هل الحياه في سبع قارت زي الحياه في قاره واحده قبل 250 مليون سنه كائنات غريبه جدا حكمت الارض ولا هي زواحف ولا هي ثديات كائنات باحجام واشكال مختلفه عن اي حياه في العصر الحالي العصر الترياسي اول عصور الحياه المتوسطه العصر اللي توصه انقراضات جماعيه مرعبه قضت على كائنات وسمحت لاخرى بالظهور زي الديناصورات والثديات هنتكلم عن اجواء الكوكب في القاره العظمى بنجيه وهنشرح ازاي تكيفت المخلوقات مع مضوع الكوكب الجديده في الحلقه دي هنشوف عصر مختلف عن اي عصر اتكلمنا عليه قبل كده وهنجاوب على سؤال متى ظهرت الديناصورات فجهز مشروبك المفضل واديني الانترو علشان نسافر للعصر الترياسي الانقراضات الجماعيه من اسوا الاحداث اللي بتمر على الارض ولو ما تعرفش عزيز المشاهد فكوكب الارض مر بخمس انقراضات جماعيه مختلفه اثنين منهم في الحلقه بتاعتنا النهارده وعلى الرغم انهم خمس انقراضات الا ان اشهر واحد هو الحدث الخامس والاخير واللي حصل في اخر العصر الطباشيري بسبب الكويكب هو اه مش اخطر حدث فيهم لكنه اكثر انقراض تمت عليه ابحاث بالنسبه بقى للعصر الترياسي فهو بدا بالانقراض البرمي ثالث واقوى انقراض حصل على الارض لدرجه انه اتسمى بالموت العظيم تخ يا عزيزي ان من 85 ل 95 من الفقريات البحريه اللي عاشت في العصر البرمي انقرضت بحلول العصر الترياسي ده غير ان الكائنات البريه والنباتات قاله بنسبه كبيره الحفريات اللي بترجع للفاصل الزمني ما بين العصر البرمي والتياسير بتعاني بقله التنوع ما فيش غير 30% بس منهم كملوا في العصر الترياسي وتنوعت النظريات اللي بتوضح الانقراضات في باحثين معتقدين ان احداث الانقراضات هي احداث دوريه بتحصل كل فتره محدده في الزمن بسبب الاجسام الفضائيه اللي ممكن تصطدم بالارض وابحاث ثانيه بترجح ان لكل انقراض ليه ظروفه الخاصه ودي الفكره اللي انا بميل ليها لان ما فيش ادله واضحه بتقول ان كل الانقراضات بسبب الاجسام الفضائيه على عكس الانقراض الطباشيري اللي ليه ادله واضحه وطبعا احنا عملنا حلقه مفصله عن الموضوع ده لو عايز تعرف اكتر هي موجوده في الوص فزي ما بقول لك عزيزي المشاهد احنا لحد دلوقتي مش لاقيين ادله قاطعه على اسباب الانقراضات المختلفه لكن اغلب الاقتراحات بتتمحر في التغيرات الطبيعيه زي انجراف القارات المسحوب بالزلازل والاضطرابات البر او تغيرات في مستويات ودرجه حراره المحيط او تقلبات في مستويات الاكسجين وثاني اكسيد الكربون في الجو لكن الاكيد ان بدايه العصر الترياسي كانت سيئه جدا لانه بدا بالموت العظيم اسوا حدث مر على تاريخ الارض حدث افتك بمعظم الكائنات لكنه سمح لظهور انواع مختلفه تعرف تتكيف مع الاوضاع الجديده العصر الترياسي هو اول عصور الحياه المتوسطه المعروفه بعصور الديناصورات بدا مع نهايه حقبه الحياه ال قديمه من 252 مليون سنه وانتهى مع بدايه العصر الجراس من 20 مليون سنه ومن 250 مليون سنه القارات السبعه كلها كانت مجتمعه في قاره بنجيه العظمى بتحوط الميه من كل الجهات تحت مسمى محيط بثالثه ومن المتوقع ان قاره بالحجم ده بدون اي بحار داخليه هتشهد مواسم متطرفه في درجات الحراره يعني صيف حار جدا وشتاء قارص البروده لكن ده عكس الكلام اللي بتقوله لنا حفريات الصخور الزيت والرمليه اللي انتشروا في انحاء بنجيه بيوضح ان المناخ في القاره كلها كان متجانس ده حتى ما كانش فيه تثلج في القطبين يعني الفرق في درجه الحراره ما بين خط الاستواء والقطب الشمالي ما كانش كبير زي دلوقتي وده طبعا هيقلل في التنوع الحيوي للكائنات لان تقريبا الكوكب كله يتميز بدرجات حراره مرتفعه واجواء جافه جدا حتى نسبه الاكسجين في الغلاف الجوي كانت قليله واوضاع زي دي بتمثل البيئه المثاليه للزواحف بمختلف انواعها طبيعي تكون هي المخلوقات السائده في العصر الترياسي حد هيقول لي طب ما طبيعي فعلا دي عصوره ديناصورات فمن المتوقع انها تكون الكائنات المسيطره هو فعلا يا عزيز المشاهد الديناصورات سيطرت في العصر الجوراسي والطباشير لكن في العصر الترياسي الامر كان مختلف لان الديناصورات ما كانتش موجوده في بدايه العصر الترياسي على عكس الزواحف المتاثره بالمخلوقات البرميه اللي انتشروا بشكل كبير في كل انحاء بنجيه خصوصا في العصر المبكر وكتير من الناس هيتوقع ان بنجيه كانت مجرد صحر كبيره بتحتوي على انواع غريبه جدا من الزواحف لكن اللي عايز اوضحه ان كان في مستنقعات كتيره في وسط القاره ده غير ان الشكل الجغرافي اللي بنجيه بيسمح بوجود شواطئ متنوعه هتساعد على تنوع البرمائيات والزواحف المائيه بالاضافه للغابات اللي تنوعت في اشجار النوبر والسيك دت اه الغابات ما كانتش منتشره زي العصر الجوراسي لكن ما ينفعش ننكر تواجدها عايزك بقى تركز معايا عزز المشاهد في الجزء اللي جاي من الفيديو لاننا دلوقتي هنتكلم عن المخلوقات اللي عاشت في العصر الترياسي وعايز ااكد لك انها مختلفه عن اي حاجه انت متخيلها في اجواء قاحله درجات حراره مرتفعه وجفاف في اغلب مناطق بنجيه اوضاع صعبه جدا اتت بعد الانقراض الفتاك الارض محتاجه ملايين السنين علشان تتعافى لكن الستي سورس عرفت تتعايش مع الوضع صحيح العصر المبكر كان صعب جدا لكن الكائنات دي انتقلت من العصر البرمي للترياك وتخطت الانقراض كائنات تميزت بحجم صغير وقدره عاليه على حفر الانفاق فلما الاجواء بتبقى صعبه على المخلوقات الاخرى الستي سورس بيلجو للاختباء تحت الارض ولما طلعوا من العصر البرمي الحياه فتحت مجالها ليهم من اوسع ابوابها ارض شاسعه بلا تنوع فعلشان كده الاستي سورات تفرعت لست انواع مختلفه وابتدت تكبر في الحجم من 60 سم وصولا ل 2 متر ونص في طول وممكن حد يسال طب هي الكائنات دي تصنف ايه وفي الحقيقه السؤال ده صعب مش لانه مالوش اجابه لا لان الليست سورات بتصنيف رابسي المقطع الاول دايسينون معناه اسنان كلبين وده راجع لنبين بتوع الستي سورس على جانبين الفك ودي مجموعه منقرض من الشذوذ كائنات يبان عليها انها من الثديات لكنها في الحقيقه زواحف والمقطع الثاني وهو راسد دي مجموعه بتشمل اسلاف الثديات واقربائها فالل ستيو سورس بيصنع الشبيهه بالثدي تاني خد بالك هو مش من الثديات لكنه شبههم وممكن حد يتوقع انه كائن مفترس بسبب الانياب لكنه في الحقيقه كائن نباتي وكان بيعاني كتير في العصر البرمي بسبب المفترسات خصوصا ان هو بطيء جدا في الحركه لكن في العصر الترياسي المبكر الامر كان اسهل في التكيف والازدهار لان المفترسات كانت ولينه جدا في الوقت ده بيتمثل في انواع ضئيله من الدايس دونز والبرا تسوكس وده نوع من الزواحف اللي بتنتمي لمجموعه الاركوس اورس ودي المجموعه اللي بيجي منها التيروصورات والديناصورات والتماسيح والطيور ولو ركزت في الشكل هتحسه انه تمساح لكنه بيمتلك صفات غريبه وزيف رباعي متوسط في الحجم طوله ممكن يصل ل 3 متر ونص كان بيجد الستي سورس فريسه مثاليه لانها سهله في الاصطياد وكمان ما فيش غيرها الا بقى لو هيلجا للميه خصوصا ان هيئته بتدل على حياه مثل البرمائيات ده غير ان مقدمه الفك هتسمح للبرا تور سوكس باصطياد الاسماك وصحيح ان بحار العصر الترياسي المبكر شبه خاليه من الكائنات لكن برض كان في اسماك صغيره منتشره ودي اللي اعتمد عليها المفترس بتاعنا كغذاء ثانوي لكن اقوى واكبر الزواحف المائيه في الوقت ده هي الاكسيو سورات اللي تميزت بانف مدبب طويل وجسم شبه الدلافين الكائنات دي انتشرت بشكل كبير في محيط بثلث في الحقيقه ناس كتير هتجد العصر الترياسي المبكر كئيب وغير مميز لكني بشوفه الفرصه الثانيه اللي بيسمح بها الله للحياه انها تتعافى يعني رغم ان الانقراض العظيم كان اسوا حدث مر على الارض لكن الحياه استمرت في وقت صغير جدا انتهى العصر المبكر في حدود 5 مليون سنه بس ودي مده قصيره بالنسبه للعصر المتاخر فلستو سورس والبرا تور سوكس بالاضافه للاكثار بداوا مسيره العصر الترياسي بهيئه لا تدل على انواعهم زاحف شبه الثديات كان مفترس قريب جدا للتماسيح لكنه مش تمساح وزاحف بحري اعتقد انه من انواع الاسماك المنقرض لكنه في الاخر صنف من الزواحف كان العصر المبكر بيقول لنا ان دي هويه العصر الترياسي بحلول العصر الترياسي الاوسط حصل صدع كبير ما بين قاره افريقيا وامريكا الشماليه سمح بدخول المسطحات المائيه وكون سلاسل من الجبال والتغيير ده سمح بالتنوع وزي ما تقول الانتعاش الحقيقيه للحياه المائيه ابتدت تظهر في العصر الاوسط العوالق النباتيه ابتدت في الظهور تاني وحسنت من اوضاع المحيط علشان كده الامينوس رجعوا للازدهار تاني والتنوع ده غير ان الفتره دي ظهرت فيها زواحف مائيه مميزه زي النوت سور اللي معنى اسمه السحليه الكاذبه لانه كان بيعيش شويه على السطح وشويه ثاني في المحيط يعني حياه اشبه بصود البحر الحاليه وامتلك النوت سور اسنان اشبه الابر اعتمد عليها بشكل اساسي في اصطياد الاسماك ومن المعتقد انه هو جد ل البليزي سورات اللي ظهرت بعده لانه كان بيمتلك ديل ورقبه طوال بالنسبه للجسم اللي كان بيتراوح ما بين عه ل 7 متر لكن على عكس البليزي سورات النوتو سور كان بيفضل الحياه على السطح اكثر من الميه وممكن نقول انه تكيف بشكل رائع في العصر الاوسط لانه كمل للعصر المتاخر وكمان افرع منه 12 فصيله مختلفين ولو بتعتبر انه تسور من اغرب الزواحف ال حريه عاييز افرجكم على المخلوق ده انا ظهر الجسم فقط وعايزكم تتخيلوا شكل الراس من الحفريه وعايز اوضح لكم ان الامر صعب جدا لان شكل الجمجمه متحجر بطريقه غامضه لكن خليني اسهل الامر عليكم شويه الكائن ده زاحف بحري بيتغذى على العوالق النباتيه فقط وكمان ليه صله كبيره بالبليزرات اللي تواجدت بعده واضح ان الامر لسه صعب طب خليني اوريك حفريه اوضح للاسنان الحفريه دي بتوضح مجموعه كبيره من صفوف الاسنان مقابل لبعضهم والمسافات البينيه ما بينهم صغيره جدا والحفريه دي ممكن تخلينا نشوف ادب انتونس بالشكل ده وفي الحقيقه انا شايفه مقنع لان الفتك بيحتوي على 190 سن حال باحجام صغيره وده اللي اعطانا اسم ادب دن تونس اللي معناه الاسنان الغريبه بس للاسف ده مش دليل كافي على التصور الصحيح لادب دن تونس وهنا تيجي دور الحفريه دي اللي بتوضح ان منظورنا عن الفك كان خاطئ احنا كنا بنشوف الفك بمنظور راسي في حين ان التصور الصحيح هيجي من المنظور الافقي ومع بعض الابحاث عن كيفيه استخدام الفك الغريب ده توصلنا ان شكل ادب دن توتس عامل كده وفي الحقيقه ده كان من اعجب الزواحف البحريه اللي مرت عليا عاده يا عزيزي المشاهد الزواحف البحريه تمتلك ديل طويل وفي بعض الاحيان الرقبه بيكون ليها النصيب الاكبر من الطول زي البليزي سرات لكن مش لدرجه ان طول الديل والجسم يكون اقصر من الرقبه وده اللي بيتمثل في تاني ست تروفيس تخيل انه بيمتلك رقبه فيها 13 فقره يعني ممكن تكون رقبته طولها 3 متر وطول الجسم ككل 5 وونص متر وفي الحقيقه بالهيئه دي كان صعب جدا على تانس تروفيس الاستمرار كتير مع الوقت ابتدى حجمه يصغر وبالوصول للجزء العلوي من العصر الترياسي المتاخر انقرت تانس تروفيس علشان يكون عاش على الارض حوالي 20 مليون سنه في ناس هتحس ان ده رقم كبير وفي الحقيقه هو كبير جدا بالنسبه لتاريخ البشر لكن مقارنه بالكائنات اللي زي الامينوس اللي عاشوا مئات الملايين من السنين ده يعتبر رقم صغير فمن الواضح ان اوضاع العصر الترياسي الاوسط سمحت للحياه في الميه بالازدهار النسبي فهل الحياه على القاره اختبرت اي تغيير وصل الغطاء النباتي الترياسي للتعافي في العصر الاوسط انتشرت الغابات في مناطق واسعه خصوصا غابات النوبر وللاسف ظهرت لاول مره حشرات ديبيت ران والنوع ده بيعتبر جد للذباب الحالي لكن من اهم الاحداث اللي حصلت في بدايات العصر الترياسي ووصلت لذروتها في العصر الاوسط هي ظهور اقوى واكبر مفترس في وقتها الارثرو سوكس التمساح الاحمر الزاحف ده وصل ل 5 متر في الطول وتميز بجمجمه كبيره جدا في الحجم مقارنه بباقي الجسم احتوت على اسنان صلبه قاتله وفي الحقيقه انا لو كنت شفت حفريه الجمجمه من غير باقي الجسم كنت حسمت ان دي جنجمه ثرود من الديناصورات المفترسه لانها فعلا شبه جنجمه التريكس وفي الحقيقه التمساح الاحمر عاش في العصر الاوسط زي التريكس في العصر الطباشيري لانه كان بيمتلك مميزات مفترس الناجح حجم كبير فك مليه بالاسنان والبيئه كمان كانت في صفه اه كان في غابات في منتصف العصر الترياسي لكن التمساح الاحمر كان بيفضل اصطياد الاستشارت في المناطق الصحراويه الخاليه من اي مخابئ وعلى الرغم من الهيمنه الكبيره الا انه ما استمر في الحياه غير 5 مليون سنه وسمح للارك سورات الاخرى بالظهور وحياه التمساح الاحمر بتفكرني بحياه السحليه ذات القرون الشرنج سورس السحليه النباتيه دي عاشت برده لمده 5 مليون سنه بس ولو انت بتسمع الفيديو ده في المستقبل واكتشفوا ان شكل الشرنج سورس مختلف عن كده عايز اقول لك ان ده شيء متوقع لان ببساطه ما فيش هيكل كامل تواجد للسحليه ذات القرون لكن من العينات الموجوده اكتشفنا انها سحليه عاشب بتعيش في قطعان واحجامهم كانت كبيره نسبه لكائنات ترياس بطول جسم حوالي 4 متر لكن طبعا من اهم مميزات السحليه دي هي ظهور القرون وده كان شيء غريب جدا على نوع من انواع الزواحف البريه ومن اهم احداث العصر الترياسي الاوسط هي ظهور اسلاف الثديات عائله السين دونز الثديات كلبيه الاسنان وعلى راسهم ديادي ميدون بس عايز اوضح ان ده مش من الثديات المشيميه الحاليه لكنه بيعتبر من اسلاف الثديات وحيوان زي ده كان مختلف عن بيئه العصر الترياسي تماما لانه لا يصنف من الزواحف ده كمان في ادله انه كان بيمتلك فرو خفيف بيغطي الجسم ومن اسنان ديا دي ميدون احتاروا العلماء على تصنيفه هل هو عاشب ام لاحم لحد ما توصله في الاخر انه ثنائي التغذيه ممكن يتغذى على السحال الصغيره والحشرات بالاضافه للنباتات العشبيه والكائنات دي ما عشتش غير في العصر الاوسط فقط وعلى الرغم من كده هي كانت انجح من الزواحف اللي ذكرناها نظرا انها كانت بتتبع اسلوب الليست سورس في الاختباء داخل الانفاق خصوصا ان احجامهم كانت صغيره ما كانوش بيعدوا الاثنين متر وده كان بيوفر مخابئ كتيره ليهم ومع الوصول لاواخر العصر الاوسط بتبتدي كائنات غريبه جدا تظهر زي الاريزونا سورس سحليه متفرعه من الارك سورات تميزت بشراع ملفت على السلسله الظهريه غالبا ورثتها من اسلافه البرميه وكمان تشابهت مع اللوتو سور اللي تميز بحجم اكثر انكماشا وبرده شراع ضئيل على الضهر الكائنات دي كانت عشبه وما استمرت كتير في العصر وللاسف انقرضوا بحلول العصر الترياسي المتاخر على عكس اللونج سكوا الكائن اللي عاش في العصر الاوسط واستمر لحد العصر المتاخر وفي الحقيقه اللونج سكوما هي من اغرب الحاجات اللي شفتها في علم الحفريات وده واضح من النتوءات اللي على طول الضهر لان في الحقيقه لو النتوءات دي مش موجوده شكلها هيكون عادي مجرد سحليه صغيره في الحجم وده ينقلنا للحفريات المكتشفه للونج س كواما الحفريه دي بتبين ان في نتوءات اما الحفريه دي بتوضح ان النقات مش موجوده وما هي الا اجنحه على جانبي الجسم زي اجنحه اليعسوب والحفريه دي شتتت الكتير من العلماء لدرجه انهم رجحوا انها حشره ضخمه لكن اجواء العصر التريا ما تسمحش للحشرات انها تنمو بسبب قله الاكسجين فالعلماء رجحوا انها كانت من الزواحف الطائره والنتوءات اللي ظهرت في الحفريه الاولى هي عباره عن الاجنحه مقفوله على بعض واللي خلى العلماء يتشبثوا ان السحليه دي طائره هي خفه الوزن والحجم الصغير احنا بنتكلم في طول مش بيعدي 16 سم فلونج س كواما بيعتبر من اكثر المخلوقات غموضا في العصر الترياسي لكن في الاخر اعتبروه العلماء من اسلاف الديناصورات والطيور ولو انت بتشبه عليها فهي هي بالفعل ظهرت في فيلم ديناسور من ديزني في المشهد المرعب للكارت وهو بيصطاد وبالحديث عن المخلوقات الصغيره اللي حلقت في العصر الترياسي عاييز اكلمكم عن زاحف ظهرت عنده اجنحه شراعيه بيعتبر من اقدم الانواع ديت وهو شارو فيبريكس واللي برض كان ليه اسم ثاني وهي اجنحه الاقدام وكاان زي ده مالوش حفريات كتير طبعا هيكون صعب ان احنا نعرف عنه معلومات كتير لكن الجانب المشرق ان الحفريه محفوظه بشكل سليم وبتبين هيئه الجسم واللي عرفناه عن الشار فيبريكس هو الحجم الصغير اللي كان بيتراوح من 20 ل 25 سم وكمان الاغشيه الممتده من الاقدام الخلفيه للاضرعي وفي الحقيقه الزاحف ده مش اقدم الزواحف الطائره كان في انواع ثانيه في عصور الحياه القديمه برض كانت بتمتلك اجنحه لكن هنتكلم عنها في وقت تاني ولو انت متابع القناه يا عزيزي وعزيزتي المشاهدين هتكونوا عارفين التروس الزواحف الطائره اللي اتكلمنا عنها في العصر الجروسي والطواشي المخلوقات دي كانت بتمتلك اجنحه مشابهه للشعار فيبريكس بس الاختلاف هنا انه كان بيمتلك الاجنحه في اقدامه وممكن كمان تكون في اجنحه في الاذرع لكنها مش باينه في الحفريه وده خلى العلماء يطرحوا اسئله هل المخلوق ده بيعتبر من التنسورات الاوليه ولا هو جد للديناصورات والطيور ولحد دلوقتي الابحاث مستمره لحد ما نلاقي حفريه ثانيه تساعدنا في استخراج المعلومات العصر الترياسي الاوسط هو عصر الانتعاش فتره تعافي حقيقيه للكوكب اتغيرت فيها القاره وسمحت للتنوع الحيوي شفنا اسلاف الثديات ومفترسه جباره بالاضافه لزواق بحريه متنوعه ومختلفه في الشكل وما ينفعش ننسى ان الزواحف الطائره بدات في الظهور في العصر الاوسط وده يودينا للعصر الترياسي المتاخر اللي هنكت شف فيه نشاه الدناصورات والديناصورات والثديات وهنشوف هل اشكال الحياه الغريبه اللي بدات معانا في العصر هتختفي ولا هتستمر في اواخر العصر الترياسي ابتدى التنوع الحقيقي يظهر في السجل الاحفوري انواع جديده من النباتات والاسماك وحتى رباعيات الارجل ازدهرت وده راجع بشكل رئيسي لتفكك بنجيه الحقيقي الحدث اللي امتد من اواخر العصر الترياسي لحد ما بقت الكارت في شكلها الحالي خلال العصر الطباشيري وده سمح بتكوين بيئات جديده من المحيطات والبحار والبحيرات وكمان جبال وجزر فلما تقارن اجواء بنجيه في اوائل العصر با اواخره هتجد فرق ملحوظ ده غير ان الغلاف الجوي ما كانش زي الوقت الحالي نسبه الثاني اكسيد الكربون كانت مرتفعه وده كان ممكن ؤدي لاحتباس حراري وفي الوقت ده بدا المناخ يبقى موسمي بشكل كبير يعني برد كورس في الشتاء وحراره مرتفعه جدا في الصيف وحتى الامطار كانت موسميه وعلى المناطق الساحليه فقط وده وضع وسط بنجيه في جفاف كبير في الظروف دي ابتدا التنوع الحيوي ياخد مكانه ولو لاحظت يا عزيزي المشاهد في العصر الاوسط الزواحف كانت بتتسمي غريبه وممكن مع التغيرات دي اشكال الزواحف تتغير وده حصل فعلا لكن نظرا ان التغيرات اللي ذكرناها دي كانت بتحصل تدريجيا ففي اوائل العصر الترياسي المتاخر كان في بعض الاركسترا الغريبه جدا في الشكل زي الديز ماتو سوكس اللي تميز بجسم حرشفي صلب وقرون من جوانب الجسم تعتبر من اهم المزيه فيه خصوصا انه من اوائل الكائنات اللي امتلكت القرون والبوست سوكاس اللي تحسه مشروع ديناصور بس تحول لتمساح يعني حتى اسمه معناه تمساح من الامام طب باق الجسم ايه مش معنى لا احنا ما لناش دعوه هو تمساح من الامام البايه ده بتاع ربنا الفكره ان الكاان ده كان من اكبر المفترسات في وقتها طوله كان ممكن يصل ل 4 متر بس ما كانش اكبر الكائنات لان السيلي سوكس كان بيتراوح من لاه ل 10 متر هو اه كان بيتغذى على النباتات لكنه يعتبر من اكبر الزواحف الثنائيه في العصر الترياسي المتاخر وممكن حد يسال هم ليه كلهم اخرهم سوكس في الحقيقه لان الكائنات دي ليها صله كبيره بالتماسيح فاغلب اساميهم بتنتهي بمقطع سوكس اللي معناه في اليونانيه تمساح الثلاث كائنات اللي اتكلمنا عليهم دول يعتبروا كائنات قريبه جدا للتماسيح وبينت منوا لعائله سود سوكس اي التماسيح الكاذبه لانهم قريبين للتماسيح بس هم مش تماسيح صريحه وانا بجد ان عائله السود سوكه سهل انك تفرقها عن التماسيح هم شبههم شويه لكن في فرق ملحوظ على عكس عائله الفايت سورس الكئنات دي شبه التماسيح جدا سواء في الشكل او في اسلوب الحياه هم برده بيعيشوا في البر وفي البحيرات الفرق الوحيد ان الكائنات دي بتمتلك اطراف اطول شويه من التماسيح المعاصره الغريبه بقى ان عائله السودو سوكاس اقرب للتماسيح من عائله الفايتو سورس يعني كده يا جيو من كلامك انا فهمت ان اي كائن اخره سوكس هو قريب للتماسيح غير كده لا حتى لو شبهه في الشكل زي الفايتو سورس هو مش بالضبط كده يا عزيزي المشاهد هو تصنيف الكائنات بيعتبر اصعب من كده مش معنى ان الكائن اخره سوكس يبقى تمساح يعني عندك مثلا الجو شوكس ده من اصغر الزواحف اللي عاشت في اواخر عصر الترياسي ويه صله كبيره بالديناصورات اكتر من التماسيح فزي ما قلتلك مقطع سوكس ده معناه تمساح ممكن يتكتب في اسم اي كائن ليه قرابه للتماسيح سواء في الشكل او في الصفات المهم انه يكون من عائله الارك صورات اللي طبعا بتضم التماسيح والطيور والديناصورات انا عارف ان الحته دي مش ههتم بيها ناس كتير بس حبيت اوضح التصنيفات ولو انت فهمت معايا الحته اللي فاتت دي عايز اهنيك وكمان عايزك تركز علشان هنتكلم عن زاحف حير العلماء الاسنين لما اعرض لك الصوره دي واقول لك اوصف لي الكائن اللي انت شايفه ممكن تقول ايه سحليه شبه الحربايه بس الجمجمه مختلفه هو ايه المنقار اللي شبه الطيور ده طب لو سبنا المنقار ليه في اطراف صلبه في اخر الديل بصراحه يا جيو انا مش عارف مش عارف اصنفه ضمن ايه بالظبط عايز اقول لك انك مش لوحدك يا عزيزي المشاهد الربنا سورس ارهقت العلماء لحد ما توصلوا للتصنيف يعني زي ما انت قلت الجمجمه فيها شبه شويه من الطيور فممكن نعتبره من خط الارك سورات اللي جيه منها الطيور بس عايز اقول لك وافكرك ان العصر الترياسي خادع فاكر الفايت سور كان شبه التمساح جدا لكنه مش من اسلاف التماسيح فكده عد الحربايه بس ما ينفعش دربان سورس يكون قريب لكائن ما كانش لسه موجود في وقتها البانا سورس ظهر قبل الحربايه بملايين السنين فكان زي ده بيتميز بمخالب للتسلق ودي المدبب للامساك بالاماكن المرتفعه ومن ار للحصول على الحشرات من الاماكن الضيقه كان صعب جدا نحسم هو تبع ايه لدرجه انه اتصنف في عيله لوحده اسمها البانا سورات لان الزحف ده كان له كذا نوع واختلفوا حسب شكل الفك او الديل يعني الفك كان ممكن يحتوي على اسنان في انواع وانواع ثانيه كان عباره عن مجرد منقار زي الطيور والاختلاف الثاني ممكن يكون في الديل ممكن الديل يبقى قصير او طويل او ما بيحتوي على الحته المدببه اللي في الاخر والفكره انهم حتى لا يصنفوا من الارك سرات فهم تصنيف من الزواحف لوحدهم ظهروا في اواخر العصر الترياسي واختفوا بعدها وهنا ممكن نطرح سؤال مهم ليه اغلب كائنات العصر الترياسي غريبه عايزكم تفكروا في الجواب وملحوظه انا شبه قلته في الفيديو في اوله بقى في نصه مش فاكر بس على العموم فكروا دلوقتي وفي اخر الفيديو هنجاوب على السؤال ده بالتفصيل لكن السؤال اللي عايزين نجاوب عليه دلوقتي هو امتى ظهرت الديناصورات من حوالي 231 مليون سنه ابتدت انواع من السودات تظهر وطبعا اول ما اقول سبدات هتتخيلوا الديناصورات العاشبه العملاقه اللي زي الباركي سورس في العصر الجروسي والارجنتين سورس في العصر الطباشيري لكن في الحقيقه الايو رابتر ما كانش كده خالص ده بالعكس حجمه كان صغير جدا مقارنه بالديناصورات اللي ظهرت بعده الحفريه بتوضح ان ده من اقدم الديناصورات اللي عاشت على الارض وعلى الرغم ان هيت واسم الايو رابتر قريبين لعائله الدرمي سورات الشهيره بالفلوس رابتر في العصر الطباشيري اللي ان الديناصور ده تميز باسنان متنوعه في الشكل بتوضح انه ثنائي التغذيه فعلشان كده تم تصنيفه من السودات البدائيه لانه مختلف خالص عن السودات الاخرى اولا طوله متر ونص ثانيا بيمشي على اطرافه الخلفيه ثالثا ممكن يتغذى على اللحوم على عكس الروبت احجامهم دايما كبيره وبيتغير على النباتات بس وكمان هم بيمشوا على اطرافهم الاربعه وعلى الرغم ان العلماء بيصنعوا الايو رابتر من اقدم الديناصورات المكتشفه في حفريه لديناصور اخر تواجدت قبله بحوالي 400000 سنه وهي حفريه الهريرات ده ديناصور من اوائل السرسك انز ولو مش عارف ايه السرسك انز ده خط الديصرات اللي بيجي منه الرابوز اللي هم نصرات المفترسه والفكره انه تميس بحجم كبير عن الاي رابتر احنا بنتكلم في طول جسم 6 متر ووزن بيتخط 300 كيلو وممكن حد يستغرب ليه العلماء بيعتبروا الايو رابتر اقدم الديناصورات في حين ان الهير سور اقدم منه بالاف السنين وفي الحقيقه ده راجع لسببين الاول هو ان الهري سور ماش الوقت طويل في العصر المتاخر على الرغم انهم كانوا متنوعين والسبب الثاني انه اصنف في عئله لوحده مختلفه عن عائله الرودس ركز معايا عزيز المشاهد عشان الحته دي صعبه في ال ف زي ما انت عارف في حلقه العصر الجوراسي الديناصورات بتنقسم لمجموعتين الريسك انز والاور سكانز الريسكين ز بقى بينقسم ل تفرعات كتير احنا ماذكرنا منهم غير الرابد لان الفصائل الاخرى كانت متنحيه بشكل كبير او الهريرات ده بيصنعه بعيدا عن خط الرابيدز اللي جه منه اغلب الديناصورات المفترسه بعد كده فعلشان كده اعتبروا العلماء الايو رابتر من اقدم الديناصورات وممكن حد يتخيل ان كده كل الديناصورات الاوليه في العصر التري كانت صغيره في الحجم يعني انت بتقوللي ان اقضم ديناصور طوله متر ونص وفي الحقيقه ده كان الحال السائ في وقتها فعلا اغلب الديناصورات المبكره كانت ثنائيه وصغيره في الحجم لكن بعد ظهور الايو رابتر ظهرت الردات زي البلاتو سور اللي فيه بعض التقديرات بتقول ان طوله ممكن يصل ل 10 متر فابتدا الديناصورات النباتيه في اواخر العصر المتاخر تهيمن وتسيطر مكان الدايسينون واشباه الثديات بس في الحقيقه ما نقدرش نعتبر البلاتي سور سوربت صريح لانه كان ديناصور الحركه والسدات كانت رباعيه وهنا يجي الملاني سورس اللي ظهر بعد البلاتي سور وده يعتبر من البودات الفعليه لانه كان بيمشي على اطراف الاربعه كلهم وعلى الرغم ان الابحاث بتوضح ان الملاني سورس كان اصغر من بلاتيو سور الا ان البلاتي سور اعتبر من الوردات البدائيه والميلان سورس يعتبر من الوردات الفعليه علشان فكره الاطراف الاربعه طب يا جايو كده احنا عرفنا امتى ظهرت الديناصورات ومشينا مع السجل الاحفوري وشوفنا التغيرات اللي حصلت في اشكالهم بس احنا اتكلمنا عن الديناصورات النباتيه بس اول واحد كان ثنائي التغذيه بعد كده رحنا الاسترويدات الاوليه واخيرا الاسترويدات الفعليه ده حتى المفترس الوحيد اللي اتكلمنا عليه ظهر لفتره صغيره وبعد كده اختفى انا عايز اعرف بدايات الرابوز كانت عامله ازاي في الحقيقه المشاهد بانيك على تركيزك الفائق لان انا كنت متخيل ان انت توهت مني اصلا اقدم الرابوز في العصر الترياسي بترجع لحفريات السيلي فاسيز ديناصور مفترس عاش من 215 مليون سنه وتميز ب 3 متر في الطول وقدره عاليه في الجري انتشر بشكل كبير في انحاء بنجيه وعلى الرغم من صغر حجمه الا انه كان اخطر المفترسات في اواخر العصر والكاهن الصغير ده بيعتبر جد للديناصورات المفترسه العملاقه اللي هتظهر في العصور الاخرى وعلشان نعرف اكتر عن اصل الديناصورات لازم نتكلم عن الديناصور فورمز ودي الفصيله اللي بيعتقد انها الرابط ما بين الاركي سورات القديمه والديناصورات الفعليه الديناصور فورمز ترجمتها اشكال الديناصورات ودي كائنات اوليه عاش قبل الديناصور احجامهم كانت صغيره وفي الاغلب كانوا بيمشوا على اطرافهم الاربعه اشهرهم هو السيلي سورس اللي اكتشفت ليه حفريات في بولندا طول الزحف ده كان 2 متر وتغذى على النباتات فقط عامل كده زي اللاج سوكس اللي اتكلمنا عنه وعكس تصور الافلام اللي كان بيوضح مدى شراسه ووحشيه الكائنات دي زي فيلم 6ف اللي صور لاجو سوكس كمفتش من الدرجه الاولى اشباه الديناصورات اغلبهم كانوا صغيرين في الحجم وما كانوش في قمه السلسله الغذائيه في العصر الترياسي وعلشان عشان الصوره توضح معاك يا عزيزي المشاهد خليني الخص لك النقطه دي في اوائل العصر المتاخر تنوعت الديناسور فورمز ومن خلال الكائنات دي ظهرت الديناصورات الفعليه اقدم الديناصورات المكتشفه كان ديناصور ثنائي التغذيه وكان اسمه الايو رابتر ومع مرور السنين ظهر البلاتي سور وكان من اوائل الديناصورات النباتيه لكنه كان ثنائي الحركه ففي اواخر العصر المتاخر ظهرت الديناصورات النباتيه الصريحه بالاضافه للمفترس طبعا احجامهم ما كانتش كبيره زي احفادهم لكن انهم وضحوا للكائنات الاخرى انهم قادمين وبقوه وده كان ملخص الديناصورات الاوليه كده بقى نقفل الفيديو وكفايه علشان احنا طولنا عليك قوي يا زين مشاهد لا يا حبيبي استنى احنا لسه ما اتكلمناش عن ظهور التنسورات ولا حتى الثديات وكمان ما نعرفش ازاي انتهى العصر الترياسي وحضرتك في سؤال طرحته في النص وما جاوبتش عليه خلاص يا عزوم جاد ما تزعلش كل اللي نفسك فيه هنعمله لك في صحراء بنجيه كائن صغير جدا بطول 2 سم بيدور على حشرات صغيره ياكلها الكاان ده اسمه سكار مكلس وفي الحقيقه هو كان من اضعف المخلوقات اللي ظهرت في العصر الترياسي المتاخر لكن الغريبه انه امتلك جمجمه وهيكل عظمي قريبين جدا للتروس الفرق الوحيد ان الترسو كانت بتمتلك اشيه بتستخدمها في الطيران لكن سكار مكلس ما كانش بيمتلك اي حاجه شبه كده لكن التشابه الكبير في الهيكل العظمي ما بينه وما بين الترس شككوا العلماء ان المخلوق ده ممكن يبقى جند للتروس زي ما قلنا في بدايه الفيديو العصر الترياسي مميز بكائنات كتير بتنتمي للارك سورات الاركس بقى بيتفرع لثلاث اقسام اساسيه تماسيح ديناصورات واخيرا التصورات فعكس الناس اللي بتعتبر التصورات ديناصورات بتطير هم في الحقيقه فصيله مختلفه لكنهم قريبين للديناصورات ومن حوالي 220 مليون سنه ظهرت التسلا في السجل الاحفوري لاول مره يودي موردون كان من اول الرسلا اللي تظهر على الارض ده على حسب الاحافير الحاليه والحدث ده كان من اهم احداث العصر الترياسي لان قبل كده كان في كنات قليله جدا بتطير واغلبهم كانوا صغيرين في الحجم لكن التروس ده تميز بطول اجنحه بيصل ل 100 سم ومع مرور السنين احجامهم ابتدت تكبر في انواع وصلت لمتر ونص في الطول الغريب ان الرسولا زي ما كانت بتطير برده كانت بتمشي على الارض عادي زي سكار مكلس فالعلماء طرحوا سؤال مهم جدا هي الاجنحه ظهرت ازاي وكان في نظريات كتير اشهرهم ان السكار مكلس كان بيقفز لمسافات بعيده علشان ينقضى على الحشرات ومع مرور الزمن ابتدت تظهر عنده شيه صغيره علشان تزود المسافه بتاعه القفزه لحد ما تكاف مع الوضع الجديد وظهرت عنده الاجنحه الكامله لكن انا في الحقيقه مش مقتنع بالنظريه دي قوي اه في تشابه كبير ما بين الاسكار مكلس والتروس لكن علشان نتاكد من صحه الكلام ده لازم ندرس حفريه بتربط ما بين التروس والسكار مكلس ولحد دلوقتي مافيش حفريه بتربط ما بينهم فسؤال من اين اتت اجنحه التوسلات لسه مالوش اجابه واضحه لكن الاكيد ان الكائنات دي هتسيطر على السماء لملايين السنين صحيح اوول ظهور ليهم كان باحجام صغيره لكن الانواع القادمه في العصر الطباشيري كانت مهوله يعني لو ما سمعتش عن الكيتس الكوتس عمرك ما كنت هتتصور ان الكائنات دي هيكون ليها شان في المستقبل لان التروس دوت كان بيمتلك طول اجنحه بيصل لاكثر من 10 متر كان عملاق بمعنى الكلمه وزي ما كان في كائنات جديده بتظهر كان برض في انواع بتختفي زي الدايسينون اللي تتوا في الانقراض كان في انواع كتيره اختفت وعلى الرغم من كده ظهر اخر واكبر انواع الدايس ندونز على الاطلاق ليسو فيتشا كان مخلوق مذهل تميز بجسم شبه فرس النهر الحالي وحجم زي الفيل لانه كان بيزن 6 طن وطوله حوالي 4.5 متر وكان اخر انواع الدايسنون العاشبه وزي ما قلنا الكائنات دي بتعتبر زواحف شبيهه بالثدي لكنهم لا يعتبروا من الثديات الصريحه لكن المثير ان في اواخر العصر الترياسي ظهرت اخيرا الثديات الاوليه اللي هيجي منها الثديات الجوراسيه هي اه كانت الثديات صغيره جدا في الحجم يعني حوالي 10 سنتي وكانوا شبه الفران الحاليه لكن برض ده كان يعتبر تغيير كبير في نظام البيئي يعني الحفريه دي بترجع للمرجان و كودين وزي ما انتم شايفين واضح الحجم الصغير والفك اللي بيحتوي على الاسنان الثديه طب يا جيو هو اجواء البحار كانت عامله ازاي في اواخر العصر كالعاده عزيزي المشاهد كان في مخلوقات غريبه ظهرت في بدايات العصر المتاخر زي هنوس ده زاحف بحري شبيه بالسلاحف الحاليه لكن تحس ان في حد داس على الصدفه بتاعته لكن مع اواخر العصر المتاخر ابتدت الحياه مائيه تتراجع كيانات كتيره اختفت وحتى اللي كمل كان عدده قليل على عكس الاكسسورات والامينو دو فضلوا مكملين لاخر العصر وكمان كملوا في العصر الجروسي والطباشير وهنا انا عايز اجاوب على سؤال ليه مخلوقات العصر الترياسي غريبه فاكر يا عزيزي المشاهد العصر الترياسي بدا ازاي صحيح بدا بالانقراض العظيم حلو الانقراض ده عمل ايه انهى على اغلب المخلوقات البرميه فبعد الانقراض الكوكب ما كانش فيه كائنات كتير اغلبهم كانوا مزو في الشبيه الثديات اللي شكلهم بيعتبر غريب بالنسبه للديناصورات فعلشان تتعاش المخلوقات دي ابتدت تكبر في الحجم علشان تدافع عن نفسها من الارك سورات المفترسه ومع التغيرات المستمره في العصر الترياسي ابتدى شكل الكائنات يتغير تدريجيا وفي الحقيقه مخلوقات العصر الترس المبكر اختلفت عن الاوسط واختلفوا عن المتاخر وده بيوضح مدى تاثير الانقراض البرمي واحداث الانجراف القاري والفكره ان في نهايه العصر الزلازل والبراكين زادوا بشكل كبير بسبب حركه القرات وده ادى لخروج الغازات الدفيئه وبالتالي الاحتباس الحراري بدا الحادثه دي معروفه بالانقراض الترياسي رابع انقراض جماعي مر على كوكب الارض وعلى الرغم انه كان اقل شده من الانقراض البرمي الا انه قضى على ملقات كتير كنا بعتبرهم كائنات غريبه في الشكل زي عائله السود سوكاس والداس ندونز والارك سورات الاوليه وعلشان الديناصورات كانت صغيره في الوقت ده عرفت تانجو لان استهلاكها للاكل والاكسجين كان قليل وهنا التاريخ بيسمح لل نصرات انها تهيمن على الارض وتحكم المخلوقات الاخرى فزي ما انت شايف يا عزيزي المشاهد العصر الترياسي كان ما بين حدثين مهمين جدا ده غير ان كان في انقراضات صغيره حصلت في منتصف العصر ده غير طبعا التغيرات المختلفه اللي كانت بتحصل كل شويه كل دي عوامل خلت العصر الترياسي مميز بكائنات مذهله وغريبه وجعلته من اكثر العصور تشويقا واثاره ومش عايزك تنسى ان احنا عاملين حلقه مفصله عن العصر الجوراسي والعصر الطباشيري بيوضح ازاي حكمت الديناصورات الارض خلال العصور الوسطى واخيرا لو الحلقه عجبتكم ما تنسوش اللايك لان ده بيفرق معايا كتير وبيش جعني ان انا استمر وطبعا لو بتحب علم الحفريات دي القناه الوحيده في الوطن العربي اللي هتلاقي شغفك فيها وبس كده بشكركم جدا على وقتكم كان معاكم جيو واشوفكم في حلقات جديده بنتكلم فيها عن عصور الحياه القديمه سلام
1:02:40
كل شيء عن العصر الثلاثي الترياسي أكثر عصور الديناصورات وحشية على الإطلاق
Extinct Primal العربية
3 مشاهدة · 1 maand geleden
1:49:38
رحلة لعصور الديناصورات الثلاثة لكى نرى كيف كانت الارض قديما
جيو-اكشن JEO Action
698 مشاهدة · 2 jaar geleden
41:38
قصة الانقراضات الكبرى على الأرض كيف اختفت الحياة 5 مرات وثائقي
Yasser Ammar
113 مشاهدة · 7 maanden geleden
20:23
عندما أمطرت السماء لـ 2 000 000 سنة دون توقف
Tamim | تميم
375 مشاهدة · 4 maanden geleden
51:22
كيف كانت الأرض في عصر ازدهار الديناصورات و لماذا انتهى
جيو-اكشن JEO Action
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
27:29
كيف كانت الأرض فى العصر الثاني للديناصورات
جيو-اكشن JEO Action
468 مشاهدة · 2 jaar geleden
25:50
كيف كانت الأرض فى العصور الجليدية و هل عانت المخلوقات من البرد القارس
جيو-اكشن JEO Action
494 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:14:45
لماذا كانت الأرض مرعبة خلال عصر الديناصورات وثائقي
Extinct Primal العربية
1 مشاهدة · 2 weken geleden
1:24:34
التاريخ الكامل للديناصورات من اليوم الأول حتى الأخير
Extinct Primal العربية
16 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:10:58
كل شيء عن العصر الجوراسي عندما حكمت الديناصورات الأرض
Extinct Primal العربية
7 مشاهدة · 1 maand geleden
51:04
كيف كانت الارض قبل 200 مليون سنة خلال العصر الثاني للديناصورات العصر الجوراسي
المتاهة
25 مشاهدة · 1 jaar geleden
كشف الحقيقة كاملة بالفيديو في دير الملاك غبريال ابو خشبة بالفيديو
الفكر الحر
55:01
كيف كانت الأرض حقاً في عصر الديناصورات وثائقي
Extinct Primal العربية
6 مشاهدة · 1 maand geleden
21:31
كيف كانت الأرض قبل 500 مليون سنة خلال العصر الكامبري
جيو-اكشن JEO Action
326 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:10:26
فترة العصر الطباشيري بالكامل آخر عصر لوحوش الأرض
Extinct Primal العربية
1 مشاهدة · 10 dagen geleden
1:26:37
الحياة من بعد انقراض الديناصورات إلى سيطرة البشر على الثادييات
جيو-اكشن JEO Action
544 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:08:10
كيف كانت الحياة في أوج العصر الطباشيري رحلة إلى الأرض المفقودة