لايف 20 ​قصة الضياء في غزة الأبية رسالة صمود ووعي من قلب الحدث مع الإعلامي فادي الشيخ

👁 1 مشاهدة

لايف 20 ​قصة الضياء في غزة الأبية رسالة صمود ووعي من قلب الحدث مع الإعلامي فادي الشيخ

النص الكامل للفيديو

احنا كده لايف بسم الله الرحمن الرحيم الاخوه والاخوات الضيائيون والضيائيات الطيبون والطيبات اللي سامعنا بقى اللي فاضل اللي بقى سامعنا دلوقتي يقول ان من اين يرانا كده ويتوكل على الله طمن بس ان الصوت واصل طمن ان الصوت واصل ما شاء الله اخ فادي العالم كله قاعد بيشوفنا يعني العالم حرفيا يعني عارف العالم من اول كندا وامريكا وامريكا الجنوبيه مرورا باوروبا وشمال افريقيا والخليج وصولا لاستراليا وجنوب شرق اسيا وخين ما شاء الله ما شاء الله عظيم ما شاء الله يعني ربنا يخلص النوايا ويكرمنا ويكرمك يا رب واشكرك كثير على قبول الدعوه السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ايها الضيائيون العرب حول العالم وفي كل مكان الطيبون والطيبات اتباع الضياء اهلا وسهلا بكم ومرحبا النهارده معانا ضيف ا خاص جدا ا ضيف ومن مكان اكثر خصوصيه يعني الضيف خاص والمكان اكثر خصوصيه النهارده هيشرفنا في البث ا المتواضع بتاعنا الاستاذ فادي الشيخ الاعلامي والصحفي وصاحب القناه بتاعته اللي بيبث منها ما يجري في غز في غزه واحداثها منذ الحرب وحتى حتى الان فبنرحب باخونا الفاضل فادي الشيخ اهلا وسهلا بك اخ فادي اهلا وسهلا بك دكتور يعني لي الشرف اني اكون مع حضرتك ا الله يبارك فيك اشكرك كثير ربنا يبارك فيك الحمد لله رب العالمين اللي خلا خلى هذه المناره او هذا المنبر انها منبر يراه الناس من شرق الارض حتى مغاربها ومن شمالها حتى جنوبها وكان اول منبر بعد ان اختفى الضياء الحمد لله ربنا سبحانه وتعالى جعل في هذا المنبر البركه واظنه كذلك يعني ولا ولا ازكي نفسي على الله لكن الحمد لله رب العالمين ان اشعلنا بهذه الجذوه نارا حولنا فاشعلت وانارت الطريق لاخرين وجعتهم وجعلتهم ا بقدر من الشجاعه ان يظهر الناس بعدنا ويقولوا ما قال الضياء وكده انا اعتقد ان انا كده حققت كل ما كنت اريد والحمد لله رب العالمين ا النهارده النهارده غزه كان يجب ان يكون لها نصيب الاسد من الاول خالص وانا من اول يوم ومن قبل اختفاء الضياء كنت دائما اشير الى غزه ان لو ان هناك مثلا ولو ان هناك ا ا تجربه سريريه جرت على شعب كامل فهو غزه لتثبت صحه الطيبات وما جاء به في نظريه الضياء ا الكلام ده انا قلته من اول يوم و والضياء كانت غزه في قلبه ا تؤلمه فالحمد لله ان انا قدرت النهارده نحقق جزء بسيط ردا لدين الضياء ان احنا نستضيف الاستاذ فادي الشيخ من غزه عشان نتحدث مع بعض ونتكلم عن التجربه في غزه ا تجربه غزه كلها من اول الحرب والمجاعه التجويع اللي هم تعرضوا ليه للقصف واحوال غزه الان ثم الطيبات والضياء وغزه ا كان ليها الشرف واحمد الله على ذلك في الكا سنه اللي فاتوا دول او يعني ثلاث اربع سنين فاتوا اثناء القذف والدمار والخراب اللي كان بيحصل في غزه اني اكون مشارك في حمله من اجل اطفال غزه وفي مسابقه العالم العربي الصغير اللي تم تخصيصها لغزه عامين متتاليين وراينا ازاي كيف ان اطفال غزه من تحت الركام ومن حول الركام ومن وسط الركام يخرجون ابداعا والله ما رايناه في اطفال العالم العربي الا الذين يتمتعون بكل انواع الرفاهيه والمدارس والامكانيات كانت اطفال غزه والله كانوا مثلا وقدوه كنا كنا بنبقى يعني كلجان متخص خصه تراجع الاجابات للطلبه ا عندنا حاله عجب حاله عجب حقيقي كيف ان اطفال غزه في وسط هذا الدمار شغوفين بالعلم وشغوفين بالانتاج وملكون هذا الامل امل امل الامل اللي احنا شفناه في غزه في الكام سنه اللي فاتوا دول ملهم مش ملهم بس للعرب والمسلمين حوالينا بالعكس ده ملهم للعالم كله يعني ف بس اطفال غزه كانوا يعني قلبها النابض في وسط هذا الحرب كانوا بيطلعوا بفيديوهات وبيطلعوا بشغل عجزه عنه اطفال العالم العربي كله الموجودين في دول اوروبا والدول العربيه ان هم يخرجوا من وسط هذا الدمار فالحمد لله ان هو كان لنا يعني بعض يعني شيء يسير ان نقدمه لغزه ا قدر المستطاع او قدر ما مكننا الله منه ا اخونا فادي انا عايزك تعرف في اخواتنا حول العالم من اتباع نظام الطيبات واتباع الضياء اولا بنفسك ثانيا تجربتك في غزه اثناء الحرب كيف كانت انا فادي الشيخ يوسف من قطاع غز غزه اييه حاليا موجود في قطاع غزه ايه اقيم في احد المنازل المدمره جزئيا اي اعلامي كنت سابقا باملك شركه انتاج فني واعلامي ومنصه اعلام باسم بال بلس للاسف تم اغلاقها بقرار محكمه من الاحتلال ايه صدر منصات التواصل تم اغلاقها هي وخمس قنوات فلسطينيه اخرى عبر مواقع التواصل الاجتماعي اييه متزوج وعندي طفلتين ايه عفوا طفل و ولد اي ما شاء الله الله يسعدك يا رب اي موجود حاليا في قطاع غزه ومؤخرا بدات اي باستهداف الفئه اللي حضرتك تحدثت عنها يمكن مش الاطفال اليافعين شوي بشكل تطوعي كنت في خلال الاشهر السابقه بقدم دورات تدريب ذكاء صناعي في اي في استخدام ادوات الذكاء الصناعي وكيف يمكن تجنيدها في اطار التعليم سواء كنت اقدم الدوره للمعلمين داخل استهدفنا احد المدارس وا او للطالبات اللي موجودين في المدارس في سن اليافعين ما بين 14 الى 15 عام يعني ما شاء الله عندهم طاقه رائعه يعني اي فقط هذا حديثا يعني هذا ما نقوم فيه بالاضافه لاني بحاول اصنع محتوى عبر مواقع التواصل الاجتماعي باتحدث عن قصص بتحدث من قطاع عزه ايه قصص ممكن نسميها شوي ملهمه وفي كثير من الاوقات بتكون عباره عن تطبيق عملي لايات من القران الكريم اي تراها رؤيا العين يعني سبحان الله الحمد لله سواء بالثواب او بالعقاب يعني غزه كما اسلفت حضرتك كانت مدرسه مدرسه مدرسه يعني في المقام الاول لنا نحن سان غزه يعني اي فراينا في قطاع غزه والله يعني تطبيق عملي لكافه ايات القران الكريم بالثواب والعقاب ايه تراها رؤيا العين و والحمد لله يعني فاز من ادرك من ادرك هذا الشيء يعني من ادركه فاز به والحمد لله اي فقط انا معكم اليوم يعني حديثا من كم شهر ضمن صناعه المحتوى اللي بقدمها ايه ربطت ما بين اي المجاعه اللي حدثت معنا وما بين نظام الطيبات ان شاء الله يعني حنحكي في هذا الامر بشكل مفصل لانه كان هو تم ملاحظه هذا الامر بعد ال بعد المجاعه وبعد الحرب عندما استفقنا قليلا يعني ايه قبل اعلان الهدنه وان لم يكن هناك هدنه بشكل حقيقي ك مخاوفنا الاساسيه بتندرج اتجاه النجاه اليوميه انت بتيجي الساعه 12 في الليل وانت على قيد الحياه وفرت قليل من الطعام اهل البيت اكله انت انت على قيد الحياه فخلاص هيك انت تمام التارجت الخاص فيك حققته اهدافك بخير بينتهي بتبدا صباحا بجوله جديده بهدف جديد لتحقق نفس الهدف ما كنا ما كنا اصلا نتفكر سواء بما نخسره او ما يحدث معنا او ما يحدث من حولنا يعني كانت اهدافنا كثير منصبه حول كيف يمكن ان تنجو بالعائله بنفسك كيف يمكن ان تنجوا بدينك باخلاقك بوطنك بكل شيء يعني كانت هي عمليه جمع يعني عمليه نجاء او محاوله نجاء بكل ما تحمله الانسانيه او ما تحمله من شخص يعني كيف هي غزه الان يعني غزه غزه النهارده شكلها ايه هو بالتاكيد بالتاكيد احنا لا نحاول مقارنه غزه النهارده بغزه قبل الحرب لكن انا بتكلم على كيف استعاده الحياه الناس عايشه ازاي؟ حاليا حاليا غزه لو لا ما بعرف كيف يمكن ان تنظر الى غزه بس غزه لا تختلف اطلاقا عن فتره الحرب و ويمكن اسوا تخيل انه حاليا غزه اسوا من فتره الحرب حتحكي لي ليش يعني حاليا توقف شلال الدم توقفت عمليه النزوح اصبح هناك طعام احكي لك اوكي بس الموضوع مختلف في تفاصيله اليوميه لماذا هلا غزه منذ اي اعلان الهدنه في شهر 10 من عام يعني نحن بنحكي عن حوالي 280 او 290 يوم اي احصائيا احصائيا يمكن ان تسال الذكاء الصناعي او تبحث عبر الانترنت فقط لمده 28 يوم لم يكن هنا هناك قصف في قطاع غزه على مدار 280 يوم مثلا انت بتحكي عن 10% من الايام اللي ما كان فيهم قصف لا في قصف وفي شهداء ولكن مع غياب الكاميرات الاعلاميه وماكينه الاعلام مع غياب المجتمع الدولي ومطالبه ايقاف يعني سيل الدم الفلسطيني الى الان الى الان انا رايت بصراحه الاحصائيه قبل يمكن ست ايام كانت 987 شهيد نحن بنحكي عن 1000 شهيد هذه في فتره الهدنه من وقت من وقت من وقت وقف اطلاق الناقلان الهدنه اه طبعا انت بتقدر يعني تفوت وتبحث بس الامر يعني مش واصل للعالم لانه مش ما بيتم طرحه والط التركيز على مناطق مشتعله اخرى زي الحرب بتاعه ايران واسرائيل وامريكا و بالضبط بالضبط اه بس احنا اليوم في عننا 1000 شهيد 1000 شهيد قبل يعني قبل اللايف دقائق كان في قصف في وسط غزه هلا المشكله مش القصف حاليا يؤذي ايا كان حجمه لانه اليوم قطاع غزه تم السيطره برضه هذه هذه نقطه اخرى يعني يمكن الحديث فيها لما تم اعلان الهدنه الاحتلال انسحب واحتفظ ب 30% كمنطقه عازله من ضمن شروط ال الهدنه اليوم الاحتلال خلال فتره الهدنه اعاد احتلال 70% من قطاع غزه يعني خلال فتره الهدنه احتل من القطع بالاضافه اضافه هو عباره عن تقديم لمربعات صفراء على شكل حدود وهميه مع تقدم للاليات والجرافات والدبابات وصل الى 70% واصبح سكان قطاع 2 مليون متمثلين في 2 مليون في 30% في قطاع غزه 30% من حجم القطاع فلا الوضع اسوا الوضع اسوا معيا ما بدي اغرقك في معاناه الوضع لا لا بالعكس بالعكس احنا احنا احنا غريقين في معاناه غزه يعني لان ديت ده المستقبل ده المستقبل القادم كويس اه غزه هي المستقبل القادم وخليني خليني اضيف لك من الشعر بيت غزه ابيه تاريخيا يعني على مدار التاريخ كله لم يهزمها لم يهزمها احتلال غزه البقعه بتاعه غزه على وجه الخصوص لم يهزمها احتلال كويس ا يعني سواء كان في نورمندي وان الجيش البريطاني كله او كانت قبل كده على مدار ال 1200 سنه اللي فاتت في كذا في كذا مرحله تاريخيه كانت غزه حائط صد بيصد عن الامه بالكامل ف النهارده غزه بتطلع تاني ا لكن خليني من استشرافي وتدبري انا الشخصي اهل غزه هيكونوا سكان اهل غزه اذا شاء المولى سبحانه وتعالى وفي سنوات قليله قد لا تتعدى اصابع اليد الواحده ان لم تكن اقل من اصابع اليد الواحده وباذن واحد احد انا شايف ان هم سيمتلكوا القدس سينتقلوا للسكن في القدس ولهذا شرف اخر واخد بالك يعني وخير رباطكم عسقلان وخير جهادكم الرباط وخير رباطكم عسقلان وخير الرباط في البيت بيت المقدس واكناف بيت المقدس وغزه هي بيت المق في اكناف بيت المقدس وهي جزء من عسقلان ف و 7000 شهيد وانا كنت متعجب والله بالمناسبه بالمناسبه فقط لمن يعني للخريطه هو انا من عسقلان عسقلان هي مجدل في الاصل المجدل او عسقلان ين يعني انا في امامي بيت شوي مرتفع لو مش مرتفع كان ورجيتك عسقلان هلا حدود غزه غزه و وفلسطين كثير صغيره يعني صحيح صحيح انت ممكن تربط ما بين عسقلان وغزه ب 15 دقيقه بزبده الامام الشافعي كان مره يذكر انه ولد في عسقلان ومره في غزه لان الاثنين يعني تقريبا واحد مرتبطين جدا ايوه مرتبطين جدا يعني اه هم تقريبا واحد ولكن كيف مثل هذه قريه وهذه قريه ولكن في اطار او محافظه واحده بالضبط كده عباره عن قريه كبيره تابعه محافظه عسقلان لو جي تعبير يعني بالط بالضبط بالضبط القادم صدقني هيكون مذهل غزه قادت تجربه ا عملت افاقه للعالم كله غيرت اساء الله بها وجه بني بني الازرق خدي بالك ا وانطبقت عليهم الايه ليسيئوا وجوههم ديت ما حدش كان فاهمها خليني اقول لك ان ما حدش فهم الايه دي الا لما شفنا غزه الايه دي لا ادعي حتى الصحابه واللي بعديه ومن تابعها ومن تبعهم واحنا لغايه لغايه ا ما نهضت غزه ما كانش حد فاهم يعني ايه ليسيئوا وجوههم كويس او ليسيوا وجوههم وليدخلوا المسجد كما دخلوه اول مره وليتبروا ما علوا تكبيره ف الوعد الاول من ثلاثه وعود جت في في الايه دي تم تحقيقه وفاضل بقيه الوعدين واحنا قاب قوسين او ادنى خليني انا متفائل مثلك مثلك بالمناسبه لانه انهيار الدول له نمط اي واول انماطي هو تفتت داخلي وثم ايه ايه انفض الحلفاء و وفر السياسات والدول الاحتلال حاليا يسير بهذا النهج بشكل كامل وصل يعني تخلى عنه الحلفاء تم نفره و واصبح يشعر العالم انه ثقل على كاهل من من يحاول الدفاع عنه ان شاء الله باذن الله خير يعني رحم الله القائد ابا يحيى الله يرحمه يا رب الله يرحم امين يا رب ا غزه في علاقه بين ما حدث في غزه واللي حدث في ومنظومه او نظام الطيبات او ثوره الضياء ا غزه بدات لو انا لو جيز التعبير يعني خليني اقول لك ان غزه ا لما بدات الحرب على غزه ظهرت ظاهره او ثوره المقاطعه ان العالم كله يقاطع المنتجات الامريكيه والاوروبيه وكل داعم للكيان بشكل او باخر وانتشرت حمله المقاطعه وكانت حمله مؤلمه للغايه من اول كل المحل السلاسل سلاسل المحلات اللي هي الضخمه زي ستارباكس وكنتاكي وخلافه وكان في حاله مقاطعه كامله والناس قدرت تعمل ده اقدر ا كنت متخيل ان ديت كانت عمليه تدريب بسيط للمسلمين والعرب وكل من يناصر الحق الانساني وحق الانسان في الوجود والكرامه الانسانيه وخلافه ان هو دي عمليه تدريب بسيطه لما جاء بعدها في عمليه في نظريه الضياق الغزه نجحت انك تخلي الناس تدرب على المقاطعه وبعدين جه الضياء الدكتور ضياء العوضي وطلع بمنظمه الطيبات ثم اختفى فالناس نجحت في مقاطعه كل ما يضرها الاثنين تحرر الحركتين حركه حركه المقاطعه بعد حرب غزه او اثناء حرب غزه وحركه المقاطعه من اجل الصحه بنظام الطيبات الاثنين وكانهم يعني مراحل الامه بتمر بيه عشان نوصل لحاجه تانيه خالص انت شايف المنظور ده من اني اتجاه؟ هلا اتفق معك انه المقاطعه ممكن تكون هيات الناس المقاطعه فعل التغلب على الرغبه والشهوه اي لهذا الشيء نفس فلسفه اي مقاطعه الغذاء اللي اي تبن نا نظام الطيبات وهي نفس الفلسفه ففي البدايه كان هناك يمكن فكره الانصياع للمقاطعه كنوع من النظام الغذائي يكون مش الزامي اخلاقيا مثل ما يكون فكره المقاطعه اتجاه مناصره الدم الفلسطيني فغلب امرين على بعض فكان هناك التزام اخلاقي يجبرك على تهذيب شهوه الطعام ولازم تقطعها يهيئك نفسيا لالتزام اقل اتجاه نظام غذائي انا هذا اتوقع التسلسل او التراتبيه اللي حدثت لانه لو بدات بالنظام الغذائي مباشره ما اوقع انه كان ممكن يجد هذا القبول النفسي لديك مش نفس صعب على الناس والناس مفتونه مفتونه بال بالغذاء وبالرفاهيه وب بالمنتجات العالميه والبراندات وخلافه الغذاء الغذاء حاليا اصبح اكبر اشكال استهلاك الكوكب هلا لو لاحظت انت 90% من البروباجندا المبنيه على الراسماليه مبنيه على فكره الاستهلاك الخاص بالغذاء والمبني على شكله السرعه وبيضعك في دائره مغلقه انت بدك تستهلك غذاء بعد الغذاء بدك تستهلك فوار لانه جسمك بيحتاج بعد شوي دوا اه بالضبط دائره يعني هي نفس الشركه نفس نفس شركه سيجنال 2 هي نفسها شركه بالمناسبه جلاكسي هو بيعك اه فكره مثلا باعك باعك تسوس الاسنان وباعك علاج تسوس الاسنان هو بيضعك في دائره دائره مغلقه من الاستهلاك الاستهلاك منه بشكل دائم وهذا هذه هذا اللي اعتمد عليه العصر الحديث من الاستهلاك ولاحظ هذا الشيء لاحظ هذا النمط كل شركات كل شركات الدواء النهارده كل شركات الدواء العالميه النهارده بتمتلك سلاسل توريد غذائيه يا اما بتمتلك مزارع يا اما بتمتلك صناعات غذائيه سواء كانت حيوانيه او زراعيه فهم بيشتغلوا ده وبيشتغلوا ده خد بالك هتلاقيهم مؤخرا هيبداوا يملكوا سلاسل انتاج غذاء مناسب للطيبات هو يستحيل انه يترك هذه السلسله الفكره في انه يحافظ فظ على هذه السلسله ويملكها لو انت دققت في مراجع الحسابات والاداره الخاصه في اعظم شركات الادويه والغذاء العالميه ستجد انه هي مملوكه لاربع خمس شركات فقط براندات براندات اليوم ستلي كبراند تحتيه اكثر من 2000 3000 منتج انت اصلا ما بتعرف ان هم لشركه واحده يعني في في اربع خمس ست شركات بيعملوا عمليه استه استهلاك بشري سواء مالي او للصحه اي وكلها في دائره واحده وعمليه طبعا تغييب وعي انت عشان تحافظ على كمال هذه المنظومه وتحافظ على ديمومه هذه المنظومه شغاله فانت لازم تحافظ على الوعي الجمعي مغيب الوعي الجمعي مغيب بكثير افكار بكثير افكار ممكن تبدا بدايه بما بعض المعلومات اللي درسناها منذ الطفوله المعلومات ال العلميه اللي تلقيناها منذ الطفوله واللي ممكن تندرج اليوم ضمن مقاطع ريلز ترفيهيه بتشتغل على اللاوعي تبعك هي منظومه كامله بالضبط هي منظومه كامله يعني متفق معاي ان غزه بدات عمليه فك القيد وتح وفك الرقاب والتحرر من عبوديه الاستهلاك بمقاطعه بمقاطعه كل من يستعدي او يمول الكيان في الحرب على غزه وجت منظومه الضياء اه وجت منظومه الضياء لتفك لتربط الناس مره اخرى بفك رقابهم من عبوديه الغذاء والدواء لكن المره دي كانت الناس مدربه على موضوع المقاطعه اللي ادربوا عليها في غزه وكمان ربط الموضوع ارتبط بعاملين يخلي اي حد ايا كان مين هو يخضع عليها اللي هو بتوفر له فلوس لما بتوفر له فلوس الدواء وبتوفر له فلوس الاكل الكتير وبتوفر له فلوس الثلاث وجبات وبتخليه يصوم وياكل وجبه واحده فبتعمل له اضافه لجيبه بتوفر له الفلوس دي وفي نفس الوقت بتدي له الصحه يعني اللي هي ممتنعه عنه بقىها سنين يعني واحد عايش على الادويه بقىه 30 40 سنه او 10 سنين او خمس سنين ايا كانت المده وبعدين مره واحده لقى نفسه بيوفر فلوس في الاكل وبيشيل بند الادويه وما بيبقاش عنده الخوف من الموت لان اصبحت الادويه لا تلزمه في شيء وصحته رجعت له فاصبح مادي وصحي فكانه حرر رقبتك من عبوديه المنظومه الغربيه بالكامل اه الراسماليه بشكل كامل اه صحيح صحيح بالضبط في غزه انا متاكد وانت ضيف لي او نحب نسمع منك اختفت الادويه من غزه مع اختفاء الغذاء في الحرب تقريبا نسبه 90% يعني على الاقل اصبح معظم اهل غزه غير ما عندهمش طريق للوصول لا للادويه او لا للغذاء بشكل كما كان ولا للادويه بشكل عام صحيح الناس الناس كانت عايشه الناس كانت تجربه واقعيه حدثت مع والدي في هذا الامر ولكن ممكن في يعني في محتبل الحديث يعني حضرتك صحيح انا بتكلم بشكل عام بشكل عام اختفت الادويه واختفى الغذاء من غزه اه المجاعه استمرت لمده ثمان شهور هذا الوقت كان كفيل بانه ينفذ اي مخزون موجود ده بالنسبه للاغذاء وحتى بالنسبه للدواء ما نحن ما عننا كان مخزونات الحرب لانه المجاعه اجت بعد الحرب بسنتين او تقريبا سنه وثمان شهور فاصلا كان عننا مخزون الدواء مستهلك وفي المجاعه في ايقاف ادخال كافه انواع الشاحنات سواء كان دواء اغذيه وخيام اصلا ما كان موجود يعني اذكر في في الاشهر الاخيره من المجاعه كان الناس ينزلوا على الانترنت يطلبوا اي انسولين اللي هي الانبوبات الانسولين اللي عنده مثلا اضافي ممكن يعطيه لبعض واذكر انه انا ايامها اديت لاحد الاصدقاء يعني انبوبتين من الوالد لانه توقف عن استخدامه ايه فما كان في ما كان في اطلاقا يعني حتى الابر ما كانت موجوده طيب ايه الناس كانت عايشه ازاي يعني بالنسبه للغذاء ما دي معروفه ما فيش غذاء فالناس ما بتاكلش ممكن بتاكل بتقلل وجباتها بتقلل استهلاكها ممكن تاكل كل يومين تاكل كل ثلاثه دي مفهومه لكن انا اللي مش مفهوم الحقيقه واللي انا كنت بضرب بيه المثل من زمان او ساعه الحرب يعني ان غزه هي الاثبات الاثبات الحربي ان الدواء خدعه كبرى بشكل او باخر الناس عاشت ازاي مع الامراض المزمنه يعني اصلا النهارده كل واحد كل واحد النهارده من غير دوا الضغط ودوا السكر ودوا الكلى ودوا القلب ونبضات الرهف الازيني وادويه قصور الكلى وادويه الكبد وادويه الدوره الدمويه الادويه اللي هي المزمنه الادويه اللي هي بت الانسان من المفترض المنظومه الطبيه بتقول لك لن تستطيع ان تعيش بدون هذا الدواء يوميا كويس وفي حاله اختفاء هذا الدواء في حياه الناس في خطر كويس الدواء ده الدواء ده تقريبا اختفى من حياه اهل غزه لشهور بلاش بلاش اللي هو فتره الحربه بالكامل بس على الاقل لشهور اللي هو كان اصلا كان في مشكله قبل كده بس لشهور الناس عاشت ازاي بدون هذا الدواء اليومي ممكن فئه صغيره يكون عندها قدره للوصول للدواء بتاعها لكن بالتاكيد الفئه العام او الاغلب اغلب اهل غزه ما كانش عندهم هذه القدره سواء لارتفاع الاسعار او او لندره الوجود من اساسه الناس ممكن عاشت ده من غير الادويه دي هل الناس بدات تتسقف في الشوارع طيب طب ثواني اجيب انا بس شغله عشان الموضوع يكون كثيرضل مركز ثواني يا اهلا باهل الكويت ما شاء الله استاذ احمد من الكويت جزائر والمغرب المغرب بصراحه ليهم معزه خاصه يعني يعني عاملين شغل يعني كبير طبعا هو شمال افريقيا كله يعني مغرب وجزائر وتونس يعني ربنا يبارك فيكم يا رب يا رب السلام عليكم. عليكم السلام ورحمه الله. احنا معانا ناس حتى والله يا استاذ فادي من تنزانيا تخيل من تنزانيا وموريتانيا فموريتانيا وتنزانيا قدام افضل رب يسكم طيب انا ححكي في اطارين اطار تجربه شخصيه واطار عمل تمام اطار التجربه او هلا خليني ابدا بالاطار العام اللي انا جبته قبل بشوي هو انسولين تمام تمام كويس جبته من الوالد هلا في اطار عام خلينا نتفق انه بشكل اساسي ارتبط نظام الطيبات في المجاعه بقطاع غزه بشكل اساسي بفلسفه الاستغناء احنا في وسائق قطاع غزه استغنينا تقريبا عن كل شيء تمام واصبحنا ناكل بقدر الحصه اليوميه او الاحتياج اليومي فيما يخص الامراض المزمنه الامر كان تدريجي هلا على مدار ثمان شهور معلش اذا في دوشه بس اجت سياره هي اجت سياره المي فكل لا لا ولا يهمك ولا يهمك اه في الجميع لا بيروح ويعبي ميه يعني ولا يهمك يا حبيبي ربنا يبارك فيك يا اشكرك الله يخليك ف هلا ارتبط الامر بشكل جماعي انه بدانا نقلل في الحصه الغذائيه اي ثمان شهور ثمان شهور اول ما بدات النجاعه كان في طعام ولكن في الاسبوع الثاني ما كان في طعام لما نزلنا نشتري من السوق اشترينا انواع اقل ابتدا الامر اول شهر بانه نحن نقلل انواع الطعام ها تراتبيه الامر نقلل انواع الطعام في اول شهر تمام كويس لحد ما وصلنا انه في ثاني شهر اصبحت انواع الطعام تقتصر على اربع او خمس انواع فقط في ثاني شهر تمام ثالث شهر وكان في اكل وفره اربع خمس انواع بوفره كنا ناكل ثلاث مرات في اليوم اي في ثالث شهر توقفنا عن انه احنا ناكل ثلاث مرات في اليوم فاصبحنا ناكل مرتين في اليوم بانواع يعني بدل ما كان عننا خمس ست انواع حاليا اقتصروا على ثلاث اربع انواع كان بشكل اساسي بناكل الرز العدس اي فاصوليا معلبه والقليل من الدقيق الدقيق الابيض ام مع العلم انه نحن في قطاع غزه بنعتمد على الدقيق الابيض في اكلنا بنسبه 90% احنا تمربيتنا على الدقيق الابيض في ال 48 لما تم انشاء الوكاله وخرجت خرجوا اجدادنا من بيوتهم يعني اهلي لما خرجوا المجدل وعسقلان سيدي وستي واج على غزه وقعدوا في الخيام الوكاله اول شيء بدات توزع عليهم الدقيق الابيض واستمر هذا الامر الى يومنا هذا فاحنا في غزه بنعتمد كنا بشكل اساسي اكلنا على الدقيق الابيض لانه بيجينا بشكل مجاني تمام فتوقفنا عن اكل الدقيق الابيض ويا دوب يعني انا كنت اكل مره مرتين في الاسبوع رغيف من الدقيق الابيض مع انه كان ثلاث مراتوم في الشهر الثالث اي والرابع هلا بطلنا ناكل مرتين صرنا ناكل مره في اليوم يا دوب كان الحد الادنى للفرد حصتك ال اللي انت ممكن تاكلها اللي تسند انت فيها جسمك ما في سكر برضه ما كان في سكر اييه بس كان يعني الاكل وجبه وجبه واحده اي فقط لا غير ايه في الاشهر الاخيره كان اقل من الحد الادنى يعني في الشهر السادس في نهايه الشهر السادس في الشهر السابع الثامن اقل من الحد الادنى وهذا اللي ادى لحالات وفاء مثل ما شفنا في مرحله احتداد المجاعه تمام هلا لو بدنا نحن نشوف تاثيرها علينا لحد الشهر الخامس او السادس تقريبا كان انت في فتره فتره تعافي الجميع كان في فتره تعافي لدرجه اني انا امبارح في الشارع انا اليوم انا هلا لو اللايف مسموح موجود في الانترنت ووقفت الناس في الشارع وسالته كيف صحتك كانت ايام نجاعه في الاشهر الاولى حيقول لك بوم انا كنت اروح مسافات يعني واجري وبشكل ما شاء الله يعني برغم الجوع بالتعب والهزلان برغم برغم الجوع اه لا ما فيش يعني هلا نحن كنا لما نجوع ناكل طبعا اوزاننا خفت يعني انا نزلت 22 كيلو اي بس كنا نشطين اقوياء جدا يعني اذكر انا حكيت لصديقي قبل يومين في البث قلت له انا اذكر انه احد الايام كنت مبهور جدا بلياقتي البدنيه جدا جدا يعني انا مش مصدق انه اللي جراي المسافه هذه اللي قطعها من الجري انا يعني كان الامر كتير مع انك نزلت في الوزن وما بتاكلش زي ما كنت بتاكل حد الشبع المستمر زي قبل الحرب اه بس كنت نشيط كثير كان ما كان مثلا يعني احكي لك شغله من المفارقات المهمه كان معي قبل الحرب سبب الشغل وضغط الشغل الدائم كان معي قولون عصبي بشكل يومي اييه بطني منتفخ وبيؤلمني صباحا و وبتاخر لحد ما اكل اي من بدايه الحرب او مش يعني بعد الحرب بكم شهر طبعا حياتنا اختلفت نظامنا الغذائي اختلف وانا مش من كثير من الناس الشريهه للاكل بحكم برضه شغلنا ما كان كنا ما كنا نفضى يعني ناكل ايه ف القولون اختفى اختفى اطلاقا تماما في المجاعه في المجاعه لما ايام شوف الدكتور في موضوع القولون لانه كان كثير مزعج ويكتم على النفس كان كثير مزعج اي شوف الدكتور فقال لي حاول ما تترك نفسك انك تجوع كثير لانه حكيت له انا بطلع الصبح بطلع شغلي برجع مثلا الساعه 10 المساء لحد ما اكل يوم ما بكون باكل شيء بستمر فقط بالقهوه والدخان فهو حكى لي ايامها حاول انه انت ما تجوع كثير يعني لازم تاكل عشان القولون عندك ما يصير في يعني القولون منتفخ او في مشكله فكل تاكل زياده عشان خاطر القولون يتحسن هو لا حكى لي ما توصلش لمرحله الجوع الجوع لما انت تجوع الامعاء بتتعب فانت القولون عندك بينتفخف فانت حاول ما توصل لمرحله الجوع وكل هلا في المجاعه انا لحتى الان ما عندي قولون فلما جعت فلما جعت القولون خف لا ما هو انا ما كنت بصراحه منتبه ما يعني ما كنت منتبه مش انا بس كثير ناس يعني انا ا اول امس مع صديق اسمه حسن حسن كان مصاب بمرض نادت اسمه بهجه ا حسن اييه بح فمن ضمن المقابله هو راحت اعراض المرض طول فتره المجاعه راحت اعراض المرض ففاجاني في المقابله بقول لي فانا ب بعد المجاعه رجعت اخذ الدواء فبقول له ليش رجعت اخذ الدواء توفر مثلا اييه رجعت لك الاعراض لو بيقول لي اه رجعت اكل نعم طب ه علامه استفهام كثير كبيره رجع ياكل زي ما كان قبل الحرب بشكل او باخر اه فرجعت الاعراض فرجع ياخذ الدواء تخيل هذه الدائره المغلقه اللي احنا تو تحدثنا عنها فانت قصدك ان هو خلال فتره الحرب او فتره المجاعه او فتره التجويع المجاعه ما اكل هلا كيف اللي صار معه يعني ان شاء الله انا بكره حنزل مقابله كيف اللي صار معه بقول لي انا بقول له انت كيف بطلت تاخذ الدواء يعني انت ليش بطلت تاخذ الدور ممتاز ققوللي اول شيء هو كان ياخذ كورتيزون فبحكي لي الكورتيزون لما اخذه هو اصلا بخليك تاكل يتطلب زي فاتح للشهيه بيتطلب انك تاكل فتره المجاعه لانه ما كان في اكل فانا توقفت اخذ الدواء عشان ما فيش اكل اكله كويس فشويه شوي لقيت انه انا توقفت اخد الدواء وتوقفت اكل وتوقفت اعراض المرض فبطل عندي المرض لمده ثمان شهور بس لما رجعت اكل رجعت اعراض الالتهابات هو عباره عن التهابات في الجسد واللسان واشيء مثل هيك فرجعت حاليا اخذ الكورتيزون بس سبحان الله لما رجع ياخذ الكورتيزون ورجعت له الاعراض اضطر يرجع تاني على المستشفى ويفحص يفحص بشكل نعم فاكتسف انه كان عنده ورم في صدره اختفى سبحان الله سبحان الله سبحان الله الورم له ست سنوات اختفى هي يعني انا جايب في التصوير التقارير الطبيه تبعته بترشيب تشخيص المرض بكل شيء فبقول لي رجعت لي اعراض مرض بس لما مرض بهجت لما رجعت اكل ورجعت اخذ الدواء بس لما رجعت فحصت ما لقيت لقيت الورم اللي موجود في الورم اختفى اه اختفى كان حجمه 3 سم ما شاء الله بس يعني احنا دايما حتى في يعني لان انا كنت متابع يعني عن كتب لموضوع غزه او او يعني عارف اللي هو الوفيات اليوميه اللي هو كل يوم حصل قذف قد ايه في النهارده 10 15 20 25 كان دايما وانا ندعي وانت صححي لو انا غلطان كان وزاره الصحه في غزه كانت مهتميه للغايه برصد كل نفس يتم فقدها يعني يعني والنفس والعائله ديت فقدت في المكان الفلاني الساعه الفلانيه يعني توثيق كامل للوفيات في غزه اثناء الحرب ما كانش ما كانش لم يكن من ضمن تلك الاعداد او التعدادات اللي بيتم رصدها ان يقول لك ان في مثلا 100 واحد ماتوا بسبب الضغط او 200 واحد ماتوا بسبب السكر او 300 واحد ماتوا بسبب السرطان او 500 واحد ماتوا بسبب لا لا كانت نادره حالات الوفاه الطبيعيه في قطاع غزه سبحان الله هو ده بالضبط اللي انا بساله يعني هو ده بالضبط السؤال اللي انا بساله كانت موضوع الوفاه نتيجه مرض مزمن اختفت من غزه برغم اختفاء الادويه بتاعه الادويه بتاعه بتاعه الابراض المزمنه اه بخصوص السكر مثلا تجربه ولد هلا ما بعرف اذا بحضرنا دكتور او طبيب هذا انسولين هذا الانسولين اللي بياخذ والدي كويس كويس طبعا ممتاز يعني هو الصوره مش واضح قوي لكن هو اوكي تمام والدي بياخد منه 90 ملي كويس ثلاث مرات كل يوم 30 ما قبل الافطار و30 ما قبل الغداء و30 30 ما قبل العشر ده كان قبل الحرب كان قبل الحرب كويس هو عنده السكر من 36 سنه عمر والدي حاليا 67 سنه تمام اي وعنده السكر من 36 سنه تقريبا اي وتدرج معه الامر لحد ما وصل لهذه المرحله من الانسولين اي لما دخلت الحرب كان متوفر الطعام كان يعني بياخذ بشكل عادي لحد لحد ما دخلنا في مساحه المجاعه هلا اللي صار مع والدي في المجاعه انه في بدايه المجاعه كان بياخذ 90 عادي بس اول شهر ا لما قللنا انواع الطعام صار يعلى عند والد السكر عفوا ينزل عليه السكر يعني ياخد ال 30 بس فينزل عليه السكر يعني خلال الشهر اه ياخد ياخد الجرعه بتاعته يهبط ام بالضبط بالضبط بالضبط فطب ما فيش انت يعني هان بدا الطعام يقل وما فيش انك تعوضه فاوكي توقف الانسولين شويه لا ما وقفوش وبدا نفس الثلاث جرع ولكن خلاهم 20 ملي بدل 30 ملي تمام اه لانه الانواع اختلفت مثلا كان في انواع مرتبطه بالسكر بشكل مباشر بيديك سكر بشكل مباشر غير الطعام الثاني اي ف ف توقف ف جل الا 20% في الشهر الثاني ا بدات الحصه او الطعام نفسه ا شوي الحصه يعني في الاول اختفت الانواع في اللي قبله اختفى الطعام فاحنا صرنا ناكل في البيت اي ثلاث وجبات ولكن قليله شوي فبرضه ظلوا على 20 ولكن اخر شهر لانه بدانا ناكل وجبتين في اليوم صار والدي انه مادام ما يفطر ما ياخذ الصبح لانه هو ربط الانسولين في الطعام فاوكي انت مش حتفطر اليوم فصرنا نتغدى بشكل متاخر نتعشى بشكل متاخر فافقدنا مره فصار ياخذ مرتين في اليوم بدل ثلاثه يعني صار بدل ما كنا نفطر صباحا 910 صدنا نفطر الساعه 12 ونتغدى الساعه 6:00 فتمام ما فيش عشاء فهم مرتين في الشهر الثالث الوادي صرنا اصلا ناكل مره والحصه يعني على الجد ام فصار ياخد مره واحده قبل الاكل خلاص هي مره واحده ال ا في الشهر الرابع والدي بدا ال نفسها بما انه نحن بناكل مره واحده بطلت المره واحده يعني فيها تنوع في الاكل يعني بطارت بس مثلا صحن ارز في الاول صحن ارز مع شويه خبز مع شويه طبيخ ف الشهر اللي قبله فلا صارت ال في المره الواحده كثير صار ينزل عليه السكر يعني عشان نتلاشى هذه القصه انا اشتريت علبه حلاوه وخبيتها لمده شهرين خايف ينزل السكر ماشنا نعمل ما في ما في شي حاجه ترفع بيه للطوارئ اه اه اه يعني في في شيء اه المهم ما بدنا ندخل في قصص جانبيه اي في الشهر ال الرابع بدا يقلل من 20 في منتصف وصل ل 10 اخر الشهر الرابع مرتين نزل عليه السكر ف يا حج الله يرضى عليك فبدنا ايش نوقف انسولي نجرب نشوف ايش بده يصير فاول يومين وقف انسولين واحتفظ في الحصه القليله وكانت عباره عن وجمه واحده في اليوم كامله يعني وجبه اه بشبع منه اي اول يومين كان يعلى عليه السكر فكان يروح على الحمام كثير ا وبعد هيك صار لا عادي يعني احمد اخذ مرحله اضطراب في الاول وبعد كده استقر اه اه بعد هيك عادي صار بعد يومين ثلاثه صار عادي تمام وبعد هيك والدي بدا يقول لك انا ما بديش يعني ازهجت يعني فجاه صار بده يطلع من البيت انا والدي متعود 24 ساعه في البيت فانزقت بدي اطلع فجاه صار يشعر بنشاط ال والد جسمه هيك بده يتحرك طبعا جسمه نشاط حيويه بدات اه تدب فيه كويس اه في المرحله هذه طبعا وزنه نزل ا نزل حوالي برضه 20 كيلو والدي كان حوالي 90 كيلو نزل حوالي 20 كيلو فصار بده يتحرك صار يشعر بنشاط الوزن الوزن ده كان زياده ده الوزن ده كان زياده ولا وزن اخل بالشكل وزن زياده اه يعني هو منطقه اللي هو الدهون الحشويه في حوالين الكرش والوسط وخلافه وانتفاخ الجسد تمام صحيح اه كلها راحت ا قلت لك بدا يشعر بنشاط في في نهايه الشهر الرابع لما وقف الشهر الخامس صار بده يتحرك كثير يعني اذكر في الشهر الخامس اجاني اني والدي كان ماشي مسافه مسافه بتحكي عن 5 كيلو مثلاحكي لي انا حاسس حالي انه انا شباب جائ ما شاء الله صحتي كان طالع على الرابع بيقول لي بلهت والدي كان عامل عمليه قلب مفتوح قبل الحرب في شهر سبعه قبل الحرب ثلاث شهور واو اي فنفسه كان احسن عضلات جسمه افضل واكثر شيء بصراحه كان ملحوظ عليه النفس كان بالنسبه له انه انا ما بتعب انا حاسس انه انا فريش ا كان بياخد اي كان بياخد اي علاجات ثانيه غير الانسولين قبل قبل الحرب كان بياخد دهون دواء دهون اوكي وانسولين عشان وبيبي اسين دوا كوليسترول يعني اه عشان سيوله الدم خص الشرايين وال والقلب المفتوح اللي عمله بس هذا كله ما اخذه يعني هو كان مادو الادويه دي كانت متوفره في وقت الحرب لما الحرب مش دائما يعني اول حرب انا حكيت لك يعني انت ممكن تحكي لاول سنه احنا الحرب استمرت عنا ثلاث سنوات لا بتكلم على السنه على الاقل السنه الاخيره كانت متوفره الادويه دي يعني ممكن في الاول كانت متوفره من المخزونات لكن انا بتكلم في السنه الاخيره كانت متوفره في وقت المجاعه لا تقرير لا لا في وقت المجاعه لا حلو فكان كان ابطال ابطال مفعول الادويه اجباري ما كانش ما كانش حتى اختياري اه هو اجبر يوقف انسولين لانه بالنسبه له مرتبط الانسولين في الطعام فما توفر طعام فوقف انسولين فاكتشف هو الطعام وقف بالتدريج وبالتالي الانسولين وقف بالتدريج لغايه لما اصبح مش في حاجه للانسولين جرب يمشي من غير الانسولين مشي الحال وماطلعش وما بقاش ما بقاش مريض سكر كان بقىه قد ايه بياخد الانسولين لا بس في شغله كتير مهند هلا والدي استمر لمده اربع شهور ما اخذ ولا جرعه انسولين اطلاقا مع انه المرض اللي عنده يصنف درجه اولى والجرعه اللي بياخذها جرعه كثير مرتفعه كثير كثير مرتفعه هلا ممكن بياخذ 90 وحده كل يوم اه ممكن اجيب دفتر في هلا في دفتر متابعه بيكون ممكن اجيبه اورجيه للجمهور بحيث انه هو يقتنع في هذا الامر اي ولكن والدي لما رجع الطعام رجع ياكل فلما رجع ياكل رجع ايش يعمل ياخذ انسولين انسوليناني لان بدا يتبان عليه اعراض اعراض مرضيه اه بصراحه هلا يا بابا طب انت خفف بنفعش فيك ا ما يعني للاسف يعني يعني هو اكل ورجع وزنه زاد ثاني يعني ورجع ياخذ انسولين بس هو استمر لمده اربع شهور بدون انسولين بدون انسولين والتجربه نفعت وما كانش عنده مشكله طبعا والادويه الثانيه ووقف ادويه السيوله وادويه الكوليسترول كان ياخذ اي نوع ادويه ما كان لمده اربع شهور او خمس شهور تقريبا لانه ادويه ال ادويه الدهون والسيوله كانت قبل يعني هو كان وقفها تقريبا اول ما بدات المجاعه لانه اصلا ما عننا كان دجاج او ما كان عننا بيض ما كان عننا اي شيء ممكن يعمل لك يستدعي انك تاخذ هذه الادويه بناء على مفهوم علم فاوقفها تماما بس اللي اوقفه متاخر وبشكل متدرج كثير كان ال الانسولين ايه بس هو ما اخذ اي شيء من هذا الكلام وكانت صحت كثير ما يعني والدي انا والدتي في الخارج خرجت في منتصف الحرب اجلاءات مع الجرحى والدي من كثر ما صحته جيده انا خفت اتزوج ببصائح ما شاء الله يا اخي حقه يا اخي ليه ليه تحجر عليه يا اخي سيبه يا اخي ياخد راحته يا اخي حر انا كانت بيني وبين نفسي يعني لانه لا كان الملحوظ هلا كان ملحوظ هلا انت لو وقفت اي حدا في الشارع سالته في فتره المجاعه هيقول لك انا كانت كنا نشعر بنشاط وصحه افضل في حالات ايهاني امراض ايهاني اخر شهرينها بتتشاف اه اوكي بس اخر شهرين او ثلاثه لما احتدت كانت جدا حاده المجاعه اي وقت كان في انتكاسه لانه كانت انت تاخذ اقل من حصتك اليوميه الجسد له حصه يوميه كنا ناخذ اقل من حصتها اه فرضها كان في عمليات وفي حالات وفاء وفي ناس في ناس برضه في غزه قدرت تحافظ على حصتها اليوميه في الاشهر الاخيره وكان نسبه حسب من يستطيع ان يوفر فكان سكتنا كثير جيده تفضل عفوا ما سمعت السؤال لا لا بقول لك حالات ايه ثانيه انت كنت شايفها حواليك بيحصل ص لها عمليه تشافي غريب نتيجه بعد المجاعه في حسن حكيت لك هو راح من ورم من صدره ممكن نستضيفه ممكن يجيب حسن نستضيفه وفي اي مرض بهجت اللي كان معه هو شوفي في فتره المجاعه وكذلك الامر لما رجع للطعام رجع لل للكورتيزون ولكن الكتله داخل صدره اختفت في صديق في صديق اسمه ابراهيم اي ان شاء الله حصور معه كمان اكم من يوم هو متزوج منذ حوالي ثمان سنوات ولم ينجب والشب يعني دفع اللي فوق وتحته عشان يخلف اطفال وسبحان الله في المجاعه رزق بطفل مع العلم انه من بدايه الحرب توقف عن انه هو ياخذ زوجته كانت تاخذ ابر ابر انجاب فلما بدات الحرب اه لما بدات الحرب فخلص توقفوا عن الابر هذه وتوقفت الجهات المختصه العيادات المختصه فاستمر لمده سنه ونص تقريبا او سنتين الا شوي بدون ما ياخذ الادويه بدون زوجته ما تتابع مع الدكتور بدون ما تاخذ الابر لحد ما اجت المجاعه لانه المجاعه كانت في نهايه الحرب وليس في بدايتها فجاه فجاه زوجته في نهايه المجاعه في الاشهر الاخيره من المجاعه لقت فادي نعم ترجع تاني اه اللي قاله اللي قاله الاستاذ فادي ده مدهش مدهش للغايه يعني خليه اقول لك ان انا قبل اللايف لسه جايلي رسالتين على مطلوب او اللي هو اصحابهم بيقولوا احنا عايزين نعرف ايه البرنامج بتاع نظام الطيبات عشان خاطر الخلفه لان جربنا حقن مجهري وجربنا تخصيب لفترات طويله لسنين وما فيش حاجه نجحت الاجابه عند الاستاذ فادي في غزه وان كان هذه التجربه مكرره موضوع الانجاب في اكثر من حاله مش حاله واحده موضوع الانجاب اكثر من حاله كمان لانه لا انا لفتت انتباهي لفت انتباهي من اكثر من ذكرت لهم اذكر لهم الحاله هذه كحاله اعجازيه او يعني حاله فريده منها فيقول لي لا انا بعرف في شخص جارنا كذا وحصل معه فتكررت عندي انه لا حالات الحمل حالات الحمل بعد انقطاع طويل وسنين من العلاج وادويه التخصيب وتقويه الحيوانات المنويه وتقويه تخصيب البويضات وخلافه والحقن المجهري والنتيجه في الاخر لم يفلح وسبحان الله مجرد ما حصل صيام لفترات طويله وانقطاع الجسم بدا يتعافى وانقطاعا للادويه الجسم صلح نفسه بنفسه والحمل حصل ا من الحالات دي حصلت حالات كتير مع دكتور ضياء العوضي ودي كانت من الحاجات المدهشه الحقيقه ان يمشي بس المجرد ان هو يمتنع عن الممنوعات المسمومه في الدواء والغذاء زي البيض وال البيض والدجاج والخضار انواع الخضار الاخضر بانواعه منتجات الضيق الابيض بانواعها والادويه المسكنات وخلافه اللي هي بتعمل مشاكل في الكلى والكبد والنتمثيل الغذائي في الجسم كله والبقوليات مجرد الامتناع عن الحاجات دي كلها والصيام الجسم بيبدا يتشافى ويتعافى ويصبح قابل ا للحمل والحيوانات المنويه الميته بتصحى و ولسه كان في شاب بطل كمال اجسام وكان عنده نسبه التستستيرون عنده في دمه ضعيفه للغايه بعد ما مشي على نظام الطيبات اصبح ما شاء الله وحش تستسترون بعد ما كانت 300 تحت المعدل الطبيعي مره واحده لقاها بعد حوالي شهر او شهر ونص من ممارسه نظام الطيبات وصل 900 وشويه دي كلها مؤشرات ان الجسد عنده القدره على التعافي ذاتيا ومش بالادويه والادويه دي كلها مجرد هي مك كملات للغذاء يعني انت يعني هي جزء من منظومه الغذاء اللي تم طرحه لينا في في القرن الماضي انت بتاكل ده وبتاخد معاه الدوا ده عشان خاطر تعرف تكمل وانت مريض مزمن حتى ياتيك اليقين حالات ايه تاني غير الموضوع الحمل والضغط والسكر والكوليسترول والقلب وخلافه هو انا بصراحه ما والورم بتاع بتاع الاخ حسن انا لحتى الان ما مر علي لانه انا انتبهت للامر حديثا فبدات ابحث في الامر حديثا فاول امتى تنبهت للقصه ديت بشكل عفوي اا بعد ما رجع والدي تعب فبنات قارن بين قبل الحرب وساعه الحرب والمجاعه وبعد ما رجع لما رجع والدي تعب اه لانه احنا في الاول ما كنا فاضيين يعني بصراحه لمور مجاعه ولما رجعت اي انتهت الحرب يعني الحرب منتهيه اي من شهر 10 لليوم نحن بنحكي عن ثمان شهور تقريبا اي اه ففي الثمان شهور اول اربع شهور نحن كنا لسه مشغولين بانفسنا وكنا فرحين بالاكل اللي بيدخل بالقطاع بالمناسبه وما عننا مشكله ناكل اي شيء لانه كنا بنعاني من حرمين صحيح بس اه وبالبدايه بالمناسبه كلنا اجانا تلبكات وحكينا واضح انه المعده لسه مش متعوده اه كان ده كان ده التبرير او التفسير للقصه دي اه اللي احنا يعني متعودين عليه انه مش معتك لسه مش متعوده تمام اي فبعد ثلاث يعني المجاعه ما خلصت وخلصت الهدنه ثلاث اربع شهور يعني قبل شهرين تقريبا الان شهرين ونص لما والدي رجع يتعب رجع ياخذ الانسولين رجع لما يطلع درجتين يله انا كذلك الامر جسمي سرت سرت هزيل يعني انا تعودت الثمان شهور السابقه بتعاني من من اجهاد اه احكي لك هلا انت عشان تعرف اي شغله لازم تقارنها نحن قبل ما نفوت المجاعه ما كان عننا قدره انه نحن نقارن حتى في رمضان لانه انت في رمضان كنت تخلص الصيام تروح تاكل سفره من ما لذ وطاب كانك خزان تحشر نفسك هيك بكل شيء صحيح فكان الصيام بلا فائده بلا فائده حقيقيه له يعني فاحنا ما كان عننا تجربه ممكن نقارن فما عمري قارنته هلا متى قارنا بشكل حقيقي فتنا المجاعه طلعنا من المجاعه رجعنا لسلوكنا اليومي فهان بدا المقا المقارنه طب انا الشهر الماضي او الاشهر الماضيه ما كنت اتعب اي كنت اجري ايه ما كانت صحتي احسن كان بطني ما يجعني كنت احلم بشكل حلو متحسن اه النوم متحسن كمان في الليل مثلا مخنوق او شيء طب ماذا حدث ايش صار معنا حتى والدي كذلك الامر هل وقتها وقتها ربطته في في بعض من حديث دكتور ضياء و اه معقول معقول هو الاكل اه ليش اه لا هو فعلا الاكل هل ممكن ممكن تشوف تحسن الحاله الايمانيه النفسيه عند اهل غزه اهل غزه كانوا بيصدروا للعالم راحه نفسيه ع بتلاقي الناس تحت القذف تحت القذف والدمار وبتلاقيهم نفوسهم راضيه جدا وبيقول لك الحمد لله واللي يجيبه ربنا كويس وانشف يا زلمه وخليك قوي يا زلمه وقضاء الله يا زلمه وبمنتهى الحيويه والتفاؤل وقبول القدر كما هو هل ممكن يكون الجوع سبب نتيجه الجوع او عمليه التجويع اللي حصلت خلت الحاله النفسيه تتحسن لان الجهاز الهرموني بدا يشتغل بشكل افضل ممكن بس هو يعني انا يعني انا اليوم لو بدي اتطرق لحاله نفسيه اهل غزه اهل غزه حاله خاصه جدا يعني صعب نسقط عليهم اي نظريه ده بلا شك ده بلا شك ده بلا شك امتى كانت امتى اول مره سمعت فيها عن دكتور ضياء العوضي ونظام الطيبات بعد يلف نظرك اه بعد بعد المجاعه يعني بعد ما استفقنا شوي بعد ما بدانا نستقر بعد ما رجعنا مننزوح انا كنت نازح اصلا ما كنت في يعني كنت في خيمه يعني ما كان عندي قدره اقعد نصف بيت اي يعني بدانا نفتح الانترنت بدانا نصفح بدانا نشوف الامر طبعا بعد وفاته رحمه الله الحاله اخذت منحنى كثير كبير من ال من المتبنيين ل لهذه المدرسه وهذا النظام اي فسمعت فيه يعني من حوالي شهرين ونص فقط لا غير بعديها بدات الربط ما بين الاثنين حجم حجم انتش حجم انتشار الفكره في غزه قد ايه كبيره انا ما توقعت انه قبل يومين وجدت بوست على الانترنت عن حدا بيسال وين ببيعوا خبز حبه طحين حبه كامله قمح في غزه فتفاجات انه في حدا كثير مركز ركز فيها في غزه نحن يا دوب يعني الامر لانه في لحتى الان كثير تضييق واي شيء مفيد لا يدخل الى قطاع غزه بالمناسبه صحيح اه ف فتفاجات انه في حدا كثير مهتم لدرجه انه بيبحث عن حبه كامله تفتكر استاذ فادي تفتكر الكيان الكيان غلط غلطه عمره ان هو جوع غزه لان بالتجويع ده عمل عمليه افلاقه وخلاها وخلاها تجربه سريريه كامله قدام العالم لفوائد فوائد الصيام او التجويع حررهم من عبوديه الغذاء والدواء بشكل او باخر حتى لو كان كثير مش فاهم المعادله بس فهمها غصبا عنه حتى هو الاحتلال لما جوع اهل غزه اكيد ما كان بيرى هذا الامر حتى الان لحتى الان لا يرى هذا امر ايه رؤيه هذا الامر حديثه بالمناسبه يعني حديثه جدا لانه نحن انتهت الحرب من ثمان اشهر صحيح يمكن ان نقول انه اخطا خطا عمره اي لما يكون في بحث حقيقي يخرج بكتاب بعينه اشخاص ودراسات لناس تعافوا ويطلع او مثلا توثيق كامل بودكاست يعني انا انا مع مؤخرا انه نحن نعمل بودكاست حقيقي ونجيب عينات الاشخاص وكل شخص يجيب ورقه الصحي ويتحدث عن تجربته ويكون هو العينه الساريه لانه طالما انت لم تخرج هذه التجارب الى العالم فهي ستبقى كتجارب لم تحدث يعني كتجارب كالعلوم المحظوره اللي بيسموها هيك يعني لا لا هو خليني خليني اقول لك عن حاجه حصلت من كام يوم او من يومين او من ثلاث ايام لان نظام الطيبات منتشر بشكل ضخم للغايه في كل ربوع فلسطين كويس لو انا بتكلم بس على فلسطين كويس هو منتشر بشكل غريب يعني حتى الناس المتابعين قدامي هنا من من الخليل ومن الضفه ومن شمال اسرائ شمال شمال اكناف القدس ومن غزه كويس ف كون ان الحكومه الاسرائيليه تصدر تصريحات او تعليمات او تنويهات ان في نظام اسمه نظام الطيبات ومنتشر وبتحاول تدي نصائح ضده معناه ان حصل تاثير على الارض في تاثير واضح على الارض خلى صاحب القرار يضطر يطلع يواجه الطوفان اللي جاي ده فده ده الحقيقه ده مؤشر على ان ازاي ممكن سبحان الله ربنا لان يد الله تعمل في القصه كلها من اولها حتى اخرها يعني فبيخلي ا صاحب الجبروت ده يعور وشه بايده يعني هو اللي بيضرب بيضرب نفسه في في في اقتصاده بايده هو عماله عمليه التجويع وبعد كده ظهر وراها ظهر وراها نظام الطيبات النهارده في ربوع فلسطين عامل ازمه ومش عامل ازمه بين الفلسطينيين وبس الغريب ان انا بدات تجي الرسائل ان هو عامل ازمه في وسط اليهود نفسهم اه في الداخل صحيح في الداخل نفسه وهنا وهنا احنا دخلنا على فيلم تاني خالص هنا بقى تقول لي بقى تجارب سريه اصل التجارب السريه المكتوبه اللي هي ابحاث ومنشوره ديت ممكن تضرب انت قاعد بتلعب في وسط المنظومه دكتور دكتور هلا عشان انت حقا تستفيد وتعلن هذا كانكصار ايه حقيقي انت محتاج تعلي اصوات هؤلاء الاشخاص بالمناسبه في ناس من غزه نفس في ناس من غزه نفسها مش مقتنعه في هذا الامر اي لانه تجربتهم تجربتهم في توفير الغذاء كانت مختلفه عن تجربه شخص ثاني مقتدر على توفيره بالحد الادنى بالضبط فاهم علي الحكم اه في واحد ما قدر يوفره فتعب كثير بس في حد قدر يوفر الحد الادنى ف فشاهد النتائج هان هان اختلفت شوي ف لا ده ده منطقي اه طبعا هلا ده منطقي تماما انا متخيل انه احنا محن المنظومه الصحيه في غزه الاطباء المنظومه الطبيه وزاره وزاره الصحه هل في اي نوع من انواع التفاعل الايجابي او السلبي مع موضوع الصحيه مش فاضي بصراحه للنظام الطيب يعني ده ده مش ده مش مطروح يعني حتى الاطباء اللي اكثر من 2000 او 3000 حاله سريريه طارئه موجوده في في الاستقبال والمستشفيات موجودين يعني موجودين داخل المستشفيات لحتى الان سواء بيتلقوا العلاج او بينتظروا العلاج بالخارج زائد قصف بشكل يومي فكل الاطباء وكل المنظومه الطبيه والصحيه في قطاع غزه مشغوله في حاله الطوارئ اللي نحن اصلا عايشين اللي هي الاصابات الاساسيه او الناس اللي هم في حاله حياه او موت اه اه طبعا يعني ايه في الثمان شهور اليوم انا في الثمان شهور لما يكون عندي 1000 شهيد فيقابلهم 17 او 18000 اصابه اي فاليوم الطبيب هو مش مشغول في النظام الغذائي قد ما هو مشغول في انه يخيط جروح و ويحاول يعمل عمليات ويبتر اعضاء يعني الامر كثير يعني اكبر من فكره النظام الغذائي ده صحيح ده صحيح لان هو كان كان في من حوالي من حوالي اسبوعين او ثلاثه كده كان صدر تصريح الله اعلم اذا كان صحيح او مضروب عشان كده بسالك ان وزاره الصحه في غزه بتنتقد او بتحذر من نظام الطيبات او خلافه فعشان كده كنت بسالك هل في حصل اي نوع لان انت عارف اللي هو المنظومه المعاديه للاستغناء عن الدواء بشكل او باخر مؤخر بتحاول انها تعمل نوع من انواع الزخم ان الموضوع ده كله وزاره الصحه بتجابه او خلاف لا لا يعني احكي لك احكي لك شغله دكتور عشان نكون كثير واضحين احنا في قطاع غزه 2 مليون شخص هناك بعض الاشخاص الى الان ما بيملكوا قوتيهم ما بيملكوا يعني ما عندو رفاهيه يعني انه انا اخضع لنظام غذائي ما يتوفر لي من التكيه مثلا انا باكله ايه ما استطيع ع شراءه من من الفلوس اللي انا بوفرها بشكل يومي فانا باكله اللي بيجيب لي اياه اي جمعيه او اي جهه ممكن تساعد انا ممكن اكله فاحن ما عننا رفاهيه فكره انه نحن نتبع نظام غذائي هذا الكلام يسير على 2 مليون نحن 2 مليون شخص اي في 200,000 شخص تمام ما بيعتمدوا اي بيعتمدوا على انفسهم بشكل كامل 100% في ويمكن ان ان يصمموا لنفسهم نظام غذائي بس في مليون800 مليون800000 شخص ما بيقدروا يعملوا مضافات ده بالتاكيد يا استاذ فادي هو بس عارف الفكره ان هو نظام الطيبات مش نظام غذائي لان هو نظام قائم اساسا مش على مش على الغذاء هو قائم على الامتناع عن الغذاء والدواء امتناع يعني بتصوم وتمتنع وتاكل اقل القليل فانت لو انت عملت ده باي شكل من الاشكال فتلاقي ان الصحه بتتحسن والاستغناء عن الدواء بيحصل كويس فهو وهو ده اللي بيفرقه عن اي نظام ثاني ان انت لازم تاكل كل يوم مثلا كارنافور تاكل كل يوم لحمه او لحوم مش عارف اللي هو نظام نباتي تاكل كل يوم اشكال مختلفه من انواع ال المزروعات كلما الجوع هلا نحن في في المجاعه ايش كانت في فتره المجاعه لما كان الامر كثير قاسي اي كانت كنا ناكل وجبه في اليوم فهلا عشان الوجبه هذه ايه كنا نا نستلمها مش نعمل نستلمها ظهرا الساعه 111 صحن مثلا ارز او صحن عدس شوربه عدس مثلا ايا كان الوجبه وانت الكريه انك تاكلها متى تشاء بدك تاكلها الظهر تاكلها العصر تاكلها المغرب بسك وتروح اه اي خلاص احنا استمرينا لمده يعني سنه على هذا الكلام فالفكره هنا انه نحن ايش كنا نعمل كنا ناكل كل عندما نجوع فممكن تاكل الحصه مرتين يعني انا ما الفكره مش اكل لا انا ممكن اه ممكن تقسم تقسم الحصه بتاعتك على على وجبتين اه فانا اجوع شوي تلاقيني اكل ما اشبع تلاقيني خلاص انه خلاص المعده تمام هيك انا تمام ف اوكي انا في الليل يمكن اشعر في الجوع اخلي الباقي ف حتى المعده يعني اليوم انا كنت اكل كنت اكل ممكن دجاجه كامله تمام اليوم انا لا استطيع انه اكل رخين خبز صغار تعودت على تو المعده تعودت على الاكل القليل المعده تقلصت بالضبط سبحان الله يعني اللي اطبق في غزه هو بالضبط سنه الانبياء يعني الرسول صلى الله عليه وسلم قال لك حسب بني ادم لقيمه يقمنا صلبه هم اللقيم مات هي تقيم الصلب فان كان ولا بد فثلث لطعامي وثلث لشرابي وثلث لنفسه وهو ده بالضبط اللي كان حصل الرسول سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم كان يمر الهلال ثم الهلال ثم الهلال على بيوت الرسول صلى الله عليه وسلم ولا يوقد في في على في بيوتهم قدر على طعام على طعام قدر فيه طعام والغذاء كان على التمر التمر والماء فقط لا غير زي ما السيده عائشه قالت الرسول صلى الله عليه وسلم قال لك ان ا طعام المؤمن في معي واحد وطعام الكافر بسبعه امعاء تتخيل ان التنوع التنوع في الغذاء من من سلوك الكفار او من سلوك غير المؤمنين لكن سلوك المؤمنين طعام المؤمن هو في معي واحد معده واحده يعني طبق العدس او طبق الرز او كل ما قلت تنوع الغذاء كل ما صحح البدن اكثر صحيح السيد سيدنا يوسف يوسف الصديق نبي الله يوسف لما حب يخزن خزن قمح حبوب فقط لا غير هي دي اللي خزنها ومر بها من مجاعه سبع سنين في مصر واكل اكل فلسطين وكل المنطقه المحيطه بها كويس سيدنا موسى لما ربنا بعت له مائده من السماء كانت من وسلوى فقط من وسلوه نوعين نوعين اثنين بس لكن ا بنو اليهود قرروا ان هم يستبدلوها بالادنى اللي هو كان بصلها وقثائها وفومها وعدسها وبصلها اللي هو التنوع بالادنى مش حتى يعني الخير جه في نوعين وهم استبدلوه بستبع انواع من الادنى فدايما بتلاقي الصحه في الاقل اقل تنوع واقل كميه و وفي نوع واحد او نوعين حتى سيدنا المسيح المسيح عيسى بن مريم الطعام بتاعه كان الخبز يعني كان كل المشوار كله كان خبز غزه صحت غزه صحت بمنع الغذاء والصيام افغانستان والمجاهدين صحوا بمنع الغذاء وال والحصار والمجاعه والعراق اه انا اجاني كثير تعليقات من البصره اللي كثير اصدقاء يعني انا نزلت فيديو سابق تحدث فيه عن نظام الطيبات كثير اشخاص اجوني من العراق بيحكوا انه نحن حدث معنا نفس التجربه ايه في فتره حصار العراق ولكن ايامها ما كان في سوشيال الميديا يعني للحديث عن تجربتهم ما كانش في موضوع ما كانش في موضوع مفتوح او ما فيش ما فيش ما فيش حاجه متفجره وبتعمل تشافي وفي منظومه كامله مش موجوده يعني ما فيش وعي يعني احكي لك شغله ما فيش وعي طبعا صديقنا حسن لما سجلت معه اول امبارح فبحكي له طب برايك يعني انت ليش ايش اللي خلاك تشفى ايش اللي تغير عليك فحكى لي يعني هو ما بعرف بس هو من ربنا جيت حكيت له انا عارف انه من ربنا ولكن ربنا يسبب الاسباب يعني الا بالمعجزات ونحن لسنا في زمن معجزات ايش الاسباب هل انت صار في عندك اسباب ادت لهذا الشيء اي فبقول لي لا ف فتحنا موضوع الغذاء وايش كنت تاكل واه يعني بعد حتى بعد الحلقه بعد ما سجلت معه بقول له طب انت يا رجل اي مش مفكر تبطل تاكل قال لي حاليا بفكر ابطل ارجع ارجع جو ما هو جرب جرب الصحه فهو رجع اني للمرض فعايز يرجع اني للصحه اه بس ما كانش مدرك انت انا ايش اللي صار معايا حتى لما اكل ورجع اكل ثاني لما رجع اكل ثاني ورجع للدواء هو بالنسبه له انه ما يعني ما مات يعني ما ادرك ايش اللي اختلف هو كمل انه رجع لي المرض انا ربنا عفاني منه فتره ورجع لي ا اعتقد وفي الختام يا استاذ فادي عايز اقول لك كذا معلومه المعلومه الاولانيه ان هذا الوعي الوعي اللي حصل وكسر حاجز عبوديه الغذاء والدواء كل واحد علم بيه اصبح عليه واجب نشر هذا الوعي وانا يعني اسمح لي احييك احييك تماما يعني لان مش كل واحد بيكون عنده الجراه ان هو يطلع يقول التجربه بشكل علني لان دايما بيبقى في خوف خوف من الهجوم وخوف من الاستعداء وخوف من الترصد بشكل او باخر يعني ومش كل واحد بيطلع يقول التجربه يقول لا هذا النظام النظام ده او المنظومه ديت او الطريقه دي او هذا الاختبار ا صحيح ولا لابسه فيه في ناس بتحب تمسك دايما العصايه من النص يعني تقول لك والله احنا مش عارفين ما يبقى شايف قدامه حاله تشافي شايف قدامه حل موجود ويحاول يمسك العصايه من النص اللي بيحاول يمسك العصايه من النص ده غالبا بيكون من من ال من المنافقين والمنكرين بس بيحاول يجمل الصوره بشكل او باخر بيحاول يتعامى عن اللي هو شايفه قدامه ف اشكرك والله كتير على ظهورك ده بالقوه دي وتكرار الظهور يعني انا شفت شفت ليك كذا مقطع مع اخوه اخرين وكنت بصراحه معجب جدا بال بالظهور ده اتمنى ان هو يكون في لقاء ا لقاء قريب اذا سمحت ا يكون في مرضى حصل لهم تشافي لان اكيد كل ما هتدور حواليك هتكتشف ناس وممكن يكونوا الناس دول وممكن يكونوا الناس دول مش فاهمين ايه اللي حصل لهم لكن هم لقوا نفسهم بشكل او باخر بيتشافوا ومشي حالهم بس هم مش فاهمين ترجمه القصه دي شكلها ايه اللي حصل معاهم فلو عرفنا ان احنا ننشر الوعي ده في غزه والمره الجايه يكون معانا ست سبع ثمان 10 حالات كل واحد يقول تجربته بما كان قبل الحرب وما كان بعد الحرب واثناء المجاعه وبعد المجاعه ده هيساعتها هيكون عمل عظيم اتوسم فيك الخير واتوسم انك انت بالتاكيد هتكون مفتاح لل للقصه دي بشكل او باخر ورحم الله ابا ابراهيم ورحم الله ابا عبد الله اللي هو الضياء يعني ابا ابراهيم عبد الله يا رب اللهم ارحمني وارحم يا رب امين يا رب امين اشكرك كتير و وهنكون على تواصل باذن واحد احد وباذن الله يكون في لقاء ثاني والمره الجايه يكون مع حالات مباشره نعرف منها ايه اللي حصل قبل وبعد واثناء عشان خاطر نزيد الوعي ومن علم ليس كمن لم يعلم ليس كمن علم وتكبر واستكبر فربنا لا يجعلنا من المتكبرين المستكبرين وايجعلنا دايما من ايه من ا من وجد يعني من السبع يظلهم الله بظل يوم لا ظل الا ظله ورجل قام امام حاكم جائر فقال اني ايه وقال ايه كلمه حق امام سلطان جائر واحنا امام سلطان الغذاء والدواء الجائر وقرن الشيطان اللي شارف على الانتهاء ونرى اهل غزه قريبا باذن واحد احد ان شاء الله في القدس فاتحين كما وعد الله سبحانه وتعالى و شاء الله ولو كان انا عمر هكون سعيد ان بيوت غزه دي تستبدل ببيوت القدس ان شاء الله يا رب يا رب يا رب وفتح قريب من الله باذن واحد واحد اشكرك كتير ورحم الله القاده اللي ضحوا نفسهم عشان خاطر نشوف اللي احنا شايفينه قدامنا اليوم ده شكرا جزيلا يا استاذ فادي اشكرك العفو حضرتك السلام السلام
90 دقيقة على حافة الهاوية كواليس الليلة التي كادت أن تحرق الشرق الأوسط

90 دقيقة على حافة الهاوية كواليس الليلة التي كادت أن تحرق الشرق الأوسط

من صلب الواقع

لفتة إنسانية من جامعة بكندا حفل تخرج خاص بالطلبة الفلسطينيين شهـــ ــــداء غزة 1:01

لفتة إنسانية من جامعة بكندا حفل تخرج خاص بالطلبة الفلسطينيين شهـــ ــــداء غزة

AlQahera News - القاهرة الإخبارية

62 مشاهدة · 2 jaar geleden