بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله ابطال ثانيه ثانوي ان شاء الله نبدا نحل الدرس الاول في الفصل الثالث درس الانعكاس والانكسار درس الانكسار مهم جدا واساس الفصل كله ركز معايا ان شاء الله نبدا نحل الاسئله بالتفصيل هنشرح السؤال ركز معايا صل على النبي يلا بينا السؤال رقم واحد بيقول لي ا الجدول المقابل يعبر عن اطوال الموجيه لجزء من الطيف الكهرومغناطيسي في الهواء فيكون الراجل طالب مني الترتيب من حيث الطول الموجي ومدينا الطول الموجي بتاعه طبعا احنا عارفين الاشعه بتاعتي اول حاجه بتبدا فوق جاما بعد كده اكس بعد كده اللي فوق بنفسجيه اليو في بعد كده حاجه اسمها الضوء المرئي بعد كده في التحت حمراء بص الضوء المرئي اللي هو الفي ال ده بيكون فوقه فوق بنفسجيه وتحت وتحت حمراء وبعد كده في حاجه اسمها المايكروويف مايكروويف اللي هي الموجات الميكرومتريه وبعد كده في حاجه اسمها التي في وبعد كده حاجه اسمها الراديو واحده واحده بقى دلوقتي كل اما بننزل قلنا ان الطول الموجي بيحصل له ايه؟ بيزداد. الطول الموجي بيزيد اهو. طيب والتردد قلنا بيقل اكبر تردد بالنسبه لي هو كان جاما اللي هو اللي فوق ده يبقى اكبر حاجه بالنسبه لي اكبر حاجه اللي فوق اللي هي مين جاما وانت نازل التردد بيزيد ايه اللي بيحصل التردد قصدي بيقل اللي بيحصل الطول الموجي بيبدا يزداد فدلوقتي لو بنتكلم على الطول الموجي اكبر حاجه طول الموجي مين الضو المرئي اهو شفت الضوء المرئي جاما فوق صح الاشعه السينيه اللي هي اكس اسمها اكس او الاشعه مين السينيه يبقى اكبر طول موجي بالنسبه لي مين الضوء المرئي ما احنا قلنا الطول موجي و نازل بيزيد يبقى اكبر حاجه الضول المرئي اللي هو بالنسبه لي مسميه ام بعد كده جاما ولا السينيه لا وزل الطول الموجي بيزيد يبقى السينيه اللي هي اكس اسمها السينيه او مين او اكس يبقى يبقى بعد كده السينيه اللي هي زد بعد كده مين ام بعد كده قصدي بقى اللي هو جاما اللي هو ايه واي طيب يبقى الاختيار بتاعي ام اكبر من زد اكبر من واي يبقى الاختيار بتاعي هيكون ب طيب بس خلاص فانت هترتب وتشوف بقى هو عاوز يرتبه من حيث التردد او من الطول ايه او الطول الموجب لو بنتكلم من التردد يبقى اكبر حاجه بالنسبه لي هتكون جاما بعد كده يا مستر اكس بعد كده الضوء مين المرئي لكن لو بنتكلم على الطول الموجي يبقى من تحت بقى الطول الموجي اللي تحت كبير بعد كده نطلع لايه لفوق طيب السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عاكس فتكون زاويه انعكاسه والله واحده احنا قلنا اما يجي لي مساله انعكاس اول حاجه بعمل حاجه اسمها العمود العمود المقام العمود مين المقام اهو ده العمود الايه المقام واحده واحده الزاويه دي كلها 140 ديت يا مستر ب 90 يبقى اللي باقي كام من ال 140 اللي باقي 50 ما احنا عارفين ان زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره ما بين الشعاع الساقط والعمود المقاوم يبقى زاويه السكوب ب 50 تبقى زاويه الانعكاس هتبقى بكام ب 50 برده يبقى زاويه الانعكاس بتاعتي هتكون ب 50 وستخلصها يبقى السكوب ب 50 تبقى الانعكاس ب 50 السؤال اللي بعده بيقوللي في الشكل المقابل يسقط شعاع من ضوء سرعته في على سطح مراه وينعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه تساوي هو مش اتفقنا ان ان اي موجه في الدنيا بدام لسه في نفس الوسط السرعه مش بيتغير فانت لو نزلت في في هتنعكس في نفس الوسط ما طلعتش وسط تاني فهتفضل في زي ما انت طيب السؤال اللي بعده يبقى قلنا الوسط في يبقى افكرك كده كان في حاجه اسمها قانون انتشار او مماج الفي بتساوي لمضه اللي هو الطول الموجي في النيو في نفس الوسط يا مستر كان اللي ثابت السرعه يبقى بدام لسه في نفس الوسط يبقى السرعه ثابته لكن لو انتقلت الوسط تاني التردد هو اللي بيكون ايه ثابت شكل في الانكسار شكل ما ناخد طيب بيقوللي في الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عكس الموجه ساقطه كده ماشي فانها تنعكس بزاويه كام كده الموجه ده اسمه دي الموجه نازله كده نازله عمودي مادام نازله عمودي فبتنعكس على نفسها تاني كده بحيث ان كده زاويه السقوب بكام؟ زاويه السكوب بصفر ليه؟ ما تقول لي ده الشعاع الساق ده وده العمود المقاومه يبقى متطبقين على بعض يبقى يبقى تنعكس بزاويه كام؟ صفر طب تنحرف عن مسارها بزاويه كام؟ بص يعني ايه تنحرف عن مسارها بص الشعاع كده ركز كده ده اسمه صدر الموجه دلوقتي الموجه كان كانت ماشيه كده لفت ورجعت كده صح اذا هي كانت ماشيه كده ولفت يبقى لو لفت ورجعت كده يبقى يبقى انحرفت بزاويه 180 يبقى هي كانت ماشيه بص انا كنت ماشي كده ماشي لفيت ورجعت كده بص لفيت اهو كده لفيت كام كنت كده كده لفيت كام 90 كده لفيت كام 90 كمان يبقى 180 يبقى انت لو كنت ماشي كده ورجعت تمشي كده يبقى انت انحرفت عن مسارك بزاويه 180 طيب السؤال اللي بعده يا مستر بيقول لي سقط شعاع ضوئي على المراه كما بالشكل المقابل فان الشعاع ينعكس عن المراه سي بزاويه كام والله واحده احنا اول حاجه هنبدا نكبر كده ونحل السؤال ده واحده واحده كده بالراحه اول حاجه يا مستر انت هتقول لي انت هتعمل عمود مقام كده زاويه السكوط يا مستر بكام؟ بالراحه كده اعمل عمود مقاوم زاويه السقوط بكام؟ زاويه السقوط ب 60 وعتقول ب 30 اشمعنى يا مستر؟ عشان زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره ما بين الشعاع الساقط والعمود المقام الشعاع الساقط والعمود المقام يبقى انا نازل ب 60 يبقى هنعكس ب 60 ماشي يبقى زاويه الانكاس ب 60 بدام دي ب 60 يبقى اللي جوه دي بكام يا مستر؟ ب 30 ودي ب 90 تبقى اللي جوه دي بكام يا مستر؟ 30 و90 يبقى دي فاضل 60 جيت على المرايه التانيه اه عامل عمود مقام تاني كده زاويه السقوط بكام وعتقلي ب 60 بقى ب 30 لانها ما بين الشعاع وبين العمودي يبقى ب 30 يبقى انا هنعكس بكام ب 30 هتخيل نفسي ان انا هنعكس كده تخيل نفسي ان انا هنعكس كده نركز كده لو انا انعكست كده الزاويه دي بكام ب 60 دي بكام ب 120 اشمعنى عشان دي كلها 180 طب مش دي ب 30 يبقى الانعكاس ب 30 تبقى اللي جوه دي ب 60 و10 ب 180 مجموع زوايا المثلث كلها 180 انت كده 120 و60 يبقى لازم د تكون بصفر طب يعني ايه بصفر يعني مش موجوده طيب يبقى معنى ذلك لازما الشعاع ما يطلعش كده يبقى احنا عملناه كده غلط عمال اللي هو لازما يطلع ازاي لازم يطلع موازي للمراه ليه لانه لو مش موازي للمراه هيخبط في المراه صح فاحنا عاوزين الزاويه تكون بصفر يعني الزاويه بصفر يعني موازي مين للمراه يعني احنا هنختار الاختيار بتاعي موازي للمراه س طيب السؤال اللي بعده بيقول الشيخ المقابل يمثل ثلاث مرايا مستويه تكون ثلاث اضلاع اضلاع لمربع ماشي في من الاختيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوي والله واحده واحده الشعاع الساقط بزاويه هعمل عمود مقام دي اسمها زاويه السقوط ب 45 ما بين الشعاع والعمود ومش تفرق هنا يبقى زاويه السقوط ب 45 يبقى انا هنعكس ب 45 انعكست ب 45 اقوم عامل عمود مقام تاني يبقى زاويه السكوت بكام؟ ب 45 عرفت ازاي؟ ما دي 45 يبقى الانعكاس ب 45 يبقى اللي جوه دي ب 45 يبقى دي ب 45 يبقى السقوط ب 45 يبقى انا هنعكس ب 45 هاجي على المرايه التانيه دي هعمل عمود مقام دي ب 90 دي ب 45 يبقى دي ب 45 يبقى دي ب 45 يبقى دي بكام؟ ب 45 يبقى السقوط ب 45 يبقى انا هنعكس بكام؟ ب 45 يبقى الاختيار بتاعي المظبوط هيكون فين؟ هيكون د كل الزوايا بكام؟ ب 45 طيب السؤال اللي بعده بيقول لي في الشكل المقابل تكون زاويه انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه ب بكام؟ والله واحده واحده انا دلوقتي ساقط بزاويه كام زاويه سقوط كام واحد يقول 40 يا عم بقى خليك بقى جامد بقى كده زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره ما بين الشع والعمود دي ب 40 تبقى دي ب 50 يبقى انا هنعكس يا مستر بكام؟ ب 50 طيب دي ب 50 تبقى اللي جوه دي بكام يا مستر؟ ب 40 ودي ب 110 يبقى ده هيت 40 و110 150 يبقى باقي كام؟ 30 يبقى دي ب 30 هتيجي هنا وتعمل عمود مقاوم دي ب 30 تبقى دي ب 60 تبقى انت هتنعكس بكام؟ ب 60 يبقى هنعكس عن المراه ب بزاويه 60 طب السؤال اللي بعده بيقول لي اذا اديت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بزاويه 10 فان الزاويه بين الشعاعين الساق والمنعكس تصبح كام؟ ركز بقى الساقط والمنعكس تصبح كام؟ بص يا سيدي زاويه هنا السقوط كانت بكام؟ كانت ب 60 ماشي انا دلوقتي هعمل ايه؟ انا هدور المرايه المرايه هي الدور والشعاع زي ما هو بدام المرايه اللي دارت يبقى دارت في الاتجاه ده تبقى الزاويه ديت هتكبر ولا هتصغر؟ هتصغر هتصغر بمقدار كام؟ هتصغر بمقدار 10 فهتبقى 20 بدام دي صغرت بمقدار 20 دي لازما تزيد لان المجموع هيكون كام؟ هيكون 90 كده احنا مجموعنا كام؟ 90 فلو المرايه مشيت كده دي هتصغر من ال 30 تبقى 20 طب لما تظهر من 20 من 30 تبقى 20 يبقى ده هيت هتزيد صح يبقى بدل ما كانت 60 هتبقى كام؟ هتبقى 70 ماشي والانعكاس هتكون بكام؟ ب 70 شكلها بدل ما كانت 60 تبقى 70 طيب يبقى معنى ذلك الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس هتبقى كام؟ هتبقى 140 الساقط المنعكس ده الساقط وده المنعكس الزاويه ما بينهم بكام؟ ب 140 بسخلصها يبقى انت لو حركت المرايه الزاويه اللي هنا لو قلت الزاويه دي تزيد عشان مجموعنا هيفضل كام؟ مجموعنا هيفضل 90 وخد بالك العمود مش هيفضل زي ما هو العمود هيبقى ميل بقى شويه لان المرايه الم المرايه هتميل ما حدش يقول العمود هيفضل زي ما هو هتفضل ازاي 90 يا مستر لا العمود يا باشا هيتغير المرايه هتبقى عامله كده شويه والعمود هيبقى عامل ايه هيبقى عامل كده يبقى اعمل بقى كده عشان يعمل زاويه كام؟ 90 العمود بتاعي هيبقى عامل كده ماشي بحيث ان الزاويه دي هتقل عشان المرايه مشيت هنا كده والشعاع الساقط هيبقى زي ما هو اهو ماشي الشعاع الساقط ز مين زي ما هو الزاويه دي قلت بقت بكام ب 20 ودي هتكون بكام ب 70 يبقى من الاخر انت دورت المرايه ازاي انا لو دورت المرايه كده لو صغرت الزاويه دي الزاويه اللي جنبها بتاعه السقوط هتزيد طب لو دورت المرايه العكس الزاويه دي هتزيد يبقى زاويه السقوط هتقل ببساطه ببساطه طيب يبقى الزاويه هتكون 140 السؤال اللي بعده صلي على النبي الزاويه دي ب 30 يبقى دههي ب 30 بالتناظر هعمل ايه يا مستر عمود مقاوم كده زاويه السكوت بكام اوعى تقول لي ب 30 بقى ب 60 يبقى انا هنعكس ب 60 تعال نكمبر بقى شويه هنعكس بكام هنعكس ب 60 طيب جيت جيت انعكست ب 60 هاجي هناهوت بقى واعمل عمود مقاوم يبقى الزاويه اللي جوه دي بكام؟ بص دي ب 60 تبقى اللي جوه ديت ب 30 تمام دي ب 30 يبقى دي كلها باقي باقي ال 180 30 و30 60 يبقى باقي كام 180 يا مستر؟ يبقى 120 دي ب 90 يبقى زاويه السكوب بكام؟ ب 30 يبقى الحته اللي جوه دههي ب 30 يبقى انا معايا 30 يبقى انا واحده بقى كده ب 30 يبقى انا هنعكس بكام؟ هنعكس ب 30 ماشي يبقى دلوقتي واحد دي ب 90 قلنا دي ب 30 يبقى انا هعكس ب 30 ب 30 تبقى اللي جوه دههيت بقى يبقى اللي جوه دههي بكام ب 60 وده هي ودي ب 30 60 و30 90 يبقى الزاويه اللي انا ساقط بها هنا دي لازما تكون بكام؟ ب 90 ولو انا سقطت ب 90 هرتد على نفسي يبقى واحده واحده بقى تعال نشوف الراجل اللي هو طالبه بيقوللي ينعكس الشعاع عن المراه اي ويسقط على المراه تكون زاويه السقوط هي لما يسقط على المراه زاويه السقوط كانت كام؟ كانت لاثه على المرقه بي طيب يا اسقط الشعاع المنعكس عن المرابي مره اخرى على ايه تكون زاويه السقوط هي كام صفر ليه صفر لانه سقط عمودي فتبقى زاويه السقوط بكام بصفر طيب السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل المقابل يوضح يوضح بمقياس رسم معين طبعا الانعكاسه والانكسار احنا الحمد لله شرحينه في فيديو جميل خالص هنشرحه لك في فيديو جميل خالص ومبسط وفي كل الحاجات لو لو سمعته بتركيز ان شاء الله اصلا التمرين ده بالنسبه لك يبقى كلام فاضي لانه اصلا هتلاقي في كل افكار الايه التمرين في فيديو الايه في فيديو الشرح السؤال رقم 10 بيقول الشكل المقابل يوضح يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع ليزر من مصدر اكس نحو المراه ايه نحو المراه واحد فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه اثنين يمر بالنقطه نقطه مين واحده واحده الشعاع ساقط كده ساقط كده مادام الشع ساقط كده بينصف الزاويه دي يبقى دي زاويه ب 90 يبقى دي ب 45 ركز بقى كده معايا الزاويه دي ب 45 دي ب 90 بصكبر شويه عشان ايه بقى نمشي بقى مع واحده واحده بسم الله صل على النبي صل على النبي عليه الصلاه والسلام دلوقتي الشع صح بالشكل ده كده دي ب 90 تبقى اللي جوه دههيت بينصفه يبقى خمسه و انا سقط ب 45 فهنعكس بكام هعمل عمود مقابل اللي هو ده هنعكس بزاويه كام 45 ركز بقى كده معايا لو انعكست بزاويه 45 برضو فبقى اعمل كده 45بقى اعمل بحيث ان انا هخبط هنا طيب دي ب 45 ماشي لو كملنا دههي كده اهوت هتبقى دي ب 90 دي ب 45 دي ب 45 هتبقى دي ب 45يه و يبقى انا هنعكس بكام ب 45 بحيث ان انا هعدي بالايه بدام ب 45 يبقى لازم انصف المربعات دي ماشي فهمشي كده بقى دي ب 45 دي ب 45 دي ب 45 يبقى انا هخبط في النقطه س يبقى اذا فان الشعاع بعد انعكاسه يمر بالنقطه مين هيمر بالنقطه س مادام دي كلها بخ ب 40 يبقى لازم امشي في الايه في المسار ده كده مظبوط كل الزاويه ب 45 فهخبط في مين في النقطه س طيب يلا بسم الله صلي على النبي عليه الصلاه والسلام تعال نشوف السؤال اللي بعده بيقول لي اخش بقى على انكسار الضوء بيقول لي سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حده على سطح زجاجي فتغير اتجاهه الاتجاه اتغير بسبب ايه؟ ساعه موجه الضوء لون الضوء تردد الضوء سرعه الضوء ماشي يبقى اذا احنا اللي الاتجاه ده بيتغير نتيجه ان السرعه اتغيرت ولما السرعه بتتغير ايه اللي بيحصل اللهم صل على سيدنا محمد لما السرعه بتتغير بتبدا الزاويه تقل لو او تزيد على حسب قلنا لو السرعه زادت مبتعد عن العمود اجري كده طب لو الزاويه قلت لو السرعه قلت او مقترب من العمود اقرب من العمود فالزاويه تل اذا الاتجاه بيتغير نتيجه مين؟ اختلاف السرعه طيب بيقول لي ايا مما ياتي لا يتغير اي مما ياتي لا يتغير عندما تنتقل الموجه ضوئيه من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه وكانت زاويه السقوط بساوي صفر بص مادام زاويه السقوط تساوي صفر ركز كده يعني الشعاع سقط عمودي على سطح فاصل بقى هنا ده الانكسار يعني زاويه السقوط صفر يبقى ساقط عمودي يبقى هنفذ على استقامت يبقى م مين اللي مش هيتغير الاتجاه الاتجاه هيفضل في مين في نفس الاتجاه اشمعنى عشانقط بزاويه صفر يعني سقط عمودي فهنفذ على استقامتي طيب السؤال اللي بعده بيقول لي معامل انكسار النسبي بين وسطين واحد واتنين يكون اقل من الواحد الصحيح عندما ان واحد ا هيبقى اقل من الواحد الصحيح امتى طيب عندما يكون معامل انكسار المطلق للوسط الاول اقل واحده واحده كده يكون اقل من الواحد عندما يكون المعامل انكسار للوسط الاول اقل واحده واحده ان واح ا يعني ايه؟ يعني ان ا على ان واح مش احنا قلنا كده نكتب لي بقى كده يا مستر بص معامل انكسار النسبي قانونه ايه صلي على النبي وانا اقول لك ان واحد انين بتساوي ساين فاي على ساين سيتا او في واح على في انين مين في واحد على في انين السرعه توصت في الاول على السرعه توسط في التاني او الفي شكل لمضه لمضه واحد على لمضه اين او انين على ان واح هو عاوز اقل من واحد الصحيح بيقوللي عندما يكون معامل الانقسار المطلق للوسط الاول اقل ايوه طبعا ما هو لو المعامل انكسار للوسط الاول اقل يبقى انا بقسم كبير على صغير وكبير على الصغير لو عاوز اقل من الواحد كبير على صغير لا مش هتنفع كبير على صغير كبير على صغير يبقى اكبر من الواحد لا مش نافع ده يكون تردد الضوء في الوسط الاول اكبر هو التردد ماله هو التردد اصلا ثابت لما بنطل من الوسط لوسط تردد بيفضل ثابت مالوش لازمه طيب تكون سرعه الضوء في الوسط الوسط الاول اكبر احنا عاوزينه اقل من الناحيه الصحيح لا ما هو لو في الوسط الاول اكبر هقسم كبير على صغير يبقى اكبر من مش ناقفه يبقى ما فيش اخر واحده يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل اه هو ده عشان لو في الوسط الاول اقل انا كده بقسم قليل على كبير فيطلع الناتج اقل من الواحد فالاختيار بتاعي هيبقى د طيب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره ما بين الشعاع الضوئي الساقط والعمود المقاوم يبقى اثنين يبقى زاويه السقوط هي اثنين اثنين اختيارهم دولت ينفعوا تعالوا نشوف اللي بعده زاويه الانكسار هي الزاويه المحصوره ما بين الشعاع الضوي المنكسر والعمود المقاوم يبقى اربعه يبقى الاختيار بتاعي هيبقى د طيب بسم الله صلي على النبي السؤال اللي بعده عند زياده زاويه السقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل الانكسار النسبي ثابت بيضحك عليك شفت معامل الانكسار النسبي ان واحد انين كان بيساوي ساين فاي على ساين سيتا قلت لك معامل انكسار النسبي ده ثابت للوسطين فين لو الفاي زادت السيتا هتزيد فيفضل هو ثابت يفضل هو ايه ثابت اوعى تقول ان هو هيتغير ماشي ما هي الفكره اللي بعدها نفس الفكره زود الفاي معامل انكسار النسبي هيفضل ثابت طيب يا مستر السؤال اللي بعده بيقول لي العلاقه ما بين الفي وال ان علاقه عكس ايه ده بقى معامل انكسار المطلق كان قانونه سي على الفي كنا بنقول الفي عكس مع ال ان لما قلت لك كده ان ان ال ان بسم الله اللهم صل على سيدنا محمد لما قلت لك ان الفي السرعه عكسي مع حاجه اسمها الكثافه الضوئيه وكمان عكسي مع ال معامل الانكسار المطلق عكسي مع بعض كل ما معامل الانكسار المطلق يزيد كل ما الكثافه الضوئيه تزيد كل ما السرعه اللي الفي والن علاقه عكسيه طيب السؤال اللي بعده بيقول لي عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه سقوط 60 بص كده تكون زاويه انكسار في الماء واحده واحده احنا بنقول دلوقتي احنا جايين من الهواء معامل انكسار الهواء احنا اتفقنا ان هو بيساوي واحد وده اقل معامل انكسار اي وسط ثاني معامل الانكسار بتاعه اكبر من الواحد علل لان معامل الانكسار المطلق سي على في فانا بقسم سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في اي وسط تاني ولازم الناتج يطلع اكبر من الواحد الصحيح عشان السي اكبر سرعه من اي وسط تاني فالناتج لازما يطلع اكبر من واحد صحيح فانا جاي من الهواء الوسطاني يبقى جاي من معامل انكسار صغير لمعامل انكسار كبير معامل انكسار بص افتكر كده بالله عليك معامل انكسار صغير لمعامل انكسار كبير يبقى معامل الانكسار ازاي تبقى السرعه هتقل وقلت لك لو السرعه قل تلاقي الشعاع ينكسر مقتربا بطا ينكسر مين مقتربا يعني منكسر مقتربا يعني زاويه الانكسار هتقلت ولا زادت قلت طيب يبقى معنى ذلك لو زاويه السقوط ب 60 تبقى زاويه الانكسار لازما تكون اقل من 60 ببسط خالص اهو يبقىاني انا جاي من هواء بالراحه خالصها جاي منين من الهواء رايح لمين لماء جاي معامل انكسار صغير ومعامل انكسار كبير يبقى انا جاي من سرعه كبيره لسرعه صغيره هنكسر مقتربا بطات طب يا مستر انا مش فاهمها كده ما هو يا باشا بص مافيش مشكله مش احنا بنقول ان ال واح اين بتساوي ساين فاي على ساين سيتا وكذلك بتساوي انين على ان واحد اه الوسط الاولاني الوسط الوسط الاولاني معامل انكساره صغير ولا كبير؟ صغير يعني مثلا معامل الانكسار ده مثلا بتاع الهواء بواحد وبيقول هوا بواحد والميه وليكن ا مثلا بكام؟ بواحد وثلاه اي حاجه يبقى مادام الرقم اللي فوق اكبر من اللي تحت يبقى لازم تكون الفاي اكبر من السيتا يبقى لازما زاويه السيتا اللي هي زاويه الانكسار لازما تكون اقل منين؟ اقل من فاي بطريقه تانيه هو مش دلوقتي معامل الانكسار المطلق اللي هو ال بيساوي ساين فاي ايا كان افهمها زي ما تفهمها على ساين سيتا وبرض القانون تاني سي على في اه السي اكبر من الفي يبقى لازما تكون الفاي اكبر من السيتا يعني ايه الفاي اكبر من سيتا الفاي دي اسمها زاويه السقوط والسيتا زاويه الانكسار فلازما زاويه الانكسار تكون قليله يعني لازما تكون اقل من 60 طيب السؤال اللي بعده شعاع ضوئي يسقط على السطح الفاصل بين وسطين وعامل انكسارهم كما بالشكل فتكون قيمه زاويه الانعكاس وزاويه الانكسار بص ده اسمها زاويه السقوط يبقى يبقى زود الانكسار الانعكاس ب 38 هو لما بسقط على الميه سطح فاصل بينعكس اه في انعكاس جزء في جزء بينعكس وفي جزء بينكسر طيب زاويه الانكسار ده هجيبها ازاي الاول قبل ما احلها معامل الانكسار زاد ولا قلقل قل تبقى السرعه زادت مادام السرعه زادت يبقى الزاويه هتزيد هنكسر مبتعدا يبقى لازما الزاويه تطلع اكبر من 38 ما تيجي نحسبها فاكر العلاقه اللي انا لسهلك عليها من شويه ان واح ا بتساوي ساين فاي على ساين سيتا بتساوي انين على ان واحد بتعكس في معامل انكسار اه لو ضربنا دههو مع بعض هنجيب حاجه اسمها علاقه سنيل ولما تجيلك زوايا بالله حل بسنل عشان ما تتلخبطش هنقول ان واحد ساين فايساوي انين ساين سيتا خلاص ده اسمها قانون سنل يلا يا باشا ان واحد بكام 158 58 ساين فاي بكام؟ ساين 38 ان ا 1 22 ساين سيتا مش عارفها المضروب يروح هناك مقسوم يبقى هنقول ساين سيتا اهو ساين سيتا هتساوي بسم الله 1.58 58 في ساين 38 على22 يلا بسم الله يبقى 1 و8 و50 في ساين 38 على 122 يطلع الناتج 79 وفكه طب ده الساين الزاويه انا عاوز الزاويه ذات نفسها اخد شيفت ساين للانسر بتاعي يطلع الناتج بتاعي 52 و8 يبقى الاختيار بتاعي هيبقى ب صلي على النبي لا مش بقى زاويه الانعكاس قلنا ب 38 زاويه الانعكاس ب 38 يبقى الاختيار د بقى زاويه الانكاس ب 38 والانكسار ب 52 وكام و8 طيب السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بينصين شفافين اذا كانت زاويه السقوط اللي هي الفاي ب 60 في الوسط الاول وزاويه الانكسار في الوسط الثاني اللي هي السيتا ب 30 فان معامل انكسار نسبه من واحد لاثنين يبقى ان واح ا بتساوي ساين فاي على ساين سيتا يبقى بتساوي ساين فاي يعني ساين 60 ساين سيتا يعني ساين 30 يبقى نقول ساين 60 على ساين 30 تعوض مباشر يبقى ساين على ساين 30 صل على النبي يطلع بجذر 3 يبقى الاختيار بالنسبه لي هيكون ب السؤال اللي بعده بيقول لي عاوز عاز معامل الانكسار النسبي والله سهله يا عم نشوف بقى زاويه الانكسار وزاويه السقوط اول حاجه نعمل عمود مقاوم زاويه السقوط ب 60 هي الزاويه المحصوره بين الشعاع والعمود زاويه الانكسار دي كلها ب 135 دي ب 90 تبقى دي بكام ب 45 135 يبقى دي ب 90 يبقى ناقص كام 135 ب 45 اذا معامل انكسار النسبي ان واح ا بيساوي ساين فاي اللي هي ب 60 يبقى ساين 60 على ساين سيتا اللي هي 45 على ساين 45 يبقى ساين 60 على ساين 45 ساين 60 ساين 60 على ساين ساين 45 تطلع بجذر 6ك السي دي 2 و44 في حاجه غلط قلنا ساين 60 على ساين كام 45 لا انا كاتب تاني على الاله الحاسبه ساين ساين 60 على ساين 45 ركز يا باشا تطلع ب 1.22 22 يبقى الاختيار بالنسبه لي هيبقى د السؤال اللي بعده يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الفاصل من الزجاج بزاويه سكوط 52 ركز كده بقى شعاع ضوء اهو يسقط من الهواء ماشي يا عم يسقط منين من الهواء بزود السكوت 52 اهي فانحرف عن مساره بمقدار 19 يبقى هو رايح عند الزجاج انا جاي من الهواء للزجاج لو بص خدها مني قاعده جاي من الهواء لاي وسط ثاني هتنكسر مقتربه من غير ما تفكر اشمعنى عشان جاي من الهواء معامل انكسار قليل لاي وسط اني معامل انكسار كبير يبقى معامل الانكسار زاد يبقى السرعه قلت فانكسر مغتربه ماشي كسرنا مغترب طيب زاويه السكوب بكام ب 52 زاويه الانكسار هتبقى بكام زاويه السكوط ب 52 انا انحرفت على المسار بكام ب 19 يبقى انا قليت بخ ب 19 ده انحرفت ب 19 انا كنت افرض امشي ب 52 بس كده انا قلت ب 19 يبقى 52 - 19 يبقى زاويه الانكسار ب 33 عرفنا ازاي هو انحرف على المسار ب 33 طب لو كان انكسر مبتعدا قال لي انحرف عن مساره هوو انكسر مبتعدا يبقى زاويه الانكسار هتبقى 52 زائد ال 19 المهم زاويه الانكسار هتبقى بكام؟ ب 33 عاوز معامل انكسار الزجاج يبقى معامل انكسار الزجاج اللي هو بص يا عم انا انا ناسي خالص ان واح ا انا جاي منين انا جاي من من الهواء اول الزجاج يبقى مع انكسار الزجاج اللي هو اسمه ال ان المطلق طب النطلق ده كان بيساوي ايه برض ساين فاي على ساين سيتا ده ان زجاج ساين فاي على مين على ساين سيتا طيب ساين فاي بكام ساين 52 ساين سيتا بكام ساين 33 يبقى ساين 52 على ساين 33 ساين 52 على ساين 33 يطلع الناتج 1 و44 يعني تقريبا معايا هنا 1 و45 طيب السؤال اللي بعده بيقول لي اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين 1.ص يبقى بص كده ان بنزين بتساوي 1.5 وعمل انكسار مطلق للزجاج الصخري ب 166 يبقى ان زجاج بوا66 بيقول لي فان معامل الانكسار النسبي من البنزين للزجاج يبقى الراجل عاوز معامل انكسار من البنزين النسبي من البنزين لمين؟ للزجاج يبقى هتساوي العكس ان زجاج على ان بنزين هتعكس يلا يا ان زجاج بكام؟ ب 166 ان بنزين 1.5 يبقى 166 على 1 وايه؟ ونص يطلع الناتج اا 1.11 0.1 يبقى ده الاختيار الصحيح السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط الى الوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط على الترتيب طيب دلوقتي انا ملاحظ ان الشعينكسر مبتعدا ولا مقتربا؟ مقتربا الا بعرفه قيم فاي وسيتا طب انا ملاحظ اللي هو انكسر مقتربا صح انتقال شع من الوسط اي للوسط بي فتكون نسبه من سرعه الايه سرعه البتاع اكبر من واحد ولا اقل من واحد انا ملاحظ ان هو انكسر ايه مقتربا ما انكسرش مبتعدا مادام انكسر مقتربا يبقى السرعه قلت ولا زادت السرعه قلت يبقى مين اللي سرعته اكبر اي يبقى النسبه ما بين سرعه الى النسبه بين سرعه هتكون اكبر من الواحد يبقى ايه سرعته اكبر انكسرت طب لو كنت انكسرت مبتعدا يبقى سرعتي زادت يبقى اللي سرعته اكبر طب هو الراجل بيقول لي في الاختيارات لا يمكن تحديد الاجابه اللي معرفه قيمه لا مش لازم تعرفها بمجرد النظر الزاويه قلت يبقى انكسر ايه مقتربا يبقى السرعه في اي اكبر من ايه من بقى دام قربت يبقى السرعه ايه قلت طب امتى بقى احتاج قيم فاي وسيتا لو عاوز اعمل النسبه بقى من السرعه عاوز قيمتهم يعني عاوز اقول في واحد على في انين هتقول لي اللي هي بتساوي ساين فاي على ساين سيتا طب ما انت لازم يكون بقى معاك ساين ساين فاي وسيتا عشان تعرف تجيب النسبه بقى بكام لكن الراجل عاوز يعرف اكبر من الواحد اقل من الواحد بس مش عاوز يعرف هي بكام بالظبط طيب السؤال 25 بيقول لي سقط شعاع ضوئي من الهواء سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 على سطح زجاج بص بقى صلي على النبي عليه الصلاه والسلام الشعاع سقط مائلا على على السطح ب 50 يبقى زاويه السقوط بكام ب 40 ليه لان زاويه السقوط هو مايل على السطح زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع والعمود فاذا كان سرعه الضوء في الهواء 3 في 10 اس 8 وفي الزجاج 1 طبعا انا رايح للزجاج فهنكسر مقتربا من غير كلام جا من هوا رايح للزجاج تنكسر مقتربا قلنا ان الهواء لاي وسط تاني تنكسر مقتربا طيب صلي على النبي صلينا على النبي عليه الصلاه والسلام بينكسر ماله مقترب ايا كان دي السيتا بيقول لي فاذا كانت سرعه الضوء في كذا وسرعته في الزجاج بكذا فان زاويه انكسار الشعاع الضوئي والله واحده احنا عارفين ان هنسمي ده واحد وده اتنين احنا عارفين ان ساين فاي على ساين سيتا بتساوي في واحد على في صح ساين فاي بكام؟ ساين 40 طب ساين سيتا يا مستر ده انت عاوزها في واح بكام يا مستر؟ سرعه الضوء في الوسط الاولاني اللي هو الهواء 3× 10 اس 8 طب سرعه الضوء في الوسط التاني 1.92 في 10 اس 8 مين كده اللي مجهول يا ابو المساتر؟ ساين سيتا يبقى تعمل مقصك الجميل يبقى 1.92× 92× 10 اس 8 40 على 3× 10 اس 8 يبقى الساين سيتا تساوي تساوي تساويش 192 في 10 اس 8 في ساين 40 على 3× 10 اس 8 خد بالك انت كده جبت الساين سيتا انت عاوز السيتا ذات نفسها تبدا تاخد شيفت ساين يبقى هنحسب الكلام الكتير ده العك ده الكتير ده 192 في 10 اس في ساين بسم الله ساين 40 صل على النبي على 3 في 10 اس 8 اللهم صل على سيدنا محمد ا اعمل بقى بعدها اخد ايه طلع الناتج ا واخد شيفت ساينش معناها عشان الزاويه ففت ساين انسر اللي طلعلي يطلع الناتج 24 و موجوده 24 وتن موجوده الحمد لله السؤال اللي بعده جايبلي رسم بياني من غير ما افكر واشوف عاوز ايه هجيب الاسلوب الاسلوب بيساوي ساوي ساين فاي على ساين سيتا واش يساوي ساين فاي على ساين سيتا ده معامل انكسار النسبي يبقى هو الراجل عاوز اصلا معامل انكسار النسبي يبقى اصلا اللي هو الميل ان واح انين يبقى اقسم لي يا عم 0 على 0 6 على 0 تطلع بواص الاختيار واحدص طيب انا كده جبت الميل عاوز سرعه الضوء في الوسط الاول هو معامل انكسار النسبه اللي هو ان واح ان دههوت هو في واح على في انين بيساوي في واحد على في انين ان واح ا ده بكام بواص يلا بسم الله صلي على النبي سرعه الضوء في الوسط الاول بكام ب 2 في 10 اس الراجل ايه مدهان اصلا في المساله بص اهو س في الوسط الاول يبقى 2 في 10 اس 8 س ضعف في الوسط التاني في انين انا عاوزها يبقى في انين طلعها فوق ونزل 1.ص تحت يبقى في اين بتساوي 2× 10 اس 8 على الوا.ص نص يلا صلي على النبي بسم الله اللهم صل على سيدنا محمد 2× 10 اس 8 على 1.ص لا اله الا سبحانك الظاهرين تطلع تك ان جي 1.33× 33× 10 اس 6 اللي هي 133 و3× 10 اس 6 اللي هي 1 و33 في اس 8 طب يا مستر لو جت لي ديت انا هعملها ازاي ما انا مش عارف هي طلعت لي على الهاله الحاسبه كده طلعت لي ارقام كتير اتكيت على اي ان جي طلعت لي كده عشان هي هتطلع لك كده برضك 133 و3 في 10 اس س قمت انا عامل ايه بقى انا عاوز اخليها في 10 اس 8 فهبدا احرك العلامه ادي تحريكها ماشي وادي كمان تحريك تحريك كده تحريكتين صح مادام حركت العلامه تحريكتين انت كده صغرت الرقم خليته 133 انت ما ينفعش تصغره يبقى لازما تكبره من هنا صغرته من ناحيه تكبره من الناحيه الثانيه عشان ما يزعلش منك يبقى 10 في 10 اس مين حركت العلامه مرتين يبقى تتكبر اس ايه اين يبقى 10 اس 8 طيب السؤال اللي بعده بيقول لي عند انتقال شعاع ضوئي عند تتقال شعاع من الضوء طول الموجي لمضه وتردد النيو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكسار مادته ان فان تردد الضوء وطول الموجي في الوسط هما واحده واحده صل على النبي التردد هيفضل نيو قلنا التردد من وسط لوسط بيفضل ثابت بيفضل ثابت يبقى دومت اللي فاضلين معايا الراجل بيقول لي الطول الموجي للضوء في الساقط هيفضل لمضه ولا لمضه على ان طبعا لا اما لمضه لا اما لمضه على ان طيب عند انتقال شعاع ضوئي طول الموجي لمضه وتردده نيو الى وسط شفاف معامل انكسار مادته ان يبقى يبقى واحده واحده كده انا جايه من الهواء جايه منين؟ من الهواء فان التردد بص كده احنا عارفين ان لمضه هواء الى لمضه وسط براها خالص لمضه هواء على لمضه وسط بكتب بالعرب اهو عشان ما نلخبطش بتساوي ان مين على ان مين يا مستر ما انت لسه كاتب لي القوانين يا مستر في اول المسائل قلت لي ان اللمضه والن عكسيه واللمضه والصوره علاقه عكسيه ماشي اذا اللمضه والان علاقه عكسيه وما القوانين كلها جن بعضها يبقى لمض هواء على لمض وسط بيساوي ان وسط على ان هواء جميل جميل جدا يلا واحده اذا لمضه هواء طول الموجي في الهواء كام اسمه لمضه لمضه وسط احنا عاوزينه ان وسط ان راح لوسط شفاف معامل انكسار مادته ان هواء بواحد يبقى انت دلوقتي عاوز مين لمضه وسط طلعه فوق ونزل الن تحت يا سلام عليا يا ولد ايه الحلاوه دي الله عليك يبقى لمضه وسط بيساوي لمضه على ان يبقى الاختار بتاعي هيبقى ب السؤال اللي بعده بيقول لي سقط شعاع من الضوء الاحمر من الهواء على سطح زجاجي فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر في الهواء 7000 يبقى انا هكتب اللي هو قاله لي بس لمضه هواء بتساوي 7000 انجستروم خد بالك ان انت عاوز تروح من الانجستروم لمتر يا مستر يا ابو المساتر تضرب في 10 اس سالب 10 جميل عرفها لنفسك بقى عشان مش هتك في المساله دي كده كده مش هنحول في دي طيب الاختيارات انجسترو وبيقول له معامل انكسار الزجاج يبقى ال ان بتاعه الزجاج بتساوي 1.5 نص عاوز الطوق الموجي للضوء الاحمر في الزجاج يبقى الراجل عاوز لمضه زجاج هتساوي كام؟ والله واحده واحده احنا عارفين القوانين بتاع اكتبها لك اهوت مره واحده عشان ما يكتبهاش تاني احنا عارفين ان ان واحد ا بتساوي ساين فاي على ساين سيتا بتساوي كمان يا مستر مين في واحد على في انين بتساوي كمان يا مستر لمضه على لمضه ا بتساوي ايه كمان يا مستر ان ا على ان واحد يبقى ال ان واللمضه طردي ولا عكسي؟ عكسي يبقى انت لو قلت لي ركز بقى كده معايا لمضه هواء على لمضه زجاج هتساوي ان زجاج على ان هواء العكس هتعكس علاقه عكسيه يلا نعوض لمض هواء 7000 لمض زجاج ايش انا عاوزه ان زجاج بوا.ص ان هواء بواحد يبقى انت عاوز ان زجاج طلعه فوق ونزل 1.ص تحت اذا لمضه زجاج تساوي على الواحد ون.ص يا سلام يقوللك الفيزا صعبه فاضي فيش ادفع من كده 7000 على واح ون.ص نص يطلع الناتج كلام فاضي ااني كده انسر يطلع الناتج 466 يعني تقريبا 667 السؤال اللي بعده بيقول لي شعاع من ضوء طوله الموجي في الهواء 700 نانو يبقى لمضه هواء تساوي 700 نانو وفي الماء 526 26 يبقى لمضه ماء ب 526 فتكون سرعه الضوء في الماء عاوزين الفي في الماء علما بان السي من السي سرعه الضوء في الهواء يبقى الفي في الهواء اللي هي السي يعني 3 في 10 اس 8 يا عم والله الموضوع سهل كل اللي هتعمله انت هتقول بص هنقول لمضه هواء على لمضه ماء بتساوي في هواء على في ماء علاقه طرديه عارفين اللمضه علاقه طرديه يلا نعوض لمضه هواء 700 والاتنين بالنانو مش لازم تحول ولمضه ماء 526 طيب في هواء 3× 10 اس 8 في ماء والله ما بعرف اطلع بقى في ما المطلوب صح يبقى 3× 10 اس 8× 526 على 700 احسبها بس في دقيقه 3× 10 اس 8 في 526 على 700 يطلع الناتج كبير جدا تكه ان جي طالع 225 و 4 في 10 اس 6 اللي هي 22 و25 ولسه معلمك ازاي تحرك العلامه في 10 اس 8 يبقى ده الاختيار الصحيح السؤال اللي بعده بيقول لي في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي بزاويه فاي على السطح الفاصل ما بين وسطين واحد وثنين اذا كانت النسبه بين الطول الموجي للضوء في وسطين لمضه واح على لمضه ا ب 3 على 2 فان الشكل الذي يمثل المسار الصحيح الطول الموجي ب 3 على 2ين ماشي يبقى يبقى هنا الطول الموجي هنا نفترض مثلا هنا بثلاثه وهنا بثنين يبقى هنا الطول الموجي قل يبقى السرعه قلت طول الموجي شكل السرعه مادام السرعه قلت انكسر مقطرب مبتعدا مقتربا طبعا ده مش نافع ده مش على استقامته هنا مبتعدا مش نافع احنا عاوزين مقتربا هنا ده دخل في مكان العمود لا مش نافع يبقى الاختيار الصحيح د انكسر مقتربا من العمود مش لدرجه ان هو يعني يعدي يخش في العمود ذات نفسه يبقى هنا انكسر ماله مقتربا من العمود يبقى الاختيار دال لان الطول الموجي قل ما الطول الموجي قل يبقى السرعه قلت ولو السرعه قلتكسر مقترب شكل ما احنا متفقين سرعه قلت بطات قربت من العمود اذا كانت النسبه بين معامل الانكسار المطلق لوسطين ان واح على انين هي اين لواحد فتكون النسبه ما بين سرعه الضوء في الوسطين ماشي عاوز النسبه ما بين سرعه الضوء طب احنا عارفين ان السرعه معامل انكسار طردي ولا عكسي عكسي يبقى في واح على في اين بتساوي 1 على اين عكسيه دي انين على واحد يبقى ده واحد على مين على الااتنين بيقول لي اذا سقط شعاع ضوئي من معامل معامل انكسار مادته واحد ونص بزاويه يحدد على السطح الفاصل مع وسط اخر معامل انكسار مادوت 1.نص نص وعمل انكسار زائد ايه اللي يحصل السرعه ال زائد ال زائد ال يبقى ب وج تنفع طيب الشع الضوئي ينكسر مقتربا ولا مبتعدا السرعه قل تبقى مقتربه يبقى يا باشا يا اخي عنا نعمل الموضوع سهل وبسيط مافيش فاهم كده اقوللك فيزه صعبه وكلام صعب الموضوع بسيط راحسار كبير السرعه قلت السرعه قلت بطقت قربت من العمود يلا ركز بقى كده اذا انتقل شعاع ضوئي احادي اللون من الهواء الى متوازي المستطيلات من الزجاج موضوع اسفله مراه مستويه فان الشكل الذي يعبر عن المسار الصحيح لهذا الشعاع طبعا واحده واحده كده انا رايح للزجاج انا رايح للزجاج انا شايف ان الف ده انكسر مبتعدا لو قلت لك لا جايه من الهواء لاي وسط لاي وسط تنكسر مقتربا يبقى ده مش نافع ده ماشي على استقامته ايه يا عم العبس ده انكسر مقتربا اه اللي بعده جاي من الهواء للزجاج كسرت مقتربا زاويه كبيره اهوت وهنا زاويه صغيره كسرت مقتربا جيت هنا سقطت زاويه السقوط فينا بساوي زاويه الانعكاس بعد كده طلعت تاني طالع بقى من الزجاج للهواء انكسر مبتعدا اشمعنى لان طالع من معامل انكسار كبير لمعامل انكسار صغير لمعامل انكسار صغير يبقى السرعه زادت انكسر مبتعدا يبقى الاختيار الصح ج من غير تفكير د مش نافع يبقى ج هو الاختيار الصحيح السؤال اللي بعده بيقول في الشكل المقابل اي من قيم معاملات انكسار المطلق ان تجعل قيمه الزاويه الفا اكبر واحده هي الفا ديت زاويه مين زاويه هل هي زاويه ال السقوط زاويه الانكسار لا مش زاويه الانكسار ماشي طيب هي مش زاويه الانكسار طيب بص يا سيدي زاويه الانكسار اللي جوه دههيت لو زادت الالفا هتقل ليه ما هو كل ما تزيد المشاعيمشي كده فالالفا تقل يبقى دلوقتي احنا عاوزين قيمه الالفا اكبر يبقى عاوزين قيمه لسيتا دي تكون ايه؟ اصغر قيمه السيتا تكون ايه اصغر عاوزين سيتا تكون صغيره جدا عشان الفا اللي جنبها تكون كبيره طيب ركز بقى كده معايا فكل احنا عاوزين ستا امتى السيتا تكون صغيره اما انكسر مقتربه طبق اكتسر المقترب عاوزين معامل انكسار كبير ولا صغير معامل انكسار كبير معامل انكسار كبير اعرفك معامل انكسار كبير بيكسر الشعيه قربه من العمود اعرفك في دماغك او لا معمول انكسار كبير يعني سرعه قليله انكسر مغترب يبقى هي برض يبقى انا عاوز معامل انكسار كبير يبقى اول اكبر واحد بالنسبه لي هو الواحد ونص يبقى الواحد ونص معامل انكسار كبير فيخلي لي زاويه الانكسار صغيره ولو زاويه الانكسار بقت صغيره هتبقى الالفا ايه كبيره تمام بس خد بالك عشان هو بيسال على الالفا مش بيسال على مين لكن لو عاوزين دي بقى كبيره يبقى احنا عاوزين معامل انكسار قليل عشان ينكسر مبتعد ما هو انكسار قليل انا سلعه كبيره ف فانكسر مبتعد لابس س على سته لكن هو بيسال الفا اللي جنبها في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى متوازي المستطيلات من الزجاج ماشي الزاد زاويه سقوط الشعاع الضائ فان الزاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنعكس والمنكسر واحده واحده لو فاي زادت صلي على النبي عليه الصلاه والسلام فاي زادت ايه اللي هيحصل لو فاي زادت فاي زادت سيتا فاي هنا برضك هتزيد الزاويه دي هتزيد ركز ولو ولو دي زادت الزاويه اللي هنا تقل دي اول حاجه ماشي يبقى الحته اللي هنا دي هتقل ولو الفاي زادت الزاويه دهيت هتزيد احنا قلنا ان ان واحد انين او ان وخلاص بساوي ساين فاي على مين على ساين ان سيتا لو فاي زادت قلنا سيتا بتزداد زايد عشان ده يفضل زائد مش احنا اتفقنا بالكلام ده اهو فلما دي تزيد اللي جنبها هنا هتقل يبقى دام دي زادت يبقى اللي جنبها بتقل لان مجموعنا 90 يبقى الزاويه اللي هنا قلت واللي هنا قلت يبقى الفا زت نفسها يحصلها ايه تقل قولا واحدا هيقربوا من بعض كده فتقل السؤال 36 بيقول الشيخ المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عموديا على سطح مراه مستويه فاذا سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه 50 على سطح المراه سقط بزاويه 50 هينعكس ب 50 تبقى ديت ب 40 دي كلها ب 90 يبقى دي بكام؟ ب 40 يا مستر دي ب 40 ودي ب 90 يبقى هسقط هنا في زاويه كام ديت 40 و90 يبقى دي 50 تكملتها صح يبقى ده هيت زاويه السكوت هنا بكام؟ ب 50 فانا جيت هنا بقى هنكسر جوه بقى هنكسر مبتعدا و مقتربا؟ مقتربا عشان انا جاي الوسطاني معامل انكساره 1.47 47 فان زاويه انكساره في الزجاج والله واحده واحده هي زاويه السقوط بكام؟ زاويه السقوط مش ب 50 بقى ب 40 اللي جوه دي ب 50 صح اللي جوه دي ب 50 اللي جوه ب 50 يبقى اللي جنبها دي بكام؟ ب 40 صح دي 50 تبقى ده 40 90 تبقى ده 50 يبقى زخوط بكام؟ ب 40 لان زو السقوط ما بين الشعاع والعمود المقام يبقى زاويه الانكسار هشتغل باسنال معلش هنقول ده الوسط واحد وده الوسط اثنين هقول ان واحد ساين فاي سساوي انين ساين سيتا و قلتك لما يجي لك زوايا اشتغل بسنل عشان ما تلخبطش نفسك ان واحد الوسط اللي بره هوا مع انكساره واحد ساين فاي يعني ساين 40 ان اوا ساين سيتاسها المضروب يروح هناك مقسوم يبقى ساين سيتا هتساوي ساين 40 على 1 وساي 40 وبعد كده اخد شيفت ساين يبقى ساين 40 ساين 40 على ساين 1 و47 وبعد كده اخد شيفت ساين انسر فيها غلط احنا قلنا كام دي هتروح مرسومه يبقى ساين 40 ساين 40 على واح و7 و يطلع الناتج كده ده اخد شيفت ساين الناتج شيفت ساين انسر طالعت لي ب 25 و9 يبقى الزاويه بالنسبه لي تبقى ب 25 وكام وتسعه على طول خد بالك بعد ما تطلع الناتج هتاخد شيفت ساين السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء ثم ينعكس ببساط مراه مستوي زاويه تحت سطح الماء فان علما بان ان ماء ب 1 33 عاوز زاويه السقوط بكام؟ بص يا عم الشعاع زق سقط بزاويه كده دي ب 60 تبقى دي بكام؟ تبقى دي ب 30 لان كلها ب 90 طيب الراجل عاوز بقى الفاي دي خد بالك انت كده ببساطه خالص انت تقدر تقول ان ان هواء بيسنل ان هواء في ساين اللي هو نسمي ده واحد وده انين يبقى ان هواء في ساين فاي هيساوي ان ماء في ساين سيتا سهل الكلام سهل الكلام ان هوا بكام بواحد ساين فاي انا عاوزها ان ماء ب 1 33 ساين س بكام ساين 30 دي ب 60 تبقى دي ب 30 يبقى الساين فيها بكام 133 فيساين 30 وبعد كده الساين 33 في ساين 30 وبعد كده ناخد ايه ساين للانسر يطلع الناتج 41 و6 طيب زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء يعني الشعاع هيبدا يخبط ركز بقى كده معايا الشعاع هيبدا يخبط وبعد ما يخبط بعد ما بعد ما ين يخبط خاف ال هو دلوقتي في الميه صح بعد ما يخبط في الميه بعد دماغه في في ديت نزل عمودي فلما نزل عمودي هيرتد على نفسه تمام فيغادر تاني الميه يبقى بالنسبه لي زاويه الانكسار هتبقى هي دي عندما يغير الميه يعني طالع من الميه يبقى بالنسبه لي ده اصبح زاويه الانكسار هتفضل زي ما هي اللي هي اللي هي زاويه السقوط للهواء هتبقى زاويه الانكسار للميه يبقى انا هخبط كده وارجع تاني من نفس المسار يبقى الزاويه هتبقى بكام هتبقى بردك ب بفاي زي ما هي اللي هي 41 و68 تشتغلها تاني بسنل هتقول تقول ديت ب 30 وديت انت عاوزها كانكسار وتبدا تشتغل باسنله هتطلع لك برده بكام؟ ب 41 و68 يبقى هنا زاويه سقوط ولما شاخبط نزل عمود ارتد على نفسه عشان دي مرايه راجع من نفس المسار فزاويه السقوط اصبحت زاويه انكسار بس للميه بالنسبه للهواء في 41 برض 68 السؤال اللي بعده بيقول سقط الشعاع ضوئي من الهواء على احد اوجه متوازن المستطرات احنا قلنا متواز المستطرات بقى فكرته من الزجاج معامل انكسار مادته 153 وخرج بزاويه 50 من الوجه المقابل الهواء فهنا زاويه السقوط في الهواء تبقى ب 50 بص بقى ركز كده معايا متوازي المستطيلات اتفقنا اللي هو بيكون كده الشعاع هيبدا ينزل ماشي بعد ما نزل دي اسمها فاش هينكسر مقتربا وبعد كدهما يطلع بره يطلع مبتعدا قلنا الزاويتين اللي بره بيساووا بعض والزاويتين اللي جوه اللي جوه بيساووا بعض قلنا كده هو الشعاع ده حصل له ايه خرج بزاويه 50 من وجه المقابل يبقى خرج من هنا ب 50 يبقى زاويه السقوط هنا بكام؟ ب 50 يبقى زاويه السقوط في الهواء ب 50 تمام طب زاويه الانكسار داخل متظمرات هحلها بسنل هقول هفترض ان هنا واحد وجوه انين فهنقول ان واحد ساين فاي هتساوي انين هتساوي انين ساين سيتا ان واحد بكام بره ان واحد بواحد ساين فاي ساين 50 انين اللي هو الزجاج بوا ساين سيتا الجو الزاويه اللي جوه انا عاوزها مش عارفها المضروب يروح هناك مقسوم يبقى ساين 50 على 1 و53 ساين 50 على 1 و53 وبعد كده هاخد شيفت ساين الناتج طلعت الزاويه ب 30 وفك 30 ورب يعني اقول 30 يبقى الاختيار بالنسبه لي هيبقى ج السؤال اللي بعده بيقول لي اذا انتقل شعاع ضو من وسط معامل انكسار ان واحد الى الوسط الاخر معامل انكساره انين وكان انين اكبر من ان واحد فعند تمثيل العلاقه ما بين ساين فاي وساين سيتا بيانيا فانتمثيل البيان المناسب بص احنا اتفقنا ان ساين فاي على ساين سيتا اللي هو مين هنا اللي هو الاسلوب صح بيساوي ايه الاسلوب ساين فاي على ساين سيتا بيساوي انين على ان واحد صح مين الاكبر انين اكبر من الواحد ما دام اين اكبر من واحد لازما يكون الناتج ده اكبر من الواحد يعني الميل لازما يكون اكبر من الواحد لو الزاويه ب 45 اللي هو ج ده الميل بيساوي واحد فده مش نافع احنا عاوزين اكبر من واحد فلازما تكون الزاويه اكبر من 45 طب الميل لو اقل من الواحد تبقى الزاويه اقل من 45 فالاختيار بتاعي يبقى د السؤال اللي بعده بيقول لي في الشكل المقابل يسقط شع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج عند مركزها فاذا علمت ان معامل انكسار الزجاج الزجاج يساوي كذا فان زاويه الخروج بص الشعاع ما يجي هنا خش في الزجاج فينكسر المقترب لما ينكسر المقترب ايه يخش بقى هنا لما يخبط هنا هيطلع عمودي اشمعنى هيخبط عمودين بص يا عم عشان تحدد هنا زاويه السقوط انت بتعمل بتعمل عمود على السطح الايه الفاصل بس خد بالك انت هنا عشان تعمل عمود لازما تاخد مماس واحنا عندنا قاعده في الرياضه بتقول ان نص القطر عمود على مين؟ على المماس يعني انا كده سقط عمودي سقط عمودي فبنفذ على استقامتي يبقى اسقط بكام؟ يبقى انفذ استقامتي تبقى الزاويه او هتقول ب 90 هتبقى بصفر فزاويه السقوط هتكون بصفر وزاويه الانكسار تكون بصفر لو خرجت فاعرف كده لو انت جاي من عند نص القطر هنا ونزلت على اي اوجه من اوجه نص دايره فهتطلع على ايه استقامتك لان الزاويه هتكون الزاويه هتكون ثقه عمودي فزاويه السقوط بصفر وسوعه الانكسار بصفر الشكل المقابل وضح شعاع ضوئي من الهواء على سطح الفاصل ماشي ا واحد مع سطح واحد فاذا تم تغيير الوسط واحد الاثنين كما بالشكل ا فهنا العلاقه بين معامل انكسار وسطين بص كده الزاويه السكوت كانت 60 هنا ك والانكسار كانت 40 ماشي طيب هنا في الشكل اثنين زاويه الانكسار بقت ب 35 يبقى واحده واحده كده كده الشعاع انكسر مقتربا اكتر يعني السرعه قلت ولا زادت انكسر مقتربا اكتر يبقى السرعه قلت اه يبقى ده السرعه قلت يبقى معامل انكسار زائد اذا انين اكبر من ان واحد ده اول حاجه انين اكبر منين من ان واحد سهل الكلام سهل كلام طيب العلاقه بين السرعتين بدام انكسر مقتربا اكتر يبقى في واح اكبر من في انين يبقى مادام انين اكبر من ان واحد يبقى في واح اكبر من ايه من في انين علاقه عكسيه يبقى الاختيار بتاعي باجي سهل الكلام سهل الكلام كلام منطقي وزي الفل ماشي وممكن واحد تاني يعملها بالقانون يقول لي والله بص يا سيدي ا ال بتاعه الوسط بيساوي مع الهواء اسمه ان بيساوي ساين فاي على ساين سيتا وهم في الاتنين انا بقارن ما بين الاثنين الاتنين ساقطين بنفس الفاي يعني دي ثابته يبقى اللي زاويه الانكسار بتاعته هتبقى اقل معامل انكساره هيبقى اكبر من الزاويه الاقل دي يبقى معامل انكساره هتبقى اكبر تبقى انين اكبر من واحد واحد يقول لي طب مش انت اتفاهت معاه معايا ان السيتا مش بتاثر على ان انا قلت لك ماشي يا عم السيتا مش بتاثر على ان ليه؟ لان لو السيتا قلت الفاي هتقل فده يفضل ثابت لو السيتا زادت الفاي بيزيد برضك فده بيفضل ثابت لكن هنا احنا مثبتين الفاي احنا بنقارن ما بين اثنين فانا عرفت اثبت الفاي يبقى العلاقه تبقى عكسيه عادي ده قل ده ايه ده يزيد طيب واحنا عملناها شرحناها بطريقتين ايا كان بقى اللي عاجبك يشتغل بيه فالاختيار بتاعي هيبقى ايه هيبقى ج طيب السؤال اللي بعده بيقول لي شعاع ضوئي احمر اللون سقط عموديا من الهواء على سطح نصف كره زجاجيه نصف كره زجاجيه اي الاشكال التاليه يمثل المصره الصحيحه للشعاع الضوئي الشع الراجل سقط عمودي ماشي فدلوقتي بدام سقط عمودي في جزء هينكسر وفي جزء هينعكس فاذا هنا زاويه السقوط مش بيساوي الانعكاس فده مش نافع سلام عليكم طيب هنا زاويه السقوط مش بيساوي الانعكاس فده برضك مش نافع طيب هنا زاويه السقوط بيساوي الانعكاس باينه جدا والشعاع طالع للهواء بدام طالع للهواء ركز بقى كده معايا يبقى انا طالع من الزجاج للهواء يبقى طالع من طالع للهواء يعني ده اقل معامل انكسار بواحد يبقى طالع المعامل انكسار قليل يبقى السرعه تزيد فانكسر مبتعدا يبقى الاختيار بتاعي ج السرعه زادت او مبتعد على طول يبقى ج السؤال اللي بعده بيقول لي سقط شعاع الضوئي عموديا على شريحه زجاجيه سمكها دي ومعامل انكسارها ان اذا كانت سرعه الضوء في الفراغ س فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر اختيار الشريحه يساوي بص يا سيدي عشان تجيب الزمن فانت تقول ان الفي بيساوي دي على مين؟ على تي عشان يا مستر اجيب التي هجيبها في طرف لوحدها اذا التي بتساوي دي على مين؟ على في سهل الكلام سهل الكلام بس في مين؟ في في الزجاج طيب هجيب الفي في الزجاج ازاي؟ احنا عارفين ركز بقى كده معايا ان زجاج على ان هواء ف ماشي لان جايه من الهواء صح سقط شعاع ضوئي ا سقط الشعاع ضوئي عموديا على شريحه زجاجيه على شريحه مين زجاجيه طيب فانا لو بقارنها بالهواء فهتقول ان الزجاج على مين على ان هواء بيساوي في هواء على في الزجاج عكسي صح اه طيب واحده واحده بقى ان زجاج اسمه ان طيب ال لان هواء بواحد سخ منه في هواء اسمها سي في زجاج انا عاوزها يبقى هتطلع الفيزجاج فوق وتنزل لي السي تحت يبقى في زجاج بتساوي سي على ان يبقى هتشيل بس في زوجك وتكتب مكانها يبقى دي فوق اهو واشيل في زوجك واكتب مكانها ايه سي على ان مقام المقام يطلع بسط يبقى يبقى ان في دي على السي يبقى الاختيار طبعا ممكن ما كنتش تعمل ده واحد التاني يقول لي على طول يا عم احنا عارفين اصلا ان ال ان بتساوي سي على في انت عاوز الفي طلعها فوق نزل تحت بس انا بعمل لك كده بس عشان ايه اقولك تفكر بالطريقه ديت عشان لو معاك بقى غير الهواء مش لازم يكون هوا فانت ده القانون ده خاص بالهواء بس اللي هو عمل قصير مطلق فتقول لي ان الفي بيساوي سي على مين سي على ان وتبدا تعملها اللي احنا لسه جايبين على طول وتبدا تحطها برض يبقى دي في ان على مين على السي السؤال اللي بعده بيقول لي اذا كان معامل انكسار المطلق للماء هو 1.33 يبقى انا هطلع معطي بقى ان ماء ب 1.33 33 فان الزمن الذي يستهرك الضوء ليقطع مسافه 20 في الميه يبقى الدي بكام؟ ب 20 متر علما بقى ان سرعه الضوء السي ب 3× 10 اس 8 سرعه الضوء 3× 10 اس 8 في الهواء طبعا ده يبقى سرعه الضوء في مين؟ في الهواء طيب ايه المطلوب؟ بص ايه المطلوب الزمن بص يا سيدي احنا عارفين ان السرعه بتساوي مسافه على زمن يبقى لو انت عاوز يا مستر الزمن تبقى مسافه على سرعه طلع ده فوق ونزل تحت المسافه ب 20 بس هو عاوز المسافه اللي هيطعها في الميه يبقى لازما المسافه بتاعه الميه وال 20 السرعه بتاعه الميه يبقى احنا عاوزين في ماء طيب المعطيات بتاع دي تقدر تجيب لي في ماء اه تقدر تجيبها هتقول لي في ماء على في هواء بساوي ان هواء على ان ماء علاقه عكسيه طب يا مستر يلا في ماء انا عاوزها في هواء ب 3× 10 اس 8 معروفه غير ما يديهان اهو طيب ان هواء معروفه ان هي بواحد ان ماء الراجل مدهوني ب 133 يبقى في ماء هنجيب بقى على طول في طرف لوحاتها هيبقى 1 في 3 في 10 اس 8 على 133 يبقى ركز كده في 10 اس 8 على 133 صل على النبي عليه الصلاه والسلام اللهم صل على سيدنا محمد طلعت بكام؟ طلعت السرعه برقم كبير جدا هنيجي نحطه بقى هنا ركز الرقم اللي طلع لي دههوت من الاله الحاسبه اللي هو نكتب كده انسر ده يطلع لي الهاله حاسبه سيبه زي ما هو اهوت وتقوم قاسم على طول تقوم حاسبه كده 20 على الانسر اللي هو لسه طالع لك اهو بيساوي طلعت 86× 10 اس س-8 يبقى 8 و87× 10 اس سال8 تقريبا طيب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي ينتقل من الهواء الى طبقه من سائل سمكها 4 متر فاذا علمت ان سرعه الضوء في الهواء كذا فهنا معامل انكسار السائل بص يا سيدي معامل انكسار السائل ببسطها خالص الزاويه ب 35 يبقى ديت بتكمله 90 30 60 55 صح 55 و35 تدينا 90 طيب زاويه الانكسار دي زاويه السقوط زاويه الانكسار بكام ممكن نجيبها الراجل مديني مجاور ومديني مقابل مجاور ومقابل ده قانون مين اللي يقدر يجيب لي الزاويه لو دي سيتا نقدر نستخدم التان حساب مثلثات احنا عارفين ان تان سيتا بيساوي مقابل على مجاور 3 على ا مش ده قانون التان اه فتقوم واخد شيفت تان بقى عشان تجيب الزاويه يبقى لازم تكون عارف قوانين حساب المثلثات التان مقابل على مجاور الساين مقابل على الوتر الكوزين مجاور على ايه على الوتر يبقى تان 3 على 4 اللهم صل على سيدنا محمد تطلع ب 36 و8 يبقى دي ب 36 وكام 36 و8 يبقى انت عاوز معامل انكسار سائل اللي هو ان سائل بص لو انت مش لو انت سريع قوي هتقول لي ال ان السائل اللي هو منكصر المطلق يعني بتاعه يبقى ان بتاعته ساين فاي على ساين سيتا تمام او واحد يقوم قال لي لا انا مش بعمل كده انا بشتغلها كلها نسبي يعني ايه بشتغلها كلها نسبي يعني انا بقوم قايل كده ان سائل اللي انا عاوزه على ان هواء ده اللي هو معامل انكسار مين النسبي اللي هو ان بص واحد يقوم قايل لي كده ان واحد سريع هيقوم هيقوم قايل ان بتساوي ان ساين فاي على ساين سيتا وخلص على طول ان معامل المطلق بيساوي ساين فاي على ساين سيتا وانا جبت الفاي والسيتا ده يا عم خلاص طب لو انت ما اخدتش بالك ان ده مطلق هتقوم عايل كده نفسك النسبي من الس من الهواء للسائل صح ده اسمه النسبي اللي هو واحد انين او من هوايه السائل بالعربي براحتك ان من هوايه للسائل هتساوي هتساوي ان سائل على ان هواء او هتساوي ساين فاي زاويه ساين زاويه السقوط في الهواء على ساين زاويه الانكسار في السائل اهو ماشي او ممكن نشتغلها بالايه بسنل الاحسن الاحسن عشان اضربك على سنل المهم ان انا احسبها الوقتي اهو يبقى هنقول على ساين مين على ساين سيتا يبقى الن هو بواحد مالوش لازمه يبقى ال ان سائل ساين فاي على ساين سيتا يبقى ساين كام على ساين كام يا مستر ساين ا 55 على سين انسر لسه جابه من شويه طالعه ب 1.36 36 اللي هو تقريبا 1.7 30 وكنت ممكن تشتغلها باسنل انا انا افضل لما تجي لي كده ان انا عشان ماخبطش نفسي هقوم عامل كده اهوت كده اهو كدههو كده اهو واقوم حاطط سين اللي قدامي اللي هو بيقول ايه ان واحد اللي هو ان هواء بواحد في ساين الزاويه اللي هي ساين 55 بيساوي انين اللي هو بتاع السائل اللي انا عاوزه في ساين الزاويه اللي انا لسه جايبها ب 36 ساين 36 و8 يبقى مين الوحيد المجهول ان سائل هو اللي هو عاوزه المضروب يروح هناك مقسوم وتبدا تشتغل كده عشان ما تلخبطش نفسك طيب جاب لك بقى هو جاب لك اهي سلاني تشتغل باسنين على طول يا باشا خليك سريع طيب المهم س الزمن الذي يستغرق الشعاع حتى ينتقل من اي لبي بص الزمن ده عشان ينتقل من لبي يبقى المسافه دي بكام ده اشهر مثلث في الدنيا بفيثاغورس جذر 3 تربيع + 4 تربيع يبقى دي بخمسه يبقى المسافه بخمسه يبقى انا عاوز الزمن يبقى الزمن نقوم قايلين كده على جنب تقول على جنب كده السرعه السرعه بتساوي مسافه على زمن اذا الزمن طلعه فوق نزل السرعه تحت بيساوي مسافه على سرعه طيب المسافه اللي انا قطعتها بكام بخمسه السرعه بكام يا مستر السرعه هنبدا نحسبها من القوانين بتاعتي ازاي هنقول والله بص مش انت معاكم ممكن تقول ساين فاي على ساين سيتا بتساوي كذا على كذا ممكن تشتغلها بمعامل انكسار المطلق طيب ممكن تقول لي ساين فاي على ساين سيتا مش هي في واح على في اين اه يا مستر يلا يا باشا تعال نعوض ساين فاي ساين 55 ساين سيتا ساين 36 و8 في واح اللي هي السرعه في الهوى اللي هو بره 3× 10 اس 8 ساين السرعه التانيه اللي هي في انين انا عاوزها يبقى هتقول لي 3× 10 اس 8 بص 3× 10 اس 8 في ساين 36 في و8 8 على ساين 55 يلا نعملها بسرعه ساين 3× 10 اس 8 في ساين 36 و8 على ساين 55 في القوس بتاعك يساوي طال برقم كبير جدا كده الرقم دهسيبه معايا الحاسبه واحطه بقى هنا مش انا جبت السرعه اللي هو الانسر يبقى بقى هنا بس يبقى كده خ على الانسر بتاعي خ على الانسر يطلع الناتج 227× 10 اس سال 8 اللي هو تقريبا 2.28× 10 اس سالب 8 طيب السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل الحمد لله الحمد لله فاذا كان معامل انكسار مطلق للزيت 48 وللماء 1.33 33 فان قيمه فاي وسيتا بكام؟ بص يا سيتي صلي على النبي الزاويه ده ب 30 تبقى الزاويه دههي بالتناظر ولا بالتبادل بالايه بالتبادل هتبقى بكام ب 30 ماشي يبقى الزاويه ديت بكام ده بيوازي ده فدي هتساوي دي ماشي يبقى دي بكام ب 30 طيب يبقى انت تقدر تشتغل بسنل فتجيب الفاي ازاي هتقول هنشتغل الهواء مع الزيت فتقوللي ان هواء في ساين لا في ان هواء في ساين فاش هتساوي ان زد في ساين سيتا ان هواء بواحد ساين فاي انا عاوزها ان زيت الراجل مدهوني بوا ساين سيتا اللي هي ساين كام ساين 30 يبقى الساين فاي 1.48 في ساين 30 واخد شيفت ساين يبقى 1.48 48 في ساين خدفت ساين للانسر بتاعك قول يساوي يطلع 47 وس تمام يبقى الفاي بساوي 40 و7 47 و7 يبقى فاضل السيتا طيب السيتا هشتغلها ازاي انا معايا ال معايا ال ان زيت هقوم شغال بقى كده بص اشتغل هقول بسنل هنا مع هقول ان زيت ركز بقى كده معايا في ساين فاش بتاعه الزيت بتساوي ان ماء في ساين سيتا بتاعه الماء يلا يا عم ان زد بكام بوا 18 48 ساين فاي ساين 33 ساين 30 قصدي ان ماء بوا33 وساين سيتا انا عاوزها يبقى الساين سيتا اللي مطلوبه صح المضروب بيروح هناك مقسوم وخد شيفت ساين يبقى 1 و48 في الساين 30 افر القوس بتاعك على 133 وبعد كده ناخد ايه ساين الانسر تطلع الناتج 33 و8 يبقى الاختيار بتاعك المظبوط هيبقى ج طب يا مستر السؤال اللي بعده بيقول لي الشكل المقابل ودي ثلاث اوساط واحنا اتفقنا او اتمرنا عليها الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي خلال ثلاث اوساط شفافه مختلفه فتخوان العلاقه بمعامل الانكسارات المطلقه هذه الاوساط بص يا سيدي دلوقتي الزاويه دهيت ركز بقى معايا الزاويه دههي ده الوسط ده والوسط ده تمام دي ب 30 تبقى دي ب 60 هنا الشعكسر مقتربا مادامق انكسر مقتربا يبقى على طول انين اكبر من ان واحد انين اكبر من ان واحد عشان انكسر مقترب يعني ان السرعه قلب انكسار زاد طيب احنا كده عرفنا ان اين اكبر من ان واحد طيب لو جينا هنا هنلاني ان الشعاع لما طلع من اثنين لثلاثه انكسر مبتعدا فكده عرفنا ان انين اكبر برض كمان من ان لا اشمعنى عشان انكسر مبتعدا السرعه زاد يبقى انكسار قل طيب يبقى عرفنا ان انين البطل طيب اللي فاضل لي بقى واحد وكام واحد وثلاثه مش احنا اتفقنا ان احنا ممكن نلغي اللي في النص نشتغل الاولاني مع الاخير اه طيب بص بقى كده زاويه السقوط هنا بكام؟ زاويه السقوط هنا ب 60 زاويه الانكسار هنا بكام؟ ركز بقى معايا الزاويه ديت ب 20 الزاويه دههيت بكام؟ ب 20 يبقى زاويه الانكسار هنا ب 70 زاويه السكوب ب 60 وزاويه الانكسار هنا ب 70 يبقى هو انكسر مبتعدا مبتعدا يبقى مين اللي اكبر؟ واحد اكبر من ثلاثه مادام ابتعد يبقى السرعه زادت في انكسار قل يبقى انا كده ممكن اقارن واحد بثلاثه والغ اللي في النص عادي احنا اتفقنا الحته دي واثبتناها يبقى ان واحد اكبر منين من ان لاه بدع يبقى انا ممكن ارتبهم كده انين البطل هو الكبير بعد كده ان واحد بعد كده ان مين ان لا يبقى انين ان واحد ان يبقى الاختيار هيبقى ج سرعه الضوء في الاوسط العكس بقى يبقى في انين بعد كده في واحد بعد كده الفيثلا الصوره عكس معامل انكسار يبقى فيثلاه اكبر حاجه وبعد كده في واحد وبعد كده في انين يبقى الاختيار هيبقى هيبقى بالنسبه لي ب طيب السؤال اللي بعده بيقول لي في الشكل المقابل سقط الشعاع ضوئي ليمر خلال ثلاث اوساط شفافه مختلفه اي بي سي فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط تعادل واحد وربعه من سرعته في ركز بقى فهنا زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل من ما بين سي وبي طيب واحده واحده بس كده صلي على النبي دلوقتي احنا عارفين ان الساين فاي لو اشتغلنا مع اي وبي خالص هنقول ساين فاي على ساين سيتا هتساوي الفي في الوسط الاولاني في اي على في بي ساين فاي بساين 45 ساين سيتا مش عارفها هو بيقوللي بقى السرعه في الوسط اي تعادل واحد ورب من بي يبقى في اي واح ورب من في بي وهنا في بي انا بس شلت الفي اي وقلت الفي اي بتساوي واحد ورب من في بي ماشي يا عم يبقى الفي بي هتروح مع الفي بي يبقى انت عاوز الساين سيتا طلعها فوق ونزل الواد وربعه تحت يبقى ساين سيتا تساوي ساين 45 على وربخدفت ساين يبقى ساين ساين 45 على 1 ورب خد شيفت ساين للانسر بتاعك تطلع الزاويه ب 30 و3 30 وكام و3 يبقى زاويه الانكسار هنا بكام هو طبعا السرعه في سرعه الضوء في اي واح ورب يبقى هنا السرعه هنا اكبر فكسر كده ادي كده كده طبعا الزاويه دي بكام؟ ب 30 و و3 يبقىدي زاويه السقوط هنا بكام؟ 30 و3 بال ده بيوازي ده فده بتساوي ده فاذا الراجل عاوز زاويه السقوط على السطح الفاصل ما بين وسي اللي هو ده فهتبقى برض بكام؟ ب 30 و3 بتساوي اللي فوق يبقى انت الانكسار دي بتساوي السقوط دي طيب السؤال اللي بعده بيقوللي في الشكل المقابل عبر الشعاع الضوئي عبر شعاع ضوئي من الماء للهواء وخرج بزاويه الفا فاذا تم اضافه سائل شفاف ببطء لا يمتزج بالماء مش هيمتزج بالميه وكثافته اقل من كثافه الماء بحيث يطفو على السطح فان زاويه خروج الشعاع الضوئي شعاع من الهواء ا تكون اكبر من الفا ولا ا فان زاويه خروج الشعاع الى الهواء تكون اكبر من الفا ولا ا اصغر من الفايه اللي هيحصل يعني هو حاط سائل شفاف وبط يمتزج بالماء وكثافته اقل من كثافه الماء في سيل في سائل هيقف هنا ماشي في سائل هيتحط هنا ماشي طيب السائل ده هيعمل ايه هيبدا هيبدا انا جاي دلوقتي من الميه لسائل تاني بس هطلع بردك للهواء صح يبقى عاوز عاوز زاويه خروج الشعاع الى الهواء بص يا سيدي هي تفضل زي ما هي احنا اتفقنا انت كده هتضيف سائل في النص يعني انت هتضيف وسط في النص واحنا اتفقنا الوسط اللي في النص ده بياثر ولا احنا ممكن نشتغل مع الوسط الاول الوسط الثالث على طول يعني انا حطيت وسط هنا وسط هنا عاوز اشوف زاويه خروج للهواء ممكن اشتغل مع هنا والهواء والغي اللي في النص مالوش لازمه يبقى زاويه خروج للهواء هتعتمد على الوسط الاولاني اللي هو الميه فبقىدام الميه زي ما اذا الزاويه هتفضل زي ما هي مستويه الالفا واحنا اثبتنا الحته دي ان الاول بيعتمد على مين؟ على الثالث وممكن نلغ اللي في النص السؤال اللي بعده بيقول لي شخص ينظر بثبات الى عمله معدنيه موضوعه عند قاعء به ماء يصل الى المستوى اكس فتبدل له العمله عند موضع معين ايه ماشي فاذا تم فتح الصمبور ليخرج الماء تدريجيا من الاناء حتى وصل الى السطح بعد كده المايه بتنزل بتبدا تنزل فهنا شخص يرى صوره العمله ترتفع تدريجيا الى اعلى بكل الاختيار بص يا الخير احنا بنشوف ازاي دلوقتي انت بتبص كده صح الشع الضوئي لو طالع كده هيحصلله لو ده مثلا انا كنت عندي اكس الشع الضوئي بيبدا انا بشوف الشع الضوئي لو جاي كده اهوت هيبدا يحصل له ايه؟ هيبدا ينكسر بالشكل ده كده مبتعد عن العمود طيب العين بتشوف على امتدادها يعني دلوقتي العمله اصلا كانت اسفل العمله كانت تحت هنا اصلا ركز كده معايا العمله كانت تحت فاللي حصل ان العمله ركز بقى كده معايا الشعر ده اهو ده السطح الفاصل اللي حصل ان ان حصل انكسار للشعاع بحيث يكون مبتدا عن العمود فالعين بتشوف على الامتداد بتاعتها بتاع بتاعتها فشفت العمله هنا العين بتشوف على الامتداد بتشوف هنا فالعمله كانت تحت هنا فانا شفتها فوق تمام طيب ركز بقى كده معايا بقى لو رسمنا نفس الرسمه دههيت جنبها شفنا رسم نفس الرسمه دههي جنبها اهو نفس كل حاجه العمله كانت تحت اهي العمله كانت تحت الميه نزلت لواي يعني الميه اصبحت هنا والراجل لسه بيبص من هنا زي ما هو فدلوقتي هيبدا الشعاع يطلع كده اهو لما الشعاع ده يطلع كده هيبدا ينكسر على العين فالعين بتشوف على مين؟ على امتدادها واحده واحده بقى كده العين بتشوف على مين؟ على الامتداد بتاعها مش هيبدا يطلع كده عاوزين بس نظبطها شويه احنا او نفس الرسمه دلوقتي الراجل شاف الراجل شاف ده هنا دلوقتي بقى الميه هتنزل لمين؟ لواي العمله لسه تحت اهو الميه هتنزل لواي هنا لما الميه تنزل لواي فهنبدا نقول الشعاع يبقى هيبقى كده هينكسر متعدا على مين؟ على العمود فالعين بتشوف على الامتداد بتاعها فهل هشوف العمله في مكانها ولا لتحت شويه لا تحت شويه ماشي مش هشوفها في نفس المكان اذا العمله تفضل تنزل لتحت العمله تنزل لتحت فكل ما اليه تقل تقل لغايه اما هتشوف العمله في مكانها تحت اصلا كل ما اليه بتقل كل ما العمله بتنزل لتحت يبقىخفض تدريجيا اسفل طيب السؤال اخر سؤال نقول الحمد
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
2:09:36
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الدرس الأول الفصل الثالث الانعكاس والانكسار للضوء
مستر ادهم البلتاجى
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:33:16
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي الفصل الثالث الدرس الاول انعكاس وانكسار الضوء
عادل بسيوني - Adel Basyouny
24 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:01:53
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 فصل ثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 1 الي رقم 31
الفيزيائي مصطفى خضر
7 مشاهدة · 4 maanden geleden
49:25
حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان
Eng:mohamed fawzi
6 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
51:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 الفصل الثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 28 للاخر
الفيزيائي مصطفى خضر
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
24:16
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
359 مشاهدة · 2 maanden geleden
19:12
حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
1 مشاهدة · 4 maanden geleden
38:37
حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان
Mekkawi Explains 💡
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
27:37
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
9 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:08:41
انعكاس الضوء و انكسار الضوء حل درس انعكاس الضوء للصف الثاني الثانوي كتاب الامتحان 2026
مستر رشوان | داتا داتا فيزياء
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
47:46
حل أسئلة كتاب الامتحان على انعكاس وانكسار الضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي