قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

👁 1 مشاهدة

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

النص الكامل للفيديو

اهلا وسهلا بالحبايب الغالين وحياكم الله في الجزء الثالث من سلسله موسى عليه السلام هذه القصه الرائعه والاكثر من رائعه اللي مستمرين فيها مع دكتورنا العزيز والغالي اللي قاعد يسترد لنا ويقص لنا هذه القصص الجميله بطريقه جدا رائعه حياك الله يا دكتور اهلا بك استاذ انا عايز اشتكي عليك عند المشاهدين الكرام خلاص لك حق وحخلي فضحتك بقلاقه ليه انا ح انا معترف لك اهو انا انا مسلم من البدايه وخلاص يعني انا سامع من قبل ان في مشكله في التواصل مع العباقره هذا هذا الكلام اسمع فيه ومش مؤمن فيه كثير انا يعني ما ما مريت بتجربه طيب اعزائي المشاهدين شوفوا لي حل مع الدكتور انا عشان اتواصل مع الدكتور عشان اوصل له عشان اعرف انه يرد علي اخذ كم يوم لغايه ما ترد علي الحاجه الثانيه انا ابعث مثلا خمس فويسات ست فويسات الرد بكلمتين بقول لكم قصه من الاشياء اللي سمعتها فعلا لاحد اعتقد انه فرنسي فايز بجائزه نوبل كاتب معروف الكتاب محقق ملايين المبيعات وماخذ جائزه نوبل ما كتب لهم في الواتساب علامه كذا فقط وعلامه كذا واستفهام يعني كيف اوكي ولا مش اوكي فهم كشركه ردوا عليه تقرير كامل عرفت رد عليهم اكس بس فلا هم فاهمين ولا حاجه انا نفس هذه المشكله اعاني منها مع الدكتور طيب مش هنا المشكله انا لسه ما قلت المشكله المشكله محمد صلاح اوجه له تحيه حب وتقدير واحترام رحت اشتكي عند الدكتور عند محمد صلاح لقيت محمد صلاح اصلا ما يرد بعد ما كان يرد عل محمد مشغول في التجهيز للفرح بتاعه الله يسعدكم ويسعد يا رب يعني انا متفرغ اكثر منه الان يعني انت لو عاوز حاجه من المعام اتصل علي دكتور انت تناقش الكل من غير استثناء صحيح تناقش الجميع من غير استثناء اللي يتواصل معك فدائما وقتك مزدحم انا مقدر جدا هذه كانت دعابه فقط الله يعطيك الصحه والعافيه طول ما احنا نقدر ناخذ من وقتك شويه ترد ولا ما ترد كلها على عيننا وراسنا المهم ان نقدر نوصل لك انا فعلا برد على كل اللي بيبعت لي سؤال ا ودي حاجه كبيره جدا عدد من الاسئله ضخم جدا وبعدين بيفتحوا اسئله في موضوعات كتير ممكن حتى انت تحتاج يعني عشان تجاوبها يبقى ا تشتغلها يعني يعني فانا ساعات اقول له دي مش ا يعني بعدين هعملها بس انا برد اقول له بعدين برده ا ا اثنين ا حتى اللي في ناس بتتجاوز وانت بتتصل تقول له يعني طب انا انا هبقى انا يعني انا الصح ومع ذلك مش هغلط معاك يعني بعد حتى التوضيح يعني بالفعل انا برد على على الناس في ناس بتبقى يعني لولا انها بدات تقلى في صوتي لولا كده ممكن يقول لك لا مش انت اللي بترد يعني لا انا اللي ايه انا اللي برد على التليفونات وانا اللي برد على الاستفسارات وارى ان ده حق الناس ما دومنا ما دومنا في في استطاعه يعني لغايه ما يبقى الموضوع فوق الاحتمال ده خلاص ده موضوع ثاني يعني الله يعطيك العافيه والله يخليك ذخر ان شاء الله تعالى طيب احنا يا سيدي تكلمنا طبعا انا انصح الساده المشاهدين اللي ما شافوا الجزئين الاول والثاني من موسى عليه السلام يشوفونهم بعدين يشوفوا هذا الفتره اللي هي بتاع موسى في طفولته و قبل ما نكمل قبل ما اقول احنا تكلمنا فعلا في الجزء الاول عن طفوله موسى عليه السلام مع امه بشكل مفصل بعدين تكلمنا عن امراه فرعون وفي قصر فرعون ايضا لا تنسون هناك سلسلتين رائعات واكثر من رائعات لسليمان عليه السلام سبع حلقات وليوسف عليه السلام سبع حلقات اخرى ايضا اذا حصلتوا فرصه شوفوها كانت سلاسل رائعه واكثر من رائعه حد بيقول لك انت سبع حلقات عن سليمان اللي انت بت والوحده كام بعضهم ساعتين وربع بعضهم وما قلناش كل يعني اكيد في حاجات ما اتقالتش يعني يعني ف يلا على بركه الله ان شاء الله الله يعطينا الوقت والقدره ان نستمر معك ان شاء الله تعالى وين راح تبحر فينا في الجزء الثالث من سلسله موسى يعني انا عايز اقول احنا الان موسى الان سيخوط صراعا مع فرعون فانا اريد ان اقول احنا امتى وفي يعني الوقت ده فين ومين فرعون ده ماشي فنبدا ب ببعض الاشياء يعني اولا انا بقول فرعون من الهيكسوس وليس من مصر يعني في في حتى بعض المصريين انا شفت فيديو لاحد المشايخ في السعوديه بيحكي ان في واحد مصري ضج من ان هم دايما دايما يغلطوا في فرعون يعني واعتبر ان الموضوع يعني اهو فرعون وحش من عندنا واحنا متحملينه وخلاص يعني بس مش كل يوم تتكلموا عنه يعني فراح للشيخ وقال له يعني ا مش في ابو جهل زي اللي يقول لك الهرم ولا الهرب وحتى راجل بيقول بيقول له يعني ولا عشان سعودي يعني كان يعني ابو جهل سعودي يعني فالمهم قال له طيب انا ايه الجمعه الجايه جايه اكلمك عن ا عن ابو جهل ماشي قال له اي كده يعني واخدها الموضوع كانه اهلي وزمالك وكلام من هذا القبيل يعني على طال اهلي وزمالك انت اهلاوي ولا زملكاوي انا زملكاوي ليه دكتور ده انا بزعل المعده اهو تجنن تاخذ العقل حارم نفسك سنوات من بطولات وتخشوا بمتاهات وامور ثانيه غير كره القدم خليك اهلاوي تفرح في السنه مرتين ثلاثه يا حبيبي يبقى مشي ابقى مشني لو اوكي انا مش عايز احول الموضوع للكوره لكن وضع الزمالك الان عاجبك لا هو القصه كلها وضع الزمالك السنه اللي فاتت عاجبك السنه اللي قبليها عاجبك قبل خمس سنوات عاجبك قبل 10 سنوات عاجبك قبل 20 سنه عاجبكتحول الى الكلام مش حنتحول انا مع الحق انا مع الحق يبقى مش اهلاوي شوف اللي يشجع بغض النظر انا اهلاوي ولا زملكاوي بغض النظر اللي شجع الاهلي مينيمم اقل حاجه ينبسط مرتين في السنه اقل حاجه ده غير امم افريقيا غير كاس العالم للانديه اللي انتوا ولد شميتوا ريحته اساسا غير الامور دي كلها مع الحب الكبير لا تمكني ان انا اتكلم ليه في الموضوع ده يعني انت دايما مكني اتكلم في الموضوع ده مش مكني ليه الساده المشاهدين كل واحد يكتب لي اللي من مصر واللي من غير مصر اهلاويه ولا زملكاويه انا اسالك سؤال بالمنطق ده انت ليه مسلم ما تروح ديانه ثانيه اكثر تقدما ومكانه حااجه زي الفل انت ايه اللي خلاك تكون زملكاوي لا مش دي القصه اصل انا بتكلم على لو القضيه قضيه بطولات بس يبقى انت خلاص كره قدم كره البطولات لعبه الكؤوس انا مش حالعب دكتور دكتور منطقيا احنا مش بتاع كوره خالص لكن احنا نتكلم ط احنا بلاش الكلام ده يطلع عشان الناس هتزعل لا لا لا مش مش حتزعل لا خليه يطلع احنا قاعدين ندردش بمحبه احنا شوف خلينا نحط المبدا ونحط الاساس انه الاهلي والزمالك عينين في راس ما نختلف قطبين الكره المصريه والعربيه انا احب الاهلي انا اعشق مرتضى منصور انا احب الزمالك انا احب اعشق الخطيب هذا ما عندنا في مشكله بعيد عن التعصب موضوع لا لا انا موضوعي جدا ماشي لكني انا من الناس التي ترى ان الناس تقدر بالوسيله وليس بالعيط يعني انت اخدت بطوله وخدتها عليها تحفظات انت في نظري لست بطلا والبطل لا يساعد خلينا نتكلم بشكل عام البطل لا يساعد فان سعد فليس في نظري بطلا هو ربما بطل في نظر نفسه وجمهوره لكن انا بتكلم كشخصني انا من الناس التي ترى ان الفرق بين الناس وبعضها هي الوسيله وليس الغايه طيب احنا حتى في الفتره الاخيره قاعدين نشوف لاعبين الزمالك ينتقلوا الى الاهلي طب وده غير امه كذا اللي في يوم الايام يعني يعني سؤال يعني لو هنتكلم على يعني انا بقول ان الزمالك هو نادي يمثلنا كمصريين بيغلب وبيتغلب وبيتعثر وبيتحارب وبيقف زي الاهلي كلهم عينين في راس لا لا الاهلي الاهلي لا يقبل الهزيم بمجهوده طيب في السعوديه يقول لك نفس الحكايه الهلال والتحكيم والدنيا والنصراويه يقول نفس الكلام الاهلي لا يظلم من التحكيم ابدا ابدا اذا راح للفار لو اللعبه مشكوك فيها تبقى لصالح الاهلي المشكله نفسها لو مع الزمالك تبقى ضد الزمالك احنا يعني انا ل قصه سنه 83 على جون حسن شحاته سنه 83 82 83 في مجله الزمالك اللي هي كنت نشر قصه عن الموضوع ده من 83 يعني الكلام ده من فوق ال 40 سنه انا ل قصه صفحه كامله في مجله الزمالك ذهولا من اللي بيتم ايه ده ليه ما تغلب والثاني يغلب يعني معقوله دكتور معقوله من الثمانينات الى الان الاهلي ما ياخذ بطولات الا بالتحكيم لا مش بنقول كده لكن انت بتستحق البطوله السنه دي انا جستحقها السنه اللي بعدها انت بتمنعني بفعل فاعل وتاخدها بتتصدر لي مشاكل ماعرفش اخد اللي بعدها بينما انا لو خدت البطوله هيتصدر لك بعض المشاكل لا دائما يعني انا كالاتي عندما تقيد اللي بينفسك ما تقوليش ان انت صغت عليه عندما يعني تبقى قضيتك انك تاخد اللعيبه وتحاقب يعني ده ده في حاجه ان في لاعيب كويس بيجيبوا له عقد عشان يمشي من النادي ولا مش كده المنافسه مش كده في فهم خطا موضوع ان في نوع من الفوقيه يعني انا باجي اتكلم مع اي حد بقول له انا مثلا بشجع النادي ده ايه اللي يضايقه في كده انا عم ما قلت لواحد اهلاوي انت ليه اهلاوي؟ خصم عنيد يعني مناوشات جمهور في النهايه اه يعني انت ليه ليه كده يعني ليه انت حاسس بفوقيه من البدايه اكثر منك لا هو اصلا تشجيع تشجيع الكوره بيتعمل مسابقه وانا وانت بندخل للمسابقه دي وبيقول لك لا انت نجحت وانت ما نجحتش ما هو انا بالنسبه لي النادي قدامي اقدر ادخل له اشجعه ليه ما بشجعوش السؤال ليه انا ما اقدرش اشجع النادي ده مش انت ليه بتشجع النادي اللي بيكسب النادي اللي منطق طبيعي جدا انك تشجع النادي اللي بيكسب اولا فيها تعويضات نفسيه كتير لعدم قدرتك على تحقيق النجاح فانت تتمسح في النجاح ده ايه ده الامر لكن انا بقى بختار ليه نادي ما بيكسبش ماشي ما انا قدام اختار النادي زيك هو انت اصلا ايه طب اديني السبب ليه ليه انا انا بختار طبيعتي انا بختار ان النادي ده زي طبيعتي زي المصريين ولذلك هتلاقي ناس كتير جدا من من امثالي هتلاقي ناس معروفه يعني واسماء ثقيله يعني انت هتلاقي في الزمالك كان زويل زملكاوي نجيب محفوظ زملكاوي ماشي مجدي يعقوب اللي هو اساسا لا يقل عنهما الزملكاوي ماشي ف اكيد في الاهلي بعد قامات وهامات كبيره ماشي بس لا يعني دول زملكاويه يعني بيحبوا النادي اصلا وفاهمين في في الامر لكن حد بيمشي على يعني جمهور المشجع الزملكاوي بيبقى عن اختيار طيب ايش قاعد اشوف انا شوف بكل محبه والله انا مقتنع ان الاهلي نادي كبير والزمالك نادي كبير خلاف كده انا كل قصتي انت زمان انا بحترمك انك تشجع هذا النادي الكبير احترم حقي في ان انا اختار غيره 100% لا ما بيحصلش بقى دي مش الكل ما بيحصلش ده انا يعني مرات عديده واحد بيقول لي انت ايه قلت له كذا ام غلط يعني بلفظ يعني ماشي انا طبعا لا يستطيع احد ان يجارني في الكلام يعني واحد بيقول لي انت اساسا مش منافس بلغه الارقام يعني بيقول لي انت مش منافس اساسا لي بلغه الارقام قد يكون كلام في شيء من الصح ليه بلغه الارقام ليه كم بطوله هنا كم بطوله هنا انت ما هو انت ما عندكش احصائيه يا استاذ جيس على اخر 20 سنه اخر 20 سنه اخر 10 سنوات اخر خمس سنوات بس لحظه واحده بس يعني انا عشان نتكلم في هذه النقطه يعني موضوع حتى نادي الكرم انا بكلمك على انك انت كنادي من ما حدش يقدر يسلم يقول ان الاهلي مش نادي كبير و ما اخدش بطولات هي القصه كلها انت ليه بتنفينني ليه مش القصه انا بنفيك لا انا اما اقول ان النادي ده نادي كويس ايضا انا بكره واقع لكن انا ما جبتش انا معترف انك انت نادي عظيم وما حدش يقدر ينكر هذا الكلام وده عامله زي الشمس ماشي لكن في المقابل ايضا انا حتى لو اقل منك في عدد البطولات بس انا بضعك وبدخل معاك بطوله وباخدها منك ساعات وانت بتاخدها مني ماشي انا ما بحاربكش انت بتحاربني انت بتعطل نجاح وبتقيدني انا ما بعملش معاك كده انت متوافق مع الدوله يعني انا ابسط الحاجات يعني ان موضوع ان يتخصم من المنسحب ست نقط الزمالك يتخصم منه مرتين من الاهلي لا يتحل مجلس ادارات الزمالك مرات عديده الاهلي لا اما جه طاهر ابو زيد ابن الاهلي من الشخصيات المحترمه جدا كان وزير الرياضه ووجد شيئا ما يعني يستدعي حل مجلس اداره الاهلي وطبعا ابن الاهلي مش هيحل مجلس اداره الاهلي الا ما يكون الاسباب فاقعه ايه اللي حصل يعزل الوزير نفسه ويستمر المجلس ا حط ده قصاد بعضه وانت ترى الامور ماشي اكمل اكمل يعني اكمل ماشي الاهلي ينسحب امام اي نادي يتشال اتحاد الكوره اذا عاقب الاهلي وده حصل مع حسن عبده الاهلي انسحب في ماتش اتشال وقال لك خلاص الاهلي ما جاش يبقى خلاص يتعاقب اللي هيعاقب الاهلي سيعاقب مهما كان هو مين ايه ده انا نفس ازاي اثنين انا في السنه الاخرانيه دي انا في اسوا حالات الزمالك ما فيش فلوس عليه ديون جامده في تركه شديده عليه تركه يعني معناها في لعيبه لها فلوس قبل كده اه واخطاء مجلس اداره سابق ادى الى ان الورث يبقى تثقيل جدا ما عنديش اصلا فرقه ما عندي لاعيبه في كل مركز متاخد مني اعظم لاعيبتي يعني انا معايا لاعيبه متاخده ده ا هي الان العمود الفقر الفكر للاهلي يعني ماشي هذه القصه كلها ومع ذلك السنه اللي فاتت انا واخد السوبر من الاهلي سوبر افريقي تفرج معاك تاخدها من الاهلي او من فريقاني لا انا بكلمك يعني انا بعترف ان الاهلي بطل ماشي ولذلك انا بقول دايما انت بتمحني ده ده عدم ذكاء يعني احد الشعراء كان رايح يمدح ملك فبيمدحه ان هو هزم ا العدو وبدا يحقق في العدو قال له لا طب انا عملت انت عملت لي ايه يعني اما انت اصلا تنفيل اللي انا غلبته يبقى انا ما انا غلبت غلبت مين انا لا شيء ما دام اللي انا غلبته لا شيء لكن عظم العدو المهزوم تعظمني فانت اما تيجي تقول لي ان الزمالك ولا حاجه ومش منافس يبقى انت انتصاراتك لو كانت مليون لا تساوي شيئا لكن انتصاراتي انا ولو واحد بنتصر على البطل يبقى ده انتصار عظيم يعني انا بتكلم لابد تعظم المنافس عشان تعظم انتصاراتك اذا في هذه الحاله الفوز على الاهلي بطوله اكيد طبعا والفوز على الزمالك بالنسبه للاهلي بطوله لانه هو منافس انا سمعت تصريحاتهم يقول لك الفوز على الزمالك مش بطوله مباراه ده هذا الكلام يعني انا اتحدى ان هم يبقوا صادقين فيه امال انت انا الان بعيد خالص عن الموضوع انت ليه حاططني في دماغك مادوم اني كده وبعدين بعدين بكلمك على اخر سنه ماشي ما الذي حدث في اخر سنه انا اخدت السوبر الافريقي اللي هو بطل ابطال القر الاهلي ما اخدهاش ماشي اثنين النقطه الثانيه يعني خدت كاس مصر الاهلي خد ايه السنه اللي فاتت خد الدوغي بعلامه استفهام ضخمه جدا جمهور الزمالك ما عندوش قناعه ان الاهلي رغم كل القوه دي يقدر يكسب بذاته لابد هو اساسا انا مستغرب غب جدا انتوا ليه بتخلوا اللعيبه بتاعتكم تعتمد انكم انتم هتدخلوا ما هو هنا ما بيزلش اقصى جهده لانه عارف ان في النهايه هيكسب ما ينفعش هذه وجهه نظرك دكتور لكن في النهايه انا عاوز اختم بقى الكلام مدام فتحته بموضوع لقب نادي القرن ايوه ماشي نادي القرن اللي هو القرن الماضي ما كانش يعني الزمالك واخد عدد بطولات اكتر من الاهلي ليه الاهلي خد لقب بطل القرن اولا المركز الاول الزمالك اكثر من الاهلي الاربع مراكز الاولى الزمالك اكثر من الاهلي انا هذه الارقام ما اعرف هل الامانه طيب ما هو انا بتكلم على اللي بيعرفه يعني انا اربع المركز الاول والثاني والثالث والرابع اللي هم بيحددوا الاعلى انا اعلى من الاهلي فيهم جميعا الاهلي مش اعلى مني في اي منصب منهم ازاي انت تبقى انت البطل وانا لا اثنين هذه الايام الزمالك بياخد الكونفدراليه فلا تساوي شيئا الاهلي ياخد بطوله الابطال فيبقى البطوله الام والعظيمه يعني تمام حاجه كويسه يعني ماشي يبقى احنا بنعترف ان البطوله الاعظم هي البطوله بطوله ابطال الدوري والبطوله دي تافهه مالهاش قيمه طب في القرن الماضي انا واخد في البطوله دي اربعه وانت واخد اثنين ازاي تبقى انت على مني يعني انت واخد بطولتين وانا اربعه في الاعلى اثنين انا واخد اساسا السوبر اكتر منك واخد الكونف الاف اسيويه اكتر منك يبقى ايه انت بتبقى على مني ازاي عدد بطولاتي اجمالا اكتر منك بطولات المنصب المركز الثاني انا اكتر منك او اساويك الثالث والرابع انت مش اعلى مني انا اعلى منك فيهم انت بناء على ايه تبقى الاول بناء على ايه طبعا الاجابه واضحه ماشي و مزعلك موضوع الاهلي يا دكتور لا مش مزعلني انا انت بتقول لي ا يعني انا بتكلم من البدايه اديني اديني الحق ان انا اشجع اللي انا عايزه ما تحققش مني ما تقللش مني ماشي لا هو ده ده موجود التنمر بيبقى يعني لا لا هذه مشاغبات لا دي المشاغبات تبقى في حدود اللياقه احيانا تخرج عن السيطره احيانا لكن اللي احنا ناكد عليه دائما اولا واخيرا يعني انا بحترمك احترمني 100% ماشي انت كجمهور يعني بناء على ايه شايف في نفسك الاستعلاء عليا طب ما انا ممكن اساسا كنت اختارنا ديك انت لو جيت تيجي تفطن لها تلاقي ان انا اللي غافض اختارنا ديك انا اللي غافض فانت اعلى مني فين طيب نشوف الاهلاويه والزملكاويه في التعليقات شو راح يسوون وناكد على حاجه دائما كره القدم اخلاق لعبه رائعه جدا تجمع الشعوب الاهلي والزمالك ط خلي حلقه خاصه بقى يعني ايه لا بنتكلم ظاهر معك في اشياء كثيره لكن اكمل هذه الجمله عشان ما تؤخذ علينا الاهلي والزمالك عينين في راس قطبي الكره المصريه بلا شك بلا جدال اداره الاهلي كل الحب لكم والتقدير والاحترام اداره الزمالك كل الحب الحاليه والقديمه سواء يعني حتى انا من الشخصيات اححبها المستشار مرتضى منصور هذا الكاركتر الجميل لاعبين الاهلي لاعبين الزمالك كلكم على العين والراس وتبقى المناوشات والمشاغبات بين الجماهير مالها اخر القرعه بتاع الدوري اتعملت السنه دي ماشي القرعه اللي بتتعمل بدون بتاع في تسع فرق بره القاهره تسع فرق الزمالك هيلعب مع التسعه كاملين في ملاعم حظ يا دكتور يا اخي حظ يا دكتور ما هي قرعه خلاص مش نسوي نعيد القرعه عشان ترضون خلاص طيب سؤال لو كان فرعون موجود اليوم حيكون اهلاوي زملكاوي اسال بقى زاهي حواسبيقول لك ان زاهي حواس تحيه طبعا لاستاذ زاهي حواس ما هو كان بيقول ان الفراعنه كانوا اهلاويه هو اهلاوي زاهي حواس اهلاوي ما هو هو بيقول كده بيقول لك يعني الاهلي والزمالك اللي هم ابناء القرن العقول لك كانوا تبع الفراعنه يعني ما في شك في كل دوله طبعا في في السعوديه الهلال والنصر نفس الحكايه النصراويه يقولون عن الهلال عننا في الامارات العين الوحده في في كل مكان يعني في برشلونه انا انا اللي بطلبه انه يبقى في نوع من احترام المنافس في في ان شاء الله في بس شوف قله لا تمثل الاغلبيه و وانا من حقي اشجع النادي ده وانت من حقك تشجع النادي وانا ممكن اشجع نادي ما بياخدش اي بطوله وانا احبه التشجيع ده ميل قلبي فالميل القلبي ده انا اخطاه زي ما انا عايز مالوش علاقه بالبطولات او عدم البطولات طب ما الزمالك في خلال ال 20 سنه يعني احنا انا بقول الزمالك هو نادي القرن القرن الماضي لكن هذا القرن لا بيعاني من مشاكل كبيره جدا ولولا القرص بتاعه ان هو نادي كبير ما كانش هيكمل ده هو بيكمل باسمه ودفع ووقف فقه الجمهور في جمهور في الدنيا يشجع نادي ما بياخدش بطولات سنين سنين انا اتحدى لو الموضوع اتبادل اتعكس يعني وان في اللي حصل للزمالك حصل لنادي اخر نشوف ايه اللي هيتم هذا رايك في النهايه دكتور وارد اكد انا كلهم عينين في راس ما في شك والكلام خاصه عن الاهلي والزمالك ما ينتهي دكتور ها ما ينتهي الواحد ممكن يتكلم عشر ساعات ما ينتهي عموما نرجع لفرعون مره اني ونرجع عاوزين خلي الكلام ده كان انا شوف انا اعت عشان بس ما تدخلش السلسله وتعوك لا لا انا اعتقد دكتور انا اعتقد شوف احنا من بدينا سلسله سليمان عليه السلام ما خرجنا عن الموضوع سلسله يوسف عليه السلام ما خرجت اه بس الكلام عن الاهلي والزمالك هيطلعنا على الموضوع خليها منفصله طلع نزلها لوحدها ما عنديش مشكله لا لا خليها بالسياق حلو وبنرجع مره ثانيه بنرتب ترتيب احسن عشان بس يبقى الناس اللي مالهاش دعوه بالموضوع يبقى هيشجعوا الزمالك ان شاء الله ماحمناش حيشجعوا الزمالك ان شاء الله لا مش هتكسب الزمالك انا مش مش مننا انا شايف انك من حقك تختار النادي اللي انت عايزه ماليش شان وما بنعملش اصلا مسابقه وان انت بتجاوب كويس تبقى انت تستحق كذا لا طبعا يعني انا انا قدام النادي ده وقدام النادي ده انا بختار ده انت اخت ده انت حتى لو سئلت ليه اختقت ده ما عندوش اجابه واضح نرجع لموضوعنا الان ونسولف مره ثانيه عن الحقبه الزمنيه والجغرافيه لفرعون نبغي نتكلم عن موسى عليه السلام قتل شخص وطلع خايف والامور هذه كلها هذه اكيد يعني كلام عن فرعون هياخد بقيه الحلقه يعني فاكيد خلينا دي اللي هي دي هنتكلم عليها لازم بس اذكر انا دائما دكتور لا تختصر خش في التفاصيل انا معاك طيب هو اولا انا بقول قول ان فرعون هو من الهكسوس والهيكسوس جم عاشوا في بلدنا مده طويله من الزمن مش قليله يعني تصل لمئات السنين لان اساسا بني اسرائيل ا جم عاشوا قرابه 200 وشويه 215 سنه في عهد الهيكسوس فاذا كان اللجوم في عهد الهكسوس 215 يبقى الاكسوس اللي كانوا موجودين الدوله مستتبه وقائمه يبقى كان قبل كده عاشوا اكتر من 200 يعني اذ كان هم استضافوا شعبا اخر عاش 215 سنه يبقى هم عاشوا قد ايه اكتر من 215 يعني هم عاملين دوله يعني وماكينه في الارض بدليل ان هم يعني ازاحوا اهل البلد الاصليين الى جنوب النيل يعني يعني ناحيه بقى اسوان والنوبه وكده و واحتلوا البلد واقاموا فيها يعني هم اقاموا عاصمه لهم اللي هي سموها بعد كده الاسم اللي هي بعد احنا قلنا انها تحمل اسم المدينه ومصر ده المكان بتاعهم ثم بعد ذلك اقاموا مدائن المدائن ده عامل زي قواعد يعني مدينه تبقى محصنه بحيث لو الميه ما يظنونهم اعداء ا يجم يهاجموا البلد ماشي تدخل على البلاد الفلاحين خد زي ما انت عايز بس ال القاعده او اللي هي اللي هو سماها المدائن فيها الجنود اللي هتطلع تطلعك تانج يعني هم عارفين ان البلد دي مش بتاعتهم فاقاموا اما مصر اللي هي العاصمه بتاعتهم عملوها لها اسوار ولها ابواب وحتى سيدنا يعقوب قال ادخلوا من ابواب ابواب متفرقه يعني كل واحد يدخل من باب ده معنى الكلام ده 11 ابن جايين يبقى معناه ان البلد على الاقل لها 11 باب ماشي وده الايه ده العاصمه طب بقيه الاماكن القران سماها المدائن ا المدائن هنا معناها كانها معسكرات امداد لقوات له اما يعوز جيش يبعتوا له ما يعوز مهن معينه متميزه يبعتوا له فهنا محصن اماكنه يعني البلد قدامكم اه العدوه هتدخل البلد تلاقي قريه بتشتغل في الزراعه تهاجم القريه دي ماشي هاجمها بساني هيطلع بقى الجيش من المدائن وهيطلعكاني و فهم مامنين حياتهم ان احنا ايه معانا اماكن عسكريه ا تحمي بلد مهما حصل عليها من هجوم يبقى ده ايه؟ ده الامر طيب الكلام ده اا ممكن الناس مسلمه ان في عهد سيدنا يوسف كانوا الهكسوس طب في عهد سيدنا موسى الهكسوس ايضا اه النبيين الكريمين اللي هم سيدنا يوسف سيدنا موسى لم يجيئوا الا في عصر اليكسس وهم طبعا جايين انت تعلم ان هم جايين من البدو اللي هم سيدنا يعقوب ا فاللغه بتاعتهم هي نفس لغه القوم اللي هم دول طب ايه الدليل على ان ده عصر واحد يعني نبدا بدليل علمي ان ده ايه عصر واحد تمام في سوره غافر الله عز وجل يقول ولقد على لسان مؤمن ال فرعون ماشي طبعا حد هيقول لي ده ده ربنا مش اللي قايل يبقى مؤمن ال فرعون يحتمل الصدق والكذب القران اثبته ولو كذب كان قال كان عقب عليه يعني اي هو اي اللي قائل اللي قائل الكلام ده واحد لكن هذا شهد الله له بالصدق انه من مؤمن يكتم ايمانا فيعني نهدى شويه اصل في ناس ساعه ما نقول مؤمن فرعون يقوللك يبقى ما هو يحتمل الصدق والكذب لا القران عندما يحكي فاذا كان الكلام كذب حمل عليه ماشي وبعدين هو جايب لك شهاده رجل صادق فازاي انت هتقول لي لا ده لا طيب المهم المهم قال فرعون يقول ايه؟ يقول لي قومه ويقول لقومه في لحظه يعني انتوا عاوزين تقولوا الجمله كاذبه وهو يخشى على حياته بها يعني انا ما اخاف على حياتي اقول كلام كذب يعني انا الكلام ده هدفع ثمنه يبقى انا اقول كلام يعرضني للخطر والقتل ويكون كذب اي منطق يعني ده منطق ايه ده لا ما دومت اصلا الكلام هيتسبب في ممكن هلاكي وفقدان مكانتي ومنصبي في الدوله ديت لان انا من ال فرعون فلي مكانه ثم بعد ذلك ادعوهم الى الاستماع لموسى وعدم قتلي وعدم مش عارف ايه طب ما هذا الكلام في مجلبه للخطر علي اي كذب فيه بقى اذا كان ا في كده يعني في خطوره عليا ماشي وانا بقوله يبقى معناها ان ايه؟ ده هو قمه الصدق الامر الثاني ان الناس ديت انا اقول لها كلام هي تعلم ان هو كذب ازاي ما انا بخبرهم بقول لهم انتم عارفين كده يبقى لو كان الناس ديت عارفه ان كلام غلط هيردوه والله بيحكي الحكايه كان نقل كلامهم ماشي بيقول ايه بقى ولقد جاءكم يوسف من قبل بالبينات فما لاحظ ولقد جاءكم بيخاطب مين؟ قوم موسى يعني قوم فرعون في عهد موسى بيقول لهم ولقد جاءكم يوسف يبقى يوسف جالكم انتم مين؟ قوم موسى يبقى يوسف جه لنفس الناس مش نفس الناس نفسها يعني ممكن اجدادهم يعني ايه انا زي ما اقول وسعد زغلول جالكم يا مصر وقال لكم كذا هو جا لي اللي انا بكلمهم النهارده لا الكلام ده من 100 سنه وسته فانا بكلم ان ايه ان نفس الناس اللي امتدادهم هم اللي سعد زغلول كلمه فهو بيقول لهم ولقد جاءكم يوسف يبقى معناها يا ايها القوم في عهد فرعون وعهد موسى يوسف عندما جاء جاء لكم لاجدادكم يبقوا نفس العصر فما زلتم في شك مما جاءكم به حتى اذا هلك لان يوسف مات بدون ما ينجب فمادام ما انجبش الناس قالوا هو خلاص مادام ما خلفش يبقى ما فيش رسول ثاني لان الرسل عندهم سلسله ابراهيم يجيب ا اسرائ اسحاق واسحاق يجيب يعقوب ويعقوب يجيب يوسف يوسف ما يخلفش يبقى ما ايه يبقى ما فيش ا غسول ثاني بقى لان ايه انقطعت السلسله فهم الناس كده فبقول لهم لا موسى نبي ومش معنى انقطاع السلسله مع يوسف ان موسى مش نبي ده حتى معنى الايه بتقول كده ماشي سيدنا حتى واحد يعني بيطلع لي الان كلام في النقطه دي ويتقال لي يا دكتور صلاح يا يا فالح يا مش عارف ايه ازاي بتقول ده يعني هو بقى جايب اللي هي غايبه عني يعني وسيدنا موسى بيقول قول اضرب بعصاك الحجر فانفجرك ولا فانبجست اثن عش عينا منين بقى ما هم 12 اهم مدام يوسف مات وما خلفش يبقوا به 11 فليه بعد ما ما طلعوا من مصر بيضرب بعصا يطلعوا 12 هيعمل 12 وهم 11 ليه كده جاب ال ما يراه ان هي ايه وانا بقول ربما سؤالك لان في منطقه غايبه عنك فاسال السؤال وانتظر الاجابه لعل الاجابه تكشف المنطقه العمياء اه الكلام منطقي جدا يعني اه هم 12 داخلين مقص 12 يعقوب كانوا 12 اما يموت يوسف بقوا 11 ازاي بقى هيبقوا 12 عين و1 نقيب و كل القصه 12 يبقى هم طالعين من مصر 12 وداخلين مصر 12 فازاي واحد يموت كلام منطقي اهو ماشي اي جميل بس هو ده يمنع ان واحد يموت ونعوض يعني انا لو معايا ثلاث حاجات انا ممكن ثلاث تفاحات يعني او ثلاث اجزاء ثلاث اشياء لو عاوز اعملهم اربعه هاجي واحد منهم اقصه اتنين بقوا ايه اربعه يعني ماشي ولو عندي اربعه وعاوزهم سته ما انا هقوم يعني جايب اثنين منهم قسمهم اين فبقى ايه العدد يزيد اثنين ماشي يبقى انا ازاي ازود العدد ان انا اقطع جزء من اللي موجود بحيث يعوض النقص يعني فلو افترضنا خليها فرض ان سيدنا يوسف مات فعلا بلاش سيدنا اي واحد منهم مات فعلا يبقوا بقوا 11 لو اراد الله يخليهم 12 هيقسم صبط منهم صبطين ايه المانع يعني يعني انت اللي منعك ايه انك تفهم دي هتقول لي هات لي دليل بس يعني انت من حقك تقول لي هات لي دليل بس الفكره ذاتها مش مستبعده ان هم يدخلوا 12 يفقدوا واحد يا اما نسيبهم 11 يا اما نرجعهم 12 فلو عوزنا نرجعهم 12 هنقسم صط صبطين قصه سهله اهي بس مالهاش يعني لازم نجيب عليها دليل عشان ايه يسلم بها بس هي منطقيه الفقه موجوده انت ليه من البدايه شايفها مستحيله لا هي موجوده وموجوده وهجيب الدليل عليها كمان يعني ايه هي مجرد منطقيه الفكره يبقى ما تقوليش انها مستحيله وان ما تنفعش اثنين اما اجيب الدليل عليها اهي يبقى انا انت مدين ليا باعتذار يعني انك ايه طيب ايه الدليل بقى ان هو دخلوا 12 بقه 11 هي هيعيد الله عز وجل تنظيمهم ثاني ويعمل من احد الاسباط اثنين يبقوا 12 تانيش وبالتالي بقى اقول له اضرب الحجر يبقوا 12 ابعت ل 12 نقيب كلام منطقي جدا وبسيط وانا بسال سؤال هم ساعه ما يدخلوا 12 ماشي ويطلعوا 12 ما ماتش حد احنا دايما عند الفض العلمي افترض الفقد الخطا هو اللي يمشي اذا لقيته ما يمشيش يبقى معناها الفرض ده مش صحيح فانا الان بفترض معاهم ان هم دخلوا 12 طالعين 12 مش ده الفرض اللي هم عايزينه اه انا ماشي معاهم اهو يبقى دخلوا 12 طالعين 12 بالله عليك كيف تفسر قوله تعالى وقطعناهم اثنتي عش اسباطا اممامه بعد الطلوع لانه بعدها يقول له اضرب بعصاك على طول اذا كانوا داخلين 12 طالعين 12 ازاي انا بقطعهم يبقوا 12 انا اقطع الثلاثه يبقوا اربعه لكن اقطع قطع الاربعه يبقى اربعه ده ما تجيش خالص فهم كانوا طالعين 12 فكيف نفسر ان الله قطعهم 12 لا يمكن الله يقطعهم 12 الا ان كان نقصوا عن 12 الى حاجه تانيه اهي يعني هو غايب عنه الايه دي فلذلك يعني الايه دي في النص في نص الكلام وهي قبل الايه اللي بيستشهد بها مش مش ق مش قبل الايه هي نفس الايه هي الجزء الاول من الايه يعني هو الجزء الاول من الايه ما بصلوش وبص في الجزء الثاني قال لك 12 ع طب ما دام 12 ع يبقى ازاي بتقول ان الاسباط بقم 12 ان ان بوا 12 - 1 يعني لو بص في الجزء الاولاني سيفهم ان في تقطيع تم التقطيع تم عشان يبقوا 12 يبقى اذا قبل التقطيع ما كانوش 12 يبقى كانوا 12 يوم ما دخلوا فقدوا يوسف بقوا 11 يوم ما طلعوا اعادهم الله ثانيه الى 12 فعمل صبط منهم صبطين فبقوا 12 تاني واتقال له اضرب بعصاك بقول 12 اهو اتحلت اهي بدليل قراني لان لو هو صمم ان هم دخلوا 12 طلعوا 12 عنده مشكله في التقطيع كيف يقطع العدد 12 الى 12 مستحيل ده لابد من نقص اذا الناس تهدى شويه يعني حتى اما تسمع الراي تسمع ادلته اهو انا دللت على موضوع النقص العجيب ان في ال في العهد القديم اساسا عاملين يوسف له صبطين معنى ان له سبين ان هم مسلمين ان احد الاسباط مات يعني هم ذاتهم يعني في الكتاب الاخر بيقول لك ان في يوسف صابطين طبعا انا بقول لك لا يوسف ذاته هو اللي مشى وواحد من اخواته اتعمل صبطين يبقى اذا هم برض عندهم حق في موضوع ان يعملوا حد صابطين بس هم جم على اللي مشى هو اللي عملوه صبطين يعني الاختلاف انت اخترت السبط اللي مشى غلط بس انت مسلم من حيث المبدا ان في صبط انقطع بدليل انك عامل لي احد الاسباط اثنين انت عامل بغض النظر مين بقى س انا عملت ص اثنين بديلا عن يوسف وانت عملت يوسف صين بديلا عن س يبقى انت مسلم معايا من حيث الفضيه ان في انقطاع لاحد الاسباط ايه الاختلاف بقى ان سيادتك كعان اشار انه يوسف وانت حددت عشان تخفي الحقيقه ديت وجعلت الصابتين ليوسف نفسه ماشي يبقى اذا هم كانوا 12 انقطع منهم واحد اللي هو سيدنا يوسف بقوا ايه 11 فربنا رجعهماني 12 فبقوا ا هنضرب العصا يبقوا 12 ماشي ا فالايه ديت اللي هي سوره غافق في 34 في غافق هي بتحدد ان يوسف مات بدون ذريه اثنين بتحدد ان ا نفس القوم امتداد واحد ماشي وانا هرجع لموضوع انا اديت دليل يعني دليل على على ايه؟ على انقطاع السبطيه بس انا هاكد الكلام ده عشان الناس تعلم ان بني اسرائيل طالعين من مصر فاقدين ص اللي هو سيدنا يوسف ماشي حتى كلمه هلك في سوره النساء حتى اذا هلك ا بعدها على طول لم يكن له ولد ماشي يبقى معنى ما معنى هلك مالوش ولد وسيدنا يوسف في دعاء الوفاء قال لربنا انت ولي في الدنيا والاخره يبقى معناه الله اللي يرثني مش ابني لان سيدنا زكريا لما طلب ولي كان طالبه ليه هبلي وليا ليه يرثني يبقى معناها ابني في الدنيا وليي ليه الله يبقى ولي يوسف في الدنيا لان ما عندها ما عندوش ماشي اثنين كلمه الهالك اساسا معناها في القران كلمه الهالك من الفعل الثلاثي من الفعل الثلاثي اللي بيموت بطبيعته ماشي ما دام ميت بطبيعته يبقى ميت بطبيعته ومسلم يبقى على طول بلا زغيه كلمه ونص دي خاصه بالفعل الثلاثي يعني ماشي طبعا هيجيبوا بقى في موقعه بض يهلك من هلك ده كلام لسه ما دخلش المعركه فاذا دخل المعركه اهلكه الله يبقى بعد عن الفعل لانه ايه دخل الى اهلكه انا بتكلم على هلكه هلك الثلاثي اللي هو مات بنفسه اما واحد داخل المعركه ثم سيقتل فيها فاذا قلت من الاول هلك فهلك قبل ما يدخل ممكن يتراجع ما يدخلش المعركه فاذا دخل قتله واحد من المسلمين يبقى هنا اهلكه يبقى حتى الفعل ده استخدم بالفعل الثلاثي لكن سيصير الى الفعل غير الثلاثي يبقى بره الموضوع انا عايز الافعال اللي اتكلمت عن هلكه الثلاثيه يعني مات بذاته فان كان مات بذاته يبقى ميت بدون زغيوره النساء حتى يقول لك ا لم يكن له ولد يبقى دي معناها لو كانت هلك بنفسها طب شيء لم يكن له ولد هو بيتكلم على الكلاله الكلاله واحد ما عندوش اياكل يعني هو لو قال امر هلك بس تعني انه ما عندوش ولد يبقى اذا عندما استخدم هلك طبعا هو ده غافض بقى ان القران بيوضح المعنى بينما القران في اشياء كتيره جدا بتوضح المعنى بس انا همشي معاه خلاص اناقف عند كلمه وانمرون هلك فقط بنتكلم على ايه على شخص مسلم هنوزع طاقته ومالوش عيال لان بنتكلم في الكلاله والكلاله كده الكلاله هو اللي مالوش عيال لان لو له عيال الايات الثانيه محدداها يبقى انا بتكلم على وريث على واحد هيتورث بدون اولاد ماشي يبقى ده كلمه هلك اثنين وان حتى اذا هلك عن سيدنا يوسف ثلاثه بيقول في سوره يوسف ت الله تفت تذكر يوسف حتى تكون حرض او تكون من الهالكين ببساطه شديده الجمله هو بيقول الاولاد مزعلهم قوي بكاء بيهم حتى العمل فبيقول ارحم نفسك يعني انت استمارك في البكا ده هيخلص عليك او يخلص علينا فعبروا عن هلاك ابيهم قالوا حتى تكون حرض هتتلاشى طب او تكون من الهالكين ما هي مادام بقى حر يبقى بقى من الهالكين طب اجيب او ليه او ده عليهم هم هنموت اساسا بسبب حزننا من حزنك فاذا متنا جميعا هتبقى لوحدك اما تيجي تموت تبقى انت من الهالكين يبقى اذا الاولى انت هتهلك نفسك ببكاء ك ده وتبقى تتلاشى وهتهلكنا فلما نموت جميعا تبقى انت يا يعقوب ي عندك 12 ولد بعد ما تموت الزريه بتاعتك كلها بلا مالكش عقرب تبقى من الهالكين حتى الايه دي تؤكد ان كلمه هالك اللي هي من الفعل الثلاثي بتتكلم عن اللي مات بدون زريه عن سيدنا يعقوب اه لان ده افتراض انا بقول له ساعه ما نموت جميعا هتبقى انت من الهالكين وهم بيطلبوا ان هم يموتوا جميعا هم بيقولوا يعني خفف شويه يعني خفف عن حزنك شويه ارحم نفسك عشان ان ما كانش عشان نفسك يبقى عشان ولادك يعني ولا انت عاوز يعني نموت في حياتك طب اذا متنا جميعا في حياتك يبقى ما عندكش عيال يبقى ايه اللي يحصل تموت من الهالكين يبقى هو بيتكلمه مره عن اذاائه لنفسه ومره عن اذاائه لولاده اما يقعدوا شايفينه حزين كده مش قادرين يعملوا له حاجه لدرجه انه وصل للعم انت هتوصل نفسك بعد العمل لفين يبقى ايه ده كلمه الهالكين ايه ده القران اما يجي يقول لي اهلك انا ماله ومال اهلك اهلك بفعل فاعل انا بتكلم عن هلكه الثلاثيه اللي هو مات بنفسه يطلع واحد بقى يقول لي الله افرض كان عنده عيال وماتوا يا عم ما هي معناها برده ما هي الجمله بتاع يعقوب بتقول لو عنده ولاد وماتوا برده من الهالكين هالك اللي ما يسيبش عيال ماليش دعوه بقى خلف وماتم ولا ما خلفش انا الهالك الذي اذا دخل القبر ما كانش عنده عيال واقفين على القبر وبيدفنوه و بيقولوا الفاتحه ده معنى هلكه كلها بتقول ان سيدنا يوسف مات دون زريه يعني الا ليه عبر عنه بكلمه هلك بينما القران لا يعبر عن الرسل الا بالموت سيدنا رسول الله الموت افان مات او قتل طبعا اتقال ما هو مات او قتل ما هو بيتكلم على حاجه لسه ما حصلتش بيفترض فالافترض اجيب الاحتمالين بس احنا في النهايه شفنا ان ايه لما مات مات ما قتلش رسول الله لم يقتل واللي هيقول له قتل طب ما اخدتوش بطاقه ليه ماشي لا طبعا هو الله عز وجل لما قال افان مات او قتل كان بيتكلم على حاجه افتراضيه لسه لم تحدث وهيحدث منها واحد من الاثنين بس ياده ياده فنحن نعلم يقينا انه مات ميته ربه وبال خير لحظتها يعني قال لك بل الرفيق مش ده اللي احنا يعني اتولدنا عليه وعارفين جيدا حتى لو هو موضوع السم ده اموت في لحظته مش بعدها بكام سنه ماشي اتوجع من البتاع اه بس هي ما مش هي اللي قتلت يعني المهم ايه ده ايه ده سيدنا رسول الله مات طب سيدنا يحيى وسلام عليه يوم ولد ويوم يموت ودي بتنفي ذبح يحيى سيدنا عيسى والسلام علي يوم ولدت ويوم اموت اهو كله موت حضر يعقوب الموت موته الموت قل الكلام عن انبياء الموت يوسف ليه يتقال عليه هلكه وما زلنا الى الان نحمل الدلاله السلبيه الهلكه انا مش فاهم انا مش فاهم الهجوم ليه والعجيب الهجوم يخلطون بين هلكه واهلكه انا بتكلم عن هلكه اللي هو الفعل الثلاثي اللي مات بنفسه حتى بتاع غزوه ما لا مش هيموت بنفسه ده هو بيتكلم الحقب ديت عشان يبين اللي يهلك ويحي عن بينه يبقى لسه احنا بنتكلم قبل المعركه هتدخل المعركه ماشي اذا اتقتلت يبقى انت ما هلكتش اهلكت يبقى هنا الفعل هنا سيصير الى اهلكه يبقى انا ماهوش تبع الكلام اللي انا بقوله ماشي كل شيء هالك الا وجه لا دي مقصود بها كل عمل لا يوجه لوجه الله هلك لان انت ما ينفعش تدخل على ايه وتجرنا التفسيرات ما تنفعش لان كل شيء ولم يستثنى الا الوجه ما ينفعش يبقى اذا هنا لابد ان تؤول بالعمل كل عمل لا يراد به وجه الله هالك الامل الذي يراد به وجه وجه الله يبقى هنا الايه هنا مفهومه اهيت وجميله مفهوم يعني من اجمل التفسيرات اللي اتقالت هي هذا التفسير اي تفسير تاني عندنا فيه مشكله فانت بتستشيد لي بها ليه اثنين بقى احنا بنتكلم على الناس انت جايب لي الشيء ليه ماشي المهم اذا ايضا سيدنا يوسف ما وصى بني اسرائيل ان هم ياخدوا عظامه ليه ما وصاش عيلته انا وصل الامه ليه ما انا اوصيه ودي اما يجوا يمشوا لازم تاخدوا كذا انتوا لا يعني الامر ده هيبقى معاكم انتوا اكثر فاعليه لان ممكن الباقيين ما يهتموش اتنين اما جم يدوروا على القبر بتاعه ماحدش عارف ليه من عيلته فيش عيله والمسافه الزمنيه مش كبيره يعني فازاي عيله يوسف لا تعلم قبره اذا اساسا ما فيش عيله انا قدمت ادله كتيره جدا ان هلكه لا تصلح ان تقال على يوسف لانها لا تقال الا مذمه للهالك الذي اهلك اما هو مات بذاته ففين الهلاك بقى بذاته ماتقالش عليه مات ليه زي ما اتقال على ابوه يعقوب وزي ما اتقال عن سيدنا رسول الله وعن سيدنا عيسى وسيدنا يحيى الانبياء اللي وسيدنا سليمان ما د لهم على موته انا قلت اكتر من النبي اهو كل الكلام يعني الباقيين ماتذكرش موتهم ماشي بس انا بتكلم اللي اتذكر كله كان بالموت فلماذا يوسف يبقى بالهلاك ماشي يبقى اذا كلمه هلك هات معناها والايه واضحه وان هلك يعني ان انسان مات دون اولاد فله زيه وقال امرو لان هنا الميراث عن واحد مش كلاله بس ده قال يعني معناها انا قيل ان المراه يبقى تبقى بلا ز يعني اللازوجيه فما يقول امؤه يبقى مالوش زوجه يعني هنا ده ميراث راجل لا ساب ولاد ولا ساب زوجه بينما الثانيه هيقول برده في الكلاله هيتكلم على كلاله لراجل مالوش ولاد بس له زوج سواء سواء الميت بقى راجل او ست يعني فاحنا هنا اساسا ما دام كلاله يبقى فيش ولاد ده سيدنا يوسف اذا الاسباط دخلوا 12 هيطلعوا 11 و وهيتقسم واحد منهم الى قسمين طيب هنطلع على نقطه هو سيدنا يوسف في ا في قصه سيدنا يوسف اتقال على الحاكم الملك وفي قصه سيدنا موسى اتقال عليه فرعون وبعض الناس يعني هلله فرحا وقال لك القران اول من تنبه لتغير نظام الحكم فالحكم ايام يوسف عليه السلام كان اكسوس فاتقال الملك فلما استعاد المصريون بلادهم قالوا فعون ويبقى اذا نحن اول من تنبه يا سيدي القران في غنى ان تنسب له شيئا بعد ذلك هيكتشف انه مش صحيح والعلم يقتضي دائما بحث المقدمه الاولى انت قبل ما تقول ان في تغير نظام الحكم ماشي وان هنا ملك وهنا فرعون الاول اثبت ان العصرين عصرين اما يجي القران بعد ذلك في سوره غافر واحد زي يقول لك هم عص واحد والقران بيقول ولقد جاءكم فما زلتم في شك مما جاءكم يعني قال جاءكم مرتين فيبقى اذا هم حاجه واحده يبقى القران هو اللي قال اصلا ان عص موسى هو نفس عصر يوسف مش نفس الزمن يعني في 200 سنه بس هم نفس القوم اما القران هو اللي يقول كده تيجي انت بقى تقول لي القران اول من تنبه لتغير نظام الحكم في العصر ده عن العص ده لان العصين مختلفين هم عصر واحد واللي بيقول الكلام ده يعني القران صحح التاريخ اما قال ان هم عصر واحد انت الاول تثبت هم عصر واحد ولا عصرين وبعدين تقول اكتشاف التغير يعني ما تبنيش على بعد المقدمه الاولى انا اساسا ليه قلت ان سليمان ذو القرنين بينما ما هو في ناس اعظم منك مليون مره في العصور السابقه كانوا بيلمحهم ده انا كنت انا بستغرب ليه ماتقالش سليمان انا يعني انا كل اللي انا بعتز به في الموضوع ده هو ان انا جايب الادله القاطعه انه سليمان لكن موضوع اكتشاف ان سليمان انا ارى ان اي حد كان يكتشفها من مليون سنه من ايام ما نزل القران اي حد يقول انه سليمان ده منطقي وكل المفسرين قديم حاموا حول الامر حاموا حولها وبعضهم قال هو اشبه واحد سليمان لكن ليس هو الله ايه اللي بيخليه يبعد مقوله قالت ملك العالم اربعه اثنان مؤمنان واثنان كافران الاثنين المؤمنين هم سليمان وذو القرنين خلاص كل اللي بيجي يبحث عن ذي القرنين بيستبعد سليمان طب هو انا بقى بقول لا الدراسه العلميه تقتضي قبل ما ابحث عن ذكر قارنين ابحث في المقوله دي صح ولا لا وده اللي انا عملته اما بحثت في المقوله ما لقتلهاش اساس مش حديث للنبي ابدا فما لقتهاش اساس قلت مستبعدها اول ما استبعدتها سليمان خلصت كل كلمه في الايات تقول سليمان ماينفعش بقى اقول كذا شبه سليمان اقول اهو دههو اهي بتقول انه سليمان يبقى اذا ايه اللي منع كثيرين اعلم منك كثيرا ماشي نحن نعلم ان مش ما احناش اعظم من اللي قبلنا اللي قبلنا اعظم مننا احنا توافر لنا وسائل لم تتوافر لهم واقسم لو توافرت لهم لعملوا احسن مننا مليون مره احنا عندنا وسائل انا ما بعوز اوصل لكل تفاسير اي ايه انا في نفس اللحظه استطيع ان اعلم كل من فسرها قال ايه قبل ما قبل ما اتكلم فيه ده مش متوفر ده ده زمان لو لقى تفسيغ لحد في بلد ثانيه بيبقى عصى على كنز عمر ان شاف واحد بس اتكلم على على في القران يعني واحد بس لا احنا عندنا الان فوق ال 100 تفسير تحت ايدينا بنقدر نقول اه فلان قال كذا وفلان قال كذا وفلان قال كذا ممكن يبقى اصدقهم فلان ممكن يبقى لا ده كلهم بياخدوا من بعض يعني نقدر ايه نبحث ونقيم ماشي فانا بقول دائما ان العلم يقتضي دراسه المقدمه الاولى انا احد العلماء كان اتكلم برض على موضوع السميه والكلام ده وقال لك هم بنو اسرائيل يعني شايفينا بنعديهم لا طبعا نحن لسنا اعداء السميه لان بنو اسرائيل ولاد عمنا فمادام هم اولاد عمنا هم سامي احنا ساميون زيه فازاي هنبقى اعداء الساميه واحنا اساسا كذلك فاحد الناس بيقول لي شفت العالم العظيم بيقول ايه قمت انا ساله سؤال طب ماذا لو كان بنو اسرائيل اساسا ما كانوش ساميين ماذا تفعل فهو ماعرفش يرد علي قال له مش كده قلت له شوف هذا السؤال يدل على ان العالم ما اشتغلش النقطه الاولى اساسا يعني كان قبل ما يقول ان احنا الاثنين ساميون كان لازم الاول يتاكد هل بنو اسرائيل اساسا ساميون ولا لا ما يمكن ما يبوش كده تمام ف اللي انا عايز اقوله في كل هذا الكلام لابد من مناقشه المقدمه الاولى لا تبني عليها ففي النقطه اللي احنا بنقول عليها هم عصر واحد ولا عصرين هم ماقشوش المقدمه دي اعتبروهم عصرين فبالتالي العصر ده اتقال عليه الملك والعصر ده يتقال عليه فرعون اذا انا اا خلاص في تغير ونظام حكم لا هو فتره واحده والقران اللي بيقول وفي العصر اليوسفي اسمه الملك طب في عصر موسى اسمه الملك لكن الله يقلل من شان هذا الملك لانه ادعى الالوهيه فسلبه كلمه الملك وناداه باسمه وانا هثبت ان هو ده اسمه بعد شويه يعني فاذا نظام حكم واحد اللقب هو الملك لكن ده اتقال له الملك لانه كان ملكا ولم يحاول ان ياخذ حقا ليس حقا اما فرعون لا حاول ياخد فوق النعمه اللي ربنا حباها ا شيئا ليس ليس من حقه ابدا اللي هو انتحال الالوهيه وان هو يقول انا ربكم الاعلى على وما فهنا كان ا القصه ما دام بتطمع في شيء مش حقك هسلبك حقك وقلل من شانك اذا انا بقول من البدايه نحن في عصر اليكسوس من ايام سيدنا يوسف لايام سيدنا موسى وهذا الملك هو اخر ملوك الهيكسوس ولو عاوز تعرف السنه بتاع خروج مصر بعدها على طول تولى احمص ملك مصر يعني اللي عاوز يدور على سيدنا موسى والكلام ده انتوا بتدوروا ليه في الاسره ال 18 اللي بدايتها احمص ده احمص جاي بعد القصه بعد الخروج احمص نعلم جيدا موضوع ان هو خلف اليكسوس طب خلف اليكسوس لو كان فرعون هو اخر ملوك اليكسوس يبقى انت ازاي بتدوع عليه في احفاده ومصيس الثاني ومن بتتاح والكلام ده اسكان هو اساسا اخر ملوك الاكسوس واحمص الجد بتاعكم او مؤسس الاسره هو اللي خلفهم ومشاهم ان كان يعني انا طبعا اميل انه ا اللي عمل هذا العمل لمصر ليس احمص الله اللي خلص المصريين من الاكسوس وقدمت هديه سهله لاحمص ادخل حرر بلدك من اللي احتلوها مئات السنين بعد ما بقى بلا جيش وبلا ملك بس مين بقى ساعه ما يستعيدوا بلدهم يبقى هم اللي عملوها ولا التص التحرك الالهي هو اللي عمله الله هو لو كان الله لم يغرق فرعون بجيشه كله هل كان يستطيع ان هو يطلعهم ما كان طلعهم قبل كده ما هم موجودين بقىهم مئات السنين انت ليه ما طلعتهمش الا لحظه ما تم التخلص من كل وساعه ما يتخلص من اي يعني انا اما يجي جيش انجليزي داخل مصر ماشي ثم يخلص الجيش ده في في حاجه ما ما احنا جالنا ا ايام الحملات الصليبيه بيجي جيش بعد كده يفتحوا عليهم الميه ولا بتاع خلاص انتهت المعركه ولو جه الانجليز لو جه الفرنسي الانجليز في رشيد مثلا 1807 اما المجموعه اللي داخله ديت تم القضاء عليها ما خلصت اللي معاهم ده هيطلع يجري ده منطق طبيعي عند هزيمه الجيش يبقى ايه اللي هيكمل يبقى انا الان بقول ان العصر ده عصر واحد وده عصر الهكسوس وفرعون اخر ملوك الهيكسوس وان اللي خلصنا من الهكسوس بنص القران الله عز وجل الرق ودي بتقول حاجه ستاره يعني يعني على فكره الاماكن بتكتسب ا سوء ا اصحابها يعني مثلا قوم لوط المكان خد من طباع الناس بقى اللي اللي هيعيش مكانهم بعد كده ياخد العفن بتاعهم ولذلك المكان لا يسكن يعني هنا المكان فس يعني بفساد اهله اصبح مثله وين كان مكانهم مدائن لوط البحر ميت وثمود مدائن صالح المكانين مش مسكونين ليه من شده فساد القوم الناس خد المكان خد العفن ده وهيصدر العفن ده للي يجي يسكن فما ينفعش يتسكن حد طب ده ربنا غضبان على بعض الاماكن وحصل كده طب مصر المفروض غضبه الله على اللي تم من فرعون اشد ليه ما غضبه الله من ا من قوم صالح او من قوم ا هود او شعيب او اي حد من الاقوام اللي هلكت كان ايه؟ كانوا مكذبين بيكذبوا الرسول لا في الله قال لكن مش معقول بعتك انت زينا يعني هو القصه كلها في تكذيبه ان هو المغسال بس ده الكفر بتاعه بس طبعا الله بيحاذبهم لانهم بيقول لهم انتم عارفين ان انا اللي يعني ايه انت مش مكذب انت كاذب في تكذيبك ما هو اصل المكذب ده مش عيبه ما انت ممكن تيجي تقول لي انت عندك 12 سنه اقول لك لا يبقى انا كذبتك ابقى انا عيب فين يعني ربما اكذبك لانك بالفعل لا تقول الحقيقه يبقى ليه الله عز وجل حمل عليهم كمكذبين بدون تحديد لانهم مكذبين يكذبون الحق وهم يعلمون طيب اا في مصر بقى فرعون ما كانش بيكذب الرسول بس ده بيكذب الرسول وبيدعي الالوهيه وبيقول انا ربكم الاعلى يعني عامل نفسه كمان اعلى مغتبه من رب العزه قله ادب متناهيه ان اصل كلمه الاعلى يبقى على طول الثاني اقل يبقى انت اما تجعل نفسك نفسك الاعلى يبقى انت هنا اسات الادب في التعامل مع الله مش بس انك انت بتنافسه ده انت عامل نفسك الاعلى منه طبعا سبحانه وتعالى ده بقى يتغضب منه اشد ولا اللي بيكذب المفروض ده صح ايه اللي تم احنا اتفاجئنا ب ان الله عز وجل لم يفسد هذا المكان ما عاقبش المكان واهله لان الاخض ض الطيبه دي ما اخدتش عفانهم الله عز وجل اشتلهم وماهم في البحر بعيد وساب المكان صالح بزوره وده من نعم الله على مصر ان ايه الاماكن اللي غضب عليها اهلكها اهلك الناس بالمكان هذا المكان كانت الغضبه اشد فما الذي حدث هل اهلك المكان بالناس وتركه بلقعا لا يصلح للحياه فيما بعد لا تاني يوم احمص بيعمر المكان والقران بيقول ان هم تركوا زروع يعني الزرع فضل موجود للي جاي بعده الله ده الارض صالحه تماما للعيش يبقى ده معناها ايه ان الله عز وجل كان يعلم ان هؤلاء دخلاء على المكان فما اعاقبهم لا اعاقب المكان اطردهم من المكان واترك المكان لاهله يرجعون اليه اذا صاحب المنه اللي المفروض نشكره ندي الحق لصاحبه الله يعني انا اشكر الله عز وجل على منه طرد الهكسوس ومافيش مانع اعظم احمص يعني انا الوقتي اما يبقى بطل في حرب اكتوبه يذهب لمعركه حربيه في مكان ما ويحاصر بمدافع اسرائيل من كل مكان فجاه تنزل صاعقه عليهم من السماء تخلص عليهم انا هعمل الراجل ده بطل بس الراجل نفسه رايه ايه بيقول الحمد لله ربنا صاحب الفضل علي وينزل يسجد لله لان هو ايه انقذه من الامر ده انا اعظمه ماشي لكن لا اسلب صاحب الفضل فضله صاحب المنه هو الله عز وجل هو اللي طرد اليكسوس من مصر هو اشتلهم رغماهم في البحر بعد ما اشتهم في البحر ايه اللي انت عملته يعني شويه نساء واطفال طب ما هو شيء طبيعي هم ذاتهم هربانين عارفين ان ما يقدروش يحم وان حاربوك بيحاربوا لانه ايه انت هتموتهم بس يعني هو انت حاط ضهوه في الحيطه فبيقاتلك بس لكن انت لو قلت له امشم يقول قرا جزيلا والله متشكرين هنمشي اذا انا بضع بس لكل حاجه حقها يعني اي احمص هو من خلف الاكسوس وطهر من الشرازم والبقيه لكن مين اللي كان يعيش في هذه البلد قومين بنو اسرائيل الله خلى موسى ياخدهم قبل ما قبل ما ندخل قبل احمس ما يدخل اثنين فرعون بالهبل بتاعه طب هم مشم انت بتطاردهم ليه ما في بعض الناس بتندفع لهلاكها يعني الناس دي مشت وسابتك ما تسيبها بقى لا انت طالع وراها عشان تتعرض للاذاء طب ماشي تعال ولذلك في بعض الناس دايما يعني يقابلون نيتهم يعني انت ممكن يبقى لك حق تاخد حقك تقول لا لازم مش عارف ايه واعلم على اللي انا اخدت منه حقي تقعد قاعده تنقلب عليك ليه؟ لان من البدايه النيه سيئه انت الناس دي مشت ما تسيبها تمشي وخلاص ما هي خلاص مشت من عندك انت عايز ايه انت بتقتل فيها وبتعمل فيها وكده طب ما تسيبها ترحل حيث تشاء لا انت تحاول ان تلحق بها فتكون النتيجه انك ما ترجعش انت ده اللي ايه يعني اللي تم الفعون طيب في الحاله ديت يبقى الله عز وجل طلع من مصر بنو بني اسرائيل وطلع من مصر جيش جنود فرعون وجنود هامان مع بعض كل من يستطيع القتال كان مع فرعون اخسر في المدائن حش حتى المدائن اللي هي القلاعه دي واخد رجالتها اذا البلد اصبحت بلا قدره دفاعيه عن ا عن نفسها يعني يجي احمس يطهر البلد من الوقايا فوق دماغنا ويبقى بطل بس هل احمص نفسه لا يدين بالشكر لصاحب النعمه الالهيه اللي خلصته من القومين دول اكيد يا دي ماشي يبقى في البدايه نحن في عصر واحد تشهد على ذلك الايه 34 في سوره غافر في كلمه جاءكم اللي جت مرتين اللي بتقول ان من هم في عصر موسى هم امتداد لعص يوسف طيب ننقل على نقطه تانيه احنا كده ايه اثبتنا ان هم نفس العصر طب الناس دي قعدت قد يعني بنو اسرائيل قعدوا في مصر قد ايه؟ طبعا هو اتقال 430 سنه ماشي انا امين اللي هم 215 وفي المصادر المسيحيه بيقولوا 215 ماشي فانا امين ان هم 215 طيب ليه بقى؟ لان ابراهيم قال 430 بس 430 دول لو جينا نقسمهم قسمين يبقى في قسم قبل دخول يعقوب 215 15 يبقى الباقي 215 طب فين بقى القسم ده؟ يقول لك هم بيحسبوها ازاي ان من سيدنا ابراهيم من اول ما طلع من قومه كان عنده 75 سنه الارقام دي كلها جايه من العهد القديم عشان ما حدش يتكلم معايا بس انا بتكلم على حسبه جايه من العهد القديم ايضا فنفصصهام فهي بيقول لك 430 يدخلوا يعني بدايه سيدنا ابراهيم لغايه طلوع موسى 430 سنه طب تعال نشوف 430 هو مشى من قومه عنده 75 سنه اذا اا من 75 لسنه ميلاد اسحاق اللي اتولد وسيدنا ابراهيم عنده 100 سنه 25 سنه واضحه يبقى اذا البدايه وقت الهجره اما هاجر وهاجر ما معهش ولاد فجاءه اسماعيل بعد كده ب 10 سنين او 11 سنه ثم جاءه ا يعقوب واسماعيل عنده 14 سنه يعني الموضوع 25 سنه ماشي انجب اسحاق اول اولاده وعنده 60 سنه يبقى احنا معانا كام سنه بقى كده 60 و25 تمام مين اول اولاده يعقوب 25 و60 85 يا استاذ طارق اصحى معايا في الحساب معك معك 85 سنه تمام عندما دخل يعقوب مصر وساله فرعون ده في العهد القديم في صفه التكوين بيقول له يعني عندك ام سنه؟ بيقول لسيدنا يعقوب يعني قال له 130 سنه انا بقول ابوه اتولد سنه بعد 25 سنه من مين؟ من ابراهيم وانجب يعقوب وعنده 60 سنه يبقى انا ماليش دعوه بسن اسحاق بقى انا هاخد ال 60 اللي قبل يعقوب يبقى 25 و6 85 و130 يوم ما دخل مصر يبقى المده اللي قبل دخولهم لمصر كانت ال 130 وال 60 وال 25 بتوع من سيدنا ابراهيم لميلاد اسحاق و60 من ميلاد اسحاق لميلاد يعقوب و130 لدخول يعقوب مصر 215 هتطرحهم من 430 يفضل وانا اميل ان الراي ده قوي جدا لسبب ان الاجيال قليله يعني ما ينفعش تقول لي 430 سنه 430 سنه ازاي وانت بتقول لي ان يعقوب جه معاه لوي وابنه قهاط يبقى اذا يعقوب جاي وابن وابنه حفيد يبقى قهاد جه حتى لو هتحسبلي قهاد ده عنده سنه بس جه طيب موسى ايه ده موسى بن عمران ابن قهاط هتعمل له 400 سنه في جلين لا يمكن لكن 215 يبقى قهات لسه عنده سنه اما يكبر يبقى عنده 60 70 هيجيب عمران وعمران ده مات وهو بيجيب موسى يبقى عاش حياته كلها واضيفها ماشي يبقى اه ممكن 215 م عنديش مشكله ماشي 215 بعد 50 سنه من موسى يعني يوم ما موسى مشي كان عنده 50 سنه لو شلت ال 50 سنه من 215 يبقى انا عندي 165 165 دول ينفعوا ابوه وجده مقبوله لكن 430 لو شلت منها ال 50 يبقى انا عاوز 380 فين بقى 380 في شخصين يبقى انا اميل ان هم 215 ولو 215 يبقى بدايه دخول يعقوب مصر هو دخول بني اسرائيل اما يوسف كان حكم بقىه تسع سنين يوسف حاكم قبل ما جيء بني اسرائيل بتسع سنين ازاي لان هو سبع سنين رخاء ماحدش قال له انت فين لان هم في رخاء حصلت اول سنه جفاف شده فعانوا في السنه الثانيه ممكن يبقى في بدايتها او في نصها تم ارسال بقى الناس تجيب قمح من مصر يبقى الشغل كله فين بعد ثمان سنين من يوسف يعني في السنه التاسعه فهذه السنه التاسعه اللي ماليش دعوه بها جاء يعقوب بدايه بني اسرائيل بمجيء يعقوب يبقى اذا يوسف في تسع سنين موجود قبل بني اسرائيل ماليش شان به الطوره بتقول ان يوسف حكم 80 سنه لو شلت التسع سنين منهم ما هو التسع دول قبل مجيء بني اسرائيل يبقى يوسف وبني اسرائيل مع بعض عاشوا 71 يبقى لسه كام على 215 144 سنه يبقى المسافه بين موت يوسف وخروج موسى 144 المسافه بين ميلاد موسى و وموت يوسف هتبقى 144 - 50 يعني حوالي 94 سنه 94 سنه بين سيدنا يوسف وسيدنا موسى فالمسافه مش بعيده يعني هم نفس الايه القوم الارقام كلها جايه من العهد القديم ماشي ولكن انا حللت التصنيفه اللي موجوده حسب المعطيات اللي معانا اذا نرى ان المده بتاع 430 ده مده تشمل سيدنا ابراهيم وما قبل دخولهم مصر و دخولهم مصر لغايه الخروج 215 و215 يعملوا 430 في ال 215 الاولى احنا قلنا 25 قبل ميلاد اسحاق 60 قبل ميلاد يعقوب 130 يوم ما دخل مصر ال 215 طب يوم ما دخل مصر كان يوسف بقىه تسع سنين مالناش دعوه بهم طب يوسف حكم 80 هنشيل منهم التسع سنين يبقى 71 ال 71 تطرحهم من 215 يطلع 144 يبقى المسافه بين موت يوسف وخروج بني اسرائيل من مصر 144 طب موسى قعد 50 سنه يبقى 96 بين موت يوسف وميلاد موسى عليه السلام ده المسافه الزمنيه طيب هننتقل بقى لنقطه ثانيه يعني احنا ايه اللي هي شو النقطه اللي هي ان فرعون اسم مش لقب اوكي هذه في الحلقه القادمه راح نتكلم عنها بالتفصيل لكن في سؤالين محيريني السؤال الاول وباختصار لان ادري ممكن تتكلم عنهم في الحلقات القادمه البحر اللي الله سبحانه وتعالى اهلك فيه فرعون وجنوده وين هذا مكانه ما هو ده مش احنا قلنا ان اليم تنفع للنيل وتنفع للبحر اوكي ماشي واليم اليم هو الميه المجاوره للسحل اوكي طيب ا هو غرق في البحر الاحمر فهل غرق البحر الاحمر الان ثلاث حاجات جسم البحر والمسافه هنا واسعه قوي ما تنفعش تعدى فيهم يبقى مستبعد يعني جسم البحر اللي هو الفاصل بين السعوديه ومصر او بين الاردن ومصر لو كان ا ماشي جسم البحر ده انا اعتقد السعوديه ومصر بس يعني الجسم اللي اللي هو الحدود ايا كانت اه هذا الجسم جسم ضخم جدا يعني لو لو في حد بيعدي بالعرض ده ده ممكن تصل ل 200 كيلو فدي مش ممكن تتعدى في يوم طبعا موسى عدها وفرعون تبعوه يبقى كل الكلام فيه يبقى اذا هنستبعد الجسم بتاع البحر هيتفرع البحر فرعين احد علامتي النص في مصر حرف الام بالانجليزي او النصر اوكي ماشي والنيل ايضا في وجه مصر على نص علامه البحر الاحمر وعلامه النيل يعني الله حابب البلد دي حاجات يعني احنا مدينين نحن مدينون الى الله باشياء كثيره يعنيبعا منها ان الغضبه كفايه دي بس كان زمان النهارده المكان ده لا يسكن لا ياخد الغضبان الغاضب عليهم المغضوب عليهم ياخدهم يرميهم ويسيب المكان صالح الحياه العالم كله يعني ا الجو مازال اقل مكان في العالم في تكييفات مصر احنا الايام دي بس لان الموضوع يعني ربنا زعلان مننا شويه يعني او كده يعني لكن احنا يعني مناخ وحتى في اماكن في مصر تظل مش محتاجه اي تكييفات يعني يعني وربنا حباها بالبحر الاحمر كاملا البحر المتوسط كاملا بحيرات نهر النيل بفرعيه نعمه نعم كثيره لا تعد ولا تحصى طيب وين البحر اللي تسكر على فرعون ما هو عند فرعين بس في نهايه قصه موسى يعني احنا بنستعجلها لا لا مش مستعجلين بس خلاص اوكي لا تكمل السؤال الثاني برضه مش عايز اجابه هو احد الفرعين احد الفرعين او اللي هو فرع فرع السويس او فرع العقبه اوكي فين بقى لا اوكي السؤال الثاني احد الشخصيات المهمه والملازم ذكرها لفرعون في القران هو هامان راح نتكلم عنه بالتفصيل في الحلقات القادمه ان شاء الله بس طمنتني لان هامان انا من الاشياء اللي سمعتها ان مفتاح الخزنه عشره يا دوب يشيلوه يعني لا ده قارون قارون هذاك هامان اي واحد همان السلطه الدينيه يعني زي وهم الاثنين مع فرعون اه طبعا بس همان من بني من الاكسوس وقارون من بني اسرائيل الكاش مين فيهم؟ قارون قارون راح نتكلم عنهم كلهم بالتفصيل عاوز يمكن نعرف مكانه ولا حاجه طبعا طبعا اذا مشاهدينا الكرام اللايك يفرق معنا كثير التعليقات حتى لو حطيتوا قلب او حطيتوا اي شيء تساهم بانتشار الحلقات وكذلك لا تقصرون معنا في نشر الحلقه في جميع مواصل مواصل كيف يا طارق كيف مواصل مواقع التواصل الاجتماعي خصوصا مواصل التواقع مواصل التوقع خصوصا الفيسبوك انتم عندكم في مصر الفيسبوك درجه اولى انت تصدق احنا في الخليج ما حد يستخدم الفيسبوك اصلا اساسا مش مستخدم عند انتم عندكم فال هال حبايبي واخواني انا حبيب المصريين انا خلاص انا منكم وفيكم طبعا من الله يسعد قلبك وانتظرونا في الحلقه القادمه Да. เฮ
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:32:29

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

88 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 2:08:26

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

141 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:25:32

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

71 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:37:32

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

101 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:18:29

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

210 مشاهدة · 9 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:21:16

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

89 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:12:51

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

109 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:07:25

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

46 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:13:27

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

69 مشاهدة · 7 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 57:21

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

103 مشاهدة · 6 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:09:25

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

55 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:20:19

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

72 مشاهدة · 8 maanden geleden

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:15:40

قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

150 مشاهدة · 7 maanden geleden

النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 3 مرض سليمان الخطير د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:03:10

النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 3 مرض سليمان الخطير د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

161 مشاهدة · 11 maanden geleden

الرد على صلاح شفيع موت سليمان د عماد الشابوري في بودكاست مع طارق المحياس 31:00

الرد على صلاح شفيع موت سليمان د عماد الشابوري في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

44 مشاهدة · 6 maanden geleden

د صلاح شفيع يكشف فرعون موسى اسمه فرعون وليس لقبه وهو آخر ملوك الهكسوس وهذا هو الدليل 43:41

د صلاح شفيع يكشف فرعون موسى اسمه فرعون وليس لقبه وهو آخر ملوك الهكسوس وهذا هو الدليل

Alfa Tv Network

661 مشاهدة · 1 jaar geleden

النبي يوسف قصة لم تحكى بعد الجزء 5 نسوة المدينة والسجن د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس 1:12:25

النبي يوسف قصة لم تحكى بعد الجزء 5 نسوة المدينة والسجن د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس

طارق المحياس

60 مشاهدة · 9 maanden geleden