الحلقة 13 تقبل النبي ﷺ للجميع وبداية ظهور المنافقين نور مصطفى حسني EPS 13 Noor Mustafa Hosny

👁 1 مشاهدة

الحلقة 13 تقبل النبي ﷺ للجميع وبداية ظهور المنافقين نور مصطفى حسني EPS 13 Noor Mustafa Hosny

النص الكامل للفيديو

ا السلام عليكم ورحمه الله بسم الله والحمد لله والصلاه والسلام على سيدي رسول الله مستمرين مع نور قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين رحله في حياه سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام ومهم انك انت تتابع الحلقات اللي فاتت عشان يبقى عندك التسلسل الزمني لقصه حياه سيدنا محمد اهم قصه المفروض تعرفها في حياتك لان طريقك لربنا وطريقك في استقرارك في الحياه كله ماشي ورا سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام اللي ربنا قال فيه لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه اللي عايز يمشي ويوصل لاي حاجه يحلم بيها النمو نوذج الكامل في كل حاجه دنيا ودين دنيا واخره سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام احنا النهارده النبي وصل المدينه رحبوا بيه طلع البدر علينا بنى المسجد النبوي واخى بين المهاجرين والانصار وبعدين ربنا اوحى ليه عشان يعلمنا كيف تستقر الاوطان فاوحى سيدنا النبي انه يعمل صحيفه الصحيفه دي فيها عهد ما بين طوائف الشعب اللي موجودين في المدينه المدينه فيها مسلمين وفيها مشركين عباد للاوثان وفيها اهل الكتاب اليهود علشان الكل يبقى عارف طبيعه العلاقه هونا لما نختلف ينفع نحب بعض واحنا مختلفين طب مستوى الاختلاف ده ممكن نختلف بنشجع ناديين مختلفين نختلف بحب اكل ايه ما بحبش اكل ايه لكن لو اختلفنا على ربنا مين ربنا بالنسبه لي او على الدين اللي انا بعبد ربنا بيه هل ينفع نبقى في الاختلاف الكبير ده الجذري ده ده ونبقى امه واحده اسمع سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيقول ايه في نص الصحيفه الصحيفه دي انا هقر لك منها بنود تتعدى على الصوابع عشان تفتكرها لكن الصحيفه دي اكت من 50 بند بالتفصيل بيكتبها صلى الله عليه وسلم مع كل طوائف المدينه وانا هقر لك بعض البنود في بندين ثلاثه هقف عليهم واقول لك افتكرهم عشان هيفرقوا في الكام سنه اللي جايين ان المسلمين امه واحده احنا مسلمين بنعبد ربنا نشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله متفقين على كده بلاش اي حاجه تفرقنا بلاش لاراء ورا افكار تفرقنا نختلف ونحب بعض ونقبل بعض واحنا مختلفين امه واحده ثم قال وان المسلمين على ربعتهم يتعاقلون بينهم وهم يفدون عانيهم هنساعد بعض وهنقف جنب بعض عشان نقوم في الحياه دي ولما يبقى في واحد بيعاني نفديه و وندعمه ونسن لغايه ما يقف ويصلب طوله قال وان المؤمنين المتقين على من بغى منهم او ابتغى دسيسه ظلم او اثم او عدوان او فساد بين المؤمنين وان ايديهم عليه جميعا ولو كان ولد احدهم او لو كان ولد احدهم لو واحد مننا بيوقع ما بينا وبيفصل في الارض يطبق عليه القانون حتى لو اي حد من وان كان ولد احدهم قال وان من تبع وان من تبعنا من يهود فان له النصره والاسوه غير مظلومين ولا متناصرين عليهم واليهود اللي هيمضي معانا الصحيفه دول ليهم النصره لو احتاجونا لو المدينه هتتجمع واحد وننصر اصحاب الصحيفه اللي هيمضي على الصحيفه دي قال وانه من كان بين اهل هذه الصحيفه فان حدث اشتجر يخاف فساده ف ان مرده الى الله عز وجل والى محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم لما نختلف ونتخانق اللي يحكم بنا الله ورسوله وما اختلفتم فيه من شيء فحكمه الى الله ذلكم الله ربي عليه توكلت واليه انيب اسمع بقى اللي جايه دي وافهم طبيعه دينك وروح شريعتك ونور النبي بيعلمنا ايه قال وان اليهود مع المؤمنين لليهود دينهم وللمسلمين دينهم ومواليهم وانفسهم الا من ظلم واثم فانه لا يوتغ الا نفسه اليهود هيعيشوا مع المؤمنين وفي النص الصحيفه وان بني عوف امه مع المؤمنين يعني بني عوف دول من اليهود يعني الكل يعيش في البلد ياخد الحقوق والمساواه كلها حقوق الانسانيه ثم وان على اليهود نفقتهم وعلى المسلمين نفقتهم كل واحد ليه الشغل الخاص بيه وان بينهم النصره افتكر عشان بعد كم سنه البند ده هنحتاجه في غزوه الخندق وان بينهم النصره على من حارب اهل هذه الصحيفه جيش واحد لو حد لو المدينه اتهجم من اي مكان ناحيه بيوت اليهود جيش المسلمين مع جيش اليهود بيدافع عن بيوت اليهود ولو المدينه اتهجم من ناحيه بيوت المسلمين جيش اليهود مع جيش المسلمين بيدافعوا عن بيوت المسلمين جيش واحد لو اتهجم علينا من بره قال وان يثرب حرام جوفها لاهل هذه الصحيفه وان الجار كنفس غير مضار ولا اثم جاري زيي زي نفسي بحميه كاني بحمي نفسي قال وان بينهم النصح والنصيحه والبر دون الاثم النصح يعني الوضوح مش بس النصيحه الادفا ايس النصح فيش لف ودوران ولا خيانه ولا تغيير كلام وكان هذه صحيفه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيطمن الجميع المؤمن اه ده معانا طب والمشرك احنا عايشين في بلد واحده طب واليهودي بلدنا نحمي بعض ونحافظ على بعض ونحب بعض ونخدم بعض ونتبادل التجاره مع بعض وماحدش ذي الثاني واي حد هيظلم اهل هذه الصحيفه يبقى هو بس اللي قاسم مش يتاخد كده انما هو فان انما لا يوتغ الا نفسه دين قائم على الحريه والمحبه والمساواه حريه الاعتقاد وانك تعيش وانت امن كل ده سبب نور النبي عليه الصلاه والسلام النبي عليه الصلاه والسلام لا يتحرك ولا يتكلم الا بوحي وما ينطق عن الهوى ان هو الا وحي يوحى سعي النبي لعمل صحيفه المدينه لتوحيد الصف وتوحيد النفوس والقلوب رغم رغم اختلافنا في العقيده المدينه كان فيها مسلمين كان فيها مشركين بيعبدوا الاصنام وكان فيها يهود سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام علشان يحصل نمو للمدينه ونمو حتى للاسلام مهم يكون في استقرار حتى لو اختلفنا في العقيده لكن نقدر نتفق على المواطنه ولا والمعايشه ومهم ان احنا النبي ينور لنا الحته دي في قلبنا ان انت بتعيش مع بني ادم بيختلف معاك في العقيده ومش مؤمن بدينك وانت بتكن ليه اعلى درجات الاحترام لان هو هو صلى الله عليه وسلم اللي قال لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه الامام النووي وهو بيشرح الحديث ده قال اخيه في الانسانيه اخوه لادم فانا احب لاخويا ايا كان اعتقاده احب له اللي احبه لنفسي لان في شيء اسمه المشترك الانساني مجموعه الاخلاق يات الاساسيه اللي البشر لو ما تعاملو بيها ما يبقاش عندهم انسانيه وكمان سيدنا النبي هنا عليه الصلاه والسلام بينور طريقنا ان اي مجتمع سواء صغير اسره او مجتمع شغل مجتمع اصحاب مجتمع دوله كامله لو ما فيهوش استقرار بيتهد وجزء كبير جدا من الخلافات بتبقى في العقيده والفكر فكون ان احنا نعرف نتعايش بسلام وندافع كلنا عن وطنا كجسد واحد ده مهم جدا في ء الاوطان ولو خدت بالك كمان من نصوص او من نص صحيفه المدينه ان في احترام للغني والفقير والكبير والصغير كان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيقول رقم واحد الانسان البني ادم نفسيته حقوقه وهو ده التدين اللي النبي حاب ان احنا نقابل بيه ربنا سبحانه وتعالى لكن يبدو مع مرور الايام ان يهود المدينه مش فاهمين قوي طبيعه علاقه السماء بالارض علاقه الوحي بسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وان القران بينزل في مواقف يشاور للنبي على اراده ربنا يعمل ايه ويعلم المؤمنين يتصرفوا ازاي وتبدا اليهود يعملوا شويه تصرفات كده مزعجه لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام لان هم متضايقين ان ما خرجش منهم الذين اتيناهم الكتاب يعرفونه كما يعرفون ابنائهم وان فريقا منهم ليكتمون الحق وهم يعلمون الحق من ربك فلا تكونن من الممترين يعرفوه زي ما يعرفوا عيالهم ما حدش بيتلخبط في ابنه من عيال الناس ف عارفين ان هو نبي بس كانوش بيحبوه لانه خرج مش من بني اسرائيل مش من اليهود فج ثلاثه عبد الله بن صيف وعدي بن زيد والحارث بن عوف الثلاثه دول دول قرروا يعملوا حركه كده يلخبط المسلمين فقالوا ايه رايكم نؤمن بمحمد الصبح ونكفر به بالليل ونرجع نؤمن الصبح ونكفر بالليل علشان يلتبس على المسلمين ايه ده هو في ناس بتسلم وبعدين مايعجبهاش الدين ترتد وتسلم مايعجبهاش الدين ترتد وينزل القران يا اهل الكتاب لم تلبسون الحق بالباطل وتكتمون الحق وانتم تعلمون وقالت طائفه من الذين اوتوا الكتاب امنوا بالذي انزل على الذين امنوا وجه النهار واكفروا اخره لعلهم يرجعون لخبطوطه ان بينزل على سيدنا رسول الله وحي من الله يفضحهم ويفضح افكارهم اللي بيقولوها بينهم وبين بعض ثم بعد ذلك يجي واحداني من اليهود عايز يوقع ما بين الاوس والخزرج اووس والخزرج القبيلتين الكبار اللي كان بينهم حرب استمرت لفتره طويله كان اسمها يوم بعاث وفضلت الحرب دي وقتل منهم اعداد كبيره جدا لدرجه ان لما سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام جه كان اول حاجه ان يسكن الطار اللي ما بينهم فجي شماس بن قيس كده قعد في مجموعه من الاوس والخزرج وقعد يفكر بيوم بعاث ومين اللي اتقتل ومين اللي اتصاب ومين اللي اتهزق ومين اللي اتبهدل حتى ثار الحيان الحي والحي قاموا على بعض وواحد منهم قال لو شئتم رددناها عليكم جذعه تحبوا نقوم الحرب ثاني لدرجه ان الفريقين كل واحد فيهم ذهب الى دياره وقال السلاح السلاح وبيلبسوا السلاح جه سدنا النبي عليه الصلاه والسلام قال ابعد ان هداكم الله من الجاهليه للاسلام اب دعوه الجاهليه وانا بين اظهركم دعوها فانها منتنه وينزل القران يا ايها الذين امنوا ان تطيعوا فريقا من الذين اوتوا الكتاب يردوكم بعد ايمانكم كافرين وكيف كيف تكفرون وانتم تتلى عليكم ايات الله وفيكم رسوله ومن يعتصم بالله فقد هدي الى صراط مستقيم يا ايها الذين امنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن الا وانتم مسلمون واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا واذكروا نعمه الله عليكم اذ كنتم اعداء فالف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا وكنتم على شف حفره من النار فانقذكم منها ويسمع ثاني يهود المدينه ان لا احنا بينزل لنا وحي بيوجه هنا حتى لو هم مسلمين حديث الاسلام بس في عنايه الله ورعايه الله ووجود النور صلى الله عليه وسلم اللي بينقذه من ظلمات الجاهليه عبد الله بن صيف اليهودي يقول تعالوا نؤمن الصبح ونكفر بالليل فالناس تتلخبط يحسوا كده ان الدين كده اللي بيخش فيه مش بيبقى ثابت بيشوش على دعوه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وشاس بن قيس يروح يوقع ما بين الاوس والخزرج ويفكر بحرب بعاث عشان لما بيشوف قدامه ناس بتحب بعض بيشوف الدين بيكبر ولما يشوف شاس بن قيس اليهودي ده الناس بتكره بعض وبتتناك وتناحر الدين بيروح وسيدنا النبي اللي قال كده عليه الصلاه والسلام قال لن تدخلوا الجنه حتى تؤمنوا ولن تؤمنوا حتى تحابوا اولا ادلكم على شيء اذا فعلتموه تحاببتم افشوا السلام السكون الهدوء افشوا السلامه بينكم والتاني عبد الله بن صيف عمال كانه بيشوش على النبي عليه الصلاه والسلام ويلخبط الناس كل ده بسبب ايه بسبب ان هم متاكدين انه صح بس انا مش عايز ابقى مؤمن بيه مش عايز امشي ورا الحق اللي معاه فانا هغل وش هشوش عليه لاحسن الناس تؤمن فيتاك الناس تتاكد وانا اتاكد ان انا غلط وده اللي بيسموه الحسد وينزل القران ود كثير نزل في يهود المدينه ود كثير من اهل الكتاب لو يردونكم من بعد ايمانكم كفارا حسدا من عند انفسهم من بعد ما تبين لهم الحق نعمل ايه معاهم يا رب قال فاعفوا واصفحوا حتى ياتي الله بامره ان الله على كل شيء قدير امر من ربنا تركز في البنى اللي انت بتعمله خد بالك انت لو ركزت مع كل واحد مزعج بيحب المشاكل والخناقات هو هيجر لحياته اللي ما فيهاش معنى انت عمال تبني في نفسك وعمال تبني في قيمك وفي اخلاقك وفي حياتك وهو قاعد فاضي ومنزعج من نجاحك ومنزعج من تركيزك في حياتك والمعنى اللي انت عايش عليه لو خدك للساحه بتاعته الفاضيه اللي ما فيهاش معنى انت طاقتك هتروح فصلى الله عليه وسلم مركز في دعوه الناس وربنا يقول له فاعفوا واصفحوا يعني كمل في طريقك حتى تياتي الله بامره وده نور لكل واحد فينا بيهدر طاقته في الرد على كل منتقد والرد على كل واحد بيهزر وبيتر على السوشيال ميديا او بيتكلم عليك في ضهرك كفى بالله سبحانه وتعالى يرد عنك ويشيل عنك اليس الله بكاف عبده وركز انت في طريقك اللي بتبني فيه نفسك واخلاقك وقيمك وشوف ربك هيدافع عنك ازاي واحنا ماشيين وبتعدي الايام في المدين نا واحنا لسه في السنه الاولى في ابطال في القصه بعضهم ابطال خيرين وبعضهم ابطال اشرار هيظهروا في رحله حياه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام منهم راس المنافقين واحد من اكثر الناس اللي اذت النبي عليه الصلاه والسلام والنفاق نوعين نفاق اعتقادي ونفاق اخلاقي المنافقين اللي كانوا موجودين في المدينه نفاقهم اعتقادي كلمه نافقه يعني اظهر حاجه غير اللي جو وجاي منها كلمه النفق النفق انت تبقى ماشي فيبقى في فوق كده وفي تحت فاللي تحت حاجه واللي فوق حاجه فالنفاق اللي كان موجود في المدينه مش النفاق اللي النبي حذر منه ايه المنافق ثلاث اذا حدث كذب واذا وعد اخلف واذا اتم ن خان ده ممكن يبقى مسلم موحد مؤمن لكن دي تصرفاته عامله تصرفات غلط الكذاب جوه غير بره واللي مش امين الغدار جوه غير بره يوعدك وهو قاصد حاجه دي ك بائر كلها بس ده مؤمن موحد المنافقين بتوع المدينه مش كده هو من جوه كافر ما بيحبش النبي وبيتجوز اخبار النبي وذيه ويساعد المشركين على غزو المدينه زي ما هنحكي بس هو بيظهر الايمان وبيقول لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله راس المنافقين النفاق الاعتقادي اللي ربنا قال فيه ان المنافقين في الدرك الاسفل من النار كانوا اكثر ايذاء من المشرك الواضح الشرك عبد الله بن ابي بن سلول وبتحكي لنا السيره ان سيدنا النبي مره كان معدي به الدابه بتاعته الحمار حمار النبي عليه صه والسلام كان اسمه يعفور من العفره اللي كان بيعفر وهو بيتحرك في ارض المدينه اللي كانت تراب فكان قاعد مجموعه من الناس من اليهود ومن المشركين ومن المسلمين الموحدين الكل اصحاب والاسلام لسه جديد في المدينه والدنيا سلام ولما النبي عمل الصحيفه الكل حس بالامان تجاه بعض فالكل على اختلاف اعتقاداتهم قاعدين بيتكلموا ومعاهم عبد الله بن ابي بن سالول فاول ما النبي عدى عبد الله بن ابي بن سلول حط لبسه كده على مناخير وقال لا تغبر علينا بلاش عفره كلم النبي عليه الصلاه والسلام فنزل النبي عليه الصلاه والسلام وقعد يكلمهم عن ربنا ويدعوهم الى الله يذكرهم بالاخره رسول من عند ربنا فم عبد الله بن ابي بن سلول قال ما احسن هذا الكلام يا محمد ولكن لا ت نا في مجلسنا فان احب احد ان يسمعك اتى الى دارك حلو الكلام بس ماجيش تاني اللي عايزك يبقى يروح لك فسيدنا عبد الله بن رواحه كان قاعد قال بل تاتنا في مجلسنا يا رسول الله فشوي منافقين قال لا ما يجيش ومشركين قالوا لا مش عارف ما يجيش والمسلمين قالوا لا ده انت تنورنا يا سيدنا النبي فتلاحى القوم حصلت زي خناقه كده والنبي يسكتهم خلاص يا جماعه خلاص ثم انصرف فبيقول سيدنا النبي بعد ما مشي لسيدنا سنا سعد بن ابي وقاص انظر ماذا فعل ابو حباب ابو حباب دي كنيه عبد الله بن ابي بن سلول بالمناسبه الكونيا دي تتقال للتعظيم ولاحترام شوف سيدنا النبي بيحترم مين انظر ما فعل ابو حباب شفت عمل ايه وعمل خناقه بين الناس قال يا رسول الله سيدنا سعد بيقول له كده بيحكي له قصته مين عبد الله بن ابي بن سلول يا رسول الله اعفوا عنه فقد اصطلح اهل المدينه ان يتوج جوه ده كان هيبقى سيد من سادات المدينه فلما صرف الله الناس للحق الذي معك شرق بها ما قدرش يستح ما بلعها شرق بها فلهذا فعل ذلك يا رسول الله فاعفو عنه يا رسول الله وعفى عنه النبي عليه الصلاه والسلام وتعدي الايام ويجي الوقت بتاع جواز سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام من السيده عائشه رؤيا الانبياء وحي وحي ربنا بيوريه زي سيدنا ابراهيم اني ارى في المنام اني اذبحك فانظر ماذا ترى قال يا ابى تفعل ما تؤمر فده سنه من سنن ربنا مع الانبياء كلهم فكان سيدنا النبي كما في صحيح البخاري وفي سنن الترمذي ينام فيشو سيدنا جبريل جايب له صوره السيده عائشه وجهها كده في خرقه من الحرير ويقول له هذه زوجتك في الدنيا والاخره فسيدنا النبي يصحى يقول ان كان هذا خير يمضه الله وبعدين كان يعدي على ام رومان زوجه سيدنا ابو بكر وام السيده عائشه بيقول لها استوصي بعائشه خيرا واحفظيني فيها حافظي لي عليها وبعدين صلى الله عليه وسلم يتجوز ستنا عائشه في بدايه سنوات المدينه وهي عندها تسع سنوات بامر من ربنا انا عارف ان انت محتاج تسمع تفسير ده ايه وازاي النبي وهو دلوقتي داخل على سن الاربعه 50 او ال 55 يتجوز السيده عائشه وهي بنت تسع سنوات اطمن فرسول الله لا يتحرك الا بوحي وهتسمع ما يطمئن قلبك ان شاء الله بالنسبه لجواز سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام من السيده عائشه وهي عندها تسع سنين هقول لك احنا بنفكر في الموضوع ده ازاي اول حاجه انت خدت قصه جواز النبي من السيده عائشه من السنه من السيره فانت مؤمن كده بالسيره والدليل انك انت خدت القصه دي من السيره وقلت لا انا مش مستريح للموضوع ده فانت ما تاخدش لقطه انت خد السيره كلها اللي انت صدقت منها المعلومه دي وبص للصوره كلها دي اول حاجه الحاجه الثانيه عايز افكرك بحاجه لو انت مؤمن بسيدنا محمد عليه الصلاه والسلام هو لا يتحرك الا بوحي فافعَل اللي النبي يعمله نعرضه على عقولنا بتفكيرنا ونقول انت صح ولا غلط في التصرف حاشاه صلى الله عليه وسلم فبس مفكرك بالمعلومات دي قبل ما اشرح لك الحاجه الثالثه مستحيل اي رجل عائل غير بقى انه يكون النبي مستحيل اي راجل عائل اول ما يروح المدينه البلد الجديده يقوم عامل تصرف يضرب سمعته ويضرب مصداقيته هو بقى له 13 سنه هو الرجل الاول من حيث السمعه والمصداق في جزيره العرب كلها يبقى اول ما يروح بلد جديده يقوم متجوز بنت عندها تسع سنين وتبقى لو احنا متصورين تبقى عيبه والناس تتكلم في عرضه الحاجه العجيبه لما تبص على السيره لاي مافيش ولا واحد لا من عدو ولا من حبيب الا ويكن لنبي اعظم احترام حتى بعد مشهد جواز النبي من السيده عائشه والكلام ده فضل لغايه من 150 سنه حتى المستشرقين اللي بيطعموا ساعات في الاسلام ما تلاقوش اتكلم في الموضوع ده خالص ليه بقى لان الجواز عباده بتخضع للاعراف المجتمعيه المقبوله واحنا طول عمر الكره الارضيه يعني في التاريخ اللي اللي نعرفه ان سن الجواز بيبقى خاضع للطبيعه وخاضع للزمن ما دام ما فيهوش لا اضرار جسديه ولا استغلال للطفوله واصلا سن الطفوله اختلف ع ر الزمان ودلوقتي سن الطفوله بقى مختلف بسبب طبيعه الاكل وطبيعه الجو وطبيعه التربيه وطبيعه تحمل المسؤوليه فاكتمل جسد المراه وعقل المراه واكتمال جسد وعقل الرجل اختلف جدا عن زمان عشان كده ما تستغربش ان لغايه من 100 سنه او اقل كمان كانت ممكن الست تتجوز وهي عندها 12 سنه جدتك ولا ام جدتك مثلا يعني والراجل يتجوز هو عنده 13 14 سنه وكان ده طبيعي بسبب اختلاف الطبيعه البدنيه والطبيعه الاجتماعيه وهنا في سؤال يعني نعمل زي النبي جواب لا ما نعملش زي النبي يعني نخالف السنه لا ما هو السنه بعضها بيتاخد بالالفاظ والمباني يعني تاخد لفظ النبي وتعمله او مبنى الكلمه النبي قال اعمل كده اعمل كده زي ما الكلمه مكتوبه الفاظ ومباني وبعض السنه بتتاخد بالمقاصد والمعاني يعني النبي عليه الصلاه والسلام سنته ان تتزوج زواج اجتماعي طبيعي مقبول فجي العلماء في الزمن اللي احنا فيه وقالوا يا جماعه انت عشان تتجوز بنت لازم تكون مكتمله الجسد ومكتمله العقل يا قضاه ويا علماء ستارتين من امتى بدايه من امتى قال لك اقل حاجه 18 سنه فانت لو رحت اتجوزت واحده اقل من 18 سنه هذه مخالفه لسنه النبي عليه الصلاه والسلام ليه لانها مخالفه مخالفه للاعراف المجتمعيه وما يقبله الناس ناس اصحاب العقول العلماء والقضاه وبالتالي انا ما عنديش اي غضاضه لان ما فيش حد في جيل النبي ولا الاجيال اللي بعديه 1000 سنه بعدها كان عنده اي غضاضه من الموضوع ده وده كان شيء طبيعي جدا وبفكرك ان فعل سيدنا النبي الموحى اليه من السماء هو الحاكم على عقولنا مش عقولنا اللي تحط صلى الله عليه وسلم تحت المحاكمه واما نشوف عمل صح ولا غلط بفكرك ان دي عقيده المؤمنين واحنا ماشيين كده في رحله حياه سيدنا رسول الله واحنا بنعدي بالشهور كده داخلين على سنه اين هجريا دلوقتي سيدنا النبي دلوقتي داخل على ال 55 بعث وهو عنده 40 سنه 13 سنه في مكه دي 33 وداخلين على سنه اين هجريا والمدينه مستقره تماما بالصحيفه للنبي كتبها وبداوا يبنوا مجتمع المدينه بالمسجد وبالتجارب المؤاخاه بين المهاجرين والانصار وبحسن التعايش مع المشركين واليهود كمان حصلت حمه في المدينه حمه شديده اصابت كثير من الصحابه ودخل سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام على السيده عائشه وهي بتتوه وبتسب الحمه ققول يعني حاجه لما تقول انت مثلا على مرض معين تشتم المرض ده فقال يا عائشه لا تسبي الحمى فانها ماموره ده قدر ربنا وان شئت علمتك دعاء يذهب الله به عنك هذه الحمه قالت وما هو يا رسول الله قال قولي اللهم ارحم جلدي الرقيق وعظمي الدقيق من شده الحريق شفت الدعاء ده اللهم ارحم جلدي الرقيق وعظمي الدقيق من شده الحريق وطبعا قال صلى الله عليه وسلم يا عباد الله تداووا فما انزل الله من من داء الا وانزل معه دواء فعلمهم ثقافه التعامل مع المرض الدوا مع الدعاء ثم بعد ذلك يحصل حدث كبير في المدينه الحدث ده حاجه كانت في نفس النبي انها تحصل من زمان قوي من ساعه ما اتفرضت الصلاه في يوم المعراج والناس بتصلي لبيت المقدس دي القبله مش للكعبه لحكم كتيره عند ربنا منها ان الناس كانت حديثه العهد بالجاهليه والكعبه كان حواليها اصنام متعودين يطوفوا بيها فصرف الله قبله الناس لبيت المقدس وبعدين النبي نفسه ترجع للكعبه لدرجه ان النبي في مكه لما كان بيصلي كان بيحط بيصلي في اتجاه بيت المقدس بس الكعبه قدامه يعني الكعبه مربعه فين بيت المقدس هنا فيقف عند الكعبه هنا فتبقى الكعبه قدامه وكمان في اتجاه بيت المقدس لكنه بيبص ينظر كده يا رب نفسي ترجع ثاني للكعبه فينزل للقران قد نرى تقلب وجهك في السماء فلنولينك قبله ترضاها فولي وجهك شطر المسجد الحرام وحيث ما كنتم فولوا وجوهكم شطره وبدا اليهود يتريقوا انتم متلخبطين ولا ايه ايه الحكايه شويه بيت المقدس وشويه الكعبه ما ترسوا وينزل القران سيقول السفهاء من الناس وكان ربنا بيعلم اليهود لا كل ما هيحصل حاجه رب الع العالمين هيدافع عن النبي وعن المؤمنين سيقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التي كانوا عليها قل لله المشرق والمغرب يهدي من يشاء الى صراط مستقيم وكذلك جعلناكم امه وسطا يعني ارقى الامم لتكونوا شهداء على الناس ويكون الرسول عليكم شهيدا وما جعلنا القبله التي كنت عليها بيت المقدس الا لنعلم من يتبع الرسول ممن ينقلب على عاقبيه وان كانت لكبيره ان ربنا يغير حاجه في الشريعه كانت لبيت المقدس ثم للكعبه سمعنا واطعنا ل تؤمر بيه رب لا دي حاجه مش سهله الا على المؤمنين ان يقول سمعنا واطعنا في كل اوامر ربنا وان كانت لا كبيره الا على الذين هدى الله فبدا اليهود يقول طب والناس اللي ماتت وما لحقتش قعدت تصلي لبيت المقدس وماتوا في الشهور اللي فاتت لان القبله تحولت بعد مجيء النبي للمدينه بصبع 1 شهر في شهر رجب طب والناس اللي ماتت وماخدتش ثواب الصلاه للكعبه فنزل القران وما كان الله ليضيع ايمانكم يعني صلاتكم ان الله بالناس لرؤوف رحيم فسيدنا البراء بن عازب بيقول والنبي بيصلي الظهر او العصر شافوه متجه للكعبه فبدا يروحوا المساجد اللي موجوده منها مسجد قباء فوصل لهم واحد وكانوا بيصلوا كانوا راكعين فاول ما دخل قال اشهد ان النبي صلى صلى الله عليه وسلم قد انزل عليه قران وقد امر ان يستقبل القبله فاستقبلوه وكانت وجوههم الى الشام فاستدار الى الكعبه وهم جوه الصلاه وطبعا خد منها العلماء ان انت لو واحد بيصلي القبله غلط جوه الصلاه ممكن توجهه كده مش لازم تقول له صلاتك باطله وجهه كده للقبله الصحيحه ويكمل صلاته خدوها من فعل الصحابه ده وبكده كل شويه بينزل تشريع جديد والامه تتصل بربها والطريق بينور مع نور صلى الله عليه واله وسلم الصحابه بيشوفوا طريق ربنا اوضح تسكن المدينه تستقر في حضن النبي عليه الصلاه والسلام المصريين عندهم مثل حلو يقول لك الفاضي يعمل قاضي ربنا سبحانه وتعالى في شرعه وهو اعلم بما يشرع خلى المسلمين يصلوا اتجاه بيت المقدس وبعدين بعد فتره خلاهم ير يرجعوا تاني قد نرى تقلب وجهك في السماء فلنولينك قبله ترضاها الله اعلم بشؤون عباده الله اعلم بشرعه سبحانه وتعالى الكامل اللي نازل من الاله الكامل لكن يهود المدينه قاعدين فاضيين وبعدين عندهم شيء من الازعاج لانه عارفين ان النبي صادق صلى الله عليه وسلم فاللي قاعد فاضي وشايفك ماشي صح وبتكبر واحوالك بتتحسن يحب ينظر عليك انا بسميها قعادات المساطب قاعد على المسطبه كده الحق يا عم ده كان يصلوا لبيت المقدس وبعدين بعد كده ايه اللخبطه دي يصلوا للكعبه ما تركزوا هم قالوا كده سيقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التي كانوا عليها قل لله المشرق والمغرب يهدي من يشاء الى صراط مستقيم فكتير من الاوقات ما امسك نفسك الاول يعني اقفش نفسك لما تلاقي نفسك بتنظر على حد بينجز في حياته اقفل لان ده دليل على الحسد ودليل انك انت ممكن تبقى مش مستريح لنجاحه وان نجاحه بيفكرك بشيء عندك كده ايه من الاخفاق او ان انا انا مش جدع زيه ادعي له او اسكت لما يغلط او يخفق او ايا كان اسكت وادعي له ولما تلاقيه بينجح ادعي له بالبركه يول ما شاء الله تبارك الله لكن الشخص اللي نفسيته مش مستريحه رغم ان انا سايبك في حالك يا يهود المدينه وبصلي في بيت ربنا دعوتك الى الله انت ما رضتش عملت معاك معاهده محبه وسلام ودفاع مشترك وكل حاجه حلوه سيبني في حالي لانك انت لما ما سبتنيش في حالي انت اللي بتضيع قلبك اللي بينظر كتير هو اللي بيقفل قلبه لان انا النهارده لما اقعد اتكلم عليك كتير في ضهرك ولما اقعد اغلط فيك وانت بتحلو وبتكبر في الدنيا صعب بعد كده قلبي يتفتح لنصيحتك وانت صح صعب قلبي يتفتح لشركتك وانت صح او ان انا اعمل زيك لان انا حطيت نفسي في سكه التريقه عليك فهف اكمل في ده عشان كده ربنا سماهم في القران السفهاء سيقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التي كانوا عليها قل لله المشرق والمغرب يهدي من يشاء الى صراط م مستقيم وكذلك جعلناكم امه وسطا لتكونوا شهداء على الناس لتكونوا شهداء على الناس ويكون الرسول عليكم شهيدا وما جعلنا القبله التي كنت عليها الا لنعلم من يتبع الرسول الا لنعلم من يتبع الرسول ممن ينقلب على عقبيه وان كانت لكبيره الا على الذين هدى الله وما كان الله ليضيع ايمانكم ان الله بالناس لرؤوف رحيم ‏m كتير من المتخصصين يعملوا تجارب على اثر الكلمه على الكيميا بتاعه المخلوقات يعني يجيبوا زرعتين كده ويجيبوا اولاد في المدرسه تجربه مشهوره على الانترنت ممكن تشوفها يقعدوا يشتموا في الزرعه دي او يشكروا في الزرعه دي في نفس الاجواء نفس درجه الحراره وبعد ايام تلاقي الزرعه دي بتتبل وتموت اللي اتشتمت والزرع اللي اتقالها كلام حلو ترعرع كده وتكبر ويطلعوا منها ان كيميا البني ادم وذرات جسمه بل كيميا الجمادات بتتغير وقالوا نفس الكلام ده وعملوا التجربه مشهوره اشهر كمان منها على الميه انك تقول كلام قبيح للميه ذرات الميه بتاخد اشكال مخيفه او تذكر كلام لطيف للميه تاخد شكل كريستالات كده خلقه ربنا عشان كده سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام الصحابه عرفوه لطيف في ردوده عليهم لعلمه صلى الله عليه وسلم باثر الكلمه على النفسيه احنا عندنا كلمه مشهوره يقول لك فلان سمم بدني سمم بدني قال لي كلام بدل ما يجري دم في عروقي يجري سم فعروقي بسبب تاثير الكلمه على جسم البني ادم وعلى نفسيته طبعا عشان كده لما اتسال سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام واحد قال له يا رسول الله اخبرني بعمل يدخلني الجنه قال ان من جبات المغفره بذل السلام ولين الكلام اقول لك حاجه ربنا يغفر لك بيه ذنوبك ابدا انت بالسلام وانت النهارده لما تلاقي واحد قاعد تقول له سلام عليكم معناها عنده ان انت خدت بالك منه فهو متشاف انت حابب انك انت تبدا وتقرب له فالقيت عليه السلام معاني انت ما تتصورش قد ايه ممكن تصلح نفسيه انسان كان لسه عنده سامع خبر وحش ولا حد مبهدله فانت تفوقه كده دي كبيره قوي عند ربنا ده فهمك ليه بقى يا سيدنا النبي الصحابه عرفوه ردوده جميله قوي السيده عائشه قاعده جنب النبي عليه الصلاه والسلام فبيقول من كان له فرطان من امتي دخل بهما الجنه فرطان يعني اثنين ماتوا قبله حزن عليهم من حبايبه يخش بيهم الجنه فقالت يا رسول الله ومن كان له فرط طب اللي عاش في حياته مات قبله واحد بس من حبايبه قال ومن كان له فرط يا موفقا ايه السؤال الموفق ده خدت بالك على فكره اه ومن كان له فرط نكمل لا يا موفقه ده سؤال ده انت عقلك بيفكر قالت يا رسول الله ومن ليس له فرط قال من ليس له فرط فانا فرطه كفايه زعلته ان انا مش موجود معاه ان انا سبت الدنيا فانا فرت كل امتي صلى الله عليه واله وسلم فرت يعني سبقنا راح عند ربنا يعني ردود جميله وتحسس البني ادم ان اللي قدامه مستحسن عقله واختياراته وسيدنا الصعب بن جثامه بيحكي ان سيدنا النبي وهو في حجه الوداع حد جاب له حمار وحشي عشان ياكله فانا بق له لا مش هقدر ورده فلما حس كده ان الرجل احرج قال انا لم نرده عليك الا انا حرم الحمار الوحشي اكله حلال الحمار الانسي الحمير اللي بيركبها الناس ده حرام يتاكل بس الحصان والحمار الوحشي حلال في الفقه الاسلامي فلما ايه ده هو مش حلال الحمار الوحشي فكانه اتخض يكون النبي زعلان مني ولا ايه قال له لا لا انا محرم ما باكلش الصيد لان من احكام الاحرام الا تصيد وانت محرم او تاكل الصيد فكانه صلى الله عليه وسلم لا يعني لو انت وشك اتغير انا هشرحلك بدل ما واحد مننا يقول ايه هوش اتغير ليه اولا انا حر اكل اللي انا عايزه وماكلش اللي انا عايزه بعدين مش كل حاجه هبرر اللي جوه لا ابرر ايه المشكله لو حسيت ان اللي قدامي اتخض ومش فاهمني لا هو نفسيته غاليه عليا وانا ابقى لطيف في كلامي معاه واشرح له واصلح نفسيته اللي اتخضت ده اصلا مخضوض من حبه فيا الامام الطبراني في المعجم الكبير بيحكي لنا قصه بيحكيها الصحابي ابو امامه ان كان في ست ترافس الرجال ترافه الرجال يعني بتقول الفاظ صوت عالي كده والفاظ سوقيه وتخش وسط الرجاله وتزعق فمره شافت النبي قاعد بياكل فقالت انظروا انه يجلس كما يجلس العبد وياكل كما ياكل العبد ايه رد النبي قدام الناس قال وهل هناك من هو اعبد مني وبعدين بعد شويه قالت انه ياكل ولا يطعمني فقال كلي قالت اعطني مما في يدك فقال خذي قالت بل اعطني مما في فمك شيء من الجراه فاعطاها صلى الله عليه وسلم قالت فاخذتها فتملك الحياء اول ما خدت اللقمه اللي كانت في ايد النبي هيحطها في بقه صلى الله عليه وسلم وكلتها كده امتلات بالحياه فلم تراف احدا بعد ذلك حصل تغيير في تكوينها من لطف النبي في التعامل معاها والرد عليها هم عرفوا مستوى من الاحتواء ولطف الكلام خلاهم يشوفوا قوه مع رحمه امتزاج ماشفوش قبل كده فلما عرفوه لطيفا في الرد عليهم احبوه عايز اقول لك ست اداب نبويه وسنن منسيه في علاقتنا بالقران اثناء القراءه كلهم مش مرتبطين بصحه القراءه يعني انت لو ما عملتهم قراءتك صحيحه ومقبوله ان شاء الله بس لو عملتهم تنتفع اكترر بكتاب ربنا يعني في اتنين قاعدين بيقروا جنب بعض القران نفس كلام الله واحد متادب بالاداب النبويه والتاني ممكن يكون يعني ايه فوتها سابها المتادب هو اكثر استقبالا للمعاني لان الادب سر الانتفاع فتعالوا مع بعض كده اقوللك الست اداب دول الادب الاولاني هو الوضوء الوضوء مش شرط في قراءه القران يعني احنا نقدر نقرا قران مقبول ان شاء الله لو انت مش متوضي لكن لو توضيت حاله قلبك بتبقى اكثر استعدادا لاستقبال المعاني من الله فتوضا لو تقدر ولو ما تقدرش اقرا بس لو تقدر ابقى اقرا القران على وضوء الادب الثاني هو استقبال القبله الامام السيوطي في كتاب الجامع بيروي حديث عن النبي عليه الصلاه والسلام خير المجالس ما استقبل فيه القبله احسن جلسه تقعدها اللي صدرك ووجهك فيه لقبله ربنا فلو قدرت انك انت تبقى القاعده بتاعتك وانت بتقرا قران وانت مستقبل القبله ده ارقى واعلى ما قدرتش اقرا على اي حال ما تسيبش كتاب ربنا سبحانه وتعالى الادب الثالث والسنه الثالثه انك انت تغسل سنانك قبل ما تقرا قران لان الملائكه بتبقى قريبه منك جدا والملايكه بتنجز وتفرح من الحاجه اللي بتفرح البني ادمين وسيدنا النبي قال وان الملائكه ت تاذى مما يتاذى منه بنو ادم فكان النبي عليه الصلاه والسلام يقول طيبوا افواهكم بالسواك فانها طرق القران ما هو القران بيمشي من قلبك وحنجرته على فمك عشان يطلع فطيب فمك وده سنه وادب من الاداب النبويه الادب او السنه رقم اربعه انك انت وانت بتقرا قران تحاول تتغنى لو انت قاعد لوحدك خلاص بقى يعني ايه سلطن براحتك ماحدش سمعك ما تتكسفش حسن صوتك بالقراءه سيدنا النبي يقول عليه الصلاه والسلام ليس منا من لم يتغنى بالقران ليس منا يعني مش ماشي على طريقتنا طريقه النبي ان يحسن الصوت بالقران وكان سيدنا النبي يقول حسنوا اصواتكم بالقران فان الصوت الحسن يزيد القران حسنا انت لما تسمع قران من شيخ صوته جميل انت بقى دلوقتي او انت انتوا الشيخ دلوقتي اللي بتسمع نفسك على قد ما تقدر كده ايه سمع صوتك او سمع ودانك احلى نبره صوت وانت بتقرا القران السنه الخامسه في علاقتنا بالقران لو بتقرا في مكان في ناس بتقرا غيرك زي مثلا في الجامع او في البيت قاعدين في رمضان كلنا نقرا صوتنا ما يعلاش واحنا بنقرا عشان ما نشوش على بعض سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام خرج في المسجد فلقى الناس بتصلي وكلهم صوتهم عالي فاصت متداخله عاملين تشويش على بعض فقال صلى الله عليه وسلم ان المصلي يناجي ربه فلينظر احدكم من يناجي يعني ركز مع ربنا ولا يجهر بعضكم على بعض في القراءه واحنا بنقرا ما نضايق بعض بالاصوات العاليه اما السنه الاخيره وهي انك لو نعست وانت بتقرا توقف وبقى كمل بعدين قال صلى الله عليه وسلم اذا قام احدكم من الليل فاستعجم القران على لسانه فليضع استعجم يعني بدا لسانه يتقل وبدا الكلام يطلع متلخبط قال لك ما تكملش لو بتقرا قران وانت مش قادر بتسقط كده وقف وبكمل بعدين لما تبقى فايق اكتر عشان حتى تنتف بالقران ما يبقاش الهدف انك تخلص الصفحات وخلاص دول كانوا سته من الاداب النبويه والسنن المنسيه عند قراءه القران اللهم صل على منبع الاسرار والانوار ومطهر النفوس من الرذائل والاكدار اعلم الخلق وناصح الامه ومرشدها الى الحق اقرب الانبياء والمرسلين الى حضرتك يا رب العالمين وسلم عليه على قدر مقداره العظيم يا رب افتح امامنا ابواب الخير وهب لنا التوفيق والسداد في كل امر وارزقنا بعظيم كرمك فوق ما نتمنى واصرف بعلمك فينا كل الشرور عنا ا ا ا ا
الحلقة 13 حصنك من الشيطان الحصن مصطفى حسني EPS 13 ElHesn Mustafa Hosny 25:33

الحلقة 13 حصنك من الشيطان الحصن مصطفى حسني EPS 13 ElHesn Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

90 مشاهدة · 3 maanden geleden

الحلقة 14 فرض الصيام والزكاة وبداية الحرب مع مكة نور مصطفى حسني EPS 14 Noor Mustafa Hosny 54:30

الحلقة 14 فرض الصيام والزكاة وبداية الحرب مع مكة نور مصطفى حسني EPS 14 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

162 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 13 كنوز مصطفى حسني EPS 13 Konoz Mustafa Hosny 50:46

الحلقة 13 كنوز مصطفى حسني EPS 13 Konoz Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

142 مشاهدة · 7 jaar geleden

الحلقة 12 استقبال الأنصار للنبي ﷺ‎ في المدينة نور مصطفى حسني EPS 12 Noor Mustafa Hosny 50:44

الحلقة 12 استقبال الأنصار للنبي ﷺ‎ في المدينة نور مصطفى حسني EPS 12 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

189 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 13 النفس الناكرة للجميل نفوس مصطفى حسني EPS 13 Nefoos Mustafa Hosny 28:58

الحلقة 13 النفس الناكرة للجميل نفوس مصطفى حسني EPS 13 Nefoos Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

155 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 13 علاقتي بيوم الحساب رحلة حياة مصطفى حسني EPS 13 Rehlet Hayah Mustafa Hosny 31:12

الحلقة 13 علاقتي بيوم الحساب رحلة حياة مصطفى حسني EPS 13 Rehlet Hayah Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

140 مشاهدة · 7 jaar geleden

الحلقة 13 عثمان بن عفان الجزء الثاني أسوياء مصطفى حسني EPS 13 Asweyaa Mustafa Hosny 50:47

الحلقة 13 عثمان بن عفان الجزء الثاني أسوياء مصطفى حسني EPS 13 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

97 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 13 الحدود والخصوصية بصير مصطفى حسني EPS 13 Baseer Mustafa Hosny 24:45

الحلقة 13 الحدود والخصوصية بصير مصطفى حسني EPS 13 Baseer Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

218 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 10 انحدار النفس الغافلة ليس له آخر نفوس مصطفى حسني EPS 10 Nefoos Mustafa Hosny 26:00

الحلقة 10 انحدار النفس الغافلة ليس له آخر نفوس مصطفى حسني EPS 10 Nefoos Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

194 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 19 معركة حمراء الأسد وأحداث هامة بعد معركة أحد نور مصطفى حسني EPS 19 Noor Mustafa Hosny 49:54

الحلقة 19 معركة حمراء الأسد وأحداث هامة بعد معركة أحد نور مصطفى حسني EPS 19 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

132 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 40 والأخيرة شفاعة رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 40 Noor Mustafa Hosny 49:43

الحلقة 40 والأخيرة شفاعة رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 40 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

57 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 9 بداية ظهور الأنصار في حياة النبي ﷺ نور مصطفى حسني EPS 9 Noor Mustafa Hosny 51:43

الحلقة 9 بداية ظهور الأنصار في حياة النبي ﷺ نور مصطفى حسني EPS 9 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

293 مشاهدة · 2 jaar geleden

13 فرقتهم النعمة مصطفى حسني فكَّر الموسم الثاني 5:24

13 فرقتهم النعمة مصطفى حسني فكَّر الموسم الثاني

Mustafa Hosny

70 مشاهدة · 9 jaar geleden

الحلقة 25 إرسال الرسل للملوك وبداية معركة خيبر نور مصطفى حسني EPS 25 Noor Mustafa Hosny 52:27

الحلقة 25 إرسال الرسل للملوك وبداية معركة خيبر نور مصطفى حسني EPS 25 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

76 مشاهدة · 2 jaar geleden

ظهور رأس المنافقين وقصة زواج النبي ﷺ من عائشة نور مصطفى حسني السيرة النبوية 9:50

ظهور رأس المنافقين وقصة زواج النبي ﷺ من عائشة نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

20 مشاهدة · 2 jaar geleden

13 إنت عايش بمين ولمين تأملات في كتاب الله مصطفى حسني 7:27

13 إنت عايش بمين ولمين تأملات في كتاب الله مصطفى حسني

Mustafa Hosny

96 مشاهدة · 6 jaar geleden

الحلقة 18 قصص شهداء أُحد نور مصطفى حسني EPS 18 Noor Mustafa Hosny 47:22

الحلقة 18 قصص شهداء أُحد نور مصطفى حسني EPS 18 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

128 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 32 أحداث صعبة في بيت رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 32 Noor Mustafa Hosny 49:15

الحلقة 32 أحداث صعبة في بيت رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 32 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

66 مشاهدة · 1 jaar geleden