الحلقة 12 استقبال الأنصار للنبي ﷺ‎ في المدينة نور مصطفى حسني EPS 12 Noor Mustafa Hosny

👁 1 مشاهدة

الحلقة 12 استقبال الأنصار للنبي ﷺ‎ في المدينة نور مصطفى حسني EPS 12 Noor Mustafa Hosny

النص الكامل للفيديو

ا ا السلام عليكم ورحمه الله بسم الله والحمد لله والصلاه والسلام على سيدي رسول الله بسم الله مستمرين في رحله في حياه سيدنا محمد وبرنامج نور نور هو اسم سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام اللي ربنا سماه بيه في القران قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين النور سيدنا رسول الله والكتاب هو القران وفي كل مرحله من حياه سيدنا النبي وفي كل كلمه وفي كل فعل ينقل الناس من ظلمات الجاهليه لانوار القرب من ربنا والتعرف على الله سبحانه وتعالى وانصح نفسيتهم وعقولهم احنا النهارده النبي بيو وصل المدينه بعد ما قعد في عند مسجد قباء وبناه هو وعمار بن ياسر ومن معه من الانصار واتحرك سيدنا ابو بكر الصديق وسيدنا النبي وكل يوم يطلع الانصار الكبير والصغير الشاب والفتاه والست والراجل وبعض اليهود اللي بيطلعوا عايزين يشوفوه هو بصفته اللي مكتوب في التوراه ولا واحد تاني وفي يوم من الايام يبان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وابو بكر جايين من بعيد على المدينه ويبدا الناس يقولوا الله اكبر جاء محمد الله اكبر جاء رسول الله ويبدا جواري بني النجار ينشدوا الاناشيد في استقبال سيدنا النبي نحن جواري بني النجار يا حبذا محمد من جار يعني يا بختنا بجوار سيدنا النبي ان جالنا عليه الصلاه والسلام ويطلع النشيد الاشهر كانهم عمالين يباتوا ويصحوا عايزين يفكروا في افكار ابداعيه يدخلوا الفرحه على قلب النبي وهو داخل ويطلع النشيد الاشهر طلع البدر علينا القمر وصل طلع البدر علينا البدر هو اللي كان بينور الصحره الضلمه زمان مافيش عواميد نور فيش كهربا لو القمر مش مكتمل بدر لو عملت ايدك كده ما تشوفهاش من ظلمه الصحرا طلع البدر علينا من ثانيه الوداع مدخل المدينه وجب الشكر علينا ما دعا ل الله داع ايها المبعوث فينا احنا اللي ربنا اكرمنا بوجودك في وسطنا ايها المبعوث فينا جئت بالامر المطاع جئت شرفت المدينه مرحبا يا خير داع صلى الله عليه واله وسلم يعني احنا داخلين المدينه والناس بترحب يعني احنا واحنا ماشيين ما حدش هيرمي على وشنا التراب واحنا بنصلي حدش هيج يدوس على رقبتنا لغايه لغيه ما يخنقنا ماحدش من اصحابي هيتاخد ويتسحب بالحصن وهو عاري الضهر كده في رمضاء يعني صحراء مكه المولعه نار احنا خلاص كده هنصحى وننام ونسمع الادام في الجامع ونروح نصلي ونروح لبيوتنا من غير ما حد ياذينا الحمد لله على السلامه يا سيدنا النبي وصل المدينه المنوره ويدخل النبي وتبدا البيوت تتسابق لاستضافه النبي اتفضل حضرتك اتفضل حضرتك وسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام يقول لهم دعوها فانها ماموره فتع على البيت الاولاني فصاحب البيت يقول له يا رسول الله بيتك واهلك اتفضل يقول دعوها فانها ماموره الكل بيقول له اتفضل بعد ما من كام يوم كان الكل عايز يقتله صلى الله عليه وسلم لكن دوام الحال من المحال الاحوال الصعبه بتنتهي فيش حاجه بتستمر لا لا باقي الا وجه الله والبيت الثاني اهلك وناسك يا سيدنا النبي دعوها فانها ماموره لغايه ما وصل سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عند ديار بني النجار فبركه الناقه ب وحي من ربنا سبحانه وتعالى القصواء اللي مكمله معانا قصه حياه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام واول ما تبرك الناقه صلى الله عليه وسلم يقول اي بيوت اهلنا هنا فيقولوا له ده بيت ابو ايوب ويجي ابو ايوب جري يشيل متان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ويدخل بيه لبيته عشان يبدا استضافه النبي شهر عبال ما يبنوا المسجد النبوي فيلتفت النبي عليه الصلاه والسلام ويقول للناس ايها الناس اطعموا الطعام وصلوا الارحام وصلوا بالليل والناس نيام تدخلوا جنه ربكم بسلام ويدخل صلى الله عليه وسلم لدار ابو ايوب الانصاري المسا مسافه ما بين مكه للمدينه 480 كيلو تقريبا تقريبا حوالي من ممان ل 10 ايام من ثمان ايام بس الناس واقفه قدام بيت سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بالسيوف عشان كل راجل قوي يضرب ضربه حاشاه صلى الله عليه وسلم حد يوصل له س انا لو بتكلم على حد مننا حد هيضرب ضربه يتقطع من ممان ايام ولا من 10 ايام النهارده سيدنا النبي واصل بيقول له طلع البدر علينا القمر وصل القمر بينور ضلمه الصحرا والناس اللي عايشه في السحر عارف يعني ايه القمر مش موجود يعني اذا اخرج يده زي ما ربنا بيقول في القران اذا اخرج يده لم يكد يراها مش شايف ايديه من الظلمه النبي جه طلع البدر علينا من المنطقه دخله المدينه اسمها ثانيه الوداع وجب احنا حقنا نشكر ربنا ان ربنا اكرم بنور سيدنا محمد وجب الشكر علينا ما دعا لله داع ايها المبعوث فينا انت كبير قوي عند ربنا النبي ان ربنا يختارك من اتباع سيدنا محمد كما ارسلنا فيكم رسولا منكم واعلموا ان فيكم في قلبك لو ما عشتش معاه وصليت وراه وكنت من الصحابه فهو عايش في قلبك ايها المبعوث فينا جئت بالامر مش بتاع واحد صاحبنا نناقشه جئت بالامر مطاع جئت شرفت المدينه وبيت كل واحد فينا وبيت وقلب كل واحد مرحبا يا خير داع استقبال ده استقبال جبر خاطر لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وفي حقيقه اللي يشوف النبي بجد يعرف انه محتاج يشكر ربنا انه عرف في الدنيا دي حد اسمه سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام عشان كده مهم قوي تدور على النبي في حياتك على الادب والشياكه والجمال اللطف والرحمه والمنطقيه والاتقان كل الصفات اللي ممكن تلاقيها هتلاقيها في قصه حياه سيدنا النبي بس اقراها واسمعها بقلبك وبنيه الاتباع والسير في نور سيدنا محمد ولما يدخل سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام دار ابو ايوب الانصاري ابو ايوب الانصاري اسمه سيدنا خالد بن زيد ابو ايوب ده الكنيه بتاعته ابو فلان فيلاقي البيت دورين فسيدنا ابو ايوب يقوله لو سمحت يا سيدنا النبي خليك فوق علشان انا مش هقدر امشي على ارض حضرتك راسك تحتها فقال له لا يا ابو ايوب السفل ارفق بنا يغشانا اصحابنا خلينا تحت عشان اصحابي هيجوا يسلموا عليا ومش كل ما يجوا يسلموا عليا يجرحوا البيت ويطلعوا لي على فوق السفل ارفق بنا ففضل صلى صلى الله عليه وسلم في الدور اللي تحت وابو ايوب وامراته واسرته في الدور اللي فوق وبعدين شويه بيقول وانا امشي اسير على ارض تحتها راس رسول الله فان جمعت انا وزوجتي في ركن من البيت ما حدش يمشي هنقعد في المتر في متر دول كده ما اقدرش امشي على ارض تحتها راس النبي عليه الصلاه والسلام قال وانكسر حب لنا في زير بنشرب منه ميه اتكسر قال فجف فه بلحاف ووالله لا املك الا هو انا وزوجتي حتى لا تسقط قطره على راس رسول الله عليه الصلاه والسلام شوف بقى قصص الحب بقى من هنا لاخر السيره وبعدين بيقول كنت ببعت لسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام كل يوم الاكل ولما الاكل يطلع نتلمس موضع يد رسول الله نتبر به دور هو النبي غمس منين ونغمس انا ومراتي من الحته دي ففي يوم من الايام سيدنا ابو ايوب الانصاري خالد بن زيد بعت لسيدنا النبي اكل في كذا طبق وفي بصل فكل الاطباق متاكل منها الا البصل الني فلما طلع الاكل هو النبي ما اكلش من البصل ليه يكونش البصل حرام يكونش زعل مني فنزل لسيدنا محمد يا رسول الله اراك لم تاكل من هذه الشجره يقصد النبات ده اللي هو البصل الناي ده قال يا ابا ايوب اني لا احرم ما احل الله ولكني اناجي من لا تناجي وان الملائكه تتاذى مما يتاذى منه بنو ادم انا ما اكلتش البصل الني وهو حلال لاني بتكلم مع الملائكه انت مش بتتكلم مع الملاكه يا ابو ايوب اني اناجي من لا تناجي والملائكه ما بتحبش الروايح الوحشه اللي البشر ما بيحبهاش وان الملائكه تتاذى مما يتاذى منه بنو ادم وفهم سيدنا ابو ايوب من سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بس شوف الحب بيعمل ايه وبعدين سيدنا رسول الله فضل شهر عند ابو ايوب الانصاري بس انا عايز اخدك في القصه لبيت تاني بيت واحد من اليهود اسمه عبد الله بن سلام كان بيطلع كل مره مع الانصار يبص على سيدنا محمد يقول يا رب لما يجي هقارن صفته وشكله وزمنه اللي بعث فيه باللي مكتوب عندنا في التوراه فكان واقف فوق نخله وتحت النخله خالته ففي دخله سيدنا النبي شافه من بعيد قال الله اكبر الله اكبر فخالفه قالت له بئس ما قلت قال يا خاله والله لو رايت موسى ما زدت عما قلت ده لو النبي بتاعنا بتاع سيدنا موسى لو النبي بتاعنا شفته هقول نفس الكلام انه اخو موسى يا خاله وبيحكي سيدنا عبد الله بن سلام قال فلما رايته علمت ان وجهه ليس بوجه كذاب الوش ده وش صادق امين وراح اسلم وبايع سيدنا النبي وقال يا رسول الله الا اخبرك ان يهود قوم به بهت يعني بيخبوا الحقاق انا عايز احكي لك الموضوع ده قال له ازاي قال له هوري حضرتك وج مع سيدنا النبي كده في بيت من البيوت واستخبى عبد الله بن سلام وقال لسيدنا النبي قول لهم بس كده ايه كلمهم عنه فسيدنا النبي قال يا معشر يهود من عبد الله بن سلام فيكم قالوا هذا سيدنا وابن سيدنا وحبر وابن حبرنا يعني عالم كبير فقام سيدنا عبد الله بن سلام طالع من ورا زي ستاره كده وقال ايها اليهود انكم قوم بهت تعلمون انه رسول الله كما هو عندنا في التوراه اشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله فقالوا انت شرنا وابن شرنا وجاهل وابن جاهلنا ووقعوا فيه بالشر فقال يا رسول الله الم اخبرك انهم قوم بهت رحمه ولطف كبير من ربنا انه يقول لسيدنا النبي سيب الجمل يمشي وهيبر في الحته اللي ربنا يختارها عشان الكل يشعر بعدل ربنا وان ربنا اللي اختار بيت ابو ايوب الانصاري من غير ما حد يشعر بتميز معين انه استقبل النبي في بيته باختيار النبي عليه الصلاه والسلام ولو ربنا اراد انه يعمل كده كان هيعمل كده ان النبي يختار لكن لعلها في دخله المدينه كده بدايه كده في معامله بالعدل والرحمه والتفويض لاقدار الله حاجات ثانيه ما تستغربش من اللي عمله ابو ايوب الانصاري انه مش قادر يمشي على سقف البيت على الارض وتحتها راس النبي حب كده المحبين ليهم طريقه الحب مالوش قانون اللي بيحب انت لما تعرف ناس كمل وناس بجد ليها اثر في حياتك وتحبهم سواء حب الراجل لمراته وحب الست لجوزها حب بين الراجل والست او حب الاصحاب والقرايب وحبي لاستاذي حبي لابويا وامي اللي بيحب بجد حد ليه فضل عليه لا ما تسالوش على اللي بيعمله يعني سيدنا ابو ايوب الحب بتاعه اللي هو الزير بتاعه اتكسر جففه باللحاف اللي عنده ننام بردانين بس النبي ما تقعش نقطه عليه هو كده تضحيه مالهاش قانون ينزل الاكل للنبي النبي يغمس يدور على مكان ايد النبي عليه الصلاه والسلام على فكره الحب ده معنى تذوقي فانت ممكن تقول هم بيعملوا كده ليه هم بيعملوا كده ليه عشان ضيقين حاجات انت ممكن تكون ما دقتها وما تستغربش ما تستغربش عشان انت لما بتدوق الحب انت الناس بتبقى مستغربه منك انت كمان باللي انت بتعمله في تغييرك لاولويات حياتك عشان حبيبك فالحب كده حاجه اخيره عبد الله بن سلام كنت لسه بحكيلك عنه اول ما شاف سيدنا النبي قال فعلمت ان وجهه ليس بوجهي كذاب فاسلمت عكس المره اللي فاتت حيي بن اخطب وياسر هو هو اه هو هو قال عداوته ما بقيت حتى لو هو نبي فرق كبير ما بين الصادق الباحث عن الحق انما تنذر من اتبع الذكر وخشي الرحمن بالغيب كانك ربنا بيقول ان الهدايه نازله للشخص اللي بيدور عليها مش الشخص اللي الانا بتاعته عاليه وكانه بيعرض ربنا لمحاكمه عقله ماشوف ربنا عمل حاجه هتعجبني ولا لا لا انا بدور على رضا ربنا في افعاله وحكمته لان يقينا ممتلئه بالحكمه فتلاقي الشخص اللي قلبه مفتوح كده كل حاجه في الدنيا بتعلمه فرق كبير من عبد الله بن سلام المتبع فمن اتبع هدايا فلا يضل ولا يشقى وما بين حيي بن اخطب وياسر اللي رايحين وهم مقررين وبنين السدود بينهم وبين الصح ومن اوائل الاشياء اللي عملها صلى الله عليه وسلم اول ما وصل للمدينه وبركه الناقه في مكان ماموره بيه من ربنا وقعد في دار ابو ايوب الانصاري انه سال على الارض دي الد الناقه بركت فيها بتاعه مين هتعمل ايه يا سيدنا النبي هبني المسجد النبوي هنا اول حاجه فعرف ان هي ليتيمين اسمهم سهل وسهيل وكان بيرب ايهم سيدنا اسعد بن زراره اول من خطب الجمعه مع سيدنا مصعب بن عمير لو تفتكر من فتره فاجم اليتيمين فقال ثامن وي بارضكم يعني قولوا لي الثمن وانا هشتري قالوا لا يا رسول الله خذها هبه نطلب الثمن من الله فرفض النبي عليه الصلاه والسلام كانه بيفكر في مصلحه الايتام اكتر ما هم بيفكروا نفسهم وبيعلم الناس اللي حواليه ازاي يفكروا في مصلحه الولاد دول فرفض النبي واشتراها منهم بعشره دنانير ذهبيه مين اللي دفع سيدي الناس ابو بكر الصديق اللي كان خارج من مكه للمدينه بكل ثروته فدفع الع دنانير ولو الناس بتصلي في المسجد النبوي دلوقتي افتكروا المسجد ده اتبنى بفلوس سيدنا ابو بكر الصديق وبدا النبي عليه الصلاه والسلام يشترك مع الصحابه في بناء المسجد النبوي وفي وسط البنا يجي واحد من اليمامه من الصحابه ويقول لسيدنا النبي انا هشيل معاكم الطوب فالنبي يقول له لا انتم اهل اليمامه اعلم الناس باخلاق الطين انتم بتعرفوا تعملوا الطوب اللبن ده اللي بنبني بيه من الطين تعرفوا التركيز بتاعه كويس احنا هنشيل وانت اخلط لنا الطين كانه صلى الله عليه وسلم بيوزع المهام بحسب تخصص كل واحد فقعد صاحبنا اللي من اليمن يعمل الطين وبالنسب بتاعته عشان تطلع الطوبه او اللبنه في منتهى القوه وتستحمل البناء وبداوا يقطعوا النخل ويجيبوا الجريد علشان يعملوا بال السقف وسيدنا النبي اول من بدا في العمل عشان يشجع كل الناس ما حدش يقعد لدرجه ان الانصار اول ما شافوا النبي كده قالوا لئ قعدنا والنبي يعمل فذاك منا العمل المضلل احنا ما ينفعش نبقى قاعدين وسيدنا النبي شغال كده يبقى عمل مضلل فكله حط ايديه مع النبي عليه الصلاه والسلام وبدا الانصار يغنوا اللهم لا عيش الا عيش الاخره فارحم الانصار والمهاجره عمالين بيرتجف جاز كانهم بيغنوا بينشد عشان يسلوا نفسهم في وسط العمل الشاق في الشمس وهم بيملوا المسجد وسيدنا النبي ردد وراهم ولكن بكسره في الشاعر يقول اللهم لا عيش الا عيش الاخره فارحم المهاجرين والانصار مش فرحم الانصار والمهاجره ليه لان وما علمناه الشعر وما ينبغي له لا يقول الشعر صلى الله عليه واله وسلم فكسر الوزنه بتاعتها لان ربنا اوحى ليه الا يقول الشعر صلى الله عليه وسلم مش عشان الشعر حرام بس عشان كل ما يقوله قران صلى الله عليه وسلم او حديث النبويه وفي وسط ما هم بيبنوا كده كان سيدنا عمار ابن ياسر هما كل واحد يشيل طوبه وهو يشيل طوبتين يشيلوا طوبه هو يشيل طوبتين فشايل وزن ثقيل قوي فيجي صلى الله عليه وسلم ويطبطب على كتفه كده ويقول له ويحك يا ابن سميه تقتلك الفئه الباغيه انت هتموت شهيد واللي هيقتلك هو اللي هيبقى ظالم وانت هتبقى مع الفريق المظلوم اللي معاه الحق معلومه قالها سيدنا النبي استفاد بها الصحابه بعد سنين طويله لما حصل قتال ما بين فرقتين كان فيهم سيدنا عمار بن ياسر وينتهي بناء المسجد النبوي اللي كان مساحته وقتها ما يقرب من حوالي ازيد من 1000 متر شويه ولما تروح المسجد النبوي هتلاقي كده في عمود من العواميد قريب من الروضه الشريفه جدا جدا مكتوب فيه حد مسجد رسول الله عمود كده يغرب عليه اللون البني تعرف ان ده المساحه اللي كانت موجوده ايام سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام المسجد النبوي اللي الصلاه فيه كما قال صلى الله عليه وسلم بالف صلاه فيما سواه الا لما تروح المسجد النبوي تخش تحس بريح الصحابه وبروح النبي عليه الصلاه والسلام وتحس ببركات وانوار ما تشبه اي مكان في الكون طبعا ببركه ان سيدنا النبي مدفون فيه عليه الصلاه والسلام وببركه كل نقطه نزلت من اشرف الاجيال جيل الصحابه والنبي النور معهم ان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام اول حاجه يعملها في المدينه بناء المسجد ن بينور لك حته مهمه في حياتك ان المسجد مركز البلد مركز المدينه اللي هم عايشين فيها ولازم المسجد يبقى مركز حياتك المسجد اللي كل خطوه ليه بترفع درجه وتحط عنك خطيئه اللي الصلاه فيه ب 27 ضعف صلاتك لوحدك اللي فيه المقراه اللي فيها الناس قاعده خيركم من تعلم القران وعلمه وما اجتمع قوم في بيت من بيوت لا يتلون كتاب الله ويتدارسونه بينهم درس العلم ولا المقراه الا حفتهم الملائكه ونزلت عليهم السكينه وغشيتهم الرحمه وذكرهم الله في من عنده فمهم يبقى علاقتك بالمسجد كده زي ما النبي عمل ونور لهم طريقهم وحياتهم المسجد اول حاجه بتتبني واحنا بنبني بلدنا فانت بتبني نفسك حتى في الحياه يبقى اول حاجه كده في اولوياتك بيت ربنا الحاجه الثانيه المهمه خدت بالك من المود اللي كان مسيطر اثناء البناء المود دي كلمه انجليزيه ترجمه مش ترجمه طبعا يعني شبه يعني كلمه الحال حال القلب بنبني بجديه سيدنا النبي بيعمل اصعب مهمه وهي شيل التراب و وضع الطوب حاجه يعني مش سهله ويتغير شكل لون جلد النبي عليه الصلاه والسلام من كتر التراب اللي شايله والصحابه كل واحد فيهم اللي قادر يشيل لبنا يشيل واللي قادر يشيل اثنين و1 يشيل هم بيغنوا الاناشيد شغاله وا الاغاني شغاله وكلمه يتغنى يعني يقول شعر ولكن بصوت حلو كده وبال الحان عارف مش كل حاجه شجن الخشوع ساعات بيبقى شكله في صوره عياط وبكاء وجسم يعني ايه ماشعر كده وساعات الخشوع بيكون في صيغه اغنيه نشيد جميل بنذكر فيه ربنا ونذكر فيه سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام ونذكر فيه فضل ربنا علينا وكرم ربنا علينا ساعات كتير الخشوع بيبقى في وسط واحد بيذاكر والماده صعبه وهو في قمه الحضور مع الله انه عايز يخلص عشان يعرف يكسب لقمه عيش ما يمد ايده للغريب ف لو خدت بالك من حالهم وهم بيبنوا الجامع وهم بيغنوا تعرف ان ابواب ربنا كتير مدام قلبك مع الله فانت خاشع وبعدين موقف مهم جدا انك تعرفه لما بنوا المسجد النبوي فضل النبي يفكر معاهم ويشير عليهم هنن على الناس ازاي لما يجي وقت الصلاه فطلعت بعض الاقتراحات ولسه ما نزلش وحي من ربنا فالبعض قال ننفخ في بوق زماره كبيره كده كمثل بوق اليهود فلا سيدنا النبي لم يسترح للاقتراح ده واحد تاني قال نضرب بجرز كده فالناس تتجمع على الصوت فلم يوافق النبي صلى الله عليه وسلم وانصرف الناس لبيوتهم وما فيش وحي احنا ما نعرفش لما وقت الصلاه نن على الناس ازاي ونام الصحابه ويجي عبد الله بن زيد تاني يوم يقول له يا سيدنا محمد انا نمت فحلمت بحد بيقول الله اكبر الله اكبر الله اكبر الله اكبر اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمدا رسول الله اشهد ان محمدا رسول الله لاخر الاذان فاقره النبي صلى الله عليه واله وسلم قال له بس هو ده وهم قاعدين جه سيدنا عمر بن الخطاب بيقول يا سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام شفت رؤيه هوقا قايل له نفس الرؤيه نفس الاذان بنفس الص صيغه وسيدنا النبي يقول كده الرؤيه الصالحه من الله فاراد ربنا ان يكون معلومه الاذان تيجي للصحابه واقرها سيدنا محمد وهنا معلومه مهمه للجميع ان السنه ثلاث انواع سنه قوليه ان النبي يقول كلام معين زي مثلا يقول ان الله جميل يحب الجمال وسنه فعليه ان النبي مثلا كان يشرب وهو قاعد عليه الصلاه والسلام فنعمل زيه وسنه تقريريه ان حد يعمل حاجه فالنبي يشوف هو يقول له هو ده يبقى ده من عند ربنا سبحانه وتعالى ولكن لما سيدنا عبد الله بن زيد شاف الاذان كده في رؤيه النبي قال له بس هو ده الاذان ولكن مر بها بلالا فانه اندى منك صوتا خلي بلال يادن عشان بلال صوته احلى فكان في المدينه مؤذنين اثنين سيدنا بلال بن رباح مؤذن الرسول وسيدنا عبد الله بن ام مكتوم الكفيف اللي كان بياذن مع مع سيدنا بلال وساعات كان بياذن معاه في وقت الفجر بلال ياذن الاذان الاول لو انت بتروح تسمع مثلا في مكه او المدينه اذان قبل وقت الفجر كانوا بيفكر الناس ويصح ايهم ثم ياتي اذان الفجر في وقت الفجر ووقت الصلاه اللي ساعتها ما بناكل ش بقى بنمسك عن الطعام في رمضان كان بياذن عبد الله ابن ام مكتوم وبعدين سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عمل الخطوه بعد المسجد النبوي الخطوه الكبيره بقى المشهوره وهي المؤاخاه بين المهاجرين والانصار يعني ايه مؤاخاه يعني انتوا الاثنين مسؤولين عن بعض تاخدوا بايد بعض في الدنيا في علاقتكم بربنا وفي مصالح الدنيا علشان تساعدوا تبنوا بعض مع بعض الانصار مستقرين والمهاجرين تقريبا كلهم سابوا اللي وراهم وقدامهم في مكه وجم على فضل كريم سبحانه وتعالى فاخ ما بين كل مهاجر وانصار واشهر قصه قصه مؤاخاه ما بين سيدنا عبد الرحمن بن عوف المهاجري كان غني جدا لكن ساب كل حاجه وج يبدا من الصفر في المدينه مع سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام وما بين سعد بن الربيع فسعد بن الربيع قال له يا اخي اني من اكثر الانصار مالا فانظر الى مالي اقسمه شطرين واعطيك الشطر النص والى داري اقسمه شطرين واعطيك النصف وانظر الى احدى زوجتي فمن اعجبت نزلت عنها فاذا حلت تزوجتها وهعلي على القصه دي دلوقتي فسيدنا عبد الرحمن بن عوف تربيه النبي مش اللي هو يلا اي حاجه بقى ابو بلاش كتر منه زي ما بيقول قال بارك الله لك في اهلك ومالك ولكن دلني عن السوق انا عايز اروح وبادي بدراعي اجيب رزقي فقال سوق بنو قينقاع اليهود عندهم السوق بتاعهم يعني من ال بروميسين زي ما بيقولوا واعد تقدر تبني فيه نفسك فراح سيدنا عب عبد الرحمن بن عوف وبدا التجاره واشترى سمنه واشترى اكل وبدا يبيع وكل يوم الصبح ياخده الى السوق وبعدها بكم يوم سيدنا النبي شافه وعليه اثر سفره اثر زينه كده قال تزوجت يا عبد الرحمن قال نعم يا رسول الله قال من قال امراه من الانصار قال كم اصدقت دفعت مهر قد ايه قال نوات من ذهب الحمد لله حوشت حته ذهب قد ايه كده قال اولم ولو بشاه اعمل وليمه واعزم الناس وفرح الناس شكرا لله على نعمه انك انت استقريت في بلدنا الجديده سيدنا سعد بن الربيع من فتره كان مشرك ودلوقتي بقى مؤمن جاله اخوه طبعا سعد بن الربيع من الانصار اخوه من المهاجرين عبد الرحمن بن عوف اول ما ام امن سعد بن الربيع كان عنده استعداد يتنازل عن نص شقى عمره عشان اخويا يبقى مستقر والذين تبوؤوا الدار ايمان من قبلهم الانصار اهل المدينه يحبون من هاجر اليهم ولا يجدون في صدورهم حاجه مما اوتوا ما عندوش اي اشكاليه في قلبه يطلع اللي عنده ويؤثرون على انفسهم ولو كان بهم خصاصه حتى لو جعان او عطشان بيدي اللقمه لاخوه ومن يوقى شح نفسه فاولئك هم المفلحون قران ينزل في الانصار وفي سعد بن الربيع ودي بيسموها جذبه الايمان ان انا اول ما نور النبي عليه الصلاه والسلام يخش قلبي اتغير فالدنيا ترخص في سبيل المعاني الغاليه اللي انا عايز اعيشها النص ساعه بتاعه صلاه الفجر اللي هموت وانام ه ترخص عششان اقوم اصلي الفجر الصحيان بدري عشان ابقى على المكتب اول واحد يرخص ان انا ابقى قايم مش شايف قدامي من تعب امبارح بس ابقى منضبط وبحل لقمه عيش يرخص قدامي نفسي اللي كنت دايما اي حد يقول لي كلمه لازم ارد عليه وافحم وبهدله وامسح بيه الارض عارف انت بقيت اهدى من كده وبحافظ على علاقاتي في ايه جذبه الايمان ناس كتير مش لما بتسمع القصه دي بالذات البنات ما تبقاش مبسوطه قال له اديك نص فلوسي واديك نص بيتي وعندي زوجتين اطلق واحده لو لو انت عايز كده وتتجوز واحده هقول لك تفكر في الموضوع ده ازاي الحاجه الاولانيه اولا ده اجتهاد سيدنا سعد بن الربيع مش وصيه النبي عليه الصلاه والسلام فهي لا فيها ايه ولا فيها حديث وعلمائنا لو انت واحد ممكن يعجب يقول ده بيضحي بكل حاجه حتى بمراته واحد تاني يقول لا هي مالهاش راي ولا ايه عشان كده بقول لك انت لو حاسس ان الفعل ده انت مش مستس النبي ما وصو بكده ولا ربنا طلب منه كده ده اجتهاده الشخصي في بدايه اسلامه لسه ها يتعلم كمان من سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام الحاجه التانيه ان فعل الصحابي احنا مش مامورين فعل الصحابي عند العلماء مش حجه يعني ممكن صحابي يختار اختيار انت ما تقدرش تتبعه او ما تتبعو لان اجماع الصحابه هو اللي حجه مش فعل الصحابي الواحد طبعا الحجه كلام سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وكلام ربنا طبعا في القران ولو الصحابه اجمعوا على حاجه بس لو صحابي اجتهد وعمل حاجه وانت حاسس ان انا مش فاهمها او مش مستس مدام النبي ما امرك بيها لو انت مش قادر تقبلها قوي صدرك مش قادر يقبلها ما تقولش على نفسك وحش ولا ترد النص تقول ازاي يعمل كده او تقول اكيد نص ضعيف لا حصل حاجه زي كده بنص صحيح نحترم الاختيار ده ونبقى مطمئنين ان لو في حد مش قادر يقبله له حديث النبي وصى بيه ولا ايه قرانيه وفي الاخر الانسان لما بيبقى مقبل على العطاء بيعمل حاجات ممكن ما تخطرش على بال الناس من كتر التضحيه والرغبه في اكرام ضيفه الجميل بقى ان الصحابه ما تربوش على ايه ابو بلاش كتر منه يلا هات نص فلوسك وهات نص بيتك خالص دلني على السوق بارك الله لك في اهلك ومالك ودارك فين السوق اجيب رزقي بدراعي متربيين كده على حب الانجاز وان انا لقمتي اكلها بايدي اكل من فاسي وفكرتي من راسي زي ما علمنا الشيخ الشعراوي وراح سيدنا عبد الرحمن بن عوف بالنفسيه دي للسوق ربنا وفقه زي ما سمعت في القصه دي كانت نفسيات الناس اللي النبي نور لهم قلوبهم وحياتهم واذا تتلى عليهم اياتنا بينات قال الذين كفروا للحق لما جاءهم قال الذين كفروا للحق لما جاءهم هذا سحر مبين ام يقولون افتراه قل ان افتريته فلا تملكون لي من الله شيئا هو اعلم بما تفيضون فيه كفى به شهيدا بيني وبينكم وهو الغفور الرحيم قل ما كنت بدعا من الرسل وما ادري ما يفعل بي ولا بكم ان اتبع الا ما يوحى الي وما انا الا نذير مبين قل ارايتم ان كان من عند الله وكفرتم به وشهد شاهد من بني اسرائيل على مثله فامن واستكبرتم ان الله لا يهدي القوم الظالمين ا في فرق كبير ما بين ان حد فعلا عنده ازمه بيشكيلك فتقعد تسمعه وما بين الشخص السلبي اللي كل نعمه تجيله يطلع لك فيها مشكله ويقعد يشتكي لك من معاناته حتى وهو منعم واغلب كلامه سلبي على كل الاوضاع اللي حواليه ممكن المثال الثاني ده يبقى صعب لكن الغلط اللي احنا بنعمله ان احنا بنخلطهم ببعض لا وسع صدرك وسع صدرك لحبيبك واخوك وصاحبك ومراتك وجوزك واهلك انه يشتكي لك شويه ويفضفض معاك شويه ويستنصرك كده اللي في الصدر كده اللي مش عارف ياخد نفسه منها يضعها بين ايديك وتشيل عنه منها وناس كتير لما بس بتفضفض بتستريح وهي بتفضفض بتلاقي الحل والشخص صاحب المشكله عمال يرتب المشكله ويحكيها ممكن يطلعله الحل وانت بس قعدت تسمع بنفس حاضره متعاطفه حاسس باللي قدامك اهو الصحابه شافوا النبي بيعمل كده عنده قدره كبيره جدا لتحمل سماع الشكوى وبث الاحزان راجل دخل على سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عايز يسلم بس حاسس بالعار من حاجه كان بيعملها زمان قال له يا رسول الله كنا اهل جاهليه وكنا ناقد بناتنا بنموت بناتنا زمان في الجاهليه كانت الست تخلف عند حفره نزل ولد ما هو ما فيش صنار بقى يعرف بعد اربع شهور ولد ولا بنت فاحنا هنخلف نشوف نزل ولد يعيش نزل بنت على الحفره على طول او خلاص رضعيها عندها سنتين ثلاثه نبقى نرميها في البر ولا في الحفره وهي عندها سنتين ثلاثه واذا الموقوت س باي ذنب قتلت فقال له يا رسول الله احنا كنا اهل جاهليه نادوا البنات ف جت لي بنت خلفتها فانتظرت حتى كبرت وتكلمت وكانت تحب ندائي كانت تحب تسمع صوتي فبعد ما بقى عندها سنتين ثلاثه كده وبقت تجيب يعني يقول لها يا فلانه تقول لي ايوه يا بابا خدتها معايا وتزرع يعني اتحججت رايحين نزور خل ها ومشيت بها في الصحراء ثم جئت عند بئر لبعض اقاربنا فدل تها فيه وهي بنوته كده ايه زي القمر كده سنتين ثلاثه قمت راميها في البئر واخر عهدي بها وهي تقول يا ابتاه يا ابتاه الحقني يا بابا فنظر فاذا رسول الله صلى الله عليه وسلم دموعه تنزل على لحيته عمال يعمل كده صلى الله عليه وسلم فواحد من الصحابه قال له كف عن رسول الله قد احزنت رسول الله فقال بل كف انت دعه فانما يشكو ما اهمه سيبه ده هو عنده عار جواه كبير بينقل من صدره بين ايدين النبي كده سيبه فاكمل القصه فقال صلى الله عليه وسلم بعد ان مسح الدموع عن عينيه ولحيته قال ان الاسلام قد وضع عنكم اوزار الجاهليه فاستاف عملك يعني الكلام ده كنت بتعمله في الجاهليه لما اسلمت ربنا سامحك فابدا من اول وجديد اولا النبي دايما عنده اللي شاغل باله من سيدنا جبريل من ربنا من عبادته من احوال الامه احنا قادرين نسمع الكلام ده اه قادرين لانه النبي لانه النبي عليه الصلاه والسلام ولانه بيعلم كل واحد جاي بعديه جزء من مسؤولياتنا احنا نسمع بعض ونسمع بعض بح ضور وتحمل لصعوبه الحكايه لان في وزن لما تشيله لوحدك بيبقى تقيل قوي لما حد يشيله معاك بيخف عليك وبالمناسبه انت ممكن تسمع مشكله واحد وتقوم تعبان ليه لانك انت من كتر ما انت صادق ومتعاطف وحاضر تحملت جزء من وجعه وقمت بس انت عالجته انت كنت شفاء لي كان هيمر ويكتئب لو ما كانش انت سمعته اهو الصحابه عرفوا النبي كده يسمع للشكوى والاحزان فاحبوه وفضفضه بين ايديه واقوللك على قصه انت عارفها مليانه شكوى بس مش باينه يوم ما قعدت ستنا عائشه تحكي لسيدنا النبي انها في 11 ست جلسوا مع بعض فتهد وتعاقدن الا يكتمن من اخبار ازواجهن شيئا حديث ام زرع فال 11 ست دول تقريبا سبعه منهم كانوا بيشتموا في ازواجهم عشان كان عندهم عنف وكانوا ما عندهم قسوه وما كانش عندهم حنيه وما كانوا بخلا والاربعه كانوا بيشكروا في الكرم والحنيه والطيبه وجت الاخيره ام زرع اللي اتسمى بيها الحديث قعدت تحكي عن حنيه ابو زرع وكرمه وكان بيدلعها ازاي وبتصحى متاخر لانه كان جايب لها خدم وبعدين ابو زرع ده شاف ست حلوه فقام مطلق مراته واتجوزها عارف من سابع سما قا وقعها في س ارض الست وهي بتحكي كده لجوزها بصه في عينيه هو بيقول ايوه مثلا احنا ايوه ما كان لازم يضربها طبعا ويبهدلها ما الستات مش عارف ايه او يقول يا ده الحنين ده والله جميل والله الرجاله الحنين دول طيبين والله يعني يا ريت الواحد يبقى كده الست و بتحكي لجوزها المشاكل تبقى مستنيه تشعر بالامان سيدنا النبي اسمع 11 قصه صفحتين ونص في كتب اهل العلم 11 قصه وهو النبي عليه والسلام انا ممكن يبقى يومي كان فاضي فان مراتي بتحكيلي حاجه انا اصلا فاضي النبي مش كده النبي النبي عليه الصلاه والسلام اثقال الامه كلها في قلبه وعلى اكتافه فهي بتحكيله 11 قصه فلما النبي سمع قصه ابو زرع اللي فيها راجل حنين بس طلق مراته لما شاف واحده احلى قا قايل للسيده عائشه كنت لك كابي زرع لام زرع غير اني لا اطلقك اه لا ده بيسمع وحاضر وبيدي كمان الاجابه اللي تطمن فهم عرفوه بيستمع للشكوى والاحزان بالنفس الحاضره المتعاطفه دي فاحبوه من اهم العبادات اللي بتوصل قلب البني ادم بربنا هي الدعاء انك تقف على باب ربنا وتطلب منه احتياجاتك ولما ربنا وصفنا سمانا الفقراء يعني اللي محتاجين له يا ايها الناس انتم الفقراء الى الله والله هو الغني الحميد وكان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام كثير الدعاء وبيوصف بالالحاح في الدعاء والدعاء ده انت لو دورت على الاداب النبويه والسنه اللي كتير مننا نسيها هتلاقي انها كلها اداب وسنن بتوصل القلب لان الانسان اما بيدعي بحاجه ربنا كاتبها له هتجيله لان فيها خير واما بيدعي بحاجه مستعجل عليها وفيها شر فربنا بيدي لله حاجه تانيه بس مش ده الموضوع بس الموضوع ان وانا واقف على باب ربنا انا بشعر بالسند وبشعر بالحفظ والعنايه سواء في الاستجابه بالعطاء اللي انا عايزه او في استجابه بعطاء اخر انفع والله يعلم وانتم لا تعلمون بس المهم القلب يطمن انه سامعني وان اجابته هتيجي بالطريقه اللي هو يراها انسب وانفع عليه عشان كده كان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيعمل بعض السنن عايز اقولها لك في الدعاء السنه الاولى هي صور رفع النبي لايديه ودي صور مش مشهوره عند ناس كتير النبي عليه الصلاه والسلام بيقول ان الله حيي كريم يستحي اذا رفع العبد اليه يديه ان يردهما صفرا خائبتين ايوه ارفع ايديا ازاي لربنا الحيي اللي بيستحي يرد ايديا اكتر من هيئه وردوا عن النبي هقول لك ثلاثه منه الهيئه الاولى الدعاء اللي النبي عليه الصلاه والسلام كان بيظهر فيه بياض ابطيه يعني يرفع ايديه بياض الابط الدراع من هنا كده فكان يرفع ايديه فكم الجلبيه الثوب بتاع النبي عليه الصلاه والسلام يقوم نازل لانه كان واسع فبيا الابط يبان الهيئه الثانيه كال مستطعم يضم يده الى بعضها كده كال المستطيله فيدعي كده الهيئه الثالثه انه كان يشاور بصباعه فيدعي وهو يشير بالسبابه كده الى السماء دول ثلاثه من هيئات وسنن النبي اللي كتير مننا ما يعرفهم في رفع النبي عليه الصلاه والسلام الدعاء يديه في الدعاء السنه الثانيه هي سنه استقبال القبله سيدنا عمر بن الخطاب بيقول كنا مع رسول الله في بدر في غزوه بدر وكنا 300 ونيف نيف يعني شويه كنا 300 وشويه كان 314 فنظر النبي الينا ثم نظر الى المشركين فاذا هم 1ف فاستقبل النبي القبله ورفع يده وقال اللهم نصرك الذي وعدت الى اخر الدعاء بتاع غزوه بدر فهو نظر ونظر وبعدين احنا محتاجين ربنا قوي فين القبله يا جماعه والقبله بيتو الانسان بصدره ووجهه للقبله فتتوجه للقبله لو قدرت انك تعمل كده السنه الثالثه هي محاوله استحضار القلب هما سبع سنن الثالثه محاوله استحضار القلب قال صلى الله عليه وسلم ادعوا الله وانتم موقنون بالاجابه واعلموا ان الله لا يستجيب من قلب غافل لاه يا و انت ابتداي حاول ان قلبك يجي فانت بتقول له اغفر لي ذنبي انت بتفكر في ده بتقول له يا رب وسع علي اكرمني في الانترفيو اللي انا رايحه انت بتفكر في اللي انت بتقوله واطلب من ربنا اي حاجه ولا تستحي من ربك بس حاول انك انت تستحضر قلبك يبقى رفعت ايديك استقبلت القبله حاولت تستحضر قلبك يبقى السنه الرابعه هي خفض الصوت انت مش محتاج تزعق عشان الصوت يوصل لربنا وده اللي قاله سيدنا ابو موسى الاش علي كانوا مع سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام في غزوه خيبر فلما سرنا معه كبرنا ودعونا بصوت عالي صوت كان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام اراد انه يقول لهم حاجه لا هو الموضوع مش بالصوت الالدي فقال انكم لا تدعون اصما ولا غائبا اربعوا على انفسكم واحده واحده فانما تدعون سميعا قريبا ساعات بيجيلك حال من كتر ما انت بتدعي كده صوتك بيعلق وكانك يعني ايه انفعلت بس ما تبقاش بتعلي صوتك كانك يعني بتتوسع بالصوت العالي عارف انت ممكن ايه تبقى انت عايز مني حاجه فتقول لي بالراحه فانا ايه اطنش فتضغط عل تقوللي عشان خاطري عشان خاطري ربنا مش محتاج ده مش محتاج لو انت ما عندكش حال الصوت العالي ده يعني الاقرب للسنه والالزام تدعونا سميعا قريبا اما السنه بعد كده رقم خمسه انك انت تدعي لغيرك فربنا يستجيب دعاءك لي وليك قال صلى الله عليه وسلم دعوه المؤمن لاخيه بظاهر الغيب مستجابه فان عند راسه ملك كلما دعا لاخيه قال الملك امين ولك بالمثل فلو عايز لنفسك حاجه ادعي بيها لنفسك ولغيرك رقم سته هو بدايه الدعاء بالحمد والثناء على الله والصلاه على النبي عليه الصلاه والسلام سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام سمع واحد بيدعي من غير ما يقول بسم الله والحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله او اي صيغه من صيغ الحمد والثناء والصلاه على النبي فقال عجل هذا عجل هذا يعني استعجل يا رب اديني كذا قال له لا في سنه اذا اردت ان تدعو فاحمد ربك ثم تثني عليه ثم تصلي على النبي قمنا ان يستجاب لكم قمنا يعني ده اقرب واقدر ان يستجاب لك فانت قبل ما تدعي كده قول بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين يا رب اكرمتنا وهديتنا تثني تشكر في ربنا باللي قلبك يعني ايه يجي على قلبك وتصلي على سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ثم تدعو بعد كده يبقى السنه السبعه والاخيره وهي تحري اوقات الاستجابه ودي انا هعمل لك حلقه مخصوص ليها في الاداب النبويه والسنن المنسيه انك تدور في اليوم على الاوقات اللي النبي قال فيها بركه الاستجابه اقرب لل عبد فدول كده سبع اداب نبويه وسنن منسيه في الدعاء جرب انك انت تتبع سيدنا رسول الله فيهم هتحس بقرب مختلف وانت واقف بقلبك على باب الله اللهم صل على سيدنا محمد السابق للخلق نوره والرحمه للعالمين ظهوره عدد من مضى من خلقك ومن بقي ومن سعد منهم ومن شقي صلاه لا غايه لها ولا انتهاء وعلى اله وصحبه وسلم تسليما مثل ذلك اللهم انا نسالك ان تصرف عنا الهموم وان تشرح لنا الصدور ونجنا يا مولانا من طوارق الشر بالليل والنهار وارزقنا صحبه الاتقياء والابرار وباعد بيننا وبين المنافقين واجعل صحبتنا مع عبادك الصالحين حين ا ا ت
الحلقة 13 تقبل النبي ﷺ للجميع وبداية ظهور المنافقين نور مصطفى حسني EPS 13 Noor Mustafa Hosny 48:08

الحلقة 13 تقبل النبي ﷺ للجميع وبداية ظهور المنافقين نور مصطفى حسني EPS 13 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

175 مشاهدة · 2 jaar geleden

المجلس 12 سلسلة الطريق مصطفى حسني 46:23

المجلس 12 سلسلة الطريق مصطفى حسني

Mustafa Hosny

44 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 12 عثمان بن عفان الجزء الأول أسوياء مصطفى حسني EPS 12 Asweyaa Mustafa Hosny 54:22

الحلقة 12 عثمان بن عفان الجزء الأول أسوياء مصطفى حسني EPS 12 Asweyaa Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

139 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 14 فرض الصيام والزكاة وبداية الحرب مع مكة نور مصطفى حسني EPS 14 Noor Mustafa Hosny 54:30

الحلقة 14 فرض الصيام والزكاة وبداية الحرب مع مكة نور مصطفى حسني EPS 14 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

162 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 12 النفس الحاضرة تواجه نفوس مصطفى حسني EPS 12 Nefoos Mustafa Hosny 29:31

الحلقة 12 النفس الحاضرة تواجه نفوس مصطفى حسني EPS 12 Nefoos Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

156 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 12 ثمن الاستقامة وحسن الخاتمة مصطفى حسني EPS 12 El Taman Mustafa Hosny 23:52

الحلقة 12 ثمن الاستقامة وحسن الخاتمة مصطفى حسني EPS 12 El Taman Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

189 مشاهدة · 5 jaar geleden

الحلقة 11 قصة هجرة النبي ﷺ نور مصطفى حسني EPS 11 Noor Mustafa Hosny 48:55

الحلقة 11 قصة هجرة النبي ﷺ نور مصطفى حسني EPS 11 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

233 مشاهدة · 2 jaar geleden

السيرة النبوية كاملة نور مصطفى حسني 13:51:48

السيرة النبوية كاملة نور مصطفى حسني

Mustafa Hosny

3 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 40 والأخيرة شفاعة رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 40 Noor Mustafa Hosny 49:43

الحلقة 40 والأخيرة شفاعة رسول الله ﷺ نور مصطفى حسني EPS 40 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

57 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 12 أوامر ربنا بصير مصطفى حسني EPS 12 Baseer Mustafa Hosny 25:19

الحلقة 12 أوامر ربنا بصير مصطفى حسني EPS 12 Baseer Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

186 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 35 أحداث هامة في آخر العهد النبوي نور مصطفى حسني EPS 35 Noor Mustafa Hosny 53:29

الحلقة 35 أحداث هامة في آخر العهد النبوي نور مصطفى حسني EPS 35 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

60 مشاهدة · 1 jaar geleden

الحلقة 25 إرسال الرسل للملوك وبداية معركة خيبر نور مصطفى حسني EPS 25 Noor Mustafa Hosny 52:27

الحلقة 25 إرسال الرسل للملوك وبداية معركة خيبر نور مصطفى حسني EPS 25 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

76 مشاهدة · 2 jaar geleden

رحلة الطائف الصعبة نور مصطفى حسني السيرة النبوية 9:40

رحلة الطائف الصعبة نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

22 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 12 كنوز مصطفى حسني EPS 12 Konoz Mustafa Hosny 50:36

الحلقة 12 كنوز مصطفى حسني EPS 12 Konoz Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

141 مشاهدة · 7 jaar geleden

الحلقة 19 معركة حمراء الأسد وأحداث هامة بعد معركة أحد نور مصطفى حسني EPS 19 Noor Mustafa Hosny 49:54

الحلقة 19 معركة حمراء الأسد وأحداث هامة بعد معركة أحد نور مصطفى حسني EPS 19 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

132 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 20 حادثة بئر معونة وغدر بني النضير نور مصطفى حسني EPS 20 Noor Mustafa Hosny 54:02

الحلقة 20 حادثة بئر معونة وغدر بني النضير نور مصطفى حسني EPS 20 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

126 مشاهدة · 2 jaar geleden

الفرق بين الطيبة والسذاجة لايف السبت مصطفى حسني 26:38

الفرق بين الطيبة والسذاجة لايف السبت مصطفى حسني

Mustafa Hosny

6 مشاهدة · Gestreamd: 4 uur geleden

الحلقة 27 معركة ذات الرقاع وعمرة القضاء نور مصطفى حسني EPS 27 Noor Mustafa Hosny 51:41

الحلقة 27 معركة ذات الرقاع وعمرة القضاء نور مصطفى حسني EPS 27 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

71 مشاهدة · 1 jaar geleden