رحيم تثبيت وتربيه صوره الجاثيه وهي السوره السادسه من صور الحاميم او الحواميم طبعا بادئه تنزيل الكتاب من الله العزيز الحكيم وقبل ما ابدا زي ما انت عارف برضو احنا دايما بنربط بالصوره السابقه الصوره السابقه كانت قسمت الفصوله الدخان البشر الفريقين الفريق اللي هو فريق المتقين ومكانه والفريق الاولاني كان الفريق الكفار والعياذ بالله ومكانه فين طب ده كل ده هيحصل امتى يوم الجاثيه يوم الجاثيه هو الجاثيه دي خلي بالك من علامات الساعه برضو يعني هو يوم من ايام الايه من اسماء يوم القيامه برضو فاذا هو وكانه بالظبط ايه الصوره نفسها بتنقلك باسمها كله بقى ده مش بس مش بالدخول على الصوره لا ده اسمها نفسه بيهياك اهوت ان ده الفريقين دول هيبقوا موجود في الجاثيه اللي هو يوم من ايام الايه القيامه طيب بدات الصوره بايات الله عز وجل هتلاقيها كل الصفحه الاولانيه بتتكلم عن الايات التي تدل على وجود الله عز وجل عشان الناس تامن اذا كان في فريقين طب ايه احنا هنسيب الفريده كافر لا طب شوفوا قبل ما يجي يوم الجاثيه دوت ان انتم تامنوا فهنا بدات الصوره طبعا تنزيل الكتاب من الله العزيز الحكيم وخلي بالك طبعا الجاثيه الجاثيه بالجيم والحكيم بالايه بالحياه وطبعا احنا لا خلاف على اسم الله العزيز تنزيل والكتاب دول ماشيين معنا في الحواميم اهوت كلها يبقى اذا العزيز الحكيم هنا عشان انا في الجاثيه والجيم والحاء اخواتي يبقى ايه هتختم العزيز الحكيم بص بقى الايات اللي هيرصها لك اول واحده هتلاقيها مختصره تماما ان في السماوات والارض وسبا وقلت لك ان دايما الدليل على الوحدانيه بحاجه علم ما يختلفش عليها اثنين اللي هي السماوات والارض وقايل لك السماوات السماوات والارض على طول مش مش وفي الارض لان في السماوات والارضي لايات للمؤمنين وهنا قال لك للمؤ منين وخلي بالك لان الهمزه اول الحروف الابجديه واحنا لسه في اول الصوره فطبيعي جدا ان انا هقولها للمؤمنين الناس اللي بتتلخبط بقى ما بين قومي وقنون ومؤمنين ويعقلون لا انت لسه في اول الصوره اول بالهمزه والمؤمنين بالهمزه وانت الهمزه اول الحروف الابجديه يبقى طبيعي جدا هتبقى للمؤمنين طب هو ربنا لما خلق لك الارض خلق الارض فاضيه يعني هو الاول خلق لنا الارض بدا يخلقنا شايف اهبطوا قلنا اهبطوا منها جميعا يبقى اذا لما هبطنا بقى على الارض يبقى خلق الارض وبعدين بدانا احنا نهبط فيه مين اللي هيهبط الخلق بقى والدواب ده فتيجي الايه وفي خلقكم اهو يبقى الخلق جهز لكم الارض يلا بقى ايه انزلوا فيها وفي خلقكم وبس احنا اللي احنا عايشين على الارض ولا في دواب اه في دواب يبقى وفي خلقكم وما يبث من دابه ايات لايه لقوم يوقنون تلاحظ خلقكم بالقاف وهيختم بالقاف قوم بالقاف يوقنون بالقاف يبقى انا في اول الموضع اول حاجه الهمزه يبقى للمؤمنين مع القفره قاف قاف يبقى لقومي يوقنون وقلت خلاص جاب الارض يبقى احنا هينزلوا في الارض ونعيشوا فيها مش احنا لوحدينا احنا والدواب يبقى وفي خلقكم وما يبث من دابه ايات لقومي يوقنون اهو يبقى ق ق طيب تيجي بعد كده الظواهر الكونيه بقى الجغرافيه بقى واختلافه الليل والنهار انت لما بتنزل الارض ممكن يبقى ليل عندك نار عند غيرك نهار عندك ليله عند فبالتالي بدا يشوف بقى ايه الارض دي يوضح لك ايه الظواهر الكونيه اللي في الارض واختلافه الليل والنهار وما انزل الله من السماء من ايه بالرزق مش من ماء هتلاحظ هنا سبحان الله الايه دي شويه متشابهه مع ان في خلق السماوات والارض واختلاف الليل والنهار والفلك التي الايه دي اللي هي بتاعه سوره البقره لو تلاحظ هيقسمها لك على نصين هنا الايه بتاعه سوره البقره اللي هي ايه رقم 164 في سوره البقره بس هنا هتلاقيها اقصر شويه مقسمه على اتنين فجايب لك واختلاف الليلي وما انزل الله من السماء هنا من رزق مش من ماء فالايه في البقره من ماء فاحيا به الارض بعد موتها وتصريف الرياح ما قالكش بقى وسعها بالمسخر بين السماء والارض والفك التي تجري لا ما فيش هيقسمها لك بعدين يبقى هنا مختصره شويه ومقسمها لك على ايتين فهنا من رزقا في احيا به الارض بعد موته وتصريف الرياح ايات لقوم ايه يعقلون وسبا قلت لك غالبا مع نزول ونزول الميه نزول اي حاجه نزولها من السماء بتاخد يعقلون يبقى هنا ما فيش خلاف يبقى للمؤمنين الهمزه الاول يبقى دي اول ايه هتبقى للمؤمنين تاني واحده قاف قاف خلقكم هتاخد دي عقلون قفقف هياخد القومي يوقنون مع الميه نزول الميه من السما دايما بتاخد ايه يعقلون يبقى ايه وتصريف الرياح للاياته لقومه يعقلون ولسه هيك بقيه الايه الايات طيب انا لما اقول لك ايات ايات ايات اول حاجه لايات للمؤمنين ايات لقوم يوقنون ان وتصريف الريحه اياته بقوم يعقلون كل دي ايات فيجي وراها يقول لك تلك ايات والله نتلوها عليك بالحق يبقى ثلاث مرات بيقول لك ايات ايات فيجي يشير الى كل ما سبق بقى يقول لك ايه تلك ايات الله نتلوها عليك بالحق طب نقف هنا بقى واقفه شفتها فين تلك ايات الله عليك بالحق ايوه شفتها واحده في البقره وبعد كده وانك لمن المرسلين شفتها في ال عمران تلك ايات الله عليك بالحق والله يريد ظلما للعالمين وادي الثالثه بتاعتهم تلك ايات الله نتلوه عليك بالحق فباي حديث حديث بعد الله واياته يؤمنون خلاص وبرضو خلي بالك في اي حديث بعد الله ياتي يؤمنون برده انت كانت موجوده عندك هتلاقيها في واحده كانت في الاعراف فباي حديث بعده يؤمنون واحنا عارفين ان سوره العرف سوره المحذوفات فبالتالي مش ايه ما فيهاش اسم الجلاله فباي حديث بعده يؤمنون دي كانت الايه رقم كام في الاعراب برده عشان لما تيجي تروح لها كانت الايه في الاعراف 185 في اواخر الاعراف كده 185 هتلاقي فباي حديث بعده بعده يؤمنون لكن هنا بعد الله واياته يؤمنون هنا زاد في ازاد وهتلاقي واحده في المرسلات برضو بعده يؤمنون في ختام المرسلات قاعده الوسط المختلف الاعراف المرسلات شبه بعض واللي في الوسط هي اللي مختلفه هي اللي ايه بعد ايه بعد الله واياته وممكن تقول انها منفرده ما فيش مشكله الطريقه اللي تريحك عايز الوسط المختلف عايز ان هي منفرده زي ما انت عايز يبقى فباي حديث بعد الله واياته يؤمنون طيب اللي مش هيامن بقى بكل الايات كل الايات دي ربنا اديها لك وما امنتش فيجي يقول لكل قفاك قاسيم اللي كذب بقى بالايات ومش عايز يقتنع بها اه ده له ايه وادي ويل ويل لكل الساكن ما هو الفك الاثيوم هيشرحه لك يسمع ايات الله تتلى عليه ثم يشير ايات الله يعني احنا وريناها لك طب عليك ومع ذلك وسمعتها وبرده ما فيش يعني انت لو مش شايفها طب اسمعها بقى بودانك في ناس مش بتشوف الايات مش شايف ماشي انت كفيفتك ابقى كافر عشان مش شايف السماوات والارض طب خدها بشكل تاني بالسماع يسمع وايات الله تطلع عليه طب بيعمل ايه بيامن لا برضو ثم يسر مستكبرا كان لم يسمعها ما تسيبش بقى الزمبلك ماشي لوحده وتقول لي اسمها كان في اذنيه واقرا ليه فين كان في اذنين وقرف في سوره لقمان طيب طب انا هفرق ازاي عشان ما اسيبش الزمبلك ماشي لوحده ببساطه كده لقمان ده بني ادم مش كده ولودان يبقى طالما الودان يبقى كان في اذنيه يبقى هي اللي فيه ايه فيها اذنين اما هنا الجاثيه الجاثيه ده يوم يوم الجاسيه في يوم لودان شوف لي كده اعقلها كده انت بدماغك مفيش يوم لقدام يبقى طبيعي لقمان يبقى هقولها كان في اذنه ملهاش ودان الجاثيه لو شفت بقى بلغني عشان اشوف الودان دي خلاص يبقى اذا ايه ثم يوصلوا مستقبلات كان لم يسمعها طب اخد ايه كان شايف كان اللي بالهمزه تديك فبشره بعدها بين الين بالهمزه عشان انواع العذاب هتتعدد دلوقتي لو ما عملتش رابط هتدخل لي الدنيا كلها في بعض يبقى كان بالهمزه وراها اليم بالهمزه طيب اليم واذا طب انت سمعتها بلاش سمعتها مش بتسمع علمت عنها بقى واذا علم من اياتنا يعني هو ادي له اختيارتي يا اما تشوفها بالنظر السماوات والارض قدام عينك اهو طب ما عجبتكش انت ما بتشوفش طب طب نسمعها لك واذا تطلع عليه اياتنا طب انت ما بتسمعش ومش عايز تسمع بالعلم بقى طب انت عرفت ان في حاجه زي كده واذا علم من اياتنا شيئا بيتعمل ازاي بقى اتخذها وخلي بالك من هو استهزا يعني وطالما استهزا يعني هان الايات فهياخد الجزاء من جنس العمل اولئك لهم عذابه مهين وحتى بالهاء مهين بالهاء يبقى مش هتتلخبطي يبقى كان بالهمزه هتاخد الين بالهمزه هنا هتاخد مهين بالايه بالهاء طيب كيف يكون العذاب المهين بلهاء همشي بالهاء من ورائهم جهنم شايف هاء اهو ورايهم بالهاء جهنم بالهاء اهو ولا يغني عنهم ما كسبوا شيئا مهما تحاول تفتده باي حاجه دوت مش هيغنيكم عن العذاب من ورائهم جهنموا وخلي بالك من كلمه شغلي عشان لازمني الغين دي ما كسبوا ولا ما اتخذوا من دون الله اولياء طب وايه اللي هيحصلوا ولا هم عذاب عظيم اه يغني بالغين نوع العذاب عظيم بالعين وطبعا هنا ما تجيش تقولي ولا متاخده من دون الله من اولياء ما فيهاش ماء ولا متخذه من دون الله من هؤلاء اللي في سوره هود فقط عشان بس نريح نفسك ما تسيبش بقى نفسك كده تقول لي مين دون الهي مين اولياء لا ولا متخذوا على بعضها كده من دون الله اولياء على طول من غير الايه من غير المنه طيب ولهم عذاب عظيم كل اللي فات هذا هدى والذين كفروا بايات ربهم خلي بالك يبقى هنا كلمك من دون الله بالالوهيه جاهنا مع الكفار قال لك بالربوبيه حتى ايه كفروا بالربهم بالراء مع كفره خد ربوبيه يبقى من دون الله اوليائه ولما اتاخدوا من دون الله اولياء هنا بالالوهيه فهنا ايه جابها لك بالربوبيه مع ايه مع راء كفر وراء ربهم والذين كفروا بايات ربهم ما لهم لهم عذاب من رجز اليم هنا بقى اعلى درجات العذاب اذا كان كل واحده كان بيقول لك ايه كلمه واحده فيها بس عذاب اليم عذاب مهين عذاب عظيم طب هنا تاخد اعلى درجه من العذاب من اليم يبقى ده اطول موضع زاد فازاد يبقى في الاول كان بيقول لك كلمه واحده اليم بعد كده بعدها عذاب مهم كلمه واحده بعد كده تطول الكلمه بقت كلمتين عذاب هنا ايه طول عذاب عظيم وقلت مع الغين غين طب اطول درجه من درجات العذاب هيبقى عذاب من اليم اللي هي اخر موضع من نوعه العذاب طيب زي ما قلت لك هو هنا في الايه السابقه فصل فيها الايات الكونيه دي والجغرافيا والرياح والكلام دوت فصلها عن الفلك فجاب لك الفلك هنا كانه بيتمم الايه الله الذي سخر لكم البحر ومش الفلكه قلنا الفلكه الوحده في سوره ابراهيم اللهم استخر لكم ليه الفلك كان ابراهيم دوت بحار او صياد فايه تلزموا الفلك يبقى مع سوره ابراهيم هي اللي بتبدا بالفلك اما في كل المواضع بتبدا ايه بالبحر يبقى هنا في السياق العادي الله الذي سخر لكم البحر لتجريه الفلكو فيه بامره وايه كمان اثنين من فضله ثلاثه ولعلكم ايه تشكرون يبقى ادي هنا طبعا هنا ايه طالما فضل من فضلك شكرا اهو يبقى لازم تكون ولعلكم تشكرون طب كمل التسخير الله الذي سخره وسخره اهو وسخره لكم ما في السماوات وما في الارض الله ده هنا جايب لك اول الصوره هو اول الصفحه الا في السماوات والارض وكما بداكم تعدون زي ما بدات الصفحه بيخدم الصفحه بسخره لكم ما في السماوات وما في خلي بالك من ما في وما في اللي انا بقوله عشان لازماني وما في الارض جميعا من ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون عايزه اقف بس واقفه هنا وسخر هنا لكم ثلاث مرات في القران على راس ايه كانت اول موضع يمكن انا قلت لك الكلام ده واحنا في النحل كانت اول موضوع في ابراهيم برضو اللي انا عمال اروحها كده ماشيه معنا في صوره ابراهيم وصوره النحل ودي الثالثه وشكرا مش هتشوف تاني بقى واسخرها لكم على راس ايه اخر موضه اهو في الجساوهكم هي مش ايات كثيره يعني يبقى هنا وسخر لكم ثلاثه قلنا ابراهيم النحل ودي الثالثه ايه بتاعتهم تلاحظ بقى هنا قال لك ما في وما في الا فيه طب هيختمها بايه لايات لقوميات سكروا بالفاء يعني هنا قال لك للمؤمنين وقال لك يوقنون وقال لك يعقلون قال لك ده كله مش فاضيلك الا يتفكرون يبقى انت لو يا تمشي بانك مش فاضل لك الا يتفكرون يا تمشي بانه كلها في في يبقى يتفكرون بالفاء خلاص نكمل وسخره يبقى ان يتفكرون نكمل بقى هنا اهوت كل الذين امنوا يغفروا للذين لا يرجون ايام الله الذين لا يرجون ايام الله يعني هو ايه مش عايز الايام سواء كان بقى التفسير ان هو الايام اللي فيها العذاب او للمشككين او لا يردون ايام الله ان هو ايه يعني خايف من يوم الاخره خايف من الايه من اليوم الاخر يبقى كل الذين امنوا يغفروا للذين لا يرجون ايام الله ليجزياه قوما بما كانوا يكسبون وتلاحظ هنا ما كسبوا كنت انت جاي من الايه السابقه قال لك ولا يغني عنهم ما كسبوا في الايه عشره ويجي هنا يقول لك ايه قوما بما كانوا يكسبون في هنا بقى ايه بعض الناس بتمر بمشكله في هذه الايه في الحفظ تقول لي ايه بتلخبط ما بين الايه 14 هنا اللي هيجزياء وهنا ولي توجي ازاي انا عارفه طب ندي الرابط ايه الرابط اللي يخليني متلخبطش انت لو بصيتها هتقول هتلاقي يرجونه طب هتبقى لتجزه ليه يبقى ليزيه يبقى كلها ياءات مفتوحه يغفروا ويرجون يجزيه يبقى هي هتبقى اما تحت هتلاقيها ايه وليته يبقى انت هنا لو انا قلت لي مبنيه للمجهول يبقى انت يعني هي كلها يغفره يرجون يبقى ليجي ازاي مش هقولها لا ليجزه يغفر الياء بالياء برضو المفتوحه ليجزيه قوما بما كانوا يكسبون يعني باللي عمله طيب بقيت كل واحد هيجوزه بعمله اكيد في واحد عامل عمل صالح واكيد واحد عمل عمل غير صالح نمسك اللي هيعمل عمل صالح من عمل صالحا فلنفسي ربنا مش عايز منك العمل الصالح ده ده لنفسك من عمل صالحا لنفسي ومن اساء فعليها ثم الى ربكم ترجعون تلاحظ الايه هنا ايه متشابهه مع مين ايوه مع الايه بتاعه سوره فصلت من عمل صالحا فلنفسه ومن اساء فعليها ثم لا يظلمون تقريبا في ايه فصلت نرجع كده فيها اه ومن ربك بظلام للعبيد الايه 46 فصل في فصلتهما هي نفس البدايه من عمل صالحا في لنفسه ومن اساء فعليه لغايه كده ماشي بس ايه وما ربك وما ربك بغلام معلش وما ربك بظلام الايه للعبيد طب انا هربطها ازاي ببساطه خالص برضو ما تقلقش انت هنا عندك ثم الى ربكم ترجعون والتانيه ايه وما ربك بظلام طب انا فصلك في فصلت بالصاد شبه بعض الصائد والظاء ولاد عم او اخوات طيب انت في الجاثيه بالثاء مش كده الجاثيه بالثاء تاخذ ثم بالساء اظن ما فيش ايسر من كده يبقى مش هلخبط ما بينها اقول لك من عامل صالحا لنفسهم على اواسكت لازم تقول لي انت عايزه مين فيهم لكن لو قلت لك ثم اه ثم في الجاثيه يبقى ثم الى ربكم ترجعون لكن لو قلت لك وما ربك اه يبقى وما ربك بظلام للعبيد يبقى هنا هوت ايه بتاعه سوره فصلت يبقى ما فيش لغبطها وان شاء الله ما بين الايتين ترجعون ارجع بقى بالذاكره ترجع بالذاكره لمين لليهود وبني اسرائيل اهو تفكرك كده ترجعون نرجعوا بالذاكره لورا ولقد اتينا بني اسرائيل الكتابه والحكم والنبوه وطبعا الموضع ده جاي ثلاث مرات في القران اول موضع كان في ال عمران وتاني موضع كان في ايه في الانعام ودي الثالثه الكتاب والحكم والنبوه بالتلاته دول اللي كانوا فيها الكتابه والحكمه كانت في النساء وحكمه مؤنثه صح والنساء مؤنثه يبقى مفيهاش لخبطه يبقى هي المنفرده بتاعتهم النساء اللي هي بالحكمه وحكمه واحده اسمها حكمه صح يبقى حكمه مع النساء والنساء عادي اسمه من الاسامي النساء يبقى الحكمه عشان ما حدش بيجي لخباه برضو تيجوا تلخبطوه لنا والحكمه لا هي الحكمه بس في النساء النساء مؤنث يبقى الح المؤنث خلاص يبقى كلها سواء ال عمران سواء كانت وقلعه مذكرين اهو سواء كانت الجاثيه او الانعام اهوت يبقى هنا هتبقى الكتاب الحكم النبوه هي اللي هتبقى كده لكن منفرده بس في النساء الحكمه طيب وايه كمان خدوه ورزقناهم من الطيبات ومش بس كده وافضلناهم على العالمين بص المزايا اللي خدوها يبقى بني اسرائيل خدوا الكتاب والحكم والنبوه دي كده طب اتنين رزقناهم من الطيبات تلاته فضلناهم على العالمين بس كده لا كمل بقيه المزايا اللي خدوها واتيناهم بينات من الامر خلي بالك من بينات من الامر دي يبقى ايه بعد ما دخلوا كل المزاد خدوه كمان اتنيناهم بينات من الامر عملوا ايه فما اختلفوا الا من بعد ما جاءهم العلم غير بينهم خلاص يبقى دي وده العادي بتاعهم الخلاف فما اختلفوا ومش اختلفوا وهم مش فاهمين وهم مش عارفين لا ده من بعد ما جاءهم بينهم ان ربك حين يقضي بينهم يوم القيامه في مكان يختلفون ودي طبعا ده السياقه العادي الناس اللي بتقول لك ان ربك يحكم قلنا يحكم بالحاء في النحل بس يواجه اللخبطه يبقى كلها يقضي وفي يفصل مره كده جت يفصل في الانعام لكن اللي السياق كله يقضي يعني ما فيش لخبطه يبقى ان ربك يقضي بينهم يوم القيامه يختلفون طب دول بني اسرائيل بالنسبه للرسول صلى الله عليه وسلم اه ثم جعلناك على شريعه من الامر ومش هو قال لك في المعده لكل جعلنا منكم شرعه ومنهاجا يبقى المنهج بتاع بني اسرائيل مختلف عن المنهج بين الرسول صلى الله عليه وسلم الاسلام متمم له عشان كده قال له ثم اجعلناك على شريعه يبقى الايه 17 واتيناهم بينات من الامر انت بقى يا رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم جعلناك على شريعه من الامر الامر الامر والمصحف مظللها لك طب تعمل ايه بالشريعه دي فاتبعها ولا تتبع اهواء الذين لا يعلمون اصل هم هيخشوا لك من كذا مدخل لا ما ينفعش نطبق الشرع لا طب هتعمل ايه في النصارى اللي عايشين ما بيننا لا اصل ما بقاش الاحكام تناسب الوقت اللي احنا فيه ما لكش دعوه اتبع الشريعه ولا بتاع ايه اهواء الذين لا يعلمون خلاص يبقى هنا ايه حتى لو حاولوا ان هم يخشوا لك باي مدخل يحيدوك عن الشريعه اوعى خلي بالك جعلناك على شريعه لما مطلوب منك اتباعها ايا كان لو كل الناس قالت لك لا وده غلط وما يناسبش التوقيت اللي احنا فيه ما لكش دعوه بيهم فاتبعها ولا تتبع اهواء الذين لا يعلمون ليه ما تتبعش او الذين لا يعلمون انهم لا يغنوا عنك من الله شيئا شايف مش حقيقي مش مش هينفعوك ولا هيغم عنك من الله شيئا وتلاحظ هنا الايه في وشها بالظبط من ورائهم جهنموا لاي عشره ولا يغني عنهم ما كسبوا شيئا شايف ولا يغني وفي وشها بالظبط لو انا عملت خط افقي كده هنوصل لها انهم لا يغنوا عنك من الله شيئا وان الظالمين ما لهم بعضهم اولياء وبعض خلي ربنا وليك والله اشوف اولياء والله ولي المتقين هم بيتولوا بعض وبيسندوا بعض لكن انت ربنا هو اللي وليك ان ولي الله الذي نزل الكتاب شايف يبقى هنا ايه والله ولي المتقين مش ولي المؤمنين ولي المؤمنين في سوره ال عمران وطبيعي جدا الي بالهمزه المؤمنين بالهمزه طب بلاش مش عاجبك دي يبقى الهمزه بتسبق الايه المتقين التاء والقاف يبقى طبيعي جدا هتبقى المؤمنين في في الاول يبقى هنا ايه المتقين هي اللي هتيجي ايه بعدها بالتاء يبقى المتقين هذا بصائر للناس وهدى ورحمه لقومه يوقنون متقين يوقن قفقفه طب بعض بصائر من ربكم بتاعه الاعراف طب انا افرقها ازاي لا هذا بصائر للناس الصين بتاعه الناس جايه بالظبط شبه الجاثيه السين والثاء اخواتي يبقى معنى وانا بقول للناس اللي بالسين مع الجاثيه اللي بالثاء يبقى هذا بصائر للناس وهدى ورحمه لقوم يوقنون طب انا ماشي بالناس بقى حسب الذين طرقوا السيئات ان نجعلهم طبعا الصوره هنا متشابهه مع العنكبوت ام حاسب الذين يعملون السيئات تمام طب يعملون بالعلم العنكبوت بالعين يبقى طبيعيين معين طب هنا الجاثيه بالجيم يجي طرحه بالجيم شايف تربيط سهل جدا ان انا ما اخش على يعملون مع حاسب الذين طرحوا السيئات ان نجعلهم شاف ماشيين بالجيم اهو كالذين امنوا وعملوا الصالحات سواء محياهم وممتهم لا ساء ما يحكمون شايف حرف الحاء اللي انت ماشي به حاسبه اجترحوا يقول لك ايه محياهم فينتهي تنتهي الايه ساء ما يحكمون خلاص طيب وخلق الله السماوات والارض بالحق دي منفرده في القران على راس ايه اللي بالواو كده وخلقه انت شفتها في العنكبوت خلق الله السماوات والارض بالحق اه لكن ايه لكن هنا في في سوره الجاثيه منفرده وخلق الله السماوات والارض بالحق ولتجز هي دي كنت بقول لك ما تلخبطش ما بينها وما بينها وما بين ايه اللي في اول الصفحه خلاص وليتجز كله نفس بما كسبت وهم لا يظلمون طبعا بما كسبت زي ما انتم عارفين ان النص الاولاني من من القران من المصحف كانت من غير الباء هنا والنص التاني كله بالباء يعني تقولها ما كسبت كل نفس ما كسبت من غير الباء طب زياده فازال يبقى النص التاني هو اللي كله بالباء كل نفق كل نفس بما كسبت وهم لا يظلمون انا هقف لغايه كده واقسم لكم الجافيه على مرتين عشان الصفحه والنص التانيه ما اطولش عليكم الفيديو جزاكم الله خيرا والسلام عليكم ورحمه الله
4:40
احفظ سورة الجاثية فى دقائق ازاى تحفظ القران بسرعة وبثبات
كاريزما ناين رائد الزلفي
5 مشاهدة · 1 jaar geleden
30:07
اسهل طريقة للحفظ سورة الجاثية في 20 دقيقة فقط
اياد قزاز
194 مشاهدة · 5 jaar geleden
3:06
كيفية تثبيت ما تم حفظه من القرآن في 3 خطوات
وليد محمد حسني
550 مشاهدة · 2 jaar geleden
3:54
أسهل طريقة لتثبيت حفظ القران بقوة د ايمن سويد لن تنسى القرآن memorize the Quran
إسماعيل عثمان ISMAIL OSMAN
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
24:33
روابط سورة الجاثية 1 13
Amira Yosry أميرة يسري
68 مشاهدة · 3 jaar geleden
21:45
حفظ سورة الجاثية بسهولة الجزء الاول
Gehad Hafez _جهاد حافظ
242 مشاهدة · 4 jaar geleden
45:16
تحفيظ سورة الجاثية كل صفحة مكررة 5 مرات للحفظ والمراجعة والتثبيت سعد الغامدي Surah Al Jathia
المصحف كامل مكتوب
180 مشاهدة · 2 jaar geleden
22:04
سورة الجاثية الجزء االثاني تحفيظ تربيط تفسير متشابهات إنفرادات
قناة من مناهل الوحي
2 مشاهدة · 2 jaar geleden
31:15
تربيطات سورة الجاثية تفسير وتدبر ومتشابهات
تربيطات القرآن بالتفسير أ.هناء عبد الستار
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
8:03
استراحة لمراجعة وتثبيت الآيات التي تم حفظها من سورة الجاثية