقى واحده واحده كده خليك معايا امم واحده واحده الزاويه ديت يا باشا 30 يبقى في هنا زاويه هنا قدرها كام 30 ماشي تمام الزاويه دي 30 ودي 30 يبقى 60 يبقى الزاويه اللي فاضله اللي هتكمل المثلث من الناحيه دي يعني انت مثلا لما تيجي تمد ده كده الزاويه اللي فاضله اللي هتكمل المثلث 30 و30 60 من 180 يبقى 120 ده زاويه هنا زاويه منفرجه اه يبقى كده الشعاع الضوئي هيسقط كده بزاويه منفرجه كده ليه بقى اصل ادام دي 30 يبقى دي 30 30 و30 60 اتبقى كام من 180 لان مجموع زوايا المثلث لازما تبقى 180 يتبقى 120 زاويه منفرجه يعني فدي زاويه منفرجه اهي 120 كويس خالص تيجي هنا بقى عن تعمل عمود مقام على طول تمام تعمل عمود مقام عمودي على السطح العاكس وعند نقطه السقوط هنا كده كده يا باشا ده العمود المقاوم طب ركز معايا ركز معايا يا غالي معروف ان الزاويه ديت كلها الزاويه دي كده 90 درجه حلو ودي كلها قلنا ب 120 فهقول 120 شيل منهم ال 90 يديك 30 يبقى هنا زاويه السقوط على المراه ب اللي بيسالنا عليها 30 تمام هي دي زاويه السقوط على المراه ب طب المطلوب الثاني في نفس السؤال يسقط الشعاع المنعكس عن المراه مره اخرى على تكون زاويه السقوط كام؟ يعني الشعاع الضوئي اللي سقط على دهوت هينعكس تاني ويرجع على مين؟ على ايه؟ عايزين زاويه السقوط بتاعه على ايه؟ طب واحده واحده انت هنا عملت عمود مقام اهو تمام الشعاع الضوئي الساقط هيجي هنا ينعكس بحيث تكون زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس تمام هينعكس كده تمام يا مستر تمام يا مستر الزاويه دي 30 سقوط يبقى زاويه الانعكاس هنا برض زيها كام؟ 30 تمام ماشي واحده واحده كده خليك معايا احنا كنا بنقول دي كلها 120 اللي هي باللون الاحمر دي شيل ال 60 وال60 اه قصدي شيل ال 30 وال3 يتبقى من ال 120 60 يبقى الحته دهيت كده 60 عشان انت لما تيجي تجمع 60 و30 و30 يديك مين ال 120 اللي هي دي تمام ادام الزاويه دي 60 ودي 30 يبقى دول 90 يتبقى الزاويه ديت لازما تكون ايه 90 علشان يبقى المثلث اللي هنا دوت مجموع الزوايا فيه 180 ما هي دي 60 ودي 30 يبقى 90 يتبقى من 180 90 يبقى الزاويه هنا 90 يبقى الشعاع الضوئي هنا سقط عمودي على السطح العاكس ايه فادام سقط عمودي يبقى هيرتد على نفسه هيرتد على نفسه طب زاويه السقوط هنا كام اوعى تقول لي زاويه السقوط 90 لا زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام هنا العمود المقام بيبقى عمودي على السطح العاكس هنا كده والشعاع الضوئي اصلا سقط عمودي على المراه يعني هنا زاويه السقوط بصفر يبقى هنا فان زاويه السقوط على المراه ايه هتبقى كام هتبقى بصفر لانه هيسقط عمودي على السطح العاكس ماشي هيسقط عمودي يبقى زاويه السقوط ما تقولش 90 زاويه السقوط هي المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام يبقى يبقى هيسقط بزاويه صفر يبقى هينعكس بزاويه صفر وتلاقي الشعاع يرجع يرتد على نفسه من حيث ما اتى ما هو يسقط هنا على المرايه سقط عمودي على السطح العاكس يقوم يرتد على نفسهاني ويرجعاني من حيث ما اتى طيب السؤال اللي معانا بعد كده رقم 10 بيقول لك الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع ليزر من مصدر اكس نحو المراه واحد فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه اثنين يمر بالنقطه انهي واحده واحده تعالى كده تتبع الشعاع كده الشعاع هنا ساقط هنا واخد ايه؟ واخد مربع كده بالعرض كده واخد القطر راد الوتر يعني لو ده ضلع وده ضلع واخد الوتر فهيسكت هنا زي ما هنا وهو كده ياخد الايه الوتر هيجي على هنا كده هينعكس ياخد برده الايه الوتر كده كده تمام هيجي هنا عند النقطه دي هينعكس وياخد برده ايه الوتر هنا كده كده وتلاقيه مره بالنقطه مين مره النقطه س تبقى الاجابه هنا ايه؟ الاجابه هنا هي الاختيار ج نيجي بقى دلوقتي من اول سؤال رقم 11 دي اسئله خاصه بانكسار الضوء يعني ايه يا استاذ انكسار الضوء؟ تعالى هطلع لك القوانين اللي احنا بنستخدمها في قوانين انكسار الضوء عشان المسائل اللي جايه بص يا سيدي الانكسار بيحصل عندما ينتقل الضوء بين وسطين مختلفين في الكثافه الضوئيه او وسطين مختلفين في النوع بالبلدي يعني مثلا عندي وسط اولاني فوق ايا كان الوسط ده ايه هواء ولا ميه ولا زجاج ايا كان الوسط ده ايه ووسط تاني تحت مختلف عنه ده اسمه سطح فاصل سطح فاصل فاصل بين مين بين الوسطين دول طب تمام لما بيسقط شعاع ضوئي بزاويه بزاويه كده تمام ليس راسي يعني ساقط بزاويه ماهوش ساقط راسي ده اسمه شعاع ساقط شعاع ساقط بتيجي عند نقطه السقوط هنا تعمل حاجه اسمها عمود مقام عمود مقام الشعاع الضوئي ده مش هينفذ على استقامته هيحصل له عمليه انكسار هيحصل له عمليه انكسار قد ينكسر مقتربا من العمود او قد ينكسر مبتعدا من عن العمود فلو الوسط الثاني ده هووت لو الوسط الثاني ده معامل انكساره اكبر من الوسط اللي فوق فالشعاع الضوئي ده هينكسر مقتربا من العمود كده تمام ده اسمه ايه ده ده اسمه شعاع منكسر حلو خالص الزاويه بقى المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقابل اللي هو الاحمر دي دي اسمها زاويه السقوط اسميها مثلا فاي بيسموها فاي دايما بيرمزوا لزاويه السقوط فاي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي المنكسر والعمود المقابل اللي هو الاحمر ده بيسموها سيتا اللي هي زاويه الانكسار طيب معامل الانكسار النسبي بين الوسطين دول بقى بيساوي ايه؟ بص يا سيدي الاسطمبه دي تحفظها معامل الانكسار النسبي ان واح ا يعني ايه ان واح ا يعني معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط الثاني بيساوي النسبه ما بين ساين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول ودايما زاويه السقوط بيرمزوا لها برمز فاي النسبه بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط الثاني بيساوي النسبه بين السرعه في الوسط الاول الى السرعه في الوسط الثاني بيساوي النسبه بين الطول الموجي في الوسط الاول الى الطول الموجي للوسط الثاني بيساوي انين على ان واحد يعني كلهم وسط اول على الثاني وسط اول على الثاني ما عدا مين ما عدا معامل الانكسار المطلق انين دي اسمها معامل انكسار مطلق انما ان واحد اين اسمه نسبي من الوسط الاول للوسط الثاني انما انين معامل الانكسار المطلق للوسط الثاني ان واحد ده اسمه معامل الانكسار المطلق للوسط الاول كلهم طرد مع بعض ما عدا مين ما عدا معامل انكسار المطلق عكسي معاهم طيب تمام ده القانون يا باشا بتاع معامل الانكسار النسبي معامل الانكسار النسبي طيب افرض انا عندي الحاله الثانيه بقى اهيت انا كان عندي الوسط الاول هواء والوسط الثاني اي وسط بقى غير الهواء تمام وده اسمه سطح ايوه شاطر سطح فاصل لما الشعاع الضوئي بيسقط من وسط زي الهواء زي الهواء طبعا بتيجي عامل هنا ايه عمود مقام الشعاع الضوئي هنا بينكسر مقتربا من العمود تمام الزاويه دي اللي هي زاويه السقوط والزاويه دي زاويه الانكسار ده بقى اسمه معامل انكسار مطلق بنقول عليه ان وسط ليه يا استاذ ايه الفرق بين ده وده اللي فوق بص يا حبيبي معامل الانكسار النسبي بيكون يكون بين وسطين بس ما فيهمش هواء الوسطين دول ممكن يكون مثلا ميه وزجاج ميه وماس المهم اي وسطين غير الهواء انما لو كان احد الوسطين هواء ما يبقاش اسمه معامل انكسار نسبي لا يبقى اسمه معامل الانكسار المطلق يبقى اسمه ايه معامل الانكسار المطلق للوسط اللي هو ده معامل الانكسار المطلق للوسط بيساوي برض النس اذا بنجيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني يعني نفس القانون الاولاني اه بيساوي النسبه بين السرعه في الوسط الاول الى السرعه في الوسط الثاني قلا نفسه برض ايوه والله ازاي يعني في هنا تفرق حاجه بسيطه بس ان السرعه في الوسط الاول اللي هي سرعه الضوء الشعاع الضوئي اللي ساقط ده بي جاي من هواء اللي هي سرعه الضوء في الهواء اللي بنرمز لها بالرمز سي على السرعه في الوسط في وسط السي دي اللي هي مين السي دي اللي هي سرعه الضوء في الهواء بتساوي 3× 10 اس 8 متر لكل ثانيه القيمه ديت ثابته اكبر سرعه في الكون هي سرعه الضوء في الهواء اكبر ما يمكن تمام اخر حاجه بتساوي النسبه بين الطول الموجي في الوسط الاول اللي هو الهواء الى الطول الموجي للوسط الثاني اللي هو هيتنقل ليه تمام دي بالنسبه للايه للقوانين اللي احنا هنستخدمها طب ايه سبب الانكسار يا استاذ ايه سبب الانكسار بنقول سبب الانكسار اختلاف سرعه الضوء في الوسطين في قاعده قلناها قبل كده نفس الوسط نفس السرعه اختلف الوسط تختلف السرعه فادام الوسط اختلف يبقى السرعه تختلف وبناء عليه بيحصل انكسار للضوء يبقى سبب حدوث الانكسار اختلاف سرعه الضوء تمام في الوسطين اختلاف سرعه الضوء في الوسطين ده سبب السبب الرئيسي والاساسي يعني سرعه الضوء ده سبب ثانوي انما السبب الرئيسي لانكسار الضوء اختلاف الكثافه الضوئيه للوسطين يعني الوسط بتاع الاولاني ده مختلف في الكثافه الضوئيه عن الوسط التاني تمام طبعا انت اخدت الكثافه الضوئيه ايه هي في الشرح الكثافه الضوئيه ديت هي قدره الوسط على كسر الشعاع الضوئي فهنا الوسط التاني ده بيختلف عن الوسط الاول في قدرته على كسر الشعاع الضوئي فمعنى مثلا هنا في الرسمه دي ان الشعاع الضوئي هنا انكسر ناحيه العمود المقام اذا الكثافه الضوئيه بتاعه الوسط الثاني اكبر من كثافه الضوئيه الوسط الاول ليه؟ لان انا بقول لك الكثافه الضوئيه هي قدره انت عارفها اهيت يا عم اهيت يا سيدي ثواني هجيب لك التعريف اهو اهي تعريف الكثافه الضوئيه للوسط قدره الوسط على كسر الاشعه الضوئيه عند انتقالها اليه من وسط اخر يعني لو الوسط ده قدر يكسر الشعاع ناحيته اكتر كده يبقى الكثافه الضوئيه بتاعته عاليه تمام اهو بص سبب حدوثه هو ايه هيقصد هنا سبب حدوثه يعني اي سبب حدوث انكسار الضوء ايه اختلاف سرعه الضوء في الوسطين نتيجه اختلاف الكثافه الضوئيه للوسطين يعني السبب الرئيسي هو اختلاف الكثافه الضوئيه للوسطين نتيجه لاختلاف الكثافه الضوئيه للوسطين ده بيؤدي الى اختلاف السرعه طبعا وبالتالي يحصل ظاهره تسمى انكسار الضوء يعني السبب الرئيسي للا الانكسار اختلاف الكثافه الضوئيه للوسطين ومن ثم برده يسبب الاختلاف السرعه هم الاثنين واحد عشان تبقى عارف تمام احمد زي الحاج احمد تمام هنا بقى الشعاع الضوئي انكسر ناحيه العمود المقاوم اهو انت عرفت منين يا مستر ما هوت يا حبيبي الشعاع الضوئي كان ساقط اهو لو جيت تمده على استقامته هتلاقيه انكسر وقرب من مين؟ من العمود المقاومه يبقى الوسط الثاني ده اا الكثافه الضوئيه بتاعته عاليه بدليل ان هو قدر يكسر الشعاع الضوئي نحو العمود المقام يلا بينا نشوف الاسئله ونقول بسم الله. السؤال رقم 11 دي ده ح كده عشان تبقى عارف دي القوانين اللي احنا هنستخدمها ان شاء الله في الحلقه دلوقتي وهنشوف. 11 سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجي فتغير اتجاهه وذلك بسبب ايه؟ يعني شعاع ضوئي ايه سقط بزاويه على سقط بزاويه حاده على سطح يعني مثلا اهي شعاع ضوئي اهوت رسمه اهي سقط بزاويه حاده على السطح السطح اللي هو يقصد بيه السطح الفاصل يعني ما هي دي زاويه حاده اللي تحت دي قصده من الاخر ان هو ما سقطش عمودي وذلك اا فتغير غير اتجاهها ذلك بسبب ايه؟ سعه موجه الضوء لون الضوء تردد الضوء سرعه الضوء بسبب سرعه الايه؟ الضوء غير اتجاهه وكان ساقط كده اهو بقى ساقط كده وبعدين غير الاتجاه ونزل كده بسبب اختلاف الايه؟ الكثافه الضوئيه او بسبب اختلاف السرعه في الوسطين طيب السؤال اللي معانا بعد كده رقم اثنين اي مما ياتي لا يتغير عندما تنتقل موجه ضوئيه من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه وكانت زاويه السقوط تساوي صفر هوبيقوللك الذي ايه لا يتغير يعني كل دول هيتغيروا ما عدا حاجه واحده ما عدا ايه ما عدا سرعه الموجه لا سرعه الموجه هتتغير لان الوسط اتغير اختلف الوسط تختلف السرعه الطول الموجي ادام السرعه هتتغير يبقى الطول الموجي هيتغير لان انت عندك يا حبيبي السرعه بتساوي لمضه في نيو التردد ثابت ادام هي نفس الموجه نفس الموجه نفس التردد فادام الوسط اتغير فالسرعه تيجي متغيره ولما السرعه تتغير يتغير معاها الطول الموجي لان العلاقه بينهم علاقه طرديه عند ثبوت التردد اللي مش هيتغير هنا هو اتجاه الانتشار ليه يا استاذ لان يا حبيبي المفروض ان انت اخدت في الشرح لو انت عندك سطح فاصل لو انت عندك سطح فاصل والسطح الفاصل ده سقط عليه شعاع ضوئي عمودي فانه ينفذ على استقامته دون ان يعاني اي انكسار ودي الحاله الوحيده التي لا يحدث فيها انكسار للضوء عند انتقاله بين وسطين مختلفين امتى ما يحصلش انكسار؟ لو سقط الشعاع الضوئي عمودي على السطح الفاصل او ممكن اقولها اذا سقط الشعاع الضوئي بزاويه سقوط صفر ليه بقى؟ اصل زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام فين العمود المقام؟ ده العمود المقام ده العمود المقام الزاويه بين الشعاع الضوئي الساقط اللي هو الاحمر والعمود المقام اللي هو الاسمر الزاويه بينهم صفر تمام؟ فهنا زاويه السكوط لما تكون صفر ما يتغيرش اتجاه الانتشار. رقم 13 معامل الانكسار النسبي بين وسطين 1 و 2 يكون اقل من الواحد الصحيح عندما يكون بص يا سيدي معامل الانكسار النسبي بيكون اقل من الواحد الصحيح معروف ان لما البسط يكون اقل من المقام الناتج يبقى اقل من الواحد طب لو البسط اكبر من المقام الناتج اكبر من الواحد طب لو البسط بيساوي المقام تيجي تقسمهم على بعض الناتج يساوي ايه واحد احنا عايزين معامل الانكسار النسبي اقل من الواحد يبقى لازما اي حاجه من البسط دول تكون اقل من المقام بيقوللك عندما يكون معامل انكسار المطلق للوسط الاول اقل ام بص يا سيدي معنى ان الوسط المعامل الانكسار المطلق للوسط الاول اقل يعني الرقم اللي تحت ده صغير يبقى الاكيد ده كبير فهي رقم كبير على رقم صغير فالناتج يطلع اكبر من الواحد انا عايزه يبقى ايه اقل فدي غلط يكون تردد الضوء في الوسط الاول اكبر لا التردد ثابت ادام هي نفس الموجه نفس التردد فالتردد ثابت تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر لو سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر يعني رقم كبير على رقم صغير الناتج اكبر من واحد ما تنفعش يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل ايوه هي دي لما الطول الموجي للوسط الاول يكون صغير يبقى رقم صغير على رقم كبير الناتج يبقى فعلا اقل من الواحد طيب السؤال اللي معانا بعد كده رقم 14 الشكل المقابل ويضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار هما نقط زاويه السقوط احنا زاويه السقوط تعريفها هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقام ده تعريف زاويه السقوط اللي هي فين بقى بص على الرسمه وانت تعرف ادي الشعاع الضوئي الساقط اهو وده اللي في النص ده العمود المقام الزاويه دي هي زاويه السقوط اللي هي رقم انين طب زاويه الانكسار تعريفها ايه هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي المنكسر والعمود المقام اللي هي الزاويه دي رقم تبقى الاجابه د. طيب السؤال اللي معانا بعد كده رقم 15 بيقول لك عند زياده زاويه السقوط شعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل الانكسار النسبي بينهما معامل الانكسار النسبي دايما ثابت لا يتغير الا بتغير نوع الوسطين والطول الموجي للضوء الساقط. معامل الانكسار النسبي دائما ثابت لا يتغير الا بتغير نوع ماده الوسطين والطول الموجي للضوء الساقط فقط لا غير اهو بص حت اهي لو جينا نرجع لجزء الشرح اهو اهو العوامل التي يتوقف عليها معامل انكسار النسبي بين وسطين نوع ماده الوسطين يبقى دام الوسطين هم يبقى معامل الانكسار النسبي هو هو ثابت لنفس الوسطين يعني مثلا هواء وماء فمعامل الانكسار النسبي دايما ثابت بين الوسطين دول طول ما هم الاثنين نفس الهواء ونفس الميه طب مثلا لو انا عندي ا هواء وزجاج لا الوسطين اتغيروا احد الوسطين اتغير او الوسطين ممكن يتغيروا فهنا معامل انكسار النسبي في الحاله دي اتغير يبقى هو ما بيتغيرش الا بيتغير نوع ماده الوسطين والطول الموجي للضوء الايه؟ الساقط فقط لا غير اذا لما تزود زاويه السقوط معامل الانكسار يظل ثابت ما بيتوقفش الى العوامل اللي احنا قلناها اي الاشكال البيانيه الاتيه يمثل العلاقه بين معامل الانكسار النسبي ان واحد انين بين وسطين وزاويه سقوط شعاع ضوئي فاي على السطح الفاصل بينهما لسه قايلين معامل الانكسار النسبي بين اي وسطين ثابت ما بيتغيرش بالزاويه فيفضل ثابت بتغير الزاويه تبقى الاجابه هنا ا السؤال اللي معانا بعد كده رقم 17 بسم الله رقم 17 اي الاشكال البيانيه الاتيه التاليه يمثل العلاقه بين سرعه الضوء في في عده اوساط مختلفه ومعامل الانكسار المطلق لهما لازما حضرتك تبقى عارف المعلومه دي معامل الانكسار المطلق والسرعه عكسي بص هطلعها لك من القوانين اهي بص هم كل دول طردي ما عدا مين اللي بيبقى عكسي معاهم معامل انكسار المطلق يعني هنا في واحد قبالها لمضه واحد قبالها ساين السقوط في الوسط الاول دو ده وده وده التثلاثه دول طرديين ساين فاي دي اللي هي بتاعه الوسط الاول ساين سيتا دي اللي هي بتاعه الوسط التاني يعني ده يعتبر هنا واحد وهنا ايه انين فقبال ساين واحد وفي واحد لمضه واحد وبال ساين الزاويه بتاع الوسط التاني اللي هي سيتا وبالها في 2 لمضه 2 كل الثلاثه دول طرد مع ما عدا مين العكس معاهم معامل الانكسار المطلق وبالي الفي واحد انين وبالي الفي انين ان واحد افهم من كده ان العلاقه ما بين السرعه ومعامل الانكسار المطلق ان علاقه عكسيه تبقى ج ماحدش يقول لي ان دي عكسيه بالله عليكم دي اسمها تناقصيه ماشي السؤال اللي معانا بعد كده رقم 18 عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه 60 تكون زاويه انكساره في الماء كام؟ بص بقى لازما تبقى عارف ان زاويه السقوط او زاويه الانكسار تتناسب مع السرعه طردي بس قايلين اهو فانا مثلا لو انا عندي وسط مثلا هواء ووسط معروف ان سرعه السرعه في الهواء اكبر ما يمكن اكبر من اي وسط اخر فلازم لازما تكون زاويه السقوط دههي تبقى اكبر من زاويه الانكسار دي يعني لازما تكون الفاي تبقى اكبر من السيتا لان السرعه طردي مع الزاويه كل ما السرعه في الوسط زادت كل ما زاويه السقوط او زاويه الانكسار تزيد تمام فبما ان انت دلوقتي الشعاع الضوئي سقط من الهواء بزاويه 60 تكون زاويه انكساره في الميه لازما تكون اقل من 60 لان السرعه في الهواء اكبر ما يمكن اكبر سرعه السرعه في العالم هي سرعه الضوء في الهواء 3× 10 اس 8 في العالم تمام خلاص السرعه في الهواء تبقى اكبر ما يمكن يبقى دي اكبر زاويه لما يتنقل للميه بقى هتبقى سرعته اقل فبالتالي الزاويه طردي مع السرعه تبقى الزاويه في الميه اقل السؤال اللي معانا بعد كده رقم 19 بيقول لك شعاع ضوئي يسقط على السطح الفاصل بين وسطين معامله انكسارهما كما بالشكل فتكون قيمتي زاويتي الانكسار الانعكاس والانكسار ماشي زاويه الانعكاس قانون الانعكاس ان زاويه السقوط تزود زاويه الانعكاس فده من السقوط 38 يبقى الانعكاس برض كام 38 استبعد الاتنين اللي في النص دول عايزين نجيب زاويه الانكسار بقى عايزين نجيب زاويه الايه الانكسار صلي على النبي زاويه الانكسار يا حبايبي اللي هي الزاويه ده بنرمزلها بالرمز سيتا دايما طيب انا معايا زاويه السقوط اللي هي الفاي ومعايا معامل الانكسار المطلق للوسط الاول معامل انكسار المطلق للوسط التاني خلاص اربط معامل انكسار المطلق ده بالزوايا دي مش هم بيساووا بعض اه تعالى بقى يبقى تقول ايه ساين فاي على ساين سيتا يساوي انين على ان واح تمام يلا عوض بقى ساين فاي ساين 38 على ساين سيتا اللي احنا عايزينها يساوي ها ان 2 ب 1 و22 22 على ال ان واح 1 و58 يبقى كده ساين سيتا تساوي اضرب ده في ده واقسم على اللي في وش اللي انت عايزه يعني هقول 1 ساين 38 على 1 هنعمل ده على الاله الحاسبه وبعدين اجي اعمل شيفت ساين الناتج يطلع معانا السيتا اهو تعال نشوف ده بكام الاول 1.58 58 في ساين 38 اقفل قوسك على 1 و58 يساوي طلع معانا الناتج اهو بتاع الساين سيتا انا عايز اجيب السيتا بقى ذات نفسهاجي اعمل شيفت ساين انص هو ايه ده ففت ساين نرجع تاني كده 38 يعني السقوط 38 والمستحيل تاني كده انا عامل ايه ده؟ بص يا سيدي ا ساين ا احنا قلنا هنا ايه نضرب دول في بعض 158 في ساين 38 على و22 ايوه هي دي هي دي بس الايه السهو مني 1 و22 يبقى هنا في المقام هنا كام؟ 1 و22 تمام طلع معانا الناتج اهو انا عايز اجيب السيتا بقى هاجي عامل شيفت ساين انس طلع معانا 52 و8 52 و8 تبقى الاجابه الصحيحه هنا هي الاختيار د في طريقه حل تانيه باستخدام قانون سنل قانون سنيل ايه قانون سنل ده بيقوللك ايه قانون سنيل حاصل ضرب معامل الانكسار المطلق لوسط السقوط في جيب زاويه السقوط يساوي حاصل ضرب معامل الانكسار المطلق لوسط الانكسار في جيب زاويه الانكسار ما هو ده على فكره هو ده يعني انت لما تيجي تضرب الاتنين دول في بعض هتلاقي ايه هتلاقي ان واحد ساين فاي يساوي انين ساين سيتا دههو اسمه قانون سنل حاصل ضرب معامل الانكسار المطلق لوسط السقوط في جيب زاويه السقوط ساوي حاصل ضرب معامل الانكسار المطلق لوسط الانكسار في جيب زاويه الانكسار انا بعيدا عن اللفه دي اول ما الاقي المنظر ده في المساله معامل انكسار المطلق في الوسط الاول مدهوني وكذلك معامل انكسار المطلق للوسط الثاني مدهوني ومديني احد الزاويتين وعايز انيه اقول ايه بقى باجي اعمل ايه اقول ده في ده القيمه دي في الزاويه في جيب الزاويه دي يساوي القيمه دي في جيب الزاويه دي على طول وتلاقي المساله اتحلت على طول يعني هقول ايه 1 ساين 38 هيساوي 1 و22 ساين سيتا واجي رايح جايب السيتا عادي خالص هتيجي قايل البعيد على القارب يعني هتقول 1 58 ساين 38 على 122 زي ما احنا عملنا كده وبعدين تجي عامل شيفت ساين الناتج يطلع معاك سيتا ماشي بقانون اثنان اللي تنجز نفسك ده في ده سقوط في سقوط يساوي انكسار في انكسار طيب رقم 20 سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين فاذا كانت زاويه السقوط 60 في الوسط الاول وزاويه الانكسار 30 في الوسط الثاني فان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للوسط الثاني خلاص يا عم معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للوسط الثاني بيساوي النسبه بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط الثاني اهو القانون اهو ماشي يلا نعوض هقول ساين زاويه السقوط في الوسط الاول 60 على ساين انكسار في الوسط التاني 30 بالاله الحاسبه اهو ساين 60 على ساين 30 يساوي يطلع معانا جذر 3 تبقى الاجابه الصحيحه هنا ب السؤال اللي معانا بعد كده رقم 21 الشكل المقابل وضح شعاع ضوئي يسقط من وسط واحد على السطح الفاصل مع الوسط اثنين فيكون معامل انكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط التاني ان واح ا ماشي لازما حضرتك تعمل عمود مقاوم عمودي على السطح الفاصل وعند نقطه السقوط طب ما احنا عندنا معامل انكسار النسبي النسبه بين جايب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط الثاني نروح نعوض بقى هقول ساين زاويه السقوط في الوسط الاول كام اوعى تقول لي ان دي السقوط لا تسقط على طول انت اللي تسقط زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضب الساقط والعمود المقام اللي هي الزاويه دي طب ما المفروض يا استاذ دي كلها 90 شيل ال 30 اللي تحت يبقى اللي فوق السقوط 60 يبقى كده اقول ساين 60 على ساين الانكسار يلا المفروض انا هاخد الزاويه دي بس طب واحده واحده هو مديك ان الحته دي كلها ب 135 طيب في هنا 90 انا عايز الحته دي بس 135 نا 90 يبقى الزاويه ديت 45 اللي هي مين دي الزاويه المحصوره بين الشعاع الضوئي المنكسر والعمود المقاوم فقول ساين هنا ايه 45 على الاله الحاسبه يطلع معامل انكسار النسبي اهو ساين 60 على ساين 45 يطلع معانا الناتج 1 و22 تبقى الاجابه الصحيحه هنا هي الاختيار د طيب السؤال اللي معانا بعد كده رقم 22 يسقط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 52 درجه فانحرف عن مساره بمقدار 19 درجه فيكون معامل انكسار الزجاج قد ايه؟ واحده لو جينا نوضحها برسمه الشعاع الضوئي ساقط من الهواء ريح رايح لمين؟ رايح للزجاج كويس خالص ركز بقى معايا يا حموكش الشعاع الضوئي ساقط اهو حضرتك المفروض تيجي عامل هنا ايه؟ عمود مقام تمام بص يا سيتي الشعاع الضوئي سقط بزاويه سقوط كام؟ 52 يبقى الزاويه ديت هنا 52 درجه كويس خالص انحرف عن مساره بمقدار 19 الشاطر بقى هيقول هو كان ساقط كده اهو ده الشعاع الدجاج اللي ساقط فيه هينحرف عن مساره ههينكسر يعني هينكسر مقتربا من العمود ولا مبتعد عن العمود يا استاذ انت لسه قايل ملحوظه حلوه خالص ومهمه خالص ان زاويه السقوط او زاويه الانكسار طردي مع السرعه يعني السرعه في الزجاج اقل من الهواء اكتب المعلومه دي عندك لانها نحتاجها كتير السرعه في الهواء اكبر من السرعه في الماء اكبر من السرعه في الزجاج اكبر من السرعه في الماس دي مهمه جدا الملحوظه دي مهمه جدا فبما ان السرعه في الهواء اكبر من السرعه في الزجاج يبقى لازما الزاويه في الهواء اكبر من الزاويه في الزجاج فبالتالي لازما الشعاع الضوء ينكسر ايه؟ مقترب من العمود كده. طب ما انت يا باشا لو قبل ما تعمل الانكسار ده المفروض الزاويه دي كانت تساوي الزاويه دي كلها بالتقابل بالراس. تمام؟ فمعنى ان الشعاع هينحرف عن مساره بمقدار 19 فهيخش كده ب 19 المفروض الزاويه دي كانت بتساوي الزاويه دي بالتقابل بالراس يعني دي المفروض كلها 52 هينحرف بمقدار كام؟ بمقدار 19 يعني الشويه دول كده ب 19 يبقى الشويه دول بكام؟ 52 نا 52 نا 19 تطلع ب 33 يبقى زاويه الانكسار دههي 33 اللي هي خلاص تعال بقى نروح نجيب ايه معامل انكسار الزجاي هنا تدرس معامل انكسار مطلق ولا نسبي لا مطلق ان زجاج ليه بقى مطلق لان يا باشا لو كان احد الوسطين هواء يبقى اسمه معامل انكسار ايه مطلق زي ما وضحت لك في الورقه دي طيب يلا يا باشا يبقى هيساوي النسبه بين زاويه السقوط في الوسط الاول اللي هي ساين 52 الى زاويه الانكسار في الوسط الثاني اللي هي ساين 33 يلا بالاله الحاسبه ساين 52 على ساين يساوي معانا 144 يعني بالتقريب 1 و44 بالتقريب يعني ايه السته دي تدي الاربعه دي تبقى 1 و45 يعني الاجابه هنا ج تمام السؤال اللي معانا بعد اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين بواص ومعامل الانكسار المطلق للزجاج الصخري 166 فان معامل الانكسار النسبي من البنزين الى الزجاج لازما يقول لك منين لفين اهو معامل الانكسار النسبي من البنزين الى الزجاج تكتبها زي ما انا بكتب كده بالظبط بنزين زجاج معامل الانكسار النسبي بدلاله معامل الانكسار المطلق بيساوي النسبه بين معامل الانكسار المطلق للوسط الثاني اللي هو الزجاج على معامل انكسار المطلق للوسط الاول اللي هو البنزين يعني التاني على الاول ده لو انت بتجيب بدايات معامل انكسار المطلق معامل الانكسار المطلق للزجاج هنا مديهاني بوا 66 اهو على معامل الانكسار المطلق للبنزين 1 ونص اقسمهم على بعض يطلع معاك الناتج 1 و66 على 1ص تطلع بكام؟ تطلع معانا 1.1 0.1 يبقى الاجابه الصحيحه هنا ب تمام السؤال اللي معانا بعد كده رقم 24 الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط للوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط على الترتيب بص يا سيدي احنا قلنا السرعه طردي مع الزاويه واضح من الرسم ان زاويه السقوط فاي واضح من الرسم وبالنظر زاويه السقوط فاي اكبر من زاويه الانكسار سيتا اذا السرعه في الوسط الاول في اي اكبر من السرعه في الوسط التاني اللي هو في بي ماشي لان السرعه طردي مع الزاويه ماشي فبالتالي النسبه بين السرعه في الوسط اي في اي الى السرعه في الوسط بي في بي رقم كبير على صغير يبقى النسبه تبقى اكبر من واحد سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 على سطح زجاجي فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء ماشي وسرعه الضوء في الزجاج ماشي فان زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الزجاج ادام في عندك احد الوسطين هواء يبقى تدرس معامل الانكسار المطلق اللي هو ان بتاع الزجاج معامل الانكسار المطلق للزجاج بيساوي النسبه بين سرعه الضوء في الهواء الى سرعه الضوء في الوسط اللي هو عندنا الزجاج ادي القانون اهو معامل انكسار المطلق الوسط بيساوي النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه النسبه بين سرعه الضوء في الهواء الى سرعه الضوء في الوسط طب ما هو مديهم لنا اهو سرعه الضوء في الهواء 3 في 10 اس 8 اهي طب وسرعته في الوسط اللي هو الزجاج 1 و2 في 10 اس 8 ال 10 اس 8 تروح مع ال 10 اس 8 يتبقى 3 على 1 و92 تطلع معانا كام؟ 52 بس استنى هو مش عايز اصلا معامل الانكسار المطلق هو عايز زاويه الانكسار الشعاع الضائي في الزجاج خلاص كمل معايا كده الورقه اهي اهي وعامل انكسار المطلق بيساوي النسبه بين سرعه الضوء في الهواء الى سرعه الضوء في الوسط بيساوي زاويه ساين زاويه السقوط على ساين زاويه الانكسار اربط الاثنين دول ببعض وهي هتجيبها عادي يلا نعوض كده طبعا سرعه الضوء في الهواء الى سرعه الضوء في الزجاج بعد ما تطير ده مع ده اتبقى هنا كام اتبقى هنا فوق لاه وتحت 1 و92 طب الجنب التاني هنا بقى اللي هو ساين زاويه السقوط زاويه السقوط هنا كام 50 على ساين زاويه الانكسار ار هو عايزها سيبها زي ما هي يبقى كده الساين سيتا اجي ضرب ده في ده واقسم على ده تمام يعني هقول 1 و92 في ساين 50 في الكوسك على كام على 3 طلع معانا الناتج اهو الناتج ده بتاع مين يا حبايبي بتاع ساين سيتا بيساوي او. 4 ت طب انا عايز اجيب السيتا بقى ذات نفسها هاجي عامل شيفت ساين انص اقفل قوسك يساوي 29 و3 يعني التقريب هنا اقرب حاجه للصواب هنا الاختيار ب تمام السؤال اللي معانا بعد كده رقم 26 بيقول لي الشكل البياني المقابل العلاقه بين جيب زاويه سقوط شعاع ضوئي اي في وسط شفاف واحد وجيب زاويه الانكسار المنتقل ليه اين اذا كانت سرعه الضوء في الوسط الاول 2× 10 اس 8 فان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للوسط الثاني واحده معامل الانكسار النسبي ان من الوسط الاول للوسط التاني هيساوي النسبه بين جيب زاويه السقوط في الوسط الاول الى جيب زاويه الانكسار في الوسط التاني كويس خالص كمل معايا يا باشا دايما الفاي دي رمز زاويه السقوط ودايما ان السيتا دي رمز زاويه الانكسار فهو هنا مديني ساين فاي مديهاني كلها ساين فاي كلها بكام ب06 يبقى ده كله كده ب0 على ساين سيتا هنا بكام ساين سيتا هنا يا مستر ب4 من بالاله الحاسبه يطلع معاك معامل انكسار النسبه هقول س من على ا من تطلع معانا كام واحد ونص واح ونص تمام الاجابه هنا ا المطلوب الثاني عايز سرعه الضوء في الوسط الثاني طب ما احنا عندنا معامل انكسار المطلق اهو النسبه اهو النسبه بين زاويه السقوط في الوسط الاول الى زاويه الانكسار في الوسط التاني بتساوي في واحد على الفي انين بس اهو يعني اقدر اقول ان ساين فاي على ساين سيتا هيساوي في الاول على الفي في التاني يلا نعوض ساين فاي مديهاني هنا ب0 0.6 على ساين سيتا هنا بكام؟ ب0.4 تمام هيساوي السرعه في الوسط الاول مديهاني في السؤال كام 2× 10 اس 8 على السرعه في الوسط التاني اللي هو عايزها يبقى السرعه في الوسط التاني دي هتساوي ايه ده في ده على اللي في وش اللي انت عايزه يعني هقول 0× 2 في 10 اس 8 على 6 تطلع معانا الرقم ده ولكن هو عايز الناتج بالصوره الاسيه تجي داس على زرار اي ان جي طلع معاك الناتج اهو هو حضره العلامه بين الرقم الاول والتاني لازما حضرتك تبقى هي من الاخر الاجابه هتبقى د يعني بالبصمجه شبهها طب ازاي ده بيساوي ده لازما تبقى حضرتك عارف انك لما بتحرك العلامه ناحيه الشمال الاس بيزيد بعدد مرات تحريك العلامه يعني هو حاطط هنا العلامه بين الرقم الاول والثاني فالعلامه هيتحركها مرتين ادي مره ادي اثنين فتزود على اس اثنين سته تبقى زود اثنين تبقى ماشي السؤال اللي معانا بعد كده والاخير رقم 27 عند انتقال شعاع من من ضوء طول الموجي لمضه وتردده نيو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكساره ان فان تردد الضوء وطول الموجي في الوسط هما نقط بص يا سيدي الشعاع الضوئي هنا اتنقل من الهواء الى وسط وسط اخر شفاف واحده واحده مش احنا في قاعده بتقول لي نفس الموجه نفس التردد ايوه اختلفت الموجه يختلف التردد هم نفس الموجه اتنقلت من الهواء راحت للوسط الشفاف يبقى التردد بتاعها مش هيتغير يبقى استبعد اخر اتنين اللي هيعرفني انه صح الطول الموجي طب واحده واحده مش انت بتقوللي انت يا ضوء جاي من الهواء ريح للوسط الشفاف ايوه تمام تعالى بقى ندرس معامل الانكسار المطلق ليه يا استاذ معامل انكسار مطلق لان احد الوسطين هواء ادام احد الوسطين هواء يبقى معامل انكسار مطلق ومعامل الانكسار المطلق لوسط بيساوي النسبه ما بين الطول الموجي للوسط الاول الى الطول الموجي للوسط التاني هربط ده بالاخير ده ان وسط بيساوي النسبه بين لمضه واح الى لمضه انين لان هو عايز الطول الموجي فانا ربطت بالطول الموجي اللي هو الاخير ده طيب يلا هو عايز الطول الموجي بتاع الوسط اللي هو بتاع الوسط التاني يعني لان الوسط الاولاني ده لمضه واحد ده اللي هو الهواء فهو مديك اصلا ان الطول الموجي في الهواء بلمضه يعني اللمضه واحد ده بتاع الهواء اللمضه انين دي بقى بتاع مين بتاع الوسط اللي هو عايزه طيب يلا يا باشا اللمضه انين هنا هيساوي لمضه واحد على مين على ان وسط يلا عوض اللمضه واحد كان في الوسط الاولي هو كان بكام؟ كان بلمضه طيب على ال ان بتاع الوسط معامل انكسار الوسط الشفاف هنا قال لك ان هو كام ان يبقى كده اللمضه بتاعه الوسط التاني اللي هو الوسط الشفاف ده ايا كان هو ايه زجاج ولا ميه ولا ايه اي وسط هيبقى يساوي ايه لمضه على ان تبقى الاجابه الصحيحه كده هي الاختيار ب وبكده يا حبايبي نكون احنا انتهينا من حل اول 27 سؤال انتظرونا ان شاء الله في الفيديو اللي جاي نكمل معاكم حل الدرس للاخر استودعكم الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته to
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:33:16
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي الفصل الثالث الدرس الاول انعكاس وانكسار الضوء
عادل بسيوني - Adel Basyouny
24 مشاهدة · 3 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:09:36
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الدرس الأول الفصل الثالث الانعكاس والانكسار للضوء
مستر ادهم البلتاجى
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
27:37
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
9 مشاهدة · 3 maanden geleden
47:46
حل أسئلة كتاب الامتحان على انعكاس وانكسار الضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
210 مشاهدة · 2 maanden geleden
19:12
حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
1 مشاهدة · 4 maanden geleden
51:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 الفصل الثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 28 للاخر
الفيزيائي مصطفى خضر
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
21:24
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025
محمد عبيد / Mohamed Ebied
58 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
11:54
حل اسئلة اختبر نفسك الدرس الأول انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان
علوم اون لاين 2
7 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:00:29
حل الطيف الكهرومغناطيسي والانعكاس والانكسار الدرس الاول الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 2 ث
Badr physics
862 مشاهدة · 3 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:01:41
حل انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى الجزء الاول