الحلقة 11 السيدة فاطمة بنت رسول الله ﷺ أسوياء مصطفى حسني EPS 11 Asweyaa Mustafa Hosny

👁 1 مشاهدة

الحلقة 11 السيدة فاطمة بنت رسول الله ﷺ أسوياء مصطفى حسني EPS 11 Asweyaa Mustafa Hosny

النص الكامل للفيديو

الله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله والصلاه والسلام على سيدي رسول الله بسم الله مكملين رحلتنا في قصص الصحابه والصحابيات وامهات المؤمنين اسوياء هؤلاء الناس اللي ربنا سبحانه وتعالى اصطفاهم على العالمين واختارهم لصحبه سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام واختارهم رفقه لسيدنا رسول الله في حياته اشرف وانقى وارقى حياه في الدنيا وحمل امانه الدين والقيم والاخلاق ونشروها في العالمين واحنا دلوقتي بنتكلم اهو عنهم واحنا في موازين حسناتهم حلقه النهارده مش حلقه عاديه لان شخصيه النهارده حته من النبي عليه الصلاه والسلام وهو اللي قال كده فاطمه بضعه مني حته مني يؤذيني ما يؤذيها السيده فاطمه بنت سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام انت عارف ان السيده فاطمه لقبها ام ابيها ده لقب السيده فاطمه فاطمه الزهراء طبعا مشهور جدا انها الزهراء لكن كانوا يعرفوها بام ابيها لجمال العلاقه ما بين ستنا فاطمه وسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ابوها سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام امها اللي ربتها ستنا خديجه واحده من سيدات نساء اهل الجنه قال صلى الله عليه وسلم كمل من النساء اربعه فاطمه وخديجه ومريم ابنت عمران واسيه بنت مزاحم زوجه فرعون والاربعه دول هم سيدات نساء اهل الجنه اثنين منهم من بيت النبي الام خديجه والبنت فاطمه ستنا فاطمه اتولدت وسيدنا رسول الله عنده عليه الصلاه والسلام 35 سنه يعني قبل بعثه النبوه بخمس سنين اتولدت ستنا فاطمه وبعث النبي عليه الصلاه والسلام واتغيرت الحياه ويحكي لنا الامام البخاري القصه يوم ما كان سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام بيصلي عند الكعبه في بدايه الدعوه المكيه فواحد من المشركين بيقول لاصحابه بيهزروا كده من منا يقم لهذا المرائي الذي يصلي عند الكعبه فيذهب الى جزور ال فلان المرائي اللي بيعمل حاجه بس عشان الناس تشوف اللي هو انت اصلا بتفر من اللقب ده بيطلق على النبي عليه الصلاه والسلام صلى الله عليه وسلم حد يقوم لي هذا المرائي اللي يصلي يروح لجذور الجزور اللي هو الجمل الميت عايزين نفتح بطنه فياتي بالاحشاء وبالس السلا اللي هي اللي جوه البطن يعني والجمل ميت اصلا فيحط في جردل ولا طشط كده اناء ويدلها ثم يكبه على ظهره فقام واحد قايم وعمل الموقف ده فقعدوا يضحكوا مع بعض حتى ظلوا يتمايلون من الضحك ورسول الله صلى الله عليه وسلم وم ثابت لا يقوم من السجود حتى ذهب بعض الناس واخبر ستنا فاطمه فجاءت تجري وازاحت عن ظهر رسول الله صلى الله عليه واله وسلم سل الجزور وكانت تبكي لما تشوف المشركين بيحاولوا ذوا النبي عليه الصلاه والسلام سواء بالموقف بتاع سل الجزور ده امعاء الجمل او يبقى النبي ماشي في حد يدلق عليه او يرمي عليه بعض التراب تبكي ويقول لها صلى الله عليه وسلم يا بنيتي لا تبكين فان ان الله مانع اباك طمني ربنا هيكرمنا وهيمنع من الاذى ده هتفرج وكان في علاقه جميله جدا بين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وبين ستنا فاطمه في الاستقبال كانوا يقولوا كده كانت اذا دخلت عليه قام اليها فقبلها وفي روايه قبلها بين عينيها وقال مرحبا بابنتي واجلسها في مكانه تعالي يا حبيبتي اقعدي جنبي وكان اذا دخل عليها هو صلى الله عليه وسلم قامت فقالت مرحبا بابي وقبلته واجلست في مكانها حس كده ايه ان في علاقه مميزه جدا ما بين الاب صلى الله عليه وسلم وبنته ستنا فاطمه الزهراء هجر ستنا فاطمه مع النبي عليه الصلاه والسلام وسنه اثنين من بعد الهجره بعد غزوه بدر اتجوزت سيدنا علي بن ابي طالب وخلفت منه الحسن والحسين ومحسن وام كلثوم وزينب يمكن مش مشهور من ولاد ستنا فاطمه من سيدنا علي الا الحسن والحسين سيدنا الحسن سنه لاثه من بعد الهجره وسيدنا الحسين سنه اربعه من بعد الهجره وتبدا حياه جميله حياه ستنا فاطمه مع سيدنا علي بن ابي طالب اللي لما النبي جوزها له قال لها يا فاطمه لقد انكحت ك احب اهلي الي راح الاب البنت وقال لها يا بنتي خدي بالك من جوزك لان ده حب اهلي الي وعايز افكرك ان ستنا فاطمه وسيدنا علي اتربوا مع بعض في بيت واحد اللي ربيتهم ستنا خديجه فبينهم رابطه وصله قويه جدا من الطفوله وهم دلوقتي لما كبروا اتجوزوا تحت سقف بيت واحد ساعات المواقف الصعبه جدا جدا بتقربنا من بعض ستنا فاطمه رضي الله عنها وهي شابه صغيره تشوف الاكبر الاعظم صلى الله عليه وسلم ابوها وايه بقى الفخامه والجلال والجمال يعني الكلام مايوصفش النبي عليه الصلاه والسلام ساجد ومرمي على بطنه على ظهره عليه الصلاه والسلام سل الجزور اللي هو امعاء الجمل للميت شيء شيء وحش يعني وتبص كده وهو ساجد عليه الصلاه والسلام وتجري علشان تشيل من على والدها صلى الله عليه وسلم الاشياء دي وتقبل على قريش وتقول لهم كلام شديد جدا اه هي ايام صعبه بس اعطت ستنا فاطمه لقب ام ابيها وساعات كتير الذكريات الحلوه بتقربنا من بعض وبتخلينا نفتكر يوم ما كنا بنضحك ونقعد نبص في الصور كده واحنا ايه فرحانين ومش عارف اللي في المصيف ولا كنا مسافرين ولا قاعدين بنشرب كوبايه شاي في العصر كده وصوروه واحنا في البلكونه وفي العزومات العائليه يوم الجمعه اه حلو حلو بس ساعات المواقف الصعبه والعواصف اللي بتعصر ببيوتنا لو احنا ناس طيبين بتقربنا من بعض اكترر ليه لان البني ادم السهل ان هو يبقى ناصر ومعين في الضحك لان بنضحك مع بعض ايه انت بتقول ايه وانا بقول اف ايه بس استحملك وتستحمل ني في وقت الغضب والحزن والمشاكل لا ده موضوع ثاني ده بيحط العلاقه في عمق وغلاوه بينا ماتديهاش الايام علشان كده دايما يقول لك الكلمه اللي انت برض انت عارف هي كلام عميق قوي بس عارف زي ما يكون استعملناه كده فرخص شويه يقول لك الصديق وقت الضيق ليه لان اي حد في الديون الدنيا يحب يشاركك الاوقات اللطيفه بس الاوقات اللي انت بتبقى شخصيتك فيها مضغوطه مش مطلع احسن نسخه من شخصيتك بعدين حد يبقى جنبك يشيل عنك لا ده غالي قوي فستنا فاطمه عاشت مع سيدنا رسول الله اصعب ايام حياته هو ابوها واصعب ايام الايذاء واصعب ايام الاضطهاد وكان بتشيل عنه وخد بالك ستنا فاطمه عاشت مع سيدنا رسول الله فات امها ستنا خديجه وكانها خدت مكان امها كده في احتواء النبي عليه الصلاه والسلام والوقفه كده جنب النبي ومع النبي فلقب ام ابيها ده اولا لقب يعني تحس انه مميز كده وجواه سنين من السند من البنوته يعني سيده من سيدات نساء العالمين يعني في الدنيا وفي الجنه من البنوته الصغيره لابوها الفخم سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام ودي حاجه كمان اقول لك عليها مهمه الاب لو في بنات بتسمعني كل حاجه في الدنيا عند الاب موضوع وعياله حاجه ثانيه واقول لك بقى حاجه سند الابن للاب ليه طعم ما يستغنا عنه الاب وسند البنت للاب ليه طعم ما يستغنا عنه ابدا الاب احساس الاب السوي السوي ان بنته مرضيه وبتحبه وعارف ا سرها معاه وبتحب تقرب منه وتطبطب عليه وتقول له كلام حلو وتقدره ده مستوى معين من الاكتفاء والاحساس بالغنى الاب ماستغناش عنده ده هتشوفه في حياه ستنا فاطمه وعايز احكي لك كده جانب من حياه ستنا فاطمه يمكن مش معروف لبعض الناس ستنا فاطمه كانت رمز لست البيت الشقيانه جدا جدا جدا وانا بحكي القصه دي وبهديها لبنات كتيره وستات كتيره ممكن ما يبقاش عندهم القدره ان يبقى عندهم حد يساعدهم ويخدمهم زي ستنا فاطمه فشقي انين في الحياه سواء بيشتغلوا او مش بيشتغلوا اصلا البيت مسؤوليه كبيره جدا وتنضيف البيت والطبيخ في البيت ورعايه الولاد في البيت كمان لو الست تشتغل بيبقى المجهود مضاعف عليها جدا سيدنا علي هو اللي يحكي لك الموضوع ده بيقول على بيحكي لهم بعد سنين بقى كانه بيستعر بيقول الا اخبركم عن فاطمه لقد كانت ابنه رسول الله صلى الله عليه وسلم واكرم اهله عليه وكانت زوجتي فجرت بالرحا حتى اثرت الرحه في يديها الرحه دي عباره عن صخره ضخمه ثقيله وتحتها صخره بتطحن بيها انت الحبوب عشان تطحن الحبوب لازم الصخره تبقى تثقيله عشان لما تتحط على الحبوب تدك كده وتطحنها فلما تتمسك بالعصايه بتاعتها انت عارف اللي بيروح الجيم وبيمسك البار ايديه بتنشف من هنا وبتخش جدا ف من كتر ما بتطحن بالراحه ما حدش بيساعدها اثرت في يديها قال واستقت بالقربه حتى اثرت القربه في نحرها كانت بتروح تجيب لنا الميه سيدنا في شغله ومع سيدنا الرسول عليه الصلاه والسلام وهي اللي بتجيب الميه للبيت فقربه دي احنا مش بنجيب الميه من حنفيه ولا بندوس على جهاز كده اسمه الديسبنسر ينزل ميه ساقعه ومايه سخنه ده احنا بنروح للبير انا معرفش البير كان فين من بيت السيده فاطمه نشيل في الجرادل ف الحبل متعلق كده حتى اثر الحبل ومتعلق فيه الجرادل اللي هي القربه يعني حتى اثر في نحرها قال وقمت البيت قعدت تكنس في البيت وقمت البيت حتى اغبرت ثيابها واوقد تحت القدر حتى دنست ثيابها واصابها من ذلك تعب شديد ايوه قعدت سنين من عمرها هي اللي شايله البيت وسيدنا علي في شغله وبيقول سيدنا علي بن ابي طالب لقد سنوته حتى تاثر صدري سنوت يعني كنت بروح برض انا كمان اجيب الميه واشيل الميه لغايه ما صدري وجعني من كتر الحبال اللي مربوطه في الرقبه وعلى الدر من ثقل المياه دي سيدنا عليه كان قوي جدا يعني لغايه ما حبه وان هم في يوم من الايام يطلبوا من سيدنا رسول الله خادم فستنا فاطمه سيدنا علي قال لها ايه رايك تروحي لوالدك تطلبي منه خادم يساعدنا في البيت فراحت ستنا فاطمه كما يروي لنا الامام احمد في المسند فلما رات رسول الله سلمت عليه قال مرحبا بابنتي قالت جئت لاسلم عليك وانصرفت اتكسفت تقول لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وبعدين سيدنا علي قال لها عملت ايه قالت والله ما قضيت شيئا استحييت منه فسل ت عليه ثم انصرفت فقال طب تعالي نروح مع بعض وراحوا مع بعض وقعد يحكي له عن تعب ستنا فاطمه وقعد يحكي له ان هو ازاي بيشيل الميه وصدره تعب من كتر الشيل فاعتذر ليهم النبي صلى الله عليه وسلم انه ما عندوش قدره يجيب لهم خادم دلوقتي وبين سابهم شويه كده وفي اخر اليوم رجع لهم فدخل عليهم فكانوا متغطيين في برده يعني زي الحاف كده اذا غطوا راسهم ظهرت ارجلهم واذا غطوا ارجلهم ظهرت رؤوسهم يعني اللي الحف مش زي اللحاف مثلا بتاعك ولا البطانيه ممكن تغطي جسمك كله ب دوبك على قد يعني ايه لاث ارباع الجسم كده وقال لهم الا ادلكم على ما هو خير من خادم احفظ الحديث ده انا بقوللك انت واحنا بنحكي اسوياء اهو علشان نقتدي بيهم سيدنا النبي قال لهم معجزه سر الهي زي ما انت بتاخد دوا بيبقى في حاجه وجعاك تاخد حبه زي كده تخش باذن الله تشفي الوجع ده النبي قال لهم ذكر لو قالوه يديهم قوه في الجسد اشهد انه الصادق الامين صلى الله عليه وسلم قال لهم اذا اويتمونا العلماء من الحديث ده انك انت لو عندك وقت قليل مضطر انك انت نام فيه عشان عندك شغل رجعت متاخر وعندك الصبح يا بدري معاد مرهق جدا عايز تاخد الناب دي اللي هي بتبقى نص ساعه ولا ساعه ايا كان قول الذكر ده لما تخش السرير سبحان الله 33 الحمد لله 33 الله اكبر 34 ربنا هيصحي بعدها وانت فيك قوه في بدنك وذلك خير لكما من خادم زي ما سيدنا رسول الله قال لبنته ستنا فاطمه لو بتصدق سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام وبتتعامل مع كلامه بيقين ما تفوتش الذكر ده وانت داخل تنام سبحان الله 33 الحمد لله 33 الله اكبر 34 ذلك خير لكم من خادم يعني الانسان اللي عنده حد بيساعده في البيت بيريح جسمه لان في حد شايل عنده عنه الحاجات اللي اللي فيها مجهود فبي خش ينام وهو مش مرهق الارهاق اللي لو كان هو اللي شغال هو اللي بيشيل ويحط ويروق ويعمل ولما طلبت ستنا فاطمه وسيدنا علي من سيدنا محمد الخادم وماكانش قادر يعمل كده قال لهم انا هقول لكم على حاجه تريح جسمكم كان في حد شايل عنكم شغل البيت طول اليوم قولوا الذكر ده سبحان الله 33 الحمد لله 33 الله اكبر 34 النوم زي ما ليه تاثير على البدن ودكاترة تسجد فانا عايزك بس تتخيل كده ان واحد دخل السرير متوضي صعدت روحه سجدت عند العرش نزلت حال السكينه عامل ازاي والاشراق يعني منور فيصح تاني يوم الصبح بدل ما يبقى مقريف ومتضايق وقلقان وخايف يصحى وهو ساكن ومطمئن ومستبد مش انت فاكر حديث النبي عليه الصلاه والسلام اللي بيكلمك عن علاقه النوم بالصلاه والذكر يوم ما قال يعقد الشيطان على قافيه احدكم اذا هو نام ثلاث عقد يقول نم عليك ليل طويل فاذا استيقظ العبد احنا مصدقين النبي ها عليه الصلاه والسلام اذا استيقظ العبد فذكر الله انحلت عقده فاذا توضا انحلت عقده فاذا صلى انحلت عقده فاستيقظ نشيطا طيب النفس والا لو ما صحي وهو متعمد انه ما يصحا على الفجر استي قذ خبيث النفس كسلان خد بالك من المساله دي حديث ده في البخاري تعلم اذكار النوم باسمك ربي وضعت جنبي وبك ارفعه فان امسكت نفسي فارحمها وان ارسلتها فاحفظها بما تحفظ به عبادك الصالحين بسمك اللهم اموت واحيا ده قصير الذكر ده دور على الاذكار تعرف توصل لها وحاول تحفظها احفظ ان شاء الله اقصر ذكر وفي ناس بتقول اذكار النوم كلها ونام هتجرب مستوى في حياتك من سكينه الروح في الست سبع ثمان ساعات اللي بتنام دول اللي بيساوي للث عمرك ل بتعيش 60 سنه منهم 20 سنه نايم تعيش 70 80 سنه منهم 20 سنه نايم تقريبا خد بالك من الموضوع ده وخليك على سنه النبي عليه الصلاه والسلام وجرب تدوق طعم روحك وانت نايم على الذكر في يوم من الايام سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام ينده ستنا فاطمه ويقول لها اتيني بزوجك وبنيك فيجي هما الاثنين والحسن والحسين فسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام يطرح عليهم برد ده كانه كده ايه يدخلهم كلهم كده في حضنه في العبايه ثم يقول اللهم هؤلاء ال محمد فاللهم اجعل صلواتك وبركاتك على محمد وعلى ال محمد انك حميد مجيد تاني يا فاطمه تعالي وانده علي واولادك يحطهم كلهم في البرده ويحضنهم كده كلهم برده زي عبايه كبيره ويحضنهم كده ويقول يا رب نزل صلاه تك يعني رحماتك وكرمك على دول على اهل دول ق محمد رحمه الله وبركاته وعلييكم اهل البيت انه حميد مجيد فقال كده صلى الله عليه وسلم يتاول القران يعني بيقول كلام زي ما تقرا القران تحس ان كلام سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام كانه بيفسر لك القران فاجعل صلواتك وبركاتك على محمد وعلى ال محمد انك حميد مجيد انا بقول لك الكلام ده ليه قبل ما اكمل القصه جزء من تربيه الانسان السوي بالذات بقى البنت السويه حنان الاب البنت لو ربنا اكرمك بها سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم كان بيقول للناس ان اللي عنده بنتين من كان له ابنتان او من عال جاريتان فاحسن اليهما حتى تبلغ كنت انا وهو كهاتين في الجنه بس ركز قوي في كلام سيدنا محمد لما يجيب سيره التربيه لان النبي جه عليه الصلاه سلام لقى قسوه في الموضوع ده فرجع كل حاجه للنصاب الرباني والمعيار الرباني لو انت اكرمت ببنت او بنتين دول غالبا هيبقوا سببك لدخول الجنه انت بتصلي وبتشتغل وبتعمل حاجات كتير ربنا يتقبل منك بس خلفه البنات حاجه تانيه خالص لدرجه ان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام لما ربنا اختار له اختار له انه يخلف البنات زينب رقيه ام كلثوم فاطمه عنده عبد الله قاسم وابراهيم كلهم انتقلوا الولاد وهم صغيرين وعاشت البنات مه شويه وكل واحد كل شويه واحده تموت لغايه ما ماتوا كلهم في حياته وبقت السيده فاطمه طول عمر النبي فعاشت مع طول عمر النبي تاخد الحنان ده من سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام وبالتالي لو سمحت ما تسرش في الحته دي ليه بقول لك ما تسرش في الحته دي لان في حاجات ما بتتعوض طبعا ربنا هو اللي بيعوض سبحانه وتعالى ولو في اب مثر في حياه بناته بعدم التواجد لهم الله عز وجل اللي يكرمهم ويجبر هذا النقص او هذا الخلل على كل شيء قدير انا بكلم الاب دلوقتي عشان النهارده دي قصه ما بين ستنا فاطمه اللي بينده تعالي عارف لما تقول بنتك تعالي هاتي حضن تعالي وتقول لها كلام حلو كده يرد لها الروح اعمل ده على طول زي النبي ما هو النبي كل ما يشوفها يقوم يبوسها ما بين عينيها وقعدها جنبه كل مره فهي اتعدت من سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام هذه العدوه السنيه بقت كل ما تشوفه تقوم تقبله بين عينيه وتقعدوا مرحبا بابي علشان تملى هذا الفراغ المطلوب جوه قلب بنتك لو عايز تسميه باللغه الحديثه الطاقه الذكوريه الميل انرجي اللي بتحتاجه البنت عشان تطلع في الدنيا عزيزه مليانه بهذه الطاقه فلما تيجي تختار زوج تتجوزه تختار زوج وهي ممتلئه ما عندهاش جوع وعطش للطاقه الذكوريه ده اللي سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام من الموقف ده عايز اقول لك عليه تعالي يا بنتي يا رب دول اهل بيتي نزل بركاتك عليهم انك حميد مجيد سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام كل مره السيده فاطمه تخش يقوم يقبلها بين عينيها يقول لها مرحبا بابنتي ويقعدها جنبه قعدها مكانه كده جنبه عليه الصلاه والسلام كل مره المره الوحيده اللي ماقدرش يعمل كده يوم وفاته دخلت اخذ ينظر للسماء وينظر لها ينظر للسماء كانوا بيدعي لها وكانوا بيقول لها انا مش قادر اقوم يا بنتي بس انت دخلتك عليا مش اي دخله فكانه عليه الصلاه والسلام بيشبع بالعطاء والمشاعر عشان يعلم امته يعلم الاب ستنا فاطمه وانت بتشوف علاقتها بسيدنا محمد بتعلم الاباء اشباع بناتهم بالعاطفه جماعه الاجانب يعلمونا ما يسمى بالميل انرجي الطاقه الذكوريه اللي بتحتاجها البنت الطاقه الذكوريه دي البنت ما تستغناي عنها لا شك ان لو في بنت ولدها توفي ربنا هيعوضها فان الله هو اللي بيخلق كل شيء لكن لو الاب موجود والبنت شايفاه قدام عينيها بتحتاج منه مستوى معين من الاحتواء والحب الاب اللي بيعمل كده انت على السنه ده مش درس تنميه بشريه والتنميه البشريه دي حاجه جميله ان احنا ننمي اخلاقنا ونمي قدراتنا ده درس في سنه النبي عليه الصلاه والسلام اللي هي بيسموها التزكيه اللي هي اعلى درجات التنميه وتطهير القلب من عيوبه وتطوير نفسيه البني ادم كما ارسلنا فيكم رسولا منكم يتلو عليكم اياتنا ويزكيكم من ضمن تزكيه النبي لنا عليه الصلاه والسلام ان علم الاب كده فانا هقول لك على ثلاث اربع حاجات يتعملوا مع البنت رقم واحد خلي فيه فيزيكال كونتكت كتير في تلامس بينك وبين بنتك حضنها بوسها زي ما النبي كان بيعمل واستشعر كده السنه دي لان البنات بيحتاجوا هذا القبول الجسدي وهذا الاقبال من الاب واتمرن على كده لو انت ايه عارف مش متعود انا بتحس في حاجه غريبه كده وانت تقرب من بنتك احنا احنا مش اصحاب فانت اللي عودها على كده عودها ان في طبطبه من الاب وفي ايد على شعرها وفي بوسه على جبنها البنات بتحتاج ده وتتربى وتنشا على ده رقم اثين لما تيجي توجه بنتك وجهها برحمه البنات محتاجين مع التوجيه احساس الامان مش احساس الرفض والقسوه ليه عشان توجيهك يمر ينفع لو التوجيه جه بقسوه وبشده غصب عن البنت لازم تحمي نفسها لانها حاست بعدم الامان من مصدر الامان اللي هو الاب ما هو الاب ده مصدر الامان فبيحصل خلل في الفهم كده وتركز في القسوه وتضايق منها ويحصل استياء ومراره والنصيحه راحت بسبب الاستياء والمراره ده فخد بالك وجه اه وجه طبعا لازم تربي طبيعي ده دورك بس برحمه رقم لاثه اياك ثم اياك ثم ما اياك تضرب بنتك ما تضربش بنتك ما يبقاش الحامي هو المعتدي ما تضربش بنتك ما ضرب النبي صلى الله عليه وسلم قط شيئا بيده صلى الله عليه وسلم لا امراه ولا خادمه حرام تضرب بنتك رقم اربعه والاخيره ا غازل بنتك قل لها كلام حلو على شخصيتها وعلى رايها وعلى ذوقها وعلى افكارها وعلى درج في دراستها وعلى نجاحها في شغلها بابا الكبير لما ابقى انا تصرفاتي وافكاري عجباه ده بيعمل فيري هاي سلف ايج صوره ذاتيه لنفسها انا كبيره في عين الكبير اللي ربانا وصرف علينا وفتح لنا البيت انت حاجه كبيره فكلمت مهمه قوي خليك ورا النبي عليه الصلاه والسلام وتعدي الايام ستنا فاطمه مع سيدنا علي بن ابي طالب جوزها وعايشين كلهم في كنف النبي عليه الصلاه والسلام وفي حمايه النبي وفي بركه النبي وفي عنايه النبي لغايه ما يجي اليوم اللي قبله حاجه وبعده حاجه في حياه ستنا فاطمه يوم ما انتقل النبي للرفيق الاعلى قبل انتقال النبي للرفيق الاعلى ببضعه ايام يندح على ست نا فاطمه وهو على فراش الموت وهي قلقانه جدا عليه فيند عليها والمره دي تجي لله مش قادر يقوم كل مره كان بيقوم يقبلها بين عينيها ويقعدها اول ما دخلت عليه نظر ليها كده ونظر للسما نظر ليها ونظر للسماء نفس الكلام بيدعي بس مش قادر يقوم فبيد علي لها وبينظف للسماء ويبص لستنا فاطمه وقال لها تقرب فلما قربت سارها كلمه في اذنها قال لها كلمه كده سر فبكت بكاء شديد جدا ثم لما شافها بتبكي قال لها طب تعالي كانه اقول لك طب اكمل معاك يعني فثم قال لها كلمه ايضا سارها في اذنها فضحكت واستبشرت وتهلل وجهها فستنا عائشه بتقول لها وكان بيقول لك ايه قالت لها ده سر وما كنت يفشي سر رسول الله عليه الصلاه والسلام وعدت الايام وتوفي النبي وانتقل للرفيق الاعلى فستنا عائشه بتقول لها هو قال لك ايه طيب خلاص النبي انتقل قولي لي بقى فقالت لها انه هو قال لي ان انا هقابل ربنا عما قريب ان انا في هذه الليالي سالقى ربي و فبكيت بكاء شديد ثم بعد ذلك سارني يعني قال لي سر انك اما ترضين قال لها حاجتين ان تكوني سيده نساء اهل الجنه واما ترضين ان تكوني اول اهلي لحاقا بيه فاستبشرت وابتسمت ان انا هقابل النبي عليه الصلاه والسلام في اول من يقابل لنا النبي عليه الصلاه والسلام على فكره ده بياكد لك ان احنا لما نموت هنقابل بعض مش بس جثث هامده كده الارض هتاكلها في ارواح هتعيش مع بعض غدا نلقى الاحبه محمدا وصاحبه فانت اول اهل لحاقا ب فابتسمت السيده فاطمه وتعدي الايام وينتقل النبي صلى الله عليه وسلم للرفيق الاعلى وتقول كلمتها الشهيره ستنا فاطمه وهي شايفه النبي كده مسجا في برده يعني نايم ومتغطي كده وقد انتقل خلا خص وهي بتقول يا ابتاه اجاب ربا دعاه يا ابتاه من جنه الفردوس ماواه يا ابتاه الى جبريل ننعاه احنا بنعزك يا جبريل الى جبريل ننعاه وبعدين بعد ما سيدنا انس والصحابه دفنوا النبي قالت له يا انس اطابت نفوسكم ان تحثوا التراب على رسول الله قدرتم قتم تعملوا حاجه زي كده فيرد انس يقول فبعد ان دفنا النبي عليه الصلاه والسلام انكرنا ق بنا خد قلوبنا معاه صلى الله عليه وسلم حسين ان احنا مش لاقيين قلوبنا بعد النبي عليه الصلاه والسلام ويقول الامام الذهبي في سير اعلام النبلاء ان السيده فاطمه عاشت ست شهور بعد سيدنا محمد تذوب عماله بتدوب من الحزن على ابيها ورسولها ودنيتها واخرتها النبي عليه الصلاه والسلام ثم بعد ذلك كانت مشغوله كده وهي في اخر حياتها بحاجه ان هي كانت مشغوله بالكفن بتاعها هي كانت مش عاجبها اللي بيحصل ان الستات لما بتموت بتتشال على نعش مش صندوق زي دلوقتي كان بيبقى نعش مستوي كده والست عليه فالكفن ممكن يرسم الجسم شويه فجت ستنا اسماء بنت عميس تزورها مره فقالت لها ان انا مش بيعجبني هذه القماشه التي توضع على الميت فقد تصف الجسد فقالت لها ستنا اسماء بنت عميس وكانت عايشه في الحبشه فتره انها شافت حاجه في الحبشه كده للاموات جابتها قالت لها ايه فجابت شويه خوص كده يعني زي جريد كده ناشف وعملت منه قبه صغيره ووريتها للسيده عائشه فاعجبته فكانت السيده اسماء بنت عميس مقترحه على السيده فاطمه انها لما تنتقل للرفيق الاعلى لان هي يتحط كده فوق الميت انت ممكن تشوفها دي في الكعبه شوف الستات كده لما يجوا يصلوا عليهم الصلاه على الاموات يرحمكم الله بصوا على النعش كده هتلاقي زي قبه صغيره كده على الستات والرجاله بيبقوا محطوطين على النعش اللي هو يبقى عباره عن خشبه بس كده مش صندوق فجسم باين الكفن كده الابيض الشريف وستنا فاطمه رضي الله عنها فاضت روحها الى باريها سبحان الله شوف الحوار اللي دار ده وهي بتقول لها طب بس انا بعد ما انتقل ممكن يبقى الكفن بيرسم الجسم شويه تلاقي طب ما نعمل قبه كده عشان تداري انت بتتكلم عن تربيه النبي عليه الصلاه والسلام برض يمكن تكون رساله لبنات كتيره في مساله عفه اللبس والحياء والستر ستنا فاطمه الزهراء سيده من سيدات وسادات الاسوياء عندها حياه بعد ما تموت في شكل الكفن كان سبحان الله يعني شيء كده فطره ربنا حطها في قلوب الاسوياء وبعدين انتقلت ستنا فاطمه وغسلتها ستنا اسماء بنت عميس على اقوى الروايات ودفنت في البقيع وصلى عليها سيدنا العباس بن عبد المطلب وكان معاه طبعا سيدنا علي جوزها لكن خلى عم النبي هو اللي يصلي عليها وانتقلت ستنا فاطمه يوم 3 رمضان سنه 11 هجريا وهي عندها 29 سنه 3ه رمضان بعد النبي بست شهور 11 هجريا عندها 29 سنه ربنا سبحانه وتعالى يحشرنا يوم القيامه مع ستنا فاطمه الزهراء بنت رسول الله ام ابيها دايما فعل النبي عليه الصلاه والسلام هو المعيار ولو انت استغربت فعل من افعال النبي بيبقى بسبب ان احنا اللي اتغيرنا مش الفعل اللي غريب لان رسول الله عليه الصلاه والسلام ادبه ربه فاحسن تاديبه كما في الحديث وكلامه وافعاله وحي من ربنا سبحانه وتعالى فهو معيار البشريه عليه الصلاه والسلام فلما يوطي على بنته كده ويقول لها انا هنتقل انا هم مت بعد شويه فتبكي وبعدين يوطي عليها بعد شويه ويقول لها انت اول اهلي لحاقا بي اطمئني او يوطي عليها ويقول لها انت سيده نساء الجنه فت تستبشر جدا جدا هم زمان ما كانوش بيتكلموا في الموت عمال على بطال فتحس كده انه ممكن حد يجيب سيره الموت في وقت يك ابنا بس كان سيره الموت عندهم طبيعيه وكان ليها وقت بنتكلم فيه وكان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيعلمهم كده ان الانسان لما بيموت بيمشي من هنا لهنا يعني هو كان في الاوضه دي اللي اسمها الدنيا اتنقل للقصر ده اللي اسمه الاخره كان في الاوضه دي اللي اسمها الدنيا اللي مطلوب منه بعض الحاجات وفي وقت معين هيسيب الحاجات دي لما ربنا نزل سيدنا ادم هبطوا منها جميعا بعضكم لبعض عدو ولكم في الارض مستقر ومتاع الى حين في وقت معين الكل هيسيب الدنيا فكل واحد ليه الحين التوقيت يعني بتاعه اذا جاء اجلهم فلا يستاخرون ساعه ولا يستقدمون ا اه هو الموت ممكن يكون شيء مزعج بالنسبه للاحياء عشان هو مرتبط بالفقد ان انا كان في حد عامل معنى في حياتي ما بقاش موجود طبعا طبعا وربنا سماه مصيبه الموت في القران بس الكلام عنه مش كلام منفر لو جه في وقته والكلام عنه مش كلام يكره يبقى موضوع كريه لو جه في وقته فهو بينتقل دلوقتي فبيقول لها يا بنتي انا هروح وانت انا عارف ان انت هتبقي زعلانه بس كمم فتره وانت هتحصلني لان هم عارفين ان الله خلق الرحمه 100 جزء فانزل منها الى الارض جزءا يتراحم به الخلائق حتى ان الدابه لاترفع حافرها عن ولدها خشيه ان تصيبه يبقى ب يعني ايه بيحط قدامه كده مشهد ال 8 مليار مش بتوع الزمن ده بتوع كل زمن شوف بقى كام مليار جم وال 900000 مليار حيوان اللي موجودين في الدنيا بنقسم رحمه من رحمات ربنا حتى ان يجي الدابه ترضع كده فالام توسع رجليه كده عشان يعرف يرضع ما تخبطش ولما نروح عند ربنا ربنا هياخد الرحمه دي ويضمها لل 99 ثم ينشرها على الخلق فاحنا رايحين في الواسع قوي احنا في الواسع قوي في الدنيا ما بالك عند ربنا في الاخره خير وابقى فانا ماشي يا بنتي دلوقتي وانت ان شاء الله باذن الله تكوني اول اهلي لحاقا بي فابتسمت انها تروح للوالد سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ده ما بيخليش المفروض نتمنى الموت لما حبيبي يموت اتمنى الموت لا ما نتمنا النبي قال ما تتمنا الموت لا يتمنين احدكم الموتى لضر نزل به سواء ضر في الجسد او ضر في النفسيه ان كان سيدعو اللهم احيني ما علمت الحياه خيرا لي وتوفني ما علمت الوفاه خيرا لي اختار لي يا رب انت اعلم لو مناسب ان انا اعيش هتخليني عايش لو مناسب اني امشي هتخليني امشي وتكرم اهلي اللي عايشين وتعوضه ان شاء الله هذا الحال الساكن في الكلام عن الموت بيخلي الانسان عنده رضا وعنده شيء كده من استعداد بهدوء ويضبط مساله الخوف والخشيه ويخليها يعني محاطه بشيء من السكينه واحنا محتاجين ده ينقل لنا الامام ابن ابي شيبه في مصنفه حديث روته لنا ستنا فاطمه بنت النبي عليه الصلاه والسلام كانت بتشوف النبي وهو داخل المسجد وهو خارج من المسجد فتسمع هو بيحط رجله اليمين كده بيخش في المسجد بيقول ايه وهو بيطلع رجله الشمال من المسجد بيقول ايه هتقول لنا ستنا فاطمه كان رسول الله صلى الله عيه عليه وسلم اذا دخل المسجد يقول بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب رحمتك واذا خرج قال بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب فضلك واحده واحده انت عارف ان سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام كان عنده ما يسمى باذكار الحال اذكروا الله كثيرا لعلك تفلحون فكان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام يصحى من النوم عنده ذكر وبعدين قبل ما يتوضى عنده ذكر يلبس هدومه عنده ذكر يقلع هدومه عنده ذكر يبص في المرايه عنده ذكر يطلع من البيت عنده ذكر يخش البيت عنده ذكر يدخل الخلاء روح الحمام يعني عنده ذكر كل حال له ذكر كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يذكر الله على كل حال تقول لي ليه اقول لك لان ما فيش حال الله بيحبه او الله طلبه منك الا وهو حال شريف مادام ربنا طلبه واتكلم فيه يبقى حال شريف وده يخليك ما تستغربش ان العلاقه الخاصه الحميميه بين الرجل والمراه الزوج والزوجه ليها ذكر في هذا الوضع اللي فيه شهوه بني ادم ايوه يا فندم لان ربنا سبحانه وتعالى هو الذي شرع ده ورضي عن ده وبياجيه الشهوه من حلال فانت دائما في معيه الله ودائما في حضور مع الله سبحانه وتعالى وكل حاجه بتعملها بالله اياك نعبد واياك نستعين فكان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عنده ذكر عند دخوله لبيت ربنا بيت ربنا سبحانه وتعالى اه ده مكان استقطع للصلاه فهو مكان موقوف لنزول الرحمات وتجمع الملائكه وصعود القران والاذكار واجتماع المسلمين على عباده ربنا سبحانه وتعالى يا نهار ابيض ده المسجد ده حته منوره قوي فكان سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام يحط رجله اليمين كده ويقول بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله اللهم اغفرلي ذنوبي انا داخل بيتك يا رب طبعا احنا بقى مش النبي النبي معصوم من الذنوب اغفرلي ذنوبي انا داخل مهبط الرحمات ده وانا محمل بذنوب من بره كتير فانا داخل يا رب بسم الله قبل ما اصلي وقف بين ايديك سامحني سامحني واسمحلي اقف بين ايديك وانا طاهر كده طاهر الظاهر انا توضيت ظاهري وطاهر الباطن اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب رحمتك من ابواب رحمه ربنا انك تتعرف على ناس في المسجد يبقوا صحبتك الصالحه اللي دخلوك الجنه ويبقوا الناس اللي تلجا لهم وقت الشدائد ويبقوا الناس اللي يساعدوك على طاعه ربنا وربنا يفتح عليك من رحمته في المسجد بافكار تحل لك مشاكلك او اقول لك افكار تهون عليك مشاكلك اللي لسه ما اتحلت وافكار لرزقك واستجابه لدعواتك يا نهار ابيض ده بيت ربنا يا ده المكان اللي في بيت ربنا ده لما نموت هيعيط علينا لما فرعون مات في البحر ربنا قال فما بكت عليهم السماء والارض وما كانوا منظرين ف الصحابه تقريبا كان سيدنا علي يقول كده فكما ان السماء والارض لا تبكيان على الفاجر اذا مات فانهما يبكيان عن على المؤمن اذا مات حتى ان موضع سجوده يبكي عليه لانه سيفتقده فانت الحته اللي بتصلي فيها في الجامع دي رحمه ولما تغير الاماكن كده تشهد لك اماكن كتير اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب رحمتك وبعدين وهو طالع من الجامع يطلع برجله الشمال ويقول بسم الله والصلاه والسلام على سيدنا رسول الله اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب فضلك اه ما انا راجع للدنيا بقى اللي فيها المعامله مع خلق الله والسعي على الرزق فانا عايز يا رب الحياه تبقى بالفضل الفضل يعني زياده على ما استحق فضل من الله فضل يعني زياده ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء يعطي للعبد بلا استحقاق ولو العبد سعى السعي اللي مثلا يستحق عليه 10 ربنا يبعت له 100000 الواسع سبحانه وتعالى ولو العبد عصى بالنعمه فيبقى العدل اللي يطبق عليه تتسحب منه النعمه دي لانه ما شكرها وعصى بها من فضل الله يسيبها معاه ويبارك له فيها فاللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب فضلك وانا خارج من الجامع يبقى افتكر بقى حديث ستنا فاطمه اولا روح بيت ربنا ثانيا حط رجلك اليمين وانت داخل بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابواب رحمتك لما اخلص صلواتك تطلع وتقول برجلك الشمال بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله اللهم اغفر لي ذنوبي وافتح لي ابوابه فضلك ان المتقين في ج نا ونعيم فاكهين بما اتاهم ربهم ووقاهم ربهم عذاب الجحيم كلوا واشربوا هنيئا بما كنتم تعملون متكئين على سرر مصفوفه وزوجناهم بحور عين والذين امنوا واتبعتهم ذريتهم بايمان الحقنا بهم ذريتهم الحقنا بهم ذريتهم وما التناهم من عملهم من شيء كل امرئ بما كسب رهي ستنا فاطمه حبيبه النبي عليه الصلاه والسلام حته من النبي فاطمه بضعه مني يؤذيني ما يؤذيها لما تبص في حياتها كده اللقب اللي اخدته ام ابيها نتعلم منها صفه الابنه الباره فلو انت بنت بتسمعيني دلوقتي مدام الاهل لسه عايشين او انت حتى شاب ستنا فاطمه هي قدوتك بنت النبي عليه الصلاه والسلام ال الزمن اللي احنا فيه بقى كتير من الاوقات بيساوي ما بين الرؤوس وان اي حد كان كويس معايا حبيبي واي حد وحش معايا يبقى انا لازم اعتزل ما يؤذيني وده مش صح انا لو في حد وهو بيتكلم معايا قال لي اقعد عدل انا ممكن ارد عليه اقول له اتكلم كويس يعني ما تتكلمش معايا كده وممكن واحد تاني يقول له اتكلم عدل لكن لو ابويا هو بيتكلم معايا يقول لي اقعد عدل اقول له حاضر يا بابا حاضر يابا حاضر يا والدي مش هتعامل معاه اقول لهك عدل ليه ما هو التاني قال لك اقعد عدل انت قلت له اتكلم عدل اه ده التاني بس ده ابويا دي امي الروؤس مش بتتساق ليس منا دي مش حياتنا دي مش نمط تفكيرنا احنا كمسلمين كمؤمنين ليس منا من لم يرحم صغيرنا ويعرف شرف كبيرنا ببدا بالكلام ده مع حضراتكم عشان عدم تضخيم لان السوشيال ميديا بتضخم حاجات وبتصغر حاجات بسبب انصاف العلم العلم الغير مكتمل عشان ما نضخم الشيلد تروما يعني ازمتي في تربيه اهلي ليه ابويا كان قاسي ولا امي كانت اسيا فمش قادره احبهم لا لحظه واحده ابويا كان قاسي ولا امي كانت اسيا احنا معترفين ممكن في في اباء وامهات ربوا غلط بعنف واهمال لكن ده كان قدرك فاحنا محتاجين ما نردشير والاعتداء والهجوميه ممكن تحمي نفسك من الاساءه وتحصن نفسك وتشوفي منا ط البر المتاحه لكن ابويا ولا امي ربوني غلط اصلا محتاجين نتاكد ان دي حقيقه ربوني غلط ولا لا ولو اتاكد ان ان ان هم فعلا ربوني بقسوه واهمال وبخل في الفلوس والمشاعر يبقى انا محتاج او انا محتاجه بما ان ستنا فاطمه النهارده قدوتنا ان انا احصن نفسي واحمي نفسي من الاذى المستمر ده وانطلق في حياتي بشكل معين يخليني قادره اعتمد على نفسي و ذاتي بعيدا عن الاهل اللي بيكسروا فيا وانا معاهم بعيدا يعني عندي حياتي مثلا دراستي مركزه فيها شغلي مركزه فيه علاقاتي المتاحه والمباح مركزه عندي حياه بس انا في كنف اهلي ليه اصل ربنا قال كده قال لو عملوا مجهود ما المجهود ده مجهود وحش مجهود شر في ايه حضرتك قال وان سبحانه وتعالى جل في علاه قال وان جاهداك على ان تشرك بيما ليس لك به علم فلا تطعهما وصاحبهما في الدنيا معروفه يعني انا مش هسمع كلامك يا ابويا وامي في ان انا اسجد للاصنام انت عارف يعني ايه اب وام بيعملوا مجهود في ان عيالهم تسيب ربنا وتسجد لصنم تعبد شجره ولا تعبد بتاع ده حاجه مالهاش قمه من المخلوقات انت فاهم المجهود بيتعمل ايه والتريقه على دين وعلى عقيدتك وعلى رسولك جاهداك فانا مش هسمع الكلام ده بس انا مش هاذيك عشان انت ابويا وانت امي انا بقول لحضراتكم الكلام ده دلوقتي علشان ده يبقى بيصد الفكر بتاع ان لا لو هم ضايقوني يبقى انا لازم انا كمان اوقفهم عند حدهم اه هيحصل توقيف ببر مش باعتداء ولا بهجوم ابدا ولا يبقى فيه استياء ولا راره ينتج منها هجوم انما انا قدري والحمد لله انها جت على قد كده وابدا اكمل في البر يا رسول الله جئت اردت الجهاد معك ابتغي وجه الله والدار الاخره قال وتركت ابواي يبكيان فقال صلى الله عليه وسلم ارجع ارجع بس هو قصه حياه سيدنا رسول الله عباره عن اشياء واحداث منها الحروب ما شفناش ابدا جيوش النبي اعدادها كبير ده ساعات بيبقى المعتدي 10 اضعافه فاحنا محتاجين الرجاله كلها ارجع ارجع ارجع فاضحكهما كما ابكيتهما حاضر يا سيدنا النبي حتى لو سبت الاحتياج الكبير ده مش انت عايز ربنا ما تسيبهم بيعيطوا ما تعملش كده فبفكر حضراتكم بس بصفه البر واعمل اللي عليك رضيه يبقى نعمه مرضيوش عشان هم مش بيرضيه لو قت صوابعك 10 شمع يبقى انت بريت لان المطلوب منك البر فان حقق الرضا نعمه لم يحقق البر اللي انت امرت بيه رضاهم لان هم في الحته دي مش اسوياء او طالبين طلب هو فوق قدرتك كانسان وربنا ما سامح لهمش بكده يبقى انت عملت اللي عليك وربنا مش هيغضب عليك انا بتكلم على 10% يعني واحد من كل 10 بيوت من الاهل اللي ممكن يكونوا بيسقوا اولادهم نتعلم ان الواحد يصبر على هذا القضاء شخص اللي عنده بر البنت الباره عندها اولا بتقدر اهلها دي سمه من سماتها في تقدير لفكره الاب والام هو غير اي حد فاهمه المعنى ده رقم اثنين صبوره لو اهلها مش مش سهلين اه ده اختباري والحمد ل انه جه في الموضوع ده ان شاء الله لا يكلف الله نفسا الا وسعها هستحمل ا وبعد بعدين بتتعلم بقى بتتعلم البر اول حاجه بتعملها بتفهم مطلوب منها ايه وده محتاج علم وسؤال للمشايخ والعلماء والمتخصصين انا دوري ايه ايه مسحه البر اللي اقدر عليها وخلي عندنا هنا لما يكون في ازمه في البيت خلي عندنا حد نساله عشان يوجهنا على ضبط البر مع الاساءه اللي ممكن توجه لو كان في اساءه رقم اثين ابداء الاحترام عند الاختلاف لا الاحترام مش هيسقط مني في نظره عيني والفاظي وطريق طريقه جسمي واخفض لهما جناح الذل اه لا ايدي ايدي جنبي ولساني وعينيا انا هدر الاحترام حتى لو مختلفه ومش موافقه بس صدر الاحترام اخر حاجه الاحتساب احتساب الاجر عند ربنا انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب خيل بقى لو اهلي كويسين شايف اللي انا قلته لك من شويه دول لو لحم اكتفي من خيرهم والله في خدمتهم لغايه ما الاول مننا قابل ربنا سبحانه وتعالى ا س ا
الحلقة 67 عبد الله بن عمر ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 67 Asweyaa Mustafa Hosny 29:40

الحلقة 67 عبد الله بن عمر ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 67 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

3 مشاهدة · 1 dag geleden

الفرق بين الطيبة والسذاجة لايف السبت مصطفى حسني 26:38

الفرق بين الطيبة والسذاجة لايف السبت مصطفى حسني

Mustafa Hosny

6 مشاهدة · Gestreamd: 4 uur geleden

الحلقة 14 أم سُليم بنت ملحان أسوياء مصطفى حسني EPS 14 Asweyaa Mustafa Hosny 53:17

الحلقة 14 أم سُليم بنت ملحان أسوياء مصطفى حسني EPS 14 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

99 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 60 سلمان الفارسي ج 2 أسوياء مصطفى حسني EPS 60 Asweyaa Mustafa Hosny 27:04

الحلقة 60 سلمان الفارسي ج 2 أسوياء مصطفى حسني EPS 60 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

9 مشاهدة · 1 maand geleden

الحلقة 40 عبد الله بن عباس ج 2 أسوياء مصطفى حسني EPS 40 Asweyaa Mustafa Hosny 30:01

الحلقة 40 عبد الله بن عباس ج 2 أسوياء مصطفى حسني EPS 40 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

22 مشاهدة · 8 maanden geleden

الحلقة 13 عثمان بن عفان الجزء الثاني أسوياء مصطفى حسني EPS 13 Asweyaa Mustafa Hosny 50:47

الحلقة 13 عثمان بن عفان الجزء الثاني أسوياء مصطفى حسني EPS 13 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

97 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 12 عثمان بن عفان الجزء الأول أسوياء مصطفى حسني EPS 12 Asweyaa Mustafa Hosny 54:22

الحلقة 12 عثمان بن عفان الجزء الأول أسوياء مصطفى حسني EPS 12 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

139 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 59 سلمان الفارسي ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 59 Asweyaa Mustafa Hosny 30:01

الحلقة 59 سلمان الفارسي ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 59 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

13 مشاهدة · 1 maand geleden

الحلقة 29 السيدة زينب بنت رسول الله ﷺ ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 29 Asweyaa Mustafa Hosny 28:27

الحلقة 29 السيدة زينب بنت رسول الله ﷺ ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 29 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

100 مشاهدة · 11 maanden geleden

الحلقة 5 السيدة خديجة أسوياء مصطفى حسني EPS 5 Asweyaa Mustafa Hosny 56:10

الحلقة 5 السيدة خديجة أسوياء مصطفى حسني EPS 5 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

453 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 41 أسماء بنت عميس ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 41 Asweyaa Mustafa Hosny 25:43

الحلقة 41 أسماء بنت عميس ج 1 أسوياء مصطفى حسني EPS 41 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

25 مشاهدة · 8 maanden geleden

الحلقة 10 عمر بن الخطاب الجزء الخامس أسوياء مصطفى حسني EPS 10 Asweyaa Mustafa Hosny 57:53

الحلقة 10 عمر بن الخطاب الجزء الخامس أسوياء مصطفى حسني EPS 10 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

109 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 11 علاقتي بصلاتي رحلة حياة مصطفى حسني EPS 11 Rehlet Hayah Mustafa Hosny 30:36

الحلقة 11 علاقتي بصلاتي رحلة حياة مصطفى حسني EPS 11 Rehlet Hayah Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

1 مشاهدة · 7 jaar geleden

الحلقة 66 خباب بن الأرت أسوياء مصطفى حسني EPS 66 Asweyaa Mustafa Hosny 26:05

الحلقة 66 خباب بن الأرت أسوياء مصطفى حسني EPS 66 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

8 مشاهدة · 8 dagen geleden

الحلقة 1 أبو بكر الصديق الجزء الأول أسوياء مصطفى حسني EPS 1 Asweyaa Mustafa Hosny 55:15

الحلقة 1 أبو بكر الصديق الجزء الأول أسوياء مصطفى حسني EPS 1 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

526 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 11 من إلهك نفوس مصطفى حسني EPS 11 Nefoos Mustafa Hosny 27:05

الحلقة 11 من إلهك نفوس مصطفى حسني EPS 11 Nefoos Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

173 مشاهدة · 1 jaar geleden