هلا بالحبايب هلا بالغاليين هلا باللي احنا ننتظركم من اسبوع لاسبوع وليس العكس شوفتكم ترد الروح وانتم محظوظين انكم تشوفونا لكن احنا نتمنى شوفتكم لكن على ما قالوا القلوب شواهد ان شاء الله نشوفكم بقلوبنا ونشوفكم باحساسنا ونلامس وجودكم في التعليقات وفي اللايكات وفي الاشتراك في القناه مستمرين في سلسله موسى عليه السلام بسرد الدكتور صلاح شفيع اللي دائما منورنا حياك الله يا دكتور اهلا اهلا وسهلا مرحاهدين كل عام وحضرتك وحضراتكم بخير تشوف التعليقات تشوف كيف مبسوطين كيف فرحانين الناس الحمد لله يعني الحمد لله وان شاء الله نقد نقدم لهم افضل وافضل وافضل وانا دائما لما يكتبوا تعليق جميل اقول لهم لسه الجاي احلى باذن الله تعالى الحمد لله طيب احنا تكلمنا ووصلنا عند الايه الثانيه خلصنا العصا نعم وقلنا ان هي يعني مرت بمراحل عده في مكانين المكان الاول في سيناء باشراف الله عز وجل وحواره مع موسى ودي خدت ثلاث خطوات ا اللي هي كانها جان العصا لم يحدث لها اي شيء و كانت تتحرك راسيا باهتزاز شديد داخل النار فبدات كانها ا جان جوه النار فهنا ولى مدبرا مرتين وفي كل مره المره الاولى بينه انك من الامنين وبعد المره ثانيه وبيقول له اقبل والمره الثانيه بيقول له لا يخاف لدي المرسلون والمره الثالثه بيقول له القها بعد ما المؤنثى فل هي وليه فيها ماغب اخرى فبعد هذه المؤنثه بيقول له القيها فبيلقيها فبتتحول بالفعل فاذا هي ا حيه تسعى واحنا قلنا حيه تحتمل حاجتين الحياه وتحتمل الحيه نفسها انثى الثعبان اه بس احنا طبعا ملنا انها حيه اللي هي انثى الثعبان لسببين يعني السبب الاولاني ان كلمه انثى الثعبان تحتمل الحياه يعني يعني هي بتشملها اين في واحد اه بدل ما يعني حيه معناها حيه بس لكن حيه انثى الثعبان يبقى حيه والنوع ده الامر الثاني ان سنعيدها صيغتها الاولى بتقول ان لا ده هي اتحولت اذا هي حيه يعني طبعا بيقول له بعدها خذها ولا تخف واحنا قلنا الهاء هنا تعود على الحيه اذا موسى عليه السلام الذي كان يخاف من العصى لمجرد انها عصى لكنها تغتعش او تهتز اهتزازه شديده ا ياخذها ولا يخاف وهي حيه وعندما اخذها وهي حيه تحولت في يده الى العصا مره ثانيه ثم بعد ذلك جاء الى مصر هنا بقى خلاص قصه ثانيه ووقت تاني وزمان اني طب ايه اللي تم فيها؟ فاذا هي ثعبان من مرتين في حضره فرعون والله عز وجل لا يخاطب هنا الحوار بين موسى وايه فرعون يعني العنصر اللي اتغير بين سيناء وبين مصر ان في مصر في سيناء كان عنصر التحاور الله وموسى في مصر عنصريه التحاور كانوا موسى وفرعون والعصا عصى والمكان هو اختلف المكان وبقى الثعبان مبين بالفعل طبعا هم خافوا ولكن موسى كان متدرب على عدم الخوف ده مسكها اساسا وهي حيه ثم بعد ذلك بقى الحوار مع الصحرا يتعمل ثلاث مرات كل مره تلقف ا ما يافكون او ما يصنعون ا وما قالناش هي بقت ايه يعني هل هي اصل هو قال هي فهي هي دي العصا العصا بقى اللي في الشكل نو فيهم طبعا مش الجان يا اما الثعبان لا اما لا اما الحيه بس انا جايبها لي مؤنث فجايبه لي مؤنث ما تنفعش الثعبان ومش هينزل يعني المره الاولى هيبقى ثعبان عند فرعون ثم بعد ذلك يعني يقلل منها يبقى هو قاصد بالتاء بتاع التانيث دي العصا نفسها فلعل العصا ظلت عصى احنا يعني واضح جدا الحاجات العاميه بنايه بندي احتمالاتها يعني ولا نقطع فيها الا بافتراضات وبنرجح افتراض على اخر و والايات ما زالت تتسع لازمان قادمه احنا يعني انا اعلم جيدا ان انا دوري في القادم هي مساعده القادم على الوصول الى طبقات اوسع بكثير من اللي احنا قلناه ده الايه الاولى يعني بقى كانت اليد واحنا كنا قلنا ان لو سلمنا بموضوع الجمره اللي مسك بها موسى وهو صغير وانا بقول هو صغير يعني بعد سن سنتين يعني يعني بعد الرضاعه فمسك الجمره فانا كنت بقول لا يمكن الامر يتجاوز ده ويصل الى الفم على الاقل ا مقط فرعون هتمنع هذا الكلام وتقول له ما كفايه كده ما انت خلاص اقتنعت يعني هي تريد ان تصرفه فقط عن ا عن قتله فادت له الدليل خلاص ما ليه بقى يضعف فمه وال واساسا العقده بتاع اللسان مش محتاجه الجمره يعني ماشي وانا اتشرف انني ا يعني اعاني نفس المعاناه اللي عناها موسى عليه السلام ودائما كنا بنقول نفس الدعاء والله يعني يعني استجاب لاكثر من ذلك يعني ف من نعم ربنا علي يعني انني انا كنت في ثانوي لا انطق ابدا ولا اتكلم مع في الفصل بتاتا حتى لا يسخر من كلامي اليوم مهنه الكلام فسبحان الله يعني ا وكنت لا استطيع ان انا اواجه الناس واتكلم قدامهم ده حاجه كانت بالنسبه لي حاجه كبيره ولا اعلم كيف الان ا يعني ممكن الناس يعني في مرات عديده بقول لبعض تلامذتي يعني ما تعمل زيي ما انا ما انا كنت كده كنت اسوا منك يعني والحمد لله يعني ا بدات بحاجات بسيطه يعني كنت اقعد اتدرب على ان ازاي اتكلم مع الناس مره ثانيه اتعامل على ان ولا واحد موجود الا واحد ابص له واكون انا بكون بتكلم معاه قبل كده يعني فانا قاعد مش شايف الا هو وبوجه الكلام له وبعد كده بتمشي يعني صحيح فالايه الثانيه هي ايه اليد واله اليد هننطلق ان موسى لو حصلت موضوع الجمعه ايده بس هي اللي احترقت طب ماذا يفعل واحد زي فرعون يعني دماغه قضته ان الطفل ده ناوي ويقتله وبعدين اكتشف انه غلطان يعمل ايه؟ يقول يعني يكفر عن ذنبه يعني ان هو يحاول يعالج ايد الطفل دي اللي هتظل تذكره انه انه اهبل طبعا مع هذا التقدم اللي عندهم في السحر والتقدم اللي عندهم فيقدره الماديه والاقتصاديه اللي موجوده في البلد والرخاء اللي موجوده عنده فحاول كثيرا ولكن ظلت اليد تحمل اثار الحريق يعني اكيد غالبا بنيه يعني اي ايد محروقه يعني لونها ايه بقى غامق وبس يعني غامق عن الايد يعني ده اثار حريق على افتراض هذا الكلام يعني وانا اميل الى ان الكلام ده ماهوش بعيد عن المنطق لان بيعلل ليه اختيار اليد طيب هيتم التدريب ايضا في سيناء هيتقال له ايه بقى؟ برض مرتين اولا هيقول له ادخل يدك في جيبك الجيب ده يعني انا لو فتحت الزرار ده احط ايه انا كده وضع ايدي في جيبي الهدف ان ايدي دي تصل لتحت باطي طيب انا لو جيت اعمل كده ماشي ما انا مش عاوز احاول قوي عشان ماتقطعش يعني احنا بنصوف ولكن في قميص تاني انا عامل حسابي يعني هيبقى الحلقه الواحده فيها قامس المهم لو انا حاولت ادخل ايدي بالصعوبه دي يعني الموضوع مش سالك مش كده ا فكلمه مشال سالك دي هي دي النقطه المحاوله الاولى اللي هي اسلك فاسلك دي يبقى معناها ان انا مدخل ايدي في طريق مش سالك فالميه ما بتيجي تمشي في انا هخش ايدي الاول وبعدين يبقى الميه ماما بتيجي تمشي في مكان اذا كانت في مجراه اهي ماشيه طب لو ما فيش مجراه تسلك تتعرج تمشي كده وكده وكده حضرتك حضرتك زي ما انت شايف من شويه اما كنت مدخل ايه دي كانت طم السالك فهنا يتقال سلك يعني ايه خلي ايدك بقى تتحرك يمين وشمال وتطلع وتنزل لغايه ما توصل لهدف معنى كده ان موسى لم يكن طبعا يعلم اللي يتطلب منه فلابس ا ملابس جلبيه او اي اسم لها مش عارف بقى كانوا بيسموها ايه ما علينا هو لابس جلباب مقفول فما اتقال له ضع يدك في جيبك اتقال له بكلمه تنم على انه سيعاني في الوصول للهدف اللي يسلك فوصل تخرج بيضاء من غير صوت يبقى انا الضغطه تحت انا كده مدخلها تخيل انها جوه الجيب يعني فانا ايه دخلت كده وانا ايدي كده هشدها تطلع بيضاء يبقى ايدي المحروقه او الغامقه حصلت بقت بيضاء وما فيش مرض مش نور ولا كشافات ولا تعميضور لا لا هي بس يكفي ان انا مدخل ايدي الغامقه المحروقه بقت ايه بقت بيضاء قال بيضاء تسر النظرين هو قال بيضاء من غير سوق ماشي يعني اي شديده البياض بس مش مش منوره ولا بتاع يعني فايه ده ده الامر طيب هو عمل دي المره الثانيه بقى هقول له ا ادخل يدك نفسها بس قال ادخل ما قالش اسلك يبقى معناه ايه ما هو المره الثانيه هفتح ال يعني لما يجي يقول لي هفتح الزغار مش كده هشد الجلابيه وافتح الجيب فلقيت تنزلق يبقى اذا انا عندي فعلين فعل في المره الاولى كان يعاني صعوبه في تحرك يده لانه ايه مش عامل حسابه في المره الثانيه عمل حسابه وايه طيب اما اروح لفرعون هيتقال ايه مش ممكن تبقى اسلوج دي هيتقال الامر اللي متقال له اما تروح هناك واروح بالجلابيه واسعه عشان تمد ايدك تنظلق على اذا انا دربته مرتين المره الاولى هيعاني في تدخيل الايد الى الجناح او الى تحت البط دي ماشي في التانيه لا ما هيعاني ليه بقى ما هو عارف ان هو هيعاني فبالتالي هيسهل على نفسه هيقوم فاتح فتحه الجيب اوسع يمد ايده تلاقيها داخله منسابه مش محتاجه اي معاناه يبقى اذا عند مرتين ايه المرتين اللي اعملهم في سينا دول يوم ما اروح مصر مع فرعون انا واضح هعمل ايه فيه ده انا هبقى رايح اساسا مفصل له جلابيه واسعه بحيث امد ايدي تنزلق تمام يبقى ده ايه ماشي معجزه اليد يعني بس قالله ايه كمان قالله واضمم يدك الى جناحك ومره ثانيه قال واضمم اليك جناحك الله انا مره قال اسلك وم قال ادخل ومره قال اضمم اليك جناحك ومره قال اضمم يدك الى جناحك انا عايز بقى نقف هو هيضم الايد للجناح انا دايما عاوز اقول يعني جماليات القران في المشاهد دي ما فيش ايه جت مرتين ابدا بيعيد نفس الكلام وواضح ان احنا كل اللي احنا استعرضناه بنكتشف ده احنا اكتشفنا ان العصا اتحولت خمسه قبل اللقاء الصح خمسه ثلاثه في التدريب اثنين في اثنين ساعه مخاف والثالثه ساعه ما بقت حيه واما جه مصر هنا مع فرعون اتحولت الى صع بان مبين واما مشاهد الصحرا بقى الله اعلم ايه اللي حصل يعني هو القران اغمض امر العصا و واتعامل معاه على انها عصا لا يمكن تبقى التاء بتاع ا تلقف دي ان العصا اتحولت الى حيه لا انا اما اعمل مع فرعون ثعبان مبين يبقى اجي اعمل مع الصحراء في المباراه اللي بتثبت ان انا اقوى منهم او هم اقوى مني ي مش هينفع تتحول الى حاجه اقل يعني ماشي ممكن تبقى قل قوي يعني ايه استحقارا لكم وهننزل لكم الناشئين هنجيب هنسيبها عصا زي ما هي وتخلص عليكم ممكن ماشي فده ايه الايه الاولى واضح ان ايه التعددات وصلت لثمانيه الثلاثه الاخانيين لو حتى بقت هي شكل واحد في كل مره يبقى يبقى هنا عندي ا العصا خدت اكت من شكل في الحالات الثمانيه لكن هنا بقى الان عندي امرين الامر الاول ايدي هتدخل ازاي داخله ولا سالكه سالكه يبقى الطريق متعثر يبقى اذا ده خنقه وانا مش مستعد فبمد ايديهم حريص ان الجلباب بتاعي ما يتقطعش فايه وصلت الايد اخيرا بسلام طلعت بيضاء اشمعنى بقى؟ لان الايد غامقه ماشي مش معقول الايد لوحدها والجسم كله حاجه ثانيه لا ومش معقول اللي بيتقال ان ايه اللون بتاع سيدنا موسى يعني وما دام اللون كله كده اشمعنى ال يعني الايد بس اللي هتتعامل يعني وبعدين تخيل واحد كله اسود تتحول ايده بسبيضا المنظر لا ده انا العب بتاعي يزال يعني الشيء اللي يبقى مبهر للناس انني ما لفتش النظر للوني الغامق قوي والايد تكشف تبقى بتبرز غمان يعني لا بالعكس انا اساسا لوني طبيعي زي الناس وده كان عيب عندي ويزل العيب ويزال عيب ويتقال فرعون ايه اانت اله حاولت كثيرا ان تعالج هذه اليد وفشلت ماشي ببساطه شديده بدخل ايدي اطلعها تتعالج بفضل مين رب العالمين يبقى ايكم الاله انت ام هو بكل قدراتك فشلت تعالج العيب اللي انت صنعته لسنوات طويله اه وانا في ده في لعبه بعمل كان بنهزر بنعمل لعبه دخل ايدي تحت باط تطلع متعالجه ايه هنا جهاز كشف السواد او كشف البياض يعني يعني اذا واضح احنا ربطنا واحنا اعتمدنا موضوع حرق ايده عشان الكلام بيتثق مع بعضه لولا لكن احنا مع هذا الكلام رفضنا تماما ان الايه ان الامر يوصل للايه للفم طب احنا كده فهمنا ليه ا حط ايده وليه بتطلع بيضاء ا وان الرساله لفرعون واصله ايها العاجز ماذا ترى الانت اله ام رب العالمين ماشي وهترجع تاني بلونها تاني وهعملها تاني ارجعها زي ما هي يعني ماشي طيب ايه بقى اللي هي واضمم يدك الى جناحك انا هضم اليد الى الجناح طب ماشي موافقين ما هضم اليد الجناحيه ما هو ده الجناح ضممت اليد الى الجناح تمام هيحصل ايه اما هتيجي تطلعها تخرج بيضاء طب ليه قال الجمله دي ما التانيين سهلين لا التانيين الادخال والاسلاك كده بس ما قالش هيوصل لفين فالايه دي جايه تكمل العمليه مش هتتم الا بضغط الجناح على الايد كده ان وصلت هنا حصلت العمليه لكن كده انت دخلتها وبس انا هنا بوصف طريقه الوصول هل هي طريقه سهله ولا طريقه صعبه في الاول صعبه لايه لخانقه الجلبات ماشي في المره الثانيه هتبقى سهله يعني يا موسى اما تروح هناك ابقى اعمل الثانيه تمام بس هل انا اصلا اتقال لي اوصل لفين ما تقليش لسه فما تيجي الايه دي تقول واضمم يدك الى جناحك يبقى بان ان الايد سواء تدخل او تسلك المحطه هي الجناح وساعه ما تدخل كده الضغطه دي تطلع بيضاء خلاص احنا كده ايه كده طب ماشي كده ثلاث ايات والثلاث ايات كل واحده مطلوبه ايتين في طريقه العمليه واحده صعبه تقعد الايد تحاول تجد طريقها وواحده سهله الايد تنزلق الى اين الايه الثالثه اللي بتجاوب ها واضم يدك الى جناحك خلاص بس انا عندي ايه ثانيه واضمم جناحك اليك يعني ما بقى يعني الاولى دي انا فاهمينها انك ايه الايتين اللي فاتوا ما قلتش الايد تصل الى اين فالايه الثالثه جت بتحدد المحطه اللي هتوصل لها الايد عشان تطلع بيضاء والا لو دخلت كده وطلعت هتطلع زي ما هي يبقى اذا ده الايه ده الجهاز تمام طب الايه الرابعه بقى جايه ليه واضمم اليك جناحك هو انا هضم ايه هضم الايد للجناح ولا هضم الجناح للايد ايه يعني انا اريد ان تتخيل موقف سيدنا موسى انا لو لابس الجلابيه بتاع حضرتك كنت وضحت الامر اخاف اصلا اجرب كان عامل ايه بقى كان مدد ايده اليمين الى جناحه الايسر اللي هو ساعه ما يضغط عليه هتطلع بيضاء بس ممكن يبقى خايف ما هو موسى الخوف كان غالب عليه في كل العمليه حتى وهو بيغم العصا بعد كل اللي شافه كان يتوجس خوفا يعني انه ممكن يبقى ماشي ده طبيعه بشريه والله بينهوا بطبيعته رغم كل القوه دي بيبينوا ايه انه شايل هم من الموضوع ما يعملش فبيقول له اذا كنت خايف وعندك اهبه اضمم جناحك اليك يبقى اذا موسى كان في الوضع اللي انا بعامله ده بس كان محتاج بس جلابه حضرتك يا استاذ بس ايه ايد تحت الجناح الايسر اللي هي اللي هتطلع بيضاء اللي هي المصابه اللي احنا يعني قلنا اكيد هو زينا ايمن فيبقى الايد اليمين طبعا لو هو سؤال يبقى ايه على العكس ما علينا يعني مش دي القصه يعني فانت ها ايدك دي هتسلك وتدخل ما علينا وصلت الى ايه الجناح هي دي لازم تضغط عليها وفي الوقت نفسه تشد جناحك التاني بايدك اليسرى تبقى ايه وواضح بقى في الحاله دي الضغطه هتبقى جامده يبقى اذا موسى يد ستتجه للجناح وتسكن تحته واليد الاخرى اللي هي صاحبه الجناح ده هتشد الجناح الثاني اليه من الرهب يبقى الهدف بتاع العمليه الثانيه هي انت ما بتكون خايف ويجي حد من اهلك او من اصدقائك ياخدك بالحضن بتبقى مش عاوزه يسيبك يعني يعني ايه خليك شويه لان انا عاوز اطمئن يعني طيب موسى مش لاقي حد يحضنه وهو خايف يحضن نفسه اعيد الصوره تانيه ولا واضحت لا لا واضحه واضحه يبقى انا كده قدمت اربع ايات اللي هي ايه اسلك ادخل يدك دي اتنين لفين ما قالش بس هو قال السلكان هنا لان الطريق صعب والايه والبوابه مقفوله ماشي الادخال لا الطريقه التي الطريقه هيبقى سهل لانك هتبقى فاتح الجيب ويه وتوصل الى اين للمحطه فين المحطه اللي يجنحك وانا لما ادخلها هنا للجناح واضغط عليها جامد هتطلع بيضاء وتفحم ا فرعون باشا ماشي وفي نفس الوقت لو انت شاعر بالخوف شد جناحك الثاني الك يبقى اذا يد مضمومه الى الجناح الى اليد المصابه اللي هتطلع بيضاء مضمومه الى الجناح واليد الاخرى المتحركه دي ستشد الجناح اليها كانه يحضن نفسه يقوم يزول الرهبه بتاعته طب كده ماشي كده كم ايه اخبار بيتكلموا عن مين عن الايه الثانيه طب ما راح لفرعون تتوقع التعبير يبقى ايه احنا فاهمين ان موسى فاهم ربنا مش هيطلع بقى يقول له في اللحظه ديت يا موسى بلاش اسلك ادخل وجهز هو جاهز بالكلام ده هيقول ايه ونزع يد مساحده بيجيب لي بقى الخطوه الثانيه يعني تجاوز موضوع مافيش بقى اسلك خالص ولا حتى هقول لك ادخل ادخل ما هي معلومه ولا هقوللك الى جناحك ما انت عارف لا اعمل خطوات اللي احنا اتفقنا عليها وامام الناس دي كلها عايزين نتيجه بس ونزع يد ماشي تبقى بيضاء من غير سوق قدام الناس الله يعني معناها شوف بقى جمال الصياغه ان انا ما قالش نزع يده هناك في سينا لا انا ما فيش مشاهدين عشان يشوفوني وما ومش محتاج اقول له الخطوات اللي فاتت دي كلها يعملها بعد ما بقى عند فرعون هو عارفها وهيعملها وهم مش متوقعينها طيب اظن كده احنا كده باين وصلنا كم ايه كده خمس ايات مش كده خمس ايات صحيح مش كده خمسه يعني وواضح ان كل واحده في مكانها نعم يبقى البدايه كلمه اسلوب يعني ادخل بصعوبه يعني ماشي بعدين الخطوه الثانيه لا وسع بقى الجيب وسع الجيب يعني ده واضح وسع فتحه الجيب الثانيه هتدخل بسهوله لاثه لفين؟ للجناح يبقى انا هضم الايد للجناح تمام اربعه بيقول لي اضمم جناحك اليك ازاي بقى اه ما هو ايد مالناش دعوه بها ايد مضمومه الى الجناح دي ايد واقفه يبقى دي الايد الثانيه هتضم ايه الجناح الايد الثانيه هتضم اي جناح ده مستحيل هتضم الثاني صحيح طب اذا ضمت الثاني بدا كانه انه يحتضن نفسه وكانه يعالج نفسه من الخوف كما اي واحد لو واحد لو واحد خايف امه شايفاه بتاخده بالحضن وتقطع عليه واضح جدا والاخيره اللي هي مكان فين عند فرعون كان عند فرعون اتقال له ايه ونزع ونزع يده ونزع يده يبقى انا بجيب جيب المشهد الاخير بس بجيب الثمره هم حتى ممكن ما يكونوش واخدين بالهم انا بعمل ايه يعني انا قاعد بتكلم مع فرعون وضعت يدي فين في جيبي هو زمانه بيقول لك ايه ده ايه بيبقى قاعد مع الملك وبيحط ايده في جيبه بيعمل ايه ده ماشي كل ده ما احناش عارفين يعني فجاه نزعها ونزعها يعني ايه فيها شده يعني فيها فجائيه لهم انتوا عارفين ايه ده هي ماشي طيب ايهما انا اعتقد كده الايه الثانيه واضحت يعني جدا ا طب ايهما بقى يبدا اولا قلت لك لا يمكن يبدا بالعصا طب القران ذكر العصا الاول ماشي بس ذكر العصا الاول واداه الربط بينهم الواو الواو تجمع لا ترتب الترتيب المنطقي ان الا ان الموضوع الايد الاول والايد الاول فيها نوع من ا الاهانه الفعون وال والتقليل منه وده الى عقله بعدين اعمل الثانيه اللي هي مبهره وممكن بعدها بعض الناس تطلع مفزوعه وبتاع ما نعرفش نلمها خلاص مش قضيه اما لو انفزعت في الايه الاولى هنلمها ازاي عشان تشوف الثانيه يبقى بعضهم شاف الاولى والبعض ما شافش الثانيه لا يبقى اذا نعمل الاولى الاول وانا اميل انه رغم ان اتقالت في كل هو اتعملت مرتين يعني ونزع يده دي فاذا هي باي ده اتقالت مرتين ف في المره الاولى بيتقال اللي هي العصا وبيتقال اليد في الثانيه العصا وبعدين اليد يعني في المرتين جايب العصا قبل اليد وانا بقول لك لو عمل الايتين في مره واحده ثم عمل الايتين في مره واحده ففي كل مره يعمل اليد الاول قبل العصر طيب انا اميل الى ايه ان القران ذكر المرتين في كل مره بس هو عمل في المره الاولى واحده وعمل في الثانيه الاخرى لانه لو عمل اليد والعصا في اول مره ماشي ايه مبرر بقى انبهار فرعون بالثانيه يعني لا جديد طب يدعم كلام ايه ان القران في حوار فرعون معاه مره هيقول له ا شيء ومره هيقول له ايه يعني لو معاك ايه هاتها ومره تانيه لو معاك شيء هاته ماشي ا وموسى اللي في في موضوع الشيء ده هو اللي بيقول او جئتك بشيء يبقى موسى اللي بيقول يبقى موسى اللي بيعرض يبقى عرض الاول وشيء دي يبقى مقصود به اليد يبقى اذا في اول مره مع فرعون انا ارى تم تقديم ايه واحده فقط اللي هي ايه اليد والحوار بيقول بشيء في المره الثانيه في حضور الناس هيقول له بايه والعصا هي الايه يبقى اذا الترتيب انا اميل ان الاثنين يعني ما عنديش مانع ان الاثنين حصلوا مع بعض واتعادوا تاني ما عنديش مانع يعني بس انا اميل انه ما دام قال في الاولى شيء وفي الثانيه ايه يبقى هنقسم الاثنين حسب التذكير والتانيث ماشي فايه هي العصا والشيء هي عمليه اليد او الخطوه ديت يعني فده ايه منطقي جدا ان دي الاولى لانه لازم يبهر ا فرعون في المره الاولى يعني انا اعتقد كده وفينا وفينا الايه الثانيه جدا بشكل واضح 100% طيب بعد ذلك ما هو بعد كده هتبدا مباراه الصحراء والعصا تاكل بس احنا كده كده ادينا كام ايه؟ ادينا انين اللي هو العصا اللي هو تم تدريب تدريبه عليهم فين؟ في سيناء في سيناء ماشي في سبع ايات تانيه مجمل ايات تسعه ماشي والعهد القديم عاملهم 10 وانا جيت اعدهم لقيتهم 11 كمان والعجيب العهد القديم ما ما اعتمدش اليد على الرغم ان هو ذكر ان تم تدريبه على اليد في سيناء يعني انت مادام دربته على اليد في سيناء يبقى واحده من الايات ماتذكرتش بقى من ضمن الايات ففي اختلافات بين الايات اللي ذكرها القران والايات اللي ذكرها العهد القديم ولكن انا بقول لابد سواء ده ولا ده لازم يعترف بالايتين اللي تم تدريبه في سينا وخاصه المصدرين بيقولوا ان الاثنين دول تم تدريبه عليهم هناك فيبقى اذا اما يرجع يبقوا وهم من الايتين يعني ما ينفعش يعني يتضرب على اثنين ويعمل واحده ويسيب الثانيه يعني طب السبعه كانوا ايه؟ ا السبعه اللي هم اللي هم خلاف الاثنين ما انا عندي اثنين دول ايه اللي هو اتدرب عليهم وده الاساس انا ارى لو جينا ناخد بالترتيب هيبقى السنين ولقد اخذنا ال فرعون بالسنين ونقص ا من الصبعات ده الايتين الاولانيتين شو يعني السنين السنين يعني نوع من المعاناه المعاناه وان المحصول ما يطلعش انتاج و ضغط يعني ازمه اقتصاديه ونقص نقص الثمرات يبقى الشجره يعني بدل ما كانت بتطلع مثلا النخله بتطلع مثلا 17 صباط نص سباط بس يبقى نقص ثمرات هيتواكب مع ايه؟ مع سنين يعني بس واحده افقي وواحده راس يعني والاثنين ياخدوا وقت يبقى اذا من البدايه الله ضغط عليهم بالازمه الاقتصاديه وبضعف المحصول رغم ان هم عايشين في رخاء ما جابش نتيجه الناس مبسوطه وعندها مخزن مخزون وعندها مش عارف ايه فهنا كان بقى الايات بقى الواضحه يعني فاول ايه كانت الطوفان احنا كده اربعه طبعا انا ميال ان دول الاول وخاصه في سوره الاعراف دول مذكورين الاول وبعدين الخمسه بعدهم يبقى ها ماشي وانا ارى ان الله عز وجل ما يعني مش ممكن بعد ما يدي له الايات الصعبه ضفاضع ودم وكلام من ده وما يقتنعش اقوم بقى اضيع عليه على مدى السنين اقتصاديا مش ا كانت الايات الواضحه قوي ما عملتش شغل معاه يبقى على مدى الوقت مش بتعمل شغل يعني الناس بتستحمل يعني في شعوب كتير بتعاني اقتصاديا وبتتحمل وعندها امال بعد كم سنه تتعدل الحال لكن انت تريد انك انت تديني الايات اللي فيها ضفاضع وفيها قمل وفيها دم وفيها طوفان وفيها مش عارف ايه الاول ما يجيبش معايا نتيجه تقوم مجرب معايا الضغط على المستوى الطويل لا اضغط عل المستوى الطويل ما استجبش ابدا بقى ايه اديني الضغبات يعني هنسمي دي ضغبات يعني ايه ا يعني انا بعثت للشعب ده زلازل زلازل زلازل زلازل ما نفعتش قلت لهم كده طب انا بقى المحصول ما عادش هيطلع بقى كتير وما عادش مش عارف ايه هي ايهما اقوى اذا كان الاقوى ما عملش معايا شغل يبقى ال العادي شويه او الاقل شويه هيعمل لا انت تعمل معايا الاولانيش ما جابش نتيجه تبدا الضربات ده المنطق اول حاجه الطوفان الطوفان لازم يحوط ما هو طائف يعني جايه من الاحاطه حتى بنقول طائفه في اللغه معناها مجموعه لها رئيس بتت ايه هو اللي بيمشيها يعني مادام قال طائفه اعرف ان في غا راس مدبر يعني فده كلمه الطائفه طب اما يتقال طوفان يبقى الطوفان ده محدق وهو الطوفان في القران جه مع طوفان نوح يعني ما كانش محيط ولا لا كان محيط وكان ده حتى الجبال مش مش ا مش بتحمي يعني ماشي فالطوفان ده يعني ماء نازل من السماء مش مخليهم في فرصه يم يكتمل الامر بان غلبه الظلمه يعني يبقى النهار قصير الشمس تبقى الغيوم مخبياها ويبقوا عايشين وقت الليل اطول من النهار والمطر شغال يبقى مطر وظلمه ده احاطه ده الطفان قالوا ولا مشكله ايه يعني ما احنا عندنا مخزون طب ماشي اغسل عليهم الجراد ياكل الخضر اللي عندهم بقى ماشي خلينا نايه مادام بنهزر مع بعض يعني لانهم قالوا ان المطرخ ده معمول عشان ياذينا ده عمل نقص السنين هو عالجها وطلع الزرع حلوه انت بتاذيني ده انا استفدت قال له كده نبعت اللي ايه اللي ياكل الاخضر بتاعك كله اللي هو مين الجر ماشي قالوا مش مشكله احنا معانا صحتنا ومعانا فاصل اليهم القمل ما القمل شوف بقى انا مادام حد هيقول لي اا الامل وحد هيقول لي البعوض حد هيقول لي الدبان وحد هيقول لي كل الحشرات المؤذيه سواء للانسان او للنبات خلصت يعني سوس ياكل ما هم يقول لك ماشي الجراد كالز زرع ما عندنا مخزنين قمح جوه المخزن طب السوس ياكله زرعته ثاني السنبله تموت وهي موجوده يعني هي حشرات مؤذيه للنبات وللانسان وتقعد في عذاب نفسي تخيل كده انت قاعد في مكان مليان دبان او مليان ا ناموس او مليان ا بعوض او ا يعني حشرات في الراس او او ماشي يبقى قاعد يهرش وقاعد مش على بعضه يعني واضح ان هو بعت لهم حاجه للمعاناه النفسيه انت كل اللي بنعملهولك بتقول مش مشكله طب تعال انت بقى تعال انت حاجات تدخل بينك وبين هدومك ماشي تقعد تتهرش تعمل لك دمامل وتعمل ماشي خلي بقى ايه يعني ديت كمان تقدر عليها طيب بعد ايه الضفاضع انا اخفه داخليا اهو اخفه من جوه التفاضع من بره يعني تخيل تفتح حاله الطعام تلاقي ضفضع تدخل تنام على الصغير تلاقي الضفاضع نايمه على الصغير تمشي في الصاله تلاقيها مش عارف ايه تيجي تقعد في مكان تلاقيها تحط المائده تاكل تلاقيهم قاعدين على المائده معاك يعني يلا احنا ناكل الاول يعني وانت انت يعني لازم تعرف وتمشي يعني خلاص ده بدا جمع بين حاجه داخليه وحاجه خارجيه زي ما قبل كده ده جمع بين حاجه راسيه وحاجه افقيه كل واحده من دول يدعون موسى ان هو يدعو ربه يذهب العذاب ده عنهم ويدعو موسى وهم قصمين ان ده تم يعني خلاص هنؤمن لك وهنبعت معاك بني اسرائيل كمان يا سيدي يعني انت تمشي تاخد اهلك واحنا نؤمن كمان يعني مش هنقول لك لا مش هنقول لك نؤمن وخليه بقى ما دام احنا امنا خلي لا ده هنعمل لك الطلبين تتشال الايه كما وواضح الله عز وجل يعني يعني زي ما بيقول يعني الناس ديت اشبعت جابوا جبنا اخرهم يعني مافيش فايده يعني بعد كل ده كل الخب ده الاول قلنا نقص ثمرات ثمرات وسنين معاناه عده سنوات ولذلك بقوللك ما تقلش عن 10 سنين ما فيش فايده طب يبقى اللي بعدها على طول نشتغل على الطوفان ميه شديده جدا بدل ما تؤمن تقول هاي ده طلعت لي الزرع اقوم بعت لك الجراد ياكل الزرع يقول لك ما انا عندي جوه الحنطه موجوده وكده القمل الحشرات ده قدام دي مش بس هتيجي على النبات اللي انت لا وعليك تعاني معاناه نفسيه بشعه احنا اساسا اما بيكون في مكان ا يعني يتصل يعني قاعدين في مكان في عازه ولا بتاع وجنبه مثلا ا نهر ولا وفي ناموس ا انا اعرف وقف حلقه وعمل لنا فضيحه عشان ذبانه في الاستديو عارفه ولا مش عارفه الشباب موجودين كلهم ساده المشاهدين الكرام مره ذبانه دخلت في مره من المرات الدكتور عمل لنا فضيحه لين ما وقفنا الحلقه وجبنا الرش وعملنا وطلعنا وذبحنا الذبانه بعدين كملنا طبعا الدكتور شني لا انت هذه واحده فقط ها فتخيل لو كان عندنا هنا في الاستديو مثلا 500 واحده لا هي ما كانتش مضايقاني اصلا انا كنت يعني احمي عين المشاهد مما يضيق سلامه عيون المشاهد بس لكن انا لو في قاعد قاعده بدون تصوير ولا يشغلني القمر يعني صحيح هذا من حرصك يا دكتور لكن فعلا ايه ان المشاهد ساعه ما يلاقي دبانه في مشهد هيبقى سايب الكلام كله وشاغل بالهاله والامر ده فنحن بعد القمل الضفاداء اه بعد الضفاء الاخيره الدم الدم كيف الميه تبقى دم نهر النيل احمر والسبب بس كده فجاه بس اه دم دم يعني ولا اللون احمر دم دم يعني هو بيجي يشتغل الميه يلاقيها حمراء دم الميه قدامه مش ميه يجي يشتها يلاقيها دم طيب ماشي ما عدتش متعامل مع نهر النيل الليتحول احمر يحفوا نفس القصه ما انتش هتشرب مش احنا باين كنا قلنا حاجه باينه عن عن صلاح الدين ايوب في موقع حطين مش عارف انا قلت لها ولا لا نعم لما تحول من كثر القتلى الى لون احمر لا يبقى ما قلتش اه يبقى ما قلتش معك يعني ا يعني كان ا كنت يعني في في احنا كنا بنقول اي تحول ماء الشرب الى دم فكل ما يجي ياخذ الماي يلقاه احمر ما يقدر يشرب رب بعدين اتكلمت عن صلاح الدين اه مش عارف بقى يعني انا ضاعت مني الربطه بين الاثنين ف تخيل كده ان الحياه بقت صعبه جدا اه كان صلاح الدين الايوبي في موقعه حطين ما فيش ميه انتم هتقاتلوننا بدون ماء انا مش مش هامني اي موقع استراتيجي اخده انا ها هممني تدخل المعركه وانت محروم من الماء ما فيش ماء وكانت احد الاسباب القويه جدا لانتصار صلاح الدين واستعاده القدس هو سلاح المائده لعب على حاجه واحده بس ان الجيش الليقصادي ي ما يشربش فتخيل الناس في حياتها العاديه ممنوعه من الماء اللي هو احد هبه الاشياء اللي بتتمتع بها مصر يعني ان موضوع ما حدش يشتل ابدا الماء يعني ممكن في اماكن ثانيه الماء ده بالنسبه لهم حاجه مهمه جدا وقبل ما يطلع الرحله في الصحراء وخاصه العرب يعني في الجزيره العربيه انه لازم يامن موضوع الماء اذا ما امنش موضوع الماء ا ماشي كده ده ده بتسمى طوق طوق السفر بتاعتهم مفازه مفازه يعني ايه اللي يطلع منها فاز لانه متوقع الهلاك يعني ماشي وحتى حتى يعني ما دومنا بنتكلم يعني خالد بن الوليد في موقعه اليرغموك ماشي عدى مفازه ما فيهاش ميه بجيش لكنه كان بيختصر مسافه يا اما يموت كله يا اما يوصل بسرعه وينقذ الجيش يعني نتمنى ان احنا يتاح لنا مره نقول دي ودي اللي هي حطين واليغموك يعني شاء الله ماشي لكن انا شايف المناسبه مش مش هي مناسبه بس الدم يعني فده التسع ايات اللي هم بتوع مين اللي الله عز وجل ارسلهم لفرعون او ال فرعون او قومه التسع ايات دول مش ايات قليله احنا بنقولها بس كلام الان لكن انت لسه من شويه بتقول ان حاجه واحده كانت يعني خلتنا مش عاوزين نكمل تصوير الحلقه لان ايه ا عشان سلامه عيون المشاهدين اه تخدش والله يا ساده المشاهدين عمل لنا فضيحه الدكتور هذاك اليوم ف الناس بتعاني من واحده صح انت ما اخدت ده الواحده دي ده دي واحده من التسعه والواحده دي وبتاع الكمل دي مش مش بس حشره واحده ده جميع انواع الحشرات للنبات وللانسان ومعانانا نفسيه للشخص ثم معاناه اخرى خارجيه للضفاضع يعني تخيل كده انت اما تمشي بتخبط في ضفاضع طول ما تمشي تدخل البيت ضفاضع تفتح في حله تلاقي ضفضع ملابسك تطلع بدله جديده تلاقي تحط ايدك في جيبك تلاقي ضفاضع تحط ايدك في جيب بنطلونك تلاقي ضفاضع يعني تنام تلاقي داخلين بينك وبين ملابس بسك يعني ف ايه ده ايه الحياه ده حياه نوع يعني معناها انا اعكر عليك صفو حياتك تماما مش هتعرف تعيش لا داخليا ولا خارجيا اثنين ولا راسيا ولا افقيا في مش عارف ايه ا الطوفان ماء مستمر وبعدين خد بالك انا ممكن اعيده تاني الماء هيعمل اثر سلبي ويجيب زرع هتتبسط بيه وتعمل انك انت سعيد باللي حصل ابعت لك الجراد يخلص عليه هتقول لي ده في مخزون ابعت لك القمل ثم ابعت لك الضفاضع عشان اجمع بين العذاب النفسي الداخلي والخارجي ثم بعد ذلك اقطع عنك الماءشربش بعد ذلك دكتور دول التسع ايات هنا بقى طبعا يعني بننتقل الى خطوه النهايه بقى ماشي ان ا القوم بيحرضوا بقى فرعون عليه انت هتسيبه يعني انت هتسيبه كده يعني ده راجل ده ناوي احنا عدو احنا قلنا تحت في الجنوب احمص وناسه اه احنا اقوى منه ومنتصرين عليه ويخاف يحاربنا وب ده فرعون كان لسه بعت لهم رساله افراس النهر بت بتزعجني وانا هنا وانا في في عاصمتي يعني طبعا هو واصله صوته ومش واصله خالص ده هي قله ادب ها يعني تخيل كده ان مثلا ترامب يتصل باي رئيس دوله يقول له انا صوت مش عارف ايه عندك بيضايقني يا عم انت مالك ده في بلدنا يعني لا الاغنيه دي بلاش غلاسه يعني هتبقى ا هيعمل ايه؟ هيقول له لا طيب ماشي ما انا عاوزك تقول لا عشان ما انا بجيب بجك شكلك هتقول اه ماشي يا سيدي ا انا عايز كده هو القوي عايز ايه الا ان الاخر يقول له يعني شاضين عليك يعني يا عم اعمل اللي انت عايزه طب ما هو خلاص ده القصه يعني فهو اما يتحدى ما يتحداهم ويقول ان افراس النهر عندكم مزعجهش يا تموتوها يا تعملوا ياجي موتها ده ايه ده بقى قوه شديده وطغيان وماحدش لي يعني بس هو ربنا ابتلاه الان بمشكله داخليه طيب قبل المشكله حبايبي المصريين تاج راسي اخواني كيف ترى على بالكم تسموا فرس النهر سيد اشطه يعني انا بهذا السؤال عصر مخي ايش معنى السيد اشطه عندك فكره ولا لا انا ممكن ابحث عن الاجابه لا لا مجرد تساؤل على الطاري يعني هو نفسه الخرتيت صح ماس ابو قرنين هذا واحد في خشمه وواحد في راسه يعني انا ما بدخلش في معلومه لما اكون واثق منها طيب اكتبوا لي ساده المشاهدين في التعليقات سبب تسميه فرس النهر بالسيد قشطه في مصر تحديدا طيب نكمل احنا ما بنشوفوش اصلا مش عارف ا موجود هنا ما يعني انا طول حياتي اهوت موجود والنهر موجود وما بنشوفش خالص فرص النهر لا لا في حيوانات اندثرت مع الوقت يعني هذا شيء معروف او يمكن بعد السد العالي بدا يبقى في حاجات انتقلوا الى اماكن اخرى وصاروا ما يعيشوا في المنطقه لا اصل السد العالي حجز ف فالمهم يعني ده ال الايات التسعه واضح احنا استجمعناهم يعني وانا كان بودي ان انا اقارن بين التسعه هنا وال1 اللي هناك ونشوف ايه المشترك وكده لان المشترك ده يبقى متفق عليه يعني وانا اعتقد ان ممكن يبقى ايه معينه بتتفرع يعملوها ثلاثه يعني ده هيبقى الاختلافات كده يعني ممكن يجيب الطوفان يعملها اثنين عنده يعملها اللي هو المطر او السايلو ويعملها الضلمه وهي تكون عندنا حاجه واحده يعني حتى اما احنا بنقول هم تسعه وهم يقولوا لا ده هم اكت من تسعه ده 10 وما يجيبش حتى كمان ايه اليد يبقى اذا عملهم 11 ا ممكن يكون هو في اتفاق ولكن ولكن في واحده اتقسمت اثنين مثلا او ممكن انا عندي ثلاثه من عنده عملتهم واحده فيبدا هو يضطغي بقى ياخد واحده يعملها اكتر كده يعني طيب هنا انا عاوز اقول حاجه يعنيش مش عارف احنا معانا وقت في الحلقه ولا معانا وقت ماشي ا يعني اصل الايه خدت وقتها يعني فماشي يعني عاوز اقول حاجه يعني ان الله عز وجل يحدد معاد اهلاك القوم بمزاجهم ازاي يعني الصراع مستمر بينك وبين رسولي سيدنا محمد قعد صراعه بينه وبين مكه يجي 20 سنه من اول البعثه 13 سنه و وفتح مكه يوم في سنه 8انيه يعني دخلنا ال 20 سنه تمام صراع سيدنا موسى يجي 10 سنين صراع سيدنا نوح 950 سنه اذا الصراعات اوقات امتى بقى القوم المتعبين دول بيحصل عليهم الضغبه القاسمه من الله ما الموعد هو اللي بيحدده حدده امتى اذا اراد انهاء الصراع بقتل الرسول فهو حدد موعد هلاكه اذا الناموس الالهي في عقاب الاقوام هو انا سايب الصراع معاكم ومعاه تؤمنوا ما تؤمنوش تضايقوا تعنده تكذبه تغلطه سايبه لكن خطوه انهاء الصراع وقتل رسولي لا تلك هي اللحظه اللي انت حددتها هي لحظه تنفيذ حكم الاعدام فيك شوف القانون جميل ازاي يعني تقعد مع نوح اول ما تبدا تهدده ومش عارف ايه وهنعمل معاك كذا ومن المخرجومين او مش عارف ايه او هنا على طول يتم التدخل الله يتدخل لاهلاك القوم لحظه محاوله القوم البطش برسوله لا يسمح ابدا بقتل رسوله عاوز اقول حاجه بس احتملني فيها يعني ماشي والساده المشاهدين يحتمل لم يقتل نبي لله قط انا عارف طبعا الحلقه دي هيتساب كل اللي اتقال فيها ويتعلق على النقطه دي مذكور في القران لا هو مش مذكور في القران احنا متفقين انت تفهم الايه ازاي؟ فهمنا فهمنا ايه يا اه اه انا اعلم جيدا اللي هيتقال لي ايه قال لي الاتي عشان ما يقولهش يقتلون النبيين يقتلون الانبياء وقتلهم الانبياء متال اهي وانا بقولها فهل يعني بلغ بيا الجنون انني ابقى عارف الايات واقول لك ما حصلش لا طبعا بس انت برض انا هقول لك اياتي انيه ننجي رسلنا هتعملها ازاي مع قتل الانبياء وان جندنا لهم الغالبون وايات عديده بتقول لا وواقع تاريخي بيقول ان كل الصراعات بين الاقوام كانت تتم ان جاء اغص رسول ومن معه ثم اهلاك القوم ولا شذ ولا واحد هتيجي تقول له الكلام ده هيقول انا طبعا لسه ما عللتش يقتلون والكلام ده بس انا بتكلم انت لو وافقت على ان في انبياء بتقتل عندك مشكله ثانيه في ان القران بالكامل في كل ما ذكره كان ينجي الرسل ويهلك القوم اعلم ان على طول يتغد ما في غسل احنا ما نعرفش عنهم حاجه بس هو غاب عنهم ان الكلام عن بني اسرائيل والمده بتاع بني اسرائيل محدوده جدا ده موسى لعيسى والمسافه بين موسى عليه السلام وعيسى 1500 سنه يعني لو هيجي كل 50 60 سنه رسول الموضوع كل ده لو هيجي كده هيبقى عندنا 20 عندنا 30 رسول بس واحنا نعلم اسماء اغلبهم لان ده تاريخ مسجل فموضوع رسل ربنا ما قصش عليه ده كلام مالوش علاقه ببني اسرائيل ده ده دول اللي تسجلوا في اماكن تانيه بقى في اماكن تانيه فيها غسل وربنا ماحكهاش حكايتها ماشي تعال نشوف يا استاذ طاغي وقوم نوح مين اللي هلك هم وهو اللي نجى طب قوم صالح نجى وهلكه طب قوم هد نجى وهلكوا قوم شعيب الاثنين اصل هو اغسل الى اثنين نجى وهلكوا حتى احنا بنقول يعني فضل حتى ليصل الى موسى وهو فوق ال 100 سنه طب قوم ابراهيم نجى هم الاسفلين او هم ال الاخسرين انا قلت كم واحده بقى كده نوح وعاد وثمود وشعيب اللي هو مدين وفرعون مع سيدنا موسى وسيدنا ابراهيم وسيدنا لوط مش دول السبعه بتوع الصراع دول سبعه يعني كل الصراعات اللي فيها محاوله قتل الغسل نجى الرسل وهلك القوم السؤال الثاني والله عز وجل بيقول يقتلون النبيين ويقتلون الانبياء انا بقى جاي اقول لا يمكن يبقى هيبقى عندي هنا ننجي وهنا يقتلوه فلازم ايه يحدث تاويل لحاجه منهم يا دي يا دي وهل الله عز وجل يترك رسوله ليقتله الناس ولا رسول يعصم من الناس موسى بجب بارت فرعون كله ده موسى كان خايف يروح له يبقى معناه ايه سمعه الراجل ده ايه راجل جبار ومشرف وطاغي وعالي في الارض ما حدش بيقضى عليه والقتل عنده سهل ويذبح الابناء طيب ا يقدر يوصل لموسى لا ده موسى كلمه بكلمه انت مسحور يا موسى انت مسبو يا يا فرعون باسمه بالاسم يا فرعون امام الناس امام الدنيا بالاسم ده يمسه لا القوم بيلحوا على فرعون يقتله مش قادر الحاجه الوحيده اللي حاول فرعون يعملها بس هو بيعملها غصب عنه طبعا ان هو يطارد موسى بعد ما مشوا هل هو يطاارد موسى ولا هو ذاهب الى الهلكه بتاعته لا هو ذاب بالهلكه بتاعته وعشان كده متساب اعمل دي لكن خلاف ذلك ما كانش هيعرف يعمل حاجه كل الاقوام هلكت وقبلها نجى الرسول طب ايه بقى حل لنا مشكله يقتلون الانبياء ويقتلون النبيين انا بسال سؤال ما الفرق بين النبيين والانبياء النبيين في القران كلهم ولذلك ا يعني الله عز وجل بيسمي محمد صلى الله عليه وسلم مش خاتم الانبياء خاتم النبيين لان هو خاتم الجميع بينما جاءت الانبياء فقط في سياق بني اسرائيل يبقى الانبياء هم بني اسرائيل والنبيين الكل يعني او الباقي العموم يعني اللي هم من بره بني بني اسرائيل يبقى انا لما اقول يقتلون الانبياء يعني بني اسرائيل بيقتلون انبيائهم انبيائهم هم لان هو ماحدش القتل متقال على بني اسرائيل بس طب بني اسرائيل بداوا القتل امتى؟ لغايه سليمان ماقتلوش واحد مافيش محاوله ولا يج الناس دي يجو فين يعني مين هم انبياء بني اسرائيل على السريع يا دكتور دكتور ا اللي هم بعد سيدنا كله بشكل عام بعد سيدنا يعقوب يعني سيدنا يوسف سؤال كثير في التعليقات ايضا عن موضوع يعقوب عليه السلام واسرائيل لا يعقوب هو اسرائيل هو اوكي بنتكلم في موضوع اخر عن بالتفصيل انبياء بني اسرائيل انا هو طبعا موضوع يعقوب واسرائيل ده موال لانه دي طالع جديد وفي ناس طلعوا كتب في هذا الامر والبعض حتى اتصل عليا للاشتراك في في ندوه من هذا الامر وانا بينت ان انا رايي مخالف للامر هم معتقدين انك انت ما دام بترى شيئا جديدا بتجيبه يبقى انت هتبقى اول داعم للجديد ده لا انا داعم للصواب يعني مش مش للموضه يعني سليمان عليه السلام وذو القرنين لانه كده ولو كان اصلا هو كرغش كنت انا قيدت دي يعني انا ما ما عنديش مشكله في الامر ده بقول ان ان يوسف عليه السلام مات دون جغير لانه كده ماليش دعوه بقى حد قالها قبل كده او ما حدش قالها او او هي جديده وهي مش دي مشكلتي خالص انا مشكلتي ده حقيقه انا هبقى معاها مادوم اني تيقنت منها ماشي اما قلت ان ان ابو يوسف وامه ما سجدوش له لان انا تاكدت بادله قاطعه ان لا يمكن يكونوا سجدوا يعني ده كلام انت اه بتقوله وبيبقى بالنسبه لناس جديد وبيتفاجئوا به وبيهاجموك فيه وبعد ذلك الناس ساعه ما ما بتنظر للامر بتتدبر الموضوع بتلاقيه سليم مش هيجي بقى يتقال لي ا في حاجه جديده بقى طول عمرها مؤمنين ان اسرائيل هو يعقوب بس الكلام ده جاي لنا من بني اسرائيل ما تعالى ايه ما بقى وانت هو طبعا انحيازي لهذا الامر هجيب الادله اللي تثبت الكلام ده من القران لا انا كل الادله اللي اطلعت عليها من عندهم في القران لا تدعمهم وبتبين ان هم فاهمين الايات في مخاطر وبيبني عليها يعني بيبني يعني مثلا ما يجي يقول لي في سوره ا الاسراء يقول لك ا وجعلناه هدى لبني اسرائيل يوم ذريه من حملنا مع نوح هنا بقى على طول بيبني ان بني اسرائيل دول هم ذريه من حملنا مع نوح الفهم خاطئ الايه مش كده خالص مش كده خالص ده العكس زيه من حملنا مع نوح دول بيتكلم عننا وعن بني اسرائيل مع بعض وان محمد رسولنا وموسى رسولهم الاثنين من نسل ابراهيم اللي هو ذريه من حملنا مع نوح يبقى الكلام عن ابراهيم مش الكلام عن ذريه بني اسرائيل هنا انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده الان لانه ده موضوع كبير وعاوز موضوع لوحده يعني ماشي فخلينا هنا بس انا بتكلم ايه ده دي احدى الايات اللي هم بيستندوا عليها وهم لا يعلمون ان سوره الاسراء قايمه على الاحتباك والكلام على الامتين سوا امه محمد صلى الله عليه وسلم وامه بني اسرائيل وبتحدد الوعدين اللي حصلوا لبني اسرائيل ونفس نفس الكلام عن عندنا الكلام اما تفهم الايات على انها بني اسرائيل بس يبقى انت فاهم نص الكلام واسالهم هو الايه الاولى بتتكلم على اسراء سيدنا محمد تمام سبحان الذي اسرى بعبده ليلا من المسجد الا مش دي الايه الاولى طب الايه الثانيه واتينا موسى الكتاب ايه علاقه الايه الاولى بالثانيه ايه العلاقه ايه عن اسراء محمد وايه عن اتيان موسى الكتاب ايه ايه ايه العلاقه بينهم؟ لكن لما تعلم ان ده احتباك وان الايه الاولى بتتكلم عن اسراء لمحمد ومن ثم اسراء لموسى يبقى اللي انا هقوله لمحمد افهمه انت عن موسى واللي هقوله لموسى افهمه لمحمد كلام اوسع مما هم يتصورون فهم بنيين على تصور قاصر فبيبني الحكم بتاعه اما بنقول له تعال بقى شوف الصوره بشكل اوسع هيكتشف لا ان الكلام مش هنا وهكمل كلام واتينا موسى الكتاب على طول الايه الاولى ا سبحان الذي يسرى ده ده اسراء محمد طب ما هو لسه احنا متكلمين عن اسراء لموسى عندما جاء من مدين ووصل للشجره وده اسحاق هو مشى بمزاجه ده جاي ربنا اللي جابه هنا هو رايح كده ماشي فلاقي النار لا طيب خلينا نقول انبياء بني اسرائيل يعقوب عليه السلام اسحاق لا يعقوب لا يعقوب ما هو يعقوب هو اسرائيل هو اسرائيل يبقى يوسف يوسف عليه السلام اثنين موسى وهارون سليمان وود كده كام اربعه لا خمسه خ والياس ا زكريا ويحيى وعيسى دول كام؟ تسعه انا ارى ان شعيب ليس من نسل ابراهيم اساسا احنا قلنا الكلام ده فده ايه انا بتكلم بقى على من بعد يعقوب في شعيب بس شعيب ليس من نسل بني اسرائيل اسرائيل ويونس ولا اعلم هل يونس من بني اسرائيل ام لا لسه ما حسمتش الامر واميل انه ربما لا وخاصه ان هو كان في العراق في نينوه اا اللي هي عند الموصل يعني او حاجه زي كده فلا اعلم هل هو من بني اسرائيل ام بس هو طبعا موجود له صفه في في في العهد القديم فغالبا ما بيتكلموش الا عن نفسهم يعني فربما يكون منه بس اني ما ايه لم احسم امري بعد بالنسبه لايه لسيدنا يونس يبقى انا قلت كام بقى كده تسعه تسعه تسعه وانا قلت شعيب لا يونس مؤجل ماشي اا ايه لسه تاني بقى وطبعا سيدنا محمد لا ما هو دول اللجوم الليجم بعد سيدنا يعقوب قبل سيد سيدنا كده احنا ايه يعني تسعه وفي ثلاثه قلنا منهم شعيب ومحمد عليهم السلام لا ويونس مش عارفين يبقى كده كام؟ 9 و3 12 طب قبل كده بقى عند لوط طبعا مش منهم عندي اسحاق واسماعيل وعندي ابراهيم وعند صالح وعند هود وعند ادريس ونوح هم دول الرسل يعني بس انا في ممكن حد يلاحظ ان انا ما قلتش بعض الاسماء بس انا قلت اغلبهم يعني انا قلت يجي 22 23 يعني سمعت مره ان في نبي اسمه دانيال صحيح هذا الكلام يعني ما نبغي ندخل في قصته بس انه صحيح ام لا انا لم يذكف لم يذكر في الكوم اوكي انه كان موجود واندفن بعد الرسول محمد بعد وفاه النبي محمد او شيء من هالقبيل سمعنا يعني هم بيقولوا كده ان سيدنا عمر امر بدفنه وكذا قصص قصته مع الاسود او حاجه زي كذا اعتقد مرت عليه مره من المرات راح نشوف وقت من يعني ما انا بتكلم ان انبياء بني اسرائيل معروفين ام بس انا بقول ده انت بتكلمني على على اللجوم من ا في ال في القران يعني فدول الاسماء اللي انا قلتها ها من بني اسرائيل يعني ماشي ا انا كنت بتكلم عن حسم بقى موضوع يقتلون النبيين ويقتلون الانبياء يبقى يقتلون النبيين حاجه ويقتلون الانبياء حاجه يقتلون الانبياء يعني يقتلوا واحد من من انبيائهم ماشي يقتلون النبيين يقتلون واحد من بغ انبيائهم اما يبقى سيدنا يعقوب هو ابوهم وهم جايين بعده واول يعني لا هم حاولوا يقتلوا موسى ولا حاولوا يقتلوا هارون لا هم حاولوا يقتلوا هارون او هو قال كده يعني ايه ما بيعبدوا العجل كان بينهرهم ولا حاجه يعني مش قتلوه يعني بس ايه تخويف اه ماشي ده اللي احنا عايزين نقوله ان الناس دي لا يمكن انها تقتل هي تحاول القتل مش الممتنعه لا مش امتناعا لا هي تحاول القتل وتسعى فيه وتاخد كل خطواته وتنفذ يعني لو معاها مسدس تطلق تضغط على الزينات تمام ما هي كده قتلت كده قتلت ماذا بقى لو ان الله عز وجل ابعد الشخص ده يحاكمها على القتل رغم نج جات الشخص فهي شارعه في القتل مصممه عليه عازمه عليه يعني هي مخلصه تخيل كده انت واحد داخل ماسك سكينه وداخل يقتل واحد في اوضه في حجه الراجل متغطي بالحفل قام جايب السكينه وقعد يضرب في الراجل لغايه ما خلص عليه بعدها بشويه دخل الرجل اللي هو المفروض هو بيقتله يعني بيقول له اتخني انا كنت عارف انك جاي تقتلني وده مثلا مخده او خروف او اي حاجه لو ان القادم الان ملك وده كان حاجبه ومؤتمنه بالله عليك الملك هيعمل ايه مع الحاجب ده هيحاكمه بتهمه ايه الخيانه الاجمع والقتل والقتل لانه قتل. طب هل الملك قتل؟ لا بس هذا قتل. الله عز وجل بيتعامل مع بني اسرائيل اذا حاولوا ان يقتلوا نبيا فهل المحاوله دي جده للاخر؟ يعني بيشنوق واحد علقوه في السقف وشالوا الكرس من تحته؟ اه خلاص قتله. طب انا نجيته قتله برض الله يستخدم كلمه يقتلون للتعبير عن شروعهم في القتل الذي لم يتم ولكنه لم يتم بفضل الله وليس بتراجعهم طيب هم حاولوا يقتلوا احد الرسل اليوم يعني نفترض ان هم حاولوا يقتلوا سيدنا يوسف ماشي ربنا نجاه طب تاني يوم هيعملوا ايه؟ هيحاولوا يقتلوا يبقى ده بقى سبق الاصرار والتوس طب تعال نشوف يقتلون النبيين ما فيش نبيين من براهم بعد ما هم يتوجدوا الا محمد صلى الله عليه وسلم ما هو من بعد ما جه ابراهيم الرسل كلها من انبياء بني اسرائيل ما عدا مين محمد صلى الله عليه وسلم من الامميين يعني من اللي مش منهم فيبقى يقتلون الانبياء بتوعهم ما لناش دعوه بهم يقتلون النبيين يبقى محمد صلى الله عليه وسلم فهل قتلوا محمد صلى الله عليه وسلم؟ حاولوا مش كده؟ حاولوا طلع واحد وغمى الحجر عليه يعني وهو قام اما بولغ ان هيقتلوك مش كده؟ الله عز وجل قال ايه؟ يقتلون النبيين بيخاطب مين؟ ده بيخاطب بني اسرائيل ايام الرسول صلى الله عليه ماشي يعني ده حتى بقول في ليه ما قتلتموهم يعني هو بيتعامل معاهم على ان انتم ذاتكم وافقين على المحاولات دي ولو اتحت لكم الفرصه هتعملوها فانتوا زيهم قط هم دول قتلوا يعني ايام الرسول دول قتلوا يعني الناس اللي كانت اليهود اللي في المدينه هل قتلت رسل طب ليه الله عز وجل قال لهم فلما قتلتموهم بخط خاطبهم مش الخطاب ده لدول دول قتل لم يقتلوا لكن ايه موافقين موافقين على ما قام به الاسلاف ولو اتيحت لنا الفرصه هنعمل اللي هم عملوه يبقى انتوا قتل ولكن لم يقتل احد ومحمد صلى الله عليه وسلم لم يقتل وقال وعبر عن قتله بكلمه يقتلون النبيين يبقى هنا بيحاكم اليهود انتوا قتله اه ماكملش القتل بس ماكملش القتل مش لانك تراجعت وتبت لا انا انقذت نبي طب تعال على انبياء مين فيهم اللي اتقتل ولا واحد ما هو اسمائهم معروفه سيدنا المسيح القران حسم الامر وقال لك وما قتلوه يعني ايه طيب وفي حاجات ثانيه حتى لو يعني الاله دي صريحه في نفي قتل المسيح ولكن هو يحاسبهم على كذبهم وع ده بيقول لك وقتل لهم المسيح ان هم بيقولوا ان احنا قتلنا المسيح انا طب مش انت بتقول قتلت المسيح انا هحاسبك على قتله طب هو ما قتلهش ماليش دعوه هذا الرجل فعل كل ما يستطيعه من محاوله القتل وطلعه على الصليب طب مادام طلعته يبقى انت قتلته انا اناجيه بقى ماليكش دعوه بقى ما ينفعش تقول لي ما انا ما ما حصلش ما ماتش لا انت عملت كل الخطوات المفضيه الى قتله ولو انا نزلته من على الصليب وانت تاني يوم هتطلعه تاني ولو انقذته تاني هطلعه تالت ده انت مش قاتل ازاي بقى مالناش دعوه بقى ان انا بنجيه لكنك قاتل اي قاتل يحيى هل ذبحوه ما انت عارف ان انا بقول ما تذبحش مش الكلام عن يحيى بيتقال وسلام علي ده ربنا اللي بيكلم ربنا اللي بيقولوم يموت ده الايه بتاع عيسى عليه السلام متقاله على لسان عيسى وهو طفل ساعه ما قال والسلام علي ده هو اللي بيتكلم بيتكلم عن نفسه فيما بعد يوم ولدت ويوم اموت وقلت ومادام قال اموت يبقى لن يقتل ابدا لان القتل عندنا في اللغه خلاف القتل مش بيتقال على الرسول صلى الله عليه وسلم افان مات او قتل يبقى المدخله في القتل فاذا استخدم الموت لسيدنا المسيح اعلم انه لا يمكن ان يقتل والصلب نوع من انواع القتل زائد ان في ايه صريحه بتنفي القتل طب ايه ده سيدنا المسيح طب سيدنا يحيى الله عز وجل اللي قايل عنه مش هو اللي بيقول عن نفسه كمان ده المسيح كان بيقول عن نفسه هو طفل يعني ممكن اي حد يقول لك ده طفل يا عم كان ما اما يجي في الواقع ما يحصلش يعني بس نقول له لا والله لن يثبت الا ما هو حقيقه يعني بس ما علينا يعني طب هتعمل ايه مع يحيى اللي ايه ربنا قال وسلام علي على يحيى يوم ولد ويوم يموت ما دام قال عليه يموت يبقى نفى القتل لا يمكن ان يقتل النقطه اللي بعدها هل يتفق مع الذبح السلام؟ وسلام عليه يوم يموت يعني يوم ما يموت سلام ده هو اد له سلام في ثلاث مواضع اللي هي المواضع اللي الانسان بيعاني فيها الولاده تعاني الام اثنين ال الموت ممكن اللي بيجي يموت يعاني الاحتضار والبعث و شوف الكافرين ساعه ما يطلعوا بس من القبور ده هم لو ما عانوش الا المعاناه النفسيه بتاعه طالعه دي يعني قبل الحساب وقبل كل حاجه يعني بيقول لك ده يعني يوم صعب يعني ها ف مجرد بس هم لسه ما حصلهمش حاجه ده طالعين من الاجداث الاجداث اللي هي اه بس احنا احنا بنطلع بس معناها بس معناها هقولها حاضر هقولها ا طب ما خليك ماسكها وانا اقول وانا هفتكر اوعناها فهنا يحيى عليه السلام لم يذبح اتقال عليه سلام عليه يوم ولد وسلام عليه يوم يموت وسلام عليه يوم يبعث حيا اذا قال ان هو اتولد وهيموت وهيتبعث والثلاثه مواضع سلام طب تعال شوف سيدنا المسيح انا عارف طبعا احنا اكيد هنتكلم اكلم عن سيدنا المسيح يعني في حلقات قادمه سلسله كامله ان شاء الله اه ده لو خلصنا موسى باذن الله ان شاء الله ان شاء الله ف سيدنا المسيح مش قال والسلام علي يوم ولدت تعال شوف السلام بتاعه يوم ولدت دي عشان تفهم ازاي السلام تمم ايه اللي حصل مريم عليه السلام قاعده متضايقه جدا من وبتقول ا مت بكسر الميم قبلها بكسر الميم مش بضمها رغم ان اللغه ضم الميم بس هنا بيكسر لان ما فيش حد الميت لا ينطق بعد الموت انا اقول مته اما اكون مت طب انا ساعه ما اموت هقولها مستحيل فاذا هي تتكلم عن افتراض لن يتم فيغير غير الضمه الفتحه يعني الفعل يكون اما اجيب منه فعل الماضي بالتاء بقوم شايل الواو بتاعي يكون ماشي واضم الاولانش واقول كنت خفت اشيل الواو احط ضمه اشيل الياء احط كسره طب متى متى يموت يبقى اما اشيل الواو اضم اقول موت تو اه بس انا ينفع اقول ا خفت لان الخوف حصل وانا بحكي عنه لكن ينفع اقول انا متعرف اقولها بعد ما اموت اذا عندما تقال تقال على الافتراض مش على الحدوث يقوم يغاير بين الضمه والكسره عشان يقول لك ده تعبير عن فعل افتراضي ما حصلش انت بتقول مت قبل قبل هذا يعني وايه وكنت ناسيا منسيا طب ليه ليه ليه قبل قبل كده يعني ما تموت ما تتمنى تموت وخلاص لا هي حامل طب انا لو مت اللحظه دي ما الجرامه لابساني لابساني انا اقول للناس ايه انا بريئه لكن الجرامه لابساني فلو مت ايضا ما طلعتش منها ما يتكلموا عليا وانا ميته برده فانا لا كنت اتمنى ان انا اموت قبل الموقف ده قبل الحمل بل مش كده بس ده انا كنت اتمنى ان انا ماجيش اساسا وابقى ماجيتش اساسا وانجم الموقف ده يعني هي حتى لا تطلب الموت لان الموت لا يخلصها مما هي فيه لان بعد ما هتموت هيكلمه في سيرتها ايه اللي تم بقى؟ لقت حد بيكلمها وبيقول لا تخافي ولا تحزني وفي نهر اتعمل لك وكلي واشربي ايه ده مين ده؟ واحده بتقول لي ناسيا منسيا يعني هتموت من اللي هي فيه وابنها اتولد بيكلمها فين الولاده حاست بولادها حاست ده ما عرفتش انها ولدت يبقى سلام ولا لا؟ قيس بقى هذا السلام في الولاده بالنسبه للام اللي ما شعرتش اساسا بان في ولاده اتفاجئت ان الولد نزل وبيتكلم معاها ده ايه بالله عليك يعني مش ده السلام في واحده في الدنيا بتولد تلاقي نفسها ولدت وخلصت بدون ما تعرف ده انت عارف يعني مرحله موت يعني ولحالها ما حد معها بالحالها ما في مساعده من احد ما ده انا بتكلم هي لسه قاعده بتقول يا ريتني اموت مش اموت يعني ده يا ريتني قبل كده و مش كده بس كمان يا ريتني ما اتولدت وهي بتقول لسه ما خلصتش الجمله لقت ابنها بيكلمها ايه دي دي ده اصعب اصعب حاجات في التاريخ دي ان ايه ما اعرف ده السلام ما هو قال والسلام علي يوم ما ولدت طب ويوم اموت انا اشعر بالموت مش تقوللي ذبح وصلب مش دول اتنين من اللي هو اتقالوا عليهم ان هم اتقتلوا فهل قتل هل صلب المسيح وهل ذبح يحيى لا مين تاني اغوايا اللي بتقول ان زكريا طلع يجري ده كلام طب ليه لماذا يعني لماذا زكريا بيجرش طب احنا نفهم ان يحيى ذبح لان الملك ده هم مالفين قصه تقنع الملك عاوز يتجوز بمراه اخوه اللي لسه على قيد الحياه وهو بيقول له لا فعاوز يتخلص من صوته لانه تحت تاثير المراه الجميله لمراه اخوه ماشي اهي قصه بس مين اللي بيقتل النبي مش بني اسرائيل ايه الملك الغاصب اللي هم بيعانوا منه اساسا طب ده ماشي طب مع سيدنا المسيح نتفهم جيدا ليه المسيح هم بني اسرائيل تنقلب عليه لانهم كانوا عايزين منه حاجه هو مش عاوز يعملها له كانوا عاوزينه يبقى قدنه لقتال الامم الاخرى هم يعلمون ان هو رسول من عند الله فلو في قتال مع الامم الاخرى نغلبهم وننتقم منهم ونذلهم ونعمل هم عندهم الرغبه في يعني مستعدين نبقى معاك ونقاتل لان احنا نبقى ضامنين هم اذا ضمنوا النص يقاتلوا يعني المهم ضمان النصر فاذا انت يا عيسى رسول من عند الله طب تعال قدنا لا انا مش ايه مش هقوم بالمهمه دي انقلبوا عليه هددهم النبوه هتمشي من عندكم وتروح لامم مغيره غبيه جهله اللي هم العرب يعني ففي غضبه على يعني احنا مع زكريا بقى لماذا ادوني سبب يعني هنا ا الكلام في اسباب باب عند اللي بيقتل زكريا ليه الاتهام ان هو اعتدى على مريم بعد 30 سنه يعني انتم بتحاكموه بتهمه ا بتهمه غبيه بعد 30 سنه عشان عيسى زعلكم قلبتوا على عيسى وعليه طب ماشي كمل القصه كلام كلام فاضي يعني ما الذي حدث بقى قال ك ا طلع يجري وقال لشجره افتحي لي فتحت له ما هو معجزات اهو يا عم ازاي ما ينجوش بقى ودخل جوه الشجره فالشيطان باين شد بقيه من الجلابيه عشان يبقى في اثر على الايه على الشجره وبعدين قال لهم هو اهو اقطعوا الشجره انشغوه طب بالله عليك الشجره اللي تسمع كلامه ما تساعدش على ان ياخد بقيه الجلابيه يعني طب ال يعني اللي عنده المعجزات دي ما يقدرش يهزم الشيطان والناس دي فين قصه لا اساس لها لا حكاها نبي ولا جاءت في القران ماشي فما وبعدين ازاي يعني مين في بقى قتل يحيى قتل زكريا كمان يعني امتى انا اغث ابي امتى ما تجاوب يا استاذ عنده وفاته وفاه مين وفاهني وفاه عمرك طويل ان شاء الله وفاه الاب يعني هل انا هاغس ابويا بعد وفاتني لا طبعا ولا بعد وفاته هو بعد وفاته هو طب ما هو قال لي يغسني على يحيى فازاي هو يحيى يذبح يس ا يحيى يذبح وهو بعدها يهرب منهم فيحاولوا يقتلوه ويقصوا ويقطعوا الشجر امتى بقى بعد يحيى بعد يحيى هيغ يبقى يحيى يغثه ازاي ما عشان يحيى يغصه لازم يموت قبله يبقى زكريا يموت الاول فازاي بقي زكريا بعده لم يقتل نبي قط انا كان ل كتاب بهذا العنوان طبعا عنوان صادم لم يقتل نبيون قط في طبعا في الهقد اللي هو انا اتمنى ان انا اعيد كتابته اذا لم استطع انني ا ارجع الكتاب يعني ا فموضوع موضوع الانبياء كلهم ما فيش ولا واحد قتل وضحت الصوره تماما نرجع لموضوعنا دكتور قبل ما نختم الحلقه نوقف ا الاجداث بقى يعني الاجداث مع شفت انا فاكر اهو نعم هو بيوت الموت ثلاثه قبور مقابر اجداس قبور القبر نفسه قبور جمع قبر والمقابر اللي هي جمع مقبره مقبره واجداس اللي هي ما انا هقول الثلاثه ثلاثه ما انا اقول الثلاثه والله يعني يلا يعني انت سالتني عن واحده انا جبت الثلاثه يلا ا اولا قبور جمع قبر والقبر ما قبر يعني لا قبر الا بداخل فاضي ما يبقاش قبر يعني لو واحد جه عمل مكان عشان يتدفن فيه وقفله لغايه ما يتدفن فيه ده مش قبل عشان يبقى كبر يقبع ما بداخله يبقى في حد جواه ما فيش حد جواه مش قبر امال يبقى ايه ده اسم مكان يبقى مقبره يعني هيصير مكان للايه للقبر بعدين ولذلك حتى زغتم المقابر لانك انت اما هتروح للجبانه مش كلها فيها قبور يعني اصل هو كبور يبقى معناها كل مكان في واحد فهل ممنوح الجبانه جميع الاماكن اللي بيدفن فيها الموتى مشغوله؟ لا لو كانت كده كان قال القبور هو قال الايه؟ المقابر لان في مكان مشغول ومكان لا فده يبقى اسم مكان لهذا الامر يبقى المقابر اتفهم يبقى ايه ده اسم مكان يعبر عن المكان العام اللي فيه كبور وخلافه يعني في حاجات مشغوله وحاجات لا اما اذا كانت كلها مشغوله تبقى هي قبور ولذلك بعصرغ ما في القبور ليه؟ لان بتكلم على لو هم 100 قبر كل قبر فيه حد هيتبعض يبقى اذا القبور هي محتوله الجثث المقابر هو اسم المكان اللي فيه بعض القبور تمام بس المنظور ده منين؟ بالنسبه لنا واحنا من بره شايفين ان ده كب مخبي واحد جوه ومش شايفين الواحد طيب لو من منظور اللي جوه يعني اللي نايم جوه ده السكن بتاعه ده اسمه ايه؟ ده الاجداث فالاجداث هو نفسه القبر بالنسبه لي بس بالنسبه للي مات فاللي مات العالم اللي جوه ده طبعا متمتع في بنور دائم طبعا في ظلمه شديده يعني هذه الظلمه وهذا الانق عليه يسمى اجداث طب مين اللي يكسر الاجداث هو ولذلك لم تستخدم الا عندما انشقت عنه وعشان تنشق عنه يبقى هو طالع منه يبقى هو طالع من عالمه المظلم ده الاجداث يبقى اذا اللغه فرقت بين منظور الناظر من بره ومنظور اللي جوه فمن اللي جوه هو اجداس وهو جواها و وظلمه والله اعلم باللي حاصل عنده جوه يعني ماشي وعشان يطلع منه هو اللي هيطلع ولذلك لا مش هيحصل طلوع ابدا الا ساعه الايه يوم القيامه يكسر ويطلع فيبقى طالع منين مش من القبور قبور ده ما بتحتويش حد الان يبقى طالع من عالمه اللي هي الاجداث اما هي بالنسبه لي طول ما هو جوه هي قبور شوف اللغه رائعه واكثر من رائعه ا في الحلقه القادمه راح نتكلم عن سيدنا موسى في ايش وين وصلنا ما خلاص هو بقى يعني اتمنى نقفز في الحلقه القادمه على المفروض نقوله يشطب القفز ما في قفز طب اسمع يعني اللي هي مطاقده فرعون والكلام ده يعني ما هي بقت مع هو عموما احنا كده اه انا كنت وهو كان كل اللي اتقال ده عن قتل النبيين والكلام ده بيقول ليه بيقول عشان ان اللحظه اللي بيحاول فيها شخص ما التخلص من رسول الله او من معه فهنا يحدد موعد القضاء على نفسه فرعون حدد حدد موعد هلاك هلاكه حدد موعد هلاكه عندما لاحق موسى لي ما كانش كان بغنى على انه يفعل هذا وساعات تلاقي حد بيعمل مغامره من اجل شيء ما انتش محتاجه بتعملها ليه يقوم يدفع ثمنها خلاص اشرب بقى كل واحد بيشرب نيته يعني واضح واضح جدا الله يعطيك العافيه يا دكتور على هالمعلومات الرائعه والاكثر من رائعه والله يعطيكم العافيه مشاهدينا الكرام على المتابعه تعال نذكركم دائما لا تنسون الفولو اللايك وشو نشر الحلقات لتعم الفائده ولا تنسونا من الدعاء كذلك على فكره اليوم قاعد اشوف تعليقات واحده جزاه الله خير كاتبه انا وصلت مكه راح اعتمر بعد شوي بدعي لك بالاسم انت والدكتور فالله يجزاكم خير وشكرا على هالمشاعر الرائعه ما في شك ما في شك عاد حتجيب لنا هديه هي من مكه ولا فاكر النظاره الحمراء اللي جيبوها هديه من مكه هذه هديه حاجه ثانيه الهدايا دي احنا هديتنا متابعتهم هذه هديتنا يعني حتى مك عاوزين هدايا ماديه طبخليها الدعوه صحيح الله يعطيكم العافيه ونشوفكم على خير في الحلقه القادمه
1:25:32
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 10 انشقاق البحر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
71 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:13:27
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 8 مراحل تحول العصا د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
69 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:09:25
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 6 الفتاتان عند البئر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
55 مشاهدة · 8 maanden geleden
6:02
اعلان الجزء 9 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
13 مشاهدة · 7 maanden geleden
2:08:26
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 5 موسى يقتل ويهرب د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
141 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:32:29
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 4 معنى كلمة فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
88 مشاهدة · 8 maanden geleden
3:22
لماذا نجي فرعون ببدنه تفسير مدهش لآية تخلد أعظم العبر
د. صلاح شفيع
34 مشاهدة · 1 jaar geleden
بث مباشر وحلقة جديدة من برنامج ايه الحكاية مع عماد البحيري
قناة الشرق
1:07:25
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 13 دخول القرية د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
46 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:21:27
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 3 من هو فرعون د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
66 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:20:19
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 2 من النهر الى القصر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
72 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:12:51
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 11 السامري والعجل د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
109 مشاهدة · 6 maanden geleden
57:21
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 14 قصة الخضر د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
103 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:18:29
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 1 امه واخته مريم د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
210 مشاهدة · 9 maanden geleden
6:08
اعلان الجزء 11 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
7 مشاهدة · 7 maanden geleden
6:10
اعلان الجزء 10 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
8 مشاهدة · 7 maanden geleden
1:21:16
قصة موسى وفرعون نهاية الطغيان الجزء 12 صافي بن صياد د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس
طارق المحياس
89 مشاهدة · 6 maanden geleden
6:35
اعلان الجزء 8 من سلسلة النبي موسى د صلاح شفيع في بودكاست مع طارق المحياس