انكسار الضوء الجزء الاول 2025

👁 1 مشاهدة

انكسار الضوء الجزء الاول 2025

النص الكامل للفيديو

طيب اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا وبعد ان شاء الله مواصلين في الباب الثاني اليوم في الفصل الرابع نشوف موضوع الانكسار من الامور البسيطه جدا لكن ما اعرف ليه كثير من الطلاب بيعانوا من الجزئيه بتاعه الانكسار والاسئله عليها في الخاص كثيره جدا كداسه نحنا نناقشها ونحاول نشوف الامور دي ممكن يكون شكلها كيف طيب انا حابدا الكلام ده يمكن بتساول بسيط وبعض الصور ا قال انه تبدو الاشياء التي تحت سطح الماء اقرب من البعد الحقيقي لها الحاجات اللي هي داخل الماء انت بتحسها اقرب من الواقع يعني اقرب مما تبدو تبدو الاشياء التي تحت سطح ما اقرب من البعد الحقيقي لها وايضا قال تبدو غد مع الشخص الواقف في البركه انهما تتحركان للخلف والامام تحس كده انهم مهتزين وايضا قال تبدو الخطوط التي في قاع البركه تتمايل مع حركه الماء السبب شنو يا جماعه في رايكم السبب شنو ليه الحاجات دي بتبدا بالشكل ده يعني عاين على اليسار انا جايبلك هنا صوره بتاع الشخص بيكون بعاين سمكه موجوده داخل ما عين الشعاع السمكه حقيقه وين وعينه شايفه وين يعني دي السمكه الحقيقيه لكن هو شايفها هنا يبقى السمكه دي شاف اقرب من الواقع الحقيقي اقرب من الواقع الحقيقي السبب شنو على نفس المنوال هنا حدث الانكسار اها السبب يا جماعه هو تغير سرعه الضوء في الاوساط تغير سرعه الضوء في الاوساط يعني السبب اختلاف سرعه الضوء من وسط الى وسط اخر كان قال لي السبب شنو؟ لان الضوء يغير اتجاهه عند مروره من الماء الى الهواء او شنو او العكس ليه بتغير الاتجاه بسبب تغير سرعه الضو بين الاوسط طيب قال ما الذي يحدث عندما تسقط حزمه الضوء بشكل مايل على سطح قطعه زجاج اهو على اليسار يا جماعه شايفين دي قطعه بتاعه زجاج مباشره بالشكل ده لما الشعاع صغط بالكيفيه دي لاحظناه انه انكسر انعكس الشعاع انعكس الشعاع ده هنا عمليه بتاع انعكاس عاديه ده الشعاع بالنسبه لي الساقط وده بالنسبه لي الشعاع المنعكس فده هنا يا جماعه نحنا الجزء بتاع الزجاج ده بنجي نسميه سطح عاكس سطح عاكس يبقى لو جينا لاحظنا للمصابيح اللي موجوده عندنا باليسار يا جماعه الاحمر والازرق والاخضر دي جميعها بيتمثل اللي شعاع ساقط جميعها تمثل شعاع ساقط ولكن عين الاحمر يا جماعه لما سقط هنا اصطدم بالجزئيه دي يتعكس في الجانب الاخر وده ايضا شعاع منعكس وده شعاع منعكس يبقى اللي بالجانب ديل يمثل شعاعا منعكسا شعاعا منعكسا النقطه اللي سقطت فيها الاشعه دي كلها نقطه واحده بقوم مسميها نقطه السقوط كلها اسميها نقطه السقوط اذا قمت عمود من نقطه السقوط لاعلى هذا العمود المقام عند نقطه السقوط يسمى بالعمود الناظم يسمى عمود ناظم الفكره دي يمكن في حياتنا معروفه بالنسبه لنا وهي تمثل مفهوم الانعكاس مفهوم شنو الانعكاس اما ا اذا تغير فقط مسارها قال سينحرف الضوء عن مسارها عند مروره بالحتى الفاصل بين الهواء والزجاج ويسمى انحراف الضوء عند مروره بين وسطين مختلفين في الكثافه الضوئيه بشنو بالانكساف والاشياء اللي انا ذكرتها دي يا جماعه دي الحاجه اللي درسها لنا مين ديكارت وسنيل هم العالمان اللي لهم كل الفضل في جنوب بعد ربنا يعني في علم الانكسار طيب نجي بعيدا من المقدمه وندخل في موضوعنا يبقى لو جا قال لي شنو يعني انكسار الضوء بكل اريحيه اقول له بيعني انحراف الضوء عند انتقاله من وسط شفاف الى وسط اخر شفاف يختلف عنه في الكثافه الض انحراف الضوء عن مسالحه 200 لما ينتقل من وسط لوسط اخر شرط ان يكون الوسط الاخر يختلف عنه في الكثافه الضوئيه طيب هي شنو الكثافه الضوئيه قال لي يا اخي الكثافه الضوئيه دي بتمثل لك مقدره الوسط على كسر الاشعه الضوئيه مقدره الوسط على كسر الاشعه الضوئيه كل ما كان الوسط له المقدره على كسر الاشعه كل ما تاكد بانه كثافته عاليه والعكس وعشان يحدث انكسار يا جماعه لابد من تحقق شرطين لابد من تحقق شرطين بيسميه شروط الانكسار اذا اختل اي واحد من الشرطين دين ما حيحدث انكسار طيب الشرط الاول قال ان ينتقل الطو بين وسطين اي وسطين لا يختلفان في الكثافه الطوليه ان ينتقل الضوء بين وسطين مختلفين في الكثافه الضويه يا جماعه هنا الاختلاف ما يشترط انه في الوسطين يعني ما يشترط انه الوسطين دول هم يكونوا مختلفين في نوعهم لا مختلفين في كثافتهم لما اقول ينتقل الضوء بين وسطين مختلفين في الكثافه الضوئيه كثير جدا من الطلاب بيكون خات باله ان ينتقل الضوء بين وسطين مختلفين يعني ماء وهواء هواء وزجاج لا ممكن ماء وما ممكن هواء وهواء ممكن زجاج وزجاج شرط ان يكون هنالك اختلاف في الكثافه الضوئيه زي ما قاعد يحدث عندنا في ظاهره السراب طب يا جماعه الاختلاف هو في الكثافه الضوئيه ولا شرط ان يكون الاختلاف في الوسطين نفسهم نحن لكن لما يكونوا الوسطين مختلفين تماما فده شيء طبيعي ان يكونوا مختلفين في الكثافه الضوئيه لكن احيانا بيكون نفس الوسط لكن مختلف في الكثافه الضوئيه وبنفسر الكلام ده يمكن في ظاهره السراب فيما بعد والحاجه الثانيه يا جماعه ان يسقط الضوء بميلان ان يسقط الضوء فيما يلان يعني لو كان ده عباره عن حد يفصل بين وسطين ده الوسط الاول وده الوسط الثاني افترضوا ده انه زجاج حجم يفترضه زيمات الوسطين دول مختلفين في الكثافه الضوئيه حققوا الشرط الاول من شروط الانكسار اذا صغ شعاع بهذه الكيفيه هيتغير اتجاهه معاي يتغير اتجاهه فبالتالي يحدث له انكسار ولكن اذا سقط هذا الشعاع عموديا فانه لن ينكسر اي سينفذ على استقامته يبقى لازم يتحققوا الشرطين الاول ان ينتقل بين وسطين مختلفين في الكثافه الثاني ان يسقط يسقط الضوء بميلان ان يسقط الضوء بميلان ده الشرط الثاني قال يحدث انكسار للضوء عند انتقاله من وسط لاخر لان الضوء يغير من مين؟ يغير من سرعته ده الاصل في موضوع الانكسار اختلاف السرعه ده يؤدي دائما الى انه الشعاع يتغير في اتجاهه طيب اجي انتقل لك لمنو لمصطلحات الانكسار انتقل لمصطلحات الانكسار على اليسار يا جماعه عندنا شكل الحاجه دي يا جماعه بسميه شنو الجزء ده بسميه حد فاصل بين منو بين الوسطين والاعلى ده يا جماعه وسط وليكن هذا الوسط هو عباره عن هواء وده هنا وسط اخر فلنفترض ان هذا الوسط هو عباره عن ماء فاذا يا جماعه نلاحظ اللي بالاصفر ده عباره عن شعاع ساقط عرفتوا كيف شعاع ساقط لانه كان متجها نحو الحد الفاصل فيبقى ده سم سميه شعاع ساقط طيب وبعدين الشعاع ده لما انسقط عند هذه النقطه تغير اتجاهه يعني شو تغير اتجاه يعني ينحرف يعني ينكسر فبالتالي ده اسميه شعاع منكسر ده يسمى شعاع منكسر ودي يا جماعه كانت نقطه السقوط بلاحظ انه ده عباره عن عمود مقام عند نقطه السقوط ده يا جماعه بيمثل لي عمود مقام عند نقطه السقوط ده يبقى هنا يا جماعه العمود المقام يمثل العمود المقام طيب ايضا تلاحظ معاي انه لما سقط الشعاع صنعت زاويه ما بين الشعاع الساقط والعمود شنو؟ والعمود المقام فلنسمي هذه الزاويه مثلا سح وايضا عندما ينكسر انحصرت زاويه بين الشعاع ده مش الشعاع المنكسر اهي انحصرت ايضا زاويه بين الشعاع المنكسر والعمود المقام وتعالوا نسمي دي س اين بسمي دي س شنو؟ س اين فلو قمت مديت يا جماعه الشعاع اللي كان ساقط بالنسبه لي الشعاع اللي كان ساقط لو مديته وافترضت انه ما كان منكسر كان حيش كان حيكون ماشي زي كده يبقى اللي انا رسمته بالخطوط المتقطعه ده بقول شنو؟ بقول ده امتداد الشعاع الساقط يعني لو ما كان انكسر ده كان حيكون امتداده بالشكل ده ده اسميه امتداد الشعاع ساقط طيب جميل يتلاحظ معاي انه في زاويه ايضا محصوره ما بين امتداد الشعاع القطشعاع المنكسر اهي الزاويه دي وتعالوا نرمز لها بالرمز كمان ح نرمز لهذه الزاويه بالرمز مين بالرمز اذا لو نحنا جينا ناخذ من الرسمه دي المصطلحات كلها انا دايره من الرسمه دي ما داير امشي منها اي مكان اول مصطلح ممكن اتناوله العمود الناظم لو قاللي شنو يعني العمود الناظم اهو هو ده عباره عن العمود المقام عند نقطه السقوط العمود المقام عند نقطه السقوط ما حاجه ما تكلمنيش في الحفظ يعني قال لي السطح الفاصل او الحد الفاصل السطح الفاصل او الحد الفاصل ده معناه السطح الذي يفصل بين وسطين شفافين مختلفين في الكثافه الضوئيه مختلفين في الكثافه الضوئيه بالله من الرسم يا جماعه داير واحد من الشباب يقوم يعرف لي مثلا زاويه السبور من الشكل قدامك هنا من الشكل ما تكون حافظ لي تعريف من عندك من الشكل اللي موجود عندك س واحد دي بتمثل لك الشعاع زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والشاع المنعكس يا سلام هي عباره عن الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط لا ما المنعكس المنعكس ولا المنكسر العمود الناظم ايوه بينه وبين العمود الناظم انا قلت من الرسم يا جماعه اهو ده الشعاع الساقط ملاحظين وده هنا العمود وض الناصب هي محصوره بينهم محصوره بينهم اذا معناه لو جا قال لي عريض زاويه السقوط باجي بقول له والزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود الناظم او العمود المقام عند نقطه السقوط بالمقابل لو طلبت من واحد من الاشخاص قلت له عرف لي زاويه الانكسار الزاويه دي الزاويه المحصوره بين العمود الناظم والشعاع المنكسرع الشعاع المنكسر والعمود الناظم ممتازين يعني واضح يا من الشكل محصوره بين الشعاع المنكسر والعمود الناظم بين الشعاع المنكسر والعمود الناظم يلا الزاويه اللي انا سميتها دي تعالوا نفترضها مجازا اسمها زاويه الانحراف مجازا زاويه الانحراف في الحاله دي لو داير عرف زاويه الانحراف اقول شنو هي الزاويه المحصوره بين امتداد الشعاع الساقط والشعاع المنعكس المنعكس ولا المنكسر منكسر بالضبط كده يا جماعه تكون دي بالنسبه لنا هنا التعريفات او المصطلحات فلو جيت من هنا اجي اقول انه العمود الناظم هو انا قبله مشكل طب معايا اين يبقى هنا لو جيت داير زاويه السقوط اجي اقول هي الزاويه المحصوره بين الشعاع يا جماعه عليكم والعمود الناظم فبالتالي تكون زاويه الانكسار اللي هي سين ا هي الزاويه المحصوره بين مين الشعاع المنقسم العمود الناصب اما زاويه الانحراف ح فهي الزاويه المحصوره بين منو قلنا الشعاع الساقط ولا الشعاع المنكسرسر ممكن تقول بين الشعاع المنكسر شعاع لا بين امتداد الشعاع الساق والشعاع المنصل بين امتداد الشعاع السابق امتداد ذا الشعاع يا الساغ الساقط امتداد الشعاع الساقط والشعاع يات المنكسك والشعاع المنكسر دي كده تكون معاي بالنسبه لي هذه الزاويه زي ما قلت لكم لو جيت كملتها بشكل ده ودي كانت هي الزاويه ح دي كانت الزاويه ح ودي الزاويه س ا ودي الزاويه س واحد فس واحد دي بتمثل معاي زاويه زاويه الصقوط س اين بتمثل شنو؟ بتمثل زاويه الانكسار حبت تمثل شنو زاويه الانحراف طيب ملاحظين معايا يا جماعه دي س واحد غارنوها ليه بالزاويه دي كده متساويين ولا ما متساوين الزاويه دي والزاويه دي كلها كده متساويين رياضيا للتقابل بالراس صح للتقابل بالراس يلا الزاويه اللي تحت دي عباره عن حائ س ا دي كلها كده ما الجزء الجزء ده يا جماعه يمثل ح والجزء ده يمثل لي منو س ا يبقى دي كلها كده عباره عن ح س ا والفوق عباره عن شنو س عشان كده قلت من الشكل نلاحظ ان حزايد س ا دي بتساوي لي س كمساوي س واحد لو انا داير ح اكيد حنقل س اين بالطرف الثاني صح الطرف الثاني ما فيهم منو س حنقول له س ا وس ا بالموجب معناه لما نقولها نوديه هنا بشنو بالسالب عشان كده يا جماعه اذا طلبت مننا ح اللي بتمثل زاويه الانحراف فبقول زاويه الانحراف تساوي زاويه السقوط ناقص زاويه الانكسار زاويه السقوط ناقص زاويه الانكسار ده بالنسبه ل ا العمود الناظم والحد الفاصل خلاص عرفناهم نجي نجي نشوف حالات رسم الاشعه او حالات رسم الشعاع الضوئي المنكسر حالات رسم الشعاع الضوئي المنكسر عندنا يا جماعه ثلاث حالات من الحالات عاينوا معاي للشكل اللي موجود على اليسار عندنا ماء موضوع في هذا الماء صندوق زجاجي ف اسقطنا شعاع ضوئي من الهواء سقط على الصندوق الزجاجي ومن الصندوق الزجاجي مشى على مين؟ على الماء يعني عندي ثلاثه الاوساط اللي هو هواء وزجاج وماء طبعا انا لما اقول الاوساط تختلف في كثافتها الضوئيه لكل وسط حاجه اسمها معامل انكسار معامل انكسار يبقى الوسط الاكبر كثافه ضوئيه الوسط الاكبر كثافه ضوئيه يعني لو معامل انكسار اكبر فلو جبر كثافه ضوئيه هو منو بقول بالنسبه لي الماء اكبر كثافه ضوئيه يجي من بعده منو الزجاج الزجاج الزجاج حتى اقل الاوساط الضوئيه هو منو الهواء الهواء نعم اقل الاوساط الضوئيه يكون معه عباره عن الهواء الزجاج يا جماعه كثافته اعلى من الماء زجاج ثاني يجي منه الماء ثاني يجي منو ثاني يجي الهواء طيب قال لي اذا انتقل الشعاع ضوئي من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه من وسط اقل كثافه كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه جيب لي النتيجه من خلال الرسم كبير الكثافه بتاعه الهواء ام الزجاج الهواء الزجاج كبير الزجاج الهواء ده اقل الاوساط كثافه ضوئيه اقل الاوساط كثافه ضوئيه فيبقى ينتقل الهواء من وسط اقل ينتقل الشعاع الضوئي من وسط اقل الى وسط مين الى وسط اكبر لاحظوا الشعاع ده يقترب من العمود الناظم ولا يبتعد اقترب تقترب من العمود الناظم تقترب من العمود الناظم يلا عينه انتقاله المره الثانيه ما هو ظل كده ماشي في الزجاج لما جا ينتقم من الزجاج وماشي على الماء حصل له شنو ابتعادتع هنا كان جاي من وسط اكبر كثافه ضوئيه الى وسط اقل كثافه ضوئيه اما هنا في الاول كان جاي من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه كثافه ضوئيه اذا انتقل شعاعا ضوئيا من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه فانه ينكسر اقول مقتربا ولا مبتعدات الله عليك لاحظنا انه يبقى انكسر مغتربا من العمود الناظم يلا يقترب من العمود الناظم ماذا حدث له مع السطح الفاصل ابتعد عن نعم اقول وابتعد الله عليكم وابتعد عن السطح مين عن السطح الخاص وهنا تكون زاويه الانكسار وزاويه زاويه السقوط تعالوا كده نشوف زاويه الانكسار وزاويه السقوط الكبيره منو فيهم والصغيره منه طيب حعرف الحاجه دي كيف يا والله العظيم رازيتنا هذا لو قمنا مدينا الشعاع زي كده وين زاويه السقوط يا جماعه دي صح طيب وين زاويه الانكسار يا هد مضبوط اللي انا باش عليها دي عينه دي كلها دي كلها كده مع بعض مش بتساوي لي س واحد ولو لاحظتوا معي س اين جزء من س اين جزء من شنو من س واحد يبقى معناه واضح جدا انه س الانكسار اللي هي زاويه الانكسار اقل من زاويه السقوط اقل من زاويه السقوط فيبقى اخذتها بعلامه بسيطه جدا اقول لما يكون معامل انكسار الوسط الاول اقل من معامل الوسط الثاني يعني انتقلت من وسط الى وسط اكبر في هذه الحاله فان س واحد تكون اكبر من س اثنين هنا الانكسار هي س اين ما انا قلت س اين اقل زاويه الانكسار اقل من زاويه السقوط معناها زاويه السقوط اكبر من زاويه الانكسر طيب اذا انتقل الشعاع من الوسط الاقل كثافه ضوئيه الى الوسط الاكبر كثافه ضوئيه ماذا يحدث لسرعته انت جاي من وسط اقل الى وسط مين الى وسط اكبر يعني جاي من مكان وجاه طريق مستحم فبالتالي سرعتك هتقل اكيد السرعه هنا مالها يا جماعه والطول الموجي كمان بيزيد بزياده السرعه وينقص بينهان السرعه لانه العلاقه وبينهم علاقه شنو طرديه فايضا الطور الموجي ده هيحصل له شنو بيل برضحي اما التردد يا جماعه يظل ثابت ثابت يظل ثابت ايوه يظل ثابت قال لي يا استاذ ليه الطور الموجي بيتغير والسرعه تتغير والتردد يظل ثابت لانه يا جماعه السرعه بتاعه الضوء وكذلك الطول الموجي دي مرتبطين بشنو دي مرتبطين بالوسط دي مرتبطين بالوسط اما التردد يا جماعه هو مرتبط بالمصدر هل انا غيرت المصدر بتاعي انا عندي بطاريه قضئت البطاريه يبقى الضوء ده البطاريه تردد يظل ثابت تردده يظل شنو ثابت لكن بالنسبه للسرعه وبالنسبه للطول الموجي دي تتغير بتغير نوع الوسط او هي تعتمد على نوع الوسط اما التردد فهو يعتمد على شنو؟ يعتمد على المقدار طيب اتجاه يتغير ولا لا يا شباب بالنسبه للاتجاه نعم بتغير اتجاه يبقى الصيغه بسرعه كده لانه لو عندنا شعاع انتغ من وسط اقل كثافه ضوئيه اللي هي وسط اكبر كثافه ضوئيه في الحاله دي بينكسر لي مغرد او مبترب من العمود الناظم ومبتعد من السطح الفاصل ومبتعد من السطح الفاصل وفي هذه الحاله بنلقى انه زاويه الانكسار بتكون اقل من زاويه السقوط وممكن ناخذها علاقه عكسيه ما بين معاملات الانكسار والزوايا بتاعه السقوط والانكسار حان نعرفها برض بالتفصيل طيب اذا قلنا داارين نملى البيانات لو عكسنا الفكره عكسنا الفكره يعني جعلنا الشعاع ينتقل من وسط اكبر كثافه ضوئيه الى وسط اقل كثافه ضوئيه في الحاله دي اقول يا جماعه شنو بلاحظها من وين بلاحظها من تحت لما جاني من الزجاج اللي هو اكبر كثافه ضوئيه الى الماء اللي هو اقل كثافه ضوئيه لاحظنا انه يا جماعه يخترب ولا يبتعد ابتعد استاذ ابتعد لانه ده الامتداد ده امتداد لو ما كان ينكسر كان حيكون يكون كده فهو يبتعد فهو يبتعد يبقى معناه اقول شنو ينكسر مبتعدات من العمود الناظم من العمود الناظم ويقترب من على السطح الفاصل ويقترب عن السطح الفاصل وهنا يا جماعه زاويه الانكسار هل اكبر من زاويه الصقوط ولا اقل عينذ اكبر يا استاذ عين دي زائد الصو شايفنا وعينه دي الزاويه المساويه ليها التقابل بالراس لو جيتوا لاحظتوا الزاويه اللي رسمتها دي جزئيه من زاويه الانكسار جزئيه من زاويه الانكسار اذا واضح انه زاويه الانكسار هنا بتكون ماله اكبر من زاويه الصفر اكبر من زاويه الصور فبالتالي لما ميم واحد تكون اكبر من ميم اين فان س واحد بتكون اقل من س اين اقل من س ايوه وده برضو بيدل على انه معاملات الانكسار والزوايا هنا يا جماعه بتتناسب تناسب عكسي ناس تناصب عكس يلا انت كنت في مكان مزدحم جدا مزدحم جدافجاه جيت لطريق فاضي يعني هنا في الحاله دي سرعتك حتزيد ولا حتلزيد طيب سرعتك تزيد يعني انا لو ننتقل من وسط اكبر كثافه ضوئيه لوسط اقل كثافه ضوئيه فان السرعه في هذه الحاله تزداد اما الطول الموجي فهو تناسب طرديا ارضا يحصل له شنو يا شباب يزداد ولكن التردد يظل ثابت تردد يظل ثابت لانه مرتبط بالمصدرتغير يتغير يتغير يتغير مين باتجاه يلا نجي للحاله الاخيره اللي هي انه اذا سقط الشعاع الضوئي عموديا على السطح الفاصل عموديا على السطح الفاصل هنا يا جماعه ما يتحقق الشرط الاول صح ما يتحقق الشرط الاول فلما يسقط عموديا معناها حينفذ على استقام قامته من الهواء الى الزجاج مباشره وايضا من الزجاج الى الماء بشكل شنو؟ بشكل مباشر اذا سقط شعاعا ضوئيا عموديا على السطح الفاصل بين وسطين فانه ينفذ على استقامته نعم ينفذ على استقامته دون شنو؟ ينكسر ان ينكسر دون ان ينكسر او ينحرف دون ان ينكسر وهنا في هذه الحاله تكون زاويه السقوطار بتساوي معايا شنو؟ بتساوي معايا الصفر انا قلت هنا صفر لانه في كثير من الطلاب يعتبر انها الزاويه 90 يقوللك يا استاذ ما سقط بزاويه 90 كيف سقط بزاويه 90 ماه الزاويه دي ما قائمه الشعاع صانع 90 درجه كده مع زاويه الصقوط 90 طيب انت زاويه السقوط لينا الزاويه المحصوره بين العمود الناظم والشعاع طيب ه بين المحصوره وين العمود الناظم ياخذ العمود الناظم طيب وين الشعاع الساقط يا الشعاع الصاغ نفسه طيب وين مقدار الزاويه هم منطبقين على بعض يعني لو كان الشعاع صغط زي كده فاقول اهو في زاويه في زاويه صغيره لو صغط كده اهو في زاويه لكن هو صغط منطبق معاه معناه مقدار الزاويه يساوي شنو؟ صفر في هذه الحاله يا جماعه ما بقول انا ما بعرف هل حتزيد السرعه ولا هتقل بس هي يا تزيد يا تقل عشان كده بكتبه بشكل عام واقول تتغير سرعته ومنو طوله وطوله الموجي الاثنين بيتغيروا وتردده ماله يظل ثابت يظل ثابت تردده يظل ثابت اما اتجاهه ماله ما بتغير لا يحدثغير لا يتغير معناه لا يحب ش بالنسبه لينا انكسار دي حالات رسم الشعاع يا جماعه الثلاثه بالنسبه لنا نجد الانكسار في حياتنا العامه له الكثير من التطبيقات والظواهر فالظواهر التي يسببها الانكسار لو وضعنا مسطره على ا كوب زجاجي شفاف بنلاحظ كان المسطره دي مكسوره عند السطح او عند الحد الفاصل اللي هي رؤيه مسطره وكانها مكسوره عند السطح عندما توضع داخل الماء ايضا رؤيه جسم داخل الماء في وضع اقرب الى السطح اللي هو الموضع الظاهري هيسبب الانكسار وكذلك رؤيه النجوم والمجرات في غير مواضعها الطبيعيه لانه يا جماعه النجوم دي بتجينا من وين اصلا الفاصل بيننا ما بعد الغلاف الجوي حيكون الفراغ فيبقى الشعاع الضوي حيكون جاي من اللا وسط اللي هو من الفراغ حتى بعد ذاك يدخل لمنو يدخل للوسط بتاع الغلاف الجوي مجموعه كبيره من الغازات فبالتالي الشعاع هنا يتغير اتجاهه تغير نوع الوسط احنا هنقوم نشوف شنو؟ بنشوف وفقا للامتدادات يعني تخيل معايا دي مع دي هنا بالنسبه لنا الكره الارضيه والفرض انه ده هنا الغلاف الجوي ودي هنا النجم النجم وده انت قاعد كجزء من الكره الارضيه فالنجم اللي موجود بالشكل ده هيسبط جاي في الفراغ زي كده فانت حتقوم صار له تغير في المسار فيسبط هنا عشان انت تقوم تشوف الشعاع ده فانت ما حتشوف الشعاع بانعكاساته دي ولا انكساراته انما حتشوف على امتداد الشعاع اللي صارت لك فتقول تشوف النجم ده كانه هنا فبالتالي رؤيه النجوم والمجرات في غير مواضعها الطبيعيه ظاهره الوان الطيف اللي هو قوس غزح وهنا يا جماعه في تساؤلات كثيره بيقوم يقول لك دقيقه استاذ دقيقه كيف يعني دي سبب الانكسار مش الانكسار ده انتم قلتوا هو عباره عن انتقال الشعاع بين وسطين مختلفين هسه هوطيف دي قاعد تكون وين قاعد تكون معه سحاب فوق يبقى السم يعني فوق ده شنو الوسط الموجود شنو الوسط الموجود ده هواء عباره عن هواء ما في حاجه يعني فوق في السحابه في شنو يا جماعه ماده عباره عن هواء طيب ليه حصل لنا هنا انكسار حصل انكسار يا ملك لانه قطرات الماء اللي عالقه في الهواء حبلي هواء مختلط بماء يعني حيكون في رزاز بتاع ماء ملتصق بشنو بالهواء الاثنين الدوره يا اما يزودوا من من كثافه الهواء نفسه يا اما تكون بكثافه اكبر بحيث انها تكون ماء فهنا يا جماعه الانتقال بيكون وسطين مقتنتين فيحدث غوسح غوص الرحمن ايضا ظاهره كسوف الشمس وكسوف القمر من تطبيقات الانكسار ظاهره شروغ الشمس وغروبها من تطبيقات الانكسار وظاهره السلامه ظاهره السلاح دي التطبيقات او الظواهر الطبيعيه التي استاذ كده تحققت قوز قزح يلا ما انا قلت قوز قزح دي بالنسبه لنا دي بالنسبه السطحي بتاع الارض هنا ده هنا عباره عن هواء لكن ارتفعت قطرات الماء وبقت السحب محمله بشنو؟ محمله بالماء فبقى الهواء ده هنا عالق عليه مجموعه من قطرات الماء مجموعه شنو؟ من قطرات الماء فيبقى تصبح لدي وسط مختلف في هذه الحاله ما حيكون هواء صافي انما هواه مختلط بشنو؟ مختلط بالماء فلما ينتقل الشعاع الضوئي في هذه الحاله بيحصل له عمليه بتاع انكسار الانكسار ده بيجعل ان يحدث للضوء تحلل فيكون الالوان السبعه المكونات لمنو لغوس الرحمن طيب نجي للنقطه الاكثر اهميه اللي هي انواع معامل الانكسار انواع معامل الانكسار عندنا يا جماعه نوعين فقط من انواع الانكسار معامل يسمى معامل الانكسار المطلق واخر يسمى معامل الانكسار النسبي معامل الانكسار المطلق ومعامل الانكسار النسبي بالنسبه لمع معامل الانكسار المطلق ده يعني انه معامل الانكسار عندما يكون احد الوسطين هواء يعني كيف؟ يعني ينتقل الشعاع الضوئي من الهواء لوسط ما او من وسط ما الى الهواء يعني لازم يكون الوسطين واحد من الاوساط الاثنين احدى الوسطين ده نسميه شنو؟ معامل انكسار مطلق يلا ده ذاته عنده ثلاثه صيغ عنده ثلاثه صور عنده ثلاثه اشكال حلو فدي ما اسمها معاملات انكسار هو نفسه معامل الانكسار المطلق عنده ثلاثه صيغ ثلاثه حالات اللي هي الحاله الاولى بقدر اقول انه معامل الانكسار المطلق عباره عن نسبه سرعه الضوء وين في الهواء نسبه سرعه الضوء وين في الهواء الى سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط ده كده يا جماعه الصوره الاولى والنسبه دائما قاعد تكون تقسيم قال من التعريف في الحاله دي لو جابها ليه طيب كده ورينا معامل الانسار طوار بدون اي تردد اجي اقول له شنو سرعه الضوء وين يا جماعه سرعه الضوء في الهواء على منو على طول على سرعه الضوء ايوه على سرعه الضوء في الوسط يبقى خلاص سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط قاعد نفترض ان سرعه الضوء في الهواء ع1 فبالتالي سرعه الضوء في الوسط هي بتمثل كم عين الصوره الاولى سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط اللي هي م يساوي ع1 على عين معروف يا جماعه ان سرعه الضوء في الهواء دي مقدار ثابت هي الطريقه مع سرعه الضوء في الفراغ ثلاثه في 10 اس كم 8 متر على الثانيه متر على الثانيه دي سرعه الضوء في الهواء هي في الاصل سرعه الضوء في الفراغ لكن احنا في مغررنا قاعد نفترض انه سرعه الضوء في الهواء تساوي سرعه مع الفراغ رغم انه في فريق بسيط يعني ضعيف بالنسبه لمعاملات الانكسار معامل انكسار الهواء يا جماعه يساوي الواحد الصحيح يساوي واحد بس معامل انكسار الهواء يساوي شنو؟ يساوي واحد يلا قال في ملاحظات معينه بنلاحظ ان معامل الانكسار المطلق لاي وسط دائما اكبر من الواحد الصحيح دائما اكبر من الواحد الصحيح معامل الانكسار المطلق دائما بيكون اكبر من الواحد الصحيح ليه يا ما ما يتم معامل الانكسار ده عباره عن شنو؟ عباره عن سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط مش كده؟ احنا عندنا كلام قاعد نقوله بنقول يا جماعه اذا كان البسط اكبر من المقام فالناتج اكبر من الواحد واذا البسط اقل من المقام فالناتج اقل من الواحد واذا البسط يساوي المقام فالناتج يساوي شنو؟ يساوي الواحد مضبوط هل هنالك قيمه لسرعه اكبر من الثلاثه 3 في 10 اس 8 في يا جماعه ما في وسط سرعه الضوء فيه اكبر من ال في 10 اس 8 الا اذا كان الوسط ده هو الهواء نفسه 3 في 10 اس كميه عشان الناتج يديني شنو يديني الواحد ولكن دائما في حاله الاوساط دي بنلقى انه البسط المقام اقل من شنو من البسط فبالتالي الناتج يكون اكبر من الواحد ودي يا جماعه الحاجه اللي انا بحطها عليكم بالاخضر دي هنا علل دائما علل دائما معامل الانسار المطلق اكبر من الواحد الصحيح السبب شنو؟ لان سرعه الضوء في الهواء اكبر من سرعه الضوء في اي وسط في ناس حافظينها لكن ما فاهمنا حافظ الاجابه دي عارف بس كده لكن ليه ما انا قلت لك يا اخ الم دي ما بتساوي لك ع1 على عين طالما انه ع1 دي اكبر ما يمكن لانه هي سرعه الهواء فمعناها دائما البسط اكبر من المقام فطبيعي انه يكون ناتج من شنو؟ من الواحد طيب قال تكون سرعه الضوء في الاوساط تعال فوق هنا ا تكون سرعه الضوء في الاوساط تكون سرعه الضوء في الاوساط الناس يا جماعه توقف المايك بالله ا قال سرعه الضوء في الاوساط الكثيفه اقل من سرعته في الهواء اقل من سرعته في الهواء قال بسبب عمليتي الامتصاص والاشعاع المتواليه التي تقوم بها الذرات على طول المسار الضوئي ودي بخود فيها اصطار معين يوم من الايام تفصيل كامل ان شاء الله اذا هنا يا جماعه اقوم اديكم ملحوظه بسيطه كده يعني انت خلاص ثبتت معاي انه معامل الانكسار معامل الانكسار المطلق بيساوي سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط الكلام ده مش مضبوط جميل طيب احنا مش عارفين مين معادله المواجت بشكل عام انه العين دي بتساوي ليه في د ع تساوي لدا في د يبقى انت قلت لي يا استاذ م دي بتساوي لينا ع1 على ع ا طيب جميل وع دي بتساوي منو ع دي بتساوي ل ده في د يبقى معناها اقدر اقول انها بتساوي ل ده واحد مضروبا في د منو في د واح على ل 2 مضروب في ذا اثنين تقوم تقول لك يا استاذ احنا عارفين انه في حاله الانكسار وانتقال الشعاع من وسط لوسط اخر التردد بيكون ثابت يعني معناه ذا واح دي هي بتساوي ذ اين وطالما واحده في القسط والثانيه في المقام فيبقى ما في داعي اشيلهم مع بعض فيبقى هنا حاب انه معامل الانكسار ساو لي شنو يا جماعه ل ده واحد على ل دي اين ل واحد يعني منو يعني ل ده هواء على ل ده وسط وسط فدي تكون نتيجه يا جماعه نتيجه انه معامل الانكسار المطلق يساوي سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط يساوي الطول الموجي في الهواء على الطول الموجي وين؟ في الوسط وضحت الفكره؟ دي هنا يا جماعه نتيجه نحنا بناخذها الصيغه الثانيه من صيغ معامل الانكسار وهي انه في حاله وجود قيوب الزوايا فبنقول معامل الانكسار المطلق هو النسبه بين جيب الزاويه الموجوده في الهواء الى جيب الزاويه الموجوده موجوده وين؟ في الوسط جيب الزاويه الموجود في الهواء على جيب الزاويه الموجوده في الوسط وفوال اخذ النسبه كالقسمه اقول من التعريف فان م يساوي جيب الزاويه يا ت الموجوده وين الموجوده في الهواء الله عليكم مقسوما على اي زاويه يا جماعه الموجوده في الوسط ايوه على جيب الزاويه الموجوده وين الموجوده في الوسط جيب الزاويه الموجوده في الوسط يبقى قاعد نكتبها بنقول جا سوا على جايب س ا ما تمشي تقوللي س واحد دي معناها زاويه السقوط وس اين دي معناها زاويه الانكسار ما عنده اي علاقه س واحد دي معناها الزاويه الموجوده في الهواء س اين يعني الزاويه الموجوده في الوسط انت عليك بس تاخذ جيب الزاويه الموجوده في الهواء وتقسمه على جيب الزاويه الموجوده موجوده في الوسط الناتج ده يكون معامل انكسار معامل انكسار ولو جيتوا لاحظتوا يا جماعه لحد الان نحنا ما ذكرنا وحده لمعامل الانكسار لانه في كل تعريفاتنا لمعامل الانكسار عرفناه بانه نسبه شيء ما الى شيء اخر فهو نسبه والنسبه لا تميز النسبه لا تميز قال لنا الزاويه الموجوده في الهواء دائما اكبر من الزاويه الموجوده في الوسط الزاويه الموجوده في الهواء بتكون اكبر من الزاويه الموجوده في الوسط اللي يديني السبب شنو؟ لان يا جماعه الزاويه الاكبر توجد في الوسط الاقل كثافه انا قب معاي قلنا لما يكون معاي م واح اقل من ميم اين فان س فان اذا كانت م اكبر من س ا من م فان س واحد هتقول لي اقل من س منو والعكس اذا م واح اقل من م اين فان س واحد بتكون اكبر من شنو س يعني بسيط انه معاملات الانكساب بتتناسب تناسبا عكسيا مع الزوايا المضله اذا الزاويه الموجوده في الهواء اكبر من الزاويه الموجوده في الوسط علل وضح السبب تقول لان الزاويه الاكبر توجد في الوسط على الاقل كثافه ضوئيه طيب الصيغه الثالثه يا جماعه ودي الاهم يعني شويه كده فيها الشغله بيقول لك انه الصيغه الثالثه معامل الانكسار المطلق اللي هو عند النظر نظر اليه راسيا من خلال الهواء عند النظر اليه راسيا من خلال الهواء بنعرفه بانه النسبه بين العمق الحقيقي الى العمق الظاهري النسبه بين العمق الحقيقي الى العمق الظاهري بالتالي كقانون طوالي اقول له مما نسبه من الى معناه طوال اقول له فوق العمق الحقيقي مقسوما على العمق ياتي يا شباب الظاهري ايوه معايا هنا العمق الحديدي على عمق ظاهر طيب قال لي كيف يعني ما قال لي يا اخي انت عند النظر اليه راسيا من خلال الهواء ده انا ولا انت قاعد نحاول نعاين ونشوف الحاجه اللي موجوده داخل الحوض دي اهو يا جماعه ده الجسم اللي موجود لنا داخل الحوض شايفين اللي باللون الاحمر ده الشعاع منه بينتقل في اتجاهات عديده من ضمن الاشعه خليه يسقط بالشكل ده شعاع صغ زي كده فلانه منتقل من وين الشعاع ده موجود ليه في ماء فلما ينتقم من ماء وماشي لوين للهواء لانه احد الوسطين هواء فطبيعي ان ينكسر مبتعدا لانه جاي من وين يا جماعه؟ من وسط اكبر لوسط اقل فينكسر مبتعدا عن العمود الناظم يعني ينكسر مبتعد كده فيصوت على عينك او عيني انا في الحاله دي انا ما حاقوم اشوف حشوف على شنو؟ حشوف على امتداد الشعاع الساقط ده الشعاع السقط لي امد الشعاع على امتداد الشعاع بيظهر لي الجسم فالمكان اللي ظهر فيه والجسم ده يسمى بالعمق الظاهر العمق الظاهري العمق الحقيقي معناها بعد الجسم عن السطح بعد الجسم عن السطح لكن العمق الظاهري معناها البعد الظاهري عن شنو؟ عن السطح فده يا جماعه من هنا لهنا اهو ده ده يمثل لي من ده يمثل لي العمق الظاهري لكن من هنا ليه السطحي فوق ده هو العمق الحقيقي طيب الجسم كان وين؟ كان هنا طيب مشى وين؟ مشى هنا يبقى اللي اتصنعت هنا عندي شن اتصنعت دي ازاحه فدي بسميها الازاحه التي انتا باعتبار الجسم الازاحه فبيلاحظ معاي لو قمت سميت انه العمق الحقيقي ده مثلا س واحد ومث وسميت العمق الظاهري ده بس اين او على حسب الاتفاق نقول انه العمق الحقيقي ف واحد والعمق الظاهري في اين فتعالوا نسمي الازاحه دي ب س فهتقول لي والله الموضوع ده رياضيا دي اللي هي بتمثل لي فوا بتساوي لي دي زائد دي يعني بيساوي لي في اثنين زائد منو زائد سي فواحد بتمثل العمق الحقيقي اثنين بتمثل العمق الظاهري وس بتمثل الازاحه س بتمثل شنو الازاحه فلو جيت داير اخذهم كده كتعريف قال لي يلا عرف العمق الحقيقي اقول له دي المسافه بين الموضع الحقيقي للجسم والسطح الفاصل اما الازاحه فهي بتمثل المسافه بين الموضع الحقيقي للجسم اسم والموضع الظاهري اللي هو في ملحوظه معينه قال عندما نجد عباره على بعد كذا من قاع او قاعده الاناء فالمقصود هنا ازاحه اوضحها لكم الان مع الرسمه تكون شكلها كيف اهي العباره دي يا جماعه ده هنا العمق الظاهري صح ده العمق الظاهري فلو قام قلت لكم المسافه دي س عاينو من وين من وين جايه من القاع اللي هو قاع الاناظاهري اللي هو الظهور فهنا لما يقول لي فظهر على بعد اربعه من القاع فظهر على بعد اربعه من القاع عينه الاربعه من القاع دي ده الظهور وهو على بعد اربعه من القاع يبقى دي ازاحه دي هنا شنو ازاحه لكن لو قال لي فظهر على بعد اثنين من السطح اهو اثنين من السطح ده الجسم ظهر على بعد اثنين من السطح يبقى دي فو اثنين ظاهري اذا اذا مذكور البعد من السطح فهو عمق ظاهري لكن لو قال لي العمق الظاهري بعده القاع فده يكون معي عباره عن الازاحه يكون معانا هنا الازاحه فزي ما قلت لكم انه انا اخذت شكلي بتفاصيله دي كانت نقطتي ده العمق الظاهري بالنسبه لي وده هنا العمق الحقيقي البعد ده بالنسبه لي س والبعد ده بالنسبه لي في اين والبعد ده بالنسبه لي كله ف واحد كله ف واحد الملاحظ انه الف واحد بتساوي ل الفاي اين زائد س يلا لو كنت داير س اللي هي الازاحهقول يا اخ س في الحاله دي عباره عن فوا ناقص ف كم ناقص ف ا نعم الازاحه تساوي العمق الحقيقي ناقص العمق الظاهري بالتالي لو العمق الحقيقي بتقول العمق الظاهري زائد الازاحه وبالمقابل اذا انت عايز العمق الظاهري اللي هو في اثنين هتقول العمق الحقيقي ناقص الازاحه العمق الحقيقي ناقص الازاحه الحاجات دي يا جماعه نركز فيها بشكل مهم جدا والملحوظه اللي انا داير اقولها دي السنه اللي فاتتنا في امتحان الشهاده السودانيه 20 24 الاجسام بالنسبه للغواص تظهر في موضع اعلى من موضعها الحقيقي ليه قلنا لانه الاشعه المنبعثه من الاجسام ما بتصل لعين الغواص مباشره انما تنكسر مقتربه من العمود الناظم لتتجمع امتداداتها في الموضع الظاهر فانت بتشوف لي وفقا للامتدادات انت بتشوف وفقا دي السمكه هيصدر منا الشعاع الضوئي لحد ما يصل هنا بينكسر مبتعدا في الحاله دي هنا يا جماعه انت حتشوف على الامتداد فهتشوف السمكه في المكان الاعلى وتذكروا مع امتحان الشهاده قال انه في شخص بيعايل الى سمكه تقريبا وداري يوضح الحالتين ان شاء الله لما نمر بامثله الشهاده حنناغش طيب قبل ما نبدا الامثله وده الكلام اللي قاعد لكم طوال يا جماعه انا بديت داير احل انا كطالب داير حل اول حاجه بعمال بلخص القوانين بتاع الفصيه بتاعتي كلها اول حاجه بكتب القوانين دي بجنب عشان ما اقعد الزرست انا بعين بعد شويه حال نفسي بالتكرار الحاجات دي تحفظت لي كفايين يبقى لحد الان عرفنا انه معامله الانساء لو عندنا سرعات سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء وين في الوسط واذا عندنا اطوال موجيه فبقول الطول الموجي في الهواء على الطول الموجي وين؟ في الوسط واذا عندنا جيو زوايا بقول انه عباره عن جيب الزاويه اللي موجوده وين؟ في الهواء على جيل الزاويه الموجوده وين؟ في الوسط في الوسط الوسط فلو لاحظتوا معاي الثلاث حالات دي كده ما يخص الهواء على ما يخص الوصل قاعد اقولها كده واقول انه منين يساوي ما يخص الهواء مقسوما على شو؟ على ما يخص الوسط يعني كيف يا استاذ؟ يعني لو عندك سرعات فاخذ السرعه الموجوده في الهواء على السرعه في الوسط عندك جيوب زوايا جيب الزاويه الموجوده في الهواء على جيب الزاويه الموجوده في الوسط عندك اطوال موجيه الطول الموجي في الهواء على الطول الموجي في الوسط ما يخص الهواء على ما يخص الوسط وعندنا اخيرا معامل الانكسار هنا بنقول النظر اليه راسيا من خلال الهواء فهو العمق الحديقيدي على العمق الظاهري يعني اقول شنو فواد على ف اثنين ودي يا جماعه فيها حاجات لطيفه كده يعني بتقول لي دقيقه يا اخي انت مش قلت الفوا دي بتساوي لك في 2 + س قلت الكلام ده طيب في المقابل لو جينا جعلنا في اين موضع للقانون مش معناه في اين دي بتساوي لي فوا ناقص س ايوه بيساوي فوا ناقص س وبالمقابل لو داير السين نفسها الس دي بتساوي لي شنو؟ فوا ناقص ف ا طيب تقول شنو داير؟ يقوللك انه طالما انه مساوي فوا على فاي ا رايكم شنو لو عوضت فواد بالقيمه دي في مشكله ما حيكون في اشكاليه بدلا م فواكت فاي 2 زائد س على منو يبقى ده استخدمه دو استخدمه معامل الانكسار في حاله وجود العمق الظاهري والازاحه بس عمق ظاهري ما اضطر اوجد العمق الظاهري حتى احل مباشره حل طبعا ممكن الناس ما تحتاج الحاجه لو تشتغل بشكل مباشر بالمقابل رايكم شنو اذا قمت عوضت قيم في اثنين بالعلاقه دي فيها مشكله ما في مشكله قلنا يا اخي مين بتساوي فواحد انا ما غيرتها في اثنين كتبتها بشنو بوا ناقص نا فوا ناقص س في الحاله دي هيكون معايا عباره عن معامل الانكسار حسابه بدلاله معامل العنصر الحقيقي والزاحه العنصر الحقيقي والزاحه يلا نبدا يا جماعه هنا في الامثله استاذ استاذ استاذ نعم يا ابوصف ها يا جماعه ابو جال ها واحد من الشباب انا يلا احمد فوج اتفضل اه قال لك اذا كانت سرعه الضوء في الهواء 3 في 10 اس 8 متر على الثانيه وسرعه الضوء في الزجاج 2× 10 اس 8 متر على الثانيه فاحسب معامل الانكثار المطلق للزجاج سرعه الضوء في الهواء دي خلاص رمزين افترضناها هي شنو ع وسرعه الضوء في الزجاج هي في الوسط عين خلاص والمطلوب منك شنو معامل الانكسار م يبقى في حاله وجود السرعات بتقوللي مساوي بساوي معامل انكسار الهواء على معامل انكسار الوسط عين على عين ا سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضو في الوسط الوسط في ع اس اسمانيه على 2 في 10 اس 10 اس اس مع بيمشي ايوه ال معه على اين ايوه نميز اقول شنو ما بنميز لانه نسبه الله عليكم لا يميز لانه نسبه يلا واحده من البنات نطلع يا جماعه وينطلع الله دي نسينا صوتها نحنا نهايه سبحنا استذ بس عبد الرحمن المساله الجايه حقت الاولاد حقتك يا عبد الرحمن على طول اضمنه يعني وين اطلع يا جماعه استاذ بحول بعد شويه يلا يا رب طيب يا طيب قال اذا كان زاويتي السقوط وانعكاس شعاع يمر من الهواء الى سائلهما 60 درجه و30 درجه فاحسب معهم الانكسار الوسط طيب حلو جدا هنا المعطى شنو زوايا صح ايوه زوا يلا هنا دي الموجوده في الهواء طبعا بالترتيب الموجوده في الهواء هي يا تان شنو 60 درجه والموجوده في السائل هي منو 30 درجه حقول يساوي جاب س على كم ا س واحده في الهواء 60 ايوه على جيب 30 تمام يساوي بالنسبه لج 60 جذر 3 على 2 مقسوما على جايب 30 اللي هو كم؟ نص نص فتحول القسمه ضرب تقولجذر 3 على 2 في 2 على كم واحد اين في المقام وفي البسط يبقى الاجابه هتكون عندك كم؟ جذر 3 ممتازه يلا يا عبد الرحمن شوف المساله دي طيب سقط شعضو بزاويه 30 على لوح زجاجي معامل انكساره 1.5 خمسه واحسب زاويه الانكسار طيب ا ادانا الزاويه الاولى اللي هي 30 هي زاويه اسمه زاويه الزجاج الوسط الصفر ايوه على لوح زجاجي معامل انكساره فاحسب زاويه شنو زاويه الانكسار يبقى هو سقط على اللوح الزجاج يبقى السقوط كان على مين على الزجاج ا سوري ايوه يعني سقط على الزجاج من وين هو ساقط من الهواء على الزجاج يبقى الزجاج هو الوسط الثاني صح هو الوسط الثاني نعم اذا عايزين الوسط الاول الوسط الاول معامل الوسط الاول اللي هي في فهنا حتقول م بيساوي شنو مين بيساوي جيب الزاويه الاولى جيب الزاويه الموجوده في الهواء على جيب الزاويه الموجوده جيب الزاويه الموجوده في الوسط يلا نحنا عايزين جيب الزاويه الموجوده في الوسط في الهواء حلوكون جا س ا س اثنين نعم جا س واحد على منو على ج على م على م حلو جدا يلا الزاويه الموجوده في الهواء كم؟ اللي هو ج يبقى جا 30 على كم؟ على 1.5 على 1 1.5 حلو يلا تقوم تقول لي ج 30 بكم بنص نص مقسوما على واحدص على 1.5 3 على ا اي ممكن اكتب 3 على ا عشان كده احول طوال جسمي قسمه طل الضري فتكون لي نص مضروبا في نص في 2 على 3 على شيل اثنين مع الاثنين بساوي 1 على 3 مع هنا معناها جت كم في واحد على 3 ده جيب الزاويه الموجوده وين او جيب زاويه موجوده في الوسط ايوه جيب زاويه الانتساب جيب زاويه الانتساب ففي الحاله دي معناها حتقول انه س اين الزاويه التي جيبها كم التي جايبها ا سالب سالب واح على 3 ايوه جيب اس سالب واحد على كده ممتاز طيب نشوف المساله هنا الموضعه دي حقه معامل الانكسار عند النظر اليه راسيا من خلال الهواء يلا يا ريم ريم عبد الحفيظ وضع حديث فيقاء حوض به سائل صفاف عمقه 6 سم اذا كان معكسار اذا كان مع المكسر السائل 3 على اين البعد الذي يسير ناي البعد ظاهري حلو جدا يبقى هنا وضع جسم في غا حوض به سير شفاف عمقه 6 سم فاذا كان معامل انكسار الساين 3 على ا جد البعد الذي يظهر يظهر فيه الجسم هو قال الذي يظهر فيه الجسم يبقى معناه فعلا مطلوب البعد الظاهر اللي هو منو طيب ميل اذا عمقه سته ده معناه يمثل لك العمق الحقيقي اللي هو ف واحد وكتب لك معامل الانكسار بكم ب 3 على ا اذا تواري تقولي انه معامل الانكسار بيساوي العمق اه الحقيقي الحقيقي على العمق الظاهر على العنصر الظاهري ممتازه جدا يلا عوضي الميم بكم 3 على ا 3 على 2 يساوي فواد بكم سته سته على ف اثنين اين على ف تقومي تعمل شنو ايوه 3 ق في اثنين وتساوي لك 2 في 6 اللي هي كم 12 12 انت دايره في اي اثنين حتقسمي هنا على 3 وهنا على 3 4 سم يبقى العظاهري هنا عباره عن 4 سم 4 سم يا استاذ ايوه افضلي لي طالما جبنا الفاوضع القانون الفا منو تقصد فاء طوال اي عادي يعني بس التنوع مال كويس عشان نحنا ما نشتغل مثلا اشتغلنا هنا لانه جعلنا الف موضع القانون قبل التعويض وهنا اخذناه بعد التعويض عادي يعني ففعلا ديك بتقول لك اسهل لو حطيت انه الم بتساوي لي فواد على فاي اين يبقى معناها الفاي اين هي الف واحد على منو على مين عشان تجي تقول مقام المقام يبقى 6 على 3 على ا الاثنين مقام مقامته مش فوق هذه قلت لك 2 في 6 على كم 3 12 على 3 باربعه اه كل اشتغل ما في اشك فاليه انت دارك تجرب باكثر من طريقه تشوف اللي بتختصر لك الاسطر وبتقول لك سهله في موضوع الاختصارات اشتغل بيه طيب مثال ثاني في منو يا جماعه ثاني من الاولاد محمد النذير ولا في في منو جاي انا استاذ محمد حامد افضل يا غالي حجازي وضع جسم داخل حوض ساعي شفاف عمقه 15 سم وظهر على بعد 5 سم من قاع الحوض احسن معامل انكسار السائل جدا يلا فصل حاجاتك واحده واحده داخل حوض به سائ شفاف عمقه عمق الزاي السائل هو عمق ده هنا ف واحد ايوه ده واحد قال لك فظهر على بعد كم بعد 5 سم ظهر على بعد خمسه يبقى معناه دي بتمثل العمق الظاهري اللي اللي هو فاين لكن قال لك من شنو؟ من قاع الحوض يبقى لازم تتراجع من كلامه ايوه احنا قلنا لما يقول لنا منقاع معناه هنا المعتصين على طول ما تخدع يا جماعه بقصه فظهر دي شوف فظهر على بعد خمسه طوال ابو قول في اثنين بيساوي كده كمل لا ما تستعجل كمل ظهر برا كده دي ما كافيه لانه فظهر على بعد المعطى ده واحد من اثنين اما عم ظاهري ما ازاحه يلا انت امشي لما بعد اذا قال لك من قاع الحوض معناه عم دي زاحه لو قال لك من السطحي خلاص يبقى معناه عمده شنو عمده زاح اذا عندك السين يا حبيب وطلب منك معامل الانكسار اشتغل بالطريقه اللي تحت يلا بنجيب فاي اثنين تجيب فاي اين فاي اين فاي اين بتساوي شنو س ناقص س + فوا ناقص فوا ناقص س يلا فواحد بكم 115 15 تنقص منها س بكم 115 تديك 10 10 سم يلا تيجي تقول م بيساوي شنو 15 15 على على 10 على 10 انته على كم على اي على ثلاث على اي اثنين هي بواص طبعا ب 1.5 خ 1.5 خمسه لكن لانه نحنا مولفين على معامل انكسار الما ب 3 على اين يعني لو كتبتها واحد وخمسه مضبوط طيب جبتها كيف 3 على ا قسمت دي على خمسه ودي على خاتنين خ على على دي على خ ودي على خ على ا كان ممكن زول يحل عليه بحان يديك العافيه الحلاقه يا استاذ ممكن احلها انا ممكن اتفضل ما في مشكله ما تبعكم المسا هنقول مع انكسار بتساوي ف واحد على اللي هي ف اين ممكن نعوضها اللي هي ف1 ناق س بس فوا ناقص س معايا محمد حجازي عادي يعني وحلك صح ما في اي كلام يلا شوف دي على طول دي هنا تدينا كم 15 ودي هنا 15 خمسه تدينا بقت معاه 15 على 10 على 10 على ا 3 على 3 على اثنين يلا يا دكتوراه مهندسات راح تخشوا في المساله دي يلا واحده من البنات اللي ما حله ما شارك سهله جدا ما يلا وضع جسم في قطع انا به سائل معام انكساره 3 على ا فظهر الجسم على بعد 4 سم من قاع الاناء جد ارتفاع السائل في الاناء طيب عندنا معامل الانكسار 3 على 3 على ا الازاحه س 4 سم ايش معنى قلت س ما هو قال لي فظهر ممكن يكون بعدين قال من قاع الاناء الله عليك قال من قاع الاناءدي هنا انا يكون في الشغل ده لغه الالوان الالوان دي ما سا يعني هنا بس عشان تقوم تلفت انتباهك لحاجه معينه يبقى هنا القاعه هنا دلت على انه البعد الضماع البعد ظاهري انما دي س دي سين وده سؤال طوالي الطلابنا اللي يقولوه يا استاذ كيف انا اعرف انه دي ازاحه ولا اعرف انه ده عمره ظاهر واضح ها قال لك جدي ارتفاع سائل في الاناء يبقى ده هنا مطلوب مني غير عم فوا الحقي تسا ف1 تساوي ف 2 س طيب ف 2 س دايره ب ف واحد لكن ما عندي ف اين خمسه شنو العلاقه قلنا لما يكون علاقه بتربط بين فواد وست اللي هي تجيبي ف اين دلاله س ف اين شو فوا ناقص س فوا ناقص س دي فاي اثنين يا جماعه الكلام ده مظبوط ولا لا مظبوط يلا جيبي معامل الانكسار بيساوي منه فوا على ف اين يبقى معناه يساوي فواد على كم فوا على فوا - س فوا ناقص م عندك ولا ما عندك عندي س السين موجوده عندك يبقى المشهور الوحيد هو منو هو الف صح هو ف واحد المشهور ايوه طب قلي هنا 3 على 3 على ا تساوي فوا على ف 1 نا ناقص ا تقومي تضرب ضربضرب التاملي اضرب الضرب التاملي اها 3 نا 12 نا 12 تساوي تساوي 2 فوا 2 في فوا يا جماعه الناس لما تيجي تضرب بتضرب في توزيع 3 في فوا و في اربعه الناقص الان حتقوم تعمل شنو حنخلي الفواحد موضع قانون ايوه يعني ممكن تقولي حولي الثلا هنا قاعد عندي بقى منو سالب 12 تساوي 2 في ناقصوادينا شنو كبيرنا سالب سالب ف واحد سالب واحد فواد سالب فوا سالب 12 تساوي سالب فوا سالب مع سالب اذا فواد يساوي شنو موجب 12 ده المطلوب صح ايوه وده هنا المطلوب المثل هنا في يا جماعه دول عنده فكره حل مخالفه شويه في واحد عنده فكره ثانيه ونا تمام يلا نشوف المثال الاخير ولا ده اخر مثال ده اخر مثال بعد ده لو في سؤال تحت امركمال اه وصلت الغالي افضل الملخص الملخص بتاع الانساب ما موجود عندنا ولا ما رسلنا رسلنا كل الملخص بسسل عليكم مسائل اضافيه اضافيه ان شاء الله مع ال يعني في فرص ثاني بنحل المسائل بتاعته دي من 2003 لحد 2023 عشان موضوعه ده يرسخ تماما وما تكون تواجهنا فيه اي اشكاله وقال انا بكون فيه بس مساعد يعني تشتغلوا في نفسكم بس انا اساعدكم مجرد مساعده ان شاء الله استاذون تقريبا ما سامعك صوتك بعيد ماله الو ثلاثه السالب السالب الثالث والله ما سال بامانه ما س المثال الثالث يا استاذ المثال الثالث في في مسائلنا دي في مسائل اهي ما في مشكله تفهميه وطوعي ما هتفهميهم يا حج
الانكسار والعدسات القسم 1 انكسار الضوء الجزء الأول 57:14

الانكسار والعدسات القسم 1 انكسار الضوء الجزء الأول

قطوف فيزيائية

17 مشاهدة · 8 maanden geleden

انكسار الضوء الجزء الاول ثانية ثانوي فيزياء مستر هاني البخاري 23:00

انكسار الضوء الجزء الاول ثانية ثانوي فيزياء مستر هاني البخاري

بسطتهالك - ثانوية عامة

165 مشاهدة · 5 jaar geleden

الفيزياء الصف التاسع جيل 2011 إنكسار الضور الجزء الأول أ محمود ابراش 18:49

الفيزياء الصف التاسع جيل 2011 إنكسار الضور الجزء الأول أ محمود ابراش

‫الأستاذ محمود ابراش الفيزياء وعلوم الأرض مع ابراش

115 مشاهدة · 3 maanden geleden

الانكسار والعدسات القسم 1 انكسار الضوء الجزء الثاني 43:51

الانكسار والعدسات القسم 1 انكسار الضوء الجزء الثاني

قطوف فيزيائية

10 مشاهدة · 8 maanden geleden

العلوم للصف التاسع درس انكسار الضوء 23:25

العلوم للصف التاسع درس انكسار الضوء

القناة التعليمية بمراقبة التربية والتعليم تاجوراء

4 مشاهدة · 2 jaar geleden

انكسار الضوء – الدرس 13 الجزء 1 فيزياء الصف الثامن الإعدادي – المنهاج السوري 16:18

انكسار الضوء – الدرس 13 الجزء 1 فيزياء الصف الثامن الإعدادي – المنهاج السوري

منصة دليل التعليمية

1 مشاهدة · 2 maanden geleden

فيزياء 3 1 الصف الثالث ثانوي باب الانكسار والعدسات انكسار الضوء الجزء الأول 38:38

فيزياء 3 1 الصف الثالث ثانوي باب الانكسار والعدسات انكسار الضوء الجزء الأول

عبقرية الفيزياء - أمينة القحطاني ( معلم خبير)

1 مشاهدة · 7 maanden geleden

انكسار الضوء الجزء الأول 20:57

انكسار الضوء الجزء الأول

ملك البدو

349 مشاهدة · 1 jaar geleden

الفيزياء الإنكسار أ مجدي سيتا حصص الشهادة السودانية 27:00

الفيزياء الإنكسار أ مجدي سيتا حصص الشهادة السودانية

مدارس ومعاهد نمبر ون

99 مشاهدة · 5 jaar geleden

انكسار الضوء الجزء الأول 24:22

انكسار الضوء الجزء الأول

Jamil Yalu

577 مشاهدة · 1 jaar geleden

تاسع 9 الدرس الأول انكسار الضوء الشرح جزء 1 الفيزياء مجاناً مع أ قيس اليماني 25:49

تاسع 9 الدرس الأول انكسار الضوء الشرح جزء 1 الفيزياء مجاناً مع أ قيس اليماني

منصة أساس - الصفوف الأساسية

1 مشاهدة · 1 jaar geleden

شرح انكسار الضوء الجزء الاول 5 فيزياء للصف الثاني الثانوي 2025 46:01

شرح انكسار الضوء الجزء الاول 5 فيزياء للصف الثاني الثانوي 2025

ميس فيزياء

17 مشاهدة · 1 jaar geleden

انعكاس وانكسار الضوء علوم تانية اعدادي ترم تاني 2025 الجزء 1 علوم الصف الثاني الاعدادي 47:08

انعكاس وانكسار الضوء علوم تانية اعدادي ترم تاني 2025 الجزء 1 علوم الصف الثاني الاعدادي

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

92 مشاهدة · 1 jaar geleden

شرح درس انكسار الضوء قسم 2 فيزياء تاسع المنهاج الأردني الجديد 22:58

شرح درس انكسار الضوء قسم 2 فيزياء تاسع المنهاج الأردني الجديد

أحمد خالد أبو الرب

30 مشاهدة · 2 jaar geleden

الصف التاسع الفصل الثاني الوحدة الثالثة عشر 13 1 انكسار الضوء 22:46

الصف التاسع الفصل الثاني الوحدة الثالثة عشر 13 1 انكسار الضوء

مستر فيزيائي

159 مشاهدة · 5 jaar geleden

الحلقة السابعة ما هو انكسار الضوء وما انعكاسه 4:35

الحلقة السابعة ما هو انكسار الضوء وما انعكاسه

Ithra Kids

115 مشاهدة · 7 jaar geleden

انكسار الضوء حصة 1 فيزيا تاسع جيييل 2010 Abed AlKareem 42:07

انكسار الضوء حصة 1 فيزيا تاسع جيييل 2010 Abed AlKareem

الأستاذ عبدالكريم أبوغزلة

2 مشاهدة · 1 jaar geleden

ثانية ثانوي فيزياء تدريبات انكسار الضوء الجزء الاول أ مهاب نظام حدیث 11:25

ثانية ثانوي فيزياء تدريبات انكسار الضوء الجزء الاول أ مهاب نظام حدیث

بسطتهالك - ثانوية عامة

3 مشاهدة · 4 jaar geleden