قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

👁 1 مشاهدة

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

النص الكامل للفيديو

حياك الله من جديد يا دكتور اشتقنا لك بمعنى الكلمه منور الدنيا اهلا بك يا استاذ واهلا بالساده المشاهدين والحمد لله على السلامه الله يسلمك والحمد لله على سلامتك برضه دكتور ربنا يعزك المره اللي فاتت لما رحبت فيك قلت لك حياك الله في قاهره المعز شفت تعليق واحد قال لي لا بلاش تقول قاهره المعز المره اللي فاتت هي فيها حاجه ولا الامور طبيعيه لا طبيعيه كله طبيعيه اذا مرحبا انت منور في مصر وفي القاهره واحنا معكم هنا باذن بيتك طبعا الله يسعدكتور ما في شك بين اه مصر اهل وبلد كل العرب يعني ما في شك ام الدنيا مش على الفاضي يسموها ام الدنيا اهلا وسهلا يا دكتور قبل ما نبدا كيف شفت ردات الفعل على السلاسل السابقه ان كان سليمان عليه السلام وان كان يوسف عليه السلام هو الحمد لله يعني ده من فضل ربي ا يعني كل نعمه هي ابتلاء وعشان تختبر المنعم عليه يشكر ولا زي ما حتى اكلمنا عن سيدنا سليمان يعني كان كلما وجد نعمه كان اوابا لله يعني لكني لا اريد ان اترق الى الكلام عن سيدنا سليمان في بدايه السلسله الجديده لا احنا هنتكلم عن موسى عليه السلام وعدنا تفاصيله لان يعني الناس بتقول بعضهم بيقول انت متخصص بس في سليمان و لا لا لا لسه احنا لسه ما قلناش بسم الله احنا يا دوبنا بادين راح تشوفوا باذن الله تعالى اللي يعجبكم اكثر تعليقات كثيره كثيره الاف التعليقات مبسوطين ان تاركين لك المجال تفضفض انت ارتحت في المرات السابقه على هذا الموضوع دي مش محتاجه كلام يعني يكفي التعليقات لان حتى اللي بيعلق بيبقى غالبا اللي بيعلق دايما بال بالاشاده الشديده بيبقى لانه عانى من من شغل اخر في اماكن ثانيه كان بيكثر من المقاطعه يعني حتى اسال السؤال ولا ولا اتم الاجابه ثم الاقي سؤال اخر وطبعا احنا بنتسال اسئله لابد من تقديم الادله بتاعتها والا كان ا يعني مش معقول رايي بيخالف ا حاجه او بيستند على ادله ثم لا تقدم الادله طب ازاي فهنا كان الناس كانت بتبقى بتعاني جدا من ف طبعا زي ما بيقولوا يعني باضادا تتميز الاشياءه ف والضده فباينه يعني ايه فانا انا اولا انا بضم صوتي لهم وبشكر حضرتك صراحه لان حضرتك بتتحي المجال ان الفكره توصل للناس يعني وده الهدف يعني 100% لما يكون في مليون سؤال في نفس الوقت الفكره الاساسيه اصلا ممكن تنساها تنسى انك تقولها اساسا لذلك معاي باذن الله تعالى راح تبحر راح تنطلق واكد عليك مثل ما اكد عليك دائما دكتور من غير اختصار الله يرضى لي عليك خش بالتفاصيل طيب موسى عليه السلام ا احدى اكثر القصص الطويله في القران مش يعني مجرد ذكر احد اكثر الاسماء ذكرا في القران الكريم حاولت افكر احنا نبتدي منين ونروح منين لكن قلنا نسلمك احنا نقول الخيط والمخيط عندك الموضوع ونقول بسم الله وعلى بركه يعني هو هنتكلم عن سيدنا موسى واكيد الكلام ا بيجر بعه يجر بعضا يعني فاكيد ما فيش حاجه هتضيع من ال من المعلومات الموجوده حتى لو حصل عدم ترطيب زمن يعني لكن احنا بالفعل هنحاول نبدا بالترتيب ا الزمني يعني اا نبدا ب بالسيده ام موسى اولا ف لان هي دي البدايه يعني انا اميل ان ام موسى كانت اغمله وموسى كان جنينا في بطنها يعني حتى معظم كلام الله عز وجل كان مع ام موسى وليس مع الاب اا هي اللي خائفه وهي اللي بتقوم بالمهمه وهي اللي بتلقي في التابوت وهي اللي بتلقي في اليم وهي اللي بتكلف ا اخته بال بانها تتبعه كل هذا الكلام يقول ان الاب غير موجود وانها اغمله يعني يدعم هذا الكلام هو استخدام القران لكلمه امراه القران لا يستخدم كلمه امراه وال والزوج موجود او العلاقه فهنا طبعا جميع الظروف بتقول ان عمران ده رجل صالح وامراته ايضا صالحه فهنا لابد الكلمه المعبره عنه في القران تبقى زوج لان القصه ان الله عز وجل يطلق على الزوجين كلاهما زوج اذا كانت العلاقه منسجمه والانسجام بيتوافق في ثلاث عناصر يعني العنصر الاولاني اتفاق العقيده لان لو الاثنين على العقيده مخالفه بعضها اذا بيحاربوا بعض يبقى لابد من اتفاق العقيده فاذا حصل تنافر في العقيده اطلق عليه بعل واطلق عليها امراه يبقى الاساس كلمه زوج هنا وهنا اما اذا حدث ان هي العقيده اختلفت يبقى الزوجيه هنا فقدت اهم يعني زي ما بيقولوا انضرب انضربت القواعد يعني ا ولذلك هتلاقي مثلا الله عز وجل يطلق على امراه فرعون امراه ليه العقيده مختلفه يطلق ايضا على امراه نوح امراه ليه هو مؤمن وهي كافيه وكذلك لوط دول ا النساء ا الثلاث اللي القران اطلق عليهم كلمه امراه مع وجود الزوج لماذا؟ العقيده مختلفه وجت في القران 10 مرات ا يبقى اذا في الاساس احنا بنغس مبدا ان كلمه الزوجيه يبقى في انسجام ايه اللي بيضرب الانسجام ده ا تنافر العقيده فهنا على طول هي هتاخد كلمه امراه ويعدل عن كلمه زوج الحاجه الثانيه هي ا افتقاد عنصر الخصوبه يعني اذا كان من البدايه عاجز على ان ينجب او هي عاجزه على ان تنجب خلاص هي يبقى ايضا نفس القصه بتاع موضوع اختلاف العقيده ان هي ايه تبقى هي ايضا امراه وهو ا يبقى بعل يبقى اذا هي امراه وهو بعل عند افتقاد الانسجام بتاع الزوجيه ا توفر الانسجام فهو زوج وهي زوج ده اصل الكلام ولذلك هتلاقي القران يعني احنا قلنا يجي 10 10 استعمالات في القران جاءت بكلمه امراه الاختلاف العقيده سبعه امراه لوط وواحده امراه نوح واثنين امراه فرعون ده 10 استعمالات اهم وعلى فكره كلمه امراه فرعون ما جتش الا 26 مره دول 10 بس منها يعني وفي اذا افتقد عنصر الخصوبه ا تبقى هي ايضا امراه وهو بعل وده هنلاقيه مثلا مع سيدنا ابراهيم مرتين ومع سيدنا زكريا ثلاث مرات ومع امراه العزيز ثلاثه ايه ده 8انيه من س يعني دول 18 من 26 لافتقاط كلمه ا العلاقه الزوجيه يعني كذلك ا اذا كان في نشوز او معامله سيئه يعني في اهانات وفي ضرب وفي يبقى برض هي امراه زي ما شفنا مع امراه ابو ابي لهب او كده خلاف ذلك هي امراه ان كانت اساسا مش متزوجه سواء مطلقه او اغمله او لم تتزوج بعد يعني اذا ما دام ان احنا اول ما بدانا احنا بدانا بالكلام عن ام موسى فاحنا بنعرف كلمه امراه امراه جاءت في القران 26 مره الرابط بتاعها في ال 26 رابط واحد هو اللازوجيه اللازوجيه ديت يعني اساسا عكسها الزوجيه اللي هي الانسجام طيب اذا في ثلاث حالات بقى تبقى ما معاش الزوج قبل الزواج وبعد الزواج في حالتي الطلاق والترمل ايه ده ثلاثه في ثلاثه بقى وهي مع الزوج لافتقاد عنصر الانسجام اللي هو اا اختلاف العقيده او فقدان الخصوبه او النشوز او كده اذا السته دول متوفرين فهي لا يمكن ان تحصل على كلمه امراه وانما لازم تحصل على كلمه امراه اذا فقد اذا ما كان يعني سكته مش موجودين يبقى هي متزوجه وفي انسجام يبقى هي زوج وهو زوج يعني ام موسى هي اغمله حملت بابنها موسى ومات الاب وهي التي تتولى كل شؤون الابن يعني طيب انا عندي سؤال بس ما قاطعك الا بالخير ان شاء الله في ذكر عن ابو موسى نعرف مين هو وايضا عمران ابو ام موسى اكيد هنتكلم اكيد هنتكلم عن عمران لان القصه طويله يعني نعم اولا عمران جاءت في القران ثلاث مرات مرتين عن عمران الثاني وانا افضل ان نقول دائما عمران الثاني اللي هو ابو اللي هو ابو السيده ام مريم جد مريم يعني مريم عليها السلام لها ام يطلق عليه في الكتاب المقدس يطلق عليها حنه دي ام مريم ما غض النظر الاسم لكن هو ده الايه هنسميها ام مريم يعني هي امراه عمران ده جت مرتين في القران والثالثه ال عمران اللي هو عمران الاول اللي احنا ممكن نبقى نقول هو مين واحنا بنتكلم ماشي يعني احنا عندنا اثنين عمران في القران ال عمران اللي هو عمران الاول اا اللي منها ايضا ا عيله عمران غالي الثاني ماشي وكان الناس بتسمي على الصالحين من اجدادهم يعني يبقى ايه في اثنين عمران يعني لكن ا في القران لم يشر ان موسى ابوه اسمه عمران ما ما فيش اشاره من كده الاشارات خلاف كتاب الله يعني ان هو في الكتاب المقدس اسمه عمران في ال عندنا في السنه اسمه عمران فاذا نحن نميل يعني هو موضوع ان اسمه موسى بن عمران ده الاسم الشاع لكن القران لم يثبت له هذا الاسم كلمه عمران في القران لم تاتي الا ثلاث مرات مرتين العمران الثاني اللي هو ا زوج ا اللي هو ابو مريم عليها السلام اللي هو زوج ام يعني ساعه ما اتقال امراه عمران كان يقصد عمران الثاني يعني اللي هي ايه وبرده في علاقه وثيقه يعني حضرتك بتستدعي تشابهات لان قصه موسى اشبه بمريم كلاهما ولد الاب وهي كلاهما ولد يتيم لان يعني احنا ناويين نتكلم عن ام موسى وانتقلنا مباشره للمشابهه الى لا تفوت لي هالتفاصيل الصغيره لا تفوت لي اي حاجه اتفضل يعني في في مشابهه بين موسى ومريم هذه المشابهه ان كليهما ولد يتيما وهتلاحظ نفسك اللي انا قلته على ام موسى هي نفسها ايضا ام مريم هي التي تدبر كل شؤون ابنتها هي التي تسميها واني سميتها مريم اتنين نظرت ما في بطني هي اللي بتحدد المصير بتاع الابن ثلاثه وكفلها طب وكفلها ليه ما دام الاب يبقى الام هي التي تختار الاسم الاب غير موجود الام هي التي تحدد مصير الابن قبل ما يتولد قبل ما يتولد بتقول انا قررت مصيره هننظره للمسجد يعني ده قرار مصيري لا يمكن تنفرد به الام يعني وخاصه في المجتمعات الشرقيه بيبقى دايما القوامه لرجل فهل الرجل مالوش اي راي خالص يبقى لا هو غير موجود يعني فاذا مريم ولدت يتيمه يعني معناها الام حملت بها ومات الاب فولدت بلا اب وكذلك موسى عليه السلام ها نفس القصه الام حملت به ومات الاب وولد بلا اب فهو يتيم وما دام الكلام بيجيب بعضه ما سيدنا محمد كذلك يعني ايه احنا غبطنا ربط ايه الذين ولدوا ا او كانوا وهم في بطن الام قد فقد الاب يبقى احنا كده انا كنت بتكلم على موسى عليه السلام انتقلنا على مريم عليها السلام وانتقلنا على محمد صلى الله عليه وسلم ف الثلاثه ا كل واحد فيهم ولد بلا ا مش ولد بلا اب يعني مالوش اب ده ده حاجه خاصه بسيدنا عيسى احنا بنتكلم على ايه ان اه انولد يتيما يعني خلينا نبقى في دقه في استعمال الكلمات يعني طيب اي بقعه جغرافيه موسى عليه السلام لما نتكلم عن ولادته مصر في مصر هنا مصر النيل ا مصر النيل حاليا حاليا شو اسم المنطقه انا سمعت انه قالوا في منطقه اسمها المنيا قالوا هنا اللي ام موسى رمت موسى صحيح الكلام ولا مجب طب انا انا هقول لحضرتك يعني انا جاي معك بس احنا بنتكلم الحماس يا دكتور الحماس انا جاي معاك يعني بس هو طبعا في كلام كتير بيتقال ان مصر دي مش مصر والكلام ده يعني انا دائما اقول ان الشيء الثابت اذا اردت انك انت تفنده قدم ادله قويه تصلح حتى ان احنا نناقش يعني لكن ما تبقاش الادله كلها ضعيفه ومجرد بس انك ت نطلق يعني انا اما قلت ان ذو القرنين هو سليمان انا قدمت ت ادله تفوق ال 30 دليل على ان ايه سليمان هو ذو القرنين يبقى هنا اما اجي اخالف بقى اللي قالوا الاسكندر وكورش والكلام ده عندي ما ما يستدعي ذلك يعني فاللي عايز يقول ان مصر مش هي مصر يثبت ذلك يعني بادله ده ما فيش ولا دليل واحد قوي يعني ف بناء على الايه هنهد تاريخ كامل و وانت ما معكش دليل يعني فلابد انك انت الاول تتحصن بادله قويه جدا ثم تقدم يعني ماشي اا لا انا اؤكد ان موسى عليه السلام كان في مصر ا اليوم مصر النيل تمام اا بس احنا كنا بنتكلم على الام لاويه يعني لاوي هو اخو يوسف من يعقوب يعني طبعا العهد القديم بيقول شيئا نحن ووافق عليه ان ان عمران او عمران زي ما هم بيقولوا تزوج عمته ا اللي هي بيطلقوا اسمها يوكبد انا لشانا ليه بالاسماء بس انا بقول لك ده الاسم الايه اللي موجود في احنا وغصناه بهذا الشكل يعني طبعا ده اسم ام موسى في العهد القديم اللي هي يوكبد وهي في العهد القديم عمه موسى احنا نتحفظ تماما ان يكون رجل تزوج بعته لا يمكن يعني يعني مش هدي البدايه يعني احنا بنقول ده اللي موجود ولكن هل نوافق علي ولا لا الكلام عشان اوافق لازم اتقبل الكلام يعني فموضوع ان زواج الراجل بعمته ده بعيده قوي وخاصه المسافه بعيده ده هو بيقول لك انه متزوج بنت تلاوي نفسه يبقى المسافه قليله يعني طيب يبقى اذا ا هي لاويه وهو ايضا لاوي هم كانوا بيتجوزوا من من بعض الاسباط بتتجوز من بعض عشان موضوع الميراث والكلام ده فهم ايه من عائله لاوي اللي هم من نسل سيدنا يعقوب الاخوه سيدنا يوسف يعني تمام يبقى ده الايه ده القصه يعني وهو مات ا اثناء وحمل يعني وموسى جنين يعني وانا اميل ان موسى هو الاكبر ا يعني هو اكبر من هارون ا ولكن كان له اخت ا اكبر منه اللي هي هتتبع هتتبعه في النيل وكده وانا عاوز هنا نعرج لنقطه يعني لان في بعض الناس بيقولوا ان القران خلط ما بين قصتي موسى ومريم ميم ا يعني بيقول لك ان ساعه ما اتقال عن السيده مريم ام سيدنا المسيح ا اخت هارون وهي بنت عمران واسمها مريم فقال لك ما الثلاثه دول عند موسى اخته اسمها مريم وابوه اسمه عمران واخوه اسمه هارون فيبقى مريم اخت موسى اسمها مريم واخوها اسمه هارون وابوها اسمه عمران والكلام ده موجود ايضا عند السيده مريم ام المسيح بيتقال لها اخت هارون وبيتقال لها ا ابنه عمران وبيتقال لها مريم يعني وحتى بعض الناس ايام الرسول نفسه صلى الله عليه وسلم قالوا ان القران خلط بين الاثنين وبينهم يعني مده طويله يعني المسافه الزمنيه بين ا بين سيدنا محمد او سيدنا عيسى وبين سيدنا موسى حوالي 1500 سنه و50 او كده يعني احنا بنتكلم على 16 قرن يعني 16 قرن فمش هينفع نفس الاسماء يعني طبعا انا اقف اولا يعني ده من النقط الاساسيه ان احنا بنفرش الاخض يعني فاحنا اول حاجه قلناها النهارده واضحه ان ايه ان سيدنا موسى ولد بلا ا ولد يتيما يعني ا وشركه في ذلك مريم ام المسيح عليه السلام وايضا ض سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم يعني الولاده بشكل ان انا اولد يتيما يعني اثنين ا النقطه اللي احنا رايحين نتكلم فيها ان هم موضوع ان هم من ناس ليلاوي العيله دي من ناس ليلاوي طيب المطابقه او المماثله الشديده في موضوع ان مريم عليها السلام اسمها مريم واخوها اسمه هارون وابوها اسمه عمران ونفس الامر ا موسى عليه السلام اخته اسمها مريم واخوها اسمه هارون وابوها اسمه عمران اذا هنا كان في شبهه ان القران خلط بين ا شخصيتين انا اريد ان اقف عند ذلك اولا الرسول صلى الله عليه وسلم عندما جاءه معاذ بن جبل من اليمن يقول له يحمل الشبهه له ويقول له ده بيقولوا ا ان احنا خلطين بين الاثنين ا غض في نقطه واحده يعني ا قال له يعني لما لم تقل لهم انهم كانوا يسمون باسماء الصالحين من اسلافهم يعني عاوز يقول ان في عمران اول وعمران ثاني اذا الرسول رد على نقطه واحده بس هو كسر ال ا يعني الشبهه دي قوتها في اجتماع الثلاثه مع بعض لكن لو هو بس اسمه ايه المانع ان يبقى في انت لو جبت قاموس الكتاب المقدس هتلاقي ان الاسم الواحد بيتكرر اسماء كتيره جدا يعني معناه ان ايه نحن نكرر اسماء اسماء الاسلاف يعني وخاصه لو كانوا صالحين يعني فالرسول غض في كلمه ان في سموا على اسلفه واحنا النهارده بنقول في عمران اول وعمران ثاني وانا مصمم ان مريم عليها السلام ام سيدنا عيسى لابد ان يقال على اسم ابيها عمران الثانيش اما عمران الاول ا عندي حاجتين هنتكلم فيهم بقى هل هو عمران ابو موسى وهارون ولا واحد تاني وربما يكون حد تاني بس انا مش هتكلم فيها الوقتي تمام ولكن انا بالفعل باجلها وباجي في ميعادها اقوله يعني طيب ا اذا في عمران الثاني وفي عمران الاول وربما بيبقى في عمران ثالث يعني لان انا كلامي بيقول ان احتمال يبقى ال عمران اللي هو تم اصطفاءه في القران قلت ال عمران كلمه عمران في القران ما جتش الا ثلاث مرات مره ال عمران اللي هو تم اصطفاءه مع ال ابراهيم مع نوح مع ادم الاربعه اللي تم اصطفائهم ف بس طبعا هنا نوح وادم بزوتهم الشخصيه وهنا ال ابراهيم وال عمران ده ايه بالال فدول الاربعه اللي تم اصطفاءه فهل عمران اللي تم اصطفاءه هو ايهم عمران الثاني ولا عمران الاول ولا واحد الثالث ده هنتكلم فيها فيما ماشي لكن احنا الان بنقول ان في ممكن يبقى في عمران واحد وعمران اثنين وربما عمران ثلاثه تمام يبقى اذا ابو مريم اسمه عمران الثاني واتسمى على اسم احد اسلافه سواء ده ولا ده يبقى كده ايه خلصنا من اول اتهام في الشبهه يعني النقطه الثانيه هي اسم مريم مريم عليها السلام ام عيسى اسمها مريم ماشي ومعناها العابده او كده يعني يبقى هي جايه من ا من السياده او يعني اصل العبوديه لله بتدي عزه يعني طيب اا حتى مازال احنا بنقول امرؤه يعني سيد او رجل او كده يعني فانا مش عاوز اصل الاسم الان لان احنا اكيد هنتكلم على السيده مريم فيما بعد يعني لكن انا الان بس بقول لا ده هم عصرين بالفعل وهم شخصيات بالفعل هنا ثلاثه وهنا ثلاثه بس هل معقول من الصدفه يبقوا الثلاثه نفس الاسماء قلنا لا مانع يبقى عنوان اول وعنواني ماشي بس مش معقول الثلاثه الباقيين كلهم نفس الاسماء فاحنا الان في اسم مريم فسيده مريم اسمها من من اصل الكلمه دي اللي هو ايه عبوديه السيد او عبوديه الله يعني ماشي اا اما اسم السيده اخت موسى اللي هي كانت بتتبعه فالقران لم يثق خالص هو قال عبر عنها بتكنيه كلمه اخته يبقى اذا ما قالش اسمها يبقى انا لا احاسب لا احاسب على ان انا سميتها مريم انا ما سميتهاش اساسا طب اسمها ايه اسمها ايه في التراث العربي يسموها كلثم ولكن ده روايات ضعيفه فمش هنقف عندها ماشي يعني في العربيه عندنا اخت موسى تسمى كلثم بس الروايات ضعيفه لا قالها القران ولا قالها رسول الله يبقى اذا انا مش هقدر اسلم بها حتى لو هي ا يعني تكررت عن الناس يعني طيب اسمها ايه بقى هنرجع للعهد القديم فهنتفاجئ ان مش اسمها مريم يعني العهد القديم نفسه بيقول ان مريم عليها السلام ام عيسى اسمها مريم والترجم للانجليزيه ماري تمام اهو طب اخت موسى لا مش اسمها مريم اسمها مريم والترجم الانجليزيه مريم ولو جبت بقى اا يعني الكتاب مترجما يعني في انا عندي ترجمه عندي كتاب يعني للعهد القديم النص عربي والنص انجليزي يعني بيجيب لي عمود هنا عربي وعمود هنا انجليزي فساعه ما يجي يجيب لي اسم اخت موسى يترجمها مريم وهي مكتوبه مريم اما يجيب ماي باللغه الانجليزيه على السيده ام ع اخت سيدنا عيسى ام سيدنا عيسى يقوم قايل مريم ايضا الله انا عايز عايز هنا اسال سؤال انت ليه بتوحد الترجمه رغم اختلافها في النص الانجليزي النص الانجليزي يقول مريم تترجمها لماريم النص الانجليزي يقول ماري تترجمها لمريم انا افهم ان ماري تترجم مريم لكن مريم تترجم مريم ليه يبقى انا ما قلتش خالص اسم اخت ام موسى انا قلت اختهم تمام مين اللي قال بقى الاسم انت قلت مغيام انت ليه بقى بعد ما جه الاسلام واطلق على اخت على ام عيسى مريم مصمم تلبس اخت موسى اسم مريم عشان تبين عندي ان انا عندي خلط يبقى الخلط مش عندي ويبقى هنا نقول ان اخت موسى اسمها مريم بنت عمران وام عيسى اسمها مريم بنت عمران يبقى هنا الاتفاق في ال اسم الاب بس وده لا مشكله احنا قلنا ايه المانع ان زي ما الرسول جاوب قال ولذلك الرسول ما جاوبش الا على مين؟ قال على اسم عمران بس ليه؟ لان اسم مريم مش هو نفس الاسم هجاوب عنه ليه؟ يبقى ده اول حاجه يبقى يبقى هارون اخت سيدنا موسى اخوها اسمه هارون اكيد اللي هو اخو موسى نفسه طب اين اخو اخو مريم؟ ما احنا نقول بقى مريم ومريم فمغريم لها اخ اسمه هارون ومريم ام عيسى لها اخ اسمه هارون لا مالهاش اخوات هي لها اخت تزوجها سيدنا زكريا وهينجب منها سيدنا يحيى اختها الكبرى لكن هي مالهاش اخوات ذكور فما معنى كلمه ا يا اخت هارون اللي اتقالت عن السيده مريم بنت عمران يبقى انا عاوز اقول الان نسمي الاشياء بمسميات اما نتكلم على اخت موسى نقول مريم بنت عمران واما نتكلم على ام عيسى نقول مريم بنت عمران يبقى هنا في يعني اسمين اختلفوا في الاسم الاول واتفقوا في الاسم الثاني اذا ما مشكله بقى كلمه هارون هارون هذا هو اخو موسى فاكيد ان مريم بنت عمران لا اخسم هارون يقينا طيب ام اخت ام عيسى عليهما سلام ا فين بقى يتقال لها ليه اخت هارون هارون ده هي من نسل هارون اخو موسى قبيله بتاعتها اصلها هارون اخو موسى زي ما يبقى واحد واحده من قبيله تغلب اقول لها يا اخت تغلب انا بقول يا اخى العرب يعني يلي من العرب يا اخت تغلب يعني يلي من قبيله تغلب تمام فهنا يا اخ فلان يا اخ تميم يبقى انا بقول يلي من قبيله تميم مش انت اخوك اسمه تميم اذا كلمه هارون بالنسبه لمريم بنت عمران اخت موسى ده هارون اخ حقيقي بالنسبه لمريم بنت عمران ام عيسى هارون هي من نسله هي من عائله هي من القلب بتوعه يعني هي اخر اخر المحطات بتاع هارون يعني مش لازم يعني اكيد في عيله هارون في ناس ثانيه بس هي بالنسبه لها هي ايه من ناس ليه يعني اذا القران لم يخلط ابدا بين الثلاثه ويبقى كده الامر واضح يعني يبقى نقول مريم ده اخت موسى لها اخ حقيقي اسمه هارون وابوها اسمه عمران طيب مريم مريم اللي هي ماري ام عيسى اسمها مريم مش مريم ابوها اسمه عمران الثاني ده يقينا ده اسم ابوها ثلاثه لها هي من نسل هارون وانتم واحنا نعلم ان الكهانه او موضوع الكلام يعني مسؤوليه الدين اعطيت لهارون فهو ما شافوها جايبه ولد فبيقول لا يعني اا ازاي ده انت من اسره هي اسره الخاصه بال بالتدين وبتعليم الناس الدين ازاي تجيبي تعملي انت العمل ده فهم ذكروها باسم العائله اللي هي منبثقه منها اللي هي يتنافى معها اي فعل ا يعملوا العاديين يعني او يعملوا الناس العاديون يعني فهنا ايه ده بدايه احنا كده فرقنا تفريق وازلنا وازلنا الشبهه اللي بتقول ان هم بنتكلم عن نفس الشخصيه لا موضوع القران لم يقل ابدا على ام على اخت موسى ا اسمها مريم بل العرب بيقولوا كالسم لكن العهد القديم نفسه هو اللي بيقول ان اسمها مش مريم اسمها مريم وان الترجمه بس ترجمه عربيه لاحداث خلط معايا بينما هي في كل لغات الدنيا اخت موسى اسمها مريم هات اي لغه ثانيه وشوف اسم اخت موسى هيبقى ازاي لا يمكن تبقى ماري هي مريم لكن مغيام وماغي يعني كلا الاسمين يترجم الى العربيه مريم وانا هنا اللي بسال السؤال لماذا لماذا يترجم اسمان مختلفان باسم واحد لماذا يبقى اذا مشان اللي عامل الخلط انت اللي بتحاول تصنع او تلبسني ان انا عامل خلط لا هي ايه انا لم اخلط انا لم اقل على اسمها اي اسم انا سميتها ا اخته اثنين انت اللي هي عندك اسمها مريم طب انت هتسميها مريم ليه بالعربيه يبقى اذا ده اول حاجه اثنين الاب والاب اسمه عمران ولا مشكله لان ايه الرسول جاوب على السؤال ده بالذات وقال يسمون باسماء الصالحين من اسلافه لاثه اخ كلمه اخ بالنسبه لمغيام اخت موسى اخوه حقيقيه الاخ لمريم ماري بنت عمران ام عيسى لا الاخوه نسب يا اخت هارون يعني يلي من ال هارون اخو موسى اللي حياتهم كلها في الدين والالتزام والنبوه ازاي انت تعملي العمل ده يبقى من البدايه فران الامر اذا نرجع ثانيه الى موسى ويبقى احنا معانا الان ان اسم اخته مريم بنت عمران وهي الاخت الكبرى وموسى الاخ الاصغر لها والاب مات فما فيش اولاد ثانيه اذا هارون هيبقى من اب اخ وهيبقى الازغر وهنثبت هذا الكلام اا اما نيجي نتكلم عن او ننتقل الى قصه هارون لكن احنا الان بنقول ان ايه موسى عليه السلام امه لها ه لها ولدان من اب يعني لها ولدان شقيقان اللي هم كلمه ولد على فكره في اللغه العربيه تطلق على الذكر والانثى يعني تمام اذا الابنه الكبرى هي مريم وليست مريم والاخ الاظهر الذي مات مات ابوه وهو جنين في بطن امه هو موسى عليه السلام وكان ا الام هتتولى بقى هذا الامر طيب ننتقل الى نقطه اخرى ما معنى اسم موسى اسم موسى في العهد القديم في صف التكوين اسف في صف الخروج او كده بيتكلم على ان معنى المنتشل من الماء ده معنى الاسم اللي هم بيقولوا وهم بيقولوا ان هو يتكون من جزئين مو وشي مو يعني ماء وشي يعني شجر او كده يعني لانهم وجدوه ا في الاعشا في الحاجه الاعشاب او الشجر اللي بين اللي على شط النيل ا ساعه ما قذف من النيل يعني هم بيقولوا ان التابوت كان اا فاهم عندنا رجل انا اشرت اليه كثيرا اسمه عوف ابو سعده كان بيتكلم له كتاب عن العلم في القران ويوضح ما معنى الاسماء يعني ماشي وانا يعني انا كنت معجب جدا بالكتاب وان كان في بعض الاسماء لي عليها بعض التحفظات لكن ارى انه له جهد كبير في هذا المجال وحتى لو اختلفنا معاه لا ين يعني هو صاحب الفضل في ان احنا حتى ا نتعلم نختلف مع يعني احنا هو اللي شجعنا نقول يعني انت اختلفت مع الاخرين فانا دايما اقول ان ان انا يعني استاذي اللي علمني ان انا ان انا ابص بشكل جديد يبقى من باب اولى اخونه لو اني ما شفتش المختلف معاه يعني هو هو مادام علمني يبقى لي عين مختلفه فخلاص ماشي فانا اشكر له ان هو الجهد اللي عمله واشكر له ايضا ان هو السبب في ان احنا لو اختلفنا معاه هو برده السبب في ان احنا نشوف او ولذلك انا يعني بنسب اي اختلاف معاه له هو صاحب الفضل عليه حتى لو كنا بنقول خلاف كلامه يعني لان هو اللي ايه اللي زارع البذره الجميله دي فكان بيرى شيء اخر بيرى ان هو مين اللي قايل كلمه موسى ده هل العبرانيين هل قوم يعني هل ا يعني هو ساعه ما اتلاق فين اتلاقى بين قومه ولا اتلاقى عند القوم الثانيين اللي هم المصريين فهو بيرى انك انت بتبحث عن الاسم في اللغه العبريه واللي ناطق الاسم مش عبوش اللي ناطق الاسم احنا عندنا طبعا اللي ناطق الاسم امراه فرعون بينما في عند العهد القديم اللي ناطق الاسم ابنه فرعون مش قضي مش هنختلف يعني هي ايه ا طبعا القران اصدق في في الكلام ان هي امراه فرعون وكده زيد القون بيشير ان فرعون ده لم يكن ينجب يعني او ان اتخذه ولدا يعني يعني ايه ف مش دي القصه يعني دي مش قصتي ان ايه وممكن يتقال لك اه اتخذوه ولد يبقى عنده بنات يعني غدود جاهزه يعني يعني ايه يعني ولذلك انا كل اللي اختلف معايا المفروض ان هو يقول انا السبب في ان هو اختلف معايا لان اللي بخليه يطلع الرد عليا يعني انا لسه حد يعني الاشياء دي بتتفطق لذهنه اما انت بتقول الكلام يعني ساعه ما قلت ان سيدنا يوسف مات دون ولد بدا يتقال لي ازاي واضرب عصاك الحجر وهيبقى اثن عينا الكلام ده وطلع امتى بعد انت ما قلت فبيقول لك ازاي ماشي طبعا انا عندي الاجابه و ولعلنا لو تطكنا لها نقولها وربما احنا يعني اتقالت في ايام سيدنا يوسف يعني ماشي فلكن انا بتكلم انت ساعه ما بتجيب الراي على طول بتفجر في ذهن المستمع اسئله لم تكن تخطر بباله يعني فيبقى الناس تهدى يعني حتى اما تيجي يعني مابقاش انا السبب في طرق السؤال على راسك وقاعد بتعمل بحده يعني ماشي ده احنا لسه بنقول ان راجل ا بيبقى صاحب الفضل في الامر ده يعني انا بشكره ساعه ما بقدر اختلف معاه فمفروض ان انا ما دام انا اللي خليتك تجيب السؤال تقول لي والله يعني جاوب لي على السؤال ده يعني انا اللي انت قلته بيطرح السؤال ده ويتناقد قد معه فجاوبه ربما التصوع مش واصل لك لان في نقطه عاميه مش باينه لك زي ما قلنا مثلا في سيدنا سليمان اما اتقال اتقال ازاي يبقى ذو القرنين سليمان عليه السلام وقول لقومه فاعنوني فانت بتقول له انت عارف الحديد اللي استخدم قد ايه ده الحديد لو عرفنا كميته ده هو احنا جبنا كميه السد العالي لقينا لو جبنا 100000 سياره 100000 سياره عربيه نقل ما كانتش متوفره ايامها يعني يوميا عايز 11 شهر عامتين الحديد بس وهو مخلص كل الحديد كل العمليه في يوم فمنين يعني انا عايز بس النقل الطبيعي في 11 شهر اذا توافر 100000 سياره تشتغل كل سياره 50 طن هذا الكلام غير يعني غير منطقي بالمره في هذه الايام يعني بس لو توافق انا عايز 11 شهر هو خلص الموضوع في يوم فانت بتقول له كلمه فعلوني دي مشاركه رمزيه للناس بس لكن عينوا ايه ده هم لو كلفهم بس رافقوا السواق في احضار الحديد هيجوا بعد 11 شهر يكون هو خلص ومشى من زمان يبقى هنا التصور مش واضح فهنا بايه بيطرح السؤال فاحنا بنشكره على السؤال بس بنقول يعني اطرح السؤال وانتظر الاجابه مش لا ده هو بيسال السؤال ومداء على السؤال يقول لك خلاص يبقى الكلام ده طب وهو ازاي يعني ما تسال السؤال وانتظر الاجابه اذا الاجابه لم تقدم لك التصور اللي وضح لك الصوره العاميه خلاص يبقى اقول ان خلاص لا ده هو بمجرد ما يطرح السؤال بيقول لك يبقى و وبتسمع بقى تعبيرات جميله يعني يا فالح يا مش عارف ايه يا طب يا عم احترم الناس زي ما بتحترمك يعني البعض يصل للتكفير على فكره ده ده احنا بنتكلم عن الناس العاقله يعني احنا بنعاتب ال بنعتب اللي احنا ا يعني نامل فيهم دائما رجوع الى الحق يعني يعني احنا بنقول له يعني اما التانيين نقول لهم ايه مش هنقدر نتكلم معاهم يعني لكن انا بتكلم على اللي فيهم امل يعني ما دام انت طرحت سؤال تراه ناسفا للفكره انتظر الاجابه لعل الاجابه تكشف منطقه عاميه بالنسبه لك ماشي وخاصه اللي انت بتقوله ده لا يعني مش غايب على على اللي قعد يبحث في الامر حتى كمان ساعه بمناسبه يوسف ولك ا انا لسه اغط عليه امبارح واحد بيقول لي وكلمه هلك عدت 70 واحداني بيقول هلك دي عدت 68 مره في القران لا طبعا هلك في القران 66 مره امال ايه هو بيدخل للكمبيوتر بيساله عن كلمه هلكه بيدي له رقم طيب وما بيشوفش الايات يعني تخيل كده هو بيهاجمك وبيغلطك بناء على ان هو عمل عمليه حسابيه الكمبيوتر اللي عملها له وما بصش في الايات اصلا ايه عشان يتاكد ان البحث سليم ماذا يفعل اذا علم ان القران لم ياتي في الا 66 مره بس يبقى ال 68 واللي فوق ال 70 جم منين يعني انت هتجيبهم منين انت وانت بتطلعني غلطان يعني انت بتطلعني غلطان وانت جايب ايات زياده معنى الكلام ده معنى انك جايب ايات زياده انك ما شفتش الايات اساسا امال هي جايه منين كلمه اهل اللي هي العيله اذا اضيفت الى كاف الخاب تبقى اهلك يعني عيلتك هو بقى الكمبيوتر هياخدها على انها من ضمن عائله هلكه فتخيل ممكن يلاقي 10 كلمات هي الاهل ياخدها من ضمن كلمه هلكه ويغلطني وهو جامع بين كلمه هلكه والاهل لا البحث العلمي له شروطه انك انت اما ما تجيب الامثله تشوفها مثال مثال بنفسك انا عامل ده وهو ما عملش ده وطالع يغلطني فانا بقول له طب احنا من البدايه اساس العمليه العلميه غير متوفره عندك فازاي هتبقى انت مقيم ومهيمن اتعب شويه في البحث على الاقل يواكب التعب ده عشان نبقى خلاص بنادف الحقيقه ماشي فايه نعود تاني ال اذا ا يوكبد ده الاسم الشاع انا كنت بتكلم قلنا ان هي لها ابنه اسمها مريم مش مريم ا ولها ولد سيولد يتيما هو موسى عليه السلام ونحن الان وفرقنا طبعا تفرقه ا يعني دي احد الشبهات اللي بيهاجم بها القران ان ازاي الثلاث اسماء دول دول هم الثلاث اسماء احنا جاوبنا اجابه مش عاوز اعيدها لان الناس كانت بتقول تكرار كتيرين تكلموا عن التكرار فانا مش هعيد خلاص اللي عاوز يوصل لهااني يرجع للحلقه يعني ا لكن خلينا في اسم موسى والعالم العظيم ابو سعده قال ايه؟ قال اللي قال الاسم مين؟ مش اهل موسى مش قوم موسى مش بنو اسرائيل امال مين اللي قالوا بيدفعوه يبقى اذا قوموا من مصر فبيقول لك يبقى اللغه مش عاريه فبقى كلمه مو شي يعني الميه والشجر والمنتشل منهما يبقى دي ايه تنفع يقولها راجل من العبرانيين وليس من المصريين ده كلامه وكلام منطقي يعني يعني ايه اللغه دي كلمه موسى دي مين اللي نطقها هل قوموا عشان ندور على اللغه العبريه ولا القوم المقابلين اللي هم المصريين فبالتالي مش هيتكلموا بلغه الناس اللي هم بيعتبروهم اقل منهم يعني تخيل كده انني عايش في مجموعه من مصريه عايشه في انجلترا هل رئيس الوزراء الانجليزي هيتكلم بلغتنا لا يمكن طبعا يعني هو بيستئ بنا فبالتالي هيتكلم بلغته اذا عندما اطلق اطلقت ابنه فرعون او امراه فرعون احنا طبعا بنؤكد انها امراه فرعون بس الاختلاف مش مش مشكله قوي يعني هي ايه واحده من قصر فرعون بتنطق لغه قوم فرعون يبقى ده اول راي في كلام الرجل يعني ان ايه ان كلمه مشي يعني بين الشجر والماء او المنتشر من الشجر والماء ده ايه التسميه غير دقيقه لانه ايه جايه من لغه تانيه اثنين اا النقطه ال الاخرى يعني اا ودي انا هوضحها قوي انت عندما تذهب الى مكان فانت بتتفاجئ بما هو ثابت ولا بما هو طارئ طارئ بالهمزه مش بالق طارق حضرتك لا يمكن تبقى طار انت الله يسعد ثابت الله يسعدك ماشي يعني انا اما ادخل فصل في مدرسه الاقي كل يوم بلاقي سبوره وتخت وطلبه وتباشير و حاجات حاجات لها علاقه بالدراسه كتب يعني كل يوم بشوفه ثم في يوم الاقي معزه في الفصل بالله عليك ساعه ما ادخل اتعجب اتعجب اقول ايه صبوره ولا اقول معزه يعني المنطق يقول عندما ادخل للمكان الذي ارى فيه الاشياء كما هي كل مره اتعجب من من الاشياء اللي بشوفها كل يوم ولا اتعجب من الشيء اللي ما كانش موجود وموجود الان ولا يجب ان يوجد في هذا المكان يعني المفروض ساعه ما ادخل الاقي المعزه اقول ا معزه ده المنطق ولا اقول اها صبوره طلبه ايه هو انا دخلت مكان خلاف اللي انا بيدخوا كل يوم ولا ايه فهو بيقول لك ان انا ساعه ما اكون كل يوم شايفه الميه والشجر قدام القصر بتاعي يوميا فازاي اقول ميه وشجر انا اقول طفل لان ده الجديد الغريب في هذا المكان يبقى بيقول ان الكلمه اللي هتطلع من من فم القائل هي الاستغراب من الشيء الحادث او الجديد او الطارئ على المكان وليس على الاشياء الثابته في المكان ما بتغدروش خالص فيقول لك ان الكلمه الاليق هي طفل مش شجر وماء تمام النقطه ال يعني هو عا عاوز يقول ان كلمه موسى معناها طفل او وليد وان القران عندما اراد الاشاره لذلك جاء بترجمه اسمه على لسان فرعون الم نربك فينا وليدا يبقى عاوز يقول هم قالوا عليه طفل وظل يقولوا صح فين الطفل ماشي الطفل هاتوا الطفل هاتوا الطفل ف مش ابنهم ففضل بقى علم عليه يعني في الاساس هو اطلق بالتنكير ثم لما تكرر اصبح هو المعهود بهذا التنكير فصار اسما له وان اذا الاسم معناه وليد كلام منطقي جدا يتفق مع القران ويتفق مع الاشاره اشاره فرعون الى ذلك في كلمه وليده ا ويتفق مع اللغه المصريه اللي بتقول كلمه موسى يعني وليد تحط موس ابن تحوت هذه حكايه بعد ها اذا هو انا اميل الى ان الراي الاقوى هو هل هو المنتشر بين الشجر والماء ولا وليد لا انا امين انه وليد طب القصه ديت بيطعن فيها ايه؟ ان قوم فرعون وقوم موسى لغه واحده الان بقى يعني ما وصلنا اليه ان هم لغه واحده ان هو بيعتبر ان دول الفراعنه اللي هم اهل البلد الاصليه لا دولكسوس واليكسوس والبدو اللي جايين عليهم هم كلهم بدو جايين من اسيا فبالتالي لغه واحده بيفهموا بعض ما كانش بيحتاجوا سيدنا موسى ماحتاجش مترجم يذهب الى فرعون ولا سيدنا يوسف احتاج لمترجم لغه واحده طب اللغه واحده يبقى اذا هتطعن في القصه كلها اه لغه واحده لكن انا اميل الى توفيق القصه ان دول محتلين البلد واكيد وصلهم بعض كلمات من البلد دي فانا ارى ان كلمه موسى هي كلمه مصريه لاصحاب البلد الاصليه تسربت الى لغه هؤلاء القوم وبالتالي راجل سليم لكن كان الاساس اللي باني عليه ان اختلاف اللغه لا غير صحيح انا ارى ان المتكلم يتكلم بلغه هي لغه موسى ايضا يعني اللغه اللغه ديت اللغه اللي بيتكلمها دول هم دول لكن ايه المانع ان يبقى في بعض كلمات من البلد اللي انا دخلت تسربت الى لغتي وبستخدمها ونبقى نصل ان اسم موسى عليه السلام معناه وليد وهو ايضا بالسين ثم يترجم الى لغه قومه بالشين ان هم حرين يعني اذا الله عز وجل عندما قال موسى جاب لي الاسم الاصلي يعني موشيه ده هم اللي حولوا اسم موسى الاصلي الى نطقهم اللي هو مششيه انا بقى خدتشيه ايه رجعتها الى الى الاصل ولذلك في قضيه مهمه جدا يا استاذ واحنا بنتكلم يعني ا هي ان القران هل في كلمات عربيه مش عربيه ولا لا كلمات القران العرب كلها انا انزلناه قرانا عربيا اتحسمت القضيه كل كلمات القران العربي وعاوز اقول حاجه يعني طبعا هيتقال لي طب الكلمه دي ايه يا سيده حتى لو جايه من اللغه لغه ثانيه وما ادراك انها ما ذهبتش من اللغه العربيه الى اللغه الثانيه ثم ردت يعني هذه هذه بضاعتنا ردت الينا ما ادراك يعني ف لكن انا عاوز اقول ان ادل دليل على ان الكلمات العربيه الكلمات اللي في القران كلها عربيه هي الاعلام لان العالم يترجم بلغته يعني بيترجم زي ما هو انا لا لا لا اقوم بترجمه الكلمه الى معناها انا بجيب العالم كما هو فالقران مع الاعلام ما جابهاش زي ما هي لو كان عايز بيجيب كلمات اجنبيه يبقى الاعلام اول حاجه بينما احنا عندنا طالوط اسمه في لغته شؤول القران اراد يعبر عنه وتفهم ان هو فاتى ب بكلمه طالوط لانه كان طويلا وجعله اول ملك بني اسرائيل فخلاص هيتفهم على طول ان طالوت ده هو المعادي لشؤول هنا عرب ماشي حتى سيدنا موسى ما هو في كتب عندهم ايضا ا جليات عربها القران جالوت اذا القران بيعرب اهو سيدنا عيسى اسمه في لغته يشوع مع اختلاف بيننا وبين اللغه العبريه هم يقولون انها اسم فاعل ونحن نقول اسم مفعول بس هي في الاثنين يشوع هل هو المنق هل هو المخلص او المخلص هي ده الاختلاف بس هي ايه لا اختلاف في احنا متفقين على الكلمه يعني طبقا ترجمها الى عيسى والانجيل باللغه العربيه ترجمها الى يسوع وطبعا اكيد اما هنيجي نتكلم عن سيدنا عيسى هنقول ايه اللي يعني ما العلاقه بين يسوع وعيسى وكلاهما شخص نفس الشخص فهنعلل لهذا يعني بس انا بتكلم ان القران لو كان يريد ان ياتي بكلمات اجنبيه من لغات اخرى فمن باب اولى الاعلام فهل هل هو جاب عيسى جابه يشوع او حتى عمله يسوع بالسن ده عرب الاسم جعله عيسى كذلك سيدنا يونان اللي هو صاحب الحوت قران سماه يونس حط السن اليونانيه خلت الاسم نطقه يبقى مقبول عربيا ما قالش يونان لان يونان فيها عجمه هي يونان هي يونس بس السين خلت الاسم ايه يميل الى العربيه اليا اليا من بني اسرائيل ماشي القانون عمله الياس حط السين بس حط السين فحول الاسم من اسم اعجمي الى اسم عربي يبقى نحن نؤكد ان ايه القران عرب الاسماء عرب شؤول جعلها طلوط عرب ابغرام عملها ابراهيم عرب يشوع عملها عيسى عرب جليات عملها جالوت عرب يونان قلنا يونس اليا عملها الياس الله معنى كده ان ايه ولا اسم اجنبي الا وحوله عربي فلو كانت هناك كلمات اجنبيه في هذا الكتاب كان من باب اولى بقاء الاعلام زي ما هي يبقى احنا كده ايه اتكلمنا عن اسم ا سيدنا موسى وان اسمه وليد وبسين والقران رد الاسم الى نطقه الاول والاسم على اغلب الظن ماشي هو ا كلمه مصريه تصرب ربط الى اهل الى الهكسوس وبني اسرائيل بمعنى كلمه ابن او وليد ده يبقى احنا اكلمنا اا هو ولد ا ولد يتيما له اخت اكبر منه ليست اسمها مريم مريم ولكن مريم انا اريد بس ان نقن الامور دي عشان حتى يعني اللي بيتهمنا اتهامات وهي غير صحيحه يتوقف عنها حتى يعني احنا ما بنعملش حاجه سوا بنقول يا جماعه انت مصمم تلبسني لبس مش بتاعي وماليش شان به لا هو مش بتاعي ما تقوليش ازاي تقول مش بتاعك يعني لا انا اللي هقول لك انت ليه مصمم تلبسني حاجه مش بتاعتي انا ما قلتش اساسا خالص ان اسمها مريم هي عندك مريم وفي الترجمه العربيه بس بتعملها مريم يبقى هي مريم يبقى اذا ا سنسمي الاشياء بمسمياتها فيبقى هي اخته الكبرى اسمها مريم وده جاي من هناك وموسى هو اا الذي ولد يتيما لامه وابدا بقى الخطوه اللي بعدها اللي هي ماذا بعد الولاده يعني ماشي ال وانا عاوز اقول ان هو ولد في عهد ا فرعون وهيعيش حياته كامله مع فرعون واحد يعني موضوع ان احنا عندنا اكثر من فرعون اكيد احنا هنتكلم عن الامر ده لا هو فرعون واحد ولذلك المده بتاع سيدنا موسى يعني هو بعث سن 40 وجاء لفرعون في سن الاربع وهيقعد على الاقل 10 سنوات معاه ده ده في تسع ايات ا معاه منها الاخذ بالسنين فدي مش هتقعد يوم ولا اثنين يعني طبعا العهد القديم بيرى ان سيدنا موسى رجع الى مصر وعنده 80 سنه لا هو راجع وعنده 40 سنه وخرج من مصر وعنده 80 سنه يعني كل الصراع اللي عمله مع فرعون ده هو نفس السنه يعني ما كملش سنه كمان كل ده العصا واليد والصحراء والقمل والضفاضع والدم كل ده والسنين في عده شهور ده لا الموضوع خد على الاقل 10 سنوات يعني فال 50 سنه دول فرعون كان ملكا فيهم ممكن يبقى ازيد منهم كمان لانه كان ملك قبل هو ما يجي يبقى اذا عندما نبحث عن فرعون لابد ان احنا نبحث عن ملك تجاوز في حكمه اكث من 50 سنه ملكا على الاقل يعني طبعا انا اريد ان اقول ان الله عز وجل هيوحي الى ام موسى يبقى الكلام كله الله لن يتعامل مع الام الايده المسؤوله طب هيوحلها كام مره؟ هيوحلها مرتين مره قبل الفعل وهيقول لها فالقيه في اليم والالقاء انا بحط الشيء في مكانه كافي انا ساعه مالقي القي الشيء في مكانه وليس ليس اغميه يعني سيدنا موسى اما القى الالواح ما هو بعد كده اخذ الالواح يبقى الالواح ما اتكسرتش واحد في شده الغضب لو بس اطلقها من يده هكذا هتتكسر يبقى ده معناها ايه ده هو بيضعها وبيامن ا وضعها يعني وتكلمنا عن هدهد سليمان القى اليهم ا يعني ده اشياء مقصوده يعني فالالقاء هي بسل بس يعني بسلم المكان هذا الشيء يعني ا وفي حاجات في القران تؤكد ان الالقاء هو وضع الشيء في مكانه ما يتجاوزوش ا فهو قال لها فالقي في اليم يبقى هنا مقصود بها ايه ان هو بيكلمها لسه قبل ربما قبل ما ما يبقى في اي قلق عليها على الابن يعني يبقى اذا هو الولد ممكن يبقى يولد طبعا بنتكلم عليه لسه طفل صغير يعني اا هنا هي قلقانه عليه بس ما بتاخدش الخطوات فقال لها الخطه يعني خفت عليه القي في اليم بس لسه مش هتنفذ ده التنفيذ فيما فيما بعد ساعه التنفيذ بقى اقول اقذفيه ده ما فيش وقت يبقى في فرق يعني هو القران قال لها حاجتين القي واقظ فيه القران ما فيش فيه تقراه اذا حكى القصه مرتين فهو يقص مشهدين كل مشهد بعد الاخر يعني اللي يجي بقى يعمل سيناريو للقصه لابد يقول ده مشهد وده مشهد ده مشهد وهي قاعده بتقول ماذا لو حصل وفي خطر على اعمل ايه؟ يمكن هي شايفه الابن وقاعده بتبص له بس ما فيش خطا بس هي قلقانه عليه يتقال لها طمني و حصل كذا اعملي كذا يبقى هنا الطلبه يقول لها القي القي يعني ايه على مهلك خالص لان ما فيش اي عليه في اللحظه بقى اللي هي توقعت انه ممكن يداهموا البيت ويلاقوا الابن لاقي ايه اقظفيه ده سرعه شديده بقى ما فيش وقت يبقى اذا بدايه في وحيين وحي لام موسى قبل التنفيذ ووحي لام موسى اثناء التنفيذ وانا اقول ان كل مشاهد موسى عليه السلام هي جايه في القران متكرره فما تيجي في القران متكرره اعلم ان كل واحده من كل مشهد منهم مشهد مستقل والمشهد الاخر مش بحكي نفس المشهد لا انا بحكي مشهد تاني تصاعد يعني تصاعد درامي لذلك مثلا هنلاقي العصا بعدين هيتقال حيه وجان وثعبان لا لا مش حاجه واحده مش مره واحده ولا مرتين ولا ثلاثه ولا اربعه ولا خمسه عده مشاهد بعدد تكرارات الايات طب الايات قالت يجي سبع ثمان تسع مرات يبقى العصا دي استخدمت مان تسع مرات وكل مره حاله هنجيلها بس انا بتكلم تعددات المشاهد ايضا احنا حتى ما احنا بنتكلم مش ده حلقه تمهيديه عن سيدنا موسى خلاص خذ راحتك والله يا دكتور ولا اقطع كلامك الا بالخير وانت تتكلم انا اشوف اشوف فيلم قدامي اشوف النهر اشوف ام موسى قاعده تشوف موسى الطفل تفكر تستعجل المداهمات قتل الاطفال يعني قاعد اشوف حاجه جميله فارجع اقول لك للمره المليون لا تختصر والله انا انا عاود انا اتمنى يتاح برنامج نعمل فيه المغايره نجيب الايتين ونبين لانه طبعا اما نيجي نعملها هنا هنعملها بشكل مجمل لان الناس لن لن تستطيع ان تتحمل بشكل شفوي بدون كتابه الفارق بين الحرف ده والحرف ده والكلمه دي والكلمه دي بس هنحاول الى حد ما على الاقل الناس تشتاق للبرنامج ده في يوم من الايام ان ايه ا يبقوا هم اداه الدفع لتنفيذ البرنامج ده ان ايه امتى يتقال ا عصا ويتقال ثعبان وامتى الاختلافات دي امتى يقول اسكنوا القريه وادخلوا اسكنوا هذه القريه وادخلوا هذه القريه هل هل هم الاثنين نفس المكان يعني هو نفس المكان اه بس هل هم ا موقف واحد طبعا حد هيقول لي يعني انت قاصد تقول ان هو راح للقاريه دي مرتين اما نيجي ساعتها نقول يعني بس هو ايه ما دام قال ادخلوا وقالوا اسكنوا ده حاجه وده حاجه ودي مشهد وده مشهد ودي هنوضحها يعني طيب انا خليني اوجه رساله للمشاهدين الكرام اذا حابين نخصص حلقه حول هذا الموضوع اكتبوا لنا في التعليقات واحنا حاضرين عشان نشوف قالوا ايوه اوكي قالوا لا خلاص لا ومين اللي يقول لا في في علم يعني لا لا ان شاء الله ان شاء الله الله يقدرنا ونكون معك اطول فتره ممكنه ان شاء الله تمام فهنا ايه ا يبقى في موقفين كلمه ا القيه ا في وحيين يعني وحي لام موسى اثناء الهدوء ووحي اثناء ام موسى اثناء ال ال القلق الشديد واللهفه والخوف فهنا ايه هتغير الاستخدام الفعل من القى الى قذف ويبقى قذف في سرعه شديده يعني اثنين اليام او مش يعني احنا بنتكلم على الخطوات يعني احنا اتكلمنا الان على ام موسى وتخيلنا ان هي انجبت موسى عليه السلام وكانت وحدها بلا زوج اثنين ا الاخت اخت نفها مريم وانما اسمها مريم وهي اللي هتقوم بمتابعه الابن طب هي هتلقيه فين؟ هتلقيه في اليم ما اليم لعلنا لمحنا لها في احد الامور يعني اليم القي فيه موسى عليه السلام ورا فيه فرعون اليم اللي القي فيه موسى هو النيل ده واضح انه نهر ميه عزبه واللي را فيه فرعون ده بحر ومره ملح يبقى ايه انا عندي اليم استخدمه للميه المالحه واستخدم للميه العذبه فايه بقى علاقه اليم يبقى هو شيء مشترك بين الاثنين لا علاقه له لا بالملوحه ولا بالعذوبه يعني ا فممكن ممكن كنت تقول ما يمكن هي لوجه الميه ماشي ما هنا ميه وهنا ميه وخلاص يعني لا ما هي ا في حاجه في القران ترشد ان اليم هي المياه المجاوره للساحل وبرده في ايه سيدنا موسى يعني قصه سيدنا موسى اللي تجاوز ذكره في القران فوق ال 130 مره اكت واحد له نصيب في عدد مرات الذكرى يعني اا هو بيوضح حاجات كتير جدا في استخدامات اللغه يعني احنا بعد كده هنفهم الفرق بين جميعا واجمعين في موضوع غرا فرعون يعني هيعلمنا الفروق اللغويه من خلال هذه القصه يعني فاحنا برض من ضمن الفروق اللغويه اللي احنا بنحصل عليها هي كلمه اليم يعني ساعه ما قال فليلقه اليم بالساحل يبقى معناها ان اليم لن يلقي في الساحل الا اذا كان ملاصق للساحل يبقى اليم هي الماء المجاور للشط يعني الميه اللي جنب الشط هي اسمها اليم وما زلنا نقول يمتي والكلام ده واعتقد في ناس هتبدا تقول لك اه صحيح تصدق هي ده الاستعمال ويبقى معناه ان فرعون ياما غارق انا اكتشف انه غارق في الناحيه ثانيه من اليم يعني هو هيعدي من الناحيه دي لان هو لا البحر له يمين يم ناحيه الشط ده ويم ناحيه الشط ده فلما ساعد يعني لما يدخل اليم ده لو غارق فيه بقيه الناس مش داخله يبقى اذا عشان الكل يغرق يبقى الكل يعدي اليم الاول ويجي قبل الطلوع من اليم الثاني يقوم غرقانين يبقى فرعون غرق في الجهه المقابله مش اللي دخل منها من اليم ويبقى اليم عندنا في القران ثلاث مرات ثلاث حاجات يم اللي هو المجاور للسح للشط وهي يعني ساعه ما هتلقيه او تجذفه هتنزل نص البحر ولا في اول مكان تقوم وضعاه يبقى هنا ايه ده المكان الميه المجاوره له طب والاخت عندما تقص تتكصل مكان يبقى هتمشي على الشط شايفه اخوها قريب منها ولما اليم ده على طول يقوم هو اليم اللي يلقيه في الساحل يبقى اليم ده ملاصق للساحل ده اليم الاول اللي هو فيه اللي هو وضع فيه سيدنا موسى يعني وطبعا ما دمنا بنتكلم عن سيدنا موسى القصه دي هنعوزها بعدين في اختيارات العبد الصالح في سوره الكهف للاحداث الثلاثه اللي عملهم مع سيدنا موسى يعني هو ليه خرق السفينه تحديدا اشمعنى دي هو خارق السفينه ليشير لموقف زي ده يعني اكيد واحنا بنتكلم عن سيدنا موسى نتكلم عن رحلته مع العبد الصالح ولكن العبد الصالح مع سيدنا موسى كان يختار مواقف لها علاقه وثيقه بموسى عليه السلام مما تعلم ان العبد عبد الصالح كان يعلم قصه حياه موسى كلها كانه كان معاه في عارف الاحداث اللي حصلت له وبينقي كل حدث له علاقه به يعني الاحداث الثلاثه اللي عملها العبد الصالح كان عاملها قاصدا متعمدا مواقف في حياه موسى عادت عليه بالخير ومع ذلك موسى اما شافها بتكرر ثاني مع اشخاص ثانيه لم ينتبه ولم يغب بطها مع اللي حصل معاه واعتقد انها شر فكان عاوز يقول له دليل دليل انني اكثر علما منك ان انا جايب لك حاجه في حياتك حصلت لك وعادت عليك بالخير وانت اما شفتها حصلت مع حد ثاني لم تنتبه انها تعود عليه بالخير يعني مش بس ا بدون التفسير يعني ده انا ايه الثلاث مواقف يعني ف احنا انا بلمح لكده عشان الموقف ده نمسكه لان انعوذ مع العبد الصالح يعني اللي هي ايه انت اهو القيت في التابوت والتاب ما جاش في القران مرتين مره هنا ومره تحمله الملائكه وهي جايه ايه لطالوط عشان يبقى هو الملك يعني فاذا التابوت وصل لام موسى ازاي هل برضو حملته الملائكه لها زموم طلط ما هو الوحي اساسا غالبا كل ما تم موسى عن طريق وسيط يعني اللي هي الملائكه فلعل الملائكه احضرت هذا الايه التابوت وسيظل التابوت ده في البقيه بتاع ا مما ترك ال موسى وال هارون شوف اثنين قال دلاله على ان الاخوه مش من الاب ف وفي عصى موسى وراحت لمين لطالوت وتحمله الايه الملائكه الملائكه طب التابوت اللي جه هنام مريم اللي كلمها الله فكلمها الله عن طريق الملائكه يبقى المره الاولى كانت الملائكه جايبه التابوت وقاعده بتهديها وبتقول لها ما تقلقيش ولو و حصل الاء حطي والقيف وبتاع امال هي جاها جالها الثقه منين يعني ان الله عز وجل امدها بجنود نحن لا نروها نحن يعني فهنا ايه احنا ما زلنا في رحله التابوت يعني فالتابوت واضح انه هديه من السماء لام مريم وهديه من السماء لطالوت ولعله نفس التابوت لان التابوت الثاني كان فيه بقيه مما ترك ال موسى يبقى ربما هذا التابوت فضل ما هو مدام حاجه موسى كلها وحاجه هارون اتحطت فيه يبقى هو نفس التابوت اللي كان فيه سيدنا موسى و يعني التابوت اللي راح لطالوت له علاقه بموسى في تركته فما المانع ان هو يكون التابوت نفسه اللي وضع فيه ويبقى هو ده وسيله الحمايه يعني طيب مضى هو في اشارات بتكشف حاجات كتير يعني اا وصل ا الامر الى قصف فون وصل ازاي اللي هو التابوت اه طيب احنا ما قلنا ا سبب خوفها انه يعني كان حلمان فرعون مثلا ان واحد بياخذ الحكم او اه ماشي بس يعني خلينا الحماس يا دكتور الحماس مليون لا احنا هنجاوب على حتى لو في حاجه حضرتك هتسال ه هنجاوبها يعني ان شاء الله ا طبعا ا وصل التابوت الى قص ا فون السؤال ازاي يعني في مجددافات مجاديف بيتم التجديف بها مش ممكن طبعا ده طفل رضيع ا هيجدف فين طيب دكتور انا عايز اختم هنا انا عايز اختم هنا عايز احمس الساده المشاهدين بعضهم بيدعي علي الحين ولا بيسيبني بيقول لي ليش وقفت لا نحمسكم للحلقه القادمه وصول التابوت اللي فيه موسى عليه السلام الى قصر فرعون بنتكلم كلم عن ازاي؟ راح نقول لهم انا عندي ثلاث اسئله وماسك نفسي بالعافيه ومش حاب اقاطعك زي زملائي الباقيين لا السؤال الاول يقال ان موسى عليه السلام كان اسمر البشره يعني اسود البشره هل هذا الكلام صحيح او ذكر او ما نعرف ام غير صحيح امم السؤال الثاني يقال انه كان ضخم جدا ضخم طويل عريض يعني الشيء الثالث يقال انه كان عصبي فانا ه من الاشياء سمعتها اذا في ذكر ولا قالوا ولا اكدوا طيب هو مطلوب اقوبي الان ولا واحنا بنشتغل لا الان باختصار وبالتفاصيل في الحلقات القادمه اه موضوع اسمر هم بيشيروا الى ان العص ان اليد تخرج بيضاء من غير سوء دي نتكلم عنها ساعه معجزه اليد بس الكلام كان على اليد بس مش على ايه الجسم كله على الجسم كله يعني ممكن يبقى هو ابيض او قمح زينا لكن ال اليد هي اللي ممكن يبقى فيها مشكله يعني ايه المانع يعني يبقى اليد بس اوكي وانا اميل انها اليد بس لان هو اما طلعت اليد طالعه بيضاء يبقى القصه كلها في اليد مش في ايه مش في الجسم كله حتى مش في الذراع فانا لا ما ما عنديش يقين ان هو كان ا اسمر كان اسمر هو زي بشرتنا العاديه اا اثنين ا في مشكله في اليد اه دي هنقولها ساعتها ان ايه اا ربما ما مسك يعني في حاجه قصه بتقول ان هو مسك الجمع وحطها في فمه وكده انا امين حرف السين كذلك هذا بنتكلم في انا قاعد انا والله بالحماس انا من كثر ما متحمس يعني لا اميل ان هو حطها في فمه لكن على الاقل امسكها بايده يعني لو صدقت غوايه فان مسكها في ايده يبقى الايد اتحرقت يعني فيبقى الايد هي اللي محروقه يعني الايد بس والعصبيه لا هو اي هو حاد حاد جدا اه حاد حاد لكن في مواقف كثير جدا فيها تروي طيب والضخامه اه قوي قوي جدا يعني طيب احنا نكتفي بهذا القدر هذه الحلقه ولا تزعلون مني اعزائي المشاهدين الحماس 1000 الحماس مليون واحنا لسه ما قلنا بسم الله والجاي احلى واحلى في الحلقه القادمه راح نتكلم عن وصول التابوت الى قصر فرعون انتظرونا เฮ الله
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:20:19

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

72 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 2:08:26

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

141 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:32:29

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

88 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 57:21

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

103 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:25:32

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

71 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:07:25

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

46 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:21:16

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

89 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:21:27

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

66 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:37:32

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

101 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:12:51

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

109 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:15:40

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

150 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:09:25

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

55 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:13:27

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

68 مشاهدة · 7 maanden geleden

النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 1 والده النبي داود د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:03:11

النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 1 والده النبي داود د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

243 مشاهدة · 1 jaar geleden

ماذا قال موسي بن ميمون عن المسيحية والإسلام 44:52

ماذا قال موسي بن ميمون عن المسيحية والإسلام

رواق ممدوح الشيخ

3 مشاهدة · Gestreamd: 22 uur geleden

اعلان الجزء 14 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 6:02

اعلان الجزء 14 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

8 مشاهدة · 6 maanden geleden

اعلان الجزء 1 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 8:26

اعلان الجزء 1 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

16 مشاهدة · 9 maanden geleden

اعلان الجزء 13 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 3:32

اعلان الجزء 13 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

4 مشاهدة · 6 maanden geleden