قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

👁 1 مشاهدة

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

النص الكامل للفيديو

حياك الله من جديد يا دكتور ومنورنا كالعاده احنا في الحلقه السابقه وصلنا الى ام موسى عليه السلام عندما وضعته في التابوت والقته في اليم واخذ اليم الى قصر اه قبل ما نقول بقى قصر فرعون خلينا لسه مع الام ونستعرض الايتين اللي هي ايه ا سوره القصص وايه سوره ا سوره القصص على ما اعى او على ما اظن الملائكه اتت بالتابوت وكلمتها بهدوء قالت لها ايه؟ القصه في سوره القص بتقول واوحينا الى ام موسى ان اخضعي يبقى هنا ما فيش خطا ليه انا بطلب منها ايه ترضعه ترضعه فاذا خفت علي فاذا استقباليه يبقى انا بتكلم برض على وقت فيه امان يبقى ايه دليل الامانه يا استاذ طارغي واحد اضطلب انها تخضعه يبقى هي هتخضعه قبل ما ايه الان يبقى ما فيش قلق اثنين فاذا خفت علي يعني ان وصلك القلق ان الحرس قرب للمنطقه يبقى انت هتخافي عليه في الحاله دي الحل ايه؟ اه الحل ان احنا نحارب الخطر بالخطر ويلقى الطفل طفل في الماء اللي هو اشد خطوره عليه من الحرس لان الحرس ممكن يدخلوا المكان ما يشوفوش ماشي ممكن ياخدوه ويودوه لفرعون ما يتقتلش لكن عندما يلقى في اليم خلصت لكن يعني ما هو النار الم تكن بغدا على ابراهيم يعني كانت عكس نفسها ماشي هو الله عز وجل مش امر بني اسرائيل بعد كده ا يضربوا الميت بجزء من البقره اللي ادبحت يعني هضرب ميت بميت ينتج حي ده مين القضى على اللي هو الله عز وجل هو اللي بيقدر يعمل يعني راجل مات هنضربه بقطعه من بقره مذبوحه يبقى انا بضرب ميت بميت يصحى الراجل يعني اذا لو عملناه ناها بقى لمعادله رياضيه هنقول ميت زائد ميت يساوي حي وهنا برض ا خوف وشده خطر توضع في خطر اشد تساوي اطمئنان يعني حاجه عجيبه يبقى احنا دلوقتي هنلاقي ايه اناضعيه انين فاذا خفت علي جواب الشرط ايه بقى اقظفيه ولا القيه احنا قلنا المره اللي فاتت ان الالقاء في ايه نوع من الهدوء والامان صح يعني بحط الشيء في ا في مكانه تمام احنا قلنا الكلام ده القى الالواح و والترما نقولها ما نيجي نيجي نتكلم على خليها مع كلمه القى عصاه يعني هنوضح الكلام ده بس هو الالقاء انا بحط الشيء في مكانه يعني ا يعني مامنه فهي هنا الان في امان اقذفيه في خطر وسرعه وقلق يبقى في الموقف ده يتقال لها فالقيه في اليم ولا فاقز فيه ما دام احنا الان في امان دليل الامان ه واحد اخضع ايه دليل الامان اذا خفت عليه لسه الخوف بعدين ماشي يبقى ده في امان ايه بقى فالقيه يبقى هو بيقول لها ده خطه لسه عما بعدين بعد يوم ولا اثنين ولا اسبوع اذا حصل كده يبقى اعملي ده يبقى كلمه القي هي متقاله مش وقت التنفيذ لانها وقت التنفيذ هتبقى ملهوفه مش هتشتغل بالهدوء والتؤده دي يبقى فالقي ما قبل التنفيذ وقت الهدوء يبقى انا دلوقتي بتكلم على عندي كم دليل على الهدوء ثلاثه واحد اخضاع اثنين اذا المستقبليه لاثه كلمه ف القي ولا تخافي ولا تحزني انا غضوه اليك امتى؟ يوم ما تلقيه في اليم يبقى كل الكلام ده قبل القلق وقبل التنفيذ في سوره طه بقى اذ اوحينا الى امك ما يحيى بيخاطب سيدنا موسى هل هيقول له بقى ا انا يعني هو ما فيش بقى اخضعيه لان الكلام هنا عن مين الله بيكلم مين موسى عليه سيدنا موسى لكن هنا كانت الملائكه تنقل وحي الله الى ام موسى اتقال له ايه بقى اوحينا الى امك ما يحيى ايه بقى ان التفسيريه بقى ان اقذفيه الى اقذفيه الى التابوت يعني معناه ايه ده هتشت وتضعه في التابوت بسرعه شديده وايه كمان فاقذفيه في اليم قال قذف القذف مرتين مره فين في التابوت يبقى يعني هنا بسرعه شديده ما قالش القي في التابوت ماشي ولا قال القي فين اليم يبقى اذا الطفل سيلقى بسرعه في المكان وهيتخذ التابوت ويلقى بسرعه في الماء الله بقى على موضوع الفرق بين القفق وايه واقذفيه طب ايه اللي هيحصل بعد فاقظفيه في اليم فليلقه اليم فليلقه يبقى اليم يعمل ايه؟ اليم ما عندوش قلق الام يقوم يلقيه ويبقى بيحطه في مكان الله قصده كان اليم ده انسان له يد وهيشتري التابوت ويضعه على الساحل في المكان المحدد ايه ده؟ ده الفرق بين ه كلمه القي واقذفي ويبقى احنا بنؤكد من خلال القران ان المشهدين اللي اتقالوا في سوره الطاقه وسوره القصص ده واحد قبل الاحداث ما فيش قلق مطمنه الملائكه جايبه لها التابوت وبتوحيلها بقى تقول لها اخضعيه براحتك اذا خوفت عليه بعدين ماشي ايه اللي يحصل القيه في اليم يعني انت لسه بهدوءك اهو وما تخافيش وما تحزنيش هنوضيه لك ايه ده وعد ما قبل الايه الاحداث فاذا جاءت الاحداث في سوره طه بقى الله عز وجل اللي بيحكيها لموسى اللي ما شافهاش احنا اوح اوحينا لامك لامك الاتي قلنا لها اقظفيه في اليمن يبقى ده وقت الايه القلق والخطر على الطفل ماشي لا الاول اقذفيه في التابوت اثنين اقذفيه في اليم طب ثلاثه اليم بقى ما عادش هيبقى قلقان هي امك اللي قلقان اليم مش هيبقى قلقان فهيلقيك فين ا في الساحل يعني هيضعك في المكان اللي احنا قاصدينه ياخذ عدو لي وعدو له انا عاوز اقف عند دي ليه طبعا في سوره طه والله عز وجل بيمن عليه بس انا عاوز اقف عند كلمه عدو لي او عدو له هو ليه ما قالش عدوي وعدوه وطبعا بيخاطب موسى بس هو بيخاطب موسى بينقل له الكلام اللي اتقال لوالدته فالجمله دي مش متقاله لموسى ده هو بيقول له الكلام اللي اتقال لوالدتك كذا فمش هيقول له عدو ليه وعدو ك لان هو قايل الجمله دي لوالدته وبيعيدها الان لموسى عشان نبقى فاهمين الكلام ماشي واحنا الان في في الصوره التنفيذيه فبيقول له ياخذه عدو لي وعدو له يعني هو بيقول لامه هذا الكلام وبعدين بيرجع يعيده لموسى انا قلت لوالدتك كذا تمام ليه ايه الفرق بين عدو له او عدو ليه وعدوي وعدوك اللام دي انا اسميها لام ال التفرغ قلنا عليها في حلقه مع حلقات سيدنا سليمان لام التفرغ يعني معناه ان هذا العدو اللي هو فرعون يعني هيبقى متفرغ للعداوه لله والعداوه لموسى لكن لو قال عدوي او عدوه يبقى معناه غير متفرغ للعداوه يبقى هو واحد من افراد الشعب اه هو كافر بالله فهو عدو لله لكن لا يحارب الله عز وجل اذا ده المشهدين وانا بقول ان المشهد منهم اللي هو في سوره القصص ده الملائكه تقول وحيا لها اا الخطه اللي جايه يعني انت ما فيش قلق الان معاك ابنك رد عي زي ما انت عايزه ساعه ما تحس باي قلق عليه خفت عليه يعني القي القي يبقى معناه ايه؟ ما فيش قلق عليه لان كلمه القى بحط بالراحه وبحط في المكان اللي اناي عايزه يعني اا ماشي ويعني مثلا ما يقول القاها بيتكلم على الكلمه اللي القاها الله عز وجل لمغيا الالقاء هنا مش مش بيقصد مكانا محددا ولا القى هنا يبقى هيجي جنبها ولا هيجي لا طبعا الالقاء القاء انا قاصد اضع الشيء في مكانه ده الالقاء حتى منها اللقاء ما اقول لك يعني لقئنا الساعه كذا يبقى احنا نقصد ا الشيء في مكانه او في معاده يعني فده ده اصل كلمه اللقاء يعني فهنا ده الكلام اللي اتقال قال لام موسى في سوره القصص اذا يعني ساعه ما يبقى واحد اغضيه انت مطمنه اثنين ا اذا يبقى استقبال ثلاثه خفت عليه بقى يعني ا هنا بقى القي يبقى اطمئنان ماشي طيب في الثانيه بقى لا اقظفيه ما فيش وقت اقذفيه في التابوت بسرعه يعني مش طلقيه يعني ايه ممكن يبقى في شده في او عنف او ده واحد ملهوف خايف على حاجه يعني ساعد تخيل كده اح انت خايف من حد بيطاردني او بيطاخدك وانت بتلم الحاجه بسرعه ا اقدس الاشياء حتى لو ابنك هتشده من دراعه بشده يلا فهنا ايه دقز فيه في الايه في التابوت وبس مش بس كده وساعه ما تروحي لليم اقذفيه في في اليم اليم ياخده اليم ما عندوش القلق ولا اللهفه بتاعتك هيلقي في المكان المحدد اللي انا قصده وكان اليم اصبح عاقلا ولا تتعجب ما هو في الاخره كل شيء عاقل ده جهنم قبل ما الناس تشوفها اللي هو سكانها هي يعني هيسمعوا لها التغي بتاعها يعني معناها من قبل ما يشوفوها بيسمعوا فورانها وشاهقها وكده يعني يبقى معناه ايه؟ انطقنا الذي انطق كل شيء يعني كل شيء في الاخره عاقل فايه المانع ان يبقى بعض الاشياء في الدنيا في لحظات معينه بتاخد هذا العقل بامر من الله من الله عز وجل النار ما اخدت الامر عقلت ونفذت اليم هنا بيتقال له ضاعوا في الحته الفلانيه يبقى لن يتجاوز المكان اللي هو وضع فيه يبقى انا اذا امايز بين مشهدين المشهد الاول هو مشهد الام الخطا والمشهد ثاني هو اا مشهد الخطر ومشهد الخطر اتقال لموسى عليه السلام بيتحكى له وقفنا عند كلمه عدو لي وعدو له يعني ماشي اتقال للام ايضا ا انا رده اليك واتقال لموسى فرجعناك الى امك ما هي انا عندي مشهدين بيضحكوا يعني ايه ايه الفرق بين رد ورجع يعني احنا داخلين للمنظومه اهي المنظومه اللغويه يعني انا اقول دائما ان انا عندي منظومه بين مكانين المكان الاول هو طالع من مكان الف رايح ب يبقى لو انطلقت من الف متجها الى باء دون ان اصل اليه يبقى اتى فاذا وصلت الى المكان باء اللي هو المحطه المنشوده يبقى جاء طب العكس لو انا طالع من باء اللي هي محطه المنشوده اللي انا كنت طالبها من خروجي من بيتي ووصلت لها يبقى رده فاذا وصلت للمكان اللي انا طلعت منه اساسا يبقى راجعه يبقى الاربع افعال ان طالع من بيت العملي ان طالع من الف الى باء فاذا طالع من الف يبقى اتى وصلت الباء يبقى جاء طالع من باء الى الف تاني اني يعني يبقى رده وصلت للنقطه اللي انا بدات منها يبقى راجعه طب انا عندي الان موسى مضى من امه يبقى النقطه صف او النقطه ا هنا هي الام طب ما هو خلاص مشى منها واليم خده واداه الى الساحل وهيلتقطه عدو ليه وعدو له تمام اهو يبقى ساعه ما يوصل لامه انا محتاج الفعل اتى ولا جاء لا طبعا لان اتى وجاء طلعوا من عندها الى هناك يبقى الفعلين اللي انا عايزهم هم غض ورجع يبقى اذا غض ورجع الفعلين بتوع الانعكاس قال ايه بقى انا غدوه اليك يبقى اتقال لها الرد واتقال لموسى فرجعناك الى امك يبقى انا عندي الفعل رد ورجع ايه القصه هو اما وصل ما احنا خلاص احنا وصلنا الى القص بقى كده يعني المفروض ان كده كفايه قوي يعني يعني احنا طلعنا احنا قعدنا مده طويله عند في ضيافه امه والائها وشوفنا المشهد الثاني ها المشهد الاول كان فيه اطمئنان ما فيش قلق وبيتقال لها ما تقلقيش وهنوضيه لك وهيبقى من المرسلين وعود قبل التنفيذ يبقى ساعه ما جه بقى الامر اتقال لها يلا اقذفيه في التابوت يلا اقذفيه في اليم خلاص ما تقلقيش بقى عليه ماشي هي معاها الوعد قبل ذلك ولذلك في التنفيذ نفذت يعني نفذت وخايفه ومش عارف ايه بس ايه الله غبط على قلبها والمهم ايه وصل الطفل الى المكان حصل على الاسم بتاعه اللي احنا قلناه من شويه اللي هو كلمه وليد وسيظل هذا الاسم مصاحب مصاحبه حتى هو بعد كده ا يعني كلمه يا ابن ام هارون بيذكروا ان انا ابن امك ماشي ولعل ديت كلمه ابن ام يعني يا وليد امك ما يمكن ده الجمله اللي هتقولها الام بعد ذلك لابنها ما هي ممنوع تقول عليه ابني فتقول له يا ابن امك يعني ويظل الاسم ده يعني ا ملازمه يعني فهو يذكره عه بتحنينه ان هو يقول له ان احنا ابن الرحم اللي كانت بتقول لك الجمله الحلوه ديت اللي انت كنت بتحبها ماشي وبيذكره بهذا الامر يعني ماشي فهو خدمه وليد مين بقى اللي لقى الابن احنا راينا اللي لقى هو طبعا قال التقطه ال فرعون خلاص يبقى اذا حد من العله ماشي ممكن تبقى مراه فرعون وهي مراه فرعون حصلت على كلمه امراه فرعون واحنا داخلين بقى كده هنسيب ام موسى وننتقل على امراه فرعون امراه فرعون حصلت على كلمه امراه فرعون وليست زوجه فرعون ويعني هي امراه فرعون جاءت في القران مطلق عليها كلمه امراه مرتين تمام طب ليه اتقال عليه امراه لاسباب باب عده اولا ما هو احنا قايلين امراه لها ست حالات بس والست حالات بيربطها رابط واحد هو اللازوجيه فهي طبعا مش لسه ما اتجوزتش لا هي متجوزه اثنين مطلقه لا لسه ما اطلقتش اتغملت لا ما اتغملتش ده هي هتموت قبله يبقى اذا الثلاثه اللي هي منفصله عن الزوج مش موجوده يبقى هي في الثلاثه اللي مع الزوج اللي هي ايه بقى يا اما مخالفه في العقيده وده متوافق هو كافر وهي مؤمنه او فطرتها سليمه وهو بيتقال عدو ليه يعني ده معناها لا نيه للايمان ابدا عشان الناس اللي بتقول ده فرعون امن في الاخر ده الله عز وجل بيعلن من اول من قبل ال 50 سنه يعني ده فعسى لسه عنده سنه واحنا قايلين هيمشي من مصر 50 سنه هيعيش مع فرعون 50 سنه في اول سنه من مش في اول سنه قبل ما يقابله بيتقال ان موسى عدو لله ان فرعون عدو لله وعدو لموسى عداوه صغمديه صارمديه اللام هنا لام تفرغ مش هتنفع زي ونفس الجمله اتقالت لابليس ان هذا عدو لك بيقول يقول لسيدنا ادم يعني ابليس عدو سرمضي لك متفرغ لك ما فيش ا تغير بعدين يعني نفس الجمله دي اتقالت وهنعوزها يعني انا يعني احنا في قصه موسى هنعوز اللام دي جدا في موقف ربما نصل اليه مش عارف انصل اليه النهارده ولا لا يعني بس المهم هنعوز اللام دي يبقى هنفرق بين كلمه عدو وعدو ليه عدو اي واحد من ال فرعون الذين لم يؤمنوا بالله هو عدو لموسى وبالتالي عدو لله تمام بس عدو عادي يعني ممكن يتوب ممكن يامن ممكن يموت ك مش قضيتنا بس ايه ماه مش واخد الموقف الصغمضي مش واخد موقف ابى لكن ا فرعون لا عدو ليه طب ابليس عدو ليه طب السامعي عدو ليه ده عدوات صغمه لن يعني ما فيش امل في ان هم يتوبوا ف يعني نخلي بالنا ان القران اطلق على الثلاثه دول عدو لي اللي هو السامعي اللي ربما يكون احد مساعد الدجال او بتاع ما ما يعني مش عاوزين نتكلم الا في الحاجات اليقينيه اللي احنا بنتكلم فيها يعني ماشي بس اتقال عدو ليه على الاقل يكفينا ان هو صاحب فتنه العجل يعني يعني هي دي كفايه عشان يتقال ان هو يعني مش مش كافر عادي يعني اثنين فرعون ثلاثه ابليس الثلاثه بيتقال عدو ليه اما العدو اما العادي بيتقال عدوه عدوه بس ما هو هيتقال بعد كده في قصه قتل الابطي هيتقال هذا من شيعته وهذا من عدوه ما قالش اللام دلاله ان ده راجل من المواطنين ين العاديين عدو لموسى لانه كافر بس لكن ربما يؤمن فاذا امن يبقى خلاص ما تنفعش معاه تمام يبقى انا هعود لكلمه عدو ليه وعدوه يعني الفرق بين الاثنين عشان نفرق بين العداوه العاديه والعداوه الصغمديه اللي ما يقومش بها الا فز من افزاز الكفر يعني تمام فخلينا الان في امراه فرعون فهي على مله ثانيه خلاف مله زوجها هي تؤمن هو مستحيل ده واحد احنا قلنا ان المراه تطلق في ست حالات ثلاثه بره الزواج اغمله او مطلقه او لسه ماتجوزتش وثلاثه بعد الزواج اللي هي تبقى ناشز او ما بتخلفش خالص او مختلفه العقيده طب المض فرعون اولا اختلفت العقيده ثانيا ما بتخلفش بدليل ان نتخذه ولده ماشي واضح ان القران على فكره فضح كتير جدا من اعدائه يعني فضح ابو جهل ابو ابو لهب واشار ان هو في عجز جنسي في لو جينا نفسر الايه هنوضحها يعني يعني كلمه تب الثانيه في اللغه تب يعني هو يتقال حتى في اللغه يقول لك شابه ولا تبه انت راح تتجوز مين؟ شابه يعني فتاه صالحه للزواج ولا خلاص عافى عليا الزمان ف تبقى تابه يعني ف فهنا يعني كان بيشير لشيء لا يعلمه الا ابو لهب ومراته فاما القران قال سيعاقب على ما تفعله يداه ماشي وتب وعاجز على انه طبعا العرب يفهمون اللغه ف كانت الضغبه صعبه جدا يعني ولذلك ما هو ما بعد كده هو حد منهم حاول حتى يدخل الاسلام حتى تمثيلا العداوه بقت شديده ليه الفضيحه كبيره يعني فايضا هنا اشار القران الى فعان نفس القصه يعني بس اشارات مهذبه ده ده انت ممكن حد يستغرب يقول لك يعني هي تبتانيه معناها انه كده اه ممكن ما حدش ينتبه لها الايه اللي كانوا عايشين ايامها وما حدش يتكلم فيها بس ايه كل من يراه بدا يشوفه بشكل اخر يعني اهانه بالغه يعني كذلك هنا ما هو يتقال وهم لا يشعرون يعني هي بتقول لك جمله ا ينفعنا او ان اتخذه ولدا وهم لا يشعرون يبقى هي معناها ان انا بقول له انت عارف اللي انا اعرفه يعني يعني الناس دي مش شعر الناس اللي حوالينا لا تشعر بما المح له هي جمله وهم لا يشعرون جايه ليه ما هي بتقول لزوجها يعني ناخد الطفل ده يبقى ينفعنا او نتخذه ولدا طب ليه كلمه وهم لا يشعرون يبقى هو اللي ايه هو انا وانت بس اللي فاهمين السبب في ده يبقى اذا القران برض ادى اشاره لمفضوحين فرعون وابو لهب المهم العلاقه اذا تصلح لها كلمه امراه هي منافره العقيده معه اهو لم تنجب منه وممكن ما تنجبش منه بس ستنجب بس اما يتلمح لي ان في حاجه يبقى معناها لن تنجب يبقى اذا دي اشياء مؤهله لان تحصل الزوج اللي هي الزوج كلمه صالحه للرجل والمراه ا الى فقدان كلمه الزوجيه وانها يطلق عليها كلمه امراه فهي امراه الاسم المشهور عنها اسيا بنت مزاحم وده بيدي دلالات ان الناس دي بدو جايه من من الجزيره العربيه يعني محتلين مصر احنا في عصر الهكسوس نحن في عصر الهكسوس وفرعون من الهكسوس ومراته من الهكسوس فالاسماء لها علاقه ب اللغه لها علاقه بال بالجزيره العربيه وقرب الاسماء اسماء اليهم يعني دي مش اسماء المصريين القدامى ابدا تمام فهي بيقال عنها اسمها اسيا ا اذا الاسم واضح ان هو الاسم شبه الاسماء العربيه يعني كاننا احنا بنتكلم عن ناس عايشين في اسيا مش عايشين فين في مصر هي قالت له الجملتين دول ماشي يقال يقال يعني ان هو رد لها المقوله يعني ينفعك انت بس يقال وانا ماقول يقال يبقى انا ماليش الشان ما حدش حاسبني على الجمله يعني انا بحكي كلام اتقال وانا يعني ما فيش في القران ما يكذب ولا يصدقه وخلاص يعني بس هو فعلا سواء بقى يعني هو انا مش قلقان من الجمله دي ليه رغم القران ما قالهاش لان بالفعل هو استجب الدعوه لها ولم تستجب له فلماذا يبقى هو صدها الله لن يمنع ال هي دعوه طالعه منها لله اذ استجاب الله لها يستجب على طرفيها ليه استجاب لطرف واحد يبقى في حد ثاني عطل يعني ما احنا بنشتغل ان لابد ان يبقى في فهم لميلك الى التصديق للنقطه دي بس شوف يوضح لك هنا الغرور اللي في فرعون من البدايه حتى من قبل موسى ينفعك انت انا ما ينفعني اه ايه ما هو برده هتقول لي طب ليه اذا كان هو يعني عارف نفسه يعني اه بس هو دائما اللي عنده عيب بيغالي باظهار عكسه يعني دائما الانسان اللي حاس بنقص تلاقيه بيجتهد لنفي النقص ده تماما بالعكس ده في واحد ممكن يبقى هو عاجز جنسيا ويتفق مع نساء ويدفع لهم فلوس وتمشي المراه عشان يتقال عليه دون جوان وهو اساسا عاجز يعني دائما الاحساس بالنقص يدفع اللي هو شاعر بالنقص ده الى نفي النقص ده بالمبالغه في العكس فيبقى الجمله ينفعك انت لكن انا لا انا ممكن اجيب عيال من حته تانيه يعني ده قدام الناس ماشي وطبعا مش هتقول له فاذا احنا الان مع طيب جابوه هيترضع طبعا هو واخد رضاعه امه رضاعاه قبل ما في الوقت الامان بس بقىه فتره فعايز يخضع يعني ولا قبل من ال اي حد من المرض ده يعني كل ما يجيبوا له مرضعه ما فيش اخته بقى اللي هي كانت بتتابع الموقف اتدخلت واضح انها من بعيد يعني او ربما انضمت للخدم او كده ما هو عشان يبرر وجودها في القص وبعض الناس بيقولوا ان ربما يكون ا ا والدها كان بيشتغل في القصر قبل ذلك او حاجه زي كده برض دي ايه احنا بنتكلم على ايه اللي يعني ايه مبرر طفله او صبيه عبرانيه تدخل القصر هي تتابعه لغايه ما يوصل للاصر بعد كده ترجع لامها خدوه ليه كملت وجاي عاوزه ترجع لامها بقى بحصل ايه كمان يبقى هي لازم تكون دخلت القصر هتدخل القصر ازاي لازم عن طريق الخدم فلابد الخدم يعرفوها يبقى ربما الاب كان بيشتغل في المكان ده قبل كده او يعرفوه احنا الحاجات الاحتماليه دي احنا بنحاول نجد تصورا منطقيا ا يبرر ان البنت دخلت القص فهي عرضت عليهم ا انها تدلهم على اهل بيت يكفل هذا الرضيع يعني اللي اسمه موسى موسى اللي هو اساسا لا اسم فطبعا اتت الامضعت رضع انا عاوز اقف بقى عند كلمه هي كده رد الله عز وجل وعدها ان ان غضوه اليك يعني وعدها بان ايه بان يتغض له وقال لموسى فرجعناك الى امك الموقف ده بقى يسمى رجوع ولا رد لاحظ احنا قلنا اتى انطلق من الف الى باء جاء وصل الى باء هيطلع من باء متجها الى الف يبقى رده اذا وصل الى الف تاني يبقى رجعه المنظومه انا عاوز الناس خلاص تدرب على المنظومه تمام تعالى بقى ساعه ما فرعون يوافق ان الام تيجي ترضعه يبقى الام في بيتها يصلها الخبر من بنتها تعالي ده فعون وافق تردعي يبقى اذا الطفل في الاصل والام في بيتها لكن اترد هو مش معاها اي بس هتلاقيها بتزغط وفرحانه والخوف انتهى ليه هتقابل ابنها بس هي قابلته لا ده غد ولذلك هو قال لها ايه ان رده اليك يعني هنجيب لك موافقه من فرعون بانك انت تروحي له يبقى كلمه الرد هنا لم تصل الام بعد الايه لابنها اترد كده اترد يعني ايه هي في الطريق للوصول اليه او هو في الطريق للرجوع اليه بس مارجعش لسه يبقى ده كلمه رده طب اتقالت ان رده اليك دي متقاله لمين؟ لامه امتى؟ قبل التنفيذ لكن مع موسى اتمنى عليه بالرجعه لان هي الاقوى ايه الرد ولا الرجوع؟ الرجوع انها ترجع لابنها تحتضنه وتلقمه ثديها ويبقى في حضنها وفي صدرها ده الرجوع يبقى انا ما اجي امن بايه؟ بالوعد بالرد ويبقى هو في الطريق اليكي بس لسه ما وصلش وممكن يحصل حاجه في الطريق ما يصلش هو وعد بالرد ما وعدش بالرجوع تمام ولا المن يبقى بالراجعه لا المن بالرجوع لانها الاقوى من الغد لان الغد ممكن يعطل فلذلك من على موسى قال فرجعناك الى امك لكن اما اتكلم مع الام قال ان ردوه يبقى القصه ايه؟ رد موسى الى امه عندما وافق فرعون ان تاتي لترضع الابن تمام ورجع موسى الى امه لما قامت باخضاعه فعلا يبقى كده احنا فرقنا بين الرد وال رجوع يبقى رده هو وصل الى الاصل كيف يصل الى امه بقى ثانيه يبقى ردا ورجوعا ردا في الطريق اليه ده الموافقه بس لسه ما قابلوش ما قابلتوش طب الرجوع لا يوصل لنفس النقطه نفس النقطه هو صيد امه يبقى يوصل لصده امه يعني يوصل بقى امه الاصل مش مشكلتنا بس هو كده وصل للنقطه اللي انطلق منها و هنا القى الله محبه موسى ا يعني كل من يرى موسى يحبه ادال له القبول يعني ماشي وده طبعا ما عدا هيبقى فرعون لوحده بينما بقيت الاصل بيحبه والام دي هي الام الثانيه له يعني اللي هي مين اما فرعون اسيا اسيا اسيا امنت بموسى لا هي مؤمنه قبل ما ي ما موسى يبقى نبي وفي رايي ان هي ستموت قبل موسى ما يبعث بالنبوه لان موسى يتربى في الاصل احنا عندنا قصه بتقول ان موسى غادر المدينه اصلا يبقى ما السبب اللي يخلي موسى يغادر در المدينه وهو معاه حمايه كبيره جدا يعني واضح ان ا امراه فرعون شخصيتها قويه جدا وعندها مجابهه وبتقول له يعني اتلم يعني في حاجات ما ماشي يبقى ما حدش يقدر يقول لهذا الجبار هذه النديه الا لانها يعني واضح وطبعا بعض الناس بيقولوا انها من بني اسرائيل بس ما فيش دليل على هذا الكلام يعني ماشي اا لكن احنا في في عصر الاكسوس يعني هي ا يا اما من بني اسرائيل تجوزه منهم ماشي وانا اعتقد يعني واحد بيقتل بني اسرائيل لو هي منهم كانت منعتهم بدليل انها قدرت تمنعه يبطش بالطفل يعني ماشي فهي لو منهم كانت منعته لان لها القدره على التاثير عليه وكان يبقى ما فيش ق على موسى ولا كلام من هذا القبيل طيب احنا ايه مكملين الان يعني فانا ارى ان هذه السيده اا ستؤمن وسيقوم موسى فرعون بال يعني كل قضيته ارجع يعني انت بتهزي الصوره بتاعتي يعني انا عامل نفسي اله وانت بتؤمني باله اخر يعني لا ارجعي بس يعني اعلاني التراجع واب في البيت اعمل اللي انت عايزاه بس ما ينفعش ده اللعبه كلها تتهد يعني انا راس مالي هذه هذا الاعلان يبقى زوجتي او مراتي بطالعه عكس بتقول لي لا ده انا اول واحده كافره بك ما تهزيش السرعه يعني ماشي وطبعا ا بدا يهددها بالعذاب وان يلقى عليها حجر من اعلى واذا ما رجعتش ف وهو كان عنده استعداد قبول بس التراجع قدام الناس بس يعني ابقي كما تشاين ا زمنتي لكن ما ينفعش الاعلان القاسر لكل الصوره اللي انا عامل يعني انا اي القصه كلها قايمه على وهم ضحك بيه على الناس ما تطعنيش في الوهم ده فتراجع عنه بس اذا صممت بقى على موقفها يبقى ما قدموش الا انه يعمل يعني ويقال ان الله عز وجل قبض روحها قبل ان ينزل عليها الحجر فالحجر نزل على الجسد ال الجثه الهامده وليس عليها يعني هي لم تقتل بالحجر ده ورات قصرها في الجنه اللي هو الدعاء اللي هي طلبته يعني رب ابني ليه عندك بيتا في الجنه ونجني من فرعون وعمله وعمله ولذلك كلمه عمل ايه عمله دي اشاره ان في معامله غير شرعيه كان يعاملها بها كلمه عمله دي لا تعني الا حاجه خاصه بينهم لان هو لو نجاها من فرعون ما هو نجاها من ا يبقى اا حتى ما سيدنا لوط قال اني لعملكم فهل العمل هنا العمل كان عند سيدنا لوط انا في نظري كان الوظيفه كان هو بياخد منصب يعني هنا العمل هنا ايه ما عمل اسيا تبقى هي تتمنى ان تنجو منه وهي واخده جنب منه اساسا وهو سايبها خدي جنب زي ما انت عايزه بس ابعدي دي اكيد شيء له علاقه بال بالامر ال اللي بينهم يعني العلاقه الزوجيه او كده او عجزه او كده لما ماتت انا اتصور ان موسى يغادر القصر ويذهب بعيدا عشان ما ايه يخليه فرعون ما يحاولش يدفعه عوا ثمن علاقته الطيبه بامه او كده يعني او يعني انا اعتقد ان سبب مغادره موسى عليه السلام لكصر فرعون بعد ما استوى واصبح في العشرينيات من عمره هو موت امراه فرعون واصبح موسى يتفادى ان ايه يبقى موجود في وجه فرعون اللي هي اساسا كان لضمن الحمايه قوتها قصاد فرعون طب هو تجرا عليها واضطر قدام الناس ان يتخلص منها طب ايه اللي اللي هيحمي بقى اللي كان هي بتحميهم قبل كده اذ كان الشخص الحامي نفسه تم التخلص منه يبقى مين اللي هيحمي موسى بعد ذلك ده احنا ما زلنا في القصر يعني او مده موسى في الاصر بس انا عاوز اقول حاجه ان ولتصنع على عيني يعني موسى عليه السلام يصنع على عين الله يعني معناها ان هو بدل ما يربى في مكان عادي لا ده بيبى في قص الملك يعني كل وسائل العلم المتاحه كانت تبقى متاحه لهم وبالتالي عقليه كعقليته والله يعني اصطفى شخصا فالاصطفاء ده معناه ان هو اكثر ذكاء من من غيره. طيب هذا الذكاء اذا وجد في بيئه مش ناميه طيب اذا وجد بقى في بيئه يعني بتوفر اعظم قدر من التعليم و يبقى هو وجوده في قصف فرعون اللي هو العدو الاول له هو ذاته يعني تتخيل كده ان فرعون بيصنع مهاره عدوه يعني العدو اللي هيحارب فرعون اللي بيسلحه وبيهندسه هو فرعون ما هو الله عز وجل بيدعم هذا الدين ببعض اعدائه يعني فتخيل ان اللي اقوى واحد ساعد موسى ضد فرعون هو فرعون نفسه طيب ال نرجع يعني لنقطه هوفرعون ايه موقفه يعني من البدايه من قوم ا موسى يعني اه هو كان يعلم ان هؤلاء اا حد منهم هيطلع يكون سبب في قتله رؤيه ما ولذلك انا ارى ان ده بتدعم ان ما فيش هارون كان انقتل لو كان موجود مثلا ما طبعا بعض الناس بتبدا تجد تبغات انا دايما اقول يعني احنا ساعه ما قلنا هو موسى مشى ليه؟ بدانا نبحث عن سبب مقنع لماشيه ان ان الست مشت ما عادتش موجوده يبقى مشى امتى بقى بعدها بسنه بعدها اثنين لا نعلم خلاص بس احنا نعلم ان سبب الرحيل انعدام الحمايه ماشي ايضا قلنا طب الاخت ازاي دخلت القص يبقى ربما هي تعرف بعض الخدم ابوها كان بيشتغل هناك قبل ما يموت ممكن ا حد عمها بيشتغل لسه الان موجود ممكن مش بس ما نقطعش بالايه بالسبب بس هو في تصور ما يقول لك ان هي دخلت القصر لمعرفه ما بالخدم اللي هناك 100 وسيله بقى تخليك تقول الكلام ده وم مش معترضين باي يعني ما حدش يقول لي لا ما يمكن ابوها ما كانش بيشتغل ده عمها خالها مش قضيتي مش هو المهم في غابطه ما هنا بقى اا في في النقطه بتاع ال هارون قالم اصل هو كان بيقتل سنه ويسيب سنه لانه كان خايف يخلص عليهم لا طبعا مش خايف يخلص ما يخلصوا ما يخلصوا بالنسبه له يعني لو عاوز يقتل هيقتل ما هو الموجودين بيشتغلوا يعني الكباغ بيشتغلوا ماشي بعد كده مستقبلا لا مستقبلا بعدين اما انا اممن الخطر بتاعي يعني فلكن موضوع ان بيسيب سنه وبيعمل سنه عشان يعلله لعدم قتل هارون لكن احنا مش محتاجين للنقطه دي اذا فهمنا ان هارون اساسا هو الاخ الاصغر لموسى ولسه ما جاش وان موسى نجاى باعجوبه وبتدخل الهي وتابوت ينزل وملائكه تنزل بالتابوت ووحي من الله وطمانه قبلها وطمانه و وساعه الخطه يقول لها اعملي ك ده ده رسم لها الخطه وهي مطمئنه ورسم لها الخطه ولحظه القلق ده معناها ان ايه ان ا ان ما فيش حد انقذ قبل كده يعني طيب اذا هو راى ما رؤيه ما ان ربما حد يقتله ولم يكسر هذا الكلام الا المحبه اللي القيت على عليه اثنين ا الشخصيه القويه اللي هي اسيا اللي هي عندها قوه نفسيه ضد ا زوجها اللي هو جبار على الجميع بس ايه زي ما يبقى يبقى واحد اعلى منك منصبا او مش عارف ايه ولكن انت تعلم جيدا موقف مش غير جميل له فانت دائما مستقله يعني او تعلم ان هو لا انت مش انت شخصيتك الحقيقيه اقل من ايه من الصوره اللي انت بترسمها قدام الناس يبقى هو يفرض قدام الناس زي ما هو عايز لكن انت في في نظرك انت هو ذاته ساعه ما يبص لك ساعه ما بيبقى عامل نفسه كده تلاقيه عاوز يبعد عن التقاء العينين لا انت لا بلاش انت يعني انت الليفنين سوا اه فده موجوده يعني الامر ال يعني الامر الثاني يعني هنا قصه مشهوره بتقول على موضوع الجمره وكده يعني بيقال ان ا يعني فرعون اراد ان يقول لمراته يعني وانا بحبه برده انت بتحبيه نحبه يعني يعني ايه من عشان الخد يعني فيقال ان هو حمل ال الطفل يعني سواء بقى الطفل بعد رضاعته ولا قبلها ما علينا يعني بس هو يقال وعنده سنتين او ثلاثه يعني يمكن بعد الرضاعه ف الطفل شد ا شعره من لحيه ا فرعون يعني وبرده لحيه هي بتقول ان هم جايين من البدو يعني وانا هقول هثبت ان هو ان الناس دي بس احنا الان بنتكلم على البدايه يعني فشد شعرايا من دقن ا فرعون فرعون اللي هو غبيبه يعني اللي بيغبيه قال لك لا بقى انا الواد ده بيقهني وهو من بني اسرائيل وانا واحد من بني اسرائيل ناوي يهيئ ياذيني فيما بعد ما باينه بقى يبقى هو او على الاقل محتملاته فقرر ان هو يتخلص منه يعني فيقال مادام بقول يقال انا مش هدافع عن الروايه انها قالت له ده ما بيعرف الجمره من التمره وبعضهم بيقول من الياؤوته يعني ما يعرف الجمره من الياقوته يعني يعني سواء الطمره اللي هي البلحه او الياقوته وان هي بتقول ان انا اكثر الناس ا مجوهرات يعني تقول له يعني وانا حتى متعجب جدا من انها تبلغ جوزها ان هي عندها مجوهرات كتير يعني ما هو عارف ما هي تقول له طب انا هجيب جوهره من مجوهراتي وهجيب جمره ونشوف الواد ده يعمل ايه مش هيميز بينهم ودي برده تجربه يعني سازجه يعني افتضل ولا ما عملش ال ما مسكش النار حار اساسا راح يروح الناحيه الثانيه اه اه وطبعا هم بيقول له ان هو جه يمسك الجوهره في يد خفيه من احد الملائكه وخلته يمسك ما علينا وماله يعني انا ما عنديش مانع لا لا كذب ولا اصدق يعني بس انا افترض ان هو مسك الجمره دلوقتي فحرقت ايده ايده هتبقى محروقه خلاص كده انا هطلعها بقي ليه ما هو خلاص كده اتاكد بدون ما اطلع يعني انا ضد ان الايه يعني حتى لو اوافق على القصه دي هوافق عليها بشكل جزئي انها لغايه ما مسك بايده بس هيمسك بايده هيبكي ويسيبها وبالتالي وصلت الغايه انت الواد ما بنقول لك ما لا يدرك اهو لا يدرك اهو مجرد الامساك بنار حرقه ايده تدل ان هو لا يدرك ما فيش داعي بقى للمبالغه ويحطها في في فمه عشان تبقى هي السبب في ايه في اصابته بال بالسغه او بال اللدغه اه يعني مش مش لازم يعني طب ما انا ماتحطش في بق النار وانا عندي نفس النقطه بتاعته مش لازم يتحط النار عشان يصاب الانسان بالامر ده مش لازم يعني اللي انا عاوز اقوله ان وحتى هو موسى عليه السلام كان طالب من ربنا هو طلب من ربنا ا قال ايه احلل عقده واحده عاوز بس اما يتكلم يفهمهم ده لسان تثقيل فقط مش في جمعه دخلت الفم يعني اخدها من ايدي من ومين اللي طلعها بقى يعني انا عايز اقول القصه دي يعني ماشي اصلا ما فيش دخان بدون نار واكيد مدام بتتقال ماشي وفي اشياء بيحتاجها من هاني ان ايده تبقى مش بيضا ان الايد محروقه ولذلك بقى ليه الله عز وجل بعد كده هتبقى اليد من ضمن معجزات موسى لان فرعون بعد الموقف ده تخيل نفسك مكانه ايده اتحرق انا عاوز اقول انسى موضوع ان هو وضع ال الجمره في فمه يعني هيقعد هو لمسها ا حرقت ايده هيعيط وهيسيبها خلصت لكن هيمسكها ويتوجع وما يعلنش ثم يرفعها الى فمه ويضعها في فمه وتظل في فمه مين يطلعها بعد كده بقى هتقعد تقول له خلاص انت اطمنت ونطلع بقى ولا ايه ده يعني وهل بلعها ولا ولا لا يعني مش يعني انا بقول اوافق على هذه القصه جزئيا اللي هي لغايه الماسكه طب ليه؟ لان الماسكه هتديني تغير لون اليد بس طب فرعون بعد هذا الموقف خلاص ما عادش يفكر في موضوع ان الولد بيقهش وهيحس بالذنب لان الور احترج احترج يده وهيحاول يعالج الحرج اللي بيه ده يفشل يبقى بعد كده نقول له يا فرعون يلي بتقول انك ملك مصي بتقول انك اله حاولت كثيرا ان تعالج الحمار او السواد اللي في الايد ده وفشلت شوف موسى بقى هيجي لك يحط ايده تحت باطه يطلعها بيضا اتعالجت ايكم الاله يا سيدي كده انا اقبل ان ايد موسى اتحرقت اقبل دي واقبل ان الام تقبل دي من اجل تنجيه الابن وانها اول ما يمسك تقوم حيشاه من ايده وتقول له خلاص اهي تدخل ولا تسمح انها يعني نعمل المبالغه الثانيه اللي هي في الفم وطبعا سبب ان القصه دي سبب ان الباقيين كملوها وانها في الفم اللي هي ايه ا واحلل عقده من لسان من لسان يفقه قوي ماشي وهو طالب عقده واحده بس لمجرد ان اما اتكلم يفهموا كلام ماشي عشان الناس حتى بعد كده اما تيجي تدعو بقى تدعو مفتوحه بقى ما يقولش يعني عايز يبقى عايز فصاحه ما ما فده ايه اا قصه ا موضوع ال الجمره والتمره الجمره والياقوته يعني ماشي انا ارى ان القصه انا اقبلها جزئيا ان ايه ربما قلب الملك وهو عقله صغير واضح يعني عقله صغير جدا يعني ده هو في حد يدعي الالوهيه يعني عندما تدعي عندما يدعي الالوهيه يبقى هو اقل عقلا من اقل واحد فاللي عقله صغير ده وعقله مقضيه واللي عنده نقص شديد ا في حتى في معاملته مع مراته وبيحاول يعوضه بان انا ابقى اله يعني كلك نقص يعني انت انقص من اقل واحد من من اللي بيشتغلوا تحت ايدك فانت طبعا بتغالي بقى بال كل واحد يحس بالنقص سيبالغ في العكس ليه اخفاء النقص ده يعني فهنا انا ارى ان انا موافق على موضوع ان ايده مسكت الجمره ايده احترقت بقت تحمل لونا مغيرا هيفشل في علاجها ثم بعد ذلك يجي له الايه ه كنوع من ايه اهو تحدي اصل ما دام في مقارنه اقبل الامر يعني اليد دي انت فشلت تعالجها بكل ما تملك انا كل مره بعالجها لك واكيد بترجع تاني يعني هو بتطلع بيضاء ثم تعود ثانيه الى عشان الموضوع هيكرر يعني هي موضوع تخرج بيضاء دي اتعملت اكتر من مره فبالتالي يبقى معناها تخرج بيضاء ثم تعود ثانيه الى شكلها الاصلي ماشي انا عايز بقى انا كده اعتقد غطينا الفتره بتاع موسى عليه السلام في ا بيته عند امه وعند ا قصر فرعون قصر فرعون بنوقف بنوقف بنوقف نحمسهم شويه المشهد القادم راح يكون عن ايش عاوز اتكلم على فرعون ان مين هو عشان نعرف العصر بتاعه وا المكان اللي هو فيه وازاي هو ايه العلاقه الزمنيه ا وليه مالوش اثار او كده يعني نتكلم عن الفعون ان شاء الله يا اخي مره من المرات دكتور انا من عشاق ا المصريات بشكل عام كل حاجه لها علاقه فيها فكثير اروح الاهرام حتى اهلي يستغربون يقول يا اخي انت رايح الاهرام مليون الاهرام نفسها مليون مره ليش تروح مليون واحد انا كذا كل ما اجي لازم امسي على عمي خوف وعمي خفره عمي منقره وعمي ابو الهول لازم علي عسى يفتح بوله في يوم من الايام طيب ا وانا رايح في مره من المرات اوبر موصلني فتكلم لي عن بحر مويس في حاجه اسمها بحر مويس ولا نهر مويس ولا حاجه زي كسوف او المهم قال لي بحر مويس قلت له شو يعني قال لي هنا اللي ام موسى عليه السلام رمت ابنها فتيمنا فيه صار اسمه بحر مويس صحيح الكلام ولا اجتهادات؟ اه احنا كده يعني في اللحظات الاخيره في الحلقه ودي انت دائما تعقب ببعض الاسئله وانا اجاوب عليها انا كان في حاجه مفروض اقولها ان النيل نهر بيمشي من الجنوب الى الشمال في الوقت ده المصريين عاصمتهم طيبه في الجنوب بني اسرائيل ايام ما يوسف سكنهم سكنهم في شرق الدلتا يعني يعني في المنطقه اللي تحت من القاهره المنصوره مرم ببلبيس والحتت دي يعني محافظه الشرقيه الان يعني محافظه الشرقيه المجاوره للمنصوره ده المنطقه اللي هم ساكنين فيها يعني هي قرب القاهره بحاجه بسيطه يعني تمام يعني حضرتك لو في الشرقيه مالعش من رمضان شرقيه بينا وبين القاهره ما فيش يعني انت اول ما توصل يعني لو جاي من دمياط ووصلت لعش من رمضان يبقى وصلت القاهره فعاش من رمضان شرقيه فده المنطقه اللي هم عاش فيها بني اسرائيل تمام بالله عليك عندما امسى تبقى في شمال القاهره اللي هي شمال شرق يعني اللي هي في الشرقيه ماشي وتحط حط ابنها في نهر النيل النيل هياخده ازاي لفوق لان النيل ماشي من الشمال من من الجنوب للشمال نهر النيل طالع من اسوان بيطلع روح على دمياط او رشيط ماشي رايح كده فهي اما تبقى فوق وتحط ابنها في النيل يبقى هتحطه هيطلع على فرع دمياط هيكمل كده ولا ايه؟ ولا ينزل الى اسوان اوقصر فين يعني لو كان القص بتاع فرعون والحضاره المصريه القديمه دي فطيبه يبقى هي هتحط ابنها هيمشي اولا حوالي 600 700 كيلو وبالتالي الاخت لا يمكن انها تعرف تطبق ثانيا هيمشي عكس الطيار لانه لازم هم في الجنوب وهي فوق فلازم هتنزل من فوق الى الجنوب عشان يوصل لقصر فرعون لا طبعا لا طبعا قصر فرعون هناك في المنطقه اياها يعني في منطقه عاصمه الهكسوس اللي هي اواقيس او ا اللي هي ناحيه فوق القاهره بحاجه بسيطه يعني ده الايه ده المكان اللي هم اللي هم فيه فاما تحطه في النيل النيل هيبقى نفس النيل اللي يعني هي هنا ساكنه هنا وفرعون في اخر البلد من الناحيه الثانيه هيمشي ويوصل له لان التيار اللي واخده فالتيار مش هينفع يمشي عكس التيار ومش هينفع يمشي ال 600 كيلو اللي ا لو احنا بنتكلم على مقار الحكم يبقى هم تحت خالص يعني مش ممكن كثيرين كانوا يتكلمون في السلاسل اللي ف فتت كيف فتت اللي اللي فاتت خاصه السلسله الاولى سليمان عليه السلام البعض قاعدين يقولون انك ما عرفتنا بالدكتور دكتور وما تكلمت عنه وانا من باب انه المعروف لا يعرف وايضا كنت حابب ان ندخل في الموضوع بدري لو تعطينا نبذه تعريفيه مبسطه للساده المشاهدين تمام انا طبعا ما بحبش اتكلم عن حاجات ا تخصني يعني واعلم ان علاقتي بالناس هي استفاده الناس مما معي وليس من انا ولكن هو دائما ا الناس لها رغبه يعني ربما لو الكلام يعني في حاجه احنا انا ضدها يعني ان الناس يحكمون على الكلام من قائله يعني يعرفون الحق بالقائل وانا ضد هذا الكلام يعني مهما كنت انا مين اذا قلت حاجه اذا لم اقدم ما يثبت هذه الاشياء يبقى لازم تقف وتفكر فيه لكن هو القصه قصه كلها انت بقيت حاجه كبيره عندنا قول اي حاجه هنسلم بيها ده مش صحيح يعني انا اعلم جيدا ان انا لو وصلت المكانه في نفوس الناس لو قلت لهم اي حاجه خلاص مش عاوز منهم كده مش عاوز منهم مستقبلا ان عندما اكتسب مكانه ا كما اكتسبها من قبلي يبقى خلاص كلامي بقى اكتسب الحق لاني قائله لا ا نحن نعرف الاشخاص خاص بالحق وليس العكس لا نعرف الحق بالاشخاص هذا الكلام لا ينطبق الا على رسول الله لكن الباقي كل كل ياخذ منه ويغض يعني فلكن يعني ببساطه شديده انا اسمي ا صلاح شفيع احمل دكتوراه في اللغه العربيه وادبها من جامعه عين شمس 2005 كان استاذي ا الاستاذ الدكتور عز الدين اسماعيل الله يرحمه ا كان مشرفا على رسالتي الماجستير والدكتوراه وحصلت في ماجستير على امتياز وكانت الرساله في موضوع اسمه الرمز في مسرح صلاح عبد الصباور يعني الجوانب التحتيه اللي ارادها الكاتب يعني من البدايه انا كنت انبش في اعماق ما يقصده اا اثنين في رساله الدكتوراه ا كان الموضوع شائك جدا وصعب لانه بكر موضوعات يعني كان عباره عن صوره اليهودي في الروايه العربيه المعاصره وطبعا خد مشوار انك تبحث اساسا ما هي الروايات اللي انت هتبحث فيها يعني انت من الاساس ما عندكش ما تبحث فيه يعني انا قرات اغلب الروايات في الوقت ده الاقي غايت عن الصراع العربي لاسرائيلي فاعتقد ان احنا هيبقى في شخصيه من الشخصيات اتكلم عنها يعني قال ايه كل القصه تدور بين عرب اذا القصه الرغايه دي رغم اقعد اقصف ثم في النهايه اكتشف انها ليست موضع للدراسه يعني فده كان موضوع الدكتوراه وانا حصلت في الامت في الماجستير على امتياز وحصلت في الدكتوراه امتياز مع مرتبه الشرف الاولى وكان اللي بيناقشني الدكتور عزيزي رئيس اللجنه وده من يعني هو اعظم ناقد ادبي في القرن الع وفائز بجائزه الملك فيصل وهي جائزه بتقول يعني هي معادله لنوبيل عندنا يعني وكان ايضا اللي معاه في اللجنه واحد اخر ايضا فاز بجائزه الملك فيصل يعني يعني اللي هو الدكتور الله يديله طوله العمر يعني دكتور محمد عبد المطلب ا يعني اثنين ك كان حاصلين على جائزه الملك فيصل كانوا هم اللي بيناقشوا الدكتوراه وفي هذه الرساله انا كانت اول محاوله لي في التعامل مع كتاب الله انا كنت بسالك هالسؤال متى ب الفضول انك تبحث في القران هو كان في عشان انا بتكلم عن بني اسرائيل فانا لقيت ان سوره الاسراء بتقدم ا تاريخ القصه بتاعتهم كلها يعني سيناريو حياتهم من اولها لاخرها واللي فات واللي جاي يعني حتى الصوره جايه بتتكلم عن جزء فات وبتتكلم عن الجزء القادم يعني فانا بالفعل ا كنت قدمت اني تفسير يعني خاص للايات دي يعني اول محاوله ل في التفسير كان سنه 2005 في موضوع الرساله بتاعي يعني انا بدات ابحث في التفاسير فلقيت التفاسير لا تعطي ما ما فيش حد بيدي لوحده اجابه شامله وكده يعني فبدات اني اللي اعمل رؤيتي الخاصه للتفسير حتى اخذ علي هذا الامر واتقال لي الرساله كلها مثبته المراجع لاصحابي يعني ما فيش حاجه الا مثبته يعني الا في التفسير انت لا مش مثبته قلت لهم انا مش هثبته وانا انا اللي قايله يعني فطبعا دي كانت ايه صدمه للمناقش ان بيقول لي اسمك لسه بالدم الرصاص يعني انت ما اخدتش لسه لقب دكتور يعني لسه الكلمه ما جت مادت انت ده انت لسه ما ما اللجنه ما حكمتش ان الرساله تجاز ولا لا جاي تفسر ايه الجراه بتاعتك دي يعني فكنت انا لان انا فعلا فسرت الايات العجيب ان انا بعد اكت من 20 سنه اا التفسير اللي انا قلته لا اراني انقلب عليه الا في حاجات بسيطه يعني دلاله على ان ا كان في جهد مبذو يعني انت ساعه ما تشتغل في الحاجه ممكن بعد 20 30 سنه تلاقي الاختلافات طفيفه جدا لانك انت شغال بوسائل علميه فالوسائل العلميه مش هتطلع نتائج بعد كم سنه تطلع نتائج اخرى يبقى هتبقى الاختلافات طفيفه جدا فانا ا اليوم اتبنى اغلب اللي انا قلته في الكتاب ده اللي هو كان من اول محاوله ل من اكتر من 20 سنه ليه؟ لان كان في اليه او منهجيه وانا ارى ان القصه كلها في المنهج يعني اعظم عالم في الدنيا هيقول كلام بلا منهج هيموت غدا هو ذاته ممكن بعد كده يكتشف ان الغاي ده غلط وبعد كده يعدل عنه ما دام المنهج غير دقيق يعني يعني يقينا المنهج هو الاساس فانت لو عامل المنهج صح بعد الاف السنين هيطلع برده الاختلافات طفيفه جدا مجرد يعني هيقولوا اه الكلام ده صح بس في حته ممكن ا اتضحت لنا بعده يعني او اتضحت لنا بسببه ايضا يعني فالقصه كلها في المنهج يعني يعني اللي بيجي يشتغل مثلا ايات القران ويطلع يعني انا ساعه ما كنت بتكلم على المراه بقول لك جت 26 مره والرابط بتاعها كذا ده هنا استقصاء ماحدش يعني بعد كده يجيب لكن اما انا يعجبني خمس ست ايات او 10 ايات واطلع منها قانون ا واحداني هيجي يبص الايات الثانيه يلاقي ان الكلام اللي انا قلته غير دقيق لان في ايات معارضه للكلام ده فانت لازم عشان تطلع حاجه يبقى فيه منهجيه ومن ضمن المنهجيه الاستقصاء انك تشوف جميع الاستعمالات استعمال استعمال وبنفسك مش بالكمبيوتر يقول لك ده خد ويبقى ضمينا مع كلمه هلكه الاهل ما ينفعش الاهلي ساعه متضاف لك فيف الخطاب يعني ده مش شغل علمي ابدا يعني الشغل العلمي انك تجيب جميع الامثله وتشوفها بنفسك يبقى هنا القانون اللي انت قلته ما يعني ممكن يبقى في اختلافات واراء ممكن نتكلم فيها لكن انت على الاقل لن تفاجا بايه جديده انت ما اخدش بالك منها فانا بقول هي القضيه في المنهجيه يعني حتى يومها يعني كان ثوره الراجل عليا ان انت بتفسر يعني فانا كان بقول له يعني انا كنت المناقشه في عين شمس واخد بالقاس كلها هناك يعني ثلاث اتوبيسات خلاف العربيات الملاك اللي راحت يعني يعني فانت يعني ما ينفعش تبادلنا قوي قدام الناس يعني دول ولادي وتلامذتي واخواتي وحبايبي وكده وشايفيني حاجه كبيره يعني فما ينفعش اتمزع يعني فبيقول ا لدرجه ان الدكتور عز اغسل الاسقطار بتاعه قال لي اسكت اسكت الرساله فيها شغل كويس و هتضايق المناقش ليه يعني انت يعني بتطلعه شعوره فبالتالي مهما انت كان مين يعني لا فكان من ضمن النقط الاساسيه هي انك انت فسرت يعني فانا كنت بقول له ما هو لو ما حدش بدا مش هنلاقي ولا واحد بيفصل يعني لازم ابدا وطلعني غلطان واعدل وكده وابني ماشي والا ما كناش شفنا ا الشيخ الشعراوي يعني الله يرحم فانا كنت بقول الشيخ شعراوي لان اعرف ان اللي قاعدين ما هماش طلبه اللي قاعدين معظم المناقشه ا كانت من يعني القاعه ممتلقه والناس واقفه لان ايه انا جايب جايب البلد تحضر المناقشه يعني وكان في طلبه بس المكان كان مزدحم ووقوف يعني من المناقشات الاعتقد اللي هي مش هتبقى متكرره الا بزي ما واحد زي يعمل كده يعني ايه يجيب يجيب العربيات للناس ويقول لهم يلا تعالوا احضروا الرساله فانا كنت هدفي عشان يسكت عني اقول الشعراوي يقوم هو يقول وبرده الشعراوي يعني برده انا مستغرب هو يفسر ازاي يبقى خلاص كده ايه اا الناس بقى كده هتقوم تزوم على الامر يعني ف ده كانت البدايه واضح انها هي انا اتعلمت من دكتور عز الاليه اصل هو بيتقال انت بتشتغل في اللغه بينما دكتوراه اساسا في الاداب اه بس انا اعلمت البحث العلمي طريقه البحث العلمي على طريقه واحد يعني علمك علمك صح يعني فايه ده ايه ده ال ا ده البدايه ا انا يعني عمري كله قضيته في بالقاس عملت بالتدريس فوق ال قرابه حاجه و30 سنه يعني مش عاوز اقول المده يعني اا درست لعشرات الالاف من الطلاب ليه في قلب كل واحد منهم حجلوس اسعد بها وفي قلوبنا وفي قلوب متابعيني كذلك انت عديت مرحله التدريس الان مرحله حتى المتابعين يعني انا اعيش بدعوه امي اا والدي توفى وانا عندي سبع سنين ونص وامي قامت بتغبيتي انا واخي واختي فانا كنت ارى ان رد الجميل لها الله يرحمها انني ابقى حاجه كويسه وكبيره عشان الناس تقول تعبها ما ضعش الله يرحمه ويغفر له والله يطول بعمرك يا رب العالمين على طاري الشيخ الشعراوي قبل شوي تتكلم عنه عندي زميلي في العمل اسمه محمد الشعراوي اوجه له تحيه طبعا انا ما انادي الا مولانا ولا متولي والله العظيم فسبحان الله كل ما اناديه ولا كل ما وانا اشوفه يوميا نذكر الشيخ الشعراوي بدعوه الله يرحمه ويغفر لو كان اكيد كان ظاهره اه طبعا كان ظاهره انا اهديته كتابي الاول العداله السماويه لان احنا حبينا القران من خلاله وانا اختلفت معاه او اتفقت معاه ده مالوش علاقه بمكانه الرجل في النفوس يعني والدور اللي هو عمله هو لولا لولا الدور اللي هو عمله احنا ما كناش هنبقى موجودين الان هو اللي حببنا في القران وهو اللي دخلنا السكه دي ماشي ف يعني انا ارى ان احنا بنبحث وممكن ناتي بشيء ممكن يبقى مغير لبعض الاشياء لكن هو اللي شدنا للمجال ده يعني وانا اهديته هذا الكتاب والكلمه المصدره له ابي يعني فانا ادين له بفضل كبير اي ومش انا بس يعني اللي بيدين للشعراوي يعني وهو بلدياتي هو منليه يعني فانا يعني عشت يتيما لكني لم اشعر باليتم ابدا لوجود هذه الام اللي هي شخصيه ما تكررش يعني يعني الشخصيات اللي بيتقال عليها 100 راجل يعني وربما انا عشان كده مش عاوز اتكلم يعني لان لو اتكلمت انا مش هتكلم اتكلم عن نفسي اتكلم على اصحاب الفضل علي يعني لكن انا بالنسبه لي انا اصدرت اكثر من 30 كتابا ا في في اربع مجالات مجال القصص والغوايه ا يعني ده انا كنت في الاساس كاتب قصه وروائي و واناقد ادبي وبعمل دراسات في الادب قبل ما اتوجه الى كتاب الله اثنين في التنميه البشريه ولي اكثر من كتاب في هذا المجال وانا عاوز اوضح حاجه يعني انا مره قلت ل اربع خمس كتب في النحو يا واحد قال لي يعني انت مش عارف انت طلعت كام هولا يعلم ان ممكن يبقى 124 ومتالف واحد تحت عند في المطبعه فهو انت بتعتبر وممكن يبقى في بعض كتب انت مخلص تاليفها وما نشرتهاش يعني بس انا بكلم هو بيتوقف على الواحده يعني ماشي فانا اصدرت فعلا اكثر من 30 كتابا في اربع مجالات اربعه مجالات هي اا القصه والروايه اثنين ا النحو ثلاثه التنميه البشريه اربعه اللغه القرانيه وطبعا الان انا يعني الاشياء دي عدت احجمها تماما رغم يعني انجازاتي القويه فيها يعني لكن انا الان كل ما يشغلني هو اللغه القرانيه واثبات التموضع وان كل كلمه في مكانها و بقىي فتره متوقف عن النشر بقىي سنتين عندي مشاكل في الهارد حضرتك انت احنا اتكلمنا على موضوع الهارد صراحه وكتير جدا اتصلوا عليا حتى في واحد ا يعني اتصل عليا من اموريكا وطلب ان انا اغسل له الهقد مع حتى النهارده يعني موضوع مجيء النهارده هو عطل ان انا اوصل العقد له ولكن اتمنى ان احنا نعرف نوصله غدا ان كان لسه موجودين يعني باذن الله تعالى ده سبب ا يعني توقف النشر خلال السنه دي يعني واحنا كنا اكلمنا برده على موضوع صحيح قلنا براتب لقاء ومازال على البال مازال على البال فده عدد الكتب بتاعتي انا اتمتع بعقليه رياضيه اا اعتقد ده من فضل ربي لان انا اتجهت اتجاها مخالفا لما اتمتع به انا راسي لا تعمل الا في الرياضيات يعني حتى لا احفظ الشعر جيدا يعني قليلا ما احفظ ا وانا طبعا بدل الناس اللي عايزه تهاجم يعني الوسائل ف انا دماغي دماغ لها علاقه بالرياضيات ومدى تراستي في حياتي انا متفوق الرياضيات فقط مش عاوز قول ممكن اسقط في مواد ثانيه يعني انا يعني لا ازعم التفوق الدراسي يعني لكن انا كنت متفوق الرياضيات بشكل لافت للنظر ومثير للتعجب للمدرس اللي كان بيدرس لي علوم والرياضيات فيلاقيني اسقط في الرياضيات واطلع الاول اسقط في العلوم واطلع الاول في الرياضيات فكان يتعجب تعجبا شديدا ايه ده مش ماشيه خالص يعني فكان المتوقع ان انا اتجه الى كليه تجاره او كليه هندسه ماشي وانا كنت شايف ان انا لو اتجهت الاتجاه ده انا هنجز فيها يعني لكن لا اعلى من الخير يعني وان الله مدخرني ياخد قدراتي اللي لها علاقه بالرياضه عشان اوظفها في النحو والبلاغه واللغه فاكتشف علاقات لم يكتشفها احد بسبب قدرته الرياضيه وانا اؤمن دائما ان لو بتتمتع بقدرات ما مالهاش علاقه بالمجال لو دخلت مجال مالكش علاقه هتفيد المجال ده وهتبقى بتضيف له حاجات من العلم اللي انت تجيده الى هذا المجال فانا عندما قدمت النحو قدمته بطراره رياضيه لا علاقه لها بمن درس لي هي لها علاقه بي انا فانا اؤن ان لا مش زي ما الناس بتقول ما ازاي تدخل كلها ما تحبهاش لا لعل ده الخير انت ما بتحبهاش يبقى اذا انت بتحب حاجه ثانيه العلم اللي انت بتحبه ده هتوظفه في الامر ده هتجيب شيء رائد يعني كل من انجز في الاشياء هو اللي اساسا مالوش علاقه بها وداخل لها وهو مش ابنها فداخل بعقليه جديده عليها بينتج فيها ما ليس فيها وانا اعتقد حتى اعظم علمائنا كانوا مش من العرب طب ليه هو حاسس اساسا مش ان هو مش ابن اللغه دي ف بيتقنها و وبيجتهد فيها اكت من ابنها فبيطلع حاجات وربما الابن لا يهتم يعني ما بيبذلش الجهد لان هو شايف انا ابذل ليه ما انا ما انا ملم بها بدون ما بدون بذل جهد يعني العالم سيبويه مش عربي عالم النحو انا مش عاوز اذكر اسماء بس انا بتكلم انا طبعا كنت قصده وقصد غيره يعني يعني ايه امسكني لساني خلاص مش لا يعني عادي يعني انا ما هو فعلا هو ايه اللي خلاه بهذه المكانه؟ الجهد هو بذل جهد كبير جدا في دراسه حاجه مش لغته فلازم يتعب فيها يبقى مجتهد عن ابناء اللغه اللي هم ذاتهم ا هم مولودين بها فهم عارفين خفاياها يعني هو هنا اجتهاده بقى يكشف له جوانب عاميه كانت مش موجوده الامر فانا انا اكتشفت حاجات رياضيه في اللغه العربيه علاقات بين كلمات وبعضها وده اكيد هنقوله يعني سببه كله هي النقطه ا اللي لها علاقه بالرياضيات فانا احمد الله انني ما دخلتش المجال اللي انا كنت اعرف فيه ودخلت مجال ثاني لان استفدت من قدراتي في المجال اللي انا بحبه في المجال اللي انا دخلته وانا ما كانش لي علاقه به ف الله يعطيك العافيه يا دكتور اتمنى تكون هذه نظره مخت مختصره عن الدكتور مثل ما انتم طلبت مش عاوزين نقضي الحلقه كلها في هذا الامر فعلى الاقل ممكن كل حاجه نقول شيء يعني الله يعطيك العافيه متحمسين للحلقه القادمه ومشاهدينا الكرام حاب اقول لكم حاجه احنا فعلا ترى نبذل مجهود والله العظيم خاصه الدكتور ما يقصر معنا بوجوده اللايك معنا يفرق الشير يفرق نشر الحلقات في السوشيال ميديا كلها يفرق كثير فلا تبخلون علينا بهذه الامور وانتظرونا في الحلقه القادمه อ
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:18:29

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

210 مشاهدة · 9 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 2:08:26

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

141 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:32:29

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

88 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:21:27

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

66 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:25:32

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

71 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:21:16

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

89 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:37:32

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

101 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:13:27

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

68 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 57:21

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

103 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:09:25

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

55 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:07:25

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

46 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:12:51

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

109 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:15:40

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

150 مشاهدة · 7 maanden geleden

النبي يوسف قصة لم تحكى بعد الجزء 2 حلم يوسف وتحذير الاب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:15:16

النبي يوسف قصة لم تحكى بعد الجزء 2 حلم يوسف وتحذير الاب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

70 مشاهدة · 10 maanden geleden

السقوط القادم كيف سيتكرر سيناريو عصر سيدنا موسى في اقتصادنا الحالي للدكتور محمد المبيض 20:21

السقوط القادم كيف سيتكرر سيناريو عصر سيدنا موسى في اقتصادنا الحالي للدكتور محمد المبيض

النداء الأخير و آخر الزمان

4 مشاهدة · 22 uur geleden

النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 3 مرض سليمان الخطير د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:03:10

النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 3 مرض سليمان الخطير د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

161 مشاهدة · 11 maanden geleden

ماذا قال موسي بن ميمون عن المسيحية والإسلام 44:52

ماذا قال موسي بن ميمون عن المسيحية والإسلام

رواق ممدوح الشيخ

3 مشاهدة · Gestreamd: 22 uur geleden