السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلابنا حبايبنا طلاب الصف الثاني الثانوي عاملين ايه يا شباب؟ يا رب تكونوا بخير وصحه وسلامه وعافيه ان شاء الله هنحل معاكم النهارده على درس التداخل والحيود طبعا الفيديو ده فيديو جديد طبعا لطلاب 2026 يلا بينا نبدا يا مستر ونشوف تداخل وحيود الضوء بيقول لحضرتك ايه ظاهره التداخل في الضوء تنتج عن ركز يا مستر بيقول لحضرتك ارتداد الموجات لا ده ارتداد الموجات ده يا مستر عندي بيمثل انعكاس ضوء فده لا طيب انحراف الموجات لا الانحراف ده انكسار فده بالنسبه لي مش هيعمل تداخل طيب تراكب الموجات اه يبقى انا بالنسبه لي التداخل بينتج نتيجه تراكب الموجات او الموجات بيحصل لها تراكب مع بعضها فهو ده عباره عن مين؟ عباره عن التداخل طيب تعالوا نشوف السؤال اللي بعد كده رقم انين بيقول لحضرتك ايه يعمل الشق المزدوج في تجربه توماس يونج كمصدر ضوء كمصدري ضوء مترابطين فاننا نعني بالترابط ان الموجتين الصدرتين عن الشق اتفقنا ان هم بيكون لهم نفس الايه لهما نفس الطور بيكونوا متفقين في الايه متفقين في الطور وهو ده اصلا اللي عمله يونج ان هي اصلا التجربه كانت عشان يحصل تداخل لازم يكون المصدرين متفقين في الطول فهو عمل ايه راح جاب الحائل وخلى له فتحتين اللي هم الشقين دول اللي هو اسمه الشق المزدوج خلاص كده فهم يكونوا متفقين في الطور طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده رقم لاثه بيقول لحضرتك ايه بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليونج لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل خلي بالك هو بيتكلم عن الدلتا واي الاتساع ده اللي هو الدلتا واي طيب بص يا مستر الدلتا واي حضرتك عارف ان هي بتساوي ايه ركز كده بتساوي لمضه في الار على الدي فهي بتعتمد على الحاجات اللي موجوده عندي في القانون دول اي حاجه غيرهم ما بتعتمدش عليها بيقول لحضرتك ايه؟ المسافه بين المصدرين الضوئيين ا الضوئيين المترابطين اه دي بتعتمد عليه ما هو المسافه دي اللي هي الدي فدي بتعتمد عليه طيب هو عايز لا تعتمد بيقول لحضرتك ايه المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحال الاستقبال طب ما ده الار وبيعتمد عليه طيب بيقول لك الطول الموجي اه بيعتمد على الطول الموجي يبقى مين اللي ما بيعتمدش عليه اللي هو المسافه بين حاجز الشق المزدوج ومصدر الضوء وكله زي ما بيقولوا كده كله بالايه؟ بالقانون طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده رقم اربعه بيقول لحضرتك ايه؟ بيقوللك في تجربه الشق المزدوج ليونج تقل المسافه بين هدى بالتداخل هو عايز الدلتا واي تجل طب ما الدلتا واي دي يا مستر بتساوي ايه؟ بتساوي ايوه زي ما انت لسه كاتب فوق كده لنض في ار على الدي حلو بيقوللك استخدام ضوء ذو شده عاليه لا طيب بيقول لك نقص المسافه بين الشقين مستر لو المسافه دي قلت الدلتا واي تزيد وانا عايزها تقل يبقى الاجابه دي لا طيب زياده المسافه ا بين الشقين ركز بقى انت لو زودت المسافه بين الشقين لما هتزود الدي الدلتا واي فعلا تقل تبقى الاجابه دي صح الاجابه ج طيب ليه ده الغلط بيقوللك زياده الطول الموجي مستر ده زياده الطول الموجي هيزود الدلتا واي وهو عايزها تقل يبقى دي كمان غلط يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ج طيب تعال يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده رقم خمسه بيقول لحضرتك ايه؟ اي الاشكال التاليه يمثل هدب التداخل المتكونه على حائل مستوي في تجربه توماس يونج ركز يا مصر انت عارف ان الهدبه المركزيه عندك لازم تكون هدبه مضيئه طيب في د جايبها لك هدبه مظلمه يبقى دي مستبعده حلو وانت عارف ان المسافه بين الهدب بتكون عندك ايه؟ متساويه واتساع الهدتب بيكون ثابت فيبقى بالنسبه لي دول كده بالنسبه لي يعني غلط ودي كمان غلط ليه؟ لان هنا جايب لك الهدبه المركزيه كان حجمها اكبر او اتساعها اكبر وبعد كده بدات تقل فدي غلط وهنا جايبها صغيره وبعد كده بدات تزيد فدي غلط امال مين اللي صح؟ الصح ان انت عندك اتساع الهدب بيكون ماله بيكون ثابت تبقى الاجابه عندك د اجابه صحيحه طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم كام؟ ا رقم سته بيقول لحضرتك ايه؟ صل على حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليونج اي من الاشكال البيانيه التاليه يمثل العلاقه بين المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه التاليه له والمسافه بين حاجز الايه؟ حاجز الشق المزدوج من الاخر يا مستر هو بيسالك عن العلاقه بين الدلتا واي وبين الار طيب ركز يا مستر كده صلي على النبي اكتب القانون حضرتك عارف ان الدلتا واي بتساوي لمض في الار على الدي حلو طيب يبقى انا بالنسبه لي لو ان اللمضه ده ثابت والدي ثابت يبقى الدلتا واي كده يا مستر علاقه ايه علاقه طرديه مع الار حلو الكلام يبقى الالف ده لا ليه لان العلاقه هنا علاقه ثابته طيب ب اه ب صح طرديه طيب ج لا ج غلط عشان جايبها لي علاقه عكسيه ود غلط عشان دي علاقه تناقصيه طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم سبعه بيقول لحضرتك ايه صل على حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليونج عند زياده شده الضوء المستخدم فان المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المظلمه طب ركز يا مستر هي الدلتا واي بتساوي ايه؟ بتساوي ساوي يا مستر اللمضه في الار على الدي حلو حضرتك زودت شده الضوء هل حاجه من دول اتغيرت لا لسه الطول الموجي ثابت ولسه المسافه بين الشقين ثابت والمسافه بين الشق وح الاستقبال ثابت يبقى برض تفضل عندك الدلتا واي برض ثابته يبقى الاجابه مين الاجابه د لان باختصار عندك اللي هي الدلتا واي دي ما بتعتمدش على شده الايه على شده الضوء طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده رقم ممانيه بيقول لحضرتك ايه كده دخلنا على المسائل اهو بيقول لك في تجربه الشق المزدوج اذا كانت المسافه بين الشقين يبقى ادي الدي والمسافه بين مركزي هدبتين متتاليتين من نفس النوع يبقى دي كده الدلتا واي خلي بالك بالملي يبقى في 10 اس سالب3 بيقول لك وكان حائل استقبال الهدى بيبقى ادي الار بيقول لك فان الطول الموجي طب ما هي سهله يا مستر هتقول لي سهله ازاي؟ اقول لك حضرتك عارف ان انت الدلتا واي دي بتساوي لمضه في ار على الدي حضرتك عايز مين؟ عايز الطول الموجي اذا الطول الموجي هيساوي كنا بنقول اللي مش معاها اللي هو الدلتا واي في اللمضه دلتا واي في الدي معذره على اللي معاها اللي هو الاور بس كده يا مستر الدلتا واي مع حضرتك بكام؟ 375 75 3 75 بس في 10 اس سالبث عشان بالملي مضروبه في الدي عندك 10 اس سالب ا وتقسم على الار عندي ب5 وقول يساوي خلي بالك طلعت بكام ب 5× 10 اس س-7 5 يبقى الطول الموجي طلع 5× 10 اس س-7 بس كده بالمتر وهو عايزها بالانجستروم فانت كده بتحول من الكبير للصغير هتضرب في 10 اس موجب 10 يبقى هتطلع معاك 5000 ايه انجستروم تبقى الاجابه عندك مين؟ الاجابه ا تاني يا مستر فكره التحويله دي الانجستروم ده بيساوي 10 اس س-ب1 من المتر فلو حضرتك عايز تحول حاجه من المتر للانجستروم تضرب في 10 اس موجب عشان انت هتكون بتحول من الكبير للصغير طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده ا رقم تسعه بيقول لحضرتك ايه؟ صل على حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لك الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين المسافه بين مركزي الهدب المركزيه ومركز الهدبه المضيئه الاولى والطول الموجي حلو بيقول لحضرتك ايه بقى فاذا كانت المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحال الاستقبال يبقى دي الار بيسالك ايه عن المسافه بين الشقين اللي هي الدي طيب ما هي سهله يا مستر هتقول اللي عند الدلتا واي بتساوي لمدا في ار على الدي فلو انت عايز الدي طلعها ونزل الدلتا واي مكانها اذا الدي هتساوي لاندا في ار على دلتا مين على دلتا واي بس كده يا مستر هتقول له عندي كده الدي هتساوي الطول الموجي عندك بكام؟ الطول الموجي عندي ب 800 اهو بس خلي بالك 800 ايه؟ نانو يبقى في 10 اس سالب ت في الار بكام؟ الار بواحد على الدلتا واي ب 8 بس خلي بالك بالملي يبقى في 10 اس سالب3 في 10 اس سالب3 بس كده يا عم فهتقول له 800× 10 اس س-9 في 1 وتقسم على مين 8 في 10 اس سالب 3 وقول له يساوي تطلع 10 اس سالب4 10 اس سالب ا تبقى الاجابه مين؟ الاجابه د الاجابه ب طيب ركز يا مستر كده وتعال نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم 10 بيقول لحضرتك ايه؟ في تجربه يونج اذا كانت المسافه بين المصدرين المترابطين يبقى ادي الدي حلو خلي بالك بالايه؟ بالملي يبقى هي عباره عن 1 و6 في 10 اس س-ب3 والوحده كده تبقى المتر طيب بيقوللك وتكونت هدى بالتداخل على حائل يبعد من حادز يبقى دي الار بس بالسنتي تبقى الار عندك كده هتساوي 60 في 10 اس سالب ا طيب بيقول لحضرتك ايه بقى؟ وكان مركز الهدبه الثالثه المضيئه على بعد من مركز الهدبه المركزيه خلي بالك انت كده يا مستر من الكلمه دي خلي بالك هنا مركز الهدبه الثالثه يبقى دي رتبتها والمركزيه رتبتها صفر فانت تقدر تروح تجيب عندك عدد الهدب المتكونه هتقول 3 - 0 ب 3 طيب وانت معاك المسافه اللي هي الاكس وانت عارف ان الدلتا واي بتساوي اكس على ان فتقدر تروح تجيب الدلتا واي الاكس بكام ب ملي يبقى في 10 اس سالب 3 10 اس سالب 3 على ال اللي هو ال وقول يساوي ي هتطلع كام؟ 2 في 10 اس سالب كام؟ اس سالب ا يبقى 2 في 10 اس سالب ا طيب ركز بقى يا مستر كده واحده واحده الله يرضى عنك انت عارف ان الدلتا واي دههي بتساوي بتساوي ايه يا مستر؟ بتساوي لمضه في ار على الدي تعرف تجيب اللمضه ولا لا؟ اه اعرف اللانضه هتساوي اللي مش معاها على اللي معاها فهتساوي دلتا واي اي في الدي على الار ده هيساوي الدلتا واي بكام يا مستر الدلتا واي انت لسه جايبها الرقم اللي هو على الشاشه ده في الدي عندك الدي بواست في 10 اس سالب3 1 و6 في 10 اس س-3 اللي هي دي تمام كده على الار ب 60 بس سم يبقى في 10 اس س- ا يساوي ده كده بالنسبه للطول الموجي اهو 5 33 × 10 اس سال7 5 ع 33× 10 اس س-7 ده اللي هو مين؟ الطول الموجي طيب هو اصلا عايز مين يا مستر؟ عايز التردد هتقول لي حلو ما انا عارف ان انا السرعه بتساوي اللاندا في الميو طيب انت عايز مين؟ عايز الميو يبقى اذا الميو هتساوي السرعه على الطول الموجي بس كده السرعه هو مديها لحضرتك بكام؟ 3 في 10 اس 8 فانت هتقول له 3 في 10 اس 8 على الرقم اللي ظاهر معاك على الشاشه وقول له يساوي هتطلع كام؟ 6 5 خلي بالك معلش 3 في 10 اس 8 واقسم على 1 احنا طلعنا اللمضه بكام؟ 5 علامه 33 في 10 اس سالب 7 واقول له يساوي هتطلع كام؟ ا 5 628× 10 اس + 14 اهي تقريبيه يعني 5 3 وايه؟ 5 63 في 10 اس موجب 14 يعني الاجابه ب طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم 11 بيقول لحضرتك ايه؟ صل على حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم بيقوللك الشكل المقابل يمثل تجربه الشق المزدوج ليونج اذا سقط على الشق المزدوج ضوء احادي اللون طوله الموجي لمضه وكانت الار بتساوي حلو فان هو عايز يعرف الدلتا واي طب مستر هي مش الدلتا واي دي بتساوي لان في ار على الدي هتقول لي حصل اقول لك طب ما تعوض يا عم اللاندا اسمها لمضه اهي الار 10 اس ا دي ادي 10 اس ا دي والبعد بتاعك اهو على الرسمه اسمه اسمه دي الدي تروح مع الدي اذا الدلتا واي هتساوي 10 اس 4 لان فين اهي بسيطه طيب تعالى يا حبيبي نشوف السؤال اللي بعد كده رقم 12 بيقول لحضرتك ايه بيقول لك الاشكال التاليه تبين مواصفات مختلفه لتجربه يونج لتداخل الضوء في اي هذه الاشكال تكون المسافه بين هدى بالتداخل اكبر يعني عايز يعرف اي واحده من دول هيكون فيها الدلتا واي اكبر طب ما تروح تحسب الدلتا واي يا مستر على طول هي الدلتا واي بتساوي ايه الدلتا واي بتساوي لمضه في ار على الدي بس كده اللمضه في الشكل الاول بكام ب 400 بس نانو يبقى في 10 اس سالب ت في الار بواحد على الدي بواحد هي دي واحد انا هفترض كل دي انها بواحد واقول يساوي تطلع 4 في 10 اس سالب س يبقى هنا الدلتا واي 4 في 10 اس سالب س طيب تعال نحسبها هنا هتغير الطول الموجي بدل ما هو 400 يبقى 500 انت غير دي كده و بالنسبهلك الار بنص بدل ما هي واحد حلو وعندك الدي باتنين خلاص كده يبقى 2 هتساوي 125 في 10 اس سالب7 1 25 في 10 اس سالب7 خلي بالك انا ده كله شغال بالقانون بس فانا بعدل بقى على الاله الحاسبه علشان ايه ما نكتبش كتير يعني طيب هتيجي على ده اللاندا هتخليها ب 450 اهو والار عندك بواحد وواحد فبدل ما هي نص بدل ما هنا كده نص تبقى واحد وواحد على الدي اللي هي بنص اهي وقول يساوي تبقى 9 و9 في 10 اس سالب7 ماشي تعالى هنا بدل ما هي 450 خليها 600 يبقى اللمضه ب 600 خلاص انت عرفت احنا بنعمل ايه اللمضه ب 600 والار هنا بواص بدل ما هي بنص تبقى 1.ص اهو والبعد عندك بكام؟ بثلاه دي وقول يساوي تطلع 3 في 10 اس سال7 3× 10 اس سالب س هو عايز مين بقى يا مستر؟ هو عايز اكبر حاجه اكبر حاجه خلي بالك هم كلهم 10 اس سالب س يبقى كده دي بالنسبه لي اكن دي باربعه واكن دي بواحد وربع واكن دي عندك بثلاثه ودي اكنها تسعه وتسعه يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ج طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم 13 بيقول لحضرتك ايه؟ صل على حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لك الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين المسافه بين مركزي هدبتين ا متتاليتين حلو ومقلوب المسافه بين الشق المزدوج يعني هو جايب لك بين الدلتا واي وبين واحد على الدي بيقول لحضرتك فاذا كان البعد بين الشق المزدوج وحال للاستقبال يعني ده الار فان الطول الموجي طيب مستر ما هو المستر رضا عبد الغني جايل لك 100 مره قبل كده قبل ما تحل اي سؤال بياني روح هات الميل هتقول لي حصل اقول لك هات الميل الميل يا مستر هيساوي مين صادات على سينات فهيساوي الدلتا واي على واحد على الدي الدي دي مقام مقام يطلع ينضرب في البسط فيبقى الميل دلتا واي في الدي حلو احسبها بقى يا مستر يبقى اذا الميل هيساوي الصادات على السينات 10 بس مضروب في 10 اس سالب ا فانت هتقول 10 في 10 اس سالب ا على السينات اللي هو ب 1000 وقول يساوي تطلع 10 اس سالب س يبقى الميل 10 اس سالب كام؟ اس سالب س طيب هو عايز مين؟ عايز الطول الموجب طب يا مستر مش حضرتك عارف ان الدلتا واي بتساوي لمضه في الار على الدي هتقول لي حصل هقول لك لو انت عايز تجيب اللمضه تبقى الدلتا واي في الدي على ار يبقى اذا اللمضه اللي هو عايزها بيساوي دلتا واي في الدي على الار طب يا مستر ما الدلتا واي في الدي ده حضرتك لسه جاي ان هو الميل والميل قيمته 10 اس سالب س يبقى 10 اس سالب س على كام على الاثنين بس كده 10 اس س- س على الار اللي هي قيمتها كام؟ اين واقول يساوي 5 في 10 اس سالب س تبقى الاجابه مين؟ الاجابه د طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم اربعه بيقول لحضرتك ايه؟ صل على حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لك الشكل التالي يوضح تجربه الشق المزدوج ليون طبعا لو انتم سامعين صوت ضرب بره فرمضان بقى وكل سنه وانتم طيبين بيقول لك ايه فان المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحال الاستقبال يبقى هو كده بيسالك عن الاور طب ما واحده كده يا مستر وتعال عندي نعرف المعطيات اللي هتطلع لي من على الرسم رقم واحد الطول الموجي مدي لحضرتك بكام ب 500 بس 500 نانو يبقى في 10 اس سالب ت حلو بعد كده هو مديك المسافه خلي بالك الحته دي ب0 يبقى المسافه بين الشقين بكام كام؟ 5 في 5 يعني 0.1 يبقى الدي بتساوي 0.1 0.1 متر ولا ملي؟ لا مليتر يبقى هتنضرب في 10 اس سالب 3 وتبقى بالمتر طيب مستر الحته دي ممكن حضرتك تروح تجيب لي منها الدلتا وا ما انت عارف ان الدلتا واي اكس على ان حلو الاكس بكام؟ 12× 10 اس سالب3 عشان احول من الملي للمتر ال ان عندك كام واحده بص كده من دي لدي من مركز دي لمركز التانيه كده واحد كده انين كده 3لاه يبقى على التلاه اذا الدلتا واي هتساوي اقسم بقى 12 في 10 اس سالب3 12 في 10 اس سالب3 وول على 3 هيساوي 4 في 10 اس سالب ايه 3 4 في 10 اس سالب3 طيب انا عايز مين اصلا عايز الار طب يا مستر ما هي الدلتا واي لمضه في ار على الدي فلو وانت عايز الار يبقى اللي مش معاها على اللي معاها يبقى الار هتساوي دلتا واي في الدي على لمض بس كده تعال بقى يا مستر كده نعوض واحده كده بص كده احنا اتفقنا كده ان هتبقى الار دلتا واي في الدي على اللمضه الدلتا واي اهي 4× 10 اس سالب كام اس سالب3 في الدي 0× 10 اس س-3 على اللمضه 500 في 10 اس س- ت وقول يساوي طلعت ب 8 يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ب طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم كام؟ ا رقم 19 او 15 بيقول لحضرتك ايه؟ في تجربه يونج عايز يعرف النسبه بين بعد مركز الهدبه المركزيه عن مركز الهدبه المضيئه الاولى في حاله استخدام الضوء الاحمر والضوء المفسجي على الترتيب مع ثبوت باقي العوامل مستر طب ما هي الدلتا واي بتساوي لان في ار على الدي طب لما يكون باقي العوامل ثابته يبقى الار ثابت والدي ثابت تبقى الدلتا واي طردي مع اللاندا الدلتا واي طردي مع مين؟ مع اللمضه طيب ما انت عارف ان الضوء الاحمر طوله الموجي اكبر من الضوء البنفسجي يبقى الدلتا واي بتاعته اكبر فلما انت تقسمهم على بعض فانت كده هتكون بتقسم كبير على صغير تبقى النسبه اكبر من الواحد بس كده طيب تعالى نشوف 16 بيقول لك ايه في تجربه الشق المزدوج عند استخدام ضوء اخضر طوله الموجي حلو كانت المسافه بين مركزي هدبتين متتاليتين يبقى دي الدلتا و بص قال لك ايه فان النسبه بين مركزيين مضيئتين خلي بالك دي دلتا واي واحد ودي لمضه واحد عند استخدام فهو كده بيسالك عن الدلتا واي انين في حاله استخدام طول موجي مختلف يبقى دي الدلتا ايه اثنين مع ثبوت اهو دي اللمضه انين برض مع ثبوت باقي العوامل ما هي نفس الكلام انت لسه جايلها اهو عند ثبوت باقي العوامل الدلتا واي مع الطول الموجي علاقه طرديه فحضرتك هتقول له ايه ان الدلتا واي واح على الدلتا واي اين تساوي اللمضه اللمضه انين طب الدلتا واي واح اهي بكام ب 275 دلتا واي انين عايز يعرفها هيساوي الطول الموجي في الحاله الاولانيه الطول الموجي في الحاله التانيه ب 400 بس كده اذا الدلتا واي ان هيساوي هتضرب دول في بعض وتقسم على 550 فهيساوي 400 في 275 من 1000 على 550 بس كده يا مستر يبقى 400 في 275 على 550 وقول يساوي تطلع بثنين من ايه ب0 تبقى الاجابه مين الاجابه د طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده رقم 17 بيقول لحضرتك ايه في تجربه يونج اذا كان البعد بين مركزي الهدبه ا بين مركز الهدبه المضيئه الخمسه يبقى الرتبه هنا بخمسه ومركز الهدبه المركزيه يبقى هنا بصفر هو اكس طيب ما تقدر تجيب عندك كده الدلتا واي هتساوي اكس على ان الاكس اسمه اكس والان هتجيبها هتطرحها من بعض 5 - 0 يديك خمسه حلو بيقول لك ايه فان البعد بين مركز الهدبه المظلمه طب ما الهدبه المظلمه الثانيه دي يا مستر دي رتبتها 1.5 والمركزيه بصفر تبقى ال ان هنا بتساوي 1.5 ما انت هتقول 1.5 نا صفر طيب ما الدلتا واي هو اصلا بيسالك عن البعد ا فان البعد بين هو كده بيسالك عن الاكس مستر طب ما انت عارف ان الاكس بتساوي دلتا واي في مين في ال ان اهو ما هي الدلتا واي اكس على ان فلو انت عايز الاكس دلتا واي في ان ده هيساوي الدلتا واي انت لسه جايبها اكس على خ طب والان بكام ال ان بواحنص فانت هتقول اكس افترض الاكس دي بواحد فهتقول 1 على 5 في 1.5 هتساوي كام؟ 3 على 10 يبقى 3 على 10 اكس يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ا طيب تعال يا مستر اشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم كام؟ رقم 18 بيقول لحضرتك هنا اجريت محاولتان لاجراء تجربه الشق المزدوج المحاوله الاولى باستخدام ضوء احمر والمحاوله الثانيه باستخدام ضوء ازرق حلو مع ثبوت المسافه بين الشقين يعني الدي ده ثابت بيقول لك والشكل المقابل يمثل هدب التداخل المتكونه في المحاولتين اذا كانت المسافه بين الحائل وحاجز الشق المزدوج في الحالتين هي ققول لحضرتك فان النسبه بين الار ريد على الار بلو هتكون بتساوي كام؟ طيب صلي على النبي يا مستر كده صلى الله عليه وسلم اولا دي المحاوله الاولى احنا في قاللك المحاوله الاولى باستخدام ضق احمر روح هات الدلتا واي بتاعه الضوء الاحمر وهنا هات لي الدلتا واي بتاعه الضوء البنفسجي ما هي بتساوي اكس في ان اكس على ان ادي اكس على ال ان بكام بقى خلي بالك ادي واحد كده انين 3 4 طيب بتاعه بي اكس على ان ال بكام ادي 1 2 طيب ركز بقى يا مستر واحده واحده الله يرضى عنك حضرتك عارف عندي ان الدلتا واي بتساوي لمضه في ار على الدي فلو انت عايز تجيب الار لوحدها تبقى الار هتساوي دلتا واي في الدي على لمضه هتقول لي صح هقول لك ده مقدار ثابت حلو تبقى الار طردي مع الدلتا واي عكسي مع اللمدا طيب هو عايز يجيب مين؟ عايز يجيب الار ريد على الار بلو ده هيساوي الدلتا واي بتاعه الضوء الاحمر وهنا الدلتا واي بتاعه الضوء البنفسجي لان هو طردي طيب مع الطول الموجي عكسي يبقى هنا اللاندا بتاعه البنفسجي وهنا اللانضه بتاعه الاحمر بس كده يا مستر ده هيساوي بتاعه الاحمر كانت اكس على الاربعه ادي اكس على الاربعه بتاعه البنفسجي اكس على 3 ادي اكس على التلاه ركز بقى هنا لمضه بلو وهنا لمضه ريد الاكس تروح مع الاكس الثلاثه دي مقام مقام يطلع ينضرب في البسط والاربعه دي تنزل في المقام فتبقى 3 لاندا بلو على 4 لاندا ايه لمض ريد حلو ركز بقى واحده واحده كده الله يرضى عنك ما حضرتك عارف ان الطول الموجي بتاع الضوء الاحمر اكبر من الطول الموجي بتاع البنفسجي وبالتالي النسبه دي كده انت بتقسم طول موجي صغير على طول موجي كبير فهتكون النسبه دي مالها صغير على كبير هتكون اقل من الايه اقل من الواحد يبقى الاجابه مين الاجابه ب طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده بص اهو عشان لو عايز ايه تصور الجزئيه بتاعه الحل دي تمام كده طيب تعالى يا مستر اشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم كام رقم 19 بيقول لحضرتك ققول لك في تجربه يونج اذا سقط ضوء برتقالي طوله الموجي يبقى ادي الطول الموجي حلو على شقين المسافه بينهما ادي الدي فتكونت هدى بالتداخل على حائل يبعد يبقى ادي عندك الار فاذا تم تغيير الضوء البرتقالي باخر بنفسجي خلي بالك ده الطول الموجي الاول وده الطول الموجي الثاني بيقول لك مع ثبوت باقي العوامل فان رتبه الهدبه المضيئه للضوء البنفسجي التي يكون مركزها منطبق على مركز الهد مستر هو كون ان هو يكون منطبق يعني انت عايز تكون الاكس واحد بتساوي الاكس انين طيب ما هي الاكس دي اصلا بتساوي مين الاكس دي بتساوي دلتا واي في ال ان حلو يبقى انا بالنسبه لي عندي ال هتكون على علاقه عكسيه مع الدلتا واي صح ولا لا؟ حلو طيب ما الدلتا واي طردي مع الطول الموجي يبقى ال ان عكسي برض مع الطول الموجي بس كده اه طب هعملها ازاي يا مستر؟ هتعملها بالطريقه دي هتقول له ان ال الحاله الاولانيه على ال الحاله الثانيه بتساوي اللمضه في الحاله الاولانيه على اللمضه في الحاله الثانيه ال في الحاله الاولانيه بكام باثنين ان في الحاله التانيه عايز اعرفها لمضه في الحاله الاولانيه ب 6000 في الحاله التانيه ب 4000 لحظه يا مستر احنا قلنا بص ان ال عكسي مع الطول الموجي انا هنا عملتها طردي خلاص بص كده امسح ده هتبقى ال ان واحد على ال ان ا ساوي لنضين على اللاندا واحد عشان احنا ثبتنا ان هي عكسه ال ان واح ب 2 والن اين عايز اعرفها اللمضه 2 ب 4000 والنضح ب 6000 فيبقى بالنسبه لي ال ان ا هتساوي كام؟ 2 في 6 يبقى 12000 على 4000 بس كده 12 على 4000 فيها ال 12000 على 4000 تطلع بثلاه تبقى الاجابه مين؟ الاجابه عندك ا جابه صحيحه طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو رقم كام؟ رقم 20 بيقول لحضرتك ايه؟ في تجربه الشق المزدوج ليونج للحصول على مسافه ا اكبر بين هدى بالتداخل يفضل استخدام مصدر احادي اللون للضوء هون مع ثبوت باقي العوامل مستر الدلتا واي بتساوي لان في ار على الدي فلو ده وده ثابت يبقى الدلتا واي طردي مع الطول الموجي فانت عايز عندي مسافه اكبر خد اكبر طول موجي اللي هو الضوء هون الضوء الايه؟ الاحمر تمام كده تعالى بقى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو السؤال رقم كام 21 بيقول لحضرتك ايه؟ بفرض انه تم اجراء تجربه الشق المزدوج ليونج في الماء بدلا من الايه؟ من الهواء الله يا مستر بص طالما هتستخدمها في الميه بدل من الهواء فالطول الموجي هيقل ولما الطول الموجي يقل هيتكون عدد اكبر ولكن السمك بتاعها هيكون ايه؟ هيكون اقل يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ج طيب تعال نشوف بعد كده اسئله الايه الحيود بيقول لك عند مرور موج الضوء خلال فتحه ضيقه بالنسبه لطولها الموجي ايه اللي هيحصل؟ والله هيحصل حيود خلاص يبقى اللي هيحصل عندي فان ما يتغير خلاص هو هيحصل حيود بس ايه اللي هيتغير؟ هل سرعه الموجه هتتغير؟ لا السرعه عندك ثابته لان هي لسه بتنتشر في نفس الوسط وطالما السرعه السرعه ثابته الطول الموجي ثابت والتردد برده هيكون ثابت لان التردد بيعتمد على المصدر امال مين اللي بيتغير اتجاه الانتشار ما هو بص الاول عندك ادي الفتحه اهي كانت فتحه ضيقه بالشكل ده كده حلو ركز بقى الضوء عندك كان الاول جاي ماشي في الاتجاه ده لما مر كان ماشي في اتجاه واحد فلما مر من خلال فتحه ضيقه بدا يحصل له حيود بالشكل ده كده فبدا بينتشر في جميع الايه في جميع الاتجاهات يبقى اللي هيتغير هو اتجاه الانتشار طيب بيقول لك اي من موجات الضوء التاليه ينتج عنها حيود ملحوظ مستر طالما نفس الفتحه وانت عايز حيوض ملحوظ خد طول موجي اكبر طب الطول الموجي نون الاكبر اللي هو الضوء الاحمر لسه حلينه ورا طيب تعال نشوف 24 بيقول لك الشكل المقابل يمثل منزل يقع اسفل مستوى قمه تل ويستقبل موجات الراديو فان سبب وصول الموجات للمنزل اللي هيخلي الموجات هتوصل للمنزل هو بسبب الايه؟ بسبب الحي الحيود عندي خلاص طيب تعالى نشوف 25 بيقول لك ايه لا نلاحظ حيوط الضوء في حيود الضوء في حياتنا اليوميه ليه يا مستر لان انت بالنسبه لي اصلا عشان يحصل حيود لازم تكون الفتحه ضيقه مقارنه بالطول الموجي لكن انت عندك الطول الموجي بتاع الضوء المرض الضوء المرئي بيكون قصير جدا بيتراوح اصلا من 400 الى 700 نانومتر فهو بيكون صغير جدا مقارنه بالفتح الحاد فبيمر منها بسهوله فعشان كده احنا ما بنلاحظش بسبب قصر الايه؟ الطول الموجي للضوء المرئي طيب تعالى على 26 بيقول لك اي الاشكال التاليه يعبر بشكل صحيح عن حيود الضوء عند سقوطه على حاجز به فتحه ضيقه ابعادها مقاربه للطول الموجي اولا هيحصل حيود يعني ايه هيحصل حيود يعني الضوء هينتشر في جميع الاتجاهات فتيجي هنا تقول لي لا دي مستبعد ليه مستبعد عشان هو لسه مازال بينتشر في اتجاه واحد طب هنا ده هنا حصل له انعكاس لا طب هنا برده لسه بينتشر في اتجاه واحد لا تبقى الاجابه مين؟ الاجابه ا طيب تعالى يا مستر نشوف السؤال اللي بعد كده اللي هو 27 بيقول لحضرتك ايه؟ بيقول لك الاشكال التاليه تمثل اربع حالات لمرور موجه ضوئيه خلال فتحه في اي من هذه الحالات يكون الحيوض ملحوظ والله يا مستر انت عايز حيوض ملحوظ رقم واحد خد فتحه ضيقه مع اكبر طول موجي يبقى عايز حيود ملحوظ الفتحه ضيقه رقم اين الطول الموجي اكبر طيب هنا الفتحه بدي هنا بنص هنا بده على الاربعه هنا باثنين دي لا انين دي لا ونص لا ودي لا حلو يبقى انا بالنسبه له بص كده هيبقى هو الاجابه ج ليه الاجابه ج لسبب انت اكبر طول موجي اهو هنا لمض وهنا لنض وهنا لنض لكن هنا اين لمضه فهنا الشرطين اتحججوا اكبر طول موجي مع اقل فتحه يبقى الاجابه ج طيب تعال نشوف السؤال رقم كام؟ رقم 8 بيقول لك في ظاهرتي انكسار وحيود الضوء لا يحدث تغير في مين؟ والله التغير اللي مش هيحصل تغير في التردد ليه؟ لان التردد بيعتمد على المصدر ومصدر الموجه لسه ثابت فالتردد ثابت يبقى اللي مش بيتغير هو التردد لان بص لان التردد يعتمد على مصدر الموجه طيب تعالى 29 بيقول لحضرتك ايه؟ الشكل المقابل يعبر عن تجربه الشق المزدوج ليونج فما الظاهره الضوئيه التي تحدث عند كلا من الموضعين؟ والله عند اس واحد ده هيحصل حيود طب وهنا تداخل هيحصل هنا تداخل لكن هنا حيود يبقى عند اكس تداخل وعندي اس واحد حيود يبقى تداخل وايه؟ تداخل وحيود يبقى الاجابه مين؟ الاجابه ب طيب تعال نشوف اخر سؤال بيقول لحضرتك ايه؟ بيقول لك يسقط شعاع ضوئي على حاجز شق فحدث حيوض للضوء ثم تم استقبال الموجات الناشئه عن الحيود على حائل فتكونت هدب مضيئه واخرى مظلمه ماذا يحدث لكل من اتساع الهدب المضيئه؟ وشده اضائتها بالابتعاد والله اتساع الهدبه ده هيقل وشده الاضاءه كمان ايه هتقل يبقى الاجابه مين الاجابه دال وبكده نكون خلصنا اسئله التداخل والايه والحيود سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك y
31:10
حل اسئلة اختر التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام
Mr Ahmed Hesham
895 مشاهدة · 1 jaar geleden
31:53
كتاب الإمتحان التداخل والحيود اختر مستويات تفكير عليا فيزياء ثانية ثانوي ترم ثاني 2026
الفيزيائي سعيد حسين
365 مشاهدة · 3 maanden geleden
15:55
حل أسئلة المقالي المستويات العليا درس التداخل والحيود كتاب الامتحان فيزياء 2 ثانوي 2026 ترم ثاني
Mekkawi Explains 💡
171 مشاهدة · 2 maanden geleden
39:01
حل درس التداخل و الحيود فى الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
39 مشاهدة · 3 maanden geleden
29:24
حل التداخل والحيود الدرس الثاني الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 الصف الثاني الثانوي
Badr physics
548 مشاهدة · 3 maanden geleden
23:26
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025
محمد عبيد / Mohamed Ebied
45 مشاهدة · 1 jaar geleden
31:05
حل كتاب الإمتحان الصف الثاني الثانوي التداخل والحيود الباشمهندس محمد نصر
الباشمهندس محمد نصر | Physics
331 مشاهدة · 2 maanden geleden
59:32
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث التداخل و الحيود
Mr. Abdalla Zein Eldin
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
29:25
شرح وحل أسئلة كتاب الأمتحان فيزياء علي درس التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي ترم تاني 2026
مستر محمد الريان - mr mohamed elrayan
807 مشاهدة · 2 maanden geleden
24:35
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2025 تداخل وحيود الضوء المقالي والمستويات العليا
الفيزيائي مصطفى خضر
6 مشاهدة · 1 jaar geleden
44:23
حل تمارين درس التداخل والحيود كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي 2026
Mr:hakam Elkady
741 مشاهدة · 3 maanden geleden
4:31
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
374 مشاهدة · 2 maanden geleden
33:37
حل اسئله كتاب الواجب في الفيزياء التداخل والحيود فيزياء تانية ثانوي ترم تاني 2026
مستر محمد الريان - mr mohamed elrayan
1 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:01:32
التداخل والحيود حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي شرح المسائل خطوة بخطوة
Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
52:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 تداخل وحيود الضوء
الفيزيائي مصطفى خضر
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
49:01
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي تداخل وحيود الضوء 2026
MR Zoher Maher
582 مشاهدة · 3 maanden geleden
28:25
فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى 2026 شرح التداخل والحيود فيزياء ثانية ثانوي ترم تاني