درس أسلوب الاستثناء كامل بشكل تفصيلي ومبسط الصف الأول الثانوي 2026

👁 1 مشاهدة

درس أسلوب الاستثناء كامل بشكل تفصيلي ومبسط الصف الأول الثانوي 2026

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيك والزم عليك وازي المنهج اللي عليك اتمنى تكونوا جميعا بخير واهلا وسهلا ومرحبا بك يا حبيبي اخوك في حصه جديده من حوارات اللغه العربيه واللي هنبدا نشوف عندنا اول درس في الفرع الامتع والالذه فرع النحوطا اكتشفت ان دي مش كذبه لان انت عندك في الثانوي دلوقتي هو الحاجه الوحيده اللي هي يعني قواعد محكمه هو النحو لان الباقي كله متحرر فتعال كده بسم الله الرحمن الرحيم نبدا نشوف الحوار بتاعنا النهارده وطبعا مش محتاج اقول لك ان كل مطلوب منك انك تركز معايا وتسمي بسم الله وتجيب كوبايه شاكل حلوه وتعالوا نخش عندنا بقى في الحوار كده بسم الله الرحمن الرحيم ونشوف حوارنا عندنا في الاستثناء مبدئيا ايه يعني ايه اصلا اسلوب الاستثناء او ايه هو اسلوب الاستثناء ده كده موضوعنا في البدايه انك تعرف هو عباره عن ايه وبعد كده نبدا نخش عندنا في الحوار ومبدئيا عايز اقول لك حاجه حلوه انا عامل لك كده حاجه يعني بسيطه في النحو بحيث ان انت ان شاء الله تسهل عليك الدنيا وتظبط لك الدنيا ان انا هشرح لك القاعده بتاعه الجزئيه ديت وهقول لك شكل السؤال بيجي عليها عامل ازاي بحيث ان انت تبقى فاهم ان هنا دي بتتكلم عن ايه ولما هتجي لي في الامتحان هتبقى عامله ازاي ما تبقاش انت فاهم القاعده وخلاص خلاص عشان بعض الناس مثلا بتيجي في الامتحان تلخبط يقول لك بس هو السؤال هنا عايز ايه يعني ايه علاقه ده باللي انا درسته ما هو والله اللعبه كلها انت القواعد اللي انت واخدها دي المفاتيح اللي هتحل بيها السؤال هو بس مش اكتر الموضوع بيمشي كده تعال بقى نخش في القصه هنا بتاعتنا بسم الله الرحمن الرحيم مبدئيا كده اسلوب الاستثنا ده بيكون عباره عن ان احنا بنقول ان في كده مجموعه عايز اطرح منهم حاجه او مجموعه عايز اطلع منهم واحد اطلع منهم واحد او اطرح منهم واحد ده بيتسمى عندنا استثناء وليه شويه مكونات انا لسه لغايه دلوقتي ما دخلتش في امثله عشان اوضح لك الدنيا انا بشرح لك القاعده في الاول بعد كده نبدا نوضح الكلام ونفهمك بص يا عم الناس انت عندك ثلاث اركان بالضبط عندك في اسلوب الاستثناء مين هم اول ركن معاك بالشكل ده بسم الله الرحمن الرحيم عندك تعالى كده هنا ايه بالكلام ده المستثنى منه والمستثنى منه ده دول الجماعه الكبيره اللي في الاول اللي هطرح منهم وبعد كده المكون الثاني اداه الاستثناء ودي الاداه اللي انا بطرح بيها اما بالنسبه للمكون رقم لاثه هو المستثنى اللي انا هشيله وهطرحه ذات نفسه اللي انا هطلعه من الفرقه دي كلها زي لما اجي اقول لك كده حضر الطلاب الا طالبا استني يا عم الكلام الكلام ده نوضحه شويتين حضر الطلاب الطلاب دول المجموعه الكبيره الا دي الاداه اللي انا هطرح بيها واداه الاستثناء طالبا ده الطالب الوحيد اللي ما جاش من المجموعه ده الوحيد اللي ما جاش ده ده اللي انا طلعته منهم وطرحته ده كده هو ده المستثنى فده بالضبط عندنا المكونات تعال كده نبص عليهم مع السبوره عشان تبقى شايف احنا ماشيين بيه ازاي؟ حضر الطلاب الا طالبا مبدئيا كده المكونات بتاعتنا فين في الجمله حضر الطلاب الطلاب دول المجموعه اللي هطرح منهم اه الا دي الاداه اللي بطرح بيها اداه الاستثناء جميل طالبا عندنا ده المستثنى اللي انا طرحته اللي هو الطالب اللي ما جاش من مجموعه الطلاب فعشان كده الطلاب دول المستثنى منه والطالب هو المستثنى اللي انا طرحته حلو ماشي زي الفل كده الكلام عندنا مفهوم معناه الاستثناء بس برده انا مش فاهم ده هيجي لي في الامتحان ازاي اقول بص مبدئيا الدرس ده مش بيعدي كده في ان انت عندك الثلاث مكونات وخلصت لان اول شكل اللي احنا اتكلمنا عنه دلوقتي ان في مكونات كذا كذا او اول موضوع في الدرس ده ان في مكونات كذا ده سؤال بيجي في الامتحان يقول لك حد المستثنى منه مين اللي هي المجموعه اللي احنا هنطرح منها اللي جايه في الاول او يقول لك حدد المستثنى مين المستثنى والله اللي بيبقى بعد الاداه على طول والدنيا سهله فيه يقول لك حدد اداه الاستثناء واداه الاستثناء زي ما انت شايفها قدامك الا طب هل ما فيش غير اداه واحده احب اقول لك لا ده في عندك شويه ادوات والادوات دي بيتقسم عليها الدرس يعني عايز اقول لك ان الدرس ده انت لو بصيت في اي كتاب خارجي او كتاب المدرسه هتلاقيه متقسم معاك لثلاث دروس الثلاث دروس عباره عن ان في حاجه اسمها الاستثناء بالا وده كده عندك الدرس رقم واحد ويمكن ده اطول واحد فيهم رقم اثنين عندك الاستثناء بغير وسوى ودي ادوات ثانيه والدنيا اصلا معاها بتبقى مختلفه شويه عن الا يعني بتبقى شبهها بس في اختلافات بسيطه فعشان كده ليه كده قصه ثانيه هنتكلم برده عنها النهارده اما بالنسبه لرقم لاثه الاداه او الادوات خلا وعاشى الادوات اللي قدام حضرتك دول هم اللي بيجوا عندك في درس الاستثناء واللي بنستخدمهم عندنا حلو الكلام حلو الكلام بقى نتناقش عندنا هنمشي بقى ازاي وده في ايه هنا وهنا ايه ودول مين واحنا ايه هقول لك بص ده كده اللي هنتكلم فيه ونبدا عندنا بالاستثناء بالا بص يا عم الناس اول حاجه لازم تعرفها عندنا في الاستثناء بالا لما تيجي عندك الا في الكلام لازم يبقى عندك نوع من الثلاثه في ايه ده ثانيه معلش عشان ابقى فاهم الكلام اقول لك بص من الاخر كده لما بيجي عندك الاستثناء بيكون ليه انواع كم نوع ثلاثه بالظبط ودول بقى القصه بتاعتنا واللي قايم عليهم الدرس كله على فكره وهنحتاجهم كمان شويه تاني مبدئيا كده مين هم الانواع بتاعتنا التام المثبت وتام منفي وناقص منفي دول بالضبط الثلاث انواع بتوعنا ولعبتك بقى كلها ان في الدرس ده تبدا تحدد لي النوع اللي قدامك من الاستثناء انهي واحد في الثلاه عشان النوع ده بيحدد لك اعراب المستثنى اصلا ذات نفسه وبيترتب عليه كذا حاجه فعشان كده لازم نخلي بالنا من القصه دي يبقى تاني كده شكل من اشكال الاسئله اللي ممكن تجي لك يقول لك حدد لي نوع المستثنى او نوع الاستثناء اللي في الجمله ده تام مثبت ولا تام منفي ولا ناقص منفي فيبقى لازم نخلي بالنا من الانواع دي طب انا اعرف ازاي ده انهي نوع من الثلاثه والله ده قايم على علامات معينه كل واحد منه او من الانواع ديت بتميزه علامه معينه كدههوت لازم نكونوا عارفينها طب انا اعرفها ازاي ده بقى اللي هنتكلم فيه في موضوعنا النهارده بسم الله الرحمن الرحيم دخلنا في القصه مبدائيا كده التام المثبت وده اسهل واحد فيهم التام المثبت ده لما تبقى الجمله مثبته يبقى تام مثبت يعني ايه الجمله مثبته ويعني ايه تام مثبت اقول لك بص دلوقتي انت عندك في جمله مثبته وجمله منفيه اقول لك رحت المدرسه او ما رحتش المدرسه رحت المدرسه دي جمله مثبته عشان ما فيش نفي انا قلت ان انا عملت الحاجه دي فده كده اسمها جمله مثبته انما الجمله المنفيه هي جمله انا بقول اقول ان انا ما عملتش الحاجه دي او الحاجه دي ما حصلتش لم اذهب الى المدرسه انا كده نفيت في الاول بكلمه لم دي اداه نفي يبقى الجمله دي منفيه مش مثبته فمبدئيا كده بقى عندك لما تلاقيه في الا في الكلام جايه موجوده وتلاقي ان الكلام والجمله في الاول ما فيش اداه نفي فده كده اسهل نوع عندك الجمله كده تبقى نوع الاستثناء فيها تام مثبت طالما لو الجمله مثبته يبقى تام مثبت زي لما اجي اقول لك كده حضر الطلاب الا طالبا والله عندك الا جايه في النص اهيت وبطرح بيها الطالب اللي هو ايه المستثنى اللي انت شايفه قدامك ده الا طالبا ده والطلاب دول المستثنى منه عشان ده المجموعه الكبيره اللي في الاول زي ما انت ما شايف فادي عندك م منه يعني مستثنى منه معلش كده عشان نحدد الاركان والا هي الاداه والمستثنى عندك موجود بالشكل ده في الاخر تمام عايزين تاني خطوه عندنا بعد ما حددنا الاركان انك تبدا تشوف لي ده النوع اني واحد فتقوم راجع لاول الجمله وتشوف هل في اداه نفي في اول الجمله والله مافيش بيقوللك حضر الطلاب دي جمله مثبته لو الجمله مثبته يبقى ده اسهل نوع اللي هو التام المثبت زي الفل حددنا كمان معانا النوع بنيجي بقى للخطوه رقم لاثه ايه اعراب المستثنى منه والمستثنى والقصه دي كلها احب اقول لك اولا اداه الاستثناء يعني هي اداه مبنيه لا محل لها من الاعراب فكده كده انت مش هتحتاج قصتها مش هيسالك فيها انت اللي هتحتاجه هو الطلاب وكلمه طالبا القصه بتاعتهم ماشيه ازاي بص مبدئيا كده المستثنى منه اللي هو بقى في الاول اللي هم المجموعه اللي هطرح منهم دول يا معلم اعرابهم حسب موقعهم في الجمله فانت هترجع لاول اول الجمله وتشوف اعرابه ايه حضر ده فعل ماضي مين اللي حضر محتاج اسال بمين عشان يدينا الفاعل مين اللي حضر الطلاب يبقى الطلاب دول اعرابهم فاعل مرفوع علامه رفع الضمه خلصت لعبتك كده اول حاجه هنا والدنيا ماشيه وزي الفل تمام الكلام طب بالنسبه بقى للمستثنى احب اقول لك ده بقى اللي حاجه جديده عندك السنه دي وبتبدا تتعرف ان المستثنى ده اعرابه بيكون مستثنى منصوب شبه المفعول به المنصوب فهقول له والله كلمه طالبا اعرابها مستثنى منصوب وعلامه نصبه الفتحه واه صح محتاج انبداك تنبيه بسيط ان الدنيا مش بتمشي بالسهوله دي كلها لان عندك في الانواع الثانيه اعرابه بيتغير اه معلش عشان كده انت عارف ان لازم كل درس يطلع لك فيه حوار يبوظ لك الدنيا الدنيا مش بتمشي كده على طول دايما مش دايما من بعد الاداه بقول مستثنى منصوب ساعات الاعراب بيتغير على حسب النوع فانت لازم تحدد لي النوع الاول وبعد كده تعرب براحتك فعشان كده لازم نخلي بالنا نمشي بالخطوات يبقى اول حاجه احنا بنحدد مين المستثنى منه ومين الاداه والمستثنىاني خطوه بحدد النوع عندنا ده واحد من الثلاثه ثالث خطوه تعرف تعرب براحتك اللي انت عايزه في الجمله نيجي للي بعده مثال تاني بيقول لك نوقشت الموضوعات المطروحه على الساحه يعني تم مناقشه الموضوعات اللي موجوده في الساحه دي ايه الموضوعات اللي موجوده الا موضوعا حلو ايه اللي عندك هنا جايه بتطرح ماشي يبقى عندنا اسلوب الاستثناء اول خطوه نحدد الاركان وبعد كده نبدا نحدد النوع مبدئيا كده والله احنا بنحدد الاركان الا اداه الاستثناء موجوده فده الركن الاولاني معانا اللي بعديها كده ده المستثنى منه ادي ادي كده الركن الثاني معانا فاضل لنا قصدي المستثنى معلش فاضل لنا كده المستثنى منه الحاجه المجموعه اللي في الاول اللي طرحنا منها هو بيقول لك الا موضوعا فالموضوع ده طرحته من مين تعالى كده ندور على الموضوعات الكتيره نوقشت الموضوعات الكتيره الا موضوع واحد يبقى الموضوعات الكتيره دي هي اللي طرحت منها يبقى ده المستثنى منه حلو يبقى كده انا والله حددت الاركان الثلاثه بتوعي زي الفل كده الثلاثه موجودين تاني حاجه عايز احدد منه هرجع لاول الجمله واشوف في نفي ولا الجمله مثبته والله ما فيش نفي خالص فالجمله دي جايه مثبته بالشكل ده ولو الجمله مثبته يبقى تام مثبت يبقى حددنا النوع ان ده كده كالاتي هيكون تام مثبت انت كده لعبت لعبتك صح اللي بعده اخر حاجه عايزين نعرب كلمه موضوعا وبرده عندنا لو انت عايز تعرب كلمه الموضوعات برده بكل بساطه هي بتعرب حسب موقعها في الجمله نوقشت غير ناقشت ناقشت فعل مبني للمعلوم لكن نوقشت ده فعل مبني للمجهول وطبعا اتكلمنا في الموضوع ده الترم الاولاني ان بعد المبني للمجهول نائب فاعل على طول نقشت مين اللي نقشت الموضوعات فده بيكون اعرابه نائب فاعل اه فخلي بالك انا عارف ان دايما صعوبه اي درس في النحو بالذات ان هو يبقى رابط ما بينه وما بين حاجه من التراكمي لان ممكن نوع من انواع الاسئله اللي تجي لك في الامتحان يقول لك اعرب المستثنى المستثنى منه في الجمله اللي هو مثلا كلمه الموضوعات فعشان كده ممكن تبقى حاجه من التراكمي عادي ما فيش مشكله فانت خلي بالك من الموضوع ده المهم ان طلعت معانا نائب فاعل مرفوع بالضمه زي ما انت شايف فتمام الكلام معانا نيجي للي بعده عايزين نعرب المستثنى طالما ده تام مثبت يبقى الاعرابه المستثنى مستثنى منصوب عادي خالص ما فيهاش مشكله م بس اختصارا للكلام ادي ميم يعني مستثنى منصوب بالشكل ده وطبعا ده جاي هنا مفرد فمنصوب بالفتحه عادي خالص ما فيهاش اي مشكله انت كده لعبت لعبتك صح وزي الفل حلو بص بقى اللي انا اعمله لك ده هنا حاجه زياده بحيث ان انت تشوف شكل السؤال في الامتحان بيبقى عامل ازاي فمثلا بسم الله الرحمن الرحيم الشكل رقم واحد يقول لك كده عندك تقدم اللاعبون الا نقط واكمل بما هو مناسب من الاختيارات عايزك تختار ار حاجه مناسبه نحطها هنا وجايب لك الا زي ما انت ما شايف واكيد مش جايبها عبسا هو جايبها عشان يعمل لك حوار بيها طب تعال نشوف كده الدنيا مبدئيا كده انا عندي اسلوب استثناء حلو واللي جايبه في النقط هنا اللي بعد الا يعني ده المستثنى زي الفل قبل ما اعربه عشان اعراب المستثنى بيتحدد بسهب النوع انا لازم اشوف نوعه ايه لان النوع ده اللي هيحدد لي اعرابه فرجعت الاول الجمله والله ببص لقيت ان الجمله مثبته ما فيش اي اداه نفي طالما الجمله مثبته يبقى ده تام مثبت وطالما تام مثبت يبقى يبقى لازم اللي جاي هنا مكان النقط يبقى مستثنى منصوب حلو يبقى لازم اختار كلمه منصوبه طب انا اعرف ازاي ان الكلمه منصوبه اقول لك بص كده نشوف الاختيارات كلمه لاعب لاعب دلوقتي هو المفروض ده لاعب واحد ولو ده مستثنى منصوب في الاساس المفروض منصوب بالفتحه ولما بقول منصوب بالفتحه يعني بحط على الكلمه فتحتين دي عليها فتحتين ولا ضمتين ضمتين ما ينفعش عشان دي كده معناها ان هي مرفوعه بالضمه انا عايز منصوبه بالفتحه لاعب دي كده تحتيها كسرتين يعني مجروره بالكسره لا انا عايزها منصوبه بالفتحه لاعب ده مثنى طب ثانيه ما هي لو مثنى المفروض المثنى يكون منصوب بالياء فتبقى اسمها لاعبين لكن لو لاعبان بالالف والنون كده دي معناها كده ان هي مرفوعه وانا عايز مستثنى منصوب يبقى دي برده ما تنفعش لاعبا دي منصوبه بالفتحه اه هي دي اللي بندور عليها زي الفل اللي بعده بيقول لك كده خسر المتسابقون في المسابقه الا نقط هنا كده برده في استثناء بس قبل ما اجي اكمل مكان النقط هنا لازم ارجع لاول الجمله وابدا اشوف الجمله مثبته يبقى تام مثبت ابدا اشوف بقى عندك طالما تام مثبت يبقى اللي جاي هنا هتبقى كلمه منصوبه ندور على الكلمه المنصوبه اول حاجه بيقول لك اخوك اه ثانيه ده جايب لك الاختيارات اسماء خمسه والاسماء الخمسه عشان لو انت ناسي بسم الله الرحمن الرحيم نيجي كده على جنب نفتكرها اب اخ حمزوف فو اب اخ حمزو فو وزي ما حضرتك شايف ان الاسماء الخامسه ديت بتكون ليها تعامل مختلف عن الكلمات العاديه عشان كده اسمهم اسماء خامسه يعني جايه مختلفه عن الكلمات الثانيه ولها تعامل مختلف تماما عن الكلمات الثانيه ليه يا عم الناس عشان بتكون كالاتي مرفوعه بدل ما تقول عندك مرفوعه بالضمه اللي هو الاعراب الطبيعي تقوللك لا انا مرفوعه بالواو بالشكل ده ولو جاي عندك منصوبه المفروض ان في الاساس منصوب بالفتحه تقوللك لا بالفتحه دي عند العياله التوت والكلمات التانيه انا عندي هنا بيكون منصوب بالالف عشان الكلام مختلف احنا اسماء خمسه وبرده عندك لو جاي مثلا مجرور ففي الاساس المفروض مجرور بالكسره فهو تقول لك لا برده الكسره دي عند الكلمات العاديه انا هنا بيكون مجرور بالياء وخلي بالك الموضوع ده بيخلي الكلمه شكلها يختلف فلو كلمه اخ جايه تبقى اسمها اخوك وتبقى مرفوعه بالواو ويكون فيها واو لو جايه منصوبه بالالف هتبقى اسمها اخاك بالشكل ده وفي نصها الف لو جايه مجروره بالياء هتبقى اخيك وفي نصها ياء بالشكل ده تمام تعالى نرجع لاختياراتنا بص كده يا عم الناس بيقول لك كده اخوك واللي جايبه لي بعد الا يعني المفروض ده مستثنى منصوب وهنا المفروض يكون منصوب بالالف يعني في نصه يبقى اخوك دي مرفوعه بالواو ما تنفعش اخيك دي مجروره بالياء برده ما تنفعش اخاك دي اللي فيها الف ايوه هي دي اللي بندور عليها اخواك دي مثنى وخلي بالك منها اخواك لو فيها عندك بالشكل ده المفروض الكلمه اسمها اخوان طب تعال نناقش فيها يعني على جنب هنا عشان برده مابقاش سبتك في اي حاجه بص كده يعني بالمنظر ده الكلمه اسمها اخوان واتصل بها كاف ضمير متصل وده مضاف اليه والمضاف اليه لما بيخش على الكلمه المثنى بياكل منها النون عشان بتحذف النون للاضافه فتبقى شكلها اسمها كده اخوات اخواك بالشكل ده بس اخواك لو الكلمه مرفوعه بالالف لكن لو منصوبه او مجروه تبقى اسمها اخوين بالشكل ده وطبعا الكاف تخش عليها تاكل النون فتبقى اسمها اخويك لو منصوبه او مجروره تمام الكلام تمام فالمفروض اللي جاي هنا مستثنى منصوب فالمفروض يبقى منصوب بالياء لانه مثنى فالمفروض اختار دي هل دي موجوده في الاختيارات لا دي موجوده اخواك اللي هي بالالف اللي هي بالشكل ده فمعنى كده ان دي شكلها مرفوع وانا عايزها مستثنى منصوب عشان كده دي برض ما تنفعش وما نختارهاش اللي بعده بيقول لك كده ان افضل الصلاه صلاه المرء في بيته الا المكتوبه حد المستثنى منه شايف انوع السؤال عامل ازاي وهنا هتبدا الخناقه ان حضرتك هتيجي تبص كده والله احنا عندنا الا اداه الاستثناء حلو وانت شاطر بعديها المكتوبه ده المستثنى ماشي زي الفل انت كده حددت ركنين هو حس بقى المستثنى منه اللي في الاول تعال بقى نرجع ونشوف الصلاه المكتوبه دي انا طرحتها من مين تعال كده نرجع بالسهم ونبدا نشوف هيوصل لحد مين ان افضل الصلاه احسن صلاه هي مين صلاه المرء في بيته صلاه الانسان اللي بتكون في البيت تمام الا الصلاه المكتوبه ما بتكونش حلوه ان هي تكون في البيت اللي هي ايه الصلاه المكتوبه اللي هي صلاتك الفروض اللي هي الفجر والظهر والعصر والمغرب والعشاء دي اسمها الصلاه المكتوبه علينا والفرض اللي علينا فلما يجي الاذان بتاعها الافضل انك تصليها في المسجد ده مش الافضل ده فرض علينا المفروض الاساسي يكون في المسجد ما ينفعش غير كده فبيقول لك هنا ان اي صلاه بشكل عام هي بتكون احسن حاجه تكون في البيت الا الصلاه المكت مكتوبه دي ما تنفعش في البيت يبقى انا قلت ان دي مش هتنفع في البيت يبقى طرحتها من الصلاه اللي في البيت يبقى خلي بالك المستثنى منه عندنا صلاه المرء في بيته اللي هي صلاه الثانيه عشان هي جاي جايبها لك في الاختيارات بالشكل ده هل هي كلمه الصلاه اللي هي الاولى اللي فيها الف ولام ولا كلمه صلاه اللي هي الثانيه اللي ما فيهاش الف ولام ولا كلمه افضل ولا كلمه المكتوبه وهو عايز المستثنى منه مستثنى منه يبقى ما ينفعش المكتوبه عشان ده المستثنى استبعد افضل اصلا مالهاش علاقه بالقصه استبعد لان عندنا الصلاه المكتوبه ديت هطرحها من صلاه مش هينفع بقى اقول اطرحها من افضل فنبدا نرجع بقى ونشوف اني واحده فيهم اللي تنفع والله عندك مبدئيا كده كلمه الصلاه الاولى ديت بيقول لك ان دي احس احسن صلاه مين بقى هي صلاه الانسان في بيته بعد كده قال لك المكتوبه المكتوبه طرحتها من مين من الصلاه اللي بتكون في البيت الصلاه اللي في البيت بتكون احسن حاجه الا اللي بتكون مكتوبه يبقى اللي مكتوبه دي انا بطرحها من صلاه البيت ما تنفعش في البيت يبقى عشان كده انا طرحتها من صلاه الثانيه اللي هي صلاه الانسان في بيته عشان كده هنختار رقم ب ده كده كان بالنسبه عندك للشكل رقم واحد والنوع رقم واحد وشوفنا شكل الاسئله بيبقى عامل ازاي عشان تخلي بالك منها بسم الله الرحمن الرحيم دخلنا على اللي بعده التامن منفي يا عم الناس والنوع الثاني ده بقى عندك تخلي بالك من القصه بتاعته هتلاقي الا وهتلاقي عندك المستثنى وهتلاقي المستثنى منه في الاول والدنيا ماشيه بس المره دي هتلاقي عندك في اداه نفي في الاول وهنا في مشكله حبيبي اخوك ان انت عندك بعديه بشويه هتكتشف ان في نوع اسمه ناقص منفي برده والناقص المنفي شبه التام المنفي ففي مشكله هنا ان الاتنين بيكونوا منفيين فالمشكله اللي هتقابلنا قدام ان انت ازاي تفرق ما بين الناقص المنفي والتام المنفي والقصه بقى بتاعتهم فتعال كده واحده واحده ابسط لك الدنيا مبدئيا التام المنفي اسمه تام عشان اللي قبل اداه الاستثناء الجمله اللي قبلها بتبقى تامه وتمام نقدر ان احنا ناخدها لوحدها الجمله دي ونخليها جمله لوحدها ومعناها مظبوط لكن في الناقص المنفي الجمله اللي قبل اداه الاستثناء اللي هي قبل الا لو اخدناها لوحدها مش هتبقى بتديك معنى معناها مش هيكون كامل هيكون ناقص عشان كده بنقول عليها ناقص منفي تعالى كده بقى نشوف الكلام ده ازاي هيمشي عشان نبقى برض ماشيين بالمثال مبدئيا بيقول لك كده ما تاخر الطلاب الا طالبا او طالب مبدئيا كده انا عندي الا موجوده زي الفل وبعديها المستثنى تمام يبقى انا كده حددت اداه الاستثناء وحددت المستثنى فاضل لي المستثنى منه ابدا ارجع كده في الاول واشوف ما تاخر الطلاب ما تاخرش الطلاب الا واحد بس الا طالب بس يبقى الطلاب دول هم المجموعه الكبيره اللي طرحت منهم الطالب يبقى ده عندنا المستثنى منه يبقى ده كده مده كده اداه ودي كده عندك ميم اللي هو المستثنى يعني وكده حددنا الثلاث اركان اللي بعده عايزين نحدد تاني خطوه عندنا النوع برجع لاول الجمله قلت ما تاخر ما دي عندك ما النافيه بالشكل ده بسم الله الرحمن الرحيم فدي اداه نافيه حلو الكلام حلو الكلام طالما الجمله منفيه يبقى ما ينفعش تقول لي ده تام مثبت لان التام مثبت لازم تكون الجمله مثبته ما بيكونش في اداه نفي خالص لكن هنا في نفي يبقى ده يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي انا اعرف ازاي اقول لك بص هتروح والله كل اللعبه وتشوف لي قبل الاداه قبل الا الجزء ده اقدر اخده لوحده واخليه جمله لوحدها كامله وتمام عشان لو كامله وتمام تبقى تام منفي اللي هي الجمله المنفيه اللي في الاول لكن لو مش كامله ومش تمام يبقى ناقص منفي تعالى كده نجرب ما تاخر الطلاب ينفع اخد الجزء ده واقول ما تاخر الطلاب الطلاب ماتاخروش اه والله دي جمله تمام ومظبوطه وانا لو قلتها في اي مناسبه هتفهم يعني ايه الطلاب ماتاخروش ما تتاخرش الطلاب او ما تاخر الطلاب يعني ما حدش تاخر منهم والكلام تمام مظبوط يبقى معنى كده ان المعنى فيها تمام وطالما المعنى فيها تمام يبقى تام منفي حلو كده الكلام عندنا حلو الكلام عندنا بسم الله الرحمن الرحيم تام منفي بالشكل ده اللي بعده بنبدا نخش على النقطه الثانيه بالنسبه بقى لاعراب المستثنى اللي بعد الا بيكون اعرابه مع التام المنفي احب اقول لك ان بيكون ليه اعرابين المره دي مش اعراب واحد ينفع نقول عليه مستثنى منصوب وينفع نقول عليه بدل ثانيه واحده عشان تحس ان البدل ده شفته في حته قبل كده اه كان عندنا في ثالثه اعدادي واتكلمنا فيه كتير وصدعنا بعضينا بس تخلي بالك بقى من اللعبه اولا كده ان بعد الا انت ينفع تقول لي الكلمه دي اعرابها الاثنين تنفع مستثنى وتنفع بدل ايوه يعني لما اجي اعرب انا هقول اني واحده اقول لك الاثنين صح ما فيش واحده منهم غلط فتعال كده نتناقش في الموضوع انا قررت اقول عليها مستثنى منصوب حلو يبقى هقول طالبا وتبقى منصوبه بالفتحه وشكلها عامل كده عشان ده مفرد فهقول ده مستثنى بالشكل ده وجاي عندك منصوب حلو الكلام ومنصوب بالفتحه زي الفل طيب انا قررت اقول عليها بدل احب اقول لك بقى البدل عشان لو حضرتك ناسي اعرابه احب اقول لك ان البدل من التوابع يعني المفروض ان البدل بيبص على اللي قبله يقول لك انا زيه بالظبط بس هنا الموضوع بيختلف ان لو جاي هنا المره دي بدل بيبص على المستثنى منه ويقول لك انا زي المستثنى منه بالظبط ثانيه واحده يعني انا كده محتاج ان ده ارجع للمستثنى منه واعربه عشان اعرف اعرب اللي بعد الاداه لو جاي بدل اه لازم معلش فانت كده هترجع تقرب المستثنى منه لقيته عندنا مثلا مفعول به منصوب يبقى عندك ده بدل منصوب لقيته مبتدا مرفوع مثلا او مثلا جاي عندك فاعل مرفوع يبقى وقتها هيبقى بدل مرفوع لقيته عندك مثلا مضاف اليه مجرور هيبقى بدل مجرور تعال كده نشوف والله بنبص في الاول ما تاخر الطلاب الطلاب دول المستثنى منه تعال نعربه ما تاخر مين اللي ماتاخرش مين الفعل اللي ماتاخرش؟ الطلاب يبقى الطلاب دول اعرابهم فاعل مرفوع حلو يبقى معنى كده ان انا لو قررت اقول على ده بدل هيبقى بدل مرفوع برده زيه وهقول كده ده بدل مرفوع وطبعا ده عشان مفرد فهقول بدل مرفوع بالضمه بهذا الشكل وطالما مرفوع بالضمه يبقى لازم احط عليها ضمتين المره دي ثانيه بقى يا عمنا طب اللي هو لو جال لي في الامتحان وقال لي شبه السؤال اللي اللي احنا قلناه من شويه ما تاخر الطلاب الا نقط وجا عندنا في الاختيارات جاب لي ا وب وج ودال وقال لي بقى اختار انت منهم انا هختار اني واحده من الاثنين ما هو الاثنين صح اقول لك وقتها لازم تبقى واحده بس الم موجوده في الاختيارات او تبقى بالشكل ده يقول لك كمل كده مكان النقط دي هنا تبقى طالبا خليها بقى بلون مختلف عشان تبقى شايفنا الكلام ماشي ازاي يقوللك تبقى مثلا طالبا بالشكل ده ولا طالب بالشكل ده ولا طالب بالشكل ده ولا الف وباء معا شايف عندك الاختيارات طيب اللعبه كلها سهله انت والله هنا اكتشفت ان انا ينفع ده تام منفي طبعا ينفع اقول على ده مستثنى منصوب وينفع اقول بدل ومرفوع عشان المستثنى منه مرفوع يبقى والله ا تنفع وب تنفع فيبقى هختار رقم د اللي هي ا وباء معا الاجابه فخلي بالك من الشكل ده من الاسئله تعال نجرب في مثالاني عشان نبقى برده ما بنتكلمش في الهواء ما تقدمت الدول الا مصر او مصر طب هنا الدنيا ماشيه ازاي اقول لك بص نبدا بالخطوات واحده واحده اولا كده الا مصر عندك اداه استثناء يبقى هنا كده في اداه استثناء وفي المستثنى بعدها حددنا ركنين وبعد كده المستثنى منه مين بيقول لك ماتقدمتش الدول الا مصر ثانيه الدول دي كلها هي اللي ماتقدمتش ومصر دي دوله طرحناها من الدول يبقى المستثنى منه هو الدول ده كده عندنا اللي طرحنا منه المستثنى منه حلو الكلام حددنا الثلاث اركان عايزين نحدد النوع هرجع لاول الجمله وابدا اشوف ما تقدمت ديما النافيه الجمله منفيه زي الفل وطالما عندك الجمله منفيه يبقى يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي اعرف ازاي؟ اقول لك بص لو الجزء الاولاني اللي قبل الاداه المعنى بتاعه تمام يبقى تام منفي تعالى كده نجرب ما تقدمت الدول لو اخدت الجزء ده وقلته كده لوحدي في اي شارع هل المعنى بتاعه هيبقى تمام ومفهوم ولا لا؟ ما تقدمت الدول الدول ماتقدمتش والله ده معنى مظبوط وزي الفل ممكن افهمه ان فعلا الدول ممكن تكون ماتقدمتش يبقى معنى كده ان المعنى بتاعه تمام وكامل يبقى ده تم منفي زي الفل نبدا بقى عندنا بعد ما عرفنا النوع ان هو تام منفي نعرب هنعرب اللي بعد الاداه هعربه ايه في التام المنفي مستثنى منصوب او بدل وابدا اشوف بدل ماله على حسب المستثنى منه المستثنى منه مرفوع يبقى انا كمان بدل مرفوع المستثنى منه منصوب يبقى انا بدل منصوب المستثنى منه مجرور يبقى انا كمان بدل مجرور حاجه ما عندوش شخصيه هو يبص على اللي قبله يقول لك انا زي ده زيه بالظبط فتعال كده نبص والله هنا لو قررت مثلا اقول مستثنى منصوب فهقول مصر دي والله كده هتبقى مستثنى منصوب بالف فتحه ويكون عليها فتحه بالشكل ده طب قررت ان انت ما تقولش مستثنى وتقول بدل حلو هقوم جاي قايل بدل بالشكل ده والبدل يبص على المستثنى منه ويقول لك زيه بالظبط المستثنى منه اللي هي كلمه الدول تعال كده نعربها ما تقدمت ما اتقدمتش مين اللي ماتقدمتش الدول يبقى معنى كده ده الفاعل اللي ماتقدمش فده كده فاعل مرفوع يبقى والله وقتها اللي هناك ده كمان هيبقى بدل مرفوع وهنا مرفوع بالضمه عشان كده تنفع تكون مصر عليها ضمه برض بالشكل ده فدي كده تنفع ودي كده تنفع فهم ده كده بالضبط بالنسبه للعبتنا في القصه دي نخش على اللي بعده يقول لك مثالاني برده لم اشتري الكتب الا كتابا طب هنا ايه الكلام نمشي واحده واحده بص كده مبدئيا عندنا الا اداه الاستثناء زي الفل كتابا ده المستثنى جميل نبدا بقى نرجع عندنا نشوف المستثنى منه الا كتابا انا الكتاب ده طرحته من مين لازم مجموعه كتب لم اشتري الكتب اه الكتب دي كلها ما اشتريتهاش الا الكتاب واحد ده بس يبقى ده طرحته من الكتب دي يبقى ده عندنا المستثنى منه زي الفل حددنا الثلاث اركان ارجع للاول وابدا قو لي دي انهي نوع فيهم والله ببص لقيت في ادات نفيه اللي هي ل في الاول يبقى ده يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي ابدا اشوف اللي قبل الاداه واحنا بقينا خلاص ناس لعيبه لم اشتري الكتب لو انا جيت في الشارع ورحت قايل لم اشتري الكتب الناس هتفهمني ولا لا اه يقول لك اه الراجل ما اشتراش الكتب وعيني بيكلم نفسه فانت خلاص الكلام منطقي ان خلاص الكلام مفهوم ان ده بيقول لم اشتري الكتب الكلام تمام ومعناه كامل يبقى خلاص دي بتبقى المعنى بتاعها تمام ويبقى تام منفي فيبقى لو الجمله منفيه وقبل الاداه المعنى بتاعها تمام يبقى تام منفي زي ما احنا شايفين زي الفل حدد النوع عايزين نعرب بقى المستثنى اللي في الاخر هنعربه حاجه من الاثنين يا اما مستثنى منصوب يا اما بدل ويبص على المستثنى منه يغش وابدا اشوف كده والله عندنا الكتابه ينفع اقول عليها كالاتي مستثنى منصوب بالفتحه حلو الكلام وحاجه ثانيه برده ان انا اقول عليها بدل بس لو هقول بدل تعال بقى نبص على المستثنى منه ونغش الكتب دي المستثنى منه عايز اعربه عشان اقول ده بدل زيه تمام نبدا نشوف لم اشتري اشتري مين اللي بيشتري ده مين اللي ما اشتراش ده مثلا عشان اسال على بمين عشان اجيب الفاعل لم اشتري مين اللي ما اشتراش انا يبقى الفاعل ضمير مستتر تقديره انا كده حددنا الفاعل لم اشتري المفعول به الكتب يبقى الكتب هنا اعربها المره دي مفعول به وجاي عندك منصوب بالشكل ده ومنصوب بالفتحه تمام الكلام تمام الكلام طالما ده مفعول به منصوب يبقى انا كمان هنا بدل منصوب وجاي منصوب عندك بالف فتحه فعشان كده في كلت الحالتين سيكون عندك الكلام او الكلمه اللي جايه هنا منصوبه سواء عندك مستثنى منصوب يبقى عليها فتحتين سواء جايه بدل منصوب زي ما انت شايف منصوب المره دي يبقى عليها برده فتحتين عشان كده المره دي جايه شكل واحد زي ما انت ما شايف مش زي اللي فاتت كانت شكلين فعادي زي ما اتفقنا البدل بيبص على المستثنى منه يقول لك زيه بالظبط مرفوع يبقى بدل مرفوع زي ما شفنا هنا مثلا المستثنى منه منصوب يبقى انا كمان هنا بدل منصوب وتبقى بالشكل ده زي ما انت ما شايف ادي بالنسبه عندك للعبتك في التام المثبت. تعال بقى نخش على شكل السؤال عشان نبقوا عارفين الدنيا بتمشي ازاي. بسم الله الرحمن الرحيم. بيقول لك هنا لم اجد احدا على قدر المسؤوليه الا نقط. حلو مبدئيا كده الا عندنا اداه استثناء زي ما انت ما شايف. جميل ونقط هنا عندنا المستثنى اللي هنختاره. جميل فين بقى عندك هنا المستثنى منه؟ طيب بيقول لك هنا لم اجد احدا وخلي بالك من التريكايه دي شايف كلمه احدا ديت لما بتيجي عندك في الاول بتعرف ان دي المستثنى منه غصب. ليه يا عم الناس؟ عشان دي عندك بتعمم. انا ماررفتش ولا واحد. من الناس دي كلها الا مش عارف كذا فهنا يبقى ولا واحد دول هم اللي في الاول المستثنى منه اللي هطرح منه عشان كده بقوللك خلي بالك من الموضوع ده فكلمه احدا اللي في الاول دي المستثنى منه وبكده عندنا ادي محددنا الركن رقم لاه يبقى كده عندنا واحد انين تلا نبدا بقى نشوف عندنا طالما عندنا الثلاث اركان دول وابدا ارجع بقى احدد النوع بتاعنا اللي هي لم جايه في الاول فعرفت ان الجمله منفيه يبقى ده مش تام مثبت ده يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي اعرف ازاي؟ تعال نشوف لو قبل الاداه الجمله دي عندنا المعنى تمام يبقى تام منفي لم اجد احدا على قدر المسؤوليه مشيت في الشارع ورحت قال كده انا ما لقيتش حد قد المسؤوليه الكلام ده مفهوم ولا مش مفهوم؟ اه والله كامل ومفهوم ونقدر نخليها جمله كامله ومظبوطه تمام زي الفل طالما مظبوطه والمعنى بتاعها تمام ومفهوم يبقى خلاص ديت هنسميها تبقى تام منفي حددنا النوع ان ده تام منفي زي الفل ادي تام منفي ايش بعد؟ كذلك اقول لك ان انت عندك هنا طالما تم منفي يبقى اللي بعد الاداه ينفع اقول عليه اا مستثنى منصوب وينفع اقول عليه بدل ويبص على المستثنى منه يقول لك زيه بالظبط طب تعال بقى نشوف اولا كده المستثنى منه كلمه احدا اجد مين اللي بيجد انا اجد ايه المفعول به احدا يبقى احدا ديت عندك مبدئيا كده هتكون مفعول به م به يعني مفعول به منصوب بالشكل ده ومنصوب بالفتحه يبقى اللي جاي هنا يا اما مستثنى منصوب يا اما بدل منصوب يبقى لازم تبقى عارف ان اللي هيبقى وجود كلمه منصوبه ده كده خلاص زي ما اتفقنا عشان لو مستثنى هتبقى منصوبه ولو بدل برض هنا منصوبه عشان المستثنى منه طلع كمان منصوب نبدا بقى نشوف هنختار الكلمه المنصوبه اسماء خمسهاني الاسماء الخمسه زي ما قلنا لو جايه فيها واو بالشكل ده تبقى مرفوعه بالواو وانا عايزها منصوبه ما تنفعش اخاك بالالف بالشكل ده تبقى منصوبه بالالف وهي دي اللي بندور عليها عشان احنا قلنا هتبقى كلمه منصوبه اخيك دي كده معناها ان الكلمه مجروه بالياء وانا مش عايزه مجروه عايزه منصوبه اثنان ودي عندك تعتبر مثنى ولسه هناخدها ان شاء الله في الملحقات هي حاجه اسمها الملحق بالمثنى فالمهم ان عندك بالشكل ده اثنان دي المفروض لو منصوبه تبقى اخرها ياء ونون تبقى اثنين لكن شكلها مرفوع يبقى برده ما تنفعش فعشان كده الوحيده اللي تنفع اخاك اللي بعده لم يعاقب الطلاب الا نقط عايزك هنا تبدا تقول لي ك حاجه مناسبه مكان النقط ديت طب قبل ما اقول لك ان مكان النقط عشان هنا في اداه استثناء لازم احدد النوع لان بعد الاداه يا اما مستثنى منصوب بس ويبقى تام مثبت اللي في النوع ده الدنيا بتاعته بتمشي سهله يا اما تام منفي ويبقى عندك مستثنى منصوب او بدل وتشوف بقى بدل ماله فتعال كده نبدا نحدد النوع الاول عشان اعرف اللي هختاره شكله عامل ازاي والله الا دي اداه استثناء زي الفل ارجع للاول كده وشوف عندك الجمله منفيه بالشكل ده يبقى ما ينفعش اقول عليه تام اا مثبت ده كده يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي اعرف ازاي اشوف اللي قبل الاداه عندنا والله لم يعاقب الطلاب الجمله الجمله دي المعنى بتاعها تمام لو اتكلمت بيه كده على جنب لم يعاقب الطلاب يعني الطلاب ما تعاقبوش بكلام ليه معنى اه ليه معنى ومعناه تمام وزي الفل وكامل يبقى خلاص ده كده هيكون عندنا تام منفي عشان المعنى بتاعه تمام تام منفي بهذا الشكل زي الفل يبقى اللي جاي مكان النقط يا اما مستثنى منصوب يا اما بدل ونرجع بقى للمستثنى منه ونشوف عندنا المستثنى منه ايه نظامه عشان نقول عليه بدل زيه مبدئيا كده لم يعاقب بالطلاب الا واحد منهم من الطلاب دول ده اللي تعاقب فده اللي تعاقب طرحته من الطلاب كلهم يبقى ده المستثنى منه عايز اعربه هرجع لاول الجمله لم يعاقب غير يعاقب يعاقب يبقى ده الفعل اللي بيعاقب يعاقب يبقى ده اللي بيتم معاقبته ففي فرق ما بين يعاقب ويعاقب طالما عندك يعاقب وجاي بعديها اللي بيتم معاقبته يبقى ده فعل مبني للمجهول لان انت لو سالت مين اللي بيعاقب الطلاب مين اللي بيع عاقب الطلاب والله ماارفش الفاعل مجهول في الجمله وطالما الفاعل عندنا مجهول يبقى ده فعل مبني للمجهول واحنا لسه قايلين مع بعض ان بعد المبني للمجهول نائب فاعل على طول لم يعاقب مين اللي لم يعاقب الطلاب يبقى دول عندنا اعرابهم نائب فاعل بالشكل ده اه تنبيه بالمناسبه انا مش بقول لك بعد المبني للمجهول نائب فاعل على طول يعني لازق فيه على طول بلاش بسمج الله يبارك لك ماشي قصدي كده قصدي ان هو بس تبقى فاكر بالمفتاح ده ان في نائب فعل في الموضوع اسال عنه بمين لم يعاقب طب مين اللي ماتعاقبش؟ الطلاب يبقى دول عندنا نائب الفاعل تمام اديني وضحت لك اللعبه عشان بس ما نمشاش بصمجه الله يكرمك نكمل عندك ده كده نائب فاعل مرفوع خلاص تمام زي الفل نائب فاعل اه مرفوع عشان احنا اتفقنا عشان لو انت ناسي ان نائب الفعل بيكون مرفوع زي ما قلناه من شويه يبقى اللي هيبقى جاي هنا بدل مرفوع حلو يبقى انت لازم تبقى عارف ان الكلمه اللي ينفع نختارها هنا ينفع تكون منصوبه وينفع تكون مرفوعه انا كده خلاص متخيل شكلها هيبقى عامل ازاي تعالوا ندور في الاختيارات اول حاجه جايب لك كلمه المهمله عليها فتحه يبقى دي كده منصوبه بالفتحه فدي تنفع كمستثنى منصوب المهمل ما تختارش على طول عشان عارف بس بعض الناس المتسرعه يقول لك اه بس خلاص زي الف هو ده اخترنا نلف كتير ليه احب اقول لك ان ده غلط ليه يا عم الناس كمل للاخر بعد كده بيقول لك المهمل عليها ضمتين اها جايب لك عليها ضمه بالشكل ده يعني مرفوعه طب واحنا قلنا ينفع برده بدل مرفوع طب ما تنفع دي كمان برده يبقى كمل للاخر المهمل ده دي مجروره عشان تحتيها كسره يبقى ما تنفعش خالص رقم د ا وباء معا اه دي تنفع ودي تنفع يبقى نختار رقم د شفت بقى ان ما نتسرعش ازاي عشان خلي بالك من الحوارات ديت الله يبارك لك الثانوي مختلف عن اعدادي اللي بعده لم اجد من الناس من يحرص على مصلحه الابناء الا نقط ثانيه بقى عايزك هنا تبدا تختار لي الكلمه المناسبه هنا مكان الاختيارات او مكان النقط يعني فهبدا امشي واحده واحده عندك الا بالشكل ده اداه الاستثناء زي الفل ارجع للاول والله دي الجمله منفيه يبقى ده يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي ابدا اشوف لم اجد من الناس من يحرص على مصلحه الاب ابناء لو انا قلت الجمله دي في اي حته كده مثلا واحنا قاعدين مع بعضينا الكلام هيبقى مفهوم ولا لا؟ قلت لك كده ما لقيتش لم اجد من يحرص على سلامه الابناء او لم اجد من الناس من يحرص على سلامه الابناء الكلام ده مفهوم لوحده؟ والله مفهوم عادي اه ينفع اقول لك انا ما لقيتش حد يقدر ان هو يخلي باله من مصلحه الولاد دي حاجه مفهومه اه والجمله كلها معناها كامل وزي الفل ان انا بقول ان ما فيش حد بيخلي باله على مصلحه الاطفال او الابناء جميل تبقى معنى كده ان الجمله معناها تمام وكامل يبقى ده عندك تام ومنفي عشان في نفي زي ما انت ما شايف اللي بعده ابدا اشوف بقى طالما ده تم منفي اللي بعد الاداه يا اما مستثنى زي ما اتفقنا بقى عندنا يا اما بدل برده خلاص اتكلمنا في القصه دي كتير طب لو مستثنى خلاص هيبقى منصوب دي سهله لكن لو بدل البدل لازم يتبع المستثنى منه ارجع بقى هنا حدد لي المستثنى منه هنا بقى الخناقه اللي هتدور بيني وبينك بص كده الله يبارك لك لم اجد من الناس من يحرص على مصلحه الابناء الا نقط فين المستثنى منه طالما عامه هنا حاجه جايه الشخص ده هو اللي بيحافظ على المصلحه يبقى الشخص اللي بيحافظ على المصلحه اللي جاي هنا اللي هم الاباء اللي موجوده في الاختيارات زي ما انت ما شايف لازم هطرحهم من المجموعه اللي مش بتحافظ تعال بقى نشوف لم اجد من الناس مبدئيا كده لما تحس ان عندك الكلمه دي مستثنى بس قبليها من اعرف ان دي مش المستثنى عشان بس نبقى متفقين على الموضوع ده خلي بالك دي تركيه حطها جنبك كده معاك عشان هنحتاجها قدام لم اجد من الناس طيب ما لقيتش ان الناس ايه من يحرص اللي بيخلي باله ولا واحد بيخلي باله على مصلحه الابناء يبقى عندك المستثنى منه بص بص عندك مستخبيه ازاي من اللي بالشكل ده لا ثانيه من مين اللي جايه مستثنى منه يعني مش دي حرف جر احب اقول لك ان انت كده راجل بطيخه اه ومش قد كده لما تفكر بالشكل ده يبقى انت بوظت الدنيا ليه يا عم الناس احب اقول لك ده مش حرف جر ليه عشان بعديها عندك مش اسم مجرور ده بعديها فعل يحرص الحرف الجر بيجي بعديه اسم مجرور فلازم انا بعديه اسم لكن لما يجي من بالشكل ده اللي انت مفكرها من ويجي بعديها فعل يبقى دي مبدئيا مش من مش حرف جر دي من اللي هي اسم موصول اللي هي بمعنى الذي فبص كده عندك لو حطينا مكانها كلمه الذي لم اجد من الناس الذي يحرص على مصلحه الابناء والله نفعت بمعنى الذي يبقى معنى كده ان عندك ده اسم موصول والاسم الموصول عادي بيعرب حسب موقع في الجمله يعني ممكن ده يبقى مستثنى منه ونعربه عادي وناخد منه الاعراب للبدل والدنيا تمشي ما فيش مشكله فخلي بالك من التريكايه دي الله يبارك لك من من او ما الموصوله والحوارات بتاعتهم اللي بيكونوا بمعنى الذي فخلي بالك منهم اديني منبهك عشان دي من التريكات اللي بتيجي في النص تعال كده نتناقش في الموضوع مبدئيا كده عندك من خلاص زي الفل عرفناها المستثنى منه ليه انا قلت عليه من المره دي اقول لك عشان هو بيقول لك انا ما لقيتش ولا واحد من الناس او م لقتش من الناس ولا واحد بيحرص من يحرص مالقيتش حد بيحرص فدول الناس اللي بتحرص ادي دول كده المجموعه تمام او الناس اللي مش بتحرص مافيش ولا حد من يحرص من الناس ديت تمام؟ على مصلحه الابناء الا مين؟ الاباء اللي جايه هنا. فالاباء دول طرحتهم من الناس اللي مش بتحرس بشكل عام بقى كلهم الناس كلها الا الاباء دول هم اللي بيحرصوا من الناس العاديه خلاص فعشان كده هنا المستثنى طرحته من من يحرص من الناس اللي مش بتحرص فعشان كده ده عندك المستثنى منه طب عايزين نعرابه عشان برده اعرف اكمل بقى اعراب البدل عشان نبقى وصلنا للاخر هنرجع لاول الجمله لم اجد مين اللي لم يجد لم اجد انا يبقى هنا الفاعل ضمير مستتر تقديره انا لم اجد ايه المفعول به من الناس ده حرف جر واسم مجرور لم اجد ايه من الناس من يحرص يبقى من ديت عندك طلعت الاجابه لما سالت بايه يبقى ده المفعول به المنصوب يبقى انا كمان هنا بدل منصوب حلو ويبقى المهم ان الكعبله دي كلها وصلنا اخيرا لنقطه نتفق فيها ان اللي هيبقى جاي مكان النقط هيكون حاجه منصوبه تعال بقى نشوف بسم الله الرحمن الرحيم ايه منصوب في الاختيارات بص اللعبه بص الصياعه بيقول لك هنا الاباء وجايبه لك فيها ال ولام وخلصت ولا اباؤهم ولا اباء هم ولا ابائهم طيب مبدئيا كده احب اقول لك ان الاباء بس هنا نقطه معينه ان يكون عليها ضمه بالشكل ده عشان بس يبقى انا الحته دي نسيت اكتبها في التشكيل نكمل اباؤهم ولا ابائهم ولا ابائهم لو مشينا واحده واحده الاباء عليها ضمه بالشكل ده مرفوعه بالضمه ما تنفعش اباؤهم وابائهم وابائهم ايه الفرق ما بين الثلاثه ما والله نفس الشيء هو في هنا هم هم بس الفرق يعني ان الهمزه شكلها عامل كده اقول لك اه ما احنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده ان شكل الهمزه بيتغير على حسب الاعراب لما يبقى الكلمه اسمها اباء شكلها عامل كده واخرها همزه ويتصل بها ضمير زيهم شكل الهمزه هيتغير على حسب اعراب الكلمه فلو الكلمه هنا بقى الكلام بص وركز معايا لو الكلمه مرفوعه بهذا الشكل حبيبي اخوك احب اقول لك ان لازم تبقى الهمزه على الواو تبقى اسمها كده اباؤهم وتبقى الكلمه مرفوعه بالضمه ولو جاي عندك منصوبه فوقتها بتكون منصوبه بالفتحه والهمزه بتبقى على السطر عامله كده با ولو جايه عندك مجروره بهذا الشكل فاحب اقول لك ان هي بتكون مجروره بالكسره وتبقى الهمزه على نبره كده ابائهم تمام الكلام تمام الكلام تعالى بقى بسم الله الرحمن الرحيم نختار عندنا المنصوبه احنا قلنا المنصوبه تبقى الهمزه على السطر يبقى هي دي اللي عندنا اللي بندور عليها حلو الكلام حلو يبقى خلي بالك من تريكايه الهمزه عشان لما يدمجها لك بالشكل ده اديك شفت كل الافكار اللي بتيجي مثلا في النقطه دي او اغلب الافكار اللي بتيجي عندك بكذا شكل متنوع بالشكل ده ان شاء الله ربنا يكرمك تخلي بالك بالك من المواضيع والحوارات بتاعتها زي ما اتفقنا ان عشان اعرف اكمل النقط ديت لازم ابقى عارف ان اللي جاي اعرابه ايه عشان اعرف احدد شكله اللي بعده بسم الله الرحمن الرحيم بنبدا نخش عندنا ونتناقش في حوار الناقص المنفي وده يمكن اا اكت واحد فيهم في تفاصيل كتيره بالرغم ان هو صغير جدا ليه عشان ده هنا بيكون بيني وبينك الصراحه اعراب المستثنى اللي بعد الاداه حسب موقعه في الجمله اه والله يعني ممكن يبقى فاعل ممكن مفعول به ممكن يبقى مضاف اليه يمكن هيبقى حاجات كتيره في الدنيا بس المهم ان هو مش هيبقى مستثنى نهائي تمام ولا بدل كمان يعني بس عشان تبقى فاهم الموضوع ده ا وقتها مش هيبقى زي التام المنفي ولا هيبقى شبه التام المثبت بيعرب اللي بعد الاداه حسب موقعه في الجمله طب انا اعرف الدنيا ازاي اقول لك هنمشي بالخطوات اول حاجه لازم تكون عارف معايا ان علامات التامن او الناقص المنفي ان قبل الاداه قبل اداه الاستثناء قبل الاداه المعنى مش كامل المعنى ناقص فعشان كده بنقول عليه ناقص منفي ثانيا ان ما فيش مستثنى منه اه معلش انت هنا ده اسمه ناقص منفي برض عشان بيبقى ناقصه المستثنى منه مش موجود في الاول هتلاقيه مش موجود اصلا المستثنى منه بيتشال المره دي فعشان كده بيتسمي ناقص منفي يبقى دول العلامتين بتوعه تعالى بقى نشوف عشان نعرف نفرق ما بين التام المنفي والناقص المنفي بسم الله الرحمن الرحيم بيقوللك ما تاخر الا طالب عندك ال اداه استثناء زي الفل والطالب عندك ده المستثنى وببص في اول الجمله لقيت ما النافيه يبقى دي جمله منفيه يا اما تمن منفي يا اما ناقص منفي ابدا اشوف انا لما اجي مثلا قبل الاداه كده وابدا اقول الكلمه دي مع حالي ما يتاخر مين اللي ماتاخرش ما يتاخر ايوه مين اللي ماتاخرش ما تاخر انت كده فهمت حاجه والله حاسس ان ناقص نوضح مين اللي ماتاخرش اه ناقص ان احنا نوضح ناقص حاجه طالما ناقص حاجه يبقى ده عندك الناقص المنفي بهذا الشكل لان المعنى كده مش كامل ما تاخر مين اللي ماتاخرش محتاج كده المعنى يكون اوضح وناقصه حاجه عشان يبقى المعنى تمام طالما ناقص حاجه يبقى ده عندك ناقص منفي ثانيا عايز تتاكد فعلا بص كده عندك وشوف ما فيش مستثنى منه فعلا ولا لا والله قبل الاداه المفروض يكون في المجموعه اللي هطرح منها الا طالب ده واحد عندك ما تاخر الا طالب ما حدش تاخر الا الطالب ده فين الطلاب بقى اللي هطرح منهم ثانيه والله ببص كده ما لقيناش حاجه ما فيش مش مستثنى منه طالما ما فيش عندك مستثنى منه كده بالشكل ده يبقى انا اتاكدت 100% ان ده عندك ناقص منفي خلاص حددنا النوع اللي بعد كده عايز اعرب كلمه بقى طالب بالشكل ده احذف واحذف تعرف تعرب اعمل ايه يعني ثانيه احذف واحذف تعرف تعرب يعني ايه يعني برده اقول لك بص تروح لي على اداه النفي تشيلها واداه الاستثناء تشيلها ووقتها انت هتعرف تعرب شيل دي وشيل دي تاخر طالب تاخر مين اللي اتاخر الطالب ده هو اللي اتاخر يبقى ده الفاعل وقتها هتقول لي فاعل مرفوع وعلامه رفعه اهو الضمه يبقى تاني كده اللي انا عملته عشان تعرف تعرب هنا عندك عشان المستثنى اللي بعد اداه الاستثناء هو ده مستثنى عادي على فكره تمام ده كركن بنسميه مستثنى تمام لكن اعرابه المره دي مش مستثنى في الناقص المنفي بنعربه وقتها في الناقص المنفي ان هو حسب موقعه في الجمله وعشان تعرف تعربه احذف واحذف تعرف تعرب احذف اداه النفي واداه الاستثناء بعد ما تتاكد ان هو فعلا ناقص منفي زي ما ااكدنا دلوقتي ان هو فعلا 100% ناقص منفي حذفت الاثنين تاخر منين يتاخر طالب يبقى الطالب ده الفعل اللي اتاخر فهحول عليه فاعل مرفوع بالضمه اللي بعده بيقول لك كده قول الله تعالى وما محمد الا رسول عندك كده صلى الله عليه وسلم الا اداه الاستثناء بالشكل ده حلو وزي الفل والرسول صلى الله عليه وسلم المستثنى منه تمام او المستثنى قصدي تمام وزي الفل نبدا بقى نرجع نشوف والله الجمله دي زي ما انت شايف مش مثبته دي منفيه يبقى اما تم منفيه يا اما ناقص منفي ابدا احدد والله هل الجمله اللي قبل الاداه بتديني معنى ما محمد لو انا جيت رحت ماشي مثلا في الشارع وقلت ما محمد يعني ايه ما محمد ما محمد ماله محتاج حاجه تكمل لي المعنى لان المعنى كده ناقص حاجه اه ثانيه المعنى ناقصه حاجه يبقى ده ناقص منفي خلاص حددنا كده النوع زي ما انت ما شايف ناقص منفي اللي بعده عايز اعرب كلمه رسول طبعا ده عشان كلام قران كريم فاحنا هنعتبر الجمله دي بره القران ناخدها كده على جنب كاني بقول جمله عاديه وما محمد الا رسول عشان اعرف احذف واحذف واشوف المعنى ا وما محمد الا رسول صلى الله عليه وسلم احذف واحذف وشوف الاعراب كده محمد رسول محمد دي جمله اسميه وده مبتدا صلى الله عليه وسلم مبتدا مرفوع المبتدا بيحتاج له خبر فبسال بماله يديك الخبر محمد ماله رسول صلى الله عليه وسلم يبقى عندك ده كده خبر مرفوع يبقى خلاص عرفنا اعربها ان هي خبر مرفوع بالضمه ايه ده ينفع اه ينفع عادي يبقى خبر ممكن عادي حسب موقعه في الجمله زي ما اتفقنا اي حاجه زي الفل اللي بعده خلي بالك من اللي جايه لم يحضر در الندوه من الادباء الا اثنان حلو الا اداه الاستثناء زي الفل اثنان اللي بعديها دي المستثنى جميل حددنا كده عندنا الركنين دول بالشكل ده زي الفل وحلو قوي ابدا بقى احدد عندنا المستثنى منه اللي في الاول او اشوف عندنا القصه هنا ماشيه ازاي عشان لو جايه ناقص منفي يبقى ما فيش مستثنى منه فبص والله في الاول لقيت عندك اداه نفي حلو طالما في اداه نفي يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي ابدا اشوف المعنى اللي قبل الاداه هنا حتى لغايه الجزء ده هل المعنى تمام ولا ناقصه حاجه بيقول لك كده لم يحضر الندوه من الادب مين اللي ما حضرش الندوه من الادباء؟ لم يحضر الندوه من الادباء مين اللي ماحضرش الندوه من الادباء ماارفش الكلام مش كامل اه الكلام مش كامل ناقصه حاجه يبقى معنى كده ان ده عندك ناقص منفي هنا حد هيجي يتخنق معايا يقول لي ثانيه واحده انت مش قلت ان الناقص المنفي ما بيكونش في مستثنى منه ففي هنا انا حاسس ان في مستثنى منه ان انت بتقول اثنين من الادباء اللي جم ودول طرحتهم من الادباء كلهم فده مستثنى منه احب اقول لك ان في تركايه قلت لك عليها من شويه ان لما تلاقي المستثنى منه جاي قبليه من حرف جر تعرف ان ده ما ينفعش اقول عليه مستثنى منه حلو الكلام حلو وده حصل هنا يبقى خلاص ده عندك مش المستثنى منه وتعال بقى نكمل عندنا ونبدا نشوف لو عايز تتاكد 100% ان ده فعلا ناقص منفي هقول لك على تريكايه ثانيه كمان وتمشي بالطريقتين دول في الناقص المنفي لو انت شكيت فيه بص انت دلوقتي الطريقه الاولى انك هتبدا تبص على قبل الا الدنيا ماشيه ازاي والله اللي قبل ده بيديني معنى والمعنى تمام يبقى تم منفي المعنى حاسه مش كامل يبقى عندك ناقص منفي طب انا حاسس ان هو معنى يعني مش كامل بس برده حاسس ان ممكن يبقى عدي يبقى متلخبط تمام يبقى دور بالطريقه الثانيه دي تتاكد بيها ان فعلا ناقص منفي ولا لا الطريقه الثانيه احذف واحذف شوف المعنى يعني ايه يعني هتحذف اداه النفي وهتحذف اداه الاستثناء وتشوف لي المعنى والمره دي لازم المعنى يبقى تمام يبقى ناقص منفي اه معلش ما يتلخبطش فيها لو هنحذف في الاتنين حذف الاتنين بتساوي ناقص منفي الحوار ده تبع الناقص المنفي بس تمام لو المعنى بتاعها طلع تمام ماشي لما نحذف الاثنين الاداتين تعال كده نشوف والله حذفت لم وحذفت الا يحضر الندوه من الادباء اثنان يعني جاه الندوه من الادباء دول اثنين والله ده المعنى بتاعها تمام يبقى ده ناقص منفي يبقى لو عايز تتاكد 100% ان ده ناقص منفي احذف واحذف شوف المعنى انا حذفت وحذفت الاثنين ولقيت ان المعنى تمام يبقى خلاص ده ناقص منفي زي ما حصل معانا هنا وقتها على هذا الحذف تعال بقى نعرب عشان احنا محتاجين نحذف نحذف عشان نعرف نعرب يحضر الندوه من الادباء يحضر اولا ده فعل مين اللي بيحضر الندوه مين اللي بيحضر الندوه من الادباء مين اللي بيحضر الندوه من الادباء اثنان اثنين بس هم اللي بيحضروا يبقى ده عندك فاعل مرفوع بالالف عشان زي ما انت شايف يعتبر مثنى او اللي هو ملحق بالمثنى لسه هنتكلم عنه في دروس بعد كده قدام نبدا بقى نرجع ثاني كده بقى ونشوف شكل السؤال بيبقى عامل ازاي على الجزء ده بص نفس القصه عندنا العاديه اللي هو يقول لك اكمل مكان النقط اللي بعد الا والحوار اللي احنا خلاص فهمناه او يقول لك اعرب اللي بعد الا يعني عندك اشكال كتيره يقول لك حدد النوع يقول لك حدد الاركان بس خلي بالك لو قال لك حدد الاركان وجاي نقص منفي ويجي يقول لك حدد لي المستثنى منه اعرف ان انت هتختار له كلمه محذوف عشان المستثنى منه بيكون محذوف في النقص المنفي حلو حلو تعال بقى نشوف عندنا الكلام هنا بيقول لك لم يعلي قدر الوطن الا نقط الهمه ما حدش عل يعني يعلي يعني يعلي قدر الوطن ده الا حد اللي هو الهمه الا نقط الهمه يعني ايه حد الهمه دي يعني ذو زو او زوي ولا زوي ولا ذا اه ثانيه كل دول اللي هم بمعنى كلمه صاحب تمام ذا اللي هي بمعنى كلمه ايه صاحب اخر كده عايز يقول لك ان هم صاحب الهمه او صحاب الهمه عشان عند عندك خلي بالك هنا حاجه لازم تخلي بالك منها ونتكلم فيها على جنب انت عندك ذو دي من الاسماء الخمسه بمعنى كلمه صاحب وذو لو جايه مرفوعه بتكون مرفوعه بالواو ولو جايه منصوبه بتبقى منصوبه بالالف وتبقى اسمها زا ولو جايه مجروره تبقى اسمها ذي بالشكل ده وتبقى مجروره بالياء بس الفكره في جمعها ان جمعها بيعتبر جمع زي المذكر السالم بس بتبقى حاجه اسمها ملحق بالجمع المذكر السالم هنتكلم عنها في درس قدام لسه المهم ان بيكون شكلها عامل كده ذو والجمع المذكر السالم لما بيكون مرفوع بيكون مرفوع بالواو واخرها واو كده بالشكل ده ولو جاي عندك اا منصوبه او مجروه بتكون منصوبه او مجروه بالياء وتبقى اسمها زوي بالشكل ده تمام ويبقى تحتيها كسره هنا تمام لو جايه مثنى اه تنفع مثنى برده تبقى اسمها ذو وتبقى مرفوعه بالالف كانها مثنى عادي خالص ويكون في نصها الف كده وفي الواو بتاعتها هنا لو جايه منصوبه او مجروه هتبقى منصوبه او مجروه بالياء وتبقى اسمها زوي وخلي بالك الفرق ما بين الاثنين دول عشان لو جايه جمع هتبقى اسمها زوي والواو تحتيها ياء دي لو حاله ان هي جمع ومنصوبه او مجروره ماشي وجاي عندك منصوبه او مجروره خلاص الكلام خلاص الكلام حلو نبدا بقى نشوف عندنا لو دي جايه مثنى الواو هيكون عليها فتحه عشان بس تبقى فاهم كل الاختيارات الواو عليها فتحه يبقى دي عندنا هنا كده مثنى بهذا الشكل سواء بقى منصوبه او مجروره وبتكون منصوبه بالياء او مجروره بالياء تعال بقى بقى نرجع ونشوف نختار كده انا عايز هنا ابدا اكمل مكان النقط عشان اعرف اختار انهي شكل فيهم لازم اعرب الكلمه دي وعشان اعربها لازم بقى احد النوع اشوف الدنيا بتاعتنا الا اداه الاستثناء وهنا المستثنى اللي جاي هنا هنبدا بقى نشوف قصته هتبقى عامله ازاي برجع في الاول لقيت اداه نفي يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي وابدا اشوف الطريقه الاولى بتاعتنا الاساسيه والتقليديه اشوف اللي قبل الاداه هيديني معنى ومعنى تمام ويبقى تم منفي ولا معناه هيكون ناقصه حاجه تعال كده نشوف لم يعلي قدر الوطن ما علاش قدر الوطن مشيت في الشارع كده بقول ده مارفعش قدر مارفعش قدر الوطن مين هو مارفعش قدر الوطن لم يعلي قدر الوطن مين هو اللي ماعلاش قدر الوطن اه ما مش مفهوم مش كامل المعنى مش كامل يبقى معنى كده ان ده هيكون ناقص منفي 100% ودي سهله حلو ناقص منفي عايزين نبدا عندنا نعرب عشان نعرب نحذف احذف واحذف هنا من دول وابدا شوف يعلي قدر الوطن مين اللي بيعلي قدر الوطن ذو الهمه او ذو الهمه هنا اللي جاي اللي بيعلي ذات نفسه يبقى اللي جاي هنا الفاعل اللي عنده الهمه اللي بيرفع ده اللي بيعلي ده من قدر الوطن يبقى هنا اللي جاي ده فعل مرفوع ماشي يبقى هنختار كلمه تكون مرفوعه نبدا نشوف زو بالشكل ده واخرها اثنين واو يعني دي كانها الجمع المذكر السالم اللي احنا قلنا عليه او اللي بتتسمى عندك السنه دي خلاص ملحق بالجمع المذكر السالم فتكون مرفوعه بالواو بالشكل ده اه دي عندنا شكلها مرفوعه دي تنفع تمام طب افرض تنفع زوي بالشكل ده طب ما ده مثنى بس اخره ياء يعني منصوب بالياء او مجرور بالياء ما ينفعش انا عايزه مرفوع زوي برض دي تعتبر كده زي الجمع المذكر السالم ومنصوبه او مجروه بالياء عشان اخرها ياء بالشكل ده انا عايزها مرفوعه ما ينفعش ذا ز ذا زا منصوبه بالالف برده ما تنفعش يبقى الوحيده اللي تنفع رقم ا اللي بعده بيقول لك ما ازداد العالم الا علما عايز اعراب كلمه علما ما فوق الخط يعرب مفعول به ولا حال ولا تمييز ولا مستثنى اقول لك تعال شوف والله الا اداه الاستثناء زي الفل علما ده المستثنى زي الفل ابدا ارجع اشوف بقى عندنا اول الجمله والله عندك ما النافيه ثانيه عندك طالما في نفي يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي وابدا اشوف لو الجمله منفيه وقبل الاداه ده بيديني معنى يبقى خلاص دوت هيكون تام منفي عشان معناه تمام لكن لو معناه لوحده ما يدينيش معنى ناقصه حاجه يبقى ناقص منفي ما ازداد العالم ما ازدادش العالم مشيت في الشارع ورحت قايل كده قدام الناس ما ازدادش العالم هقول ق ما ازدادش ايه محتاج توضح لنا عشان كده المعنى ناقص في جزء معين يبقى كده ناقصنا حاجه لازم نوضحها ما ازداد العالم ما ازدادش ايه ما محتاج توضح لي بحاجه طالما المعنى مش كامل وحسه كده ناقصه حاجه في الجزء الاولاني يبقى خلاص ده عندك هيكون ناقص منفي نون منفي يعني ناقص منفي بالشكل ده تمام طالما ناقص منفي يبقى هنعرب دي حسب موقعها في الجمله بس عشان اعرف اعرب احذف واحذف تعرف تعرب تعال كده شوف ازداد العالم معلش في الف هنا عشان تبقى كلمه ازداد مظبوطه ازداد العالم علما ازداد دي خلي بالك منها بالذات كانت عندك في ثانيه اعدادي بيجي بعديها تمييز منصوب خلي بالك منه الله يبارك لك ازداد العالم بيبدا بيجي بعد كلمه ازداد كلمه منصوبه توضح لك ان هو ازداد في ايه ازداد مثلا العالم علما ازداد محمد خلقا كلمه خلقا دي اللي بتميز لي ان هو ازداد في ايه كلمه علما بتميز لي هو ازداد في ايه فعشان كده بتسمى تمييز عشان دي اللي بتميز هو ازداد في ايه بالظبط ازداد مين ازداد العالم ده فاعل مرفوع ازداد في ايه علما ميز لي هو ازداد في ايه يبقى كلمه عل عل عل عل علما تمييز منصوب وعلامه نصبه الفتحه اللي هي رقم ج بالشكل ده انت كده تبقى ظبطت هنا لعبتك باحسن شكل وبكده تبقى شفت عندك الاستثناء بالا نيجي بقى عندنا بعد كده بسم الله الرحمن الرحيم للاستثناء بغير وسوى وده يعتبر زي الدرس الثاني من المستثنى اه ما هو متقسم على ثلاث دروس فانت خلي بالك من القصه بقى بتاعتنا هنا عشان دي ادوات ثانيه وتعتبر شبه اللي فاتت شويه بس معها اختلافات بسيطه بسم الله الرحمن الرحيم نبدا نخش في الموضوع هنا كل اللي هيحصل ان هو هيشيل الا ويحط مكانها غير او كلمه سوا وده لو حصل تمام هتبقى عارف ان في نفس الانواع الثلاثه يا اما تام مثبت يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي نفس الانواع بنفس الطريقه لو الجمله مثبته ما فيهاش نفي يبقى تام مثبت الجمله منفيه يا اما تمن منفي يا اما ناقص منفي وانت بقى فهمت اللعبه بتنشي فيهم ازاي تعال بقى نخش في الموضوع لو جايك جمله مثبته بس من غير الا وحطيت غير او سوا حلو يبقى وقتها عندك الجمله تام مثبت تاني بقى هنا حاجه لازم نتعرف عليها مع غير وسوا ان موضوعها بيختلف شويه عن الا بيختلف ازاي؟ احب اقول لك ان الاعراب هو بس اللي بيختلف بيختلف ازاي ده اللي هنتناقش فيه مبدئيا كده من حيث الاركان عادي زي الفل هي هتلاقي المستثنى منه موجود اداه الاستثناء هتبقى غير بقى المره دي مش هتبقى كلمه الا والمستثنى منه هيبقى بعدها تمام تعالى كده نشوف حضر الطلاب غير طالب ما فيش او الطلاب كلهم حضروا غير طالب واحد بس هو ما حضرش فكده انا استثنيت بكلمه غير زي ما انت ما شايف ومعلش لما تيجي عندك غير وسو هو يتاكد ان هم بمعنى كلمه الا يعني شايلها وحط مكانها الا الاول واتكد اه معلش الحوار ده مهم بيقول لك كده حضر الطلاب غير طالب حضر الطلاب الا طالب اه تنفع دي بمعنى الا يبقى دي كده شغاله استثناء طيب تعال نكمل غير جايه هنا دي اداه الاستثناء الطالب اللي بعدها ده المستثنى كده مين الطالب ده او طرحت الطالب من مين المستثنى منه طرحت الطالب ده من الطلاب كلهم يبقى الطلاب دول المستثنى منه حددنا الاركان التثلاثه زي الفل عايز احدد النوع والله في الاول مافيش اداه نفي يبقى ده تام مثبت حددنا النوع طيب اللي بعد كده اخر حاجه من حيث الاعراب في غير وسوى الموضوع بيختلف غير وسوى غير بتاخد الاعراب من الكلمه اللي بعدها وبعديها مضاف اليه فاللي بيحصل كالاتي ان غير دي بلطجيه هي وسوى تبص على الكلمه اللي بعدها تعالى معلش انا تام مثبت صح حلو المفروض في الطبيعي في التام المثبت بعد الاداه بعرب الكلمه مستثنى منصوب فغير وسوى غير تقول له ولا بص هات المستثنى المنصوب ده انا المستثنى منصوب وهخليك مضاف اليه قد الدنيا وده اللي بيحصل دايما معاها تضحك على الكلمه اللي بعدها تقول له هات اعرابك وانت خليك مضاف اليه ده اللي بيحصل دايما وده اللي عملته هنا جت لكلمه طالب ديت وراحت قالت له انت خليك مضاف اليه زي الفل وقد الدنيا ادي مضاف اليه مجرور بالكسره تمام تمام الكلام وغير دي كان اللي بعدها المفروض مستثنى منصوب عشان ده تم مثبت تاخد منه الاعراب بقى ويبقى هو ده المستثنى المنصوب مستثنى منصوب صوب بالفتحه يبقى بالشكل ده عندك تاني اللي انا قلته وتنبيه مهم كده في كم نقطه في اللي انا هقوله دلوقتي ركز معايا مبدايا كده بسم الله الرحمن الرحيم الكلام بتمشي عادي بالنظام بتاعنا الطبيعي بتاع الا بس اللي بيختلف حاجه واحده ان غير وسوى غير بتاخد الاعراب من الكلمه اللي بعدها وبعديها مضاف اليه تدي له مضاف اليه قد الدنيا زي ما انت ما شايف وهي اللي تاخد منه الاعراب تمام ده كان هنا تام مثبت فالمفروض ده كان مستثنى منصوب غير الموجوده الاعراب ده يلزمني وانا المستثنى منه او المستثنى قصدي اللي هيكون منصوب بالفتحه تمام اللي بعدها انت مضاف اليه قد الدنيا وجميل اهو خليك مضاف اليه ادي ده اللي بتعمله عندك غير وسوا طيب بالنسبه لتحديد الاركان الاركان عادي خالص غير هي بتكون اداه الاستثناء زي الفل والطالب اللي بعدها بتفضل زي ما هي ركن المستثنى كركن ماشي مش كاعراب غير اللي بتاخد الاعراب منها بقى وتقول له انا المستثنى المنصوب لكن دي كركن هي المستثنى عشان لو قال لك حدد مين المستثنى اللي في الجمله حدد مين المستثنى هقول له كلمه طالب لكن لو قال لك اعرب لي كلمه طالب هتقول له مضاف اليه عشان قبلها غير زي ما اتفقنا بتاخد منها الاعراب وتغشها تمام تعالى نجرب في اللي بعدها برده يرقى ابناء الوطن سوى الكسول منهم ابناء الوطن بيركوا بيتقدموا الا الكسول ده سوا جايه بمعنى الا تمام زي الفل يبقى دي عندك اداه استثناء وابدا اشوف دي الجمله دي تام مثبت ولا تام منفي ولا ناقص منفي نبص كده في الاول مافيش اداه نفي يبقى ده عندك تام مثبت تمام المفروض ان عندك بعد الاداه في التام المثبت بنقول عليه مستثنى منصوب بس غير وسوا غير تخش على اللي بعدها وتعمل عليه حوار كده تقول له هخليك مضاف اليه قد الدنيا وتاخد منه الاعراب كلمه الكسول هقول عليها مضاف اليه مجرور وتقوم واخده منه الاعراب وتبقى سوى هي ذات نفسها المستثنى المنصوب ذات نفسه وده اللي بيحصل فيها تمام الكلام تمام الكلام زي ما انت ما شايف يبقى كده حددنا الاداه وحددنا المستثنى والمستثنى منه عندك في الاول بيقول لك يرقى ابناء الوطن دول كلهم الا الكسول ده اللي مش بيرقى طرحتم من مين من ابناء الوطن يبقى يبقى كلمه ابناء اللي في الاول هم المستثنى منه فبكده حددنا الثلاث اركان زي ما انت شايف زي الفل طب مهم ان كلمه سوا دايما لما بتيجي تبقى العلامه بتاعتها مقدره العلامات المقدره دي لما تكون الكلمه اخرها حرف عله زي ما اتفقنا حرف عله مين اللي هم الواو والالف والياء الا الفتحه الفتحه بتيجي مقدره مع الالف بس وكلمه سوى اخرها الف زي ما انت ما شايف فعشان كده العلامه بتاعتها بتكون مقدره دايما فبقول مستثنى منصوب بال فتحه المقدره يعني دي بص انا اقوللك حاجه حلوه دي تقدر تبصمجها يعني دي انا موافق معاك ان لو جت سوا وهتعربها باي علامه جايه مرفوعه بالضمه منصوبه بالفتحه مجوره بالكسره مقدره دايما دايما دايما زي ما انت شايف كده استاذ منصوب بالفتحه المقدره زي الفل دي عادي ما فيش مشكله تبصجها لكن الباقي لا نيجي لبعد كده انت بتبصم بعد ما تفهم يعني بس عشان تبقى فاهم حاجه انت فاهم ان دي عندك موجوده فتبقى عندك منصوبه مرفوعه مجروره بالضمه او فتحه او كسره مقدره دايما بس عشان انت ما فهم الموضوع ده اللي بعده جاي عندك تام منفي بص يا عم الناس تام منفي زي اللي احنا قلناه من شويه عادي زي الفل بس كل الموضوع هيختلف ان عندك غير وسوى غير بتاخد من اللي بعدها الاعراب وتدي له مضاف اليه وتضحك عليه زي بقى ما اتفقنا من شويه خلاص الدنيا ماشيه يلا بينا بسم الله الرحمن الرحيم دخلنا في الموضوع ما فاز احد بالمسابقه غير او غير اخيك مبدئيا كده عندك هنا المفروض جايه غير وبعديها المستثنى حلو غير اداه الاستثناء واخيك هو المستثنى زي الفل وهل غير بمعنى الا بس لازم تتاكد ما فاز احد بالمسابقه غير اخيك يعني الا اخيك اه تمام زي الفل ماشي يبقى كده عندك غير اداه الاستثناء اخيك هو المستثنى وعندك المستثنى منه نرجع بقى في الاول بيقول لك ما فاز احد ما فيش ولا واحد احد دي بتعمم ديكره للعموم الشمول بيقول لك ما فيش ولا واحد فاز الا او غير اخوك ده اللي فاز من المجموعه دول كلهم يعني معنى كده ان اخوك ده طرحته من ولا واحد من ولا احد اللي جاي في الاول دي يبقى كلمه احد اللي جاي في الاول هي المستثنى منه يعني بيقول لك كده ما فاز احد من المجموعه اللي انا شايفهم قدامي يبقى احد ديت هي المستثنى منه تمام زي الفل حددنا المستثنى منه وحددنا اداه الاستثناء وحددنا المستثنى عايزين بقى نيجي للنوع ببص كده والله عندك هنا في اداه نفي وفي مستثنى منه اصلا يبقى ده كده كده 100% هيكون ا تام منفي عشان لو ناقص منفي ما كانش هيبقى في مستثنى منه اساسا زي ما انت ما شايف ولو عايز تتاكد ان ده تام منفي فعلا احنا اللي قبل الاداه بيكون عادي بيديلك معنى زي ما احنا متعودين بالطريقه التقليديه بص كده ما فاز احد بالمسابقه لو انا مشيت في الشارع وقلت ما حدش كسب في المسابقه الناس هتبقى فاهمه ولا لا اه هيبقوا فاهمين ان عادي الكلام ده بيدينا معنى ان ما حدش كسب في المسابقه لو رحت على واحد دخلت عليه مثلا كان في مسابقه شغاله وقلت له ما فاز احدا بالمسابقه ما فيش ولا واحد كسب في المسابقه دي ليها معنى اه ليها معنى عادي ما فيش مشكله لان عندك في الفاعل وفي المفعول به ما فاز مين اللي ما فازش احد ده الفاعل بالمسابقه عندك حرف جر واسم مجرور تمام زي الفل ما فيش مشكله نبدا بقى نكمل دلوقتي انا عايز اعرب كلمه اخيك وغيره والقصه بتاعتهم غيره بس هو زي ما اتفقنا غير وده المفروض تام منفي في التام المنفي احنا عارفين ان اللي بعد الاداه بنعربه يا اما مستثنى يا اما بدل صح كده اقول لك اه مظبوط بس المره دي مين حضر غير وسوى فهتقول له والله المستثنى والبدل دول يلزموني انا فعشان كده اللي هيجي هنا اللي يبقى مستثنى وبدل هي كلمه غير ذات نفسها وبعديها مضاف اليه اللي هي كلمه اخيك دايما بعد غير وسوى مضاف اليه وده مجرور بالياء لانه من الاسماء الخمسه تمام تعال بقى نشوف لو قررت تقول عليه مستثنى فهيبقى مستثنى منصوب وتبقى غير عليها فتحه بالشكل ده عشان تبقى مستثنى منصوب بالفتحه ادي مستثنى منصوب بالفتحه ولو جاي عندك غير بالشكل ده هنا الكلام هيختلف لان دي كده هتبقى بدل عندك بالشكل ده والبدل بيبص على المستثنى منه يقول لك زيه بالظبط المستثنى منه اللي هي كلمه احد ما فاز مين اللي ما فازش احد يبقى دول الفاعل المرفوع اللي ما فازش حلو حلو يبقى ده هنا بدل مرفوع طبعا مرفوع بالضمه عشان كده تبقى الضمه عليها بالشكل ده يعني الاثنين ينفعوا بالشكل ده اه الاثنين ينفعوا زي ما اتفقنا من شويه نيجي للي بعده بيقول لك لم يكافا احد من الطلاب سوى المجتهد سوا جايه عندك بمعنى الا بالشكل ده غير وسوى غير بتاخد الاعراب من الكلمه اللي بعدها وبتديله مضاف اليه فكلمه المجتهد كده كده مضاف اليه بالشكل ده حلو ودي كده هنا المستثنى وسو اداه الاستثناء ونبدا نرجع بقى في الاول عشان نشوف الدنيا ماشيه ازاي ده الجمله منفيه يبقى يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي وابدا اشوف لو اللي قبل الاداه اللي هي قبل سوا المعنى بتاعها تمام يبقى تم منفي المعنى بتاعها مش تمام يبقى ناقص منفي لم يكافا احده من الطلاب لو جيت وقلت لك كده ما تكافئش ولا واحد من الطلاب لم يكافئ ولا واحد من الطلاب والله الكلام مفهوم ولا مش مفهوم وتمام ولا مش تمام اقول لك تمام ان انا اقدر اقول ما تكافئش لم يكافا احد من الطلاب ما حدش يتكافئ منهم كلهم فشله فخلاص المعنى مفهوم خلاص زي الفل يبقى المعنى بتاعها تمام يبقى ده تم منفي بهذا الشكل تام منفي ابدا بقى اشوف عشان سوى دي اللي هتاخد الاعراب وهتبقى يا اما مستثنى منصوب يا اما بدل وده بيكون على حسب طبعا لو بدل على حسب المستثنى منه لم يكافا احد ما تكافئش ولا واحد منهم سوى المجتهد ده هو الليكافئ من الاحد اللي احنا في الاول عندنا موجودين تقول لي طب ليه ما ينفعش من الطلاب بص مين جاي قبلها من قلنا من دي بتبوظ لك الدنيا فمالكش دعوه باللي بعدها خلاص ده اسم مجرور ومالكش دعوه باللي بعد منه انما كلمه احد دي نكره للعموم والشمول لم يكافئ احد من دول الا المجتهد ده هو اللي تم مكافئته وطرحته منهم يبقى عندك احد دي المستثنى منه واللي هنعربها بص في فرق لما بقول لك يكافئ والهمزه تبقى عامله كده ويكافا والهمزه عامله كده يكافئ مين اللي بيكافئ المعلم مثلا الطلاب هنا يبقى الفعل مبني للمعلومه عشان عارف مين الفعل اللي بيكافئ اللي هو المعلم لكن لو هنا بصيت لم يكافا احده من الطلاب يعني ما حدش تم مكافئته من الطلاب طب مين اللي ماكافئهمش مارفش مين الفاعل مجهول ده الفعل مبني للمجهول المره دي بالشكل ده بعد المبني للمجهول نائب فاعل زي ما اتفقنا لم يكافا مين اللي لم يكافا احد يبقى ده اعرابه نون فاعل يعني نائب فاعل مرفوع وطالما نائب فاعل مرفوع يبقى سوى اللي هتبقى موجوده هنا يا اما مستثنى منصوب صح ومنصوب بالفتحه المقدره يا اما بدل مرفوع ومرفوع بالضمه المقدره وبرض صح وعلى فكره هنا طالما اخرها الف لينه بالشكل ده دايما عليها سكون فكده كده عندك مش هتعرف تحط عليها تشكيل عشان كده بقوللك دايما مقدره مقدره معناها ان المفروض هنا هنحط فتحه او ضمه بس الفكره ان دي الف والالف دايما عليها سكون فالسكون بتاعي مش هقدر اشيله لان كده تبقى باظت الكلمه فعشان كده بنقول ان العلامه مقدره ان انا عارف ان هي موجوده بس مش عارف احطها عشان كده بتسمى مقدره نيجي للي بعده عندك الناقص المنفي لما اجي اقول لك كده لما يحضر الحفل سوى اصدقائنا حلو عندك سوا جايه بهذا الشكل زي الفل غير و سوى غير اللي بعديها بيبقى مضاف اليه وهي بتاخد الاعراب فكلمه اصدقائنا كده كده مضاف اليه مجرور وعلامه جره الكسره وكلمه اصدقائنا زي ما انت شايف كان اخرها همزه والهمزه على نبره عشان مجروره طيب نبدا بقى نشوف عندنا ده نوعه ايه الجمله منفيه في الاول زي الفل تم منفي يا اما ناقص منفي اعرف ازاي شوف اللي قبل الاداه لما يحضر الحفل لو جيت قلتلك ماحضرش الحفل مين ده اللي ماحضرش الحفل ماحضرش الحفل ما هو مين برض محتاج حاجه توضح لي لان كده المعنى ناقصه حاجه اهو المعنى ناقصه حاجه يبقى ناقص منفي خلاص دي سهله حلو دي يا عم الناس ناقص منفي حددنا النوع حددنا النوع عايزين بقى نعرب والله عشان اعرف اعرب اصلا الكلمه دي اللي هنعربها وسوع تاخد منها الاعراب لازم احذف واحذف اشوف الاعراب ا يحضر الحفل اصدقاؤنا فالمفروض اللي بيحضر الحفل هو مين اصدقاؤنا فالمفروض ده كده فاعل تمام مرفوع يبقى سوا هتقول لك والله انا اللي هاخد الاعراب ده يلزمني وهتبقى سوى اعرابها فاعل مرفوع بالضمه وتخلي اللي بعديها زي ما اتفقنا مضاف اليه مجرور زي ما شفنا مجرور بالكسره اللي بعده ما ساعدني من الاصدقاء غير ذوي المحبه او غير ذوي المحبه الصادقه عايز عندك هنا نحدد الدنيا بتاعتنا واحده واحده اول حاجه عندك غير جايه وجايه بمعنى الا كده نشوف ما ساعدني من الاصدقاء الا ذوي المحبه الصادقه اه زي الفل شغاله عندك بمعنى الا واللي بعدها هنقول عليه مضاف اليه وجاي مجرور بالياء لانه المره دي ملحق بالجمع المذكر السالم طب جميل اللي بعد كده عايز ابدا اشوف بقى عندنا الدنيا بتاعتنا اولا ده كده هنا اداه الاستثناء وده كده هنا المستثنى فين المستثنى منه ارجع في الاول ببص في اداه نفي يبقى يا اما تام منفي يا اما ناقص منفي ابدا احدد ازاي اشوف المعنى اللي قبل اداه تمام يبقى تام منفي مش تمام يبقى ناقص منفي ما ساعدني من الاصدقاء ما ساعدنيش من الاصدقاء مين اللي ماساعدكش من الاصدقاء ما ساعدنيش من الاصدقاء مين اللي ماساعدكش من الاصدقاء المعنى مش كامل محتاج حد تقول لي عليه من الاصدقاء دول اللي ماساعدكش يبقى معنى كده ان المعنى مش كامل ناقصه حاجه يبقى ناقص منفي زي الفل طب ما ينفعش انت ناقص منفي قلت لي ان الناقص المنفي ما فيش مستثنى منه بيبقى ناقصه المستثنى منه برده اقول لك صح تقول لي طب ما كلمه الاصدقاء دي المستثنى منه احب اقول لك ان هنا قبلها مين خلي بالك اللي بتبوظ لك الدنيا من حرف الجر فعشان كده ديت ما ينفعش اقول عليها مستثنى منه زي ما اتفقنا لان المعنى كمان مش كامل زي ما شفنا عندنا طب نخش في الموضوع نبدا بقى نشوف احنا خلاص حددنا النوع ان ده ناقص منفي 100% عايز ابدا بقى ان انا اعرب كلمه غير هتاخد اعراب الكلمه اللي بعدها فالكلمه اللي بعدها دي عشان اعرف اعربها بنحذف ونحذف في الناقص المنفي ساعدني من الاصدقاء مين اللي ساعدني من الاصدقاء المفروض ذو دول هم اللي ساعدوني يعني المفروض ده اعرابه فاعل صح غير اخدت منه الاعراب وبقت هي اللي فاعل مرفوع بالضمه بالشكل ده وهي بقت مضاف ليه مجرور بالياء لانه ملحق بالجمع المذكر السالم فده بالضبط هو اللعبه اللي ماشيه فيها وده بالنسبه عندك لغير وسوى زي ما شفنا الحوار بتاعها برده زي يعتبر كده عندك الا بس مع الاختلافات البسيطه اللي احنا قلناها ان غير وساوى تاخد من اللي بعدها الاعراب وتخلي بعديها مضاف اليه يعني هو حوار الا مع اختلاف ان غير وساوى تقول لك هات الاعراب ده تسرقه وتدي اللي بعديه مضاف اليه وتضحك عليه اللي بعده عندك خلى وعدا وحاشه ودي ادوات استثناء ودول اسهل يعني حاجه في الدنيا فخلي بالك منهم كده الدنيا ماشيه فيها لذيذه وسهله بص تعمل الناس مبدئيا كده لو جت عندك خ وعشه بيستثنى بيهم بمعنى الا اعرف ان اللي بعديها هيبقى يا اما مفعول به منصوب وتنفع عادي تقول عليه كده وينفع يكون اسم مجرور الاثنين ينفعوا ثانيه طب هنا مش هحدد النوع واقول ده تام مثبت فيبقى مستثنى والكلام ده اقول لك لا هنا ما فيش انواع اصلا مش هتدور على تام مثبت ولا تام منفي ولا نقص منفي هنا مشتعب نفسك التثانيين دول كانوا وراهم حوارات ياما لكن دول الدنيا ماشيه فيهم حلوه تعال بقى نخش في الموضوع بص كده بيقول لك هنا عادت الطائرات خلا طائره او طائره بيقول لك الطائرات رجعت الا طياره واحده هي اللي ما رجعتش يبقى خ هنا جايه بمعنى الالو دي اداه استثناء زي الفل طالما جت اداه الاستثناء زي ما انت شايف كده يبقى ده عندك هنا هيبقى في اسلوب استثناء وهيبقى في مستثنى منه عادي وهيبقى في اداه الاستثناء والمستثنى ما فيش مشكله بس الفكره كلها في الاعراب هنا ابسط حاجه في الدنيا ان خلى اداه الاستثناء بيجي بعديها تنفع تقول على اللي بعدها مفعول به منصوب وينفع تقول اسم مجرور فقررت تقول مفعول به منصوب هتبقى طائره ان بالشكل ده وتبقى تقول لي ان ده كده مفعول به منصوب تمام وجاي منصوب بالفتحه عشان كده عليها فتحتين طب قررت تقول لي ان هو اسم مجرور حلو بس هتحط لي الكسرتين عشان يبقى اسم مجرور بالكسره اسم مجرور بالكسره بالشكل ده تمام الكلام تمام الكلام طيب احب انباك بس تنبيه مهم كده اخيره عشان لو سالك فيها سؤال لو جاب لك كلمه طائره مفعول به منصوب بالشكل ده اعرف ان خلى او عدى او حاشه بتكون تكون فعل بتكون عباره عن مين؟ عباره عن فعل لكن لو جابها لك طائره بالشكل ده وتحتيها كسرتين ف بتكون مجروره وبعديها اسم مجرور بتعرف ان وقتها خل بتساوي حرف جر تمام ليه بقول لك الموضوع ده عشان ساعات يجي يجيب لك كده في الجمله ويقول لك عدد التارات خلى طائره ويجيب لك كلمه طائره بالشكل ده ويقول لك سؤال خلى هنا تعد في الجمله فعل ماضي ولا جاي عندك ا اسم حرف جر ولا جاي عندك ا مش اي حاجه ثانيه يقعد يقول لك عليها مضاف اليه مفعول به حاجه زي كده والله خله اللي جايه واللي بعدها منصوب كده بالشكل ده والمفعول به منصوب يبقى خله دي عباره عن فعل ماضي تمام لازم تبقى فاهم القصه دي ادي فعل ماضي بالشكل ده لكن لو جايه طائره بالشكل ده اعرف ان وقتها هي حرف جر اللي بعده تقدم اللاعبون عدا لاعبا او لاعب عدا يعني بمعنى الا كده نشوف تقدم اللاعبون الاعبا والله دي بمعنى الا زي الفل دي اداه استثناء تمام واللي بعدها بيكون يا اما مفعول به منصوب وجاي منصوب بالفتحه يا اما حرف جر وده يبقى اسم مجرور وقتها الاعرابين الاثنين صح ما فيش مشكله ولو جالك اكمل في الاختيارات هتلاقي ان عندك واحده بس اللي موجوده يا اما لاعبا كده يا اما لاعب كده يا اما جايب لك الاثنين ويقول لك في الاخر الف وباء معاش مشكله زي الفل الاثنين ينفعوا برده لما اجي اقول لك كده لم يفز بالمتسابقون حاش واحدا او واحدا يعني ما كسبش المتسابقون الا واحد بس اللي كسب يبقى عندك هنا حسب معنى الا جايه في استثناء زي الفل دي كده هنا الاداه اللي بيبقى بعديها بيبقى مفعول به منصوب او حرف جر زي او اسم مجرور زي ما اتفقنا يبقى عندك كده كلمه واحده حول عليها مفعول به منصوب بالشكل ده عشان مصوبه بالفتحه او واحدا اسم مجرور وجاي مجرور بالكسره زي ما انت ما شايفنبيه تخلي بالك منه لو جت عندك ما المصدريه مع خلى وعدا بس ما بتخشش مع حاشه بتيجي مع خلى وعدى يجي يقول لك ما عدا وما خلى لو جت وحصل ده اعرف ان اللي بعدها بيكون اعراب مفعول به بس ما بيكونش فيها اسم مجرور وما تنفعش خلى وقتها او عدا وقتها تبقى حرف جر طالما في مدريه يبقى ما في مفعول به بس ما فيش اكتر من كده زي لما اجي اقول لك كده تقدم اللاعبون ما عدا لاعبا يعني تقدم اللاعبون الا لاعبا دي بمعنى الا زي ما انت شايف وعاده جايه بس مميزه المره دي عشان معاها ما طالما معاها ما يبقى اللي بعدها مفعول به بس يعني كده هتقول لي ان كلمه لاعبا تبقى مفعول به منصوب بالفتحه بالشكل الحلو ده جميل الكلام جميل الكلام خلي بالك بقى من القصه دي فده بالنسبه لنقطتنا هنا طيب ما ينفعش اقول عيب كده بالمنظر ده احب اقول لك لا ما ينفعش ليه ما انت كنت قايل مع عدا وخلا وحاشه مش عارف ايه اقول لك لا ما ده مع خلا وعدى وحاشه العاديه لكن ما عدا وما خلى مفعول به بس يبقى شكلها عامل كده وما ينفعش اقول ده تمام نيجي للي بعده بيقول لك كده عادت الطائرات ما خلى طائره والله جايه خلى بس معاها ما المصدريه يبقى اللي بعدها مفعول به بس ما ينفعش اقول حرف اسم مجرور مثلا او حاجه زي كده تبقى مفعول به بس طائره مفعول به منصوب وعلامه نصبه الفتحه ادي مفعول به منصوب بالفتحه بهذا الشكل خلاص حلو اخر تنبيه تخلي بالك منه ان ساعات عندك خلع وعدا الاثنين دول برده تيجي عندك عدا بمعنى مشى وتيجي عندك خلا بمعنى فرغ عشان كده كل شويه عمال اقول لك اتاكد ان هي بمعنى الا ولا لا وبص عمال اكتب لك فوقيها الا بالمنظر ده كل شويه جاي اعمل لك الحركه دي واقول لك دي بمعنى الا ونعمل عليها دايره بالمنظر ده ليه يا عم الناس عشان ساعات بتيجي بمعنى ثاني ولو جت بالمعنى الثاني ده هتبقى كلام عادي مالهوش علاقه بالاستثناء زي لما اجي اقول لك كده ما خل الشارع من السيارات هل ما خل دي بمعنى الا الا الشارع من السيارات في حاجه اسمها الا الشارع من السيارات اصلا ما فيش حاجه اسمها كده دي المره دي مش بمعنى الا يبقى اعرف كده ان خلا دي ممكن تكون بمعنى فرغ وتعال كده نجرب ونشوف ما خلى يعني ما فرغ الشارع من السيارات الشارع ما فضاش من السيارات اه والله دي كده بمعنى ما فرغ وطالما جايه بالشكل ده يبقى ما فيش استثناء المره دي طيب يجي لك في الامتحان يقول لك عايز اقرا كلمه الشارك تمام انت بكل سزاجه تقوم رايح قايل لي والله بص انا راجل طيب وهقول لك ان ده مفعول به منصوب عشان قبلها ما خ انا فاهم الدنيا وحافظها كويس ومذاكرها كويس لا ما هو الموضوع مش بس هو مش اول ما الاقي ما خلاه يبقى بعديه مفعول به منصوب لازم تكون عندك ما خلا بتعمل استثناء لكن دي هنا مش بتعمل استثناء يبقى كده عندك ده هيبقى خلى بمعنى فراغ ما فرغ مين اللي ما فرغش مين الفعل اللي ما فضاش الشارع يبقى الشارع اعرابه فاعل عشان ده الحاجه اللي ما فاضتش فاعل مرفوع بالضمه فخلي بالك من القصه دي الله يكرمك عشان تبقى الدنيا معاك زي الفل نفس الكلام ما عدا اللاعب مع اصدقائه بيقول لك اللاعب ما عدا يعني ما جراش مع اصدقائه ما مشاش مع اصدقائه يبقى ما عدا هنا مش بمعنى الا تجرب الا مكانها الا اللاعب مع اصدقاءه في حاجه اسمها كده والله ما في يبقى هنا ما عدا يعني ما مشى ما مشش اللاعب ده مع اصدقائه وبكده عندنا دي بمعنى مشى يبقى دي عندك كلمه عاديه وبتبقى عباره عن فعل خلي بالك وبعديها بقى فاعل والقصه دي ما عدا ما مشا اللي ما مشى اللاعب ده فيبقى يعراب كلمه اللاعب ديت فاعل المره دي مش مفعول به فاعل مرفوع وعلامه رفعه الضمه ادي ده كده بالنسبه للعبتك هنا وده كده كان بالنسبه لحوارنا في اسلوب الاستثناء كله بكل الحوارات بتاعته عشان تخلي بالك منه وما يقعش في ايدك اي حاجه ولا تقف في ايدك في اي حاجه يعتبر شفنا كل الحوارات بتاعتها وشكل الاسئله في النهايه اتمنى تكونوا فهمت رب العالمين واستفدتم وعجبكم الشرح لو عجب الشرح بقى لا تنسى تسوي لايك وسبسكرايب وتفعل الجرس وانتظل كل جديد باذن الله وتذكر دايما حبيبي المستر اينما توجد اللغه العربيه ويوجد عمر ياقوت فتوجد المتعه وطول ما انت مبسوط فانا مبسوط وبس كده السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ‏So
شرح درس أسلوب الاستثناء كاملا أولى ثانوي 2026 ثانوية عامة 44:48

شرح درس أسلوب الاستثناء كاملا أولى ثانوي 2026 ثانوية عامة

عبدالله أبوالعلا

18.6K مشاهدة · 1 year ago

Explanation of the lesson on the exception style first year of secondary school second term G 25:29

Explanation of the lesson on the exception style first year of secondary school second term G

أسطورة العربي | محمد رمضان

16K مشاهدة · 3 months ago

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي 15:25

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي

بتاع عربي

45.5K مشاهدة · 2 years ago

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي 20:10

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي

بتاع عربي

46.9K مشاهدة · 1 year ago

أسلوب الاستثناء إلا غير وسوى عدا وخلا وحاشا تعلم النحو بسهولة 17:02

أسلوب الاستثناء إلا غير وسوى عدا وخلا وحاشا تعلم النحو بسهولة

نتعلم بالراحة

410.9K مشاهدة · 3 years ago

عربي اولي ثانوي الترم الثاني نحو اولي ثانوي ترم تاني اسلوب الاستثناء اولي ثانوي 46:01

عربي اولي ثانوي الترم الثاني نحو اولي ثانوي ترم تاني اسلوب الاستثناء اولي ثانوي

الخطة التعليمية - الأول الثانوي

4.2K مشاهدة · 3 months ago

شرح درس أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي 45:24

شرح درس أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي

المُبين إبراهيم مجدي

426 مشاهدة · 3 months ago

الاستثناء نحو الصف الأول الثانوي د ربيع الجمهودي 2026 48:14

الاستثناء نحو الصف الأول الثانوي د ربيع الجمهودي 2026

ربيع الجمهودي

2.2K مشاهدة · 3 months ago

محمد صلاح نحو أسلوب الاستثناء 1:51:33

محمد صلاح نحو أسلوب الاستثناء

بسطتهالك

2.2M مشاهدة · 4 years ago

شرح نحو أسلوب الاستثناء المحاضرة الأولى نحو الصف الأول الثانوي 2025 الترم الثاني 2025 44:51

شرح نحو أسلوب الاستثناء المحاضرة الأولى نحو الصف الأول الثانوي 2025 الترم الثاني 2025

منصة مناهج التعليمية

1.4K مشاهدة · 1 year ago

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي 4:17

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي

بتاع عربي

21.1K مشاهدة · 2 years ago

أسلوب الاستثناء بأسهل طريقة مش هتنساها للصف الأول الثانوي ترم ثان 2025 28:28

أسلوب الاستثناء بأسهل طريقة مش هتنساها للصف الأول الثانوي ترم ثان 2025

Farouk Mahmoud -عربيستا

51.4K مشاهدة · 1 year ago

أسلوب الاستثناء تعلم الإعراب بسهولة 16:23

أسلوب الاستثناء تعلم الإعراب بسهولة

بسطتهالك

2.3M مشاهدة · 8 years ago

عربي اولي ثانوي الترم التاني 2026 الدرس الاول في النحو اسلوب الاستثناء 1:00:27

عربي اولي ثانوي الترم التاني 2026 الدرس الاول في النحو اسلوب الاستثناء

Sahaba-edu منصة سحابة

9K مشاهدة · 3 months ago

عربي اولي ثانوي الترم الثاني نحو اولي ثانوي ترم تاني اسلوب الاستثناء 22:08

عربي اولي ثانوي الترم الثاني نحو اولي ثانوي ترم تاني اسلوب الاستثناء

الخطة التعليمية - الأول الثانوي

31.8K مشاهدة · 3 months ago

شرح اسلوب الاستثناء شرح درس اسلوب الاستثناء اولي ثانوي ترم تاني نحو اولي ثانوي ترم تاني 2026 57:23

شرح اسلوب الاستثناء شرح درس اسلوب الاستثناء اولي ثانوي ترم تاني نحو اولي ثانوي ترم تاني 2026

محسن الشناوي _ mohsen elshenawy

3.3K مشاهدة · 3 months ago

أسلوب الاستثناء شرح الحصة الأولي للصف الأول الثانوي 43:17

أسلوب الاستثناء شرح الحصة الأولي للصف الأول الثانوي

مستر احمد الحنبلي

5.3K مشاهدة · 2 years ago

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي الترم الثاني 2026 32:12

أسلوب الاستثناء للصف الأول الثانوي الترم الثاني 2026

Mohamed Emad _ العربي أصلي

143 مشاهدة · 3 months ago

شرح درس اسلوب الاستثناء كاامل الصف الأول الثانوي عام وباكالوريا ترم ثان 2026 53:21

شرح درس اسلوب الاستثناء كاامل الصف الأول الثانوي عام وباكالوريا ترم ثان 2026

البليغ في اللغة العربية - أستاذ عبدالله يسري

6.6K مشاهدة · 3 months ago