اهلا وسهلا مشاهدينا الكرام وحياكم الله في الجزء الرابع من سلسله موسى عليه السلام مع دكتورنا الرائع والاكثر من رائع دكتور صلاح شفيع حياك الله يا دكتور اهلا بك مستانسين احنا نقول بالخليجي مستانسين ومستمتعين معك في هذا السرد الرائع والاكثر من رائع ربنا يعزك يا رب الله يسعد قلبك موسى عليه السلام كان في مصر ام احنا وصلنا هم في عاص الهكسوس الهكسوس تكلمنا عنه لكن طلع من مصر بمشكله وبعدين رجع مره انيه اه ما هو بس استكمل الاول ا الحديث بتاع الحلقه الماضيه عشان نستوفيه وبعدين نتكلم ايوه هي ده النقطه المفصليه في حياه موسى عليه السلام واللي هو قتل مصر يعني بسم الله بسم الله ا كنت بقول ان احنا في عصر الاكسوس وان بني اسرائيل عاشوا في مصر في عصر الاكسوس 215 سنه ولما خرج خرجوا خرج معهم الاكسوس يعني هم اللي جايبين لنفسهم احنا مشينا اللي هم بني اسرائيل مشوا وتركوا الهكسوس في مصر طالعين وراهم ليه؟ طب يلا اشرب وبالتالي عز وجل ايه قال له تعال انت جاي لادرك يعني انت جاي تموت في هذا المكان على راي الامام علي يعني قدر يحرصني كان الامام علي وان كانت في خلاف السياق يعني اا كان يعرف قاتله فقال ق اتخذ حرصا او اقتله قال لهم لا استطيع ان اقتله ايقتل مقتول قاتله يعني ازاي دي يعني باي ذنب يعني قاله خلاص اتخذ حرصا فقال اجلي يحرسني يعني لو اجلي جاي مهما كانت من حراسه مش هتحميني صحيح ولو اجلي مش جاي يبقى ايه لازمه الحراسه يبقى ما فيش قل صحيح ولذلك يعني الجمله دي كانت خطيره كان في مره لازم اسافر القاهره وكانت الدنيا تمطر بشكل غزير جدا وبيتقال العربيات بتقع و خطر انك تسافر في اليوم ده تذكرت قلت لا ما هو انا لو مطلوب ان انا اموت في مكان ما لازم اروح له بس هذا مش انك تلقي بنفسك الى التهلك لا تلقى بالتهلكه هو ايه يعني لابد انك انت تبقى مؤمن ان يعني انا ما راح اقفز من فوق برج خليفه واقول بسم الله اول حاجه لا كده بس انت ما ينفعش تقول مش هسافر عشان اعمل حادثه هذا كلام لا لا لا ما ينفعش رغم صعوبه الطقس حتى لو صعوبه الطقس ما ينفعش هذا الكلام حتى لان الحوادث بتتم في صعوبه الطقس وفي خلافه يعني ماشي ف فهو ذاته اجله يحرصه يعني ولذلك هو من نفسه اللي اخد القرار عشان يموت هناك يعني هو ذاته مش حدش اللي طلعه غرور دكتور ها هو لا اجله اجله بيقول له تعال انت هناك انا عايزك الوقتي اجله يناديه فذهب فاذا المده دي هي مده اليكسوس وبني اسرائيل عاشوا 215 سنه فقط في عهد اليكسوس ويوم مضى بنو مضى بنو اسرائيل من مصر برض كانت نهايه اليكسوس في مصر واذا فرعون ده اخر ملوك اليكسوس طيب كلمه فرعون ليست لقبا ومن الخطا ان نقول الفراعنه مع انه هذا السائد يعني يسود ولكن هو اصل الصح ان اجل معناه ان السائد يثبت رجليه اكتر لابد ان ايه ما دام اكتشفنا انه خطا نقعد ماجلينه ليه ما نقول وبالوقت هيطلع جيل جديد يعلم المعلومه ويحاول يتفاداها يعني وان كنت انا اعلم صعوبه هذا الامر انا كنت في زياره للمنيا فالمرشد السياحي طلع يقول الكلام ده وكنت معجب جدا الراجل ده راجل اهو زي الفل اهو فبيقول ان ما فيش حاجه اسمها الفراعنه الفراعنه ده اسم خطا يعني فانا اتبسطت منه يعني وعاوز اقول له انا ممكن اديك الادله على ذلك يعني بعد ما فيش خمس دقاق لقيته بيتكلم هو ذاته بيقول فراع قمت انا قيل له يا استاذنا الفراعنه ازاي انت لسه بتقول ام العاده بقى هو طبعا اكيد بيقول لك ايه الراجل الغلس ده يعني ما تعديها زي ما الناس معديينها معديينها عشان العاده لكن انا يعني لو ما قالش هو كده انا ده رايي يعني عايز اقول له ان الصح كذا فلقيته هو بيقوله قلت كويس يعني وفر علينا ان احنا نصحح بعد ما فيش خمس دقاق لقيته بيقول زي الناس يعني في انفصاليه بين المعلومه والتعامل اللي هو واخصه يعني فانعاني اي ده انا بقول لك حتى اللي عنده المعلومه صح وبيصححها للناس هو مافيش خمس دقاق وراجع يقول زي ماشي وانا ممكن بعد شويه اقوم قايلها انا كمان يعني عشان بس انا دايما اما باجي يعني اعيب على حد في حاجه الاقيني بقع فيها يعني فايه انا فربنا يستر يعني لا ان شاء الله الامور طيبه ان شاء الله فالمهم ده اسمه مش لقب طب ايه الادله على انه ده اسمه مش لقب اولا فرعون جاء في القران 74 مره كلها بلا تنوين 2 جه 44 مره في حاله جار بفتحه ده يسمى عندنا الممنوع من الصقف يعني الممنوع من الصقف هو ان الكلمه ما تاخدش التنوين وفي حاله الجر تاخد الفتحه بدان الكسره ده تعريف الممنوع من الصرف يعني كلمه محمد انا بنون اقول محمد يبقى خلاص هي مش ممنوع من الصرف ماشي ا طيب كلمه احمد بقول ما بنونهاش وبقول احمد في حاله الجر يبقى خلاص ممنوع منص هو المنع من الصرف حاجتين لا تنوين وعند الجر بدل الكسره يبقى فتحه ده لا فارق بين الممنوع من الصرف والمصروف الا الاثنين دول هو فيه الاثنين دول يعني هو يقينا ممنوع من الصرف بالايه بتحقق الفارق بين الممنوع من الصرف وعدمه يعني ماشي طيب هو ممنوع من الصرف اذا ليس منونا ومجور بالفتحه طب ليه المنام الصرف عندنا في اللغه العربيه قسمين قسم علم وقسم مش علم انا هبحث في القسم اللي مش علم لما لا اجده يبقى هو اجباري علم لو وجدته يبقى مش عالم فاحنا خلينا في الايه في العكسيه يعني احنا دايما بنقول احنا من شويه كنا بنتكلم ما تيجي نقول هم 12 ولا لا فما افترضنا ان هم 12 طلع عندنا مشكله ازاي يبقوا 12 وربنا قطعهم 12 يبقى الفرض ده غلط فدايما يعني انت عاوز تعرف افرض الفرد الخطا وشوفه اذا لقيته لم يتسق يبقى هو مش صحيح فانا الحالات الممنوعه من الصقف اللي بره العلم هي وزن افعل فرعون مش وزن افعل اثنين وزن فعلان زي جوعان فعون مش وزن فعلان يبقى كده ايه اثنين هما سته لاثه صفه عدديه على على وزن ا ا ما فعل وفعال يعني اللي هي مثنى وثلاث ورباع والكلام ده طب هو لا صفه عدديه ولا على وزن مفعل وفعل ايه ده كام لاثه اربعه صفه على وزن فعل وهم كلمتين اول واخرى هو لا اول ولا اخر ولا هو وصف على وزن فعل كده كام اربعه يبقى باقي كام اثنين خمسه ان يبقى صيغه منتهى الجمور يعني جمع تكسير على وزن مفاعل او مفاعيل وزن مفاعل ف الف بعده حرفين وزن مفاعيل الف بعده ثلاثه الوسطاني ياء يبقى مساجد اه دي مفاعل في حرفين بعد الالف طيب ا تماثيل في ثلاث حروف الوسطاني ياء بعد الالف يعني انا عايز بعد الالف حاجه من اثنين يا حرفين يا ثلاثه الوسطاني لا يبقى انا لما اجيب تلميذ واجمعها هقول قول تلاميذ دي ممنوعه من السقف لان الالف بعدها ثلاثه بياء طب تلامذه لا ليه بعد الالف لاثه بدون ياء يبقى دي مش ممنوعه يبقى المنع ا بعده اثنين او الف بعده لاثه هو فرعون اساسا مش جمع تكسير لا وزن مفاعل ولا مفاعيل ولا في الف زياده ولا بعده حرفين ولا بعده ثلاثه بياء يبقى كده كام خمسه اجيب الخمسهاني واحد افعل لا فعلا لا الصفه العدديه مثنى وثلاثي ورباع لا الصفه اول واخر لا خمسه جمع التكسير مفاعل ومفاعيل لا سته مختوم بالف تانيث اللي هي زي الصحراء الف ممدوده والكبرى الف مكسوره هو لا هو في الف تانيث ولا هو مؤنث ولا يبقى الست حالات اللي بره العلم لا يوجد واحد منها يعلل لكلمه فرعون فلماذا منع الله في القران كلمه فرعون من الصرف؟ يبقى منعها لخلاف اللي مش علم اذا منعها للعالميه يبقى اول دليل على عالميه فرعون وان اسمه الشخصي زي ما حضرتك اسمك استاذ طارق وانا اسمي صلاح ده اول دليل العالميه انه منعه من الصرف والمنع من الصرف نوعين يا علم يا مش علم مالوش علاقه باللي مش علم اذا هو اجباري علم ده اول سبب ولو لم يوجد الا هذا السبب لكفى لانه ايه هو ممنوع من الصقف لسبب ما ايه علم او لا او لا دي مش موجود يبقى هو اجباري هو ممنوع من الصرف بسبب العالميه طبعا العالميه لا تكفي لابد عالميه وشيء ممكن تبقى عالميه وتانيث عالميه واصل اجنبي فهو واضح ان هو ايه العالميه وجاي من اصل مش عربي يعني يبقى ده ايه السبب الاول اثنين جاء فرعون في ال 74 استخدام مرتين بيناده يعني والاثنين من سيدنا موسى يعني مره يقولله واني لاظنك يا فرعون يا فرعون بضمه مصبورا يعني هالكا بس قال له يا ايه يا فرعون باسمه والثانيه ا برض نداه وقال له اني رسول رب العالمين اليك يعني مرتين في القران اتقال له يا ايه يا فرعون مره بيقول له انا رسول رب العالمين اليك ونادا باسمه والمره الثانيه ندا باسمه ماشي طيب فرعون كده جاء في القران منادى المنادى في اللغه العربيه علامته حاجه من اثنين يا نصب يعني ياخد فتحه يا اما ضم طب هو جاء مضموم متى يضم المنادى يضم المنادى في اللغه العربيه في حاله في حالين اثنين ايه هما الحال او الحاله الاولى الحاله الاولى هي ان يكون علم طيب ما انا ده اللي انا عايزه اشوفه بقى في الحاله الثانيه لو ما كانش في الحاله الثانيه يبقى هو اجبار عالم الحاله الثانيه ان يكون نكره مقصوده فرعون ليس نكره و وعشان يبقى نكره مقصوده يبقى محدد من بين نكرات المنصب بتاعه ما ينفعش يبقى في متعدد منه عشان هو يبغز منه وانا حدده يبقى ايه فرعون هنا كان علم ولم يكن نكره مقصوده النار ساعه ما الله عز وجل قال لها يا نار كانت نكهه مقصوده هيتقال ازاي هو كان في اه كل النيران الاخرى نكرات هي الوحيده اللي ستفهم هذا الكلام يبقى كل النكرات وهي من بينها اللي ايه اللي فاهمه الرساله يبقى بقت نكره مقصوده لكن مش اسمها يعني دي مش اسمها نار والباقي لا هي نار نكره زيها زي اي نار تانيه فهو قصدها كانه بيقول لها يا ايتها النار التي فيها ابراهيم انا اقصدك يبقى خصها تمام يبقى اذا نودي مرتين بالضم والنداء يا اما علم يا اما نكره مقصوده هو ليس نكره مقصوده اذا هو علم ومنعم الصرف في 74 حاله وجر بالفتحه في 44 حاله وده يدل على انه يقينا ممنوع نوع من الصرف فالمنع من الصرف لاسباب يا اما عالميه يا اما غير عالميه هو لا يوجد في الاسباب الخارج العالميه اذا هو علم انا اديت سببين نحويين بيؤكدوا قطعا ان ده اسمه الشخصي طبعا في اسباب ثانيه ان هو اا اضيف الى كلمه ال اضيفت الي وقال في القران لا تضاف الالم ما فيش هيقول لي يعقوب وال موسى وال هارون وال داوود وال ابراهيم ماشي يبقى هنا ايه كلمه لا تضاف الا لعلم لان هم المجموعه التابعه لل للشخص ده يبقى ده ايه دليل ثالث دليل رابع اتلقب هو اللقب مادام هو لقب انا عايز القبه ليه ساعه ما اتقال نزول الاوتاد يعني ادله عديده على ان فرعون ده اسمه ماشي هنا طبعا هيتقال لي سؤال اياه طب لماذا مدام ده اسمه ما بيتقالش بلقبه ايها الملك زي ما اتقال على ملك يوسف انا قلت ان هو يعاقب بحرمانه من لقبه لانه تجاوز وحاول ان يحصل على الالوهيه اللي مش من حقه فسلب حقه خلاص السبب عادي يعني هيتقال ازاي فرعون موسى يقول له باسمه من الديه من الديه ان وهو اصلا في حد كان يجر على فرعون لا ده موسى رايح بعصمه انه لا يتمكن منه فكان لابد يوصل الرساله دي مش تقضى عليا ما هو في البدايه قال له لاجعلنك من المسجونين يعني معناها ان ايه؟ ان في تهديد يعني طب ليه ما نفذتش بعد كل اللي عمله موسى معاك؟ ماشي في نديه واصله انك لن تستطيع ان تفعل معه اللي انت عاوزه ده لا تقتل ولا تسجن انت دي ممنوعه عنك ماشي بل بالعكس ده عقابات متواليه كل ايه اكبر من اختها وانت مش قادر تعمل معاه حاجه وتتوسل لموسى طب يعني ارفع عننا ديت وبعدين ا هنبقى وبعدين يتعمل لك واحده ثانيه وهكذا يبقى في نديه اه انا هقول لك قول لين اه بس القول اللين مش ان انا اما تيجي انت تناديني باسمي وانا داخل لك مجابهه وعاوزين نقول ان احنا مش احنا زي بعض او يعني ما تقللش مني يبقى من البدايه ساعه ما تقول لي اسمي هقول لك اسمك ما هو قال له امتى يا فرعون ساعه ما بيقول له يا موسى مسحورا قال له يا فرعون مسبورا هي نفس الايه نفس الجمله يعني هنا في مجابهه في نديه واحد بواحد انت هتناديني باسمي ما انا هناديك باسمك انا رسول الله اذا تجرات على رسول الله وناديته باسمه يبقى انت اتجع عليك واناديك باسمك قدام الناس ماشي ودي اهانه لايه اهانه لفرعون اساسا مش اهانه للاخر يعني موسى عليه السلام الناس بتناديه باسمه اساسا لكن فرعون له ال العلو يبقى انت اما تيجي تقلل من يعني اما يجي يعني شخصيه تحكم ويجي يقلل من احد الناس يقوم الشخص ده يغد عليه يبقى الاهانه لمن الاهانه للشخصيه العظمى في المكان يعني على بيحضرني مثلا عنطار بن شداد والمشهد ده مشهد روائي يعني عمله محمد فريض ابو حديد ولكن من المشاهد العبقريه يعني اللي هو ساعه مات اثر و وجيء بعنطره الى النعمان وبدا يقول له حوار خطير جدا بين عنطره والنعمان والنعمان قاعد على كرس العرش واتى بالعرب عشان مش بس انا يعني الراجل ده تجرع على ملكي وجاي يسوق الجمال بتاعتي لوحده فانا عاوزه مش بس اعاقبه انا عايز اعاقبه ويبقى عبره للناس ماتس عشان مش كل يوم بقى اثنين بيلعبوا طاوله يقول لك تعال نهجم مع الملك ده يعني الموضوع هيبقى صعب يعني فهو جايب العرب كلهم عشان يحضروا يبقى انا القصه انا انت هتعاقبني في الاخر وتقتلني ولكن قبل ما تقتلني عاوز تهزقني عن طريق لذلك قاللك لا انا هتقتل هتقتل هتقتل بدون هز يعني اذا الخطه الان بين الفين ده بيقول اهزقه وبعدين اقتله ولانه خايف من القتله هيقبل الهز وده بيقول هيقتلني في الاخر طب انا اللي اقبل الاستزاء واضح الخطه بين الاثنين يعني فيبدا يقول له من انت تعاليا وجايب العرب عشان تشوف الاهانه وبعدها القتل رد عن ط قالله اسيرك وتراني البعيده ولا ايه انا عاوز اقوللك بقى مين اللي خاسر في الحوار ده الاسيغ المقيد لا طبعا الملك قال له اسر قطراني العرب تفهم دلالات الكلام يعني بيقول له ده سؤال يعني ا قال له لا اسالك عن انت ايه يعني يعني هو فطا ان ايه سؤاله غلط يعني انا اسالك عن قومك ان كان لك قوم يعني وما اظنك الا عبدا ابقا قال له انما العبد غيري الكلمه واضحه يعني غير دي تشمل اللي قاعدين والملك اذا الحوار كلما امتد كان خساره لمين؟ للملك ففرعون الملك اما يقول لموسى يا موسى عادي ما هو الناس في في الشرع بيقولوا يا موسى طيب نكمل نكمل هناك النعمان شويه نكمل طيب فبيقول له ا وما بيقول له انما العبد غيري طيب يعني الكلام عن ا الكلام بقى يعني انا مش عبد العبد دي تقال لاي حد غيري اذا شملت كل الحاضرين بما فيهم انت ا مش قضيتي بقى افهم زي ما انت عايز ا ما تيجي تقول له اقول لك لا انا ما قصدتكش يعني ده شغل اللغه يعني قال له لص جريء احمق يعني ما شفتش بجاحه لص وجايين يعني بنقول لك ازاي قاعد بترض كلمه بكلمه قال له لست لست لصا ايها الملك الا اذا كنت انت ومن حولك من شيوخ العرب لصوص فانا لم افعل الا ما تفعلونه فان كان ما فعلته انا في نظرك لصوصيه فانت شيخنا بقى الكلام صعب جدا في ايه يعني محمد فض ابو حديد مصور المشهد في عبقريه شديده يعني يعني انا اعتقد ان ده اروع مشاهد ا قصه عنطره اساسا يعني اللي هي بتقول انا في النهايه ساقتل طب يبقى على الاقل اقتل عزيزا يعني هيبقى موت وذل وذل ليه يعني ماشي في ناس كتير جدا تحرص على حياتها وتقبل الذل ثم في النهايه تقتل انا اعتقد في اللحظه ما هم ميتين هيبقوا زعلانين قوي يعني لقيتنا مرضنا اه يعني ما دومنا هنموت هنموت كنا نموت في عزه يعني وطبعا بيطول ال الحوار وبعد كده بيقول له يعني انت مين يعني قال له انا عنطره بن شداد فاحمد ربك انفرت بي قال له نعم انت بتدعي يعني سمعت اسم عنطر فانت بتنتحل اسمه عشان يبقى لك ا قال له يعني كنت انتحلت اي اسم ثاني ليس بينك وبينه عداوه وتتوق وساعه ما تصفرغ بيتقتله يعني لو انا انقي اسم يعني انقي اسم عظيم ايضا بس ما ايه ما انتش ناوي تقتله يعني قال له اذا انت هو يعني المنط يقول يبقى انت فعلا يعني ما فيش حد يقول ا يعني واحد مطلوب للاعدام هيجي يقول اسمه يبقى معناه هو وقال له يبقى اخيرا وقعت قال له ليس علي منعار فانا لم اقع الا بعد ان اغمى علي وقتلت من جيشك الكثير فيما لا تستطيع انت ان تفعله لو كنت ما كانش انا انحرجت وانا مالي دخل انا انحرجت انا انا بضع مثال على ان عندما فرعون يقول لموسى يا موسى ليست اهانه لموسى لان موسى يقال له في الشارع يا موسى ومن العامه يقال له يا موسى رغم انه رسول الله ماشي لكن فرعون لا يقال له في الملا بتاعه يا فرعون بس انت بتحاول تقلل مني طب تعال وطبعا بقيه القصه بتاع عنطره بقى لو كنا عاوزين نكملها يعني ا يعني بقيتها يعني هيقول له يعني ليس عليا من العار يعني انت ما كنتش تعرف تعمل كده قال له يعني انت ابن زبيبه ب اذا قال له وانا اعرف اسم امك يعني بتناديني باسم امي ما انا اعرف اسم امك واقدر اقوله كده كانه قالها ما كل اللي قاعدين عارفين اسم الام بس لا تحضر للذهن في حضره الملك فكونه قال له ام اقولها يعني انت امك اسمها هند يعني ف طبعا هو ماتقالش الاسم بس يعني الجميع يعلمون ان النعمان امه اسما هند فلو اتقال له بقى اقولها الكل جاء الى ذهنه كلمه هند هند قال له اغفرغها لي زلت لسان يعني لا الوضع كده لو اتقالت هتبقى صعب قوي يعني ف وبعد كده بيعرض عليه ان هو يقود قواته و ويدي له اللي هو عايزاه وكده اعجابا بشجاعته وانا دايما اقول كن ابن الغد كما عنتر عنطره علم انه سيموت ف ما ارادش الذله واراد ان حتى اما يموت يبقى ترك تراثا يعتز يعتز به من يعرفه فيما بعد ده ابن الغد هو شايف بكره بيبص يعني مش قضيته النهارده ينقذ نفسه ازاي لا انا هنقذ نفسي بحاجه ماعرفش اتعايش معاها بكره ما تلزمنيش من العبد ايضا من الشخصيات العربيه شاعر عنده 25 سنه وله معلقه ثم اا عمرو بن هند اللي هو اخو النعمان بن المنذر ارسله هو وصديق له الى ولي في البحرين يعني احد الولاء التابعين لعمرو بن هند كان هو ملك ملك الحيره اللي هي العراق يعني فكان ا طرفا اتكلم كلمه في مجلس وصل لعمرو بن هند هند دي امه نسب نفسه الى امه اعتزازا بها فصل الكلام للملك تغفى يعني فضفض بكلمتين عنك يعني فغضب بالملك وقال لك لو انا قتلته سيقول الناس انني اغضق بالناس وبالشعراء وبتاع لكن انا ممكن اقتله بعيد عني يعني يتم القتل بس ايه ابقى بعيد فاغسل اليه تقرمه تعالى اريد ان اجعلك سفيرا لي فهنا طبعا هو امن يعني الشاعر رغم انه قايل كلمتين ضد الملك فبيقول اكيد ما وصلوش والا ما يدعونيش للسفاره ويستبعد تماما الغدر لان العرب بتنزل الغدر من عينيها يعني فبالتالي قال لك لا لا يمكن يغدر بيه يعني يعني فراح اعطاه ورقه ومعاه شاعر زميله جابه برده اعطاه الرساله ايضا قالوا دول انتوا الاثنين سفرائي الى البحرين معاكم الرساله اهي ومعاك الرساله اهي تمام مضى الاثنين فماشيين في الطريق ما بيعرفوش بيكتب ما تقوليش بقى ازاي يعني ده واحد من اصحاب المعلقات السبعه يعني المعلقات السبع تخفى واحد منهم مش من العش كمان منهم واحد منهم وهو يقد يقال يعني تبقى من الاوا يعني لو قلنا طب حطوا يعني خلوا اذكرنا ثلاثه بس هناخده يعني واحد عنده 25 سنه وعامل معلقه هي الصف الاول من الشعر العربي اللي هي اي واحده معلقه علاقه طفى بن العبد ما هو ما كانش بينسب له عناوين يعني ام المهم ا اتقال له المتس معاه صديقه يعني هو طبعا عمرو بن هند كان ذكي جدا ايه بقى قال لك انا لو قتلت طرفه صديقه هيقعد يكتب شعر فيا ويفضحش يبقى انا ايه ابعتهم الاثنين يموتوا سوا وخلاص ماشي والناس هتتكلم كلم ما فيش دليل على ان انا اللي قاتل يعني ده انا باعته المكان اني بعيد يقتل هناك عما يخبطه ولا بتاع وناس تكذب وخلاص الحقيقه هتضيع يعني بس ما يفضلش شاعر صديق له يقعد ايه عنده قناته الخاصه اللي قاعد يقول ان عمرو بن هند قتل طرفه ابن العبد فمتلمس ماشي الان بيقولله ايه قالله انا شايل رساله لا اعلم ما فيها ما يمكن امر بقتلنا قال له لا يجر لا تغفى يعني عنده اعتزاز بنفسه شديد يعني قال له بس انا مش قادر يعني ابقى شايل حاجه ممكن تبقى فيها هلاك يعني عاوز اشوف فيها ايه ما بعرفش يقرا ما هو لو بيعرف يرا كان فتح وخلاص يعني رغم ان طرفه يرى ان ده عار يعني انك تطلع على الرساله يعني يعني الرساله خطر علينا بس ما ينفعش ابص لها يعني انا بتكلم كلم على شي من العرب مبدا ف وان احنا معدن جميل جدا نقي عليه شويه تراب يتشال التراب يبقى الكل يتمنى ان يكون عربيا يعني وانا لي كتاب لو لم اكن عربيا لوددت ان وما كملتش يعني بس انا طبعا اقصد لوددت ان اكون عربيا ليش ما كملتها ما هو يعني العنوان في تشويق فقط لكن طبعا بقيت سياق الكتاب بتقول لودت اكون عربيا ماشي وبحكي عن قصص تدل على مروءه حوادث تاريخيه بتعبر عن الناس انه ممكن يموت و وما يبقاش صغير في عين نفسه العرب عنده مروءه والمروءه تعرفها ببساطه انك تعجز ان تكون صغيرا في عين نفسك تعجز يعني تحاول تبقى صغير ما تقدرش يعني مسيلمه يقول ا لحبيب ابن ام عماره اشتم محمد صلى الله عليه وسلم ما يقدرش رغم ان هو يعلم ان في رخصه انت ستقتل لو ما شتمتش اشتم وبعدين توب وعملها عمار بن ياسر لا مش قادر اعملها لا استطيع ماشي كذلك عنطره في الموقف ده ما اقدرش ابقى صغير في عين نفسي طب هتتقتل ماتقتل عن ترى ايضا احد اصحاب المعلقات صح اه طبعا مذهبه يعني يعني هي ولقد ذكرتك والرماحن واهل ده بيت فيها مش اولها يعني فالمهم ا طب وشرعا ترى تحس انه الراجل كان عايش في العصر بتاعنا يعني اللغه سهله قوي يعني ده جمال الراجل رجل يعني تحس فيه شده في القتال وغافه في الحس وليونه في الكلام بيض الهند تقطر من دم شوف التصوير يعني و فالمهم خلينا في طرفه بقى عشان ايه يعني احنا شكلنا كده يعني سيبنا فرعون لا نكملها باختصار اه ف قال له لا انا لا استطيع ان اح ماعملش البتاعه دي مافتحش الرساله قال له لكن انا ايه ا قلقان جدا ان انا شايل الرساله مش عارف في ايه انا ايه ا هجيب حد اي ولد بيعرف يقرا يقرا لنا الرساله فجا جاب واحد من اي مكان من اللي هم قاريه من المكان مين اللي بيعرف يقرا فلان تعال اقنا اقراها اقتل حامل هذه الرساله اما قطع الرساله طبعا بسيفه قال له بص قلت لك انه غادر يعني احنا متكلمين عنه في غيابه وده ملك ممكن يوصلوا النميمه يعني يبعت بعدها على طول يطلبنا سفراء ما احنا موجودين قبل ما نغلط يبقى اذا الهدف مش الصفاره ده الهدف ايه القتل يعني ونتقتل بعيد عن ايده يعني شوف شغل المعلمين يعني هات رسالتك يا طرفه قال له لا انا لا افتح الرساله قال له يا ابني ما هيبقى مكتوب في ده انت اللي قايل مش انا يعني انت اللي لابخ مشي هات قال له لا وان كان جغر ان يفعل معك هذا فلا يجر ان يفعلها معي ومضى طبعا خذوا المتلمس بالحضن وكانه بيقول له سلامه يا صاحبي يعني دي اخر حضن بينا يعني انت ذاب الى هلاك بسبب كبغيائك الشديد يعني برده زياده عن اللازم يعني فوصل ا عمل من الملك بتاع البحرين او الوالي بتاع البحرين معامله طيبه جدا ثلاث ايام الضيافه وحفاوه لانه ده ده شخصيه مشهوره يعني العرب اسماء المشهورين فيهم اشهرهم الشعراء وده واحد من اشهر الشعراء ومحقق نبوغ مبكر يعني الشعراء يعني الناس الباقيه زهير هتلاقي عمل الشغل بتاعه في عمره متاخر ا عمرو بن كلثوم الحارس بن حلزه ده قال المعلقه بتاعته في اخر عمره وقالها اختجالا في حضره عمرو بن هند وكده كده ضد عمرو بن كلسوم يعني الناس دي قالت معلقات بعد العمر ده قايل وعنده ما فيش يعني 25 سنه ده لسه ا لسه صغير قوي امال بعد اما يكبر بقى وبعد كده يعمل ايه يعني اما يبقى عنده 50 60 زي الباقيين هيقول الحكمه اللي هيقولها تبقى ازاي فاحتفوا بيه جدا وبعد ثلاث ايام طلبوا الرساله وهم يتوقعون ان الملك يطلب له تكريما هم ادوا له اصلا كر رموه بس هيزيدوا في الكرم اما يشوفوا الطلب يعني فلقوا الطلب اقتل حامل هذه الرساله نفس الرساله بتاع المتلمس يعني فالملك ما يقضغش على اللي معينه يعني قال له يؤسفني ذلك لكن ما بالامر يعني لو بودي انا اديك مكافاه لكن هديك مكافاه او ما نفذش الامر انا هحصلك لق اسجنوه لغايه ما ننفذ فيه الحكم غدا سجنوه لكن الملا عز عليها يموت عقليه بهذا الشكل فتسللوا له وفتحوا له باب السجن وقالوا له يا رب ولن نبلغ الوالي الا بعد ابتعادك وانت اما تبعد خد اعرف شغلك مع عمرو بن هند يعني مش هيقضى عليه لانه مش هيعرف يوصل له لان العرب ما بتقدرش تبعت الجيوش جوه ال جوه الصحراء هو مش عارف يوصل له وده شغال شعر بيقوله من هنا بينتشر من هنا يبقى اذا انا قاعد اضربك وانت مش قادر تعمل معايا حاجه انت اقوى مني وكل حاجه ومعاك سلاح ومعاك جيش بس انت مش طايلني وانا طايلك انا بقول الشعر من هنا بيوصلك ثاني يوم وانت جيشك مش هيوصلش فاذا المعركه هتبقى لصالح تغفى طلب منه ان يخرج من السجن ولن يبلغ الملك الا بعد مرور وقت يكون ابتعد يعني لان الملك هيطق قال لهم اتضون ان يقال هرب طرف ابن العبد اعيش مع نفسي ازاي بعدين ابن الغد يعني لازم الانسان يسال نفسه سؤال قبل ما يعمل اي حاجه انا لو عملت العمل ده انا بكره هقبله مع نفسي ولا لا فاذا ما كانت الاجابه يعني واحد يتعرض عليها رشوه هتحل له مشاكل كده بس يقول لك بعد ما اولاده يكبروا ويتجوزوا اذا تعرف دي يحصل ايه هنا على طول يقول لك لا مش عامل يعني فهنا طفه من العبد قال لك مش هعرف اعيش مع نفسي ان انا اقعد في اي قاعده يتقال لي انت شارع عظيم وكده بس هربت انا اموت فيها فانا لا لن اهرب وبقى وقتل وفقدت العربيه شاعرا ملهما عبقريا لانه رفض ان يتقال عليه بس هرب شوف يعني انا اعرف المروءه ان لا تستطي تعجز ان تكون صغيرا في عين نفسك يعني انك يعني تخير بين الموت او تبقى قزم في عين نفسك تقول ماقدر ما اقدرش على دي اما الموت مش في ايد انا بايدك انتوا اعملوه ف ده يعني ا ده طبعا المواجهه بين موسى وفرعون عشان الناس اللي بيقول لك هو ازاي قال له يا فرعون يعني لا عنطار عمل اسخن من كده وقال له وقال له اسم امك ها انا اعرفه وقال له ايضا لست لصا الا اذا كنت اللي انت ما انا بعمل اللي انت بتعمله فازاي ابقى لص يبقى انتوا ايضا كذلك قال له عبد قال له انما العبد غيري قال له يعني هقطعك واميك لل حيث تستحق يعني قال له اتهددني وانا مقيد اي اي عظمه طبعا لولا الملك كان من الذكاء وقال لهم فكوا قيوده هو قائد جيشي يعني كرمه كانت القصه دي اتحكت بقى فضيحه للمجد فاذا عندما اكون مغسل لهذا الرجل ند بند ما ينفعش يقول لي يا موسى اقول له يا جلاله الملك قال له اسم المجرد اللي هو فرعون فرعون طيب فرعون اصلا الكلمه ايه الكلمه اساسا انا قلت لك قبل كده ان القران بيعرب الكلمات يعني ممكن يبقى ده مش اسمه اللي يتنته به بس القران بيجعل بيديه اسم يبقى عربي ويظل منعم الصرف للاشاره للاصل الاجنبي لكن الكلمه اساسا عربيه انا لو قلت فارع فارع فرعون لو قلت فارع تدي المعنى تدي ايه تدي معاني ايه ده جبل فارع او رجل فارع يبقى ايه فارع الطول يبقى الطول فيه افراط طب ما دي الصفه الاساسيه اللي فرعون انه طغى على في الارض من المصرفين عاليا كل الكلمات تشير ان صفه فرعون الاساسيه الفرع دي فده اسمه اذا فرعون انا قلت ان هو ممنوع من الصرف ما بياخدش التنوين ممنوع من الصرف بياخد الفتحه لاسباب اسباب لا علاقه لها الا بالعالميه وقلت نودي بالضم ولا نداء في الضم في العربيه الا النكره المقصوده او العلميه وهو مش نكره مقصوده اذا هو علم اضيفت اليه كلمه ال وقال وال تضاف الا الى علم اشياء كتير يعني بتقول ان هو ده اسمه الشخصي اسمه اسمه فرعون زي اسمي صلاح ده اسمه الذي اطلق عليه منذ الولاده والحكم هنا نظامه نفس النظام بتاع يوسف اسمه الملك فهو هنا الملك وهنا الملك لكن ده بيقل ادبه فبيتقال بيتنادى باسمه و عشان ما حدش يقول لي هو ربنا قايل لفرعون لموسى قولموسى واخوه يعني قول له قولا نينا اه موسى راح ا لا ده غض ما قالهالوش الا غدا غض الكلام ان ان الديه تقتضي ان انا لا مجابك راس براس مش ايه مش حاجه ثانيه يعني ففرعون هو اسمه شخصي ا كان اخر ملوك الوس ا عاوز توصل له ما تبحثش عنه اساسا في الشوائع الخطا الشع خطا يعني ما ينفعش يضيع منك ا دينار او جنيه في شارع لقيته ضلمه تروح تدور عليه على يعني تلاقي الشرع الثاني منور تقول هنا يعني اصل انا ادور عليه في الظلمه مش هيقيه انا ادور عليه في النور ما ينفعش لابد من استغشادات القران قدم لنا استخشادات لنعلم من هو بس انا قلت في البدايه هو ايه اسمه الشخصي وليس على من لادله نحويه وفي ادله ثانيه وانا حتى قلت ان الاسم كده له علاقه بالصفه بتاعته ماشي اثنين ان لا احد يحمل اسم فرعون لا قبله ولا بعده وجدران مصر ليس فيها كلمه فرعون اساسا وفرعون اساسا وجدوا معناها ان هي اساسها بدل فرعون تبقى بعه وبغي عندنا يعني بيت والعظيم البيت العظيم وبداوا يخبطوا يقول لك اه ما احنا بنقول الباب العا عالي على الخلافه العثمانيه فيبقى الباب العالي نسبه الخليفه يعني لكن انا مش هقول له يا باب علي ساعه ما انا يعني اه هي تعبر عن المكان اللي فيه الملك لكن عندما اتعامل مع ذات الملك مش هستخدم الكلمه اللي بتعبر عن مكانه يعني ايضا النهارده ممكن اقول البيت الابيض بس انا مش اكلم ترامب اقول له يا بيت ابيض مش مش مش ماشيه يعني ممكن اقول البيت الابيض قال كذا اه عبرت عن الملك عن الرئيس واللي موجود فيه لكن عندما اتعامل معاه كذات ازاي هناديه بالكلمه دي يعني والامر التاني ان لغايه القصه 22 23 مافيش حد بيتقال عليه كلمه فرعون كلقب للملك الامر التاني بقوللك هم دول عصر واحد الايه قاطعه جاءكم مرتين في سوره غف بتقول ان اللي جه يوسف جه للقوم اللي جه لهم موسى يبقى نظام الملك اتغير فين هو نفس النظام نظام الملك يعقبه ملك بيتقال وعنده حاكم بيساعده اسمه العزيز او كده خلاص اثنين انا قلت ا النداء بالضم لا نداء بالضم هنا الا حاله من الاثنين مش الثانيه مش هتنفع ممنوع من الصرف ليس الاباب لها علاقه بالعالميه الاسباب اللي بره العالميه انا انا ما عديتش الاسباب العالميه انا عديت الاسباب الخارج العالميه وهو ما فيش ولا واحد منها طبعا في بعض الناس بيساعدوا في الكلام ده ويقول لك وقع بين عالمين لا ده مش مقنع لان من الممكن اقول جاء محمد والملك وحسين تمشي يعني ايه انا بتكلم على ادله انا اقتنع بها فانا مش مش هجمع ادله وخلاص ايضا قالوا يا ما قالش يا ايها لا برض هو اذا كان اللقب كده مش هنادي بيه الا ساعه ما احط له قل طب انا مش هحط له قل يبقى خلاص مش ايه مش هقول ايها يعني انا في ادله تانيه انا ارى انها يعني انا مش مصريح ليها يعني فانا مش هضيفها وبس انا اضفت اللي هي الممنوع من الصرف اضفت النداء اضفت اضافه كلمه ا ان هو لق بذي الاوتاد طب هو مادام هو ده لقبه ليه بياخد لقب تاني يعني النقطه الثانيه ان يظل الملك ماشي يعني ممكن نقعد نقول الرئيس والجميع يعلم انه مثلا الرئيس حسني مبارك ايام حسني مبارك تمام ده منطقي ان انادي الرئيس بكلمه واحده ويبقى معلوم هو بل بالعكس انا في عص شيخ معين هقول الشيخ ماشي لو رحت الكابتن لا كابتن في في فرقه هقول لهم الكابتن موجود مش هحدد هو مين بس يبقى معلوم يعني ما دومنا في عصر يبقى هو الكلمه النكره تصلح مع العصر طب بره العصر بقى ما ينفعش تنكر لازم تحددها ظللنا حتى بعد انتهاء عون نتكلم عنه بكلمه فرعون طب انا الوقتي يعني لو اعتبرنا فرعون مساويه لكلمه الملك فاناما اقول الملك بيتفهم انه الملك ده هو طب بعد انتهاء العصر بتاعه اما اقول الملك بقى وكل عصر له ملك فليه بقى كلمه فرعون يقصد بقى ده بالذات يعني عاوز اقول ان التنكير يصلح ان تطلق على محدد في عصره ماشي يعني واحد علامه في مجاله اما اقول العلامه بدون ها بدون ما اقول اي حد ما العلامه دي نكره رغم ان فيها قل لانها تنفع تطلق على 100 حد لكن في عصر اذا ده ده في وقت من الاوقات يقول لك الحسن ماشي ايام الحسن البصري يعني حسن بس هو في مليون واحد اسمه الحسن لا في عصر لا حسن الا هو خلاص بقى بدون ما يتحدد اسم ابيه بقى باسم ابيه محدد يعني كان الكلمه الان حملت اسم ابيه يعني عاوز اقول ان في العصر الكلمه التي يشترك فيها 100 حد على 100 عصر اذا اطلقت في عصر معين تنفع تتقال على واحد معين طب بره العصر بقى عندي نفس العصور كل ملك بيتقال عليه فهو اشمعنى بقى قصد الذات يبقى ده اسمه لان لو لقب اللقب الان يصلح لسته سعه او لو الفتره بتاع الاكسوس حكمها 10 هي تصلح للعليه انت بقى بتطلقها الان بكلمه فرعون اللي هي بتعني الملك وقاصد بها واحد من كيف تلبسه مش هتلبسه انسكان ده اسمه اساسا انا يعني انا اعتقد يعني احنا قدمنا اكث من خمس ست ادله بيقولوا ان ده اسمه الشخصي منها ادله نحويه ما فيهاش جدال مش هينفع تجادل فيها انت ممكن تجادل في التاريخ والكلام ده حتى معنى اسمه انا قلت لك اسمه جاي من كلمه فرع اللي هي بتساوي طغى وعلى وعاليا اذا بتساوي صفته الاساسيه يعني ده كلمه فون طب ايه الادله اللي الناس عايزه تدور انا بقول ققول لك بيدوروا شرع تاني هو اللي عز وجل قال ايه؟ قال وارقنا ال فرعون طب ابنه من قال يبقى ابنه غير يبقى اما تيجي تدور بقى على مين فرعون موسى في الملوك السابقه تستبعد على اي واحد ملك ابنه بعده على طول ده ادله استبعاد اتقال ان ابنه غير وياه لو كان له ماشي يبقى ايه انت ليه بقى جبت رشحت رمسيس وابنه حكم بعده ورشحت منبتاح وابنه حكم بعده ورشحت مش عارف مين وابنه حكم بعده لا انت لازم تستبعد كل من حكم ابنه من بعده مش هينفع ده اول ادله استبعاد وبيقول كل اللي اختاره واحد ابنه مسك بعده غلطانين لان القران ادى اشاره ان ايه لو له ابن يبقى ابنه ما يحكمش بعده لانه هيبقى غارق معاه واحنا كنا بنلمح ان هو ربما ما خلفش اساسا او نخلف ما خلفش ولد ونتخذه ولد كل واحنا حتى بندي اشارات مش عايزين نقولها يعني ان هو ربما يكون يعني حتى هي بتقول له يعني انت اللي انا وانت اللي عارفين يعني يعني معناه انه ايه ربما ا عاجز او غير قادر على ما ما يستطيع الرجال يعني فهنا ايه طيب يبقى اذا ومالوش ولد بس ان كان له هيبقى غيا فيبقى انت لو جبت واحد له ولد يبقى انت بتخالف الشخصيه احنا بنتكلم على الشخصيه اللي قدمها القران انت بتدور براها ليه اثنين اا ان كان له ولد يبقى غلط يبقى انت بتدور ليه على واحد ابنه ابنه خلفه ما انت كده ماشي مش هو يعني اي واحد ابنه خلفه هيبقى مش هو وانا مغمض يعني اذا هو السيسي الثاني من اول واهله لا مش هو طب دليل نفي تاني هيقول لك ا ودمرنا ما كان يصنع فرعون مين اللي دمر الله يبقى اي حاجه يبقى اما اجي ادور على فرعون استبعد اي حد له اثار انا دمرت اللي هو كان بيصنعه يبقى كل اللي له تمثال او اللي كان هو بيتعمل في عهده مش موجود فلماذا انت تبحث عن ملك له تماثيل وله اثار وتقول هو والله بيقوللك ده مالوش اثار يبقى اذا المبدا الثاني في البحث عن فرعون موسى انك تبحث عن واحد مالوش اثر مدمره اثاره فيبقى كل اللي له اثر مش هو ثلاثه انا عايز ادي ادله نفي بس عشان اقول هم ماشيين انت بتدور على فرعون اللي في القران وعلى فكره ما ينفعش تال فرعون مسلم لانه علم فلا يضاف لعالم اخر بس احنا بنقولها تجاوزا على انطلاقا من من فكره ان هو مش مش علم يعني من البدايه كده كلمه فرعون موسى تسميه خاطئه لان العالم لا يضاف لعالم اخر طيب فانا بقول ان القران هو اللي قدم هذا الفع قدم هذا الرجل تمام فاما قدم الرجل ده قدمه انت تدور عليه بغى القران ليه ما تدور عليه في القران فالقران بيقول لك اول حاجه تشتغل عليها ابنه مش موجود ابنه ما يخلفوش طيب احنا قاعدين ندور على كل اللي احنا بنطلعهم ابنهم اساسا خلفهم لدرجه ان ساعات نقول ده هم فعونين والاولاني وابنه كمل يا سيدي ابنه غرق وياه ابنه مش هيكمل يا اما مالوش ابن اساسا يا اما الابن غرق ده اول دليل نفي اثنين الدليل الثاني انه مالوش اثار يبقى انا لما الاقي تماثيل رمسيس الثاني يبقى انت ليه بتحاول تشوه الراجل العظيم ده حاجه نفتخر بها في تاريخنا يعني انت ليه بتشوهها وعاوز تلبسه انه فرعون ما هو فرعون مكرو من الجميع ده مكرو من كل الاديان فانت اما تقول لي ده هو يعني تيجي على شخصيه جميله في حياه المصريين وتقول ان هو فرعون خلاص انت لبستها النفو هينفغ منها المصر مهما كانت يعني لو هي ايه لا هو مش ابنه خلفه اثنين له اصار ايه ده اثنين اهمت بايه ده هو لو واحد ما انطبقش عليه يبقى ما ينفعش ثلاثه ما كان يصنع فرعون وقومه الله يبقى كل الاثار بتاع قومه مش موجود يبقى الاثار الموجوده دي يبقى بتاع قومه مش هو يبقى الاثار المنتشره في مصر واللي عملتها الاسره 18 واللي بعدها واللي قبلها ده بتقول ان دول مش هم قوم فرعون وان فرعون غريب عن هذه البلد لان هو اتقال قومه كل اثارهم ابيدت اتدمرت طب في اثار موجوده واللي عاملينها معروفين اللي عاملينها اللي ساكنين في البلد دي يبقى اللي ساكنين في البلد دول مش قوم فرعون يبقى مش بتاعنا غريب عنا والله عز وجل خده غماه في البحر بعيد عنا القصه واضحه جدا واحنا قلنا دي منا من الله انا اطالب كل مصر يشكر الله في كل يعني يا اخي اعملها كل جمعه اشكر ربنا انك ان ربنا ما غضبش على الارض كما غضب على من غضب عليهم من سكانها ش واعتبرهم يعني دول محتلين ما هماش من الارض والارض ما تسربش منها صفاتهم السيئه اليها وما زالت الارض بخير خلاص اخلص منهم واطهر الارض منها وتبقى هديه ده لقمه سائغه بيتقال لاحمص اتفضل خد البلد وانا اثبت بعد شويه ان احمص مشغله في القران ماشي بس انا اديت كده كم دليل على ان الناس اللي بتدور بتدور غلط ان ايه ابنه ما يخلفوش اثنين مالوش اثار لاثه الاثار الموجوده تبقى اثار قوم مالهوش علاقه بهم يبقى هو لا ينتمي لنا فانت بتبحث ليه في ملوك المصريين اذا كان هو بيتقال لك ان الناس اللي بينه الاثاق دي ماهماش قومه فانت بتبحث عنه في رؤصائهم ليه انا بتكلم بمنطقيه شديده يعني ايه ده ثلاث حاجات اربعه لازم عشان تبحث ده نهايه نهايه عهد فازاي تبحث عن واحد متوسط اسره يعني جاي بعده وبقيت الاسره مكمله انت لازم تنقي عند كم اسره تنقي الاخاني فيهم ده انتهاء عهد مش انتهاء اسره كمان ده انتهاء شعب من حكم اعتبر اسره فهو نهايه الاسره يبقى انت اما تيجي تبحث ما تجيبليش الملك الثالث في الاسره اللي بعده لسه 7 8 10 ازاي ربنا بيقول لك اسره جديده عهد جديد ايه ده دليل رابع طب بالله عليك يبقى رمسيس الثاني ازاي وبعد رمسيس كان ملك جم في الاسره 18 ويبقى من الانفتاح ازاي وبعد مر انفتاح كم واحد جم بعده انا لابد ان يكون هذا الملك هو نهايه احدى الاسر يبقى انت ما تدورش ابدا الا في الملك الاخير في كل اسره وطبعا احنا عارفين ان احنا في قصه ا بدا الاسره يعني ا يعني 18 17 16 يعني ثلاث اربع اسر شوف الاخير فيهم مين في الحاله دي هتبقى المواضيع سهله جدا يعني يعني كم اسره الاخانيين اللي هي 18 و17 والكلام ده شوف الاخير اما تجيب لي واحد في النص ده الله عز وجل بيقولها بلهجه صريحه بقوله صريحه واورثناها اتورثت يعني انتقلت يعني القصه خلصت الملك انتقل قال لحد ثاني ممكن يبقى مش من نفس القوم كمان واغثناها يعني مش هم يعني ما يجيش ابنه ولا عيلته من بعده انادي ادله يا استاذ بتقول ان القران قدم ادله نفي اما تيجوا تدوروا ما تدوروش في واحد له ولد ما تدوروش على واحد له اثار ما تدوروش على واحد قوموا عملوا الاثار دول طب ما المصريين هم اللي عاملين الاثار دول يعني الاثار المنتشره في مصر اللي هي تصل لثلث اثار العالم واللسه اللي تحت اكت من منها بكثير هؤلاء بيتقال لك ما هماش من فرعون فرعون مش منهم تقوم تدور عليه في ملوكهم الكبار هو بيقول لك مش منهم اساسا اربعه هو نهايه اسره نهايه عهد يبقى انت تدور على الاخير ولازم يبقى في زلزال بينه وبين الاسره اللي بعدها الكلام ده ينطبق على الفرق بين الهيكسوس واحمص في زلزال وفي حرب وفي مطارده وفي و وفي غرق نسل اه ممكن يبقى هي باينه اهي ماشي يعني معنى كده ان احنا بنقول خروج موسى واضح المعالم يعني احنا في القرن ال 16 قبل الميلا 1550 السنوات هتبقى فرق بسيط يعني بس احنا بنتكلم احنا في الوقت ده اذا اما تجي لي بقى 1200 و1300 انت بتبحث غلط انت بتبحث عن فرعون في وقت بعده هتلاقيه فين انت ما تروح تبحث عن فرعون في الاثار المصريه انت بتهزر انت بتهزر ليه هو بيتقال لك مالوش اثار واضحه 100% انت هتدور عليه في الاثار ليه؟ ا كان هو بيتقال لك مالوش طيب مالوش ولد القران بيشغل كده كان له ولد هيبقى غ في معاه قلناها ما له ولد وقلنا له لا انا اقول حاجهانيه ام انه عاصر موسى وحده 50 سنه دلاله على ان ملك فرعون وصل فوق الحاجه و50 سنه جايب لي من بتاع ليه يعدي ال 50 هتقول له مسيس عد 50 حكما يقوللك ماشي بس يبقى عنده لياقه يطارد موسى ويحصله يبقى ما تجيبليش رمسيس التاني الموميا بتقول انه كان ما يقدرش يتحرك وكان عنده امراض وعنده وعنده فوق ال 90 وكده لا انا عايز واحد حكم 50 سنه 52 53 سنه وعنده 70 سنه 72 سنه يبقى لسه في صحه كويسه ان هو في ناس عندنا فوق ال 70 ويحكمهم وتحس ان هم في ك رئيس مبارك كان عنده 70 سنه وانت تحس ان انه شاب عن اي شباب مصر يعني وغياضه سكواش و وتحس برنامج عمل كبير جدا تقول الراجل ده يعني اه مجهود يعني وكان معدي ال 70 يعني ان هو مسك ال الملك عنده 53 سنه اعتقد مواليد 1928 مسك 81 يبقى كام؟ 53 زي ما انا قلت ماشي يبقى بعد 17 سنه من الملك يعني سنه 98 كان وصل 70 سنه 98 كان رئيس مبارك في قمه اللياقه يعني 70 سنه عايزين ده يعني عايزين يحكم مده طويله وعنده صح يبقى ما يبقاش 90 يعني عايزين مده طويله في الحكم بس حكم بدري عشان ايه يصل الى المده دي يبقى اذا ده بعض الاسباب اللي بتقول ا ان هو اا ما نيجي ندور ندور عن هنا طب تعال بقى نشوف بعض الايات القرانيه المهمه طبعا كان منها ودمرنا ما كان يصنع فرعونه يبقى مالوش اثار وقومه يبقى يبقى الاثار الموجوده بتاع ناس ثانيه خلاف قومه ويبقى اذا ما تدورش في الناس دي لانه مش تبعه واحنا ما بندورش الا في الناس دي اللي هم ا الحضاره المصريه يعني ايه ده ايه ا ده الايه احنا وقفنا عندها وواضح انها ادتني ثلاث حاجات يعني ودمرنا ما كان يصنع فرعون وقومه وما كانوا يعرشون دمرنا يبقى مش هم طيب في ايتين مهمين جدا عاوز اقف عنده ايه في سوره الشعراء بتقول على بني اسرائيل فاخرجناهم عد معايا فاخرجناهم خلاص يعني ربنا بيتكلم على ان احنا اخرجنا مين الاكسوس او ال فرعون من ايه من مصر بس قال ايه بقى جنات شوف مصر ايامه كانت ايه وعيون جنات و عيون عيون وكنوز ومقام كرع كم نقطه اربعه كذلك واورثناها بني اسرائيل عندي مشكله ليه لان بني اسرائيل هي عدت البحر يعني طعقه مصر فلما طعقه هو طاردها غرق في البحر الفاصل بين بني اسرائيل وبين مصر تمام فازاي بني اسرائيل اللي سبقت والبحر اهوت اللي هو راق فيه فاصل ازاي بني اسرائيل دي نفسها هي اللي ورثت ورثت ايه الاربعه اللي هي ايه وربنا طلعهم منين من جنات وعيون على فكره كلمه عيون ا القران بيجمع كلمه عين جمعين اعين وعيون اعين للعين الباص وعيون للماء تمام فجنات وعيون وكنوز ومقام كريم يبقى هم كانوا في الوضع ده في يعني مقام كريم وجنات وعيون وكنوز بس الكلمه اللي انا عاوز اقف عندها هي كنوز وانا هقول لك ليه اقف عندها لان الاربعه دول هيتذكروا ثاني بس دي اللي هتختلف يبقى اذا المقصود بالاربعه دول في التوريث هي الكنوز ماشي ان بني اسرائيل مش كلها امنت مع موسى ومشت وياه في ناس من بني اسرائيل كانت تابعه الى فرعون اساسا قارون اللي انت بتسال عنه ده اللي هو كان من قوم موسى يعني ملياردير الارض في وقتها كان من قوم موسى كان مع مين؟ ده كان بيقود الحمله ضد قومه احنا في مصر ايام الحكم الانجليزي كان يعني قصه في بيتنا رجل بتاع حسان عبد القدوس هي قائمه على ايه؟ ان ابراهيم حمدي بطل الروايه قتل رئيس الوزراء المصري لانه متعاون مع الانجليز القصه كلها قايمه على الحدث ده كان وواضح ان حسان عبد القدوس والسينما المصريه والوقت ده كانوا كلهم بيقولوا ان ده عمل وطني عظيم لقتل من رئيس الوزراء المصر طب ازاي لا يعني كل الادب والفن اللي ترجم الادب ده معظم هذا العمل اللي هو ايه قتل رئيس الوزراء الوزراء المصري ليه لانهم كانوا ان هو كان بيتعامل مع مين وطبعا الفتره دي كانت فتره هي ضد الملك اللي فات وضد يعني الناس المتعاونه مع الانجليز في عهده وكده فطبعا الروايه بزغت جدا يعني واتعمل عمل عظيم جدا في بيتنا رجل مازال يعني من من كلاسكيات السينما عندنا ومن اعظم اعمال احسان على عبد القدوس والقصه كلها قائمه على ايه ان شاب مصري ان لا مش هنعرف نحارب الانجليز والعملاء دول معه فقام ايه قتل ال رئيس الوزاره المصريه ورئيس السادات اصلا مشارك في قتل ا احد امين عثمان ا برده مصري مع متعاون مع الانجليز في نظره يعني واتحكم عليه بالسجن بقى ده وكان بيتباهى بهذا الامر فيما بعد اذا انا عايز اقول ان في ازمان كتير ان في بعض الناس من ابناء الوطن بيتعاونوا مع المحتل وبيساعدوهشايفين ان ايه ان خلاص ده امر واقع ومش هنقدر عليه طب ما نجيب احسن حلول في وجهات نظر كده وربما يكون مش خائن بس ايه هو في ناس بتتعاون يعني اذا في كل وقت في بعض الناس ترى ان ازاي اتعامل مع المحتل هل احاربه ده سكه وفي ناس بتحارب هل اهدنه لان مش قادر عليه هل يعني لا حرب ولا هدنه ولكن ا نعيش في كده وكده وفي ناس ترى ان الصح نعمل مشاريع وياه ونخلي الناس عايشه كويسه كان في الوقت ده كده ناس كتير جدا من بني اسرائيل شايفين ان المصلحه مع فرعون منهم اكبر رؤوس الاموال ا في ايامها اللي هو قارون واساسا يعني ده يوم ماسى انتصر على فرعون في موقعه السحر والعصايا والكلام ده ما حدش فرح بني اسرائيل كلها المفروض تهلل لا ذريه بس من قوم خايفين من مين من فرعون وخايفين من ق من ملا من ملائهم يعني الملا بتاعهم عليهم اوعوا تهلوا انتصر اي نفرح جوه جوانا لكن تهلله تجلبوا علينا العقوبه من فرعون اعملوا زعلانين ان هو ان موسى انتصر على الفرعون والقران بيصرح بالكلام ده يعني على خوف من فرعون وملائهم ملائهم طبعا فما امن لموسى هنا عاوز يقول يعني ما حدش فرح لمو موسى في انتصاره على فرعون في موقعه السحر الا مجموعه قليله من منه خايفين منين؟ خايفين من فرعون وخايفين من ملاء من الملا بتاعهم اللي حذرهم هتعملوا هيصه وتفرحهم فرعون يدفعنا الثمن افرحوا من سكاه اعملوا زعلانين ان هو كسب ده ايه اذا كان في من بني اسرائيل ناس مع مين مع فرعون مقيمين طب اما يجي موسى يمشي يلا يا جماعه قول لا يا عم فرعون هيطخدك ويخلص عليك هنقوم مقتولين مع ايه معاك خلينا هنا نشتغل خدم عنده نقول له ان احنا تبعك احنا في امان ما دام ما نطلعش معاك فيمضي فرعون موسى باللي معاه يطض فرعون يغرق فرعون فاضل في ناس من بني اسرائيل في مصر ولا لا دول اللي هيثوا ومعنى ان ربنا يقول واورثناها يبقى حللها لهم وتخيل حضرتك ست جوزها امير من ال فرعون سناديق مجوهره الخير رهيب يعني ده ده حتى هم ورثوا ما اتى به يوسف من كل بلاد الارض لهم يعني في خير يعني يعني ولذلك انتما تبحث عن هذا الرجل لابد تبحث عن وقت كان في رخاء اقتصادي رخاء اقتصادي وفي جبروت ومالوش علاقه بالالهه انت بتبحث عن الناس بتسمي نفسها بالالهه وتقول ده هو اساسا بيدعي الالوهيه يبقى هو لا يؤمن باله ده انا بكلمك على كل الاشياء دي بتقول ان كل الاماكن كل الشخصيات اللي احنا ندور عليها بندور في في طريق ثاني احنا بندور على فرعون موسى بعد زوال فرعون موسى يعني بادئين ندور في الاسره اللي جت بعده مش ده يبقى ده مش ده يبقى اللي تحته هم اساسا كل دول بعده لن تصل الى الحقيقه ابدا ماشي فخلينا بقى نشوف ال الاميره دي عندها صناديق مجوهرات بت كل مشوار بتغير مجوهرات المجوهرات مفتوحه في في مخدعها بيدخل الخادم بيجيب لها مشروب ويمشي وشايف المجوهرات يقدر يشتل ويمشي بس ما يقدرش يعمله ليه هو يعلم العاقبه ماشي والعاقبه على فكره ما بتصيبوش بس ده بتصيبه وتصيب اهله فيقول لك لا المال قدامي ودي ست ضعيفه انا ممكن يعني اضربها وممكن ما اضربهاش واخد الحاجه وامشي ممكن اخطف عقده اخطف لؤلؤه اخطف قلاده وخلاص هتعمل معايا ايه يعني واطلع اكتيجي وهيجي اهلك فما يقدرش يعمل عندما يصل النبا مات فرعون ومات الملا وماتت الجيوش الست دي تبقى ايه مين يحميها فين العاقبه اللي بتخلينا اخاف اعمل الحاجه اللي انا اقضع عليها ما فيش اي عاقبه هيشتري المجوهرات والست بتقول له بس ما تقتلنيش صح ده بقى ده الميراث يبقى انا عندي اربع حاجات فاخرجناهم اللي هم مين ال فرعون منين جنات وعيون وكنوز ومقام من كرين هم طلعوا من ده ورثناها اللي هي مين الكنوز لمين؟ لبني اسرائيل طب بني اسرائيل هتغسها وتعمل بها ايه؟ البقاء خطا لان احمس قادم المصريين قادمون هيقتلهم الباقيين انت مش مش هنقعد بقى ندور ده انت كنت تحالفهم ما انتوا تحالفهم لو في الحرب هتبقى معاهم ف اللي هيبقى من بني اسرائيل الان يعلم خطوره عليه فيبادرغ بالمشي بس بعد ما خد ايه الكنوز ويحصل بها قومه اللي هم مين موسى واللي معاه انت متصور ان السامري عمل العجل الذهبي بشويه الاستلافات الاستعارات هو اما بني اسرائيل النساء بتاعتهم اللي ما يجوش اساسا 2000 امراه بني اسرائيل انت متوقع ايه؟ يعني المده اللي هم قعدوها 215 سنه دول ال 70 واحد اللي جايين هيبقوا كام يعني؟ 200 الف اقصى حاجه يعني ويبقى ده رقم كبير كده ماشي هذا العدد اما يبقى فيه 2000 امراه او هيستلفوا كل واحده من من بيت هتستلف حلق ولا غوشه جمع 1000 حلق وغوشه وحطهم في زنبيل هيطلعوا كام كيلو ده شو كل الدهب اللي يتم استلافه حاجات ما تتوزنش يطلعوا ايه 50 كيلو 100 كيلو يعني هي المصريه كل الاصاليات استلفت وكل المصريين سلفهم نفترض طب كل المصريات سلفت كل اللي عندها ولا تسلفها حاجه بس رمزيه تفرح بيها يعني وياخدوها ويمشوا برده هنكومهم تخيل كده ان هنروح قريه ونقول لهم هاتوا الدهب اللي عندكم تبرعوا بها لمصر مثلا او كده ماشي وفي مرات عديده بيحصل والمصريين تبغعوا والعراقيين تبرقعوا ما صدام حسين قال لهم تبرعوا كله بدا بل بالعكس الكل كان بيجيب اللي عنده كله لانه بيقول لك احنا تحت منظار يعني ايه كانوا بيجيبوا هيجمع قد ايه 100 كيلو ماشي مش هيعملوا العجل الدهبي بالضخامه اللي اتعملت بيه ده بس انا شايف كمان 100 كيلو ده رقم كبير جدا ماشي وخلي النهارده المصريين نفسهم يستلفوا من المصريين وشوف هنستلف اللي عندنا اللي معاه هيدي اللي معاه شد ايه ماشي انت يعني تعال نتراهن يعني ان وصلوا مش عاوز اقول ان وصلوا 20 كيلو يبقى لا يمكن ف العجل الدهبي اتعمل منين من المره الثانيه من الكنوز اللي ربنا قال واورثناها بني اسرائيل من الكنوز دي كنوز يعني صناديق متشاله يبقى صندوق ولا غوشه وحلق نقول اللي هيعمل يعني يعني اما يتعمل عجل ضخم يلتف حواليه شعب كامل هيبقى قد ايه مش على الاقل يعني مترين ترابيزه من ترابيزات السفره هيبقى قدها طب لو في عجل في حجم الترابيزه يبقى وزنه قد ايه 300 400 كيلو على الاقل يعني ان لم يكن اكتر طب ده المصريين هيسلفوا الذهب ده لاعدائهم ده حتى ده يلفت نظر فرعون ان الناس دي بتستلف ليه يبقى ماشيين يعني حتى تفسد الخطه ممكن يكون البعض عمل بس اللي اتاخد ما يكفيش لعمل العجل وعندي ايه بتقول ان كنوز بني اس كنوز بني ال فرعون وعثت لبني اسرائيل يبقى ده الرحله الثانيه اللي حصله سيدنا موسى ف ولكنها كانت محلله حتى وان اعتقدوا هي انها حرام لان هم حسين سنرعنا بس الله اباحها لهم واوصناها الوقص حلال يبقى عاوز يقول اي دول دول ا انتوا واخدينها بدون وجه حق لكن اللي كانت معاهم ما يستاهولهاش فانا هوثها عنهم واديها لكم فيبقى انا ماشي معتقد ان انا سارقها بينما الله بيقول لي ده حلالك بس احسن استعمالها بقى اروح اعملها انا بقى في العجل ماشي يبقى ده ايه اول ايه الايه دي في سوره الشعراء تمام قال ايه فاخرجناهم من اربع حاجات من جنات وعيون كنوز ومقام ومقام كريم مين اللي توغص له بني اسرائيل يبقى قصد ايه الكنوز تعالى بقى صوت الدخان هيقول على على بني اسرائيل كم تركوا الثانيه واخرجناهم دي ايه تركوا كم تركوا يعني سابوا ما هم اللي راحين من جنات هنا جنات وعيون هنا عيون ماشي هنا كان ايه كنوز هنا زروع يبقى الثالثه هي اللي بتتورث جنات عيون كنوز زروع ومقام كريم تاني بقى الاربعه ساعه ما قال فخرجناهم قال الاربعه وفيها كنوز ساعه ما قال كم تركوا قال الاربعه انا طبعا قايللك المغيره هيبقى صعبه بشرح بس انا اعتقد انا مقربها اهو يبقى تاني اما قال فاخرجناهم قال اربعه والتالته متغيره جنات عيون كنوز مقام قرين ومادام قال كنوز تحتها على طول بني اسرائيل تمام التانيه ايه بقى اهو جنات هي نفس الجنات كنوز نفس جنات عيون عيون سيبك من الثالثه مقام كريمه الرابعه يبقى اذا الاولى والثانيه والرابعه نفسها الثالثه ايه بقى زروع يبقى تاني في سوره الشعره قال جنات وعيون وكنوز ومقام كريم وخدتها بني اسرائيل وانا قلت لك بني اسرائيل المتخلفه اللي هتلحق مش متخلفه يعني ان هي لا متاخره المتاخره الثانيه بقى اللي هي ايه كم تركوا اللي هي في سوره الدخان بتقول جنات من جنات وعيون وذروع زروع يعني يقصد الارض يبقى الكنوز دي هتتشال تتنقل لكن الزرع ده يقصد مين اللي هياخد البلد ده هيقول لي بقى مين اللي جه بعد موسى ما طلع وفرعوه اللي خد من اللي ورث الارض دي ومقام كريم ونعمه كانوا فيها فاكهين يعني بيقول هم تركوا كل ده تركوا الجنات والعيون والزروع ه والمقام الكريم والنعمه طرف اللي هم كانوا فيه ايه بقى مين بقى كذلك واغثناها مين بقى؟ الثانيه كانت بني اسرائيل بني اسرائيل هنا بقى قوما اخرين من القوم الاخرين ده اشاره تعال نعمل جميع افتراضات الدنيا مش هتلاقيها الا احمص ويبقى اذا القران اشار لاحمص احمص بكلمه قوما اخرين قوما اخرين هنا مالهاش علاقه ببني اسرائيل ولا فرعون يبقى هم قوم ثالث خلاف مين؟ بني اسرائيل وقوم فرعون قوم ثالث القوم الثالث ده في احتمال من اثنين لاحظ ان الزروع اللي هي الارض يعني اللي هيجي هيعيش ده القوم الاخرين اللي هي بصوت الدخان والكنوز اللي هتتاخذ ويلحقوا بها ويعملوا بها العجل ده ويضيعوها ده بني اسرائيل تمام يبقى بني اسرائيل خلاص جزء مشى والجزء الثاني خد الكنوز ولحق بهم عشان يعملوا الفتنه هو الله وغشهم ليه يعني هم لو ما معهمش الذهب هيعملوا العجل الذهبي منين ما هو لازم الفتن ربنا فتنهم فتنهم لازم يوفر لهم ادوات الفتنه ما بتمنى ادوات الفتنه ان يبقى مهاومهم الايه الكنوز وحلال ايه ده ايه صوره الشعراء ان ايه الكنوز لمين لبني اسرائيل خلصنا من القصه دي خلينا بقى في صوره الدخان قال ايه من جنات وعيون وعيون وزروعمقام كريم والنعمه اللي هي الطرف اللي كانوا فيه كذلك واورثنا قوما اخرين القوم الاخرين يبقى قوم ثالث خلاف بني اسرائيل وخلاف فرعون مين دول بقى حاجه من يا اهل البلد الاصليه خدوا بلدهم ووعصوها وبقت حلال لهم ده ماشي ولاحظ ان هو لو مش اهل البلد الاصليه يبقى ربنا جاب محتل اخر خلى الهكسوس يمشوا وهم يقعدوا مكانه واحنا نعلم ان احمص مشى الهكسوس مااش ناس ثانيه واساسا لو ناس ثانيه جايه من بره ما ينفعش لا احمص ولا خلافه يعرفوا يطلعوها لان ربنا ورغصها ما اهل مصر مش لا يمكن تنتزع مصر من اهلها ليه ربنا اللي قورثناها قوما اخرين اللي جم بعد فرعون هم ورغس من الله ربنا اللي ورغثهم له يبقى لن تنتزع الى يوم القيامه احنا مقيمين في بلدنا ما حدش هياخدها مننا ليه الله ورغصها لنا يبقى وغص بني اسرائيل الكنوز خدوها ومشهم وارتكبوا ابوها المصيبه بتاعتهم لكن هنا اورثنا الارض اللي هي الزروع لقوم اخرين من هم من الذين ورثوا الارض وهم ورثوها هيبقوا قوم جايين من بره لان احنا بنقول لو هم اللي من جوه يبقى ده احمص ويبقى يلي بتقعدوا تكلمهم الله اللي بيقول اهو احنا اللي اوغص صناها له اوغثنا ديت نا العظمه الله يعني الله بيقول لك انا اللي اديتها له تقول لي هو البطل العظيم وهو اللي عمل وربنا طب يا سيدي الايه بتقول واورثناها قوما اخرين قوم اخرين دي حاجه من اثنين يا اما اهل البلد الاصليين اللي هم احمص اللي جم بعد الاكسوس وده يتفق مع التاريخ وربنا يبقى ورثها لهم وغير لغايه دلوقتي احنا قاعدين في المكان ما سبناهش ايه ده حاجه او يكونوا مش احمص يبقى الناس من بره البلد ما هو يا اما من البلد يا من براها يبقى هيبقى عندي كده اربع اقوام بنو اسرائيل مش هم لانهم مشوا ه ال فرعون مش هم احمص قلنا لا ده الاحتمال اللي احنا رافضينه يبقى مين محتل من بره المحتل من بره لو جاء بعد فرعون لا يمكن حد يطلعه لا احمص ولا خلافه لانه ورص ينفع يبقى احمص مش هيجي في التاريخ بقى خالص لو هو من بره يبقى ما فيش احمص يبقى اذا استبعاد المحتل الخارجي اللي هيجي يخلف الاكسوس او يخلف فرعون يبقى مين ناس من سكان البلد الاصليه مين من سكان البلد الاصليه اللي جوم بعد كسوس وقعدوا في البلد وكانت وقسا من الله لهم ما فيش الا احمص اذا قوما اخرين اشاره لاحمص ويبقى بنقول القران جاوب عن السؤال والذين كانوا يبحثون كانوا يبحثون بادله بعيده عن ادله القران قايل لك استبعادات انت ما بتستبعدش وقاعد تدور على شخصيه بعد ما الشفاعه طب ماشي يا سيدي يعني اما تيجي انت الان تدور على العمل العمل ده مين يعني بعد يعني قاعدين نتكلم عن شخصيه ما تاريخيه وانت قاعد تدور على ما بعد ب 200 سنه 300 سنه مش هتلاقيه لانك ما بتدورش في عصوه انا عايز واحد اما يمشي يكون نهايه قصه ويبقى زلزال حاصل فرعون نهايه قصه وزلزال وط قوم ربنا بيقول اهو وبيورث كنوزهم لمين؟ لبني اسرائيل وبيورث الارض لقوم ثالث مين القوم الثالث في المعادله دي؟ القوم الرابع يبقى ناس محتله من بره مش هينفع لان مش هيجوز يتورثوا الارض يبقى اذا مين القوم الثالث اللي هيدخلوا البلد وتبقى حقهم وملكهم وميراثهم هم قوم اخرين خلاف قوم فرعون وقوم موسى مين انا عندي ثلاث اقوام احمص واللي معاه وقوم موسى وقوم فرعون الاثنين دول مشوا وغثت المكان بتاعهم للقوم الثالث مين القوم الثالث ما فيش الا احمص انا مش عاوز بقى ادعم كمان كلامي انك انت لو بحثت بين موسى عليه السلام وسيدنا سليمان هتلاقي المده بس ده بحساب العهد القديم او صفر يعني عهد بتاع القضاء يعني حوالي 600 سنه يعني من 1550 ل 900 و مين اللي قبل مين اللي قبل يبقى قبل مين سليمان جبل ولا موسى جبل لا موسى اصبق من سليمان ب 600 سنه بعديه جا سليمان عليه اه مش حوالي 600 سنه يعني تزيد تقل حاجات بسيطه يعني بس ايه 600 سنه طب ما هو سليمان معلوم تاريخيا ان هو في القرن العاشر قبل الميلاد 1000 قبل الميلاد وموسى مشى في القرن 16 قبل الميلاد المسافه 600 سنه طب تعالى بقى شوف الفرق بين احمص اللي حكم في المده 1550 1525 المده دي اللي هي برده القرن السادس ع قبل الميلاد ماشي وبين شيشنق اللي كان معاصر لسليمان تلاقي 600 سنه برض الله ساعه ما بدانا نحط الامور في مسا بقى الحقيقي بدا يتفق ما جاء في كتب السماء مع كتب التاريخ في مسافه زمنيه بين سليمان وموسى اعرفها من عهد القضاه شوف كل قاضي قاعد قد ايه ويبقى المده ديت اتقعدت ده لو صدقت المده ماشي هتلاقيها ايه وهو معلوم طب خلينا نقول ان والنقطه التانيه شيشنق اللي هزم ابن سليمان اصلا على على افتراض ان ده ابنه يعني ماشي انا مش عاوز ادخل في السكه دي لكن بعد سليمان باربع سنين قام شيشنق اللي هو مؤثر الاسره 23 وكان ليبي اساسا وهاجم المملكه بتاع سليمان بعد زوال سليمان ما هو سليمان يمشي تتضع الدوله لا في شياطين ولا في جن ولا في ريح ولا فالدوله بتنقص كثيرا بعد ايه سليمان ربما الهيبه تخلي الدول المجاوره ما تتشجعش على هجومها لكن لو حاول حد يهاجمها بعد سنه اثنين هتقعد وبالفعل خد كنوز كتير من من ا من اورشليم وجابها مصر ده شيشنق امتى بقى شيشنق واضح انه معاصر لسليمان المسافه بين شيشنق واحمص واضحه ومحدده ماشي 900 و وده 1500 و يعني 600 سنه المسافه بين موسى وسليمان ال 600 سنه انا كده حددت ان ايه من هو فرعون موسى وان ده اسمه الشخصي وان ما فيش حاجه اسمها فراعنه وان ده كلمه اطلقت على واحد بس وهو ليس من مصر وقومه ما لهمش علاقه بمصر والاصال اللي موجوده في مصر دي مش من صنع قومه لان ربنا دمر اثار قومه وربنا ورث الارض بتاعته لقوم اخرين اشاره الى احمص يبقى ده خدوا المعنى بقى بشكل جميل ده انا المفروض ان انا احمص يبقى سعيد انه يشغله بالقران في القران بكلمه مش ان هو اللي عمل كل حاجه لا هو هيئات له الارض ليحصد صد وحصد انا كده ادينا الارضيه اللي بتقول احنا فين احنا في القرن ال 16 قبل الميلاد وده اخر ملوك اليكسوس وبزواله تبدا مرحله حضاره عظيمه جدا لمصر اللي هي الاسره ال 18 اللي هو الازدهار المصري بعد التخلص من المحتل لان طبعا بدايه احمص بدايه قويه جدا ان انا ايه بطلع هذه محتاجه حلقات مش حلقه طبعا انا كده لا احنا خلاص احنا خذنا اللي احنا عايزينه من ايه من الامر يعني ممتاز احنا في الحلقه القادمه عشان نحمس الساده المشاهدين راح نتكلم عن ايش خلاص بقى موسى يقتل القبطي لما يقتل القبطي ويهرب من الخوف من بطش فرعون ويجي له الوحي ويرجع مره ثانيه لمصر هذا كله في الحلقه القادمه مشاهدينا الكرام لا تنسون تسو لنا فولو ولايك واشتراك في القناه ونشوفكم على خير St.
2:08:26
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
141 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:21:27
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
66 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:25:32
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
71 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:18:29
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
210 مشاهدة · 9 maanden geleden
57:21
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
103 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:20:19
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
72 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:21:16
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
89 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:37:32
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 9 التسع معجزات د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
101 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:13:27
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
68 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:09:25
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
55 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:07:25
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
46 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:12:51
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
109 مشاهدة · 6 maanden geleden
8:54
اعلان الجزء 4 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
20 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:15:40
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 7 الوادي المقدس طوى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
150 مشاهدة · 7 maanden geleden
43:41
د صلاح شفيع يكشف فرعون موسى اسمه فرعون وليس لقبه وهو آخر ملوك الهكسوس وهذا هو الدليل
Alfa Tv Network
661 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:05:16
النبي سليمان كما لم تعرفه من قبل الجزء 4 ياجوج و ماجوج د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
148 مشاهدة · 11 maanden geleden
6:11
اعلان الجزء 6 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس