النهارده ان شاء الله هنبدا مع بعض تثبيت وتربيط صوره الشورى ودي الصوره احنا ايه بادئين نغافر مش كده فصلت يبقى دي الصوره التالته من الحوامين ومش عايزه والله العظيم مش بعرضها معكم ولا حاجه بس فعلا صوره الشورى فعلا صوره قويه جدا في القران وقويه جدا في الحواميم فالسوره عايزه تركيز جدا وعايزه تعمل لها خطه للتثبيت فاحنا عايزين بس نحطه كده ايه شويه سوابت انا مش هخش على الصوره على طول لكن هدي لك كده شويه عمدان كده للصوره اول حاجه بس احنا متعودين ان احنا دايما بنربط نهايه الصوره السابقه ببدايه الصوره الجديده شوف كده اخر حاجه كانت في سوره فصلت كانت ايه او لم يكفي بربك انه على كل شيء شهيد الا انهم في مرايات من لقاء ربهم الا انه بكل شيء محيط طب ايه كل شيء اللي ربنا محيط بها تبدا الايه الجديده كذلك يوحي اليك هو ايه اللي كذلك فعلا يقول لك كذلك يبقى بيتكلم على حاجه سابقه اللي هو ايه بقى اللي هو بكل شيء محيط يحيط ربنا ايه ان ربنا محيط بكل شيء ايه بكل شيء محيط به فبالتالي بينبهك بيوحي اليك بهذا الكلام طب ايه هو كل شيء له ما في السماوات وما في الارض هو ايه كل شيء غير السماوات والارض في حاجه اكثر من السماوات والارض يبقى اذا ايه ادي كده المعنى بينقلك كل شيء محيط وضحه لك له ما في السماوات وما في الارض دي بس ايه اللي الربط ما بين الصورتين طيب الحاجه التانيه ما يميز صوره الشورى ان لو بصيت لكل صور الحواميم هتلاقيها بادئه حروف متقاطعه حميم بس اهو الثابت بتاعك انها حمم ايه اللي هي متميزه به ان هي لا ح م عين قاف شايف ان هي بس مش حاميه يبقى دي تميزت بدخول ثلاث حروف متقاطعه يعني هي عباره عن خمس حروف متقطعه والغريب بقى في الموضوع ان مش زي سوره مريم مثلا كافيه عين صاد لا في كلها على بعضها الخمس حروف كانوا مع بعض ايه لا دي دي فصله حميم في ايه وعين سي قاف في ايه لوحدها شايف يبقى اذا برضو دي ميزه تانيه بتديها لك انفراد كده كان الصوره بتقول لك خلي بالك في لمض حمراء قوي بالكثير عندك بتقول ان الصوره غير عاديه بتتكلم في حاجات غير عاديه فاستعد لها حتى في شكل عرضها في الحروف المتقطعه غير عاديه مش زي صوره مريم مش زي كل الحواميم شوف احنا بنميزها ازاي صوره مريم الحروف كلها المتقطعه على بعض لكن دي فاصل اثنين في ثلاثه حرفين متقطعين في ثلاث حروف متقطعه فصلاهم على بعض مش جايبهم على بعض ح م عين سين قاف دي دي حاجه الحاجه الثانيه ما هياش حميم زي كل الحواميم مبادئ حملين بس يبقى اذا معنى ان يحصل لك كده فيها انفرادات يبقى الصوره عايزه تقول لك خلي بالك مني طيب اخر حاجه عين س ق اهيت وبعد كده دخل على كذلك انا لسه ما ربطتش ولا حاجه انا بحط صوابه للصوره هتلاقي ما يميز الصوره دي ان هي ان الحروف المتقطعه اللي عندك زي اي صوره دايما تبصي تلاقي واخد من حروف المتقطعه يعني كلمات حروفها من بنيه الحروف المتقطعه اللي بادئ بها وهيبلغ ده من ثوابت الصوره برضو ان اسم الله الولي سبحان الله اسم الله الولي المتكرر خمس مرات في سوره الشورى كان ربنا بيقول لك ايه هي اسمها الشورى وما خبر من استشار وما ندم ما من استخاره شايف وكان ربنا بيقول لك شورى برضو بس الله وليك شايف يعني مثبت لك ان اسم الله الوليه يتكرر كثير ولكن اسمه الصوره الصوره مش معنى ان الله وليا كان انت ما تشورش وتاخذ بالاسباب ومش معنى ان انت تاخذ بالاسباب وتشور ان انت تنسى ان في الاخر الامر بيد الله وان هو اللي بيتولى امرك اسم الله الولي دي ثابته تانيه من ثوابات ايه من ثوابت صوره الشورى الثابته التالته ان سبحان الله تكرار النهايات كلها يعني بيختم كل ايه بضمائر يبقى خلي بالك من ثوابت اللي انا بقولها لك الثوابت اسم الله الولي منتشر في الصوره خمس مرات اسم الله الولي الحاجه التانيه ان قلنا ان خواتيم الايات كلها هتلاقيها بالضماير يعني ايه وهتلاقيني نظرك اثناء الصوره كل ده بحط عمدان ما دخلتش ما ثبتش ولا ربطت حاجه اهو هتلاقي مثلا زي هنا وهو يعني مثلا وهو العلي العظيم وهو بالضمير الا ان الله هو الغفور الرحيم فاهمني ما يقولكش مثلا ايه لا الله غفور لا هو بالضمير طب بص كده يقول لك ايه وما انت عليهم بوكيل بالضمير يقول لك مثلا ما لهم ولي ولا نصير لهم ضمير همم وهو على كل شيء قدير والله على كل شيء قدير يميز سوره الشورى انها دايما منتهيه خواتيم الايات بالضمائر يبقى دي ثوابت احنا ايه ثبتناها حاجه تانيه برضو سابت هتلاقي دايما بتتكرر في الايه الكلمه مرتين يعني وهتشوفها دي ازاي برضو يبقى دي ثوابت ثوابت انها تختم بالضمائر ثوابت ان هي هتلاقي في الايه نفسها متكرره الكلمه مرتين وهنلفت النظر في اللي جايين تعال بقى نخش على الصوره احنا كده بس كنا ايه يعني بندي كده بس مجرد عمدان الصوره هنطلع بقى بالبونه تعالوا لي حميم عين س ق قلنا هي الصوره الوحيده في الحوامل اللي بادئه باضافه عين سين قاف طب خد القاف القاف والكاف حتى في المخارج لما بنيجي نشرح مخارج نقول لك ما بينهم تقارب القاف ورا عند السنه المزمار والكاف قدامها فتبص تلاقي كده ادي قاف كاف يبقى ده هيميزك كذلك يوحي اليك وخلي بالك من الوحي برضه هتلاقي الوحي داير زي ما بدا في اول الصوره بالو برضو هيختم الصوره بالوحي معك الاحداث شويه شايف كذلك يوحي اليك الايه ثلاثه واخر الايات في ختام الصوره هتلاقيها بتقول لك وكذلك اوحينا اليك روحا من امرنا شايف يبقى كما بداكم تقعدون طب ما انا اللي معوداك على طول في كل الصور واقول لك كما بدعكم تعودون دايما زي ما بدات الصوره بتختم الصوره وده اللي حاصل اهو وزي ما بقى لفت النظر في اول الصوره هاجي برده ان شاء الله لو في العمر بقيه وانا بقول لك في اخر الصوره كده يبقى كذلك يوحي اليك والى الذين من قبلك الله العزيز الحكيم طيب انا سبق وقلت لك ان احنا بناخده من الحروف المتقطعه ايه نظبط بها هتلاقي يوحي شايف يوحي اهو الحاء تديك اسم الله الحكيم وعين س ق كده عين تديك اسم الله الايه العزيز اهو شايف وقبليكا هتلاقي عين سين قاف قبليك اهو القاف بتاعه العين س ق ما انا الحروف المتقطعه دي هتشغلها يا جماعه خلاص طب العزيز الحكيم ماله له ما في السماوات وما في الارض مش انا قلت لك خديت صوره فصلت الا انه بكل شيء محيط وقلنا ايه هو كل شيء اللي بيحيط به السماوات والارض شايف الحته بقى اللي انا كنت بقولها لك ان دايما بتتكرر الكلمه مرتين له ما في السماوات وما في الارض شايف ما في وما في اهو هتلاقيها متكرره وايات كتير قوي هتعزم قال لك فيها تكرار لنفس في نفس الايه تلاقيها متكرره كلمه مرتين له اهو سيبك من لهو ما في السماوات وما في الارض طيب هو حاطط السماوات والارض اهو مع بعض بصي هيختم ايه وهو العلي العظيم وانا قلت لك ان هي ما يميزها ختامها بالضمائر يعني ما جاش قال لك والله علي عظيم صح قال لك ايه هو هو بالضمير طب وليه اختار اسم الله العلي سبحان الله هتلاقي اسم الله العليه متميزه جدا متسقه جدا مع السماوات السماوات فين عاليه صح السمع عاليه فوق مناسب مع انه يستخدم اسم الله العلي والارض بالضاد اسم الله العظيم شايف حتى انت وانت بتقول سبحان ربي العظيم عشان فيها ركوع ففيها تعظيم لله يبقى مع السماوات تاخذ اسم الله العلي ومع الارض تاخد اسم الله الايه العظيم طيب هو هنا حاطط سماوات وارض يبتدي يفصل بقى كل واحده ايه لوحدها تمسك السماوات تكاد السماوات يتفطرنا من فوقهن طب تكاد السماوات يتفطرنا ما بتفكركش بحاجه اه والله بتفكرك بصوره مريم شايف مش انت في خواتيم مريم قال لك تكاد السماوات ويتفطرن منه وتنشق الارض وتكر الجباله هداه ان دعوا للرحمن ولده صح يبقى هنا برده زي ما تعيج زي ما كده عين س ق كده ايه ك هاي يا عين سين مش كده استنى معلش فلتت مني بدايه ك هيا عين صاد الفكر رحمه ربك ايوه فاذا ايه اذا هنا عندك بس ارجع لها برضه كانت عاين صوت بدايه مريم اهي كاش هيا عين صوت صح معي فانا ايه جيت قلت لك خلي بالك حتى دايما حتى في واحده بنشرح التجويد تلاقي عين الشورى وعين مريم اللي فيها الكلام اليدوس فيها المد فيها اثنين او اربعه فاهماني يجوز فيها يبقى اذا انت عندك هنا اهوت ادي زي ما ايه زي ما هي بدات بحروف متقطعه خمسه ومريم بره برضو بادئه بخمسه برضو هنا ايه فيها تشابه يقول لك تكادس ويتفطرنا بس مش منهم بقى زاد في ازاد فاكر القاعده القرانيه اذا كانت في مريم قالت منه هنا يقول لك من فوق هند زاده في الصور فزود في الكلمات يبقى من فوقهن طيب مين موجود في السماوات الملايكه حلو قوي والملائكه بيعملوا ايه الملائكه شغلتهم ايه يسبحون بحمد ربهم هيعملوا حاجتين تسبيح واستغفار هيسبحه بحمد ربهم ويستغفروا لمن ايه لمن في الارض ما هو قال لك له ما في السماوات وما في الارض يبقى يقول لك تكاد السماواته ويفصل لك الارض ايه وي لمن في الارض طب بالله عليك يا مؤمن لما يقول لك يستغفرون هيختم باسم الله ايه الشكور مثلا طيب بسم الله القاهره طب ما هو الغفور اهو يبقى الا ان الله هو الغفور الرحيم الغفور الرحيم والذين اتخذوا طب غفور رحيم لمين للذين اتخذوا من دونه اولياء كان بالظبط هو يعني بيمهد مغفرته حتى للناس الايه المشركه الكافره في تمهيد ان هو ايه غفور رحيم لمين والذين اتخذوا من دونه اولياء اه خلي بالك من اسم الله الولي شايف حتى كلمه اولياء هتلاقيها برضو دايره معك مالهم بقى اللي اتخذوا من دونه اولياء الله وحافظ عليه الله متحفظ عليهم يعني وما انت عليهم بوكيل متحفظ كده زي ما ايه كده والله المثل والاعلى طيب وتحافظ عليهم وانت مش وكيل عنهم بقى يبقى انت مش محامي عنهم ما هو لما يقول لك تحفظ على على المجرم دوت في القسم او في النيابه في حصل تحفظ محامي وكيل يبقى هنا ايه وما انتم وكيل المثل والاعلى يبقى ربنا متحفظ عليهم وانت مش محامي عنهم وما انت عليهم بوكيل طب خد اسم الله وكيل كا وكيل وكذلك شاف واكي وك اهو وكذلك اوحينا الله اوحينا ده الصوره هي بدايتها كذلك يوحي اليك ويجي هنا يقول لك وكذلك اوحينا برضو من المميزات اللي قلت لك تكرار الوحي برضو في الصوره وكذلك اوحينا اليك ايه قرانا عربيا ولو تلاحظ ان قران عربيا كانت بادئه في فصلت برده قران على عربيا فصلت اياته صح كده ادي برده هنا جايب لك قران عربيه ايه ماشي في نفس السياق ليه بقى نزل ليه قرانا عربيا واحد لتنذر اما القرى بس لا اوسع في الدايره شويه ومن حولها بس لا والجمع كله وتمذر يوم الجمعه تلاحظ اللي انا كنت بقوله لك ان الكلمه متكرره مرتين لهما اهو ما في السماوات وما في الارض وجيت قلت لك ان هوت هتلاقي ايه هتلاقي منذر وتنذر اهو الكلمه اللي انا قلتها لك ان هتلاقي في الايات بتتكرر مرتين اهوت ايه في نفس الايه لتنذر وتنذره طب احنا قلنا ايه لتنظره ام القرى اللي هي مركز انت لو بصيت ام الكره اللي هي مكه هي مركز الكره الارضيه شايف سبحان الله طب دي المركز طب وبس هي لوحدها لا ومن حولها اوسع كمان في ده لا ويوم الجمع اللي كل الناس هتتجمع فيه ويوم الجمع وتنذر يوم الجمع لا ريب فيه بس فريق في الجنه وفريق في السعير فريق وفريق اهو الميزه اللي انا قلت لك انها بتتميز بتكرار في نفس الايه يكرر لك نفس الكلمه فريق في ايه وفريق طيب فريق في الجنه وفريق في السعير طب ليه يا رب ما كلهمش كانوا فرقه واحده كان حد سال السؤال ده ليه مش كلهم فريق واحد ولو شاء الله لجعلهم امه واحده ما تزعلش هم فريق وفريق ولو شاء الله جعلهم امه السؤال اللي بيدور في دماغك ربنا ردلك عليه اهو بس هنا برضه خذ شاء الله لجعلهم دي منفرده في القران كله في ايه ان لجعلهم دي لجعلهم مش لجعلكم في كل القران هتلاقيه ولو شاء الله لجعلكم كم مش هم فدي منفرده انفرادها بايه لجعلهم بهم طيب امه واحده ولكن ايه اللي بيحصل ولكن يداخله ما يشاء في رحمته طيب ما يشاء في رحمته وفي مش كل الناس بقى هتخش في الروح ما في فريق تاني ما لوش رحمه والظالمون ما لهم من ايه ولي ولا نصير اسم الله الولي اللي قلت لك داير معك في الصوره خمس مرات اسم الله الولي يبقى والظالمون ما لهم من ولي ولا نصير ام اتخذوا من دونه اولياء اهو في الايه فوق والذين اتخذوا من دونه اولياء وهنا بيقول لك ام اتخذوا من دونه اولياء طب القاعده بتقول لك زاد في ازاد هنا قال لك واه والذين هنا ام هو هي الواو للعطف وام للعطف واو بتفيد المعيه وقام بتفيد التخيير سيبك من حته المعيه والتخيير دي احنا لو اتكلمنا ان الواو حرف واحد اما الامن حرفين يبقى الاولانيه الناس اللي بتلخبط ما بين والذين وما بين ام اتخذوا لا الحرف الواحد وبعدين بقوا اتنين بدل واو بقت ايه قوي اهو يعني انت حطيت ايه بقت امن يبقى اذا ايه بقت حرفين حرف واحد الاول اللي هو بقيت اما اهي حرفين يبقى ما فيش لخبطه زياده في ازاد قام يتاخدوا وهي نفسها اتخذوا من دونه اولياء برضو هنا اتخذوا من دونه اولياء ام اتخذوا من دنيا او نفسها متكرره طب بتاخذه من الله واولياء ليه فالله هو الايه هو الولي ما انا قلت لك بقى اسم الله الولي داير معك في الصوره ما لهم من ولي وادي ايه هيقول لك لا فالله هو الولي طب والولي ده بيعمل ايه وهو يحيي الموتى وهو شايف وهو وهو برضو تكرارها متكرره في نفس الايه وهو يحيي الموتى وهو على كل شيء قدير يعني هو ولي ادي اول ايه اول تعريف بالله مش مش قنعك هنا وليه طب هو يحيي طب ما عجبتكش ده هو قدر على كل شيء بقى اهو يبقى وهو على كل شيء قدير في ناس مش هتصدق الكلام ده وتختلف عن الكلام ده وما اختلفتم فيه من شيء فحكمه الى الله كان بالظبط كده في ناس ما صدقتش ان هو الولي وهو يحيي الموتى وهو على كل شيء قدير فاختلفوا بالكلام وما اختلفتم فيه من شيء تعمل فيه ايه ده ايه ده بس اللي هو التقريب المعنى لكن الايه بتقول لك ايه في حاجه اختلفتوا فيها فحكمه الى الله ردوا الحاجه دي الى الله حاجه مختلفين عليها شوف الشرع بيقول ايه ما تقعدش كل واحد يقول بهوا نفسه طب تعال نحتكم لحكم ربنا انت بتقول الراي ده وده بيقول الراي ده وكل واحد متشبس برايه طب وتتشبس برايك ليه حاجه اختلفتهم فيها فردوها الى الله شايف وبرضو السلطه النساء فردوه الى الله ويبقى ماما اختلفتم فيه من شيء فحكمه الى الله ذلكم الله ربي عليه توكلت واليه انيب خلاص يبقى كده انت مش هيبقى فيه اي مشكله ان انت تاخد خلاص حكم ربنا في الموضوع ده ايه وخلاص وتوكل عليه توكلت واليه ايه انيب هنا ايه يعني ارجع يعني ما تروحش بقى في سكه تانيه خلاص اختلفتوا في الاراء شوف حكم ربنا بيقول ايه في الموضوع ده في المساله دي يبقى انيب اناب يبقى انا هناء ايه انوب الى الله ارجع الى الله بقى طيب من هو الله كان حد سال سؤال مين ربنا دوت اللي عايزين نرجعه اليه انيب فيديك علامات وجوده فاطر السماوات والارض تكرار السماوات والارض معك بص كم مره من ساعه الصوره ما قالت له ما في السماوات وما في الارض وهو العلي العظيم كنت عايز اقول بس برضه يعني فاتني اقول لكم العلي العظيم اللي هي في ايه الكرسي مش في ايه الكرسي الله الله لا اله الا هو الحي القيوم لا تاخذه سنه ولا عندك اسم الله الايه العلي العظيم يبقى اذا ايه ده مش موجوده الا في دي بس العلي العظيم مع بعض هنا في ايه الكرسي وادي في سوره فاذا هنا السماوات والارض جاءتها لك كده والسماوات والارض في الايه خمسه برده ويجي هنا برضو بادئ لك فاطر السماوات والارض برضو طيب فتره السماوات والارض دي علامه وجود الله طب ما صدقتش من السماوات والارض طب شوف حاجه بقى ايه في نفسكم جعل لكم من انفسكم ازواجا مهدي دليل وجود الله عز وجل في ذكروا في انثى طب انت مش مش شايف في نفسك وفي الانسان ذكر وانثى طب بص للانعام هتلاقي فيه مثلا البقره وفي مش عارفه العجل في معزه وفي خروف كل حاجه منها ازواج اهو ازواجا يزدراكم فيه يعني ايه يبصكم في الارض وينشركم في الارض ليس كمثله شيء بس خلي بالك ليس كمثله شيء انتم من انفسكم ازواجها بص النقطه اللي انا كنت بلف نظرك فيها انك كنت تكرار الحاجه في نفس الايه ازواجا ازواجا من انفسكم ازواجا ومن الانعام ازواجا وفي نفس الايه ازواجه ازواجه ما يميز سوره الشورى خلاص ليس كمثله شيء وهو السميع البصير طب ليه كده اسم الله السميع البصير اللي جاب اسم الله السميع البصير دوت يعني وكان بالظبط يعني حد شاف ايه ان الانعام الانعام شبهها شبهكم بس ربنا مش شبه حد يعني زكاه الانعام لها ايه لها سمع وبصر برده هتلاقي مثلا ولاد اعزكم الله ودان الحمار لها شكل ودان الانسان لها شكل بس ودان مش كده طب ودان القطه ودان الارنب شوف كده الحيوانات عامله ازاي ودان الانسان انتم الاتنين لكم ودان زي بعض بس الله عز وجل لا ما ينفعش بقى ليس كمثله شيء اه هو بيسمع بس مش زي الانعام والانسان والمخلوقات بتاعته لا ليس كمثله شيء عرفت ليه جاب لك اذا كانت الانعام وانتم لكم سمع وبصر الله ليس اي كمثله شيء في السماء ايه والبصر طب وطالما له ان هو سميع بصير له مقادير السماوات والارض عنده مفاتيح كل حاجه برده السمات والارض اهو السماوات والارض له مقاليد السموات والارض يبقى انا طالع من السماوات والارض على ما ايه على السماوات والارض السميع البصير اللي سمعك في دعاك عايز اي حاجه هو معاه رايح تسلب طلبك عايز شفا يطلب باسم الله الشافي سمعك طب عايز فلوس اطلب المال من ربنا هو الغني طب عايز اي عايز صحه عايز مال عايز اي حاجه لا يعجزه شيء في الارض ولا في السماء هو معاه مقاليد كل حاجه معه كل المفاتيح يبقى كان السميع البصيل يقول لك انا سامعك وشايفك واطلب اللي انت عايزه هو عنده كل المفاتيح له مقاليد السماوات والارض وزي ما قلت لك مقاييس والارض في الرزق صح يبسطوا الرزق لمن يشاء ويقدر يعني يزود لده ويضيق على ده ما هو يبسط يعني ايه يدي له ايه بزياده باليامه طب يقدر يعني يضيق ليه هو ربنا بعلمه عارف ان ده لو ربنا زود له في الرزق خير له وفي واحد لو ضيق عليه في رزق خله ليه لو خد مال كتير ممكن يضغط حتى في الصوره الله رزقوا في الارض في بعض الناس لو اديتها فلوس ربنا عارف ان الفلوس الكثيره دي خير لها مش لا هتروح تطلع الصداقات وتطعم وتفك كروبات فداخل ان هو يبسط له في الرزق في واحد تاني خير لنا ان هو ما ياخدش مال كتير ممكن المال دوت يبص يخليه يوديه في داهيه ما يقصر في العباده ويبقى سبب فساده وسبب هلاكه فيبقى ايه يضيق على ده يعني ايه يقدر خلاص بص هيختم بايه انه بكل شيء عليم هو اللي عالم مين ياخد كتير ومين يتضيق عليه في الرزق عشان ده الخير له يبقى وبص برضه الثوابت اللي انا ثبتها معك في الصوره انه يعني ما قالكش الله بكل شيء عليما كل الخواتيم فيها هتلاقيها يغلب عليها الضمير انه مش ان الله يبقى انه بكل شيء عليم خذ قسم اسم الله العليم كده عليم شرعه شايف عين عين شرعه اهو عليم حتى الشين بتاعه شيء شين شيء وعين عليم جابت لك كلمه شرع شين عين تديك شاه رعاه هي والله مربطه نفسها شرع لكم من الدين بص ما وصى وما وصينا ثبت لك كلامي ولا لا ان كل ايه هتلاقي فيها متكرره مرتين ما يمش سوره الشورى ما وصى وما وصيناه شرع لكم من الدين ما وصى به هنا هتلاقي يقول العزم من الرسل مرصوصين مع بعض زي ما جابها لك في سوره الاحزان كانت برضو في سوره الاحزاب رصيصها لك سوره الاحزاب هتلاقي مفيش الا هنا الاتنين دول بس اللي ذاكرهم بالاسامي وممكن يقول ايه فاصبر كما صبر يقولوا العزم من الرسل في ختامنا سوره الاحقاف بس مش جايب الاسامي لكن اللي جايبهم بالاسامي الاحزاب وهنا في صوره الايه الشورى باساميهم اهو بص كده الخمسه بتوع العزم ما وصى به نوحا ادي واحد والذي اوحينا لك هو سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وما وصينا به ابراهيم ثلاثه وموس يقول العزم من الرسل وبرضه جايب لك كلمه الوحي اهو او حينه يبقى هنا ايه والذي اوحينا اليك وما وصينا به ابراهيم وموسى وعيسى طب وصيت ايه بايه ايه المطلوب اقامه الدين شايف دي الوصيه الاصليه ان اقيموا الدين ولا تتفرقوا ما تتشازموش في الدين يبقى اقيموا الدين للخمسه بنقول العزم من الرسل اقيموا الدين ولا تتفرقوا يبقى امر نهي اقيموا ولا تتفرقوا في كبر او خلي بالك من كلمه تتفرجوا عشان هي اللي تثبت لك الايه كبر على المشركين ما تدعوهم اليه الله يجتبي اليه من يشاء وياتي اليه اليه ويهدي اليه من ينيب شايف خلي بالك مايونيب وهنا كان الصفحه واليه انيبه ايه عشره هنا ويهدي اليه من يونيف في 13 طيب خذ ولا تتفرقوا هل هم متفرقوش تفرقوا والله برضو وما تفرقوا الا وما تفرقوا الا من بعد ما جاءهم العلم بغيا بينهم يعني ربنا نبه عليهم قال لهم اقيموا الدين ولا تتفرقوا واداكم العلم موضوعنا ومع ذلك برضو بعد ما ربك ربنا اعلمكم لا تتفرقوا يبقى ايه وما تفرقوا الا من بعد ما جاءهم العلم بغيا بينهم ولولا كلمه سبقت من ربك الى اجل مسمى حط تحتها دايره وخط وكل حاجه ليه منفرده في القران كل القران ولولى كلمات سبقت من ربك لقضي بينهم اما باضافه الى اجل مسمى هي الوحيده بتاعه سوره الشورى ما انا قلت لك صوره غريبه جدا فيها كده شويه متفردات كده وليها ثوابت خاصه بها كده فهنا الى اجل مسمى دي ايه دي بزيادتها وحيده في سوره الشورى لقد قضي بينهم وان الذين اورثوا الكتاب من بعدهم لفي شك منهم مريب حتى الناس اللي خدوا الكتب السماويه بعد كده برده ورثوا الكتاب بعد كده برضو عندهم شكل لغايه النهارده في يهود وفي نصار الناس مش مؤمنه بالدين الاسلامي ده في شكل منهم طب تعمل ايه انت في الحاله دي سيبك منهم فلذلك فادعوا واستقموا عشان الاسباب دي بقى عشان التفرق والتشرزم ده ما لكش دعوه انت بيهم ادعوا انت بس واستقم بنفسك اهو فلذلك فادعوا واستقم كما امرت اهو فادعه مش مطلوب منك الا انك تدعو وانت تستقن بنفسك كما امرت كما امرت مش كما راغبت يعني انت لما تنفذ تعاليم الدين تنفذها زي ما ربنا امر بيها مش زي ما انت حاببها تبص تلاقي بعض الناس يا ستي والله صلاه المراه في البيت خير من المسجد تلاقي لا انا هصلي في المسجد يا ستي ماشي ما قلناش حاجه لا تمنعوا ايماء الله مساجد الله بس ما تبقاش انت بقى ايه تتعاركي مع جوزك عشان تصلي في المسجد لا انا هصلي في يا ستي يستقيم كما امرت مش كما انت رغبتك ايه ان انت تصلي في المسجد بس ربنا اوامره ايه كده يبقى تدوري لما تيجي تنفذه القوامر الله افتكر كده العياده كما امرت وليس رغبت ولا كما حبيبتي زي ما ربنا بيامر تنفذ الاوامر يبقى فادعوا واستقم كما امرت شايف الاوامر اللي جايه فادعو واحد واستقم اثنين ولا تتبع ادي نهي اهو اوامر برضو بس ايه في سوره نهي ولا تتبع اهوائهم وقل اهو يبقى فادع واحد استقل اثنين ولا تتبع تلاته وقل امنته اربعه بما انزل الله من كتاب ونكره ما قالكش من الكتاب مش بالالف واللام من كتاب نكره يعني معنى كده ان كل كتب السماويه لكن لما اقول لك من الكتاب يبقى المقصود بالقران لما يعرف خلاص وقل امنت بما انزل الله من كتاب وامرته اللي انا قلت لك عليه في سوره الشروق امرته شايف الايه نفسها ومن النتيجه عند ايه هتلاقيها مكرره لك مرتين ما يميز سوره الشورى وحتلاقيني انا برضه بنور لك اللمبه وامرت لاععدل بينكم شايف امرتم لاعدلا انت ربنا منزلك الكتاب عشان تحكم بالايه بالعدل وخلي بالك من كلمه اللي اعدل دي عشان وامرت لاعادله بينكم الله ربنا وربكم العدل محتاج موازينه فتلاقي دايما كفتين يعني مكمل الايه بعد كده بكفتين ربنا وربكم اعملونا واعملكم اهو ما انا عشان اعدل لازم اكون في كفتين ميزان صح وهيجيب لك الميزان والله في الايه اللي وراها على طول هيثبت لك بالميزان يبقى اللي يعدل يبقى لازم تكون حتى انت ايه اي ميزان له كفتين مش كفه واحده يبقى ايه الله ربنا وربكم طب ها هات الكفتين الميزان اللي انا اعمل هنا ولكم اعمالكم لا حجه بيننا وبينكم ها كفتين ميزان على طول اهو الله يجمع بيننا واليه المصير خلاص يبقى انت كده ماشي اهوت بكفتين الميزان بس عد الاوامر بقى هنا عندك فادع واحد استخدم اثنين ولا تتبع ثلاثه وقل امنته اربعه وامرت خمسه خلاص ادي خمس اوامر عندك موجوده في الايه في في الايات بترقمها طيب لا حجه حط لي كده دايره على كلمه لا حجه عشان انت هتقلب دي اللي مفتاح للي قلبه الصفحه بص كده لا حجه ولا الذين يحادون ايه رايك يبقى استحاله هقلب على صفحه تانيه والذين يحاجون في الله من بعد ما استجيب له حجتهم شايف من اول كلمه اهو تلاحجه هي اللي جابت لك يحاجون حجتهم وللذين يحجون في الله من بعد ما استجيب له مالهم دول لهم ثلاث عقوبات العقوبه واحد حجتهم ضاحكه اتقطع ورقهم الحجه بتاعتكم فاشله اتنين غلظ العقوبه اكتر اطلع كمان درجه وعليهم غضب طب تلاته اشتد بقى خالد الزياده خالص بقى في العقوبه ولهم عذاب شديد يبقى الاول حجتهم ضحيه الحجه بتاعتكم ولا وهي ولا لها لازمه كانك قطعت لهم الورق اللي جنبي جايين يترفعوا في المحكمه فايه الحجه بتقطع الورق طب وايه وعليهم غضب خلاص حاجه بقى اخر مرحله من العقوبه ولهم عذاب شديد تمام انا عماله بكلمك في العدل صح وكفتين ميزان بص كده الله الذي انزل الكتاب بالحق والميزان شايف يبقى ده هيفكرك لاعادل يجيب لك هنا الميزان وعمال اجيب لك في كفتين الميزان عماله اقول لك انت في المحكمه قطع لهم الورق عليهم غضب ولهم عذاب شديد وخلي بالك من كلمه استجيبه والعذاب الشديد لازماني وهقول لك ليه طيب احنا ماشيين في الحكم بتاع المحكمه اهو الله الذي انزل الكتاب بالحق والميزانه اه شايفه الميزانه بعض الناس تقول لي ايه ده القران في حاجه ازاي ازاي بيلحق تبقى مجروره بالكسره والميزان معطوفه وتبقى مفتوحه لا يا حبيبي الميزان هنا معطوفه معلش حته نحواه على الماشي كده على كلمه الكتاب ليه التقدير سيبك من كلمه الحق دلوقتي الله الذي انزل الكتابه والميزان شايف يبقى الكتاب والميزان مش مش يعني الميزان مش معطوفه على بالحق تبقى مجروره بالكسر لا ده الميزان معطوفه على الكتابه عشان كده ايه الميزان جايه منصوبه وممكن ما بتاخدش بالك منها عشان دايما بتقف على والميزان لكن لو انا قلت لك اوصل للايه معظمهم الاقيهم بيكملوا الايه غلط ليه لانه مش فاهم الله انزلها ايه يبقى الله الذي انزل الكتاب والميزانه شايف يبقى الكتابه بالحق والميزان طب وما يدريك لعل الساعه قريب برضو بعض الناس بتيجي في الايه دي بتتلخبط مع سوره الاحزاب اخر صفحه في سوره الاحزاب لعل الساعه تكون قريبه مش كده طيب وانا هميزها ازاي طب وانا لو سالت سؤال مين اطول سوره الاحزاب اطول ولا سوره الشورى سوره الاحزاب هي الاطول يبقى الصوره الاطول هتاخد الموضع الاطول يبقى لعل الساعه تكون قريبه يبقى هي دي الاحزاب هي اللي فيها تكون الاطول هنا صوره الشورى هي الاقصر يبقى ايه ثلاث كلمات بس لعل الساعه تقليبه يبقى العله الساعه تكون قريبه اربع كلمات في الصوره الاطول هنا الصوره الاكثر ثلاث كلمات لعل السعاده قريبه وخلي بالك من كلمه قريب برضو طب دايما الواحد لما بيبص في الساعه بيبص في الساع بيبقى مستعجل فتيجي الالوان وراها يقول لك يستعجل اهو يبقى الساعه هتربط لك يستعجل خلي بالك اهو انا عمالين بنربط وبكل الطرق عشان نسهل الصوره الصوره قويه اهو والله العظيم مش بخوفك منها انت حر يبقى الساعه يبقى بص في الساعه عشان مستعجل يستعجلوا بها الذين لا يؤمنون بها طب والذين امنوا مالهم مشفقون منها ويعلمون انها الحق شايف بالحق والميزان يعلمون انها الحق الا ان الذين يمارون في الساعه لعل الساعه وادي الساعه لا في ضلال ايه بعيده شايف لا في ضلال بعيد اذا كانت هنا لعله الساعه تقريبا يستخدم كلمه ايه لا في ضلال بعيده عشان محدش يقول لي ضلال مبين قرا هنا هنا قريب عكس قريب بعيد يبقى ده اللي هيظبط لك العمليه طيب هي ايه معنى الايه يستعجل بها الذين لا يؤمنون بها الشخص اللي هو يعني عامل بالظبط عارف لما يكون ايه في عندهم امتحان واحد مستهتر هتبص تلاقيه قاعد يلعب وقاعد على النت وعامل يهيص ليله الامتحان والتاني اللي هو اللي مذاكر كويس قوي وشاطر هو اللي قلقان تخيل خايف وعايز يحل وعايز يجيب اعلى الدرجات لكن اللي مكبر دماغه ده ولاده فده اللي حاصل نفس الحكايه يستعجلوا بها الذين لا يؤمنون بها ما هم مش عارفين ايه اللي هيحصل فيهم ولا مصدقينه ما تقوم الساعه ايه المشكله لكن مين اللي مرعوب اللي عارف الاهوال بتاعه يوم القيامه والذين امنوا مشفقون منها مرعوبين من اليوم ده بيقولوا يا رب سلم يا رب سلم زي الاثنين بالظبط المستهتر في الامتحانات والايه والطالب الشاطر هتلاقي الشاطر هو اللي خايف في المستهلك مش هامه هو ده اللي حصل بالظبط ويعلمون انها الحق الا ان الذين يمرون في السابس هتلاقيه لا في ضلال بعيد اهو طيب الله لطيف بعباده برغم كده عمال يحذركم يا ناس اللي في الضلال بعيد يا ناس اللي مصدقين بقيام الساعه الله لطيف بعباده يرزقه من يشاء وهو القوي العزيز سبحان الله انت تستغرب جدا للايه دي ان يستخدم اسم الله اللطيف في نفس الايه اللي بنستخدم فيها اسم الله القوي شايف ما هو اللطيف بعباده الناس اللي هي اللي هي سبحان الله كانت مرعوبه من الساعه ومش في كون منها ما تقلقوش لا خوف عليكم ولا انتم تحزنون طب والناس اللي كانت مش هاممها الله قويا عزيز هيخصكم اخذ عزيز مقتدر ما هو كان لازم تيجي بعد الفريقين دول الفريق المشفق والفريق الذي يماري في الساعه كان لازم يديهم اسمين عكس بعض سبحان الله لطيف في عباده للذين ايه للناس المشفقون منها ويعلمون على الحق مرعوبين وبيقولوا يا رب سلم فدول الله لطيفهم بهم طب والفريق الثاني عايز اسم الله القوي العزيز تعالوا بقى يتخذوا اخذ عزيز مقتدر خلاص يرزقه من يشاء وهو القوي العزيز طيب طالما فيه رزق تعال فنطلي رزق حط لي كده دايره على كلمه يرزق من يشاء يرزق يبقى رزق طب الرزق اكتر حاجه بتجيب رزق الارض فتيجي الارض هنا كان يريد حرص ما الحرص هي الارض صح كده يبقى انا هربط الرزق كده بالتدبر من كان يريد حرف الاخره نجد له في حرفك ومن كان يريد حرف الدنيا نوطيه منها زي ما قلت لك سوره الشورى فيها الكلام متكرر مرتين في نفس الايه من كان يريد ومن كان يريد حرف حرث اهو من كان يريد حرص من كان ومن كان يريد حرص اهو هنا الاخره وهنا الدنيا نؤتيني منها بس وما له في الاخره من نصيب عايزه اقول حاجه بس ان من كان على راس ايه في عندك من كان على راس ايه في النساء كانت في واحده في خواتيم ربع وكفود واحده وكانت مرت عليك في الاسراء واحده وفطر واحده ودي اخر واحده الشورى يبقى النساء بالترتيب كده النساء وجود واسراء وفاطر والشورى شورى النساء فطروا معهوده والاسراء انا عامله لك كده على راس ايه بدايه ايه من كان من كان يريد بالتحديد من كان يريد شورى النساء فطر مع يهودي والاسراء دول الايه الخمس صور اللي فيهم ايات بتبدا من كان وارجع انت بقى ايه للارقام الصور عشان ما اطولش عليك لكن شورى النساء فطره مع يهودي واسراء يعني الشورى والنساء والفاتر وهود والنساء خلاص والاسراء طيب مالهم هنا طبعا وما له في الاخره من نصيب نصيب طالما في نصيب انصبه الشرك بقى هي مربطه انا كلمه نصيب يبقى بتدي كل شريك نصيبه املاهم شركاء كان عاملين شركه اشخاص او شركه تضامن وبنده بقى بنوزعه انصبه الشركاء اتنين اتنين واحد تلاته تلاته اتنين الكلام دوت يبقى نصيبتي يفكرك على طول املاهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم ياذن به الله هو في حد جاب لكم شرع تاني غير شرع الله ما لم ياذن به الله ولولا كلمات الفصل لثاني مره هاي مره يقول لك ولولا كلماتهم سبقت الى اجل سبقت الاجل المسمى ودي تاني مره بتيجي اهو في سوره الشورى ولولا كلماته بس هنا كلماته الفصل لا قضى بينهم وان الظالمين لهم عذاب اليم طب قدره الظالمين وراها على طول ترى الظالمين شايف ترى الظالمين يبقى انا مش هخش على ايه ثانيه مشفقين مما كسبوا ايه حكايه مشفقين فوق والذين امنوا مشفقون هنا الذين مبتدا ومشفقون خبر لكن هنا ترى الظالمين مشفقين اهو دي ترى انت الظالمين مفعول به اول وايه مشفقين مفعول به ثاني وممكن تكون حال على فكره يعني بس انا ارجح انها مشفقين تكون مفعول به ثاني والفعل ترى يكون متعدي ما علينا مش ايه مش هنخش في النحو دلوقتي بس المهم هنا مشفقين هنا منصوبه ترى الظالمين مشفقين اهو مما كسبوا وهنا مرفوعه عشان هنا مبتدا وهنا منصوب عشان هي ايه مفعول بها او حاله طيب مما كسبوه هو واقعهم بهم طب والفريق الثاني والذين ما طالما اكلمك عن الظالمين يبقى لازم يقول لك الفريق الثاني في روضات الجنات وخلي بالك كلمه روضات هنا بالجمع انت شفتها في سوره الروم في روضه في روضه يحضرون في سوره الروم روضه واحده زاده فازاد وصلت للشوربه بقت روضات الروضه بقت روضات خلاص يبقى هنا ايه في روضات الجناتي لهم ما يشاءون يبقى في الروم روضه فالايه في الشورى روضات حتى الشورى عايزه تجمع تاخد روضات الروم هتبقى ايه واحده بس روم واحده يبقى ايه في روضه واحده يبقى في روضات الجنات خلي بالك من حرف الضاد بتاع روضات لهم ما شاؤون عند ربهم بص هيختم لك بحاجه مناسبه ذلك هو الفضل الكبير يعني ما قالكش الفوز عشان كلمه روضات بالضبط هتختمها بالفضل بالضاد اهو ده الضاد قسمنا ما فيش اسهل من كده ما تتكلمش ذلك هو الفضل الكبير هتبدا الصفحه بذلك برضو ذلك الذي يبشر الله عباده بعض الناس هنا بتيجي برضو في الايادي وتخش لي على الزمر تقول لي ايه ذلك يبشر ذلك نلاقي في الزمل ده لك يبشر الله به عباده الذين ايه امنوا عايزه اجيب لك الايه هنا بقى ذلك الذي بس ما فيهوش به اذا حطيت الذي ما تحطش به هات لي بقى سوره الزمر دي عشان كانت قريبه منكم اهي ذلك يبشر الله به عباده الذين امنوا يا عبادي فاتقون اهو ومن تحتهم ظلل ذلك يخوف الله به عباده اللي بيتلخبط عشان دي ذلك يخوف الله به عباده يا عبادي فاتقون هنا ما فيش الذي في سوره الزمر في الايه 16 ما فيش الذي لكن في به هنا في سوره الشورى الذي ما فيش به يبقى هي هي هتلاقيها متكرر في الصوره الذي كتير يبقى هي اللي بتاعه اللذي سوره الشورى هي اللي بتاعتي الذي يبقى حطيت اللازم ما تحطش بيه يخوف به حطيت به ما تحطش في صوره الزمر خلاص طيب نكمل ذلك الذي يبشر الله عباده الذين امنوا وعملوا الصالحات قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده في القربى خلي بالك من كلمه القربه بسط بالقاف ومن يقترف خذ القاف وكمل بها ومن يقترف حسنه نجد له فيها حسنه وطالما فيها الزياده يبقى فيها شكر الله باسم الله الشكور يبقى ان الله غفور شكور طبعا هيغفر عن الذنوب وايه كمان يشكر لك بالزياده كده عشان الزياده فيبقى اسم الله الايه الشكور يبقى ايه فيها حسنى الصين حسنه نزد هتدي لك سين شين اهو اسم الله الشكور وعشان نجد يبقى شكور اهو ان الله غفور شكور طيب ام يقولون افترى شاف يقترف ام يقولون افتروا هنا طبعا افتروا على الله اما يقولون افتروا على الله الله كذا انت دايما بتشوف ام يقولون افتراه الموضع الوحيد اللي جايبه هذه الصيغه هي بتاعه سوره الشورى ام يقول افتروا على الله مش مش افتروا ام يقولون افتروا على الله كذبا الله عمل يعمل ايه يختم واحد يختم على قلبك ادي واحد ويمحو الله الباطل اتنين ويحق الحق بكلماته ويختم انه برضو انه عليم بذات السرور زي ما قلت لك كل الخواتيم بالضمائر مش هيقول لك ان الله عليهم بذات لا كلها يغلب عليها الدمار يبقى انه عليم بذات الصدور انا عايزه اقول حاجه هنا ان التدبر فيهم يقولون افطار يعني بيقولوا على الرسول صلى الله عليه وسلم ان هو افترى طب لو هو افطره ده لو هو مفتركا ربنا ختم على قلبه وكان محى الباطل اللي هو افترى به مش انت جاي بافتراض وباطل كان ربنا هيمحي الباطل اللي انت جبته صح مش هو مفتري وانتوا بتقولوا فيه ربنا اهو كان ربنا هيمحي الباطل مش ما انت بقى انت جاي بقى بفتري مش فيه بيحكم الكون ده ازاي انت تبقى جاي بحاجه مفتريه وربنا يسيبك يبقى كان ربنا هيؤذيك يختم على قلبك الحاجه التانيه يمحي الباطل اللي انت جيت به والحاجه التالته يحق الحق معنى يفضل ده كل اللي انت نزلت به يفضل موجود يبقى انت ما افتريتوش ولا حاجه ولا انت جبت باط حاجه يبقى يشيء الا لو هو فعلا مفتري فايشه الله يختم على قلبك وايه والباطل اللي انت جيت بيه يمحيه طب ما معهوش ليه لما انت جايبه باطل ويمح الله الباطله والحاجه التالته ويحق الحق ايه ويحق الحق بكلماته انه عليم بذات الصدور هو اللي عالم بقى بالباطل وبالحق مش هو مش كده وبس وهو الذي الله شوف مش انا قلت لك اهو ذلك الذي وهو الذي هي اللي ايه مشهوره بالذي وهو الذي يقبل التوبه عن عباده اه عليم بذات الصدور دايما التوبه بمحلها ايه القلب ما حدش يقدر يعرف هي التوبه دي حاجه بتمسكها ولا موجوده في قلبك يبقى وهو الذي يقبل التوبه عن عباده حاجه في صدرك ما حدش يعرفها ويعفو عن السيئات خلي بالك يا عفو بالماده الطبيعي وهتعرف ليه ويعفو عن السيئات ويعلم ما تفعلون يبقى تلات حاجات يقبل التوبه عن عباده طب اتنين طالما قبل التوبه يبقى في عفو ويعفو عن السيئات ويعلم شايف ويعلم ما تفعلون الناس اللي بتقول لي ما تعملوا ملهاش اي مبرر اذا كان هو بيقول لك يعفو بالفاء يبقى تفعلون بالفعل ملهاش ما تقوليش تعمله عين فاء وهنا وعين وفاء ويعلموا ما تفعلون خلاص طيب طالما بيعلم المفروض بقى بعد كل دي ما حصلت المفروض بقى الناس تستجيب بقى لربنا ويستجيبوا الذين امنوا وعملوا الصالحات ويزيدهم من فضله طب ده الفريق ده هيستجيب طب والفريق التاني زي كل حاجه في حق وفي باطل في اسود وفي ابيض يبقى ويستجيبوا الذين امنوا وعملوا الصالحات ودول ويزيدوهم من فضلك طب والفريق الثاني والكافرون ايه لهم عذاب شديد فكان مع كلمه الاستجابه قلت لك خلي بالك من الاستجابه دي هنا مع الاستجابه ويستجيبوا خدت عذاب شديد وبص في الايه السابقه دي والذين يحزنون في الله من بعد ما استجيب برده ختمت لهم عذاب شديد اهو ولهم عذاب يبقى مع الاستجابه بتاخذ عذاب شديد اهو وهنا برده نفس الحكايه والكافرون لهم عذاب شديد مع الاستجابه انا كده وصلت لنهايه الا ربع ان شاء الله اكون يسرت عليكم ما استطعت والله انا قلت الصوره قويه وربنا يسترها علينا وعليكم وان شاء الله نشوفكم في الربع الايه القادم باذن الله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
44:06
تثبيت وتربيط المقطع الأول من سورة الزخرف من ايه ١ حتى ايه ٥ ٦
أمل ثابت
148 مشاهدة · 2 jaar geleden
27:17
روابط سورة الشورى من ١ ١ ٢
Amira Yosry أميرة يسري
95 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:06:43
الربع الأول والثانى من الشورى تربيطات وتدبر
تربيطات القرآن بالتفسير أ.هناء عبد الستار
2 مشاهدة · Gestreamd: 3 jaar geleden
28:45
تثبيت وتربيط الربع الأول من سورة الأحزاب من ايه ١ حتى ايه ١ ٧
أمل ثابت
105 مشاهدة · 3 jaar geleden
39:41
حفظ سورة الشورى بسهولة الجزء الاول
Gehad Hafez _جهاد حافظ
266 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:17:40
تحفيظ سورة الشورى كل صفحة مكررة 5 مرات للحفظ والمراجعة والتثبيت سعد الغامدي Surah Al Shora
المصحف كامل مكتوب
209 مشاهدة · 2 jaar geleden
32:15
تثبيت وتربيط الربع الأول من سورة الشعراء من ايه ١ حتى ايه ٥ ١
أمل ثابت
93 مشاهدة · 3 jaar geleden
29:46
تثبيت وتربيط الربع الأول من سورة فصلت من ايه ١ حتى ٢ ٤
أمل ثابت
89 مشاهدة · 2 jaar geleden
44:46
سورة الشورى من آية 1 إلى آية 6 مكررة ليسهل حفظها
DeyaaAl_islam ضياء الإسلام
58 مشاهدة · 5 jaar geleden
27:43
تثبيت وتربيط الربع الأول من سورة الفرقان من اية ١ حتى اية ٢ ٠
أمل ثابت
82 مشاهدة · 3 jaar geleden
59:12
تحفيظ سورة الشورى صفحة مكررة 3 مرات للحفظ والمراجعة والتثبيت وديع اليمني
المصحف كامل مكتوب
398 مشاهدة · 4 jaar geleden
26:19
تثبيت وتربيط الربع الأول من سورة الأحقاف من ايه ١ حتى ايه ٢ ٠
أمل ثابت
128 مشاهدة · 2 jaar geleden
16:27
تحفيظ تربيط تفسير سورة الشورى آية 1 إلى آية 10 صفحة 483 جزء الشوى الجزء الخامس والعشرون إنفرادات
قناة من مناهل الوحي
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
27:53
تثبيت وتربيط الربع الثانى من سورة الشورى من ايه ٢ ٧ حتى آخر السورة
أمل ثابت
91 مشاهدة · 2 jaar geleden
32:11
تثبيت وتربيط الربع الأول من سورة غافر من اية ١ حتى ايه ٢ ٠
أمل ثابت
95 مشاهدة · 2 jaar geleden
49:20
برنامج في رحاب سورة تفسير سورة الشورى من الآية 1 إلى الآية 6