ولو نحلم في يوم نكون وسط النجوم قريبين منك عايشين في ملكوتك ومهما كنا في غابه وناس بقوا ديابه بن احتمي في ضل ونمشي ورا نور ونفوس الناس ما بن تبعد وبتقرب تتوه عنك وتتغرب في غفله وج وهي حيا فصبر جميل على روحنا وقرب هيدا وجروحنا بفضل الله بفضل الله ودخل معه السجن فتيان قال احدهما اني اراني اعصر خمرا وقال الاخر اني اراني احمل فوق راسي خبزا تاكل الطير منه نبئنا بتاويله انا نراك من المحسنين قال لا ياتيكما طعام ترزقانه الا نباتك الا نباتك بتاويله قبل ان ياتيكما ذلكما مما علمني ربي اني تركت مله قوم لا يؤمنون بالله وهم بالاخره هم كافرون واتبعت مله ابائي ابراهيم واسحاق ويعقوب ما كان لنا ان نشرك بالله من شيء ذلك من فضل الله علينا وعلى الناس ذلك من فضل الله علينا وعلى الناس ولكن اكثر الناس لا يشكرون يا صاحبي السجن اارباب متفرقون خير ام الله ام الله الواحد القهار السلام عليكم ورحمه الله نفوس ما بين حاضر وغائب واحنا النهارده ربنا سبحانه وتعالى بيحكي لنا جوه السجن يوم ما دخل مع سيدنا يوسف فتيان كل واحد شاف فيهم حلم وبعدين قالوا مش هنلاقي حد احسن من يوسف لانه من المحسنين نساله عن الاحلام اللي احنا حلمناها دي وشغلنا بالنا فلما راحوا سالوه كان منبع الخير عليهم والسر ان هم لجاوا الواحد يراه من المحسنين ما سالو اي حد سالوا من يظن ان هو من اهل الذكر واهل العلم فكان رد سيدنا يوسف ونبدا النهارده قال اعوذ بالله من الشيطان الرجيم قال لا ياتيكما طعام ترزقانه الا نباتك بتاويله قبل ان ياتيكما ذلكما مما علمني ربي اني تركت مله قوم لا يؤمنون بالله وهم بالاخره هم كافرون هقف هنا عشان في حته مهمه جدا هم هما بيقولوا له انا شايف نفسي بعصر خمرا والتاني بيقول له انا شفت نفسي شايل عيش فوق دماغي والطير بتاكل منه هو ليه ما قالش التفسير على طول لان سيدنا يوسف شاف ان ده الوقت المناسب اللي يدعوهم لترك الشرك لان كانوا وقتها هم مشركين والتوجه لعباده ربنا وتوحيده لان سيدنا يوسف وقتها كان بعث نبي فبدا يقول لهم انا هحكي لكم على التفسير ده قبل ما الاكل يجي يعني اول ما الاكل يجي قبل ما ناكل هقول لكم التفسير دي احد معاني الايه لا ياتيكما طعام ترزقانه الا نباتك بتاويله يعني استنوا هقول لكم بس حاجه بس اطمنوا هحكي لكم على تفسير الاحلام لما الاكل يجي ونقعد ناكل مع بعض او يقال ان معناها قبل ما اقول لكم على التفسير عايز يقول لهم ان انا نبي ومؤيد من قدره كبيره مطلقه مختلفه عن قدرات البشر فبدا يقول لهم بعض الامكانيات والعلم اللي ربنا فتح بيه عليه لانه مع الله ولم يكون مع الناس المشركين فقال لهم من ضمن الحاجات كمان اللي اقدر اساعدكم بيه لا ياتيكما طعام ترزقانه الا نباتك بتاويله قبل ان ياتيكما ده انتم كمان لو عايزين تعرفوا ايه الاكل اللي هتاكلو النهارده وبكره وبعده ربنا معلمني من علوم الغيب ذلكما مما علمني ربي انا مش لوحدي وما اوتيتم من العلم الا قليلا ماعرفش اساعد حد ولا انفع حد الا لما ربنا هو اللي يعلمني ولو انا تكبرت بالعلم ده ربنا هينسيني العلم وي ويسلب من هذا العلم البهاء البهاء يعني بقول بقول معلومات حلوه بس منفره ليه لان ربنا ما خلقش الفتح في كلامي فانا مش هقول لكم اي حاجه الا بسبب ان ربنا اللي علمني ذلكما مما علمني ربي ربي اه بيعرفهم على ربنا اني تركت مله قوم لا يؤمنون بالله سر هذا التميز والامكانيات دي ان انا مش معاهم اني تركت مله قوم لا يؤمنون بالله وهم بالاخره هم كافرون بيقولوا العلماء هنا معنى جميل قوي في اظهار الامكانيات هل ده كبر ان الواحد مننا في وقت من الاوقات يحتاج يتكلم عن شهاداته ويتكلم عن العلم اللي عنده قالوا لو كان كلامه عن شهاداته او المميزات اللي عنده سبب في فتح قلب من امامه وزياده اقناعهم تبقى دي طاعه فاكرين لما سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم دخل ناس على السيده عائشه يسالوها عن عباده النبي فقالت لهم سيدنا محمد ساعات بيصلي وساعات بينام ساعات بيصوم وساعات بيفطر وبيحب زوجاته وبيقرب منهم فواحد قال انا هصلي ومش هنام والثاني قال هصوم ومش هفطر والثالث قال لا اقرب النساء فسيدنا النبي شايف ان ده التشدد ده ده كلام ده مخالف للسنه فطلع على المنبر وقال اما اني اتقاكم لله واشدك له خشيه وانا اصلي وانام واصوم وافطر واتزوج النساء فمن رغب عن سنتي فليس مني مقدمه انا اتقاكم لله واشدك له خشيه التقارير حقيقه ان الاقرب للسنه اللي بيعمل زي النبي عليه الصلاه والسلام مش اللي حرم الحاجات دي على نفسه وربنا محلل شوف ربنا يحكي عن كلام سيدنا عيسى في دعوته لبني اسرائيل ورسولا الى بني اسرائيل اني قد جئتكم بايه من ربكم انا مؤيد من الله اني اخلق لكم من الطين كهيئه الطير فانفخ فيه فيكون طيرا باذن الله وابرئ الاكمه والابرص واحيي الموتى باذن الله وانبئكم بما تاكلون وما تدخرون في بيوتكم ان في ذلك لايه ان كنتم مؤمنين يعني صدقوني بهذه الامكانيات انا مرسل من ربنا سبحانه وتعالى فيقول امكانياته اذا كانت سببا في فتح قلب من امامه ونفعه كان ربنا سبحانه وتعالى برض بيعلمنا في وقت من الاوقات محتاج تقول انا اتعلمت العلم ده فاقدره انا دهده تخصصي فاقدره انا هنا افنيت عمري في العلم ده وبالمناسبه اللي نجى صاحبي السجن ان هم لاج ا واححد متخصص لان اللجوء لغير المتخصص والاستسهال في امر دينك وامر صحتك وامر الاشياء المهمه ده من التقصير في حق النفس ومن الضلال في الدنيا دي النفوس الحاضره مع الله بتستشهد العلم فاسالوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون واهل الذكر وهم في حضور مع الله وتواضع في بعض الاوقات محتاجين يبينوا العلم اللي عندهم والامكانيات وال دات بشرط ان يكون ذلك سببا في فتح قلب من امامهم ونكمل باقي نص كلام سيدنا يوسف اللي نقل القران الكريم وهو بيدعو اصحابه في السجن قال تعالى واتبعت مله ابائي ابراهيم واسحاق ويعقوب ما كان لنا ان نشرك بالله من شيء ذلك من من فضل الله علينا وعلى الناس ولكن اكثر الناس لا يشكرون ايه معاني الكلمات والتفسير الايه اللي قبلها سيدنا يوسف بيقول لهم اني تركت مله قوم لا يؤمنون بالله وهم بالاخره هم كافرون فالتوحيد اص ترك لا اله ثم اثبات الا الله اني تركت مله قوم واتبعت مله ابائي وهنا في نهايه الايه بيقول لهم ان اكتر الناس في الدنيا وده الجزء الغائب بقى اللي انا وانت محتاجين ناخد بالنا منه اكثر الناس لا تشكر الله على نعمه النبوه والتوحيد واتبعت مله ابائي ابراهيم واسحاق ويعقوب سيدنا يوسف ابوه يعقوب وجده اسحاق وابو جده سيدنا ابراهيم يوسف يعقوب اسحاق ابراهيم واتبعت مله ابائي ابراهيم واسحاق ويعقوب ما كان لنا معشر الانبياء ومعشر المؤمنين ان نشرك بالله من شيء نحن لا نرى في هذا الكون اي فاعل الا الله لا معطي ولا مانع الا الله لا رزاق الا الله لا مقدم جيب الحاجه في ذهن الناس بدري ولا مؤخر حاجه تتاخر الا الله لا محيي ولا مميت الا الله كل الذي فوق التراب تراب ما كان لنا ان اشرك بالله من شيء ذلك من فضل الله علينا معشر الانبياء وعلى الناس ولكن اكثر مش الانبياء بقى انبياء يعرفوا ربنا ولكن اكثر الناس لا يشكرون هذه النعمه عايز اقول لك اكتر من حاجه عشان ما تبقاش نفوسنا غائبه عن الله في نعمه الانبياء دي الدنيا دي من لدن سيدنا ادم لغايه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام سلسله من الانبياء ولازم انا وانت يبقى كبرنا في الدنيا دي نبي واحنا كبرنا سيدنا النبي صلى الله عليه واله وسلم ودي نعمه كبيره قوي ان انت ليك وصول عارف يقول لك فلان ده عنده اكسس على المدير يعرف يرفع سماعه التليفون على المسؤول الفلاني اه ده انت واصل قوي لا ده انت تعرف ترفع ايديك لربنا انت تعرف تفتح كتاب فيه كلام النبي شوف احنا طالعين الدنيا طالعين السما بالتش ج بيتي اساله سؤال يرد عليا اقول له يني معلومه يرسم لي رسمه يرسمها لي انت عندك اكسس لمعلومات كبيره قوي اكسس انت تعرف توصل لكلام النبي هي دي نعمه تتقدر بتمن تعرف تفتح كتاب قال رسول الله صلى الله عليه وسلم تعرف تقول يا رب ربنا يسمعك شوف ذلك من فضل الله علينا اللي هو ايه نعمه التوحيد ق لا اله الا الله اني تركت مله قوم لا يؤمنون بالله وهم بالاخره كافرون واتبعت انت متبع عشان كده مهم انك انت يبقى عندك الحال بتاع الصحابه يا رسول الله اي العمل احب الى الله تعالى فالنبي يقول لهم الصلاه على وقتها بر الوالدين الجد في سبيل الله يا رسول الله اي الايمان افضل قال ان تطعم الطعام وتلقي السلام على من تعرف ومن لا تعرف يا رسول الله ما اكبر الكبائر اكتر حاجه ربنا مش بيحبها ايه اكتر حاجه تزعل حضرتك يا سيدنا محمد ايه فقال صلى الله عليه وسلم الشرك بالله وعقوق الوالدين وكان متكئا فجلس كان في حاجه بقى كب كبير هتتقال اهو طب ما اللي فات كبير اه كبير بس خد بالك من اللي جايه دي عشان ممكن تادي لكل حاجه وحشه بعد كده وكان متكئ فجلس فقال الا وقول الزور الا وشهاده الزور وقعد يكررها النبي صلى الله عليه وسلم طب هم بيسالوا ليه اي الاعمال احب واي الكبائر تبعدنا عن ربنا عشان انا بشكر نعمه ان انا اعرف ربنا وان انا عندي نبي ربنا عرفني عليه وانا اسالك سؤال لو بيك قضى معاك يوم ايه الوصيه اللي ممكن يوصيك بيها بعد ما يشوف روتين يومك وجدول يومك هقول لك خد بالك من صلواتك ولا من لسانك ولا خد بالك من افكارك اللي فيها سخط على اقدار الله او فيها ادعاء المظلوميه وانت منعم ولا فيها مقارنه بينك وبين حد في رزق ربنا سبحانه وتعالى ولا هيكلمك يقول لك يبقى خد بالك من ابوك وامك دول نعمه كبيره هيقول لك ايه ولا اشكرك انك انت متبع وعت واتبعت مله ابائي ابراهيم واسحاق ويعقوب راجع نفسك في ده وخليك من الناس اللي بتشكر مش من الناس اللي اتقال عليهم ذلك من فضل الله علينا وعلى الناس ولكن اكثر الناس لا يشكرون شوف جمال الكلام اللي ربنا نقل نصه على لسان سيدنا يوسف يا صاحبي السجن اارباب متفرقون خير ام الله الواحد القهار اول كلمه يا صاحب السجن عارف يا صاحب دي معناها ان احنا رفقاء متصاحبين همنا واحد ومشكلتنا واحده ده ورحلتنا واحده واختبارا واحد فبقول لك ايه يا صاحبي وهما اتنين فيا صاحبي يا صاحبي السجن هسال سؤال منطقي ارباب متفرقون وكان كما يقول الطاهر ابن عاشور في التحرير والتنوير ده كتاب تفسير ان كان وقتها هؤلاء القوم بيعبدوا الهه كتير متفرقين وصلوا ل 30 اله اربابه متفرقون خير ام الله الواحد القهار لاقول لك على حاجه التكليف بالشرك اصعب بكتير من التكليف بالتوحيد يعني المشرك تعبان جدا في الدنيا جدا يعني لو واحد متعلق باله شوف ربك في سوره الزمر يقول ضرب الله مثلا رجلا فيه شركاء متشاكسون متشاكسين وشرير فيه شركاء متشاكسون ورجلا سلما لرجل راجل لرجل كده هل يستويان مثلا الحمد لله بل اكثرهم لا يعلمون معنى الايه لو البني ادم مش شايف اله واحد هو اللي متحكم في كل حاجه وكل حد لو انا مش شايفه ومعاه وشايف ان عطاءه هو مصدر العطاء الوحيد هتعب قوي ليه لاني عندي احتياج مالي هنا فهذ ل نفسي هنا وبحب هنا فهذ ل نفسي هنا ونفسي في ونس هنا خايف يسيبوني فهذ ل نفسي هنا ارباب متفرقون اللي بيعبر عنها علم النفس بالتعلق الغير الامن الان سكيور اتاشمنت ايه الان سكيور اتاشمنت ده تعلقات يغلب عليها الخوف هو انا بكرمه ليه مش عشان انا كريم عشان خايف يسيبني هو انا بصبح عليه بوش مبتسم ليه مش عشان انا انسان محترم لا علشان رزقي بايده لا ده كل حاجه في ايد ربنا سبحانه وتعالى شوف ربك يقول فلا تدع مع الله الها اخر فتك من المعذبين مش فتكون من المعذبين بس في النار معذبين في الدنيا الاول لما يكون في الهه كتير متحكمين في مصير كتير عكس شوف بقى سيدنا ابراهيم جد سيدنا يوسف شوف النفوس الحاضره وجهت وجهي وجهي مش يعني وشي وجهي يعني صدري وقلبي وجهت وجهي للذي فطر السماوات والارض حنيفا وما انا من المشركين حنيفا يعني مائل عن كل شيء الا الله الله حنيفا وما انا من المشركين قل ان صلاتي ونسكي النسك يعني الذبح عبادتي كلها قل ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين لا شريك له وبذلك امرتني نعمه ان ربنا علمنا التوحيد وانا اول المسلمين على فكره الايه دي بتتقال في دعاء الاستفتاح تقول الله اكبر وفي الفاتحه في في النص دعاء سنه كده من ضمن الادعيه انك تقول الايه دي ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين لا شريك له وبذلك امرت وانا اول المسلمين فاللي انا عايز اقول لك عليه هو بيكلمهم بالمنطق يا اصحابي يا اللي رحلتنا واحده سيبكم من عباده الهه كتير والتعلق باشياء كتير وخليك مع ربنا هو اللي في ايده كل حاجه عشان كده سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم لما كلم سيدنا عبد الله بن عباس عن حاله القلب مش التصرف قال له اذا سال فاسال الله واذا استعنت اه ده بيكلم قلبه بقى واذا استعنت فاستعن بالله معنى الكلام ان الناس هتدينا اللي احنا محتاجينه والرزق بيوصل عن طريق الشركه والمدير والحب بيبقى من بني ادم تاني والونس من ناس تانيه اه اه ده انا لازم اشكرهم واصنه واكرمهم من لم يشكر الناس لم يشكر الله بس قلبي شايفه هو بس له مقاليد السماوات والارض المفاتيح كلها في ايديه لو استقرت هذه العقيده هبقى مستريح والخوف مش هيغلبني ابدا فحتى سلوكيات هتبقى هاديه ارباب متفرقون خير ام الله الواحد القهار ويقول لهم سيدنا يوسف حقيقه احنا في اشد الاحتياج ليها دلوقتي لان اللي عايش بالوهم اللي هحكيلك عليه دلوقتي نفسه غيبه عن ربنا قال تعالى في كلام سيدنا يوسف ما تعبدون من دونه الا اسماء سميتموها انتم واباؤكم ما انزل الله بها من سلطان انت عارف معنى الكلام ده ايه انت اللي بتدي للاشياء اسم ومعنى وانت اللي بتسل بال الاسم والمعنى من الاشياء يعني انا دلوقتي مثلا هقول الشتيمه هي الشتيمه دي رواش هي الشتيمه دي جدعنه هي الشتيمه دي اصحاب ما انا عشان انا وانت نبقى اصحاب قريبين قوي لازم نسمح لبعض نشتم بعض بالام لكن اللي ماعرفوش ده ما يشتم امي انت حبيبي انت تشتم امي فاحنا خلينا الموضوع ده دليل على القرب والصحبه وان احنا شله واحده نفس الكلام هو الكذب لما اقول حاجه مخالفه للحقيقه ده ايه ده ده نجاه طلعني من 100 مشكله وكسب مني فلوس كتير فالنبي يقول لك لا هذا الكلام ما انزل الله بها به من سلطان انت اللي سميته كده ما تعبدون من دونه يعني الالهه اللي انتم بتعبدو غير ربنا كانوا يعبدوا اليه مشركين انتم اللي اديتو اسماء زي كده ايه افرايتم اللات والعزه ومنات الثالثه الاخرى اللات مؤنث الله والعزه مؤنث العزيز ومنات مؤنث المنان سبحانه وتعالى فهم خلوهم ليهم اسماء ليها وهم شويه طوب لا ينفع ولا يضر ولا بيسمعك ولا بيتكلم ولو زقته يقع يتكسر بس تعالى بقى هنا المعاني الحياه لما النبي قال عليه الصلاه والسلام الصدق نجاه او قال الصدق طمين والكذب ريبه ايوه ادي للصدق المعنى بتاعه ده اللي يخلي الناس تطمن لك وانت بتتكلم بصدق حتى لو غلطان انت مطمن وواثق طب وانت بتكذب انت ملقلق ومبين عليك ووشك و عينيك مش ركزه والاذكياء فاهمين ان انت بتكذب فانت اللي بتدي للاشياء المعنى والقيمه عشان كده كتير من الاوقات دخلت سيجاره الحشيش في حياه بني ادم هو اداها اسم ان انا من حقي ارفع عن نفسي شويه بشتغل كتير او انا زعلان قوي او الناس كلها بتعمل كده والسيجاره دي هتريح عقلي وتشيل من عليا شويه المسؤوليات والهم اللي انا فيه كل كل دي مسميات ما تعبدون من دونه الا اسماء سميتموها انتم واباؤكم ما انزل الله بها من حجه سلطان هنا يعني حجه وانا عايز دايما افكر نفسي وافكر كل واحد ان الاسم اللي ربنا ادال لي الحاجه هو الاسم اللي لازم يفضل يعني لما ربنا قال ولا تقربوا الزنا انه كان فاحشه وساء سبيلا العلاقات المنفتحه لغايه ما توصل لعلاقات جسديه ده مش تفكير منفتح وده شخص اوبن مايندد وده ستاندرد مش عارف ايه واحنا بنحب بعض على فكره وهنتجوز بعدين ده فاحشه يعني سوء خلق زائد عن الحد والسكه دي بتجيب فقر وساء سبيله وبتجيب شك وبتجيب عدم طمانينه الثنين اللي عملوا كده مع بعض مش بيطمنوا لبعض بعد كده علشان كده انت محتاج تحافظ بنفسك الحاضره مع الله على مس يات الاشياء انت لو ملتزم في مواعيدك وملتزم في كلمتك وبتشتغل باقصى جهدك انت انسان محترم واذكر في الكتاب اسماعيل انه كان صادق الوعد رقم اثنين وكان رسولا نبيا فذكر الاول صدق الوعد سيدي الرجاله فلما حد يقول لك يا عم انت تاعب نفسك على الفاضي يا عم على قد فلوسهم يا عم اي كلام وكله في الاخر بيقبض اه لا ما تعبدون من دون الله الا اسماء سميتم انتم واباؤكم ما انزل الله بها من سلطان ماحدش ليه حجه لما يروح عند ربنا انه كان بيتصرف صح الحجه حجه ربنا والسلطان السلطان هنا معناها يعني الحقيقه هذه الاصنام ليست لها حقيقه انها تنفع وتضر عشان كده سيدنا ابو بكر الصديق ما كانش بيشرب الخمر في الجاهليه ليه لانه شاف واحد مره سكران بيحط ايض في الذره البراز يعني وبيقرب كده بيشمه هياكله وبعدين يقرف منه فمن ساعه ما شاف المشهد ده قال ايه ده في راجل يعمل كده في نفسه يشرب خمر لغايه ما يسكر طينه كده بالطريقه دي فلما سئل لماذا لم تشرب الخمر قال اصون عرضي واحفظ مروءتي فيش رجاله تبهدل نفسها بالطريقه دي فلا الخمر بيخلي الانسان يشعر بالسكينه والسلام ولا القسوه بتصلح علاقات ولا المال الحرام بيشعر الانسان بالامان ولا الكذب بينجي كل الحاجات دي اسماء سميتموها ما انزل الله بها من سلطان لما بتخش حياه البني ادم بتتقلب لدنك وهم وخوف ومن تاب الى الله بدل الله سيئاته حسنات سبحانك يا من لا يعجزه شيء في الارض ولا في السماء يا من بيده الملك وهو على كل شيء قدير اللهم علمنا علما يهدينا وارزقنا فهما ينجينا واهدنا الى الحق والى الطريق المستقيم اللهم ثبت قلوبنا على التوحيد واعنا على طاعتك في السراء والضراء يا رب العبيد وارزقنا بصيره تنير قلوبنا وبركه في صحتنا ودوامات ومهما على ناس بذي النفوس ربك اكيد موجود شد الحيل الحيل لحال بدور وبعد الوقع عن وكل شيء مكتوب تشوفه العين ونفوس الناس ما بنت بعد وبتقرب تتوها عنك وتتغرب في غفله و جا وه حياه فصبر جميل على روحنا وقرب هيدا وجروحنا بفضل الله بفضل الله ه
25:23
الحلقة 11 حصنك من الوحدة والفقر الحصن مصطفى حسني EPS 11 ElHesn Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
143 مشاهدة · 3 maanden geleden
50:17
الحلقة 11 كنوز مصطفى حسني EPS 11 Konoz Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
166 مشاهدة · 7 jaar geleden
24:28
الحلقة 11 ثمن تيسير الرزق مصطفى حسني EPS 11 El Taman Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
285 مشاهدة · 5 jaar geleden
29:31
الحلقة 12 النفس الحاضرة تواجه نفوس مصطفى حسني EPS 12 Nefoos Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
156 مشاهدة · 1 jaar geleden
24:19
الحلقة 11 انطفاء الرغبة في القرب من الله بعد إدمان المعصية رميم مصطفى حسني EPS 11 Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
173 مشاهدة · 3 jaar geleden
30:36
الحلقة 11 علاقتي بصلاتي رحلة حياة مصطفى حسني EPS 11 Rehlet Hayah Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
1 مشاهدة · 7 jaar geleden
28:58
الحلقة 13 النفس الناكرة للجميل نفوس مصطفى حسني EPS 13 Nefoos Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
155 مشاهدة · 1 jaar geleden
25:14
الحلقة 11 قناع المُستَخِف القناع مصطفى حسني EPS 11 El Qenaa Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
99 مشاهدة · 4 jaar geleden
26:00
الحلقة 10 انحدار النفس الغافلة ليس له آخر نفوس مصطفى حسني EPS 10 Nefoos Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
194 مشاهدة · 1 jaar geleden
25:14
الحلقة 16 المكر الرحيم نفوس مصطفى حسني EPS 16 Nefoos Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
167 مشاهدة · 1 jaar geleden
30:33
الحلقة 14 النفس الأمارة بالسوء نفوس مصطفى حسني EPS 14 Nefoos Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
168 مشاهدة · 1 jaar geleden
26:29
الحلقة 15 اليقين في عوض الله نفوس مصطفى حسني EPS 15 Nefoos Mustafa Hosny