ازاي كان في حياه في الاجواء دي؟ نسبه الاكسجين كانت منخفضه، حركات تكتونيه غيرت شكل القارات وارتفاع مهول في مستوى المسطحات المائيه هو في الحقيقه الارض من 500 مليون سنه ما كانش فيها اي حياه على البر نهائيا، لكن اعماق المحيطات كانت ماهوله بكائنات شبيهه بالمخلوقات الفضائيه اهلا بيك يا المشاهد في العصر الكامبري، العصر الاقدم في حقبه الحياه القديمه في الحلقه النهارده هنتكلم عن شكل الارض الظروف المناخيه واشكال الحياه الغريبه في العصر الكامبري فمن غير كلام كتير جهز مشروبك المفضل ويلا بينا نرجع 500 مليون سنه لورا العصر الكامبري الممتد من 538 مليون سنه الى 485 مليون سنه اقدم فتره في حقبه الحياه القديمه المعروفه باسم بالليزيوك ارا منقسمه لسته عصور مختلفه اولهم العصر الكامبري ومن بعدها العصر الاردوبيجي العصر السيلوري العصر الديفوني العصر الكربوني واخيرا العصر البرمي في الحلقه دي هنناقش العصر الكامبري كاولى حلقات حقبه الحياه القديمه الفكره عزيم مشاهد انك لو رجعت 500 مليون سنه لورا حرفيا مش هتتعرف على الكوكب نهائيا ولا من الناحيه الجغرافيه او الحيوانيه لان اشكال الحياه كانت غريبه جدا وصفها الباحثين بانها كائنات فضائيه ده حتى النباتات ما كانتش لسه ظهرت يعني لو طلعنا لليابسه مش هنلاقي ولا اشجار ولا حتى حيوانات بريه الحياه اقتصرت على الكائنات البحريه فقط ده حتى عايزين مشاهده شكل القارات كان غريب جدا كان عندنا قارات متعدده زي جندوانا لورانتيا بلطيقيا سايبيريا اسيا الوسطى شمال وجنوب الصين ايه ده كله يا جيو احنا بنتكلم عن القارات مش المناطق اللي جوه القارات اعزوا مشاهد انا فاهم صدقني ما هي دي القارات اللي كانت موجوده وقتها عا عايزك بس تركز معايا اولا قاره لورينتايه دي قاره متوسطه في الحجم بتقع بالقرب من خط الاستواء ودي كانت جزء من قاره جندوانا لكنها انفصلت عنها واتكون ما بينهم محيط باسم ايا بيتس وضمت امريكا الشماليه وجرينلاند الحاليه ثانيا بالنسبه لقاره جندوانا فهي كانت القاره العظمى وقتها لان حجمها كان بيوازي على الاقل ثلاث اضعاف حجم القارات الكامبريه الاخرى امتدت جندوانه من القطب الجنوبي الى شمال خط الاستواء وضمت القاره القطبيه الجنوبيه استراليا بالاضافه للهند وافريقيا وامريكا الجنوبيه ثالثا بلطقيه بلطقيه دي بتقع على خطوط العرض الجنوبيه المتوسطه الى العاليه وبرضو بيفصل ما بينها وما بين جندوانا ولورنتيا محيط ايابيتس ودي ضمه اوروبا الغربيه والدول الاسكندنافيه دول كانوا اكبر ثلاث قارات لكن كان في اجزاء من قاره اسيا الحاليه منقسمه فكانت بتعتبر قارات صغيره زي شمال وجنوب الصين بالاضافه لسيبيريا وكذاغستان المضمون من كل ده ان الكوكب ساعتها كان مضروب في الخلاط كل القارات كانت مختلفه عن الوقت الحالي بسبب الحركات التكتونيه الشديده وطبعا الاختلاف الجوهري ده ادى لوجود سهول ضحله وبحار داخليه منخفضه بالاضافه لمحيطات عميقه جدا اكبرهم المحيط البنثي بسبب ارتفاع نسبه ثاني اكسيد الكربون في الجو اغلب المناطق في العصر الكامبري كان بيهيمن عليها المناخ الدافئ ده حتى ما كانش في ظهور لاي اخطيه جلاديه قطبيه لكن لو هنتكلم عن نسبه الاكسجين في الجو هنجد تقلبات كتيره لان نسبه الاكسجين في الوقت ده تراوحت ما بين 3 الى 14% والنسبه تدينا معلومتين مهمين ان نسبه الاكسجين بشكل عام كانت منخفضه لان المعدل الطبيعي هو 21% وده من اسباب عدم وجود حيوانات بريه والمعلومه الثانيه ان في مدى واسع لنسبه الاكسجين وضحت انه كان متقلب خلال العصر الكامبري من العوامل اللي ساعدت زياده نسبه الاكسجين هي انتشار كائنات التمثيل الغذائي بس الفكره ان عددهم مقارنه بالمخلوقات القوات البحريه المستهلكه للاكسجين كان قليل وده شكل خطر كبير لان زي ما نسبه الاكسجين المذابه في الميه بتساعد كائنات المحيط انها تزدهر نقص الاكسجين كان بيؤدي لانقراضات خصوصا للانواع اللي عاشت في قاع المحيط لان كلما زاد العمق قلت نسبه الاكسجين والاجواء دي صعبت الحياه على الكائنات البحريه اغلبهم امتلك حجم صغير مقارنه بالانواع الحاليه الميزه الوحيده ان مستويات سطح البحر كانت اعلى من الوقت الحالي وده عطى تنوع مذهل للحياه البحريه النباتات الكامبريه كانت مختلفه عن الفتره الحاليه الطحالب البحريه الكبيره كانت بتمثل الاساس البيئي لنباتات المحيط بالنسبه للنباتات الارضيه فزي ما قلنا ان الوقت ده ما كانش فيه اي ادله لوجود اي نباتات ارضيه غير بعض الباحثين اللي استخدموا تقنيه الساعه الجزيئيه واللي من خلالها توقعوا ان في نباتات ارضيه ظهرت في منتصف العصر الكامبري لكن الابحاث دي مش اكيده الفكره عايزين مشاهد انك لما تنزل لاعماق المحيط بتجد تنوع لكائنات مختلفه زينه القاع ما اقتصروش بس على الطحالب الكبيره واللي هي القدحيات القديمه الاسم العلمي ليها هي اركيوسيا وده نوع من الاسفنجيات القديمه قريب من عائله سبونج بوب بس من بعيد يا جيو ده وقت هزار يعني ما تخلينيش اشيل الصخره بتاعت بسيط واديك بيها خلاص يازوم مشاهد انا اسف بعيدا عن الهزار النوع ده من الاسفنج البدائي كان منتشر جدا في قاع المحيط واغلب الانواع تميزت بشكل مخروطي ويمكن ده السبب في تسميتها اركيوسيا واللي ترجمتها الاكواب القديمه الاسفنج ده تميز بهياكل عضميه على شكل اكواب مع بدران جيريه مزدوجه ده غير كميه المسام المهوله ده بالمختصر البيئه اللي عاشت فيها الكائنات الكامبريه ميه فيها نسبه متقلبه من الاكسجين المذاب في المجمل كانت نسبه صغيره مع شويه طحالب وانواع اسفنج مختلفه زين القاع دلوقتي ننطلق للمخلوقات الكامبريه في العصر ص الكامبري كان في انتشار لعضديات الارجل واللي بعض الناس بيطلقوا عليها حيوان القع والكائنات دي بتتكون من ثلاث اجزاء رئيسيه القوقعه المفصله والجهاز العضبي من الاخر يعني انتشرت الحيوانات اللي امتلكت اصداف وبرده كان في انتشار للرخويات ويمكن تكون دي كائنات متعارف عليها لانها لسه حيه لحد الوقت لكن المخلوق الكامبري اللي شمل نسبه كبيره جدا من النظام البيئي وقتها وبيعتبر شكله غريب هو الترايلوبايت المفصليات الثلاثيه الفصوص خلال العصر الكامبري الكائنات الحيه ابتدت تلجا لعمليه التمعدن الحيوي لاول مره ومن خلال العمليه دي الكائنات الحيه بتنتج معادن بتؤدي لتصلب الانسجه واللي من خلالها بيقدروا يكونوا هياكل عضميه ومن اهم المعادن دي كانت كربونات الكالسيوم وفوسفات الكالسيوم البلوريه المعادن دي كان بيتم انتاجها جنبا الى جنب مع البوليمرات العضويه مثل الكولاجين والكاتين علشان يوفروا الدعم اللازم للهياكل العظميه والاصداف فمش غريب ان الحيوانات اللي امتلكت اصداف واجزاء صلبه مثل الترايلوبايت تنتشر جدا في الوقت ده والترايلو بايت دي مفصليات بحريه اعتبروها العلماء من انجح فصائل المفصليات المبكره لانها عاشت في المحيطات لمده تصل ل 270 مليون سنه واسمع كده وجدوا كام نوع منها اكت من 22000 قصدك يا جيو 22000 حفريه صح يا مشاهد 22,000 نوع اما الحفريات على قف فمن يشيت في حفريات للترايلو بايت بانواع مختلفه موجوده حاليا بارقام مهوله علشان كده بقول لك انهم كانوا مهيمنين في وقتها صحيح هم ما هيمنوش في الحجم لان اكبر الانواع تراوحت من 30 ل 70 سم في حين ان الاغلبيه كانوا بطول مليمترات لكنهم هيمنوا في العدد بتنتمي ثلاثيه الفصوص الى عائله مزدوجات الارجل الفصيه ودي برده مجموعه منقرضه من المفصليات مشابهه في الشكل لثلاثيه الفصوط وبيعتبروا العائله الرئيسيه اللي ترايلوبايت بيتفرعوا منها لكن بالنسبه للاقرباء الحاليين ففي بعض العلماء بيعتقدوا ان لهم قرابه بعائله كلابيات القرون او المخلبيات ودي العائله اللي بتضم العناكب والعقارب وسرطان حدوه الحصان وبصراحه سرطان حدوه الحصان ده بالذات كان اكث واحد يشبه للترايلوبايت لو هنبص على الشكل التشريحي لثلاثيه الفصوص هنجد انها بتتكون من ثلاث فصوص يا راجل ايوه صدق عزوم مشال هو شكلهم التشريحي عباره عن فص سميك في الوسط مع فص صين مسطحين نسبيا على الجوانب والجزء العلوي بس اللي هو الظهر كان معدني تكون من كربونات وفوسفات الكالسيوم اما بالنسبه للبطن فممكن نقول عليها انها كانت ناعمه مقارنه بالظهر فزي ما انت شايف عزمشات على الرغم ان شكلهم كان غريب جدا الا ان المواصفات التشريحيه ليهم كانت في غايه البساطه وده شيء مذهل لكان عرف يانجو لمئات الملايين من السنين بالمواصفات البدائيه والبسيطه دي لحد طبعا حدث الانقراض الجماعي في نهايه العصر برمي بس الفكره اصلا ان اعداد الترايلوبايت كانت بتقل مع مرور الوقت حتى الوصول للعصر الديفوني والسبب ورا ده غير معروف ما احداث الانقراضات المتكرره خلال عصور الحياه القديمه كان صعب علينا نحدد ايه هو السبب الفعلي خصوصا انها كانت انقراضات بسيطه متبوعه بفترات التعافي فاللي نقدر نقوله ان الترايلو بايت كانت اكثر المخلوقات هيمنه خلال عصر الكامبري بسبب عددهم المهول وانتشارهم في كل قارات الكوكب وقتها وتميزوا ببناء جسماني بسيط مع تنوع رهيب لو عايزين نتكلم بقى عن المفترس اللي فعلا هيمن على محيطات العصر الكامبري في الحجم والقوه لازم نتكلم عن انوملا كيرس بيعتقد الكثير من العلماء ان انوملا كيرس حكم العالم البدائي ده باعتباره اكبر مفترس بس في الحقيقه علشان نفهم ليه الاعتقاد دهج ما بين العلماء عايزين ندرس كذا حاجه موجوده في انوملا كيرس اولا الحجم حجم المفترس ده تراوح بين 35 ل 40 سم انت بتهزر يا جيو هو ده الحجم الكبير يا عزيزي المشاهد معلش اسمعني للاخر الحجم ده من غير الزوائد الاماميه والخلفيه فكله على بعضه اكبر الانواع تم تقديرها ب 1 متر والرقم ده بيعتبر ضخم جدا مقارنه بباقي المخلوقات الكمبريه اللي هنناقشها في الحلقه ثانيا اللوحات المرنه الجانبيه دي عباره عن مجموعه من الفصوص سهله الحركه سمحت لانوم لاكيرس بدفع نفسه في الميه عن طريق تموج اللوحات التداخل ما بين الفصوص خلاهم يشتغلوا زي الزعانف بس باسلوب اكثر ثباتا وده اطع تحكم كبير في كفاءه السباحه بالنسبه لاعداد الفصوص فتراوحت ما بين 8 ل 13 فص في كل جنب وطبعا كل ما العدد زاد الكفاءه في السباحه كانت بتزداد والشيء البديهي انهم كانوا عامل اساسي في السرعه بس لو هنتكلم عن العامل المباشر هننطلق للنقطه الثالثه وهي الديل ديل انومالا كيرس كان عباره عن مروحه كبيره متكونه من ثلاث ازواج من الفصوص استخدمها لدفع نفسه في الميه لزياده سرعه الحركه وكمان كان بتمثل الجزء الرئيسي لتوجيه حركه الجسم ككل خلصنا من الزوائد الخلفيه نروح بقى للزوائد الاماميه واللي هي النقطه الرابعه انما كريس تميز بزائدتين كبار في مقدمه الفم عاده احتوت كل زائده منهم على 14 جزء علشان تسهل عمليه ضمهم وفردهم وده بشكل اساسي بيزود كفاءه الامساك لان الزوائد دي كانت بتعتبر الوسيله اللي من خلالها انوملا كيركرس بيمسك الفريسه ويمرها ناحيه الفم لان الزوائد دي غير انها كانت مرنه كانت مليئه بالاشواك وده منع الفريسه من الحركه اثناء الاتجاه للفم وفم انوملاكريس بيعتبر اكث حاجه مدهشه في الكائن المذهل ده امتلك انوملا كيرس فم غير عادي بيشبه الكرس لكنه كان في الاغلب مربع وفي بعض الاحيان كان بيبقى كورس دائري في الانواع الاخرى بيعرف الكورس ده باسم المخروط الفموي وده بيتكون من عده الواح مترتبه فوق بعضها ثلاث الواح كانوا كبار في الحجم ما بينهم من ثلاث الى اربع الواح متوسطين في الحجم ما بين كل ده بقى كان في العديد من الالواح الصغيره وكل لوح منهم كان مجعد وحاد فلو الفارسه دخلت جوه الفم مهما امتلكت جسم معدني صلب ما كانتش هتستحمل كميه الضغط لان انوملا كيرس حرفيا امتلك مفرمه مش فم طبيعي فاكر يا عزيزي المشاهد الترايلوبايت اللي اتكلمنا عنها العلماء اعتقدوا ان المخلوقات دي تمتعت بالعيون الاكثر تقدما من اي حيوان معاصر في وقتها اهو بقى عيون انوملا كيرس تفوقت على الترايلوبايت بثلاث اضعاف لانها امتلكت ازواج من العيون المركبه كل عين احتوت على 24000 عدسه ده غير ان طول العين الواحده كان حوالي 3 سم المواصفات دي خلت انوملا كيرس امتلك نظر قوي جدا بعض الابحاث بتقول انه امتلك رؤيه ب 360 درجه فكل العوامل دي كانت بترجح ان انومالي كيرس كان مفترس الزوائد الاماميه الجذعيه والغدد في منتصف الامعاء بتشير بقوه الى نمط حياه مفترس غير سرعه الحركه والنظر القوي قوي والفم المخروطي اللي اتكون من عده لوحات ثلاثيه الشعاع معلش بس يا جيو يعني ايه ثلاثيه الشعاع اقول لك يا زون مشاهد اصل انومالكس بيعتبر فرد من عائله شعاعيات الاسنان ودي رتبه من الحيوانات القديمه تابعه لطائفه القشريات الرهيبه ايوه ماشي يا جيو ليه في اشعاع في الموضوع بص عزيزي المشاهد ده راجع للترجمه العربيه لان الاسم العلمي لشوعيات الاسنان كان ريدي دونتيا ودي كلمه يونانيه معناها لاستكشاف اوبينيا الكائن الفضائي لما ننزل لقاع المحيط هنجد كائن بيمتلخ خمس فيون وشبه بيسحب في القاع بحيثا عن غذائه اللي ممكن يكون بقائ مفترس اخر او رواسب صغيره جدا من الطعام يقدر يمررها لفمه بيلتقطها بالخرطوم الممتد من مقد مقدمه الراس المنتهي بمخالب بتحتوي على خمسه اشواط عام 1911 عالم الحفريات الامريكي تشارلز دوليت الوالت اكتشف ما يقرب من تسع حفريات كامله للاوبابينيا واكمل مسيره الاكتشاف والوصف العالم البريطاني هاري بلاكور ويدينتن وبسبب غرابه الكائن دوت بالعرض التقديمي لويدين ابتدى الحضور يضحكوا ويستهزقهوا بالاكتشاف لان صعب جدا في وقتها الناس كانت تصدق ان مخلوق بالمواصفات دي كان فعلا كان موجود في محطاط الكوكب من قرابه النصف مليار عام لكن مع مرور الوقت تاكدنا ان الاوباينيا ما كانش كائن فضائي بيظهر في افلام الخال العلمي لكنه كان بالفعل مخلوق حقيقي يتراوح طول الاوبابينيا ما بين 4 ل 7 سم باستثناء الخرطوم الممتد واللي بيبلغ طوله حوالي 3 سم الخرطوم ده كان مرن ومحزز يعني زي خرطوم المكنسه الكهربائيه انتهى الخرطوم دوت بجزء بيشبه المخالب اللي كانت بتحمل خمس اشواق على اطرافها الخرطوم ده كان مهم جدا في تمرير الاكل الى الفم والفم كان متواجد اسفل الراس وهو يمكن ما كانش ظاهر لكنه كان موجود وعدم ظهوره بشكل واضح خلى البعض يعتقدوا ان الخرطوم الامامي هو فم اوبوبينيا ولحد دلوقتي كلها بتعتبر مواصفات غريبه لكن اكثر شيء مريب هي العيون ليه حيوان بالصغر دوت يمتلخ عيون مركبه ليه ما يكونوش اثنين بس على جانبي الراس بس الفكره ان الاوبابانيا ما كانش كان خطير وكمان كان حجمه صغير يعني مثلا انوم لاكيرس قده 10 مرات فطبعا كان لازم يخلي عينيه وسط راسه علشان يعرف التهديد جاي منين قصدك يا جيو يخلي خمس عيونه في وسط راسه هو صحيح لو الاوباني عمل نظاره شكل النظاره هيكون عامل ازاي طيب بص مشاهد احنا ممكن نكمل دلوقتي ونبقى نشوف حوار النظاره ده بعدين زي ما كنت بقول لك امتلك الاوبابينيا خمس عيون لها عنق ساعدته جدا في تحديد مصدر الخطر بشكل فعال يمكن ده ما كانش اسلوب دفاعي كافي لان الفصوص الجانبيه ما كانتش مرنه قوي فبالتالي السرعه الكليه كانت منخفضه لكن على الاقل لما يعرف يحدد مصدر الخطر بدري يمكن يقدر يتخطاه ممكن تكون لاحظت عزيز مشاهد التشابه الواضح ما بين انوملا كيرس واوبينيا الاثنين امتلكوا فصوص جانبيه ادت وظيفه الزعانب وامتلكوا زوائد اماميه لتمرير الطعام الى الفم وتشابه اخر وهو ديل المروحه المسؤول عن تحديد الات اتكاهات التشابهات دي ما كانتش من فراغ لان الاوبابينيا بيعتبر من المفصليات البحريه القريبه جدا من عائله شعاعيات الاسنان بس الفكره ان العلماء لما وجدوا حفريه بتحتوي على الخرطوم الامامي فقط اعتقدوا انه انتى للديدان لكن طبعا ده كان اعتقاد خاطئ وذكر الديدان عايزين نروح لكائن كامبري شبيه جدا بدوده العملاق المؤسس من اتاكون تايتنشن دي كلمه باللغه الانجليزيه بتعني الهلوسه ودي الحاله اللي بتنطبق على الهالسوجينيا كائن غريب ما تشوفوش غير وانت بتحلم او بتهلوس علشان كده سموه هالسوجينيا جايه من هالسنيشن ويمكن لما نيجي نصف الكائن ده هنقول انه عباره عن دوده بتمتلك اشواك والعديد من الارجل لكن في الحقيقه الهالسوجينيا انتت لفصيله فصيات الاقدام ودي مجموعه من الحيوانات غير مفهومه بالكامل بتعتبر مجموعه فرعيه من مفصليات الاقدام وبصراحه الله يكون في عون العلماء اللي درسوا حفيات الهالسوجينيا انا دلوقتي عايزين المشاهد هعرض لك حفريه واحب اني اسمع الوصف بتاعك مش عارف بالظبط بس ممكن نقول ان هو جسمه رفيع ممتد شبه الديدان ويعني في العديد من الاشواك والارجل بس لو هتسالني انهي الاشواك وانهي الارجل انا مش عارف احدد بصراحه بالظبط عازي مشاهد العلماء قعدوا وقت طويل جدا لحد ما عرفوا يميزوا ما بين الاشواك والارجل ازيدك من الشعر بيت برده ما كانوش عارفين راسه من ديله لحد 2010 لما اكتشفنا ان الطرف الاطول هو الراس بفم نامي صغير وعلى الاقل زوج من العيون البسيطه الهالسوجينيا تميزت بجسم انبوبي تروح ما بين نص سم الى 5.5 سم مع 10 ازواج نحيله من الارجل اول ثلاث ازواج كانوا اكثر نحافه وعادين من ملامح اما بالنسبه للسبعه الاخرين فامتلكوا مخلب او اثنين وكانوا اكثر صلابه لدعم حركه الهالسوجينيا بالنسبه بقى للظهر فتوزع عليه سبع ازواج من الاشواك الحاده يمكن استخدامها لاخافه المفترسات اما بالنسبه لطبيعه الهالسوجينيا فبتظهر بعض العينات انها امتلكت امعاء بسيطه وغالبا اعتمدت في الاكل على جزيئات صغيره جدا يعني في المجمل هو كائن شكله غريب لكن بناءه التشريخي كان بسيط طب يا جيو ايه علاقه اتاكون تايتن بالموضوع ما فيش عزيز مشاهد بما ان الهارسوجينيا شبه دوده العملاق المؤسس فكنت بفكر ان انا استخرج الحمض النووي من الحفريات وفي المعمل اعيد احياء دوده العملاق المؤسس مره ثاني بس للاسف الفكره فشلت يعني طبعا انا بهزر لاحسن ان حد يفكرني بتكلم بجد لما نروح لمسلسل برايم نيفل بنجد في حلقه من الحلقات معاناه الشباب امام دوده عملاقه مفترسه كانت سبب لرعب رهيب بتستخدم اسلوب الاختباء والانقض السريع الدوده المفترسه دي بيطلق عليها اوتويا ودي دوده بدائيه عاشت في العصر الكامبري طبعا برايم ميفيل غير في الشكل والحجم وكل حاجه كالعاده يعني لان في الحقيقه الدوده دي كان طولها 8 سم وفعلا تميزت بخرطوم امامي ارفع من باقي الجسم لكن ما فيش اي دليل ان اوتويا كانت بتفرز سموم على الضحايا زي ما ظهر في براين نيفل لكن فعلا اوتويا كانت مفترسه بتل جا لاسلوب الاختباء والانقاط كانت بتحفر جحور في الارض على شكل يو وتخبي الخرطوم بشويه تراب وكل ما الفريسه تعدي فوق الخرطوم كان بيتم افتراسها ده غير برده انها كانت بتتغذى على المفصليات الميته لما نرجع لتشارلز والكت هنجد ان اول الحفريات اللي جمعها ما كانتش بترجع لثلاث الفصوص لكنها كانت بترجع لكائن معروف باسم ماريلا من كتر غرابه الكائن ده كان صعب جدا نحدد هو بينتمي لاي فصيله في الاول اعتقد تشارلز انه نوع من انواع السلطنات البدائيه بعد كده فكر انه ممكن يكون نوع من ثلاثيه الفصوص الغريبه في الشكل لكن مع التدقيق اكث في شكل الارجل والخياشيم وملحقات الراس في عام 1971 قام ويدينتون باعاده وصف شامله للحيوان وتاكد انه لا ينتمي لعائله ثلاثي الفصوص ولا كولابيات القرون ولا حتى القشريات لكن اعتبرها نوع فريد من المفصليات المختصه بذاتها لان وصفها الخارجي كان مميز الروسه احتوت على زوجين من الاشواك الطويله الممتده الى الخلف ده غير امتلاكه لقرون استشعار زي بعض انواع الحشرات بالنسبه للطول فاقصى حاجه كانت بتوصل لها كان 2 سم يعني بتعتبر صغيره جدا في الحجم وفي اعتقاد ان الماريله كانت من المخلوقات البحريه اللي اقتاطت على الحيوانات الميته الموجوده في القاع زي ما شفت المشاهد اغلب المخلوقات الكامبريه كانت غريبه جدا في الشكل لكنها برده كانت صغيره جدا في الحجم فهل الوضع هيستمر على كده في باقي عصور الحياه القديمه ده اللي هنكتشفه في الحلقه القادمه اللي مش هنتكلم فيها عن عصر واحد او اثنين لا هنتكلم فيها عن ثلاث عصور كاملين العصر الاردويجي العصر السيلوري والعصر الديفوني فتاكد انك اشتركت في القناه وفعلت زر الجرس علشان توصل لك الحلقه اول ما تنزل ولو الحلقه دي عجبتكم ما تنسوش اللايك علشان بيشجعني جدا في الاستمراريه واتمنى نوصل ل 4000 لايك في الحلقه دي شكرا يا عزيز المشاهد على
59:39
الأرض قبل 500 مليون عام النسخة الكاملة
with ihsan - مع احسان
62 مشاهدة · 10 maanden geleden
15:51
كيف كانت الارض قبل 500 مليون سنة خلال عصر الكامبري لحظة انفجار الحياة قبل الديناصورات
المتاهة
1 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:44:28
كيف بدأت الحياة القصة الكاملة لتاريخ الأرض القديم في فيلم واحد
with ihsan - مع احسان en عن الكون
2 مشاهدة · 1 maand geleden
23:24
كوكب لأرض قبل 500 مليون عام عصر الكامبري
with ihsan - مع احسان
21 مشاهدة · 1 jaar geleden
16:10
الارض قبل 500 مليون عام انقراض الكامبري الكبير
with ihsan - مع احسان
14 مشاهدة · 1 jaar geleden
41:38
قصة الانقراضات الكبرى على الأرض كيف اختفت الحياة 5 مرات وثائقي
Yasser Ammar
113 مشاهدة · 7 maanden geleden
14:41
كيف كانت الارض قبل 500 مليون سنة خلال العصر الكامبري
Documenta
527 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:28:32
التاريخ الكامل للأرض رحلة رائعة في عصور ما قبل التاريخ وثائقي
Wondody | The World of Odysseys
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
51:04
كيف كانت الارض قبل 200 مليون سنة خلال العصر الثاني للديناصورات العصر الجوراسي
المتاهة
25 مشاهدة · 1 jaar geleden
20:04
شرح كل عصور الأرض في 20 دقيقة
شرح فلو
202 مشاهدة · 10 maanden geleden
29:18
من بداية الحياة إلى أول مفترس خارق قصة العصور القديمة
جيو-اكشن JEO Action
152 مشاهدة · 11 maanden geleden
36:19
كيف تشكلت الأرض التاريخ الكامل للأرض وثائقي علمي
صوفيا
46 مشاهدة · 1 jaar geleden
56:21
كيف كان شكل الأرض قبل 66 مليون سنة العصر الطباشيري
Tamim | تميم
11 مشاهدة · 3 maanden geleden
21:16
كوكب الأرض قبل 500 مليون عام
with ihsan - مع احسان
39 مشاهدة · 2 jaar geleden
15:56
الحيوانات على مر العصور العصر الكامبري
ismail Kasri
363 مشاهدة · 5 maanden geleden
42:03
الأرض في عصور ما قبل التاريخ كيف كانت تبدو قبل 500 مليون سنة فيلم وثائقي كامل
WUFO Earth
89 مشاهدة · 2 weken geleden
51:22
كيف كانت الأرض في عصر ازدهار الديناصورات و لماذا انتهى
جيو-اكشن JEO Action
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:22:11
وثائقي و تاريخ للنوم كيف كانت الأرض خلال العصر الجليدي