حل تمارين 13 على إيجاد نهاية الدالة جبريا أختر مقالى مستويات عليا الصف الثاني الثانوي 2025

👁 1 مشاهدة

حل تمارين 13 على إيجاد نهاية الدالة جبريا أختر مقالى مستويات عليا الصف الثاني الثانوي 2025

النص الكامل للفيديو

بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا وزدنا بك علم مع بعض تمارين 13 على ايجاد نهايه الداله جبريا الصف الثاني الثانوي الترم الاول 20 25 طيب هنحل نؤال دوت اختر مقا المسا عليا مع بعض ب اول حاجه باختر بيقولك واحد اختر نهايه الش لما السين بتقوله نص نهايه العدد الثابت او نهايه الداله الثابته هي نفسها دي قاعده احنا واخدينها نهايه الداله الثابته نفسها اللي هي ب 10 ا نهايه 3 س ناص جذر س لما الس بتقول لرب اول حاجه بعود تعود مباشر لو طلع صفر على صفر ببدا بقى اشوف الطرق التانيه سوا بالتحليل او بالقسمه المطوله او باخذ او بالضرب في المرافق وهكذا المهم بعض تعويض مباشر 3 في 4 ناقص جذر الرب 3 في 4 ب 12 نا جذر 4 ب 2 ديك في الاخر 10 طلعت قيمه خلاص يبقى هي بقيمه 10 طيب 3 بيقولك نهايه 3 ال تربيع لما الس بتقول لي 2 هقوللك خشيل اف وحط 2 غلط هنا بيقوللك الس س بتقول لي 2 مش الالف بتقوللي 2 دي كده بتعامل معاها لكنها داله ثابته بدون متغير س فاسمها داله ثابته ونهايه الداله الثابته بنفسها 3 ا تربيع اختار ج 4 بيقوللك نهايه 2 س تربيع ناق ا س نا ا تربيع لما الس بتقول لي ا س بتقول لي ا اشيل كل س واحطه مكانها ا 2 فيحط الصبح ا تربيع يبقى ا ا تربيع ناقص ا في س ب برض ا في ا ب ا تربيع ناقص الا تربيع طيب ا ا تربيع زي ما هي ا تربيع سال ا تربيع وسالب ا تربيع بسال ا ا تربيع حاجه ناقص نفسها الناتج صفر اللي اختيار ا بس خمسه بيقولك نهايه 2 س - جا س لما الس بتقول له با على 2ن طيب ادي ان الس باي على 2 ناق جا با على 2 طيب اين هتروح مع الاتنين يتفضل باي باي على اين يعني 90 ف انت هتحول زاويه من دائري ل 60 فالبا باخدها تقريبا من 180 هي ما يعدل 180 مش بتساوي 180 هي بتعادل 180 فالمهم ف 90 يعني فك 90 بوا ف باي - 1 اللي اختار رقم ج بس ا ست بيقوللك نهايه الجذر التربيعي 3 + 2 س على 4 س - 1 لما الس بتقول ثنين عوض عادي عن الس عن الس بقيمتها لو طلع القيمه في يبقى خلاص ادي جذر 3 زئ 2 س ب 2 في 2 ب 4 س ب 2 2 في 4 ب 8 نا 1 ادي جذر 3 و 4 7 8 ووا 7 8 - 1 7 جذر الواحد بوا اللي هو الاختيار رقم ب طيب 7 نهايه 2 س - 6 على 7 س - 21 لما س بتقول لي 3 طيب هنا هتعوض 2 في 3 ب 6 نا 6 على 3 في 7 ب 21 نا 21 يديك صفر على الصفر فابدا بقى اشوف بالتحليل او اشوف طرق التانيه اللي هي تيجي معايا يعني ادي نهايه ال 2 س - 6 على 7 س نا 21 لما الس بتقول لي 3 طيب فهنا تحليل باخذ العامل المشترك خد من البسط اين عامل مشترك يتفضل هنا س هنا اخدت يتفضل لاه على خذ السب عامل مشترك هنا يتفضل س هناف فضل سالب 3 س - ه مع س - 3 العمل الصفري راح يتفضل الارقام اللي هي 2 على 7 ما فيش حاجه عوض بقى في الس خلاص فيبقى 2 على 7 ده الاختيار ب طب مانيه بيقوللك نهايه س تربيع ناق س على س لما الس بتقول له صفر ع على س بصفر الاول صفر تربيع بصفر ناقص الصفر اللي هي الس على الس اللي هي الصفر يديك في الاخر صفر على الصفر غير معرف هبدا اشوف بقى هنا ادي نهايه س تربيع نا س على ال لما الس بتقول لصفر طيب ادي نهايه خد من فوق الس عامل مشترك هنا اخدتها يفضل س اخدتها يفضل واححد على الس س هتروح مع الس عامل الصفر افضل في الاخر س - 1 عوض عن الس بصفر يتفضل سالب واحد دي بصفر عمل الصفر طار خلاص عوض عن الس بكت نختار رقم ب طيب تسعه نهايه س تربيع نا 7 س + 12 على س - 3 هتعوض هتلاقي صفر على الصفر فبدا بقى اشوف احلل او اعمل ايه ادي نهايه س تربيع نا 7 س + 12 على س - 3 لما الس بتقول لي 3 ادي نهايه فوق تحل القوسين عادي تحت زي ما هو طيب س تربيع تحلل الى س في س كام في كام ب 12 واجمعهم يدوك س 3 في 4 ب 12 واجمعهم يدوك س طيب الاخير موجب الاتنين حسب اشاره الحد الاوسط هنا سوالب اوسط اشارته سالبه العمل الصفري راح عوض عن الس ب 3 3 ناقص الرب فيها السالب وا بس اختار رقم ب طيب تعال نشوف الج بعد كده ونيجي نكمل حل رقم 10 بيقولك نهايه س تربيع زئ الس على س تربيع زا الواحد لما السين بتقول لسالب واح طيب حط عود مباشر كده هتنفع عادي سالب وا تربيع بواح زائد السالب واح على سالوا تربيع بوا زائد الوا يطلع في البسط صفر والمقام ا صف على اي حاجه بصفر بس اهم حاجه المقام ما يكونش بيساوي الصفر اهم حاجه عندي طيب ماشي يا شباب هنا معتذر بس مش باين عندي الصوره التربيع من التكعيب هنا في المقام بعد ما رجعت لقيت المفروض تكون س تكعيب في المساله الاصليه المال س تربيع تمام فسال اختلف لا مش صفر ل عندك في المقام س تكعيب س تربيع تاني عندك في البسط س تربيع زائد الس على المقام س تكعيب زائد الواح مش س تربيع س تربيع وحلت على اسس س تربيع تكع ودي الاصليه س بتقوللي سالب وا طيب لما تدخل بش مخالفه جوه فاصبح س زائد الواح بيقوللي كام بالصفر تمام النين دول هما نفس بعض يعني بس عشان ايه على حسب شكل الحل بتاعي والصوره بتاعتي بتاع الحل تمام تمام من البسط خ سمل مشترك هنا يتفضل س يتفضل واحد في المقام يتحلل مجموع مكعبين جذر تكعيبي الحد الاول بس تكعيب الحد التاني بواحد ونفس الاشاره ب القوس الكبير مين القوس الصغير بتاع ده انا بحلل اي اي تحليل تكعيبي قوس صغير وقوس كبيرم الصغير بعد كده امل منه الكبير فهنا ب بملك القوس الكبير مربع الحد الاول ب تربيع مربع الحد التاني بموجب واحد الاول في التاني وبعكس الاشاره يعني سالب س طيب كده س زئ الوا ط مع س ز الواحد كده العامل الصفر خلاص ط فبدا بقى اول خلاص بالس بتقوللي سالب واح في البسط سالب واحد وادي المقام سالب واح تربيع بواح سالب وا في موجب واح سالب وا في سالب بموجب واح زائد الواحد يعني في البسط سالب وفي المقام موجب بس حسب بس المساله عندك واضحه تكون واضحه بسكون واضحه اكيد يعني عشان بس مايكونش في اشكاليه تمام 11 ققولك نهايه س تربيع ناقص س ناص على س تربيع زئ الس نا 12 لما الس بتقوللي 3 برض في المقام غالبا يطلع صفر فبدا احلل وابسط الاتنين تمام تمام يلا بقىت نهايه س تربيع ناقص س ناقص 6 على س تربيع زائد السين ناص 12 لما السين بتقوللي ت في البسط يتحلل س تربيع عبار عن س في س ك في كحك واح ا في 3 الاخير سالب الكبير النص والتاني بعكس يلا حلل المقام برض س تربيع عباره عن س في س ككم في كام ب 12 ودوك 3 في 4 اخر سالب الكبير النص التاني بعكس كان عامل الصفر تار خلاص عامل الصفر طار عد على السم 3ه كان دي بيبقى بصفر ده اللي مخلي مشكله خلاص عملل صفر ابدا بقى اعوض بالسم ته 3 وت على مافيش اني 3 وار يديك س يبقى 5 على 7 تمام تمام رقم 1 12 نهايه 3 س تربيع نا 48 على سرب لما السين بتقول سالب ا برض المقام يطلع بيساوي صفر ادي نهايه 3 س تربيع نا 48 على س زرب لما الس بتقول سالب ا من فوق عامل مشترك خصض س تربيع طيب 8 على 3 ف سالب 12 على س زرب طيب برض في لسه في البسط تحليل قوسين بالمنظر ده س س تربيع ناق 12 ا لحظ ب على ف 16 شباب اعتذر 16 3 في 16 ب 48 ماشي س تي - 16 فرق بين مربعين حلس شك بعض اختل في الاشاره س - 4 في س + الاربعه قسين شكل بعض خوا في الاشاره س تربيع س وس ال 16 4 في 4 واح سالب وواد موجب المقام س + ال 4 العمل الصفري خلاص تر نسم دول سالب ا ابدا بقى اعوض ادي 3 مضروب في -4 - ال 4 يعني 3 في الالب 8 بيطلع بيساوي سالب 3 في 8 ب 24 بالسالب طبعا اللي هو الاختيار رقماني طيب 13 بيولك نهايه س تربيع زائد الس نا 6 على س تربيع ناقص الار لما السين بتقوللي 2 ا س بات يطلع المقام بصفر ابدا بقى اتعامل طيب ادي نهايه س تربيع زئ الس ناص 6 على س تربيع ناص الرب لما السين بتقول لاتنين في البسط عادي يتحلل س تربيع عباره عن س في س كا في كام ب 6 راح مدوك واحد 2 في 3 طيب الاخير سالب الكبير النص والتاني بعكس الاشاره طيب في المقام دهح الفرق بين مربعين تشق لبعض بيختاروا في الاشاره س تربيع عباره عن س في س الاربعه 2 في 2 الواحد سالب طبعا وواد موجب كده خلاص عملل الصفر طار عوض عن الس باتنين 2 و3 5 2 وت 4 يبقى 5 على ا رقم بقى 14 قت بس انت لو معاك اساس يبقى مساله الدرس دي عامه سهله معاك اساس في الرياضه شويه كويس يعني 14 بيقولك نهايه 3 س ئ 2 س اس سالب وا على س ئ 4 س اس سالب وا لما الس بتقول لي صفر ادي نهايه احنا بس عارفين كده الاول ان س اس سالب واح ده عباره عن واحد على س ليه بخلي الاس موجب ينزل في المقام يبقى يبقى موجب على طول تمام لما يكون عندي اس سالب بنزله في المقام موجب وهنا بيقوللك نهايه 3 س + 2 في س اس سالوا يعني 2 في 1 على س على س + 4 س اس سالوا يعني 4 في 1 على س لما الس بتقول لي كام صفر تمام تمام هنا بقى عايز تخلص من الس دي عشان ما يبقاش عندي مقام كده ما يبقاش عندي قسمه على الصفر اضرب البسط كله في س والمقام كله في س اهو بضرب البسط اكتب اكتب ل ك وانت بتحل بقى لو سؤال مقالي ضرب البسط في س والمقام في س كله في س فوق وكله في س تحت كله مش حاجه واحده بس طيب ضرب بيتوزع بوزع عشان هنا في جمع عندك س في 3 س ب 3 س تربيع س في 1 على س خلاص راحت يتفضل الاتنين بس هنا برض كذلك س في س س تربيع س طول معواد على س يتفضل اربعه بس عو بقى عن الس بصفر دي صفر هتروح ودي صفر هتروح يتفضل في البسط اثين وفي المقام اربعه يعني نص تمام تمام قوي كده رقم ج 15 بيقوللك نهايه س اس ا - - س تربيع - ال 20 على س - جذر 5 لما الس بتقول لي جذر خ برده عد هيطلع المقام بصفر تعال بقى نحلل ونشوف هنعمل ايه بس الورقه خلصت ت بس نجيب نجي نكمل حل هنا كان بيقوللك نهايه س اس ا نا س تربيع نا 20 على س - جذر الخ لما الس بتقول لي جذر خ في البسط تحليل عادي خالص هو مش عاده خالص يعني عاده عش تحلل يعني بنفس قص بنفس الخطوات يعني بس ممكن تستغربوا شويه س اس ا عباره عن س تربيع في س تربيع كام في كام ب 20 ودكوا 4 في 5 ب وطرحهم دكوا الاخير سالب الكبير النص والتاني بعكس الاشاره على س نا جذر الخ لسه برض عندي في البسط تحليل تاني اللي هو ده عشان اقدر اوصل لمقام او اللي عندي في البسط يتحلل هو القوس ده عشان طرح لكن م عنديش حاجه اسمها مجموع مربعين مش بحلها يعني الس ز الاربعه قوس ده بقى يتحلل ال قوسين كده اهو شكل بعض س تربيع س في س الخمسه تتحلل ايوه عباره عن جذر خ في جذر خ هقول لك على حاجه انت بتحلل 25 بتحللها 5 في 5 حاجتين مضروبين في بعض هيديك الاصليه ده معنى التحليل طيب الخمسه حللها جذر خ في جذر خ لان انا لما اضرب دول فعلا بيدوك خمسه فاهم العمليه العكسيه عشان كده دول بيديك 25 عشان انا بقول ان ال 25 عباره عن 5 في 5 طب ما انا اقدر اقول برض الخمسه عباره عن جذر خ في جذر 5 لان حاصل ضرب الجذرين دول بيديك الاصليه يبقى انا كده ماشي تحلل صح واحد سالب واحد موجب على س - جذر 5 اعمل الصفر طار ابض اعو على طول بالس بجذر 5 جذر خ تربيع ز الارب مضروب في جذر الخ + جذر الخ طيب جذر الخمسه التربيعي بتاع ال جذر الخمسه افضل 5 ورب ت9 مضروب في جذر خ و جذر خ ب 2 جذر 5 1 جذر خ + 1 جذر خ ب 2 جذر 5 9 في 2 جذر 5 ب 18 جذر 5 تمام تمام رقم د طيب 19 ا قصدي 16 مش 19 19 بيقول لك نهايه س - 3 الكل تربيع ناقص الواحد على س ناقص الاربعه لما الس بتقول اربعه يطلع المقام بصفر طيب هبدا كده احلل البسط و ف حجه الفك افكها برض ادي نهايه س نا 3 الكل اس انين كان ناقص الواحد على س - الاربعه طيب بفك قس اس اين وارجع احلل وموال في البسط عندي فرق بين مربعين ده قوس متربع اهو وده الواحد برض الواحد بيتحلل عادي في التربيع بس لما الس بتقول اربعه ده حل القوسين س نا ت س نا 3 لان انا عندي س نا 3 تربيع بحلها ل س نا س نا 3 سهله صح لان دول في بعض هيديك س نا الكل اس ا تمام تمام تجي بقى نحلل الواحد ده الواحد عباره عن 1 فيوا فرق بين مربعين واحده سالب وواحده موجب على المقام س ناص الار تمام تمام ايه اللي في البسط عندي س نا الار هي دي سالب ت وسالب وا يعني س نا الار مضروب في سالب ت وموجب واحد دول سالب ا س ناق الاتنين على المقام س نا الرب القوس ده روح مع القوس ده خلاص ابدا اعو على س برب 4 نا الاتنين فيها الاتنين تمام ت رقم ب 17 نهايه الجذر التربيعي س ز الوا ناقص 1 ع الس لما الس بتقول صفر برض يطلع المقام بصفر هبدا بقى اشوف ازاي ه بسط مسالتي وهطير العمل الصفري نهايه جذر التربيعي س زئ الواح ناقص الواح على السين لما الس بتقوللي صفر طيب لما يكون عندي في البسط جذر تربيعي كده او جذر بضرب بسط ومقاما في مرافق الجذر اضرب بسط ومقام عقاش حاجه في المساله بضرب بسط ومقام انا كده بغير صوره المساله مش بغير في اساس المساله م لو ضربت البسط وسبت المقام انا كده خليت باساس المساله لا انا بضرب بسط ومقام بغير من الصوره مش بغير من الاصل س زئ الوا بغير اشاره الاوسط ده حد وده حد بغير الاشاره زا الواح س ز الوا زا الوا في البسط مترافقان صح ما اصلا مضرب في المرافق لما يكون مترافقان لهم قانون سهل في الضرب ده حد وده حد بمسك قوس واحد منهم بمسك ده مثلا اهو اللي هو البسط ده بربع الحد الاول وبطرح منه الحد التاني الطرح دي بتاعه القانون مربع الحد الاول هير الجذر اصبح س ز الوا ناقص مربع الحد التاني واحد تربيع بواحد طيب على س مضروب في الجذر التربيعي ل س + الواحد زا الواحد طب موجب واح هطر مع سالب واحد يتفضل في البسط س طب ما الس اللي في البسط ديت هتطر مع س اللي في المقام ديت يتفضل عندي نهايه واحد على الجذر التربيعي ل س + الوا + الوا لما الس بتقول له صفر عوض عن الس بصفر 1 على جذر الواحد ئ الواح يعني واحد على الاتنين يعني خلاص بنص ما فيهاش حاجه تانيه تمام ت رقم رم ج 18 نهايه الجذر التربيعي س + الوا ب ك ناقص الاتنين على س - 3 اما الس بتقول لثلاثه نفس الفكره بقى تضرب في المرافق ومسك الفكره ديت شويه يعني ادي نهايه جذر س + ال 1 ناص الاتنين على س - 3 لما س بتقول لي 3ه اضرب بسط ومقام في المرافق جذر س ز الوا ئ الاتن على جذر س + الوا زا الاتن تمام في البسط عندي مترافقان بقول مربع الحد الاول هيير الجذر ناقص مربع الحد التاني بربعه على س زائد او س ناقص مضروب في الجذر س ز الوا زئ الاتنين طب ما دول كده مجموعهم بسالب ت صح فهم كده هي طيروا مع س نا ديت ما اصبحت ديت س اهي دول سالب عشان بس مكتبش تاني فك اصبح س نا مع س نا يتفضل في البسط واحد وفي المقام جذر س زئ الوا زئ الاتنين عوض على الس بقيمتها اللي هي ب 3 طيب 3 ووا ا جذر الرب زئ الاتن يعني جذر 4 ب زئ الاتنين يعني ربع تمام الاختيار رقم 19 قك نهايه جذر الاتن ناقص الجذر التربيعي ناقص 7 علىنا لما الس بتقوللي ت برض طلع في المقام صفر ادي نهايه جذر الاتن ناقص جذر س ناص على س نا لما الس بتقوللي ت اضرب مقا في المرافق جذر الاتنين زائد بقى المرافق مغير اشاره الاوسط على جذر س - 7 س - الت ا بعتذر استغفر الله العظيم بعتذر جذر 2 زائد جذر س - 7 ما المرافق بسط ومقام البسط مترافقان حاصل ضربهم مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاول جذر الاتنين لما ربحت باتنين ادي ناقص مربع الحد التاني هطير الجذر فيصبح س نا 7 داخل قوس كده لان السالب لس هيتوزع على س نا الت مضروب في جذر ال 2ن ئ جذر س - 7 الس بتوزع جوه صبح 2 ناص س + 7 على س نا الت مضروب في جذر 2 ئ جذر س - طيب في البسط هنا لما تجمعهم اين وسب تعه يعني سالب س زائد التسعه طيب عشان بس ما نكتب يا والورقه خلاص يعتبر خلصت دول كده لما اخد منها السالب عامل مشترك خدت السالب عامل مشترك اصبحت ايه اصبح السالب بره اهو اصبح السين دي بالموجب والس بالسالب والتسعه بالسالب انا اخدت السالب عامل مشترك فاصبح سالب مضروب في القوس ده على خلاص بقى الخطوه دي على المقام اللي هو زي ما هو س نا 9 مضروب في جذر الاتنين ئ جذر س - 7 تمام تمام تاني كل الفكره جمعت البسط عادي اداك سالب س ز الت طيب خدت سب عامل مشترك من فوق اصبح دي موجب س واصبح دي سالب ت طيب القوس ده راح مع القوس ده عمل الصفر تار يتفضل في البسط سالب واحد وادي المقام عندك اهو ادي في البسط سالب واحد على المقام جذر ا ئ جذر س نا عوض بقى خص على س بت سالب وا على الس ب جذر 2 زئ 9 ناص الاتنين بجذر 2 باتنين يعني تحت الجذر يعني جذر ا يعني سالب وا على ا جذر 2ن دي المساله البايخه دي مش موجوده في الاختيارات مشكله الورقه خلصت بس نجيب ورقه يعني ديتش ورقه هنا اضرب بسط ومقام في جذر 2 ادي سالب 1 في جذر 2 فوق على 2 جذر 2 مضروب في جذر 2 في البسط سالب جذر 2 على 2 مضروبه في جذر 2 في جذر 2 ب 2 طيب اصبح في البسط سالب جذر 2 على 4 في المقام يعني الاختيار رقم ج تمام مساله يعني حلوه وفيها شغل يا عايز بس تتمشي ياخل ما تتلخبطش دي الفكره 20 نهايه 4 ناقص الجذر التربيعي س 15 على 1 نا س تربيع لما الس بتقول لواد خلصت بقى تعال نجيب ي نكمل حل بالمره طيب كنا بنقول هنا نهايه 4 ناقص الجذر التربيعي ل س + 15 على 1 نا س تربيع لما الس بتقول لي واحد تمام تمام هتعوض يطلع في المقام بصفر تمام فابدا بقى اضرب في مرافق البسط بسط ومقام ادي ا زائد المرافق يعني بسطا ومقاما تمام تمام اصبح عندك في البسط مترافقان حاصل ضربهم مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني هيتغير الجذر بس حط قوس كده يعني س + 15 داخل القوس لان لسه في سالب هيتوزع عليه تمام تمام والمقاومين شكل بعض بقى حطهم هنا تعال بس في البسط وزع السالب جوه ق 16 ناقص ال ناق ال 15 يعني كام كده دول بعد ما بسطهم ادي سالب س 16 وب 15 فيها موجب واح يعني واح ناقص الس دي انا لو عدلتها هيطلعلك ايه 1 ناقص الس تمام ديت هي ديت هي ديت هي دي انا بس بسطته صبح عندي البسط 1 ناقص الس تمام تمام على المقام 1 نا س تربيع مضروب في المقدار ده الاول ده الاول هيتحل الفرق بين مربعين عادي ح ناقص السين فيوا زائد الس فرين مربعين حوا فيوا س تربيع س في س سالب موجب بس مضروب ف برض 4 زئ جذر الت 15 طيب القو دهح مع القوس ده فضل في البسط واح خلاص كده وفي المقام ده هو الموجود عندك ده ع بوا ز ا مضروب في 4 ئ 1 و15 16 + 16 4 4 ز 4 في البسط واحد برض وفي المقام 2 مضروب في 4 و 4 8 يعني 1 على 16 تمام تمام اللي هو الاختيار رقم ج طيب نهايه 21 بقى نهايه الجذر التربيعي ل س ناقص 2 على 5 س تربيع نا 23 س ز 12 لما الس بتقول ل 4 ط تعال يطلع المقام بيساوي صفر وكذلك البسط بيساوي صفر ابدا بقى اشوف ان انا اطير العامل الصفر ازاي او ابسط المساله ادي هنا نهايه جذر س ناقص الاتن على 5 س تربيع نا 23 س زائد ال 12 لما الس بتقول لكام لاربعه طيب البسط زي ما هو مش نعمل في حاجه دلوقتي طيب تعال المقام بقى نحاول نحلل المقام بتاع ده مقام ده تحليل مقص او تحليل تجربه ممكن تعمله بالاله بس احنا عايزين ندرب بايدينا يعني 5 س تربيع تحلل الى 5 س في س طيب ال 12 عباره عن 3 في 4 الاخير موجب الاتنين حشط الحد الاوسط سالب طيب تعال بقى نجرب هل احنا حللنا صح ولا لا ب طرفين واجمع عليهم الوسطين لو ادك الحد الاوسط يبقى خلاص تحللك صح ماشي 5 س في سالب الارب بسالب 20 س س في سالث بسال 3 س مجموعهم سالب 23 س يبقى كده خلاص تمام داك الحد الاوسط يبقى تحليلك صح ل القسين بتوعك بتوع المقام طيب انت لسه عندك في البسط ما عملتش حاجه انا لسه طيب باضافه ان احنا حلنا المقام هضرب بسط ومقام في مرافق البسط عشان في جذر جذر الس زا الاتنين جذر الس زائد الاتنين طيب اصبح نهايه في البسط مترافقان حصل ضربهم بمسك حد منهم او بمسك قوس منهم واقول مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاولت الجذر في اصبح س ناقص مربع الحد التاني ب 4 ضربت ايه البسطين في بعض ده كنت محلله 5 س نا 3 مضروب في س نا ال 4 مضروب في جذر الس ئ الاتنين تمام تمام لما الس كان بتقول ارعه طب ما القوس ده هيروح مع القوس ده كده خص عمل صفر تار ابدا اعوض عندي في البسط واحد وعندي في المقام هنا اعوض على س ب 4 4 في 5 ب 20 طيب 20 - 3 فيها 17 مضروب في جذر الربعه ب 2 2 4 طيب في البسط واحد في المقام 4 في 17 ب 2 ب 68 اهو برض 4 في 17 ب 68 اخت رقم طيب 22 بقى بيقولك نهايه س نا ت الكل اس ا ناقص الوا على الجذر التربيع ل س زا الاتنين بعد كده صتن لما الس بتقوللي ا طيبع اطلع في المقام صفر فبدا بقى ايه احول اشتغل في مسالتي ادي نهايه س ناص الت كل اس ا ناقص الوا على الجذر التربيعي ل س زات ناقصات طيب اول حاجه البسط يتحلل اض على جنب كده واحلل البسط طيب وبعد كده اضرب بسط مقام في مرافق المقام لان انا عندي جذر اهوت ف بضرب في المرافق بتاع المقام طيب اول حاجه بس اخد البسط كده احلله فرق بين مربعين القوس ده على بعضه حد وادي ناقص وادي الحد التاني فكده فرق بين مربعين تمام تمام اتحلل الى قوسين بالمنظر ده الفرق بين مربعين طيب س - 3 تربيع عباره عن س - 3 في س - 3 الواحد عباره عن 1 في 1 طيب واحد سالب فرق بين مربعين فيبقى واحد سالب وواحد موجب تمام تمام ادي المقام زي ما هو جذر س + 2 ناقص ال 2ن طيب هضرب بسط ومقاما في مرافق المقام ده عندي في البسط س - 3 - 1 س - 4 مضروب في س - 3 وموجب واح سالب الاتنين س - الاتنين على جذر س + 2ن - الاتنين اضرب بسط ومقام في المرافق بتاع المقام ج س + الاتنين زئ الاتنين بالمنظر ده كده طيب البسط سيب زي ما هو مش في حاجه ت نضرب المقامين دول مترافقان حاصل ضربهم مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاول غير الجذر فاصبح س + الثنين ناقص مربع الحد التاني باربعه والبسط بقى اكتبه زي زي ما هواني هنا عشان بس ايه الوقت نكتب البسطاني ززي ما هو كله س نا 4 مضروب في س ناص الاتن مضروب في جذر س زا الاتن زائد الاتنين على المقام اصبح س ز ناقار يعني س ناص الاتنين خلاص عمل الصفر طار طبعا كانت النهايه لما السين بتقوللي كام تمام تمام نكتب لما الس بتقوللي 2 كده عمل الصفر طار ابدا ب خص اعوض بقى عن الس باتنين المقام عندي خلاص مادش فيه 2 ناقص الار سالب ا مضروب فييه 2 وت ا جذر 4 ب ا وت ا سال ا في 4 بسالب 8 تمام تمام رقم ب 23 بيقولك نهايه الجذر التربيعي لات س نا الوا ك ناقص الوا على الجذر التربيعي 3 س + الوا ب كده اصل ثنين لما الس بتقول لواد كذلك صفر على الصفر نبدا بقى نحاول نبسط ادي نهايه جذر ال 2 س - الوا كده ناقص الواح على جذر 3 س + الواح كان ناقص الاتنين لما الس بتقول لواد هنا اول حاجه حاجه عندي جذر في البسط خ بس اعامل مع البسط عندي جذر في البسط بضرب بسط ومقام في مرافق البسط ادي جذر 2 س ناق الواح مرافق يعني غير الاشاره اصبح زد واحير اشاره الاوسط ادي جذر 2 س نا الوا هك زائد الواحد طب ما انا برض عندي في المقام جذر اضرب بسط مقام برض في المرافق بتاعه تمام تمام مرافق يعني غير الاشاره جذر 3 س زائد الوا كده زائد الاتنين جذر 3 س زئ الوا ب كده زائد الاتنين وابدا اضرب بقى واحده واحده عشان ما تتلخبطش هنا عندي مترافقان طبعا المترافقان في البسط هضربهم مترافقان في المقان هضربهم هيفضل ده في البسط وده في البسط وحصل ضرب وحصل النوات بتاعه الضرب تمام تمام واحده واحده هتف دول مترافقان صح البسطين دول حصل ضربهم بيساوي مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاول يتير الجذر اصبح ا ناقص الوا ناقص مربع الحد التاني بواحد لسه عندك ده ما تضربش في حاجه فكتبه زي ما هو ادي جذر 3 س زا الوا زئ الاتن طيب المقام عندك ده مرافق لده هضربه ضربهم مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاولت الجذر يعني 3 س ز الوا ناقص مربع الحد التاني برب وده زي ما هو ما تضربش في حاجه جذر 2 س ناوا ز الوا طيب تعال برضو نحاول نبسط هنا 2 س ناقص الاتن 2 س نااتن مضروب في جذر 3 س زئ الوا زئ الاتن على هنا 3 س ناقص الت س كان بتقول مضروب في جذر 2 س ئ ال 1 عفوا ناقص الوا زئ الواح طيب هنا ا ا عامل مشترك اصبح س نا الوا مضروب في جذر 3 س ئ الوا ئ الاتنين هنا عامل مشترك اصبح س ناق الوا مضروب في جذر 2 س زا الوا زائد الواحد تمام تمام لحظه عشان دي ناقص يف انا ل مصر اللي هي زائد مش عارف تمام كده العامل الصفر طار س نا مع س ناوا لان العامل الصفري على س بواحد بيطلع دي بصفر فده كان العقد بالنسبه لي خلاص تيرته ابدا بقى اعوض عن السين بواحد عندك في البسط اين مضروبه في ايه 1 في 3 ب 3 3 ووا ا جذر الاربعه بنين ا وتن ديك ا اهو او ا زا الاتنين ا زائد الاتنين تحت 3 مضروب في س بوا 2 في 1 ب 2 طيب 2 - 1 بوا جذر الوا بواح زائد الواح في البسط اين مضروبه في 4 على المقام 3 مضروبه في 2 2 في 4 ب 8 2 في 3 ب 6 6 على 8 او ا تروح مع الاتنين ض 4 3 في الاخر تمام تمام رقم تاني 24 بيقولك نهايه س تكعيب على س - 1 بعد كده ناقص 1 على س ناوا لما الس بتقول لي واحد طيب انت ممكن توزع النهايه عادي وممكن تطرح الكسرين دول على بعض ليها طريقين للحل يعني طيب تعال بس نجيب ورقه ونيجي نكمل حل طيب هنا كان بيقوللك نهايه س تكعيب على س نا الوا ناقص نهايه 1 على س نا الوا لما الس بتقول لواد هنا هنا مافيش نهايه شباب بعتذر طيب هنا دول كسرين مقاماتهم موحده مطروحين من بعض خلاص بطرحهم اصبحت نهايه بنزل المقام واطرح البصو س تكعيب ناق الوا لما س بتقول لي واحد طيب في البسط عندي تحليل فرق بين مكعبين طيب قوس صغير وقوس كبير جز تكعيبي الحد الاول ب س جز تكعيبي للتاني بواحد نفس الاشاره بمل القوس الكبير من القوس الصغير يعني ايه بض مربع الحد الاول مربع الحد التاني الاول في التاني وبعكس الاشاره يعني موجب س على س نا الوا العمل الصفر طار خلاص كده هبدا اقعد على الس بواحد واح تربيع بواحد زائد الس بوا زائد الواحد يعني فيها التلاته في الاخر اختار رقم ج طيب 25 بيقولك نهايه س تكعيب نا 7 س + 6 على 3 س تربيع نا 8 س ئ ال 4 لما الس بتقول ل 2 يبقى القسمه المطوله ادي نهايه س تكعيب ناقص 7 س ئ 6 على 3 س تربيع ناق 8 س زائد الاربعه طيب لما ال بتقول لتنين اول حاجه علامه الكسر كده بحط هنا العامل الصفري بحط هنا العامل الصفر اللي هو بخل دي باشاره مخالفه يعني س ناقص الاتنين س ناق الاتنين تمام تمام بكتب هنا المعادله بتاعتي س تكعيب هل انا عندي س تربيع لا بسيب لها مكان كده سالب 7 س زا 6 ممكنت ما كنتش اسيب مكان بس بس الناس ما تتلخبطش عادي طيب يلا بقى بقسم برجع اضرب بغير اشاراتي وبجمع طيب اول حاجه بقسم س تكعيب على س فيها س تربيع برجع اضرب س تربيع في س ب س تكعيب س تربيع في سالب ا بسالب ا س تربيع بغير اشاراتي دي موجب اخليها سالب دي سالب اخليها موجب واجمع دول كده راحوا انا مش عندي س تربيع زئ 2 س تربيع ب 2 س تربيع وانزل الباقي يبقى تاني بقسم اول حد على اول حد يطلع الناتج فوق برجع اضرب الناتج ده في العمل الصفري كله احطه اغير اشارات واجمع طيب اقسم 2 س تربيع على س موجب 2 س ارجع اضرب 2 س في س 2 س تربيع 2 س في سالب الثنين بسالب الرب س غير اشاراتي سالب موجب اج دول راحه سال س س وموجب 4 س سال 3 س زائد 6 زي ما هي يلا اقسم سال ت س على الس فيها السالب ت ارجع اضرب سالث في موجب س سالث س سال ت في سالب الاتنين بموجب س غير اشاراتي دي سالب خليها موجب دي موجب اخليها سالب اجمع خلاص كله راح صفره كده خلاص القسمه بتاعتي خلص طما صفرت يبقى كده صح طيب باخد ايه بقى بعد ما قس في ناس بتيجي لحد هنا وتقف لا باخد الناتج ده اهو مضروب في عمل الصفر ده اهو بحطه بدل المعادله اللي انا حللتها او اللي انا قسمتها يعني المعادله ديت لما قسمتها على عمل الصفر ادتني ده فدول لما اضربهم في بعض هيدوك الاصليه فانا مشيه الا اصليه لازم احط قيمتها اللي هم حصل ضرب العمل الصفر في اللي انا طلعته تمام تمام نظام تحليل يعني بس ده قسمه يعني فاصبح نهايه او قبل ما اكتب عشان نكتب مره واحده تعال برض نحلل لمقام المقام دوت تحليل مقص تحليل تجربه 3 س تربيع عباره عن 3 س في س الاربعه 2 في 2 طيب الاخير موجب الا 2ن ونص تعال نشوف تحنا صح ولا مش صح طرفين زائد وسطين 3 س في سالب الاتنين بسالب س س س في سالب ا بسالب ا س اداك كام سالب 8 س ايوه سال 8 س يعني اداك الحد الاوسط يبقى تحليلك صح تحليل المقام بالمنظر ده تلل تجربه طيب فاصبح عندي البسط انا حللته لايه ل س ناص الات مضروب في البسط ده اللي هو س تربيع زئ 2 س نا 3 على المقام لسه محلله 3 س ناص الاتن مضروب في س ناص 2ن لسه متحلل اهو اللي هو ده طيب لما الس كانت بتقول لتنين طيب ابدا اطير العامل الصفر مع بعض اعمل الصفر طار يتفضل في البسط نهايه س تربيع زئ ال 2 س - 3 على 3 س نا 2 لما الس بتقول ثنين عوض الس باتنين 2 تربيع ب 4 2 في 2 ب 4 - 3 2 في 3 ب 6 ناقص الا 2ن 4 و 4 8 8 - 3 فيها موجب خ 6 - الاتنين فيها الاربعه يبقى 5 على 4 ده الناتج تمام تمام 6 2 نهايه 3 مضروب في س - 2 الكل تربيع الكل تكعيب زئ 2 س تربيع ناق 8 على س نااتن لما الس بتقول طيب تغريبا كده ف نوع تحليل بالتقسيم ادي نهايه 3 مضروب في س ناق الاتنين الكل ترب تكعيب زائد 2 س تربيع نا 8 على س نا 2 لما الس بتقول 2 طيب انا دي ممكن اقسمها ل مسالتين ممكن اقسمها ل مسالتين ازاي مش كنت طارح كسرين مقاماتهم موحده بالصوره ديت وصلنا لصوره شكل دي كده اه لا انا دي بقى هرجعها بحده السكل ديت هرجعها الكسرين مقاماتهم موحده اصلها يعني س ناص الاتنين نفس المقام اهو ولكن هاخد ده وده لوحده هنا هاخد 3 مضروب في س ناقصات الكل اس 3 وهنا 2 س تربي - 8 الجزء ده مش فيه مشكله اتظ على الهايه هنا والنهايه هنا دي تمام يعني الجزء ده ما فيهوش مشكله عادي هتحل وهتطلع في الاول اللي فيه فكره شويه و فكره ياما برض هي بس حته اساس بسيطه كده اللي هي القوس ده هيريح مع واحد من من الاس فاصبح دي اس اثنين لان لما بقسم بطرح اسس لما بقسم اساس متشابه بطرح الاسس فدي نهايه 3لا مضروب في س ناقص الاتن الكل اس ا زائد بتقول ا زائد نهايه هنا خد اين عامل مشترك فاصبح س تربيع نا الرب على س نااتن هنا هتعوض ع تعويض مباشر بالس ب 2 - ا بصفر في اي حاجه بصفر والصفر محد جمع كل ده مالهاش لازمه لان انا جامع صفر محات جمع تع دي بقى ادي نهايه انين مضروبه في س تربيع ناقص الاربعه على س نا الاتنين بقى لما الس بتقول لتنين خلاص بحلل في البسط اتنين مضروب فيه س تربيع نا الار عباره عن س نااتن في س ز الاتنين فرق بين مربعين على المقام س ناق الاتنين طيب القوس ده هيروح مع القوس ده فاضل عندي في البسط انين مضروبه في س ز الاتنين تمام عوض على السين باتنين ادي اين مضروبه في 2 ز الاتنين يعني ا في 4 يعني بثمانيه تمام تمام اختيار رقم د 27 نهايه 7 + 2 س على جتا س لما س بتقول له صفر عد تعود مباشر ادي نهايه 7 + 2 س على الجتا س لما ال بتقول لي صفر ادي 7 + 2 في ص0 بصفر على كوزين صفر بواحد نفتكر اكيد بواحد يعني طلع بواحد تمام يبقى عندك س على واح فيها السب بسخت رقم طيب 28 بيقولك نهايه ظا س على الس لما الس بتقول رب على 4 طيب برض اعوض ظا باي على 4 على با على 4 ط با على اللي هي 18 على 4 يعني 45 تمام تمام ادي 18 على 4 45 طيب يبقى في البسط ظ 45 على با على 4 طيب 45 بوا 45 بوا يعني على با على 4 مقام مقام يطلع بسط فاصبح 4 على الباي بس سهله يعني ختار رقم الفكره الفكره بها سهله تمش خط خطوه ما تتلخبطش انك تعوض بس تعوض لان المقام مش بصفر خلاص تعوض 29 اذا كانت نهايه د س لما الس بتقول ل خمسه بتساوي الاربعه فان نهايه د س ناقص الاربعه لما الس بتقول ل خمس كل الفكره ان عندي طرح فوزع النهايه عادي بس تعال بس نجيب ورقه ونكمل عشان الورقه دي ايه خلصت طيب هنا كنا بنقول نهايه واديلك معطي يعني نهايه د س لما السين بتقول ل خم قاللك بتساوي ا ده معطى طالب نهايه قوس كده د س ناص اربعه لما السين بتقول لخ اتفقنا ان هي بتتوزع فديت كده المطلوب ده عباره عن نهايه الد س لما السين بتقول لخ ناقص نهايه الاربعه لما السين بتقوللي خ تمام تمام طب مديك معت برض ان نهايه د س لما س بتقول لختك بار ناقص نهايه الر الثابت بنفسه يب 4 ار فيها الصفر تمام تمام قوي يبقى الاختيار رقم ب طيب 30 بيقولك نهايه س - 3 على س - الاتنين لما الس بتقول ل اين طيب هتعوض هيطلع المقام بصفر 2 - 3 في البسط بسالب واح على الصفر ط واحد يقوللي هحاول نبسطه مش هتعرف مش هعرف اعمل فيها حاجه هولا مديني معطيات ان انا اعرف احلل ولا اقسم قسمه مطوله ولا اضرب في مرافق اي حاجه دي كده على وضعها اللي هي كده غير غير ليس لها وجود او غير موجوده انا مش عارف اعمل فيها حاجه تمام تمام 31 بيقوللك اذا كانت نهايه 2 س تربيع - س - 3 على 4 س ترب ص ت لما الس بتقول لي م قال لك موجوده وب بتساوي 5 على 12 تع بس راجع حاها كده قبل ما نكمل انت عندك حالتين ان يكون عندك رقم على الصفر وديت ليس لها وجود دي اول حاجه طيب تاني حاجه ان هي تكون صفر على صفر وديت لما احللها بيكون لها وجود في الاخر بجيبلها النهايه بتاعتها بقدر اشتغل عليها وكلها وجود طيب لما يكون بقى صفر على رقم ده الناتج بيساوي صفر تمام تمام هو ممكن رقم على صفر بردا ايه وابدا احللها بس هو لو رقم على صفر هيقولك الد ليس لها وجود انا بقولك لما يقولك النهايه ليس لها وجود يبقى هي خلاص رقم على صفر لما تكون صفر على صفر بيقول لك لها وجود بقدر اجيبه لما يقول لك صفر على رقم ناتج بصفر مباشر تاني الثلاث حالات دول لما يقول لك رقم على صفر هو بيقول لك الداله ليس لها وجود ويكون في مكون في المساله فانت بتجيبه طيب لما يقول لك النهايه لها وجود يبقى الناتج صفر على صفر يبقى المساله الاصليه صفر على صفر لما يبقى بصفر يبقى خلاص الصفر على رقم معروفه يعني هنا قال لك ان هي موجوده و 5 على 12 طيب ما انا احلل واشوف عادي واشوف الم في الاخر بكام اللي هي العمل الصفر يعني ادي كده نهايه 2 س تربيع ناقص الس نا على ال 4 س تربيع ناقص الت قاللك سساوي 5 على 12 لما الس بتقوللي 100 طيب خليك فاكر ده العامل الصفري اتفقنا طالما قاللك ان هي موجوده يبقى صفر على صفر يعني ايه يعني المقام بصفر والبسط بصفر المقام بصفر يعني 4 س تربيع نا الت بيساوي الصفر لما اعوض عن الم بكام بعوض عن الس ب 100 طيب قد باشاره مخالفه فس 4 س تربيع بيساوي 9 افي على الاربعه فالس تربيع بيساوي 9 على الاربعه التربيع خد الجذر فالس بيساوي 3 على الا 2 تمام تمام طيب واحد يقوللي ليه ما اخدش الموجب والسالب هي فعلا بموجب وسالب دي قيمه الس طيب بس تعال بس كده نجيب اقول لك على حاجه تعال بس كده نحاول نحلل البسط والمقام طيب عشان بس نحلل البسط والمقام البسط تحليل التجربه اللي هو مقص يعني ادي ا 2 س تربيع تح 2 س في س اللاه عباره عن 1 في 3 تمام تمام او 3 في 1 هي هي الاخير سالب الكبير النص والتاني بعكس طيب ا س في موجب واح بموجب ا س س في سالب 3 بسالب 3 س الناتج سالب س اديك الحد الاوسط تمام تحليلك صح ف اصبح نهايه البسط يحلل الى 2 س - 3 مضروب في س + الوا المقام يتحلل الى قوسين كده فرق بين مربعين 2 س في 2 س 3 في 3 واحد موجب واحد سالب طيب لما السين بتقول لي 100 لاحظت ايه لاحظت ان العمل الص هو ده 2 س نا 3 ده العامل الصفري من خلاله اقدر اجيب الميم اللي هي اصلا بتخلي الداله غير معرفه تمام تمام الاولى كانت طريقه حل بس لا تك موجب وسالب وانا مش قادر افرق الموجب والسالب فخلاص ت امشيها بالخطوات عادي فده العمل الصفري 2 س - 3 بيساوي الصفر وادي فالاتنين س بساوي 3لا ا رفع على الاتنين فالس ك ساوي 3 على الاتنين السين دي اللي هي مكان الميم اللي هي الرقم الس بتقول اللي هو ده الم اللي هو العامل الصفر يعني تمام تمام خلاص يبقى الم هنا برض بثلا على الاثنين يعني الس كده بتقول ل 3 على الاثنين فبتالي لما دول بيطيروا كان عامل الصفر خلاص طار طيب استنتج من الاتنين دول ان المم 3 على 2 تمام تمام نختار رقم ث طيب 32 بيقوللك اذا كانت نهايه س تربيع + 3 س - 4 س + الاال بتساوي 5 لما الس بتقول لي 1 طيب النهايه موجوده النهايه موجوده النهايه موجوده بيكون المقام بصفر والبسط بصفر اهو يعني المقام ده بصفر يعني س ئ الاال بيساوي الصفر الس بواحد 1 ز ا بيساوي صفر وادي الواحد فالالف كده على طول بيساوي سالب واح اختار رقم ا تمام تمام 33 اذا كانت نهايه س تربيع ناقص 4 ا على س ناص 2 لما س بتقول 2ن قاللك لها وجود فان الاف بكام طيب طالما ل الاجود فبسط بصفر والمقام بصفر زي ما قلت فهنا هاخد البسط بصفر في المجهول بتاعي ال فيبقى س تربيع ناقص 4 ال بتساوي الصفر السين بتقول ل كامتين خص عن الس ب ا تربيع برب ناقص 4 ال سيساوي الصفر وادي باشاره مخالفه السالب ا ا هناك بالموجب فاصبحت ا موجب ا ال سساوي الارب على الار ال بتساوي ا سيساوي 1 اختار رقم ب 34 قول اذا كانت نهايه س تربيع نا 2 س ز ك على س تربيع نا ت قاللك بتساوي م لما الس بتقوللي 2 طيب بتساوي م يعني موجوده موجوده يبقى البسط بصفر وكذلك المقام بصفر طيب بيقوللك فان ك في م بكام طيب اول حاجه قاللك موجوده يعني البسط بصفر نكتب المثال كده ادي نهايه س تربيع ناقص 2 س ك على س تربيع نا الت قاللك بتساوي م لما السين بتقول لي 3 طيب البسط بصفر س تربيع ناقص 2 س ئ ك بتساوي صفر لما الس بتقوللي 3 اعوض اقدر اجيب ال ك طيب س تربيع س تربيع ب ناقص ا في 3 ب 6 زئ ك ساو صفر 9 - 6 فيها 3 3 + ك ساو الصفر وادي باشاره مخالفه يبقى كده ال ك بتساوي على طول سالث اعو بقى كالب 3 في في المثال عندي س تربيع - 2 س - 3 على س تربي - حلل البسط والمقام في البسط تحليل مقدار الثلاثي عادي س تربيع س في س ك في كام ب 3 1 في 3 واطرحهم يدوك انين 1 في 3 اخير سالب الكبير النص والتاني بعكس طيب في المقام تحل الفرق بين مربعين س وس 9 3 في 3 واحده سالب وواحده موجب عامل الصفر طار الس بتقوله 3 فس - 3 العامل الصفر فاصبح في البسط س + الوا على س + 3 طيب عوض على الس ب 3ه بقى 3 ووا 4 3 و 3 6 4 6 يعني 2 على 3 طب 2 على 3 اللي هي قيمه النهايه اللي هي اصلا بكام بم فدي خلاص كده بتساوي 100 عندك الك سالب عندك الم ب علىك بسالب والم ب على مع الت يتفضل سالب في ا بسالب ا تمام اخت رقم 35 بقولك اذا كانت نهايه س تربيع ز س ز الم على س تربيع ناوا لما الس بتقوللي سالب واح موجوده وساوي هنا كز الم بكام طيب نفس الفكره موجوده يبقى البسط بصفر وكذلك المقام بصفر بس نجيب ورقه نحل فيها اخر مثال معان ده هنا كان بيقوللك نهايه س تربيع ئد ك س ئ الم على س تربيع ناق الوا قاللك سساوي الت لما السين بتقول لي سالب واح طيب واحده واحده اتفقنا البسط هيكون بيساوي الصفر س تربيع ئد ك س ئ الم بيساوي الصفر لما الس بع بها بسالب واح سالب وا تربيع بوا سالب وا في ك بسالب ك زائد المي الكلام ده كده بيساوي صفر سالب ك هنا بالموجب فاصبح واح ز المي بتساوي موجب ك تمام تمام دي كده قيمه الك طيب ارجع اعوض بقى هنا في البسط اصبح س تربيع زئ شيل الك وحط واح ز الم مضروب في س زئ المي على س تربيع ناقص الوا اشتغل بقى نهايه عاديه مكش دع بالناتج دلوقتي في الاخر سوي الناتج بالت ل النهايه بثلاثه بس اجيب قيمه النهايه من غير ما يكون مدين الناتج اللي بتاع النهايه يعني طيب بص يتحلل ايوه يتحلل قصين كده س تربيع س في س ككم في كام بم مجمعهم يديك م 1 في م بم مجمعهم يدوك واح + م عفوا مش واح مش م كام في كام بم مجمعهم يديك 1 + م 1 في م اخر موجب الاثنين النص على تحل فرق بين مربعين هنا س وس واح في واحد واحد موجب وواحد سالب طيب العامل الصفر طار كده ال س ز الواحد العامل الصفري لان ديت كانت نهايه لما الس بتقول لسالب واحد العامل الصفر اللي هو س + الواد يعني طار خلاص كده عوض على س بسالب واح انا اصبح عندي في البسط س + الم على س - الوا طيب اعوض س بسالب واح زائد الميل على س-1 نا الواح طيب الكلام ده قيمه النهايه خلاص كده اقصى حاجه ممكن اوصلها في التبسيط طب ما كان مديك اصلا قيمه النهايه بثلاثه فدي قيمه النهايه ساويها بالثلاثه خلاص اصبح سالب وا زئ الميم على السالب ا ساوي 3 مقامها واحد طرفين فسطين كده واحد في الوسط زي ما هو سالب وا زئ المي بيساوي سالب ا في 3 بسالب س وادي باشاره مخالفه فالم بيساوي سالب س وموجب واح ف السالب خ تمام تمام قو انا جبت المي تمام عايز او عايز ك ز الم جبت الميم طيب اقدر اجيب الك ايوه ماك بتساوي ز 100 الك بيساوي 1 زئ الم طيب يعني 1 زائد السالب خ يعني 1 نا 5 فيها السالب ا كده جبت الك والم الم بسالب خ والك بسال ا ك بسال ا والم بسالب خ يبقى الناتج سالب ت اختيار رقم ده اوجد كلا مما ياتي اول حاجه بيقولك نهايه س تربيع نا 25 على س ناخ لما الس بتول الى 5 ادي نهايه س تربيع نا 25 على س نا خمسه لما الس كانت بتقول لي خمسه طبعا هنا اول حاجه لو حاجه عندك فيها تحليل بتحللها اول حاجه دي كده بتساوي نهايه طبعا البسط هنا هيتحل الفرق بين مربعين ال تربيع - 25 عباره عن س - 5 في س + الخمسه فرق منين مربعين بحلل س تربيع عباره عن س وس 25 عباره عن 5 في 5 واحده سالب وواحده موجب على س - الخم لما الس بتقول الى خه ال - خ هير مع س - 5 يتفضل بيساوي نهايه س زئ الخ لما السين بتقول الى 5 مك العمل الصفر طير اللي هو س ناقص 5 يبقى كده بيساوي ب س بخ 5 5 ساو 10 يعني نهايه س ز لما س بت 5 بتساوي 10 ب 10 ا بيقولك نهايه س تربيع ناقص 8 س ز 15 على س نا لما الس بتول الى 3 س تربيع نا 8 س ز 15 على س ناقص الت لما السك بتقوللي 3ه برض خد الكسر حلله مقام زي ما هو البسط بقى يتحلل الس تربيع عباره عن س وس 15 كام في كام ب 15 وجمعهم ديك 8 3 في 5 الاخير موجب الكبير حس اشاره الحد الاوسط والتاني اعكس لا الاخير موجب الاتنين اشاره الحد الاوسط ده لما كان الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط والتاني يعكس هنا الاخير موجب الاثنين حسب اشاره الحد الاوسط ك الاتنين دول هيطولوا مع بعض دي بتساوي نهايه س - 5 لما الس بتقول الى 3ه اض عن الس ب 3ه 3 - الخ ساوي سالب الاتنين قيمه النهايه ديت على طول بسالب اين لاثه بيقول لك نهايه س تربيع على 3 س تربيع على 3 س تكعيب ناقص 2 س تربيع لما س بتقول الى صفر نهايه ال تربيع على 3 س تكعيب ناص 2 س تربيع لما س بتول الى الصفر اول حاجه من تحت خد الس تربيع عامل مشترك فدي كده اهي بتساوي نهايه الس تربيع في البسط تحت خذ الس تربيع عامل مشترك افضل هنا 3 س ناقص ال 2 س تربيع ت مع س تربيع كده بتساوي نهايه واحد على 3 س ناقص الاتن لما السين بتقول الى صفر عملت ايه اخدت من تحت حللت من تحت تحليل باخذ العامل المشترك اخدت الس تربيع عامل مشترك هنات عامل مشترك فاضل 3 س هنا لما اخدتها فضل سالب الاتنين فس تربيع مع س تربيع كده العامل الصفر طار اصبحت واح على س ناقصات ا بقى الس بصفر فصفر في المقدار ده كده بصفر 1 على 0 - الاتنين يعني كده بسالب نص كان الناتج ده بسالب نص 4 بيقولك نهايه 5 س - 10 على 4 س - 8 لما الس بتقول الى الاتنين ادي نهايه في رقم اربعه صح 5 س - 10 على ال 4 س نا مانيه لما الس بتقول الى الاتنين وفوق خد الخمسه عامل مشترك فاضل س نا الاتنين تعت الاربعه المشترك فاضل س ناقص الاتنين لما س بتقول الاتنين س - ا هت مع س - الاتنين يتفضل بيساوي نهايه خ على الاربعه لما الس بتول الى الاتنين طبعا هي نهايه الرقم الثابت هو هو نفسه فدي كده بتساوي 5 على 4 نهايه الرقم بتساوي نفسه اللي هو 5 على 4 5 على 4 السؤال الخامسه بيقول لك نهايه ال 4 س تربي - ال 64 على س - 4 لما الس بتقول الى الاربعه ادي نهايه 4 س تربيع ناص 64 على س - ال 4 لما الس تؤول الى الار من فوق في عامل مشترك اللي هو الاربعه فاضل س تربيع 64 ا خدت منها الاربعه عامل مشترك يعني قسمت على الاربعه فيها ال 16 على ناقص الاربعه ادي برض 64 على ال 4 سساوي 16 في بقى فوق تحليل فرق بين مربعين ثلا لما الس بتقول الى الاربعه دوت حل الفرق بين مربعين عادي س تربيع ل س وس 16 4 في 4 واحده موجب وواحده سالب على س ناص 4 كده س ناار ناار يتفضل نهايه الاربعه مضروب في س زا الرب على كده عفوا على الواحد لما الس بتول لار يعني المقام مش موجود لا المقام بواح ب الس ب 4 4 مضروب في 4 4 ب 8 4 في 8 س قولك نهايه الات س نا 8 على الس تربيع ناقص ناص 12 لما الس بتقول الى الار برض فكره تحليل نهايه س نا 8 على س تربيع نا نا 12 لما الس بتقول الرب ساوي فوق في تحليل باخذ العامل المشتركات تحت تحليل عادي س تربيع تح الى س وس كام في كام ب 12 واطرحهم ديك واح 3 في 4 الاخير سالب الكبير حسب شارط الحد الاوسط والتاني اعكس لما ج الس بتقول الارب هنا بقى س ناصار مع س ناصار يفضل ديت نهايه ا على س ز ت لما سك بتقول لاربعه كده نهايه او على طول بقى عوض مافيش نهايه التاني عوض عن الس ب 4 دي كده 2 على 4 ز 3 7 كان الناتج 2 على 7 السؤال رقم س بيقولك نهايه س تربيع ئ 4 س ز 3 على س تربيع ناق الت لما الس بتقول الى سالب 3 برض فكره تحليل بس تجيب ورقه عشان ورقه خلصت ونيجي بيقولك نهايه كب كده س تربيع زائد الرب سين زائد على الس تربيع ناص الت لما السين بتقول سالب تحليل برض وتحت تحليل ادي كده نهايه فوق تحليل عادي س تربيع عباره عن س و س ك في كهم 4 في 3 الاخير موجب الحد الاوسط موجب تحت حديد الفرق بين مربعين س وس 9 في 3 واحده سالب وواحده موجب س هطير مع س ز 3 لما السكه بتقوللي سالب ت اصبحت بيساوي نهايه س ز الوا على س نا 3 لما س بتقولي سالب ت عوض على طول على س بسالب 3 سالب ت ز الوا على سالب ت نا 3 كده فوق سالب الاتنين على تحت سالب الست سالب مع السالب 2 في على 2 فيها 3 كده بتساوي 1/33 مانيه نهايه س تربيع ناق 2 س على ال تربيع ناق س نا ال 2 لما الس بتقول الى الاتنين ادي نهايه س تربيع ناقص 2 س على س تربيع ناق س ناص الاتنين لما الس بتقول الى الاتنين فوق تحلل باخذ العامل المشترك اصبح س ناقص الاتنين تحت بقى التحليل عادي س تربيع عباره عن س وس كام في كام باتنين واطرحهم ديك واحد الواحد في 2 الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط والتاني اعكس كده نا هت مع س ناص الاتنين كده اصبحت بيساوي النهايه الس على س ز الوا لما الس بتول الى الاتنين اط على س باتنين بقى 2 على ا + الوا كده 2 على 3 ت بيقولك نهايه س تربيع نا 3 س نا ال 4 على س تربيع - س ناص الاتنين لما الس بتقول لي سالب واح نهايه س تربيع نا س نا على س تربيع ناقص س ناقص الاتن لما الس بتقوللي سالب واح فوق تحل تحت تحليل فوق تحليل اهو س تربيع عباره عن س وس كا في كام بطرحهم ديك ت في 4 الاخير سالب الكبير ح الحد الاوسط والتاني اعكس لما الس كان بتقول سالب واح تحت برضو تحليل س تربيع عباره عن س وس كام في كام باتنين واطرحهم اديك واحد الوا في 2 الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط سالب والتاني اكس س + ص مع س + 1 اصبحت بيساوي النهايه س نا الرب على س نااتن لما الس بتقولي سالب واح عوض سالب وا ناصار على سالب وا ناص الاتنين سالب خ على سالب 3 يعني عباره عن خ على 3 10 بيقوللك نهايه 2 س تربيع نا 5 س + الاتن على 2 س نا الوا لما الس بتقول لي نص طبعا ده كله طبعا بعد ما تعوض طبعا كل المساله دي الاول انت بتجرب بتلاقي صفر على الصفر في الاول طبعا نسيت اقوللك بس عادي انت اكيد هتلاقي صفر على الصفر عشان تبقى مساله وحطتها لك بس لازم الاول في الامتحان تجرب انك ا تعوض الاول بقيمه السل صفر على الصفر ابدا حل العادي احنا كنا في رقم كام 10 نهايه 2 س تربيع ناص 5 س ئ ال 2ن على 2 س نا الوا لما الس بتقول الى نص حلل فوق طب الا لازم على جنب كده طبعا دو تحليل مقص دوت تحليل مقص يعني تفضل تجرب ازاي بتجرب عشان هنا معامل السين مش بواحد ادي المعادله عندك 2 س تربيع عباره عن 2 س وس الاتنين عباره عن واحد في اين الاخير موجب الاتنين حسب شه الحد الاوسط سوالب دول كده القسوم بتوعك عايز اتاكد من التحليل بتاع المقص دوت بتاعي صح بضرب طرفين زائد الوسطين اما تجمعهم لو ادوك الحد الاوسط يبقى انت كده حللك صح 2 س في سالب الاثنين بسالب الاربعه س سالب وا في س بسالب س سالب الاربعه وسالب الواحد سساوي كده سالب خ س هل ده الحد الاوسط صح يبقى كده التحليل بتاعك صح خد القوسين واكتبهم فوق ال 2 س نا الوا مضروب في س - 2 هتحت المقام 2 س - الوا لما الس كانت بتقول لي نص كان 2 س نا الوا هتط مع 2 س - الوا فاضل كده نهايه س ناقص الاتنين لما الس بتقول الى نص ا الس بنص ادي نص ناقص الاتنين عباره عن 1.5 سالب 1.5 اللي هو س3 على 2 هنا في رقم كام 10 على الاتنين 11 بيقوللك نهايه 9 - س على س تربيع نا 81 لما الس بت ال 9 طبعا هتعوض برض هيطلع صفر على الصفر ادي نهايه 9 - س على س تربي - 81 لما الس بتقول الى ت فوق ادي الت ناقص الس تحت تحليل عد فرق بين مربعين س وس 8 9 في 9 واحد سالب واحد موجب دي بتساوي نهايه خد من فوق السالب عامل مشترك اصبح س نا الت طب ازاي انا عملت ايه كده دلوقتي انا اخدت السالب عامل مشترك لما خت السالب عامل مشترك يبقى اغير الاشارات اللي جوه السين كانت سالب خليها موجب والتسعه كانت موجب خليها سالب تحت المقام بقى س + الت س - الت س - هط مع س - الت اصبح كده نهايه السالب واح على س + 9 لما الس بتقول الى ت9 عض على س ب 9 عادي ادي -1 على 9 + 9 هي -1 على 18 12 بيقوللك نهايه 3 س تربيع + الس - ال 4 على س تربي نا الوا لما الس بتقول الى 1 برض فكره تحليل المكان ده مش هيقضي اكيد مش هيقضي نجيب ورقه ونيجي هنا كان بيقوللك نهايه س تربيع ئ س ناقص الاربعه على س تربيع ناق الواح لما السكه بتقول لواحد فوق برض تحليل المقص وتحت فرق بين مربعين اول حاجه جرب المقص فوق 3 س تربيع عباره عن 3 س والس الاربعه عباره عن 1 في 4 4 في 1 الاخير الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط والتاني عكس مين هنا الكبير هل 4 على 3 ولا الواحد اكيد ارعه 3ه فك دي الكبير موجب والتاني عكس ده كده القوسين بتاعك بتوعك عايز اتاكد ان التحليل بتاعي صح بضرب طرفين ز الوسطين لو ادوك الحد الاوسط يبقى انت كده حلك صح 3 س في سالب وا بسالب ت س س في موجب ا بموجب الرب س اجمعهم يديك موجب س الحد الاوسط صح يبقى كده التحليل بتاعك صح ادي كده نهايه التحليل بتاعك بقى 3 س زئ الرب مضروب في س نا الوا تحت فرق بين مربعين س ئ الوا س نا الوا س نا مع س نا الوا كان عملل الصفر طار كده خلاص ات نهايه 3 س ز ال 4 على س ز الوا لما الس بتقول لواحد عوض على طول 3 في 1 ب 3 ز الرب على 1 ز 1 اللي هي بات 3 4 7 على 2 13 بيقولك نهايه 16 س تربيع نا 9 على 8 س نا 6 لما الس بتقول ل 3 تربع على الاربعه يعني ادي نهايه 16 س تربيع - 9 على س تربيع لا انا قال تحت اللي فوق كده دي الحاجه اللي انا بخاف منها ان المساله تانيه 8 س نا الست لما س بتقولي 3 على 4 فوق ممكن تاخد الثلاثه عامل مشترك او الاربعه عامل مشترك انا عايز حاجه مشتركه من فوق او ممكن تحللها زي ما هي عادي فيها دي نوع تحليل ماده برض فرق بين مربعين 16 س تربيع عباره عن ال 4 س في ال 4 س 4 س في 4 س ب 16 س تربيع 3 في 3 واحده سالب وواحده موجب تحت 8 س تربي 8 س ناقص 6 ودي الكام عام المترك العامل مشترك اصلا مش تحليل كده قوسين انا عايز اخليها ال 4 س خ الاتنين عامل مشترك فاضل هنا ال 4 س ناقص ال القوس ده هيطير مع القوس ده والعمل الصفر طار ادي كده اصبحت نهايه الرب س ز 3 على الاتنين لما الس بتقوللي 3 تربع عط عن قيمه الس قدي كده 4 في 3 على 4 زائد التلا في الاخر على الاتنين 4 ت على 4 يفاضل 3 ز 3 ب 6 على الاتنين فيها التلا كده هنا بتك بثلا 14 بيقوللك نهايه 2 س تربيع نا 5 س - 3 على 2 س تربيع نا 6 س - 9 لما الس بتقول الى 3 برض فوق تحليل مقص وتحت تحليل مقص ادي نهايه الاتنين س تربيع - 5 س - 3 على 2 س تربيع - 3 س - 9 لما الس بتقول الى 3ه ادي كده بيساوي نهايه الاول اختبر تحليل المقص هنا الس بتقول 3ه صح اول حاجه 2 س تربيع عباره عن ال 2 س في س اللاه عباره عن 1 في 3 ادي 1 في 3 الاخير سالب الكبير حسب اه الحد الاوسط سالب اكبر والتاني اعكس اتاكد ان التحليل بتاعي صح 2 س في سالب تالب س س موجب واح في س بموجب س سالب س وموجب واح كده بسالب خ س الحد الاوسط يبقى التحليل بتاعك صح ده كده البسط بتاعك 2 س ز الوا مضروب في س نا طب تحت برض جرب تحليل المقص برض ا س تربيع تحلل الى ال 2 س في الس 9 3 في 3 الاخير سالب الكبير النص تتاني عكس اكد تحليلك صح 2 س في سال بسال س س س في 3 ب 3 س سالب س س وث س سالث س الحد الاوسط اه يبقى القوسين بتوعك تحت كده في التحليل 2 س 3 على س نا ت لك بت مع القوس ده الصفر اصبحت بيساوي نهايه س زا الوا على سز الت لما الس بتقول ال عوض عن الس بث ا في 3 ب 6 زائد الوا على ا في ب 6 س على الت 15 قولك نهايه الس تربيع زائد س ناص 15 على 5 س تربيع نا 45 لما الس بتقول الى 3 التحليل ادي نهايه س تربيع ئات س نا 15 على 5 س تربيع نا 45 لما الس بتقول ال ادي نهايه س تربيع عباره عن س في س 15 عب عن 3 في 5 واطرحهم ا الاخير سالب الكبير حسب شار الحد الاوسط والتاني اكس تحت بخد الخ عامل مشترك اصبح عندك الس تربيع ناقص او 45 على 5 تسعه اج نهايه س - 3 مضروب في س + الخ على 5 مضروب في ايه س تربي نا 9 احللها برض ق س - 3 في س + 3 فرق بين مربعين س - 3ت مع س - 3 كان عامل الصفر طار ادي كده اصبحت بيساوي نهايه س + الخ على 5 مضروب في س + لما الس بتقول الى عوض عن س ب كده زخ على 5 مضروب في زئ وخ 8 على 5 مضروبه في هنا على الاتن فييها على فيها الار 4 على 15 16 بيقولك نهايه س س تكعيب نا 8 على 3 س تربيع نا 12 هنا بقى غير خليلك فوق تحلل الفرق بين مكعبين على طول بيديك في الا مربعين معادله من الدرجه التانيه هكذا اخر مساله خلك فرق بين مكعبين شوف التحليل بحلل ازاي فرق بين مكعبين بس نجيب ورقه ونجي ادي بيقولك س تكعيب نا 8 على 3 س تربيع ناقص ال 12 لما كان بتقول لي اثنين فوق تحليل فرق بين المكعبين بيحللها كده قوس صغير وقوز كبير تملى الصغير بعد كده تملى منه الكبير ده الاغنيه اللي ممكن تفتكرها بيها يعني قوز صغير وقوس كبير ام الصغير من الكبير واخد الجذر التكعيبي للحد الاول بالس الجذر التكعيبي لحد التاني باثنين الاشاره زي ما هي بمل الكبير بربع الحد الاول بربع الحد الاني ضرب الاول في التاني واعكس الاشاره س في موجب ا س ده التحليل فرق بين مكعبين او برض لو كان مجموع مكعبين تحت اخد عامل مشترك اصبحت س تربيع صرب لما السكه بتول الى الاتنين اصبحت بيساوي نهايه س ناقصات مضروب في س تربيع زاتن س زا على التض في الس تربيع تتحلل س تربيع عباره عن س نا في سز دهما الس بتقول الاتف اصبح بيساوي مباشر بقى هنا تربيع صح تربيع برب في برب على مضروب في ب هقوللك خ هتعملها انت بتحل من فخ الاربعه مشترك فضل ز هي ب 3 في 4 في الاخر سساوي 4 في هي 3 في 4 عايز تعمل على الاله اعمل على الاله 4رب 8 مش محتا برض 4 ورب 8 ورب 12 12 على في 4 ب 12 برضو فيها الوا لف نظر مكن عامل مشترك تبقى 4 في 3 تح 3 في 4 كده مع بعض السؤال التاني قولك اوجد كل مما ياتي عايز نهايه س زاتن الكل تربيع ناقص الرب على س تربيع زائد السين لما السين بتول الى صفر ادي نهايه س زاتن تربيع رب على س تربيع زائد الس س صفر فوق برض تح الفرق بين مربعين س ز الاتنين كلها كده ده مربع والار مربع رقم مربع يعني كده نهايه تحليل عباره عن قوسين س ز الاتنين وس زا الاتنين لان كده س زن الكل تربيع حللتها س ز الاتنين وس ز الاتنين الاربعه عباره عن اين واتنين واحده سالب وواحده موجب تحت خد الس عامل مشترك فضل س + الواحد كل ده لما الس بتقول ال صفر ادي كده اصبحت بيساوي نهايه س + 2 + 2ك س + الاربعه س + 2 ناقص الاتنين كده ب س تحت س ض س + الواد لما الس بتقول الى صفر تيار الس مع الس كان عملل الصفر تار عوض تعوض مباشر ع على س بصفر ص0 ز الاربعه بالار ف بوا اوا فيها الارب ا بيقولك نهايه 2 س ناص الوا الكل تربيع ناقص الواح بيقولك على 5 س برض تحل فر بين مربعين في البسط بس هو بيضك بالشكل 2 س ناق الوا الكل تربيع ده ممكن تفك قوس اس ان عادي الاتنين صح ممكن تفك قوس اس ا وخلاص وتجرب عشان نغير الطريقه ادي نهايه ربع الحد الاول ربع الحد التاني الاول في التاني في انين 2 س في سالب وا بسالب الاتن س في 2 بسالب ال 4 س ناقص الواح على 5 س لما الس كانت بتقول لصفر الموجب واح طول مع سالب واح من فوق 4 س تربيع ناقص ال 4 ص 4 س على 5 س تما كده كانت النهايه الس بتقول الى صفر مفض الس عامل مشترك انا كده خدت الس عامل مش او خد على طول ايه الاربعه س عامل مشترك ونكملها تحت هنا كده نهايه خ الاربعه سين عامل مشترك تفضل هنا الس ناقص الواح تحت فاضل 5 س لما الس بتول الى صفر بس هتول مع الس من هنا الفضل بيساوي 4 مضروب في س ناقص الوا على الخمسه وعوض عن س بصفر صفر دي كده 4 مضروبه في سالب واح بسالب الاربعه على الخم ده الناتج لاه بيقوللك نهايه س - الكل تربيع ناقص الواحد على على 2 س تربيع ناقص 3 س ناقص الاتنين لما الس بتول للاثنين برض فرق بين مربعين في البسط وتحت تحلل تحليل مقص واصلا كل فكره النهايات والتفاضل دهو التحليل لو انت فاهم تحليل هتحل اي مساله ادي نهايه س - 3 الكل تربيع ناقص الواح على 2 س تربيع - 3 س ناقص الاتنين لما الس بتقول للاثنين نهايه س تربيع س - 3 الكل تربيع عباره عن س - 3 س نا 3 الواحد عباره عن واح فيوا واحد سالب واحد موجب تحت بقى تحليل المقص اختبرها ادي 2 س تربيع عباره عن 2 س في س الاتنين عباره عن واحد الاتنين عباره عن 1 في ان اكتبها فوق واحد وتحت انين ولا انين فوق وواحد تحت عايزها س ناقص الاتنين فهي كده صح الاخير سالب الكبير حسب شاره الحد الاوسط التاني اعكس اتاكد ان التحليل بتاعي صح طرفين زائد الوسطين ا س في سالب الاتن بسرب س ح في الس بموجب س كده على طول بتساوي سالب ت س حد الاوسط يب تحليلك صح خ القوسين زي ما هم سز الوا مضروب في الس ناقصات نهايه س - 3 + الوا ك س نا الات س - 3 - الوا س - الرب تحت 2 س + ال 1 على س نا 2 لما كانت الس بتقول ال الاتنين ال عملل الصفر كده هيطير افضل في البسط س - 4 على 2 س + الوا عو على س باتنين 2 - ال 4 سالب الاتنين 2 في 2 ب 4 + 1 بخ كان الناتج سالب ا على الخم السؤال الرابع بيقولك نهايه س + ال 2ن كل تكعيب ئ الواح على ال 2 س تربيع زئ ال لما الس بتقول لي سالب 3 برض فكره تحليل وفوق مديك مجموع مكعبين ادي هنا س + الاتنين تكعيب زائد الواحد على الاتن س تربيع 6 س لما الس بتقوللي سالب ت فوق مجموع مكعبين بتمله قوس صغير وقوس كبير جذر تكعيبي الحد الاول جذر تكعيبي س ز الكل تكعيب عباره عن س زئ الاتنين بعد كده الجذر التكعيبي الواحد بواح الاشاره اللي هي موجب كلك انك تتعامل مع س زئ الاتنين لا كها رقم لوحده س زاتن تتعامل معاها كانها رقم اكنك بتحلل رقم وهو مثلا مجهول س مثلا املك كبير بقى مربع الحد الاول س زئ الاتنين تربيع مياك انها رقم مربع الحد التاني بموجب واحد الاول في التاني ويعكس الاشاره س زاتن في س ز الاشاره دي كده سالب س زا الاتنين كده جوه القوس على تحت خد الاتنين س عامل مشترك اصبح بيساوي س + 3 اما كان س بتقولولي سالب 3 ادي كده نهايه هنا س + الاتنين ز الواد ك س زئ 3 مضروب في س + الاتنين تربيع ناقص س ز الاتنين زئ الواح على الات س مضروبه في س + 3 لما جا س بتقول لي سالب ت والقوس ده هير مع القوس ده والعامل الصفر طار عوض عن س بسالب ت سالب ت ئ الوا بسالب وا تربيع ناقص سالب 3 ئ الاتنين بسالب واح ئ واح على 2 س سالب 3 2 في سالب ت سالب وا تربيع بموجب واح سالب في سالب بموجب ف كده اصبحت موجب واح وموجب واح على 2 في سالب ت بسالب س 3 على السالب س يعني بيساوي سالب نص الناتج بسالب نص خه بيقولك نهايه الس اس ا زائد الس تربيع ناقص ال على الس ناقص الاتنين لما الس بتقول ال الاتنين فكره تحليل نجيب ورقه ونيجي ادي س اس ا ئ س تربيع ناقص ال 20 ه س ناقص الاتنين لما السك بتقول الى الاتنين تحل العادي معادله من الدرجه التانيه س اس اار عباره عن س اس ا في س اس ا عادي عباره عن 4 في 5 طرحهم ديك واحد الاخير سالب الكبير حسب شاره الحد الاوسط تاني اعكس هت س ناقص الاتنين لما السك بتقول الاثين كده نهايه ده حل الفرق بين مربعين س ناقص الاتنين س ز الاتنين مضروب في س تربيع زائد الخ على الس ناقص الاتنين لما السين كانت بتقول ل الاتنين العامل الصفر طار صبح بيساوي نهايه س زئ الاتن مضروب في س تربيع زئ الخ على الواحد لما السين بتقول ال الاتنين عول كده طول على س بات ا ز الاتن ب 4 مضروب فييه 2 تربيع ب 4 زائد الخ ب 9 4 في 9 36 برضو الناس مش متاكد بس 3 يعني مش محتاجه 6 بيقولك نهايه س تربيع ناقص الرب الكل تربيع على س ناقص الاتنين لما السين بتول الى الاتنين داخل المربع هنا داخل القوس تحل اسس اين عادي عباره عن س ناقص الاتنين في س زائد الاتنين والكل اس ا على س ناقص الاتنين تحت لما السين بتقول الى الاتنين نهايه لما يكون الوسين مضروب في بعض الكل تربيع بوزع التربيع على القوسين عادي كده س - 2 تربيع مضروب في س + 2 تربيع على س - ال 1 س - ال 2 س - ا ده هتطير مع التربيع اللي على القوس س - 2ن وده ليه لان انت عارف ان س - 2ن تربيع عباره عن س - 2ن اضربه في س - 2 على س - 2 انا اخدت الجزء ده بس ايه مع بعضه الفكره عندي اللي انا عايز افهمك ليه لما يكون في رقم تربيع في البسط وعلى رقم زي في المقام ب الرقم مع التربيع ده لانك لما تفك قوس اس انين عباره عن قوسين مضروبين في بعض شكل بعض واحد منهم هيطير مع واحد من اللي في المقام يتفضل قوس واحد منهم فتطول بتقول القوس مع التربيع حبيت افهمك الحته دي بس فكده اصبح بيساوي س ناق الاتنين مضروبه في س + الاتنين الكل تربيع عوض عن الس باتنين 2 - الاتنين بصفر مضروبه في 2 + 2 ب 4 تربيع 16 صفر في اي حاجه بصفر دي ج هنا بصفر 7عه بيقوللك نهايه 2 س نا 2 على الس نا الوا الكل اس 5 ئ 2 س نا 2 لما س بتول الى واحد رقم سبعه صح 2 س - الوا 2 س نااتن على س نا الوا كل اس خ تات س ناص الاتنين لما الس كانت بتول للواحد ف طبعا تحل باخذ العامل المشترك اللي هو الاتنين فاضل س ناقص الوا تحت الجزء ده من العامل المشترك فكده اصبح س ناوا كل اس خ زائد الاتن مضروب في س ناص الوا من تحت في عامل مشتركان هو ناوا اصبح بيساوي نهايه ا س ناص الوا تحت س نا عامل مشترك هنا ما تاخدها افضل س ناوا الكل اس خ هنا لما اخدتها يفضل موجب الاتنين س ناوا مع س ناوا عامل الصفر طار لما السين بتقول الى واح كده عوض على طول ق عندك ا على في المقام بقى س نا الكل اس خ س بوا 1 - 1 بصفر اس خ بصفر زائد اين على الاتنين فيها الواحد مانيه بيقولك نهايه س + الاتين على س اس 4 - 16 لما الس بتقول لي سالب الاثنين ادي بيقوللك س + 2 على س اس ا ناق 16 لما الس بتقول الى سالب الاتنين فوق ما فيش حاجه تعملها تحت حل الفرق بين مربعين عباره عن س تربيع ناص الاربعه س تربيع ئ الار لما الس كانت بتقول لسالب الاتنين نهايه س + الاتنين على ده تحليل فرق بين مربعين عباره عن س + الاتنين س ناص الاتنين مضروب في س تربيع + الاربعه لما الس بتقول الاتنين س + الاتنين هطول مع س + الاتنين والعمل الصفر طار عوض على طول بقيمه الس اللي هي باتنين في البسط واحد على 2 - ا بصفر لحظه ارض استغربت هنا الس بتقول لي سالب الاتنين ماشي كده س ز الاتنين مع س + ال والعامل الصفر طار عو على س بسالب الاثنين سالب ا ز ناقصات بسالب الرب سالب الار مضروب في س تربيع زئ الرب س بسالب الاتن تربيع ب 4 4 و 4 8 واح على سالب ا في 8 سالب 32 يعني واح على سال 32 9 قولك نهايه س زئ جذر س ناص 12 على س نا لما الس بتقول الى ت ولا مش تقرب خلاص ادي نهايه طشان المكان نحل طب التحليل الس لما اجي احللها اس حاجه كان بيقولك نهايه السين زائد جذر سين ناص 12 س ناص الت لما السين بتقوله ت ط هعوض يطلع صفر على الصفر ماشي هنا عايز افهمك حته في التحليل انت لما يكون عندك س تربيع بتحللها س في س صح طب لما يكون عندك س وعايز احللها احللها س اس نص في س اس نص وده ليه لانك لما بتضرب اساسات متشابهه بتطرح اسس بجمع اسس فكده س نص ئ نص بوا س اسوا اللي هي س وهكذا هنا س في س س اس 1 في س اس 1 و س اس ا لان بجمع الاسس لما اضرب اسات متشابهه هل في صوره تانيه لل س اس نص ديت ايوه الجذر التربيعي ل س جذر الس هي هي س اس نص مش متاكد شوف رقم انت عندك جذر الاربعه جذر ال 4 ب 2 تكتب كده 4 اس نص هل هي هي جذر الرب اي برض بجذر السين هي س اس نص الشاهل حللها جذر السين في جذر الس كل فكره المساله اصلا فكره حلوه جديده يعني الس عباره عن جذر السين في جذر الس ك كك في الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسطس تحت برضو هتحلها السين ناقص الت عباره عن جذر السين في جذر الس 9 في 3 واحده سالب وواحده موجب كده القوس ده مع القوس ده كان عامل الصفر طار عوض جذر زئ الرب على جذر الت ز الت كده 3 ز الربز 3ز بسب 3 ز 3 بست كده الناتج س على 6 دي بس بس فكره فكره حلوه يعني فكره جديده 10 ققولك نهايه 1 على ا ئ الس ناقص النص على الس بقولك لما الس بتقول الى صفر فكره جمع كسرين مقطم مش موحده ادي نهايه و على ا ز س ناقص النص على الس لما الس بتقول الى الصفر هنا بتجمع كازين مقاماتهم مش موحده بوحد المقامات على حاس الضرب ازاي بضرب انين بضرب المقاومين في بعض بق طرفين ناقص الوسطين 2 في 2 زائد الس ب 4 زائد ال 2 س ما انت بتوزع لك انها قوس 2 في 2 ئ 2 في س بعد كده طرفين 2 في 1 ب 2 ناقص الوسطين 2 ئ س في سالب 1 توزع السالب على القوس برض سالب الاتنين ناقص الس ممكن تجمع بقى تاني هنا طبعا المقام تحت كان س بقى انت عارف ان مقام المقام بينزل بسط اي كسر كده مقام المقام بينزل البط هيج نهايه الاتنين ناقص الاتن بصفر كده نهايه السالب س على السين مضروبه في الارب زائد الاتن س لما السين بتقول صفر مع السين الصفر كده اصبحت بيساوي نهايه السالب واح على الارب زائد الاتن س لما السين بتول الى صفر كده السالب واح على س بصفر صفر في ا بصف يعني 4ف برب سالب رب 11 بيقوللك نهايه س اس ا ناص ا س تكعيب ناقص 6 س ئ ال 12 على الس تربيع زائد الس ناقص 6 طبعا في البسط هنا فكره تحليل بالتقسيم وده كان اصعب انواع التحلل عند الطلبه لانه عايز ايه فكر واسع وممارسه كتير وكده لما تخد النوع ده دلوقتي حله لك انت كده اخدت كل انواع التحليل يعتبر معايا في الوقت كل المسائل تناولت كل انواع التحليل ادي نهايه اس ا نا ا س تكعيب نا 6 س زائد 12 على الس تربيع س ناقص لما السين بتقول الاتنين خد اول اين مع بعض واخر اتين مع بعض ساوي نهايه هنا دول كده مع بعض ودول كده السالب بتاعهم مع بعض فوق السك مشترك اصبح هنا س ناقصات هنا بقى السالب بره اهوو خد على طول السالب س عامل مشترك اصبح س سالب س اصبح س موجب 12 خد منها السالب س يعني قسمت على السالب اصبحت سالب الاتنين المقام يتحلل عادي س وس 6 ك في كام ب 6 واطرحهم ديك واح ا في 3 الاخير سالب الكبير حسب ش الحد الاوسط التاني يعكس او التاني عكس كده اقدر اقول لا لسه فو في عامل مشترك تاني ادي كده نهايه خد بقى ناقص الاتنين عام مشترك من فوق اصبح س تكعيب هنا لما اخدت س نا ا اصبح افضل س تكعيب هنا ل اخدت س ناص ا افضل سالب 6 على تحت في المقام س ناقصات س ز الت لما الس بتقول الاتنين دول كده هي طيروا وعوض خلاص تعويض مباشر لان كده عملل الصفر طار 2 تكعيب ب 8 ناقص 6 على 2 زئ الت ب 5 8 6 ب 3 على الخ عف 6 باتنين اعتذر ماشي كده ا على 5ش بالي 12 بيقوللك نهايه 5 على الس زائد س تربيع ناقص 3 س على س ناقص لما الس بت الى الت ط انت عارف ان نهايه المجموع الجبري بتساوي المجموع الجبري لنهايات ايه الملحوظه دي كانت عندك في الشرح ان بيقولك نهايه المقدار ده كده هو مجموع بتساوي اك هتوزع النهايه عادي يعني نهايه المساله ديت هي هي ممكن اكتبها على الصوره نهايه 5 على س لما الس بتقول الى 3ه زائد نهايه س تربيع نا س على س ناقص 3 لما الس بت 3 ده ده معنى اللي هو بيقول هنا بقى معنى الملحوظه بيقوللك نهايه المجموع الجبري بتساوي مجموع الجبر لل نهايتين ا كده وضحت وعادي بشتغل على اكنهم مسالتين عادي ولكن في مساله واحده تع على طول نهايه خ على س بتعوض على س ب 3 فيبقى على طول 5 على 3 زائد نهايه تعال بتاخد من فوق س عامل مشترك اصبحت س - تحت المقام س - 3 لما الس بتقول الى 3ه كده س - هطير مع الس نا يتفضل فوق او يتفضل في المساله 5 على 3 زائد نهايه السين ب طبعا ممكن اعملها 9 على هي هي المقامات على الاله على 5 على زائده مو 14 يبقى 14 على 1 قك نهايه س تربيع على س تربيع ناقص الوا ناقص 3 س زئ 4 على س تربيع نا لما الس بتول ال لما الس بتقول الى سالب وا طول المقامات موحده ممكن اكتبها برض على الصوره تطرح الكسرين عادي نهايه الكسر نزل المقام اللي هو س تربيع ناص الوا واطرح البسو س تربيع ناقص ت س ناصار بتوزع السالب هنا س بتقول سالب وا وخلاص بقت مساله عاديه تحليل برض فوق ب تحلل س تربيع عباره عن س و س ك في كام بطرحهم في ا الاخير سالب الكبير حسب الحد الاوسط هو سالب والتاني اعكس تحت المقام س تربيع ناوا بتحلل عادي س + الوا في س نا الوا لما الس كانت بتقوللي سالب واح القوس هيطير مع القوس عامل الصفر طار عوض تعويض مباشر كده سالب وا نا الرب على سالوا ناص الوا كده سالب خ على سالب الاتنين بتساوي 5 على الاتنين 14 بيقولك نهايه 1 على س نا الواح ناقص 3 على س تكعيب ناقص الوا لما الس بتقول الى واحد فيها فكره حلوه برض نجيب الورقه ونيجي برض فكره توحيد مقامات ادي هنا نهايه 1 على س نا الوا ناقص 3 على س تكعيب ناقص الوا لما السكه بتقول لي واحد كده تطرح الكسرين ولكن هي المقامات مش موحده بس اول حاجه لو حاجه عندك بتحلل حللها اللي هو بين مكعبين اللي في ال في المقام ده بتحلل ازاي ده ادي قوس صغير وقوس كبير جذر التكعيبي الحد الاول ب س جذر التكعيبي الحد التاني بواحد الاشاره زي ما هي قمل الكبير بقى مربع الحد الاول بس س مربع الحد الثاني بموجب واحد الاول في الثاني واعكس و س في سال واح بسالب س اعكس الاشاره فيبقى موجب س ط س تربيع س تربيع + س + الواح مضروب في س - الوا دي كده اصبحت بيساوي نهايه 1 على س - ال 1 نا 3 على س - ال 1 مضروبه في س تربيع + س + الوا طب انا محتاج اوحد المقامات عشان عشان اطرح الكسرين دول فاضطر ان انا اضرب الكسر الاولاني دهوت بسطا ومقاما في المقدار ده عشان ابقى وحدت المقامين ادي كده نهايه ركز بس هتبقى بقى كبيره بس سهله ادي نهايه س تربيع زائد ال ئ الواحد الواحد في القوس اللي انا هضربه ده هضرب بسط مقام في المقدار ده ادي اول حاجه ضربت في البسط هك المقام بقى س نا الواح مضروبه في س تربيع + س + الوا ناقص 3 على س - الوا مضروب في س تربيع + س + الوا كده خلاص اصبح عندك المقامات موحده هنزل المقام مطرح بصوت ادي نهايه نزل المقام اللي هو س - الوا مضروب في س تربيع + س + الوا واطرح البسو س تربيع زئ الس الواح ناقص 3 بسالب الاثنين لما الس بتقول ال واحد فوق في تحليل اه في تحليل البسط يتحلل س وس كام في كام باتنين واطرحهم يدوك واحد الواحد في انين الاخير سالب الكبير حس اشاره الحد الاوسط بالموجب والتاني بعكسه على نفس المقام اللي هو س ناص الوا مض في س تربيع زئ الس + الواح س - مع س نا والعمل الصفر طار ع تعويض مباشر 3 زاتن على تحت 3 تربيع ب 9 3 الوا 3 وت 5 على 9 9 ووا 10 و 13 كده 5 ازاي كده في غلط طب استنى ا س تربيع السين بواحد ز س ب 3 انا اعتذر هنا الس بواح 1 ز الاتنين ب 3 على واح تربيع بواح زائد الس بواحد زائد الواحد 3 على 3 فيها الواحد انا ماخدتش ب مش عارف في ايه لا ملا ماشي كده على 3 السؤال التاني رقم السؤال التالت بقى ق اوجد كلا مما ياتي نهايه السين اس ت ناقص 15 س ناصار على س ناقص لما السرب طك السؤال التال بقى كل سؤال فكره فكره السؤال التالت كله اللي هو تعمل القسمه المطوله عشان هنا مش هينفع تحلل دي بديل على التحليل يعني وه اعم اصلا من التحليل اي حاجه بتتحلل ينفع تعمل اسمه مطوله برض الحاجه اللي مش بتتحل قسمه مطوله نشوف اول مثال ونحله برا عشان نفهم الفكره ادي نهايه س اس 3 ناص 15 س ناقص الرب على س ناقص الرب لما السين كانت بتقول 4 طبعا البسط مش هحلل احيانا بيبقى البسط والمقام عادي بس عندك البسط مش هحلل والمقام ما فيهوش حاجه فدي باخد كده بعمل علامه الاسم المطوله بكتب في الخانه ديت العمل الصفر اللي هو س ناقص الرقم ده سواء ايا كانت اشارته س ناقص الرقم ده س ناقص 4 واكتب البسط بتاعي اللي انا عايز احلله او اي مقدار عايز احلله مافيش س تربيع بسيب لها خانه فاضيه كده ادي ناقص 15 س ناقص الار لازمش بالتدريج في الاسس اس 3 ما في س تربيع بسيب خانه فاضيه بعد كده س ناوا بعد كده مافيش س خالص وابدا اقسم او اشتغل بقسم اولت على الس بس مالش دار في الضرب هتشوف دلوقتي س تكعيب على الس فيها الس تربيع برجع اضرب اسمت ارجع اضرب واغير اشارتي واجمع كده قسمت س تكعيب على الس في س تربيع ارجع اضرب س تربيع في س س اس س تربيع في سالار بسالب 4 س غير اشاراتك واجمع ط هنا مفيش اصلا معرب س تربيع 4 س تربيع هنا ناق 15 مفيش حاجه تاني يبقى سالب 15 س ناقص 4 ارجع اقسم تاني بعد كده اضرب بعد كده غير اشارتك واجمع ادي ال 4 س تربيع على الس عباره عن ال 4 س ارجع اضرب 4 س في الس ب 4 س تربيع 4 س في سالب الرب سالب 16 س غير الاشارات واجمع دول كده راحوا افضل سال 15 وموجب 16 كده بوا س بس ناقص الاربعه ارجع اقسم س على الس كده بواحد ارجع اضرب واح في الس بالس واح في سالب الاربعه بسالب الاربعه غير الاشارات واجمع دول كده طاره طالما صفرت يبقى كده الحل بتاعك صح التحليل بقى بتاعك انت حللت البسط حللته الايه للقوس الرقم او المقدار اللي طلعلك فوق دوت مضروب في العامل الصفري عشان ما تبقاش غر حاجه في المساله طب اشمعنى بضرب في العامل الصفر لانك لو رجعت ضربت العمل الصفر الناج انت طلعت ديك نفس البسط او نفس القيمه اللي انت كنت بتحللها فهنا لازم الرقم في في العمل الصفري اصبحت نهايه س تربيع زائد 4 س ناقص 4 اضربها في س ناقص 4 تحت في المقام في س ناصار كان عملل الصفر هيطير وعوض تعويض مباشر 4 تربيع زائد 4 في 4 ناص 4 4 تربيع ب 16 ئ 4 في 4 ب 16 ناقص 4 16 32 ا لحظ س تربيع برض مش عارف ليه بكتب الرقم ارجع رقم تاني ناقص الوا مش مش زائد اصلا مش ناقص زائد زائد الوا مش ناقص الار انا قالت الرقم ده من تحت اعتذر كده 4 تربيع ا 4 في 4 ئ الوا 16 و 16 32 ئ الوا 33 كده اول مساله اس مطول حليناها في 33 نجيب ورقه عشان دي مش هتقضي اكيد مساله مساله اسمه مطوله ونشوف السؤال معه بعد كده السؤال التاني بيقولك نهايه س تكعيب ناق 2 س زوا على س تربيع زئ س نا الاتنين لما الس بتقول لي واحد ادي نهايه س تكعيب ناقص ال 2 س + الوا على س تربيع ئ س ناق الاتنين لما الس كانت بتقول لواحد اول حاجه فوق طبعا البسط ما ينفعش يتحلل فتعم لله قسمه مطوله تحط هنا العامل الصفر اللي بتاخد الس وناقص الرقم اللي اللي هي بتقول ايهيه س ناقص الوا ادي المقدار اللي انا عايز احلله طبعا ما فيش س تربيع بس نب لها خانه فاضيه كده - 2 س + الواح لازم انزل تدريج س تكعيب ما فيش س تربيع اسب خانه فاضيه بعد كده الس بعد كده ما فيش س خالص ببدا اقسم بعد كده اضرب بعد كده اغير اشارات واجمع ادي بقسم س تكعيب على س فيها س تربيع بضرب س تربيع في س ب س تكعيب س تربي في -1 بسال س تربيع غير اشاراتك واجمع ما فيش ومع الس تربيع يبقى س تربيع ناقص ال 2 س + الوا اقسم برض س تربيع على الس يبقى مووجب س س في س ب س تربيع س في س-1 بسالب س غير اشاراتك وبرده اجمع هي دول طاره سال ا س وموجب س بسالب س زائد الواحد سال س على س فيها السالب واح اضرب تاني سالوا في س بسال س -1 في -1 بموجب واح غير اشارات اخلي دي موجب وخلي ديت سالب اجمع خلاص كده صفرت يبقى انت كده القسمه بتاعتك صح يبقى المقدار اللي طلع لك ده وتضربه في العامل الصفر وتحط مكان البسط دي كده نهايه ادي العمل الصفري اضربه في المقدار اللي انت اللي هو طلع معاك عشان مايبقاش عملت حاجه اللي انت قسمت عليه رجعت ضربت فيه عشان مابقاش غيرت حاجه في المساله بعد كده المقام اللي تحت بقى ممكن يتحلل عادي اهوت س تربيع تحلل الى س وس كام في كام باتنين واطرحهم ديك واحد 1 في 2 الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط موجب والتاني اكس سالب كده العامل الصفر هرم العامل الصفري افضل كده نهايه س تربيع زائد السين ناقص الوا على س زئ الاتن لما كانت السين بتقول الى واح ع الس بواحد كده ادي واح تربيع اللي هو بواح زائد الس بوا اللي هي بوا ناقص الوا على وا زئ الاتن كده فضل في البسط واحد وتحت يتفضل ت يبقى للاخر النتيجه ت 1 السؤال الثالث بيقوللك نهايه الس اس ا - 21 س تربيع + 20 س على س - الاربعه لما الس بتقول الى الاربعه س اس ا ناص 21 س تربيع + 20 س على س ناق الاربعه لما كانت الس بتقول الى الاربعه طبعا فوق لحث ان انا ممكن اد الس عمل مشترك خد سمل مشترك الفضل س اس 3ه ص 2 س زا زي ما هي الس بت اي مسال بتعوض بحلل بطول العام الصفري س نا الرقم يز احلله زي هيوق عادي اقسم بعد كده اضرب وغير اشارتك واجمع اقسم س تكعيب على س فيها س تربيع اضرب س تربيع في س ب س تكعيب س تربيع في سال الرب 4 س تربيع طبعا هنا انت نسيت بس تحط مكان فاضي للس تربيع هنا كده غير اشاراتك واجمع يا تار هنا مافيش مع ال 4 س تربيع بيبقى بال 4 س تربيع ناقص ال 21 س + 20 ارجع اقسم 4 س تربيع على الس فيها ال 4 س ارجع اضرب 4 س في الس ب 4 س تربيع 4 س سالار سال 16 س غير الاشارات واجمع كده راحوا سال 21 وموجب 16 كده بسالب س لا سالب خ 5 س زئ ارجع اقسم سالب خ على الس فيها سال خ س على س فيها السالب خ ارجع اضرب سالب خ في س بسالب خ س سال خ في سال 4 وموجب 20 غير اشاراتك واجمع صفرت يبقى ك الاسمه بتاعتك صح يب يرجع يكتب في البسط ادي السين المقدار ده بقى عباره عن المقدار دوت في العمل الصفري ادي العامل الصفري مضروب في المقدار اللي هو طلعلي على المقام اللي هو س ناار لما كان الس بتقول ل الاربعه كان عامل الصفر تار يتفضل فوق نهايه س مضروبه في س تربيع ئ 4 س ناق الخ تحت واح لما كان الس بتقول لاربعه عوض على طول بقى الس برب ادي 4 مضروبه في 4 تربيع في 16 + 4 في 4 ب 16 نا 5 6 16 32 32 شيل منهم الخمسه بعد كده اضرب في 4 دول كده 27 في 4 بتساوي 108 او اكتبها على الاله ا 27 في 108 108 4 بيقولك نهايه 2 س تكعيب ئ 3 س تربيع ئ الارب على س تكعيب زئ 8 لما الس بتقول لي سالب الاتنين نا بيقوللك نهايه 2 س تكعيب ئ 3 س تربيع ئ ال 4 على س تكعيب ئ ال لما كانت السين بتقول سالب الاتنين طبعا المقام اتحل المجموع مكعبين عادي لكن البسط ايه ما يتحلل فعمل قسمه مطوله ادي س ناقص العامل الصفري ناقص ناقصات زا الاتن س ناقص الرقم اللي بتقول ال ناقص ناص يعني موجب المقار عايز احل هو البسط بقى ا س تكع ئ س تربيع مفيش خانه مفيش سط مكانها خانه فاضيه زائد الارب ابدا اقسم اضرب خير اشاراتك واجمع ا س تكعيب على الس ب س تربيع اضرب 2 س تربيع في الس ب 2 س تكعيب 2 س تربيع في 2 ب 4 س تربيع غير اشاراتك واجمع دول كده راحوا 3 س تربيع وسالب ا س تربيع بسالب س تربيع بعد كده بقى نزل هنا ما فيش طبعا خان للس زائد الاربعه اقسم سالب س تربيع على س بسالب الس اضرب سالب س تربيع في الس بسالب س تربيع سالب س في موجب الاتنين بسالب 2ن س غير اشاراتك واجمع ادي كده ال 2 س زائد الاربعه اقسم 2 س على س ب موجب الاتنين 2 س في الس 2 س 2 س في موجب ا بموجب الاربعه غير الاشارات واجمع صفرت معاك قسمتك صح ادي كده نهايه البسط العامل الصفري بتاعي س ز الاتنين هضربه في المقدار اللي هو طلع معايا اللي هو 2 س تربيع ناقص الس ز الاتنين تحت بقى احلل مجموع مكعبين ادي القوس صغير وادي القوس الكبير اول حاجه بتملى الصغير بعد كده تملى منه الكبير جذر التكعيبي للحد الاول بس س جذر التكعيبي الحد التاني جذر التكعيبي للتانيه باتنين الاشاره زي ما هي موجب بملى الكبير ازاي بقى باخد الحد الاول اربعه الحد التاني اربعه بضرب الاول في التاني واعكس الاشاره س في الاتنين ب 2 س واعكس الاشاره كده عامل الصفر عملل الصفري على طول بقى كده عن الس باتنين ادي الاول نهايه 2 س تربيع ناقص السين زائد الاتنين على الس تربيع ناقص الاتنين س زا الار لما كانت السين بتقول لسالب الاتنين س بسالب الاتنين كده النين مضروب في سالب الاتنين تربيع ناقص سالب الاتنين زائد الاتنين على تحت في المقام سالب الاتنين تربيع ناقص ا مضروب في سالب الاتنين زائد الارب بسط بالراحه سالب ا تربيع ب 4 4 في 2 ب 8 ناقص ناص ا هي زائد الاتنين زئ الاتنين سال ا تربيع ب 4 سالب ا مضروب في سالب الاتنين بموجب الارب يب كده موجب الاربعه 8 وت 10 وت 12 على تحت 4 8 الاخر عندك الناتج ب رقم 5 بيقولك نهايه الس تربيع زرب س زرب على تحت س تكعيب زائد الس تربيع نا نا 12 لما الس بتقول سالب ادي نهايه س تربيع زائد 4 س زائد الار على تحت س تكعيب زائد الس تربيع ناص 8 س ناقص 12 لما كانت الس بتقول لسالب طبعا فوق ممكن احلل البط تحليل عادي تحليل عادي ك في ك بهم يدوك 4 ا فيح بتاعك عادي بس تحت المقام متحللش فعملوا قسمه مطوه ادي س ناقص ناقص الرقم اللي س بتقوله يعني كده ناقص نقص يعني موجب وادي المقدار اللي انا عايز احلله س تكعيب زائد الس تربيع ناقص 8 س ناص 12 خ ك بشتغل على البسط على المقام عادي ممكن تعمل المقام اسمها مطوله او البسط اسمها مطوله اهم حاجه كل فكره اسم مطوله الحاجه اللي مش بتتحلل عندك بتعملها قسمه مطوله س تكعيب على الس فيها س تربيع ارجع اضرب س تربيع في س ب س تكعيب س تربيع في موجب الاتنين بموجبات س تربيع غير الاشارات واجمع س تربيع وسالب ا س تربيع بسالب س تربيع واح نا 8 س نا 12 سالب س تربيع على الس فيها السالب س سالب س في س ارجع اضرب بقى سالب س في س بسالب س تربيع سالب س في موجب الاتنين سالب الاتنين س غير الاشارات واجمع سالب 8 س وموجب الاتنين سالب 6 س ناقص ال 12 سالب س س على الس فيها السالب س سالب س في س بسالب س س سالب س في موجب الاتنين سالب 12 غير الاشارات واجمع تلاق في الاخر صفرت يبقى قسمتك صح باخد المقدار اللي انا وصلتله مضروب في العامل الصفري مكان اللي انا محلله مكان المقام ادي كده نهايه فوق حلل تحليل ال الاول المقام الاول س زاتن مضروبه في س تربيع ناقص س ناقص الست في البسط يتحلل عادي س تربيع عباره عن س في س ال 4 2 في 2 واجمعهم ديك اعه الاخير موجب الا الحد الاوسط موجب كده لما السين كانت بتقول لسالب الاتنين كده عامل الصفر دوت طار بس بس هل المقام ده يتحلل لازم لو يتحلل احلله الاول عشان ما يطلعش برض في النهايه صفر على الصفر لان برض لما لما تعوض هنا تطلعك صفر على الصفر ازاي كده البسط بصفر طب المقام كده اربعه ا كده 4 + ا ب 6 ناست برض بصفر ماشي دي لسه فيها تحليل البسط زي ما هو س + الاتنين لما الس بتقول سالب الاتنين حلل المقام ده اللي هو الجزء ده الس تربح ال س في س كام في كام بسته واطرحهم مدوك واحد 2 في 3 الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط سالب والتاني اعكس موجب الصفر العاد الصفري اصبحت دي بتساوي نهايه ح على س ناقص الت لما السين بتقوللي سالبتين سالب على سالب ا نا بسالب خ كده سالب خ س بقولك نهايه س تكعيب ناقص س تربيع ز 7 س نا على س تكعيب ناقص ا س تربيع زئ الس لما كانت السين بتقوللي واح ادي هنا نهايه الس تكعيب ناقص 5 س تربيع ئ 7 س ناقص ال على الس تكعيب ناقص 2 س تربيع زائد الس لما كانت الس بتقول لي واحد طب ممكن تحت عمل مشترك اسهل معما اسمه مطوله يعني ورجع احللها تاني ماشي وفوق تعمل قسمه مطوله طب الاول خد فوق قسمه مطوله كده بس المكان يقض العامل الصفري س ناقص الرقم اللي س بتقول اليه ادي كده س تكعيب ناقص 5 س تربيع ئ 7 س نا 3 اقسم س تكعيب على الس فيها س تربيع اضرب س تربيع في س ب س تكعيب س تربيع في سالوا بسالب س تربيع غير اشاراتك واجمع سال خ س تربيع وموجب الس تربيع ك سالب 4 س تربيع زئ 7 س ناص اقسم سالب 4 س تربيع على س بسالب 4 س اضرب سالب الرب س في الس سالب الرب س تربيع سالب الارب موجب في سالب واح كده بموجب الرب س غير اشاراتك خليها موجب ودي خليها سالب واجمع كده سالب الار وموجب س موجب 3 على طول 3 س ناص 3 س على الس فيها اضرب 3 س في س ب 3 س س في سالب بسالب غير الاشارات واجمع هتلاقيها في الاخر صفرت يبقى قمتك صح ادي كده نهايه العامل الصفر هو س ناقص الوا ضربه في الرقم اللي طلع هو س تربيع ناقص 4 س ئ الت تحت خ الس عامل مشترك اتب عشان شايفن مكان كده ل اخدت عامل مشترك دي اصبحت بالك فين هنا اخدم مشترك دي اصبحت س تربيع ناقص الاتنين س زائد الوا لما اخد س عامل مشترك اصبحت س تربيع ناقصات س زا الوا دي تتحلل اهو الس تربيع عباره عن س في س كا في كام بواد واجمعهم ديك انوا فيوا الاخير موجب الاتنين حسب اشاره الحد الاوسط كده عامل الصفر تار بس لسه في عا صفر تاني في المقام هضطر المقدار دوت احلله تاني ادي كده نهايه فاضل تحت س في س - 1 طب فوق دوت يتحلل عادي الس تربيع عباره عن س في س الته عباره عن 1 في 3 واجمعهم ديك اربعه الاخير موجب الاتنين حسب شاره الحد الاوسط سالب س - 1 ط مع س ناوا اصبحت في الاخر بتساوي س نا 3 على الس دي كده اخر نهايه او اخر حاجه وصلت لها هنا عن الس بقى بموجب واحد ادي كده موجب واح ناقص اللا بسالب الاثنين على الواحد كده على طول الناتج بسالب الاتنين نجيب ورقه ونيجي نكمل المساله اللي بعد كده السؤال الرابع بيقوللك اوجد كلا مما ياتي نهايه الجذر س - 3 على س - الت لما الس بتقول الى تسعه بر تع تطلع لك صفر على الصفر هنا بقى كل فكره السؤال الرابع كله انه بيديك جذر في البسط او في المقام وانك ضرب في المرافق بسطا ومقام دي فكره السؤال الرابع كله بقى بس في مساله تبقى طويله وممكن تلخبط ك دي فكره الحل بس لكن الفكره كده انا قلتها لك العامه ادي المهم بيقول لك نهايه هنفهم كل حاجه دلوقتي جذر س نا 3 على س - الت لما كان الس بتقول لي تسعه انا عندي جذر اضرب بسط او مقاما في مرافق الجذر ده او في مرافق الحد كله المرافق بتاع اي حاجه انك بتغير اشاره الحد الاوسط هنا بتغير الاشاره بتاع الحد الاوسط ق كده المرافق جذر س + 3 على تحت جذر س + 3 عقاش غيرت حاجه اضرب بسطا ومقاما ده كده المرافق جذر س - 3 بس بتضرب بسط في بسط مقام في مقام ادي كده نهايه المقام زي ما هو عادي س نا الت مضروب في الجذر س + 3 لما جذ س بتقول ال تسعه هنا بقى بدل ما ابدا اوزع واجمع كان في قانون مختصر لما تيجي تضرب حاجتين بيفكوا بعض كان ايه القانون ده اللي بيقول لك مربع بمسك اي حد منهم ده كده اسمه حد وده اسمه حد او بمسك اي قوس منهم واقول مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني كله ده على بعضه اسمه حد وده على بعضه اسمه حد بمسك قوس واحد منهم اقول مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاول يتير الجذر كده اصبحت س ناقص مربع الحد التاني سواء كان لاثه او موجب لاه التربيع بيتير الاشاره كده اصبحت تسعه بس كده العامل الصفري هتلم العامل الصفري اصبحت دي بتساوي نهايه 1 على جذر س + 3 لما كان الس بتقول ال ت عوض عن الس ب 9 ادي كده 1 على جذر الت ب 3 ز 3 يعني كده بدس 1 على 6 يعني وهن درب على الافكار دي تاني برض ل السؤال طويل السؤال التاني بيقولك نهايه الجذر س نا الوا ناقص الاتنين على س - الخ لما الس بتقول ال خ يبقى انا بقى اي مساله هتعوض فيها تبقى تطلع صفر على الصفر ادي كده نهايه جذر س نا الوا ناقص الاتنين على س ناقص الخ لما الس بتقول لي خ اضرب بس المقام في المرافق ادي جذر س نا الوا زائد الاتنين على جذر الس نا الوا ئ الاتنين نضرب بسط في بسط مقام في مقام ادي المقام زي ما هو مضروبين ما عملتش فيهم حاجه لما كانان الس بتقول لي خه كده البسط في البسط دول المترافقان مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني ادي كده التربيع تتير الجذر واصبحت س - الوا ناقص مربع الحد التاني مربع الاتنين او سالب الثنين باربعه بس دي الناقص بتاعه القانون س - الرب س - 1 - 4 كده س - الخ س - 5 ت مع س - الخ يتفضل ديت نهايه 1 على جذر س - 1 + ال 2ن لما كانت الس بتقول لي خمسه اض عن الس بخمسه ادي واح على جذر 5 - 1 ب 4 جذر الاربعه اثنين زاد الثنين كده الناتج بربع السؤال التالث بيقول لك نهايه س + ال 1 على جذر س + 5 - ال 2 لما الس بتقول لي س-1 برض هيطلع صفر على الصفر لما تعوض ادي كده نهايه س + الوا على جذر س + الخ ناص الا 2 لما الس بتقول لسالب واح اضرب بسط مقاما في مرافق المقام بقى تضرب بس مقا مرافق الجذر اللي عندك سواء كان في البسط او في المقام جذر السز الخ ناص الاتن على جذر الس زئ الخ طبقى زاتن عشان المرافق تضرب اللي هم مش مرافقين في بعض بتحطهم عا الاول نهايه س زئ الوا مضروبه في جذر السين زائد الخ زائد الاتن المقامين بقى ما اضربهم في بعض طلعوا مترافقان مربع الحد الاول هيطير الجذر واصبحت س زائد الخ ناقص مربع الحد التاني سالب اين او الاتنين كلهم لما يتربع يبقى باربعه والسالب دي بتاعه القانون س ز الخ ناقص الرب اصبحت س ز الوا س ز الوا هطير مع س ز الوا كده اصبحت بتساوي نهايه جذر س ز الخ زائد الاتنين ماشي المقام اصبح واحد لما الس بتقوللي سالب واح هضع الس بسالب واح سالب وا ز الخمسه كده اصبحت موجب الاربعه تحت الجذر تطلع باثنين 2 + ال 2ن بتساوي الاربعه 4 على 1 طبعا فيها الاربعه السؤال الرابع جذر 3 - 2 س - جذر 2 - جذر 3 على الس لما الس بتقول الى صفر برض هيطلع صفر على الصفر نضرب في المرافق ادي نهايه جذر 3 - 2 س - جذر 3 على الس لما كانت الس بتقول الى صفر تمام تمام اضرب في المرافق بسطا ومقاما في المرافق بتغير اشاره الحد الاوسط زي ما قلتلك ادي جذر 3 ناقص 2 س + جذر 3 تحت جذر 3 ناقص 2 س ز جذر 3 طبعا المقامات هنا بقى مش مترافقان فضربهم عادي وانزله ادي نهايه س مضروبه في جذر 3 ناص 2 س زئ جذر 3 فوق بقى مترافقان مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني باخد اي قوس فيهم واشتغل عليه مربع الحد الاول هيير الجذر 3 ناقص الات س ناقص مربع الحد التاني هيطير الجذر برض يبقى 3 جمعهم كده الته ت مع سالب 3 يتفضل سالب الاتنين فوق دي اصبحت بتساوي نهايه سالب الاتنين س على الس مضروبه في جذر التربيعي ل 3 ناقص 2 س زائد جذر الت الس هتطير مع السين يفضل في البسط سالب الاتنين ادي كده اصبحت بتساوي نهايه سالب الاتنين على جذر الت ناقصات س ز جذر الت لما كان الس بتقول الا صفر عوض بقى ط عن الس بصفر سالب الاتنين على هنا 3 ناقص صفر في اي حاجه بصفر جذر الت زئ جذر دي سساوي سالب الاتنين على جذر 3 + جذر 3 زل ما بانتش جذر 3 + جذر 3 ب 2 جذر 3 2ط مع الاتنين يتفضل في البسط س-1 على جذر 3 يعني س-1 على جذر 3 خمسه بيقوللك نهايه جذر 2 س + 9 نا 3 على س تربيع + لما الس بتقول الى صفر ادي نهايه جذر 2 س + 9 ناص 3 شاف انا كبرت الجذر ده كده على س تربيع + الس لما الس بتقول الى صفر اضرب بسط المقام في المرافق بتاع البسط ادي جذر 2 س + 9 + 3 على جذر 2 س + 9 زد 3لا مش عارف هتقضي مش هتقضي بس نكتب خطوه كمان طيب ادي كده نهايه لما الس بتقول الى صفر في المقام س تربيع ئ س مضروبه في الجذر التربيعي ل 2 س + 9 ئ 3 في البسط مترافقان مربع الحد الاول هيتغير الجذر يبقى ال 2 س + الت ناقص مربع الحد التاني بتسعه ه مع بعض يفض 2 س نجيب بقى ورقه ونيجي ننقلها بس عشان المكان كده خالص ليت اخر حاجه وصلنا لها ان نهايه 2 س على خ عامل مشترك ادي في البسط نهايه 2 س لما كان س بتقول ال صفر المقدار ده خد الس عامل مشترك اصبحت س مضروبه في س ز الوا واضربها بقى في المقدار ده كله اللي هو جذر 2 س ز ت زئ 3 سيساوي ابدا بقى طير عامل الصفر اللي هي الس مع السين كده اصبحت ديت نهايه في البسط انين في المقام س ز الوا تحت جذر 2 س ز 9 ئ الت لما كان الس بتول الى صفر عوض بقى عن السين بصفر ادي ا على ص0 1 بوا مضروب فيح محط ضرب هنا جذر اي حاجه في صفر بصفر جذر الت ب 3 زائد الت كده 2 على 6 اللي هي ال3 السؤال رقم 6 بيقولك نهايه س تربيع ناقص 5 س على الجذر التربيعي ل س ز الرب ناقص لما الس بتقول 5 ادي نهايه س تربيع ناقص 5 س على جذر س زار ناص 3 لما الس بتقوللي خم برض اضرب بسط المقام في مرافق المقام المقام طبعا في المرافق ف يضرب البسط عادي ادي كده نهايه ونا الس عامل مشترك اصبحت س ناقص الخ ضرب في المقدار ده هووت اللي هو س زئ ال 4 الجذر زائد تحت ب مترافقان مربع الحد الاول هيير الجذر فيبقى س زا ال 4 ناقص مربع الحد التاني ب 9 س زئ ال 4 ناقص الت كدهب س نا الخ س ناخ هطير مع س - الخ فضل عندك في البسط نهايه ال مضروبه في الجذر س زئ الار زئ لما كانت الس بتقوللي خ اض عن الس بخ ادي خ مضروبه في جذر 5 + 4 ب 9 جذر الت ب 3 ب 6 5 في 6 ب 30 يبقى الناتج عندك 30 سؤال 7 بيقولك نهايه س تربيع ناقص س ناص 6 على جذر 5 س نا 6 ناص لما الس بتقول للت بيحول يكبرك في المساله شويه تحلل في البسط وتضرب في مرافق المقام تحت وهكذا الاول نهايه س تربيع ناقص س ناص 6 على جذر 5 س ناص 6 نا لما كان س بتقوللي ادي هنا بقى فوق تتحلل عادي وتحت ضرب في المرافق المرافق بتاع المقام جذر 5 س نا 6 المرافق جذر 5 س نا 6 كده نهايه البسط ده تتحلل س تربيع عباره عن س في س كام في كام س وطرحهم يدوك واحد 2 في 3 الاخير سالب الكبير حسب شاره الحد الاوسط التاني اعكس الكلام ده كده مضروب في المقدار ده جذر 5 س ناص 6 زئ تحت مترافقان مربع الحد الاول هر الجذر بقى 5 س نا 6 ناقص من مربع الحد التاني ب قدي كده 5 س ناقص ماشي 5 س سالب س وسالب ت سالب 15 فدي بيساوي المساله بس كبرت في الكتابه س زاتن اض في س نا الت اضرب في جذر 5 س نا 6 ز الت هو الب تاني عادي هنا بقى 5 س ناقص 15 خ الخ عامل مشترك المقدار دهوت اصبح بيساوي 5 عامل مشترك اصبح س ناق الت لما اخدت عامل مشترك شيله بقى حط خ مض في س نا طير سنا مع س نا والعمل الصفر كده طارب المقام خ والبسط القوسين دول ادي كده نهايه س زا الاتن مضروبه في جذر 5 س ناقص زئ على الخمسه لما الس بتقول الى 3ه ا س ب 3 3 + 2 بخ هتطير مع الخمسه اللي تحت هنا بقى عوض على س ب 3 جذر 3 في 5 ب 15 نا 6 زاد الته بره 15 - 6 ب 9 جذر الت 3 ئ 3 ب 6 سؤال تانيه بيقوللك نهايه الجذر 1 + الس ناقص جذر 1 نا الس على ال 2 س لما الس بتول الى صفر ادي نهايه جذر 1 + س ناص جذر 1 - س على ال 2 س لما الس بتول لصفر اضرب برض في المرافق البسط بسط لو مقام جذر 1 + الس زئ جذر وا ناص س على جذر 1 ئ الس ئ جذر 1 نا س ده المرافق غيرت الاشاره اللي هنا كانت سالب طبعا المقام ما فيهوش حاجه فضربه عادي الاول ادي نهايه ال 2 س مضروبه في اكتب المقدار ده تاني ادي الجذر واح ز س زائد جذر 1 ناق الس فوق بقى مترافقان مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني هاخد اي واشتغل عليه مربع الحد الاول هيطير الجذر التربيعي فيبقى 1 + الس ناقص مربع الحد التاني هيطير الجذر فيبقى 1 - س ولكن في سالب هيتوزع عليه لسه فدي كده اصبحت بيساوي ما توزع السالب اما توزعه ده هيبقى سالب وده يبقى موجب تضرب السالب جوه كده الموجب واحد هطير مع سالب واح موجب س وموجب س كده بال 2 س تحت على الا 2 س مضروبه في جذر 1 + ال + جذر 1 - ال س 2 س هطل مع ال 2 س وكده العمل الصفر طار ا ب تع مثلا عن السين بصفر تعود عن س بصفر دي كده بصفر ودي كده بصفر جذر طبعا في البسط واحد جذر واح بواحد زائد جذر الواحد بوا واح على الاتنين كده نص نص ت بيقولك نهايه س نا الوا على الجذر التربيعي ل 3 س ناقصات ناقص جذر س لما الس بتقول لي واحد و بقى الحت تقض المره دي ادي نهايه س - الوا على طول بقى اضرب في المرافق بسط ل مقام بضرب هنا بقى على طول في هنا المرافق اللي هو بخلي ده موجب الاشاره دي موجب يبقى جذر ال س ناقص الاتنين تحت الجذر + جذر س ده كده في البسط في المقام بقى لما تضربهم في بعض بتاخد اي قوس وتشغل عليه مربع الحد الاول الجذر يبقى س ناقصات ناص مربع الحد التاني الجذر يبقى س س ناقص الس بموجب ا س ا اول حاجه البسط س بتقوللي البسط س ناقص الوا مضروبه في جذر 3 س ناقص ال 2 زئ جذر س تحت 2 س ناص الس ب 2 س ناقص الاتن ادي كده اصبحت بيساوي نهايه البسط برض زي ما هو س ناص الوا هنا جذر 3 س ناص 2 ده الجذر الس هنا اخدت اين عامل مشترك اصبحت س نا الوا س - ا مع س نا ال وعمل الصفر ط عوض على طول بقى س بواحد ادي الجذر 3 في 1 ب 3 ناقص الاتنين + جذر الواد على تحت الاتنين جذر الوا + جذر الوا طبعا جذر الواد بواحد 1 + 1 بوا 1 + 1 ب 2 على الاتنين 2 على 2 فيها الواحد يبقى الناتج عندك بواحد 10 بيقول لك نهايه الجذر التربيعي ل س تربيع 8 ناص 3 بره على س + الواد لما الس بتقول لي سالب واح برض اضرب فوق وتحت في المرافق بس نجيب ورقه ونج ادي نهايه ال جذر التربيعي ل س تربيع ز 8 ناقص ناقص التلا على س + الوا تما الس بتقول لي سالب واح برض اضرب بسط المقام في المرافق ادي جذر س تربيع ئ 8 ئ ده المرافق جذر الس تربيع ز 8 زئ الت المقام ما فوش الشغل اكتبه ادي نهايه س زئ الواح مضروبه في جذر الس تربيع ز 8 ئ الت فوق بقى مترافقان مربع الحد الاول مربع الحد التاني باخد قوس واحد واشتغل عليه الحد ير الجذر تربيع هيير الجذر يبقى س تربيع ئ 8 ناقص مربع الحد التاني ب س تربيع + 8 - 9 ك س تربيع دول كده بسالب واح س تربيع نا الوا ممكن اشيلهم واحط ال تربيع نا الوا وابدا احلله فرق بين مربعين نهايه حلل فوق س + الوا في س - الوا تحت س + الوا مضروب في المقدار دهو اللي هو جذر س تربيع + 8 + 3 س + طول مع + واح لما الس كانت بتقول لي سالب واحد وكان عامل الصفر طار ابدا بقى عوض عن الس بسالب واح او الاول دي كانت بتساوي نهايه س - الوا تحت جذر س تربيع + 8 + 3 لما الس كان بتقول لي سالب واحد ا س بسالب واح -1 - 1 بسالب الاتنين تحت س-1 تربيع بواح 8 جذر الت ج 3 بره - ا على جذر الت ب 3 ز ت كده ب 6 كده سالب 1 11 بيقولك نهايه 1 ناقص س على 2 ناقص الجذر التربيعي ل س تربيع زئ الت لما الس كانت بتقوللي واح ادي نهايه 1 نا س على 2 ناقص الجذر التربيعي ل س تربيع زئ 3 لما كانت السين بتقول ليوا برضو بتضرب بس ومقاومه في المرافق المرافق بتغير الاشاره ادي المرافق 2 ئ جذر س تربيع ئ 3 وهنا 2 ئ جذر س تربيع ز 3 البسط عادي مش مترافقان فضربهم في بعض عادي سيبهم مضروبين كده اقواس ما تضربش يعني هتوزع ولا تعمل حاجه ادي 1 ناقص س مضروب في 2 زائد الجذر التربيعي س تربيع ز متفقان مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني مربع الحد الاول بار ناقص مربعت الجذر اصبح س تربيع زئ الت ولكن في سالب بره كده وزع السالب وشيل القوس ده ادي اصبح هنا سالب واصبح هنا سالب لما وزعت السالب اصبحت سالب س تربيع موجب الارب وسالب ت يعني كده موجب واح سالب س تربيع ز الوا في المقام لما كان السين بتقوللي واح وفي البسط ح ناقص السين وهنا 2 زائد جذر التربيعي ل س تربيع زائد طب المقدار ده ممكن اكتبه على الصوره طبعا انت عارف ان ممكن تبدل الحدود بس بنفس الاشاره ازاي ديت ممكن اقول 1 ناقص س تربيع هي هي الوا اشارته موجبه زي ما هي والس تربيع برض سالب زي ما هي بس عملتها عشان اعرف احللها بس يتحل عددي فرق بين مربعين اللي هو المقام يعني البسط زي ما هو 1 ناقص س مضروب في 2 زائد جذر الس تربيع زئ 3 تحت بقى 1 نا س تربيع عباره عن 1 ناقص س في 1 ناقص س نا هوا ناقص س لما كان الس بتقوللي واح والعامل الصفر خلاص كده تار 1 نا س فيوا زا السواد موجب وواحد سالب فرين مربعين ت عمل الصفر طار ابدا اعوض بقى عن الس بوا عادي هنا 2 ئ جذر 1 تربيع بوا ز جذر الرب على هنا 1 ز الوا 2 + جذر الرب ب 2 فكده 2 زاتن بالار على الاتن 4 على 2ن فيها الاتنين 12 نهايه جذر س + الوا ناص ال 2 جذر ناقص ناقص الوا لما الس بتقوللي تلاقي في البسط في جذر والمقام في جذر هضرب بسط ومقاما في مرافق البسط وبسط ومقاما تاني في مرافق المقام عشان خص من الجذر في البسط والجذر اللي في المقام ممكن تبقى طويله شويه بس هي فكرتها سهله هي نفس الفكره اللي انتبت عليها ولكن بس طويله بس ادي نهايه جذر الس زئ الوا ناقص الات على جذر س ناقصات ناقص الواحد برضو لما كانت الس بتقوللي 3 طبعا هتعوض هتلاقي صفر على الصفر ابدا اضرب بسط مقام في مرافق البسط وهتلاقي في المقام تاني ج اضرب بسط مقام في مرافق المقام ادي في مرافق البسط جذر س ز الواح ز النين ادي جذر س + الوا زئ الاتنين هف مرافق المقام جذر س ناقص الاتنين ئ الواحد جذر الس نات ئ الوا ما تتلخبطش بس وركز اول حاجه طبعا كل دول مضروبين في بعض الاتنين ينفع الضرب في بعض فوق ويبسطوا هو المترافقان دول مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني تتير الجذر فاصبحت س ز الوا ناقص مربع الحد التاني اللي هو ناقص والحد التاني مربعه باربعه مضروب في المقدار ده اهو اللي انا ما ضربتو ادي جذر الس ناقص الاتنين ئ الواحد في المقام ايه اللي ينفع يضربه المقدار ده اهو والمقدار الاخير لان هم دول مترافقان مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني ده كده هيطير فاصبح س ناق الاتنين وهنا ناقص والواحد تربيع بواحد مضروب في المقدار ده زي ما هو هنا فوق بقى س زئ ال 1 ناص 4 يعني س نا 3 ده كده س نا 3 وتحت س نا 2 نا الوا ب س نا 3 فدول كده هيطير مع بعض اللي هم س نا 3 هيطير س بتقول 3 كده العمل الصفر طار ابدا عوض بقى عن قيمه السين ب 3 ادي جذر 3 نااتن بوا زئ الوا على جذر 3 جذر 3 ز الوا ب 4 زئ الاتن جذر الوا بوا زا الوا كده المبسط بات هنا بقى المقام جذر الار ب 2 ز ال 2 ب 4 2 على 4 فيها النص كان الناتج عندك بنص 13 بيقوللك نهايه جذر التربيعي لل 24 نا 5 س ناقص الاتين على 3 ناقص الجذر التربيعي ل س + الخ برض في في جذر في البسط وجذر في المقام اضرب فوق اضرب الاول بسط مقاما في مرافق البسط و واضرب تاني بسط المقامه في مرافق المقام نفس الفكره اللي فاتت يعني ادي جذر ال 24 ا الار مش 24 س ماشي ال 24 بس نا ال 5 س ناقص الاتنين دي دي المساله العاديه 3 ناقص جذر الس + الخم ادي اضرب بسط المقام في مرافق البسط وبسط المقام في مرافق المقام ا العجه مرافق البسط جذر 24 ناص 5 س زي ما هي بتغير الاشاره دي بقى زائد الاتنين هي تحت جذر ال 24 نا 5 س زائد الاتن كده بقام في مرافق المقام 3 ئ جذر س ز الخ 3 زئ جذر س ز الخ اللي ينفع الضرب برض اضربه الليما مترافقان تبسط في المساله بتاعتك يعني ادي المترافقان مربع الحد الاول مربع الحد التاني الحد الاول الجد بتاعه هيطير بعد كده اصبحت ال 24 ناقص 5 سي ناقص مربع الحد التاني بار هنا المقدار ده ما بطوش تحت بقى المترافقين ده وده مربع الحد الاول بت ص مربع الحد التاني هيطير الجذر التربيعي يبقى س زا الخ ويرجع توزع السالب تاني ما تنساش مضروب في المقدار ده زي ما هو بيساوي بدا بقى ابسط برض نهايه 3 هنا 24 ناقص 4 ب 20 يعني كده 20 نا 5 س وهنا 3 ئ جذر الس + الخ تحت توزع السالب بقى دي اصبح السالب ودي اصبح كمان سالب 9 وسالب خ بموجب الاربعه يعني 4 - س وده المقدار ده زي ما هو اللي هو ده عشان ما نكتبو تاني بس وهو هو جذر 24 نا 5 س + ال 2ن هنا في عامل مشترك من 20 - 5 في عامل مشترك اللي هو الاربعه اللي هو الخمسه مش الاربعه تاخد الخمسه عامل مشترك ادي كده نهايه هنا خمس عامل مشترك اصبح 4 نا الس مضروبه في 3 ئ جذر الس + الخ في المقام 4 ناقص س س مضروبه في جذر 24 ناقص 5 س ئ الاتنين كان عامل الصفر خلاص طار لما الس بتقول الى 3ه بس انا مش عامل الصفر الس بتقول لي كام هنا ا برض ما انا مستغرب ده مش عامل صفر هي الس بتقول لار اعتذر ماخدتش بالي س تؤول 4 عشانك عامل الصفر خلاص طار عو بقى على الس ب 4 ادي الخ مضروبه في 3 ئ جذر الرب ئ الخ كده جذر الت ب 3 3 ز 3 على جذر 24 ناقص 4 في 5 ب 20 جذر 24 نا ك جذر الرب ب 2 ئ الاتن 5 في 6 على الار 5 في 6 ب 30 30 على 4 فيها 7 وص 15 على 2ن يعني ادي 30 على الارب فيها 7ب ونص كان الناتج عندك بيساوي 7 وص 14 بيقولك نهايه س نا 3 على س ناقص الجذر التربيعي ل س ز الس لما الس بتقول الى 3 عشان نجيب ورقه ونيجي كان بيقوللك نهايه س نا الت على س ناقص جذر س ز 6 لما كان س بتقول الى 3 اضرب بس مقام في المرافق س ئ جذر س ز 6 على س ئ جذر س ز البسط ك ما فيهوش حاجه اكتبه تاني ادي كده نهايه س نا 3 مضروب في س ئ جذر س ز تحت بقى مترافقان مربع الح الحد الاول ب س تربيع ناقص مربع الحد التاني هيشيل الجذر بس خليك فاكر اللي في سالب هيتوزع لما الس بتقول الى 3ه ادي فوق اهوت س - 3 مضروب في س + جذر س + الست تحت س تربيع ناق س - الست تتحلل ايوه تتحلل ده يتحلل ايه قوسين 6ح ال س في س الست السته 2 في 3 الاخير سالب الكبير حسب اشاره الحد الاوسط والتاني اعكس ده كده تحلل بقى المقدار ده طب شيل س نا 3 مع س نا 3 اصبح عندك نهايه البسط اللي هو س زائد جذر الس زئ 6 على تحت س زائد الاتنين لما كانت الس بتقول 3 ع س ب 3 بقى على طول ادي 3 زائد جذر 3 س ب 9 جذر 9 ب 3 على 3 زاتن بخ يعني كده سيساوي في الاخر 6 على الخ السؤال الخامس بقى بيقولك اذا كانت نهايه داله الس نا الخ على س نا الاتنين بتساوي الواحد لما الس كانت بتقول ثنين بيقولك حيث داله السين كثيره الحدود فاوجد نهايه داله الس لما الس بتقول الى الاتنين خ متفقين طالما النهايه اتوجدت انت عشان كنت بتجيب نهايه القيمه اي نهايه لاي داله وتلك في الاخر قيمه كنت الاول بتلاقي البسط بيساوي صفر والمقام بيساوي صفر فهنا عشان تكون النهايه موجوده لازم يكون البسط دوت كان بيساوي صفر فداله الس ناقص خه كانت بتساوي الصفر وكذلك س - ا بتساوي الصفر بس انا مش هحتاج س - ا دلوقتي في حاجه فودي خمسه خمسه باشاره مخالفه فكده داله ال بتساوي موجب خ وهنا بقى عايز ايه عايز نهايه داله الس يعني عايز نهايه الخمسه لما الس بتقول الاتنين طب نهايه الرقم نهايه الرقم هو هو نفسه ف نهايه الخمسه هي هي الخمسه دي كل الفكره كل فكرتها لما تكون النهايه موجوده بيبقى البسط بيساوي صفر والمقام بيساوي صفر السؤال رقم سته بولك نهايه داله السين على الس تربيع لما السين بتول الى صفر كانت بتساوي خ برض لما السين كانت لما الداله كانت موجوده يبقى البسط بيساوي صفر والمقام بيساوي صفر هنا على طول داله السين بتساوي صفر والس تربيع برض بيساوي الصفر والاتنين بيساوي بعض نا داله السين بتساوي الس تربيع وفي الاخر الاتنين بيساوي الصفر ماشي طب هو عايز ايه بقى عايز نهايه داله الس لما س بتقول صفر طب ما نهايه داله السين بصفر هو عايز كده نهايه الصفر لما الس كانت بتقول لي صفر طبها نهايه الصفر بصفر لا الصفر دوت رقم نهايه الرقم هو هو الرقم عايز نهايه داله الس على الس لما الس بتقول صفر لسه قال لك ان داله الس بتساوي س تربيع في الاخر بتساوي الصفر ديت نهايه الس تربيع على س التربيع هيطير مع الس يبقى هو عايز نهايه الس والس بصفر يعني نهايه الصفر برض بصفر يعني كان قيمتين بصفر برض تاني الفكره تاني كل فكرتها لما النهايه تتوجد يبقى المقام بيساوي الصفر والبسط بيساوي الصفر فهنا كده وفي الاخر الاتنين بيساوي بعض لا الاتنين بيساوي الصفر فكان داله السين عباره عن س تربيع فشان حط قمتها اللي هي س تربيع بعد كده اقسم على الس تيار التربيعي مع السين يبقى في الاخر بتساوي نهايه السين لما السين بتقول الى صفر فكده على طول عوض عن السين بصفر فيبقى كده في الاخر نهايه الصفر بصفر سؤال سبعه بيقوللك اذا كانت نهايه س تربيع ناقص ا ناوا مضروب في س نا الاال على س + الوا بيساوي الاربعه لما الس بتقول لي سالب وا طبعا طالما النهايه اتوجدت فانا برض اقدر احلل واقدر اير العامل الصفري مع العامل الصفري واجيب القيمه تمام تمام فكده بيقولك عايز قيمه ا طب ما سهله وهنا قاللك نهايه الس تربيع ناقص ا نا الوا مضروب في الس ناقص الاال على س + الواح الكلام ده كده بيساوي الاربعه لما الس كانت بتقوللي سالب واح تمام طب البص اقدر احلله ايوه يقدر يتحلل عادي خليك بقى انت بتحلل زكي ازاي ما انت اكيد لازم يطلعلك فوق العمل الصفر اللي هو س ز الوا فالتاني هتبقى س وا تاني الفكره ان ك في كام ب واطرحهم من بعض يديك ا ناقص الواحد كا في كام ب واطرحهم من بعض يديك ا ناقص الوا هو الواحد في ا وطرحهم ادوك ا ناقص الواح اكيد عندك قوس منهم ب س ز الواحد فاشار هنا استتك اللي هي موجب عشان العامل الصفر ط مع العامل الصفري ده كده فكرها عال شويه المساله ديت اني هحلل البسط ازاي الس تربيع عباره عن س في س الالف كام في كام ب واطرحهم يديك واطرحهم يدوك ا ناقص الواوا في ا ده واحد وده ا ده اكيد اشارته موجب عشان عامل الصفر طلم العامل الصفر فلما يكون الاخير سالب بيكون الكبير حسب اشاره الحد الاوسط سالب والتاني اعكس دي كده طريقه الطريقه التانيه اللي بيقول لك الكبير حسب اشاره الحد الاوسط الكبير اللي هو الاولاني ا نا الواحد فالالف هو الاكبر فالالف هو اللي سالب دول كده طريقتين الكلام ده كده بيساوي الاربعه فكده استنتجت ان س ناق الاال بيساوي الاربعه هنا قال لك الس س بتقول لي كام بتقول لي سالب واح ا س بسالب واح س-1 ناق الا بتساوي الاربعه وادي الالف هنا بالموجب هساوي سال وا ناص الاربعه كده فيخر بيساوي سالب خ دي كده قيمه الالف بسالب خ كمان بيقوللك اذا كانت نهايه س تربيع ئ الاال س + ال ب على س - الواح بتساوي الخمسه لما الس كانت بتقول لي واحد اوجد قيمه كل من ا وب برض لما الس بتقول لي را والنهايه موجوده يبقى البسط بيساوي الصفر وبرده المقام بيساوي الصفر ادي اول حاجه كده البسط بيساوي الصفر واعوض عن قيمه ال بواحد س تربيع زئ الاال س زئ ال ب الس بواحد ادي واحد زائد الالف زائد ال ب الكلام ده كده بيساوي الصفر لان البسط بيساوي صفر لما النهايه تكون موجوده هنا بقى ودي لالف باشاره مخالفه والواحد باشاره مخالفه عشان تخلي الب في طرف لوحدها وممكن ترجع ترجع تعوض بال ب هنا عشان تبض ايه تحلل وانت عارف ان البسط بيساوي صفر والمقام بيساوي الصفر زي ما قلت لك كده قيمه ال ب بتساوي سالب الال ناقص الواحد لما راحوا باشاره مخالفه هنا بقى كان بيقول لك نهايه ال تربيع + الا س + ال ب ال ب اللي هنا بسالب ا نا الوا على س - الوا لما كانت الس س بتقول لواحد والنهايه كان في الاخر بتساوي خمسه طب فوق ممكن اعملها تحليل بالتقسيم اه ممكن اقسمها ازاي اخد س تربيع مع السالب واح في قوس واخد الا س ناقص الالف مع بعضها ت التحليل بالتقسيم على س ناقص الواحد والكلام ده كله بيساوي في الاخر خم هنا بقى اتحلل الفرق بين مربعين وخد الالف عامل مشترك ادي كده اصبحت س نا الوا مضروب في س + الوا ز الا عامل مشترك فكده س نا الوا في المقام س نا الوا الكلام ده كله بيساوي خ خ س نا من فوق عامل مشترك ناقص الواد عامل مشترك هنا اصبح س + الواح + الال على س - الوا الكلام ده كده بيساوي خمسه ركز تاني بعد ما عملت فوق تحليل واخدت عامل مشترك خدت س - الواح تاني عامل مشترك هنا لما اخدتها يتفضل س + الوا ونا لما اخدتها يتفضل موجب ا س + الوا + الاال على س - الوا كده العامل الصفر طار هنا كان قال لك الس بتقول لي كام رقم مانيه الس بتقول لي واحد اه عوض بقى كده عن الس بواح ادي 1 زائد الوا بات كده 2 زائد الالف سيساوي 5 وادي اين باشاره مخالفه فالالف بيساوي 5 ناقص الاتن فيها الت كده الاف ب 3 وعايز ا وب تب ماشي انا عندي علاقه بين ال ب والاف عوض كده عن الالف ب 3 ادي ال ب بيساوي سالب ا يعني سالب ت ناقص الوا يعني كده بسالب الاربعه كده ال ب بسالب الاربعه والالف بموجب ت الاف ب 3 و سب الاربعه تسعه بيقوللك الربط بالتجاره بقى بيقوللي وجدت او وجدت شركه انها لو انفقت س من الجنيهات للدعايه لمنتجاتها او الدعايه المنتجه بيقولك فان ربحها يعطى بالعلاقه ديت داله الس بتساوي 02 س تربيع زائد ال 40 س ئ ال 150 بيقوللك اوجد مقدار ربح الشركه عندما يقترب يعني بيقول انفاقها على الدعايه من 100 جنيه ادي هنا نهايه يعني عايز نهايه عن الاقتراب لان هنا عندما يقترب نهايه الداله اللي هي هنا 0.2 س تربيع زئ ال 40 س ئ 150 لما الس بتقول الى 100 عوض على طول عن الس ب 100 ادي بعوض عن الس ب 100 عادي ادي 2 في 100 تربيع ادي 02 مضروبه في تربيع زائد 40 في س هنا س ب 100 40 في 100 ب 4000 ئد ال 150 يطلع لك 6150 ده القيمه اللي المفروض ايه الربح اللي هيعود لما ينفكوا 100 جنيه جنيه بس والمساله طبعا مباشره بس ايه عايز بس انك تبقى عارف ان لما تترجم المساله لنهايه نهايه الداله لما ينفقوا 100 جنيه الربح هيكون بكام بس ققول لك اذا كان داله اذا كان د داله تحقق ان س مضروبه في د س زوا بيساوي داله الس زائد س تربيع بيقولك بقى فيان نهايه داله السين لما الس تقترب من الواحد او لما الس تؤول الى واحد اول حاجه مديك اول محط لازم تستفاد منه اللي هو بيقولك ان السين مضروبه في د س زائد الواحد الكلام ده كده بيساوي د س زائد الس تربيع وزع السين على القوس كده س مضروبه في دد س زائد س فيوا س هنا بيساوي د الس زائد الس تربيع هات دله الس هنا باشاره مخالفه وهات الس هنا باشاره مخالفه عشان يبقى جمعت شكل بعضه مع بعضه ادي كده س مضروبه في داله الس ناقص داله ال الكلام ده كده بيساوي الس تربيع زي ما هي دي تروح هناك باشاره سالب يبقى سالب س هنا خد داله الس عامل مشترك هنا بقى لما اخدتها يتفضل س هي لما اخدتها يتفضل سالب واحد هناخد الس عامل مشترك لما س ب س تربيع يبقى بتفضل س نا الوا يتفضل المقدار كله س - الواح عايز اخلي داله الس لوحدها اقسم في الطرفين على س - الوا على س - الوا كده داله ال بيساوي ال س مضروبه في س - الوا على س - الوا طبعا القوس ده هيير مع القوس دوت كده استنتج ان داله ال بيساوي الس دي كده اهم حاجه انا طلعتها هو كان طب هو كان طالب نهايه داله الس لما الس بتول الى واحد ادي نهايه داله الس لما الس تقترب من واحد طب ما انت عارف ان داله الس بتساوي الس يعني هو عايز نهايه ال لما س تقترب من واحد طب معوض عن الس بقيمتها يعني هو كده عايز نهايه الواحد ونهايه الواحد بيساوي واحد لان نهايه العدد هو هو نفسه دي كانت اول مساله في المتفوقين الناتج بواحد السؤال التاني بيقوللك اذا كان اذا كانت نهايه جذر م س + ك ناقص 3 على الس بيساوي الثنين لما الس كانت بتقول الى صفر بيقول لك فان المي على ك بتساوي ايه اول حاجه هنا مديك نهايه واتوجعت فت اكيد تستنتج ان البسط بيساوي الصفر والمقام بيساوي الصفر ادي كان بيقول لك نهايه جذر الم س + ك ناقص 3 على الس لما كانت الس بتول الى صفر القيمه دي في حالها كانت بتساوي الاتنين و كده استنتج ان البسط بيساوي الصفر والمقام بيساوي الصفر اول حاجه اشتغل على البسط الاولب كده ارجع اشتغل ايه وعوض اللي هي يطلع معاك عوض بيه انت كده اول حاجه قت البسط بيساوي الصفر ادي كده الجذر التربيعي لمي س ئ ك طبعا لما اساويه بالصفر وادي باشاره مخالفه الثلاثه باشاره مخالفه يبقى بتساوي التلاته المقدار ده بيساوي الصفر وادي سال ته باشاره مخالفه ف كده اصبح جذر الم س زئ ك بيساوي التلا هقوله طبعا بتربيع الطرفين ادي كده المي س عشان تطير من الجذر الم س زئ ك بيساوي 3 تربيع بت عوض بقى عن السين بصفر لا قلتلك البسط بيساوي الصفر والمقام بيساوي صفر لما تكون الس بتساوي الرقم اللي هي بتقول اليه فكده عض على الس بصفر صفر في اي حاجه بصفر فالك بتساوي ت استنتجت ان ال ك بتساوي الت دي كده اول قيمه قدرت اوصل لها طب ماشي عوض عن ال ك ب 9 ادي كده جذر الم س ئ الت ناقص 3 على الس طبعا دي كانت النهايه لما الس كانت بتقول ل الصفر هنا لاحظت ان في عندي بقى جذر تربيعي في البسط وفي عندي جذر تربيعي ف كنت بضرب في المرافق لما اجي احل المسائل من النوع ده بضرب في المرافق بسطا ومقاما ادي جذر الم س ئ الت ئ 3 على جذر م س + 9 + 3 بضرب بسطا ومقاما طبعا هنا في البسط اقدر اشتغل عليهم لكن في المقام اضربهم اكتبهم زي ما هم ادي س مضروبه في جذر الم س + 9 ئ 3 في البسط مربع الحد الاول في م س + الت ناقص مربع الحد التاني اللي هو هنا ناقص التس كنت لما اجي اضرب مترافقان كنت ب قوس واحد واشتغل عليه اي واحد فيهم مش هتفرق و مربع الحد الاول هيير الجذر التربيعي ناقص دي اشاره القانون مربع الحد التاني ايا كان سالب او موجب التربيع هيير الاشاره ف موجب ت مع سالب ت يفضل في البسط م س ادي كده نهايه المي س على الس مضروبه في جذر المي س ز ت ز 3 لما جت الس بتقول صف طيب ال السط مع الس يتفضل عندك بقى ع عن الس بصفر كده اصبح م على عوض عن س بصفر م في صفر بصف جذر الت ب 3 ز 3 الكلام طبعا النهايه كلها كان بتساوي كام في الاول كان بتساوي انين ده معط في المساله كان بتساوي الاتنين كده مقامها واح م فيوا بتساوي 100 2 في 6 دول كده ب 6 2 في 6 ب 12 م ب 12 والك ب 9 وانا كان عايز م على ك صح طب انت جبت المي ب 12 والك ب 9 ادي 12 على الت على 3 فيها الاربعه على 3 فيها التلا كده بتساوي الاربعه على 3 لو عندك الاختيار رقم د ودي كانت فكره المساله كل فكرتها تاني بسرعه اللي لما تكون النهايه موجوده بخد البسط سساوي بالصفر والمقام بيساوي الصفر مش هستفاد بحته المقام بيساوي الصفر هستفاد ان البسط بيساوي الصفر لان انا اقدر الاول اجيب ك بعد ما اجيب ال اعوض بيها وابسط في النهايه بحت لو فيها جذر بضرب في المرافق وهكذا او لو فيها مثلا تحليل ومش يز تحلل بعمل قسمه مطوله في كذا سيناريو للحل مهم بالبساطه في الاخر لما جبت قيمه المين ب 12 قسمتهم على بعض جبت المقلوب السؤال رقم تلاه بيقوللك اذا كان نهايه ا داله س ناقص الخ ه س لما السين بتقول الى م بتساوي 10 وبيقولك برضو نهايه داله السين زائد اله س لما السين بتقول الى م بتساوي س بيقوللك ان نهايه داله الس على اله س لما الس بتقول الى م بتساوي ايه كل الفكره هنا انك ممكن توزع النهايه ديت يعني ايه يعني نهايه المجموع الجبري او سواء بتطرح او بتجمع نهايه المجموع الجبري بتساوي المجموع الجبري للنهايه تاني حته ديت و هنا مديك نهايه 2 داله س نا 5 ه س لما س بتقول انا هوزع النهايه عادي هكتب نهايه 2 داله الس لما الس بتقول الى 100 طبعا عارف لما في رقم قدام الداله بيطلع بره نهايه داله السين والاتنين بره كده لما السين كانت بتقوللي م طبعا ناقص الخم بره كده نهايه اله س لما كان الس بتول الى م الكلام ده كله في الاخر بيساوي الع زي ما هو قاللي تاني حاجه تحت بقى برض وزع عادي بقى نها لما الس بتقول الى م داله السين لما السين بتقوللي 100 زائد نهايه اله س لما الس بتقول ال م الكلام ده كله كان بيساوي س اول واحده بيساوي 10 وتاني واحده سساوي س انا عملت ايه بس د وزعت النهايه طبعا في رقم بيطلع قدام النهايه قدام ادي الخم برض طلعتها قدام يبقى خ نهايه هي س بت وهكذا ابدا دول معادلتين ابدا اشتغل معاهم دي معادله واحد ودي معادله ا عايز اجمعهم مع بعض بالتعويض او بالحسب زي ما كنت بتحل المعادلات فهنا اسهل بالحذف انضرب المعادله التانيه لو ضربتها في خمسه دي هتبقى سالب خ ودي هتبقى موجب خس اجمعهم مع بعض هيطير اضرب المعادله كلها اللي تحت دي في خه 5 في 6 ب 30 ضربت كل اطراف المعادله كلها في خمسه هقول بالجمع بقى دول هيطولوا مع بعض انين انين نهايه داله الس وخمسه نهايه داله الس بسبعه نهايه داله الس لما الس بتقول الى 100 ال ده كده بيساوي 30 و10 ب 40 طسم على السبعه في الطرفين ادي على السبعه يعني كده نهايه داله الس لما س بتقول الى م بتساوي 40 على السب تب عايز اعوض في اي معادله من دول عشان اقدر اجيب نهايه اله س بس ل مش هتقضي برضو هعوض عن في اي معادله بس د مش هتقضي نجيب ورقه ونيجي نكمل الفكره ادي مثلا عايز تعوض في اول معادله عادي عايز تعوض في المعادله قبل ما تضرب في خمسه عادي عايز تعوض في المعادله بعد ما ضربت في خمسه برض عادي مثلا عايزك تعرف المعادله دي قبل ما اضربها في خمسه اللي هي كانت بتقول الاسهل يعني نهايه داله الس لما الس كانت بتقول الى م زائد نهايه اله س لما الس كانت بتقول الى م بتساوي السته ده قبل ما اضربها في خمسه دي المعادله بتاعتك لحظ بس الورقه تمام انت عندك نهايه داله الس لما الس بتقول ال م طلعتها ب 40 على 7 ادي كده 40 على 7 زائد نهايه اله س لما الس كانت بتقول الى م الكلام ده كده بيساوي الست وادي باشاره مخالفه كده نهايه اله س لما الس بتقول الى م بتساوي 6 نا 40 على 7 6 ناقص 40 على 7 بتساوي 2 على 7ك نهايه اله س لما س بتقول بتساوي 2 على الس ط في الاخر ايه اصلا كان المطلوب المطلوب هنا كان عايز نهايه داله الس على اله س لما الس بتقول ال 100 طب نهايه داله الس على اله س لما الس كان بتول الى م طب ما ديت ممكن اكتتبها على صوره تانيه اللي هي برض بتوزع النهايه على الكسر عادي فك دي نهايه د الس على نهايه اله س انت عندك نهايه داله الس لسه جايبها ب 40 على 7 على نهايه ال ه س جايبها ب 2 على 7ب مع السبعه يفضل 40 على ال 2 ب 20 ط ممكن تكتبها على الاله 40 على 7 على 2 على 7 ادي 40 على السب على 2 على 7 سساوي في اخر 20 اربعه بيقوللك اذا كانت ق س داله داله بيقوللك وكانت نهايه ال ق س - 8 على س - الاتنين لما الس بتقول ال الاثنين بتساوي السبعه بقوللك في ان نهايه 2 س تربيع نا ق س على س - الاتنين لما الس بتول الى الاثنين خليك فاكر ان لازم استفد بال المعطى دوت فانا هحاول اغير حاجه في المساله ديت علشان اوصل للمعطي طبعا هنا كل لازم اعمله ان انا هنا اضيف مانيه واطرح مانيه لازم اضيف الرقم اللي هنا واطرحه عشان اقدر اوصل للصوره دي استفاد بالمحطه اللي انا عوض عن قيمته بسبعه دي الفكره اللي انت المفروض ايه تتجهه ادي هنا نهايه الاتنين س تربيع ناقص ال ق س هتضيف 8 وتطرح 8 عادي انت كده ماعملتش حاجه اللي ضفته طرحته على الس ناقص الاتنين لما السين بتول الى الاتنين طبعا هنا بقى فوق هتقسم عشان تبدا شكل بعض يشتغلوا مع بعض طبعا ده رقم مربع و لازم اخد رقم مربع بالسالب عشان احلل تحليل فرق بين مربعين فرق يعني يعني اشاره بينهم بالسالب فدي كده نهايه الاتنين س تربيع ناقص 8 على س ناقص الاتنين لما السين بتقول على الاتنين ناقص نهايه ال ق س ناقص 8 على الس ناقص الاتنين لما السين بتقول الاتنين واحد يقوللي انت ازا اللي انت عملته ده ازاي خليت دي سالب ودي اصلا كت سالب خليتها موجب بقوللك انا اخدت السالب بره عامل مشترك من الاتنين دول كده خدت السالب عامل مشترك هنا اخدت السالب و اخدت السالب خلى الموجب سالب حتى لو انت جيت وزعت السالب تاني هتبقى دي سالب هتبقى ديت موجب فهي هي هنا بقى اتحل الفرق بين مربعين عادي بس الاتنين عامل مشترك ادي نهايه خدت الات عامل مشترك ده كده اصبح بعدد عامل مشترك اصبحت س تربيع ناقص الار تحل فرق بين مربعين س ناقص الاتن اضرب في س زا الاتن على س ناقص الاتنين لما الس كقول الاتنين طبعا ناقص نهايه ادي ق س ناقص على س ناقصات لما السكه بتقول الى الاتنين هنا التيار العامل الصفري مع العامل الصفري اصبحت نهايه انين مضروبه في س زا الاتنين لما السك بتقولها الاتنين ناقص طبعا انت عارف المقدار ده عشان مكتبوش تاني هو ده المعطى بالنسبه لك ده المعطى نهايه ق س نا 8 على س نااتن لما الس بت الاتنين مقدار كله بيساوي السبعه هقدر اشيله واحط قيمته اللي هو سبعه وده عوض خلاص بقى تعويض مباشر كده اصبح بيساوي 2 مضروبه في 2 + ا ب 4 يعني 2 في 4 ب 8 ص سب دي ك ب 8 ناص س يعني ك في الاخر بواحد السؤال التاني بيقولك اوجد كلا مما ياتي عايز نهايه س تربيع ناق 4 س نا ال 5 على س تربيع ناص 6 س زخ الكل تربيع لما الس بتقول الى خ هنا كل فكرتها انك هتلعب عادي تحت الجذر وفي الاخر تحت التربيع وفي الاخر تخلي كله متربع عادي ادي نهايه س تربيع ناص 4 س ناص الخ على س تربيع زائد 6 س عفوا ناقص 6 س زائد الخ تربيع لما الس كانت بتقوللي 5 عادي البسط يتحلل مقام يتحلل وعمل الصفر يطير وفي الاخر تربع كل حاجه ادي نهايه فوق تحلل عادي قوسين س تربيع تحل الى س في س كام في كام بخمسه واطرحهم الدوك 4 1 في 5 الاخير سالب الكبير حسب شه الحد الاوسط سالب والتاني اعكس على تحت س تربيع تح الى س في س كام في كام بخمسه واجمعهم يدوك سته 1 في 5 برض الاخير موجب الاتنين حسب شاره الحد الاوسط سوالب فكده العمل الصفر طبعا لما السكه بتقول لخمسه كان العمل الصفر س - خ طار طبعا الكل تربيع خلاص كده دي اصبحت بيساوي نهايه س + الوا على س ناص الوا كل تربيع لما الس كانت بتقول ل خم اض بقى اع على س بخم دي كده بيساوي ادي 5 ز الوا على 5 - الواد الكل تربيع في البسط 6 والمقام اعه الكل تربيع 6 على 4 لو اختصرتها هنا على الاتنين فييها 2 على 2ن فيها يعني كده 3 على الاتنين الكل تربيع توزع التربيع قد على الكسر او ممكن تكتبها الاله 3 على الاتن الكل تربيع عباره عن ت على الار كان عن 9 على 4 صح ونجيب ورقه ونيجي نشوف السؤال اللي معان بعد كده السؤال التاني بيقولك نهايه الجذر التربيعي ل س تربيع ئ 2 س نا 3 على س تربيع نا س لما الس بتول الى واحد ادي نهايه الجذر التربيعي ل س تربيع زائد الات س نا 3 على س تربيع ناقص الس لما كانت الس بتقول الى واحد طبعا كل الفكره برض ان هتشتغل طبيع خالص تحت الجذر التربيعي وفي الاخر بتاخد الجذر التربيعي للناتج المهم في البسط هنا هيتحل الحلل عادي قوسين وتحت خد الس عامل مشترك اصبحت س نا 1 س بتقول الى واح ك الس تربيع عباره عن س في س كا في كام ب 3ه واطرحهم ديك 2 1 في 3 الاخير سالب الكبير ح اشاره الحد الاوسط موجب والتاني اعكس كده س نا مع س - 1 كده اصبح نهايه جذر الس زا الت على الس لما كان الس بتقول الى واحد عوض عن الس بواحد خلاص عادي ادي جذر 1 ئ ب 4 على الواحد يعني جذر الاربعه اللي هي في الاخر باتنين بس اشتغل عادي تحت الجذر تربيع ما فيهاش حاجه يعني دي كده ب على ا دي كده باتنين لاثه بيقول لك نهايه س تربيع نا 2ن على س تربيع + جذر 2 س نا الرب لما الس بتقول الى جذر 2ن تبقى فيها فكره ع شويه انك تبقى فاهم لما تيجي تحلل الرقم ممكن تحلله جذر في جذره ازاي انت عارف الاتنين ديت لما اجي احللها عباره عن جذر الاثنين في جذر 2 لان انت عارف ان جذر 2 في جذر 2 في الاخر باتنين جذر تربيعي في نفس يديك اللي تحت الجذر اهو بالاله جذر ا في جذر ا تديك ا يعني اي رقم ماينفعش يحلله مثلا زي الرب ا في ا وهو ماينفعش تحلل بالطريقه دي ممكن اعمله جذر في جذر حتى هنا عملها جذر ا عشان اجي برض احلل واخد بالك تمام فاجي بقى احلل وركز معادي كل فكرتها تحليل وفكرتها عاليه شويه ادي نهايه س تربيع ناقص ال 2 على س تربيع ئ جذر 2 س بس الس بره الجذر ناقص الاربعه لما الس بتقول ل جذر الاتنين طبعا ك ده هتعود يطلع صفر على الصفر ماشي ابدا بقى اشتغل في مسالتك البسط يتحلل عادي الس تحلل الى س في س بقى الاتنين هتحل لجذر 2 في جذر الاتنين زي ما قلتلك حاجه اللي مالهاش جذر تربيعي بعملها جذر 2 في جذر 2 واحد سالب وواحد موجب عشان ده فرق بين مربعين لما الس بتقول ل جذر الاتنين تحت برض يتحلل س تربيع تحلل ال س في س كام في كام باربعه واطرحهم دي الجذر الثنين ركز جاب طبعا الك رقم ده ماينفع ماينفعش تحلل وهنا في جذر لازم تعملها بايه بقى بالجذور برض يعني مثلا قلت جذر 2 في 2 جذر 2 ده هيديك اربعه ايوه واما اطرحه يدي ال جذر الثنين ايوه جرب كده 2 فيوا بضرب الارقام في عضال الاول 2 في 1 باتنين جذر 2 في جذر 2 بنين 2 في 2 ب 4 فعلا لما ضربتهم ادك اربعه وما طرحتهم ادك الحد الاوسط اللي هو جذر الثنين يبقى التحليل بتاعي صح ادي ديت جذر الاتنين ودي 2 جذر الاتنين الاخير سالب الكبير حسب شه الحد الاوسط موجب والتاني اعكس سالب كده العمل الصفر تم مع العمل الصفري وخلاص كده عوض عن السين باتنين ودي كده نهايه س زئ جذر 2 على س ز 2 جذر 2ن لما الس بتول الى جذر 2ن جذر 2 على طول ادي جذر 2 ز جذر 2ن على جذر 2 ز 2 جذر 2 ادي كده 3 جذر 2 فوق عفوا 2 جذر 2ن والمقام 3 جذر 2 جذر مع جذر 2ن يفضل 2 على 3 كده الناتج عندك ا على 3 2 على 3 السؤال الرابع بيقول لك نهايه 5 س 5 س اس سالب 3 + 2 س اس س-1 - 7 على 3 س اس سال ا + س اس سالث ناقص الاربعه لما س بتول الى واحد طبعا هنا عندك كل في البسط والمقام كل الاسس سوالب هضطر اضرب في اكبر اس سالب ولكن هضربه برقم اس موجب ازاي هنا اكبر متغير عندي في الرقم م ليش دعوه بالاشاره س اس سالب 3 هضرب كله في س اس موجب 3 عشان اتخلص منه تتخلص من اي رقم اقل منه اسه بالسالب يعني لما اضرب في اكبر اس موجب هيتخلي من اي اس سالب تحته سواء قده او اقل منه ماشي نكتب بس مساله واما نحل هتفهم اكتر ادي نهايه 5 س اس سالب 3 زئ 2 س اس سال وا ناص 7 على س اس سالب ا زائد س اس سالب ت ناصار لما السين بتقول ال اضرب هنا في اكبر رقم عندك اللي هو س اس سال تضرب فيه بالموجب بس طبعا لاحظت لما اضرب دي في س اس ت كله هيبقى قل اس ف تضرب ودي بالسالب عايز اخليها بالموجب فخليها اضرب على طول ايه في سالب س اس تضرب بسطا ومقاما في سالب س اس ت ابدا اضرب ادي نهايه س س اس سال خ س اس اول حاجه الاسس بعضها لان مضرب اس متشابه بجمع اسس س اس سالب ت زئ س اس صفر حاجه اس صف بوا 1 في 5 بخ وكن هنا في سالب سالب خ تاني سالب س تكعيب في ا س اس سالوا سالب في الاتنين بسالب الاتنين س اسث في س اس سالوا كده ب س اس ا سالب في سالب بموجب سبعه 7 في س اسث في س اسث في المقام سالب س سالب في موجب بك بسالب 3 س اس 3 في س اس سال ا كده ب س سال س في موجب بسالب س اسث في س اسث يبقى كده بواحد كده سالب واح سالب الارب في سال س تكعيب بموجب ال 4 س تكعيب ابدا ارتب برض مسالتك ادي كده نهايه ال س تكعيب ناقص ال 2 س تربيع ناقص الخ على ال 4 س تكعيب نا 3 س ناقص الواحد هنا بقى ولا البسط ينفع يتحلل و المقام ينفع يتحلل فانت تعملهم قسمه مطوله ت مساله غوله شويه بس ركز اسمها مطوله البسط اسمها مطوله والمقام اسمها مطوله ادي اول حاجه البسط طبعا هنا لما كانت السين بتقول الى واحد كنت باخد هنا العمل الصفري اللي هو الس ناقص الرقم اللي بتقول ايه والمقدار اللي انا عايز احلله بكتبه هنا وفي هنا الخانه الفاضيه اللي بعد س تربي مف س مش موجوده بسيب لها خانه فاضيه ناقص الخ اقسم بعد كده اضرب بعد كده غير اشك واجمع زي ما اتعودنا نحل في المقال واختر 7 س تكعيب على السك ب 7 س تربيع اضرب 7 س تربيع في الس ب 7 س اس 3 7 س تربيع في سالوا بسالب س س تربيع غير اشاراتك واح سالب واحده موجب واجمع على طول دول كده طاروا سال ا س تربيع وموجب 7 س تربيع وموجب خ س تربيع مافيش قم للس فخلاص يبقى كده ناقص الخم ابدا يقسم 5 س تربيع على الس بموجب خ س اضرب 5 س في الس بموجب خ س تربيع 5 س في سال وا سب 5 س ابدا اجمع غير اشارتك الاول دي خليها سالب ودي خليها موجب واجمع دول كده طاروا موجب 5 س زي ما هي مافيش زيها ناقص الخم اقسم 5 س على الس ك بموجب خ اضرب 5 س 5 في س ب 5 س 5 في سالوا بسالب خ غير اشاراتك واجمع كده اصفرت فيبقى القسه بتاعتك صح كنت باخد المقدار اللي طلعلي بضربه في العمل الصفري واحطه مكان اللي انا كنت واخده يعني احطه في البسط ادي كده نهايه العمل الصفر اللي هو س ناقص الوا اضربه في 7 س تربيع زائد الخ س زائد الخ على المقام برضو يتعمل اسمه مطوله المكان ده هيقضي ولا مش هيقضي ماشي لو ما قضش نكتبه في ورقه تانيه مهم اهو والعمل الصفر برض اللي هو س ناقص الوا مج عايز احلله هنا اللي هو المقام ادي 4 س تكعيب ما فيش خ س تربيع نا 3 س نا الوا 4 س تكعيب على س ب 4 س تربيع اضرب 4 س تربيع في س ب 4 س اس 3 4 س تربيع في سالب واح بسالب 4 س تربيع غير اشاراتك خلي حده سالب وواحده موجب او غير الاشارات بقى عموما كده دول راحه هنا مافيش مع ال 4 س تربيع بقى 4 س تربيع نا 3 س نا الوا واح اقسم 4 س تربيع على س بموجب ال 4 س اضرب 4 س في س بال 4 س تربيع 4 س في سالوا بسالب س غير اشاراتك واجمع موجب 4 س وسالب 3 س كده ب موجب س ناقص الواحد اقسم س على س فيها الواحد اضرب ادي س ناقص الواحد غير اشاراتك واجمع اديتك في الاخر صفر كده يبقى القسمه بتاعتك صح اخد الرقم اللي تلاقي دهوت او الناتج اضربه في العامل الصفر واحطه في المقام مكانه ماش في مكان في الورقه هنجيب ورقه ونيجي نكمل ق هنا كان عندك اصلا اهو البسط انت كنت كاتبه اللي هو العامل الصفري اللي هو س نا الوا مضروب في اللي هو ر الورق 7 س تربيع ئ ال 5 س ئ الخ على المقام نكس نطلعه بقى اللي هو برض العامل الصفر اللي هو س نا الوا مضروب في ال 4 س تربيع ئ ال 4 س + الوا لما السين كانت بتقول للواحد هطل الصفر مع عامل الصفر وتعوض خلاص عن السين كده بواحد ادي عندك في البسط طبعا س بوا 7 في 1 ب 7 زائد 5 في 1 ب 5 زئ الخ على تحت 4 في 1 ب 4 ئ 4 في 1 ب 4 زئ الوا 5 وخ 10 و7 17 على 4 و4 8 ووا ت فير 17 على 9 الناتج بتاعك 5 بيقولك نهايه ظا تربيع س ناص 2 ظا س نا الت على ظا تربيع س ناقص 4 ظا س ز لما الس بتقول لما ظا س بتقول ال طب ما تخدش خالص دي مساله عاديه خالص وتحليل عادي برض خالص بس الفكره بدل ما س كان المجهول بتاعك س خليه لك ظا س بس ادي نهايه ظ تربيع س ناقص 2 ظا س ناص 3 على تحت ظا تربيع س ناص الرب ظا س ئ 3 لما جت الظا س بتقول لي 3ه فوق حل العادي في البسط ظ تربيع س تحلل الى ظا س والظا س اللاه كام في كام ب 3ه واجمع واطرحهم ودوك 2 1 في 3 الاخير سالب الكبير حسب شاره الحد الاوسط والتاني اعكس برض المقام يتحلل عادي ظا تربيع س تحلل الى الظا س والى الظا س كام في كام بثلاثه وجمعهم يديك 4 1 في 3 الاخير موجب الاتنين حسب اشاره الحد الاوسط سوالب هنا عامل الصفر ظا س ناقص هيطير مع بعض كده عامل الصفر طار ابدا اعوض عادي عن الظا س يعني عفوا كان الظا س ع ابدا عوض عنه ب 3ه ا ظا س ب 3 زئ الواح على ظا س ب 3 ناقص الاتنين ناقص الواحد ز الوا ب 4 3 ناص الوا باتنين 4 الاتنين فيها الاتنين وده كده الناتج بتاعك انا ماله نفس فكره التحلل العاديه بس بدل الس حطلك الظا بس كده ما فيهاش اي فكره يعني ست بيقوللك نهايه جتا تربيع س نا نا 5 جتا س + ال 4 على ج تربيع س لما س بتول ال صفر دي فيها ايه حته تكه كده تراكمي من اولى ثانوي او بتالي من اعدادي كمان ثه اعدادي ادي نهايه جتا تربيع س نا 5 جتا س + ال 4 على الجا تربيع س لما كانت الس بتقول ليصفر طبعا هتعوض صفر على الصفر برده المهم البسط عندك يتحل العاد لكن المقام دوت اعمل في ايه انت كان عندك متطابقه مثلثيه من اولى ثانوي الترم التاني وكان عندك الترم الاول وكانت عندك برض الثالثه اعدادي ديت معاك اساسيه اي حساب مثلثات كانت بتقوللك ايه ان جا تربيع س ئ جتا تربيع ص الكلام ده كده كله بيساوي الواحد دي كانت اهم حاجه اصلا تختها بحساب المثلثات جا تربيع س + جا تربيع س بيساوي واح فانا هنا لما يقوللي جا تربيع س مق اشاره مخالفه فالجا تربيع س سساوي 1 ناقص جتا تربيع س بس فا شيل قيمتها واحط 1 نا جتا تربيع س ادي نهايه البسط يتحلل عادي ز بس الخط معوج البسط يتحلل عادي الجتا تربيع س عباره عن جتا س في جتا س الاربعه 1 في 4 واجمعهم ديك خمسه الاخير موجب الاتن حسب اشاره الحد الاصل تساوا تحت بقى 1 نا جتا تربيع س طبعا خد الس عامل مشترك ده اصبح جتا تربيع س ناقص الواحد هي هي لما توزع السالب نفس الاشارات عادي دي كانت سالب اصبحت اشارتها موجب ودي كانت موجب واصبحت اشارتها سالب طبعا بقى هنا السالب زي ما هو اهوت وده يتحلل فرق بين مربعين جتا س ناص الوا وجتا س ئ الواحد واحده موجب وواحده سالب عادي طبعا القوس دهير مع القوس ده لما كان س بتقول الى صفر كان اعمل الصفر طار ابدا بقعد عن الس بصفر كده في الاخر بتساوي نهايه جتا س نا ال 4 على جتا س + ال 1 لما كان الس بتقول لي صفر ولكن كان في هنا كده سالب اتذكر ان الكوزين صفر بواحد كوزين صفر بواحد فكده صفر بواح ناقص الارب على كوزين صفر بوا زئ الواحد بس في هنا سالب 1 نا الرب بسالب 3 1 + 1 باتنين في سالب يا ك سالب الاتنين السالب مع السالب بفضل فيخ 3 على الاتنين كان الناتج ب 3 على الاتنين خض مسالتين خلاص بيقوللك سبعه بيقولك نهايه جذر تكعيبي ل س ناقص الاتنين مضروب في جذر تكعيبي ل س تربيع زائد ان الجذر التكعيبي لل س زائد الاربعه على س تربيع ناقص 64 لما س ناقص الاربعه بحالها بتقول الاربعه طبعا هنا برض فكرتها خبيثه شويه انك تتخد شكل المساله وتفضل بقى توزع وتعمل وتلعب منك على الفاضي وهنا بس عايز ارجعك خطوه لورا اللي هي طبعا على طول طول عمره كان بيديك الحاجه وتحللها زي كده مثلا زي كده هناديك حاجه متحلله وانت محتاج ترجعها لاصلها ازاي هنا باين التحليل فرق بين مكعبين ان دوت سالب وده ك جذر تكعيبي ودي كان ليها جذر تكعيبي واخد لها الجذر التكعيبي اقدر اقوللك ان انا ممكن اجيب الوره الاصليه بقى عايز ايه واحد يكون فاهم تحليل قوي بقى عشان يقدر يرجع بالصوره لورا فهنا بقى انا لو محتاج ارجع بالصوره لورا انا لما كنت باجي احلل الفرق بين مكعبين او مجموع مكعبين عادي كنت واض الجذر التكعيبي الحد الاول يعني هنا اقدر استنج الحد الاول كان س عشان لما اخدله الجذر التكعيبي ما كانش له فبقى جذر تكعيبي لس والاشاره زي ما هي الجذر الاتنين كانت كام كانت مانيه عشان خد لها الجذر التكعيبي هل ده ممكن احلله فرق بين مكعبين ايوه بخد الجذر التكعيبي الحد الاول جذر التع لل س هي الجذر التكعيبي للس و الجذر التكعيبي للحد التاني كده التمانيه ونفس الاشاره وبعد كده بملك قوس الكبير منه باخد الجذر التكعيبي للاول ده اربعه هيبقى كده بالمنظر ده والتاني اربعه واضرب الاول في التاني واعكس الاشاره هو نفس اللي هو عامله بالضبط فالمهم بس كده انت وصلت للبسط كله شلته وحطيت قيمته اللي هو س ناقص تمانيه والمقام زي ما هو وابدا خلاص بقى بسط واشتغل عادي ادي بقى كانت نهايه انت شلت البس حطيت مكانه س ناق 8 المقام س تربيع نا ال4 لما الس ك س ناقص الرب بتول الى الاربعه تمام تمام ابدا بقى البسط طبعا زي ما هو مش تعمل فيه حاجه المقام يتحلل ادي كده نهايه 8 مالي س نا 8 على تحت تحل الفرق بين مربعين عادي س نا زاد مانيه 64 8 في 8 لما س ناقص الاربعه بتقول لاربعه طبعا كان عامل الصفر طار اصلا كانت كل فكرتها انك ترجع خطوه لورا بالتحليل فرق بين مكعبين فبدا بقى خلاص عوض عن ال ناقص الاربعه باربعه طش س ناقص الاربعه عايز تخلي الصوره عادي ادي واحد على س ناقص ال 4 ط هنا طرحت الاربعه ارجع ضيف اربعه ز فدي كده بيساوي ركز الفكره دي مهمه انا م عنديش في المساله س ناقص الار يا اما تدي الاربعه باشاره مخالفه يا اما تضيف ا وتطرح ا تبقى وصلت للناتج والاتنين صح ف ضفت مره ا ومره طرحت ا ادي واح على س ناص 4 موجب ا وموجب 8 ب 12 ادي كده واحد على تعال س ار وحط الار ادي 4 زائد 12 يعني كده 1 على 16 طريقه تانيه انت كان عندك واح على س + 8 تعال ممكن اض دي باشاره مخالفه يب كده الس بتقول الى 8 اشيل سحط مانيه 1 على 8 و8 16 هي هي نفس الناتج الحلين واحد ف النتيجه برض 1 على 16 السؤال الثامن والاخير معايا بقى في فيديو النهارده بيقول لك نهايه الجذر التربيعي س تربيع زئ ال زائد الاتنين بره على س تربيع ناق الس ناق 2 على الجذر التربيعي ل س تربيع ز 3 ناص الاتنين لما الس بتقول الى واحد برض فكره انك توحد المقامات وفي برض جذور في العمليه هنجيب ورقه ونيجي نحلها عشان ورقه ايه دي خلصت ادي نهايه جذر س تربيع ز الت زئ الاتنين على س تربيع ناقص س دي كده ناقص 2 على جذر الس تربيع + 3 ناقص ال 2 لما كانت السين بتقول لي واحد طبعا عشان توحد المقامات بتوع كسرين كنت بوحدهم على حاصل الضرب ازاي بضرب المقامين في بعض ب كده طرفين ناقص الوسطيه حاجه بضرب المقامين في بعض هنا على طول بقى هنا الاول عامل مشترك اللي هو س صبحت س ناقص الواح طبعا هو هو هو نفس المقدار مضروب في الجذر التربيعي ل س تربيع زئ 3 ناقص الاتنين ز الاول الطرفين ناقص الوسطين الطرفين طبعا هنا مترافقان الحد الاوسط هي مربع الحد الاول س تربيع ز تربيع ناقص مربع الحد التاني ده كده اول حد ناقص الوسطين ا مضروب في المقدار دهو ا مضروب في س تربيع ناقص س الس بتقول الى واح ادي نهايه هنا س تربيع زئ الت ناقص الرب ف س تربيع ناقص الوا هنا بوزع السالب الاتنين ادي كده ز السالب كله دي كده زائد سالب الاتنين في س تربيع بسالب الاتنين س تربيع سالب الاتنين في سالب س وموجب الاتنين س على السين مضروبه في س ناقص الواح مضروبه في الجذر التربيعي ل س تربيع ز 3 ناص الاثنين لما كانت السين بتقول الى واحد هنا طبعا تحلل ق قبل ما تحلل عشان في جمع بس حتى لو حلتي مش هستفاد بالتحليل اجمع الاول وصفي ادي كده نهايه س تربيع وسالب الاتنين س تربيع سالب س تربيع واحده سالب واحد مافيش ماشي بعد كده هنا موجب ا س موجب الاتنين س وفي اخر سالب واح تحت س مضروبه في س نا الوا مضروبه في الجذر تربيع س تربيع زئ الت ناص الاتنين لما كان الس بتول الى واحد فوق اول س عامل مشترك وبعد كده حلل س تربيع ناقص ال 2 س زئ الوا انت اخدت السال مشترك من كله بره اهو على تحت السين مضروبه في س ناق الوا مضروبه في الجذر التربيعي ل س تربيع ز 3 زئ ناص الاتنين بره فوق بقى اقدر احلل عادي س تربيع عباره عن س في س الواحد كام في كام ب ديك اوا فيوا الاخير موجبات حسب اشاره الحد الاوسط سوالب س مضروب في س ناقص الوا مضروب في الجذر التربيعي س تربيع ز الت ناقصات ادي كده س مع س ناوا بس برض لما تعوض عن السين بواح يطلعلك صفر على الصفر صفر فوق فر وتحت برض بصفر ف برض اكتبها تاني ادي نهايه طويله شويه س ناقص الوا على س مضروب في الجذر التربيعي س تربيع زئ 3 ناقص الاتنين هنا بقى عندي جذر في المقام او في البسط عادي بضرب بسطا ومقاما في المرافق بتاعه ادي بسط ومقاما في المرافق اللي هو جذر الس تربيع ز 3 ناقص الاتنين جذر س تربيع زئ 3 طبعا هنا بقى زائد عشان المرافق بتغير الاشاره زائد الاتنين بضرب بقى بسط في بسط ومقام في مقام البسط طبعا ما فيهوش شغل اكتبه زي ما هو كده نهايه س نا الوا مضروب في جذر التربيعي ل س تربيع ئ 3 زائد الاتنين على تحت الين بعد كده دول مترافقان دول كده مترافقان السين نزلتها عادي ه كده الب دول متفقها مربع الحد الاول ناقص مربع الحد التاني واخد اي قوس واشتغل عليه التربيع طير الجذر اصبحت س تربيع زاد 3 ناقص مربع الحد التاني يبقى ناقص والحد التاني لما تربعه يديك 4 ادي البسط نهايه قض ماشي ادي كده نهايه س ناص الوا مضروب في جذر التربيعي س تربيع زئ الت زائد الاتنين على السين مضروبه في طبعا زائد الت وسالب الاربعه دول كده مع بعض بسالب وا س تربيع ناقص الوا تتحلل عادي س نا الوا مضروب في س + الوا فرق بين مربعين س - مع س - الوا لما كانت الس س بتقول لي 1 كان عامل الصفر طار عوض بع الس س بواحد ادي جذر 1 تربيع بوا + ئ الاتنين على الس بواح مضروبه في 1 + الوا ادي جذر الربعه زئ الاتنين على 1 في 2 ب 2 جذر الربعه ب 2 ز اين باربعه اعه على الاتنين فيها الاتنين بس انا نسيت حاجه مهمه جدا وانا بحل انزل بيه السالب دوت نسيت انزله اللي كخد من عامل مشترك فاكر ادي هنا كتبته نسيت اكتبه تحت ف هنا في سالب هنا في سالب هنا في سالب هنا في سالب قدام المقدار ده كله هنا في سالب قدام المقدار ده كله ماشي كده اصبحت سالب الاربعه على اتنين فيها سالب الاتنين اديك اشاره ماخدش بالك منها عشان مساله طبعا مساله صفحه كامله المساله ديت صفحه كامله بص حتى طويله خالص فانت ممكن ما تخش بالك من الاشاره فتضيع الدنيا فركز بس وانت بتحل وراجع نفسك تاني وانت في الامتحان مره واثنين فبس كده وصلنا كده كده بسالب الاتنين الناتج وس كده الحمد لله وصلنا فيديو النهارده ما تنساش بقى تصلي على سيدنا محمد عليه افض الصلاه والسلام ع تحط لايك للفيديو عشان تدعمني منس دي المحتوى في القناه وفعل زر الجرس عشان مازل فيشار على طول دمتم على خير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
Los oefening 13 op over het algebraïsch vinden van de limiet van een functie Kies Hedendaags 57:54

Los oefening 13 op over het algebraïsch vinden van de limiet van een functie Kies Hedendaags

Hossam Mirah Math

84 مشاهدة · 9 maanden geleden

حل الاسئلة المقاليةالمعاصرايجاد نهاية الدالة جبرياتفاضل تانيه ثانوى 2025 1:22:53

حل الاسئلة المقاليةالمعاصرايجاد نهاية الدالة جبرياتفاضل تانيه ثانوى 2025

Hossam Mirah Math

129 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل اختر المعاصرايجاد نهاية الدالة جبرياتفاضل تانيه ثانوى 2025 55:42

حل اختر المعاصرايجاد نهاية الدالة جبرياتفاضل تانيه ثانوى 2025

Hossam Mirah Math

168 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل أسئلة مهارات التفكير العليا إيجاد نهاية الدالة جبرياً تانية ثانوي 35:55

حل أسئلة مهارات التفكير العليا إيجاد نهاية الدالة جبرياً تانية ثانوي

MR /MOHAMMED ALI مستر محمد علي

2 مشاهدة · 9 maanden geleden

لايف الليلة الثالثة ٢ ليالي الامتحان الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

لايف الليلة الثالثة ٢ ليالي الامتحان الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

بسطتهالك

حل تمارين 13 علي إيجاد نهاية الدالة جبرياتفاضلتانية ثانويترم أول كتاب المعاصر 2025 52:42

حل تمارين 13 علي إيجاد نهاية الدالة جبرياتفاضلتانية ثانويترم أول كتاب المعاصر 2025

الرياضيات مع منى داود mona dawood

79 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل تمارين 13 مقاليعلي إيجاد نهاية الدالة جبرياتفاضلتانية ثانويترم أولالمعاصر 2025 1:34:08

حل تمارين 13 مقاليعلي إيجاد نهاية الدالة جبرياتفاضلتانية ثانويترم أولالمعاصر 2025

الرياضيات مع منى داود mona dawood

73 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل تمارين 13 على إيجاد نهاية الدالة جبريامقالىتفاضلتانية ثانويترم أولكتاب المعاصر 2026 1:45:04

حل تمارين 13 على إيجاد نهاية الدالة جبريامقالىتفاضلتانية ثانويترم أولكتاب المعاصر 2026

الرياضيات مع منى داود mona dawood

23 مشاهدة · 9 maanden geleden

كتاب تانيه ثانوي المدرسي إجابة الأسئلة المقالية على إيجاد نهاية الدالة جبرياً 2:26:15

كتاب تانيه ثانوي المدرسي إجابة الأسئلة المقالية على إيجاد نهاية الدالة جبرياً

قناة مدرسة الرياضيات إعدادى وثانوى

2 مشاهدة · 2 jaar geleden

حل تمارين 13 الأسئلة المقالية على إيجاد نهاية الدالة جبريا كتاب المعاصر تانيه ثانوي علمي وادبي 1:34:23

حل تمارين 13 الأسئلة المقالية على إيجاد نهاية الدالة جبريا كتاب المعاصر تانيه ثانوي علمي وادبي

حمدي حمد رياضيات

14 مشاهدة · 3 jaar geleden

الدرس الثانى تفاضل الصف الثانى الثانوى حل تمارين 13 المعاصر ايجاد نهاية الدالة جبريا 57:29

الدرس الثانى تفاضل الصف الثانى الثانوى حل تمارين 13 المعاصر ايجاد نهاية الدالة جبريا

الأوائل في الرياضيات (د. حماد جمال)

55 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل تمارين 13 على ايجاد نهاية الدالة جبرياتفاضلتانية ثانويترم أولكتاب المعاصر 2026 53:55

حل تمارين 13 على ايجاد نهاية الدالة جبرياتفاضلتانية ثانويترم أولكتاب المعاصر 2026

الرياضيات مع منى داود mona dawood

25 مشاهدة · 9 maanden geleden

حل تمارين مستويات عليا إيجاد نهاية الدالة جبريا الدرس الثانى تفاضل تانية ثانوى 27:18

حل تمارين مستويات عليا إيجاد نهاية الدالة جبريا الدرس الثانى تفاضل تانية ثانوى

مصطفى كامل رياضيات-Math

20 مشاهدة · 5 jaar geleden

حل مسائل تقيس مهارات التفكير كتاب المعاصر إيجاد نهاية الدالة جبريا تانية ثانوى الترم الاول 2023 42:27

حل مسائل تقيس مهارات التفكير كتاب المعاصر إيجاد نهاية الدالة جبريا تانية ثانوى الترم الاول 2023

سعيد السيد - Saeed Elsayed

24 مشاهدة · 3 jaar geleden

إيجاد نهاية الدالة جبريا تفاضل الصف الثاني الثانوى تمارين ١ ٣ إختر المعاصر 53:14

إيجاد نهاية الدالة جبريا تفاضل الصف الثاني الثانوى تمارين ١ ٣ إختر المعاصر

MR-Mahmoud Farag & مستر محمود فرج

32 مشاهدة · 9 maanden geleden

الثاني الثانوي نهايه الداله مسائل تقيس مستويات عليا من التفكير ايجادنهايه الداله 34:53

الثاني الثانوي نهايه الداله مسائل تقيس مستويات عليا من التفكير ايجادنهايه الداله

الوسام في الرياضيات 🔥 WESAM MATH

1 مشاهدة · 5 jaar geleden

حل تمارين 13 على ايجاد نهاية الدالة جبريا تفاضل تانيه ثانوي الترم الاول 2026 مقالي المعاصر 1:28:48

حل تمارين 13 على ايجاد نهاية الدالة جبريا تفاضل تانيه ثانوي الترم الاول 2026 مقالي المعاصر

فهم الرياضيات مع مصطفى الديب

12 مشاهدة · 9 maanden geleden