ماده الاحياء طبعا بنعتذر عن التاخير بقنا زمن وحشتونا وحشتونا وحشتونا يعني ف معلش انا اسف بعتز من تاخير لظروف خاصه بي يعني فان شاء الله باذن الله ادوني حصتين النهارده ان شاء الله هنشتغل حصتين مع بعض وادوني الاسبوع الجاي ان شاء الله باذن الله ان شاء الله الاسبوع الجاي قد المستى نكونوا مخلصين وال طبعا الاحياء عندنا اول يوم فاحنا ان شاء الله مسوين لكم مراجعه حاجه ما شاء الله حاجه فاخر من الاخر يعني ان شاء الله فربنا يوفقكم كده ان شاء الله باذن الله وتابعوني وان شاء الله باذن الله الاسبوع القادم ان شاء الله بنخلص منهجنا النهارده معنا بسين حصتين والاسبوع القادم ان شاء الله بفنش للمنهج باذن الله ربنا يقوينا كده وبنبدا بقى خلال الفتره المتبقيه ان شاء الله مراجعات ندي تقريبا لا الى اربع حصص مراجعات مكثفه اسئله وسين بجيم ان شاء الله باذن الله تبقى الدنيا لذيذه بس مبدئيا كده قبل ما اشرح الدرس واتكلم عليه انا عايز اقول جمله بسيطه طبعا بعد الامتحان التجريبي الامور اتضحت جدا جدا جدا ان الفصل ده هو اسهل فصل دراسي في الاحياء هيمر عليكم من ساعه مدرسته احياء من صف تاسع طبعا الامتحان امور واضحه جدا وال اهم من الامتحان هو نموذج الاجابه نموذج الاجابه اللي حضرتك موجود معانا على على النت على معظم المنتديات عينك عليه هتبص تلاقي ان مافيش سؤال خرج من الاهداف مافيش سؤال نهائيا خرج من الاهداف السؤال جاي برقم الصفحه وجاي برقم الهدف فحضرتك بصه بسيطه كده على نموذج الاجابه هتلاقي ان الموضوع نهائيا ما خرجش بره الاهداف فعينك وانت بتذاكر على الاهداف اه تقرا الموضوع بشكل سريع ولكن تركيزك كله منصب على الاهداف الحاجه الوحيده اللي نقصانا من ضمن الاهداف خلال الفصل الاول والتاني خلال التنفس والتمثيل الضوئي هو الجزء العملي اهداف الجزء العملي تمام فده ان شاء الله باذن الله انا مش ناسيها وان شاء الله باذن الله في الحصه الاخيره او في حصه المراجعات هنركز على الاهداف دي اللي احنا اللي هي وقعت مننا بتاعه العمليه تمام ا لان جا زي ما انتوا شفتوا في الاختبار التجريبي جا منها سؤال فده كده مبدئيا يعني عينك يعني على الاهداف وانت بتذاكر وبتراجع وبتحضر مراجعتك وتستعد الاختبار النهائي عينك وتركيزك على الاهداف والاهداف فقط لا غير تمام يا شباب ا اه انتم شايفين ان في جزء انا مثلا بشرح بشكل مبسط شويه او ملخص شويه انا مركز برض معاك على الاهداف والاهداف فقط غير ويمكن لما الامتحان شفتوا الامتحان لقيتوا ان يعني احنا ماحناش بعيد احنا بنتكلم على الاهداف فانت حتاج تركز معانا على الاهداف يلا سريعا كده ند على درسنا الجديد احنا طبعا بنتكلم في اول جزء وهو التصنيف يلا بينا ندخل على التصنيف مبدئيا يا شباب اول هدف بيتكلم عن مقارنه ما بين النوع البيولوجي والنوع المورفولوجي والنوع البيئي حط تعريف وتصور للنوع علشان تبدا وتتكلم عن التصنيف لازم تتكلم على النوع يعني ايه كلمه نوع بيولوجي طبعا انا قدامي ده يا شباب ده نوع ده نوع وده نوع وده نوع ايه الفرق ما بين الانواع التلاته من الواضح النوع الاول نوع بيولوجي النوع التاني نوع مورفولوجي النوع التالت نوع ي استاذ ايه الفرق ما بين التلاته اقولك النوع البيولوجي ده يا شباب النوع البيولوجي ده هو مجموعه من الافراد مجموعه من الافراد متشابهه في الصفات الخارجيه كلمه صفه خارجيه يعني مورفولوجيه جميل والصفات الفسيولوجيه اللي هو التركيب الداخلي اهم جمله يمكنها ان تتكثر فيما بينها ذكور مع ايناس وتنتج افراد جديده خصبه وكلمه خصبه عكس كلمه عقيم يبقى تاني اول نوع النوع البيولوجي بص حضرتك نوع الافيال الافيال دول كلهم نوع اسمه نوع بيولوجي الكلاب نوع نوع بيولوجي القطط نوع نوع بيولوجي ايه هو النوع البيولوجي هو مجموعه من الكائنات الحيه تتشابه خارجيا يعني مورفولوجيا مورفولوجيا بس يا استاذ لو مورفولوجيا بس هو النوع المورفولوجي لا ده بيتشاه مورفولوجيا يعني متشابهين مع بعض في الشكل الخارجي وفسيولوجيا يعني في الاعضاء الداخليه ويمكنها ان تتكاثر معا ذكور مع اناث لانتاج ذريه جديده خصبه وهي معزوله تكاثر يعني عزولك تكاثر يعني ما ينفعش حد من بره يجي يتكاثر معاه تمام تمام يبقى ده اسمه نوع ايه يا ود ده اسمه النوع البيولوجي مش فاهم شباب احنا في عندنا مجموعه من الكلاب الكلاب دي انواع كتير في الكلب البلدي وفي الكلب اللولو وكلب الدوبرمان لو جبت الكلب اللولو تلاقيه قد كده لو جبت الكلب الدوبرمان تلاقيه قد كده لما تيجي تسال حد من علماء البيولوجي يقول لك اللو والدوبر مان الاثنين نوع واحد تقول له ازاي يا عم ازاي يا عم الحاج ده لولو قد كده والدوب مان قد كده ازاي دول نوع واحد اقول لك بسيطه اول حاجه ركز كده هتلاقيهم شبه بعض من حيث الشكل الخارجي ام ومن حيث لو شرحته هتلاقيهم من حيث التركيب الداخلي ام واهم حاجه ان انت لو سبتهم يتكسروا هيتكسر ينتجوا ذريه جديده خصبه يبقى تاني ده تعريف النوع البيولوجي هو مجموعه من الكائنات الحيه متشابهه في الشكل المورفولوجي اللي هو الشكل شكل الخارجي ومتشابهه فيسيولوجيا اللي هو من حيث اعضاء الجسم يمكنها ان تتكاثر فيما بينها ذكور وناس بحيث انها تنتج افراد جديده خصبه وكلمه افراد جديده خصبه دي هتوضح لك المفهوم اللي بعديها طبعا واهم جمله انها معزوله ايه يا اد معزوله تكاثر يعني ما ينفعش كلب يجي يتجوز مع فيل ما ينفعش حصان يح يتجوز مع مثلا بقره لا دي معزول تكاثري طيب في حاجه بقى تاني نوع اسمه نوع المورفولوجي ايه النوع المورفولوجي ده يا استاذ ايه النوع المورفولوجي بص معايا ايه النوع المورفولوجي يا اولاد في حاجه اسمها سلم التصنيف دي معلومه مش مش عندكم يعني او مش في مناهجكم هي المعلومه دي يمكن قريبه من الدين شويه اه ان ربنا عز وجل لما خلق الدنيا خلقها في ست ايام فلما تيجي تركز في جمله ربنا خلق الدنيا في ست ايام مع ان ربنا عز وجل قادر يقول للشيء كن فيكون بس ربنا خلق الدنيا في ست ايام يعني ربنا خلق الدنيا بشكل تدريجي بمعنى علماء البيولوجي او علماء التصنيف وهم بيدرسوا تصنيف لقوا ان الكائنات بنيت او خلقت بشكل تدريجي خلقت ازاي يا استاذ عرفه منين من خلال تتبع الحفريات والاحا فلقوا ان في كائن جا قبل كائن كائن قبل كائن وفي كائنات انقرضت زي الديناصور ماعدش موجود طيب فبدا يدرجوا الكائنات تمام يعني مثلا الانسان تحتيه مباشره قبل الانسان مباشره الرد العلماء التصنيف لما جم درسوا لقوا ان اخر فرد وصل للارض اخر احدث كائن واحدث مخلوق يمكن اتخلق او وجد على الارض بعد بعد الديناصور هو مين هو الانسان طيب مين اقرب حاجه للانسان القرد طيب جميل يعني في حاجه اسمها انواع متقاربه اه بيقولوا عليه انواع متقاربه ليه لان انواع قريبه في الشبه من بعضيه وده اللي العلماء بيطلقوا عليه اسم ايه النوع المورفولوجي زي مين زي الحمار والحصان نوع مورفولوجي زي مثلا النمر والقطه نوع مورفولوجي جميل يبقى ده اسمه نوع مورفولوجي ماله مجموعه من الكائنات تشترك في العديد من الخصائص الماديه يعني هل كل الخصائص الماديه زي زي النوع البيولوجي هل كل الخصائص لا بعض الخصائص العديد من الخصائص الماديه استاذ ايه المقصود بكلمه خصائص ماديه يا استاذ اقوللك المقصود بها شكل مورفولوجي وبعض الخصائص الفسيولوجيه جميل جدا فيسيولوجيا جميل طيب ولكن هل ينفع انها تتكاثر وتنتج افراد جديده خصبه لا امال ايه استاذ في نوع اسمه البغل يا استاذ ده مش نوع يا اد اول حاجه ماينفعش نطلق عليه نوع يا استاذ جاي من مين ده ود يا استاذ جاي من تزاوج ذكر الحمار مع انثى الحصان انثى الحصان استاذ مش انت قلت ما ينفعش يتكاثر يا ود ما هو معنى كلمه يتكاثر ان هو ينجب فرض جديد قزب اللي هو ليه قدره على التكثر انما البغل ده عباره عن انثى عقيمه البغل ده عباره عن ايه انثى عقيمه يعني هل تعتبر نوع لا هل تصنف البغل نوع لا هل يمكن ان انا نسميه بنظام تميه الثنائيه برض لا فده مش نوع فدي اسمه النوع الايه المورفولوجي الانواع المتقاربه من بعض قريبه في الشكل والشبه من بعض تاني يبقى احنا عندنا كام نوع احنا بنتكلم على ثلاث تعريفات نوع بيولوجي نوع مورفولوجي وثالث نوع اسمه نوع بي اول نوع النوع البيولوجي قلنا ايه مجموعه من الكائنات الحيه متشابهه في الشكل المورفولوجي اللي هو الشكل الخارجي وتتشابه فيسيولوجيا اللي هو مين فيسيولوجي وظائف الاعداء ويمكنها ان تتكاثر فيما بينها ذكور مع ناس لانتاج افراد جديده خصبه وهي معزوله تكاثر ده النوع الايه البيولوجي النوع المورفولوجي هي انواع ولكن قريبه في الشكل المورفولوجي من بعض لا يندب الى نفس النوع ولو كانوا ينتموا لنفس النوع كان ينفع يتزوجوا وينتج افراد جديده خصب لا ده ممكن يتزاوج بس مش هينتج فرد جديد يا ود مش هينتج فرد جديد خصب ده اسمه النوع المورفولوجي مجموعه من الكائنات الحيه تشت شارك في العديد من الخصائص الماديه اللي هو ايه الخصائص الماديه العديد من الشكل المورفولوجي والفسيولوجي تميزها من الانواع الاخرى ثالث نوع النوع البيئي وده انا محتاج افهمه ايه اللي قدامي ده يا اد اللي قدامي ده دوده شريطيه جميل الدوده الشريطيه دي يا اد هي دوده شريطيه واحده جميل في دوده شريطيه بتعيشي عند الانسان ودوده شديه بتعيش عند الخنازير واحده بتعيش في امعاء الانسان والثانيه بتعيش في امعاء الخنازير سؤال الثنين دول ده ايه شريطيه ولكن يختلفوا في النوع البيئي اللي عايشه عند الانسان نوع بيئي واللي عايشه عند الخنزير نوع بيئي مختلف فايه هو النوع البيئي هو مجموعه من الافراد تعيش معا في نفس الوقت وفي نفس المكان بمعنى دوده الدوده الشريطيه اللي عند الانسان عايشه معا في نفس الوقت وفي نفس المكان هل اللي عند الانسان ينفع تعيش عند الخنازير لا ليه لان اللي بتعيش عند الخنازير عايشه معا في نفس الوقت وفي نفس المكان فاتنين دوده ايه شريطيه ولكن الاتنين بيختلفوا في النوع البيئي واحده عايشه عند الانسان والتانيه عايشه عند الخنازير فتعريف هي مجموعه من الافراد من نوع نفسه تعيش في نفس الوقت وفي نفس المكان جميل بصوا يا اد تاني نوع اسمه او سوري تاني مفهوم معايا او تاني معنى بتكلم عليه اسمه نظام التسميه الثنائيه اسمه نظام الايه التسميه الثنائيه التسميه العلميه تسمى الايه يا اد التسميه الثنائيه جميل يعني ايه تسميه ثنائيه انا اسمي ايه يا الاد انا اسمي محمد زناتي استاذ كتبت اسمك ليه مش المفروض تكتبه كده مش المفروض تكتبه كده محمد زناتي اه اول حاجه الكتابه دي مكتوبه ايه انا كتبها عربي عشان كده كتبت عربي انما تسميه التسميه الثنائيه تكتب باللاتيني تكتب بالايه باللغه اللاتينيه يعني لازم تكتب من اليسار طيب فبالتالي التسميه الثنائيه بتتكون من بص كده بص كده بتتكون من اسمين ده الاسم الاول وده الاسم التاني الاسم الاول هو اسم الجنس هو مكانه في التصنيف اعلى النوع لان انت هتحفظ معايا دلوقتي الاسم الشامل يعني مثلا الحمار والحصان الاثنين بينتم الى جنس واحد طيب ولكن الحمار نوع والحصان نوع القط والنمر بينتمي الى جنس واحد ولكن قط نوع القط نوع والنمر نوع يبقى التسميه الاولى الاسم الاول اسم الجنس والاسم الثاني اسم النوع يبقى نظام التسميه العلميه اسم اسمه نظام ايه يا ود التسميه الثنائيه اسم كل كائن بيتكون من مقطعين اهو زي ما انت شايف ال الحصان العربي الاسم الاول اسم الجنس والاسم الثاني اسم النوع سرطان البحر متكون من مقطعين الاسم الاول اسم الجنس والاسم الثاني اسم النوع ده الاسم الاول ده الاسم الثاني ده الاسم الاول ده الاسم الثاني الاسم الجنس لازم بيبدا بحرف ايه يا اد حرف كبير يعني ايه حرف كبير يعني حرف كابيتال اهو ا اسم النوع لازم يبدا بحرف صغير صغير يعني ايه يا اد يعني سمول تمام فنظام التسميه الثنائيه طبعا لما يجيلك نوع وتسميه هتسميه بالتسميه الثنائيه وع تقول لي ينفع اسمي البغل البغل مش نوع البغل مش نوع البغل ده فرد عقيم بيعيش فتره ويموت مش نوع انما اسمي الحمار اسميه الحصان اسمي الفهد اسميه الفيل طيب يبقى دي اسمها ايه يا ود اسمها التسميه الثنائيه اسم كل كائن بيتكون من مقطعين الاسم الاول اسم الجنس يبدا بحرف كابيتال الاسم التاني اسم النوع ويبدا بحرف سمول مراتب التصنيف وهرم التصنيف طيب مراتب التصنيف حاجه اسمها سلسله التصنيف اللي هو هرم التصنيف هو عباره عن هرم مقلوب بيبدا من الكبير للصغير الكبير اسمه نطاق تحت النطاق مملكه بعد المملكه لك شعبه بعد الشعبه طائفه بعد الطائفه رتبه بعد الرتبه عائله جنس نوع يعني بتقول ايه بص حضرتك ماشي من الكبير للصغير فانت بتقول ايه نطاق مملكه شعبه طائفه رتبه فصيله جنسي نوع نطاق بعد النطاق مملكه شعبه طائفه رتبه فصيله جنس نوع احفظ تاني نطاق بعد النطاق مملكه شعبه طائفه رتبه فصيله جنسي نوع استاذ بتحفظ لي ليه لان هيجي تعريفات وانا مش مش حارف احفظهم هو مين النطاق يضم مجموعه ممالك هو مين المملكه بتضم مجموعه شعب هو مين الشعبه بتضم مجموعه طوائف هي مين الطائفه بتضم مجموعه رتب هي مين الرتبه بتضم مجموعه عوائل هي مين العائله بتضم مجموعه اجناس ومين الجنس بيضم مجموعه انواع فلما يجي يقوللك اصغر شيء في التصنيف النوع اصغر وحده تصنيف النوع واعلى وحده تصنيف النطاق فانا عندي هرم التصنيف بيبدا بالنطاق وينتهي بالنوع طيب مثال الثعلب الاحمر اسمه فالبس فالبس فالبس هو اسمه كده مين فالبس الاولانيه الجنس الثعلبي مين فالبس الثانيه النوع اللي هو الثعلب الاحمر طب انت بص انا صنفت ازاي نطاق نطاق حقيقيات النوايه على فكره يا اد انتوا يمكن سامعين شويه من المدرسه ان انت عندك ثلاث نطاقات نطاق حقيقي النواه ونطاق ايوه سمعك بتقول بكتيريا وعطائك نطاق حقيقيات النواه ونطاق البكتيريا ونطاق العطا هدم التصنيف ده لحقيقي النواه بس مافيش هرم تصنيف للبكتيريا ولا هرم تصنيف للعطا مسلسل التصنيف ده خاص بحقيقي النواه فمنين ما تيجي تصنف تلاقي التصنيف عندك بدات بايه نطاق حقيقيات النواه ثم مملكه شعبه طائفه رتبه فصيله اللي هي العائله جنس نوع جميل جميل جميل استاذ انت بتتكلم على حاجه اسمها نطاق معلش قولي تاني انت قلت ايه مراتب التصنيف او اجزاء التصنيف قلت ايه ممل نطاق تحت النطاق مملكه شعبه طائفه رتبه فصيله جنس نوع طيب عايز افهم بقى ايه النطاقات مبدئيا يا اد علماء الاحياء لما بداوا يصنفوا قالوا ايه قالوا احنا قسمنا الكائنات الحيه في صف حدي عر الى جزئين قلنا بدائيات النواه اسمها البكتيريا وحقيقي قيات النواه اللي هي بقيه الكائنات الحيوانات والنباتات يبقى في صف حدي ع صنفنا الكائنات الحيه الى جزئين مين ومين اول النواه اللي هو بدائي النواه وحقيقي النواه طبعا تصنيفه دي كانت على اساس ايه على اساس تركيب الخليه تمام فجم علماء التصنيف قالوا خلاص هيبقى عندنا نطاقين بس يا عم لاثه يا عم اشتري مني انا لسه ماشي معاك واحده واحده بقول بسم الله انا بقول لك العلماء في البدايه فكروا ازاي فكروا ان احنا في صف حدي ع الكائنات بتتصنع حسب تقسيمه وتركيبه الخليه الى جزئين اول النواه اللي هو بدائي النواه وحقيق النواه جميل يا قالوا خلاص هنحط نطاقين جميل اذ فجاه يا اد ظهر لهم كائنات عجيبه مين الكائنات العجيبه دي يا استاذ اطلقوا عليها اسم العطائات عطائك مين العطائات دي يا استاذ كائنات غريبه يا اد سبحان الله بتعيش في الظروف القصيه بيقولوا عليها بيئه محبه للبيئات المتطرفه يعني ايه انا وانت وبقيه الكائنات ما نقدرش نعيش اعلى من 40 درجه مئويه ليه احنا كائنات حيه جسمنا قايم على تفاعلات تسمى تفاعلات الايض تفاعلات الايض تحتاج الى انزيمات الانزيمات دي شغاله بكفاءه عند 37 وكل ما درجه الحراره بتعلى كفاءه الانزيم بتقل فالماكس مم بتاعنا 41 42 وبعد ال 42 وفا على طول صح جميل لاقوا العطائات دي يا اد عايشه في البيئات مرتفعه الحراره يعني ايه يا استاذ مرتفعه الحراره عايشه عند فوهات البراكين يا عم ايه فوق 100 100 درجه واكتر اه بتعيش على فكره ما تستغربش انا حسس انك اول مره تسمع الكلام ده اه استاذ اول مره اسمع لا انت عادت عليك والله يا استاذ اول مره اسمع الكلام ده يا استاذ يا حبيبي الله يكرمك الفصل الاولاني مش اخدت لما جينا اشتغلنا على مجال الهندسه الوراثيه مش اشتغلنا على نوع من انواع الانزيمات اسمه انزيم ا نوع من الانزيمات كده يا ود اشتغلنا عليه من بكتيريا والله ت عن بال ته عن بالي الانزيم ده كان بيشتغل عند درجه الحراره العاليه درجه الحراره 72 درجه مئويه اسمه ايه اه انزيم التاك بوليمارز اسمه ايه تاك بوليمارز فاكرين يا اولاد انزيم التاك بوليمارز اللي كنا بنشتغل فيه في مجال الهندسه الوراثيه التاك بوليمارز ده يا اد كنا سمينه ليه تاك عشان اخدناه من نوع من البكتيريا تسمى بكتيريا التاج كان بيشتغل فين كان بيشتغل عند 72 درجه مئويه جميل ايه ده انزيم بيشتغل عند 72 اه ما هو مش جاي من كائن طبيعي ده جاي من كائن محب للبيئات المتطرفه مين الكائن ده الكائنات دي اطلقنا عليها جميعا اسم ايه اسم العطائات اسم ايه العطائات جميل كلمني بقى شويه عن العطائات اول حاجه العطائات دي قلنا ما بتعيش في بيئات عاديه امال بتعيش ايه بتعيش عند الينابيع الساخنه فوهات البراكين في المحيطات وفي البحيرات حيث التراكيز الملح عالي وفي منها بعض العطا بتعيش في درجات يعني اقل شويه يعني بيئه اقل قصاره شويه تمام طب من خصائصها انها لو لقت الاكسجين تموت ايه في كائن لو لا ده احنا كلنا بندور على الاكسجين منين ماوجد الا ده احنا قلنا لا توجد حياقه على القمر بسبب ان ما فيش اكسجين البكتيريا دي بتعيش في بيئات تخلو من الاكسجين ازاي يعني بنقول بعضها ينتج غاز اسمه غاز الميثان لا يمكنها البقاء على قيد الحياه في حاله وجود الايه الاكسجين من هي يعتبر بتدور على غاز الايه الميثان طيب وتشتغل بالانزيمات اللي مش طبيعيه مش طبيعيه ليه لانها شغاله في درجات الحراره العاليه يبقى لما تيجي تقوللي كلمني عن خصائص العطائات اقوللك تتميز بانها تعيش في البيئات المتطرفه اللي هي البيئات القصيه جدا الينابيع الحاره اللي تتجاوز درجه حرارتها ال 100 تاني حاجه بتكون محبه للظروف البيئيه المتطرفه طيب هي ليست كالبكتيريا النموذجيه مش زي البكتيريا العاديه يعني ما تقدرش تقول كلها اوليات نواه لا اوليات النواه دي بتقسميها جزئين جزء بكتيريا نموذجيه عاديه والجزء الاني بكتيريا مختلفه شويه اللي هي العطائات سؤال هي اختلفت عن العطائات في ايه اقول لك مش البكتيريا دي عندها دي ان ايه اه دي ان ايه ادي دي ان ايه اهو دي ان ايه كل حته الدي ان ايه كل قطعه من الدي ان ايه اسمها جين اه جين في جين انسخ منه الار ان ايه ايوه طيب الجينات المخصصه لنسخ الار ان ايه تشبه تلك الجينات الموجوده في حقيقيات النواه لا مش فاهم يا استاذ عايز تقول ايه عايز اقوللك بص يا اد عايز اقول لك عايز اقول لك ركز لي على الرسمه دي ايه الرسمه دي ده مين ده العطائات تعمل كحلقه متوسطه تربط بين حقيقيات النواه والبكتيريا سؤال ليه هي تشبه البكتيريا في ايه فانها اوليات نواه ما عندهاش نواه وتشبه حقيقيات في النواه في ايه فانها تمتلك جينات نسخ الار ان ايه الريبوسومي الار ار ان ايه اللي الار ان ايه سومي يشبه الموجوده في حقيقيات النواه لا تاني يا استاذ قول تاني انا بقول لكم يا اد العطائات دي تشبه حقيقيات النواه في ايه في ان الجينات التي تشفر لحمض الار ان ايه المسؤوله عن تركيب الريبوسومات تشبه حقيقيات النواه فبالتالي تعمل كحلقه متوسطه اهي العطا تعمل كحلقه وصل ما بين الحقيقيات النواه والبكتيريا تشبه حقيقيات النواه في ايه حقيقيات النواه في انها تمتلك جينات نسخ الار ان ايه الريبوسومي الخاصه ببناء الريبوسومات تشبه حقيقيات النواه وتشبه البكتيريا في ايه انها اوليات نواه جميل جدا سؤال انت قلت هي شبه اوليات النواه سوري شبه البكتيريا في انها اوليات نواه وشبه حقيقيات النواه في انها تحتوي على الجينات الخاصه ببناء الار ان ايه الريبوسومي يشبه حقيقيات النواه طب ايه اللي بيميزها بقى ايه هي شبه دي في حاجه وشبه دي في حاجه طب ايه بقى الحاجه اللي هي خاصه بيه يعني هي بتتفرد بايه بتتفرد في حاجه واحده ايه مش انت عارف ان دي بكتيريا اه عندها جدار وتحتيه غشاء اه واي غشاء مصنوع من الفوسفوليبيد يعني ايه فوسفوليبيد يعني دهون المفسفرة حقيقيات النواه استاذ مش فاهم بص يا برنس شايف ده لفظ ايه لفظ الفوسفولبيد بتاع العطاب وده مين ده الفوسفوليبيد بتاع حقيقيات النواه والبكتيريا الفوسفوليبيد عباره عن جليسرول واتنين حمض دهني صح بص شكل الحمض الدوني هنا عامل ايه طب هنا ال خاص بعطق عباره عن احنا قلنا في السوبي ولكن جليسرول واتنين حمض دهني من الواضح ان الحمض الدهني اللي موجود عند العطائات يختلف عن الحمض الدهني الموجود عند البكتيريا وحقيقيات النواه بص بص المنظر ده بص هنا دي الدهون بتاعه البكتيريا وحقات النواه ودي الدهون بتاعه العطائات فمن الواضح ان شكل الدهون اللي عند العطائات فريد مميز عن البكتيريا وحقيقيات النواه يعني من الاخر ان تعمل الع عطائك كحلقه متوسطه ما بين مين ومين ما بين حقيقيات النواه والبكتيريا تشبه حقيقيات النواه في جينات بناء الار ان اي الريبوسوم وتشبه البكتيريا في انها اوليات النواه وتتفرد وتتميز بايه بان الدهون الموجوده في اغشيتها دهون مميزه طيب من الاخر بقى من الاخر انت بتقسم الكائنات الحيه الى بدائيه نواه وحقيقيه نواه يعني كم نطاق ثلاث نطاقات نطاق البكتيريا وال عطائك الاتنين دول ينتموا الى بدائيات النواه والنطاق التالت حقيقيات النواه ينتمي الى حقيقيات النوايا يبقى انت عندك كم نطاق لاته يا معلم النطاق الاولاني او اسمع النطاق الاولاني بكتيريا ده ينتمي الى بدائيات النواه والنطاق التاني عطائك ينتمي الى بدائيات النواه والنطاق التالت حقيقيات النوا ينتمي الى حقيقيات النواه جميل هيبدا بعد كده يكلمك عن حقيقيات النواه جميل طيب انت من ضمن الاهداف عندك عايز ايه من ضمن الاهداف عايزك تكلمني عن البكتيريا والعطا تقارن ما بينهم بس ايه وجه الشبه ووجه الاختلاف جميل طب الخصائص بتاعه حقيقيات النواه خصائصها مش مطلوبه امال ايه المطلوب اللي انت تتكلم على خصائص الممالك اللي جوه حقيات النواه تاني من ضمن الاهداف تكلمني عن خصائص نطاق البكتيريا ونطاق العطاب وما تتكلمش عليهم بشكل عام لا ده انت تقارن ما بين البكتيريا والعطا يعني تتكلم عليهم من حيث المقارنه طب ان انا اتكلم عن خصائص نطاق حقيقيات النواه ك خصائص مش مطلوب ام المطلوب عندي ايه انك تقسم نطاق حقيقيات النواه الى اربع ممالك مين هم اسمع مني او وليات فطريات نبات حيوان ايه او ويات فطريات نبات حيوان اربع ممالك هتتكلم مني عن واحده واحده كل واحده هتتكلم عن خصائص كل مملكه جميل يبقى خصائص حقيقيات النواه مش مطلوبه هبدا اقسم حقيقيات النواه الى اربع ممالك اول حاجه مملكه الاوليات مملكه ايوه الفطريات مملكه النبات مملكه الحيوان يلا بينا مع خصائص مملكه الاوليات طبعا انتوا شفتوا ان جا في الاختبار اتكلم عن مش متذكر السؤال باين قارن ما بين الخصائص الاوليات او اذكر خصائص الاوليات والنبات او الفطريات والنبات حاجه زي كده يعني مش متذكر السؤال بالظبط بس جا في الاختبار وجا قال لك اذكر الخصائص جميل تعالوا نتكلم عن مملكه الاوليات مالها احنا بنقول مملكه الاوليات طبعا يا اد اي لو جالك السؤال قال لك اذكر خصائص اي مملكه منهم وانت نايم مغمض من غير ما تفكر تنتمي الى نطاق او حقيقيات النواه وانت مغمض وانت نايم اول خاصيه درجه في جيبك مضمونه يلا حقيقيات ايه نواه الاوليات حقيقيات نواه ايوه خلايا حقيقيات نواه فطيض خلايا حقيات نواه نبات خلايا حقيات نواه حيوان خلايا حق ايوه خلاص ما كلهم بينتمي الى حقيات النواه خاصيه درجه في جيبك اهي يبقى اول خاصيه مميزه للاوليات خلاياها حقيقيات النواه تاني واحده بص بقى يا باشا انا بقول لك ايه ركز الاوليات كله كله كله وحيد ايه ايه كله كله كله وحيد يعني كلها كائنات وحيده الخليه الا القليل منها وحيد ولكن بعضها بيتجمع معا ويعيش مجموعه يطلق عليها لفظ مستعمره فبالتالي الاوليات كله كله كله وحيد كله كله كله وحيد الخليه يعني الجسم بيتكون من خليه واحده والبعض منه بيتجمع معا جميل طب الفطريات المعظم وحيد والبعض عديد لا مش فاهم الاوليات كله وحيد طب الفطريات المعظم وحيد والبعض عديد طب النبات كله عديد طب الحيوان كله عديد الله تاني سهله اهي احنا عندنا ميزتين طبعا انت عارف يجي يقوللك اذكر مجموعه من الخصائص هيديك على السؤال مثلا لاث درجات يبقى عايز ثلاث خصائص ولا حاجه انت تبقى حاجتين كده درجتين ضمانهم في جيبك يلا اول خاصيه خلايا حقيقيه النواه تاني خاصيه دي اوليه يا استاذ كله كله كله وحيد طب الفطريات المعظم وحيد والبعض عديد طب النبات كله كله كله عديد الحيوان كله كله كله عديد طيب بص انت بتقول ايه وحيده الخليه ايه في الغالب طيب يعني ايه في الغالب البعض بيتجمع معا هو وحيد جسمه بيتكون من خلايا واحده ولكن بيتجمعوا بيعيشوا معا كمجموعات من خلايا متشابهه احنا بنسمي الجزء ده اسمه مستعمره ايه المستعمره ده اللي هو تجمع من الخلايا المتشابهه طيب يبقى تاني خاصيه سهله بص يا باشا في بعض الاوليات يشبه الحيوان زي الاميبا تمام والبراميسيوم والبعض الاخر يشبه النبات ايه بعض الاوليات يشبه الحيوان في ايه يشبهه باشا حبيب قلبي ما عندوش لا جدار خلوي ولا عنده بلاستيدات ايه بعضها يشبه شبيه بالخلايا الحيوانيه شبيه في ايه ان لا يحيط به جدار خلوي وتسمى بالح الحيوانات الاوليه طيب والبعض الاخر شبه النبات زي مين كده زي اليوجلينا جميل ماله اليوجلينا ده ا زي البراميسيوم سوري زي اليوجلينا ماله اليوجلينا ده يا اد اليوجلينا ده يا اد بيشبه ن في ايه يا استاذ حاجتين عنده جدار خلوي وعنده بلاستيدات يبقى بعضها الاخر من خلايا شبيهه بالخلايا النباتيه حيث ان لها جدران خلويه من ماده السليلوز وتحتوي على بلاستيدات خضراء وتسمى احيانا بالطحال تاني تعالوا نفرم نفرم خصائص مملكه الاوليات يلا يا رجاله معايا يلا اول خاصيه قلنا ايه خاصيه محفوظه يا استاذ تنتمي الى خلايا حققيه النواه سهله طب والثانيه الاوليات كله كله كله وحيد ما عدا البعض البعض البعض البعض وحيد ولكن يتجمع في شكل مجموع عشان كده قال لك وحيده وحيده الخليه في الغالب الا ان بعضها تتواجد متجمعه معا من خلايا متشابهه تسمى الايه ما بيني وبينك اسمها المستعمره طيب بعض الاوليات يشبه الحيوان اهو والبعض الاخر يشبه النبات اللي يشبه الحيوان يشبهه في ايه ان ما عندوش جدار خلوي تسمى بالايه بالحيوانات الاوليه زي مين زي الاميبا والبعض الاخر ماله يشبه النبات في ايه ان عنده جدار خلوي وعنده بلاستيدات جدار خلوي اوعى تنسى مصنوع من ماده السليلوز مصنوع من ماده السليلوز جميل وتسمى بالطحالب جميل تاني مملكه مملكه الفطريات يا صباح البيتزا ام مشروم استاذ ايه اللي دخل مشروم انت جعان ولا ايه يا استاذ يا ولاد المشروم ده نوع من انواع الفطريات طيب بحب وبحب المشروم ق ولاد ليه كميه البروتين اللي فيه ما شاء الله ما شاء الله غني بالبروتين يمكن تعادل اللحمه جميل حلاوه الفطريات انها بتتزرع الله تبقى نبات يا استاذ لا هي بتتزرع بس مش نباتات ليه يا استاذ هو في فرق ما بيننا وما بين النبات اه ان الفطر النبات ده كائن يمتلك بلاستيدات خضراء ذات التغذيه بيقوم بعمليه التمثيل الضوئي بيكون غذائه بنفسه دي بتشبه النبات ولكن تختلف عن تشبه انها بتتزرع تشبه في ان عندها الجدار خلوي م نوع من ماده هقول لك عليها كمان شويه ولكن تختلف عنه فانها لا تحتوي على بلاستيدات خضراء فهي غير ذاتيه التغذيه لا مليني كده علاقه الفطريات بالنباتات قلنا سمت بعض اوجه الشبه بينها وبين النباتات اه بتتزرع عندها جدار خلوي اه مش من السلوت بس جدار يا اخي موجود يا اخي موجود تمام شبه ولكن الاختلاف في ايه لا يوجد اي انواع من الفطريات قادره على القيام بعمليه التمثيل الضوئي يعني ايه يعني الفطريات دي غير ذاتيه الايه التغذيه جميل وصفها احنا بنقول ان اجسامها تتراوح ما بين الصغير قوي قوي قوي مجهري صغيره الحجم لغايه اكبر كائن اكبر كائن في العالم اه اكبر كائن في العالم اكبر كائن في العالم مش حيوان اكبر كائن في العالم فطر بيصل وزنه بالاطنان يبقى حجمه يتروح ما بين كائنات صغيره مجهريه اللي هو فطريات دقيقه مجهريه اللي اسمها الخمائر زي الخميره او زي فطر عفن الخبز صغير مجهري والبعض الاخر قد يكون اكبر كائن في العالم بيصل وزنه بال اطنان طيب طريقه تغذيتها قلنا اه لسه قايلين انها غير ذاتيه التغذيه طيب بتحصل على غذائها بطريقتين طبعا مين غذائها هي المواد العضويه بتحصل عليه بطريقتين يا اما تطفل يا اما ترمم ايه ده ايه تطفل وترمم دي يا استاذ يا اولاد فكركم الجماعه السباحين حياتهم معظمها في الميه مشكله الميه معاهم ان بتنش في اجسامهم فطريات وخصوصا ما بين اقدمهم يعني ما بين الاصابع فطريات بسبب كتر الميه ان الميه بتكون وسيله لنمو الفطريات سؤال هي الفطر لما يجي في الجسم تطف ولا ترمم تطفل طيب اللي بيحلل جثث الكائنات الحيه بعد موتها بكتيريا وفطريات هنا البكتيريا تطفل ولا ترمم ميته يا استاذ بتحلل الجزس ميته يبقى ترمم يعني في الحالتين هي بتحصل على غذائها على الجاهز يبقى تحصل على الطاقه التي تحتاجها وعلى عنصر الكربون من خلال تغذيتها على المواد الايه الميته والمحلله او عن طريق التط جميل جدا اديني بقى خصائص مملكه الفطريات يلا اول واحده حافظينها يا استاذ حقيقيه النواه تاني واحده غذه التغذيه يبقى لا تحتوي على الكلوروفيل ولا تقوم بعمليه التمثيل الضوي الله بحب انا الحاجات اللي بتيجي بالفهم مش لازم احفظ احفظ احفظ والله الاحياء واخده سمعه وحشه قوي انها ماده حفظ مع انها ما شاء الله ماده لوز لوز كده ماده لذيذه جا تيجي معاك وتجيب فيها الميه بكل سهوله تمام طيب ثالث واحده غير ذاتيه التغذيه فهي تستخدم المركبات العض التي تصنعها الكائنات الحيه الاخرى كمصدر للطاقه ومصدر للجزيئات من اجل عمليات الايض استاذ مش فاهم عمليات الايض باشا انت بتاكل ليه ايه اللي بتاكل بتاكل ليه والله بسالك جد بتاكل عشان الاكل بيديني طاقه ما هو تكثير الاكل ده ايض وانتاج الطاقه باكل عشان اكبر ما هو النمو الاكل لما ب ما انت عارف ان عمليات الايض اين هدم بناء الاكل اللي انت بتاكله جزء منه بيتهد م عشان يديك الطاقه والجزء الاخر بيتبنى عشان يكون جسمك وكل ده اسمه ايض فانت بتاكل عشان يديك ايض الاكل بيعطيك ايض عملي الايض فهنا كمصدر الطاقه ومصدر الجزيئات من اجل عمليات الاي طيب اول لاثه محفوظين محفوظين التكاثر تكاثر عن طريق الابواغ ايه الجراثيم ايه مش بتتكثر بالامشاج لا يا باشا دي ما عندهاش امشاج يا باشا يا باشا دي كائنات بسيطه يا باشا مش متطوره هقول له كائنات دقيقه وحت الخليه وبعضها ايه يا عم الحاج ايه اللي امشاج مين انت فكرها نباتات وحيوانات فطريات يعي شويه جراثيم وشويه ابواغ بسييطه تمام طبعا انا بحاول اهزر معاك علشان نقطه تثبت في دماغك تمام يبقى تتكاثر بايه يا شباب بالابواغ والجسم بص المنظر ده ادي ده مين ده فطر عفن خبز طيب ماله شايفين بيطلع الاسبور مين الاسبوع دي الجراثيم اهو محفظه جرثوميه بتنفجر بتطلع جراثيم كذلك ادامين فطر عيش الغراب ماله برض عن طريق الجراثيم اللي هي الابواغ جميل بصوا كده يا ود دلوقتي احنا بنتكلم على تركيب اجسم ايه ماله بقى تركيب اجسم ده يا استاذ ماله عايز تقول ايه بقول ان اجسامها في منها وحيده الخلا مش انا قلت من شويه الاوليات كله كله كله وحيد والكتاب قال لك في الغالب الاغلب الاعم ان وحيد والبعض الاخر وحيد ولكن بيتواجد على هيئه مجموعات وجينا قلنا على الفطريات المعظم وحيد والبعض عديد اه فبن اجسامها اما يكون جسمها بسيط اجسامها كلها بسيطه مش معقده يعني ايه يا استاذ بسيطه يعني يا باشا مش بتجمع في انسجه ولا اعضاء ولا اجهزه مافيش الكلام ده يا باشا باشا مافيش الكلام ده ولا تقول لي اجهزه ولا تقول لي اعضاء عيب والله بقول لك كائنات بسيطه فطريات الدنيا لذيذه امورك طيبه ايدك في الزبادي اقول لك ايه تاني قلتها لك بكل اللغات كائنات بسيطه يا باشا يعني ايه كائنات بسيطه جسم بسيط لاجهزه والاعضاء تمام طيب جسمها بسيط قد تكون احاديه الخليه زي مين يا استاذ احاديه الخليه زي عفان الخبز وحيد الخليه جميل وقد تكون كبيره كبيره يعني بتتكون من خيوط تسمى الهيفا تسمى ايه يا باشا بقوللك بسيطه هيفه يا باشا يا باشا هيفا اهي بص كده كده افرج ادي ده عيش الغراب من جوه جسمه عباره عن مجموعه من الخيوط تسمى الهيفات جميل بيقول لك ايه بقى بتتكون من خيوط تتكون من خيوط الخيوط دي قد تكون ذات الجدران عرضيه او بدون يعني الخيط هنا قد يكون خيط بدون جدور عرضيه او خيط بجدور بجزر عرضيه جدور عرضيه جميل جميعها تنمو من جرثومه واحده مش انت قلت بتتكثر بالجراثيم فالجرسون لما تنمو تديك جسم الفطر اللي هو بيتكون من مجموعه خيوط جسم الفطر اسمه ايه يا ولاد اسمه الغزل الفطري او الغزل الفطري سمى الغزل الفطري او الغزل الفطري طيب تنتج الفطريات كبيره الحجم مثل فطر المشروم كتلا كبيره مضغوطه من الهيفات اهو ادي ده اللي تحت هو جسم الفطر جميل اللي هو الغزل الفطري او الغزل الفطري بالنسبه بقى للفطريات كب الحجم زي المشروم بالاضافه الى الغاز الفطري فوق تضغط الخيوط دي وتكون ما يسمى بالاجسام السماريه الاجسام الايه السمريه يبقى تاني الجرثومه مثلا لما تنمو ادي الجرثومه بدات تنمو هتديني مجموعه خيوط الخيوط تسمى الغزل الفطري او الغزل الفطري ده جسم الفطر وفي بعض الفطراوي الحجم ان الخيوط الطويله دي بتضغط الهيفات دي بتضغط تكون الاجسام السمريه الاجسام سريه هي اللي بتطلق الابواغ هي اللي بتطلق الابواغ ودي رسمه موجوده عندكم في الكتاب جايب لك فطر عيش الغراب وال الاجسام وال اجسام السمريه عماله تطلق الابواغ جميل طيب ارجع بقى معايا بتقول ايه احنا قلنا تشبه النبات في ايه مش احنا قلنا هي تشبه النبات اه في ايه ان عندها جدران خلويه اه استاذ مصنوع من السلولوز يا ابني ما تستعجلش الله يرضي عنك هوانت مستعجل كده هي اه عندها الجدران بس مش مصنوعه من السليلوز امال مصنوعه من ايه من الكيتين ايه كيتين بالراحه كده كيتين يبقى عندها جدران خلويه خلاياها تشبه النبات خلايا جدران الفطريات تشبه جدران النبات في ان عندها جدران خلويه ولكن مش مصنوعه من السليلوز مصنوعه من ماده من الكيتين او مواد اخرى بس المهم مش من السليلوز وخلاياها لا تمتلك اهداب من اجل الحركه اظن حفظناها يلا اللي بعده ده مين يا ود رسمه دي جميله دي مين يا اد ده فطر عفن الخبز يا استاذ مين دي دي الابواغ الجراثيم مين دي ده الغزل الفطري اللي هو الجسم وده مين خيط اسمه خيط الهيفا جميل ده مين رسمه فطر عفان خبز جبنا هيفا ولكن بنكبرها هلاقي ايه تراكيب تفصيليه حفظي يعني دي مين دي فجوه من الرسمه دي اقف اقف شويه هو وجود الفجوه في الخليه بالحجم ده بيفكرك بمين بخلايا النبات يعني معنى كده ان خلايا الفطريات تشبه خلايا النبات في ايه حاجتين وجود الجدار اه مش مصنوع من السلولوز بس في جدار تاني حاجه في ايه ان تحتوي على فجوه كبيره فجوه عصريه كبيره طيب وايه تاني عندها سيتوبلازم عندها ريبوسوم عندها جدار خلوي لا يحتوي على السليلوز عندها نواه عندها عضيات محاطه بغشاء بما فيها الميتوكوندريا طيب ث مملكه اسمها ايه اسمها مملكه النبات حافظينها يا استاذ انا عارف ان انتم حافظينها بس نقولها سريع كائنات ايه عديده الخلايا مالها عندها كلوروفيل يعني بلاستيدات يعني بتقوم بالتمثيل الضوئي وذاتيه التغذيه تمتلك اجسامها اجساما معقده في التركيب معقده معقده معقده لا هي معقده عن الفطريات ولكنها اقل من الحيوان يعني ايه يعني هنا الخلايا بتتجمع فيما يكون الانسجه والانسجه بتكون الاعضاء يعني ايه اعضاء يعني جذر يعني ساق يعني اوراق تمام فبالتالي طالما الخلايا تتجمع في انسجه والانسجه تتجمع في اعضاء يبقى بقول تمتلك اجساما معقده التركيب طيب غالبا ما تكون شديده التفرع اهي الاوراق متفرعه والجذور متفرعه عشان كده بيقول لك تفرع فوق الارض وتحتها تعالوا نتكلم عن الخصائص او المميزات اول واحده وانت نايم خلايا ايه حقيقيه النواه كل كله عديد مع خلايا تتمايز يعني تتميز يعني تتشابه تتجمع وتتشابه لتكون الانسجه والاعضاء وبسبب وجود الانسجه والاعضاء قلنا اجسامها ايه معقده يبقى حقيقيه النواه عديده الخلايا مع خلايا تتميز لتشكل الانسجه والاعضاء تاني واحده تحتوي على انواع قليله من الخلايا المت متخصصه يعني ايه يا ود كلمه انواع قليله هو ممكن تبقى انواع كتيره طبعا بمعنى هو احنا اجسامنا كلها خلايا ايه متخصصه ايه القلب غير العين غير الكليه غير الكبد غير الخصيه كل نوع خلايا متخصصه ما عندناش خلايا غير متخصصه انما النبات معظم خلايا خلايا ايه برانشيميه ايه برانشيميه دور كده في الجز تلاقي خلايا برانشيميه بالهبل دور في في الساق برانشيميه بالهبل في الاوراق برانشيميه بالهبل معظم الخلايا برانشيميه والبان شميه ده ما بيقوم بوظيفه بعينها هو دور تخزين الغذاء يعني معظم خلايا مش غير متخصصه فعشان كده بقول تحتوي على انواع قليله من الخلايا المتخصصه اديك مثال ورقه النبات مين الوحيد المتخصص في القيام بالتمثيل الضوي اه النسيج العمادي وبعض النسيج والنسيج الاسفنجي يعني النسيج الوسط نسيج الوسطي بس ومين اللي درجته اكبر العمادي اكبر من الاسفنجي الاسفنج بيقوم ولكن بدرجه اقل اه لانه بقيد شويه عن الضوء هل كله بمتخصص الكام بالتمثيل لا فعشان كده بنقول انواع قليله من الخلايا ايه يا اد متخصصه طيب تحتوي على بلاستيدات خضراء وتقوم بالتمثيل الضوئي وطالما التمثيل الضوئي يبقى ذاتيه التغذيه تحتوي على فجوه عصاريه كبيره مسؤوله عن ايه الفجوه الكبيره دي توفير الدعم للخلايا بمعنى اولاد جرجير طازه وجرجير بايت الجرجير الطازه تلاقي النبته مصحصحه كده وواقفه وطازه وباينه انها مشدوده ومتوتره الجرجير البايد تلاقيه دبلان كده ونايم وتحس ان عايز يترم جميل وتلاقي صاحب المحل كل شويه يجي على النبات يرش عليه ميه يرش عليه ميه طيب وبعدين لا النبات اتنفخ بعد فتره يقوم جاي يرجيه تاني وبالذات في ايام الحر رش ميه ليه النبات يصحصح بس مش هيفضل يرش ميه على طول النبات هيجي بعد كده فتره ويموت اديك مثال الزبيب الزبيب بيبقى ما فيهاش ميه بمجرد ما تحطها في الميه الميه تدخل جوه الفجوه العصاريه الزبيب بايه تتملى وتبقى كبيره المشمش مشمشيه المشمشيه قد كده تمام بجرد ما تحطها في الميه تدخل لها ميه وتبقى قويه يعني تكتسب الدعم سؤال الميه دي داخله داخله بالايه اسموزيه داخله الى مين داخله الى داخل الفجوه العصاريه الكبيره بمجرد ما تملى الفجوه العصاريه تضغط على الجدار يصبح الجدار مشدود ومتوتر وتكتسب الدعم طيب ايه تاني تحتوي خلاياها على جدار خلوي يتكون اساسا من ماده الايه من ماده السليلوز جميل قد تحتوي لحد دلوقتي سهل و ويجي بالايه بالدماغ كده قد تحتوي خلاياها احيانا على الاصوات مثل الامشاج الذكريه في السرخسيات استاذ يعني ايه سرخسيات من ضمن السراخس يا الاد كائن اسمه نبته اسمها كزبره البئر اللي قدامي دي كزبره البئر دي ليها شكلين ده شكل وده شكل ده اسمه طور جرثومي وده اسمه طور مشيجي ما علينا ومش قصتنا من صور التكاثر عند كسبره البئر ان على السطح السفلي حاجه اسمها عضو تكاثر ذكري ذكري وعضو تكاثر انثوي الذكري ينتج الامشاج طبعا الاتنين دول بيتكثر على سطح الميه يعني في الميه فتلاقي ان المشيج المذكر اهو بيكون شكله عامل كده شكله عامل كده شكله عامل كده شبه حرف اهو شبه الكومه اهو شبه الفاصله تمام كده بيمتلك ايه يا اد بيمتلك اهداب دي خليه نباتيه ماشي مذكر يمتلك اهداب بحيث ان هو يسبح في الميه يخرج من العضو التذكير يروح الى عضو التانيس عشان يدخل ويخصب البويضه ويديني البويضه المخصبه تاني تاني احنا بنقول قد تحتوي الخلايا احيانا على اصوات مثل الامشاج الذكريه في السر خصيات جميل رابع حاجه مملكه الحيوان مالها كائنات حيه عديده الخلايا سهله اول حاجه نسينا حاجه كائنات حيه ايه حقيقيه النواه جميل عديده الخلايا غ الذاتيه التغذيه لديها طرق عديده للحصول على طعامها ما شاء الله حضرتك اكل عشب واكل لحوم بتاكل ملوخيه بالارانب بتاكل لحم بالعيش ما هو العيش ده اللي هو الرز العيش ده نبات واللحم حيوان فانت بتاكل الاثنين اكل عشب واكل لحوم انت متنوع وبتحصل على غذائك باشكال كتيره كذلك الحيوانات بقى بيحصلوا على غذائهم باشكال متنوعه وعديده ولديها تنوع في الاشكال مملكه الحيوان دي مملكه كبيره في اللي ربنا عز وجل جعله بيمشي على بطنه زي الثعبان يزحف وجعله اللي بيمشي على رجلين وفي جعله اللي بيمشي على اربع سبحان الله فلها تنوع كبير جدا في الاشكال واهم ما يميزها انها تمتلك جهاز عصبي متطور جهاز عصبي فريض طبعا الاك تطور هو الانسان يبقى اللي بيميز مملكه الحيوان هو مين يا اد ان هو يمتلك جهاز عصبي يبقى تعالى قوي بقى الخصائص الموجوده في الكتاب يلا قو لي اول واحده احنا قلنا خلايا ايه حقيقيه النواه عديده الخلايا مع العديد من الانواع المختلفه من الخلايا المتخصصه طبعا احنا اتفقنا كل خلايانا ايه متخصصه وانواع كتير تتميز الخلايا تشكل انسجه واعضاء وزود لي عليها اجهزه كمان اه لا تحتوي خلايا على بلاستيدات ولا يمكنها القيام بالتمثيل الضوئي بس في حاجه بقى في حيوان اسمه المرجان حيوان اسمه ايه المرجان ماله الحيوان ده يا ود اهو ليه قاعده كده الحيوان ده عنده ثقوب بيدخل له تيار الميه محمل بالغذاء جميل في الميه بيبقى فيها بعض الاوليات اللي بتدخل الى داخل الخلايا بتاعته الاوليات دي بتقوم بعمليه التمثيل الضوئي فجم العلماء اعتقدوا ان المرجان كحيوان بيقوم بالتمثيل الضوئي الى ان اكتشفوا ان المرجان ده بيتغذى ازاي بيتغذى عن طريق تيار الميه تيار الميه اللي داخله ده يا اد بيعمل ايه بيحتوي على مجموعه من الاوليات الاوليات دي بتدخل داخل الخلايا والانسجه بتقوم بعمليه التمثيل الضوئي يبقى لا يمكنها القيام بالتمثيل الضوئي على الرغم من ان بعض الخلايا مثل خلايا حيوان المرجان تعيش داخل انسجتها اوليه تقوم بالتمثيل الضوئي انما هو المرجان ما بيقوم التمثيل الضوئي اللي بيقوم له بالتمثيل الضوئي الاوليات اللي دخلت مع تيار الميه الغذاء طيب عندها فجوات اه النبات عنده فجوه ما شاء الله فجوه فجوه قد الحمار انما ده عنده فجوات صغيره ومؤقته صغيره ومؤقته زي الليسوسومات والفجوات الغذائيه غير ذاتيه التغذيه لا تحتوي خلاياها على جدران يتم الاتصال من خلال التشابك الايه العصبي الهرموني اللي انت اخدته الفصل الاولاني يبقى التواصل الداخلي ما بين الانسجه وما بين الاعضاء من خلال الجهاز العصبي والتاشيره تحتوي بعض الخلايا على اهداف كده حضراتكم احنا خلصنا مملكه الحيوان اخر هدف في الدرس ده بيكلمني عن الفيروسات طيب ايه ده فيروس وده فيروس وده يا عم فيروس كلها ايه فيروسات طيب الفيروس ده ماله كائن دقيق مجهري اه صغير حجب جدا مجهري يعني اشوفه بعيني لا بالمجهر الضوئي لا امال شوفه بالمجهر الايه الالكتروني ايه ده ده ده مجهري قوي طيب هل ده خليه لا مش خليه امال عباره عن ايه عباره عن غلاف بروتيني وماده وراثيه ايه غلف بروتيني وايه ماده وراثيه يعني كانا ايه لا خلوي ايه ده لا شبه الفطريات ولا بكتيريا ولا نبات ولا ولا شبه حاجه علشان كده بسال هل ينفع ان انا احطه ضمن ان نطاق اي نطاق تبدا تصنفه ولا اي نطاق ولا بصنف اصلا لا بصنف ولا احطه تحت اي نطاق ليه يا استاذ كده ليه ما بتصنيف اقول لك يا سيدي بقول لك تركيبه لا يشبه ايا من كائنات اللي تنتمي للا بكتيريا ولا عطائك ولا حقات النواه لا يمتلك اي ميزه تستخدم علشان اصنفه اه يعني ما ينفعش عشان اقول على الفيروس كائن حي ليه لان الكائنات خاضعه للتصنيف اما الغلاف اما الفيروس ده ايه بيجمع في خصائصه ما بين الكائنات الحيه والجوامد كونوا عنده غلاف ذو شكل بلوري ده جوامد الجوامد كلها ذات اشكال بلوريه وكون عندها ماده وراثيه يشبه الكائن الحي فانا ما اقدرش اقول عليه كائن حي صريح لو قلت عليه كائن حي صريح يبقى انت تصنفه انما هو ما ب اعتبرو من ضمن الكائنات الحيه لان ما امتلك خصائص الكائن الحي ما عندوش خليه بالشكل المتعارف عليه ده هو عباره عن غلاف بروتيني وماده وراثيه طيب بالنسبه للفيروسات بقى تقسمتها بقسم الفيروسات حسب حاجتين نوع الماده الوراثيه وعدد الاشرطه ايه اللي هو عدد السلاسل بتصنع الفيروسات بقسم الفيروسات التصنيف الخاصه بها حسب كم حاجه اثنين نوع النووي وعدد السلاسل نوع الحمض النووي وعدد السلاسل يعني ايه نوع الحمض النووي ما هو في فيروسات مادتها الوراثيه دي ان ايه والبعض الاخر فيه ار ان ايه طب ايه عدد الثل في فيروسات مادتها الوراثيه دي ان ايه شريط واحد وفي دي ان ايه شريطين في ار ان ايه شريط واحد وفي ار ان ايه شريطين يبقى على علامه تصنف الفيروسات نظام تصنيف الفيروسات حسب حاجتين قلنا ايه وايه ايه قلنا اول حاجه نوع الحمض النووي وعدد السلاسل جميل جدا طيب قارن بين الكائنين طيب بتقول ايه انا عندي الكائنات الحيه المتقدمه الكائن الحي زينا كده الحمض النووي بتاعه دي ان ايه مزدوج والار ان ايه شريط مفرد احنا يعني احنا عندنا احنا نمتلك الاتنين دين نمتلك الدي ان ايه ومتلك الار ان ايه بس الدي ان ايه عندنا مزدوج بس مافيش حاجه اسمها دي ان ايه شريط والار ان ايه شريط مافيش حاجه اسمها ار ان ايه مزدو بعكس الفيروسات فيروسات في فيروسات الحمض النووي بتاعها دي ان ايه شريط وفي دي ان ايه شريطين في فيروسات مداده الوراثيه الحمض النووي ار ان اي شريط وفي ار ان ايه شريطين والامثله في الجدول ده ولكن طبعا نزل تعديل ان تبرقش الاوراق تبرقش الاوراق ده احادي الوحيد ال ار ان ايه ثنائي هو فيروس اتش اي في تمام طيب يعني فيروس بارفو بتاع الكلاب دي ان ايه شريط طيب الجديري دي ان ايه شريطين اهي الجدير المائي ده دي ان ايه شريطين طيب الحصبه ار ان ايه شريط اتش اي في ار ان اي شرتين يبقى انت بتصنع سات حسب ايه نوعين نوع الحمض النوي هي دي ان ايه ولا ار ان ايه ان كان دي ان ايه دي ان ايه شريط ولا دي ان ايه شريطين ار ان ايه شريط ولا ار ان ايه شريطين وبكده يا اولاد يكون خلصنا الدرس الاولاني واتمنى يكون درس سهل ولذيذ وانا مش شايف فيه اي مشكله او اي عقبه طبعا الوحده دي قائمه بشكل كبير جدا جدا بدور اساسي عليك لان فيها يعني جزء مقالي بتاعها اكبر من الوحدات اللي فاتت تمام فاتمنى ان انتم تذاكرو وتتمتعوا بمذاكرتها ان شاء الله وتكون جزء لذيذ بالنسبه لكم نلتقى على خير ان شاء الله باذن الله في البث الثاني ا ما تروحوش في اي حته وخليكوا قريبين من هنا ان شاء الله باذن الله يلا اشوفكم على خير ان شاء الله في اللقاء التاني يلا سلام عليكم
50:41
التنوع البيلوجي الأستاذ محمد الزناتي مادة الأحياء صف 12 ف 2
مدرسة دار القرآن المعبيلة الجنوبية
15 مشاهدة · Gestreamd: 2 jaar geleden
معسكرالليالي الاخيرة الليلة الخامسة والاخيرة الجزء التاني الينبوع وائل عيسي
Mr. Wael Eissa - أ. وائل عيسى
40:09
شرح التصنيف مادة الأحياء الصف الثاني عشر فصل دراسي ثاني
Mohamed Osman
141 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:42:25
التصنيف الوحدة التاسعة احياء الصف الثاني عشر كامبردج الفصل الدراسي الثاني
مصطفى م ع شاكر
18 مشاهدة · 2 jaar geleden
لايف الحسم توقعات امتحان العربي 2026 أهم الأسئلة اللي لازم تراجعها قبل الامتحان
القيصر محمد طارق
ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح
بسطتهالك
23:20
شرح لأهم خرائط المنهج للفصل الدراسي الثاني مادة هذا وطني ١ ٢
الاستاذ محمد الفطيسي
4 مشاهدة · 2 dagen geleden
1:27:10
الجزء الأول دروس مادة الأحياء الوحدة التاسعة 3 4 5 الأستاذ محمد الزناتي صف 12 ف 2