‪استكشاف معامل التحويل استخدام معامل التحويل تطبيقات علي معامل التحويل رياضيات الصف السادس الابتدائي

👁 2 مشاهدات

‪استكشاف معامل التحويل استخدام معامل التحويل تطبيقات علي معامل التحويل رياضيات الصف السادس الابتدائي

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا سنه يا رب تكونوا بخير استكشاف معامل التحويل ثلاث دروس في درس واحد هقول الكلمه تاني يا اد ثلاث دروس في درس واحد استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل وتطبيقات على معامل التحويل يعني انت قدام ثلاث دروس فالدرس ده لازم ياخد حقه لان ده مش درس واحد الدروس من اربعه لسته مهمه جدا يا جماعه لازم تتفاهم من اولها لاخرها ندي للحصه حقها عشان ربنا يكرمنا في الدرس نتوكل على الله ربنا يكرمكم ويوفقكم ويجبركم ويرضيكم ويرضى عنكم اللهم امين ويسدد خط اقلامكم في الامتحان بسم الله نبدا توكلنا على الله صلوا على سيدنا محمد ومن فضلكم من فضلكم حطوا لايك على الفيديو عشان يوصل للناس عندنا في البدايه كده التحويلات التحويلات لو انت كويس فيها اكدها معايا ما تفوتهاش ليه طيب التحويلات اول حاجه لازم نبدا بيها لان احنا هنتعامل مع التحويلات في درسنا النهارده بكميات كبيره جدا فلو انت مش كويس في التحويلات درسنا هيقع منك نشوف التحويلات نفتكرها مع بعض عندنا تحويلات الطول تحويلات الطول الطول بيتقاس بوحدات كتير تعال ناخدهم من فوق لتحت كده يلا ها بسم الله الرحمن الرحيم عندنا اول حاجه كده الكيلو متر ك م اختصار كلمه كيلو متر وعندنا المتر وعندنا الديسمتر والسنتي عندنا ديسي متر وعندنا السنتي لازم تبقى عارف كل واحد فيه قد ايه من اللي تحته وطبعا عملتهم لك في صوره سلم علشان تعرف مين اكبر من الثاني كيل م اكبر من المتر اكبر من الديسمتر طبعا واكبر من السنتي طيب الكيلو متر فيه كام متر يا اد في 1000 يعني ايه يعني لما تيجي تحول من كيلومتر لمتر اضرب في 1000 لما تيجي تحول من متر لدي سي اضرب في 10 لما تيجي تحول من دي سي لسنتي ها اضرب في 10 حلو يبقى انا لو سالتك دلوقتي ال 1 كيلو متر بيساوي كام متر؟ تقول لي بيساوي 1000 متر سهله ده دي اصلا المفروض نكون حافظينها طب المتر فيه كام دي سي ها 1 متر بيساوي كام ديسم؟ بيساوي 10 اهي موجوده قدامك اهي طب الدي سي فيه كام سم؟ 1 ديسم بيساوي كام سم؟ بيساوي 10 قدامك اهي الدي سي فيه 10 سم دي كده التحويلات المحفوظه الاساسيه انما انا ممكن اجي اقول لك هو الكيلو متر فيه كام ديسي؟ اسمع بقى وافهم ما تحفظش دول اللي بيتحفظوا بس دول الاساسيات انما اي تحويله ثانيه من واحد لواحداني مش بعده لا بنستنتجها خليني اشمر ايديا بقى لده الدرس مهم جدا لو انا قلت لك 1 م بيساوي كام دي سي بص الكيلو متر اهو والدي سي اهو انزل اضرب التحويلات في بعض وانت نازل على السلم 1000× 10 ها 1000× 10 انزل من هنا لهنا يبقى 1000× 10 يبقى 1000× 10 يبقى 10000 اهو انت هتحفظ دي طب وانت مخك دفتر يا باشمهندس طب لما اقول لك الواحد كيلو فيه كام سم تعالى ال 1 كيلو م بيساوي كام سم هتقول لي حافظها طب وهتعمل ايه في بقيه التحويلات لازم نتعامل ال 1 كيلو في كام سم 1000× 10× 10 يبقى 1000× 10× 10 يعني واحد قدامه خمس اصفار ثلاث اصفار وصفر وصفر يبقى خمس اصفار واحد قدامه خمس اصفار يعني 100000 يا باشمهندس جميل لو قلت لك المتر فيه كم سم؟ 100 كلنا حافظينها المتر فيه كام سم؟ 100 جت ازاي؟ 10× 10 حلو دي كده تحويلات الطول واعتقد انتم كويسين فيها انا متاكد انا عارف طلابي كويس جدا هم كويسين في التحويلات وحافظين التحويلات طب تعال نتكلم في وحدات قياس الكتله وحدات قياس الكتله احنا عندنا الكتله مقرر علينا بس بس انا هضيف معاهم حاجه هضيف الطن كمان يا اد هضيف الطن ماشي خلونا نضيف الطن والكيلوغرام طبعا والجرام حلو طب الطن فيه كام كيلو رد عليا كده دي تحويلات انت واخدها من سنه رابعه الطن فيه 1000 كيلو يعني اما تيجي تحول من طن لكيلو اضرب في 1000 ومن الكيلو للجرام بنضرب برض في 1000 يعني لو قلت لك الوا طن في كام كيلو؟ في 1000 طب الوا كيلو في كام جرام؟ في 1000 طب فيه كام جرام؟ 1 طن بيساوي كام جرام؟ 1000 في 1000 يبقى مليون ايوه الطن فيه مليون جرام جت ازاي؟ والله عشان انزل من الطن للجرام بقول 1000 في 1000 لاث اصفار وثلاث اصفار يبقوا سته يبقى ست اصفار قدام الواحد يبقى مليون ده بالنسبه لوحدات قياس الكتله وبرض انت الحمد لله عارفها برض عندنا وحدات قياس السعه اهي وحدات قياس السعه هنقول بس السعه تقاس باللتر والملي حلو تحويله واحده بس كده يا باشمهندس بكام ب 1000 اللتر طبعا اكبر من الملي خد بالك ك م ل ل ل مش م لان في فرق م ل م ل دي مليلتر انما م متر ركز خلاص ممكن كنا نضيفها هنا لو عايز تضيفها هنا ضيفها هنا اللي هي المليتر وطبعا التحويله دي ب 10 ولما هنحتاجها هنقولها بس انت كده عارفها يعني ان السنتي فيه 10 ملي لو عايز تضيفها ضيفها ما فيش مشكله واي حاجه اي حاجه ما اتقالتش على التحويلات هتتقال في الامثله بكل تاكيد طب هل احنا عندنا تحويلات الطول والكتله والسعه فقط لا عندنا تحويلات الوقت بس دي انا عايز اخدها في جنب لوحدها بتيجي كتير تعالوا نشوف وحدات قياس الوقت مع بعض كده وتعالوا نعملها برده في صوره سلم ولكن في ملحوظه بسيطه كده على السلم نخلي بالنا منها وحدات قياس الوقت بسرعه كده وحدات قياس الوقت بسم الله اولا كده الوقت بيقاس بحاجات كتير زي سنه وشهر اسبوع يوم ساعه دقيقه ثانيه فتعال ناخدها من فوق كده سنه وطبعا في حاجات اكبر من السنه طبعا في عندنا شهر اسبوع يوم دقيقه وثانيه جميل حلو قوي كده لو سالتك من السنه للشهر بنعمل ايه بتقول لي تضرب طبعا في 12 نضرب في 12 السنه فيها 12 شهر فبنضرب في 12 طب الشهر فيه كام اسبوع؟ تقول لي والله يا مستر على حسب ايه كلمه على حسب دي؟ ما هو الشهر عندك مش ثابت لو الشهر كان ثابت كنا عرفنا هو في كام اسبوع بالظبط في شهر 28 يوم في 30 في 31 فبيبقى الشهر فيه اربع اسابيع وشويه وشويه دي قد ايه مش عارفين على حسب الشهر فالتحويله دي ما بنكتبهاش لانها مش ثابته طيب من اسبوع ليوم لا دي حاجه ثابته سبعه ايام من يوم لساعه بنضرب طبعا في 24 اليوم في 24 ساعه من الساعه للدقيقه طبعا بنضرب في 60 ومن الدقيقه للثانيه برده بنضرب في 60 دي التحويلات الاساسيه اللي انت لازم تبقى حافظها اصلا انما لو قلت لك بص بقى كده معايا واحد ساعه بتساوي كام ثانيه معلش تعرفها تعرف الواحد ساعه فيها كام ثانيه اهي تعال ادي الساعه اهي تقول القلم الاحمر كده بعد اذنكم عايز الولاد يفهموا يا جماعه كتر الحفظ هنا يخلي مخ الولد يضرب ومش هيفهم الدرس من الساعه للثانيه 60× 60 اهي قدامك اهي اضرب في 60× 60 60× 60 دي يا جماعه اللي هي 3600 وبيني وبينك دي لازم تتحفظ ليه؟ لان دي من اكتر التحويلات تكرارا في الدرس كله ما بين الساعه والثانيه الساعه والدقيقه الدقيقه والثانيه على طول اسالك الساعه فيها كام ثانيه تقول لي 3600 جت منين يا عم 60× 60 لو سالتك الاسبوع واحد اسبوع طبعا دي مش هتحفظها دي هتستنتجها بقى بيساوي كام ساعه؟ واحد يقول لي مش عارف لا ارجع على سلم التحويلات يا باشا تعالى فين الاسبوع؟ الاسبوع اهو بيقول لك في كام ساعه عايزين ننزل من هنا لهنا 7× 24 7× 24 سبعه ايام في 24 ساعه اهو اهو من هنا لهنا اضرب في 7× 24 7× 4 ب 28 8 ومعانا الاثنين 7× 2 ب 14 واثنين يبقى 16 يبقى الاسبوع 168 ساعه مثلا عايز تحفظها انت حر بقى كل واحد وقدراته لكن انا بقول لك السلم معاك شوف مثلا الراجل طالب منك تحويله ايه لايه اسبوع لساعه بتقوم جاي بسرعه كده مش لازم ترسم ده كله ادي اسبوع الاسبوع بننزل منه لليوم واليوم بننزل منه للساعه اهو ادي اسبوع يوم ساعه هنا بنضرب في اربعه بنضرب في سبعه لان الاسبوع في سبعه ايام وهنا بنضرب في كام في 24 عشان اليوم فيه 24 ساعه يبقى نضرب 7× 24 مش لازم تعمل ده كله يعني انت بترسم الحته بتاعتك اللي انت عايزها من السلم بناء على الحاجات اللي الراجل طالب التحويل ما بينهم يعني دي تحويلات اساسيه انت لازم تبقى حافظها السنه فيها كام شهر الاسبوع فيه كام يوم اليوم في كم ساعه فيها كم دقيقه الدقيقه فيها كام ثانيه لكن التحويلات الفرعيه انت بتستنتجها لكن انا عايزك تحفظ دي عايزك تحفظ ان الساعه فيها 3600 ثانيه جميل ندخل بقى على معامل التحويل يلا كده اكدنا على الوحدات بتاعتنا نشوف معامل التحويل بقى صلي على النبي عليه الصلاه والسلام ايه اللي انا كاتبه ده يا جماعه انا كاتب هنا 1 كلغم وكاتب تحت 1000 جرام انت شايف ايه قدامك انا شايف بسط على مقام والبسط على مقام ده اسمه نسبه صح يبقى دي كده اسمها نسبه في هنا اعداد اهي فبنقول نسبه عدديه خلاص طيب حلو جدا لحد هنا تمام انت شايف ايه برده ملاحظ حاجه ملاحظ يا مستر ان ال 1 كلغم هو ال 1000 جرام مش انت لسه مدينا من شويه يا مستر محمد ان ال 1 كيلو بيساوي 1000 ج يبقى انا ملاحظ ان الكميتين دول قد بعض وملاحظ كمان ان هم من نفس النوع داخل نظام القياس نفسه احنا هنا بنجيب وحدات قياس كتله كيلوغرام وجرام كلها داخل وحدات القياس نفسه يبقى انا عامل نسبه عدديه بين كميتين متساويتين اهو ما هو دي بتساوي دي يبقى نسبه عدديه بين كميتين متساويتان بص كده يعبر عنهما بوحدات مختلفه دي كيلو ودي جرام الوحدات بس مختلفه بس بتبقى وحدات داخل نظام القياس نفسه تعالى كده معلش نكتب الكلمتين دول يعبر عنهما بوحدات مختلفه داخل نظام القياس نفسه ده التعريف احنا مش في حصه عربي عربي ولا دراسات ولا علوم بس التعريف لازم يتقال ولازم يتفصل نسبه يعني بسط على مقام او كذا الى كذا او كذا الى كذا بالعربي زي ما اخدنا قبل كده ازاي نعبر عن النسبه وانا كاتبها لك في زوره بسط على مقام نسبه عدديه يعني بتبقى اعداد بين كميتين متساويتين فعلا الكميتين متساويتين الوا كيلو بيساوي 1000 جرام طب يا مستر لو الراجل ده طلع ال 1000 جرام ركزوا كده لو الراجل ده طلع ال 1000 جرام فوق ونزل ال 1 كيلو كيلوغرام تحت عادي ما بيفرقش معايا من فوق ومين تحت اركز معايا وافهم انا عايزك انا عايزك بص البيزكس الحاجات الاساسيه لازم تثبت عندك في بالك الاول بعدين نبقى بروح نشوف الدرس بيقول ايه في المسائل بتاعته انا ما عنديش مشكله مين فوق ومين تحت لان النسبه عادي بتتكتب بسط على مقام اي واحد اتكتب فوق والتاني تحت المهم ان اللي فوق واللي تحت يكونوا كميتين متساويتين بس بوحدات مختلفه كيلو يبقى الثانيه تبقى جرام ما ينفعش تكتب لي 1 كيلو على 1 كيلو ما ينفعش تكتب لي 1000 ج على 1000 ج لا حاجه بالكيلو مع حاجه بالجرام وحدتين مختلفتين بس كمياتهم متساويه الكيلوغرام مختلف عن الجرام بس ال 1 كيلو بيساوي ال 1000 جرام يبقى نسبه عدديه بين كميتين متساويتين يعبر عنهم بوحدات مختلفه كيلوغرام وجرام بس الوحدات المختلفه دي تكون داخل نظام القياس نفسه يعني ما تجيبليش مثلا 1 متر على 1000 جرام هي اه وحدات مختلفه بس مش داخل نظام القياس نفسه ده دي امتار ودي جرامات ده طول وده كتله لا احنا يا نتكلم كل كتله يا نتكلم كل طول خلاص ده اسمه ايه بقى اللي قدامك ده كده ده اسمه معامل تحويل هو ده تعريف معامل التحويل اهو معامل تحويل معامل التحويل هي نسبه عدديه بين كميتين متساويتين يعبر عنهم بوحدات مختلفه داخل نظام القياس نفسه السؤال معلش لو انا وقفتك دلوقتي في الفصل ما انا عايز اتاكد انك فاهم بقى هو ده معامل تحويل تقول لي بص يا مستر طالما مكتوبه في صوره نسبه ادي اول حاجه نسبه عدديه لان في اعداد اهو هنا جرام وهنا كيلوغرام الاثنين وحدات مختلفه داخل نظام القياس نفسه احنا هنا شغالين في نظام قياس الكتله خلاص كلنا هنا في نظام قياس الكتله ما فيش حاجه بره وحدات مختلفه والكميتين متساويتين ده معامل تحويل طب لو سالتك لو سالتك 1 كم 1 كم على 1000 جرام ده ليس معامل معامل تحويل ليس معامل تحويل ليه يا مستر ما هو ال 1 كيلو بيساوي 1000 جرام يا حبيبي 1 كيلو من مين 1 كلغم يساوي 1000 جرام خد بالك ان دي كده طول ودي كده ايه كتله ده مش وحدات داخل نظام القياس نفسه ده دي وحدات مختلفه كل واحد بيتكلم في في نظام قياس مختلف ده نظام قياس طول وده نظام قياس كتله ده مش معامل تحويل ليه؟ لان ده طول وده كتله ما ينفعش يا اما كلهم طول يا اما كلهم كتله تمام طب معلش ازيدك انا عايز برض اطمن اصل الدرس ده مهم لو انا قلت لك 1 ساعه على 3600 ثانيه ده معامل تحويل يا رجاله نتاكد نتاكد ما فيش مشكله ساعه وثانيه احنا داخل نظام القياس نفسه احنا هنا وحدات قياس وقت دي اول حاجه اتاكد منها ان احنا وحدات قياس نفس الحاجه احنا وحدات قياس وقت اه طب هل اللي هنا اللي فوق بيساوي اللي تحت فعلا الواحد ساعه بيساوي 3600 ثانيه ده معامل تحويل طب لو انا كتبتها لك كده 3600 ثانيه على واحد ساعه تفرق ما تفرقش ده معامل تحويل برده ما هيفرقش معايا من فوق ومين تحت المهم تكون نسبه عدديه بين كميتين داخل نظام القياس نفسه كلهم وحدات قياس طول كلهم وحدات قياس كتله كلهم وحدات قياس ا وقت ويكونوا قد بعض ما ينفعش مثلا الراجل يكتب لي 2ين ساعه وتحت يكتب لي 3600 ثانيه واقول له ان ده معامل تحويل لا ده مش معامل تحويل ليه يا مستر ما هي ساعه وثواني ايوه ساعه وثواني احنا داخل نظام القياس نفسه بس البسط ما بيساويش المقام البسط ساعتين ساعتين دول يعني 7200 ثانيه لازم تحقق الشروط كلها هنا اتعرفنا على معامل التحويل وهنا بيكون اول سؤال عندك في الدرس ايا مما يلي يمثل معامل تحويل بص هنا سم وهنا متر السؤال بس قبل ما ابدا اقول لك احنا معامل تحويل ولا لا هو السنتي والمتر بيقيسوا نفس الحاجه وحدات قياس لنفس الحاجه اه وحدات قياس طول طب هل ال 100 سم بتساوي ال 1 متر ايوه صح ال 100 سم بيساوي 1 متر اذا ا ده معامل تحويل ليه طيب بيبقى نسبه ما بين حاجتين هي دي نسبه اه طبعا 100 في كذا نسبه اهو اللي هي 100 سم في يعني على 1 متر فعلا سنتيم ومتر بيقيسوا نفس الحاجه او وحدات قياس نفس الحاجه ال 100 سم بيساوي 1 متر ده معامل تحويل طب ب 12 كيلو الى 2 ساعه استنى بس كده دي كيلوهات دي كيلوهات ودي ساعات ايه اللي جاب الكيلو للساعه دي كده يا جماعه نسبه ما بين كميتين مختلفتين ده معدل ده معدل ما تقولش معدل وحده ده معدل بس فبالتالي ده ليس معامل تحويل لان دول كده ما بيقيسوش او مش وحدات قياس نفس الحاجه دي وحده قياس طول ودي وحده قياس زمن فبالتالي بقى ليس معامل تحويل ليس معامل تحويل طب ج بصلي على ج كده 1 لتر على 1000 بص الراجل عمل معاك ايه عمل حركه مش حلوه بقى بيلخبطك ما بين م ل ومي م ده كده طول م ل ده ايه؟ سعه ده ملي لتر باللام ده ملي متر بالميم ده طول وده سعه شوف عمل معاك ايه عشان انت ما بتاخدش بالك ده مش معامل تحويل ليس معامل تحويل ليس معامل تحويل ليه طيب لانهم وحدات ما بيقيسوش نفس الحاجه مش وحدات قياس نفس الحاجه اللتر وحدات قياس سعه اما دي وحده قياس طول اوعى تتخدع طب د 1 متر على 10 سم لا المتر فيه 100 سم يبقى ده ليس معامل تحويل ليس معامل تحويل يبقى ده كان معامل تحويل ده مش معامل تحويل ده كمان مش معامل تحويل وده مش معامل تحويل طب ها يوم 1 الى ال 24 ساعه معامل تحويل معامل تحويل ليه طيب لان فعلا اليوم في 24 ساعه 1 يوم على 24 ساعه كميتين متساويتين داخل نظام القياس نفسه خلاص وطبعا وحدات مختلفه طب و ها 1000 كلغ على 1 طن اولا كلغم وطن بيقيسوا كتله وحدات قياس كتله هل ال 1000 كلغ بيساوي 1 طن؟ اه يبقى و ده معامل تحويل معامل تحويل طب زال يلا عشان ما نطولش اكتر من كده سبعه ايام لكل اسبوع ايوه صح السبعه ايام فيهم اسبوع او الاسبوع في سبعه ايام يبقى ده معامل تحويل طب ح ها واحد الثانيه بيساوي 1 على 60 دقيقه الواد ارتبك بقى يا جماعه ايه ده غريبه دي يا مستر محمد يا جماعه ولا غريبه ولا حاجه ادي واحد ثانيه بيساوي 1 على 60 دقيقه طب ما هو فعلا الثانيه بتساوي 1 على 60 تعالى معلش كده هات لي الحته على السلم اللي كانت ما بين الثواني والدقائق احنا كان عندنا الواحد دقيقه اهو كان عندنا الدقيقه ها بتساوي كام ثانيه الدقيقه كانت بتساوي 60 يعني لما حضرتك تحول من دقائق لثواني بتضرب في 60 طب لو عايز احول من الصغير للكبير بتقسم بقى بتقسم لو عايز احول من ثواني لدقائق اقسم على 60 طب ما اهو ما انا بحول من ثواني لدقائق نقسم على 60 اقسم مين اقسم اللي بره دههو فالواحد ثانيه نقسمها على 60 عشان يشوف فيها كام دقيقه هو قسم على 60 قدامك اهو يبقى صح اذا كانت الدقيقه فيها 60 ثانيه يبقى الواحد ثانيه فيها 1 على 60 دقيقه هل ده معامل تحويل؟ اه طبعا معامل تحويل لان الواحد ثانيه بتساوي 1 على 60 دقيقه فعلا هكتبها لك بالصوره اللي انت عارفها بص بقى كده معايا 1 ثانيه بص بقى معايا كده بيساوي 1 على 60 دقيقه صح كلمه الدقيقه ديلزقها فوقنا اهو يبقى 1 ثانيه بتساوي ها 1 دقيقه 1 دقيقه على 60 صح مش انت واخد ان حاصل ضرب الطرفين بيساوي بساوي حاصل ضرب الوسطين يبقى 60 ثانيه ساوي 1 دقيقه اهو 60 ثانيه اللي هو 60× 1 ساوي 1× 1 بوا دقيقه اهو 60 ثانيه بيساوي 1 دقيقه معامل تحويل احنا مش محتاجين الكلام ده كله بس انا بشتغل على ان في نسبه صغيره من الولاد حابه تفهم الكلام ده جه منين انما الواحد ثانيه بتساوي 1 على 60 دقيقه ده من بدري خلاص بس انا قلت افهمك فعلا الواحد ثانيه بيساوي 1 على 60 دقيقه وده معامل تحويل اه لانها نسبه ما بين كميتين متساويتين معبر عنهم بوحدات مختلفه داخل نظام القياس نفسه دي ثواني ودي دقائق والواحد ثانيه بتساوي واحد على 60 دقيقه وكلنا داخل نظام قياس الوقت ماشي ماشي مافيش مشكله مافيش مشكله مافيش مشكله يبقى ده معامل تحويل حلو طيب احنا عايزين بقى نحل باستخدام معامل التحويل لا عشان خاطر الحته دي بقى هي اصلا مبتغى الدرس كله يعني الحته اللي جايه دي لو انت فهمتها شكرا خلاص كده هترتاح بص يا سيدي خلينا بس الاول نفهم الولد هو هيعمل ايه وقت الامتحان وهيعمل ايه وقت ما الراجل يطلب منه الحل باستخدام معامل التحويل الولد دلوقتي يا جماعه في الامتحان وقابله ان 2 متر بتساوي كام سم هل انت محتاج تستخدم معامل تحويل هنا لما تيجي في الامتحان وتلاقي في الاختيارات حاجه زي دي هل انت مضطر تروح تشتغل بمعامل التحويل ابدا والله ولا مضطر ولا حاجه انا راجل عارف كويس قوي ان لما بحول من المتر للسنت بضرب في 100 فهاخد الاثنين دههي اضربها في 100 وشكرا يبقى 200 سم والامر منتهي واختار ده لو احنا في الامتحان لكن اوقات يجبرك انك تحل بمعامل التحويل يقول لك ال 2 متر بتساوي كام سم ولكن هو عايزك تحل بمعامل التحويل وهقول لك بيكبرك عليه ازاي بس خلينا ايه خطوه خطوه كده ازاي اعرف ال 2 متر فيهم كام سم باستخدام معامل التحويل بص يا سيدي الامر اشبه بالميه لما تنزل من من الازازه كده اسهل منها كمان اسهل منها اسهل منها انت كل اللي عليك بتاخد الحاجه اللي عندك تضربها في شده اشاره كسر هضرب في معامل التحويل ما انا هجيب معامل تحويل اجيبه ازاي بقى معامل التحويل المناسب للمساله اللي انت رايح له انت عايز تحول لمين؟ لسنتي اكتبه لي فوق ها واللي انت جاي منه متر اكتبها لي تحت يا سيدنا الفاضل احنا دلوقتي بنحل ولكن باستخدام معامل تحويل هنضرب في معامل تحويل يساعدنا على اجابه على ايجاد الاجابه اللي هي 200 برده بس باستخدام معامل التحويل بنعمل ايه بتضرب الكميه اللي عندك في حاجه اللي انت رايح لها الوحده اللي انت رايح لها اكتبها فوق والوحده اللي انت جاي منها اكتبها تحت سني على متر كل كام سم بيساوي كام متر يا محمد؟ بعد ما تكتب الوحدات ده في قد ايه من ده؟ ال 1 متر اهو ال 1 متر في 100 سم هو ده اسمه معامل التحويل فعلا ده معامل تحويل اهو طب ليه يا مستر ما ضربناش في 1 متر على 100 سم حلو قوي الكلام ده انا جاي معاك سكه اهو ما ينفعش تضرب في 1 متر على 100 سم تحت ليه؟ لان انا بضرب في الوحده اللي انا رايح لها على الوحده اللي انا جاي منها انت رايح لمين؟ للسنتي ده اللي انت تضرب فيه فوق على اللي انت جاي منه متر حلو فبنضرب الدهه في معامل تحويل 100 سم على 1 م انا عايزك بس تاخد بالك من الحركه اللي جايه دي ما فيش حاجه عندنا في الرياضيات عموما عموما في الرياضيات ولا في الفيزياء ولا في اي حاجه اسمها اختصار وحدات يعني ما تلاقيش حد يقول لك هنشيل المتر مع المتر ما فيش حاجه اسمها كده بس انا هشيلهم مع بعض قدره مش قدره ولا حاجه القدره لله بس عشان الزحمه بس هشيلهم مع بعض بس عشان الزحمه لكن ما فيش حاجه في الرياضيات ولا في الفيزياء اسمها احذف وحد دات مع بعض طب انا شلتهم عشان الزحمه بص كده بقت المساله بتاعتك ايه 2× 100 سم على 1 2× 100 سم على 1 الواحد ده سيبك منه صح يبقى المساله بتاعتك بقت 2× 100 سم يبقوا 200 سم اهي اهي ما فهمتش ما فهمتش لا لا ما فهمتش ازاي تعالى اركز اركز لو قلت لك كيلوغرام بتساوي كام جرام؟ احنا في الامتحان احنا في الامتحان والله الكيلوغرام بيساوي 1000 جرام فانا بضرب في 1000 2 في 1000 2 في 1000 اهو 2000 واحل كده في الامتحان وهو انت ما ينفعش تحل غير كده اصلا ليه؟ اسهل ده لو احنا في الاختيارات وقابلتنا حاجه زي دي انما لو الراجل اكبرني بقى 2 كلغ قال لي بيساوي كام جرام ولكن مستخدما وعامل التحويل وزي ما قلت لك دلوقتي هعرفك ازاي هو بيجبرك فبالتالي انا باخد الكميه اللي عندي واضربها في حاجه اللي انت رايح له اهو على اللي انت جاي منه كيلو جرام كل 1 كيلو بيساوي 1000 جرام بس يا عم الموضوع واختصر بس ال 1 كلغ بص احنا بنشيل الجرام اوعى تعملها في الامتحان اوعى تعمل شرطه اوعى تعملها في الامتحان دي اوعى سيبهم بس انا بقول لك شيلهم بس مع بعض عشان الزحم حط ايديك كده اهو يبقى يبقى 2× 1000 جرام على 1 الواحد ده سيبك منه مالوش لازمه يبقى 2× 1000 جرام يعملوا لك 2000 جرام اهي حلو الموضوع سهل وبسيط ما تقلقش ما تقلقش الموضوع سهل بس محتاج سستمه بس مش اكتر بيكبرك عليها ازاي في الامتحان يقول لك اكمل بكتابه معامل التحويل المناسب دلوقتي بيقول لك 5 متر نضربها في كام عشان تدينا 500 سم يعني بقول لك تكتب معامل التحويل اللي انت رايح له سم على اللي انا جاي منه متر كل 1 متر بيساوي 100 سم خلصت تعالى هنا بيقول لك 400 هو عايزك تكتب معامل التحويل بس هوهو حل مكانك ضرب ال 5% ب 500 ثانيه بيقول لي اضربها في كام عشان تديني ثمان دقائق يا سيدي ما فيش مشكله اللي انت رايح له دقيقه اهو دقيقه واللي انا جاي منه الثانيه كل واحد دقيقه بيساوي 60 ثانيه الامر سهل وبسيط لما يقول لك اكتب معامل التحويل لكن المسائل بقى لما بتيجي في الامتحان ما بيديكاش الاجابه بقى هو بيقول لك خد 5 متر قول لنا بيساوي كام سم باستخدام معامل التحويل او يقول لك ال 480 ثانيه بيساوي كام دقيقه باستخدام معامل التحويل نشوف امثله حبيبي ركز معايا كده اقرا العنوان بتاع السؤال اكمل التحويلات التاليه هل سكت هل الراجل سكت لو الراجل قال لك اكمل التحويلات التاليه وسكت يا باشا من كيلوغرام لجرام بضرب في 1000 يا باشا من مليلتر للتر بقسم على 1000 وتحل بالتحويلات اللي اخدناها في سنه رابعه وسنه خامسه لكن الراجل قال لك باستخدام معامل التحويل فهنا الراجل هيبدا يحاسبك عليه في الامتحان فلازم تحل بيه يبقى هناخد بص كده معايا 18 و7 كلغ دي خليها ك ج م وخلاص انجز عايزين نحولها الى ج م لجرامات نعمل ايه عشان نستخدم معامل التحويل يبقى هنضرب ها اللي احنا رايحين له ج م على اللي احنا جايين منه ك ج م كل 1 كلغم بيساوي 1000 جرام حلو حلو المفروض بنعمل ايه بنشيل دههوما عشان الزحمه بنضرب دههو في 1000 الجرام دههي الجرام اللي بتفضل بص مش انت شلت الكيلوغرام مع الكيلوغرام فضل عندك وحده مين الوحده اللي فضلت دي تتحط في الاجابه اهي دي اللي فضلت احنا حاطينها اصلا اهي فكل اللي عليك بس هتضرب ضرب 18 و7 في 1000 وده اللي احنا عارفينه اصلا من كيلوغرام لجرام بنضرب في 1000 بس عمل الموضوع بشياكه يعني يبقى نضرب 18 و7 في 1000 يعني الموضوع بتاعنا 18 و7 في كام في 1000 لما نضرب في 1000 بنحرك العلامه ناحيه اليمين ثلاث مرات ادي مره تبقى 100 87 ده كده مره لسه كمان مرتين حط صفرين خلاص يبقى 187 كلغ فيهم 18700 جرام وباستخدام معامل التحويل يا سيدي والموضوع بسيط جدا عايزين نحول من ملي للتر لو الراجل كان في الامتحان بيقول لك اكمل التحويلات التاليه فقط فانت هتاخد ده تقسمه على 1000 على طول من الملي للتر بنقسم على 1000 والموضوع بسيط لكنه قال لك باستخدام معامل التحويل فهناخد 5 8 7 م ل عايزين نحولها الى لتر نعمل ايه؟ نضرب في معامل تحويل اللي احنا رايحين احنا رايحين للتر اللي انت جاي منه كل 1 لتر بيساوي 1000 ملي ها بنعمل ايه؟ بص كده بنشيل دههي مع دههي عشان الزحمه عشان الزحمه عشان الزحمه في وحده فضلت عندك ايه هي اللتر اهي دي اللي فاضله صح عشان كده كتبناها في الاجابه اهي فدهه بنكتبها في الاجابه وبعدين بص كده بتضرب 587 في الواحد اللي فوق وتقسم على ال 1000 اللي تحت اللي هي دههي في 1 على بناخدها كده ايه في الهو دههو عشان عشان الزحمه بس طب ما احنا عارفين يا عم ان احنا بنقسم على 1000 والله لازم الهايلمان ده كله ما هو الهايلمان ده كله اللي هياخدك انك تحل المسائل اللي جايه بقى ما احنا بنعودك على السهل عشان ناخدك في المساله الكبيره المركبه اللي هتيجي كمان شويه اصبر اصبر ما تستعجلش على رزقك فطبعا لما بنضرب في واحد سيبك من الكلام ده اما بنقسم على 1000 بنحرك البوينت ناحيه الشمال ثلاث مرات الواد يقعد يدور على البوينت مش لاقيها اي عدد ما فيش فيه بوينت البوينت بتاعته على اليمين هنا حركها ناحيه الشمال ثلاث مرات تيجي هنا كده يبقى 7 8 5.0 صفر لتر 587 جزء من 1000 لتر قو لي صعبه قو لي صعبه يا ولا قو لي صعبه يا ابني ايه يا دكتوره الموضوع ده صعب ما يهزش في كتفك شعرايه واحده لحد دلوقتي الموضوع سهل بامانه يا رجاله طب نطور الدنيا شويه نطور الدنيا يلا احنا ماشيين عجل عجل اهو طيب نزق العجل شويه بقى يعني نحاول ندخل معانا افكار كويسه الراجل بيقول لك مستخدما معامل التحويل عايزين نحول بص بقى كده تسعه امتار في الساعه يعني 9 متر اهو بص انا بكتبها ازاي يا دكتوره شوف انا بكتبها ازاي بكتب دههي ازاي تسعه امتار يلا مش مشكله كتبت على نفسي مافيش مشكله 9 امتار في الساعه بكتبها ازاي 9 متر في اهو الساعه يعني واحد ساعه اهو ماهي 9 متر في الساعه يعني 9 متر/ساعه او 9 متر على 1 ساعه استاذنكم اوقف الفيديو امسح ايديا دلوقتي يا شباب انا معايا 9 متر في الساعه عايز احولهم بص كده معايا اهو انا مديك ورقه كامله في سؤال واحد بهلك ورق وكل ده عشان تفهم ركز وحط لايك كيل م في الساعه عايزين نحولها ل م على ساعه حلو جدا شايف بعينيك ايه اللي اتغير انا شايف بعينيا ان المتر الراجل عايز يحوله لكيلو اما الساعه اللي تحت فضلت زي ما هي فمالكش دعوه بالمقام يعني انت كانك بتحول 9 متر ا لكيومتر بس شوف دي كده اول فكره معانا في الجزء الثالث من الحصه لان لسه هنرتب عليها ثلاث اسئله الثلاث اسئله دول لو فهمتهم انا هرتاح وانت هترتاح والدنيا هتبقى جميله دلوقتي الراجل مديني سرعه 9 متر في الساعه دي يا اد يعني سرعه بيقول لي حولها لنا لسرعه ثانيه بس بالكيلو متر في الساعه انا لاحظت ان المقام زي ما هو ما فيش تحويلات في المقام ما فيش تحويلات في المقام يبقى انا بحول البسط للبسط ودي سهله جدا بحول من متر لكيلو يلا هنضرب في كام يا جماعه بصوا كده هنضرب فين الوحده الوحده اللي انت رايح لها كيلو على الوحده اللي انت جاي منها متر يبقى ده اسمه معامل تحويل البسط للبسط بس يبقى بضرب هنا في معامل تحويل البسط يا اد اما المقام ماليش معامل تحويل لانه فضل زي ما هو وصلت مساله زي اللي قدامنا دي بضرب في معامل تحويل البسط فقط لان البسط هو اللي اتغير من متر لكيلو لكن المقام فضل من ساعه لساعه جميل جميل طب اضرب في كام على كام كل كام كيلو بيساوي ساوي كام متر كل واحد كيلو بيساوي 1000 متر بس يلا يا باشا بص بقى كده معايا بص كده معايا احنا بنشيل خلوني بقى ايه امسح دههي بس الاول اللي هو اللي بالاحمر دههو لان كنت بقول لك ان المقام مالوش تحويله فحطيت عليها شرطه بس مش عايزينها الشرطه دي بص بقى كده معايا بص كده معايا يا دكتوره احنا بنشيل المتر مع المتر عشان الزحمه بس اهو في وحدات فضلت عندك ايه هي الوحدات اللي فضلت عندك فوق في كيلو متر وتحت في ساعه نقلناهم في الاجابه اركز معايا اركزي معايا يا دكتوره الوحدات اللي شكل بعض واحد في البسط والتاني في المقام شلتهم بس عشان الزحمه اهو شلتهم عشان الزحمه في وحدات فضلت عندك دي بننقلها في الاجابه ها البسط فاضل فيه كيلو والمقام فيه ساعه نقلتهم هناك اهم كل اللي عليك بقى تمسك الاعداد تضربها في بعض تضرب التسعه اللي فوق في الواحد اللي فوق وتقسم على ال 1000 اللي تحت يبقى 9 في 1 على 1000 اللي هي 9 على 1000 يعني اللي هي 9 على 1000 اللي هي كام؟ 9 من 1000 بس يبقى 9 متر على الساعه بتساوي 9000 كم/ساعه خلصت خلصت ودي كده فكره يا باشمهندس ان هو يكون مديك سرعه ويطلب منك انك تحولها لسرعه بوحدات ثانيه فلما قلبت المساله بتاعه البسط على مقام لقيت ان البسط هو اللي هيتحول للبسط لكن المقام فضل زي ما هو فهنا بنضرب في معامل تحويل البسط وفقط من متر لكيلو كيلو متر يبقى معامل التحويل بتاعنا كيلو متر فوق والمتر تحت كل 1 كيلو بيساوي 1000 متر فضربت في معامل تحويل البسط فقط جميل فالسرعه بتاعتنا في الاخر خالص هتبقى 9000 كم على الساحه طب استنى بقى كده شيل دي بعد اذنك حل لي المثال ده كده واحده واحده 9 كلكم كل مانيه او في الثانيه عايزين نحولها لكيومتر في الساعه طيب اديعه اهي كي متر ك م على الثانيه يعني واحد ثانيه دي عايزين نحولها لايه؟ لكيلو متر على ها الساعه ايه ده ده البسط فضل زي ما هو بس المقام اللي اتغير فهنا هنضرب في معامل تحويل المقام معامل تحويل المقام في المساله اللي فاتت اهو عشان نبقى ماشيين بالترتيب كده كنا بنضرب في معامل تحويل البسط البسط هو اللي كان اختلف من متر لكلو متر فضربت في معامل التحويل بتاعهم اما في المساله اللي قدامك لا البسط هو هواه الواحده هي هي كيلو متر فضلت كيلو متر يبقى انا مش هضرب في معامل تحويل البسط لكن المقام اتحول من ثانيه لساعه يبقى انا هضرب في معامل تحويل المقام بص بقى يا باشمهندس لما تبقى تضرب في معامل تحويل المقام بتجيب معامل التحويل وتضرب في المقلوب بتاعه يعني انا لو سالتك ايه هو معامل التحويل بتاعنا من ثانيه لساعه معامل التحويل اهو اللي انت رايح له ساعه بص كده واللي انت جاي منه ثانيه صح الساعه فيها كام ثانيه الواحد ساعه فيها 3600 ثانيه ده مفروض معامل التحويل الخاص بالمقام صح بس لما يبقى معامل التحويل في المقام بتضرب في المقلوب بتاعه يعني اضرب في ايه اضرب في المقلوب بتاعه اضرب في انيه على واحد ساعه معلش معلش الحته دي تاني عشان الولاد لما بنحول البسط للبسط فبنضرب في معامل تحويل البسط للبسط وهنا بنضرب في معامل التحويل عادي اللي احنا رايحين له فوق واللي احنا جايين منه تحت ونشوف ده بيساوي كام من ده وشكرا انما لو المقام عندك هو اللي مختلف وهتضرب في معامل تحويل المقام بتجيب معامل التحويل في جنب وتضرب في المقلوب بتاعه طيب نكمل المساله وبعدين هفهمك ليه ضربنا في المقلوب بتاعه بس نكمل المساله الاول بص يا جميل بص كده الثانيه تروح مع الثانيه عشان الزحمه بسي اشيلها لكم عايز اشيل اشيلها ازاي ما ايدي هتيجي في الفيديو والله لاعملها بص كده اهو شيل الثانيه مع الثانيه بس عشان الزحمه مش اكتر فاضل عندك فوق في البسط وحده ايه كيلو متر اهي وتحت في ساعه اهي يبقى فاضل فوق كيل متر على تحت ساعه هي دي اللي نقلناها في الاجابه بص هنا كده ها معلش معلش الموضوع مرتبك شويه بس الدنيا هتبقى تمام دلوقتي يبقى احنا بنشيل بث الثانيه مع الثانيه عشان الزحمه فيتفضل كيل م/ساعه اهي حلو كل اللي عليك بقى تلم الاعداد اللي عندك تضربهم وتختصرهم 9× 3600 على 1× 1 يعني 9× 3600 فهتسيب الصفرين بتوع ال 3600 تضرب 9× 36 9× 6 او 6× 9 ب 54 4عه ومعانا الخمسه 9× 3 ب 27 وخ يبقى 32 يبقى 32400 كل فين؟ في الساعه لو انت بتقطع 9 في الثانيه فانت كانك بتقطع 32400 في الساعه الواحده انت لحد الان كل اللي انت مش فاهمه بس احنا ليه بنضرب في المقلوب بتاع معامل التحويل هفهمها لك حالا هفهمها لك بس معلش تعال ناكد على الفكره وبعدين هفهمها لك مش هسيبك ما تقلقش انا عمري ما حفظتك حاجه دلوقتي احنا عايزين نحول 9 كم في الثانيه لكامر في الساعه جميل عشان نعرف احنا هنحول اول وهنضرب في معامل تحويل البسط ولا معامل تحويل المقام فاحنا بنقلب المساله من الشكل ده للشكل دههو كيلو متر على الثانيه يبقى فوق كيلو متر وتحت ثانيه واحده 9 كل م ثانيه عايزين نحولها ل 1 كم/ساعه الكيلو متر فوق فضل زي ما هو اذا ما فيش ضرب في معامل تحويل البسط طب لو بصيت على المقام هتلاقي الثانيه وساعه اذا في ضرب في معامل تحويل المقام لما بنيجي نضرب في معامل تحويل المقام يا جماعه بنضرب في المقلوب بتاعه الاول بنجيب معامل التحويل في جنب ونضرب في المقلوب طب معامل التحويل بنجيبه ازاي؟ الحاجه اللي انت رايح لها ساعه اكتبها فوق الحاجه اللي انت جاي منها الثانيه اكتبها تحت كل كام ساعه يساوي كام ثانيه كل واحد ساعه يساوي 3 3600 ثانيه ده بقى ده معامل التحويل نفسه لما يكون الضرب في معامل تحويل المقام بنضرب في المقلوب فبنضرب في 3600 ثانيه فوق على واحد ساعه تحت جميل طيب تعال ناخد الفكره التالته بس افهمك ليه بنضرب في معامل تحويل المقام بالمقلوب تعالوا بصوا كده يا اد لو انا معايا 2 على بص 2 على 2 على 3 لو انا معايا 2 على 2 على 3 وعايز احولها من مساله قسمه لمساله ضرب اعمل ايه؟ بص كده يا بطل بنسيب البسط زي ما هو اهو ونحول العل فيه وايه ونشقلب دههو صح يبقى 3 على 2 فلما نيجي نحولها من مساله قسمه لمساله ضرب ما هي اتحولت كده من مساله قسمه لمساله ضرب ده البسط على المقام قلبناها المساله ضرب بنسيب البسط زي ما هو وبعدين نحول العل فيه ونشقلب اللي تحت فلما نحول المساله من قسمه لضرب بنشقلب اللي تحت بنضرب في مقلوبه وعشان كده ضربنا في مقلوب معامل التحويل تعال كده للمساله بسرعه اهو كنا المفروض نعمل ايه كنا مفروض نقسم تحت على 1 ساعه في 3600 ثانيه حولنا القسمه لضرب وضربنا في المقلوب اهو تمام رخمه شويه عليك بس هي جت من هنا هي جت من هنا وانا مش عايز اراكم عليك حاجه هو الدرس اصلا يعني مليان افكار فحبيب قلبي لما يكون عندك المقام في معامل تحويل اضرب في المقلوب بتاعه لان احنا في الاصل كنا لازم نقسم عليه فاحنا بنحول القسمه لضرب فبنضرب في المقلوب بتاعه لان بعد ما نحول القسمه لضرب لازم نشقلب المقام ماشي تعالى بقى للفكره الثالثه عشان نخلص بقى المره دي بقى حضرتك هتضرب في معامل تحويل البسط والمقام مع بعض ازاي يبقى يبقى الفكره الاولى كانت معامل تحويل بسط بس الفكره الثانيه كانت معامل تحويل مقام بس الفكره الثالثه والاخيره انك تضرب في معامل تحويل بسط ومقام ظبط لي المساله دي كده 8.نص نص ها متر على 1 ثانيه حلو بيقول لك حولها لي لكيل على الساعه بص حضرتك وشوف ايه اللي اتغير عشان تضرب فيه ها ده البسط متغير من متر لكيلومتر اذا في ضرب في معامل تحويل البسط والثانيه بقت ساعه اذا في ضرب في معامل تحويل المقام ناخدها واحده واحده بقى تعالى نضرب في معامل تحويل البسط الاول وبعدين نبقى نضرب في معامل تحويل المقام بعدين لان هنضرب في المقلوب بتاعه من متر لكيل متر انت رايح لكيلو اكتب الكيلو فوق وجاي من المتر اكتب المتر تحت كل 1 كيلو بيساوي 1000 متر ده كده معامل تحويل البسط الدنيا ما فيش فيها حاجه تعالى بقى نضرب في معامل تحويل المقام معامل تحويل المقام انت رايح للساعه اهو واحد ساعه على انت جاي من الثانيه يبقى 3600 ثانيه طب نعمل ايه نضرب في المقلوب بتاعه لان الضرب هنا يا باشمهندس في معامل تحويل المقام فبالتالي لما نطلعه فوق في ضرب بنقلبه فهنضرب في مقلوب معامل التحويل معامل التحويل اهو نضرب في المقلوب بتاعه 3600 ثانيه على 1 ساعه بص كده معايا بص كده معايا يا دكتوره معلش هنشيل الوحدات بس ما تعملش كده في الامتحان بس عشان الزحمه بس شيل الثانيه مع الثانيه وشيل المتر مع المتر ايه اللي فضل عندك اللي فضل عندي اهو على دههو م/ساعه عشان كده بنكتبها بره اهي ايه اللي بقى عندك اللي فاضل انك تضرب الاعداد بقى وتختصر عشان الزحمه عشان الزحمه تضرب 8.5× 1× 3600 يعني 8.5× 3600 على ايه؟ على 1× 1000× 1 على 1000 يعني اختصر كده يا باشمهندس شيل صفرين الاول مع صفرين عشان الزحمه طب 8.5 بص على 10 بص احنا ممكن نختصر ال 36 مع ال 10 بس انا بقول لك لما يكون عندك 10 تحت ما تجيش جنبها لما يكون عندك 10 تحت ما تجيش جنبها او ممكن لما يكون عندك 1000 ما تجيش جنبه نعمل ايه يا اد هنضرب في جنب ال 8.5 في 36 وادي ال 10 تحت اهي 8.5 نص هنضربها في 360 او في 36 لان شيلنا صفرين مع تحت ال 10 دي بعد ما الناتج يطلع في البسط هنحرك العلامه في ناحيه الشمال مره واحده عشان بنقسم على 10 فنعمل ايه بقى نيجي في اي جنب نضرب 8.5× 36 8.5× نص في 36 اضرب من غير العلامه زي ما انت واخد اضرب من غير العلامه الدروس اللي في اول المنهج هتخدمنا دلوقتي 6× 5 ب 30 صفر ومعانا اللاه 6× 8 ب 48 و3 يبقى 51 حلو سيب صفر الاول 3× 5 ب 15 خ 5 ومعانا الواحد وبعدين 3× 8 ب 24 ومعاك واحد يبقى 25 اجمع صفر 1 و5 6 5 وخ 10 صفر معانا الواحد حط على الاثنين يبقى لاثه كان عندك بوينت بعد رقم حطها بعد رقم طبعا بوينت بعدها صفر يبقى ما عادش ليها لازمه خلاص يبقى 306 306 306 على 10 حرك العلامه ناحيه الشمال مره واحده العلامه هنا حركها مره واحده هنا كده يبقى 30.6 30.6 6 م على الساحه مساله قويه ما اكدبش عليك اولا فكرتها انك هتضرب في معامل تحويل البسط وهتضرب كمان في معامل تحويل المقام وبالمقلوب كمان لان لما يكون معامل التحويل في المقام بنضرب في المقلوب بتاعه بعد ما بتضرب في معاملات التحويل عندك قصه ثانيه في الاختصار انت ممكن تعمل حاجه لطيفه جدا ممكن تضرب 8.5 نص في 3600 في جنب وبعدين تحط العلامه بعد ثلاث ارقام عشان عندك في المقام 1000 بس انا قلت سهل الدنيا شويه شلت صفرين مع صفرين ضربت 8.5 نص في 36 في جنب وبعدين قسمت على 10 لما الناتج يطلع ابقى احرك العلامه فيه ناحيه الشمال مره واحده دي يوم ما بتيجي في الامتحان الراجل بيدي لها حقها وبيدي لها كمان مساحه وبيدي لها كمان درجات كتير مساله زي دههي لو جت في الامتحان بيديك عليها يعني ويت كتير من الدرجات ما تقلقش انما في العادي بيجيب مساله فيها معامل تحويل واحد بس يا باشمهندس جميل فهمتوا الحته دي الحته دي لو اتفهمت يبقى انت بقيت تمام في الدرس انت فاضلك عندي ان انا احل معاك شويه الشويه دول هيطمنوك وهيعرفوك ان الدرس يوم ما بيجي في الامتحان بيجي سهل كمان الحل ده هيثبت عندك المعلومه وهيعلي مستواك في الدرس انا هحل دلوقتي لحد ما انا اتعب شوف انت هتقدر تجيب معايا لحد فين وكل ما هتحل اكت كل ما مستواك يرتفع اكتر شوف انت عايز توصل بمستواك لفين يلا في البدايه الراجل بيقول لي هل ده معامل تحويل ولا لا 100 متر فيهم 1 كيلو لا خالص ال 1 كيلو بيساوي 1000 3 م بيساوي تساوي 4 متر ازاي طيب ازاي 3 جنيه تساوي 4 جنيه ما تقولوا كلام يعقل 1 متر على 1000 ملي لو انت مش عارف تعال كده اهو اعمل كده اهو ادي المتر وادي السنتي وادي الملي حلو مش لازم تجيب الديسي عادي من المتر للسنتي فيه 100 بنضرب في 100 ومن السنتي للملي بنضرب في 10 يبقى من المتر للملي بنضرب في 100× 10 اللي هو في 1000 يعني فده معامل تحويل لان فعلا ال 1 متر فيه 1000 ملي يوم واحد 24 ساعه مظبوط ما هو اليوم فيه 24 ساعه 60 دقيقه على ساعه واحده مظبوط ده معامل تحويل 60 دقيقه فيهم 1 ساعه 1 متر في 100 سم مظبوط ده معامل تحويل 1000 ملي بيساوي 1 كيلوغرام صح صح ازاي يا باشمهندس يا باشمهندس عضم كتاف وجعني وانا بقوللك لازم يكونوا من نفس وحدات القياس لازم يكونوا داخل نظام القياس نفسه دي م م ودي ك ج ملمر وكيلوغرام ده طول وده كتله يا باشمهندس احنا صايمين الله يكرمك ركز ركز يا كبد وروحي ركز طب سنتيم ومتر ماشي بس هل 2 سم تساوي 5 متر لا 90 كيلو ايه ده ايه ده ايه ده كيلو مع ساعه ده ده معدل ده طيب وبعدين عندي 1 ملي بيساوي 1 على 1000 لتر صح ازاي بص من اللتر من اللتر للملي بنعمل ايه بنضرب في 1000 اهو طب من ملي للتر الواحد اهو ال 1 لتر بيساوي اهو عشان تعرف بس تفرق ما بين الواحد والالف واللام الواتر فيه كام ملي بنضرب في 1000 طب من ملي للتر اقسم على 1000 يبقى 1 على 1000 اهو 1 ملي سساوي 1 على 1000 لتر خلاص جميل سؤال برض حلنا زيه على فكره انا مش هحل التمارين كلها انا بس بعض الحاجات منتقيها هتاثر معاك وبتشوفها كتير في الامتحانات واللي هيخدم فهمك للدرس وما يخليكاش زهقان بيقول لي انا عايزك تكتب لي معامل التحويل معامل التحويل المستخدم للتحويل من الى انا عايز اللي انا رايح له اهو بص اللي انت رايح له ايه مليتر يعني م ل على اللي انت جاي منه لتر كل 1000 ملي يساوي واحد ايه لتر معامل التحويل المستخدم للتحويل من الى دي اللي بيتكتب فوق اللي انت رايح له سم على كر احفظها بقى الكيلو متر في 100000 1000 سم 100000 100000 يعني واحد قدامه خمس اصفار 1 كيلو في 100000 سم طيب معامل التحويل المستخدم للتحويل من الجرام للكيلو اللي انت رايح له ك ج م على اللي انت جاي منه ج م اللي انت جاي اللي انت رايح له 1 كيلو بيساوي كام جرام 1000 معامل التحويل المستخدم للتحويل من ملي الى سنتي انت رايح لمين رايح لسنتي على اللي انت جاي منه م ال 1 سم في 10 ملي معامل التحويل المستخدم للتحويل من ساعه الى دقيقه اللي انت رايح له اللي انت رايح له دقيقه واللي انت جاي منه ساعه واحد ساعه بيساوي 60 دقيقه الدنيا سهله شوف الحل شوف الحل بيثبت عندك المعلومه ازاي طيب صليت على النبي عليه الصلاه والسلام معامل التحويل المستخدم من طن الى كيلو اللي انت رايح له ك ج م اللي انت جاي منه طن ال 1 طن بيساوي 1000 كيلو معامل التحويل المستخدم للتحويل من سن الى متر انت رايح لايه؟ لمتر وجاي من سم ال 1 متر في 100 سم معامل التنى استنى استنى واجب واجب انا هحل لك كل حاجه ولا ايه انت قاعد زي الباشا كده وانا اللي امتحن مكانك ما انت فهمت الفكره بقى دوس يلا هات اللي بعده بص سيبك هتلاقي عندك السؤال رقم لاه تعرف انت تتعامل معاه انا عايز السؤال رقم اربعه 12 دي سي بيساوي كام سنتي بس زي ما انت شايف الراجل بيقوللك مستخدما معامل التحويل بص يا باشا ادي 12 دي حضرتك احنا رايحين للسنتي صح فبنضرب في معامل التحويل اللي انت رايح له سنتي على اللي انت جاي منه دي سي حلو كل كام سم بيساوي كام دي سي الواحد دي سي بيساوي 10 سم حلو بنشيل دهه مع دههي بس عشان الزحمه يا ابني ما فيش حاجه اسمها نشيل وحدات مع بعض نختصر ما فيش حاجه اسمها كده خلاص طيب يبقى عندنا ايه دي راحت مع دي يبقى عندنا 12× 10 واحنا عارفين اصلا من الديسل السنتي بنضرب في 10 بس للاسف الراجل قال لي استخدم معامل التحويل بس عشان الدرجه بتاعتك تاخدها 12× 10 يبقى 120 ايه؟ سم طيب ده كده المثال الاولاني هنا 34500 ملي عايزين نحولهم للتر عايزين نحولهم للتر يبقى نضرب في ايه؟ اللي انت رايح له لتر على اللي انت جاي منه ملي كل 1 لتر بيساوي 1000 ملي هنشيل دههي عاديه بس عشان الزحمه عشان الزحمه نضرب 34500× 1 على 1000 يعني نقسم على 1000 يعني اما نيجي نقسم ده على 1000 يا جماعه بصوا كده ما هي دي هنقسمها على 1000 اهو البوينت هنا نحركها ناحيه الشمال ثلاث مرات مش دي البوينت لا لا لا ده دي علامه فاصله ما بين كل ثلاث ارقام ركز مالهاش لازمه شيلها ارميها البوينت بتاعتك هنا حركها ناحيه الشمال ثلاثه ليه لان بنقسم على 1000 اهو طب ما انا اختصر صفرين مع صفرين طب ما هي هي يا عم البوينت هنا حركها ناحيه الشمال ثلاث مرات تيجي هنا كده يبقى 3 4.5 صفرين 3 4.5 خمسه صفرين مالهمش لازمه لتر طب هات ده اهي 413 سم عايزين نحولها لمتر باستخدام معامل التحويل يبقى هنضرب في انا رايح للمتر خلاص يبقى المتر فوق وجاي من سم يبقى السنتي تحت كل 1 متر بيساوي 100 سم شيل سم مع سم بس عشان الزحمه ده في 1 على 100 يعني كاننا بنقسم على 100 وخد بالك برض ان بعد ما تعلم الهيلمان بتاعك دههو لازم برض تعرف ان المساله هتطلع معاك بالتحويلات اللي انت عارفها من سنه رابعه يعني اما تحول من سنتيم لمترسم على 100 فالاجابه بتاعتك هتطلع ايه؟ هتطلع حرك العلامه يا عم مرتين هنا هتطلع 4.13 واح اهي ليه طيب لان اما بحول من سنتيم لمتر بقسم على 100 هو انا يعني هجيب حاجه مختلفه هو بس الكلام متزوق عشان عايز معامل التحويل مش اكتر اهو يعني مثلا من ملي لدي سي لو انت مش عارف التحويله بتيجي في جنب كده ادي الديسي متر وادي السنتي وادي الملي من هنا لهنا بنضرب في 10 ومن هنا لهنا بنضرب في 10 اذا من الديسي للسنتي بنضرب في 100 10× 10 طب يبقى من ملي لسنت بنقسم على 100 اهو اقسم على 100 لو نازل اضرب في 100 لو طالع اقسم طب مين اللي قال لك ان انا طالع ما انت يا عم بتحول من ملي لديسه اهو يبقى انت طالع اقسم على 100 طب لما نقسم على 100 البوينت تتحرك ناحيه الشمال مرتين تيجي هنا كده يبقى هي هتطلع معاك 9 طلعها انت بمعامل التحويل يلا 5 9 اا ملي عايزين نستخدم معامل تحويل عشان نحولها لدي سي طب يلا هنضرب في دي سي اهو لان ده اللي احنا رايحين له على اللي احنا جايين منه م م م الواحد دي سي في 100 سم منين ما هي يبقى شيل دههو بس مع ده عشان الزحمه 59× 1 على 100 يعني 59 على 100 واما تقسم على 100 حرك البوينت مرتين ناحيه الشمال 95.0 صفر دي سي طب 300 دقيقه فيهم كام ساعه؟ يلا بص كده احنا اما بنحول من دقيقه لساعه بنقسم على 60 لو خدت ال 300 في جنب قسمتهم على 60 اهو 300 على 60 هتشيل صفر مع صفر 30 على 6 فيها الخمسه تقوم كاتب لي اهو خمسه هتروح تعملها بمعامل التحويل لازم تطلع خمسه احنا مش هنجيب حاجه مختلفه يا رجاله 300 دقيقه اهي عايزين نستخدم معامل التحويل عشان نبدا نحولها لساعات يبقى هنضرب في احنا رايحين لساعه عايزين نحول لساعات فبنضرب في ساعه على اللي احنا جايين منه دقيقه الواحد ساعه بيساوي 60 دقيقه شيل الدقيقه مع الدقيقه بس عشان الزحمه يتفضل 300× 1 على 60 300 على 60 اللي هي فيها الخمسه زي ما احنا عملنا ساعه ها وصلت طيب انا عايز اختار حاجه كده احلها لان كله شكل بعضه عايزين ناخد اهي 10 دقائق بتساوي كام ثانيه وهناخد برده الطن للكيلوغرام عشان برده ما بتتكررش كتير معانا هناخد ده الاول الباقي كله نفس الفكره هنا 70.4 70.4 0.4 طن عايزين نحولها لكيلوغرام من طن لكيلوغرام بنضرب في 1000 فالعلامه تتحرك ناحيه الشمال عفوا ناحيه اليمين ثلاث مرات لان بنحول من كبير لصغير من كبير لصغير بنضرب في 1000 ولما نضرب في 1000 العلامه تتحرك ناحيه اليمين ثلاث مرات ادي مره يبقى 70 وادي الاربعه كده حركناها مره حط كمان صفرين عشان تحرك مرتين اهو تطلع معاك 70400 تعال نطلعها 70400 بمعامل التحويل هنضرب في ايه؟ انت رايح لكيلوغرام يبقى هتضرب في ك ج م على طن كل واحد طن بيساوي 1000 كلغ يبقى الطن مع الطن 70 و4 في 1000 على 1 اللي هو بنضرب في 1000 فتطلع معاك كده خلاص تعال نحل الاخيره دههي بقى لنا 11 دقيقه بنحل لحد دلوقتي ما شاء الله في التمارين كل ده في مصلحتك عايزين نحول من دقائق لثواني عشان نحول من دقيقه لثانيه بنضرب في 60 10× 60 ب 600 يبقى هتطلع معاك 600 ادي يا سيدي 10 دقائق هنضرب في كام اللي انت رايح له ثواني ثانيه على اللي انت جاي منه دقيقه الواحد دقيقه بيساوي 60 ثانيه شيل الدقائق مع الدقائق اتفضل 10× 60 على 1 اللي هي 600 ثانيه ها لحد دلوقتي الدنيا تمام اتمنى انا عايزك بس تفضل معايا لحد ما نحل دول بس مش عايز منك اكتر من كده ما بالاضافه بس المسالتين كلاميتين مش اكتر انا بقول لك احنا بنشرح في ثلاث دروس يا جماعه ثلاث دروس وليس درس واحد لو اديتك حصه نص ساعه يبقى انا كده اشتغلت لك على درس واحد حصه اكبر شويه اشتغلت لك على درسين بس انا لازم ادي الثلاث دريوس حقهم التطبيقات اللي على معامل التحويل مهمه جدا وهي دي اللي بتيجي في الامتحان ودي اللي بتبقى رخمه في الدرس كله دلوقتي حضرتك ده هنسميها رقم واحد ودي رقم اثنين ودي رقم لاثه ودي رقم اربعه ودي خمسه ودي سته عشان لو ما فيش مكان نحل هنا نحل في ورق خارجي السؤال الاول راجل بيقول لي 25 25 ك م على 1 ساعه عايزين نحولها اهو هو اللي بيقول لك لمتر على الساعه واضح جدا ان انت عندك البسط هو اللي مختلف انما المقام زي ما هو فده معامل تحويل بسط معامل تحويل بسط يبقى هنضرب في معامل تحويل البسط بس احنا رايحين للمتر وجايين من الكيلو متر كل 1 كيلو بيساوي 1000 يبقى حضرتك هشيل بس الكيلو مع الكيلو عشان الزحمه يبقى 25 في 1000 على 1 طبعا متر على الساعه اهي متر على الساعه دي بنجيبها في الاجابه اتفضل 25× 1000 على 1× 1 اللي هي 25× 1000 25× 1000 على 1× 1 سيبك من 1× 1 25× 1000 بكام؟ ب 25000 اللي هي 25000 ده السؤال الاول السؤال الثاني بيقول لي متر على الثانيه عايزين نحوله حوله لسنتيمتر على الثانيه 9 9.67 6 7 متر على الثانيه عايزين نحولها الى سنتيمتر على الثانيه عايزين نحولها لسنتيمتر على ثانيه جميل والله المقام زي المقام يبقى هنحول البسط للبسط فدي معامل تحويل البسط للبسط فهنضرب في معامل تحويل البسط اللي انت رايح له سم واللي انت جاي منه متر ال 1 متر فيه 100 سم عشان الزحمه بس هنشيل للمتر مع المتر يتفضل سم على ثانيه اهي يبقى دي في 100 على 1 يعني كاننا بنضرب دههي في 100 وما نيجي نضرب في 100 نحرك العلامه ناحيه اليمين مرتين تبقى سبعه بس نشيل اليساوي ده جيب انا اهو ها يبقى احنا دلوقتي يا جماعه بنضرب 967 في 100 على 1× 1 ما هنا في واحد ال 1× 1 اللي تحت ديسيبك منها اضرب في 100 يلا حرك البوينت ناحيه اليمين مرتين تبقى 967 97 67 اللي هي 967 سم على الثانيه تعالى نشوف السؤال الثالث طبعا الاجابه بقى اكتبها انت 9 6 7 هنا بنحول من كيلو متر في الساعه لمتر على الدقيقه يلا 36 كم على الساعه على الواحد ساعه عايزين نحولها الى متر في الدقيقه اهو عايزين نحولها الى متر على الدقيقه اه هنا بقى يا شباب لو انتوا بصيتوا هتلاقي ان الراجل جايب معامل تحويل للبسط ومعامل عمل تحويل للمقام كمان لان هنا البسط مختلف والمقام مختلف اذا دي مساله تيجي كده شامله في الامتحان لوحدها مساله طويله شويه التليفون مفتوح بس نوقف التليفون الولاد ما شاء الله ماسكين تليفوني ليل ونهار طب يا اد جبتوا رقمي منين من الحته الفلانيه اروح امسح من الحته الفلانيه قال لهم عاملين فيديوهات على اليوتيوب بيوزعوا رقمي ايه يا جماعه في ايه في ايه بجد والله لا والواد عامل فيديو على اليوتيوب اللي عايز رقم مستر محمد ابراهيم اهو ايه يا ابني فين الخصوصيه؟ احترم الخصوصيه يا ابني طب انت جبت الرقم مش تستر عليا لا اله الا الله المهم المهم انا بحب الولاد ومتقبل منهم اي حاجه بس للاسف بيرنوا في اوقات غريبه يعني وبيطلبوا اه بيطلبوا مطالب غريبه برده واحد صاحي من النوم يقول لي في مساله مش عارف احلها طب بكره بكره هصحى من النوم ونحلها انا وانت وبابا وماما وناهد وكله المهم دلوقتي انا عايز احول من كيلو متر على الساعه لمتر على الدقيقه يبقى هنحول من كيلو متر لمتر اذا في معامل تحويل بسط ومن ساعه لدقيقه اذا في معامل تحويل للمقام فبالتالي هنضرب في مقلوبه واحده بقى نضرب في معامل تحويل البسط من كيلو متر لمتر انت رايح للمتر وجاي من الكيلو متر رايح للمتر يتكتب فوق جاي من الكيلو متر يتكتب تحت كل 1 كيلو في 1000 متر طب معامل تحويل المقام من ساعه لدقيقه بص كده معامل تحويل المقام بنكتبه في حته بعيد كده انت رايح للدقيقه اهو وجاي من الساعه اهي كل واحد ساعه فيها 60 دقيقه اضرب في المقلوب بتاعه يعني اضرب في واحد ساعه على 60 دقيقه حلو انا في البدايه ما بحبش الخبط الولاد ولكن عايزين نخلص بقى لما يكون معامل التحويل في المقام اللي انت جاي منه حطه بقى فوق واللي انت رايح له حطه تحت وانجز انا ما رضيتش اقول لك كده في الاول عشان ما لخبطكش لما يكون معامل التحويل في المقام اللي انت جاي منه اكتبه فوق اللي انت جاي منه ساعه اكتبها فوق واللي انت رايح له امتى؟ لما يكون معامل التحويل في المقام اوعى تلخبط معامل التحويل اللي انا رايح له على اللي انا جاي منه امتى شقلبه؟ لما يكون معامل تحويل مقام لما يكون معامل تحويل مقام اللي انت جاي منه اكتبه فوق اللي انت جاي منه ساعه واللي انت رايح لهدقيقه الساعه فيها 60 دقيقه وحل بقى على طول اختصارا لوقتك بقى طيب بص كده عشان بس الزحمه هنشيل الكيلو متر مع الكيلو متر عشان الزحمه عشان الزحمه وهنشيل الساعه مع الساعه يتفضل ايه؟ متر على الدقيقه اهي طيب نعمل ايه بقى لم اعدادك كلها 36 في 1000 في 1 36 في 1000 في 1 سيبك منه على 1× 1× 60 يبقى على 60 اختصرهم بقى بص شيل صفر مع صفر حلو ع فيها الواحد علىسته فيها السته 6× 100 ب متر/ الدقيقه 600 حلو فالمساله دي لما بتيجي في الامتحان الراجل بيديها حقها ودول كده الثلاث مسائل الاولانيين نشوف المساله رقم اربعه تعال نحل المساله رقم اربعه هنا كده بص يا سيدي بيقول لك 3000 متر على دقيقه بيساوي كام في الساعه اهو كام متر على الساعه طب حضرتك دلوقتي المتر اتحول والدقيقه اتحولت اذا في معامل تحويل بسط ومعامل تحويل مقام بص بقى معايا كده ادي معامل تحويل بسط وادي معامل تحويل مقام الدنيا بقت سهله يا جماعه الدنيا بقت سهله بكتره الحل معامل تحويل البسط خلينا نتكلم بلون ازرق من متر لكيلو متر خلاص يبقى اللي احنا رايحين له كيلو متر على اللي احنا جايين منه متر كل 1 كيلو بيساوي 1000 متر من دقيقه لساعه قلنا لما يكون معامل التحويل في المقام بنضرب في المقلوب فاللي انت جاي منه اكتب اكتبه فوق اهو واللي انت رايح له اكتبه تحت بقى انجز بقى كل واحد ساعه بتساوي 60 دقيقه بص لازم تعمل الحركه دي المتر مع المتر بس ايه عشان الزحمه والدقيقه مع الدقيق لازم الوحدات اللي فضلت عندك تكون هي الوحدات اللي الراجل طالب انك تحول اليها انا عندي كيل متر على ساعه اهي اهي يبقى انا كده ماشي صح اعمل ايه عشان الزحمه بس عشان الزحمه 3000× 1× 60 3000 في 1 سيبك منه في 60 على 1 ما دي 1 في 1000 في 1 يبقى على 1000 حلو بص يا بطل نشيل 3 اصفار مع لاث اصفار وتضرب 3× 60 ص0 0 3× 6 ب 18 تطلع معاك 180 والله يا جماعه الموضوع بقى سهل جميل طب يلا هات ورقه خارجيه نحل السؤال الخامس والسادس يلا ها هنشوف السؤال الخامس اهو 180 في الساعه عايزين نعرف بتساوي ساوي كام؟ متر في الثانيه؟ حلو حلو ادي يا سيدي 180 م على الساعه ليه على واحد ساعه عايزين نحولها الى متر على الثانيه نعمل ايه؟ والله من كيلو متر لمتر ففي معامل تحويل بسط اللي انت رايح له متر واللي انت جاي منه كيلو متر كل 1 كيلو بيساوي 1000 ايه؟ متر في معامل تحويل في المقام يلا ها اللي انت جاي منه بقى اكتب اكتبه فوق اخلص واللي انت رايح له اكتبه تحت ليه؟ لان لازم نضرب في المقلوب الواحد ساعه بيساوي 3600 ثانيه بص يا محمد الحركه دي بتعرفك انت ماشي صح ولا لا شيل الكيلو مع الكيلو شيل الساعه مع الساعه يتفضل معاك متر على الثانيه اهي اللي هو طالبها لم بس الكلام ده يا محمد وراضيهم كده بقرشين ولا حاجه واختصرهم 180 في 1000 180 في اه يعني يا صوتي على 1 في 1 في 3600 اللي هي 3600 100 شيل صفرين مع صفرين لو انت وا جدع هتبقى عارف ان ال 18 وال 36 ينفع نختصرهم ال 18 ده بصوا يا اد انا عندي فكره برده في في بعض الحاجات لو انت عملتها ممكن تسهل عليك بص كده معايا احلاه 3600 بص يا بطل انا عملت ايه هنا شلت صفرين مع صفرين وعادي ما غلطتش في البخاري يعني مع اي صفرين مع اي صفرين بس الافضل كنت تعمل ايه بص كده كنت تشيل الصفر دههو مع الصفر دههو والصفر دههو مع صفر من هنا ايه يا مستر اللي اختلف يعني ايه ايه اللي اتغير في الكون يعني يا عم اصبر عليا يا عم اديني فرصه اتكلم هيتفضل عندك 18 في 100 ها على 36 كنت انا قاصد ليه لان انا عارف ان ال 36 قد ال 18 مرتين فهنقول على ال 18 فيها الواحد على 18 فيها الاثنين 100 على 2 فيها ال 50 خلصت اهي شفت التفكير عن التفكير بيفرق ازاي هنا كنت لازم بقى تقسم 180 على 36 وتضرب في ايه يا عميمان ده كله لا ففي بعض الاختصارات تسهل عليك وانت برده تبقى واد شطور كده عارف ان ال 36 قد ال 18 مرتين ال 34 قد ال 17 مرتين ال 32 قد ال 16 مرتين الحاجات دي بتتكرر مش عارف يلا اقسم ال 18 على فيها الاتنين وال 36 على فيها الاربعه الاتنين مع الارب على فيها الواحد علىتين فيها الاتنين تمام انا ممكن اكتفي لحد كده ممكن اكتفي في السؤال ده لحد كده صراحه واديك السؤال دههو واجب لان انت خلاص فهمت الفكره فمش عايزين نطول اكت من كده هنا هتحول من سم ولا نحلها تعالوا نحلها عشان ضميري مش مريحني يا اد لا ضميري مش مريحني والله لازم احلها يلا خلاص مش مشكله هي الحصه طويله بقى جت عليها المساله دي 9 8 سم في انا قلت كفايه حلنا كتير بس يلا مش مشكله يلا يمكن المساله دي اللي تيجي في الامتحان حد عارف؟ ك م في الساعه هي الفكره واحده الفكره واحده 9 8 سم في الثانيه يعني على 1 ثانيه عايزين نحول الكلام ده يا محمد لكيلومتر ها على الساعه يلا من سن لكيلومتر لا في معامل تحويل البسط الكيلو متر اللي انت رايح له على السنت اللي انت جاي منه فيها طبعا الوا كيلو بيساوي 100000 سم احنا لسه قايلينها من شويه الكيلو في 100000 سم من الثانيه للساعه خلاص ده معامل تحويل اللي انت جاي منه اكتبه فوق واللي انت رايح له اكتبه تحت ساعه الواحد ساعه في 3600 ثانيه بص عشان تتاكد انك ماشي صح السنت مع اخوه والثانيه مع اختها يتفضل عندك كيل متر على الشاعه اهي عندك اهي يبقى انت كده تمام 98 988 في 1 في 3600 على 1× 100000× 1 على 100000 يعني طب نعمل ازاي؟ شيل صفرين مع صفرين شدنا حاجه نعملها غير كده شيل صفرين مع صفرين حلو بقى بص بقى الجمال بص الجمال هتسيب 9 8 في 36 وال 1000 اللي تحت ما تجيش جنبه ولا تختصره ليه اضرب اللي فوق في جنب ولما الناتج يطلع حط العلامه في بعد ثلاث ارقام واسكت يعني هنضرب ايه؟ 9 8 في 36 اضرب يا باشا يلا لقينا حاجه نضربها 6× 8 ب 48 8 ومعانا الاربعه 6× 8 ب 48 و4 يبقى 52 2 ومعانا الخمسه 6× 9 ب 54 وخ يبقى 59 مش عارف ليه حاس ان انا بضرب غلط حط صفر 3× 8 ب 24 4 ومعانا الجوز 3× 8 ب 24 وجوز يبقى 26 6 ومعانا الاثنين 3× 9 ب 27 و 2 يبقى 9 وجوز 29 8 6 9 وست 15 خ ومعانا الواحد الواحد يتحط على الخمسه يبقى 6 و9 15 ومعانا الواحد يتحط على الاتنين يبقى لاه مش عارف اللي حاس ان انا ضرب غلط بس انا متاكد ان انا صح مش عارف الشعور ده جايلي ازاي بس هو شعور متلخبط شويه صح 3 خ 5 س 8 عليك يا مستر محمد 3 5 س 8 مظبوط تمام تمام 3 5 5 6 8 ما تنساش ان انت عندك 1000 فالعلامه تتحط بعد لاث ارقام م على الساعه بس كده يا بطل هو ده كان السؤال السادس وفهمتك تتعامل معاه ازاي هتشيل صفرين مع صفرين تلم البسط تضربه في بعض تحت هيكون عندك 1000 تقسم على 1000 يعني ايه؟ يعني تحط العلامه بعد ما تخلص ضرب في البو في الناتج بتاعك بعد لاث ارقام جميل ممكن احل معاك الاختيارات انا كنت هحل معاك مسائل كلاميه بس هي هي ممكن بعد اذنك نحل الاختيارات بس بتاعه الامتحانات وشكرا على كده حصه طويله للاسف ولكن ثلاث دروس حل الاختيارات بس عشان يبقى حلنا على كل الامثلها حلنا اختيارات واكمل وتحويلات وحاجات من دي النسبه بين كميتين متساويتين يعبر عنهما بوحدات مختلفه داخل نظام القياس نفسه ده معامل التحويل ايام مالي لا يمثل معامل تحويل 1000 جرام بيساوي 1 كيلو صح 1 سم بيساوي 10 ملي صح 1 مساوي 100 سم صح 3 م ما بتساويش 30 سم بتساوي 300 240 دقيقه نضربها في كام عشان تديني اربع ساعات اللي انت رايح له ساعه واللي انت جاي منه دقيقه الواحد ساعه بيساوي 60 دقيقه 1 ساعه على 60 دقيقه اهو 5 على 8 طن بيساوي كامغرام يا حبيبي هنا ما تستخدمليش معامل تحويل بقى ده بتاعه سنه رابعه من طن الكيلوغرام بنضرب في 1000 ناخد الخ على 8يه نضرب في ايه؟ في 1000 هو انت ما تعرفش قو لي بالله عليك ما تعرفش ما تعرفش ان ال 1000 بيساوي 8 في 125 والله ما انت عارف بص كده 8× 125 بكام؟ ب 1000 لا ده ده ترند عندك في المنهج ترند يعني ايه ده تبقى عارفه ال 1000 على 4 بيساوي 250 اللاع ال 1000 ب 750 تعالى هات لي بس الاول هنا على المانيه فيها الواحد على فيها ال 125× 125 ب 725 صح 5× 5 ب 25 خمسه ومعانا الاثنين 5× 2 ب 10 و 2 12 ومعانا الواحد 5× 1 ب 5 ووا 6 625 احفظ لي دول احفظلي دول نص ال 500 تعريفها طبعا ربع ال000 ب 250 ال الالف ب 125 3 ارباع ال000 ب 725 خلاص 700 كام 750 750 ارجع امسحها 750 و250 يبقى 750 احفظ لي دول بيكرر كتير جدا 3لاع 750 ال 125 ربع ال 250 نص ال 15000 500 الحاجات دي بتحتاجها في تحويل الطن للكيلو وبتحتاجها كمان في تحويل الكيلو للجرام ل لان اي تحويله بينهم 1000 هتحتاج الكلام ده بتحتاجها في تحويل اللتر للملي بتحتاجها في تحويل كمان الكيلو متر للمتر فالحاجات دي بتبقى عندك بتتكرر كتير تمن ال 1125 3لاع 1750 ربع 1250 نص ال 1500 حاجات بتتكرر كتير يا جماعه فهنا لما شفت ال وال1000 فانا هنا عايز تمن ال 1000 على فيها الوا/8 فيها ال 125× 125 ب 625 32 كم في ساعه عايزين نحولها لمتر في الساعه بص 32 م على 1 ساعه عايزين نحولها ها لمتر على ساعه طب نضرب في معامل تحويل عامل ازاي؟ بص الكيلو متر هيتحول لمتر ففي معامل تحويل في البسط الساعه هي الساعه فمافيش معامل تحويل في المقام اذا هنضرب في معامل تحويل البسط بس معامل تحويل البسط احنا رايحين للمتر وجايين من الكيلو الوا كيلو بيساوي 1000 متر طبعا لو انت بصيت هتلاقي دي راحت مع اختها يتفضل متر على الساعه 32 في 1000 على 1 اللي هي 32000 هي بطل بس انا مش عايز منك اكتر من كده هتلاقي عندك تمارين كتير بقى خش عليها بقلب جامد وحل وما تقلقش ان شاء الله باذن الله ما فيش حاجه هتقف قدامك الا الا عشان اكون دقيق معاك الاختصارات والاختصارات دي ما بتجيش الا من كتر الحل لو عندك مشكله في الاختصارات لازم تبلغني على اي وسيله تواصل بلغني ان شاء للبيت عشان اعمل لك سلسله تحويلات باختصارات على الفيسبوك ان شاء الله باذن الله ان شاء الله هنعملها نشوفكم على خير السلام
‪استكشاف معامل التحويل استخدام معامل التحويل رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم التاني 2025 45:12

‪استكشاف معامل التحويل استخدام معامل التحويل رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم التاني 2025

مستر محمد ابراهيم

154 مشاهدة · 1 jaar geleden

استكشاف معامل التحويل تطبيقات على معامل التحويل رياضيات للصف السادس الابتدائي ترم ثاني حصة 9 44:28

استكشاف معامل التحويل تطبيقات على معامل التحويل رياضيات للصف السادس الابتدائي ترم ثاني حصة 9

مقهى الرياضيات

35 مشاهدة · 4 maanden geleden

الوحدة 10 الدرس 4 و 5 استكشاف معامل التحويل I استخدام معامل التحويل I 24:40

الوحدة 10 الدرس 4 و 5 استكشاف معامل التحويل I استخدام معامل التحويل I

Mr_Ahmed Ashry

38 مشاهدة · 2 jaar geleden

ملخص معامل التحويل في 10 دقائق فيه كل حاجه حرفيااااااا عن معامل التحويل الصف السادس ترم تاني 12:07

ملخص معامل التحويل في 10 دقائق فيه كل حاجه حرفيااااااا عن معامل التحويل الصف السادس ترم تاني

مستر محمود السخيلي دحيح رياضيات

11 مشاهدة · 1 jaar geleden

درس 4 و 5 وحدة 10 استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل للصف السادس الابتدائي 41:40

درس 4 و 5 وحدة 10 استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل للصف السادس الابتدائي

دروس رياضيات أونلاين

107 مشاهدة · 2 jaar geleden

شرح الدرس 4 و 5 استكشاف معامل التحويل استخدام معامل التحويل حل ص 85 رياضيات الصف السادس الابتدائي 42:27

شرح الدرس 4 و 5 استكشاف معامل التحويل استخدام معامل التحويل حل ص 85 رياضيات الصف السادس الابتدائي

مستر سامي امير

20 مشاهدة · 2 jaar geleden

استكشاف معامل معامل الصف 28:52

استكشاف معامل معامل الصف

ميس عاليه الجمال

540 مشاهدة · 4 maanden geleden

معامل التحويل الصف السادس 33:30

معامل التحويل الصف السادس

الميس مهندسة

2 مشاهدة · 3 maanden geleden

استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل الدرس 4 و 5 رياضيات الصف السادس الابتدائى الترم الثاني 43:00

استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل الدرس 4 و 5 رياضيات الصف السادس الابتدائى الترم الثاني

المؤسس في الرياضيات AG مستر احمد جابر

25 مشاهدة · 1 jaar geleden

اوعدك هتفهم استخدام معامل التحويل للصف السادس بطريقة سهلة جدااا 7:16

اوعدك هتفهم استخدام معامل التحويل للصف السادس بطريقة سهلة جدااا

مستر جلال شعبان

12 مشاهدة · 2 jaar geleden

استكشاف معامل التحويل وتطبيقات عليه رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم الثاني 2026 16:10

استكشاف معامل التحويل وتطبيقات عليه رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم الثاني 2026

Math Doctor

93 مشاهدة · 2 maanden geleden

الوحدة 10 الدرس 6 تطبيقات علي معامل التحويل هتفهم الدرس من اول مسألة 25:36

الوحدة 10 الدرس 6 تطبيقات علي معامل التحويل هتفهم الدرس من اول مسألة

Mr_Ahmed Ashry

35 مشاهدة · 2 jaar geleden

معامل التحويل الصف السادس الابتدائي و استخدامه للتحويل بين وحدات القياس 16:46

معامل التحويل الصف السادس الابتدائي و استخدامه للتحويل بين وحدات القياس

المهدي في الرياضيات | مستر محمود مهدي

1 مشاهدة · 2 jaar geleden

‪استكشاف معامل التحويل و استخدام معامل التحويل رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم التاني 2025 24:29

‪استكشاف معامل التحويل و استخدام معامل التحويل رياضيات الصف السادس الابتدائي الترم التاني 2025

Amr Alhady

9 مشاهدة · 1 jaar geleden

استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل الدرس 4 5 الوحدة 10 سادسه ابتدائى ترم تاني 2026 24:19

استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويل الدرس 4 5 الوحدة 10 سادسه ابتدائى ترم تاني 2026

Amr Alhady

2 مشاهدة · 3 maanden geleden

استكشاف معامل التحويل الدروس 4 6 للصف السادس الإبتدائي مستر محمد جمعه 39:41

استكشاف معامل التحويل الدروس 4 6 للصف السادس الإبتدائي مستر محمد جمعه

Mr.Mohamed Gomaa

1 مشاهدة · 4 maanden geleden

الوحدة 10 الدرسان 4 و 5 استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويلIرياضيات الصف خالد سعدة 22:17

الوحدة 10 الدرسان 4 و 5 استكشاف معامل التحويل واستخدام معامل التحويلIرياضيات الصف خالد سعدة

رياضيات بلا حدود

5 مشاهدة · 1 jaar geleden

‪الدرس الثالث عشر رياضيات الصف السادس الابتدائي تطبيقات علي معامل التحويل درس 6 وحدة 10 42:18

‪الدرس الثالث عشر رياضيات الصف السادس الابتدائي تطبيقات علي معامل التحويل درس 6 وحدة 10

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

135 مشاهدة · 2 jaar geleden