الحلقة 7 رحلة الطائف وإسلام وفود الجن نور مصطفى حسني EPS 7 Noor Mustafa Hosny

👁 1 مشاهدة

الحلقة 7 رحلة الطائف وإسلام وفود الجن نور مصطفى حسني EPS 7 Noor Mustafa Hosny

النص الكامل للفيديو

ا ا بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله والصلاه والسلام على سيدي رسول الله مكملين رحله حياه سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام وبرنامج نور نور الاسم واللقب اللي ربنا اختاره لسيدنا رسول الله في القران قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين الكتاب المبين القران والنور هو سيدنا رسول الله اللي نقل الناس من ظلمات الجاهليه والاذيه والشرك بربنا وعباده الاصنام والعنصريه والاذى لانوار الرحمه والقرب من ربنا والانسانيه والجد في الحياه نور كل ما تشوف تصرف من تصرفاته عليه الصلاه والسلام وتقلده تطلع من ظلمه في حياتك لنور يشرح صدرك وتعيش وانت بالك مرتاح لان البني ادم تصرفاته لما بتبقى مؤذيه لنفسه او غيره قلبه بيظلم لان ربنا خلق الانسان متسق ما بين قلبه وفعله كل ما تعمل حاجه متسقه مع فطرتك كل ما قلبك يسكن قال صلى الله عليه وسلم البر ما اطمانت له النفس والاثم ما حاك في الصدر لما تبعد عن سيدنا رسول الله قلبك يوجعك الاثم ما حاك في الصدر وخشيت ان يطلع عليه الناس عشان كده احنا ماشيين في نور سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام احنا النهارده في اواخر سنه ع من بعد البعثه سيدنا رسول الله عنده 50 سنه عليه الصلاه والسلام بعث عنده 40 وادي 10 عدوا ابو طالب مات ودفنوا سيدنا علي ابن ابي طالب وبعد شهر وخمس ايام يحصل الحدث الاكبر الحزين في حياه سيدنا رسول الله وهو وفاه السيده خديجه بنت خويلد الحبيبه القريبه الزوجه السند المعين الاحتواء قول اللي تقوله وكتب التاريخ ما حكيت لناش توفيت ازاي يبدو كما يقول بعض شراح السير انها خرجت من شعب بني طالب الحصار اللي قعد ثلاث سنين يبدو انها خرجت منهكه جسديا وصحيا وماتت وهي عندها سنه اكتر من 25 سنه جواز مع سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام حياه في منتهى القرب والود ولما ماتت دفنها النبي صلى الله عليه واله وسلم في مكه في منطقه اسمها الحجون والحقيقه ان وفاه السيده خديجه خلت العلماء يسموا السنه دي بعامل الحزن بتخلص سنه 10 هجريا بفقد كبير عند النبي ابو طالب ثم السيده خديجه السيده خديجه انت عارف واحنا بنحكي السيره كده ما سمعناش اسمها كتير في المواقف بس شفنا اثرها في نفسيه وقلب النبي عليه الصلاه والسلام هي الماوى اللي في البيت اللي يحكي معاها ويشتكى ويفضفض لها ويقعد وتديله الحكمه والحنيه عشان كده ما تستغربش ان بعد وفاتها سنين طويله النبي كان بيذكرها ليه عشان اللي هقول لك عليه ده قبل ما تموت بايام كانت جايه تجيب لسيدنا النبي اكل كده فبيقول له سيدنا جبريل نزل عليه وقال هذه خديجه تاتيك باناء فيه طعام وشراب فاقر مني السلام ومن ربها السلام وقل لها او بشرها بقصر في الجنه من قصب قصب يعني لؤلؤه لا صخب فيه ولا نصب لا في ازعاج ولا اذيه زي اللي عاشت فيها مع المشركين في سنوات دعوه النبي عليه الصلاه والسلام لغايه ما ماتت ولا في مرض ولا انهاك للجسد زي ما شافته في رحلتها الطويله مع سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام وهي في ضهره وكتفها في كتفه فلما جاءت سيدنا النبي قال لها جبريل عندي وبيقرا من الله ومنه السلام وبيب الشرك في الجنه بقصر من قصب لا صخب فيه ولا نصب فقالت ان الله هو السلام ومنه السلام وعلى جبريل السلام قمه السكينه والحكمه وتعدي السنين وكانت السيده عائشه بتقول ما غرت من احد مثل ما غرت من خديجه وربما كان النبي صلى الله عليه وسلم يذبح الذبائح فيقطع ثم يرسلها الى صديقات خديجه فقلت له اولم يكن في الدنيا غير خديجه وفي روايه ثانيه ما بالك بامراه حمراء الشقين قد هلكت في الدهر ابدلك الله خيرا منها القصه دي حصلت بعد تقريبا اكتر من 10 سنين من وفاه السيده خديجه او 14 سنه فبتقول له حضرتك لسه فاكرها يا سيدنا محمد دي ست عجوزه حمراء الشدقين يعني اسنانها وقعت لانها عجوزه فلما تضحك ما يبانش غير اللثه الحمراء ما بالك بامراه حمراء القين هلكت في الضهر ماتت من سنين قد ابدلك الله خيرا منها قال لا والله النبي بيدافع عنها بعد السنين دي كلها وفاء شفناهو قبل كده لا والله ما ابدلني الله خيرا منها لقد صدقتني حين كذبني الناس وامنت بي حين كفر بي الناس وواستني بمالها حين حرمني الناس وكان يقعد صلى الله عليه وسلم يقول كده خير نساء الجنه او افضل النساء الجنه اربعه مريم ابنه عمران وخديجه بنت خويلد وفاطمه بنت محمد واسيه بنت مزاحم اللي هي امراه فرعون اربعه في الجنه افضل نساء العالمين منهم خديجه و بنتها فاطمه فلما ماتت كان عامل حزن على سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام السيده خديجه توفيت بعد موت ابو طالب بشهر وخمس ايام قصتين للفقد ورا بعض في شهر واحد في حياتنا احنا لو حصلت لحد تقطم مستط اي حد الا لو كان مسنود بربنا ابو طالب كان في منزله الاب السند اللي علم النبي رعايه الغنم والتجاره وكان بيحميه من اذى قريش والسيده خديجه كانت الاخت والام والزوجه والصديقه الاحتواء والاستماع يكفي ان النبي ساب العالم يوم البعثه لما شاف سيدنا جبريل وراح هكلها هي تعرف هي كانت مين بالنسبه له لما يحصل الفقد الكبير ده انت ممكن تسال ليه يا رب ليه يحصل كده مع حبيبك زي بالظبط ما اب يموت وبعدين وده يزعلوا جدا طبعا لازم يزعلوا شهرين والام تموت فيبقى البيت فيه فقد كبير جدا احنا عاده ما بنسال ش ربنا ليه لان احنا ما بنقيم افعال ربنا احنا اقل من كده بكتير احنا بنشوف فعل ربنا ونتامل في حكمته اللي يقينا كل افعال ربنا وراها خير لان النبي لما كان بيكلم ربنا كان يقول له الخير في يديك والشر ليس اليك حضرتك ما بتحبش الاذيه يا رب كل افعالك وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم فعسى ان تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيره قد لا يتصور الانسان فين الخير لما عم النبي وزوجه النبي ورا بعض ورا بعض كده اولا لعلها اسوه لبيوت كتيره حصل فيها فقد ورا بعض كده ثانيا اسمع ابن عطاء الله اللي بيقول لك اذا اوحشك من خلقه فاعلم انه يريد ان يفتح لك باب الانس به اه اه الواقفه على باب ربنا وانت وحيد بتبني في الانسان مستوى من الصله بالله والروحانيات بتوديك في حته تانيه خالص في النور اللي انت ماشي فيه في طريق ربنا وفي قوتك انك تعرف تقوم بالله في الدنيا حتى لو مافيش حواليك حد احنا ما نستغناش عن الناس احنا ما نستغناش عن الناس بس ممكن تمر بمرحله فيها فقد اما بترك واما بموت ساعتها بتقف على باب ربنا وبين وجواك السند بالله بالمهيمن ودي حاجه كل واحد محتاجها فينا وهو ماشي كده في طريق ربنا احنا كده بننهي سنه 10 من بعد بعثه النبي عليه الصلاه والسلام وبنبدا سنه 11 من بعد البعثه سيدنا رسول الله كده عنده 51 سنه بعث وهو عنده 40 وادي 11 سنه 51 سنه بحيث تبقى ماشي معانا في رحله سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام مات ابو طالب وماتت السيده خديجه ابو طالب كان بيحمي النبي من جراه قريش عليه وكانوا اصلا عندهم جراه شديده على سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام فلما مات تضاعفت الجراه ويبقى واقف بيصلي صلى الله عليه وسلم في سكون وسلام عند الكعبه يجي عقبه ابن ابي معيط نفس الراجل بتاع زمان اللي فتح بطن جمل الميت سل الجزور الجزور اللي هو الجمل السل اللي هي الامعاء وحطها كده في طشط كده ودلقها على ظهر النبي عليه الصلاه والسلام وهو بيصلي جت له فكره شيطانيه ثانيه وسيدنا النبي بيصلي يقوم جاي من وراه وواخد الثوب بتاع النبي عليه الصلاه والسلام زي العبايه كده او الثوب بتاعه يقوم واخد الثوب كده ويخنق سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام من ورا لدرجه ان ممكن من الخق كده سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ما يستحمل لش الخانقه دي لغايه ما يجي سيدنا ابو بكر الصديق وكان ابو بكر الصديق ماشي ورا النبي ما بيغيب ش عن عينيه عشان يطمن صاحبه فيشق كل الصفوف ويجري يزق عقبه بن ابي معيط ويدفعه عن رسول الله وهو بيقول اتقتلون رجلا ان يقول ربي الله اتقتلون رجلا ان يقول ربي الله بعد سنين كانوا قاعدين مع سيدنا علي بن ابي طالب بعد بعد استقرار الاسلام وانتشار الاسلام فبيقول له الست انت اشجع الناس لان سيدنا علي كان قوي جدا في الحروب قال لا ولكن اشجع الناس هو ابو بكر الصديق كان هو الذي يدفع عن رسول الله من مشركي مكه ويحكي لهم القصه دي وسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام واقف بيصلي وبيخنفر عنه في وسط الناس وبعدين يقول لهم اسالكم سؤالا من افضل عند الله مؤمن ال فرعون الذي كان يكتم ايمانه في سوره غافر وقال رجل مؤمن من ال فرعون يكتم ايمانه اتقتلون رجلا ان يقول ربيي الله ابكي على سيدنا موسى ام ابو بكر الصديق والله ليوم من حياه ابي بكر الصديق خير من ملء الارض من مؤمن ال فرعون فان مؤمن ال فرعون اللي نزل فيه قران ده وربنا اتكلم عنه قران يتلى ليوم القيامه مؤمن ال فرعون كان يكتم ايمانه اما ابو بكر الصديق فرجل استعلن بايمانه امام الخلق مش بس الايذاء ده ده يبقى سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام معدي كده في طرقات مكه يجي واحد بجردل مليان تراب ويقوم حطه على راس سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام فيدخل سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام وما كانش نزل قران بالجهاد والدفاع عن النفس انما ربنا كان بيقول وجاهدهم به جهاد كبيره به يعني بالقران فقط السنين بتاعه مكه دي بنجاه وندافع عن نفسنا باظهار كلام ربنا واقناع الناس برحمه ربنا والكلام المنطقي اللي يفتح القلب والعقل والروح فيخشى والسلام لبيته وهو مليان تراب فتيجي السيده فاطمه تبكي السيده فاطمه اتسمت ام ابيها بعد وفاه السيده خديجه هي كانت بنته وكانت اخته وكانت امه قمه العنايه والرعايه من السيده فاطمه بنت سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام فتقعد تنفض التراب عن راس ابيها الشريف ولحيته وهي بتعيط فيقول لها يا بنيتي لا تبكي فان الله مانع اباك ان شاء الله ربنا هيحمي ويحفظني بيسكن بنته اللي شايفه ابوها الكبير 51 سنه هو بيحصل فيه كده وهو اشرف الناس واطيب الناس وارحم الناس بالمشركين دول ويبدا يفكر صلى الله عليه وسلم وياتيه الوحي من رب العالمين ان احنا محتاجين نتحرك لمكان تاني نكلم الناس عن ربنا سبحانه وتعالى وكان القرار بالحركه للطائف على بعد اكتر من 100 كيلو من مكه بس كل حاجه ترخص وتسهل في سبيل ربنا مشاهد ايذاء النبي سواء في القاء التراب عليه او ان حد يدوس على رقبته الشريفه وهو ساجد ولا القاء سلل الجزور امعاء الجمل الميت من عقبه بن ابي معيط على ضهر النبي وهو بيصلي مشاهد فيها معاني مهمه المعنى الاول احنا النبي تعب جدا واستحمل جدا عشان نقعد قاعده زي دي في بلادنا امنين بدنا وبنتكلم عن ربنا وعن سيدنا رسول الله ننزل من بيوتنا نصلي في الجوامع نعرف نتكلم عن ربنا من غير ما نخاف ان احنا يحصل فينا اللي حصل في النبي عليه الصلاه والسلام فلما يذكر سيدنا محمد ابقى افتكر اكبر معاني التضحيه والصبر بنفس طيبه ودعوه للمؤمن وللمشرفين لما تكون كبير ويحصل فيك موقف يبدو عليه الاهانه معلش معلش ده جزء من رحله الدنيا انك تكرم وتعز والناس تشكر فيك وتقدر مجهودك وفي بعض الاوقات ممكن انسان انت يعني عملت اكت بكتير من اللي هو عمله في الدنيا واكرمتهم جنب الخلق ويجي واحد فعلا يهينك معلش لك في رسول الله صلى الله عليه وسلم اسوه في اللي حصل معاه من مشركين ما عمل لهمش حاجه بيصلي لربنا في بيت ربنا ويهن بالطريقه دي فاصبر ولك في سيدنا النبي يمكن ده يبعثك مع سيد سيدنا رسول الله ومن تشبه بقوم فهو منهم الحاجه الثالته اللي عايز اقول لك عليها اهانه الكبار من الشقاء يعني سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بيقول ليس منا من لم يرحم صغيرنا ويعرف شرف كبيرنا عقبه بن ابي معيط لما عمل التصرفات دي واحنا ما بنقولش اهانه للنبي النبي لا يهان صلى الله عليه وسلم عشان تاخد بالك من الالفاظ بس لما عمل قله الادب دي منه في حق سيدنا رسول رسول الله احنا ما ينفعش نعمل كده مع الكبار احنا كمؤمنين ماينفعش ابقى قاعد رجلي في وش ابويا ولا صوتي يعلى عليه اصله نرفزني او يبقى في واحد عجوز واقف في مترو ولا واقف وانا ابقى قاعد كده وبسمه السماعات فيدان و سايبه ليس منا دي مش اخلاقنا من لم يرحم صغيرنا ويعرف شرف كبيرنا الكبير بتكبر له من ضمن الاخلاق اللي بقت مفتقدينها في اجيال موجوده دلوقتي انه ما بيكبرش للكبير الكبير لما بيتكلم احنا بنسمع وبنحترم ولو قال حاجه غلط احنا محتاجين نتناقش معاه واحنا مراعيين سنه وخبرته هو غلط لما يقول حاجه كان معلم كان صديق كان قريب ايا كان بس وانا بتناقش مع واحد صاحبي فبكلمة يا اخي الحديث يقول ان الله يستحي ان يعذب ذي الشيبه المسلم فلما واحد يشيب ويكبر كده لا احنا بنكبر لله و نحترمه وده خلق في اجيال محتاجه انها تعيش بيه وتعيش في نور سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام ويبدا صلى الله عليه وسلم بوحي من ربنا يتحرك من مكه قاصد منطقه الطائف الطائف فيها قبيله كيره من اكبر قبائل العرب اسمها ثقيف اخد معاه زيد بن حارثه اللي وقتها النبي كان متبنيه وكان اسمه زيد بن محمد وبداوا يتحركوا والعلماء بيقولوا ان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام راح ماشي لانه كان لو كان راكب على الراحله بتاعته ممكن مكه تفهم انه مسافر فممكن تتبعه فما حبش صلى الله عليه وسلم انه يلفت نظر حد فخارج مع ابنه برا مكه فالناس شافته وسابته يتحرك 100 كيلو او اكتر شويه رايح لعبدي يا ليل ومسعود وحبيب ولاد عمرو بن عمير بن ثقيف دول ساده ثقيف راح صلى الله عليه وسلم وصل وقعد معاهم كلمهم عن ربنا وعن دعوه الاسلام وعن الاخره وعن ترك عباده الاصنام ودعاهم لصدق الحديث والامانه والا ياكل القوي الضعيف وحسن الجوار وترك اكل ميته اخلاق الجاهليه اللي اي حد يتكلم فيها انت الطبيعي انك تستجيب له فطرتك ربنا خلقنا بستج للكلام ده فالثلاث كل واحد حب يستهزئ فاول واحد قال له يمرط ثياب الكعبه ان كان الله ارسلك ده انا هروح عند الكعبه اقطع الكعبه اقطع كسوه الكعبه لو كان ربنا بعتك والتاني قال له اما وجد الله من هو خير منك يرسله فيش حد احسن منك يتكلم في الموضوع ده والثالث قال له اما ان ان تكون نبيا فانت اعظم من ان ارد عليك واما ان تكون كذابا فلن ارد عليك يا تبقى نبي تبقى اعلى من انا ارد عليك يا اما تبقى كذاب فانت اقل من انا ارد عليك صلى الله عليه واله وسلم فسكت النبي وقال اذا اكتموا عني لان كنتوا لو بعدتوا لمكه ان انا جيت اتكلم معاكم يفتكروا ان انا جاي بستاوي بيكم على حرب مكه وانا مش قاصد انا بس بدعوكم الى الله بعد ما قلوب مكه اتقفلت عن دعوه الاسلام قالوا له نسكت ونكتم عنك ده احنا هنبعت اللي يقول لمكه انت كنت عندنا ده احنا مش هندخل ك بلدك تاني ثم اغروا اغروا يعني استفزوا شجعوا اغروا الصبيان السفهاء والمجانين وناس الهايفه ان هم يجروا ورا النبي وزيد بن حارثه ويقعدوا يصيحوا عارف لما في حالنا احنا عارف لما حد يتزفلط جريوا ورا سيدنا النبي اللي بيضرب بالطوب واللي بيضرب بالتراب والصوت عالي واللي بيشتم فانطلق النبي عليه الصلاه والسلام هو وزيد بن حارثه بيقول سيدنا النبي فلم استفيق الا في قرن الثعالب منطقه بره ثقيف عمالين نجري ويضربوه بالطوب راس سيدنا زيد بن حارثه اتفتحت ورجل النبي اتعورت عليه الصلاه والسلام ما سبناش الا لما دخلنا حائط لعتبه وشيبه بن ربيعه عتبه وشيبه بن ربيعه من سادات مكه المشركين لكن كان ليهم بستان قريب كده من الطائف لان الطائف كانت درجه حرارتها احسن شويه فكان لهم بستان البستان لما يبقى حواليه سور يسمى حائط فقعد صلى الله عليه واله وسلم هو وزيد بن حارثه اللي دماغه مفتوحه فشبه بن ربيعه وعتبه بن ربيعه سيدنا النبي ليه هيبه ليه هيبه وليه عظمه ويه سكينه ووقار فصعب عليهم فراحوا لولد بيشتغل عندهم اسمه عداس قال له يا عداس خد شويه العنب دول وحطهم في طبق واذهب لهذا الرجل فاطعمه فراح عداس وقعد تحت رجل النبي عليه الصلاه والسلام واول ما قعد كده قال له اتفضل كل العنب ده فقام صلى الله عليه وسلم واخد عنبايه وقال بسم الله فع الداس قال له بسم الله هذه الكلمه لا يقولها اهل هذه البلاد فسيدنا النبي حط العنبه كده وقال له من اي البلاد انت يا عداس قال مني نوى قال مني نوى سيد النبي يقول ك مني نوى بلد الرجل صالح يونس بن متى فقال ومالك ويونس بن متى انت تعرف يونس منين فقال كان اخي كان نبي وانا نبي راوي القصه بيقول فانكب عداس على قدم ويد وراس النبي يقبلها ويشهد انه رسول الله فعتب بيقول لشيبه لقد افسد عليك غلامك شفت بقى هو الثانيه اه دخل في الاسلام اهو بوظ لنا الراجل كلامه يعني صلى الله عليه واله وسلم لقد افسد عليك غلا امك وقام عداس وهو مؤمن بالله ورسوله وسيدنا النبي خاطره منجبر ان في انسان استجاب لدعوتي وسكت كده النبي ورفع ايديه اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتي وقله حيلتي وهواني على الناس انت رب المستضعفين وانت ربي الى من تكلني الى بعيد يتجهمني تجهم الوش الوش الطارد الا لما تشوفه تحس انه عايز يطردك الى بعيد يتجهم ام الى عدو ملكته امري اعوذ بنور وجهك الذي اشرقت له الظلمات وصلح عليه امر الدنيا ان ينزل بي غضبك او يحل علي سخطك لك العتب حتى ترضى ولا حول ولا قوه الا بك لك العتبه يعني الاسترضاء افضل استريك واطلب رضاك حتى ترضى يا رب كانه بيعلم الكون كله كيف تتعامل مع الازمات الكبيره اشتكي ربنا ماليش غير ربنا بس في الاخر راضي عن كل افعالك فينزل سيدنا جبريل يقول له يا محمد السلام عليك ان ملك الجبال يستاذن عليك واحنا مؤمنين من اركان الايمان السته نؤمن بالملائكه والملائكه ليها وظائف منهم ملك الجبال يستاذن عليك ان يطبق عليهم الاخشبين فاستاذنتها عصى الله ان يخرج من اصلابهم من يعبد الله ولا يشرك به شيئا وقام سيدنا النبي راجع وباله مشغول هيخش مكه ازاي لما تتامل في رحله الطائف يجي سؤال في بالك لما ربنا مش كاتب ان الناس دي ه تؤمن ليه بعت النبي عليه الصلاه والسلام وده سؤال بيساله العقل دايما لما تعمل مجهود في حاجه وما يبقاش فيها ثمره زي ما انت عايز تسال ربنا ليه يا رب قدرت ده عليا من الاول والحقيقه ان السؤال ده بيبقى من مناطحه العقل لاقدار ربنا العقل القاصر لان ربنا سبحانه وتعالى وهو بيدبر ملكه بيدبر بحكمه انت ممكن ما تعرفش تدركها ممكن تدرك لقطه كده معنى فاحنا ما بنحط افعال ربنا تحت تقييم عقولنا احنا كده بنظلم نفسنا وبنشيل شيله ثقيله قوي علينا سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام مشي مسافه طويله و سنه كسر ال 50 واتكلم مع ناس في منتهى السخف في طريقه ردهم ويرجع صلى الله عليه وسلم وهم نفوسهم مش حلوه بني ادم ده لو سيبته ل شيطانه يعمل تصرفات اسوا من تصرفات الشيطان عشان كده لما قال لهم طب سيبوني ارجع بلدي لا نسيبك ويطلعوا الصبيان والسفهاء ذوا النبي ويرموا عليه الطوب والتراب ويقولوا له كلام لدرجه ان سيدنا زيد يتعور وسيدنا النبي يتعور في رجليه لكن يقعد صلى الله عليه وسلم ويدعي الدعوه اللي لازم تكون حافظها اشكو اليك ضعف قوتي وقله حيلتي وهواني على الناس انت رب المستضعفين وانت ربي دعاء تسخير الاكوان دعاء جبر الخاطر اللي حصل بعد كده كله جبر خاطر للنبي من اسلام الولد الصغير اللي ما نعرفش راح فين بعد كده ولو ربنا سبحانه وتعالى كان يهمنا نعرف راح فين كان حكى لنا وحفظ قصته زي ما حفظ تفاصيل كتيره في القران والسنه لكن يبدو انها كانت طبطبه على قلب النبي اللي فرحته لو شاف انسان بس بيشهد ان لا اله الا الله وانه رسول الله وبعدين الكريم اذا قدر عفا ينزل ملك الجبال اكوان تحت سيطره ربنا نطبق عليهم الاخشبين ما فيهمش فيها خير في ما فيش فيهم خير لا يا رب نبي قدامه راجل ستيفن كوفي في كتاب السفن هابتس اعداد السبعه يقول لك من العادات انك تخلي دايما كيب ذا فيرست ين فيرست دايما اهم حاجه تفضل اهم حاجه صلى الله عليه واله وسلم لا يقارن باحد طبعا بس انا بقول لك يعني بص المعلومات موجوده عند الناس كلها واصلها نور النبي عليه الصلاه والسلام دايما قدام النبي الهدايه نطبق عليهم الاخشبين لا الهدايه عسى الله ان يخرج من اصلابهم من يوحد الله سبحانه وتعالى ويرجع صلى الله عليه واله وسلم لمكه عشان يكمل شق طريق النور تاني اللي بينوروا للناس عشان يخرج الناس من الظلمات الى النور بعد ما عفى عن الناس لعل ربنا يهديهم وبالمناسبه ده حصل بعد سنين طويله ودخلوا افواجا في الاسلام ويرجع صلى الله عليه واله وسلم وزيد بن حارثه من الطائف وفي الطريق بالليل يقف سيدنا النبي البي يصلي عليه الصلاه والسلام كعادته ويحصل موقف في جبر خاطر كبير من ربنا ان مجموعه من الجن يسمعوا سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام فيستمع للقران وقبل ما اكمل لك القصه عقيدتنا احنا كمؤمنين بالله ورسوله ان احنا مؤمنين بالغيب الغيب ده في اشياء احنا مش شايفينها زي الملايكه وزي الجن وزي الجنه والنار والجن مخلوق زي الانسان مخير ومخاطبته ياء لو تسمع كلمه كده مشهوره ان رسول الله بعث الى الثقلين ايه الثقلين الجن والانس وهم ليهم في الاخره جنه ونار وربنا يتكلم عليهم في سور كتيره في القران منها اشهر سوره في الجزء ال 29 سوره الجن وان منا المسلمون ومنا القاسطون فمن اسلم فاولئك تحروا رشدا واما القاسط فكانوا لجهنم حطبا وان لو استقاموا على الطريقه لاسقيناهم ماء غدقا الجن عالم كامل المؤمن منه جن مؤمن والكافر منه المؤذي اسمه شيطان يعني شطنه او شط بعد عن ربنا سبحانه وتعالى فربك يقول في الموقف ده واذ صرفنا اليك نفرا من الجن يستمعون القران فلما حضروه قالوا انصتوا فلما قضي حضرتك سيدنا النبي خلصت اقرا ض ولوا الى قومهم منذرين قالوا يا قومنا انا سمعنا كتابا انزل من بعد موسى مصدقا لما بين يديه يهدي الى الحق والى طريق مستقيم يا قومنا اجيبوا داعي الله كل ده كلام الجن لما راحوا بلادهم تاني يا قومنا اجيبوا داعي الله وامنوا به يغفر لكم من ذنوبكم ما يجيركم من عذاب اليم ايه ده انقلبوا دعاه واسلموا وده كان في طبطبه وجبر لخاطر النبي عليه الصلاه والسلام اللي بعث للانس والجن يرجع النبي هيعمل ايه في دخول مكه اللي عرفت انه كان في الطائف بيستعد ايهم ولا ايه فوصل عند غار حراء وبعت رجل من قبيله خزاعه احد القبائل اللي كانت حوالين مكه يطلب من المطعم ابن عدي راجل مشرك بس كان راجل وكان سند وما بيحبش ايذاء حد قال له انا عايز اخش في حمايتك في جوارك قام المطعم ابن عدي لم العيله بتاعته لبسهم السلاح وقفهم على مكه ودخل صلى الله عليه وسلم وهم كانهم صفين كده بيحموا النبي بالسلاح عيله كبيره جدا ودخل النبي فطاف بالبيت عليه الصلاه والسلام وصلى ركعتين وروح بيته وهم واقفين بالسلاح والمطعم بيقول بصوت عالي ان محمد في جواري جوار يعني حمايتي وبعدين يعدي كم يوم ويجي واحد من كبار العرب اسمه الطفي بن عمرو الدوسي علشان يطوف بالكعبه زي ما قلت لك بيطوف حوالين الاصنام اللي حوالين الكعبه فمك تقول له خد بالك يا طفيل اللي من قبيل الدوس ده الطفيل بن عمرو الدوسي خد بالك عندنا هنا حد ساحر بيقول على نفسه نبي لو صدقته يفرق بينك وبين ابيك وبينك وبين اولادك وبينك وبين زوجتك فلا تستمع له ابدا فدخل الطفيل وهو خايف يسمع سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وكان بيصلي عند الكعبه فحط في وداء قال فحش اذني كرسفا الكرسف حاجه زي القطن كده وقعدت اطوف خايف اسمعه وهو بيطوف قلت في نفسي ثكلتك امك يا طفيل يعني ايه اللي بتعمله ده كلمه كانت بتقولها العرب يعني هتموت نفسك ولا ايه فث كتك امك يا طفيل انك رجل شاعر لبيب تميز الباطل من الحق فاستمع له راح لسيدنا النبي قال له بيقولوا لي انك انت ساحر و بيخوفوني منك انا عايز اسمع انت بتقول يقول ايه فتل عليه القران كلم عن ربنا ودعاه الى الله فقال والله ما اعدل هذا الكلام وما احسن هذا الكلام عدل يعني حاجه مستقيمه على الطريق الصح متسقه مع العقل والمنطق والرحمه والانسانيه ما اعدل هذا الكلام وما احسن هذا الكلام اشهد ان لا اله الا الله وانك رسول الله وطلب من سيدنا النبي ان هو يدعي القبيله الدوس فدع لهم بالهدايه صلى الله عليه وسلم وانصرف ويبدو ان هو كان راجل محبوب جدا ومؤثر جدا وكلمته مسموعه وليه كريدت كده ليه مصداقيه فلما دخل رجع دوس ابوه بيسلم عليه قال له يا ابويا انا مش عاييز اسلم عليك لست مني ولست منك قال له مالك يا ابني قال له انا دخلت في دين محمد اشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله ومش هقدر اتكلم معاك الا لما تخش في في الاسلام ممكن تبقى الطريقه دي انت تقول لا هو بيعمل كده ليه بس خلينا مع القصه ده اللي حصل فابوه قال له يا بني انت مني ودينك ديني وراح اغتسل ودخل في الاسلام وبعدين الطفيل بن عمرو الدوسي مراته جت له قال لها لست مني لست مني ولست منك حتى تدخلي في الاسلام انا بشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله فقالت له يا طفيل انت مني وانا منك وديني هو دينك فقال لها اغتسلي وخش في الاسلام كانه كده الظاهر كان عنده مكانه كبيره في قلوبهم فلما بيعمل اي حاجه بيمشي وراه لقمه الثقه في الطفيل عمرو الدوسي وكان الموقف ده جبر لخاطر سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام بعد المشهد الصعب اللي شافه في الطائف صلى الله عليه وسلم عشان تبدا مرحله جديده من جبر خاطر النبي لكن مش في الارض انما المره الجايه السماء قصه اسلام الجن دي اولا طبعا ربنا حفظها لنا وهي كانت غيب يعني لو ربنا ما حكاها ما كناش هنعرفها حكاها ربنا في سوره الاحقاف وحكاها في سوره الن سوره الاحقاف واذ صرفنا اليك نفرا من الجن يستمعون القران فلما حضروه قالوا انصتوا الكلام الحلو ده فلما قضي النبي كان بيصلي ولوا الى قومهم منذرين يا قومنا اننا سمعنا كتابا انزل من بعد موسى مصدقا لما بين يديه يهدي الى الحق والى طريق مستقيم الايه الثانيه في سوره الجن قل اوحي الي انه استمع نفر من الجن فقالوا انا سمعنا قرانا عجبا ايه الحلاوه دي يهدي الى الرشد الرشد عكس الغوايه الرشد زي الهدايه كده يهدي الى الرشد فامنا به ولن نشرك بربنا احدا تحرمش نفسك من سماع القران ولو 20 دقيقه في ال 24 ساعه انت بتنام ممان ساعات صاحي 16 ساعه هات ساعه منهم اقسمها لثلاثه واسمع للث ساعه قران في ودانك بقى في بيتك وانت ماشي وانت رايح السخ خلي قران ربنا نور ربنا يخش كده من ودانك لقلبك كده علشان ينور لك طريقك ورا سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام وان شاء الله تقرا صفحتين في اليوم فتختم القران في سنه طبعا يا ريت نختم القران في كل شهر جزء في اليوم يا رب بس اللي ما يقدرش لانه مشغول او ايا كان اقرا صفحتين في خمس دقائق اختموا مره في السنه ومره في رمضان بقى تبقى جدع قوي وما تبقاش هاجر للقران على اقوال الاحناف الحاجه الثانيه الطفيل بن عمرو الدوسي لسه احكي لك عنه شويه كان حاطط قطن في ودانه وبعدين قال ايه ده هو انا ليه ما بسمعش محمد وهو لما هو بيشيل القطن كده بتخيل ناس كتير مننا حاطه قطن في ودانها وعنده كده حاجز بينه وبين السنه بينه وبين النبي عليه الصلاه والسلام بين نور النبي بينه وبين التدين ما بحبش المشايخ ومش عايز اسمع من حد انا عندي انا طريقي مع ربنا حلو انك انت يبقى عندك طريقك مع ربنا بعد ما تتعلم وبعد ما يبقى عندك القدر اللي تعرف تشوف بيه الطريق كده وسيدنا النبي بيوريه لك على عليه الصلاه والسلام تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدي ابدا فاللي مننا حاطط ودن حاطط قطن في ودانه وباعد كده عن طريق سيدنا رسول الله بقول لك شيل القطن ده كده وابدا اسمع نقي حد بتحبه كده واسمع كده وقرب لربنا وقرب لسيدنا محمد في حتت مضلمه كتير في حياتك وفي قلبك هتنور وصدقني واذ صرفنا اليك نفرا من الجن يستمعون القران فلما حضروه قالوا انصتوا فلما قضي ولوا الى قومهم منذرين قالوا يا قومنا قالوا يا قومنا انا سمعنا كتابا انزل من بعد موسى مصدقا مصدقا لما بين يديه يهدي الى الحق والى طريق مستقيم يا قومنا يا قومنا اجيبوا داعي الله اجيبوا داعي الله وامنوا به يغفر لكم من ذنوبكم يغفر لكم من ذنوبكم ويجركم من عذاب اليم ومن لا يجب داعي الله فليس بمعجز في الارض وليس له من دونه اولياء اولئك في ضلال مبين ا في انسان مخطئ بيبقى جريء وعينه قويه وبيغلط وبيعني ساعتها انت محتاج تقف له رحمه بيه اصلا علشان يبطل الخطا اللي هو بيعند فيه ويبقى في شيء من البجاحه كده وعدم الاعتراف بالخطا لكن في مخطئ لما غلط اعترف بخطاه وج استنجد بيك عشان تساعده الرحمه هنا احتوائه وتقدير بشريته وبدل ما اكسر فيه واقول له تاني كل مره تعمل كده احاول ان انا افكر معاه لقدام حل في الخطا ده مع تقبل بشريته الصحابه لما النبي جه كانش عندهم مستويات الرحمه دي ان واحد يغلط فنتف فنسا امح فنسا فنش جع هم عرفوا النبي راحين بالمخطئ فاحبوه وانت محتاج تشوف ده عشان تعرف الاول ايه لو النبي كان عايش معانا لما انت تغلط هتبقى ايه مشاعره تجاهك وتتخيل ده وتستحضر ده وكمان عشان تتعامل بده سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام جاله واحد بيقول له يا رسول الله هلكت انا ضعت قال مه ما تقولش على نفسك كده بص البدايه عامله ازاي ماه ايه اللي حصل ما تقولش على نفسك كده بس احكي لي قال وقع على امراتي في نهار رمضان جامع زوجته في نهار رمضان فقال صلى الله عليه واله وسلم هل تستطيع ان تعتق رقبه تعرف تشتري عبد وتعتق لوجه الله قال لا قال فهل تستطيع ان تصوم 60 يوما قال يا رسول الله لا كانه عايز يقول يعني انا اصلا في نهار رمضان ما عرفتش اتملك نفسي في الموضوع ده هصوم 60 يوم ورا بعض قال فهل تجد ما تطعم به 60 مسكينا قال لا فسكت النبي صلى الله عليه وسلم ثم دخل فخرج بعرق من تمر كانه دخل كده ايه وجاب شويه تمر كتير كده فقال خذ هذا فتصدق به على فقراء المدينه قال وهل على افقر مني يا رسول الله والله ما بين لابتيها ما بين حدود المدينه من هو افقر مني فضحك النبي صلى الله عليه وسلم وقال خذ هذا فاطعم به اهلك انت انت شايف الصحابه شايفين قدامه ايه واحد جاي فطر في رمضان بس بسبب ضعفه قدام غريزه هو مش انسان بيسته بالصيام او انسان مستهتر ضعف ضعف معين ضيع عليه اليوم وج للنبي في صوره التائب المستغيث الحقني اعمل ايه انا كده ضعت ولا ايه قالله لا ما تقولش على نفسك كده اعمل ده ماقدرش طب اعمل ده ما اقدرش طب تصدق على المساكين والله العظيم ما معايا حاجه طب خد تصدق على المساكين قال له انا افقر واحد في المدينه فضحك النبي عليه الصلاه والسلام قال له خد اكل مراتك وعيالك لما راجل يبقى عنده غلطه كبيره زي دي ويروح للنبي يرجع معاه اكل لمراته وعياله يفكر ازاي في النبي ويحس ازاي تجاه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام عشان كده سيدنا عبد الله بن جبير بيحكي لنا لما شاب جه سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام يقول له يا رسول الله ارايت من فعل السيئات كل لها ولم يترك منها شيئا ولم يترك حاجه ولا داجه يعني كبيره ولا صغيره الا فعلها فقال صلى الله عليه وسلم هل اسلمت قال نعم اما اني اشهد ان لا اله الا الله وانك رسول الله قال تفعل الحسنات وتترك السيئات يجعلها الله لك كلهن حسنات قال وغدراتي وفجراتي قال نعم فادبر الشاب وهو يقول الله اكبر الله اكبر حتى توارى الشب داخل عارف اللي بيعري نفسه قدام الناس يقول له يا سيدنا النبي انا ما فيش حاجه ولا كبيره ولا صغيره سبتها فهل يعني انا ل مكان عند ربنا يعني فقال له انت مسلم قال له اه ده انا مسلم قال له خلاص تكمل حياتك بتعمل حسنات وتبعد عن السيئات على قد ما تقدر قال له والمصايب اللي فاتت قال له والمصايب اللي فاتت كلها هقلبها حسنات ما هو النبي بيحكي له عن الايه اللي في خواتيم سوره الفرقان الا من تاب وامن وعمل عملا صالحا فاولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات انت بس اللي كنت بعيد عن ربنا انت لو جيت له وكملت كده كل اللي فد الحسنات تبقى حسنات والسيئات تتقلب حسنات فالولد من رحمه النبي بيه فضل لغايه ما اختفى بيقول الله اكبر الله اكبر كانه بيقول له يا سيدنا النبي شكرا عرفتنا على كرم الكريم ورحمه الرحيم سبحانه وتعالى عشان كده انا فرحت جدا لما كنت بدور على هو النبي قال ايه لسيدنا الفضل بن العباس لما كان معاه وركب وراه في يوم حجه الوداع في يوم عرفه والست المراه الخثعميه جت تسال النبي سؤال عن الحج والفضل بن العباس هي كانت شكلها حلو عمال يبصلها كده والنبي يتاخر وشه والفضل يرجع يبصلها كنت متاكد ان النبي قال له حاجه بعد ما مشي لان الحديث بتاع سيدنا الفضل ووصله خلص من غير ما النبي يقول له حاجه فوانا بدور كده لقيتها سيدنا النبي يقول للفضل يا فضل ان هذا اليوم من ملك فيه سمعه وبصره ولسانه غفر له بص الرحمه بالمخطئ ثم عرفوا النبي كده يعني هو راكب ورا النبي عليه الصلاه والسلام وبيبص البنت في يوم عرفه واحنا محرمين وصاحبك اللي راكب جنبك النبي في حد يعمل كده اه في انسان ممكن يعمل كده وانسان من سيد الناس الفضل بن العباس ابن عم النبي صحابي انسان ممكن يغلط والنبي يقول له يا فضل اليوم ده اسم لك سمعك وبصرك ولسانك وشوف ربنا هيعمل معاك ايه كان سيدنا النبي دايما عليه الصلاه والسلام بينقل لقدام بدل ما هو يقعد يكسر فيهم ويبك فيهم ويخوفهم ان ربنا مش هيقبل يقول له بص يا ابني اعمل واحد انين تلا وربنا هيكرمك فكل واحد غلط يروح وهو مردوده ليه نفسه اللي فقدها وفقد الثقه فيها لما بيغلط عشان كده هم عرفوه رحيما بالمخطئ فاحبوه الكلام والحوار هو النشاط الانساني الاول اكتر حاجه البني ادم بيعملها وهي اكتر حاجه بتعبر عن شخصيه بني ادم ومن اكتر الحاجات اللي بتكسبك الناس او بتخسر الكلام ومن اكتر الحاجات اللي بتبين رقي الانسان او سوء ادبه اللي بيطلع من لسانه ويكفي ان سيدنا رسول الله عليه الصلاه والسلام قال فاتقوا النار ولو بشق تمره فمن لم يجد فبكل طيبه كلمه طيبه تبقى مواظب عليها ومشهور بيها بين الناس تسد ابواب النار يوم القيامه وهو هو النبي اللي عليه الصلاه والسلام اللي قال وهل يكب الناس يوم القيامه على منخاره في النار الا حصائد السنتهم فالكلام ليه اهداب نبويه وسنن منسيه هقول لك على سبعه منهم السنه الاولانيه البدء بالسلام لما تبقى داخل على ناس هتقعد تتكلم معاهم يبقى ابدا اول حاجه بانك تحييهم وانت داخل تحيه ديدول انك انت فرحان ان انت شفت الناس ثانيا انسان بتحب تكرم اللي قدامك فما تخشش تقعد قول سلام عليكم صباح الخير اللي انت عايزه النبي قاعد مره فدخل راجل قال سلام عليكم فقال النبي عشره واحداني دخل قال السلام عليكم ورحمه الله قال النبي 20 واحد التالث السلام عليكم ورحمه الله وبركاته قال النبي 30 تاخد 10 او 20 او 30 حسنه والحديث ده في الادب المفرد للامام البخاري فبقى صبح على ناس او سلم عليهم وانت في بدايه وده من حسن الكلام في بدايه مقابله الناس السنه الثانيه هي الكلام بتقد ده وما تتكلمش بسرعه قوي الكلام بتق ده دليل الثقه بالنفس والكلام بسرعه مش مريح وياما ناس انا واحد منهم كنت دايما بتكلم بسرعه لغايه ما مرنوه وعلمونا وفهموه مشايخنا في العلوم الشرعيه واساتذتنا في العلوم الانسانيه واحده واحده عشان ده بيسيب انطباع مش جيد السيده عائشه بتقول كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يسرد كلامه كسرد احدكم انما كان يتكلم بكلام فصل يحفظه كل من يجلس واذا اردت ان تحصي كلامه لاحص ته عايز تعد قال ايه كلام واضح كده فحاول انك انت تتانى تتكلم وتسكت وتتكلم وتسكت ده من الاداب والسنن النبويه اللي ساعات بتتنسي من الاداب والسنن النبويه المنسيه انك لما تتكلم تتفنن في انتقاء اشيك المفردات يعني لو في كلمه وكلمه في كلمه اشيك قولها النبي كان بيعمل كده النبي لما حد كان بينده عليه كان بيقول له لبيك كان بيقول له ها ام عارف يعني ايه لبيك يعني زي عينيا كده ها ام تشبه كده انا موجود عارف لما تقول واحد عينيا تحت امرك حاجات شبه فيها المعاني دي معنى انك انت لما ندهت عليا انا دايما جاهز كنت اعرف واحد لما حد يقول له كنت عايز اشوفك يقول له جيت لك يعني خلاص اعتبرني عندك خلاص قال صلى الله وسلم من كان منكم يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت وكان سيدنا عمر يقول ان هو يحب ان يجلس مع اناس ينتقون اطايب الكلام كما تنتق انتم اطايب التمر زي ما بتنقي الفاكهه او البلحه الحلوه وتبعد عن اللي مش حلوه نقي اشيك الكلام السنه اللي بعد كده وهي سنه عدم التناجي اذا كنا ثلاثه فلا يتناجى اثنان دون الاخر من اجل ان ذلك يحس زنه النبي قال كده اذا كنتم ثلاثه فلا يتناجى رجلان دون الاخ نت واحد قاعد احنا الاثنين ذلك يحزنه ولا تفعله ذلك الا بعد ان تخالطوا الناس لما يبقى في ناس كتير قاعده يبقى خد واحد على جنبه واتكلم معاه لكن لو لاثه ماينفعش اثنين مع بعض ويسيبوا واحد ده بيحزن الشخص الالث ويشعره بعدم الاكتراث والاهتمام اما السنه المنسيه في اداب الحوار والكلام رقم 6 هي الحضور مع من يكلمك بنحاول ان احنا نبقى بكل يعني حواسنا لان ده بيشعر اللي قدامك بالاهتمام ويشعره بالتقدير انا بتكلم يعني انا بقول حاجه فانا عندي عقل بيقول كلام محترم فاللي قدامي مركز لكن لو انا بتكلم بعبر عن نفسي واللي قدامي بصص في تليفونه مش مركز بيقطعني بشكل مش لطيف لا بيشعر البني ادم ان كلامه مالوش قيمه والكلام بيعبر عن شخصيتك يعني شخصيتك مالهاش قيمه وكان النبي البي صلى الله عليه وسلم يعطي جلساءه كل واحد منهم بنصيبه حتى يظن كل جليس انه اكرم الناس على رسول الله واذا صابره احد قاومه النبي وصابره حتى يكون الرجل هو المنصرف يعني واحد جاي يحكي للنبي موضوع النبي عليه الصلاه والسلام قاعد بيسمع مركز لغايه ما اللي قدامه يشبع ويمشي فالحضور سنه نبويه مهمه جدا منسيه من ساعه ما التليفونات طلعت سنه تانيه مهمه جدا في الحوار والكلام نسيت اقولها لك وهي سنه ترك الجدال ترك الجدال الجدال هو تكرار الكلام بهدف الانتصار واثبات ان اللي قدامك كان غلط حتى لو هو فهم ان وجهه نظره كانت مختلفه او غلط اقعد اروح واجي كاني عايز اقول له انت كنت غلط انت ما كنتش فاهم انت ليه بتفكر كده الجدال ده مزعج جدا وبيفرق النفوس وبيخلي البني ادم اللي يجي يتكلم معاك بعد كده مش عايز يتكلم معاك ومش عايز يحكي معاك يتجنبك لان الكلام يا اما بينزل بردا وسلاما يا اما بيطول وبيبقى تثقيل على القلب وسيدنا النبي عليه الصلاه والسلام يقول كده انا زعيم ببيت في رياض الجنه لمن ترك الجدال وان كان محقا قول وجهه نظرك اللي قدامك سمعك تمام عدي خش في موضوع تاني ما تقعدش تلف وتدور في نفس الموضوع عشان تقول على فكره انت كنت بتفكر غلط صح كانك عايز تاكد حاجه اما الادب النبوي والسنه المنسيه الاخيره وهي المقاطعه لما بتقاطع واحد كانك بتقول له انا زهقان اصر كانك بتقول له كلامك مالوش وزن فانا عندي كلام وانت عندك كلام مع ان هو اللي بيتكلم بس انا هقطع كلامك انت ممكن ما تبقاش قاصد كده بس ده المعنى اللي بيستقل في وجدان اللي قدامك انه لما بتقطعه كانك حرمته من حقه في التعبير سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام كان بيتكلم مع الصحابه فم واحد من الاعراب قال قال يا رسول الله متى الساعه فسكت النبي ثم اكمل حواره وبعدين بعد ما خلص الموضوع اللي بيتكلم فيه قال اين السائل قلت انا يا رسول الله متى الساعه قال اذا ضيعت الامانه فانتظر الساعه كان سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام برحمه وهدوء ققول له خد بالك انت ممكن تبقى قاعد مع حد تاني ينهرك او يقول لك كلام ازاي تقاطعني وفين الادب ومش عارف ايه بس النبي برحمته وبوته سكت لحظه كده كانوا عايز يكمل كلامه ثم سال قول لي بقى فين اللي كان بيسال واخش معاك في الموضوع بتاعك بعد ما اخلص وحده الموضوع اللي انا بتكلم عليه فدول سبع اداب نبويه وسنن منسيه في شيء من اهم الاشياء اللي بيعملهم الانسان وهو الكلام والحوار اللهم صل على اشرف موجود وافضل مولود صلاه تناسب مقامه العالي ومقداره الغالي وتعم اهله وازواج واوليائه وانصاره اللهم صل عليه وعلى جمله رسلك وانبيائه وزمر ملائكتك واصفياه صلاه تعم بركاتها المطيعين من اهل ارضك وسمائك اللهم اجعلنا ممن اسبلت ستر العرش عليهم ونظرت بعين العنايه اليهم وبحولك وقدرتك لا يقدر عليهم فانك يا مولانا خير حافظ وانت ارحم الراحمين ا ا ا
يحب التيسير على المعسر نور مصطفى حسني 6:34

يحب التيسير على المعسر نور مصطفى حسني

Mustafa Hosny

9 مشاهدة · 2 jaar geleden

رحلة الطائف الصعبة نور مصطفى حسني السيرة النبوية 9:40

رحلة الطائف الصعبة نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

22 مشاهدة · 2 jaar geleden

حفظ الله لرسوله ﷺ وسمعته العالية نور مصطفى حسني السيرة النبوية 8:49

حفظ الله لرسوله ﷺ وسمعته العالية نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

55 مشاهدة · 2 jaar geleden

الجهر بالدعوة وتطليق بنات النبي ﷺ نور مصطفى حسني السيرة النبوية 9:32

الجهر بالدعوة وتطليق بنات النبي ﷺ نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

35 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 8 رحلة الإسراء والمعراج نور مصطفى حسني EPS 8 Noor Mustafa Hosny 52:37

الحلقة 8 رحلة الإسراء والمعراج نور مصطفى حسني EPS 8 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

824 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 6 هجرة الحبشة وبداية عام الحزن نور مصطفى حسني EPS 6 Noor Mustafa Hosny 50:49

الحلقة 6 هجرة الحبشة وبداية عام الحزن نور مصطفى حسني EPS 6 Noor Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

345 مشاهدة · 2 jaar geleden

وفود الجن إلى الرسول ﷺ وقصة إسلام الطفيل بن عمرو نور مصطفى حسني السيرة النبوية 8:38

وفود الجن إلى الرسول ﷺ وقصة إسلام الطفيل بن عمرو نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

15 مشاهدة · 2 jaar geleden

٢ ٨ ٩ لقاء النبى بوفد الجن فى رحلة الطائف الدورة الخامسة للسيرة النبوية الشيخ عبد الرحمن محمد عواد 4:34

٢ ٨ ٩ لقاء النبى بوفد الجن فى رحلة الطائف الدورة الخامسة للسيرة النبوية الشيخ عبد الرحمن محمد عواد

الشيخ عبدالرحمن محمد عواد

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

المجلس السابع سلسلة الطريق مصطفى حسني 46:02

المجلس السابع سلسلة الطريق مصطفى حسني

Mustafa Hosny

59 مشاهدة · 2 jaar geleden

أولاد النبي ﷺ وقصة تحكيمه في وضع الحجر الأسود نور مصطفى حسني السيرة النبوية 8:30

أولاد النبي ﷺ وقصة تحكيمه في وضع الحجر الأسود نور مصطفى حسني السيرة النبوية

Mustafa Hosny

46 مشاهدة · 2 jaar geleden

الحلقة 7 حصن شفاء القلب من المخاوف الحصن مصطفى حسني EPS 7 ElHesn Mustafa Hosny 26:00

الحلقة 7 حصن شفاء القلب من المخاوف الحصن مصطفى حسني EPS 7 ElHesn Mustafa Hosny

Mustafa Hosny

189 مشاهدة · 4 maanden geleden