يلا نكمل مع بعض حل درس الانكسار لو عجبتك فكره ان احنا نقسم الدرس على فيديوهين علشان يكون مده الفيديو اقل اكتب لي في التعليقات لو عايزنا نرجع تاني نشرح الدرس كله او قصدي نحل الدرس كله مره واحده على فيديو واحد بردك اكتب لي في التعليقات تعليقك مهم جدا جدا علشان اخد القرار ان انا هكمل مقسوم الدرس على فيديوهين ولا ننزل فيديو واحد مره واحده علشان مشكله الطول الفيديو. تعال كده نبدا مع بعض. السؤال 37 بيقوللك في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء يبقى كان في الهواء بعد كده راح للميه ثم ينعكس بواسطه مراه مستويه يعني في مرايه اهي فالشعاع ينعكس على نفسه تحت سطح الماء فان زاويه السقوط يبقى هو عايز زاويه السقوط حلو جدا ركز كده معايا اولا ده شعاع ساقط على سطح عاكس يبقى انا هرسم العمود المقام رسمت العمود المقام لقيت ان العمود المقام منطبقا على الشعاع يعني زاويه السقوط صفر يبقى زاويه انعكاس الشعاع المنعكس بكام؟ بصفر يعني الشعاع هيرتد على نفسه يعني الشعاع هيطلع تاني زي ما دخل زي ما مين؟ زي ما خرج طب انا عندي هواء وعندي ميه يبقى انا عندي وسطين طالما عندك وسطين يبقى انا هستخدم قانون سلند الوسط الاول في جيب زاويه السقوط هيساوي وسط الثاني ان معامل انكسار الوسط الثاني في جيب زاويه الانكسار طب بالراحه ده لو انا عايز استخدم قانون سلت عايز تعملها قسمه بسط ومقام ان على ان بتساوي ساين على ساين زي اللي فات تمام طب تعال هنا نعملها سنيل يبقى ان الهواء في ساين زاويه السقوط اللي في الهواء هتساوي ان الماء في ساين زاويه الانقسام ان الهواء بواحد فمش هكتبها ساين السكوت انا مااررفهاش ان الميه مدالي ب 1.33% 33% طب هنا ساين كام؟ في واحد يقول لي ساين 60 اقول لك لا انا بحسب كل زوايا سواء انكسار سوايا انعكاس سوا زاويه سقوط بحسبها من العمود المقام دي زاويه السطح 60 يبقى زاويه الانكسار 30 يبقى هنا 30 طب انا عايز الزاويه فاعمل شيفت ساين الكلام ده يبقى شيفت ساين 1 ع 3 3 في ساين 30 واقفل ايه؟ واقفل القوس تطلع 41 68 الاجابه ج طب زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع طالما هنا سقط عمودي على السطح اي بزاويه سقوط بصفر يبقى زي ما سقط زي ما مين؟ زي ما خرج يبقى الزاويه دي كمان 41 68 يبقى الزاويه اللي دخل بيها هي الزاويه الايه؟ اللي خرج بيها سؤال بسيط وسهل جدا سؤال رقم 38 سقط شعاع ضوئي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكسار 1 3 3 وخرج بزاويه 50 بص كده معايا ده المتوازي مستطيلات ده زجاج لكن اللي حواليه ده كله هواء يبقى الهواء كل اللي حواليه ده هواء ادي العمود المقابل وادي العمود المقابل الشعاع سقط بزاويه سقوط هينكسر مقتربا من العمود المقام هينكسر كده تمام حط العمود المقام هنا بعد كده هينكسر مبتعدا من العمود المقام بس خد بالك ان الزاويه دي الزاويه دي موجوده فين؟ الزاويه دي موجوده في الهواء والزاويه دي موجوده في الهواء لازم الزاويه اللي في الهواء هتساوي الزاويه اللي في الهواء والزاويه اللي في الزجاج اللي هي الزاويه دي هتساوي الزاويه دي تمام يا جماعه يبقى الزوايا اللي في الهواء هي والزوايا اللي في الزجاج هي الزوايا اللي في الزجاج هي علشان حرف الزبادل تمام طب ريح كده نفسك هو مديك ال ان وقال لك وخرج بزاويه 50 يبقى الزاويه دي 50 يبقى اكيد الزاويه اللي دخل بيها 50 ليه ما هو ده هواء وهواء يبقى هواء ازاز ازاز هواء طالما ما الوسط ماتغيرش يبقى الزاويه ما بتتغيرش كل اللي عمله لوح الازاز ان هو عمل ازاحه زاح الحته دي وانا شارحها بالتفصيل جدا في جزئيه الشرح اللي على المنصه يبقى زاويه السقوط هتكون 50 لان الشعاع زي ما سقط زي ما خرج هو بس عمل انحراف ليها طب زاويه الانكسار دي بقى هحلها ادي شرطه كسر او نخليها سنل ان الهواء بواحد في زاويه السقوط اللي هي ساين 50 هتساوي ان الزجاج اللي هو 1 53 في ساين الانكسار تمام يبقى يا جماعه الشعاع الزمن بيدخل زي ما ايه ما بيخرج بيحصل له بس ازاحه والزوايا اللي جوه ايه زي بعض طب انا عايز ده يبقى المضروب هينزل مقسوم واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين ساين 50 اقفل القوس قوس على 1 خ 3 واقفل القوس كله تطلع 30 وشويه يبقى 30 بالتقريب يبقى الاجابه مين؟ ج يبقى الزاويه دي هي الزاويه دي والزاويه دي هي الزاويه دي سؤال حلو قوي سؤال رقم 39 بيقول لك اذا انتقل شعاع ضوء من وسط معامل انكسار مادته ان واحد يبقى انا عندي وسطين ده ان واحد هنسمي ده الوسط الاول وده انين تمام الى وسط اخر معامل انكساره انين ركز كده معايا اهو وكان ال ان ابر من ان واحد يعني ده اثقل وده اخف تعال فعند تمثيل العلاقه بين زاويه السقوط وزاويه الانكسار بيانيا بنفس مقياس الرسم فان التمثيل البياني المناسب يكون تعالى كده اللي فوق ده اخف ده زاويه السقوط لما يدخل في وسط اقل ولا وسط اتقل؟ وسط اتقل يعني مثلا ده هواء وده مين؟ وده ميه لما يتنقل من وسط خفيف لوسط تثقيل ينكسر مقتربا من العمود المقام طالما انكسر مقتربا من العمود المقام يعني السرعه هتقل والزاويه كمان ايه؟ هتقل يعني هنا يا جماعه الفاي الفاي اكبر من مين؟ من السيتا وكده يبقى يبقى ساين الفاي اكبر من ساين مين السي طب هل ده ثابت؟ لا على فكره دول مقسومين على بعض يعني ايه مقسومين على بعض يعني العلاقه بينهم طردي ادي فاي وادي ايه وادي سيتا العلاقه بينهم ايه طردي يعني لو ده زاد ده هيزيد ده ايه لو زاد ده ايه هيزيد بس هي الحكايه مين اكبر ومين اقل اللي فوق اكبر اللي فوق اكبر يبقى انا هميل ناحيه الاكبر هميل ناحيه مين الاكبر يبقى لازم الميل يكون اكبر من الواحد لازم الميل يكون اكبر من الواحد يعني مين 60 يعني لا ده تان 30 هيديك اقل من الواحد ده تان 45 ده واحد ده لو الاتنين قد بعض لكن ده تان 60 هتكون اكبر من مين؟ من الواحد لان انا عايز اللي فوق يكون اكبر من اللي تحت دايما بميل ناحيه مين الاكبر او الميل بتاعك اكبر من مين من الواحد سؤال حلو قوي على فكره سؤال رقم 40 بيقول لك في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره يعني نصف كره من مين؟ من الازاز عند مركزها فاذا علمت ان معامل انكسار الزجاج يساوي 1.ص دي ال ان بتاعه الزجاج فان زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج هتساوي صفر تمام طب ليه هتساوي صفر ايا يكن زاويه الانكسار هينكسر مقتربا طب ده يمثل ايه ده يمثل نصف القطر نصف القطر كلنا عارفين ان انصاف الاقطار عمودي على سطح الدايره عمودي على سطح مين الدايره فده عمودي على سطح الدايرره صح ولا ما انا بعمل مماس واحد يقول لي طب هو هينكسر كده مقتربا اكتر اقول له ما هيعمل عمودي على المماس واحنا عارفين لما الشعاع يسقط عمودي على سطح بيمر بدون اي مشكله يعني الشعاع ده هيكمل ايه؟ هيكمل طب زاويه السقوط هيساوي زاويه الانكسار وهتساوي مين صفر اللي هو منطبق على العمود مين المقام يبقى خدها قاعده كده اي شعاع يمثل نصف نصف قطر ونصف القطر بيكون عمودي على سطح الدايره دائما دي معلومه اخدتها فين؟ في الرياضه فبيكون زاويه السقوط بتساوي صفر يبقى هيخرج الشعاع على استقامته فزاويه الخروج دايما ايه؟ صفر حته حلوه جدا سؤال 41 بيقول لك الشكل واحد يوضح سقوط شعاع ضوئي من الهواء الى السطح الاول الوسط الاول فاذا تم تغيير الوسط الاول بوسط تاني اصبحت الزاويه كانت 40 الزاويه كانت 5 وايه و30 الزاويه اللي فوق ماتغيرتش خدها قاعده كده هو ايه اللي حصل للزاويه الزاويه قلت يبقى ال اكبر يبقى هنا يا جماعه ان ال اللي هنا اكبر من ال ان هنا انين اكبر من ان واحد مين قال لك اصل ال انين الوسط التاني كسر الشعاع اكتر كل ما يكسر الشعاع اكتر معناه الزاويه قلت طالما الزاويه قلت يبقى اكيد ال ده اثقل خد بالك ال هي اللي اثرت على الزاويه مش الزاويه هي اللي اثرت على مين؟ على ال يبقى انا غيرت الوسط ولما غيرت الوسط الزاويه اتغيرت يبقى الزاويه تابعه لتغيير مين الوسط تمام يبقى انين طبعا اكبر من ال ان مين ال ان واحد والان عكسي مع السرعه يبقى سرعه واحد اكبر من سرعه مين اين اثر على مين تغيير الوسط هو اللي اثر على ال ان والان هي اللي اثرت على الزاويه ولما الزاويه اتغيرت نتيجه تغير السرعه فين؟ في الوسط تمام يا جماعه يبقى كل ما ال كل ما الزاويه تقل كل ما ال يكون ايه اكبر لان كده قدره الوسط ده على كسر الضوء مين اكبر خد بالك انا مثبت هنا الوسط ومثبت زاويه السقوط تمام لان يكون واحد يحب القوانين تمام اكتب قوانين يبقى ادي زاويه السقوط بتاع بتاعه مين؟ الهواء على ساين الانكسار بتاعه الوسط هتساوي ده ان الهواء يبقى ده ان الوسط على ان الهواء تساوي في الهواء اللي احنا بنكتبها مين؟ سي اللي هي الثابته على في الوسط ركز كده معايا الزاويه دي ماتغيرتش ده ثابت وده كده بواحد ده ثابت وده ثابت يبقى ده كل ده ثوابت ايه اللي حصل اللي حصل ان الزاويه دي الزاويه دي قلت طالما ده قل يا جماعه طالما ده قل يبقى الترم ده بالكامل الترم ده بالكامل الناس اللي بتحب القوانين الترم ده بالكامل حصل له ايه زاد لما المقام يقل الترم كله ايه؟ بيزيد طب ما الهواء ثابت يبقى اكيد ال ان الوسط ده ايه؟ زائد عشان ده يزيد طب ده لما يزيد واللي فوق ده ثابت عشان الترم ده هو كمان يزيد يبقى لازم السرعه هنا ايه؟ تقل السرعه مين تقل تمام يا جماعه تاني القيمه دي ثابته القيمه دي ثابته القيمه دي ثابته تمام انت بدات تغير فلما ده يزيد يبقى ده هيزيد ده يزيد طب ده لو قل يبقى الترم ده قل الترم ده ايهقل لان النسب دي مالها متساويه تمام لكن انا اللي فوق اريح لان الزاويه قلت نتيجه تغير الوسط اصبح مين اثقل يبقى كسر الضوء مين اكتر بس انا عملت ده لان الناس لو عايزه تحل بايه بالظبط سقط شعاع ضوء احمر اللون سقط عمودي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج اي الاشكال التاليه يمثل المسار الصحيح للشعاع خد بالك يا جماعه لازم يسقط عمودي لان كده هيسقط عمودي ويخرج عمودي كل الدواير هنا ساقط عمودي وخارجه عمودي ساقط عمودي وخارجه عمودي ساقط عمودي وخارجه عمودي ساقط عمودي وخارجه عمودي بس ركز معايا جوه هيحصل له انعكاس يبقى الزاويه دي لازم تكون قد الزاويه دي تاني لازم الزاويه دي تكون قد الزاويه دي فدي غلط الزاويه دي قد الزاويه دي فدي غلط الزاويه دي قد الزاويه دي صح الزاويه دي قد الزاويه دي لان هيحصل له انعكاس ايه جوه طب ركز معايا الشعاع سقط لما يخرج في الهواء ما ده زجاج وده هواء الهواء خفيف فلازم ينكسر مبتعدا لازم ينكسر مين مبتعدا فالاجابه ايه ج يبقى هو سقط عمودي وطالما نصف دايره هيسقط عمودي ويخرج عمودي ما فيش اي مشكله لكن الحته دي في الهواء بقى في الهواء ده كان في الازاز بزاويه سقوط اهي فلما يجي يخرج يخرج مبتعدا عن العمود مين المقام لان هو رايح وسط اقل يبقى زاويه اكبر وهكذا زي اللي فاتت سؤال رقم 43 بيقوللك سقط شعاع ضوئي عمودي على شريحه زجاجيه سمكها دي يبقى انا عندي شريحه زجاجيه سمكها دي السمك بتاعها مين دي بس الشعاع سقط عمودي يعني سقط على العمود المقام يبقى يبقى شع هيمشي كده تمام حلو معامل انكسار مادتها ان فاذا كانت سرعه الضوء في الفراغ هي س فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال تلك الشريحه يساوي بالراحه كده انا عارف ان الفي اللي هي السرعه هتساوي الدي على التي علشان اجيب التي اللي هيمر فيها يبقى الدي على الفي لكن الفي دي سرعه سرعه الضوء في الشريحه الزجاجيه طب بالراحه كده مش انت عارف ان معامل انكسار هيساوي سرعه الضوء في الفراغ على سرعته في الزجاج اللي هو الفي طب الفي هتساوي السي على ال ان يبقى هبدل كده يبقى انا التي بكل بساطه هتساوي الدي و الفي هتساوي السي على ال السي على ال مقام المقام يطلع يطلع بسط يبقى هنا دي ان على سي دي ان سي يبقى الاجابه مين؟ ا سؤال حلو قوي قوي قوي سؤال 44 اذا كان معامل انكسار المطلق للماء يبقى ده ال ان فان الزمن الذي يستغرقه الضوء لقطع مسافه يبقى ده الدي في الما هو مديك علما بان سرعه الضوء طب تعالى كده جبنا القانون اهو التي هتساوي دي ان على السي يبقى التي هتساوي ساوي دي ان على سي انا خلاص استنتجت القانون من السؤال اللي فاتنتجه له تاني يبقى ازاحه اللي هيقطعها 20 في الن اللي هو معامل الانكسار 1 ت 3 على سرعه الضوء في الفراغ 3 في 10 اس كام؟ 8 تمام يبقى ده السؤال اللي فات رموز السؤال ده ارقام بس يبقى دي 20 متر 1 ع 3 3 على 3 في 10 اس كام 8 تطلع 8 ع 8 في 10 اس سالب 8 ع 8 يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ا ما فيش اي مشكله سؤال حلو قوي سؤال رقم 45 من الاسئله المهمه جدا لان هي موجوده في كتاب الوزاره بيقول لك الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي ينتقل من الهواء الى طبقه من سائل سمكها يبقى ده السمك بتاعها ده الدي بتاعها 4 متر فاذا علمت ان سرعه الضوء فيها الهواء 3× 10 اس 8 مديك ال فان معامل انكسار السائل بالراحه كده عشان ما تلخبطش انا لما بحتاس كده ومش عارف الحاجات دي كلها بشتغل بالقوانين العامه اللي هي ساين زاويه السقوط بتاعه الهواء على ساين زاويه الانكسار بتاعه السائل هتساوي هل هو جاب لي سيره ال ان ما ادانيش اي ان في الموضوع يبقى انا مديك سرعات خلاص يبقى يبقى هنا السي بتاعه الهواء على الفي بتاعه السائل نكمل على ان معامل انكسار السائل على معامل انكسار الهواء اللي هو الن بواحد تمام يبقى انا كتبت كل القوانين اهي بالراحه كده ده 35 انا عايز الزاويه دي انا عايز زاويه السقوط فانا هجيب زاويه السقوط هتساوي 90 - 35 لان انا بحسب من العمود المقام ده اولا ا ب اهو يبقى ده 90 - 35 انا اول ما بشوف سؤال صعب برص الايه؟ القانون العام للانقسام لو بان اللي هو صعب ممكن على طول واحد يشوفه سهل يبقى ده درجه طب بص هنا الحته دي هو ما ادانيش زاويه الانكسار بس اداني مقابل واداني مجاور ايه ده اداك مقابل واداك مجاور ما انا عارف ان سيتا بتساوي المقابل على المجاور امتى؟ لما يكون تان التان هو اللي بيساوي المقابل على المجاور يبقى تان سيتا هتساوي 3 على 4 حساب ايه؟ حساب مثلثات حساب ايه؟ مثلثات انا عندي الجا مقابل على الوتر الجا اللي هي الساين مقابل على الوتر الجتا اللي هي الكوزين مجاور على الوتر طب الظا اللي هي التان مقابل على مجاور طب انا عايز السيتا هعمل فيفت تان هعمل شيفت مين تان يبقى شيفت تان 3 على الاربعه تطلع 36 8 درجه ممكن اخلي دي سبعه عشان التقريب بس عشان هي 9 6 درجه خلاص تعال نعوض بقى انا عايز اجيب ده يبقى ال هتساوي ساين الهواء اللي هي ساين 55 على ساين ع يبقى ساين 55 على ساين 3 6 ع 8 7 يبقى التريك هنا يا جماعه اللي هو مادانيش الزاويه على ايه طبق من فضه زي ما بيقولوا فوق طرحتها من 90 عشان اجيب اللي مع العمود المقام وهنا عملت المقابل على المجاور وبعد كده عملت التان تاني الزاويه هتساوي المقابل على المجاور شفت تاني جبت الزاويه بعد كده قسمتهم على بعض عشان اجيب ال ال الن 1 ع 3 6 1 ع 3 س بالتقريب تبقى مين عه 3 ايه س اللي هي د تمام السؤال اللي بعده بيقول لك الزمن الذي يستغرقه الشعاع حتى ينتقل من النقطه الى النقطه بص كده يا جماعه احنا لسه كاتبين قانون بيقول لك التي هتساوي دي ان على السي صح الدي ان على السي السؤال اللي فات اهو دي ان على السي تعالى بالراحه كده الدي هنا يمثل ايه بص كده الدي هنا يمثل ده هات كده لون مختلف يمثل ده من الاي بي ده ايه ده يا استاذ مينا ده الوتر ده مين ده الوتر طب ما ده مثلث قائم الزاويه ده ما بقاش فيزياء ده حساب مثلثات طب اجيب الوتر ازاي؟ هجيبها من فيثغورس يبقى الوتر اللي هو الدي هتساوي الجذر التربيعي 3 تربيع زائد ال 4 تربيع تدينا ايه؟ خمسه ما انا عايز الحته دي يبقى الدي الحته اللي مشيتها يبقى الوتر جبناها بكام؟ بخمسه خلاص خلصت المساله لان انا عندي الدي بخمسه والان احنا جايبينه بواحد علامه 3 7 والc 3× 10 اس كام؟ 8 سؤال حلو قوي قوي قوي قوي يبقى 5× 1 ع 3 7 على 3× 10 اس 8 يطلع الاجابه 2 ع 2 8× 10 اس س-8 2 ع 2 8 فينه اهو بالتقريب اهو اس س-8 طب دي بالمتر مظبوطه مظبوطه اللي هي بالظبط سؤال حلو حلو حلو يتحط تحت بند السؤال بتاعه حساب مثلثات سؤال 36 الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل الانكسار المطلق للزيت والماء ومدينا كده عارفين الهواء بكام بواحد فان قيمتي زاويه السقوط وزاويه الانكسار الفا وسيتا معرفش الفا فين وسيتا فين الفا دي اللي هي فوق وهنا بصوا يا جماعه طالما زاويتين في نفس الوسط يبقى الزاويتين نفس القيمه الزاويه دي 30 يبقى الزاويه دي كمان ب 30 لان ده حرف الزد تاني ده حرف مين حرف الزد يبقى انا في تبادل اهو يبقى دي 30 يبقى دي كمان ايه 30 بالراحه كده انا عندي الزاويه دي 30 اعرف اجيب الزاويه دي اه ممكن اعمل ساين على ساين وممكن اعمل قانون سنل الوسط في زاويته الوسط في جيب زاويته عادي طب تعال ناخد بقى البسط والمقام عشان يبقى ايه شكلنا شويه سنيل وشويه بسط ومقام ناخد بسط ومقام اهي ساين اللي في الهواء اللي انا معرفهاش ساين اللي في الزيت اللي هي 30 بالتبادل ده الهواء يبقى هنا ان الزيت ان الزيت 48 ان الهواء بكام؟ بواحد يبقى ده في ده على ده واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين 1 4 8 في ساين 30 يطلع 47 و7 47 وس دي الزاويه الفاي فاي انا اسف طب عايزين نجيب الزاويه اللي في الميه يبقى انا هعمل نفس القانون ده بس هنا زيت وميه زيت ومين وميه الزاويه اللي في الزيت اللي هي 30 الزاويه اللي في الميه اللي انا مااررفهاش يبقى ده زيت وده مين ماء يبقى ده ان الماء ان مين الماء ما هو ال ان عكسي مع الساين ان الميه بكام ب 1 3 3 ان الزيت 1 ا 8 يبقى ده في ده على ده واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين شرطه كسر ساين 30 اقفل القوس في 1 4 8 على 1 ع 3 3 واقفل القوس تساوي 33 81 يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ج سؤال حلو قوي قوي قوي خد كل وسطين لوحده السؤال 47 من الاسئله الجميله جدا موجوده في كتاب الوزاره وعليه علامه نجمه فسؤال بين عليه تقيل بيقول لك الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي خلال ثلاث اوساط شفافه مختلفه فتكون العلاقه بين معاملات الانكسار خد بالك يا جماعه معامل الانكسار يعتمد على الماده الماده اتغيرت يبقى ال ان اتغيرت فيظهر على شكل زوايا يظهر على شكل مين زوايا ماقولش الزاويه اثرت على ال ان لا ده ال ان هي موجوده بالفعل على طبيعه الماده وطبيعه الضوء الساقط لكن بتظهر على شكل مين زوايا والزوايا ممكن اترجمها على شكل سرعات اول خطوه هنا لازم احط العمود المقام احط عمود ايه؟ مقام ارسم عمود مقام اهو ارسم عمود مقام تعالى كده ده 30 يبقى اكيد الزاويه دي 60 لان انا باخد الزاويه بين الشعاع والعمود المقابل طب الزاويه دي 20 يبقى الزاويه دي كمان 70 درجه يبقى دي 60 ودي 70 ركز كده الشعاع ده انكسر مقتربا من العمود المقاوم فالشعاع ده اقل من 60 اقل من 60 يعني مثلا مثلا اقول 50 للتبسيط المهم يكون اقل من مين؟ من 60 تعال نرتب الزوايا يبقى انا عندي سيتا مين اصغر سيتا اين ده اصغر حاجه يبقى سيتا انين ده اصغر حاجه مين اكبر منها ال 60 واكبر واحده ال 70 يبقى سيتا واحد مين اكبر زاويه ال 70 اللي هي سيتا موجوده في الوسط لاه طب دي الزوايا انا عارف ان ال بتخلي السيتا بالشكل ده يبقى ال عكسي مع السيتا عكس مع مين؟ مع السيتا خد بالك الن هي اللي اثارت على السيتا ان موجوده اصلا بس انا علشان هحسبها بس عشان ايه هحسبها فانا هعكس بس يبقى انا ممكن اكتبها ادي انين وادي ال ان واحد وادي ال ان 3 وبدل ما كده تخليها كده اه يبقى اكبر حاجه انين اكبر حاجه انين واح طب ما انا عارف ان ال والفي علاقه عكسيه يبقى انا هاجي اعكسها تاني ادي الفي انين ادي الفي واحد ادي الفي وخليها زي الزاويه خليها ز مين الزاويه فيثلا الكبيره بعد كده واحد بعد كده انين يبقى الاجابه مين ب حاجه جميله جدا جدا سؤال 48 بيقول لك في الشكل المقابل سقط شعاع ضوء ليمر خلال ثلاث اوساط شفافه اي بي سي دي فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط تعادل واحد وربعه من سرعته في الوسط تمام فان زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين الوسطين ال cي والبي طب بالراحه كده يا جماعه هنا انا عندي زوايا وعندك سرعات يبقى انا هشتغل بالسرعات والزوايا اهي يبقى ساين زاويه اي السقوط بتاعه مين اي على ساين زاويه السقوط او الانكسار بتاعه هتساوي السرعه بتاعه اي على السرعه بتاع تعال نعوض زاويه السقوط بتاعه اي 45 يبقى دي ساين 45 الزاويه اللي تحت انا معرفهاش فكتب ساين سيتا سرعه قال لك وكان سرعته في الوسط اهي 1.4 مين سرعه من مين من يبقى ده 1.4 الفي بي وادي الفي بي ما انا كتبتها 1.4 4 من سرعته في الوسط مين؟ في بي طب بالراحه كده الفي بي تروح مع الفي بي طب انا عايز ده وده واحد هنا يبقى الواحد في ساين 45 وبين اقواس يبقى ده في ده على ده واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين 1 في ساين 45 على 1 عمه ايه اربعه واقفل القوس تطلع 30 3 اللي هي طب واحد يقول لي ده عايز الزاويه الضوء السطح الفاصل بين البي والسي اقول لك ببساطه ببساطه ببساطه ده هينكسر مقتر هاجي هنا هعمل عمود مقاوم صح حلو بص كده بص كده ده حرف مين حرف الزا فالزاويه دي هي اللي طلعت 30 ع 3 4 اكيد الزاويه اللي هي ساقطه بين الحد الفاصل بين البي والcي 30 علامه 34 هي بالتقابل بالراس او بالتناظر انا ناسي حرف الزدت كان ايه انا عارف الاف بالتناظر بان والزدت مش عارف بالتبادل بتلخبط بينهم المهم انا عارف ان اليو والاف والزت تمام سؤال رقم 49 في الشكل المقابل عبر شعاع ضوئي من الماء الى الهواء جاي من تحت طالع ايه فوق وخرج بزاويه فاذا تم اضافه سائل شفاف ببطء لا يمتزج بالماء كثافته اقل من كثافه الماء بحيث يطفي على سطح الماء فان زاويه خروج الشعاع الى الهواء مش هتتغير هي مساويه للفوا هيتغير لا الزاويه بتعتمد على الوسط الزاويه بتعتمد على ايه الوسط مش الوسط هو اللي بيعتمد على ايه على الزاويه طالما هو في الاخر حطيت هنا ميه طيب حطيت هنا قطران حطيت هنا مش في الاخر هيطلع للهواء طالما طلع للهواء هتبقى نفس الزاويه مش هتفرق معايا سؤال رقم 50 بيقول لك شخص ينظر بثبات الى عمره معدنيه موضوعه عند قاع اناء يبقى العمله دي محطوطه عند القاع به ماء فيصل الى المستوى اكس فتبدو العمله عند الموضع يعني هي العمله تحت على فكره العمله مين العمله تحت بس انا لما بصيت كده حسيت ان العمله مين فوق ده بسبب انكسار مين ا الضوء في الميه تمام فاذا تم فتح الصمبور ليخرج الماء تدريجيا يعني الميه دي قلت بدل ما الميه الميه كانت عند اكس الميه هتروح عند مين عند واي يبقى كده هقرب من الموضع الاصلي يبقى كل ما الميه تقل كل ما اقرب من الموضع الاصلي اكتر فكل ما اقرب من مين من القاع قرب من مين القاع تمام يبقى تنخفض تدريجيا من الى اسفل تمام يا جماعه يبقىاني الميه دي بتخلي لي الرؤيه بتاعتي تختلف ليه لان الانسان بيشوف ازاي الانسان ببساطه بيشوف على امتداد البصر صح بمعنى ادي الشعاع اهو وادي العمله اهي انا عشان اشوف العمله دي لازم يحصل امتداد اهو الشعاع ينكسر كده بعد كده يحصل له انكسار كده طب انا اشوف ازاي هعمل امتداد على الشعاع المنكر كسر هشوفها هنا هشوفها ايه هنا طب لما اقلل الميه الميه وصلت لحد الواي يبقى الانكسار مين الانكسار هيقل اكتر فلما اعمل امتداد هينزل لتحت هعمل امتداد مين هينزل لتحت اقرب من القاع اكتر اقرب من القاع مين اكتر لان انا بشوف على خط الامتداد ده بيظهر قوي قوي قوي في موضوع الصراب موضوع مين الصراب ان انا اشوف في مكان معين لكن الضوء بينكسر طالما الضوء بينكسر يبقى حصل ايه؟ شيفت يبقى الميه يا جماعه بتغير الموضع طب لو شلت الميه هنزل كل شويه هنزل هنزل هنزل اقرب من الموضع الاصلي اقرب من مين؟ من الموضع الاصلي وبالعقل كده هي العمله فين اصلا في القاع يعني انا لو شلت الميه دي كلها هشوفها في القاع طب قللت الميه اقرب من القاع اكتر اقرب من مين؟ من القاع طب لو زودت الميه هبعد عن القاع مين؟ اكت ندخل على اسئله المقال السؤال الاولاني بيقول لك الشكل المقابل يوضح انعكاس شعاع ضوئي فاذا زادت زاويه السقوط الشعاع الضوئي فهل يتغير الشعاع المنعكس؟ طبعا هيتغير ليه؟ لان زاويه السقوط هتساوي زاويه ايه؟ الانعكاس زاويه السكوت هتزيد يبقى زاويه الانعكاس مين؟ هتزيد نعم يتغير نعم يتغير ده نص الاجابه طب اذا تغير الشعاع المنعكس مساره ففي اي اتجاه جاي يحدث هذا اولا لو الزاويه دي زادت زاويه السقوط زادت لان الزاويه بحسبها من العمود المقام يبقى الزاويه الثانيه هتزيد لان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يبقى في اتجاه في اتجاه اثنين ليه لان زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس الزاويه دي بتساوي الزاويه دي فالزاويه دي زادت يبقى الزاويه دي ايه؟ هتزيد سؤال سهل جدا جدا اذا انتقل شعاع ضوئي من الوسط معامل انكساره ان واحد اهو الى وسط انين وسط اخر معامل انكساره انين بين بالرسم مسار الشعاع الضوئي خلال الوسطين اذا كان ده رسمتين خلاص ادي الرسمه الاولى وادي الرسمه التانيه الرسمه الاولى بيقوللك ان واحد اكبر يبقى دي زاويه صغيره والن اين صغيره يبقى ينكسر مبتعدا عن عمود المقابل تمام طب هنا انين اكبر فده يسقط وده ينكسر مقتربا من العمود المقاومه كل ما النبيره الزاويه تكون مين صغيره يبقى هنا هينكسر ينكسر مبتعدا عن العمود هنا ينكسر مقتربا مع عمود تعالى وضحها اكتر كده اهو ادي العمود اهو عشان تبان اللي هو ايه مبتعده عن العمود وهنا واضحه جدا ان هي مقتربه من مين من العمود تمام السؤال اللي بعده فسر العبارات التاليه تسهل رؤيه صورتك المنعكسه على الزجاج نافذه الغرفه المضيئه ليلا عندما يكون خارج الغرفه الظلام شديد في حين يصعب تحقيق ذلك نهارا عندما يكون خارج الغرفه مضيئه خد بالك انا لو حاطط اهو المرايه اهو وده ظلام ظلام يعني ده معتم ده ايه؟ ظلام وانا واقف هنا فانا بشوف ازاي؟ بشوف ان الشعاع ده بيسقط على السطح العاكس وبيرتد فانا بشوف طب ده ظلام هل في شعاع هيجي من بره لجوه؟ لا فانا هشوف بالجزء المنعكس لكن لكن لو اللي بره نور نور ففي شعاع بيدخل في شعاع ايه بيدخل شعاع بينفذ وانا واقف اهو في شعاع بيسقط وفي شعاع بينعكس طب مين اكتر الشعاع النافذ فهنا ليه بشوفش بشوفش علشان في الشعاع اللي داخل اكبر من مين من الشعاع المنعكس طب ليه انا بشوف لان انا بشوف من الشعاع المنعكس جوه بس بشوف الشعاع المنعكس مين جوه بس عبر بقى براحتك يبقى اول حاجه ليه في الظلمه بشوف لان انا بجزء المنعكس بره بالجزء مين المنعكس لكن بيصعب لما يكون بره داخل لان بيدخل من ايه من المضيء للمظلم كميه شعاع ضوئي فبيدخل اكت من الشعاع مين المنعكس فيصعب الرؤيه يبقى هنا ما فيش حاجه بتيجي من بره لجوه وهنا بيجي من بره لجوه بيتداخل مع مين؟ مع الحته دي فما بشوفش الجزء المنعكس علشان كده بدهن الحته بتاعه مين؟ المرايه برايه طبقه من الفضه علشان افصلها يبقى انا بشوف كده والناحيه دي ايه معتمد معامل الانكسار المطلق لاي وسط اكبر من الواحد صحيح بينما معامل انكسار النسبه بين وسطين قد يكون اكبر واقل معامل الانكسار المطلق اكبر من واحد صحيح دائما لانه يساوي سرعه الضوء في الفراغ الى سرعه الضوء في الوسط وسرعه الضوء في الفراغ اكبر من سرعه سرعه الضوء في اي وسط ده كده اكبر ليه لكن معامل انكسار النسبي هو النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الاول الى سرعه الضوء في الوسط الثاني وقد تكون سرعه الوسط الاول اكبر من سرعه الوسط الثاني او العكس عشان كده ممكن يكون اكبر من واحد واصغر من واحد وده عبر براحتك بالاسلوب اللي يعجبك اهم حاجه تكون فاهم السؤال رقم اربعه الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي احمر اللون يسقط على نصف كرس الزجاجه هل تختلف زاويه الانكسار في الشعاع الضوئي ازرق بدل منه الضوء الاحمر بنفس الزاويه طبعا هيختلف بس زاويه الخروج واحده زاويه الخروج مين تختلف نعم تختلف هو ما بيسالش على زاويه الخروج هو بيسال على زاويه الانكسر زاويه الخروج كده بصفر يعني الشعاع ده هيخرج على ايه على استقامته كده عشان ده ايه ده نصف القطر فزاويه الخروج كده صفر صفر يعني الزاويه دي بصفر والزاويه دي ايه؟ بصفر هو بيتكلم عن الحته دي نعم تختلف لاختلاف الطول الموجي لان انا عارف لمضه الاحمر اكبر من لمضه الطول الموجي لمين؟ للازرق يبقى كده ال وادي ال ان الاحمر وان الازرق يبقى ان الازرق اكبر ان الازرق مين اكبر يبقى كده زاويه انكسار الازرق وزاويه انكسار الاحمر يبقى كده نعم تختلف باختلاف الطول الموجي تمام وفي علاقه عكسيه او ده يزيد ده يقل عشان تبقى اكثر دقه طول الموجي يزيد ال تقل تمام ده ادق يعني تعبير هو مش عكسيه لان في عوامل ثانيه بتاثر على ان غير الطول الموجي يبقى طول الموجي الاحمر اكبر من الطول الموجي الازرق يبقى ان الازرق اكبر من ال ان مين الاحمر يبقى زاويه الاحمر اكبر من زاويه مين الازرق فسرت ايه اجابتي تمام لان المعامل الانكسار النسبي يقل بزياده الطول الموجي تمام سؤال رقم خمسه بيقوللك الشكل المقابل يمثل شعاع ضوئي ساقط على متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكساره جذر 3 موضوع فوق مرايه مستويه حتى نفاذه مره اخرى فما سمك متوازي المستطيلات؟ تعال كده بالراحه هنا ده عمود مقام طب هنا في زاويه 30 يبقى الزاويه دي 60 تعرف تجيب زاويه الانكسار اعرف اجيب زاويه الانكسار يبقى ساين 1 في ساين 60 تساوي ان الزجاج جذر 3 في ساين الانكسار تمام يبقى معامل الانكسار الوسط الاول اللي هو الهواء في جيب زاويه السقوط تساوي معامل انكسار زجاج في جيب زاويه الانكسار قانون سناب او ممكن تعملها بسط المقام المضروب ينزل مقسوم واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين ساين 30 ساين 60 انا اسف مش 30 اللي انا باخد المكمله على جذر 3 طلعت السيتا ب 30 يبقى السيتا دي 30 تعالى كده السيتا دي 30 تبقى دي 30 اهو وبالتقابل بالراس او حرف الزد حرف الزد انا نسيه يا جماعه ليه اسم كده فاللي فاكرها يقول لي في التعليقات ادي 30 ودي طب بالراحه كده لو انا امتديت ده على امتداده يبقى الشكل ده مثلث الشكل ده ايه مثلث اهو طب ما دي كلها اربعه يبقى الحته دي 2 سم ودي زيها 2 سم طب ما انا عندي مقابل عندي مقابل وعندي ده يبقى اعرف اجيب المجاور اه يبقى تان 30 هتساوي المقابل اللي هو 2 سم لان انا قسمت المثلث ده على المجاور اللي هو دي تمام ما هو الحته دي هي قد الحته دي تمام طب عايز الدي يبقى انا الدي هجيبها هنا وانزل ده هنا يبقى 2 سم على تان 30 تطلع الدي تطلع الدي هتساوي 2 جذر 3 سم سؤال رائع جدا السؤال اللي بعده شكل المقابل يوضح مسار شعاع ضوئي يسقط من الهواء اثبت ان الزاويه دي هي الزاويه دي احنا قلناها في في المسائل كده وشرحناها طب تعالى كده بالراحه يا جماعه لو انا هطبق قانون سنل هنا ده هوا يبقى واحد في ساين الفاي نوت هتساوي ساوي ان الزجاج في ساين سيتا واحد صح يبقى انا طبقتون سليل عند النقطه يبقى عند النقطه تمام اي كابيتال يا سيدي هطبق عند النقطه نقطه اللي هي النقطه دي زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس يبقى انا هبدا بالزجاج ان الزجاج تساوي الزاويه دي تساوي الزاويه دي يبقى سيتا واحد تساوي فاي بالتقابلش بالتقابل بقى ولا بالتناظر حرف الزناسيه اللي يقوللي يا جماعه افتكر بنسى الحاجات الحاجات دي دايما انا يبقى بزاويه السقوط في جيب زاويه السقوط اللي هي هي اللي هي دي اكتبها هي سيتا واحد تساوي ان الهواء في سيتا اين طب بالراحه بالتساوي معادلتين بالتساوي هساويهم ببعض بالتساوي المعادله واحد بالمعادله انين واحد واتنين اساويهم ببعض ركز معايا الترم ده هو الترم ده يبقى لازم الترم ده يساوي الترم ده يبقى الواحد ما بيتكتبش يبقى ساين فاي واحد تساوي ساين سيتا انين اذا فاي واحد تساوي سيتا اين سؤال بسيط جدا تمام هي التركه كلها ان الزاويه دي بتساوي الزاويه دي يبقى اكيد ده بيساوي مين ده حاجه تعالوا ندخل بقى على المستويات العليا في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على المراه ام واحد فين المراه ام واحد هي دي حيث كان متوازي موازي للمراه ام اين تمام يعني الشعاع ده موازي زل الشعاع ده تمام سقط على المراه ام اين ثم انعكس منها موازي للشعاع يعني الشعاع ده موازي للشعاع ده يعني ده موازي لده تعال كده يبقى الشعاع ده موازي لده والشعاع ده موازي للمراه دي تمام فان الزاويه سيتا تساوي بالراحه كده يا جماعه طالما ده موازي لده يبقى الزاويه دي هي الزاويه دي بالتناظر يبقى انا اللي احنا عملناها بشويه كان بالتبادل مش بالتقابل يبقى انا كده افتكرت التقابل يا جماعه اللي هو الزاويه دي بتقابل الزاويه دي لو دي 50 تبقى دي 50 دي 60 دي 60 ده اسمه بالتقابل لكن حرف الذات حرف الذات بالتبادل متبادلين الزاويه دي بتساوي دي يبقى دي بالتبادل دي بقى بالتناظر يبقى دي بتناظر دي الله الحمد لله انا افتكرت تسجيل بردك بالليل ده متعب جدا يبقى ده بالتناظر يبقى دي سيتا يبقى هتساوي دي ايه سيتا طب ما المراه دي موازيه قصدي الشعاع ده موازي للشعاع ده يبقى بردك الزاويه دي هتنظر دي يبقى دي كمان ايه؟ سيتا يبقى بالراحه الزاويه دي بتناظر دي فدي سيتا هيبقى دي سيتا طب الزاويه دي بتنظر دي يبقى دي سيتا بتساوي دي طب ما انا عارف ان ده عمود مقام فالزاويه دي بتساوي الزاويه دي يبقى دي كمان ايه سيتا والزاويه دي بتساوي الزاويه دي يبقى الزاويه دي سيتا سيتا سيتا سيتا يبقى ده مثلث متساوي الاضلاع المتلث مساوي الاضلاع بيساوي 60 مستحيل تبقى 90 عشان ده مش قايمه يعني واحد حماري هيختارلي 90 وده مش 45 لان 45 هتكون اصغر فهي بالسنس كده ايه 60 طب لو مش بالسنس تعملها بالقانون ده وده متناظرين ودي ودي متناظرين حرف الاف حرف الاف اهو حرف الاف في حرف اف كمان اهو اللي هما ده فيها اثنين حرفين اف يبقى ده بنظر ده وده بينظر ده ودي ودي ده انعكاس يبقى ده بيساوي مين ده يبقى كلها زاويه متساويه زوايا مثلث متساوي الاضلاع بتكون 60 درجه سؤال حلو قوي على فكره السؤال رقم اثنين المراتان مستويتين متعامدتين يبقى المرايه دي متعامده مع المرايه دي عند سقوط شعاع ضوئي بزاويه سقوط 40 اه زاويه سقوط 40 على المرايه واحد كما بالشكل المقابل فان زاويه انعكاس الشعاع على المراه اثنين بالراحه الشعاع الساقط بيساوي الشعاع المنعكس يبقى الشعاع ده هينعكس كده دي 40 تبقى دي كمان 40 يبقى دي 50 طالما دي 50 يبقى دي 90 تمام يبقى دي 40 بتساوي دي 40 ودي 50 زيها ما هم انعكاس طب دي 50 ودي قال لي متعامد يبقى دي 50 ودي 90 يبقى دي كام يبقى اجيب 180 - 50 + 90 هجمعهم واطرحهم من 180 يبقى 180 عشان مجموع زوايا المثلث 180 ناقص 50 + 90 تطلع ب 40 يبقى الزاويه دي 40 انا ما باخدش الزاويه دي انا باخد الزاويه بتاعه العمود المقام يبقى دي كمان ايه 50 ويطلع هنا كام 50 يبقى الاجابه مين ب سؤال سهل يعني ما فيهوش اي مشكله ممكن المطلوب الثاني هو اللي فيه حوار يعني طب المسافه التي قطعها الشعاع المنعكس من الموضع انعكاسه عن المراه واحد لحد المراه اثنين اللي هو ده عايز الوتر عايز مين عايز الوتر ده عايز ده طب بالراحه كده ده 125 والزاويه دي 50 الزاويه دي ايه 50 طب حلو انا عايز الوتر ومعايا مجاور معايا ايه مجاور وعايز وتر مجاور وتر ممكن استخدم كوزين تمام واحد تاني يقولجيب لي ساين براحتك واحد تاني يجيب لي كوزين واكمل لا الابسط حاجه ان دي مجاور وده وتر وده سيتا يبقى سيتا هتساوي سيتا بقى بتساوي ايه انا عايز مجاور عايز وتر يبقى كوزين اللي هي الجا جتا قصدي يبقى الكوزين 50 لان الزاويه دي 50 هتساوي المجاور اللي هو على الوتر اللي هو عايزه هبدل يبقى 125 على كوزين 50 لازم تكون عارف مجموعه الزوايا المثلث طب يبقى 1 عه ت 4 طب واحد عايز يشتغل بالساين يبقى انا هاخد الزاويه 40 اقول ده مقابل يبقى انا هشتغل بساين 40 مقابل لوا 25 على الوتر برده يبقى انا ممكن استخدم ال 50 واقول دي مجاور على الوتر ممكن استخدم ال 40 واقول دي مقابل على الوتر هي اهو 125 على ساين 40 لازم تطلع هي 1 4 هي هي ده سؤال حساب مثلثات اصلا سؤال رقم لاه بيقول لك كلا من الاشكال التاليه توض وضح مسار الشعاع الضوئي عند انتقاله بين وسطين عندي ان واح ان ا ان 3 ان ا ان واح ان 3 يبقى انا هستخدم قانون سنل او هستخدم بسط ومقام انا هستخدم بسط ومقام عشان ل شويه بعمل عملت شويه سنل انا عايزك تتعود على الاثنين الاثنين واحد بس ده بقسمه والثانيه سنيل ايه بعمل مقص وبضربهم الاثنين واحد تعالى هنا نعملها قسمه موجوده اعتقد في كتاب الامتحان اسنل تعال نبدل يبقى انا هقسم زاويه الوسط الاول زاويه الوسط الاول ماشي اللي هي ساين 26.5 نص على ساين زاويه التاني اللي هي 31 و7 تساوي يبقى ده الاول ده التاني يبقى ده ان ا على ال ان واحد عكست ده اول حاجه طب تعال هنا نعمل شرطه كسر ده زاويه الوسط التالت اللي هي ساين 26 ونص على ساين 36 و7 وهعكس ده كان 3 زاويه 3 على زاويه اين يبقى ده اين ت هعكسها يبقى ده ان ا على ان 3 تمام الساين والان ببدلهم ببدلهم مش ببهدلهم كلنا متبهدلين والله ده ساين على ساين سيتا 3 هنسميها سيتا 3 هبدل بقى يبقى اللي تحت فوق واللي فوق تحت يبقى ان 3 على ان واح كلام محترم كده انا خلصت الفيزياء تعالى نشتغل بقى ايه نشتغل بقى رياضه اول حاجه البسط والمقام اخلص منه يعني لو دي ينفع يديني رقم اقسمهم على بعض يبقى شرطه كسر ساين 26.5 نص على اقفل القوس صح بنساه دايما على ساين 31 و7 واقفل القوس فالكلام ده هيدينا 0 حته التقريب ده بيتلخبطني 0 ع 4 ت 1 ما تكتبش الواحد خلاص تساوي ان ا على ان واح طب تعال نعمل دي ساين 26.5 نص على ساين 36 و7 واقفل القوس يبقى ان على ان 3 تساوي 0 عمه 7 6 عشان واحد انا كتبت لحد ما اوصل للواحد هنا مش هينفع طب انا هنا عندي مجهول اين لاث مجهول وعندي حاجه معطى يبقى لازم اجيب ال ان لاه على ان واحد طب بالراحه كده يبقى انا ممكن اقسم ده على ده طب تعالى كده يبقى ادي ال ا على ال nح على الحته دي هقسم ده على ده المعادله الاولى على المعادله الثانيه المعادله الاولى على المعادله الثانيه يبقى ده 0 ع 8 4 9 على الرقم ده مش عايز يكتب ليه شويه اهي 6 س مش ت ت ت وهنا انين على ال طب ده انا ما بحبش اعملها قس ممكن نعملها ضرب ثبت اضرب اعكس ثبت اضرب اعكس يبقى انا هثبتها واضربها واعكسها يبقى انا بالراحه اهي يبقى هنا انين على ان واح ثبت اضرب اعكس ان 3 على ان ا ان دي هتروح مع دي ودي لما احسبها على الاله يبقى دي هتبقى كام ان ت على ان واحد لما دي اعملها على الاله يبقى 0 عمه 8 4 9 على 0 عمه 7 4 6 6 تطلع 1 علامه 1 3 سبعه ودي ال ان ت على ال ان واحد خلاص كده احنا جبنا ال ان واحد على ال ان 3 على ان واح وهنا عايز ال ان 3 على ان واح علامه علامه 3 7 تساوي ساين 26.5 نص وده ساين لاه حط ده على واحد يبقى ده في ده على ده واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين ساين 26.5 نص على واحد علامه 1 3 7 اعتقد هنا الصعوبه في شويه الرياضه تطلع 23 و1 ج ج ج بالظبط عشان انا مقرب بالضبط هتبقى حتى س فهي طالعه واحد صفر كمان بالظبط طب جربها بقانون سنل يعني ايه اعمل هنا ال nح في ساين 26 في يساوي ال ا في ساين 31 و7 بعد كده اعمل عمل الحته دي واقسم المعادله دي على المعادله دي اعمل نفس الخطوات بس بدل ما تقسمها اعملها ايه ضرب بس انا بحب اخليها بسط ومقام كده تبقى اسهل في الرياضه بالنسبه لي اعملها كده واعملها كده وشوف الاسهل ليك تمام سؤال رقم اربعه بيقوللك في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على لوح زجاجي معامل انكساره واحد ونص يبقى ده ال ان تمام فكان الشعاع المنعكس والمنكسر متعامدين يعني الزاويه دي كام 90 فان زاويه الانكسار سيتا مديك علما بان معلومه رياضيه طب تعال كده نشتغل اول حاجه انا هشتغلها كرياضه انا عندي زاويه السقوط هنا هتساوي زاويه الانعكاس لان الزاويه دي بتساوي الزاويه دي وادي الزاويه سيتا طب ما انا عارف ان ال هتساوي ساين فاي على ساين سيتا طب تعالى اعوض بالمعلومات اللي هو مديها لي هو مش مديني غير ال بواص يبقى واحد ونص تساوي انا ما عنديش ولا اللي فوق ولا عندي اللي تحت طب بس عندي معلومه خطيره جدا عندي ان الشعاع ده كده ده عمود مقام يعني الزاويه بين العمود المقام والعمود المقام ده 180 يبقى انا عندي ال 180 هتساوي دي كلها الزوايا دي اللي هي زاويه فاي زائد زاويه سيتا زائد ال 90 صح ما هو كل الزوايا دي كلها 180 طب هودي ده الناحيه التانيه بالناقص يبقى ال 90 تساوي فاي زائد سيتا ممكن اودي الناحيه التانيه بعكس الاشاره الناحيه التانيه بعكس الاشاره يبقى الفاي هتساوي 90 ناقص السيتا هو قاللي معلومه خطيره قال لي معلومه خطيره جدا جدا قاللك ساين 90 ناقص سيتا هي هي الكوزين يعني انا لما اجي اعوض لما اجي اعوض بالمعلومه دي يعني اعوض بالحته دي هنا بص كده ادي ساين سيتا اشيل الفاي واكتب 90 ناقص سيتا اهي هو قال لي رياضيا ما الاتنين مكملين لبعض ساين 30 هي كوزين 60 هي هي فانا هشيل الكلام ده واكتب كوزين يبقى واحد ونص تساوي كوزين سيتا على ساين سيتا اه هنا بقى ده جتا على جا جتا على جا جتا على جا مش ظا الظا ساين على كوزين ساين على كوزين فده مقلوب الجا مقلوب قصدي مقلوب التان مقلوب مين التان لان التان سيتا هتساوي ساين على كوزين لان انا فاكر ان الظا بتساوي المقابل على المجاور ده بتاع المقابل وده بتاع المجاور هنا اتعكس خلاص حاجه من الاتنين لا تعكس ده او تعكس ده انا هعكس مين هعكس ده يبقى انا اعكس الرقم يبقى 1 علىواص تساوي تان تان السيتا يبقى انا عكست ده في واحد يعكس لي ده تخليه واحد على تان عادي انا هعكس ايه الرقم الرقم اسهل فانا هعمل شيفت تان واجيب السيتا تان واحد على واحد ومين ونص زي ما تطلع بقى طلعت 30 33 و7 33 و7 هو كاتبناها 69 يعني بس انا قلت بالتقريب يعني الاجابه ج يعني حته حته حلوه بتاعتنا ان مكمله ده هي دي ما انت فاكر ساين 30 هي هي كوزين ال 60 فهو قال لك معلومه حتى ما قالكش المعلومه دي المفروض انت تكون ايه عارفها حته حلوه قوي السؤال رقم خمسه بيقوللك في الشكل المقابل حوض سباحه عمقه 3 متر مملوء تماما بالماء معامل انكساره 4 على 3 حلل سؤال زي ده في المنصه اه بالتفكير اللي عايز يشترك في المنصه يبعتلي على الرقم ده تمام لسه احنا مكملين ولسه السنه طويله خدها قاعده لو انت عايز تتاسس للسنه الجايه ويهمك الفهم اكت من الحفظ ويهمك انك تتاسس في سنه ثالثه حلو جدا انك تشترك في المنصه ابعت لي ارسال على الرقم ده ابعت لك كل التفاصيل وضع مصباح نقطي على عمود ارتفاعه 2 متر يبعد عن الحافه 4 متر هو بيوصف يعني الشكل ليضيء القاع الحوض فان طول الجزء المظلم من القاع الحوط تحس ان هو سؤال لوغاريتمي. بصوا يا جماعه بالراحه كده الشعاع هيجي كده في اشعه تاني كده في اشعه طبعا فكل ده هيكون مضيء لان شعاع هينكسر هنا بس هعمل عمود مقابل فالشعاع اخر شعاع هنا على الحافه بردك هينكسر فكل ده هيضيء الا الجزء ده الا مين الجزء ده اللي مظلم ده مين ده المظلم انا عايزه انا عايز الجزء دهاني يبقى انا يا يا جماعه عندي شعاع الشعاع ده كله هيسقط فده هينكسر فالجزء ده كله هيضيء اخر شعاع عند الحافه هينكسر فالحته دي مظلمه مش هيجي لها ضوء بس كل ده ايه ضوء لو انا عرفت اجيب الدي يبقى انا عرفت اجيب المساله بالراحه كده ده مثلث اللي اترسم ده انين وده اربعه تقدر تجيب لي الزاويه دي اه سهله كلها تان مقابل على مجاور يبقى تان سيتا هتساوي 2 علىرب عامل شيفت شيفت تاني واجيب الزاويه يبقى فيفت تان 2 على 4 طلعت الزاويه 26 56 درجه خد بالك انا مش عايز اجيب ده انا عايز اجيب زاويه السقوط زاويه السقوط هكمل بق 90 لان الزاويه دي وزاويه السقوط مع بعض 90 يبقى 90 ناقص الانص يبقى زاويه السقوط نزلت ب 63 43 درجه تمام طب ما تجيب لي زاويه الانكسار سهله دي ان على ان بتساوي ايه ساين على ساين هجيبها سنل عشان يبقى اتعود على الاتنين ان ساين الاول اللي هو الهواء بواحد في جيب زاويه السقوط اللي هي 63 و43 تساوي اقفل الاقواس ان التاني اللي هي 4 على 3 في ساين الانكسار المضروب ينزل مقسوم واعمل شيفت ساين يبقى شيفت ساين شرطه كسر ساين الانسر شرطه كسر على 4 على 3 واقفل القوس تطلع السيتا بتساوي 42 و13 درجه تعالى كده بالراحه هو مديك ده ب 3 متر طب ركز كده ده مقابل وده مجاور هجيب تان يبقى تان الزاويه دي اللي هي 42 و13 هتساوي المقابل دي اللي انا عايزه على المجاور لاه عايز ده يبقى ده في ده يبقى تان الانسر في 3 اللي مصعب يا جماعه درس الانكسار الانكسار اللي مصعب درس الانكسار الرياضه حساب المثلثات انا عمري ما حبيت حساب المثلثات طلعت 271 تطلع جمد جامد جدا جدا اجب عما يلي الشكل المقابل يوضح مسار شعاعين ضوئيين يلتقيان في نقطه على حائط راسي فيذا وضع لوح زجاجي امام الحائل وموازي له بحيث يتعرض المسار فهل يتقابل عارف ليه؟ لان انا لما احط حته ازازه هنا حط حته ازازه هنا هيحصل ازاحه للضوء هيحصل ازاحه ايه؟ للضوء ليه؟ ادي الشعاع اهو ساقط وادي عمود مقاوم فهينكسر ايه؟ هينكسر مقتربا من العمود المقام صح؟ طب الشعاع ده انكسر من العمود المقام هيجي هنا هيجي هنا لما يجي بره هينكسر مبتعدا عن العمود المقاوم فهمت هينكسر ايه مبتعدا عن العمود المقاوم بالزاويه دي بتساوي الزاويه دي طب لما يجي على المرايه يجي على المرايه هينعكس بس خلاص يعني هو الاتجاه بتاعته حصلت له ايه ازاحه لما يجي على المرايه هينحرفاني بس انا ما عرفتش ارسمها يعني المفروض دي تكمل حته الازازه كده فلما يجي على المرايه هينعكس ويحصل له نفس اللي حصل له هينكسر مقتربا بعد كده ايه ينكسر ايه مبتعدا ايه تاني فالموضع هيختلف تماما فالموضع ايه هيختلف تماما اكتب له لا لان لوح المتوازي المستطيلات سيسبب ازاحه للشعاع فيتغير اتجاه ايه موضعه الحمد لله خلصنا درس الانكسار هو الدرس الاكبر في المنهج لو انتم حابين يا جماعه حابين نكمل بردك حته ان انا اقسم الدرس على اكتر اكتر من الفيديو اكتب لي في التعليقات لو انت مش حابب الموضوع ده اكتب لي وانا باذن الله مهما كان طول الفيديو هنعمله فيديو واحد ده على حسب تعليقاتكم بفكر ثاني لو انت عايز تشترك في المنصه ابعت لي رساله على الرقم ده علشان تلحق تتاسس لسنه ثالثه بس خد بالك خد بالك لما هتدخل على المنصه يكون هدفك حاجه واحده بس ان انا اتاسس فهم الفيزياء سنه ثالثه علشان ادخل سنه ثالثه ثانوي وانا فاهم فاهم كويس يعني ايه فيزياء فاهم كويس يعني ايه حل مسائل فيزياء تمام كده هتقفل الفيزياء وهتجيب درجه كبيره بس انت هتعمل مجهود اصلا المجهود الاكبر والمجهود الاهم من وجهه نظري ان انا اطلع طالب داخل سنه ثالثه ثانوي اقوى بكتير من يكون ايه داخل كده في سنه ايه ثانيه ثانوي وانا ماخدش فيزياء في سنه اولى ثانوي علوم متكامله انا واخد علوم متكامله فانا عايز اسسك لمين؟ لسنه ثالثه ده هدفي الاول وهدف الاسمى كل الفيديوهات يا جماعه اللي بتنزل على اليوتيوب هدفها الوحيد الوحيد الوحيد الوحيد ان انا اصلح بعض المفهوم الغلط وان انا اعلي الحس او السنس للفيزياء تذوق الفيزياء تذوق مين الفيزياء سواء للطالب او سؤال المدرس فانا اسف لو انا ساعات بطول في الحل بس انا اخر فيديوهين عمال احل بسرعه اهو مش عايز افسر كل حاجه واعمل زي الاول ده علشان انتوا كل شويه يا استاذ مينا الفيديو طويل الفيديو طويل طويل ماش عامل ايه انا مش عارف اريح اطول الفيديو يقول لك الفيديو طويل اقسمه على المحيتين يقول لك لا فاحنا هناخد قرار يا جماعه في الفيديو ده هنكمل بالاسلوب القديم باسلوب الهادي اللي انا هفسر كل سؤال والسؤال ده ليه واعمل علاقات واظبط ولا نزود الريتم ونقسم الفيديو عنه اثنين براحتكم ده تمام وده تمام اكتب لي رايك رايك يهمني جدا جدا سلام اشوفك في الدرس الجاي او انا اسف هشوفك في المراجعه والمراجعه احنا عملنا فوت على جروب التليجرام فاحنا عايزينه يا مستر احنا عايزينها نقط وافكار فانا هعملها لكم باذن الله اختبار شهر مارس نقط ومين وافكار وهنحل الامتحان الاسترشادي بتاع الوزاره ك في الاخر تمام يلا sal
9:20
فيزياءالصف الثاني الثانوي الترم الأول حل مسائل علي انكسار الضوء كتاب الامتحان أستاذ أيمن الشرشابي
Ayman Alshershaby
249 مشاهدة · 6 jaar geleden
49:25
حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان
Eng:mohamed fawzi
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
2:08:41
انعكاس الضوء و انكسار الضوء حل درس انعكاس الضوء للصف الثاني الثانوي كتاب الامتحان 2026
مستر رشوان | داتا داتا فيزياء
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
50:34
حل تدريبات انكسار الضوء كتاب الامتحان الصف الثاني الثانوي فيزياء
الماجد في العلوم و الفيزياء - مستر ماجد عبد النبي
437 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
26:04
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
51:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 الفصل الثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 28 للاخر
الفيزيائي مصطفى خضر
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:21:56
حل جميع اسئله درس انكسار الضوء كتاب الامتحان 2 ثانوي الترم التاني مستر محمد صلاح
النسر في الفيزياء
723 مشاهدة · 3 maanden geleden
16:50
حل اسئلة اختبر نفسك علي درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ الترم الثاني
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:01:41
حل انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى الجزء الاول
Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى
11 مشاهدة · 3 maanden geleden
10:01
ثانية ثانوي فيزياء تدريبات انكسار الضوء الجزء الثانى أ مهاب نظام حدیث
بسطتهالك - ثانوية عامة
2 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:01:53
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 فصل ثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 1 الي رقم 31