بسم الله والحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله اللهم صل وسلم وزد وبارك على حبيبنا محمد وعلى اله وعلى اصحابه وسلم تسليما كثيرا طبت المطاب ممشاكم وتبواتم من الجنه منزلا واسال الله عز وجل معنا في الدنيا على سيره النبي صلى الله عليه وسلم يا رب يجمعنا على حوله الشريف يوم القيامه ويسقينا من يده الشريفه شربه هنيئه لا نظما بعدها ابدا يا رب اللهم امين اهلا بيكم في حلقه جديده من حلقات السيره النبويه حنفينا النهارده النبي خلاص بيستعد للهجره انت فين يا رسول الله النبي نسى عليك جبريل وقال له يا رسول الله تخرج قبل الليل قريش اجتمعت وعملت خطه هيجمعوا مجموعه من شباب قريش من شباب كفار قريش حوالي 30 شب حيوقفوا حوالين بيت النبي كل واحد بسيفه عشان يتفرق دمه بين القبائل فانت لازم تخرج قبل الليل يا رسول الله حاضر يا جبريل ويرجع النبي على بيته ويقول لعلي علي انا خارج الليله قبل الليل هكون طلعت يا علي ما تجيليش المدينه الا لما ترجع الودائع ايه الودائع يعني امانات قريش يعني ايه امانات قريش اصل ابو جهل كان ليه مبلغ كبير من المال كان خايف عليه فكان شايله في بيت سيدنا رسول الله وابو لهب وابو سفيان وفلان وفلان كل واحد عنده امانه مبلغ من المال ايا كانت الامانه دي خايف عليها فمنديها لسيدنا محمد يشيلها عنده يعني هم جايين يقتلوك يا رسول الله والامانات بتاعتهم في بيتك ايوه ما فكروش يستردوا امانتهم قبل ما يجوا يحاولوا يقتلوا النبي لا ليه ما فيش احسن من محمد نشيل عنده اماناتنا ما هو الصادق الامين يا حبيبي يا رسول الله يا علي ما تجيليش المدينه الا لما ترجع الامانات حاضر يا رسول الله يلا بينا يلا بينا هتمشي يا رسول الله همشي جاي يفتح الباب مفاجاه ايه المفاجاه قومي يا رسول الله قوم بس ده لسه الليل ما دخلتش قومي يا رسول الله شباب قريش اتجمعوا واتجمعوا اتاخرت يا رسول الله بس انا طلع في الميعاد مزبوط قدر الله عز وجل قومي يا رسول الله هيرجع نبي يقفل الباب والنبي كان فتح حته صغيره عشان يطمن على الطريق فرجع نبي تاني ودخل على علي بطل من الابطال حلقه النهارده علي بن ابي طالب عندك كم سنه يا علي لما النبي هيكلفك باعظم مهمه في التاريخ حمايه نبي اخر الزمان والتضحيه بنفسك عشان تحمي وتنقص حياتنا باخر الزمان كان عندك كم سنه عاليه 20 سنه 20 سنه يا حبيبي يا سيدنا علي شباب اللي عندهم عشرين سنه اللي اقصى طموحاته ان هو جبت تليفون جديد او يشتري موتوسيكل او يجيب عربيه لو دي اقصى طموحاتك لاعلي كانت اقصى طموحاته انه يحمي نبيه اخر الزمان 20 سنه يا علي لم في فراشي وتسجى ببردتي الخضراء الحضرميه النبي كان عنده غطاء كده معين معروف ان ده بتاع النبي صلى الله عليه وسلم اتغطى بيه يا علي ولا تخاف لن يصل اليك بسوء مش هيقدروا ياذوك عليه مش هيقدروا يقتلوك حاضر يا رسول الله اي شاب عنده عشرين سنه مكان سيدنا علي كان خاف او كان ممكن تراجع او كان يرفض حاضر يا رسول الله لدرجه ان قيل ان علي سئل بعد ذلك بعد الهجره بقى بعد فتره اتسال يا علي عدت عليك الليله دي ازاي قال كانت اهنئ ليله نمتها ده نايم اصلا يعني حضرتك متخيل ان هو نام بجد حد ما كان عيني ما كانش عرف يخفى اصلا قالت كانت اهنئ ليله نمتها فقيل وكيف ذلك علي ازاي عرفت تنام اصلا وانت نايم مكان حد هيتقتل انت مهدد بالقتل في اي لحظه قال لان رسول الله قال لي لا تخف النبي قال لي ما تخافش انا بصدق النبي يا معي ترى احنا مصدقين النبي للدرجه دي صدق النبي بقى صدق النبي لما لما النبي عليه الصلاه عليه الصلاه والسلام يقول لك من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه صدقوا عليه الصلاه والسلام صدق النبي في كل احاديث وكل عضو لو عدها لك عليه الصلاه والسلام ينام عليه ويتغطى بفراش النبي يلا بينا يا رسول الله يلا بينا يفتح النبي الباب واسفه نسيت اقول لكم قبل ما يطلع قال له اوعى تجيلي المدينه اللي لما ترجع الامانات حاضر يا رسول الله يفتح الباب ويبدا يتحرك بس دول واقفين حواليك يا رسول الله هيقتلوك فاوحى الله اليه الا تخف يا رسول الله الله عز وجل هينيمهم كلهم ايه ده معجزه المنشور فيبدا النبي يعدي ويقرا سوره ياسين الى قوله تعالى وجعلنا من بين ايديهم سدا ومن خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لا يبصرون ويعدي ويوطي ياخد بايده شويه تراب ويحط حب التراب على راس كل واحد من الكفار اللي واقفين علامه انا عديت دي معجزه انا نبي انا مؤيد من السماء عشان يثبت انه عدى عشان مثلا ما يفتكروش ان هو مثلا عدى قبل ما يجوا لا انا عديت وبنته واقفين والدليل التراب على راسكم ده التراب اللي على راسهم ده يا جماعه دليل نبوه انا مؤيد من السماء واجعلنا من بين ايديهم سدا ومن خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لا يبصرون فتنزل عليهم الغشيه يعدي النبي هم مغمضين عليهم مش شايفينه عليه الصلاه والسلام ويمشي على فين دلوقتي يا رسول الله على بيت ابو بكر يوصل عند بيت ابو بكر يلا بينا يا ابو بكر يلا يا رسول الله ياخد سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم من ايده ويطلعوا من قوه في ظهر المنزل ويخرجوا مع بعض ويبداوا في طريق الهجره صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم طيب لو لو هنا مكه وهنا المدينه فهم المفروض يطلعوا ايه شمال صح لو دي مكه ودي المدينه يطلعوا كده صح لا العكس طلعوا العكس نزلوا جنوب جنوب ازاي سيدنا رسول الله انت رايح فين يا رسول الله ما انا لو طلعت شمال اكيد مكه حتراقب الشمال ولما تعرف ان انا طلعت من مكه هتبقى زي المجنونه وحتحط مراقبه في كل حته هتحط كمان في كل حته لا احنا هننزل جنوب خمسه ميل جنوبا رايح فين يا رسول الله هندور على مكان نستخبى فيه تلات ايام لحد ما تهدى قريش وبعدين نلف ونرجع تاني ناخد طريق الهجره يا سلام عليك يا رسول الله هينزل خمسه ميل لحد ما يوصل لجبل هيطلعوا الجبل ده لحد ما يمشوا يمشوا يمشوا لحد ما يوصلوا الغار الغار ده اسمه غار ثور ده اللي هيستخبو فيه جماعه يقال ان الغار ده عشان نطلع له بياخد ست ساعات وست ساعات نزول حاجه صعبه جدا وفي ناس تلاته غرض قبل كده بتحكي بتقول ان هم لما طلعوا غار غار ثور غار ثور غير حراء لما طلعوا غار ثور بيقولوا ان بعد ثلاث ساعات طلوع في غار مش هو ده اطلع كمان هتطلع حبه هتلاقيه غار تاني مش هو ده اطلع كمان هتلاقيه غار ثالث مش هو ده اطلع اطلع لحد قمه الجبل تسع ساعات حاجه قاسيه جدا درجه انه بيقولوا ان اسهل طريقه للوصول للغرب طياره هليكوبتر تنزلك فوق الغرب بالضبط لكن تطلع ست ساعات دي حاجه حاجه قاسيه جدا جدا غار حراء طلوعه ساعتين ونص وانزلوا ساعتين انا طلعتم حاجه متعبه لابعد الحدود حاجه لا يمكن ان سيتخيلها رجلينا كانت بتترعش وركبنا حاجه صعبه جدا غار ثور ضعف الوقت ست ساعات طلوع ست ساعات نزول يا حبيبي يا رسول الله طب الغار اللي انا شفته بعد تلات ساعات الغار ده مش هو لا اطلع كمان كمان طب ما في تلات غارات عدينا عليهم قبل ما نوصل لغايه ما استخباش فيهم ليه ليه اقصى الاقصى ليه في اقصى مكان في الجبل الاخذ بالاسباب لابعد الحدود احنا قلناها قبل كده يا جماعه لو تفتكروا لو الاسباب ميت سبب النبي ما يخش 99 ياخد الميه فاحنا هناخد بالاسباب لاقصى حد اه احنا لقينا بس في في امان اه في امان نطلع لقينا واحد تاني يا رسول الله لا في اامن نطلع صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم يطلع النبي غار ثور هيستخبى فيه قد ايه تلات ليالي اللهم صل وسلم عليك يا رسول الله طيب هيستخبى بغار ثور ثلاث ليالي وهنا نقطه حلوه حياه النبي فيها غريب غار ثور وغار حرام مضيقين جدا كلمه غار يا جماعه يعني تجويف قوه جبل حاجه ضيقه جدا ومن التجويف اللي جوه الجبل ده قال فتح وجاء النصر غار حراء ايام الوحي لما دخل النبي التجويف ده وكان الدنيا ضيقه جدا عليه طالع بعدها ايه نزل الوحي وغار ثور الهجره وبناء المدينه وكان الرساله هنا من عند النبي صلى الله عليه وسلم ايه كل ما تدق بك الدنيا اعرف ان في فتحه كبير جاي بعد الدقيقه وخذها سنه من حياه النبي صلى الله عليه وسلم كل ما تضيق اعرف ان الفتحه كبير جاي بعد كده وكل النجاحات العظيمه بتاعه الناس العظيمه كان في قبلها ضيقه في حياتهم هي اللي وصلتهم لهذا النجاح العظيم طلع النبي صلى الله عليه وسلم وهو طالع تنزل ايه وقل ربي ادخلني مدخل صدق واخرجني مخرج صدق واجعلني ميلاد كسلطانا نصيرا ايه ده كان ربنا بيقول له ادعي يا رسول الله ربنا عارف ان النبي صلى الله عليه وسلم طلع زعلان فربنا بيقول له ادعي ان ربنا يتخرجك منها على خير ويدخلك المدينه على خير دعاء جميل جدا من اجمل ادعيه القران ماشي النبي صلى الله عليه وسلم ابو بكر خلاص احنا ماشيين احنا بنكسب وقت خلي بالكم يا جماعه احنا دلوقتي في مساله احنا احنا بنتصارع مع الوقت كل ما كسبنا وقت كل ما حمينا حياه النبي صلى الله عليه وسلم النبي ينيم علي في مكانه عشان نكسب وقت طول ما هم شايفينك نايم يا علي هيفتكروك انا فانا اتراكسب وقت وانت فين يا رسول الله انا على باب مكه خلاص طالع النبي صلى الله عليه وسلم ويعمل حاجه جميله جدا يقف على ابواب مكه ويبص وراه يبص على مكه ويبكي كمان ده بيقدم كان حنين قوي قريبه لو انت دمعتك قريبه او لو حضرتك دمعتك قريبه فيك من رسول الله صلى الله عليه وسلم ويكلم مكه يكلم مكه ارض وتراب وحجر يكلم مكه يقول لها والله انك لاحب بقاع الارض الى قلبي ولولا ان قومك اخرجوني منك ما خرجت هتنزل الايه ان الذي فرض عليك القران لارادك الى معاد هترجع يا رسول الله فاتح منتصر ما تزعلش ما تزعلش يا رسول الله وهنا يا جماعه لفته جميله جدا حب النبي لبلده حب الوطن من الايمان بعض الناس فاكره ان حب الوطن يتنافى مع الدين او يتنافى مع الولاء والبراء او يتنافى مع الايمان غلط بالعكس حب الوطن جزء من الدين في ناس تقول يعني نحب الامه الاسلاميه نحب الوطن لا ما هي الامه الاسلاميه ما هو الوطن اسفه جزء من الامه الاسلاميه طال بالعكس الوطن ده هو اللي بيحمي الدين ده الوطن بيصبغ الناس بصبغه جميله صبغه خاصه ليه طبعه خاص كده صوت الشيخ الحصري وسخ صوت الشيخ رفعت والشيخ الشعراوي ده مصر صوت السديس بتاع الحرم صوت الشيخ مشاري وصوت الشيخ صوت الشيخ مشاري بن راشد والشيخ المغامسي الكويت فكل فكل بلد لها ثقافتها واللي لها الكول بتاعتها بتصبغ الناس بصبغه جميله بالعكس حب الوطن من الايمان ده منتهى الايمان ده احنا بالقلب سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم طيب ثلاثه رسول الله طلعت ماشيين ماشيين جنوبا جنوبا جنوبا فضلنا ماشيين لحد ما وصلنا عند جبل طلعنا الجبل في ست ساعات لحد ما نوصل فين عند الخبر يا حبيبي يا رسول الله طيب طلعنا طلعنا ست ساعات طلوع ست ساعات طلوع روى ابن هشام في السيره النبويه سيره ابن هشام قال حدثني بعض اهل العلم عن الامام الحسن البصري انه قال عندما انتهى رسول الله وابو بكر الى الغار سبق ابو بكر الى الغار او بكر دخل كده هو الاول فسبق ابو بكر الى الغار يتلمسه شوف كده يبص عليه يطمن ان يكون فيه سبع او حيه خاف ابو بكر على النبي صلى الله عليه وسلم يمكن يكون جوه الغار حيه او عقرب او سبع او اي اي اذح في صحراء فدخل يتلمسه ان يكون فيه حيه او سبع ثم ادخل النبي صلى الله عليه وسلم وبعدين قال له اتفضل يا رسول الله يقي رسول الله بنفسه جميله جدا يقي رسول الله بنفسه كلام الامام الحسن البصري رضي الله تعالى عنه و رحمه الله طيب دخل النبي الغار هيقعد جوه الغار هو ابو بكر ثلاث ليالي العلماء بيقولوا من اسعد الناس مين اسعد انسان في الدنيا اسعد انسان في الدنيا اغنى واحد لا غلط اسعد انسان في الدنيا لما اتجوز اجمل ست في العالم لا طبعا اسعد انسان في الدنيا او بكر الصديق ليه قعد مع النبي لوحدهم صغار ثلاث ليالي قعد مع النور صلى الله عليه وسلم قاعد تلات ليالي مش بيشوف قدامه غير وجه اجمل من القمر صلى الله على محمد فكان اسعد الناس طيب ده النبي ده ابو بكر خلاص هم مستقرين في الغار او بكر عامل حسابه على كل حاجه ابو بكر مدرسه الدنيا مرتب كل حاجه رتبت ايه ابو بكر انا مراستق كل حاجه الغار هنقعد فيه تلات ايام انا متفق مع ابني عبد الله بن ابي بكر متفق على ايه او بكر كل يوم بالليل يطلع لنا الغار انا قلت له تعالى انزل جنوب امشي كثير دور علينا اي جبل هتلاقيه اطلعوا هنبقى فيه اقعدنا لحد ما تلاقينا هتلاقينا مستخبيين صغار في اقرب يعني هتلاقينا مستخبيين في مكان ما دور علينا هتلاقينا طب مهمته ايه يا عبد الله بن ابي بكر يجيب لنا الاخبار كل يوم بالليل يطلع اول ما يلاقي مكاننا يجي لنا كل يوم بالليل يجيب لنا اخبار قريش قالت ايه وحملت ايه وبتستعد ازاي او عايزه تلاقي النبي بانهي طريقه عشان ناخد حذرنا اتنين كان عندك كم سنه يا عبد الله ابن ابي بكر حوالي 19 سنه شباب جدعان شهر رجال مش الشباب صغننه كده كل همها سوشيال ميديا واجيب تليفون جديد واجيب عربيه جديده لا لا شبابنا وبناتنا تعلموا من الصحابه انتم تقدروا تبقوا كده تقدروا فده عبد الله بن ابي بكر الصديق مين كمان اسماء عندك كم سنه يا اسماء عندها 23 سنه هتعملي ايه يا اسماء حامل على فكره في اواخر حملها هتعمل ايه اسماء هتجيب لنا كل يوم بالليل بالذات اكل وشرب هتطلع ست ساعات حامل اه والله يقال انها تحمل في الشهر السابع تطلع ست ساعات وهي حامل في الشهر السابع ازاي يا جماعه بس احنا عندنا هنا يعني مش عندنا حرامي يعني مش بس في بعض النساء يعني بعض البنات او بعض الستات تبقى حامل من اول شهر مش قادره اتحرك انا تعبانه اسماء سبع شهور حمل طالعه ست ساعات نازله ست ساعات احنا دايما بنبص الاجانب الله بصوا الاجانب العاب رياضه اهم حامل بيعملوا الستات بتلعب رياضه عادي ده مش هم احنا اللي اخترعنا الموضوع ده اسماء هي اول ست حامل في التاريخ تلعب رياضه ست ساعات طلعوا وسته ساعات نزول حبيبتي يا اسماء وتم الداتا النطاقين ليه ذات النطاقين اسماء كانوا زمان بيلبسوا زي كده يعني جلباب ضخم شويه من كثر ما هو واسع كان ممكن يربطه زي ايه زي حزام كده بس مش حزام بالمعنى اللي احنا عارفينه مش البلت اللي هو ممكن يبقى جلد او كده لا حزام قماشه كبيره وبتتربط كده على الخصر علشان بس ايه سهوله الحركه عشان نعرف نتحرك لان لو اللبس واسع قوي قوي قوي قوي مش هنعرف نمشي فهم كانوا بيلبسوا زي كده ايه نطاق زي زي كده حبل كده او او حزام كده بس كبير شويه علشان يعرفوا يتحركوا بهدومهم فاسماء كانت لابسه واحد كده فعايزه تطلع الاكل مش عارفه تخبيه فين فشقت نتاقها نطاقين وربطت الاكل وربطت الشرب وربطتهم على بطنها عشان قريش ما تشكش فيها وهي طالعه يفتكروا ده من الحمل وتطلع اسماء ويسرح بها النبي ويقول لها ابدلك الله ويا اسماء لهذين النطاقين نطاقين في الجنه جميله يا اسماء مين كمان هيساعدنا في الهجره علي طبعا ساعدنا المره اللي فاتت من شويه وحكينا عليه لما لما كان النبي 20 سنه اسماء 23 سنه عبد الله بن ابي بكر 19 سنه مين كمان عامر بن فهيره مين عمرو بن فهيره ده مولى ابو بكر عامر ده والله يا جماعه من اعظم الصحابه بس هو مش مشهور يا حبيبي من اعظم الصحابه عامر بن فهيره كان عنده حاجه وعشرين سنه مش متاكده كم سنه بالضبط بس كان عنده حاجه وعشرين سنه مين ده ده كان عبد زمان ايام قريش كانت بتعذب الصحابه فكان الناس اللي هو عبده عندهم بيعذبه فاشتراه ابو بكر واعتقوا لوجه الله ففضل اعيش مع ابو بكر الصديق عامر بن فهيره كان بيرعى الغنم في ابو بكر قال له يا عامر تعرف مكاننا من عبد الله بن ابي بكر ابني وتطلع كل يوم ترعى الغنم في المكان اللي مشي فيه ابو بكر واللي مشيت فيه انا والنبي واللي مشيت في اسماء تمسح اثار الاقدام تعمل نفسك على الغنم بس الغنم وانتوا ماشيين بتمسحوا اثر الاقدام جميل عامر بن فهير حمى النبي في الهجره وحمى سيدنا ابو بكر عامر ده مش هيموت متعديه عامر هيموت شهيد في معركه بئر معونه وبعد ما يموت الصحابه بيقولوا فرايناهم رفع بين السماء والارض واحد من الصحابه قال رايته ورايته ارتفع حتى صعد في السماء ثم اختفى وهعكسها عامر بن فهيره الذي رؤيا بين السماء والارض شافوه شافوا جثته بتطلع لحد السماء وبعدين اختفت رضي الله تعالى عن عامر بن فهيره وارضاه وفي واحد كمان من الشباب اللي ساعدوا في الهجره واللي ساعدوا النبي صلى الله عليه وسلم بس مش مسلم مين ده عبد الله بن قريقد عنده كم سنه عبد الله بنور عمل ايه عبد الله بن قريبه اهو الراجل ده سيدنا ابو بكر كان متفق معه قال له تعدي تلات ايام وبعدين تنزل تنزل لنا في الجنوب هتعرف مكاننا من عبد الله ابني ومن عامر بن فهيره هتنزل عندنا في الغار بنقطين وكان ابو بكر تفاعله تمنهم قال له خطه منهم وتجيب لي النقتين دول في الجنوب بعد ثلاث ليالي عشان ناقه للنبي ونقل ابو بكر الصديق بس ده مش مسلم يا ابو بكر ابو بس المحترم وانا بثق فيه او شاب محترم وانا بثق فيه الله على جمالك يا سيدنا ابو بكر والله على نفسيتك اللي انت مش لازم اللي اتعامل معاه يبقى مسلم لا ممكن اتعامل مع غير المسلم واثق فيه واحترمه بدمه هو راجل محترم احنا احنا ناس منفتح على العالم كله احنا مش ناس نظرتنا ضيقه جميله يا سيدنا ابو بكر ونسيت اقول لكم ان قبل ما النبي او بكر يطلعوا من المدينه او بكر قال النبي يا رسول الله انا مرتب كل حاجه ومظبط كل حاجه ومتفق مع عبد الله بن قريقه يجيب لنا نقطتين بعد ثلاث ليالي بعد ما ننزل وننزل في جنوب ونلاقي مكان نستخبى فيه ونقعد ثلاث ليالي هيجي لنا عبد الله فسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم قال له يا ابو بكر بالثمن يعني ايه بالسمن قال له هدفع تمنم يا ابو بكر من امتى يا رسول الله احنا في بيننا فلوس انا دهنتك بعيني يا رسول الله ده انا اديك روحي مش هديك فلوسي لا يا ابو بكر انا عايزها بالتمن انا لا يمكن اضيع ثواب الهجره انا هدفع الثمن عشان اخذ ثواب الهجره كامل طب بتدور على الثواب يا رسول الله وانت اصلا غفر لك ما تقدم من ذنبك وما تاخر يا حبيبي يا رسول الله يبقى اللي شالوا الهجره على كتافهم كلهم ايه كلهم شباب طيب خلاص وصلت لغير يا رسول الله استقريتي الحمد لله كل يوم بالليل عبد الله بيجي يطلع علينا الاكل بيجيب لنا الاخبار اسماء بتجيب لنا الاكل عامر بن زهيره بيمحي اثار الاقدام وعبد الله بن قريب بعد ثلاث ليالي هيجيب لنا النقدين كله مدرسه وكله تمام تعالوا بقى نسيبي لغايه ونروح كده بالكاميرا بتاعتنا على مكه ايه اللي بيحصل ولا حاجه لسه واقفين على الباب يا عيني تحسوا يا جماعه حاجه حلوه جدا قريش حركتها بطيئه والمسلمين صراحه جدا سرعه بديهه سرعه اتخاذ قرار نشيطه نفس نشيطه والكفار لسه واقفين على الباب قريش لسه واقفين على الباب فاكرين ان النبي نايم جوه ففي راجل معدي لقاهم واقفين كده وماسكين سيوفهم واخدينه الموضوع جد قوي فالراجل ده قال لهم ما لكم ليهما تقفون هكذا وانتم واقفين هنا تعملوا ايه قالوا ننتظر محمدا لنقتله قال خيبكم الله خيركم الله لقد رايته انا متاكد اني شفته هو وصاحبه وقد خرجوا من مكه قالوا ما تقول مستحيل نحن واقفين هنا من قبل ما الليل يليل قال لهم يمكن انا بقى بتهيا لي طب استنى كده بصوا من طرف المنزل فلقوا ايه علي نايم ومتغطي فافتكرونا بيه فقالوا لي لا ده محمد نايم جوه اهو فقال لهم طب يمكن انا بقى شفت متهيالي ولا خلاص انا اكيد غلطان فاتت تشقق قريش شكيت من ايه شكت لان النبي نومه مش كتير ما بينامش كتير اولا النومه خفيف جدا سناء مش بينام كتير فلقوا ان ايه الحد اللي نايم جوه ده مطول علي نام بقى وارتاح ده علي بيحلم اصلا علي مش في دماغه فهل ينام ايه اللي خلاهم بقى يشكوا بشكل حقيقي سمعوا علي سمعوا له غطيتا بينام وبيشخر بقى خلاص رايح في النوم على الاخر ولم يسمع لرسول الله غطيتا ابدا النبي ما بيشخرش اول ما علي يشخر شكوى فيه ايه ده ده مش محمد على فكره لا يا جماعه ازاي ده محمد اهو نايم متغطى لا شكه طب ما نفتح المكسر الباب ونخش عليه لا ما ينفعش ليه ما ينفعش العرب العربي لا يمكن يقتحم منزل افرض في ست جوه يعني لابسه هدوم البيت او متخففه من ثيابها لا يمكن نعمل كده ايه ده ياخد قريش عندها اخلاق ايوه طبعا كان عندها اخلاق عشان كده النبي قال وعزته لاتمم مكارم الاخلاق مش عشان نعمل الاخلاق جديده هو اصلا في اخلاق كويسه فقرير كان عندها مبادئ لا يمكن يخشوا بيتي واحده ست من غير استئذان مستحيل يعملوا كده بس ابتدا يشكوا وابتدوا يقلقوا طب احنا عايزين نطلعه عاوزين يقوم نتاكد ده محمد ولا لا فابتدوا يضربوا سهام على على علي وهو نايم علشان يبدا يتالم فيبدا يتحرك فشوفوا وشه وفعلا ضرب وسام على علي لحد ما ابتدى يا حبيبي علي فضل يتحمل يتحمل لحد ما بقاش مش قادر فاتحرك عالي فانكشف وجهه يا نهار ابيض تعالي ابن ابي طالب دخلوا جابوه وشدوه من شعره يا حبيبي وفضلوا يجروه لحد الحرم اتلموا عليه يعني اين اين محمد لا ادري اين محمد لا ادري اين محمد لا ادري ابتدوا يضربوه في حد من نفس الناس اللي واقفه قال يا قوم انتظروا سيبوه انتم ناسيين ان ده مين ده ابن ابو طالب ده احنا كده بنستعد بني هاشم كلها مش كفايه كنا عاوزين نقتل محمد لو اذينا عالي دلوقتي هتبقى مشكله مع بني هاشم فتركوه طب نعمل ايه دلوقتي على بيته وبكر جري على بيت ابو بكر دخل وخبطوا فتحت اسماء دخل ابو جهل اين ابوك لا ادري اسماء قويه جدا مش هقول ابدا اي حاجه اين ابوكي لا ادري اين ابوكي لا ادري اين ابوك لا ادري فرفع يده ابو جهل عليه من الله ما يستحق وضرب اسماء بالالم على وشها فاتقطع الحلق الحلق قطع ودنها واتملى وشها بالدم فبصه ابو جهل على اسماء الكافر العربي لا يمكن يضرب واحده ست بيعتبره ده من قله الرجوله بيعتبر نفسه مش راجل لو ضرب واحده ست انا كمشرك بعبد الصنم اضرب واحده ست اضرب حد مش متكافئ ليا في القوه ساعه واحده ست دي دي عدم الرجوله ودي من الخسه فالعربي لا يمكن يضرب واحده ست لما ابو جهل عمل كده اتكسف من نفسه وبص حواليه وبص للرجاله لمعاه قال لهم ايها الناس اكتموا عني فلا تتحدث قريش انني ضربته امراه محدش يقول حاجه بعض الناس بيقولوا وبعد روايات بتقول ان هو طلب من اسماء انها ما تقولش لحد انه ترابها ياه الراجل اللي بيضرب مراته ابو جهل احسن من حضرتك انا اسفه انا اسفه بس للاسف اوجه الاحسن من حضرتك ابو جهل ما يقدرش يضرب واحده ست ولما عملها كان مكسوف من نفسه ومش عايز حد يعرف ولو كان يقدر يرجع بالزمن كان كان مسح ده من تاريخه ابوه كحل اوعى تبقى زي ابو كحل اسفه يا ريت تكون احسن من ابو جهل سبحان الله طيب طلع ابو جهل وطلعت قريش من بيت ابو بكر هيجننه هتعملي ايه يا قريش قريش فقدت اعصابها واخذت اربع قرارات اصعب من بعض قريش هتتجنن ازاي محمد خرج ازاي ما عرفناش منها ازاي ابو بكر خرج دي مصيبه تتجمع قريش اربع قارات اصعب من بعض اول قرار مداهمه بيت النبي او بكر هنحط مراقبه على البيت ده وعلى البيت ده على امل ان هم يكونوا لسه ما خربوش ونقبض عليهم اتنين مكافاه 100 ناقه لمن ياتي بمحمد حيا او ميتا اللي يجيب لنا محمد حي او ميت مكافاه 100 ناقه يعني 100 ناقه كتير قوي 100 نقد صاروها متناقه يعني مئه عربيه على الزيرو في زماننا دلوقتي فهذا ثروه كبيره جدا تمام مبلغ رهيب 100 ناقه لمن ياتي بمحمد حيا او ميتا فبقى خلاص بقى بقى تارجت عند ناس كثير جدا من كفار قريش رقم 3 نجيب كل قصاص الاثار الشاطرين بتوع مكه يعني ايه كل الناس اللي بتعرف تتقسم اثار عشان كده ابو بكر قال لعامر بن فهيره امسح لي اثار الاقدام نجيب قصاص اثار شغلته انه انه ياخد عينه من الارض ويحللها ويعرف مين عدى هنا وعدى الساعه كام ورايح شمال ولا رايح جنوب ولا رايح شرق ولا رايح غرب فنجيب احسن قصص اثار وننشرهم في مكه كلها وفي الطريق من مكه للمدينه يدوروا لنا على اثار محمد اربعه والاخيره هنحط كمان على الطريق من مكه للمدينه كل شويه كمان كل حبه كمين على امل ان احنا نقبض على محمد صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم انت فين يا رسول الله انا في الغار سيبه نرجع للنبي يلا نرجع للنبي نرجع بالكاميرا بتاعتنا كده على غرصور اللي بيحصل دلوقتي الحمد لله كله تمام عشره على عشره يا رسول الله تخطيطك زي الفل كله تمام اخذه بالاسباب كله تمام اخذنا من الاسباب الاخبار بتجيلنا الاكل بيطلع لنا كله تمام وحصل حاجه غريبه جدا ابو بكر انا مش عارفه ازاي اعصابه كانت حديد كده انتم متخيلين ان هو قاعد في الغور كل صوت لو لو شويه ورق كده القهوه هوا جرف شويه ورق مشجر من على الارض او او شويه تراب يفتكر ان حددها جم شويه هوا جم يا جماعه ده لو حد عادي كانت اصابه اتحطمت جميل او بكر والنبي صلى الله عليه وسلم كان واثق في ربنا مش خايف ابدا اه حزنانين من الوضع اللي احنا فيه وضع محزن وضع متعب لكن احنا واثقين في ربنا سبحانه وتعالى خلاص كله تمام وبعدين بالاسباب وبعدين نقطه مهمه جدا الغار لما نوصل غار نطلع الجبل ونوصل عند غار ثور هو مش تجويف كده نخشه ابقى واقفه بصه كده الغدامي وشايفاه لا الغار تحت رجلي يعني حوصل قمه الجبل وبعدين الغار هنزل له فالغار مش حاجه قدامي حاجه بنزلها نقطه مهمه جدا عايزه اقولها لكم ان هو لما وصل الغار عليه الصلاه والسلام هو ابو بكر لكن في حمامه ولا كان في عنكبوت الكلام ده ليس له اصل مشهور جدا كتب السير حتى في كتب المدرسه مشهور جدا ان كان في حمامه عشان كده قريش لما حتى لو طلعت لنا الغار وهتشوف الحمامه فمش هتدخل وقالوا لا ده كان في عنكبوت ولا عنكبوت ولا حبايبي الاتنين دول القصه دي لم تثبت ابدا في سيره النبي صلى الله عليه وسلم امال ايه ولا اي حاجه الغير مفتوح اي حد هيبص هيشوف النبي او بكر خلاص واخدين بالاسباب وكله تمام وتحسن مفاجاه ايه المفاجاه طلعت قريش وصلت ازاي ده احنا بنمسح الاثار ده عبد الله او بكر بيجيب لنا كل الاخبار دي اسماء بتطلع لنا الاكل ما فيش اي غلطه وصلت ايوه بس احنا واخدين بالاسباب يا رب اخدت بالاسباب وعملت اللي عليك وحصل اللي انت خايف منه ما تزعلش سلمها لله اذا انت القدر وقدر ربنا لا يمكن يكون شر يبقى ده الخير ليك زي ما وصول قريش خير للنبي صلى الله عليه وسلم حتقول لي بس ازاي وصول قريش يبقى خير للنبي ده كده هيقبضوا على النبي وهيمسكوه استنى اكمل لك القصه توصل قريش وتقف على قمه الجبل تطلع ست ساعات مشهور بقى في الكتب زي ما كنت بقول لكم ان كان في حمامه فعشان كده قريش شافت الغار وشافت الحمامه فقالت لا مستحيل يكون في بني ادمين جوه امال الحمام عملت البيت بتاعتها وعملت الخيوط بتاعتها ازاي وقال لك لا ده كان في عنكبوت وفي ناس قالت كان في الاتنين مش عارفه ازاي بس ماشي قالوا لا ده كان في عنكبوت ازاي في بني ادم بشر هيخش وفي عنكبوت المعجزه انه لافي عنكبوت ولا في حمامه كان بيتحكى لنا واحنا صغيرين ان كانت المعجزه ان ربنا جاب حمامه وقعد هنا مع ان الحمامه بتاخد وقت كبير جدا عشان يعني ابصار قريش وقالت لا ده المعجزه ان ربنا جاب العنكبوت المعجزه ان مفيش اي حاجه تمنع قريش انها تبص ومع ذلك ما بصتش عشان كده ابو بكر قال له يا رسول الله لو نظر احدهم تحت قدميه لرانا دول لو عملوا كده انا اسفه ده من غير ما اتعب ضهري ده انا عملت كده بوشي هشوفهم لو نظر احدهم تحت قدميه لرانا فقال النبي يا ابا بكر لا تحزن ما قالوش لا تخف او بكر مش خايف او بكره حزين على النبي لكن مش ممكن ابو بكر يخاف بالايمان اللي عنده فرد عليه قال له لا تحزن ان الله معنا اسفه قال لا تحزني ابا بكر ما بالك باثنين الله ثالثهما ان الله معنا فنزلت الايه اذ يقول لصاحبه لا تحزن ان الله معنا فقريش تقف ما يكلفوش خاطرهم يبصوا تحت رجليهم وينزلوا تاني ساعات طلوع وما كلفتش خاطرك تبص لا طبعا ده كلام مش منطقي طبعا ده مش منطقي مين اللي مخليهمش يبصوا الله عز وجل يبقى يبقى ازاي كان وصلهم خير وصولهم خير اثبات لنبوه النبي اثبات ان ربنا مع النبي عشان كده النبي قال له قال ابو بكر ان الله معنا وتنزل قريش وما تشوفش النبي صلى الله عليه وسلم لا حمامه ولا عنكبوت انت بربنا يا رسول الله قريش ما عرفتش تشوفك ربنا اللي حماك من غير اي اسباب رب الاسباب سبحانه وتعالى هو اللي احيانا يحط الاسباب واحيانا ينقذك من غير اسباب طب ايه اللي هيحصل دلوقتي يلا بينا يا رسول الله هنطلع عاده التلات ليالي الحمد لله والخطه مشيت عشره على عشره يجي عبد الله بن قريب قد يسلمنا النقطين يبدا النبي يتحرك النبي وابو بكر وعامر بن فهيره كان صاحبهم في الهجره ثلاثه يطلعوا مع بعض عامر بن سهير يركب ورقه ابو بكر الصديق وسيدنا رسول الله على النقب بتاعته وينطلق مع بعض في طريق الهجره عبد الله قبل ما يمشي وصف لهم طريقي يمشوا منه طريق صعب جدا ايه الطريق اللي وصفته عبد الله الطريق اللي انا وصفته ياخد 14 يوم طب والطريق اللي الصحابه مشوا فيه اربعه ايام كنت اتحرق قوي اسبوعين النبي خرج وصل بعد اسبوعين من يوم خروجه وكل الصحابه وصلوا بعد اربع ايام ياه طب ليه لان هم نزلوا جنوب ومن الجنوب هيبداوا يتحركوا هياخدوا طريق الساحل طريق طويل جدا وبعدين هيمشوا كانه كده ايه هياخدوا اقصى الشرق وبعدين يروحوا اقصى الشرق وبعدين يروحوا اقصى الغرب وبعدين اقصى الشرق وبعدين اقصى الغرب زيج زق زق زق زقزاق لحد ما يخشوا المدينه من الشمال الزجزاج اللي هم ماشيين فيه ده مثلا مثلا اقصى الشرق في منطقه اسمها عثمان من تعسف السير محدش يعرف يمشي في الطريق ده طريق صعب جدا وبعدين يروحوا مثلا اقصى الغرب في منطقه اسمها العرج من تعرج الارض متعرجه ما حدش يعرف يمشي فيها يقال ان قريشه كانت حاطه هناك مرضى جوزام ربنا يعافينا وجميع مرضانا ومرضى العالمين جزاه مرض معدي فلازم يتعمل له حاجه يتعمل له عزل لازم يتحطه في مكان فيه عزل صحي عشان ميعدوش بقيه الناس فكانوا قاعدين في المنطقه بتاعه عثمان او في منطقه العرج حبه هنا وحبه هنا لان المناطق دي مفيش حد بيروحها ليه بس يا رسول الله عشان نضمن سلامتنا عشان نضمن نوصل بسلام فاللي الناس خدته في اربعه ايام احنا خدناه في 14 يوم طب ايه هي اخطر نقاط نقاط الالتقاء يعني لو لو دي مكه ودي المدينه وده الطريق من مكه للمدينه فاحنا ماشيين كده رايح جاي رايح جاي اخطر نقاط نقاط الالتقاء في الخط المستقيم لما نيجي نعدي كده عشان نرجع زيك زاك تاني النقطه دي هي اكتر نقطه لان قريش حاطه كمان في المنطقه دي ويبدا النبي ياخد طريقه هو ابو بكر الصديق ماشي نبي بالنقه بتاعته او بكر في ابو بكر يجي شويه عاليه من النبي بعدين يجي شويه عن شمال النبي وبعدين يجي شويه قدامه وبعدين يجي شويه ورا ظهره عمال يلف حوالين النبي فسيدنا رسول الله يقول له يا ابو بكر مالك قل له يا رسول الله اتذكر الرصد فاتي من امامه ثم اتذكر الطلب فاتي من خلفك ثم اتذكر انك قد تؤتى عن يمينك فاتي عن يمينك ثم اتذكر انك قد تؤتى عن يسارك فاتي عن يسارك خايف عليك يا رسول الله فيقول له يا ابا بكر اتحبني وانت بتحبني للدرجات قال فداك ابي وامي بلى احبك يا رسول الله انا لو مت فانا لا شيء جميل يا ابو بكر اما انت فانت الاسلام انت الدنيا كلها رسول الله صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم خلاص ماشيين في طريق الهجره الحمد لله ماشيين ماشيين اخطر نقط زي ما قلت لكم نقاط الالتقاء ويحصل حاجه عحيفه جدا ايه اللي يحصل مفاجاه ايه المفاجاه دي مش انا قلت لكم من شويه ان قريشه كانت عامله 100 ناقه مكافاه لمن ياتي بمحمدا او ميتا طيب تمام تعالوا بقى نروح نتفرج ايه اللي بيحصل دلوقتي عند الكعبه الناس قاعده حوالين الكعبه بيتكلموا هناك زي زي كده منتدى بيقعدوا يتكلموا مع بعض ويناقشوا التجاره فقاعدين الناس حوالين الكعبه في الحرم فدخل راجل عمال يزعق ايها الناس اظن انني رايت محمدا وصاحبي في الطريق كده قربه عصفان انا كنت ماشي بتجاره بتاعتي تقريبا لمحته اعتقد ان محمد هناك قايم راجل اسمه صرا قبل مالك مين سراق ابن مالك ده ده واحد من كفار قريش رجل من كفار قريش فامس رقم الملك قال له لا لا لا لا انا عارف انت شفت مين دول رجالتي انا باعتهم يجيبوا لي تجاره من الشام هو اعتقد ان انت اتلخبطت يمكن يكون شبه محمد لكن ده مش محمد ولا حاجه ما تضيعوش وقتهم يا قريش وتدوروا في اماكن غلط طوروا في الاماكن المهمه خلونا نمسك محمد ده بقى ايه ده يحمينا لا امال قال لك اخد انا المتناقه بدل ما قريش يطلع هي اللي تجيبه انا اطلع اجيبه لهم واقبض انا عليه واقبض المتنقل بقى على وش الدنيا انا ومراتي ونتغلبني هو بيحكي بيقول فقمت قلت لقريش الكلمتين دول لحد ما ينيمتهم كده يعني زي ما احنا بنقول بالمصري كده وخلاص يعني ايه ضحكت عليهم ودخلت عليهم قعدوا يكملوا كلام وما يكملوا شغل فانا فضلت قاعد شويه عشان ما حدش يشك فيه وبعدين رجعت بيتي قلت لمراتي جهزيني بسرعه هاتي لي حاجتي واكتمي عني اوعي تقولي لحد ان انا ماشي قالت له رايح فين قال لها عرفت مكان محمد حاقبض عليه واجي اسلمه القريش وناخذ بقى على وش الدنيا ونبقى اغنيه خلي بالك الها ما تخافيش فياخد الفرس ويطلع الطيران على المكان اللي قال عليه الراجل اللي كان معهم شويه في الحرم ويمسك طريق الطريق بتاع الهجره ويمشي زي ما الراجل قال بالزبط وتحصل المفاجاه يلاقي النبي يا نهار ابيض شفنا بس يا رب احنا واخدين بالاسباب تاني وعاملين كل اللي علينا واخدنا طريقه 14 يوم بدل ما ناخد طريق في اربع ايام ما تخافيش ده خير ازاي بس يا رب هتشوف فيبدا سراق ابن مالك راكب فرسه والفرس اسرع من الناقه عمال يجري يجري يجري لحد ما ابتدى يشوف النبي ابو بكر في ابو بكر حس بحد وراه فبص وراه وبعدين بص للنبي قال يا رسول الله فارس يقترب في حد بيقرب مننا طب قرب وابتدى سراق هيقرب بالفعل ورفع سيفه وابتدع يزعق قف يا محمد قف يا محمد النبي تطور وصل صراقه شاف النبي وشاف ابو بكر قف يا محمد صدمه كل ده بعد كل ده هيعمل النبي وهيعمل ايه فراق وايه اللي هيحصل ده اللي هنعرفه في احداث الحلقه اللي جايه باذن الله يا رب العالمين ازيكم الله خيرا شكرا السلام عليكم
9:18
السـيرة النبـوية هجرة الرسول ﷺ من مكة إلى المدينة
Ashraf Shoma
950 مشاهدة · 9 jaar geleden
1:19:31
درس 37 الطريق إلى مكة السيرة النبوية راغب السرجاني
أرشيف الشيخ راغب السرجاني
97 مشاهدة · 7 jaar geleden
36:14
السيرة النبوية الحلقة ٣ ٨ هجرة رسول اللهﷺ من مكة إلى المدينة ج ٢
Nourhan Elsheikh - نورهان الشيخ
30 مشاهدة · 3 jaar geleden
57:17
السيرة النبوية 37 لماذا تأخرت هجرة أبي بكر وعلي عن سائر المسلمين محمد إلهامي
محمد إلهامي
47 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:07:40
ممهدات بعثة الرجل الأعظم محمد ﷺ كيف هيأ الله مكة قبل نزول الوحي
تاريخنا en MURAT AKDENİZ مراد اكدنيز
28 مشاهدة · 1 dag geleden
1:04:44
درس 14 الهجرة إلى المدينة السيرة النبوية راغب السرجاني
أرشيف الشيخ راغب السرجاني
153 مشاهدة · 7 jaar geleden
1:17:10
السيرة د طارق السويدان أحداث الهجرة النبوية الشريفة
سكينة
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
57:17
السيره النبويه الحلقه 37 لماذا تأخرت هجرة أبي بكر وعلي بن أبي طالب عن المهاجري الدكتور محمد إلهامي
اهدنا الصراط المستقيم
248 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:04:13
قصص قصة الهجرة النبوية الشريفة من مكة الى المدينة شرح مفصل جديد 2017
العلم النافع hd
494 مشاهدة · 8 jaar geleden
1:19:32
السيرة النبوية راغب السرجانى الحلقة 37 المرحله المدنية 23 الطريق الي مكة
اسلامنا عزنا و مجدنا
53 مشاهدة · 9 jaar geleden
1:49:51
سلسلة الحبيب الشيخ نبيل العوضي قصة هجرة الرسول ﷺ
Al-Qur'an penyembuhan | القرآن الكريم شفاء
4 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:34:54
مع الرسول للشيخ بدر المشاري هجرة الرسول صلى الله عليه وسلم مع أبو بكر وبعض الصحابة 10
شَيْءٌ مُخْتَلِف
1 مشاهدة · 11 jaar geleden
19:05
الهجرة النبوية الجزء 2 شاهد النبي مع صاحبه أبي بكر ع ينطلقان من مكة ويدخلان الغار في جبل ثور
مباحث - Maba7ith
42 مشاهدة · 2 jaar geleden
55:05
20 فقه السيرة النبوية هجرة الرسول للمدينة المنورة
الإمام الشهيد البوطي
30 مشاهدة · 8 jaar geleden
9:33
أحداث وتفاصيل هجرة النبي ﷺ مع الصديق الشيخ سعيد الكملي
dorar alkamali - درر الشيخ الكملي
13 مشاهدة · 4 jaar geleden
6:13
هجرة الرسول ﷺ من مكة إلى المدينة الشيخ صالح الفوزان
العلامة الدكتور صالح الفوزان
33 مشاهدة · 5 jaar geleden
32:28
السيرة النبوية الحلقة 12 الهجرة الى المدينة HD
الشيخ نبيل العوضي
997 مشاهدة · 11 jaar geleden
1:34:51
هجرة النبي محمد من مكة الى المدينة المنورة الحلقة العاشرة للشيخ بدر المشاري 2023
قناة المنبر - Alminbar
106 مشاهدة · 3 jaar geleden
14:34
السيرة النبوية قصة هجرة الرسول ﷺ للمدينة المنورة تفاصيل رائعة