الكورس التأسيسي لمادة الرياضياتالمرحله الثانويهمحاضرة 1 هاام جداا التأسيس
👁 1 مشاهدة
النص الكامل للفيديو
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبنا وطلابنا طلاب اولى ثانيه ثالثه ثانوي اهلا وسهلا بكم يا اصدقائي في الكورس التاسيسي بفضل الله اول محاضره النهارده ان شاء الله زي ما اتفقنا وقلنا في تفاصيل الكورس باذن الله ان احنا هننزل الكورس على سبع محاضرات الطالب اللي داخل اولى ثانوي هيسمع محاضرتين الطالب اللي داخل ثانيه ثانوي سواء علمي او ادبي هيسمع اربع محاضرات وكذلك طالب الاحصى يسمع برض اربع محاضرات اللي هو ثالثه ثانوي ادبي عشان الاحصى يعني تمام طيب ثالثه ثانوي علمي طبعا هيسمع السبع محاضرات يا اصدقائي تمام يا صديقي اول محاضره ان شاء الله النهارده معانا بديين معاك من الصفر يا صديقي الطالب اللي داخل اولى ثانوي مظبط لك كل الحاجات اللي انت اخدتها في اعدادي ليها علاقه بولى ثانوي الطالب اللي داخل ثانيه ثانوي مظبط لك كل الحاجات اللي انت اخدتها في اولى ثانوي واعدادي مكمله معاك في ثانيه ثانوي التايب اللي داخل ثالثه ثانوي مظبطين لك كل الحاجات اللي انت اخدتها من الاعدادي يا صديقي لحد ما وقفنا في ثانيه ثانوي ان شاء الرحمن ان شاء الله باذن الله هتكون تكون حصه او هيكون كورس قوي جدا هيفيدكم جدا اي طالب كان مقثر السنين اللي فاتت وخايف من الرياضه داخل ثانيه او داخل ثالثه وخايف من الرياضه يظبط بس الكورس ده معانا يا صديقي وبالذات الطالب اللي داخلين ثالثه الرياضه لان الكورس ده هيفيدك جدا وخاصه طبعا في الاخر لان الكلام اللي في الاول ده برده كلام سهل تافه بس لازم ناخدها من بدايه السلم يعني ممكن تستسهل الكلام اللي في اول حصه ايه الكلام الاهبل ده بس صدقني في ناس بتغلط في الحاجات اللي هقولها النهارده في ناس في ثالثه ثانوي بتغلط كتير كتير في بعض التفاصيل اللي هقولها لك النهارده ماشي طبعا الحاجات دي احنا بنشوفها قدامنا يعني ف يعني ايه ما تتكبرش على اول حصه او اول حصتين الكلام ده موجه لطيب اللي داخل ثالثه يعني لا انت خد الموضوع خد الموضوع جد تمام خد الموضوع جد واكنك بتسمع الكلام ده اول مره مثلا عشان تدخل باذن الله ثالثه رياضه وانت حاطط رجل على رجل يا صديقي الصدوق ومتاسس في كل اللي فات بفضل الله سايب لك في وصف الفيديو يا صديقي بي دي اف الحصه اللي قدامك دي المحاضره دي سايب لك البي دي اف بتاعها في وصف الفيديو المحاضره الثانيه هسيب لك في الوصف بيدي اف المحاضره الاولى مع الثانيه المحاضره الثالثه هسيب لك بداف المحاضره الاولى مع الثانيه مع الثالثه على بعض بقى وهكذا يا صديقي لحد ما نوصل للمحاضره السابعه ان شاء الرحمن يلا بينا يلا بينا باذن الله اول حاجه معانا يا صديقي لازم تكون عارفها جدا حاجه هي الفرق بين الحد الجبري والمقدار الجبري حاجه تافهه جدا كلنا عارفينها المفروض يعني بس بنعيد عليها وبنوضحها ها عشان عايز اوصل لنقطه معينه الحد الجبري مثلا 3 س ده اسمه حد جبريتكون من عاملين او اكثر 5 س ص اسمه حد جبري س تربيع ص اسمه حد جبري دي كلها اسمها حدود جبريه المقدار الجبري بقى بجمع حدين او اكتر يعني مثلا 3 س + 5 س تربيع ده اسمه ايه اسمه مقدار جبري ده حد وده حده ومختلفين لان ده س ده س تربيع 5 س ص + 3 س ده اسمه مقدار جبري زائد 7 ص ده اسمه مقدار جبري كل ده اسمه مقدار جبري يا صديقي وصور الحته المهمه بقى لما بنيجي نجمع حد جبري مع حد جبري يعني مثلا 5 س + 4 انت تعرف يا مؤمن ان في ناس لحد دلوقتي بتعملها لي 9 س اه في ناس بطاطخ ده ده في واحد دلوقتي بيقول طب ما هي امال هي ايه الجمعها ايه ما تنجمعش يا حبيبي لان دي حدود جبريه غير متشابهه ولا اجمد يا ولا ماشي 5 س + 4 خلاص هي 5 س + 4 بتنجمع محش لكن لو 5 س + 4 س ايوه دي 9 س يا قلبي صباح الفل 5 س + 4 س تربيع ما تنجمعش برض دي ابسط صوره تمام عشان ده حدود جبريه غير متشابهه 5 س تربيع ص + 3 س تربي صجمع يا قلبي بص س تربيع ص تربيع صه وثلاه يبقى 8 س تربيع ص اوعى تجمع الاسس يا ولا بجمع الاسس فين يا ولا في الضرب يا ولا يا ولا ده جمع باخد المتغير زي ما هو تمام يا صديقي فخلي بالك من الحته دي يا صديقي الصدوق وانت بتجمع حدود جبريه لازم تكون متشابهه يا صديقي الصدوق ما ينفعش تكون مختلفه جمع مقدار مع مقدار دي سهله وتفه وعبيطه يعني مثلا عندك مقدارين 5 س + 4 ص - 3 عايزين نجمع عليه كمان مقدار اللي هو مثلا 3 س + 7 ص - 7 ع مثلا مثلا دول مقدارين بنجمع كل حاجه مع اختها بمعنى بجمع السينات مع السينات صادات مع صادات عينات مع عينات كلام مهبل مكان الفاصله دي هنحط زائد ونبدا نجمع يلا يا باشا 5 س يبقى 8 س 4 ص وس ص يبقى 11 ص - 3 ع - 7 ع يبقى -1 ع تخيل يا مؤمن ان في ناس لسه بطاطيخ كبيره كده بتعمل لك سالب في سالب بموجب يالا انا بجمع يالا بجمع يالا سالبثلا مع سالب سبعه يبقى سالب 10 لكن في الضرب سالب في سالب بموجب يالا يا بطيخه ماشي حته طرح المقدار مع المقدار بقى بتوقع ناس كتير لانها فيها لغز بسيط او فيها تركايه بسيطه والناس ما بتاخدش بالمعنى ده مقدار 5 س نا 3 ص 2 ع مثلا وده كمان مقدار 3 سائ 4 ص نا 7 ع مقدارين اهو اطرح ده من ده او ده من ده مش هتفرق بس ركز في الكلام عشان اطرح دي بقى فيها اختلاف لو قلتلك اطرح ده من ده اطرح ده من ده يبقى ده اللي هينكتب في الاول تمام يا باشا تمام 3 س + 4 ص - 7 ع انا بطرح ده من ده اللي هينطرح من ده يبقى ده ينكتب الاول وده ينكتب في الاخر ناقص وهنا بقى اسكت قليلا يا صديقي واي ان انت بتحط ناقص وبتيجي راشق ده كده زي ما هو - 5 س - 3 ص + 2ع كل شغلك كده بطيخ لان دي اشاره سالبه فالاشاره السالبه بتعكس كل اللي بعديها يا صديقي الصدوق فلازم احط قوس يا اما تعكس وانت واخد بالك حط قوس وخدها واحده واحده افضل فهمت حاجه يبقى انا جبت ده هنا وده نزلته هنا بتحطه انت زي ما هو ما بتاخدش بالك بتقابلنا كتير بقى في ثانيه ثانوي واولى ثانوي وثالثه ثانوي بتقابلنا كتير الحته دي وانتم ما بتاخدوش بالكم بتحطوا السالب ودبه اللي بعدها وخلاص ما بتعكسش الاشارات فبتنقل الدنيا فبتبوظ المساله يا صديقي الصدوق بعد كده السالب بقى يدخل يخبط كل اللي جوه يبقى 3 س + 4 ص - 7 ع - 5 س + 3 ص - 2ع حبيبي وصاحبي وكفاءه 3 س - 5 س يبقى سال2 س 3 ص يبقى 7 ص سال9 ع وخلصت الحدوته ها في مشكله في الحته دي جميله وسهله وبسيطه ودمها خفيفه الضرب هنا بقى بنجمع الاسس يا صديقي واي حاجه بقى بتنضرب في بعضها حدود متشابهه مش متشابهه كله بينضرب يا صديقي المهم تكون اساسات واحده عشان نجمع الاسس بمعنى 5× -4 بس-2 س تربيع في س ب س تكعيب ص اس 3 ص اس خ بص اس 8 على اساس ونجمع الاسس مش عارف ايه هنا -3 × 5 بس-ال 15 حط الس اجمع الاسس يبقى خمسه والص دي تتفضل تنزل مشكوره تنزل زي ما هي طب هل دول ينفع ينجمعوا؟ لا طبعا لان دي حدود جبريه غير متشابهه لكن اي حاجه بتنفع في الضرب شغال القسمه بنطرح الاسس يا صديقي 15 على 3 فيها الخمسه الاساسات واحده اه حط الس حط الصرح الاسس بقى 3 - 1 اين و 2 - 1 1 حلو حلو ده قسمه نطرح الاسس 18 على 3 فيها السته حط الس حط الص اطرح الاسس يا صديقي 5 - 7 -2 1 - 2 -1 اوه اسس سالبه بسيبها لا ما بسيبهاش بحولها اسس موجبه ازاي؟ اي حاجه عليها اس سالب في البسط تنزل في المقام وتشيل السالب طب لو حاجه عليها اس سالب في المقام تطلع في البسط وتشيل السالب بمعنى دول الاتنين كده في البسط لان المقام واحد فهتساوي السته تفضل فوق هنا في مقام واحد يا شباب بس مش مكتوب طبعا السته تفضل فوق دي تنزل تحت ودي تنزل تحت تبقى تحت س تربيع ص حته الاسس السالبه لحد طالب في ثالثه ثانوي في اخر السنه بيتلخبط فيها طالب في ثالثه ثانوي وفي اخر السنه بيتلخبط فيها فهنقف عندها شويه 5 س اس سالب ا ده اس سالب عايز اطير السالب ها ده في البسط ينزل في المقام ينزل تحت الخمسه وتشيل منه السالب تبقى 5 على س تربيع طب ده في المقام يطلع في البسط وتشيل منه السالب دي تطلع فوق تبقى 3 س اس خ طب ده اس سالب وده اس موجب ده ينزل وده يفضل يبقى كده ايه اللي يفضل فوق ايه اللي يفضل فوق 3 ص ومين اللي ينزل تحت س- ا تنزل تبقى س تربيع طيب بص دي كده لو عندك مثلا س اس سالب3 على ص اس سالب خ مثلا دي تنزل دي تطلع وتشيل السوالب تبقى ص اس خ س اس 3 تحت تمام قشطه اهو هنا الاثنين سوالب الاثنين ينزلوا تحت وشيل السوالب يبقى الثلاثه فوق نزل تحت س تربيع ص اس خ الاثنين نزلوا تحت وشلت الثوائب الحته دي بتلخبط مثلا انا جايبها هي هنا تافهه بس جايبها متعمد الاس ده بينزل فوق وبينزل تحت ينزل على الثلاه يخليها 3× 3 × 3 ب 27 وينزل على س يخليها س اس كام بقى؟ اس خمسه سمعتك اللي قلت اس خمسه يا بطيخه اس س اس على اس ينضرب في بعض س تربيع اس 3 يبقى س اس س يا صديقي الاسين بينضربوا في بعض يا قشطه طب س تربيع في س تكعيب ب س اس خ يا صديقي الاسين بينجمعوا على بعض يا صديقي هنا بنجمع الاسس هنا بنضرب الاسس خلي بالك من دي ضربنا الاسين لانهم فوق بعض هنا ده القاعده العاديه نضع الاساس ونجمع الاسس خلي بالك ايه يا صديقي الصدوق ضرب المقدار في مقدار تافهه وعبيطه وهبله كل الناس بتعرف تعملها بس برض بتتلخبطوا فيها ده مقدار في مقدار لو هم مترافقين بيبقى الضرب سهل زي دي كده سيبك من دي دلوقتي تعال في دي دول مش مترافقين يعني ايه مترافقين بيبقوا زي بعض ومختلفين في الاشاره واحده سالب وواحده موجب هنا يا صديقي بوزع عادي س× س ب س تربيع س في سال بسال3 س + 5× س بموجب 5 س + 5 في سال 15 بقوم جمع دول يبقى س تربيع + 2 س - 15 خلصت الحدوته -3 س + 5 س بموجب 2 س تعرفي يا اد ان في طلبه لحد ثالثه ثانوي بيجمع بالاله الاشارات المختلفه ما بيعرفش يجمعها بدماغه ماشيها مكسب بخساره كنا زمان نقولوا ايه للطالب السالب دي خساره والموجب دي مكسب يعني هو خسر ثلاثه وكسب اثنين فمحصله ان هو كسب اثنين حلوه شغل كيتي كوتي يعني خلاص بس عيب يعني بدماغك يا ابني مش مستهل على حسب في طريقه ثانيه سريعه كنا بنعملها زمان برض ان انا بضرب الطرفين وبضرب الوسطين وبجمعهم ازاي يعني بضرب دول الوسطين اللي هو الخمسه والس دول تبقى موجب خ س بالاشارات خلي بالك بضرب الطرفين تبقى سالب ت س بعمل ايه بقى بضرب الاول في الاول س في س ب س تربيع وبضرب الاخير في الاخير بسالب 15 حلو وبجمع الوسطين مع الطرفين واحطهم هنا هيديك نفس الناتج برض بس دي بتلخبطكم يعني خليك في التوزيع اللي انا عملتها في الاول يعني اجمع بقى موجب ت يبقى موجب ا س هي نفس الناتج بس اختصرنا خطوه بس انا شايف الاولانيه الاولانيه اسهل يعني هنا ده مقدار من حدين ده مقدار من تت حدود هعمل ايه هوزع برضو يلا وزع ها س في س تربيع ب س تكعيب س× 5 س بموجب 5 س تربيع س× 4 بوج 4 س وبعدين 3× س تربيع بموجب 3 س تربيع وبعدين 3× 5 س بموجب 15 س وبعدين 3× 4 بموجب 12 بعد كده تجمع المتشابه دي ليها متشابه لا تنزل زي ما هي س تكعيب بعد كده هتجمع 5 س تربيع مع 3 س تربيع يبقى 8 س تربيع بعد كده هتجمع 4 س مع 15 س تبقى 19 س بعد كده هتنزل ال 12 المسكينه الغلبانه زي ما هي ما حدش يلمسها وبكده دي ابسط صوره لان كده اصبحت الحدود كلها غير متشابهه فدي ابسط صوره يا صديقي الصدوق هنا يا قلبي بقى القوسين مترافقين ف س - 5 في س + خ هتنضرب ازاي بكل سهوله ممكن توزع هتديك نفس الناتج السريع اللي انا هقوله لك قوسين مترافقين يبقى مربع الاول ناقص مربع الثاني وشكرا دايما الاشاره سالب س× س ب س تربيع 5× 5 ب 25 ليه؟ لان انت لما تضرب الوسطين والطرفين هتلاقي الوسطين سالب خ س والطرفين موجب خ س تيجي تجمعهم يديك صفر فالحته اللي في النص دي بتطير فهمت فعشان كده يبقى س× س ب س تربيع 5× 5 ب 25 دايما الاشاره ايه سالب لان سالب في موجب بسالب خلصت الحكايه خلصت ها مترافقين اه مربع الاول ناقص مربع التاني مربع الاول ناقص مربع الثاني خد اي قوس منهم مربع الاول ناقص مربع الثاني 4 س تربيع 9 ص تربيع بس كده خلاص معلومات كلها المفروض ان انت عارفها مش عارفها دي رجعنا عليها وثبتناها فك قوس تربيع المعاناه اللي بنعانيها مع الطلاب لحد ما يتخرجوا من الكليه اللي هي س تربيع + 25 الله يخرب بيت الكفار يا ابني انت يا ابني يا ابني لاث حدود يا حبيبي الاول في نفسه زائد الثاني في نفسه خد بقى نفس الاشاره وتربي كله في بعضه بمعنى الاول في نفسه س× س ب س تربيع زائد الاني في نفسه 5× 5 ب 25 في ناس بتحط ده في الاخر عادي مش هتفرق تحط ده في الاخر وبعدين في النص تحط كله في بعضه مش هتفرق هي المهم ده اسهل الاول تربيع زائد الثاني تربيع وبعدين خد نفس الاشاره واضرب كله في بعضه الاول في الثاني في 2ين 2× 5× س ب 10 س في ناس بتكتبها كده يقول لك دي س تربيع هنا و25 هنا وبعدين هنا 10 س ما هي هي يا عم ما تعصبنيش الله يسترك ماشي تمام يا ادم يلا الاول في نفسه 9 س تربيع زائد الثاني في نفسه ص تربيع هتلاقيني كاتب لك في الورق تحت في البيدي اف اللي انا كاتبه لك اللي هي الملزمه يعني كاتبها لك بالعرض الاول تربيع زائد الثاني تربيع وبعدين نفس الاشاره كله ببعض نفس الاشاره اللي هي سالب كله ببعضه بقى يبقى 6 س ص انا جايب لك دي عشان بتلخبطكم ليه الاول في نفسه يبقى تسعه زائد الثاني في نفسه 25 س²ربي هيجي واحد بطيخ يقول لك خد نفس الاشاره اللي في النص يا حبيبي المقصود بنفس الاشاره هنا ايه ان انا بضرب الاشارتين في بعض دول فدي انا متاكد انها موجب فموجب في سالب بسالب عشان كده بقوله خد نفس الاشاره اللي في النص ولكن المفروض وانت بتضرب تضرب كله في بعضه الاول في الثاني في اثنين باشاراتهم انت فاهمني بمعنى ان انا هضرب سالب في موجب في انين سالب في موجب يديك سالب فاهم 3× 5 في 2 يبقى 30 س تمام خلي بالك من دي في ناس هتحط هنا موجب بياخد اشاره اللي في النص من غير ما يفكر لا انا بضرب الاشارات كلها في بعضها بس هنا عشان ده موجب وده موجب فانا باخد اشارات اللي في النص وبنجز حاليا انت فاهم اكيد فاهم ان شاء الله تمام يا قلبي تمام يا مستر اللي بعده قسمه مقدار على حد تافهه جدا بس عايز افهمك حاجه ايه لما يبقى مقدار على حد ممكن تفصل المساله بتقابلنا كتير قدام بتقابلنا كتير قدام يعني ايه ممكن افصل المساله اخد ده على ده زائد ده على ده زائد ده على ده يعني اعمل المساله ثلاث حدود هتبقى 25 س تكعيب على 5 س 15 س²ربي على 5 س 5 س على 5 س فهمت اللعبه؟ ايوه خلي بالك من الحته دي بعد كده اقسم بقى انا دلوقتي مش انا مش جايب دي عشان غلط القسمه انا جايب دي عشان غلط حته التقسيم خلي بالك لو تحت لو فوق مثلا مقدار وتحت مقدارين ما ينفعش تتقسم دي ما ينفعش تتقسم تتقسم لو هي العكس تحت مقدار تحت قصدي حد وفوق انا قلت ايه فوق مقدار لا قصدي فوق حد وتحت مقدار دي ما ينفعش تتقسم لكن لو فوق مقدار وتحت حد جبري فدي ينفع تتقسم زي ما قسمتها كده وتبدا تقسم بقى هنا 5 س تربيع نطرح الاسس وهنا 3 س وهنا واحد قشطه ود قشطه مستر اللي بعده العامل المشترك مهم جدا جدا جدا وبيقابلنا في الاكل والشرب وانت بتاكل كده هتلاقي في في عامل مشترك فالله يسترك ركز فيه عشان تثبته وحق بحاجه لان في ناس لحد ما بيتخرج بيتلخبط في العامل المشترك العامل المشترك ممكن بيكون ثابت او متغير او ثابت مع متغير بمعنى هنا 2 س + 6 ايه العامل المشترك الاثنين ثابت ليه لان السته بتقبل القسمه على الاثنين فانا باخد الاثنين عامل مشترك الحاجه اللي باخدها عامل مشترك بقسم عليها يبقى هقسم هنا على الاثنين وهقسم هنا على الاثنين هنا طارت يفضل س + 3 تمام هنا هاخد عامل مشترك ايه هو بقى طيب وانا وانا باخد العامل المشترك باخد اكبر عدد كل المساله بتقبل القسمه عليه اسمه العامل المشترك الاعلى فهنا 6 س + 9 فين اكبر العدد المساله كلها بتقبل عليه اكبر عدد اكيد يا 6 يا اللي اصغر من السته فاهم حاجه بمعنى ان انا باخد اول عدد اصغر عدد قصدي اجرب عليه اللي هو السته هل التسعه بتبقى على السته لا تيجي نازل بقى تنزل لاربعه تنزل لثلاثه تنزل ثنين زي ما تيجي بقى معاك بس المهم تاخد اول عدد يقابلك بعد السته مثلا خمسه لا ما بيقبلوش اربعه ما بيقبلوش لاثه ايوه هي دي يبقى هاخد الثلاثه عامل مشترك هقسم هنا على اللاثه واقسم هنا على اللاثه هنا تبقى 2 س + 3 فهمت يا قشطه امنا بالله تمام هنا بقى يا صديقي العامل المشترك 5 س تربيع + 7 س العامل المشترك هنا طالما الس موجوده في الحدين يبقى هاخد س وش عامل مشترك به اس المتعرف عليه اللي هو اصغر اس بس على فكره هيقابلك قدام في ثانيه ثانوي ثالثه ثانوي ان انت بتاخد اي حاجه عامل مشترك انا لو عايز اخد لك عيل صغير من هنا عامل مشترك هاخدهولك يعني هاخد عيل صغير واقسم عليه بس المتعرف عليه في المساله ان انا هاخد س عامل مشترك خدت س يبقى اقسم هنا على الس واقسم هنا على الس ليه ما اخدناش بقى الخمسه لان هنا يا معلم السبعه ما بتبقاش على الخمسه فاهم؟ طب انزل مش هتلاقي اي رقم الرقمين دول بقى مش هتلاقي مش هتلاقي ماتحاولش ماشي يلا يا باشا ادي الخمسه تنزل س تربيع على س فيها الس زائد س على س طارت والسبعه تتفضل تنزل مشكوره طب هنا بص بقى كده الس س يبقى هاخد س انهي س الصغيره ص تربيع ص هاخد انهي ص برض الصغيره يبقى اللاه والسبعه ما ينفعش مش هاخدهم عامل مشترك ليه لان السبعه ما بتبلش علىه ولا في حاجه مشتركه بينهم ما تحاولش يعني فهنا هاخد ايه يا معلم ال تربيع والص عامل مشترك هقسم هنا على الس تربيع ص واقسم هنا على س تربيع ص هنا التلاه تتفضل تنزل س تكعيب على س تربيع فيها الس وص تربيع على الص فيها الص تمام زائد السبعه تتفضل تنزل لما اقسم دول يطيروا مع بعض يبقى اقفل القوس على كده تمام طب هنا بقى بص بقى هاخد عامل مشترك هنا ثابت مع متغير هينفع اخد الاثنين طبعا هينفع اخد الس طبعا يبقى هاخد الاثنين مع الس خدت الاثنين لان ال 10 بتبقى على اثنين افتح قوس هقسم هنا على 2 س واقسم هنا على 2 س هنا طارت يفضل س واحده 10 على ا فيها الخمسه وهنا طارت يفضل او اقفل القوس 5 س تكع + 15 س²ربي هاخد ال 5 س تربيع عامل مشترك هقسم هنا على 5 س تربيع على 5 س تربيع هنا يا باشا طارت مع نفسها يبقى س تكعيب على س²ربي فيها ال 15 على 5 فيها 3 س تربيع على س تربيع طارت تجي اقفل القوس امنا بالله هنا يا باشا هاخد هاخد برض الثلاثه هاخد معاها الس تربيع اس الصغير وهاخد معاها الصغير هقسم هنا يا صديقي على 3 س تربيع ص على 3 س تربيع ص اقسم معايا دي طارت دي طارت برض دي طارت برض يتبقى واحد زائد 15 على 3 فيها الخ س تكعيب على س تربيع فيها الس ص اس ا على الص يبقى ص اس يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله كده احنا فهمنا يعني اعمل مشتركه يا صديقي وتمام التمام وفل الفل اللي بعده ترتيب اجراء العمليات الحاسبيه لو اديتك المساله دي دلوقتي قلت لك حلها لي من غير اله حاسبه في بعض الناس هيقول لك 5 + 2 7 7× 3 ب 21 دي كائنات براس معزه ربنا يبعدنا عنهم احنا بنضرب الاول يا صديقي وبعد كده بنجمع يعني 2× 3 ب 6 5 + 6 11 خلي بالك هنا 3× 2 ب 6 5× 3 ب 15 6 وخ 15 21 خلي بالك هنا في اقواس يبقى هشتغل بالاقواس الاول هشتغل باللي جوه القوس الاول يبقى 18 على ها 3 في 3 طبعا الاله الحاسبه بتفك الالغز كلها بس احنا بنشتغل بدماغنا الكورس الكورس هدفه مش ان انت تشتغل بالا حاسبه في حاجات كتير في الكورس هنستخدم فيها اله حاسبه بس طبعا بعد ما اقول لك الحل اليدوي الاول اللي بالدماغ بعد كده اقول لك حل الاله يبقى معاك الاوبشنين بس الله يسترك تبقى عارف الاوبشنين مدى حياتك يعني ما تكنسلش اوبشن الدماغ وتشتغل باوبشن الاله الحاسبه على طول لازم تبقى عارف الاوبشنين تمام هنا يا صديقي المساله قلبت معايا ضرب والقسمه وانا في ترتيب اجراء العلامات الحسابيه الحسابيه ببدا بلو عندي اقواس بفكها عندي اسس بفكها بعد كده ضرب وقسمه بعد كده جمع وطرح تمام فهنا ضرب وقسمه فمين ابدا بمين اللي قابلك بمعنى ابدا بالق قسمه وبعد كده بالضرب ماشي يعني 18 على 3 فيها السته 6× 3 بتساوي 18 تعال لو عملت الضرب الاول تبقى 3 × 3 ب 9 18 على 9 هتطلع فيها انين طب مين الصح اين لا 18 طبعا حتى احطها على الاله الحاسبه هتطلع معاك 18 تمام هنا في قوس هفك القوس يبقى 16 على 7 - 5 2 اس 2 7 - 5 2 اس 2 اللي هي 16 على اسس اهي على كام؟ على 4 16 على 4 فيها الاربعه يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله عليه الصلاه وافضل السلام ناس كتير في جذر س تربيع عارفين ومقتنعين ان تربيع بيطير الجذر فيكتب س لا هي مش س للاسف هي مقياس س ليه؟ لان انت ما ينفعش يطلع حاجه من تحتجذر التربيعي تطلع بقيمه سالبه مستحيل فلذلك انا بحط مقياس لان انا مش عارف الس دي كام فاهم فبحط مقياس س عشان لو الس دي قيمه سالبه السالب يطيب بمعنى جذر تربيعي س اس اهاخدها س تربيع صح احنا بناخد نص الاس في الجذر التربيعي بناخد نص الاس او بمعنى اصح بنقسم دي على دي هنا في اثنين بس مش مكتوبه 4 على 2 فيها الاثنين طب يا مستر يلا حط قيمه مطلقه لا مش حاطط قيمه مطلقه يادي اللخبطه ليه يا مستر مش حاطط قيمه مطلقه لان ده اس اثنين اس زوجي والاس الزوجي لو الس دي سالبه مش بيطيرها طبعا بيطيرها فهنا انا مش محتاج قيمه مطلقه انا هنا احتجت قيمه مطلقه مطلقه لان الاس هنا فردي والفردي ما بيطيرش السالب فعشان كده حطيت قيمه مطلقه طب بص دي كده هتبقى س تكعيب ناخد نص الاسبوط كده ها احط ولا ما احطش ايوه احط صح لان الثلاثه ما بتطيرش السالب فاحط القيمه المطلقه عشان تطير الايه السالب هنا جذر تكعيبي ل س اس 15 هنا بقى يا صديقي بقسم ال 15 على الثلاه او منعن اصح بناخد الاس يعني بنقسم على اللاثه هنا باخد نص الاس يعني بنقسم على انين 15 على 3 فيها الخمسه يبقى يبقى س اس خمسه بحط قيمه مطلقه لا ما بحطش في الجذر التكعيبي ما بحطش خالص ليه؟ لان الجذر التكعيبي عادي يطلع من تحتيه سالب لكن التربيعي مش عادي يطلع من تحتيه سالب تمام قوي هنا يا صديقي يبقى اخد السته على 3 يبقى س تربيع هنا يا صديقي بص ركز في دي كده جذر تربيعي س تربيع ص اس ا بناخد نص الاس في الحالتين لان ده جذر تربيعي تبقى س ص تربيع حلو خدنا نص الاس في الحالتين استنى بقى هنا هحط قيمه مطلقه وهنا مش حاطط الص مش حاطط لها عشان عليها تربيع هيتعامل مع السالب لكن ده مش هيقدر يتعامل فهحط لها قيمه مطلقه ج تكعيب ما فيش قيم مطلقه يلا بناخد الس بناخد الص على 3 فيها الاثنين 15/ 3 فيها الخمسه يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله س تربيع ب 25 بالله عليك اوعى تنسى عشان خاطري يبقى س واحده بكام موجب وسالب جذر 25 اللي هي موجب وسالب خسه الموجب والسالب يا شباب بتنسوها وانت يعني بصوا ا يعني مش عارف انا مش مش عارف لو في طالب جاي يموت بيطلع في الروح خلاص وانا جاي اقول له س تربيع ب 25 س واحده بكام لي بخمسه هقول له موت يا ابني يا جماعه الموجب والسالب بتنسوها ليه كلكم بلا استثناء اولى ثانيه ثالثه ثانوي كلكم بتنسوها ما عشان بس مقياس س بخمسه فان س بكام برض موجب وسالب خمسه اه ايوه ليه لان انا لو هنا خمسه او سالب خمسه مش الحالتين بيطلعوا بخمسه اه يبقى لما اقول لك مقياس س ببطيخه يبقى س بكام؟ موجب وسالب بطيخه س تكع ب 25 ب 125 يبقى س واحده جذر تكعيبي ل 125 اللي هي خمسه هنا في موجب وسالب لا ما فيش موجب وسالب يا صديقي عشان ده اس تكعيب او اس فردي بمعنى اصح هنا في موجب وسالب ليه عشان - خ تربيع ب 25 وخ تربيع ب 25 فالقيمتين ينفعوا لكن هنا الموجب يطلع موجب والسالب يطلع سالب لان 5 تكعيب بس هي اللي ب 125 25 لكن س- خ تكعيب بس-125 فمش هتنفع طبعا القيمه السالبه س تربيع ب 5 ها فان س بكام موجب وسالب جذر الخمسه مالهاش جذر يبقى سيبها زي ما هي وده بيسمى عدد غير نسبي هناخده كمان شويه كمان دقيقتين كده هتلاقي اخدته يبقى لو س تربيع بخمسه يبقى س واحده بموجب بسالب جذر خسه وسيبها تحت الجذر وامشي يا صديقي الصدقه اللهم صل على رسول الله عدد العد اللي هي بتبدا من واحد وانت ماشي حاجات عبيطه قوي قوي انا بكشوف وانا بشرحها بس لازم اقولها برده يعني لزوم الكس زي ما بقول الط بيبدا من كام؟ بيبدا من صفر 1 ا 3 4 الص اعداد صحيحه يعني اعداد سالبه وعداد موجبه بس صحيحه يعني مافيش فيها كسور وانت ماشي كده وهنا سالب واحد سالب اين سالبثلا وانت ماشي طب النون اعداد نسبيه هنا بقى يا معلم ايه اللي بيميزها عن الصحيحه ان بيكون فيها كسوره ادي الصفر وده نص واده سالب نص وده واحد وده سالبوا -3 على ا موجب 3 على ا هنا سالب3 على ا وهكذا يا صديقي الصدوق يبقى اللي بيماز النسبي يعني الصحيح ان بيكون فيه كسر ن شرطه لسه قايل لك عليها اعداد غير نسبيه بمعنى اصح الاعداد اللي هي تحت الجذر ومالهاش جذر بمعنى جذر خ مثلا جذر خ مثلا ده عدد ايه عدد غير نسبي مالوش جذر جذر تكعيبي ل 17 مالوش جذر جذر تكعيبي ل 125 25 لا ده نسبي طب لو 135 مثلا اه ده غير نسبي ليه نسبي عشان كان ليه جذر لكن 135 كده مالوش جذر اعداد النسبيه حط عليها الغير النسبيه يديك ايه بقى ايوه يديني الاعداد الحقيقيه اللي انت زهقت منها وسمعتها كتير تشمل النسبي وبتشمل كمان غير النسبي طيب النسبي تقاطع غير النسبي ما بيتقاطعوش في حاجه لان ده غير ده فتقاطعهم بايه دايما بفاي يا صديقي الصدوق ملاحظات بسيطه على حل المعادلات والمتباينات انا مش هحلها معادلات لان انت طالب داخل الى ثانوي فاكيد بتعرف تحل المعادله ازاي ولكن في بعض الاخطاء الشائعه اللي بيقع فيها طالب ثالثه ثانوي مش اولى ثانوي اللي هو 5 - س بتساوي 3 فلما اودي الخمسه بعكس الاشاره هيتبقى هنا سالب س بتنسوا السالب دي ما بتاخدوش بالكم منها بتبقوا س والكلام زي البطيخ بيساوي 3 - 5 في بعض البطاطيخ بيفكر الخمسه سالب فبيودي وديها ايه؟ بيوديها موجب لا يا حبيبي الخمسه موجب فبتروح هناك سالب فيبقى سالب س بتساوي سالب اين سالب طارت يبقى س بتساوي انين يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله 3 - س ا اكبر من 7 فهودي اللاه بعكس الاشاره يبقى - س اكبر من 7 - 3 يبقى - س ا>بر 4 هقسم على السالب اوعى تنسى تعكس اتجاه التباين يا صديقي الصدوق لما نقسم على السالب يبقى بنعكس كل حاجه تبقى س ايوه اقل اقل من انا هقسم هنا على السالب وهقسم هنا على السالب يبقى س اقل من سالب ا يا صديقي الصدوق بدليل ان انا كان ممكن من البدايه خالص اودي الس بعكس الاشاره واودي السبعه هنا تطلع نفس الحل في النهايه يعني اودي الس هنا واودي السبعه هناك هتطلع نفس الحل بس بالشالو يعني لو ودينا س هنا ودينا سبعه هناك لو انا دخلت السبعه جوه تبقى 3 - 7 اكبر من س 3 - 7 -4 -4 اكبر من س هي دي هي دي بجد اه والله اقرا دي من الشمال كده س اقل من سالب ا طب اقرا دي كده من هنا س اقل بسالب اعه هي دي هي دي بس مقلوبه بس شكل مقلوب تمام يا صديقي فخلي بالك لما تقسم على العدد السالب تعكس اتجاه التباين هنا يا صديقي في الفترات كلنا عارفينها وان شاء الله فاكرينها عندي فتره مغلقه سالبثلالاه واثنين بنمثلها ازاي على خط الاعداد ادي خط الاعداد بتاعنا هنا السالبثلالاه على الشمال طبعا والاثنين على اليمين الس بتاعتها فتره مغلقه نعمل لها دايره ونظللها والاثنين دايره ونظللها الحاجات دي بتقابلنا يا شباب في اولى وثانيه وثالثه خلي بالكم منها بتبقوا ناسيينها او مش متذكرينها تمام من سالب واحد لاربعه هات السالب واحد برض على الشمال والاربعه هنا السالب واحد فتره مغلقه لكن الاربعه فتره مفتوحه فبنعمل لها دايره مفتوحه وخلاص وفاضيه وبنوصل ونظلل عادي جدا بس ما بنقفلش دايره الاربعه من اثنين دي ما لا نهايه هنا دي يا صديقي الصديق حط اثنين في اي حته اهي مكانها اهوت ما لا نهايه هنا ولا هنا اكيد هنا طبعا نيجي عامل سهم جي ما بنعملش دايره بقى بنعمل سهم والاثنين مقفوله يبقى نظلل الدايره بتاعتها يا صديقي الصدوق من سالب ما نهايه لخمسه من سالب ما نهايه خمسه ادي الخمسه يا صديقي الخمسه مفتوحه دايره مفتوحه واطلع للسالب ما لا نهايه وخليك عارف يا قشطه يا صديقي الصدوق ان احنا في الفترات لازم اكتب العدد الصغير الاول وبعدين الكبير ولازم الما لا نهايه تكون في الاخر لانها اكبر عدد ولازم السالب ما لا نهايه تكون في الاول لانها اصغر عدد في الوجود يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله س اكبر من 3 بتقابلني كتير تيجي نحولها لفتره س اكبر من 3لاه يعني كل اللي اكبر من الثلاثه فبنكتبها من لاثه الى ما لا نهايه الما لا نهايه دايما مفتوحه والثلاثه كمان مفتوحه ليه عشان ما فيش علامات يساوي طب هنا س اكبر من او يساوي ساوي لاثه يبقى من لاثه لما لا نهايه برض دي دايما مفتوحه ما فيهاش هزار دي بقى هتتقفل لان في علامه يساوي لان انا هاخد الثلاثه معايا هو معنى ان انا قفلتها ان انا اخدت الثلاثه معايا معنى ان انا فتحتها ما اخدتش الثلاثه انا اخدت من بعد الثلاثه على طول يعني لاثه وحته اخدتها س اقل من اربعه كل اللي اقل من اربعه يعني من سالب ما لا نهايه لحد الاربعه من سالب ما لا نهايه لحد الاربعه دي دايما مفتوحه ودي برض مفتوحه عشان ما فيش علامه يساوي حته التقاطع الاتحاد بتقابلنا كتير ناس ما بتعرفش تحلها ليه؟ لانه ناسيها دول فترتين بيتقطعوا بنحلهم ازاي؟ طبعا هم نفس الفترتين بس الاتحاد فانا هرسم خط اعداد واحد للاثنين نفس المساله يعني هترص ارقامك من الصغير للكبير ترتيب تصاعدي من الشمال لليمين كده اصغر رقم في الموضوع مين سالبثلا بعد كده سالب واحد بعد كده لاه بعد كده خمسه هترسم الفترتين دي من سالبثلا لثلاه ده الاثنين مقفولين ادي السالب لاثه مقفوله بنرسم فتره فوق وفتره تحت واده الثلاثه مقفوله وصلل كلام زي الفل بعد كده من سالب واحد لخمسه سالب واحد برض مقفوله والخمسه مفتوحه كلام زي الفل بعد كده التقاطع فين بقى التقاطع الحته المشتركه اللي مظلله فوق وتحت اللي هي من سالب واح لثلاه هو وده التقاطع يا صديقي الصدوق من سالب واحد لثلاثه لاثه مقفوله والاتحاد باخد من البدايه كله بقى من البدايه للنهايه من سالبثلالاه لحد خمسه من سالبثلالاه مقفوله بس الخمسه مالها مفتوحه هناقول لك الاتحاد خد الرقم الصغير مع الرقم الكبير اصغر رقم مع اكبر رقم بس ده شغل عبط احنا بنرسم وبنعرض الاتحاد من خلال الرسم يا صديقي عشان ما نتلخبطش ما يكونش في تركايه ونعبط فيها جذر 3× جذر 3 يعني جذر 3 اس ا وكلنا عارفين ان التربيع بيطير الجذر فيفضل لاه طبعا هنا لو في مقياسها لو الرقم سالب هطلعه موجب كده فمش هحط مقياس ما هو كده كده موجب اصلا جذر 3 اس ا بناخد نص الاس وبناخد الرقم اللي تحت الجذر يعني 3 اس اين اللي هي كام اللي هي تسعه جذر 3 جذر خ اس 3 بقى هنا هاخد نص الاس نص الاس 1.ص فدي بتتفك ازاي؟ بتتفك بالطريقه دي جذر 5 اس 3 اللي هي جذر 5× جذر 5× جذر 5 اللي هي 3 او اللي هي قصدي 5 جذر 5 دول الاثنين كده بكام؟ دول الاثنين بخمسه جذر 5× جذر خ ب 5 وفي جذر خ يبقى 5 جذر خ من غير ما امسك اله حاسبه دول مترافقين اه مترافقين لسه قايلها لك من شويه مربع الاول ناقص مربع الثاني مربع الاولاني 3لاه ناقص مربع التاني خمسه 3 - 5 سالب اين يا صديقي الصديق هنا يا صديقي المقام عدد غير نسبي بص على المقام عدد غير نسبي جذر سعه مالهاش جذر وجذر 3 مالهاش جذر فبعمل ايه بجي ضرب المساله في مرافق المقام بتقابلنا كتير يا شباب في الثانوي جذر 7 جذر 3 جذر 7 جذر 3 من خلال الحركه دي هخلي المقام ده عدد نسبي كده انا ما عملتش حاجه لان اللي ضربت فيه فوق ضربت فيه تحت فانا ما عملتش حاجه بص بقى فوق 4 ونفتح قوس جذر 7 + جذر 3 وتحت يا صديقي صدوق دول مترافقين فمربع الاول ناقص مربع التاني مربع الاول 7 ناقص مربع التاني 3 7 نا 3 كام 4 طب ما الاربعه دي تروح مع الاربعه دي طب لو ما راحتش طب ما تسيبها ايه اللي فيها يعني هيفضل جذر س زائد جذر 3 لو اف مراحتش خلاص سيبها تحت بس انا كده خليت المقام عدد ايه نسبي تمام يا صديقي قوانين هامه ومهمه جدا ولازم تبقى عارفها كلها يا صديقي الصدوق بتقابلك في كل السنين تقريبا مساحه المك او قوانين المكعب قوانين الاسطوانه قوانين متوازي المستطلات قوانين الكره قوانين الدايره كل ده هقوله لكج دلوقتي ا يا جماعه كل ده مكتوب في البي دي اف في الملزمه تحت الملزمه معاك ما حدش يكتب وراه يعني جايب لك الملزمه عشان ما تكتبش ا شغل بص 100 مكعب مساحه الوجه الواحد ده مكعب حرف طبعا حروف المكعب كلها متساويه يا صديق الصدوق حرفه بتاع ل يبقى مساحه الوجه الواحد ل تربيع ان الوجه الواحد عباره عن مربع ومساحه المربع طول الضعف نفسه يبقى ل في ل تمام المساحه الجانبيه المساحه الجانبيه يا صديقي الصلوق بتساوي محيط القاعده في الارتفاع محيط القاعده في الارتفاع ده ثابته طيب محيط القاعده القاعده عباره عن ايه عن مربع تمام هو المربع يا صديقي الصدوق محيطه ايه طول الضلع في 4 يبقى 4 ل في الارتفاع اللي هو ل برض يعني 4 ل تربيع يبقى انت ممكن تثبت اي مساحه جانبيه سواء مكعب سواء اسطوانه سواء ا اسطوانه سواء متوازي مستطيلات المساحه الجانبيه محيط القاعده في الارتفاع وبناء عليه تبدا تشتغل بقى وتشغل دماغك يا اما تحفظ دي وتع دماغك ماشي المساحه الكليه المساحه الجانبيه زائد مساحه القاعدتين ما هي المساحه الجانبيه دي اللي انا اخدت الجوانب بس المساحه الكليه بقى باخد المساحه الجانبيه اللي هي 4 ل تربيع زائد مساحه القاعدتين القاعده اللي فوق عباره عن مربع والقاعده اللي تحت عباره عن المربع فمساحه المربع ل تربيع ومساحه المربع اللي تحت ل تربيع يبقى 4 ل تربي + 2 ل تربي ل تربيع فوق ول تربي تحت فيطلع الناتج النهائي 6 ل تربيع عايز تحفظ دي وتراح دماغك ما فيش مشكله يبقى معانا مساحه الوجه الواحد ل تربيع المساحه الجانبيه 4 ل تربيع المساحه الكليه 6 ل تربيع انا بس بقول لك جملين الحجم طبعا الطول في العرض في الارتفاع الطول بل والعرض بل والارتفاع بل فل في ل في ل يديك ل تكعيب تمام ده قوانين المكعب ماشي الاسطوانه اسطوانتك الجميله يا صديق وصاروق بتكون عباره عن دايره او دايرتين اسطوانه زي الكوبايه كده ماشي الاسطوانه بتاعتنا طبعا ده بيكون الارتفاع وده بيكون نص القطر بتاع الاسطوانه تمام يا صديقي المساحه الجانبيه لسه لسه قاين القانون الاساسي بتاع المساحه الجانبيه المساحه الجانبيه محيط القاعده محيط القاعده في الارتفاع اللي هو ع القاعده عباره عن دايره طب محيط الدايره ايه اين باي نق في الارتفاع اللي هو ع بس يبقى المساحه الجانبيه 2 باي نق ع طب المساحه الكليه تبقى المساحه الجانبيه زائد مساحتي القاعدتين القاعده اللي فوق دايره والقاعده اللي تحت دايره طب المساحه الجانبيه اللي هي 2 باي نق ع الدايرتين الدائه اللي فوق باي نق تربيع والدايره اللي تحت زيها بالضبط باي نق تربيع يبقى باي نق تربيع وباي نق تربيع يبقى 2 باي نق تربيع يبقى 2 باي نق تربيع عايز تسيبها كده سيبها كده عايز تاخد 2 باي نق عامل مشترك هاخد 2 باي نق عامل مشترك ماشي هيفضل هنا ع + نق هي دي هي دي عايز تحفظ دي وتراح دماغك يا سلام المساحه الكليه بتساوي الجانبيه زي المساحه القاعدتيه وانت عارف ان الجانبيه 2 باي نق ع ف 2 باي نق ع زائد دايرتين باي نق تربيع فوق باي نق تربيع تحت يبقى 2 باي نق تربيع الحجم ثابته في كله برض مساحه القاعده في الارتفاع مساحه القاعده في الارتفاع مساحه القاعده عباره عن باي نق تربيع اللي هي مساحه الدايره في الارتفاع اللي هو ع يبقى الحجم بتاع الاسطوانه بيساوي باي نق تربيع في ع قشطه يا اد قشطه يا مستر في ايه تاني بعد كده في الكره مساحه الكره وحجم الكره مساحه الكره يا صديقي الصدوق 4 باي نق تربيع لكن حجم الكره 4 على 3 باي نق تكعيب تمام ساحه الدايره كلنا عارفين باي نق تربيع حته دايره 2 باي نق دي لسه قايلين اصلا متوازي المستطيلات متوازي المستطيلات يا صديقي الصدوق عندك القاعده بتاعته اللي قدامك دي دي س ودي ص والارتفاع بتاعه ع تمام تمام المساحه الجانبيه لسه قايلين محيط القاعده في الارتفاع تيجي نترجم كده محيط القاعده في الارتفاع القاعده عباره عن مستطيل لانه متوازي مستطيلات محيط المستطيل الطول زائد العرض في انين يبقى محيط المستطيل الطول زائد العرض في انين في مين في الارتفاع اللي هو ع يا صديق الصابق يبقى المساحه الجانبيه محيط القاعده 2 في س + ص اللي هو الطول محيط المستطيل في الارتفاع اللي هو انين طب المساحه الكليه المساحه الكليه بتساوي المساحه الجانبيه اللي هي اللي انت جبتها فوق دي 2 س + ص في ع زائد مساحتي القاعدتين القاعده اللي فوق عباره عن المستطيل والقاعده اللي تحت عباره عن المستطيل طب اللي فوق عباره عن مستطيل اللي هو ايه س في صول في العرض واللي تحت كمان س في ص يبقى س× ص وس في ص تحت يبقى 2 س ص يا صديقي الصدوق يبقى المساحه الكليه اللي هي 2 س + ص× ع اللي هي المساحه الجانبيه زائد مجموع مساحتي القاعدتين القاعده اللي فوق مستطيلقاعده اللي تحت مستطيل طب الحجم يا صديقي الصدوق الحجم اللي لسه قايلينها طول في العرض في الارتفاع يبقى س في ص في ع يا صديقي الصدوق يلا بينا يا صديقي بقى على التحليل هو رقم التحليل انواعه كتير وناس كتير تيجي قدام في اولى ثانوي ثانوي ثالث ثانوي ما تعرفش تحلل بدماغها وتعتمد اعتماد كلي على الاله طبعا الاله بتحلل اه بس لازم تكون عارف التحليل بدماغك يا صديقي الصدوق بس الاله برض بتحلل بطريقه يعني ايه بتجيب لك الناتج النهائي لو دي لو دي معادله مثلا وعايز مجموعه الحل فالاله بتجيبلك الناتج النهائي مش بتجيب لك القوسين وانت من خلال الناتج النهائي فبتجيب القوسين ده مثلا بتحلل تحليل بسيط اسهل تحليل اللي ما بيبقاش فيه قدام الس تربيع معامل المعامل واحد يعني فهنا يا صديقي بنحلل عادي جدا كلنا عارفين س وس دي سالب سه يبقى عددين ضربهم سته واحد عشان دي سالب هنا في واحد اهو ضربهم م طرحهم واحد يبقى 2× 3 تمام طب ودي بص كده معايا دي س وس ضربهم 8انيه جمعهم سته ضربهم جمعهم سته يبقى 2× 4 تمام بالنسبه بقى للاشارات لو اشاره الاخير موجب زي دي كده دي اسهل بيبقوا العددين زي اللي في النص لكن لو اشاره الاخير سالب زي دي كده يبقى العدد الاكبر الاكبر زي اللي في النص والصغير عكسه والصغير عكسه يبقى موجب واحد سالب وواحد موجب الكبير فيهم ياخد اللي في النص والتاني عكسه تمام طب هنا هنحلل عادي جدا ولا اي حاجه س وس ضربهم 56 جمعهم 15 7× 8 اشاره الاخير موجب يبقى العددين زي الاوسط يبقى الاتنين سالب تمام لو دي موجب يبقى الاتنين موجب امنا بالله طب هنا هتكتشف حاجه خطيره ايه ان في عامل مشترك يو ايوه س س س س يبقى في س عامل مشترك اصغر واحده طب استنى هي مش الثلاثه كمان تنفع والله تنفع ما دي بتقبل على الثلاثه ودي بتقبل على الثلاثه فناخد ايه يا عم مشترك 3 س لسه بقى مش هحلل دلوقتي هقسم كل ده على 3 س هقسم هنا على 3 س وهقسم هنا على 3 س وهقسم هنا على 3 س 3 على 3 باي باي س تكعيب على فيها س تربيع + 9 على 3 فيها 3 س تربيع على س فيها ال 120 على 3 فيها ال 40 س على س طارت ونجي فتح قوسين ومحلل يا صديقي ودي تتفضل تنزل زي ما هي تبقى س وس ضربهم 40 طرحهم لاه يبقى 5× 8 شرط الاخير سالب يبقى الكبير زائد اللي في النص الكبير زي اللي في النص والصغير عكسه يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله الحاسبه بقى يا صديقي بتحلل ازاي بص يا قلبي هنا دي لو اعتبرناها معادله وعايزين نحلها هنساويها بصفر وعايزين نحلها كم معادله عايز مجموعه الحل يعني فانا بحلل وبجي اسهل المساله نصين همسح بس ده كده اقول له ان القوس ده بيساوي صفر واقول له ان القوس ده بيساوي صفر س - 3 وبعدين اودي الاتنين بعكس الاشاره يبقى س بتساوي سالب اين هنا س بتساوي 3 في ناس بتخطفها طبعا تاخد عكس الاشاره على طول س بسالب اين وس هنا بموجب الاله الحاسبه بقى بتجيب لك الرقمين دول على طول فانت من خلال الرقمين دول بتيجي فاتح قوسين وعامل قوسين التحليل فهمت اللعبه طبعا شغلنا كله في الثانوي غالبا ان احنا بنجيب الناتج بتكون معادله وبنجيب الناتج جدا فالاله الحاسبه بتكفيني يعني بس لازم تكون عارف الحل من غير اله حاسبه يا صديقي برده ليه يعني تبقى فاهم الدنيا ماشيه ازاي بعد ما جبت الرقمين بالاله نجي عامل القوسين بقى نيجي عامل هنا س نجي واخد عكس الاشاره موجب اين نجي عامل هنا س نجي واخد عكس الاشاره سالبثلالاه اهو طب ازاي بقى بتيجي بالاله الحاسبه كلنا معانا الاله الحاسبه اف اكس طبعا 991 او 570 دي او دي الاثنين دول فيهم تحليل تقريبا ال 500 فيها تحليل كمان ال 500 اه فيها تحليل المهم خلينا في دول الاثنين يعني اللي هم المفروض انت طالب داخل ثانوي يبقى تجيب الاله دي او دي نفس الامكانيات بس دي بس ببقى هي مش عارف طاقه شمسيه ولا المهم يعني ا القلتين دولت او الاله دي في الثانوي لازم تكون معاك تمام ان شاء الله غاليه شويه بس هتكمل معاك ان شاء الله بتاع السنين مش هتحتاج حاجه ثانيه خالص بص يا صديقي بضغط على مود بعد المود بضغط خمسه بعد الخمسه بضغط لاثه يبقى تاني اهو مود خمسه لاه المعاملات عندك بقى بص هنا كده هنا في واحد هنا في سالب واحد هنا في سالب س بكتب المعاملات دي على الاله 1 سالبوا سالب س وخلي بالك من الاشارات تعالى بعد ما ضغطنا مود خ ظهر ايه اي بي سي اي بي سي بضغط على اي اكتب واحد واعمل يساوي كده كتب عند الا واحد اهو البي سالب واحد واعمل يساوي السي cي س سالب س واعمل يساوي كمان واحده يساوي ها لاهي س بتساوي 3 كمان واحده هيساوي س بتساوي سالب ا دي طريقه التحليبله الحاسبه عمل دي كده حاضر طبعا دي لو اعتبرناها معادله هنساويها بصفر من هنا س بسبعه من هنا س بثمانيه فانت من خلال دول بتجيب قوسين التحليل وهكذا تمام الاله الحاسبه اهو مود 5 3 بص 1 - 15 + 56 اهو 1 - 15 + 56 ادي الواحد يساوي - 15 = 56 يساوي ها 8انيه ها سبعه تمام يا اشطه تمام يا مستر ان شاء الله 100 م طبعا دي عشان تعملها بالاله الحاسبه لو هي معادله فلازم تشتغل معادله تكعيبيه ودي برده بتتعامل بالاله الحاسبه عادي بضغط مود خمسه وبضغط على اربعه مود خمسه اعه تتحل بالاله ولكن هنا يفضل ان انت تعمل الخطوه دي بدماغك الخطوه اللي انا عملتها دي اللي هي بتاعه العامل المشترك دي احنا كنا هنا واخدين 3 س صح اهو 3 س لو هي معادله هساويها بصفر اهو من هنا هقسم المساله ثلاث حتت بقى من هنا س تساوي خ من هنا س تساوي س-ث طب من هنا المفروض 3 س بتساوي صفر يعني س برض بتساوي صفر كلام زي الفل فانت خلي بالك من الجزئيه دي عشان مهمه جدا فانت ممكن تاخد العامل المشترك بدماغك وتعمل دي بتحليل الهاله الحاسبه لان تحليل معادله من الدرجه الثالثه برده موجود على الاله بس ممكن يلخبطك شويه ما تعرفش تتعامل معاه تمام عشان بيبقى فييه تركايه بسيطه لكن هنا يا صديقي انا اخدت عامل مشترك احط دي على الاله الحاسبه هتجيب لي الرقمين دول وانت من خلال دي عارف ان س بصفر يبقى الثلاث حلول دول معاك س بصفر س بخمسه س بسالبثانيه تمام قشطه قوي اللي بعده هنا تحليل مقدار ثلاثي بس هنا في عدد فهنا طبعا غالبا بنلجا الحاسبه اسهل واسرع بس هقول لك برض طريقه التحليل اليدويه ايه طيب لو طريقه تحليل الاله الحاسبه لو انا اعتبرتها برده معادله لان ده اللي بيقابلني غالبا ده اللي بيقابلني غالبا الا الحاسبه بتجيب لي القيمتين على طول ويطلاح دماغي س تساوي س تساوي على طول يعني بصله الحاسبه كده يلا بينا مود خ اضغط انين يساوي 3 يساوي 1 يساوي هوبا تطلع سالب نص هوبا تطلع سالب واحد س القيمه الاولى بسالب نص القيمه التانيه بسالب واحد طب لو عايز ا اقلبهم قوسين تحليل هنا بقى هقلبهم ازاي دي سالب واحد صح هتبقى س موجب طب ودي س بتساوي سالب نص بص الاثنين دي تطلع قدام الس تبقى 2 س خد بقى عكس الاشاره برض موجب واح اه 2 س + ليه عايز اكد لك ان الكلام صح لو خدنا ده سويناه بصفر يبقى 2 س + واح بتساوي صفر وادي الواحد يبقى 2 س بتساوي سالب واحد اقسم على الااتنين يبقى س بسالب نص دي طريقه الاله الطريقه اليدويه بقى بنعملها ازاي كنا خدناها زمان واحنا في كي جي 2 في طريقه سهله جدا طريقه المقص ودي طريقه بتعتمد على التجربه بتطول معاك المساله في طريقه عبيطه قوي ان انت بتضرب 2× 1 بتضرب 2× 1 تبقى س تربيع + 3 س + اثنين ضربت اين في واحد ماشي بقت اثنين بحللها تحليل بسيط اللي فات كان اسمه بسيط ده بنسميه غير بسيط ده الفاظ متداوله بينا وبين بعض كده ده غير بسيط لان في معامل قدام ال تربيع وما ينفعش ناخده عامل مشترك هنحلل دي تبقى س و س ضربهم اثنين جمعهم لاثه يبقى 2× 1 الاشاره الاخير موجب يبقى العددين زائد اوسط برجع اقسم على الاثنين تاني انا ضربت اين في واحد برجع اقسم عليها تاني بقسم عليها هنا وبقسم عليها هنا بتلاقي واحده بتقبل وواحده ما بتقبلش غالبا اللي تقبل طلع الناتج بتاعها ودي طلع الاثنين بتاعتها قدام هنساوي بصفر ده الناتج التحليل بتاع النهائي ده ناتج التحليل النهائي ونجسم المساله الاسيه من هنا س تساوي خد عكس الاشاره سالب واحد هو المفروض نعمل كده س + بتساوي صفر وادي بعكس الاشاره يبقى س بسالب واحد ومن هنا على طول لو عايز تخطفها اخطفها س تساوي بص هخطفها لك ازاي خد عكس الاشاره واقسم على الاثنين تبقى سالب واح على ا لو ما بتحبش الخط خدها سويها بصفر يبقى 2 س + بتساوي صفر وادي الواحد بعكس الاشاره يبقى 2 س بتساوي سالبوا تقسم على انين يبقى س بتساوي سالب نص اللي هي النواتج بتاعه الاله طبعا كل الهري ده انا بنجزه في الاله او بالاله في ثانيه واحده اللي هم الخطوتين دول فتبقى عارف الطريقتين وغالبا التحليل في الثانوي بالكامل اولى ثانيه ثالثه بنستخدم اله حاسبه وبننجز حالنا لانه غالبا بيكون عايز الناتج وبيكون المساله عباره عن معادله تمام هنا برده عايز احل يدوي تعال نحل يدوي تعال نحل الاول بالاله عشان تستريح نفسيا يلا مود خسه 3 يلا اي بي سي ا يساوي ا يساوي -1 ي=وي كمان يساوي تطلع 6 على خ كمان يساوي تطلع سالب ا يبقى س تساوي 6 على 5 س ت= سال ا تحليل الاله الحاسبه انجز الكلام خلاص طب يدوي هضرب برض 5× 12 يبقى س تربيع + 4 س - 5× 12 ب 60 هقوم محلل تحليل بسيط س وس ضربهم 60 جمعهم 4 15 طرحهم اربعه ا 10× 6 مشت الاخير سالب يبقى الكبير زي اللي في النص والصغير العكسه هقسم هنا على الخمسه واقسم هنا على خمسه بص دي بتقبل يبقى س + 2 دي ما بتقبلش تطلعها قدام الس يبقى 5 س - 6 من هنا س تساوي سالب ا من هنا س تساوي 6 على 5 باخد عكس الاشاره وبقسم على الخمسه اهو نفس الرقمين جبتهم بالاله الحاسبه في ثانيه يا صديقي وريحت دماغ هنا يا صديقي قبل ما تحلل في عامل مشترك طبعا لو حللت بالاله لا تاخد عامل مشترك ولا بطيخ على طول هطلعك الناتج المظبوط بس ركزت هنا لقيت ينفع اخد السته لا ما ينفعش اخد السته لان دي ما بتقبلش على السته دي بتبقى على السته يبقى هاخد لاثه عامل مشترك هقسم مين على الثلاثه على التلاه على الثلاه هنا تبقى 2 س تربيع هنا - 7 س هنا موجب س بعد كده ده هيتحلل غير بسيط هحلله بالاله الحاسبه كده ما بتاثرش في الناتج النهائي لو وهي 3 س هتديني صفر في الناتج النهائي لكن دي لاثه خلاص ما بتاثرش ولا ليها اي 60 لازمه يبقى انت حلل دي والنواتج هي النواتج بتاعتنا يلا بالمره اخر مره اله حاسبه اهو عشان المعلومه تثبت مود خسه 3 تمام ايه ده اللي انا عملته ده مود خسه 3 يلا بينا يلا 2 = -7 = 6 ي= اضغط يساوي ها اين اضغط يساوي 3 على ا يبقى س هنا بقيمتين لو دي معادله يا شباب لو دي معادله س بتساوي اين وس بتساوي سساوي 3 على 2 والثلاثه دي مالهاش اي لازمه في مجموعه الحل يا صديقي الصدوق يا رب نكون فهمنا الجزئيه دي عشان بتقابلنا ده مش بتقابلنا ده معانا طول السنه يعني تحليل بقى المربع الكامل لما تلاقي مقدار ثلاثي الحد الاول موجب ويه جذر والحد الاخير موجب ويه جذر تفكر على طول في المربع الكامل بيقابلنا في كل السنين برده بفتح قوس بحط اس انين باخد جذر الاولاني 3 س باخد جذر الاخراني انين باخد اشاره الاوسط طب انا عايز اتاكد ان حلي صح عايز اتاكد ان حلي صح اضرب كله في بعض ويديك اللي في النص 2 في 2 ب 4 في 3 ب 12 س كلام محترم تمام طيب لو هي معادله لو دي معادله وبتساوي صفر هنحلها ازاي لو دي هي اصلا كده بتساوي صفر اقوللك عايز قيمه س نفس الكلامو هحلل عادي جدا اهو زي ما حللت 3 س زائد انين بعد كده باخد الجذر التربيعي للطرفين وجذر الصفر صفر فمن الاخر كده باخذ الجذر التربيعي للطرفين بطير القوس بالاس يبقى 3 س + 2 بتساوي صفر وادي بعكس الاشاره يبقى 3 س بتساوي سالب ا يعني س بتساوي سال ا على 3 كان ممكن برض تنجز وتخطفها يا صديقي الصدوق طبعا بالاله ينفع تحلها لك الاله برض بس انت عايز تنجز من اول هنا خد عكس الاشاره واقسم على اللاثه يبقى سالب ا على 3 وانجز تمام نفس الكلام لو انا سويتها بصفر حليتها كمعادله هفتح قوس واحط اس 2 الجذر الاولاني 4 ا جذر الاخراني 5 ب اشاره الوسطاني سالب حلو قوي تمام هنا يا صديقي 4 ا - 5 ب = صفر لو انت عايز تكمل باخذ الجذر التربيعي للطرفين يبقى 4 ا - 5 ب = صفر ممكن في مساله زي دي بقى يطلب لك ا على ب يطلب ا على ب تساوي ايه ا على ب تعال نكمل هودي الخ ب بعكس الاشاره يبقى 4 ا بتساوي 5 ب دي بقى خاصيه يه من خواص التناسب لو انا عايز ا على ب هنقولها كمان شويه هتجي لنا في السكه هاخد 5 على 4 هنقولها كمان شويه ناكد عليها ا على ب ساوي 5 على ا دي خاصيه من خواص التناسب يا صديقي الصدوق المساله دي مش هيطلع عشان في هنا مجهولين في متغيرين فيطلب حاجه زي دي مثلا ا على ب ساوي 5 على 4 تحليل بقى الفرق بين مربعين اسهل نوع في الدنيا بيكونوا حدين حدين والاشاره بينهم سالب بفتح قوسين شبه بعض بالظبط س خ موجب سالب اسهل نوع في الدنيا هنا يا صديقي نفس الكلام طب لو هي معادله هنقسم مساله س بتساوي سالب خ س بتساوي موجب خ كلام عبيط يعني هنا برض يا صديقي 2 س و 2 س 7 موجب سالب هنا برض يا صديقي لا استنى هنا في اتنين عامل مشترك فاناخد اثنين عامل مشترك وافتح قوس اقسم هنا على انين واقسم هنا على انين تبقى س تربيع - 25 ادي 2 وافتح قوسين يا قلبي س - 5 س + 5 ها تمام لو هي معادله مثلا بتساوي صفر مثلا نصين من هنا س بخمسه ومن هنا س بتساوي سالب خمسه اللهم صل على رسول الله عليه الصلاه وافضل السلام تحليل مجموع مكعبين والفرق بينهما وده اللي بيتنسي كتير كتير كتير كتير فركز معايا الله يبارك لك يا حبيب قلبي بحلل القوسين قوس صغير وقوس كبير القوس الصغير س تكعيب تبقى س وال 27 تبقى 3 والاشاره تبقى سالب زي ما هي تمام باخد الجذر التكعيبي في القوس الكبير دايما الاخيره دي موجب طب والاشاره اللي هنا عكس اللي هنا يبقى موجب برض هنا بحط ايه الاول في نفسه هنا بحط ايه التاني في نفسه هنا بحط ايه الاول في التاني بس مش الاول في التاني في اثنين الاول في التاني بس 3 س مافهمش يفهم والصغير قوس كبير س تكعيب س 125 خ 5 الاشاره موجب دايما موجب طب ودي عكس دي يبقى سالب س× س ب س تربيع 5× 5 ب 25 5× س ب 5 س كلام محترم طب هنا استنى في عامل مشترك ايوه في هاخد اثنين عامل مشترك هيفضل س تكعيب ايوه ناقص كام ناقص 8 ونجي فتح قوسين صغير وقوس كبير والاتنين تنزل زي ما هي س تكعيب س والثمانيه اين والاشاره سالب دايما موجب دي دايما موجب ودي عكس دي يبقى موجب س× س ب س تربيع 2× 2 ب 4 2× س ب 2 س حلو الكلام فل قوي مهم جدا وبيقابلنا كتير والناس بتغلط في القوس الكبير طيب اللي بعده ليه بالتقسيم لو قابلنا بيقابلنا في حاجه تافهه كده او مساله على مدار التاسنين او مسالتين يعني بس لازم تبقى عارفه بيكون اربع حدود بقسم المساله بمعنى باخد اول حدين مع بعض تاني حدين مع بعض بكتشف ان اول حدين فيهم عامل مشترك فاخد الس مشترك فيتبقى ا + ب خدت الس مشترك يتبقى ا + ب هاخد من هنا الص هيتبقى ا + ب لازم دول يطلعوا زي بعض عشان اعرف اكمل المساله مساله طلعوا زي بعض هاخد القوس ده مشترك فاهم يعني بمعنى اصح هفتح قوس قوس اخد ا + ب مشترك لان موجود هنا وهنا اهو وافتح كمان قوس خدته من هنا يفضل س خدته من هنا يفضل صطت المساله من اربع حدود للقوسين اللي قدام حضرتك دول يا صديقي الصدوق اللي ما فهمش يفهم دي ها دول مع بعض دول مع بعض بص هنا صترك اهي هيتبقى س + 5 هنا سبعه مشتركه اهي هيتبقى س + 5 هاخد س + 5 مشترك وافتح كمان قوس يتبقى ص + 7 هاخد س + 5 مشترك يتبقى ص + 7 حلو الكلام حلو الكلام يا مستر اللي بعده ده لسه ده قلناه بقى الكلام ده قلناه خلاص بس هحلهوللك تاني حل المعادلات واحنا قلبنا التحليل كلها معادلات هنا هاخد الس مشترك هيتبقى س - 5 من هنا الس بصفر ومن هنا الس بخمسه هنا تحليل بسيط عادي جدا من غير اله حاسبه وس وس 4 خ ضربهم 20 طرحهم واحد اخير سالب الكبير زي اللي في النص والساويه على العكس من هنا س اخطف سالب اربعه ومن هنا س بكام بخمسه مربع كامل صح ولا ايه اه مربع كامل اهو الجذر الاولاني 3 س جذر الاخاني انين اشاره الاوسط موجب اتاكد انه صح اضرب كله في بعضه يديك اللي في النص 2 في 2 ب 4 3 يبقى 12 س اخطف اخطف س تساوي كام على طول خطف كده خد عكس الاشاره واقسم على الته تمام غير بسيط اله حسب دماغك حاسبه ولاح دماغك تطلع س بتساوي ا سالب نص وس بتساوي سالب واحد على طول على اله حاسبه وراح دماغك ودماغي ودماغ المسلمين جميعا لسه حلينها اصلا تمام تمام يا قلبي اللي بعده معادلات اسيه كلنا عارفينها تافهه بس ساعات برده بتلخبط حاجات بسيطه كده تعالى 2 اس ن + دي 8انيه الثمانيه هنخلوها انين اس حاجه اين اس كام 2 اس بص بقى هنا وهنا كده اصبح الاساس هو الاساس يبقى الاس بيساوي الاس سماعتك ي اللي بطيخه يا الليي قلت 2 اس ا بس يا بطيخه 2 اس ا ب 16 يهبل يبقى الاساس بيساوي الاساس يبقى الاس بيساوي الاس يبقى ن + بتساوي 3 وادي بعكس الاشاره يبقى ن بتساوي انين حته قشطه طيب هنا يا صديقي فيها تريكايه بسيطه ايه هي بقى اول حاجه يا صديقي ال 81 نخلوها ت اس ا تاني حاجه يا صديقي هطلع دي فوق باس سالب لسه قايلينها من شويه تبقى 9 اس ن + بص بتساوي تطلع فوق بس الاس ده يبقى سالب ليه عشان يبقى الاساس بيساوي الاساس يبقى الاس بيساوي الاس يبقى ن + بتساوي سالب اين وادي بعكس الاشاره يبقى ن بتساوي سالبثلا اللهم صلي على رسول الله عليه الصلاه والسلام يبقى لو الاساس بيساوي الاساس يبقى الاس بيساوي الاس طيب لو الاس بيساوي الاس يبقى عندك احتمالين لو اس بيساوي الاس عندك احتمالين يا اما الاساس بيساوي الاساس بس ساعات ما بتنفعش يا اما الاس بيساوي صفر مش فاهم افهم هنا ايه اللي بيساوي بعضه الاس بيساوي الاس ينفع اقول الاساس بيساوي الاساس اه ينفع اقول ن بتساوي لاه ايوه وطبعا هقول ان الاس كمان ينفع يساوي صفر يبقى ن + 2 = صفر وادي بعكس الاشاره يبقى ن بتساوي س- ا طب ليه قلنا الاس بيساوي صفر؟ لان اي حاجه اس صفر بواح فده هيبقى واحد ده هيبقى واحد فكده فعلا بيساووا بعض فبناخد احتمالين لو الاس بيساوي الاس يا اما الاساس بيساوي الاساس وساعات ما بتنفعش يا اما الاس بتساوي صفر ازاي ما بتنفعش يعني اقول لك انا 3 اس ن + ا نفس المساله اهي بتساوي 5 اس ن + 2 هنا الاس بيساوي الاس برض هل ينفع اقول الاساس بيساوي الاساس طبعا مستحيل هل ينفع اقول لاه بساوي خمسه مستحيل يبقى انا هاخد الاحتمال ده بس اللي هو الاس بيساوي صفر يعني ن + 2 بتساوي صفر يبقى ن بتساوي سالب ا بس هنا ن ليها قيمتين بس في تلكايه بقى ايه يا مستر ن بتساوي كام لاه خلي بالك ممكن تكون ن بتساوي موجب وساوي صوتي يا انشراح انا اعرف ازاي اقول لك انا لو عوضنا بالثلاثه في الاس لقينا الاس زوجي يبقى احط موجب وسالب لو عوضت بالثلاثه في الاس لقيت الاس فردي ما تحطش موجب وسالب بمعنى لو انا حطيت اللاثه هنا 3 + 2 5 يبقى يبقى فردي يبقى ما فيش موجب وسالب افهم هنا كده الاس بيساوي اس عندك احتمالين يا اما الاس بيساوي صفر دي ثابته يبقى ن بتساوي سالب اين يا اما الاساس بيساوي الاساس يعني ن بتساوي اربعه تنفع اه تنفع بس استنى حط الاربعه كده في الاس اربعه وثنين 6 يه يه يه يه سته ده اس زوجي يبقى ن بتساوي موجب وسالب ا خلي بالك تعالى هنا 3 اس مقياس س بتساوي 81 81 دي هنخليها ت اس ا لا هخليها 3 اس ا ليه عشان يبقى الاساس بيساوي الاساس يبقى الاس بيساوي الاس يبقى قياس س بتساوي اربعه يعني س بتساوي جدع موجب وسالب اربعه يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله الزوج المرتب ده يا صديقي بيكون مكون من س وص ما ينفعش نبدل يعني مثلا اين وخمسه هل بتساوي خمسه و 2ين لا يا صديقي لا تساوي الاثنين دي اسمها مسقط اول الخمسه مسقط التاني قوس الزوج المرتب لازم يكون صغير بعدين كبير لا كبير صغير صغير كبير ما بتفرقش اللي لازم يكون صغير وكبير هو قوس الفتره يا صديقي وصديق اللي احنا لسه واخدينها من شويه قوس المجموعه ايه اللي بيميزه عن قوس الزوج المرتب قوس المجموعه ينفع احط فيه رقم وينفع احط فيه 1000 رقم عادي جدا ينفع احط فيه عدد لانهائي من الارقام لكن قوس الزوج المرتب ما ينفعش فيه غير قيمتين س وص يا صديقي الصدوق تمام قوي الزوق قوس المجموعه خمسه و 2 هي هي اين وخمسه اه هي هي اين وخمسه لو بدلت جوه قوس المجموعه عادي كتبت صغير كبير صغير ما بتفرقش ولو بدلت عادي لكن اين وخمسه هل بتساوي خمسه وثنين لا ما بتساويش ما ينفعش نبدل اتعكست المسقطين لو عندك زوجين مرتبين بيساووا بعض يبقى المسقط الاول بيساوي المسقط الاول يعني س - 1 = 5 ودي يبقى س بتساوي 6 وص - 2 = 3 وادي دي يبقى ص بتساوي خمسه اللهم صل على رسول الله بالنسبه للشبكه بتاعتنا عندنا 4/ع ده الربع الاول ده الربع الثاني ده الربع الثالث وده الربع الاخير الا وهو الربع الرابع ربع اول اشاراته موجب وموجب ربعاني اشاراته سالب وموجب هنا طبعا س وهنا س شرطه هنا ص وهنا ص شرطه ربع ثالث الاثنين سوالب يبقى سالب وسالب ربع رابع يبقى موجب وسالب يعني النقطه مثلا خمسه وثنين تقع فين؟ في الاول طب النقطه سالب خ وثنين تقع في الثاني طب النقطه سالب خ وسالب اين تقع في الثالث طب النقطه خمسه وسالب اين تقع في الرابع يا صديقي الصدوق اللهم صل على رسول الله عليه الصلاه وافضل العلاقه بالداله تعريفين بصط لازم تبقى فاهمهم العلاقه ارتباط يربط بعض او كل عناصر س ببعض او كل عناصر ص بمعنى انا عندي س وص مجموعتين جبت جبت علاقه ربطتهم ببعض العلاقه دي الربط اللي انا ربطتهم بيه ده اسمه علاقه ايا كان هو ايه بقى ما بتفرقش خدت عناصر س كلها مع شويه من عناصر ص خدت عنصر من س مع عناصر ص كلها المهم ان دي اسمها علاقه العلاقه دي ممكن تكون داله ممكن تكون غير داله ازاي صلي على رسول الله تكون داله في حاله لو انا اخدت عناصر س خدت كل عنصر من عناصر س وركز في الكلام كل عنصر من عناصر س طلعت له صوره واحده من عناصر ص يعني ما فيش عنصر خدت له صورتين او خدت له مثلا رقمين او ظهر كمسقط اول مرتين دي تصبح علاقه فقط ليست داله بمعنى تكون العلاقه داله اذا كان كل عنصر من عناصر س يظهر مره واحده فقط كمسقط اول طبعا انت مش فاهم حاجه غير بمثال مثال بسيط دي س ودي ص مجموعتين ع س لص حيث ا علاقه ب تعني ان ا اصغر من ب يعني من اخر س اصغر من الص لو انا جيت اكتب لك بيان العلاقه بيقول لك الس اصغر من الص الاثنين اصغر من ايه هنا اصغر من الاربعه واصغر من السبعه يبقى الاتنين هاخدها مع اربعه والاتنين هاخدها مع السبعه طب والخمسه اصغر من ايه هنا الخمسه اصغر من السبعه بس السؤال دي علاقه هل دي داله لا مش داله ليه لان العنصر اثنين طلع له كام صوره صورتين من الاخر ظهر كمسقط اول مرتين فهنا العلاقه ليست داله طب هنا بص كده العلاقه معانا اهي ا + ب بتساوي 6 يعني س + ص = 6 تيجي نكتب بيان العلاقه ونشوف هتطلع داله ولا مش داله الواحد مع الخمسه صح عشان مجموعهم سته الاثنين مع الاربعه عشان مجموعهم سته لاثه مع الثلاثه عشان مجموعهم سته قو لي بقى داله ولا مش داله اهم حاجه عناصر س تظهر كمسقط اول مره واحده يكون ليها صوره واحده واحد لخمسه 2نين اربعه لاثه مع الثلاثه يبقى عناصر س ظهرت كلها اه ظهرت كام مره واحده كمسقط اول يبقى داله اه داله يبقى هنا العلاقه داله كل عنصر من عناصر س ظهر كمسقط اول مره واحده فقط يعني ليه صوره واحده بس انت عارف يا صديقي لو الثلاثه دي مش موجوده في الص فالثلاثه دي مش هيبقى ليها صوره لان الثلاثه مش موجوده صح كده فده مش هيكون مكتوب فهنا العلاقه ليست داله ليه الثلاثه لاثه ما اخدناهاش مالهاش صوره الثلاثه فهي هتصبح علاقه فقط بس علاقه ليست داله اللهم صل على رسول الله تناسب لما يجي يقول لك ا وب وج ود في تناسب بيجيبها لك بيجيبها لثالثه ثانوي ما يبقاش عارفين يعملوا ايه فيها اه والله تخيل بتيجي لثالثه مابقاش عارف يعمل ايه فيها ا وب وج ود في تناسب يبقى ا على ب هي هي ج على د معلومه قديمه المفروض ان انت عارفها يا صديقي الصدوق ا على ب بتساوي ج على د من خواص التناسب لسه قايلينها من شويه في مثال 2 س بساوي 3 ص عايز س على ص لسه قايلين من شويه س علىص بتساوي 3 على ا اللهم صل على رسول الله خلي بالك منها بتيجي كتير طب س علىص بتساوي 5 على 6 هل الس تساوي خمسه والص تساوي سته لا دي نسبه دي مش ارقام حقيقيه الس بتساوي 5 م والص بتساوي 6 م مين الم ده ثابت لا يساوي الصفر انا جيت اقول لك مثلا ان لطفي مثلا لطفي ايه ده لفطي حلو لفي لطفي مثلا 50 كيلو 50 كيلو وزنه الحقيقي 50 كلغ اهو واحمد 100 كلغ اقسم لي لطفي على احمد هتقسم 50 على 100 هتسيبها كده لا هبسطها هعملها نص النص ده دي ارقام بتعبر عن النسبه بين لطفي واحمد مش ارقام حقيقيه عشان كده نقول سي لطفي يساوي 1 م واحمد يساوي 2 م 5 م 6 م 5 ك 6 ك اي رمز اي ثابت وخلاص فدي نسبه فالنسبه بتبقى ارقام مش حقيقيه دي ارقام بتعبر عن النسبه بين الاتنين دول فهمت يا تمام س على 3 بتساوي ص على ا فان س علىص لو خدنا مقدم على مقدم يعني بسط على بسط اخد مقام على مقام تبقى 3 على خ في ناس بتتلخبط تقول لك س علىص بتساوي 5 على 3 مش دي اهي بص س على صاي 3 على ا واللي ياكد لك ان الكلام صح روح اضرب طرفين في وسطين لما نضرب طرفين في وسطين يبقى 2× س ب 2 س بتساوي 3 ص اهي مش هي صح كده لكن هنا باخد بسط على بسط يبقى اخد مقام على مقام س علىص بتساوي 3 على خ يا صديقي المعلومه المهمه برده اللي لازم تبقى عارفها ان انت لو عندك ثلاث نسب بيساووا بعض ممكن اجمع اول نسبتين مع بعض اجمع بسط مع بسط واجمع مقام مع مقام عادي جدا يعني الكلام ده بيساوي س + ص على 3 + 5 عادي جدا بجد اه والله ممكن اجمع الثلاث نسب س + ص + ع على 3 + 5 + 7 كل ده بيساوي بعضه بجد اه والله ممكن اقول له بص اللي جايه دي س - ع س - ع يبقى 3 - 7 عادي جدا الليد لك الكلام ده صح ممكن اعمله لك مثال ابسط من كده ان انا مثلا اقول لك ايه بص يا صديقي 1 على 3 ولا 1 على 2 مثلا خليها ابسط من كده بتساوي مثلا 3 على 6 مثلا بتساوي 5 على مش دول بيساووا بعض اه دي نص ودي نص ودي نص ممكن ايه اجمع كل البسط واجمع كل المقام هتلاقيها برض بتساوي نص اجمع كده كام 4عه ت اجمع تحت كده 18 الله فعلا بتساوي نص والله ممكن تقول له 1 - 5 على 2 - 10 هتلاقي برض بتساوي نص 1 - 5 -4 2 - 10 - 8 بتساوي نص برض ممكن 3 - 5 على 6 - 3 عادي جدا 3 - 5 على 6 - 3 - ا على سالب على 6 - 10 - ا على سال ا فيها النص برده ممكن 3 + 5 على 6 + 10 ولا اي حاجه 3 + 5 على 6 + 10 تلاقي فيها النص برده 8 على 16 فيها النص فلازم تبقى فاهم خواص التناسب واهم خاصيه فيهم اللي هي بتجمع كل المقدمات وتجمع كل التوالي اللي هو البسط زائد البسط زائد البسط بتساوي المقام زائد المقام زائد المقام عادي جدا يا صديقي الصدق حته ص تتغير طرديا مع س ده علاقه التغير الطردي يا صديقي اللي انت اخدتها في الثاله عدده تقريبا ص تتغير طرديا مع س فهنا ص هتساوي م س م دي م دي ثابت التناسب يا صديقي الصدوق لو قلت لك ص بتساوي 2 س العلاقه بين س وص علاقه تغير ايه طردي يعني ايه طردي يعني كل ما ازود الس هتلاقي الص بتزيد بمعنى لو الس باثنين يبقى ص باربعه لو الس بثلاه يبقى ص بسته لو الس باربعه يبقى ص بثمانيه كل الس ما بتزيد كل الص ما بتزيد فالاثنين دي تسمى ثابت التناسب بصدق الصدوق والتغير التد ممكن نعبر عنه بصيغه ثانيه ان س الاولى على سانيه هي ص الاولى على ص الثانيه طب لو التغير بقى زي ده ايه ده ص تتغير مع واحد على س ده علاقه التغير العكسي ص تتغير عكسيا مع س يا اما ص تتغير طرديا مع واحد على س بس احنا بنقلبها على دول ص تتغير طرديا مع واحد على س هي ص تتغير عكسيا مع س فهنا ص هتساوي برض ها م على س م ده اللي هو ثابت التناسب يعني لو ص مثلا بتساوي اين على س فالعلاقه بين س وص علاقه تغير طردي ا عكسي قصدي كل ما تزود السين هتلاقي الصاد بتقل زود السين تلاقي الصاد بتقل زود السين تلاقي الصاد بتقل طب صغر السين تلاقي الصاد بتزيد وهكذا وهكذا وهكذا فعشان كده قال لك دي علاقه اسمها علاقه تغير عكس عكسي ممكن اقول عليها س على س ا بتساوي ص ا على ص يا صديق الصدوق عكست خلي بالك اللي بعده حل معادلتين من الدرجه الاولى بتقابلنا في كل السنين طبعا وليها طريقه حل بالاله وكالعاده برده هقول لك طريقه حل الاله تمام بس الحل اليدوي على فكره ساعات بيبقى اسرع والله يعني والله مساله زي دي الحل اليدوي اسرع فلازم تكون فاهمه كويس عشان لو مساله زي دي بدل ما تمسك اله تك تك وتغلط في رقم تبوظ الدنيا س + ص ب 5 2 س - ص ب 4 بص يا قلبي من غير اله حاسبه دول هجمعهم على طول مجرد ما اجمع المعادلتين هتلاقي الص اللي هي كطريقه اسمها طريقه الحذف في اعدادي يبقى س + ص = 5 و 2 س - ص = 4 هجمع المعادلتين هكتب له كلمه بالجمع اعيش معاهم دول طاروا اجمع دول يبقى 3 س اجمع دول يبقى تسعه هنا هقسم على لاثه هنا هقسم على لاثه هنا طارد يبقى يبقى س بتساوي لاه من خلال س عوض في اي واحده هات الص اي واحده هنعوض هنا مثلا شيل الس وحط لاه يبقى 3 + ص بتساوي خمسه تيجي موديها بعكس الاشاره يبقى ص بتساوي انين يبقى كده مجموعه الحل لاه واتنين حلو طب بص دي كده هنا اسهل طريقه ايه تعوض بيقوللك ص بتساوي س - فهروح شايل الص دي وحاطط س - دي طريقه التعويض بقى فهشيل الص واحط س - 1 يبقى س - 1 + 2 س بتساوي 5 هجمع س مع س يبقوا 3 س - 1 = 5 وادي الواحد بعكس الاشاره يبقى 3 س بتساوي 6 قسم على الثلاه يبقى س بتساوي انين تيجي رايح معوض هنا جايب الص يبقى ص بتساوي 2 - 1 يبقى 1 طب يا مستر دي هحلها بالاله طب ودي تتحل بالاله تتحل الاثنين يتحلوا بالاله بس الاله عشان تحل بيها يبقى في شروط معينه تشتغل عليها ايه هي لازم المعادلين يكونوا بالشبه على المنظر المنظر ده كده يا صديقي يعني ايه عن المنظر ده يا مستر يعني الس والصاد مع بعض والحد المطلق لوحده لو السين هنا في الاول يبقى الس هنا في الاول عشان انت هتكتب على الاله بالترتيب الاله بتفهم ايه بتفهم لغه معينه يبقى السين فوق السين والصاد فوق الصاد زي ما انا كاتب كده بالظبط طب هل دول جاهزين يدخلوا على اله الحاسبه دلوقتي لا طبعا مش جاهزين يدخلوا على الحاسبه لسه هظبط طب دول جاهزين اه جاهزين تيجي نحل دول بالاله تعال نحل دول بالاله بص يا قلبي بضغط ايه بضغط مود بضغط مود وبعد المود ايه لحظه واحده على الشوايه بضغط مود وبعد المود بضغط خمسه بعد الخمسه بضغط واحد مود خمسه واحد بص اي بي سي اي بي سي معادلتين اهو المعادله الاولى 1 خ ادي واحد لازم الحد المطلق يكون بره ها واحد وبعدين واحد وبعدين خمسه المعادله اللي تحت 2 - 4 2 -1 4 اضغط يساوي بص س بتساوي 3 اهي اضغط يساوي واي بتساوي انين اهي صح الكلام صح الكلام طب دي بقى دي ما ينفعش تحلها على الوضع ده لازم تدخل لي الس لجوه يبقى ص نا س بتساوي سالبوا وهنا ص + 2 س بتساوي خ لاحظ انا كاتب مين الاول انا كاتب الص يبقى القيمه الاولى هي ص والقيمه التانيه هي س تمام تمام تعالى المعادله الاولى موت 5 1 اول معادله 1 -1 1 سالب سالبوا سالبوا المعادله التانيه 1 ا 5 1 ا 5 اضغط يساوي تطلع واحد اطلق يساوي تطلع انين يبقى ص بواحد وسنين ص هي اللي بواحد وس هي اللي باثنين يا اما تروح دماغك وتخليها س ص عشان بس ايه اللخبطه يا اما ممكن تجيلك معادلات برموز تانيه ا + ب بتساوي 7 و 2 ا - 3 ب = 15 ما تفرقش بقى انت المهم يكونوا على المنظر ده القيمه الاولى والقيمه الثانيه ب يا صديقي صدوق اللهم صل على رسول الله حل دول كده تيجي تحلهم اله حاسبه في ثانيه في ثانيه هتحل معايا الاله الحاسبه طب نحلها لك بالاله الحاسبه عشان اطمنك شويه بص المعادله الاولى اين -1 3 المعادله التانيه 1 2 4 يساوي تطلع الس باثنين والص بواحد طلعت معانا الس باثنين والص بواحد تيجي نحل بدماغنا بقى بالتعويض يجوز هتودي دي بعكس الاشاره مثلا عشان السين هنا ما قدامهاش لا سالب ولا عدد فهتلاقي الدنيا سهله تجي رايح معوض هنا لكن بالحذف اسهل بص بص دي موجب ا ص ايه رايك في دي لو انا خليت هنا في سالب اين مش كده لو جمعتهم يتولوا مع بعض ايوه انا مش هحط اثنين هنا بس فانا بضرب المعادله كلها في انين ده الحل اليدوي 2× 2 ب 4 س - 2 صاي 6 ضربت حط هنا في انين وهنا في انين وهنا في انين هدي تحتها س + 2 ص دول طاروا اجمع يبقى 5 س ب 10 على الخمسه يبقى س ب 2نين اهي عوض في اي واحده هات الص عوض عن الس هنا باثنين واديها بعكس الاشاره يبقى 2 ص بتساوي 4 - 2 2 على 2 يبقى ص بواحد اهي طب يا مستر ما حل الاله سهل وبينجز معايا الله يكرمك اعرف الحلين اعرف الثلاث حلول حد حل التعويض اعرفه حل انت كده بالتعويض وقف الفيديو وادي دي بعكس الاشاره وروح عوض هناك مكان الص بس وانت بتعوض هناك يا صديقي ا ودي السين بعكس هعوض مكان السين مش مكان الص هيبقى المعادله كلها في ص هنجيب ص هتطلع برض بواحد تيجي راجع معوض جايب الس اللي بعده خلاص هانت يا شباب اول الحصه خلاص طولت معانا شويه معلش حل معادله بقى من الدرجه التانيه يا اما قبل التحليل زي دي ودي حليناها من شويه اهي دي قابله التحليل احلها بالتحليل عادي جدا س وس ضربهم سته طرحهم خمسه يبقى 6× 1 اشاره الاخير سالب يبقى الكبير زي اللي في النص والصغير عكسه من هنا س بتساوي سته من هنا س بتساوي سالب واحد خلصت الحكايه دي مجموعه الحل وح طب لو مش قابله للتحليل مين بيفك اللغز كلكم عارفين مين بيفك اللغز اوعى تكون نسيت مين بيفك اللغز دي معادله غير قابله للتحليل عددين ضربهم سته طرحهم اثنين لو حللتها بالاله هيطلع لك حاجه حاجات غريبه كده ايه بقى الحاجات الغريبه اللي هتطلع على الاله مش محلناك بالاله طبعا انا هقول لك تتحل ازاي من غير الاله الحاسبه طبعا بنلجا للباشا اللي هو القانون العام فاكره طبعا فاكره س ت=وي - ب م+وجب و- جذر ب تربي - 4 ا ج على 2 ا وانت بتحل بالقانون العام لازم تكون المعادله مترتبه ومتصفره يعني الحد المطلق يكون جوه وتكون مترتبه بالمنظر ده ا هي معامل س يعني ا هنا بكام بواحد قصدي ا معامل س تربيع ب هي معامل س يعني ب 2 ج هي الحد المطلق يبقى ج بتساوي سالب س لو هتحل بقانون عام غالبا بيحدد لك الجزئيه دي لاقرب رقم عشري او رقمين او ايا كان ونقول له س تساوي ونبدا نحل مسالتنا - ب وال ب 2 يبقى -2 موجب وس- جذر ب تربيع يعني 4 - 4× ا× ج× 1× -6 على 2× ا يبقى 2 في 1 يبقى س تساوي سالب ا موجب وسالب دي 24 يبقى جذر 28 جذر 28 حطها على سالب في سالب بموجب 4× 6 ب 24 وربعه يبقى 28 و 2× 1 ب 2 ومن هنا بجي فصل المساله حتتين -2 م+ جذر 28 على 2 -2 موجب او سالب بقى جذر 28 على 2 حط دي على الاله الحاسبه واضغط الس دي حولها لارقام عشريه بص كده معايا اهو شرطه كسر -2 + جذر 28 على 2 لحظه واحده واضغط يساوي وبعد يساوي طلعت بالمنظر ده ده التبسيط بس لسه برده ماخدناش الاقرب رقم عشري ممكن اسيبها كده على فكره لو ما قالش الحته اللي فوق دي اضغط اس دي تطلع 1 س ا مش عارف ايه هتطلع على الاله 1 6 4 5 7 هو قال لك رقم عشري واحد يبقى هاخد السته بس طب اللي بعد السته كام اربعه هل الاربعه دي بتزود لا ما بتزويش لانها اقل من خمسه فكل ده بيتشطب يبقى 1.6 نفس الكلام هنخلي بس الاشاره ناقص وخلاص اضغط يساوي اس دي تطلع معاك س-3.6 6 برده يا صديقي الصدوق بعد السته هنا في اربعه والاربعه ما بتزودش يبقى شيلها يا صديقي الصدوق نختم حصتنا حل معادلتين بقى واحده من الدرجه الاولى وواحده من الدرجه الثانيه دي من الاولى ودي من الثانيه لازم هنا تشغل دماغك يا صديقي عشان هنا الحاسبه ما فيش هودي بعكس الاشاره يبقى س تساوي 1 + ص دي بقى طريقه التعويض فقط لا غير بجيب من هنا الس او الص واروح اعوض هناك بخلي المعادله دي في مجهول واحد يبقى انا وديت الص بعكس اشاره يبقى س بتساوي 1 + صيح شايل الس دي وحاطط لي 1 + ص الكل تربيع + ص تربيع 13 فك قوس تربيع الاول في نفسه لسه واخدينه زائد التاني في نفسه ص تربيع زائد كله في بعضه 2 ص 2× 1 في ص كمل + ص تربيع دخل ال 13 جوه عشان هحلل عرفت ازاي ان انت هتحلل يا مستر عشان المعادله فيها ص تربيع وفيها ص يبقى غالبا فيها تحليل ص تربيع مع ص تربيع يبقى 2 ص تربيع دي تتفضل تنزل ما فيش حاجه شبهها 1 - 13 يبقى -1 بتساوي صفر بالقسمه على كام؟ على الاثنين هقسم هنا على الاتنين وهنا على الااتنين وهنا على يبقى ص تربيع + ص - 6 = صفر ومن هنا هبدا احلل هنا ص وهنا ص ضربهم سته واحد يبقى 2× 3 اشاره الاخير سالب يبقى الكبير زي الاوسط والصغير عكسه من هنا ص تساوي موجب ا من هنا ص ت=وي س-3 كل ص هجيب لها س من المعادله التافهه العبيطه دي يعني س ت= 1 + ص يعني س ت= 1 + 2 يبقى 3 وهنا س ت= 1 + ص يعني س ت= 1 + س -3 يعني سالب ا يبقى كده مجموعه الحل زوجين مرتبين الزوج الاولاني 3 و 2 والزوج التاني سالب ا وسالب وبكده يا صديقي تكون اول محاضره معانا في كورس التاسيس خلصت بالتوفيق يا صديقي يا اصدقائي نتقابل في المحاضره الثانيه ان شاء الله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته No.
3:20
كورس تأسيس رياضيات مريانةانت في
Mrs Marianayounan
12 مشاهدة · 55 minuten geleden
1:03:37
الكورس التأسيسي لمادة الرياضياتالمرحله الثانويهمحاضرة 2 هاام جداا التأسيس
مستر / لطفي زهران - Mr / Lotfy zahran
163 مشاهدة · 11 maanden geleden
3:54:24
المحاضرة التأسيسية في مادة الرياضيات جميع مراحل الثانوية العامة 2026 مستر محمد خالد البقري
م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary
64 مشاهدة · 11 maanden geleden