أُسس تصنيف الكائنات الحية إنطلاقة التصنيف للصف الأول الثانوى

👁 1 مشاهدة

أُسس تصنيف الكائنات الحية إنطلاقة التصنيف للصف الأول الثانوى

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلاب الصف الاول الثانوي طلاب اليوم زملاء الغد احلى واجمل دكاتره في المستقبل ان شاء الله الحمد لله المعيد المبدي حمدا كثيرا وهو اهل الحمد ثم الصلاه اولا واخرا على النبي باطنا وظاهرا صلوا عليه اللهم صل وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام النهارده ان شاء الله يا دكاتره يا حلوين معانا بدايه التصنيف ولكن يا شباب ما ينفعش ابدا النهارده من غير ما نكرم ونبص على العظمه اللي اتعملت على الجروب الاسبوع اللي فات بعد المحاضره الاخيره في الوراثه وعايز انبه يا شباب تنبيه بسيط ان احنا بفضل الله خلصنا الوراثه شرح 2024 كامل متكامل باحسن وافضل طريقه ان شاء الله فركز معايا كويس جدا جدا عشان اقول لك برده على التركيه اللي انت ممكن ما تكونش واخد بالك منها لو حضرتك متابع بس على اليوتيوب احنا يا جماعه على المنصه بنعمل شغلاني خالص بنذاكر المحاضره مع بعض بمسك كتاب الامتحان واذاكر مع حضرتك المحاضره بحل لك اسئله اختبر نفسك بحل لك الام سي كيو بحل لك المقالي ده مهم جدا جدا جدا بحل لك اسئله مستويات التفكير العليا وكمان يا جماعه بنحل على الفصول فاحنا يا جماعه بنعمل على المنصه مجهود خرافي كمان بننزل لحضرتك واجب وامتحان على المنصه على كل محاضره والتيم بيتابع مع حضرتك على التليجرام عشان لو عندك اي مشكله تبدا تسالها وان شاء الله نحلها لك وكمان الكول سنتر بيروق عليك ويحل كل مشاكلك فانت فايتك كتير جدا جدا لو انت مش معانا في كورس الاحياء للصف الاول الثانوي على المنصه هسيب لك ان شاء الله اللينك في الدسكربشن تحت الفيديو يلا يا جماعه نبص على التفريغات التحفه اللي معانا اول واحده معانا الدكتوره ان شاء الله رحمه ابراهيم علي عاش جدا يا رحمه تفريغ كده ديجيتال يا جماعه ممتازه جدا جدا في ورقه واحده رحمه احمد من المنيا ممتازه جدا يا رحمه بعد كده ساجده محمد خلاص حفظنا اسمها ما شاء الله ما شاء الله على العظمه اللي بتعملها ان شاء الله ان شاء الله يا جماعه لما نعرف ساجده منين وننزل المحافظه بتاعتها هناخد الورق ده منها باذن الله مش هسيبه لها لازم اخده منها كتذكار يعني عشان نتذكرها دايما باذن الله ا بالخير يعني ماشي طبعا ده برده يا شباب شغل ساجده بعد كده اروى ناجي علي محمد عاش جدا يا اروى بعد كده يا شباب فارس خالد ممتاز يا وادي يا فارس عاش جدا احلى دكتور ان شاء الله بعد كده رقيه نجم او رؤيه كتبت اسمها يعني عشان ننطقه صح مش رقيه لا رؤيه اسمك جميل جدا ما شاء الله بعد كده منه طارق عاش جدا يا منه الوانك تحفه بعد كده وفاء رضا السيد بعد كده ياسمين سليم صفوى هاني حريش بعد كده دكتوره ان شاء الله روضه حمدون سعد بعد كده زهراء الطاهر ممتازه يا زهراء بعد كده حنين سطوحي ممتازه يا حنين الدكتور ان شاء الله مصطفى محمد عاش جدا يا درش زينب هاني عاش جدا يا زينب يارا طارق ممتازه يا يارا بعد كده حبيبي عبد الرحمن عاش جدا يا حبيبه مريم لحظي ممتازه يا مريم ياسمين مروان ممتازه يا ياسمين اللي جايه ان شاء الله يبقى احسن من كده كمان بعد كده منه محمود احنا النهارده يا جماعه جايبين كل الناس اللي فرغت المحاضره ما سبناش حد يعني فاي حد فرغ المحاضره احنا هنقول اسمه النهارده ان شاء الله طيب منه محمود عاش جدا يا منه تسبيح محمد قناوي من الاسماعيليه اهلا وسهلا بالاسماعيليه حد هنا يا جماعه من الاسماعيليه اكتبوا لنا في الكومنتات تحت الفيديو م مصطفى احمد محمود احمد عاش جدا يا درش بعد كده جنى محمد عبد الله ممتازه يا جنى محمد كامل عاش جدا يا ابو حميد ضحى حمدي عاش جدا يا ضحى رقيه محمود عبد الله ممتازه يا رقيه هنا العمري ممتازه جدا يا هنا مريم محمد عاش جدا يا مريم يوسف محسن ممتاز جدا يا جو ده يا جماعه بالنسبه لي الناس اللي فرغت المحاضره اللي فاتت على جروب الفيسبوك اللي هتلاقيه برده موجود في الدسكربشن تحت الفيديو طيب بسم الله الرحمن الرحيم وعلى بركه الله يا رب نسالك فهم النبيين وحفظ المرسلين والملائكه المقربين بس بسم الله اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلا وانت تجعل الحزن اذا شئت سهلا يا اد احنا بفضل الله خلصنا حاجه اسمها منهج الوراثه ويا دكاتره يا حلوين الوراثه احنا راجعها كلها في محاضره على اليوتيوب هنا وعايز اقول لحضرتك على حاجه الوراثه يا ولاد ما ينفعش يعني تختصر يعني هي فيها تفاصيل مهمه جدا جدا الامثله حتى لازم تحفظها يعني لازم تعرف مثال على الصفات المرتبطه مثلا بالجنس مثال على صفه مندليه مثال على صفه لا مندليه مثال على صفه متاثره بالجنس في يا جماعه التفاصيل بتاع الوراثه جدا جدا مهمه ما ينفعش اخت صرها لك فاحنا جمعنا لحضرتك المحاضرات ونزلناه في فيديو واحد عشان الناس اللي ما بدات اصلا تبدا تسمعها وتستفيد بها ان شاء الله طيب بسم الله الرحمن الرحيم النهارده يا دكاتره بقى معنا الباب الثاني في المنهج والاخير يا اد وان شاء الله ما ياخدش مننا يعني وقت طويل ونخلص بعد العيد بحاجه بسيطه باذن الله الا وهو باب التصنيف ويا دكاتره التصنيف ده هنبدا نتقبله ونستوعب شويه لما نمشي فيه انت هتبدا تفتح الكتاب ايه ده كلنا واحنا صغيرين سالنا نفسنا نفس السؤال ليه يعني انا ناخد الحاجات ديت ليه ولكن هتكتشف بعد كده انها ان شاء الله مهمه في ثانيه ثانوي وكذلك ثالثه ثانوي وان شاء الله لما تخش كليه علميه ممكن تستفيد ببعض الحاجات دي تمام في اي نعم حشو كتير في الكتاب ولكن انت مطالب بالكلام ده فخلاص انت عايز تجيب الدرجات وخلاص عايز تطلع من السنه باعلى درجه في الاحياء مش فارق معاك بقى انت بتدرس ايه تمام حلو ولكن حاول تستمتع حاول تحتسب الاجر مش اكتر من كده طيب شباب التصنيف هو يعني الكلمه جماعه شرحه نفسها انا يا شباب لو عندي مثلا مثلا مجموعه كتب خليني اوريكم حاجه كده انا يا ود معايا مثلا حبه كتب دينيه وحبه كتب دنيويه يعني مثلا مثلا معايا حبه كتب في الاحياء ومعايا حبه كتب في الدين فانا هعمل ايه هوريكم حالا انا بعمل ايه ماحدش يمشي خليك معايا يا ولا يا رب بس ماعش بسم الله اه يعني بسم الله بصوا يا حلوين انا معايا حبه كتب اهوت ماشي خليكم معايا ها بسم الله يلا انا جيت انا جيت انا جيت انا جيت بصوا حلوين دي يا اد كتب احياء ماشي فانا عمل لهم في المكتبه رف حطيتهم مع بعض كتب احياء تمام حلو خالص طيب الباقي يا شباب هي كتب دينيه ماشي كتب دينيه خلاص انا عمل لهم رف ليه لان هم كتب دينيه بينهم صفات مشتركه ان كلهم بيتكلموا في الدين فانا حطيتهم مع بعض بتوع الاحياء اولاد بينهم صفات مشتركه ان هم بيتكلموا في الاحياء فانا حطيتهم مع بعض طيب ركز بقى جماعه انا كنت حاطط الكتب في المكتبه كده الثلاثه دول يا اد دول مجلدات تفسير لابن كثير الثلاثه بيكملوا بعض فانا يا جماعه حطيت الثلاثه اللي زي بعض اكتر حاجه مع بعض والثلاثه اللي مالهمش علاقه ببعض جنب بعض خلي بالك بس دول ما يتحطو مع الاحياء لان دول كتب دينيه تمام حلو انا عملت ايه يا اد انا صنفت الكتب صنفت كتب العلم الديني لوحدها اهوت والعلم الدنيوي لوحدها الاحياء ورجعت صنفت كتب الدين تاني التفسير مثلا لوحده الفقه لوحده الحديث لوحده وهكذا تمام في جماعه اللي احنا عملناه ده اسمه ولاد تصنيف قال لك يا دكتور هو انت اصلا ليه محتاج تصنيف سهله لان يا جماعه الكائنات الحيه يا ود متشابهه في وحدات البناء والوظيفه يعني يا جماعه اي كائن حي وحده البناء والوظيفه بتاعته الا وهي الخليه اللي هي مين الخليه الكلام ده يا جماعه اخدناها في الصف الاول الثانوي الترم الاولاني ماشي حلو خالص وقال لك يا دكتور متشابه برض في التغذيه كلها بتاكل ماشي وكلها بتعمل اخراج كلها بتخرج صباح الخير يعني وكلها بتتنفس وكلها بتتكاثر وكلها بتتحرك وكلها بتحس وكلها بتنمو وكلها بتنقل يعني يا دكتور اي كائن حي عنده نفس العمليات ده اهي حتى لو كان كانان حيه يا ولاد احادي الخليه زي مثلا مثلا الاميبا تمام حلو خالص زي الفل في يا شباب بعض الاختلافات قال لك بتختلف الكائنات الحيه عن بعضها البعض يا اد في عد عندك بقى الشكل شكلها مش واحد التركيب تركيبها الجسماني مش واحد طريقه التغذيه هو كله بيتغذى في مثلا يا دكته كائنات غير ذاتيه التغذيه زي الانسان والحيوان ده بياكل اكل جاهز في كائنات حيه ذاتيه التغذيه زي النباتات بتصنع غذائها بنفسها طيب في كائنات من الغير ذاتيه متطفله يعني ايه يعني بتحب تعيش على قفا كائن حي ثاني زي الدوده اللي بتعيش في بطنك في كائنات يا شباب بتتغذى على كائنات ثانيه ميته طريقه اسمها الترمم فيا جماعه طريقه التغذيه مش واحده تمام يبقى يا دكتور الكائنات بتختلف في الشكل والتركيب وطريقه التغذيه ايه كمان طريقه المعيشه بتعيش فين انت بتعيش على الارض ولا بتعيش في قلب الارض ولا بتعيش في قلب كائن حياني انت بتعيش في حته تمام عايش ازاي وكيفيه التكاثر تتكاثر تكاثر جنسي ولا لا جنسي ولا ايه بالظبط تمام فيا جماعه عشان الاختلافات دي يا ود والتشابهات كمان محتاجنا يا شباب نصنف الكائنات الحيه نحط كل الكائنات اللي زي بعض مع بعض بحيث لما اشوف كائن حي جديد مابقاش عارف ده منين يعني واخد بالك انت انت مثلا اعتبر نفسك عايش من 1000 سنه وعمال تشوف كل شويه كان حي جديد اصنفه طبع ايه انت مين انت انت ابن مين وتبع ايه ومن عيله ايه واخد بالك انت حضرتك مثلا في القريه بتاعتكم في عائلات انت مثلا من عيله حنيش فلان من عيله عبد الجواد فلان تاني من عيله ابو صالح فلان من عيله اسمع علاوي في عيلات كتير تمام في جماعه احنا في القريه بتاع تتنا مصنفين تحت عائلات والعائلات في منها عائلات اصغر واصغر ليه عشان لما تقابل حد في البلد انت ابني مين يا ولا عارف انت جدك لما يقابل حد انت ابن مين ياض خالك مين عمك مين يتعرف عليك فانت لما تشوف كائن حي جديد انت ابن مين يا كائن حي انت ايه اللي جابك هنا انت جاي ليه انت تابع مين ابوك مين امك مين خالتك مين عمتك مين خالك مين واخد بالك انت فيا جماعه هنا جاءت الحاجه للتصنيف اه ركز بقى يعني ايه تصنيف بكل بساطه انت هتشوف كان حي هتاخده وعلى حسب صفاته وشكله وا الطريقه اللي بيعيش بيها هتبدا تحطه مع كائنات حيه ثانيه ينتمي ليها تعال نشوف قال لك يا دكتور التصنيف ترتيب الكائنات الحيه يا ود في مجموعات تمام هنرتبط مثلا حضرتك اعتبر الكتاب ده كائن حي فانت هترتبط اللي شبهه تمام كتاب ديني كتاب تفسير ابن كثير فهو مع اخواته خلاص يبقى يا دكتور ترتيب الكانت الحيه في مجموعات حسب اوجه التشابه والاختلاف يعني يا دكتور هو تحط مع اللي شبهه مش بيتحط مع ناس تانيين عشان هو مختلف عنهم يبقى يا جماعه احنا بنرتب وبنصف على حسب اوجه التشابه والاختلاف تمام باينها بحيث يسهل دراستها والتعرف عليها يعني يا جماعه عشان بعد كده نسهل الدراسه بتاعتها والتعرف عليها لما حد يشوفها يعرفها بسهوله لازم نصنفها تمام حلو طيب ده يا دكتور معنى كلمه تصنيف سهله جدا طيب قال لك بقى في علم اسمه علم التصنيف سهله ما هو يا دكتور التصنيف ده هو تصنيف الكائنات الحيه فيا جماعه علم التصنيف هو العلم الذي يهتم به ايه تصنيف الكائنات الحي صباح الخير ايه الصعبه في كده ولا حاجه في مجموعات على اسس علميه زي الفل يا حاج يبقى دكتور التصنيف عباره عن يا اولاد ترتيب دي يا دكتور العمليه نفسها برتب الكائنات في مجموعات على حسب اوجه التشابه والاختلاف عشان اسهل دراستها واسهل التعرف عليها تمام حلو لكن حضرتك العلم نفسه هو العلم اللي بيهتم بالعمليه دي العلم اللي بيهتم بالتصنيف علم يهتم ب تصنيف الكائنات يا اد في مجموعات على اسس علميه طب سؤال يا جماعه سؤال انا هستفيد ايه لسه بشرح لحضرتك ما انا كل الكلام ده كان هري لا بشرح لحضرتك ان اهميه التصنيف يا ود هحب التصنيف ليه يسهل دراسه الكائنات الحيه والتعرف عليها عشان لما تشوف كائن حي لاول مره بتشوفه تعرف تصنفه على حسب شكله كده وحركاته وتغذيته واخراجه وتنفسه وصفاته اللي بيعيش بيه تعرف تحطه مع طائفه معينه او مع مجموعه معينه او مع مملكه معينه او مع رتبه معينه او مع شعبه معينه الكلام ده هنعرفه تمام حلو طيب ركز بقى ايه كمان قال لك كمان فايده يا شباب يسهل للتعرف على كائنات حيه ركز بقى كده جديده واضافتها للمجموعات المتشابهه يعني لما تتعرف على كائن حي تضيفه مع اهله مع الناس اللي زيه خلاص حلو خالص ايه كمان قال لك يا دكتور يفيد الفروع الاخرى من العلوم يعني يا جماعه مثلا حد بيدرس وليكن كئ حي في الجيولوجيا في الحفريات هيرجع لايه هيرجع للتصنيف ده واحد بيقلب في الارض مثلا عالم جيولوجي وبيقلب في طبقات الارض لا كائ حي هيرجع لايه هيرجع للتصنيف عشان يشوف الكائ الحي ده تبع ايه تمام حلو خالص الكلام ده عشان لما يطلع باكتشاف يا جماعه انا اكتشفت حاجه يقول انا اكتشفت الكائن الحي اللي بينتمي للطائفه الفلانيه او اللي بينتمي للمجموعه الفلانيه تمام حلو جدا يا جماعه يبقى دكتور اهميه التصنيف يا اولاد مهمه يسهل دراسه الكائنات الحيه والتعرف عليها ويسهل التعرف على كائنات حيه يا جماعه جديده واضافتها لمجموعتها المتشابهه واخيرا يفيد الفروع الاخرى من العلوم زي الفل طيب بص يا حاج بسم الله ركز يا دكتور وصل على النبي وصح صح كلام بيجي في الامتحانات ومهم جدا جدا جدا بقول لك يا دكتور ان المبدا العلمي والاساسي يا ود اللي هم اعتمدوا عليه في التصنيف بتاع الكائنات الحيه قه يا شباب النوع اه ركز بقى دي كلمه حضرتك لاول مره بتسمعها يعني ايه النوع بص بقوللك عباره عن مجموعه من الافراد ماشي مجموعه افراد اي كائن حي بقى لها صفات مورفولوجيه بصوا حلوين جماعه كلمه مورفولوجي مورفولوجي يعني تركيب يا اد ماشي بالمره بقى عشان باذن الله اللي هيكون دكتور في المستقبل يبقى افتكر كلامي كلمه ف فيسيو لوجي يعني وظيفه فباذن الله لما تروح كليه طب او كليه علوم او كليه طب بطري او كليه صيدله هتاخد حاجه اسمها اناتومي انومي ده يا جماعه علم التشريح بتدرس فيه المورفولوجي بتاع الانسان يعني تركيب الانسان تشريح الاجزاء الدقيقه في جسم الانسان ماشي لكن يا جماعه مع الفيسيولوجي دي ماده تانيه اسمها علم وظائف الاعضاء ماشي يا اد حلو خالص بص بقى يا حاج قال لك النوع مجموعه من الافراد لها نفس الصفات المورفولوجيه حتى بين قوصين يقول لك الشكل الخارجي يعني يا جماعه التركيب بتاعها من بره نفس الشكل خلاص متشابهه يعني يا جماعه الصفات المورفولوجيه بتاع الافراد دهه زي بعضها بالظبط او متقاربه من بعضها عشان كده بنصنع مع بعض ماشي ركز بقى في الاجايه ده مهم جدا جدا جدا وتتزاوج فيما بينها يعني يا جماعه ممكن تتجوز وتنتج افرادا تشبهها يعني يا جماعه انسان يتجوز انسانه مش يتجوز انسان يتجوز انسانه عادي خلاص انسان وانسان يعني يا جماعه واحد وواحده بس انسان تمام يخلفه ايه اكيد مش قرود انسان برض فيا دكتور يتزوج وينتج افرادا يشبههم العال تيجي زبهم او خليط بينهم تمام حلو وتكون خصبه يعني يا جماعه الافراد النتيجه دهه تكون خصبه تاني بقى يبقى يا جماعه لو عندك كائن حي وكائن حي ي اتجوزوا وانتج كائن حي يا جماعه سي وسي يا ود يقدر بعد كده يتجوز ويخلف مثلا يتجوز دي يخلف ده يا دكتور اسمه فرد خصب ويا ود كلمه خصب عكسها كلمه عقيم يعني يا جماعه خصب دهه معناها بيخلف فرتايل عكسها عقيم ان فرتايل تاني يا ود عشان حضرتك تطلق على كائن حي نوع او لفظ النوع لازم يا دكتور يكون الكائن دهه بيتجوز تمام مش بس كده بيخلف افراد خصبه لما اقول لك الافراد التي لا ينطبق عليها النوع هتفهم اهميه الكلام بشكل كبير جدا بص يا حاج قال لك والله للاسف الاسيف انثى الاسد يا اد او اللبؤه اتجوزت ذكر النمر ما تسالنيش ازاي غلطت خلاص حلو وبعدين قامت مخلفه تخيل هتخلف ايه اسد لا هو ابوه اسد لا ابوه نمر تخلف ايه تخلف حاجه كده ده مكس بين الاتنين حاجه كده زبادي في الخلاط حاجه كده خلطبيته بالصلصه تقول لي حضرتك الاسد يعني لايون قلب الاسد والنمر يعني تايجر تمام فقال لك يا دكتور خد التاي مع الاون يبقى يا جماعه او خد التاج مع الاون تخلي فيولات كائن حي اسمه تايجون واخد بالك انت تايجون ديت اختلاط من ايه او خليط من ايه خليط الدكتور من النمر تايجر ومن الون اسد يطلع عند حضرتك التايجون ده يا جماعه حيوان موجود بالفعل اسمه ايه اسمه يا دكتور التايجون هو ده يا ود بص التايجون يعني هو من بعيد كده اسد ماشي قرب كده تلاقيه مخطط كده وفي نقط زي النمر يبقى دكتور ده التايجون خلاص عباره عن ايه امه انثى اسد ابوه نمر طالع هو تايجون خلاص حلو بص يا حاج تتخيل حضرتك ده يتجوز ده يتجوز يا ود ما يتجوز ليه لان ده اصلا يا جماعه لا ينطبق عليه لفظ نوع ليه لان ابوه وامه شباب مش متشابهين ده اسد وده نمر تمام حلو فدكتور التايجون ده اهو بيقول لحضرتك ان هو فرض عقيم وغير قادر على التزاوج ما يقدرش يتجوز ما يقدرش يخلف خلاص عشان كده يا جماعه التايجون لا يعتبر نوع لانه عقيم وغير قادر على التزاوج ناتج من تزاوج اسد او انثى الاسد مع ذكر النمر يبقى دكاتره النوع تعالوا نعرفه بقى كده تاني يقول لحضرتك يا دكتور مجموعه من الافراد لها صفات مورفولوجيه يعني شكل خارجي متشابه اسد واسده انثى الاسد يعني نمر ونمره حمار وحماره واخد بالك انت جحش وجحش الحمار هو الجحش صح ولا مش عارف المهم يا سيدي قال لك تتزاوج فيما بينها وتنتج افرادا يا ود تشبهها وتكون خصبه يعني يا جماعه الافراد تعرف تخلف خلاص حلو خالص طيب يا دكتور افراد لا يطلق عليها مصطلح النوع زي مين زي التايجون وعرفنا يا جماعه التايجون ده جاي ازاي طيب المثال الثاني يا ود البغل عارف انت الاستاذ بتاعك بتاع الابتدائي يقول لك بس يا بغل روح يا بغل تعال يا بغل ابوك يقول لك ياد يا بغل يا ابن مش عارف ايه واخد بالك انت ايه البغل ده البغل ده يا ولاد شتيمه وحشه جدا قال لك ده عباره عن عن ناتج تزاوج يعني يا جماعه هيتجوزوا انثى الحصان يعني حصانه ماشي هرص واخد بالك انت مع ذكر الحمار ساعتها يجيبوا البغل جماعه نفس الكلام هو ده نوع اللي هيجي يا جماعه نوع لا لان يا دكتور جاي من انثى الحصان مذكر الحمار ايه العلاقه ايه مافيش واخد بالك انت هينتج يا جماعه البغل وللاسف برض البغل هيكون عقيم وغير قادر على التزاوج ده يا جماعه البغل ماشي ناتج تزاوج انثى الحصام مع ذكر والحمار يبقى يا ود النوع لابد وان يكون خصب قادر على التزاوج اي حاجه يا شباب او اي كائن حي ينتج من كائنين مختلفين وعقيم وغير قادر على التزاوج ده يا دكتور لا ينطبق عليها لفظ النوع ادي يا جماعه البغل بصوا اهو من بعيد كده ايه ده حصام ما شاء الله وعضلات وبتاع بص على وشه كده شايف الودان شايف الشفايف دي شفاف حمار ودان حمار واخد بالك انت في جماعه ده البغل خليط كده مكس ده لا يتجوز ولا يخلف في دكتور ده لا ينطبق عليه لفظ نوع هيصدق في الاسئله بقى فركز ماشي حلو خالص الكلام ده يا دكتور طيب ماذا بعد ندخل يا شباب على حاجه لطيفه جدا جدا الا وهي تسميه الكائنات الحيه يعني دكاتره لما نلاقي كائ حي جديد ونكتشفه ونعرف ان هو من الطائفه الفلانيه تبع العيله الفلانيه نسميه ازاي تسميه يا ولاد بتكون اساسا باللغه اللاتينيه بقواعد معينه ركز معايا قاللك اختلفت اسماء الكائنات الحيه في شتى بقاع الارض لذلك ظهرت الحاجه لاطلاق اسماء علميه موحده يعني يا جماعه كان لازم حد يقف وقفه كده ويقول بس يا جدعان في مصر بيقولوا على القطه قطه في سوريا بيقولوا عليها بسه في الكويت بيقولوا عليها قطوه فهنسي ايه هنقول عليها ايه قطه ولا بسه ولا قطه ما ينفعش فقال لك لازم نطلق اسم موحد علمي اي حد عالم بيدرس يقراه بالاسم العلمي له تمام حلو فيا شباب سبب التسميه هو اختلاف الاسماء قاللك الجميله دي اسمها قطه في مصر اسمها سه في سوريا تمام اسمها قطوه في الكويت يعني هتلاقي كده في سنس في الموضوع ك كاتوا يبقى ك كويت بال يبقى السوريا قطه في مصر دي بتاعتك بقى خلاص ماشي وضع نظام اسمه يا جماعه نظام التسميه الثنائيه النهارده جماعه الدرس يعني سهل جدا جدا جدا فمحتاج بس ايه تكون بتستمتع بس معايا كده النهارده بتضحك وخلاص ماشي ما تشيلش اهم حاجه يا اسطى والله كله فاني يا بنت كله فاني اضحك يا بتن اضحك يا ولاد كله فاني طيب بص يا دكتور قال لك والله اسمها التسميه الثنائيه فانا هكتب اسمه ئي زي محمد ايمن محمد وبو ايمن تمام حلو بصوا بقى قال لك والله هناك قاعده يكتب الاسم يا ولاد باللغه اللاتينيه اشمعنى اللاتينيه قال لك لغه قديمه ما فيهاش تحريف تمام لغه قديمه ما فيهاش تحريف بحروف مائله او تكتبه بحروف معدوله بس تحتها خط وفهمك يعني ايه تمام قال لك انت هتحط اسم ثنائي اسمها التسميه الثنائيه فالاسم الاول يا اد يعبر عن الجنس انت جنس ملتك ايه قطه ولا كلب ولا اسد فاهم حاجه وال اس الثاني يعبر عن النوع كلب بلدي ولا كلب بيتبول ولا كلب مش عارف جيرمن ولا كلب بري ولا ايه بالظبط واخد بالك انت فيا جماعه اول اسم ده الجنس تاني اسم يا ود النوع ماشي حلو قاللك الاسم الاول ركز معايا الجنس يا ود يبدا بحرف كبير كابيتال يعني ايه يعني حضرتك مثلا القطه يا جماعه باللاتيني اسمها فيلس فعشان تكتب قطه باللاتيني لازم تكتب كده الاف كابيتال باقي الحروف يا جماعه سمول بهذا الشكل تمام حلو خالص طيب الاسم الثاني يا ولاد يبدا بحرف صغير عادي سمول مافيش مشكله خالص طب بص بقى المثال فيلس دومستيك يعني ايه يعني يا جماعه قطه قطه منزليه لا تقوللي بقى قطوه ولا بسه ولا قطه ولا اي حاجه هي اسمها فيلز دي موسكس ماشي القطه المنزليه ترجمها زي ما انت عايز بس هناك اسم موحد العلماء يشتغلوا بيه ماشي حلو بص بقى يا حاج قاللك والله فيلس ده يا جماعه الاسم الاول تمام بصوا بقى قاللك فيلس يعني قطه في دكتور ده الجنس الاسم الثان اني يا شباب النوع دومستيك يعني منزليه طيب انت كاتب الحروف معدوله ولا مقلوبه معدوله قمت شادد تحتها خط قمت شادد تحتها خط انت كده كده بتكتب اول اسم الحرف بتاعه كابيتال الاف اي كانا حي بقى اول اسم يا دكتور بتاع الجنس الحرف بتاعه كابيتال التاني الحرف بتاعه سمول دي سمول اهي طيب كتبته كتبت معدول الحرف مش مايل الناس اللي لها في الفوتوشوب والكلام ده هتبقى فاهمه كويس قوي الحرف مش ميل يبقى يا دكتور شد خط طيب ما شدت خط اكتبه مايل كده يا اد فيلس اعوج ايدك شويه دومستيك ماشي والاف لازم تبقى كابيتال تمام حلو خالص الكلام ده والمثال يا جماعه في الكتاب سهل جدا جدا جدا يبقى يا دكتور التسميه الثنائيه يا شباب لكارل لينسس عباره عن اسم عباره عن حرفين تسميه ثنائيه اسم ثنائي الاول ده الجنس والثاني ده النوع والقاعده رقم واحد وانت بتكتب الجنس اكتب اول حرف كابيتال النوع اكتب الحرف سمول عادي جدا طيب كتبت حروفك وظبطها لو انت كاتب الحروف معدوله شد خط تحتها لو ما شدت خط ميل الحروف تمام زي الفل طيب ما ينفعش تعمل الاثنين يعني ما حدش يكتب لي مثلا فيلس كده ادي الاف كابتل يا دكتور الحروف يا جماعه مميله بهذا الشكل وشد خط لا يا دي يا دي تمام حلو خالص طيب بصوا بقى اللي جاي خطير خطير خطير تحفظه زي اسمك بصوا يا جماعه في يا اد عيل كان قاعد في درس والواد دوت يعني عنده حروف بينطق السين ش خد الدرس بتاعه وروح امه بقى والا اخدت ايه النهارده قال لها قال لها يا ماما والله انا انا مش مش فاكر اي حاجه ده المشتر عجن النهارده بتقول ايه يا ولا المش طر عجن تقصد المستر قال لها لا المشطر تمام يعني ايه يا واد يا ابن التايهه انت بتقول الكلام ده ازاي قال لها لا ما انت اللي تايهه مش فاهمه اصل الدكتور محمد النهارده في المحاضره الاونلاين قال لي ان مشتر عجن دي هي الاسكيما اللي هو الفها واختراعها عشان نفتكر حاجه اسمها الهرم التصنيفي بصوا يا حلوين صلوا بينا على النبي عليه الصلاه والسلام ده يا ولاد اسمه الهرم التصنيفي هنبدا باكبر حاجه في الدنيا للكائنات الحيه المتشابهه وننتهي باقل حاجه في الدنيا للكائنات الحيه المتشابه ده يا جماعه التصنيف بقى نبدا يا اولاد نصنف قال لك اوسع حاجه في الدنيا لكائنات حيه متشابهه الا وهي المملكه مملكه النبات النبات كله مملكه الحيوان الحيوان كله وهكذا طيب ركز بقى دي يا جماعه حاجه مصطلح عام جدا جدا جدا فيا دكتور اول حرف معانا ميم المملكه ركز معايا اللي محتاج حفظ ه حفظه لك الشعبه يبقى دكتور شين يبقى دكتور مملكه ثم شعبه بعد كده الطاء يا ود الطائفه ها مش هتنسى اهو لانه بيسالك في الترتيب ده يبقى دكتور مشطر م مملكه شين شعبه طه طائفه طب اللي بعدها قال لك يا دكتور اللي بعدها راء يبقى يا جماعه بعد كده بعد الطائفه الرتبه يا ود طيب فاضل عجن قال لك حضرتك بعد الرتبه العائله الجيم الجنس النون النوع ماشي يا حاج يبقى دكتور مشطر عجن مملكه الشين شعبه الطاء طائفه والراء رتبه وعجن العين يا جماعه العائله والجيم الجنس والنون النوع اخر حاجه ماشي حلو خالص الكلام ده فاكر حضرتك ان النوع ده احنا خدناه بالتفصيل فوق زي الفل طيب بص يا حاجه قال لك بص على مثال جماعه الكلام ده هيتكرر بقى يعني يا جماعه كل درس من اللي جاي هيبقى فيه كل الحاجات دي فما تقلقش احفظهم دلوقتي زي ما هم كده قال لك مثلا مثلا مملكه يا ود ده اعلى مستوى في الهرم التصنيفي يعني ايه يعني يا دكتور ده اعلى مستوى بيشمل عدد هائل من الحيوانات تمام او من الكائنات اللي جواها وتشمل مجموعه من الشعب يبقى يا شباب انا هستن حاجه ان المملكه تشمل مجموعه من الشعب يبقى الشعبه اصغر طيب بقول لك ايه ايه راي حضرتك لو قلت لك ان الشعبه تشمل مجموعه من الطوائف يبقى الطائفه اصغر من الشعبه حلو والطائفه تشمل مجموعه من الرتب جميل والرتبه فيها حبه عائلات والعائله فيها حبه اجناس جمع جنس والجنس في حبه انواع ايه رايك يبقى يا دكتور النوع جزء من الجنس والجنس جزء من العيله والعيله جزء من الرتبه والرتبه جزء من الطائره والطائفه جزء من الشعبه والشعبه جزء من المملكه ماشي يا اولاد حلو طيب اقرا كده الشعبه مستوى تصنيفي يمثل اكبر مجموعات المملكه يعني يا جماعه ده اصغر من المملكه ولكن ده اكبر مجموعه في قلب المملكه ماشي ويشمل مجموعه من الطوائف سهل جدا طب الطائفه تشمل مجموعه من الرتب والرتبه تشمل مجموعه من العائلات والعيله اجناس والجنس انواع بس خلاص يا حج النوع يا ولاد اللي احنا لسه معرفين ورا يشمل مجموعه من الافراد لها القدره على التزاوج وانتاج نسل خصب من نفس النوع زي ما قلنا يا جماعه في التعريف بتاع النوع تمام حلو خالص طب بص المثال قال لك والله المملكه زي مثلا يا جماعه المملكه الحيوانيه حد كان بيسمع يا جماعه عالم الحيوان على الاولى زمان انتوا انتوا صغيرين صحيح طب حد فيكم بيتابع الناشونال جيوجرافيك ابوظبي بيسمع عالم الحيوان برده صغيرين تجيل التيك توك يا د النيله طيب بص يا حاج قال لك والله المملكه الحيوانيه دي يا دكتور فيها كل الحيوانات بص فيها هتلاقي كائنات انت مش حاسس ان لها علاقه ببعضها بس يا دكتور الحاجه الوحيده اللي بتربط ان هم من الحيوانات كائنات كتير انت مش عارف التشابه بينهم لسه لان هم منتشرين بشكل كبير تمام وعددهم كبير جدا طيب انزل تحت شويه حضرتك كل اما تنزل تحت هتبدا تتخصص اكتر يعني يا جماعه التشابه بين الكائنات هيبقى اكتر التشابه هيزيد ركز بقى وانت نازل كدهه يا دكتور التشابه بين الكائنات يا ود الصفات المشتركه هتزيد امال ايه اللي هيقل عارف شاطر العدد بتاعهم هيقل تمام حلو طب تعال الشعبه قال لك والله يا دكتور ادي الشعبه مثلا زي ايه زي حضرتك شعبه الحبليات ايه الحبليات دي دي يا دكتور شعبه هناخدها يا اولاد موجوده في قلب المملكه الحيوانيه تحت الشعبه يا دكتور طائفه شعبه الحبليات مثلا فيها طوائف احد هذه الطوائف طائفه الايه الثديات حلو خالص طيب طائفه الثديات يا جماعه فيها رتب احد هذه الرتب رتبه اكلات اللحوم لما تبدا تتخصص تبدا بقى يعني تدرك كده انت فين وتبدا تعرف الصفات المشتركه واحده واحده مع نفسك يعني يا جماعه مثلا مثلا رتبه اكلات اللحوم ده اي كائن حي بياكل لحمه ماشي حلو عندك مثلا النمر وعندك الاسد والدب والقطه وهكذا الرتبه يا دكتور فيها عائله زي مين زي عائله السنوريات واخد بالك انت طيب العائله فيها جنس زي جنس القطط واخد بالك انت الجنس فيه نوع زي ايه زي القطه المنزليه ده يا جماعه اكتر حاجه فيها صفات مشتركه هيجيب لك بقى كل القطط المنزليه في النوع تمام حلو يبقى يا دكتور واحنا بننزل لتحت كده بيقول لك ايه بقى بقول لحضرتك والله تعال كده وانت نازل لكل عدد الافراد حلو لاني بتخصص وتزداد الصفات المشتركه والمستويات التصنيفيه جميل طب وانت طالع ناحيه فوق قال لك لا ده وانت طالع يا دكتور ناحيه المملكه الكبيره بيزيد عدد الافراد ولكن يا دكتور بتقل الصفات المشتركه تمام حلو جدا ده يا جماعه اسمه الهرم التصنيفي اياك تنساه مش طر عج خلاص مالكش حجه حفظته لك طيب زي الفل اخر حاجه معانا النهارده يا ود حاجه اسمها المفتاح التصنيفي بيقول لك يا دكتوره مفتاح تصنيفي اكيد دي الحاجه اللي بتساعدك انك تصنف كائن حي معين انت كده درست الممالك والشعب والرواتب والطوائف والانواع والاجناس فاضل بقى يا دكتور لما تشوف كان تبدا تاخد طريقه معينه تتعرف بيها على الكائن ده تمام يعني يا جماعه المفتاح التصنيفي هو هو التصنيف اللي انت عارفه بس هتبدا تتعرف على الكائن الحي بطريقه معينه ماشي قال لك يا دكتور دي عباره عن سلسله من الاوصاف مرتبه في ازواج تقود المستخدم اللي بيتعرف على الكائن يا ود لتعريف الكائن الحي الغير معلوم بالنسبه له يعني انت شفت كائن حي غير معلوم بالنسبه ليك المفتاح التصنيف يا دكتور اوصاف موجوده ممكن حضرتك تجيبها وتستعين بها عشان تصنف ك حي معين ده يا جماعه اسمه المفتاح التصنيفي طيب بص بقى قال لك يا دكتور بتبدا واسعه يعني هتلاقي صفات كتير جدا جدا جدا جدا جدا تبدا كل شويه تقلل تقلل تقلل لحد اما تنزل لحد النوع بتاعك تمام حلو خالص وتصبح اكثر تخصصا كلما تقدمنا في مستويات المفتاح التصنيفي كل ما تقدمت اكثر واكثر في التصنيف هتلاقي الصفات المشتركه بتزيد والاعداد بتقل فبيقول لحضرتك انها بتصبح اكثر تخصصا يعني تقدر تحدد الكائن الحي ده تبع ايه بالضبط كلما تقدمت في مستويات المفتاح التصنيفي طيب بص حاجه قال لك شوف مثال عشان تفهم مثلا يا اد الحشرات انا كده يا دكتور بادئ بمصطلح كبير جدا جدا جدا جدا حشرات ملايين الحشرات تمام حلو والاف الانواع خلاص حلو ابدا يا دكتور حدد شويه جماعه ده مثال على المفتاح التصنيفي انت في حشرات عديمه الاجنحه ما عندهاش اجنحه ولا حشرات ذات اجنحه تفرق يا نهار ابيض قال لك لو لقيت حشره عديمه الاجنحه فانت كده في النمل يعني يا جماعه حاشر على الارض ما عندهاش جناح فانت كده يا دكتور مع النمله ماشي حلو طيب قال لك لقيت اجنحه ايه ده ده انت عندك انواع كتير جدا من الحشرات فيها اجنحه ابدا تخصص ركز بقى كلما تقدمت تصبح الصفات اكثر تخصصا هقول لحضرتك بقى السؤال اللي بعده الاجنحه دي يا اد زوج واحد من الاجنحه ولا زوجين من الاجنحه ها انت حاسس ان انت بتتخصب اهو تمام زوج واحد يعني جناحين ولا زوجين يعني اربعه ا جناحه تمام حلو ركز بقى انت معاك حشره مش عارف هيتبع ايه فهي حشره تمام عندها اجنحه يبقى مش نمله تمام حلو الاجنحه بتوعها عديتهم طلعوا اثنين حلو قال لك بعد كده في المفتاح التصنيفي معلومات يا جماعه محفوظه ومكتوبه انت بتستعين بيها لو لقيت الحشره بتاعتك يا دكتور عندها زوج واحد من الاجنحه بص على رجليها لو لقيت الارجل اقصر من الجسم يعني يا جماعه جسمها وليكن 1 سم ورجلها اقصر من 1 سم يبقى انت يا دكتور في ايدك الدبانه الذبابه يا ولاد انا مسكت الدبانه وانا اول مره اتعرف عليها فانا عارف انها حشره بس مش عارف ايه هي تمام حلو تبدا تعمل ايه تبدا يا دكتور تشوف الحشره دي عندها اجنحه قي اه الضبان عندها اجنحي يبقى يا دكتور حشره ذاتها اجنحه حلو ابدا عد الاجنحه هتلاقيهم زوج واحد حلو خالص شوف رجليها اطول من جسمها ولا اكثر اكثر من جسمها انت معاك دبانه اهي تمام حلو خالص الكلام ده طيب مسكت حشره تانيه كانت بتقرصك خلاص وعندها اجنحه عديتهم لقيتهم زوج واحد تمام ب بص على الرجلين بتوعها عارف الناموسه لقيت رجليها اطول من جسمها بس خلاص انت معاك كده البعوضه مين اللي بيقول لك الكلام ده المفتاح التصنيفي ماشي حلو طيب افرض انت مسكت حشره لقيت عندها زوجين من الاجنحه يعني يا جماعه اربع اجنحه قال لك لو انت معاك حشره فيها اربع اجنحه شوف الاجنحه بتاعتها مغطاه بحراشف ناصعه ولا لا شكلها حلو جميل والوانها ناصعه ولا لا لو كانت حراشيف ناصعه الوان وشكلها جميل فانت معاك في ايدك فراشه انا واحد ما كنتش اعرف الفراشه اتعرفت عليها بالمفتاح التصنيفي مشيت مع الصفات قعدت تتخصص اتخصص لحد ما وصلت للفراشه النوع ده اسمه فراشه تمام حلو طيب لو لقيت زوجين من الاجنحه بس الاجنحه كانت شفافه فانت معاك حشره اسمها الرعاش اهي كلنا عارفين يا ود اجنحه ولكن شفافه سبحان الله شيء عجيب شيء عجيب بسم الله الرحمن الرحيم وفي انفسكم افل تبصرون دي الحشره تخيل الانسان تخيل جسم الانسان قد ايه عظيم وقد ايه جميل وقد ايه معقد جدا جدا جدا سبحان الله فيا شباب احنا ا خلصنا كده الدرس بتاعنا النهارده ولكن يا ولاد يهمني جدا جدا الامثله دي لانها بتيجي في الاسئله بشكل بشع يعني ماشي ركز معايا حضرتك انت هتمسك حشره تمام هتبص على الاجنحه في اجنحه ولا ما فيش لو ما فيش فانت معاك نمله لو في اجنحه فانت هتشوفهم زوج واحد يعني جناحين ولا زوجين يعني اربعه اجنحه ها لو زوج واحد هتبدا تبص رجليها اقصر من جسمها لو اقصر فعلا من جسمها يبقى يا دكتور انت معاك في ايدك دبانه مش عارف ل حد ممكن يمسك دبانه بس يعني تخيل لو لقيت الرجول بقى اطول من جسمها فانت معاك في ايدك بعوضه دي بتيجي على طول عندك تقرصك مش هتحتاج تجيبها يجيلك لوحدها لو لقيت عندها اربع اجنحه يعني زوجين شوف الاجنحه بتاعتها مغطاه بحراشف جميله لونها حلو فراشه الاجنحه شفافه معاك حشره اسمها الرعاش يبقى دكاتره الحشرات دي امثله مهمه جدا جدا جدا وعندنا في المنهج خلاص ده يا شباب بالنسبه لي الدرس الاول في التص تصنيف نتمنى ان شاء الله تكونوا استمتعتوا معانا النهارده واتبسطوا درس سهل جدا جدا جدا مش محتاج بقى اصه تقعد ايه تحفر و تفصص فيه سهل جدا خلاص ان شاء الله يا جماعه من المره الجايه هنبدا ناخد فيه الممالك اللي عندنا في المنهج ويعني خلاص عاييز اقول لحضرتك اربع محاضرات ونفنى المنهج ونبدا باذن الله مراجعات نهائيه وبرده يا شباب كورس المراجعات النهائيه مووجود على المنصه من دلوقتي تقدر تشترك فيه وبس كده يا شطار سبحانك اللهم وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك وصلاه الله ربي كلما طلع الشمس نهارا قفل للذي حز العلام هاشم احمد المختار من ساده الاول وعلى ال وصحب ساده ليس فيهم عاجز الا بطل والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا بطل
أسس تصنيف الكائنات الحية احياء اولي ثانوي الترم الثاني 2024 16:18

أسس تصنيف الكائنات الحية احياء اولي ثانوي الترم الثاني 2024

المختصر المفيد

7 مشاهدة · 2 jaar geleden

٧ التصنيف في الكائنات الحية بداية جوهرية نارية أحياء أولى ثانوي 33:51

٧ التصنيف في الكائنات الحية بداية جوهرية نارية أحياء أولى ثانوي

د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary

121 مشاهدة · 2 jaar geleden

اخيرا شرح التصنيف للصف الاول الثانوي اسس تصنيف الكائنات الحية 27:03

اخيرا شرح التصنيف للصف الاول الثانوي اسس تصنيف الكائنات الحية

د.احمد فايد DR.ahmedfayed

9 مشاهدة · 4 jaar geleden

الاحياء الصف الاول الثانوي التصنيف في علم الأحياء 4:00

الاحياء الصف الاول الثانوي التصنيف في علم الأحياء

البوابة الليبية للتعليم الالكتروني

15 مشاهدة · 9 jaar geleden

أسس تصنيف الكائنات الحية 19:12

أسس تصنيف الكائنات الحية

Onafes - أنافس

384 مشاهدة · 4 jaar geleden

اسس تصنيف الكائنات الحية احياء 1 ث 22:37

اسس تصنيف الكائنات الحية احياء 1 ث

الاستاذ ابوزيد

4 مشاهدة · 6 jaar geleden

احياء الترم التاني 2023 اولى ثانوي أسس تصنيف الكائنات الحية شرح مبسط 16:18

احياء الترم التاني 2023 اولى ثانوي أسس تصنيف الكائنات الحية شرح مبسط

Ahmed Mokhtar - د.أحمد مختار

993 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح أحياء أولى ثانوي أسس تصنيف الكائنات الحية تيرم 2 باب 4 ف 1 الاسكوله 33:34

شرح أحياء أولى ثانوي أسس تصنيف الكائنات الحية تيرم 2 باب 4 ف 1 الاسكوله

El Schoola - الاسكوله

32 مشاهدة · 6 jaar geleden

تاريخ التصنيف أحياء أول ثانوي 1446 21:03

تاريخ التصنيف أحياء أول ثانوي 1446

محمد زيادة mohamed zeyada

64 مشاهدة · 1 jaar geleden

أسس تصنيف الكائنات الحية 12:39

أسس تصنيف الكائنات الحية

Abu Fisal

239 مشاهدة · 5 jaar geleden

أسس تصنيف الكائنات الحيه 23:18

أسس تصنيف الكائنات الحيه

mohammed gheit

199 مشاهدة · 6 jaar geleden

أسس تصنيف الكائنات الحية الصف الأول الثانوى 25:54

أسس تصنيف الكائنات الحية الصف الأول الثانوى

الأحياء مع د/ مريم عادل

205 مشاهدة · 2 jaar geleden

1 اسس تصنيف الكائنات الحية ج 1 6:11

1 اسس تصنيف الكائنات الحية ج 1

Ebrahim Abdu Hamada البيولوجي/الأحياء

59 مشاهدة · 10 jaar geleden

مقدمة علم التصنيف Taxonomy المراتب التصنيفية الصف الأول الثانوي 39:24

مقدمة علم التصنيف Taxonomy المراتب التصنيفية الصف الأول الثانوي

أ. دفع الله أبودون

1 مشاهدة · 1 jaar geleden

المحاضرة الأولى أساسيات البيولوجيا كورس التأسيس في الأحياء دفعة ثانوية 2027 3:29:03

المحاضرة الأولى أساسيات البيولوجيا كورس التأسيس في الأحياء دفعة ثانوية 2027

د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary

34 مشاهدة · 3 uur geleden

تصنيف الكائنات الحية أولى ثانوي 15:24

تصنيف الكائنات الحية أولى ثانوي

Kareem Alnady

724 مشاهدة · 6 jaar geleden