قصة مؤمن سورة يس الجزء 3 3 الشيخ الشعراوي

👁 1 مشاهدة

قصة مؤمن سورة يس الجزء 3 3 الشيخ الشعراوي

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاه والسلام على اشرف المرسلين وخاتم النبيين ورحمه الله للعالمين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين وبعد فقد وقفنا في اللقاء السابق عند قول الله سبحانه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم وجاء من اقصى المدينه رجل يسعى قال يا قوم اتبعوا المرسلين اتبعوا من لا يسالكم اجرا وهم مبتدون اذا فقد ساعد الرسل بهذه الاوامر كلها وكل امر معل بعلته اتبعوا من لا يسالكم اجرا وهو ان كان لا يسالكم اجرا لا يدعو الى وانما يدعو الى اهتداء وبعد ذلك ينتقل الى ذات نفسه فيقول وما لي لا اعبد الذي فطرني واليه ترجعون ما لي لا اعبد دليل على ان هذا يتعجب من امر نفسه لماذا لا اعبد هذا الذي فطرني اكنه بيتعجب من امر نفسه لو انه لم يعبد الذي فطره والتعجب من امر النفس اصدق الوان التعبير كانه لا يماري ولا يداجي ويقول ما في نفسه كما قال سيدنا سليمان ما لي لا ارى الهدهد ما لي لا ارى الهدهد طب وهل هذا جوابه عند الغير ام جوابه عندك انت؟ يبقى بيقول الهدهد ده لازم هيكون موجود بس انا اللي مش شايفه ليه ما شفتوش انا ليه؟ ما قدرش ان الهدهد يغيب عن مجلسه فلما تفقد الطير ولم يجد قال لازم هو يكون موجود لان القاعده كده ان انا بستعرض الكل موجود يبقى العجب ان انا من عند اني مالي انا لا انادد وبعدين عدل المساله وقال ام كان من الغائبين يبقى حاجه من اثنين المانع من عندي من عندي المانع من عندي شكك في الاول وبعدين قال لا ده المانع من عنده كان من الغائبين وقال قصته الايه المعروفه اذا فما لي لا اعبد الذي فطرني فكان امر الفطره يقتضي ان تعبد الذي فطر فالخروج عن هذا يستدعي العجب والحق سبحانه وتعالىنا في اول في سوره البقره عن الكافرين يقول ايه كيف تكفرون بالله قولوا لنا الحكايه دي تعملوها ازاي كان المنطق العقلي مش ممكن الانسان يكفر قولوا لنا الطريقه اللي انتم كفرتوا بها بالله ازاي دي ما تجيش ابدا ما لي لا اعبد الذي فطرني فكان الذي فطره والفطر هو الخلق العجيب على غير مثال سابق يسموه بديع السماوات والارض يعني خلقهما على غير مثال سابق يكون احتزاه في الخلق ابتداء جديد الذي فطرني يعني خلقني على غير مثال سابق كما فطر السماوات والارض ولا الذي فطر رني على الايمان به ايمان فطره يبقى ينفع الاثنين يبقى ان كان ايمان الفطره يبقى استجاب لما في ذاته وان كان ايمان شكر لمن اوجده وفره وخلقه على غير مثال يبقى ده له كلام وما لي لا اعبد الذي فطرني وبعد ذلك كان المقتضى ان يقول واليه ارجح يبقى هو فطرني انا واليه ارجع فما باله ياتي بشيء من عنده وشيء من عند القوم المكابرين وما لي لا اعبد الذي فطرني واليه ترجعون الله نقاله من عنده الى مين الى القوم المكذبين ازاي دي تيجي يعني ايه قال لك لان طاعه اللي هي اصل العباده انما تاتي على ثلاث مراحل المرحله الاولى ان تطيع من تجد فيه نموذجا كماليا يستحق ان يطاع ويستحق ان يحمد وان لم يعد عليك منه شيء كما تنظر الى مثلا شهر عمل قصيده فت تتعجب منه يا سلام وتمشمسه تقول يا سلام قال كذا مع ان انت مش هيقعد عليك حاجه منه يبقى يبقى بتقدر لذاته وفي واحد يقدره للمنفعه التي تعود عليه منه فالذي يعبد يخدم انسانا جبان ما يستحقش ان هو يخدمه انما هو بيخدمه ليه طمعا فيما عنده من الايه من النعمه له طيب ايه المرحله الثالثه قال بتحترم واحد لانه انت خايف منه لا عامل في توه ف الله يبقى ثلاث مرات تحترم الانسان وتحبه لان فيه صفات كمال تحب تحب وان لم يكن لك منها عائد او تحبه للمنفعه منه او تحبه لانك انت سترجعه اليه في يوم ما وهو فتو يعمل فيك الليعمل فهو قال ما لي لا اعبد بد الذي فطرني الذي فطرني سواء كان خلقني على غير مثال او فطرني على التدين يستحق ان يعبد بسبب النظر عن كل شيء لما يجي لي من نعم من ثاني فما بالك اذا كانت منه نعم متواليه ثانيه يبقى مرحلتين طب فما بالك اذا كان هو ملجاك اليه ويمسكك يعصرك يبقى خايف منه فجاب الناحيتين من ناحيته واحده ومن ناحيه الجماعه واليه ايه واليه هب انكم لم تقدروا فيه صفه الكمال الذي يحب من اجلها او تقدروا النعم التي ينعم بها عليكم قدروا انكم ستعودون اليه وهو قوي عليكم واليه ترجعون وما لي اعبد الذي فطرني واليه ترجعون ثم ياتي يقول اتخذه يصحح فكرته في العباده للذي فطخذه من دونه الهه معقول انني اتخذ من دون هذا الذي فطرني اتخذ الهه واعبدها هي الله شوف بقى كلمه اتخذ ولذلك بقول ايه ان ربنا ما اتخذش ولد نفس العباره تدل على ان هو مالوش ولد ان كان له ولد يبقى يتبناه بقى يتخذه ما اتخذ الله من ولد ما اتخذ الله من ولد يعني هو مالوش ولد انما ان كان هتقولوا له ولد يبقى هو جابه كده ويتمناه يعني اتخذ من دونه الهه يبقى ما دام الهه متخذه يبقى مالهاش وجود يبقى هي لا تستحق ان تكون الهه ولكنك انت الذي اتخذتها الهه كما تتخذ ولدا لم تنجبه وتقول قول ده انما هي بطبيعتها ما تستحق اتخذ من دونه الهتك ان يردني الرحمن بضر شوف نفس شوف العباره طب ان يريدني ده رحمن يوم يجي منه ضر علشان تفهم انك اذا فسرت ما يجري عليك به قدر الله على انه ضر لك فتعقل انه من رحمن ولا بد ان يكون لمجريه عليك وهو الرحمن حكمه فيما اجرا ولذلك احمدك ربي على كل قضائك وجميع قدرك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك الله يبقى لازم لك حكمه ولذلك ان يريدني الرحمن بضر بقول تنبهوا ان مش كل حاجه يجريها عليك الحق وان كنت ترى بقوانينك انها ضاره ان هي ضاره لانها من رحمن وما دام من رحمن تبقى لازم هي نافعه بس انت مش واخد ايه مش واخد بالك كما يقدم الاب الحنون على ابنه ابنه للطبيب ليقطع له زراعه لانه ما عملش كده يضرب غرغنيه في الجسم كله فهذا ضرب انما مين اللي اجراه الاب ولذلك قلنا سابقا انك اذا كنت جالسا ودخل عليك ولدك فرايت وجهه زي ما بيقولوا كده في في لغه الريف مشضب ونازل بيشرب دم بالله اول سؤال تساله تقول له ايه مين اللي عمل فيك كده الله اكنك انت هترتب الحكم من الغضب او الرضا على من مين اللي عمل على اللي عمل فان قال لك ده الواد ابن فلان تقول ماضني عدونا ما هو طبعا ابوهم اللي مرات هو ويقعد يعمل له كده وبعدين قال له ده عم اللي عمل فيه قال له لازم انت قبل عملت حاجه واحده الله اذا لا تحكم بالحكم ابدا رضا او سختا الا اذا عرفت من فعله فان قال لك عمي تقول له لا يابا انت لازم عملت حاجه تعال يا ابني انت عملت ايه يقول له اخر ك الاوتنب ماشي وانا بديري كده رحت هو مسكني كده اون وخدني وقعد يضربني بالاقلام والبتاع اه يبقى اذا ان يريدني الرحمن بضر تنبه انك خلق الله وما راينا احدا من حمق البشر يحطم صنعته انما يعمل فيها يد التجميل والتسجينعم لما تشوف واحد عامل دولاب جار عامل دولاب كويس كده وبعدين ماسك الفرع وعمال بيعمل فيه ما تقولش ده بيخسر صنحته ده هو البتاع بيزيق عايز مش عارف يعمل ايه فكاني يريدني الرحمن بايه بضر فاذا كل فعل يجب ان يحكم عليه قبل الرضا وقبل السخن بان تنظر من فعله فاذا نظرت من فعل ان كان من عدو تفهم انه وان كان من حبيب تفهم انه الايه رب الله ولذلك يقول الله في حديثه القدسي يقول يا ابن ادم انا لك محب فبحي عليك كن لي محبا بقى ومادام بحب يبقى بيجري عليا الايه ولذلك تجد مثلا انسان عايز يروح مشوار مستعد وراكب ومش عارف راح على الاوتنبيل لا لسه يا دوب وصل كده الاوتنبيل يزعل وي مصلحتك تتعطل ومش عارف ايه يعملها شغلانه يركب ايه الميعاد اللي بعده يقوم يلاقي الاوتومنبيل اللي فات دك واقع يا في الترعه ياومنبيل صدمه والناس اللي فيه ميتين يوم يا سلام يبقى اللي حشني حشني حكم الله يبقى اذا لازم تفسر المسائل بايه ولذلك قلنا ان الاشياء التي تصيب الانسان بما يفهم ان فيه ضر لازم تشوف من الذي اجراه لانك انت تبقى غلطان لانك انت فسرت بالنفعيه السطحيه لك واحد ولد بيذاكر دروسه ومجتهد وحافظ العلوم وراح الامتحان جاله اغماء ولا جاله دوار ولا جاله حاجه ولا جاله فماعرفش عيني يجاوب عمليه مش بتاعته لو كان ماذاكرش وماجاوبش ان بقول ده انت ان هو ده الراجل مذاكر وفاهم وحافظ العلوم و حصل له يقوم العاقل بقى يقول ابوه يقول له يا ولا ده لازم ربنا عمل دي له حكمه يا ولا يمكن انت لو كنت نجحت وانت دايما تنجح تتنش عينك الارض يمكن يا اد ما كنتش هتاخد المجموع اللي يوديك الكليه اللي انت عايزه اللي انت عايزها فربنا ادخل عشان تعيد بتاخد المجموعه اللي يديك الكليه يوم الواد يعمل ايه يزداد ايمانا بربه لا سخطا عليه والا بقى لما كان كده يقول بقى ربنا اذاكر واعمل ومش عارف لا يعرف ان فيه ايه ان في حكمه اهد اللمسه اللي في قوله ان يردني الرحمن بضر رحمن منافيه للضر نقول له لا ده الضر الرحمن منافي للضر عندك انت انما عند مجريه لا هي من الرحمانيه هي من الرحمنين ان يردني الرحمن بضر لا تغني عني شفاعتهم شيئا ما فيش حد من الالهه دي يجي يشفع ليا ويقول له لانهم ده اله شركاء لله وانداد وبتاع هيجي يشفع عنده ده هم ضده مش ممكن طيب لا تغني عني شفاعتهم شيئا الشفاعه انه يرفع المقت عن اللي هو يجي له الضر بس بشفاعه حد تاني الشفيع لازم يكون محبوب عند المشفوع عنده ولا يجي واحد عدو يشفع عندي لازم يكون محبوب طب والالهه بقى اللي بتوعد دول الله دي تبقى محبوبه لله تبقى مرفوضه الشفاعه بتاعتهم خالص اذا اذا انشفعوا وما فيش حد لا اله ولا ولا يقدر يشفع ابدا ليه؟ قال لك لان الالهه التي ادعيت معذوره في نفسها لان غيرها اللي مدعم هم ما لهمش لا ادعم ولا نيلهم طيب الشفاعه ما قبلتش رسول الله الشفيع اللي رايح يشفع عند واحد وما يقبلش شفاعته يقوم الشعر له انه يعمل ايه يقول له طب ه ما تقدرش تعمل في حاجه وينقذه من ايده ولاخليهش يتمكن لا دي تنفع ولا دي تنفع واحنا قلنا زمان في الشفاعه الشفاعه من من الشفع يعني الانسان وحده له قضيه ووحده باسبابه ماغدرش عليه يقوم يستنجد بواحد ينضم له يبقى بعد ما كان فرد بقى ايه بقى شفع ادي معنى الشفاعه ضممت شيئا الى شيئا اللي بيشفع ده بيشفع في ايه؟ ادي واحده وبيشفع عند مين؟ ادي الثانيه لما الحق سبحانه وتعالى اراد ان يجليا هذه المساله في سوره البقره قال ايه؟ واتقوا يوما لا تجزي نفس عن نفس شيئا خلاص ادي واحده ما فيش واحده تجزي عن الثانيه كل واحد من عرقوه ولا يقبل منها عدل ولا تنفعها شفاعه في ايه ثانيه يبقى بغير كده لا يقبل منها شفاعه ولا يؤخذ منها عدل الله يبقى الايه فيها حاجتين اثنين نقول له اصلك انت لم ما اخدتش بالك من مرجع للضمير لانه لما يقول ايه واتقوا يوم لا تجزي نفس عن نفس يبقى في كم نفس عندنا كم نفس اثنين اثنين نفس جازيه ونفس مزي انت هترجع الضمير لمين فيهم هترجع الضمير للجازيه ولا للمجزيه عنهم مره كده مره نشوف كده طب رجعتها للمجز عنها قال لك هو المجز عنه يروح يعمل شفاعه لما يكون عامل حاجه يقول له يا شيخ دي فديتها كام يقوم له فديتها كذا ندفعها نقول له ايه ما يقبلش منه ده مين المشفوع له طيب ولما ما يقبلش منه عدم يروح لواحداني يقول له الشفعه عند فلان ولذلك قال ولا تنفعها شفاعه الغير لا يقبل من ذاتها عدل ولا ينفع ولا تنفعها شفاعه الغير طب وان كان الضمير عازل على النفس الجازيه اي الشافعه لما واحد يجي يشفع عند واحد جه واحد يشفع عند يعمل ايه؟ يقول له يا شيخ انا عشان خاطري اسفع عن فلان فاما ان يقبلني يبقى قابل شفاعتي طب وماقبلش هو وقف ليه قال لا مش قابل شفاعتك يقولله طب انت عايز قد ايه وانا ادفع عنه يبقى الاول لا تقبل منه شفاعه ولا يؤخذ منه عدل يبقى الاول شوف اختلفت ولا لا اذا فالضمير في العود اما ان يعود على النفس المشفوع لها واما ان يعود على النفس الشافعه النفس المشفوع لها تيجي لما تكون قضيه تقول له انت انا اخد نفسي منك يا اخي بحاجه خدها قاللك لا يقبل منه عدل طب يروح لواحد تاني يستشفع له بقى ولا تنفعه شفاعه طب النفس الجازيه قال لك لما اكون شافع عند واحد اقول له يا شيخ عشان خاطري ايه سامحه مش هنقبلها يقول له خلاص ما قبلتهاش طب شوف عليه قد ايه واني ايه ادفعه يبقى فيه فرق بين مين بين الاثنين لا تغني عني شفاعتهم شيئا ولا ينقذ زون مش لما ما تغنيش الشفاعه مثلا ويرضى يسامحهم عشان الالهه يقولوا له طب احنا هننقذه من ايدك بقى لا دي نفعه ولا ايه ولا دي نفعه ولذلك قال ما تسمعوش ينقذه ان الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابه ولو اجتمعوا له ومش كده وان يسلبهم الذباب شيئا لا يستنقذوه ضعف الطالب والمطلوب وصحيح لما انت تيجي تبص كده تك كل عسل وبعدين تيجي الذبابه تقف على العسل وتاخد برجليها شويه عسل ولا بالجناح بتاعها وطارق بالله اتستطيع ان تسترد منها ما اخذت ضعف الطالب والمطلوب ااتخذ من دونه الهه ان يردني الرحمن بضر لا تغني عني شفاعتهم شيئا ولا ينقذون ان فعلت كده ورحت لدول اني اذا اي اذا فعلت ذلك واتخذت الهه صفتها كيت وكيت وكيت اكون في ايه في ضلال مبين بين واضح وحاصرني من الضلال بحيث لا استطيع ان امر معيت نعم اني امنت بربكم طب الكلام بيقول لمين قال لك ما هو بينصر الرسل بتوع عزازنا عزازنا بثالث فبص لهم بقى كده قال انا امنت بربكم ماشي الكلام اذا كان الخطاب لمن للرسل اللي هو جاي يساعدهم طب وان كان الخطاب ده رايح للجماعه دي قول لهم اخشبهم اني امنت بربكم وان كنتوا انتم كافرين بيه اني امنت وهو ربكم قهرا عنكم لان لما تنسر في المدنى من خلق السوا لا يقولون الله من خل من خلقكم لا يقولون الله يبقى هو ربكم سبحانكم ولا لا اني امنت بربكم شوف انا احترمت ربوبيته لكم وامنت علشان انا داخل في هذه الايه في عظمه في عظمه هذه الايه هذه الربوبيه اني امنت بربكم فاسمعون اسمعون ان كانت للجماعه للرسل طب يسمعوا ايه ان وجد من لم يكلف من رسول يؤيد يدكم فاسمعوا عني واشهدوا لي به واثانيين يقول فاسمعوني علشان ابقى بلغتكم يا اد الايه يبقى ما حدش ما غشنكوش اني امنت بربكم فاسمعون قيل ادخل الجنه مين اللي قال له بقى؟ قال لك اذا بني الفعل لما لم يسمى فاعله اي مبني للمجهول يبقى للتعميم مين اللي قال وامتى قالوا له؟ ده هو لسه حيدخل الجنه ايه؟ قال لك يا اخي في ايه في القران بنقراها كلنا ان الذين قالوا ايه ثم استقاموا ايه تنزل عليهم تتنزل عليهم الملائكه الا تخافوا ولا تحزنوا وابشروا بالجنه التي كنتم توعدون نحن اولياؤكم في الحياه الدنيا وفي الاخره فالذي وقف هذا الموقف متبرع وجاي من الاقصى المدينه يسعى عشان يساعد الرسل في امر لم يكلف به ويجيب وحجج وبراهين ما جابهاش الرسل نفسهم يبقى ده ما تتنزلش عليه الملائكه تقول له هنيئا لك يا شيخ الجنه ما شاء الله الله يمك ادي واحده او ان الحق سبحانه وتعالى حكى عنه ما يقوله بعد ما يموت ويروح يدخل الايه ايه لا اله الا يبقى ربنا اللي عارف اللي هيحصل اخبر اخبر يبقى اخباره من الله ولذلك ادي السبب في قيله مين اللي قال بده يعممها بقى قيل ادخل الجنه بقى مما يدل على ان المساله مش حظ نفسه في التدين ولكن حظ اخوانه ايضا لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ايه ما احب النفس لما يرى هذه المنزله قيل ادخل الجنه يقول يا سلام يا ليت قومي علمون اذا كانوا يعرفوا الحك دي عشان يؤمنوا زيي يبقى هو في ايه في الجنه قالوا لسه فاكر ايهحب بيحب لهم الخير قال يا ليت قومي يعلمون نعم قيل ادخل الجنه مشفرح بالجنه بقى وتهاى عن مش عارف قال لك برض افتكر مين افتكر قوم قال يا ليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين اذا عرفوا الحكايه دي كانوا يتهافتوا على الايمان كما فوق ما كان تهافتهم على الكفر ليه لانهم لما يعلموا انني ربنا ده جاني بموقف الايمان ضدهم وكان كده يقوموا ايه يرتدعوا ويعملوا زيي علشان ايه عشان ينالوا هذه المكرومه التي ايه ملتها نعم طيب بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين اولا في حاجه يسموها ايه التخليه والتحليه التخليه مثلا لا مؤاخذه لنا توب وبعدين ايه في وساخه بنخلي التوب ننظفه من الوساخه اولا ولا بوديه للمكوه وهو وسيخ لا الاول اخلي ايه الوساخه يبقى اسمها تخليه اهو كذلك الانسان قبل ما ربنا يدي له كرامه في الجنه يزحزحه عن النار يبقى فيه تخليه وفيه ايه تحليه تحليه بعد ذلك بما غفر لي ربي وجعلني من المغفر لي ادي التخليه وجعلني من وبعدين وجعلني من المك مين ادي الايه؟ ادي التحليه ولذلك هناك بيقول قلنا في الامتنان فمن زحزح عن النار وادخل الجنه فقد فاز نعم ما شاء الله الله يكرم وما انزلنا على قومه من بعده من جند من السماء من بعده يظهر موتوه مات بطبيعته كان ربنا يجازي الناس دول اللي واقفوا منه هذا الموقف قال دول ما يستاهلوش ان انا انزل جندي يقعدوا ايه يبيدوهم دي مساله بسيطه دي مساله بسيطه هنا وما انزلنا على قومه ردا عليهم في مواقفهم من الرسل الثلاثه ومن موقفه هو الذي تتطوع به كان المفهوم بقى ان السما تتدخل تتدخل بايه جنود بقى وتيجي تدربك عليهم الدنيا قال لا ده الحكايه ما تستاهلش كده ما انزلنا على قومه من بعده من جند من السماء وما ينبغي ان ننزل لانها صيحه واحده تضيعهم ان كانت الا صيحه ايه واحده فاذا هم خامدون يبقى ما تستهدش اننا نعمل تجريده جيش وننزل جنود لربنا وبتاع الحكايه لا ده صيحه بس كده وما انزلنا على قومه من بعده من بعد الازوات والمواقف دي من جند من السماء وما كنا منزل الايمه كان ينبغي لنا ان ننزل ليه؟ لان المساله في هؤلاء في قريه خلاص اهون من كل ذلك لانها صيحه واحده تضيعه ايه ان كانت اي ما كانت الا صيحه واحده فاذا همون خامدون شوف كلمه خامد زي ما نقول في الفران خمد ايه يعني؟ قال لك لانهم كانوا في اوار وغ غضب على الرسل اولا وعلى الراوي اللي جاء يسعى ثانيا وبيغلم وبيدافعوا عن الكفر فاشبه بالنار المتاج قال النار المتاججه دي هنخمتها وخمدناها نعم ثم بعد ذلك يقول كلمه يصح ان يقولها اي واحد حينما يرى مصارع هؤلاء وانه انهم ماتوا قبل ان يتدارقوا بالايمان على كفرهم قول يا حصره على العباد زي ما تقول يا حصره على فلان يا يا حسره بتنادي الحسره قال لك ايوه يا حسره هذه اوانك فاحضري يعني الحصره لها اوان اهو ده اوانك تعالي يا حصره الله يا حسره على عباد ما ياتيهم من رسول الا كانوا به يستهزئون ليه؟ ام قال لك لان الذي خلقك وخلق لك قبل ان يخلقك خلق لك السماء والارض وعمل لك عمليه المطر والارض مش عارف ايه قبل ما تخل غير انت عمل لك الحكايه دي طيب وبعد ذلك صانع ماده دتك بما قدر لك في الارض من اقوات الضروريه ادها لك والكماليه في الفاكهه والمش عارف ايه ادها لك بقى يدي للبدن كل هذه المسائل ويجيب القيم ما يديكش فيها حاجه مش ممكن طب ده القيم هي المطلوبه لانك انت هتبقى عابد لله مطيع لاوامره واوامره هيقول افعل كذا ولا تفعل كذا افعل كذا ولا تفعل كذا دي علشان ايه؟ عشان قيمك في الحياه الماده مكفوله ولذلك تجدها مكفوله للمؤمن ها وللكافر وللطائع وللعاصي لماذا؟ لان الله هو الذي استدعى الخلق الى الوجود وما دام هو اللي استدعاهم الى الوجود زي ما تدعي جماعه عندك انت اللي دعيتهم يا اخي هيا لهم اللقمه اللي هكلوها والشربه اللي هيشربوه القاعده اللي يقعدوها مش انت اللي جايبهم فكذلك استدعى الله خلقه للوجود فمش اعد لهم بعد الاستدعاء لا ده اعد لهم قبل الاستدعاء وبعد ذلك يديهم القيم فواحد خد مقاوم الماده وساب قيمه القيم لان الماده اعطته شهوه نفسه والقيم حجزت يتشهوه نفسه عن اشياء يقوم يبقى زعلان من مين؟ من القيم لانها هتعمل فيه ايه؟ هتصده عن شهوات يشتهيها الحق سبحانه وتعالى زي ما قلنا ان هو قال انت خلقي وانا بحبك كن لي محب واعرف ان مش هنتفع بطاعتك ولا معصيتك هتضرني لانني خلقتك بكل صفات الكمال في فمسالتك مش هتزودني كمان يبقى اذا هي بس صنعتي اللي نفسي تبقى كويسه ولذلك هعمل منكم غني وفقير كنت اقدر اخلل كل اغنيه لكن فقير لو انه يعني تدبر بقى في حكمه ان هو فقير يقول لك يا سلام انا شرط في ايمان الغني نعم لان الغني مطلوب منه انه يزكي يبقى هو عايزني انا قبل ما اعوزه ها نعم وايضا الغني اللي قاعد يجيب ماله ويعمل شوف بيسهر قد ايه ويتعب قد ايه ويقوم بدري قد ايه ويروح لدي ودي تعب وياخد مقلب خساره ومقلب وعمال يكافح والفقير اللي مش يعمل حاجه ابدا يجي له الغنيطبطب عليه يضرب على الباب ويدي له الفلوس قال له يعني يا فقير سلفت منك هذا عشان تحط رجلك على رجل وواحد يطفح الدم ثاني علشان يجيب لك الخير بتاعك زي غير المستطيع لما يقول الحج على المستطيع وغير المستطيع يبقى عا متشوق كده هنا مش غير مستطيع يقول له انت اسكت بقى فيه فرق بين من يوجد عليه الركن واجبا فان قصر عنه يعاقب وبين من لم يوجب عليه الركن يبقى من طب ما يمكن اللي واجب عليه الركن راح يحج ما يقبلش ويفضل مطلوب منه انما انت ولا حاجه يبقى نقول احظ يبقى الاحظ ان انشال عنه الحكم ودوك فضل عليه الحكم قد يؤديه وقد لا يقبل منه يبقى شوف تسليه غير المستطيع كتسليه الفقير تماما احنا ذكرنا مره اننا كنا قاعدين مع اخوانا منهم من قضى نحبه عم سيد جلال وموجودين انا واحمد ابو شقره والخليفه وعصيه والسله بتاعتنا حبينا نصلي المغرب في سيدنا الحسين فقلنا يلا نصلي فلما جينا نصلي استوقفنا غفر الله له عم الحاج سيد جلال وقال طب استنى بس دقيقتين انا باعت 10 جنيه مع الواد سليمان عشان يجيب يجيبها لي يفكها لي جنيهات فواحد من اللي معاه فلوس وجديده قال له طب هات العش افكها لك جديده انت اظن انت ذاكر فقال له هتفكها لك جديده قال له لا الواد اللي انا هدي له الفلوس ما كانش الجنيه الكبير بتاع زمان قد كده اهو ويجي له الجنيه الجديد ده الحلو الصغير ده ما يرضاش ياكله قمتاني قلت يا سلام بقى الواد اللي مكذوب قاعد عند سيدنا الحسين وقعد قاعد بيرل وقعد بكذا مسخر اكبر رجل في الاقتصاد في مصر عم سيد جلال ووزير اسمه احمد طعيمه عشان يجيبوا له الفلوس اللي تعجبه يبقى بالله دول يبقوا ساده ولا مش ساده والله شفنا منهم ناس بيناموا على الجدار بتاع المسجد كده قال وحاطط في المسجد في الجدار بتاع خشب عامله كده قال عشان يسند عليها رقبته ما تجيش كده ولا تيجي كده ايه العز اللي انتم فيه دول ولذلك واحد منهم مكار شاف الدنيا كده على واحد قال احن نحن في لذه لو علم بها هؤلاء لحاربونا عليها بالسي فلما يشوفوا ناس خايبين كده تقول يا حسره على العباد مين اللي يقولها اي واحد يقرا هذه القصه او يسمعها او يرى في الكون المحيط به نظائر لها يقول يا خير يا حصر على الناس دول ولذلك من تمام الايمان ان تتحسر على من لم يذك طريق الفضيله تقول ده غلبان تتحسر عليه يبقى دليل على انك تحب انه يكون زيك نعم يا حصره على العباد ما ياتيهم من رسول الا كانوا به يستهزئون الم يروا طب خليهم بس يبقى عندهم فتنه ويقظه ويشوفوا الناس اللي عملوا كده قبلهم ما الذي جرى لهم الم يروا كم اهلكنا قبلهم من القرون انهم اليهم لا يرجعون لم يروا راى دي في اثنين راى بصريه وراى علميه تقول انا رايت هذا الراس وبعدين او تقول انا رايت هذا المشهد يبقى مره تكون بصريه ومره تكون ايه؟ علميه علميه البصريه هتكسر معلوماتك على ما اتصلت به جارحتك انما العلميه هتديك اللي جابته جارحتك واللي جابته جوارح الناس الاخرين يبقى يعني ايه اللي احسن بقى العلميه ولذلك رسول الله صلى الله صلى الله عليه وسلم ولد عام الفيل وعام الفيل احنا عارفين ان ابرها عمل كذا وربنا صد الجيش وعمل مش عارف وطير ابابيل والى اخره فهو حين يخاطب رسوله الذي ولد بس عامل فيل يقول له ايه الم ترى كيف الم ترى كيف فعل ربك باصحاب الفيل طب هو شاف ده كان له ده اتولد عامل فيل ويمكن بعد حادثه الفيل بس في العام بتاع الفيل فما شافش الحكايه دي بصريا انما شافها ايه علميا قالوا له عليها ايه ادي واحده اوله اخبره بها فكان الله يريد ان يقول عينك ليس معها اين يعني ساعه ما تشوف بعينك خلاص ليس مع العين ايه اي ما تقولش اين فلان قاعد فين وانت شايفه قاعد اهو خلاص طيب اكن اخبار الله لك بقضيه علميه ثق بها اكثر من ثقتك برؤيه عينك فكان اقبال الله بها اكثر من رؤيه الايه اكثر من رؤيه العين الم يروا طب يروا امتى قال لك اما ان يكون في الناس دول من شهد ما ولذلك وانكم لتمرون عليهم مصبحين ما بتشوفوش انتوا ما تروحوا انتوا وانتم رحله الشتاء والصيف بتشوفوا القوم اللي هلكوا واتخذوا مصانع لعلهم يخلدون وبطشوا جبارين وشافوا مصارعهم الم يروا كم كم كم لما تيجي اعرف انه امر فوق الحصر ولذلك يقول لك كم احسنت اليك وانت تسيء لي يعني كم احسنت اليك يعني ايه كثير كتير طب وكتير تيجي ازاي قال له انا مستامنك وراضي حكمك تقول لي عليهم ا مره كم قو لي كم كده مره انا عملته كده يبقى انت انا مستامنك على انت اللي تقول فبعد ان كان الخبر مني بقى بقى اقرار من مين؟ بقى اقرار منه كم اهلكنا قبلهم من القرون انهم اليهم لا يرجعون طب قرون اهلكت وهو بيخاطب ناس يبقى عندنا اثنين الضمائر دي هتروح فين؟ انهم اليهم يرجعون انهم اللي هم مين اللي اهلكناهم مارجعوش لهم ثاني ادي واحده طيب انهم اي الموجودين بيكلمهم هم ما ترجعوش في نسبكم الى اللي فاتوا ليه لانني اصل استاصلت دكهم ولا انسال لهم الله استاصلت دكهم ولا ايه ولا انسان لهم يبقى تاخدها على تنفع وتاخدها علىدي ايه الم يروا كم اهلكنا قبلهم من القرون واحنا قلنا القرن فتره من الزمن قدرت حديثا ب 100 عام ولكنها تشمل القوم الذين يجمعهم دين وان قعد 1000 سنه زي بتوع نوح او القوم الذي يجمعهم حكم ملك او اي حاجه دين اسمهم الم يروا كم اهلكنا قبلهم من القرون انهم اليهم لا يرجعون وما دام عندنا العاده دي وعملناها يبقى مش بيدعي اننا نعمل فيه كل ما نعمل ولذلك حين تقرا قول الله سبحانه وتعالى اعوذ بالله من الشيطان الرجيم والفجر وليال العشر والشفع والوتر مش كده الى اخره الم ترى كيف فعل ربك بعاد ايه رمزات العماد التي لم يخلق مثلها في البلاد وثمود الذين جابوا الصح بالواد وفرعون الاوتاد ما شفتش الحكايه ديت يبقى معناها ان الله ابقى الاثار لتدلنا على صدق ما قال الله لما تشوف بقى ده امريكا اللي هي سيده الحضاره الحديثه اللي صاحبه الاسبقيه في الابتكار والاقتراع والصعود للجو ومش عارف ايه قال بيجوا يتفرجوا على الاهرام اللي مبنيه قبل الميلاد بكذا 1000 سنه وشوف الشيء العجيب ده بقى امريكا اه شوف ازاي طيب وشوف ازاي حجر قد كده من الجرانيت قالوا ملزوق بالغير بدون بدون مونه شيء عجيب اهدي وفرعون ذ الاوتاد مش كده ان ربك لبالمرصاد يعني برض هيجي للناس يقدر يعمل فيهم كده يعمل فيهم كده والى لقاء اخر ان شاء الله
قصة مؤمن سورة يس الجزء 1 3 الشيخ الشعراوي 19:30

قصة مؤمن سورة يس الجزء 1 3 الشيخ الشعراوي

sira nabawiya السيرة النبوية

164 مشاهدة · 11 jaar geleden

سورة يس الجزء الثالث والأخير سورة يس كاملة الجنة 2:15:00

سورة يس الجزء الثالث والأخير سورة يس كاملة الجنة

Riad Al-janah TV

78 مشاهدة · 7 jaar geleden

قصة مؤمن سورة يس الجزء 2 3 الشيخ الشعراوي 43:58

قصة مؤمن سورة يس الجزء 2 3 الشيخ الشعراوي

sira nabawiya السيرة النبوية

53 مشاهدة · 11 jaar geleden

قصة مؤمن أل يس القرآن الشيخ محمد متولي الشعراوي الجنة 37:22

قصة مؤمن أل يس القرآن الشيخ محمد متولي الشعراوي الجنة

Riad Al-janah TV

1 مشاهدة · 7 jaar geleden

تفسير سورة يس الحلقة 3 الشعراوي 40:49

تفسير سورة يس الحلقة 3 الشعراوي

sharawe

56 مشاهدة · 15 jaar geleden

قصة مؤمن سورة يس الجزء 1 3 الشيخ متولي شعراوي 19:30

قصة مؤمن سورة يس الجزء 1 3 الشيخ متولي شعراوي

صبيحة مباركة

43 مشاهدة · 8 jaar geleden

سورة يس الجزء الأول من ثلاث سورة يس كاملة الجنة 3:04:33

سورة يس الجزء الأول من ثلاث سورة يس كاملة الجنة

Riad Al-janah TV

184 مشاهدة · 7 jaar geleden

سورة يس الجزء الثاني من ثلاث سورة يس كاملة الجنة 2:50:54

سورة يس الجزء الثاني من ثلاث سورة يس كاملة الجنة

Riad Al-janah TV

119 مشاهدة · 7 jaar geleden

قصة أصحاب القرية والرسل الثلاثة الذين بعثهم الله لهم الشيخ محمد متولي الشعراوي رحمه الله 43:43

قصة أصحاب القرية والرسل الثلاثة الذين بعثهم الله لهم الشيخ محمد متولي الشعراوي رحمه الله

القناة الرسمية لفضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي

157 مشاهدة · 1 jaar geleden

قصة مؤمن آل ياسين مشاهد 4:00

قصة مؤمن آل ياسين مشاهد

قناة مودة - Mawda TV

190 مشاهدة · 4 jaar geleden

الشعراوي تفسير آيات 12 13 من سورة يس الحلقة الثالثة 3 41:37

الشعراوي تفسير آيات 12 13 من سورة يس الحلقة الثالثة 3

‫حسين قبيع (أبو فارس)‬‎

50 مشاهدة · 10 jaar geleden

قصة مؤمن سورة يس الشيخ عمر عبد الكافي 10:16

قصة مؤمن سورة يس الشيخ عمر عبد الكافي

sira nabawiya السيرة النبوية

147 مشاهدة · 11 jaar geleden

قصص القرآن الكريم قصة مؤمن أل يس محمد متولي الشعراوي 37:22

قصص القرآن الكريم قصة مؤمن أل يس محمد متولي الشعراوي

بلغوا عني ولو آية

13 مشاهدة · 4 jaar geleden

تفسير سورة يس كاملة لفضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي رحمه الله 11:55:00

تفسير سورة يس كاملة لفضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي رحمه الله

القناة الرسمية لفضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي

93 مشاهدة · Gestreamd: 1 jaar geleden

قصة اصحاب القرية الذين كذبو المرسلون المذكوره فى سورة يس للشيخ الشعراوى 1:27:29

قصة اصحاب القرية الذين كذبو المرسلون المذكوره فى سورة يس للشيخ الشعراوى

نور العلم والايمان 1

10 مشاهدة · 6 jaar geleden

قصة مؤمن سورة يس الجزء 1 3 الشيخ الشعراوي YouTube 19:30

قصة مؤمن سورة يس الجزء 1 3 الشيخ الشعراوي YouTube

مالناش غير ربنا

19 مشاهدة · 6 jaar geleden

نداء البعث واليقين كشف الأسرار والأنوار في سورة يس l الشيخ الشعراوي رحمه الله 1:24:58

نداء البعث واليقين كشف الأسرار والأنوار في سورة يس l الشيخ الشعراوي رحمه الله

القناة الرسمية لفضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي

51 مشاهدة · 2 maanden geleden

شيخ يحكي قصة مؤمن آل يس بطريقة عجيبة 9:47

شيخ يحكي قصة مؤمن آل يس بطريقة عجيبة

عمرو نور الدين Amr Nour ELdeen l

35 مشاهدة · 3 jaar geleden