ت ا السلام عليكم ورحمه الله بسم الله والحمد لله والصلاه والسلام على سيدي رسول الله في الحلقه الاخيره من برنامج نور عايز بعد رحلتنا الشريف في حياه سيدنا رسول الله من الميلاد الى الممات اراجع مع حضراتكم اركان العلاقه بينا وبين سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام لان وانت في رحله حياتك مهم ان يفضل الكبير دايما كبير والمهم دايما مهم واولويات حياتك دايما مترتبه فمن اهم اولويات حياه العبد اللي هو معترف ان في رب في الكون وانه عبد ومعترف ان في رسول ارسل من عند رب ربنا اسمه سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام مهم ان يبقى اولوياته زي ما ربنا يحب بالذات اولوياته زي ما ربنا يحب تجاه النبي هو المفروض احط النبي فين صلى الله عليه وسلم بالنسبه لي في قلبي فانا هقول لك على اربع اركان يحكموا علاقتنا بسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وده من يعني قراءتي البسيطه ووجهه نظر كاني بقول لك على نظريه كده خدها وفكر فيها وضيف عليها كمان لو انت عايز اول ركن من اركان كان علاقتنا بسيدنا محمد عليه الصلاه والسلام انك انت تنزله تنزل النبي في قلبك وعقلك منزله النبي المرسل من الله يعني ايه يعني سيدنا محمد مش راجل عظيم في الدنيا ولا حبيبنا ولا رجل بيساعدنا نقرب لربنا بس سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام اكبر من كده بكتير سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام هو الانسان اللي ربنا اختاره ورباه وعلاه وجعله معصوم في كل اقواله وكل افعاله عشانك عشان الانسان لما بيبج وبيحترم انسان وبيشوفوا كده كامل قلبه بينقاس سبحانه وتعالى بالتعبير البسيط قوي اختاره وجهزه لك في اعلى اعلى اعلى درجات الخلق وقال لك اتفضل انا بعته لك انت لقلبك كما ارسلنا فيكم رسولا منكم لدرجه ان ربنا قال في القران ما تعتبرو كانه انسان عادي فيبقى محمد قال محمد راح اه طبعا ما النبي ع قال لنا كذا لا لا استنى قبل ما يجي سيدنا النبي على بالك افتكر كده لا تجعلوا دعاء الرسول بينكم كدعاء بعضكم بعضا هو مش واحد عادي حتى لدرجه انه قال ما تقولوش يا محمد مش محمد هو انما يا رسول الله يا نبي الله لان ربنا نفسه ما قالوش يا محمد في القران كان اما يقول له يا ايها النبي او يقول له يا ايها الرسول ولما ربنا سبحانه وتعالى كان بيتكلم على قوم لوط ومعصيته اللي كانوا غرقانين فيها قال له وحياتك مش هيفوق لعمرك انهم لفي سكرتهم يعمهون فكان بيحلف بحياته سبحانه وتعالى عشان كده رب ربنا كان يقول لنا النبي اولى بالمؤمنين من انفسهم يعني هو انت محتاج تبقى فاهم انه مش عايز منك حاجه وماجاش في الدنيا دي عشان يحكمك بالاسلام فتمشي عدل خالص هو اصلا ربنا تواصل معانا علشان يساعدنا نعرف نعيش في الدنيا دي لغايه ما نقابله يوم القيامه ادانا نعم اختيار غرائز شهوات عطاء اختبارات ومحن بترقي وقال لنا انا هساعدك في رحلتكم دي هتساعدنا ازاي يا رب هبعت لكم ارقى واحلى واشيك واجمل حد في الدنيا والاخره عشانك انت انت عارف الجامعات الغاليه والمدارس الغاليه بتبقى غاليه ليه لان هم بيدفعوا فلوس كتير قوي مرتبات للدكاتره والاساتذه ليه لانه مختار لك انظف ناس وارقى ناس عشان يطلع منك انت احسن نسخه متعلمه شايف المثال ده اضرب بقى في مليار في اختيار ربنا لسيدنا النبي واكماله بجميع الكمالات وقال لك اتفضل لدرجه ان سيدنا النبي من حرصه علينا وده اللي ربنا خلقه فيه من حرصه علينا ان احنا نقرب لربنا ونعرف ربنا كان ربنا بيقول له واحده واحده على نفسك ققول له يا محمد انت دورك البلاغ ايه كل الحب والاقبال والانشغال بيهم ده ربنا بيقول في القران فان حاجوك يعني طلبوا ان هم يجادلك بالحجه فان حاجوك فقل اسلمت وجهي لله ومن اتبعن وقل للذين اوتوا الكتاب والاميين اا اسلمتم فان اسلموا فقد اهتدوا وان تولوا فانما عليك البلاغ يا محمد انت وصلت باحلى طريقه وعملت كل اللي مطلوب منك فان اسلموا فقد اهتدوا وان تولوا فانما عليك البلاغ الله بصير بالعباد فانت دايما يبقى في بالك ان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام جه يساعدك بس هو الكبير قوي فدايما يبقى وانت بتفكر في سيدنا النبي تنزله منزله الرسول النبي خير الخلق اللي مبعت لك من ربنا يساعدك في رحله الحياه تفرق في استقبالك لاوامره الركن الثاني من اركان علاقتنا بسيدنا محمد عليه الصلاه والسلام هو انك انت ما توقفش رحله الترقي في التعلق به وحبه والتعرف عليه انت في رحله مالهاش نها في حاجتين في التعرف على الله ورسوله لان كمالات الله كما ينبغي لله الخالق سبحانه وتعالى لا تنتهي وهو اودع في سيدنا النبي معاني لا تنتهي فانت وانت في رحله حياتك من ضمن من ضمن اهم اولوياتك انك تبقى مش بتتوقف في رحله تعرفك على النبي وسماعك عنه وفهمك لطبيعه اخلاقه ورايتك عن اهتمامه بينا وكم الاتزان والكمال اللي كان في حياته اللي عايز يشربه لك ويعلمه لك ليه لان الحب هو تعلق دافع للخدمه والتقليد لما بتحب حد بتبقى متعلق بيه قوي ده بيدفع انك تخدمه وتقلده خدمه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام في الاصلاح في الارض واصلاح نفسك ده اللي يفرحه وتقليد ك للنبي عليه الصلاه والسلام معناها ارتقاءك لاعلى نسخه من شخصيتك ده اللي يشرح لك بقى لما سيدنا عمر بن الخطاب مره النبي ماشي مع ماسك ايديه كده فسيدنا عمر انفعل فقال له يا رسول الله انك احب الي من كل شيء في الدنيا الا نفسي من مالي وولدي واهلي الا نفسي قال ليس الان يا عمر يعني لسه لم يكتمل ايمانك امتى يا رسول الله حتى اكون احب اليك من نفسك ففكر سيدنا عمر كده زي ما حكى لابنه عبد الله بن عمر بعد كده سال نفسه اانا احوج الى نفسي في الاخره ام احوج الى رسول الله لا انا احوج الى رسول الله قال ل سيدنا النبي الان يا رسول الله انت احب الي من نفسي قال الان يا عمر يعني ايه الان يا عمر وليه النبي عايزك تحبه اكتر من نفسك لان انت نفسك ممكن تخدعك وممكن تسو لك حاجات فيها سوء اخلاق وممكن تخون قيمك وتبرر لنفسك لكن المعيار دايما كلام النبي عليه الصلاه والسلام وافعال النبي عليه الصلاه والسلام وتوجيهاته ازاي انك انت ما تمشيش ورا نفسك ولا ورا شيطانك ف ف لو انا ببج ل النبي هراي غيبته يعني النبي مش موجود وانا بتخانق مع مراتي بس انا محترم لو هو مكاننا وقاعد معانا وواقف معانا وشايفني لا انا مش هقول الالفاظ دي وانا بتخانق وانا بشتغل وهو النبي قاعد معايا عليه الصلاه والسلام لا انا مش هكرو الكروته دي لاني ببجل وبحترمه جدا وبقد سه وبالتالي لو حبيته اكتر من نفسي لو نفسي خدعتني المعيار يوقفني هو تعظيم النبي عليه الصلاه والسلام ولما احب سيدنا محمد هفضل اض وراه وافتش على تفاصيل تصرفاته ده بيقيني ما هو ده احد اكبر وظائف النبي يتلو عليهم اياتنا ويزكيهم يعني يرقيك فالناس اللي تعرف حقيقه النبي عليه الصلاه والسلام وماشيه ورا اخلاقه بتلاقيهم كل شويه بيرت قوا نسخ اجمل من شخصياتهم عشان كده سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام رحله تعرفك وتعلقك وحبك ليه ده الركن الثاني رحله لا تنتهي اربع اركان في علاقتنا بسيدنا محمد عليه الصلاه والسلام الركن الاولاني تنزل في قلبك منزله النبي المرسل من الله رقم انين استمر في رحله التعرف عليه والتعلق به وحبه رقم لاثه ثق الثقه في ان الله حفظ علم النبي عليه الصلاه والسلام علم النبي مضعش يا جماعه احنا بنقعد دلوقتي في اعداد كتيره مع اصحاب لينا مخلصين لكنه صدق الكذبه اللي بعض الناس روج ليها ان احنا مناخدش من السنه لان السنه انت مش متاكد هي محفوظه ولا لا فخلينا مع القران يا جماعه ربنا كفيل بحفظ علم سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام مش ممكن يكون ربنا بعت نبي وبعت معاه قران وتصرفات كلها هي تطبيق القران يضيع الكلام ده وربنا لا يتكفل بحفظه عايز اقوللك لاث ايات اربطهم ببعض وعيش بيهم تطمن مش بس لصحه السنه اللي في ايدينا تطمن لحفظ الله لعلم النبي وكلامه وافعاله الايه الاولى انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون يا جماعه الذكر قران وسنه مش القران بس وراجع كل تفاسير اهل العلم ليه لان ربنا قال له في ايه تانيه وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم يعني وانزلنا اليك السنه لتشرح للناس القران لنزل اليهم فقال على السنه قبل كده انها ذكر في القران فاول ايه انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون ايه الثانيه وما اتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا اتقوا الله ان الله شديد العقاب فالنبي بيقول لك حاجه من عند الله بيقولها لك الايه الثالثه بتاعت سوره النجم ما ضل صاحبكم وما غوى وما ينطق عن الهوى ان هو الا وحي يوحى علمه شديد القوه شديد القوه سيدنا جبريل اللي علم النبي من عند ربنا سبحانه وتعالى فاطمن اطمن لايه اطمن ان العلماء عملوا الواجب قوي قوي في تفريق السنه المكذوبه اللي الناس قل فها على النبي عليه الصلاه والسلام وتفريق السنه الضعيفه وفصل السنه الصحيحه وعلمونا نتعامل ازاي مع الثلاثه انت بس اسال العالم وما تستمع للي بينزل لك في قلبك وبيقلل تقديس وطمانينه قلبك وثقتك في ان علم النبي محفوظ من الله حتى قال صلى الله عليه وسلم لا الفين احدكم يعني بلاش اشوف حد بيعمل كده لا الفين احدكم متكئا على اريكته شبعان البطن يقول ما وجدناه حلالا في كتاب الله حللنا وما وجدناه حراما في كتاب الله حرمناه الا شوف النبي يقولك ايه الا اني اوتيت القران ومثله معه مثله في فادتكم وفي نفعكم وفي دلالت على ربنا القران والسنه اطمن ودور على كلام سيدنا النبي عند العلماء وعلى افعال وعلى لاخلاق النبي عليه الصلاه والسلام ده الركن الثالث من اركان يعني ايه علاقتنا بسيدنا النبي الركن الرابع تقديس وتوقير والاهتمام بطاعه النبي واتباعه سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام مش خبير في جوانب الحياه فيطلع خبير تاني فناخذ بكلام ده شويه وده شويه مش مالف كتاب لذيذ فممكن ناخد منه بعض النقط كده نعمل هايلايت عليها ربنا بيقول وما ارسلنا من رسول الا ليطاع باذن الله يعني بامر الله ربنا بعت سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عشان تشوف بيعمل ايه وتعمل ليه عشانك لا علشان النبي لانه لا يحتاج الى احد ولا عشان ربنا الذي لا ينتفع باحد انما ربنا سبحانه وتعالى بعت لك سيدنا النبي وقال له يا رسول الله قول ده واعمل ده وما تعملش ده قول على ده حرام وده حلال عشان هم يعرفوا طريقي كل حاجه ربنا اه كل حاجه ربنا اهو كل حاجه ربنا قال لك ما تجيش الا من ورا باب سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام قال كده قال يا ايها الذين امنوا لا تقدموا بين يدي الله ورسوله واتقوا الله ان الله سميع عليم يعني ما تقدم رايك قدام راي ربنا والنبي عليه الصلاه والسلام راي ربنا وراي سيدنا النبي الاول يا ايها الذين امنوا لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النبي الصوت كنايه عن الراي وكنايه عن وجهه النظر وكنايه عن القرار انا صوتي ما يعلاش على صوت النبي عليه الصلاه والسلام النبي قال يمين اقول له حاضر قال شمال اقول له حاضر مش قادر اقول له سامحني يا رب اني مش قادر لكن ما اقولش انا شايف ان في العصر اللي احنا فيه سيدنا محمد ايام زمان من 1400 سنه كان ربنا بعت نبي تاني لكن بما ان سيدنا النبي خاتم النبيين يبقى احنا معتقدنا في سيدنا النبي ان كلامه الى ان تقوم الساعه متسق معانا وبالتالي لما ربنا قال لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النبي ولا تجهروا له بالقول انت عارف انت بتجه بالقول لمين لواحد ندي زيك فتقول له استنى استنى او لا بس شوف انا عايز اقول لك حاجه ا احنا مع بعض كده لكن سيدنا النبي مش كده حتى شوف الايه ولا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعض انا ممكن اتناقش معاك واطلع غلط او انت تطلع غلط وادينا اهو بنحاول نساعد بعض ح دماغنا على بعض كده وبنت الشاور بس انت لو امهر طبيب في العالم وانا غلبان على قدي ما ينفعش احط دماغي بدماغك لو بنتكلم في الطب فلو بنتكلم في سكه ربنا نتكلم في كل حاجه في الدنيا مش سكه ربنا بس ما هي سكه ربنا كل حاجه في الدنيا ما احنا هنا في الدنيا اسمنا عباد فلا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعضي ان تحبط اعمالكم وانتم لا تشعرون نضيع لو حطينا دماغنا بدماغ سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ناقشناه في كلامه ونشوف ايه المناسب في العصر ده واللي مش مناسب لا احنا اللي هنضر هو بيدعي لنا وهو في قبره الشريف وهو اللي قال كده عليه الصلاه والسلام لو رحت كده شفت قلب سيدنا النبي هتلاقيه موصول بقلوبنا في الدنيا وفي قبره وفي الاخره مش هيسيبنا عليه الصلاه والسلام عشان كده كان ربنا سبحانه وتعالى يقول له فلا تذهب نفسك عليهم حسرات واحده واحده على قلبك يا محمد صلى الله عليه واله وسلم دول اربع اركان يبقى راجعهم كويس في رحله حياتك كده عشان تفضل منوره بنور سيدنا محمد جيل الصحابه والاجيال اللي بعده وناس كتير موجوده في كل الاجيال لغايه دلوقتي لما يسمعوا ان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيحب حاجه بيجروا عليها بمنتهى الطمانينه والثقه وهنت ابع ليه لان النبي عليه الصلاه والسلام ارحم بنا من نفسنا ربنا خلقه كده واعلم بنا من نفسنا ربنا علمه كده واقرب لينا من نفسنا ربنا اراد ان النبي الرسول عليه الصلاه والسلام يبقى كده فلما يؤمر بحاجه هو بيمر لينا مش علينا يعني مش بيحكمنا وبيي دنا انما هو بينصح وبيرش دنا لطريق ربنا بحب في الدنيا وهو في قبره زي ما قلت لك بيقول حياتي خير لكم وما خير لكم تعرض علي اعمالكم مش فاكر القران وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله فالنبي عليه الصلاه والسلام بيحكي لنا تعرض علي اعمالكم فما وجدت من خير احمد الله لكم وما وجدت من شر استغفر الله لكم وياما كان يحكي للصحابه ان الانبياء مش جثث هامده في القبر فاكر يوم المعراج لما كنا بنحكي والنبي عليه الصلاه والسلام ماشي بالبراق قال رايت موسى يصلي في قبره وقال للصحابه اكثروا من الصلاه علي فان صلاتكم معروضه علي قيل يا رسول الله كيف تعرض عليك صلاتنا وقد ارمت ارمت جايه من فكره الرميم فكره ان من يحيي العظام وهي رميم الارض اكلتها قال لهم ان الارض لا تاكل اجساد الانبياء فالنبي صلى الله عليه وسلم اذا كان الشهيد احياء عند ربهم يرزقون ما بالك الانبياء فلما سيدنا النبي مشغول بينا قوي كده انت تفهم هم ليه كانوا بيتبعو بهذا الحب والنفس الراضيه الممتن ان النبي عليه الصلاه والسلام وصل لنا كل العلم اللي جاله من ربنا وما هو على الغيب بضنين وما هو بقول شيطان الرجيم يضن يعني يبخل النبي عليه الصلاه والسلام ما فيش معلومه جات له من ربنا الا وبلغه لنا لما ربنا امره بكده وفي نفس الوقت لما النبي يقول بلاش ده حرام غلط ينتهوا فورا ينتهوا فورا ل ليقينهم وثقتهم انه بيحبهم وخايف عليهم مش بيايد حياتهم ولا بيتدخل في حريتهم انما هو بيوصف لهم كما قاله ما تركت من شيء يقربكم من الله يقربكم من الجنه الا ودللت عليه وما تركت من شيء يقربكم من النار ويبعدكم عن الله الا ونهيتكم عنه ده النبي عليه الصلاه والسلام عشان كده ما تستغربش ان سيدنا علي بن ابي طالب لما سئل من احد تابعين كيف كان حبكم لرسول الله بص دي مش اجابه ارتجاليه دي حياه ومشاعر مترسخ طلعت في صوره كلام قال كان احب الينا من انفسنا وابائنا وامهاتنا وابنائنا ومن الماء البارد على الظما العربي اللي كان عايش في الصحرا اللي الدنيا بتبقى حر جدا عليه كان رقابته بتتقطع من العطش بيتعب جدا لما يشرب ميه بارده مش ميه ساقعه زي في الثلاجه ما كانش فيه ثلاجات بس محطوطه كده في حته ضله حاطين على البئر زي حته قماش شمسيه كده ياه لقى الحياه بعد ما كان هيموت اهو النبي كان احب لينا من اللحظه دي لحظه شرب الميه وانا هموت من العطش ده تعبير يدوق يمكن الناس كتير بتتفرج عليا معط شطش قبل كده العطش ده يعرفوا اللي داقوا من العرب زمان يبقى النبي عليه الصلاه والسلام في يوم من الايام ر تين صحيحتين كان في الاول الهب مش محرم فلبس النبي خاتم ذهب كما في البخاري وبعدين لما حرم قام النبي قلعه وحطه كده وقال خلاص نهيت فقام كل الصحابه في نفس اللحظه قلعوا الخواتم الدهب بتاعتهم والروايه الثانيه لما النبي شاف عليه الصلاه والسلام واحد لابس خاتم ذهب فقام خده من ايديه كده بحب مش نتشه بعنف انت دايما تتخيل الاحاديث شبه شخصيه النبي شبه اخلاق النبي خدوا منه كده وحطه على جنب ودعه كده وتركه ف قال ايمد احدكم الى قطعه من النار فيجعلها في يده الذهب ده حرام فبعدين بعد ما النبي قام الصحابه قالوا له طب ما تاخد الخاتم تبيعه على فكره حلال تاخذ تبيعه ما انت مش هتلبسه لبسه هو اللي حرام قال لا لا اخذ شيئا وقد وضعه رسول الله طرحه رسول الله مدام النبي حطه على جنب يفضل على جنب الحب معنى اللي بيدوقه بياثر في تصرفاته قصه الشهيره في غزوه احد لما انتشر ان النبي اتقتل اشاعه وصل للمدينه فكان نساء المدينه كلها بتبكي وانتشرت الصارخ ناس اتفزعت لما عرفوا الخبر ده وكان اشاعه فجريت واحده من المدينه من الصحابيات علشان تشوف بعد ما المعركه انتهت ارض المعركه وتدور على النبي فقابلها بناس اللي كان ميتين شهداء فطلع ابوها واخوها وابنها يا نهار ابيض وجوزها في الروايه اخوها وابوها وابنها وجوزها مطلعه العيله كلها ع فكره ده طبيعي جدا طبيعي جدا كان كل الرجاله اللي بتقدر تحارب طلعت فكل العيله رجاله العياله كلها طلعوا فقالوا لها ابوكي مات واخوك واخوك وابنك وجوزك فاسترجع وقالت ما فعل برسول الله استرجعت انا لله وانا اليه راجعون ما فعل برسول الله قوله طب شوفي ابوك واخوك وجوزك وابنك قالت انا لله وانا اليه راجعون ما فعل برسول الله فلما راته اخذت بطرف ثيابه مكت في جلابيته كده وقالت كل مصيبه بعدك جلل جلل يعني صغيره كل مصيبه بعديك نعرف ان احنا نستحملها لكن ما نستحمل نصحى الصبح ما نلاقيك في وسطنا صلى الله عليه واله وسلم وده اللي يفهمك ليه ربنا يقول في القران والسابقون الاولون من المهاجرين والانصار والذين اتبعوهم باحسان رضي الله عنهم ورضو عنهم واعد لهم جنات تجري تحتها الانهار ذلك الفوز العظيم الايه دي رقم 100 في سوره التوبه فيها طبطبه على الاجيال اللي جت بعد النبي والسابقون الاولون من المهاجرين والانصار والذين اتبعوهم باحسان كل الاجيال اللي انت منهم وانت منهم ان شاء الله رضي الله عنهم ورضوا عنه واقول لك على حاجه تانيه قال صلى الله عليه وسلم انا بشوفها في عينيا لما بطلع عمره شوف الناس البسطا اللي بيعملوا كده قال صلى الله عليه وسلم وانت بتشوفها بعينيك في المسجد النبوي وبتشوفها وانت رايح ركب الطياره كده طالع عمره بتشوف النوع ده من الناس قال عليه الصلاه والسلام ان من اشدكم حبا لي قوم اتوا من بعدي ما كانوش صحابه جوم في الاجيال اللي بعد كده يود احدهم لو يراني باهله وماله اشوف النبي تدفع كل فلوسك وتسيب كل اهلك عينيا بس اشوف النبي بتشوف ناس بسطه قوي اللي باع حته ارض واللي باع الجاموسه بتاعته وتبص عليه هو انت ازاي دفعت تذكره السفر وازاي هتقعد في فندق حتى لو كان فندق على بعد كيلو ولا اثنين كل فرد يروح ماشي صلي يا اما يقعد في الجامع طول اليوم جنب النبي بس اشوف قبر النبي اشوف ارض النبي كان عايش عليها اه صدقه رسول رسول الله صلى الله عليه وسلم كانوا بيحبوه والحب تعلق دافع للخدمه والاتباع فخلي الموضوع ده احد اكبر اهدافك عقيدتنا ان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ربنا مدي له هديه اكرام للنبي عليه الصلاه والسلام شيء يسمى الشفاعه وبالمناسبه قبل ما اكلمك على شفاعه النبي هو الاكرام ده ربنا مديه للانبياء وللملابس الله عليه الصلاه والسلام قال لك ان الشهيد بيشفع في 70 من اهله انت مش فاكر لما فسر العلماء الايه بتاعه فما لنا من شافعين ولا صديق حميم على اهل النار لما بعض المؤمنين ربنا هيدي فيهم الاذن يطلعوا اصحابهم وحبايبه الموحدين من النار فالناس اللي ما امنتش بربنا يقولوا وهم شايفين ناس طالعه من النار يقولوا فما لنا من شافعين ولا صديق حميم فلو ان لنا كره فنكون من المؤمنين ان في ذلك لايه وما كان اكثرهم مؤمنين وان ربك لهو العزيز الرحيم سوره الشعراء ففكر الشفاعه هذا الاكرام ربنا مش بس معطيه للانبياء ده ده معطيه كمان للصالحين من المؤمنين تعال بقى نروح في الحته العاليه ربنا قال لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ومن الليل فتهجد به صلي بالليل يا محمد عسى ان يبعثك ربك مقاما محموده يعني ايه محمود محمود يعني حد الناس بتشكر بتحمد اسم مفعول فهن ق له في المقام ده شكرا يا سيدنا النبي في المقام اللي ربنا يبعثه ل وانت بتقول بعد كل اذان اللهم رب هذه الدعوه التامه والصلاه القائمه اتي سيدنا محمد الوسيله والفضيله وابعثه مقاما محمودا الذي وعدته ايوه ما ربنا وعده في القران عسى ان يبعثك ربك مقاما محموده ولما ربنا يقول عسى يعني سيفعل سبحانه وتعالى وبالتالي انت لازم تبقى عارف ان بكره في وقفه للنبي عليه الصلاه والسلام وقفه ليه ما خلاص انت انت خلصت دعوتك ومهمتك وفي القبر كنت بتدعي لنا وبتسلم علينا خلاص بقى يوم القيامه قام خلي الملك الرحيم العدل يفصل بين الناس اللي كان كويس هيخش الجنه بمنتهى رضا النفس كده احنا راضيين والوحش هيخش النار وخلاص قال له لا لغايه ما اطمن الكل معايا في الجنه هو ربنا خلقه كده هو ربنا مل قلبه كده عشان كده كان سيدنا علي بن ابي طالب لما يقعد الصحابه يقولوا كده مع بعض شويه مسابقات وفوازير ايه هي ارجى ايه في كتاب الله ارجى يعني اكتر ايه فيها رحمه فواحد يقول له قل يا عبادي الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله فسيدنا علي بن ابي طالب العالم تربيه النبي قاله لا ارجى ايه ولسوف يعطيك ربك فترضى قالله ليه قالله لان رضا النبي والكل في الجنه وفي الروايه المشهوره في التفسير لارضى وواحد من امتي في النار فانت يوم القيامه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ليه سبع شفاعات سبع مستويات من الشفاعات ورد وردوا في القران وفي السنه على راسهم ان ربنا هيبدا الحساب اكراما لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام لو تفتكر حديث البخاري ان الناس هتقول لنات الانبياء حتى يشفعوا لربنا ان يخلصو من مقامنا هذا الناس اللي هتبقى واقفه في موقف صعب طب نقول للانبياء حاجه ما وال الانبياء دول كبرات العالم نقول لهم حاجه عشان يبدا الحساب واحنا واقفين كده لان يوم القيامه ربنا قال في القران ان مدته 50 ال سنه يمر على المؤمن كركعتي يصليهما كما في بعض الاحاديث او كما بين صلاتي الظهر والعصر في حديث تاني فانت النهارده بتلاقي البشر كلهم بيروحوا لسيدنا ادم وباقي الانبياء وكل واحد فيهم يقول لهم انا ماقدرش اعمل مضع ده نفسي نفسي ان الله غضبان اليوم غضبا لم يغضبها من قبل حديث البخاري لغايه ما يروحوا لسيدنا النبي يقول انا لها انا لها انا الموضوع ده اصلا سيدنا النبي كانه مستنيه يوم القيامه علشان يساعد الكل فيسجد عند العرش ويحمد ربه بمحامد يعلمها اياه وقتها فيقول يا محمد ارفع راسك يا من سجدت كثيرا ارفع راسك وسل تعطى واشفع تشفع ويبدا الحساب لكن حديث المستدرك مستدرك الامام الحاكم لما النبي قال يرفع كل نبي منبر يجلس عليه الا انا اظل واقفا خشيه ان يذهب بي الى الجنه وتبقى امتي فربنا يقول له مالك يا محمد يقول له يا رب امتي امتي طب يا محمد انت عايز ايه في امتك يا رب عجل حسابهم يا رب يا رب ممكن يلا عشان الناس اللي واقفه دي تخش وننبسط كلنا ونستقر عجل حسابهم يا رب قال فمنهم من يدخل الجنه برحمه الله ومنهم من يدخل الجنه بشف سعتي حتى اعطى سكاكا صك عارف زي ورقه كده ضمان حتى اعطى سكاكا برجال قد امر بهم الى النار لان من ضمن شفاعات النبي ان في ناس هتخش النار وسيدنا النبي يقول معلش يا رب معلش بتحصل في الدنيا ان في ناس اكابر لهمم فضل وليهم يعني يد كده وكرم مع الناس يشفع الانسان مش كويس والكرام يقبلوا شفاعته ويقبلوا يعني يعني ايه توسطه كده ان احنا طب عشان خاطر فلان سيد الناس ده فما ظنك بحب الله لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عشان كده ما تستغربش ان في احد اهم احاديث الشفاعه ان سيدنا النبي في يوم من الايام هيطلع من الجنه ويطلب من ربنا انه يطلع ناس من النار كتير من الاجيال ما بتتخيل ش كده ما تفهمش ازاي يعني ايوه يا سيدي هو ربنا خلقه كده خلق استق قراره لما يشوفك قريب منه ربنا سبحانه وتعالى كون نفسيته وقلبه كده قال فاذهب الى ربي في داره فاذا رايته خررت ساجدا حديث في البخاري ومسلم فاذا رايته خررت ساجدا يا محمد ارفع راسك وسل تعطى يا رب امتي قال فيحد لي حدا فاخرجهم من النار ويرميهم صلى الله عليه وسلم يوديهم لنار اسمه نهر الحياه قال فينبتون كنبات السيل نبات السيل هو النبات اللي بينبت بعد السيول كده حاجه خضرا جديده كده كان ربنا خلقهم من جديد اربع مرات في الحديث وهو خارج يشوف ناس لسه معلش يا رب يرجعه ويحد له حدا عدد معين مقدار معين اللي في قلبه مقدار دينار ونصف دينار قال حتى اخرج اناسا من النار لم يعملوا خيرا قط ولا يبقى في النار الا من حبسه القران حبسه القران يعني القران قال عليه مش هيطلع اللي هو عرف ان ربنا موجود ورفضه اسمه اسمه الجاحد الكافر الجاحد اللي جالله الحق فعرف انه صح فام رفضه وجحدوا بها واستيقنتها انفسهم ظلما وعلو ويطمن النبي عليه الصلاه والسلام ويبقى الاستقرار الكامل لما الكل يبقى حوالي هو ده النبي عليه الصلاه والسلام فما تحرمش نفسك من لذه رحله السير في انواره مقصر كلنا خطاء كلنا بس قدام عينيا النبي دايما عليه الصلاه والسلام ولما اغلط ارجع وحقك عل يا رب وامش ورا النبي تاني وتبقى دي الرحله لغايه ما نقبل ربنا سبحانه وتعالى ونشرب من ايد النبي عليه الصلاه والسلام وما ارسلنا من رسول الا ليطاع باذن الله ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوك جاؤوك فاست فروا الله واستغفر لهم الرسول واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما فلا وربك لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في انفسهم حرجا مما قضيت سلموا تسليما ولو انا كتبنا عليهم ان اقتلوا انفسكم او اخرجوا من دياركم ما فعلوه الا قليل منهم ولو انهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيرا لهم لكان خيرا لهم واشد تثبيت واذا لاتيناهم من لدنا اجرا عظيما ولهديناهم صراطا مستقيما ومن يطع الله والرسول فاولئك مع الذين انعم الله عليهم فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين من النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا ذلك الفضل من الله وكفى بالله عليما ا الحب اهم ضلع فيه لو هو عامل زي المثلث كده هو ضلع الامان في ضلع تاني الاحترام وضلع التالث المسؤوليات المتبادله ما بين اللي بيحبوا بعض الامان اهم واحد الامان اصلا اهم عامل في الدنيا مبدئيا يعني من غير الامان الانسان ذهنه بيشوش وبتقتل عنده طاقه العطاء لانه خايف فسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام السيده عائشه تحكي على لفتات الحب اللي كان بيصنعها عشان يشعرها بالامان وقد ايه هو باقي عليها فلما عرفوه كده وهو بياكد على الحته دي حبوه جدا السيده عائشه كانت تقول لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بتحبني قد ايه كيف حبك لي قالت فيقول كعقده الحبل العقده واللي جاي منها كلمه عقيده انك انت يبقى عندك حاجه ما تتفك وكان العرب بالنسبه لهم فكره الحبل والعقده اللي فيه احد اهم الوسائل اللي بيستخدموها في كل حاجه في الركوبه اللي بيركبوها وفي الخيم اللي بيبنو فالمثال معروف جدا في العقل فبتحب ني قد ايه زي العقده اللي ما تتحل ابدا فجت كل شويه السيده عائشه تعدي تقول له يا رسول الله كيف حال العقده فيقول على حالها كانه لما قالت له بحب بتحبني قد ايه قال لها مثل نعرف ناكد عليه كل شويه مش مثل ما يتفهم كده ايه عارف انت اكلم على الواحد يعني من عطار في الدماغ كده حبك قد الدنيا ف ايه اخبار الحب زي ما هو زي الدنيا عارف كلام ما تحسش انه مؤثر زي العقده اخبار العقده ايه على حالها لا يمكن تتفك ويجي جار للنبي كان فارسي كما في صحيح مسلم يعزم النبي على مراقه وهو كان مشهور بالمرقه الحلوه فممكن تيجي تشرب معايا كده ايه مرقه وناكل مع بعض قال وهذه ومراتي عائشه قال له لا تعزمك لوحدك يعني فيقول له لا مش هقدر اجي وبعدين يعزم النبي على مرقه فالنبي يقول له وهذه وانا هخرج من غير مراتي فيقول له لا انا كنت عايزك انت قال له لا ففي المره الثالثه بيقولوا انا عزمك على المرقه دي قال وهذه قال وهذه فقاما يتدافع حتى اتيا منزله يلا بسرعه قاموا مع بعض يتدافع عان لغايه ما وصلوا لبيت الراجل ده شوف انت يعني ايه المعاني دي ازاي لما يكون رجل كامل وكامل الانشغال وكامل الاهتمامات ويعمل اللفتات دي ازاي يشعر مراته بان انا ماسك فيكي دنيا واخره وطبعا النبي قدوه للرجاله وقدوه للستات مش بتكلم مع الرجاله انا بتكلم مع اتباع سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام بكلم العالم اللي عايز يرتقي بسلوكياته السيده عائشه بتقول مره كنت قاعده مع النبي عليه الصلاه والسلام فهو كان قاعد على كنبه كده وبيخبط ثوب لي فمركز بيخيط الجلبيه او الثوب يعني وبعدين مافيش تكييف الدنيا حر جدا فالنبي بيعرق قالت فنظرت الى جبينه فبهت من ايه من جمال العرق الذي يتحدر على جبينه كقطرات اللؤلؤ نقط كده لؤلؤ كده حبات اللؤلؤ فقال مالك يا عائشه قالت يا رسول الله لو راك ابو كبير الهذلي لقال في جبينك شعرا ابو كبير الهذلي ده شاعر كبير قوي ده لو شاف يا سيدنا النبي جبينك واللؤلؤ كده العق ده هيقف شعر فوضع النبي الثوب ونزل فقبلني بين عيني ما انا مش هسيبك تقولي لي الكلام الحلو ده مش هتكسبني ده انا هعمل موقف اكبر من اللي انت قلتيه دلوقتي فنزل فقبلني بين عيني وقال جزاك الله خيرا يا عائشه ما سررت مني مثلما سررت منك انت بتبسطني اكتر ما ببسط يا عائشه شايف الجمال ولفتات الحب اللي فيها ابداع وتطمين الشريك ان احنا مع بعض وان مشاكل الحياه اضعف بكتير من الحبل عقده الحبل اللي بتمثل الحب اللي ما بينا الفرحه اللي فيها امتنان من القلب لله من اتقل الاعمال الصالحه اللي هتشوفها في ميزانك يوم القيامه سيدنا النبي بيقول عليه الصلاه والسلام الحمد لله تملا الميزان وبالمناسبه سيدنا ادم لما ربنا نفخ فيه الروح عطش فالملاك قالت له احمد ربك انك انت جيت للدنيا استفاق وعطس فقال الحمد لله فهي اول كلمه قالها انسان وهي اول كلمه افتتح بيها القران الحمد لله رب العالمين طبعا بعد بسم الله الرحمن الرحيم وهي اخر كلمه هتتقال في الكون كله بعد ما يتحاسب الناس واهل الجنه يخشوا الجنه والعياذ بالله اهل النار بعيد عنا كلنا يخشوا النار ربنا بيقول وترى الملائكه حافين من حول العرش يسبحون بحمد ربهم وقضي بينهم بالحق وقيل الحمد لله رب العالمين فالفرح اللي فيها حمد من اجل النعم اللي وانت بتتدبح باداب النبي وماشي على سنه النبي في الفرحه لا انت بتقرب لربنا جدا لان ربنا يحب يشوفك فرحان فعندنا خمس اداب لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وسنن منسيه شويه بننساها لما بنفرح اول سنه سجده الشكر وسجده الشكر قال عليها سيدنا ابو بكر كان النبي صلى الله عليه وسلم اذا اتاه ما يسره سجد لله سبحانه وتعالى والسجده دي الفقهاء قالوا لا يشترط فيها لا وضوء ولا ستر عوره لو واحد مثلا لابس شورت زي ما بنشوف مثلا لعيبه الكوره ولا استقبال قبله اسجد مطرح ما تروح مطرح ما دماغك تجيب اسجد لربنا كانك بتدين على قلبك كده كان ذلك من فضل ال تقم سج لربنا سبحانه وتعالى ثاني حاجه من سنن النبي عليه الصلاه والسلام ذكر كده مش بيتسمع كتير كان النبي صلى الله عليه وسلم اذا جاءه ما يسره قال الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات شايف الكلمه دي اعمل كده لما الشغلانه تتم وتشتغل لما تنجح الحمد لله في دراستك لما تقبض اول الشهر الحمد لله اشتغلنا وكافو وقبضنا لما تعمل اي حاجه يا اخي لما تخلص رياضتك اللي بتلعبها وبصحتك الحمد لله لما اليوم يخلص من غير اي مشاكل وتحس انك انت الحمد لله مستور كده ومبسوط ودخل سريرك في امان الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات اقول لك على ادب نبوي كمان وسنه من سنن الفرحه ان الفرحه تظهر على وشك مش بس الخشوع بعض اصحابنا لما بيجي له خبر حلو بيخش على كده شكرا لله حلو قوي ده حال شريف حط كمان جنبها الحال النبوي ان سيدنا النبي السيده عائشه بتقول لما نزلت براءتي رايت السرور في وجه رسول الله وسيدنا كعب بن مالك لما نزلت براءته بعد 50 يوم من حكم ربنا ان ماحدش يكلمه في وقت غزوه تبوك بيقول فتلقاني النبي صلى الله عليه وسلم يبرق وجهه من السرور وكان اذا ابتسم استنار وجهه كانه قطعه قمر فمادام مش بتعصي ربنا يبان الفرحه على وشك انبسط ما تخافش ساعات الشيطان بيجي لك كده مع الخبر المفرح يقول لك النعمه دي ممكن تضيع منك كانه يفسد عليك حلاوه الخبر الحلو اسجد لله قول الحمد لله ويبان عليك الفرحه انبسط ربنا يحب يشوفك مبسوط ده رقم لاثه رقم اربعه من السنن المنسيه لما تفرح يبقى فرح الناس حواليك من شكر الله ان فرحك انك انت تفيض بالفرحه على اللي حواليك ودوهم من نعمه ربنا سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام لما حج حجه الوداع الحجه الوحيده اللي راح فيها صلى الله عليه وسلم في حياته الحجه دي دبح فيها 63 جمل بايديه عشان ياكل اهل مكه كلهم احنا بنروح الحج بب خروف الهدي واللي بيغلط غلطه بيد ب حاجه اسمها الفدو لما بتعمل حاجه في الاحرام بتاعك غلط النبي راح معاه 63 جمل بايديه عشان الكل في يوم الفرحه الاكبر يوم الحج الاكبر يوم 10 ياكل من ايد النبي عليه الصلا والسلام والنبي سن سنه انك لما يجيل لك مولود تذبح العقيقه انت عارفها وتاك الناس وتبسطها كانك بتقول انا فرحان بالمولود الجديد نفرح مع بعض وطلع منها بين العلماء ما يسمى بالوكير الوكيره جايه من الوكر عش الطائر لما تسكن في بيت جديد وتخلص بناه ولا تشطيبه تبقى تعمل عزومه وتاكد الناس علشان زي ما ربنا فرحك تفرح اللي حواليك اما الادب الخامس من اداب النبي عليه الصلاه والسلام واللي وصى بيه اللي وصى بيها القران الا تفرح بمعصيه الله لما البني ادم بيفرح ساعات ساعات دينه بيخف تمسكه بيدي نفسه حته استحقاق كده النهارده يوم فرحه معلش يا رب بقى سيبني شويه كاني وانا مع ربنا ممسوك فلو سمحت سيبني شويه انبسط بقى كاني مش مبسوط معاه والبركه والتيسير والستر والعافيه يجوا بطاعه ربنا مش بالمعصيه عشان كده سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام علم السيده عائشه تقول لنا لم يشكر الله من عصاه بنعمته فلما ربنا يكرمك ويوسع عليك بنعمه خليك عايش يوم كده متهني ما تعصيه وش كانك بتشكر لا اتحبب اليهم بنعمتي وانا الغني عنهم وهم يبارزني بالمعاصي وهم افقر ما يكونون اليه بالعكس انسان لما ربنا يكرمه بنعمه ينفقها في سبيل الله ويفرح اللي حواليه يسجد لربنا زي ما قلت لك في خمس اداب نبويه وسنن منسيه في الفرحه اللهم صل افضل صلاه على اسعد مخلوقاتك سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم عدد معلوماتك ومداد كلماتك كلما ذكرك الذاكرون وغفل عن ذكرك الغافلون اللهم ان ضعفت قلوبنا في السير اليك فاحملنا اليك حمل الكرام عليك اللهم خذ بايدينا الى طريق السنه ووصلنا مع تمام العافيه الى ابواب الجنه نحن وكل من نحب من احبابنا واهلنا يا واسع العطاء يا مولانا oh ا ا ا
51:41
الحلقة 39 وفاة النبي ﷺ نور مصطفى حسني EPS 39 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
63 مشاهدة · 1 jaar geleden
47:55
الحلقة 40 كنوز مصطفى حسني EPS 40 Konoz Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
59 مشاهدة · 6 jaar geleden
50:46
الحلقة 34 أحداث معركة تبوك وتوبة كعب بن مالك نور مصطفى حسني EPS 34 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
56 مشاهدة · 1 jaar geleden
53:15
الحلقة 37 آخر حياة النبي ﷺ وخرافات مسيلمة الكذاب نور مصطفى حسني EPS 37 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
58 مشاهدة · 1 jaar geleden
50:39
الحلقة 31 غدر قبيلة هوازن وأحداث معركة حنين نور مصطفى حسني EPS 31 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
63 مشاهدة · 1 jaar geleden
13:51:48
السيرة النبوية كاملة نور مصطفى حسني
Mustafa Hosny
3 مشاهدة · 1 jaar geleden
30:01
الحلقة 40 عبد الله بن عباس ج 2 أسوياء مصطفى حسني EPS 40 Asweyaa Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
22 مشاهدة · 8 maanden geleden
7:57
شفاعة رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني السيرة النبوية
Mustafa Hosny
6 مشاهدة · 1 jaar geleden
51:41
الحلقة 27 معركة ذات الرقاع وعمرة القضاء نور مصطفى حسني EPS 27 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
71 مشاهدة · 1 jaar geleden
53:29
الحلقة 35 أحداث هامة في آخر العهد النبوي نور مصطفى حسني EPS 35 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
60 مشاهدة · 1 jaar geleden
49:56
الحلقة 30 أحداث هامة في فتح مكة نور مصطفى حسني EPS 30 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
65 مشاهدة · 1 jaar geleden
54:30
الحلقة 14 فرض الصيام والزكاة وبداية الحرب مع مكة نور مصطفى حسني EPS 14 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
162 مشاهدة · 2 jaar geleden
49:15
الحلقة 32 أحداث صعبة في بيت رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 32 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
66 مشاهدة · 1 jaar geleden
49:05
الحلقة 36 حجة الوداع وخطبة عظيمة نور مصطفى حسني EPS 36 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
80 مشاهدة · 1 jaar geleden
48:08
الحلقة 13 تقبل النبي ﷺ للجميع وبداية ظهور المنافقين نور مصطفى حسني EPS 13 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
175 مشاهدة · 2 jaar geleden
48:20
الحلقة 38 علامات اقتراب وفاة النبي ﷺ وبداية مرضه نور مصطفى حسني EPS 38 Noor Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
53 مشاهدة · 1 jaar geleden
7:57
الدرس 40 سِن رسول الله ﷺ وأسمائه شرح كتاب الشمائل المحمدية مصطفى حسني
Mustafa Hosny
4 مشاهدة · 1 jaar geleden
52:27
الحلقة 25 إرسال الرسل للملوك وبداية معركة خيبر نور مصطفى حسني EPS 25 Noor Mustafa Hosny