لو في يوم كان الحمل عليك تثقيل وتايه لوحدك مش لاقي دليل والهموم تخلي الليل طويل وترميك في غربه ومراره ويل مدق بك القى دايما حواليك هو الله قبلك حاسس بيك ان شاء الله ان شاء الله ان شاء الله حتلاقي الطريق ان شا الله ان شا الله ان شا الله حتلاقي الطريق بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه واله وسلم ربي اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقده من لساني يفقه قولي سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا انك انت العليم الحكيم على طريق الله بسال نفسي قبل ما ابدا مع حضراتكم النهارده يا ترى انا اصلا على طريق الله ولا لا وهل في مقياس يدل ان انا ماشي خلف النبي عليه الصلاه والسلام على طريق الله وفي الاخر هوصل لرضا ربنا والجنه وهل الواحد ينفع يبقى رايح مكان معين وبعدين ما يقعدش يفكر انا ماشي صح ولا ضليت الطريق عايزك تتصور معايا لو اتفقنا ان احنا مسافرين مثلا السعوديه نعمل عمره الطياره تاخد ساعتين ركبنا الطياره والطيار بيسوق وهو بيسوق رمى الخريطه والمفروض ان احنا نوصل بعد ساعتين في مطار جده طول ما هو سايق ما بيراجع اذا كان في بنزين في او وقود في الطياره ولا لا كل ما يبص على حاجه كده من فوق كده من الطياره ويشوف بلد فيها خضره يقوم محود وداخل عليها وفوجئنا ان احنا ما وصلناش بعد ساعتين وبعد ثلاث ساعات الوقود نفذ منه واضطر ان هو ينزل في مطار الخرطوم حته ثانيه خالص في السودان كنا طالعين رايحين السعوديه نعمل عمره بعد ثلاث ساعات ما عندناش بنزين واضطرينا نوصل في حته ثانيه ندم ضيع علينا وقتنا كان ممكن في ناس عندها مصالح ضيع عل المصالح وكل ده بسبب عدم ان هو ما بيبص في الخريطه هو ماشي صح ولا لا مش فارقه معاه يبص عنده وقود ولا لا نسي تماما الطريق اللي ماشي فيه مش بيحاسب نفسه احنا النهارده جايين نتكلم مع بعض عن مراجعه ومحاسبه النفس هل انا ماشي وعايش زي ما كنت بفكر وبعاد ربنا سبحانه وتعالى ولا عشت بعيد تماما عن الامال اللي انا بحلم بيها في الدنيا وفي الاخره عايزكم تتصوروا معايا شركه الشركه دي عندها خم خمس موظفين في المبيعات مطلوب منهم يبيعوا في السنه بمليون جنيه مليون على خمسه يعني كل واحد هيبيع ب 200000 المدير قال لهم اتفقنا اتفقنا نتقابل اخر السنه خالص في ال 365 يوم دول واحد مرض وشهر ما اشتغلش وواحد جت له وظيفه احسن وساب الشغل ومشي وواحد التالث باع باقل من اللي مفروض يبيعه باع ب 100000 مش 200000 واثنين باعوا زي ما هم مطلوب منهم ب 200000 جنيه في اخر السنه خالص اتقابل معاهم المدير ها يا جماعه ايه الاخبار يا رب تكونوا بعتوا عشان نقبض المرتبات ونقبض الموظفين وعلشان مش عارف الشركه تقوم ما تخسرش فيفاج في اخر يوم في السنه ان ما حدش باع بالطريقه اللي هو عايزها وكان المفروض يقف ويعمل وقفات مراجعه وده اللي بتعملوه الشركات يا جماعه ما فيش حاجه اسمها نتحاسب اخر السنه كل شهرين ثلاثه كده كل بيسموه كوارتر كده ان احنا نقعد نراجع نفسنا هل احنا ماشيين صح ولا لا والا هنفقعها نفقد فلوسنا نفقد اشياء كتيره ثم الندم يجي في الاخر وهو ده اللي المفروض المؤمن يعمله اذا كان العلم الحديث بيتكلم على قياس الاداء كل شويه والمراجعه هل احنا ماشيين صح ولا حدنا عن الرؤيه اللي احنا حاطينها فقلب المؤمن وحياه المؤمن على طريق الله اولى بان انا احاسب نفسي واراجع نفسي علشان كده احنا النهارده محتاجين كل واحد في فينا يسمعنا بقلبه كويس قوي وانا كمان بقول لنفسي قبل ما تتكلم عن محاسبه النفس انت كمان لازم تتعظ حاسب نفسك انت في رؤيه معينه نفسك فيها واماني معينه نفسك فيها هل انت ماشي على الطريق ولا محتاج تعيد حساباتك وتعيد التقيييم انت على طريق الله ولا على طرق تانيه تعالوا مع بعض النهارده نتامل في محاسبه النفس على طريق الله هسيبكم تصلوا على سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام اشوفكم بعد الفاصل ان شاء الله الصالحين الحريصين ان هم يسيروا على طريق الله حطوا ثلاث دعائم او ثلاث اعمده للسير على طريق ربنا سبحانه وتعالى رقم واحد رؤيه ربنا في كل شيء رقم اثنين ان انا احاسب نفسي لما شفت ربنا عشت على مراد ولا لا يبقى رؤيه ربنا ثم حساب النفس رقم ثلاثه التزود للميعاد ان انا ابقى دايما بحاول اكون على مراد الله بحيث لما اقابل ربنا سبحانه وتعالى يبقى لقاء الاحبه مش لقاء انا اكون كارهه ومش عايز اقابل ربنا وحضراتكم عارفين من احب لقاء الله احب الله لقاءه ومن كره لقاء الله كره الله لقاءه فهو عمال يراقب ربنا عمال يحاول يدور على ربنا سبحانه وتعالى ويبحث عن ربنا ازاي بيعرفه على نفسه والرسائل الربانيه اللي دايما بتنزل من رب العالمين علشان ربنا سبحانه وتعالى يتكلم مع المؤمنين ولكن مش هيكلم زي سيدنا موسى كليم الرحمن يكلمهم بالرسائل اللي دائما اما على السنه الخلق او في مواقف معينه ثم يحاسب نفسه هل انا على مراد الله ولا لا ثم يتزود بالاعمال الصالحه للقاء ربنا سبحانه وتعالى انت خدت بالك ثلاث اعمده في علاقتنا مع ربنا منهم حساب النفس والنفس الصالحه اللي دايما بتسال نفسها انا كده ماشي كويس ولا لا انا كده قريب ولا بعيد قنا كده ظالم ولا انسان مؤمن دي نفسي شريفه جدا لدرجه ان ربنا حلف بيها ربنا مش بيقسم كتير يا جماعه ولما ربنا يقسم بحاجه اعرف انها ده شيء شريف جدا لازم تراجع نفسك هل انا بقتني هذا الشيء الشريف ولا ربنا بيقسم بحاجه انا خسرانها لا اقسم بيوم القيامه ولا اقسم بالنفس اللوامه ايحسب الانسان الانسان ان لن نجمع عظامه بلا قادرين على ان نسوي بنات بل يريد الانسان ليفجر امامه يسال ايان ي يوم القيامه تاني لا اقسم بيوم القيامه يوم القيامه شيء عظيم كبير عند رب العالمين يوم اللقاء مع الصالحين ومع الظالمين بعد ما ربنا اقسم بيوم القيامه قال ولا اقسم بالنفس اللوامه النفس كثيره الحساب لنفسها الانسان دائما بيفكر هل انا على مراد الله ولا بعيد ولا اقسم بالنفس اللوامه ايحسب الانسان الا لن نجمع عظامه هو الانسان ده بعيد عني كده ليه هو ناسي ان احنا نتقابل ولا ايه بلاى قادرين على ان نسوي بنانه يعني نرجع تكوين الانسان حتى بصمته ثم قال الله بل يريد الانسان ليفجر امامه قال اهل التفسير يفجر امامه يعني يخطئ ولا يحاسب نفسه ثم لا يتوب الفجور اللي ربنا عز وجل قال عليه بيصف به بعض الناس هو عدم حساب النفس عشان كده صلى الله عليه واله وسلم علمنا ان الانسان الذكي الحكيم اللي عقله قدر يستثمره اشرف ما في الانسان القلب والعقل قال صلى الله عليه واله وسلم الكيس يعني الحكيم الذكي الكيس من دان نفسه سال نفسه انا بعيد ولا قريب واتهم نفسه بالتقصير وبدا يعيد حساباته في علاقته مع ربنا سبحانه وتعالى اللي هنقابل قريب انهم يرونه بعيدا اللقاء يعني بينا وبين ربنا ونراه قريبا قال صلى الله عليه وسلم الكي من دان نفسه وعمل لما بعد الموت والعاجز من اتبع نفسه هواها وتمنا على الله الاماني الانسان الحكيم الذكي الشاطر الفاهم هو الانسان اللي دايما بيسال هل انا ماشي في الطريق اللي فيه سعادتي في الدنيا والاخره ولا نسيت ربي سر كل خير في حياتي الكيس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت وكان الصالحين زمان عايشين بالمعنى ده فاهمين يعني ايه بني ادم دايما بيسال نفسه انا ماشي صح على طريق الله ولا لا درجه ان محمد بن سيرين احد التابعين المشهورين جدا كان يقول اذا اراد الله بعبده خيرا جعل له واعظا من نفسه لو ربنا بيحبك هيخلي فييه شيخ عايش في قلبك الشيخ ده مش انسان تاني غيرك ده هو انت في العصر الحديث بيسموه الضمير مصحصح دايما حتى لو بغلط لاني انسان لكني دائما بحاول اميز ما بين الصح والغلط ولما بغلط كان في منبه كده بيفتح قدام عينيا المنبه ده بيقول لي انت بعدت عن طريق الله اللي هو طريق السعاده طريق السكينه وطريق الراحه في الدنيا وفي الاخره اذا اراد الله بعبده خيرا جعل له واعظا من نفسه الانسان اللي عايش يا جماعه ما بيفكرش هو بعيد ولا قريب فجاه هيقابل ربنا ولما يقابل ربنا في اللحظه دي لقد كنت في غفله من هذا فكشفنا عنك غطاءك كنت مغطي عينيك عن حالك مع الله عز وجل فبصرك اليوم حديد احنا عايزين ننال الخيريه دي اذا اراد الله بعبده خيرا عايزين نعيش العيشه دي الناس اللي اراد بها خيرا عشان كده انا جاي النهارده افكر نفسي اولا بدوام حساب النفس دوام سؤال النفس واحنا ماشيين على خطا احبابنا من الصحابه اللي سيدنا محمد تعب جدا في تربيتهم عليه الصلاه والسلام وساب لنا نماذج فعلا العالم كله يتحدث عن هذه الشخصيات السويه اللي تصلح لقياده الدنيا وعلى راسهم سيدنا عمر بن الخطاب علشان سيدنا عمر بن الخطاب دائما ي يذكر ن نفسه بانه لازم يحاسب نفسه كتب كلمه تفكره بانه يحاسب نفسه وزقها في جسمه لبس خاتم مكتوب عليه كفى بالموت واعظا يا عمر ده مش نكد يا جماعه هو عارف ان كل من عليها فان ويبقى وجه ربك ذو الجلال والاكرام علشان كده كانوا دايما بيفكروا نفسهم بلقاء ربنا سبحانه وتعالى وانا عايزك تتصور قبل ما اكمل مع حضراتكم احاسب نفسي على ايه الاول حاسب نفسي ليه اصلا بصوا يا جماعه عايزك تتصور بيت مهجور محدش بيخش ينضفه في في بعض العمارات بيوت بتبقى مهجوره شقق كده سابها اصحابها من سنين طويله ما بتتنضف مش بتتفتح رقم واحد اتربه مصدر التعبين والفران بدات الناس تشتكي من البيت المهجور ده في ناس مننا عايشين في وسطنا كده فعلا مؤذي ظالم بينكد على اللي حواليه بعيد عن ربنا سبحانه وتعالى عنده ازمات في جوانب كتير من حياته وكتير بتجيله رسالات من رب العالمين على السنه الناس انت تعبتنا هنا سواء بالاخلاق او باشياء بتدل ان قلبه قاسي هو مصر ان ما يحاسب نفسه فبتن قل الاخطاء من اخطاء لعادات ومن عادات لطباع والطباع بتحدد المصير فعلشان ربنا سبحانه وتعالى عارف ان الانسان ده بينسى ولازم دايما يفتكر بيبعت له اللي يفكره بس المهم ان انا اصحصح ماسبش قلبي كده كالبيت الخرب كما قال صلى الله عليه وسلم مثل الذي يذكر الله والذي لا يذكر الله كالبيت الخرب انت مدرك يعني ايه واحد فعلا نفسه عارف الشخص المدمر من جوه لكنه عايش مبتسم لازم يراجع نفسه هو على الطريق في اخلاقه وفي علاقته بربنا وفي صلته بالخلق ولا وفي دوره كانسان والا هيعيش مصدر المشاكل لنفسه واللي حواليه ويوم اللقاء الحساب طويل الا من حاسب نفسه ورجعها على طريق ربنا سبحانه وتعالى في لاث اسباب الواحد محتاج يحاسب نفسه بسببها السبب الاولاني لان وانت ماشي على طريق ربنا سبحانه وتعالى النفس ليها نوازع يعني انت ماشي في الطريق كده في يمين وشمال يبعدك عن ربنا واليمين والشمال دي اشياء النفس بتحبها بيقود النفس للاشياء اللي ربنا ما بيحبهاش والنفس بتحبها اله تاني ربنا قال انه موجود اسمه الهواى هو اله ليس له اي قيمه لا ينفع ولا يضر لكن ربنا قال في اله فانف بعضنا اسمه الهوى المزاج لازم دايما احاسب نفسي انا ماشي على طريق الله ولا ماشي على طريق الهوا فاول سبب احاسب نفسي عليه انا مع هوايا ولا مع ربنا الحاجه الثانيه الثانيه في شيطان واظن اتكلمنا عليه قبل كده ازاي الشيطان ده هدفه الرئيسي يطلعني من طريق ربنا سبحانه وتعالى ويا ريت ترجعوا اللي ما شافش حلقه الشيطان الحاجه الثالثه والمهمه قوي ان يوم اللقاء بيني وبين الله طول الحساب على اساس انا بحاسب نفسي ولا لا وخفه الحساب كما قال الحسن البصري على اساس انا بحاسب نفسي ولا لا وكله تحت رحمه ربنا سبحانه وتعالى لكن لو عايز تاخد بالاسباب ان يوم القيامه يكون يوم خفيف كما قال صلى الله عليه وسلم كركعتي تصليه ما يعني خمس دقاق لازم تسمع النهارده هنحاسب نفسنا ازاي وعلى ايه ففي هواء مش عايزين نكون ماشيين على طريقه حتى يصبح اله لنا في شيطان بيزق عن الطريق لازم نصحصح له واحاسب نفسي انا بعبد ربنا ولا سلمت قلبي للشيطان وفي يوم قيامه يطول فيه الحساب على ما بيحسب نفسه صلوا على النبي عليه الصلاه والسلام خليني ابدا مع حضراتكم على طول على اول شيء تمكن من قلب كثير من الناس قال بسم الله الرحمن الرحيم افرايت شوف ربنا بيقول ل سيدنا محمد تصور شفت اللي حصل افرايت من اتخذ الهه هواه انت مدرك يعني ايه حقيقي ربنا اثبت ان صار في اله اسمه المزاج واصل الهواء هي مجموعه الشهوات والملذات اللي ربنا خلى الانسان مركبه فيه علشان يستمتع في الدنيا وقال له هذه الملذات صرفها في الحلال وانا ما بقول لكش اكبت الملذات دي سواء شهوه الراحه شهوه الميل للجنس الاخر شهوه الغضب شهوات كتير الانسان بيحبها ربنا سبحانه وتعالى قال له ما تكبتها لكن صرفها في الطريق اللي يخليك ماشي على طريق الله مش طريق مزاجك وكتير من الاوقات الواحد لازم يبقى مدرك ان هذا الهوا لو تضخم قوي يخليك معمي عن طريق ربنا سبحانه وتعالى وكل ما تعمل حاجه غلط تبرر انك عندك اسبابك انك غلطت الغلطه دي ومن كتر التبرير يوصل الانسان انه شايف نفسه اصلا مش غلطان ويجي يوم القيامه وتظهر الحقيقه يوم تبلى السرائر تنكشف الاسرار اللي كاتبها الانسان كاتمها جواه و شكت نفسه اللوامه قال بسم الله الرحمن الرحيم واما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فان الجنه هي الماوى النفس يا جماعه عامله زي الدابه وهي ماشيه كده على جنب الطريق يمين وشمال في اكل ليها في زرعه زمان لما كنا بنروح البلد احكي لكم يعني وكنا نركب البغله او الحمار في البلد عند والدي او والدتي كان دايما الراجل اللي بيركبها يقول لنا خلي الحصان دايما او الحمار باصص قدامه ويركبوا له حاجه كده من هنا عشان يبص قدامه مش كل حاجه يمين وشمال يقعد يبص عليها لان الذره على يمين وشمال الطريق فكان اللي ما بيعرفش يسوق فينا الدابه دي كان يمشي متر وبعدين هذه الدابه الحمار اعزكم الله او الحصان يقوم واقف على جنب ياكل ده اللي بيحصل بالضبط من النفس بتسيب طريق ربنا سبحانه وتعالى وتقف مع شهوات كتيره وانا هسالك وهسال حضرتك وانتم سامعيني دلوقتي انا مش بكلم حد غيرنا انا بكلم نفسي هو ايه الحاجه اللي مخليه انا او اي حد بيسمعني ملتفت عن الله وعامله حواجز بينا وبين ربنا لذه شهوه كسل في الشغل كم واحد فينا يا جماعه بيبقى في الشغل المفروض يشتغل والثمان ساعات يبقوا ثمان ساعات فاتح الفيسبوك طول اليوم كل شويه اعمل ريفريش عشان يبص مين قال ايه على الفيسبوك وبيروح الوقت دي لذه نفس ده هوا ان انا استريح واتدلع كم واحد عنده امتحان بكره هو دلوقتي عايز ينام ومش عايز يتعب علشان يبقى انسان يص ك خيفه لله عز وجل كم واحد ما بيغض بصره وانا عارف ان احنا عايشين في زمن واحد العري منتشر في حتت كتيره جدا لكن انت اقوى من كده لكن الانسان بيسيب نفسه مع هواه كم واحد امه في وقت من الاوات بتزعق له وهو لذته انه ينتقم وهي حقيقه انتقام انا متنفس فعايز ازعق بس دي امك يسيب نفسه مع لذته وشهوته وهواه انها مش المفروض تكلمه بالطريقه دي وبعدين في الاخر يفتكر انها امه اللي كان بيبهدل ويهزها بالطريقه دي فهو طريق ربنا عز وجل اما تحكم هواك واما تحاسب نفسك انا عبد لله ولا عبد لهوايا رحنا سالنا مجموعه من الشباب الجميل اللي لما بيتسال كانه بيترد كده ويفوق ويقول تصدق عندك حق انا لازم احاسب نفسي سالناهم مجموعه من الاسئله حسبت نفسك اخر مره امتى لو حسبت نفسك هتقول لها ايه قالوا كلام طالع من الفطره الجميله اسمعوا وتخيل نفسك انت اللي بتسال السؤال ده وانتم بتتفرجوا صلوا على النبي اتفضل اخر ملاحظه فيع نفسك كان من يومين من فتره كده في شويه مشاكل في شويه حاجات زي ديت فا ابتديت اقف مع نفسي لا الخطوه دي غلط المفروض ما كنتش اخدها يعني من فتره صغيره كده كتير بحس بنفسي في اي موقف بعمله لازم احس بنفسي كتير طبعا لان البني ادم خطاب انا اعتقد ان ده كان من فتره طويله يعني كل يوم بالليل قبل ما انام طبعا لازم افتكر ايه اللي حصل لي النهارده واراجع كل حاجه عملتها في حياتي بحس بنفسي كل يوم تقريبا عشان ماحبش انام مثلا وربنا زعلان مني في حاجه معينه انا عملتها وما استغفر عليها حسبت نفسي اخر مره من حوالي ثلاث اربع شهور كده بصراحه الاوقات اللي بحس فيها نفسي بتقل بسبب ان بسبب سرعه يعني سرعه الرسم بتاع الحياه لا لا بعمل الحاجات غلط بضطر ان انا بحاسب نفسي لكن غير كده محسبش نفسي والله مش باستمرار يعني عشان اكون راضيه عن نفسي يعني اشوف ايه اللي عملته ايه الصح ايه الغلط في حياتي حياتي ماشيه مظبوط ولا لا بحسب نفسي عشان انا لو كنت حاسب نفسي كنت ق ربنا هقول له حاجات كتير انا بتمنى ان الزمن يرجع بيا لورا عشان ماعملش حاجات كتير عملتها هقول له انت عملت حاجات كتير غلط في حاجات كنت المفروض تتراجع فيها لو الزمن يرجع بيا كنتش عملتها اقول له ذكر الله اذكر لله حاولي اكتر ان انت تتعمق في ان انت تفهمي الدين بالقلب اكتر من يعني مجرد المظاهر لو كانت نفسي شخص قدامي كنت هقول لها لازم تكوني مع ربنا ربنا هو الباقي لو ما كنتش بحاسب نفسي على افعالي ما كنتش هبقى كده ده دلوقتي اكيد كنت بقى في حاله اسو لو سبتش نفسي على افعالي يعني كان في حاجات اكيد دروبات كتير كنت اع فيها وحاجات كتير قوي كانت تسبب لي مشاكل بعد كده لو ما كنتش حسبت نفسي محاسبه النفس اهم واصعب محاسبه في نفس الوقت طبعا لو حسبت نفسي حياتي مالهاش اي لازمه لازما البن ادم يحسب نفسه مره واتنين وثلاثه كل يوم لو ما حسبش نفسي طبعا ما اقدرش اعيش هحس بضياع لو ما حسبش نفسي اكيد هضيع لازم احسب نفسي في كل حاجه بعملها صعب جدا الد ما يحاسب نفسه على افعاله لازم يقف مع نفسه لازم مش هكون مش هيكون لها طعم ولا معنى هكون عايشه كده وخلاص استق فني البنت اللي بتقول لو قلت لنفسي حاجه هقول لها خليكي مع ربنا ربنا هو الباقي وهي دي الحقيقه يا جماعه ربنا هو الباقي سبحانه وتعالى هو القريب اكتر حد في الدنيا يحب لك الخير هو اللي خلقك اكتر حد في الدنيا يحب يشوفك فرحان هو اللي سواك بايديه ما منعك ان تسجد لما خلقت بيدي ربنا سبحانه وتعالى اقرب اليك من ح حبل الوريد ق قرب الحب مش قرب الرقابه علشان يعذبك او ينتقم منك اول ما تغلط الانسان اللي بيستش عر قرب ربنا سبحانه وتعالى هذا الشرف ان ربنا قريب مننا دايما بيسال نفسه هل انا كده عارف لما تسال نفسك انا كده حلو في عينيك يا فلان ولا لا ولله المثل الاعلى انا كده لما ربنا بيشوفني بيرضى ولا لا حتى كان من دعاء الصالحين اللهم اجعلنا من عبادك الذين اذا نظرت اليهم سكن غضبك او سكن غضبك شوف الدعوه اللهم اجعلنا من عبادك الصالحين الذين اذا نظرت اليهم سكن غضبك فلازم كل واحد يراجع نفسه على طريق الله ولا مدي ضهري لطريق ربنا وبعت وبعت المحبه والصحبه مع رب العالمين سبحانه وتعالى يلا سيبكم تفكروا في كلمه البنت وهي بتقول لو هنصح نفسي هقول لها خليكي مع ربنا ربنا الباقي صلوا على النبي واشوفكم بعد الفصل ان شاء الله فاول سبب بنحاسب نفسنا عليه الاحسن اكون بعبد هوايا وانا مش واخد بالي واطلع انا الشخص اللي ربنا قال افرايت من اتخذ الهه هواه يوم ما ربنا سبحانه وتعالى قابل سيدنا موسى في اول مره يكلم فيها سيدنا موسى قال انني انا الله لا اله الا انا فاعبدني واقم الصلاه لذكري اسمع ربنا بيقول لسيدنا موسى ايه في اول مره يكلم فيها سيدنا موسى ان الساعه اتيه اكاد اخفيها لتجزى كل نفس بما تسعى فلا يصدنك عنها من لا يؤمن بها واتبع هواه فتردى اتبع هواه فتردى تردى يعني تسقط لما واحد يتردى من فوق يعني وقع تقع من طريق ربنا سبحانه وتعالى لو سمعت كلام اللي بيتبع هواه او لو اي حد فينا ماكش ماشي ورا سيدنا محمد على طريق الله ماشي ورا مزاجه فلازم اراجع نفسي لو بصيت على حياتي كده يغلب عليها هوايا ولا يغلب عليها هيمنه رب العالمين والنبي الامين عليه الصلاه والسلام يبقى اول حاجه بحاسب نفسي عشان اطمن انا عايش على هوايا ولا على مراد الله السبب التاني الشيطان واتكلمنا عنه باستفاضه الحلقه اللي فاتت السبب الالث الحساب يوم القيامه اللي قرب جدا وربنا سبحانه وتعالى حفظنا كلنا كلمه سيدنا عمر حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا وعايز اقوللكم على حاجه يا جماعه مافيش حاجه بتتشرى حكمه انه يشهرها يعني ان كلمه سيدنا عمر دي وهو قال مئات الكلمات الناس تفتكرها دايما وتحفظها ويتعمل بها برامج ويتعمل بها كتب تتالف اسمها حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا وكان ده شيء ربنا دايما عايزنا نفتكره ان في سؤال يوم القيامه كلنا هنتس وكلهم اتيه يوم القيامه فردا ولقد جئتمونا فرادا كما خلقناكم اول مره وتركتم ما خولناكم وراء ظهوركم ما حدش جاي بالدنيا وما نرى معكم شفعائكم ما فيش حد جاي معه حد يقول له معلش يا رب عشان خاطري الا سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام يشفع للمؤمنين الصالح حين بس انت جاهز تقابل ربنا جاهز تشوف النبي وهو بيفتح كتابك وتعرض عليه الاعمال وقل اعمله فسيرى الله عملكم ورسوله متخيل بصه عينين النبي في عينيك بعد ما يقرا كتابك بصه محب فرحان ولا بصه حزين هو كان بيحبك او بيحبك ونفسه انك انت تسعد معاه يوم القيامه ايه انا بحبها جدا في الجزء ال 30 عما يتسائلون ربنا بيقول انا انذرناكم عذابا قريبا يوم ينظر المرء ما قدمت يداه طب ما تيجي ننظر دلوقتي مش يوم القيامه ما تيجي احاسب نفسي قبل ان احاسب ليه ااخرها لغايه ما اقابل ربنا واتفاجئ يوم القيامه وبدا لهم من الله ما لم يكونوا يحتسبون ربنا في القران بيقول ويوم يناديهم فيقول ماذا اجبتم المرسلين طب ما تخلي اليوم ده النه النهارده ماذا اجبتم المرسلين نصيب النبي عليه الصلاه والسلام من يمنى قد ايه وهل سيدنا محمد عاش الحياه الشديده جدا دي اللي كان كلها صحيان ما كانش بينام عشان يلف على الناس عشان في الاخر دعوته توصل لك اللي كان كلها بكاء ودعاء امتي امتي اللي فضل فيها امته اللي هو حضرتك على نفسه حتى يوم القيامه مش هيستري عليه الصلاه والسلام يقعد يشرب في ده ويشفع لده هل عاش في الاخر عشان ما ياخدش نبخل على النبي بنصيب من يومنا ماذا اجبتم المرسلين قال رب العالمين فعميت عليهم الانباء يومئذ فهم لا يتساءلون ثم فتح الله باب التوبه قال فاما من تاب وامن وعمل صالحا فعسى اولئك ان يكونوا من المفلحين عشان كده بعد ما ربنا سال جاوبت المرسلين ولا لا فتح لك باب التوبه وكان ربنا بيقول لك لما اسالك سؤال زي ده حاسب نفسك وتدرك انت بعيد ولا قريب ورجع لي علشان كده تعالوا مع بعض يا جماعه نتعاهد النهارده زي ما كان سفيان الثوري بيعمل كانوا كل شويه يلاقوه كده مطلع صندوق من جيبه صغير كده علبه كده خشب عملها ومنها مطلع ورقه بيبص فيها وبعدين يدخلها وبعدين بعد ساعتين يطلعها ويبص فيها سفيان الثوري ده احد كبار الصالحين فقالوا له ايه الورقه دي ورينا فلوه كده كاتب يا سفيان تذكر وقفتك بين يدي الله يوم القيامه جماعه الشباب والبنات اللي بيسمعوني ده مش نكد يا جماعه مش نكد دايما لما كنت اقول لامي زمان مش كل حاجه تقولي ذاكر يا امي مش كل حاجه تقولي ذاكر اصلا امحمد اسبوع وهي بتقول لي ذاكر عشان مصلحتك كان تقوللي يا ابني يا بخت من بكاني وبكى عليا ولا ضحكني وضحك الناس عليا يا ابني قوم ذاكر عشان تنبسط ونفرح يوم ما الناس تيجي تسالك عملت ايه تحس ان انت فخور بلاش الناس عشانك انت لما تسمع النتيجه كده تحس ان انت تعبت وربنا اداك جزائك فلازم الواحد يحاسب نفسه علشان هيقابل ربنا بعد يوم بعد 10 سنين بعد 100 سنه ربنا يطول في عمر حضراتكم في الخير لكن لحظه هتيجي على الجميع كلنا سايبين فلان كلكم سايبيني وانا تحت الارض وملك بيقول لي من ربك بيسالني ما دينك ما قولك في الرجل عليه الصلاه والسلام الذي بعث فيكم في سؤال بكره في حساب لازم احاسب نفسي هل هانجو باذن الله ورحمته ولا انا ماستاهلش وربنا يرحم الجميع قال صلى الله عليه وسلم قال الله كان ربنا عارف انت عارف لما حد يقول لك اللي جاي في الامتحان ايه والله العظيم ربنا يا جماعه ما شفنا حنيه زي دي بيقول لك اللي جاي في الامتحان بيقول لك هيسالك على ايه كان بيقوللك جهز نفسك حاسب نفسك انت ماشي على الاسئله دي ولا لا يوم القيامه الاسئله وصلت لنا قبل يوم القيامه الله اعلم بكم سنه قال صلى الله عليه واله وسلم قال الله اول ما يحاسب او قال صلى الله عليه وسلم حديث نبوي اول ما يحاسب عليه العبد يوم القيامه الصلاه مش ممكن واحد ما يكونش بيحاسب نفسه بيصلي الفجر ولا لا يا جماعه ومعديه عليه الايام او بياخر صلواته بعدها بساعتين ثلاثه ويصلي يا دوبك الظهر قبل العصر بخمس دقاق وربنا قال ما بيحبش كده قال صلى الله عليه وسلم اول ما يحاسب عليه العبد الصلاه قال يقول الله فان صلحت صلحت وسائر العمل وان فسدت قال رب العالمين انظروا هل لعبدي من تطوع صلي السنه فان كان له عارف لما يتجاب من تطوع يتحط على الفريضه خلاص عدي ثم يحاسب عن سائر الاعمال فانا لازم اسال نفسي وانا بكلم مع حضراتكم انا فين من فرض ربنا اللي كان هيبقى 50 صلاه لكن برحمه ربنا وحنيه النبي عليه الصلاه والسلام بقى خمس فروض جماعه اي حد ما بيصليش لازم يقف واقفه مع نفسه انا بهدم ديني بايديا كان احد الصالحين زمان ما تتخضش كان حافر حفره في الريسبشن بتاعه كده زمان يعني في البهو بتاع البيت في الحوش بتاع البيت وكان كل ما قلبه يقسى ما يغض بصره يبقى ظالم لحد بيحبه يتاخر في شغله اللي بياخد منه لقمه عيشه اللي المفروض يكون حلال يكون بيشتغل ويتعب ويساهم في بنى البلد اللي عايزه كل دراع يبني فيها لما في يوم من الايام يكذب على حد ويغش كان ينزل في القبر اللي حفره في في يعني ايه في البهو بتاع بيته ده كده ويحس بالظلمه وكان حاطط خشبه كده فلما يحس ان قلبه اتقبض قوي يقول ربي ارجعون لعلي اعمل صالحا فيما تركت ويزيح الخشبه ويقول يا نفسي ها انت في الامنيه انت قلتي رب ارجعون اديكي رجعت يا و الدنيا فاعملي صالحا كما طلبتي تذكر وقوفك يوم العرض عريانا مستوحشا قلق الاحشاء حيرانا النار تلهب من غيظ ومن غضب على العصاه ورب العرش غضبانا اقرا كتابك يا عبدي على مهل هل ترى فيه حرفا غير ما كان فلما قراته ولم تنكر ما فيه واقرر اقرار من عرف الذنوب عرفانا نادى الجليل نادى الجليل خذوه يا ملائكتي وامضوا بعبد عصى الى النار عطشانا الظالمون غدا في النار يلتهب والصالحون بدار الخلد سكانا اللي يفكرك بحالك مع الله سبحانه وتعالى ده يوم السعه بالنسبه لنا يا جماعه لما حد يقول لي ان الاوان تحاسب نفسك قبل ما تقف بين ايدين ربنا سبحانه وتعالى وانا هقول لك على حاجه انت عارف بيقرا فيكم بريد الجمعه في قصص كتير بتتبع فيها كان في واحد بيقول بقيت حاسس ان انا ما بقاش في علاقات مستقيمه ومستقره بيني وبين اللي حواليا مراتي متخانق معاها ابويا وامي بيني وبينهم مصانع الحداد زي ما بيقولوا اصحابي ما فيش حد قريب كده قعدت احاسب نفسي مع اني شايف نفسي طيب ولذيذ وجدع فلما حسبت نفسي اكتشفت ان انا ما بحبش حد انا بحب نفسي احب اشوف دايما مراتي في احلى صوره عشان ابقى مبسوط واتضايق منها لما تكون تعبانه من العيال مشش واخده بالها من نفسها احب ان انا اهزر واضحك مع اصحابي بس لما حد يكون تعبان وعنده مشاكل صدري بيضيق ما بقاش قادر اسمعه مش قادر اشاركه يا عم فرفش يا عم الدنيا مش ناقصه مش قادر احسسه ان انا معاه على الحلوه والمره ابويا وامي وقت ما يلوموني ان انا مش عندهم ب الاقي نفسي زهقان ومش عايز ارد على التليفون ولما يكونوا عاملين عزومه حلوه احضر وانا مبسوط فجئت ان انا مافيش حد قره عين ليا بسبب ان انا لما حسبت نفسي لقيت نفسي بحب نفسي فتغيرت وكان الناس بعد كده بيقولوا لي انت بقيت واحد تاني بسبب ان انا بقيت اشاركهم في الحاجات اللي بيحبوها مش اللي انا بحبها وصار انسان لما يروح عند ربنا ناس كتير هتدعي لله عشان كده حاسب نفسك في علاقاتك مع الخلق تعالوا مع بعض نسمع اللي حاسب نفسه وراجع نفسه وفكر كتير انا فين قد ايه فرقت معاه وخد خطوات كبيره لرب العالمين وانت بتسمع حط نفسك مكان المتكلم وقول يا رب خد باديا وصحي ضميري صلوا على النبي ويتفضل برلت ام always something bel part of the purification of the heart of my manners of how deal with my family with myself with friends with neighb with people in the part of life how feel of when you account you have seek and have hope of mercy but not on it like you have me you have and hope other don't to far your like counting deed اسلام look at another never st and think never will contin die my my my happ and and life don't think can iul but trying my best and hope in the long run you put seed which will grow and be fruitful would like to all of us are are ان شاء الله خيك طريق الله شفت حساب النفس ازاي بينقلك خطوات كبير على طريق الله لازم الانسان يعيش كده يا جماعه ربنا بيقول على لسان ناس بيقولوا يا رب احنا لما سمعنا عنك غيرنا حياتنا وع ورجعنا لك ربنا اننا سمعنا مناديا ينادي للايمان ان امنوا بربكم فامنا قال اهل التفسير منادي النفس هم سمعوا المنادي ده منين من جواهم عشان كده ربنا سبحانه وتعالى قال واستمع يوم ينادي المنادي من مكان قريب قال اهل العلم منادي الله ليوم القيامه يسمعه الصالحين كانه قريب من انفسهم رايحين نقابل ربنا نداء محبب عكس الثاني اللي يوم القيامه قال عنه رب العالمين على القران قل هو للذين امنوا هدى وشفاء والذين لا يؤمنون في اذانهم وقر وهو عليهم عمى اولئك ينادون من مكان بعيد قال اهل العلم بعيد عن انفسهم ما يحبش يتحاسب ما يحبش نداء القيامه اما يوم القيامه عند الصالحين فهو نداء الحبيب للقاء احب حد في الدنيا حبناه ربنا ثم سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام فحاسب نفسك واسالها انا على طريق الله ولا محتاج ارجع لربنا قبل ان يقوم الناس لرب العالمين صلوا على سيد المحبين والمحبوبين اشوفكم بعد الفاصل ان شاء الله اكلمت مع حضراتكم احاسب نفسي ليه لان وانا ماشي على طريق ربنا سبحانه وتعالى في نوازع للنفس الهوا بيتحكم فيها بيطلعها عن طريق ربنا فلازم احاسب نفسي وارجعها في شيطان والسبب الثالث ان في يوم قيامه وحساب واحنا عايزين نحاسب نفسنا قبل ما نقف بين ايدين ربنا حتى يخف علينا الحساب رحمه ربنا سبحانه وتعالى احاسب نفسي على ايه احاسب نفسي ليه طب احاسب نفسي على ايه وناقص احاسب نفسي ازاي احاسب نفسي على ايه اتصلت بواحد صاحبي من قاعده الاداره وحد عنده يعني كده ايه علم كبير في اداره الشركات قلت له هي الشركات بتتحاسب موظفينها ازاي قال لي عشان تعمل حساب جيد لازم يبقى عندك رؤيه وتحاسب نفسك على على افعالك هل كل افعالك بتصب في الرؤيه بتاعتك ولا لا والفعل اللي ما بيصب في الرؤيه بتاعتك يبقى فعل عبثي بتضيع بيه وقتك ومجهودك والاشياء اللي انت بتمتلك يعني ايه على طريق الله بقى امه سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم عهدت ربنا على رؤيه هذه الرؤيه ان انا اكون انسان صالح انا عبد اعيش في الدنيا بحب ربنا بحترم الخلق بعمر في الارض دي الرؤيه اي فعل في حياتي ما بيصب في الرؤيه دي يبقى فعل عبثي فعل بيضيع وقت ضيع عمري بيضيع اللحظات الجميله اللي ربنا يحب يشوفني عايشها على مراده ومش مراده يعني مكبوت ومخنوق في عيشه كلها سجود فقط وما اجمل السجود اصلا لكن ربنا خلى كل حاجه مباحه الا اشياء بسيطه حرمت بنصوص قليله لكن احنا ساعات كتير بنطلع على الطريق عن طريق الله ونعم الافعال لا تصب اطلاقا في الرؤيه اللي ربنا عاهدنا ربنا سبحانه وتعالى عشان كده ربنا في القران بالنص قال يا ايها الذين امنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغد غد الرؤيه لقاء رب العالمين ولتنظر نفس دلوقتي الافعال بتصب في الرؤيه ولا انا عايش عيشه عبثيه اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغد واتقوا الله ان الله خبير بما تعملون ولا تكونوا كالذين نسوا الله نسوا الرؤيه لقاء ربنا عز وجل فانساهم انفسهم اولئك هم الفاسقون الفاسق يعني اللي خرج عن الطريق شوف انساهم انفسهم يعني انساهم محاسبه انفسهم كما يقول بعض المفسرين علشان كده انتت متفق معايا ان الرؤيه ولا حد فينا يا جماعه غير رؤيته لم يصير رؤيته دلوقتي انه عايز يبقى عبد يرضي ربنا سبحانه وتعالى لو لسه رؤيتك كده حاسب نفسك على افعالك اليوميه بتصب في الرؤيه ولا لا قلبك مع ربنا ولا مع انسان تاني ربنا ما يحبش قلبك يكون معاه اسال نفسك واسالي نفسك كل واحد الرؤيه والافعال قال عليه الصلاه والسلام اضمنوا لي سته من انفسكم اضمن لكم الجنه سيدنا محمد بيقول لك اهو يلا الاسئله اللي ه تسالها يوم القيامه اضمنوا لي سته من انفسكم اضمن لكم الجنه اصدقوا اذا حدثتم اوفوا اذا عاهدتم ادوا اذا ائتمنتم قال احفظوا فروجكم ثم قال غضوا ابصاركم ثم قال كف ايديكم كلها اخلاقيات لو كان عندنا امانه وصدق حديث ووفاء بالعهد وغض للبصر وتحصين للفرج يعني انسان عفيف ما بيحبش الفواحش ثم ما بيدش ايده للحرام النبي قال كده حاسبوا نفسكم على السته دول وانا اضمن لكم الجنه اللي بيضمن مش واحد صاحبي اللي بيضمن اللي ربنا عز وجل يوم القيامه هيمل مفاتح مفاتيح الشفاعه يدخل ناس الجنه من غير حساب ويطلع ناس الجنه في مقامات اعلى من اللي يستحقوها كما قال اهل العلم في شفاعات النبي الثمانيه عليه الصلاه والسلام فحاسب نفسك حاسب نفسك طب احاسب نفسي بقى ازاي خليني اختم مع حضراتكم دايما الانسان الصالح يا جماعه بيحاسب نفسه قبل وبعد حاسب نفسه قبل العمل هو انا هعمل العمل ده ليه وبيحافظ سيدنا محمد جه واحد كما في احياء علوم الدين بيساله يا رسول الله اوصني قال مستوصف الله ايوه هسمع الكلام قال اذا هممت بامر فتدبر امر عاقبته ان كان رشدا فافعله وان كان لا فانتهي قبل ما تعمل اي حاجه فكر يصب في الرؤيه ولا لا يرضي ربنا ولا لا يغضى ب ربنا عليك سبحانه وتعالى ولا لا فكر كويس قوي سيدنا محمد وهو عايش معاك وعنيه في عينيك لو بتعمل العمل ده قبل ما تقدم على اي شيء والحاجه الثانيه بعد ربنا يا جماعه سبحانه وتعالى هو الامل فبيقول لك دايما حتى لو انت غلطت وحصل منك كانسان فعل غلط ما تياس بعد العمل حاسب نفسك عليه قال صلى الله عليه واله وسلم بوحي من الله قال عليه الصلاه والسلام اتق الله حيث ما كنت واتبع السيئه بالحسنه تمحها وخالق الناس بخلق حسن حاول ما تغلطش انت انسان اتق الله حيث ما كنت طب انا غلطت يا سيدنا محمد قال ربنا هو الامل اتبع السيئه بالحسنه تمحها الامل في ربنا ان انا لما اغلط في حق ربنا اقول له حقك عليا واعمل حسنه ولو بسيطه كما قال صلى الله عليه وسلم لا تعجز ان اسات عشرا ان تحسن واحده لان الحسنه عند ربنا بعشر امثالها سبحانه وتعالى فقبل العمل وبعد العمل سيدنا ابو طلحه الانصاري كان بيصلي وبعدين في وسط و بيصلي في البستان كده طائر شكله جميل ملون بيطير وبيدور على حته يخرج منها من وسط الشجر فعجب الموضوع ده فضل باصص عليه وبعدين رجع لصلاته لقى نفسه ناسي صلى قد ايه فحس ان البستان بتاعه فتنه فراح لسيدنا محمد حكى له الطائر فضل يطير فضلت ماشي معاه بعينيا لغايه ما طلع برا البستان انا اتفتت بسبب البستان ده خد البستان صدقه يا رسول الله ضعه حيث شئت كان دايما بيسالوا نفسهم انا على الرؤيه والوعد ولا لا ام البنين اخت سيدنا عمر بن عبد العزيز احد اسباب توبتها ان كان في واحد اسمه كثير وعزه زي قسو يله كده كثير ده كان شاعر بيحب عزه جدا وعزه دي كانت صاحبتها فجت لها مره ف ام البنين بتقول لها هو ليه كثير بيقول بيت شعر كده ان في حد وع وعد وما وفاش بالوعد ايه الوعد ده فقالت له انا كنت وعدته ان انا ادي له قبله بس انا ما وفيش بالوعد فام البنين بتهزر بتقول ادي له القبله دي وعلي اثمها انا بقى اشيل الوزر ده وفجاه حست انها بتستهون بعظمه ربنا ايه اشيل وزها وزرها دي عارف لما الشباب بيهزر يقول لك يا عم معاك ربنا واثنين ملايكه كلم كده فيها تريقه كده على الشرع الشريف ولا يتريق على حاجه من افعال النبي عليه الصلاه والسلام اذكار دخول الحمام زي ما بنشوف في الافلام تريق خش الحمام باليمين ولا بالشمال وكلام كده في سخريه من المقدسات فرجعت ام البنين وقالت ايه اللي انا قلته ده وعاشت عابده بكاءه عشان كلمه ادي له القبله وانا ابقى اشيل عنك وزرها راجع نفسك كويس راجع نفسك قبل العمل ماذا اردت بكلمتي انا هقول الكلمه دي ليه هروح المكان ده ليه قبل ما ما تعمله ولو غلطت انت كانسان وحضرتك كانسانه كلنا بشر كل بن ادم خطاء اتبع السيئه بالحسنه تمحها حاسب نفسك بعد العمل وانما خف الحساب كما قال الحسن البصري عن قوم حاسبوا انفسهم قبل ان يلقوا ربهم سبحانه وتعالى بعد ما الحلقه تخلص تخشوا على مصطفى حسن د ك هتلاقوا على الموقع ان شاء الله على المنتدى واجب عملي اسال نفسك اسمه اسال نفسك الواجب ده عباره عن مجموعه من الاسئله اللي هتفتح ذهنك على اماكن في نفسك وحاجات لازم تسال نفسك انت عايش على مراد الله ولا لا حيث لما تسال نفسك وترد باجابات واضحه تعرف انت فين من طريق الله بعيد قريب محتاج تتوب محتاج تسرع اكترر خش على الواجب العملي وخشي حضرتك كمان اسال نفسك وان شاء الله تكون الاسئله تخلي الانسان يكتشف ذاته هو قريب من ربنا ولا بعيد عن رب العالمين سبحانه وتعالى يا رب خد بايدينا ونجينا يا رب اللهم صلي وسلم وبارك على نبينا محمد كما ينبغي لقدره ومقداره العظيم اللهم يا رحمن يا رحيم يا كريم اجعل لنا واعظا من انفسنا يا الله يا كريم ثبتنا حتى نلقاك وانت راض عنا اللهم لا تجعلنا عبيدا لاهوائي اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه يا رحمن اللهم نور بصيرتنا واحيي قلوبنا اللهم اجعلنا من المشتاقين للقائك يا رب العالمين اللهم اللهم ايقظ انفسنا اللهم ايقظ قلوبنا اللهم اجعلنا نحاسب انفسنا قبل ان نقف بين يديك يا ارحم الراحمين يا رب خد بايدينا وثبتنا واهدينا ونجينا وحببنا في طريقك يا رب العالمين تعالوا يا جماعه نتفق واحنا على طريق الله دايما اسال نفسي انا قريب ولا بعيد انا عبد الهوايا ولا عبد لرب العالمين سبحانه وتعالى النبي هيفرح لما يشوفني ولا هيبص في كتابي ويكون حزين لانه بيحبني لكني عشت بعيد عنه دايما فكر قريب ولا بعيد ربنا يتقبل واشوفكم المره الجايه ان شاء الله صل اللهم وسلم وبارك على رحم المساكين والحمد لله رب العالمين يا الله عنك مش بعيد ما تشيلش هم ولا تشعر بديق قل يا الله اهدي لي يا قلبي عشان اتوب امحي الذنوب واهديني الطريق نور لي الطريق نور لي الطريق نور لي الطريق ان شاء الله ان شا الله ان شا الله حتلاق الطريق ان شا الله ان شا الله ان شاء الله حتلاقي الطريق ه
4:51
على طريق الله محاسبة النفس تُنقّي القلب مصطفى حسني
Mustafa Hosny
7 مشاهدة · 13 jaar geleden
46:23
المجلس 11 سلسلة الطريق مصطفى حسني
Mustafa Hosny
48 مشاهدة · 2 jaar geleden
24:19
الحلقة 11 انطفاء الرغبة في القرب من الله بعد إدمان المعصية رميم مصطفى حسني EPS 11 Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
173 مشاهدة · 3 jaar geleden
47:59
على طريق الله الحلقة 12 الإستعانة بالله مصطفى حسني
Mustafa Hosny
333 مشاهدة · 13 jaar geleden
7:09
كيف تتعلم محاسبة النفس أسوياء قصص الصحابة مصطفى حسني
Mustafa Hosny
20 مشاهدة · 1 jaar geleden
25:23
الحلقة 11 حصنك من الوحدة والفقر الحصن مصطفى حسني EPS 11 ElHesn Mustafa Hosny
Mustafa Hosny
143 مشاهدة · 3 maanden geleden
4:35
على طريق الله مهما أُبتليت لا تترك طريق الله مصطفى حسني
Mustafa Hosny
12 مشاهدة · 13 jaar geleden
4:14
على طريق الله صُحبة الله تنقلك من المعصية إلى الإيمان مصطفى حسني
Mustafa Hosny
13 مشاهدة · 13 jaar geleden
50:05
على طريق الله الحلقة 9 آداب التعامل مع البلاء مصطفى حسني
Mustafa Hosny
342 مشاهدة · 13 jaar geleden
48:19
على طريق الله الحلقة 13 النجاة مصطفى حسني
Mustafa Hosny
77 مشاهدة · 13 jaar geleden
27:05
الحلقة 11 من إلهك نفوس مصطفى حسني EPS 11 Nefoos Mustafa Hosny