في الفيديو ده هنتكلم عن النوع الثاني من انواع انظمه التدفئه المركزيه وهو نظام التدفئه تحت الارضيه الاندر فلور هيتنج وعندنا هنا مشروع في كومباوند ليان المشروع دوت هنبدا نشتغل فيه ان شاء الله اندر فلور هيتن وبالفعل احنا منفذين جزء من الشغل جوه هنبدا دلوقتي نخش مع بعض ونتكلم عن مميزات الاندر فلور يتين وايه اللي بيفرقوا ما بينه وما بين التدفئه المركزيه او التدفئه الحائطيه طبعا النظام ده بيشترك مع نظام التدفئه في بعض الحاجات ان هم الاثنين كل دور بيبقى ليه لوحه مركزيه بيبدا يوزع ده بيوزع للدفاتر للمواسير او لوبات اللي تحت الارض بيشتركوا ان هم برده بيبقى في سخان مركزي بيبقى موجود فوق او تحت بيبدا يغذي اللوحات بالكامل بيشتركوا ان في مواسير او صواعد رئيسيه ما بين السخان وما بين اللوحات عشان تبدا تغذي اللوبات بتاعتي في كل الارضيات هبدا دلوقتي اتكلم عن المميزات اللي بتفرق نظام الاندر فلور هيتنج او المواسير تحت الارض عن نظام الدفايات الحائطيه اللي بتبقى متعلقه في الحيطان طيب الحاجه الاولانيه ان نظام الاندر فلور هيتنج هو اعلى نظام بيوصل للراحه والدفء والامان اللي المفترض بنوصل له وده بيتم ازاي بيتم زي ما احنا شايفين كده ان بتبقى الارضيه بالكامل متوزعه تحتها مواسير المواسير دي بتبدا تنقل الحراره بالتساوي على الارضيات وبتوزيع منتظم عن طريق الرادي شنز والكونكت عن طريق الحمل والاشعاع فبتبقى تحس بملمس الارضيه نفسه ان هو ا مناسب او ملائم ا ومريح وبتبدا كمان تحس بتدفئه اللي حاصله في الجو نظام الدفات طبعا بيختلف ان بتبقى الدفات موزعه على الحوائط ف نوعا ما التوزيع بياخد وقت شويه عشان يحقق في المكان بشكل كامل ونوعا ما ما بيكونش افضل من الاندر فلور هيتنج لان توزيعه بيبقى منتظم الحاجه الثانيه عندنا ان هو اقتصادي جدا ليه لان احنا الاندر فلور هيتنج بتبقى لوحات المانيفولد عندنا اللي بتبقى يعني عندنا اللوحه هنا بيبقى موجود فيها المحابس بتاعتنا بيبقى متركب عليها محبس ا رم او محبس كهرباء اكتويتور المحبس ده وظيفته ان لما الغرفه نفسها بتوصل لدرجات الحراره اللي انا طالبها ولنفترض درجه الحراره 24 فهي اوتوماتيك بتفصل وبتمنع مسار الميه ان هو يمشي في اللوه وبالتالي بيحصل عندي بلوك فبالتالي ما بيبقاش فيه مسار ميه فبالتالي السخان عندي فوق بيفصل يبقى الحاجه الثانيه ان هو اقتصادي جدا لان هو بيشتغل على حسب الاوضه مدفيه ولا لا الحاجه الثالثه ان هو ديكوريا كويس جدا ومناسب جدا لان انت ما بتضطر ان انت تستهلك اجزاء من الحيطان او الحوائط عشان تبدا تحط فيها دفايات وده بياكل جزء من الحوائط عندك ونوعا ما ممكن المكان ده تبدا تحط فيه اجزاء من العفش بتاعك او الفرنتشر سواء دولاب او او او كنبه او تسريحه او ايا كان الحاجه الرابعه والاخيره ان هو في الصيانه يكاد يكون ا بسيط جدا يعني هو موضوع الصيانه بيبقى قليل جدا لان الموضوع كله بيبقى مواسير تحت الارض مواسير ما فيهاش لحمات بتبقى الوصله بدايتها من عند لوحه المانيفولد بتلف في اللوه بالشكل ده بتلف في الارضيه بالكامل وبعد كده بتروح تاني فما فيش لحمات تحت الارض فمش وارد تماما انه يحصل اي مشاكل وبيبقى ليها ضمان كبير جدا ا الحاجه الثانيه ان انت مابيبقى عندكش معدات ت صينها غير حاجات بسيطه جدا يعني في بدايه كل سيزون لازم نيجي نعمل فلاشين نعمل حاجات بسيطه ففي الصيانه كمان بيبقى الموضوع موفر بالنسبه لنا هنيجي نتكلم دلوقتي عن تفاصيل الاندر فلور بشكل ادق زي ما احنا شايفين احنا بنبدا الاول احنا طبعا سايبين جزء هنا لسه ما عملناش عشان نبدا نشرح السيستم بتاعنا عندنا اول حاجه بيبقى عندي طبقه الفوم العازل وده اللي بيعزل الحراره ان هي تتسرب للارضيات وتفقد جزء كبير من حرارتها وتبقى الكفاءه كلها في الجزء العلوي اللي احنا عايزين ندف فيه بعد كده بنبدا نحط طبقه من الشيت الالومنيوم وده ليها هدفين الهدف الاول ان احنا بنعكس الحراره عن طريق الطبقه دي للاعلى والهدف الثاني ان هي ممكن نعمل زوم ان يا اسامه ان هي بتبقى ا بشكل مربعات كده بشكل متساوي كل مربع بيبقى 5 سم وده الهدف ال ان احنا عايزين المواسير بتاعتنا تبقى المسافات ما بينها على حسب ارقام احنا محددين مثال مثلا لو احنا بنشتغل في رخام او سيراميك او بورسلين فاحنا بنخلي المسافات 20 سم عشان تدي تدفئه منتظمه ما تبقاش لا هي عاليه قوي ولا قوي طب في حاله ان احنا بنشتغل دي دي اف وبنشتغل باركيه وبنشتغل مسافات فبن بدا نعمل مسافات 15 سم ما بين الماسوره والثانيه نفس الكلام برده عشان نوعا ما الاتش دي اف بيبقى عازل اقوى فب عايزين نزود درجات الحراره او نزود المواسير عشان تدينا كفاءه اعلى فوظيفة بتاعتي اصبحت 20 سم ببدا اثبت المواسير بتاعتي بشكل قوي جدا وبشكل كويس جدا ا عشان ما تبقاش تضرب الشير بتاعي المرحله الاخيره ان انا ببدا اعمل توزيع بالشبك بتاعي والياس عشان اعمل توزيع وانتقال حراره بشكل منتظم وبشكل اقوى وكمان احافظ على المواسير بتاعتي ان هي يحصل لها تلف او يحصل لها اي مشاكل وفي الاخر خالص ببدا اقفل الارضيات بتاعتي وطبعا نفس نظام التدفئه ما شرحنا ونظام الدفات الحائطيه لما شرحنا بنحط ت عداد ضغط عشان انا عايز احافظ على المواسير بتاعتي دي ان هي تبقى سليمه طول مرحله التاسيس ومرحله العمال اللي داخله واللي خارجه فال اللوبات اللي هتبقى موجوده في الدور ده بالكامل بيبقى في عداد ضغط بيعبر اذا كانت المواسير دي سليمه او حصل لها حاجه عن طريق ان احنا بنضغط الشبكه على سته بار السته بار ده بيبدا مهندس الموقع او احنا بنعمل زيارات متتاليه نتابع فيها العداد لو العداد ده نزل لصفر او نزل لواحد فبني نعمل زياره تاكيديه لو حصل اي تلف ولا اي حاجه بنقدر نتعامل معاه قبل مرحله ا التشطيب بتاعتنا
9:32
تكاليف تركيب التدفئة المركزية في منزل 90 متر
rezgua plombier
74 مشاهدة · 8 maanden geleden
8:18
شرح مبدأ عمل التدفئة المركزية و توصيل الانابيب في مخطط توضيحي
Abderrahmane Plombier Alger
312 مشاهدة · 5 jaar geleden
2:42
من البداية حتى التشغيل مراحل تركيب نظام التدفئة المركزية الأرضية مع طاقة مصر
TAQA Misr
18 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:28
تعرّف على كيفية تركيب نظام التدفئة المنزلية الأرضية
TAQA Misr
30 مشاهدة · 3 jaar geleden
3:13
كيفية تركيب التدفئة المركزية
Djila plumbing
72 مشاهدة · 2 jaar geleden
10:03
التدفئة المركزية دون دفن الانابيب 02 تبسة installée chauffage central apparente ppr
FATEH plombier chauffagiste
51 مشاهدة · 2 jaar geleden
2:36
تدفئة المنازل شوفاج مع محمد السباك
تأسيسات صحية عامة تدفئة وتبريد محمد البياتي السباك
45 مشاهدة · 7 jaar geleden
4:10
شوفاج تدفئه مع محمد السباك
تأسيسات صحية عامة تدفئة وتبريد محمد البياتي السباك
118 مشاهدة · 6 jaar geleden
1:05
تركيب التدفئة المركزية من الصفر الى نهاية العمل plombier chrono
plombier chrono
101 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:26
تدفئة مركزية ppr في سلقين
المراد للتدفئة
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:44
الفرق بين التدفئة المركزية الأرضية والتدفئة المركزية الخارجية شاهد واستمتع
عبدالله ماماش
8 مشاهدة · 2 jaar geleden
0:11
التدفئة المركزية و لاية معسكر التدفئة الارضية ساربونتا حمام
عبدو للترصيص الصحي
20 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:54
طريقة عيار الدفايات داخل المنزل Ev ısıtma kalibre yöntemi