الرحمن الرحيم نبدا بحول الله وقوته تثبيت وتربيط سوره القلم وهي السوره الثانيه في جزء تبارك وبرده زي ما متعودين كده احنا لنا ثوابت كده خلاص يعني انتم عارفين الخريطه تلاحظوا ان اخر الايات كانت الايه 28 في سوره الملك قالت ايه قل ارايتم ان اهلكني الله ومن معي او رحمنا فمن يجير الكافرين من عذاب اليم من المتحدث هنا المتحدث ان الرسول صلى الله عليه وسلم وكان الله عز وجل بيرد على رسوله بالتكريم في بدايه سوره القلم يبقى دي اول حاجه للربط ا ازاي تهلك يا رسول الله هل الله عز وجل يهلكك لا والله ما انت بنعمه ربك بمجنون وان لك لاجرا غير ممنون وانك لعلى خلق عظيم مدح للرسول صلى الله عليه وسلم تبدا بمدح انت بتقول ربنا يهلكك ازاي وادي هنا ايه مدح للرسول دي اول حاجه كده بس عشان نربط خواتيم زي ما احنا متعودين خواتيم هنا سوره الملك مع بدايات سوره القلم او حاجه تعالى بقى ان سوره القلم بداه بحرف نون اه خلي بالك ان هو اول حرف متقطع ايه نزل في القران منون يعني انت عندك الم لام م والف ل راء وط س مم والحوا ميم و وكل الحروف المتقطعه دي كان اول حرف اول سوره تنزل بالحروف المتقطعه هي سوره الايه سوره القلم ويقال كمان ان هي ترتيبها في نزول القران يعني نظرت سوره اقرا اا اللي هي العلق وبعد كده يا الثانيه او الثالثه او الرابعه سوره القلم يعني في تفاضل ما بين المزمل والمدثر والايه والقلم فدي برده ايه من المعلومات اللي انت برض ايه تعرفها في نزول سوره القلم الحاجه الثانيه ان سوره القلم انا ما دخلش على الصوره اهو في حاجه لسه بدري ان سوره القلم مجزاه لاكثر من قصه يعني النص الاولاني من او الثلث الاولاني اهوت من الصوره بتتكلم عن الرسول صلى الله عليه وسلم وصفات الرسول ومتحف الرسول وتكريم للرسول بعد كده هيخش لك على قصه اصحاب الجنه وهنعرفها ونحكي مع بعض حدوده اصحاب الجنه دول ايه وعملوا ايه وايه موضوعهم بتختم خالص في ايه صاحب الحوت اللي هو ايه سيدنا يونس عليه السلام طب ما بتفكرك بحاجه نون اللي بداه بيها الصوره لما تتختم بصاحب الحوت اللي هو زنون ما بتقول لكش حاجه بعض الناس بتيجي خلي بالك بتدخل خواتيم سوره القلم في صور ثانيه من من جزء تبارك لكن لو انت عارف انها بد ابنون و هتختم بذنون هتلاقي نفسك ما بتتلخبط خش برده على حاجه سبحان الله احنا متعودين دايما كما بداكم تعودون ان دايما الصوره زي ما بتبدا بتختم يعني هنا قال لك ايه ما انت بنعمه ربك بمجنون بص اخر الصوره هيقول لك ايه في اخر السوره وا بابصارهم لما سمعوا الذكر ويقولون انه لمجنون يعني بدات كلمه مجنون وادي ايه ادي هنا كلمه مجنون بتختم بيها برده حاجه ثانيه كانت ا بد ابيها هنا اهو اا اه هي كلمه ا مجنون والذكر برده تقريبا اه لا هي هنا اهو زي ما قلت لك كدهوت بدا بالقصه دي بقصه اه قصه قلنا النون وبدا وختمت بايه بقسمه بقصه زنون اللي هو سيدنا ايه يونس وطبعا كلمه مجنون وبرده ايه هتختم برده بكلمه مجنون دي بس ايه شويه بدايات لسه ما دخلناش في الصوره طب تعال بقى نشوفوا ايه موضوع الصوره هنا هووت نمسك التثلث الاولاني بيقول لك نون نون دي فسرت اما انها المقصود بها ذا النون اللي هو سيدنا يونس او انها مقصود نون اللي هي ايه عارف الدوايا اللي بيحطوا فيها الحبر اللي لما يكون مثلا قلم حبر كده هوت بيكتبوا بيه الريشه اللي بيكتبوا بيه فيحط في الدوايا دي اهي الدوايا دي قالوا عليها ان هي هي دي النون فيها طبعا وفي طبعا من قال ان طبعا ان كل الحروف المتقطعه في القران هي نص حكيم قطعا له سر او له سر قاطع ما حدش عارف ايه هي الحكمه منهم وايه تفسيرها دي حاجات خاصه بالله عز وجل لا يعلمها الا الله فلك ما شئت يعني شوف عايز تاخدها ازاي والقلم هنا طبعا الواو هنا واو القسم وعشان كده هتلاقي القلم معلش حته نحويه افتحوا لي الباب بس واروني يبقى ايه والقلم هنا طبعا الواو والقسم فالقلم هنا ايه مجروره بعد هو بالقسم فالله عز وجل بيقسم بالقلم فالله عز وجل يقسم باي شيء اما احنا لا يجوز لنا الا القسم بالله من كان حلفا فايه فليحلف ما تقوليش والنعمه ولا تقول لي وح ورحمه ابيا وامي لا ما احنا نحلف بالله والله العظيم اذا كان في قسم اصلا يعني انت مالكش برده ان انت تقسم عشان والصوره ه تنهاك عن القسم الكتير وجايه والقلم وما يسطرون طبعا هنا يسطرون جايه من السطور السطور دي اللي بيتكتب فيها فطبيعي جايب لك الدوايا جيب لك القلم اللي هتكتب بيه اللي هي الريشه والايه والسطور اللي هي الورقه اللي انت هتكتب فيها ايه هتسطب كل الحلفان ده ليه يا ربي بتحلف ليه كل ده ما انت بنعمه ربك بمجنون كل القسم ده مقدمه ان هو بيقسم للرسول صلى الله عليه وسلم ان انت مش مجنون هم قالوا عليك مجنون لا انت مش مجنون وطبعا ده يقول لك ان الصورك منها في اوائل الصور اللي نزلت كان لسه الرسول صلى الله عليه وسلم بوهان قاله شاعر وقاله مجنون وقاله كاهن وقاله ساحر وقالوا وقالوا فدا يوريل لك قد ان فعلا الصوره نزلت في الاول الدلال على كده ايه ان الله عز وجل ينفي عنه صفه الجنون يبقى ما انت بنعمه ربك بمد نون خد كلمه مدينون اللي بالجيم عشان برده بعض الناس بتيجي في التقديم والتاخير في الايتين اللي جايين بتقدم ا على خلق على الاجر لا لو انا مربط بالجين بتاعه مجنون والجين بتاعه اجره والوزن مجنون ممنون هتلاقي الوزن ماشي ورا بعضه يبقى ما فيش بقى مجال ان انا اجيب في السجع حتى القراني عظيم طب دي بره يبقى انا همشي بالايه حتى بالوزن بتاعي مجنون ممنون يبقى مش ممكن هدخل الايه بتاعه اللي على خلق دي خلي بالكم عشان انا عارفه الصوره بتاعه القلم شويه بتلخبط وترتيب الايات بيلخبط شويه في التقديم والتاخير فركز معايا قوي طيب الله عز وجل بيقسم لا انت مش مجنون ده انت كمان ايه حتى لو سبيت يا رسول الله وقالوا عليك مجنون انت ماجور عن الكلام دوت عن الكلام اللي بيقولوا فيه حقك ده انت ماجور فايه وان لك لاجرا غير ممنون يعني غير مقطوع مش ايه اجرك مش هي ايه مش هيتقطع ابدا ممتد الى قيام الساعه ليه بقى وانك لعلى خلق عظيم وطبعا وصف الرسول صلى الله عليه وسلم بايه انه كان القران يمشي على الارض وانك ل على خلق عظيم فستبصر ويبصرون سيبك بقى منهم اللي هم بيقولوه فيك دوت هم انت هتشوف وهم هيشوف فستبصر ويبصرون بايكم المفتون مين فيكم بقى اللي ايه اللي فتون مش هنا بيقول لك ان اهلكني الله من معي فما يدير الكافرين وجم قالوا له فستعلمون من هو في ضلال مبين فيجي هنا يقول لك فستبصر ويبصرون اهو ما هي ختام الملك قال لك فستعلمون من هو في ضلال مبين ويجي هنا يردوا عليهم فستبصر ويبصرون بايكم المفتون مين فينا اللي افتن بقى خلاص طيب ايه المطلوب من يا رسول الله ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله ده ياكد لك برض ايه ا كلمه في ضلال المبين اللي ختمت بها سوره الملك 29 وهنا بيقول لك ايه ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله وهو اعلم بالمهتدين طب الايه دي مش بتفكرك في حاجه اه نفس الايه بتاع سوره النحل بالظبط هقول لك على الايه بالظبط رقم كام في في النحل ا بص يا سدي اه الايه 125 في النحل الايه رقم 125 في النحل بالظبط هتلاقي ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله واعلم المهتدين وده يفكرك ان بسوره الانعام ان ربك هو يعلم من يضل فاكر لما قلت لك ان سوره الانعام منفرده ان هي بالمضارع بالياء ومن غير الباء اه بالظبط كده اهوت لكن دي دي العاديه اللي منفرده فيهم هي الانعام اما دي زيها زي كل مواضع القران ان ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله وهو اعلم بالايه بالمهتدين وبرده شويه داخله مع سوره النجم حده طيب طب ايه المطلوب فلا تطع المكذبين اه سيبك بقى منهم وخلي بالك من فلا تطع عشان جاي بعد كده ولا تطع طب وانا هفتكرها ازاي امشي ابجد يا باشا هو الفاء الاول ولا الواو بالابجديه الفاء الاول يبقى كده همشي بالابجديه هنا فلا تطع المكذبين مالهم المكذبين دول ودوا لو تدهنوا فيدهنون يعني ايه عارف لما يقول لك ايه ا نعمل مدهنه شويه يعني مدهنه يعني تعاملوا بدبلوماسيه طب ما تيجي انت تامن بدنا بدنا شويه واحنا نامن بدينك شويه مش قالوا نكفر ببعض الكتاب و ونؤمن ببعض ا نامن بالليل ونكفر بالنهار مش كان في الايه بتاع سوره ال عمران لما جت وقالت برده هجيب لك الايه دي في ال عمران لما قالوا له وقالت طائفه من اهل ال كتابي امنوا بالذي انزل على الذين امنوا وجه النهار واكفروا اخروا لعلهم يرجعون اهي دي المداهنه فانت بيقول بيقول لك ايه ودوا لو تدهنوا فيدهنون هم جولك قالوا لك طب نؤمن اول النهار ونكفر اخره وانت ايه انت شويه واحنا شويه ف فانت لا هم عايزين يعملوا مداهنه لا ما ايه ما توافقهم على هذه المداهنه ودوا لو تدهنوا فيدهنون ولا تطع كل حلا في المهين اه هيقعدوا يحلفوا لك حلفانات الدنيا خلي بالك دايما تلاقي الشخص الكذاب كثير الحلف سبحان الله يقول لك اقسم بالله اقسم بالله والله انا ما كذاب ده اعرف ان هو كذاب اللي ق قسم كتير ده تعرف ان هو ربنا وصفه كده هوت وقال لك وهاك ان انت تطيع كلامه ما تسمعش كلامه ليه قال لك ولا تطع كل حلاف حلاف هنا جاي بصيغه مبالغه من كثيره الحلف شايف حلاف مهين ربنا حتى ايه وصفه بالماين شوف كده حرف الهاء بتاعه مهين تيجي وراها هماز ادي بقى ترتيب الايات اللي انت بتتلخبط فيها اهو هاء مهين وراها هاء هماز مشاء بنا ميم بص كده حرف الميم ماز هماز مشاء بنا ميم شايف مشاء بالميم نميم اثنين مم كل ده يقول لك ان انت هتخش على ايه بالميم مناع للخير معتد اثيم يبقى انا جاي من حلاف مهين جايبه حرف الهاء وراها هماز كلمه هماز فيها ت كا ميم ميم وميم اثنين واثنين ميمات في بعض اربع ميمات يوصلك انك هتبدا الي وراه بحرف الميم مناع للخير معتد اثيم حرف العين بتاع المناع المعتد يعرفك ان انت هتخش على ايه على ايه بحرف العين عتلم بعد ذلك زنيم شايف يعني ايه حلاف ماهين قلنا كثير الحلف هماز مشاء بنميم يعني طول الوقتي همز ولمز وماشي في الناس بالنميمه كل ده ربنا نهاك انك تعرفه اه من نع للخير معتد اثيم تيجي تقول لهم طلع صدقه يا عم صدقه يعوز البيت يحرم على الجامع انا ماعرفش اصلا جايبنا منين اقسم لكم بالله يعني ان هو مالوش اصلا اساس من الصحه ولا في اصلا حديث شريف بيقول الكلام ده ده هو من تاليفه كده ما تعرفش ده قول ماثور ولا قول ايه مين جاب الكلام دوت والناس ماشيه بيقول لك العوذ ب يحرم مع الجم لا طبعا ده من على الخير يجي يقول له انا هعدي للصنايعي 50 جنيه 50 جنيه كتير ما تخليها 30 اه ده مناع للخير لما يجي يقول لك كده وهطلع صدقه كده اوعى تقف في وش صنايعي وتقول له لا اديله اقل انت كده بتقطع رزق الصنايعي انت مالك سيبه هو كده طالع من زمته 50 يا اخي تقول لله خيه 30 مفتح قوي يعني يبقى اذا مناع للخير اوعى تكون مانع للخير معتد اثيم طب انا ماشي بالعين اهو عتل بعد ذلك زنيم عتل يعني شايف نفسه عارف عنتيل يعني واحد كده مف بنفسه وعضلاته وبقوته دوت برده اب عنه اللي فرحان بقوته ده ده ممكن تنزع في ثانيه بعد ذلك زنيم ده كثير الايه الذنوب ان كان ذا مال وبنين مصدر قوته ايه انت عنتيل بايه يا عم بالمال والبنين لا يا حبيبي ان كان ذا مال وبنين بكل اللي فيك دوت اذا اذا تتلى عليه اينا برده من ضمن الصفات قال اساطير الاولين يقول لك انت بتحكي لنا حواديت قديمه يا عم انت ترجعنا ال 1400 سنه يا ريت يا عم نرجع لل 14400 سنه ال 1400 سنه كان فيهم الرسول والصحابه صلى الله عليه وسلم ورضي الله عنهم وارضاهم وانت ايه اللي يزعلك ان احنا نرجع ل 1400 سنه هي دي حاجه وحشه دول اشرف اطهر الخلق يعني الله عز وجل اطلع على على قلوب العباد والخلائق فبعثه في زمن الرسول صلى الله عليه وسلم يبقى ده كان احسن زمن لما تقول لي بترجعني 1400 سنه لا يا ريت يبقى اذا تتلى عليه اياتنا قال اساطير الاولين هم كلهم في كل زمان ومكان بنفس الوضع طب اللي عمال بقى فيه كل الصفات ده عامل نفسه عنتيل بقى وعنده مال وبنين بص ربنا هيعمل فيه ايه عشان انت بتتكلم عن الايات على انها اساطير الاولين من نفس البنيه قال لك ايه عقابه ايه سنسمه على الخرطوم ايه معنى كلمه الخرطوم ده الخرطوم اللي هو ايه الانف عارف خرطوم الفيل كده ما هو زي ما قال لك عتل كده عنتيل زي الفيل فهو برض ضد له وصف وصف حيواني بالاهانه ان مشيت عملت الحاجات دي فربنا هيديك من نفس الجزاء من جنس العمل فقال لك سنسمه على الخطوم يعني ده هنك فيه على وشه على مناخيره اللي كان ماشي بيها في الناس ان هو عامل عنتيل و بيتفاهم بقدرته وبماله و وبنينه لا تعالى بقى هنا هو التهان تنزل على مناخيرك اللي انت كنت رافعها في السماء ده منظر الكبر ده ايه ده يعني رمز للكبر اللي انت كنت فيه ربنا بيقول لك سن سموه على الخرطوم وكده خلصت الجزئيه الاولانيه من الصوره عشان كده انا بقول لك الصوره مقسمه لاكثر من ايه من جزئيه خش بقى على الجزء الثاني ان بلوناهم كما بلون اصحاب الجنه طبعا هنا هوت هيحكى اصحاب الجنه وهنا اصحاب الجنه مش مقصود بها الجنه يعني جنه الخلد وجنه النعيم اللي في الاخره لا هنا الجنه دول اصحاب حديقه ويقال ان هذه القصه كانت في في اليمن اليمن السعيد يا رب رجع لنا اليمن سعيد تاني يا رب العالمين يبقى اذا انا بلوناهم كما بلونا اصحاب الجنه مالهم بقى اصحاب الجنه دول كان عندهم جنينه وبستان جميل حاجه مالهاش حل بقى ومن كل الثمرات والثمرات لدرجه عاييز اقول لك يعني ما كنتش بتعرف تشوف من كتر كثره الثمرات في بعضها فكان ابو العيال دي كان كان تصدق فكان يعني ماشي في الايه ماشي ان هو الثمار اللي بتطلع مثلا لو ثلاث قتلات بيطلع لثلث لوجه الله فكان المساكين بتوع القريه اللي هو عايش فيها او العزبه اللي هو عايش فيها دول عارفين معاد جني الثمار واول ما يجي الميعاد يقفوا له على باب الايه على باب القصر او باب الفيلا اللي هو قاعد فيها وباب الجنه الحديقه دي عشان ياخدوا الايه الثمار اللي هو وعدهم بيها والراجل بيطلع بطيه بخاطره وعشان كده ربنا كان رزقه اوعى تفكر ان الصدقه بتنقص م ابدا شوف الرسول صلى الله عليه وسلم لما اقسم ما نقص مال من صدقه واقسم اقسم على ثلاث حاجات ان ما نقص مال من صدقه واقسم ان من تواضع لله رفعه واقسم ان دعوه المظلوم ليس بينها وبين الله حجاب شايف وعزتي وجلالي لانصرنك وبعد حين في في حاجات ثوابت فانت وانت بتطلع الصدقه اوعى تبخل ما تدورش في البك ولا في محفظتك ابص الاقي الناس تدور على اقل فلوس عشان اصل مايش فكه ويدور على جنيه ولا 2 جنيه اقل حاجه طب ما تطلع والله طلعت 10 طلعت 100 هيرجعوا لك اضعاف مضاعفه يضاعف لم يشاء ادي وانت بثقه ان اللي انت هتطلع هيجي لك اضعاف مضاعفه ده المطلوب منك لكن هتبخل هبخل عليك فكان المهم ان ايه ان هذا الرجل كان بيطلع للث الثمار دي لوجه الله للمساكين جا الراجل لما مات ولاده طبعا ما كانش عاجبهم اللي الراجل بيعمله ايه ده الراجل ده بيعمل كده وابونا بيعمل كده بس مش قادرين يتكلم مع ابوهم فمجرد ما الراجل قرروا بقى ايه ان هم لا لا لا لا احنا مش المساكين دول ما لهمش هم بيشاركوا في في مالنا وفي تعبنا وفي ارضنا لا مش هندي حاجه خالص احنا بقى ايه نقوم الصبح بدري خلاص اتجمعوا بالليل هم بقى وخططوا الخطه نقوم الصبح بدري نجني الثمار كلها ونخل ما فيش ولا ثمره فهم لما يجوا لنا يقفوا على باب ال الجنينه او الحديقه اه ما طلعتش والله بصوا ما فيش ما فيش حاجه خالص للث ايه اللي انتوا هتاخدو ده هي اصلا ما طلعتش فم لكوش حاجه هم قرروا كده فطبعا انا بحكي لك الحكايه بس ك حدوته وبعد كده هنشوف نربطها بالايات ازاي فطبعا لما حصل كده قاموا الصبح بقى بيعدوا العده بقى يلا بينا عشان ايه نجني السمار بدر قبل الناس ما تجي لنا وتهجم علينا فايه فقاموا الصبح بصوا ما لقوش الايه راحين طبعا هم رايحين الله الله الله الله فين فين الحديقه بتاعتنا ربنا لما طلع وشاف الخطه اللي هم عايزين يعملوها نزع منهم النعمه شايف بقى ايام ما كته بتطلعوا الثالث كانت الثمار مافيش بعد كده ما فيش لها عدد ولا حصر كانت البركه يربي الصدقات اما انت لما نويت تبخل طب ما فيش ولا ليك ولا لغيرك شايف ادي كده ادي البخل في الصدقه فلاقوا الله الله الله مش هي دي الحته اللي احنا احنا ضلنا الطريق يا جماعه ولا ايه احنا رونا حته هو احنا طهنا في الطريق ولا مش ج الحديقه بتاعتنا راحت فين الحديقه بتاعتنا ف قالوا اه ده هي بتاعتنا بس ربنا عاقبنا عشان احنا حرمنا المساكين فربنا بيحرم تعالى بقى بقى في ضوء القصه اللي احنا حكيناها كده والحدوته دي نمشي بتسلسل الايات ها انا بلوناهم يعني اختبرناه كما بلونا اصحاب الجنه اذ اقسموا ليصرمنها مصبحين يصرمنها مصبحين ايه يعني يجنو كلها ما يخلو فيها ولا واحده خالص عارفه يقول لك ايه ده اصرم ال البتاعه اسمها ايه صرم البؤجه دي اللي هم بيقول لما رمها كويس كده يعني ما تخليش فيها ولا همسه فهنا اذ اقسموا اا لا يصرمنها مصبحين بص التوقيت يعني هم دلوقتي لسه الصبح ما صبح ولا يستثنون يعني ما يخلو فيها فتفوته ما يستثنوا منها ولا سرايه عشان تبقى اي بان قدام المساكين ان ما فيهاش حاجه خالص يبقى هم كانوا بيتكلموا بالليل وناوي ان هم الصبح ده كده كانت لسه مرحله نيه لا يصرمنها مصبحين ولا يستثنون ما يخوش حاجه خالص ربنا شاف ايه طبعا وطلعه على هذا هذا الكيد وهذا البخل فطاف عليها طائف من رب من ربك وهم نائمون طب فدخلوا بقى ناموا على اساس ان هم هيقوموا الصبح بدري بقى ايه يعملوا العمله السودا اللي هم هيعملوها دي فجا طبعا ربنا قدر الله سبق قبل انتوا بقى ما تب وانتم نايمين بقى فطاف عليها طائف من رب شايف العقوبه ممكن تكون حاجه بسيطه خالص بس تدمر كل حاجه وانتم بقى نايمين مش هتستنى لما الصبح يصبح وتجن لا ده وانتوا نايمين ما فيش حاجه خالص فطاف عليها طائف من ربك وهم نائمون فخلي بالك فهمك للقصه هو اللي هيخليك ما تتلخبطش في ترتيب الايات يبقى ايه اقسموا لا يصرمنها مصبحين ولا يستثنون يبقى ده ايه دي نيتهم لسه الصبح ما صبح جم هم لسه في مرحله الليل فطاف عليها على هذه الجنه الحديقه دي طائف من ربك وهم نائمون فاصبحت كالصريم جا عليها عارف زي الحريقه كده ما فيش ولا الهواء جرداق ما فيش كان حريقه شبت فيها ما فيش حاجه كلها محروقه فاصبحت كالصريم خلي بالك من كلمه اصبحت هي اللي هتنادي لك ايه هتربط لك الايه فتنادوا مصبحين هم طبعا مش حاسين ايه اللي حصل بالليل هم كانوا نايمين مين والصارم اللي اصابها ده والحريقه اللي جابتهم دي جت ايه جت بالليل كلت كل الثمر وكل حاجه فه ما شافوش حاجه هم لسه على نيتهم قبل ما ايه ما يغادروا من بيتهم ويروحوا الحديقه فاصبحت قايمين بقى الصبح فتنادوا مصبحين يبقى عندك فاصبحت وراها مصبحين اهي فتنادوا مصبحين يلا بقى بداوا ينادوا على بعض يصحوا بعض يلا يا ابني يلا يا عبد الله يلا يا حسن يلا عشان نروحوا نخلصه القصه دي ونجن السمار قبل ما العالم دي تهجن علينا الحرفيش يهجموا علينا شايف فتنادى و مصبحين ب غدوا على بعض ان غدوا على حرثكم ان كنتم صارمين يلا بينا الغدو زي ما بيقول لك واذكر ربك بالغدو والعشي شاف بالغداه والعشي يبقى الغدو اللي هو الصبح البدري يقول لك كده ايه بالغداه في الايه في الصبح البدري العش اللي هو في العشاء فهنا يلا بينا نغدو على حرسكم شايف ارضكم على شقام على تعبكم ان كنتم صارمين ان كنتم مصممين على اللي انتم قلتوه امبارح شايف فهمك الايات هيسلم طب خلاص نادوا على بعض اهو فتنادوا مصبحين يلا بينا نطلع بقى بدري قبل ما الايه ما الحرفيش يهجموا علينا انكون كنتم صارمين فانطلقوا وهم يتخافتون خلاص لموا بعضهم اهو وبص انطلقوا دول عارف يعني ناس كانت مكبوته ومتغاظ منلا ابوهم بيعملوا فايه بيطلعوا جري مصرعين قبل ما الحرافيش تهجم عليهم فانطلقوا وهم ايه يتخافتون يلا يلا بسرعه يلا بسرعه خلصين شايف يتخافتون اللي بالخاء وراها الا يدخلنها يبقى خاء خاء هم كانوا بيقولوا بايه في الخفاء ايه ان يلا نلحق قبل المساكين ما يجوا علينا الا يدخلنها اليوم عليكم مسكين والله ما يعتبه مسكين هنا هووت ولا ياخد حاجه شايف يبقى فانطلقوا يبقى هنا فانطلقوا وهم يتخافتون هاخد الخاء بتاعه يتخافتون ييجي وراها يدخلنها خاء خاء اهو الا يدخلنها اليوم عليكم مسكين خلاص نفذوا الكلام مشوا فعلا بدري وغدوا على حرد قادرين يعني ايه غدوا على حرد قادرين يعني مشوا فعلا الصبح بقى بكل قوه وكل تصميم واصرار ان هم يجنوا السمار بسرعه قبل ايه وخلوها ما فيش حاجه خالص جرداء وغدوا على حرد قادرين فلما اول بقى في عز قدرتكم بص كده في عز القدره اللي انتم بتتكلموا فيها دي وخلي بالك من كلمه مسكين ياجي وراها قادرين ادي ادي المسكين واجهوه القدره اهو عشان ما تتلخبطش في ترتيب الايات فلما راوها قالوا انا لضالون بصوا الله الله الله الله الله مش دي الجنينه بتاعتنا مش ده البستان بتاعنا مش دي الحديقه ولا احنا ضلينا الطريق هنا ضلين مش مقصود ضلال والهد والهدى في الدين او في العقيده او في لا ده هم افتكروا ان هم اتلخبطت في السكه يعني ايه ده احنا رونا سكه غلط احنا دخلنا جنين غلط مش دي حديقتنا اصلا فلما راوها قالوا انا لضالون راوها قالوا ان ايه ده ده احنا تهنه ولا ايه رد عليهم واحد كان واحد فيهم ايه ما كانش موافق قلبه على اللي هم بيعملوه كان ايه منحاز اللي كان بيعمل قال لهم لا بل نحن محرومون ده ربنا عاقبنا بنيتنا احنا ايام ما كنا ابونا بيطلع التثلث وكانت الخير وافر النهارده لما نوينا نعمل كده ربنا حرمنا من النعمه شايف ده بقى المقسط اللي فيهم يعني ا فقال لهم ايه بل نحن المقتصد يعني اللي فيهم او العاد اللي فيهم او الوسط اللي فيهم بل نحن محرومون قال اوسطهم شايف الم اقل لكم لولا تسبحون ويقال ان اوسطهم هنا ممكن نكون الوسطيه في العمر يعني الاخ اللي في الوسط الوسطاني اللي فيهم او الوسطيه في العقل في الفكر ان هو ما كانش موافق على اللي هم بيعملوه طب طلعوا يا جماعه خير ما تمنعوش خالص ولا برض تطلعوا التثلث يعني خليكوا معتدلين شويه نفذوا يعني وصيه ابوكم ربنا ما يقطع لكم عاده فاهم فكان ده كان ده تفكيره وما سمعوش كلامه قال اوسطهم الم اقل لكم لو لا تسبحون قالوا سبحان ربنا انا كنا ظالمين اه كلمه تسبحون توصلك للكلمه اللي وراها على طول قالوا سبحان ربنا انا كنا ظالمين يبقى تسبحون وراها ما فيهاش لخبطه كل طيب فاقبل بعضهم على بعض يتلاومون بعض الناس بتيجي هنا تقول لك تتلخبط ما بين فاقبله وما بين واقبله لا دول شباب ودايما الشباب معروف عنه ان متسرع متهور صح يبقى هناخده فاء السرعه يبقى هستخدم فاء السرعه مع الشباب ده يبقى فاقبل بعضهم مش هقولها واقبل بالواو لا هقولها بفاء السرعه عشان شباب متهور بعضهم على بعض يتلاومون كلمه يتلاومون شبه يا ويلنا بالظبط هي نفس حروف يا ويلنا يبقى قالوا يا ويلنا انا كنا طاغين لا والله ده احنا ايه ده احنا ظلمنا احنا كنا طاغي يا ريتنا مع بد برده ابوهم كان راجل صالح فحتى لو خطوا بيرجعوا في خطاهم العقاب اللي نزل عليهم ده خلاهم يلوموا نفسهم والنفس اللوامه تشتغل معاهم لان ابوهم كان صالح برده في خير برده في العيال بتوع اصحاب الجنه دول يبقى قالوا يا ويلنا انا كنا طاغين عسى ربنا ان يبدلنا خيرا منها يا رب احنا تبنا اليك وبدلنا خيرا من اللي حصل فينا دوت لانهم ايه بذره طيبه نبته طيبه ان يبدلنا ربنا اا عسى ربنا ان يبدلنا خيرا منها انا الى ربنا راغبون وخلي بالك هنا انا الى ربنا راغبون ايه مش ان الى الله راغبون ان الى الله راغبون في سوره التوبه عايزه اجيب لك برض الايه بتاعه سوره التوبه ا هقول لك انا بص بسم الله ان الى الله راغبون اللي هي ربع وبتخش بعدها تقريبا على ربع انما الصدقات عشان ما تلخبط ما بين التوبه وما بين الايه ا قلك الايه بالظبط بسم الله ان الى الله راغبون في التوبه ايه 59 وبعد كده بتخش على ربع انما الصدقات يبقى في التوبه ان الى الله راغبون اهيه لكن هنا ربوبيه وخلي بالك ان ربوبيه طبعا لان انت بتقول رب المنزل رب البيت هنا يتناسب مع النعم الرب فايه فجا معاها ربنا يبقى هنا ان ايه حتى ايه قاللك عسى ربنا وانا الى ربنا يبقى كلها بالربوبيه اهو برضو خلي بالك ان كلمه فاقبل بعضهم على بعض يتلاومون منفرده في في القران في سوره القلم لانها ايه اقبلها بعضهم على بعض يتسائلون لكن مافيش يتلاومون الا في القلم بس وحيده خلاص طيب بعد كده قال لك هنا اهوت ايه خلصت القصه دي عسى ربنا ان يبدلنا خيرا منها انا الى ربنا راغبون وندموا على اللي كانوا مخططين فربنا بيقولهم كذلك العذاب ده ده بس عذاب الدنيا والعذاب الاخره اكبره لو كانوا يعلمون لو انتوا ب ما توتوشو عتوا على اللي انتوا عملتوه واستمريت في هذا الامر هيفضل فيكم عذاب في الدنيا وتيجي كمان في الاخره ايه تعذب طيب برده خلصت اصحاب قصه اصحاب الجنه هنا اهوت خلاص ما ايه ما انتهت القصه وده التثلث الثاني من الايه من الصوره تعال بقى للثلث الثالث الكفار قالوا ايه قالوا ان لسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ان احنا ا احنا ناس اغنياء في الدنيا وزي ما لينا جنات في الدنيا وعايشين في نعيم احنا المفروض برده نبقوا واصحاب نعيم في الاخره فطب انتوا انتوا كفار وانتم مش موحدين وانتم بتعبدو الاصنام وعايزين تبقوا في الاخره كمان كده فربنا بيقول لهم ايه ان للمتقين عند ربهم جنات النعيم افنجعل المسلمين كالمجرمين ازاي بقى انتم ازاي رب واحد عايش مسلم لله عز وجل قدره ومسلم و وموحد بالله وبيعمل الاعمال الصالحه ومؤمن بالله والكافر يبقى الاثنين يبقوا زي بعض عرفت الرد ليه قال لهم هنا المسلمين من اسلم لله وجهه شايف وايه كالمج زي المجرم اللي قاعد كافر ومشرك وده كله ما لكم كيف تحكمون انتم بتحكموا ازاي ازاي تقولوا ان دول ايه دول يبقوا في الدنيا اه خيركم في الجاهليه خيركم في الاسلام ماشي في الدنيا لكن تيجي بعد كده تقول لي انا بقى انا كنت معايا اموال وكنت ملك في الدنيا فبقى ليا جنه في الاخره لا ده الغفير احسن منك مع احترامنا للغفير اوعى تفكر ان انت عشان كنت ملك في الدنيا وعايش في نعيم تروح تعيش في نعيم لا ده انت ممكن تكون من اهل النار العبره بالتقوى عشان كده قال لك افنجعل المسلمين كالمجرمين ما لكم كيف تح حكمون طب خلي بالك من كلمه كيف تحكمون ام لكم كتاب فيه تدرسون انتوا جبتوا منين الكلام دوت هل موجود كتب كتبت ان انت كراجل بقى صاحب منصب وجاه في الدنيا تيجي في الاخره تبقى برده صاحب جاه وقصور في في الاخره لا والله ام لكم كتاب فيه تدرسون ان لكم فيه لما تخيرون انا بشبهها بالضبط كتاب فيه تدرسون ب عارف لما تقعد في مطعم ويديك المنيه بتاعته فيقول لك يلا بقى اختار شوف انت عايز تاكل ايه هتاكل مشويات ولا هتاكل فراخ مشويه ولا هتاكل مشكل شوف بقى فانا شبهتها كده بالظبط ولله المثل الاعلى طبعا انا مجرد للربط املكم كتاب اللي هي المنين اللي نزلت ان لكم فيها لم تخر اختاروا بقى اللي انتوا ايه عايزين ده انتوا جبتوا منين الكلام دوت هل في كتاب نزل لكم بيقول لكم اختاروا اللي انتم عايزينه لا املكم ايمان الاحتمال اللي بعد كده يبقى انت خلص المني بالاختيار وراها ام لكم ايمان علينا بالغه الى يوم القيامه ان لكم لما تحكمون ولا انتم خدتوا عهد على ربنا ام ام اتخذتم عند الله عهدا فلن يخلف الله عهدا ولا انتم خدتوا عهد عند ربنا ام لكم ايمان علينا بالغه الى يوم القيامه ان لكم لما تحكمون ان انتم الحكم لكم وان انتم اللي هتحكموا تخشوا جنه ولا تخشوا نار ولا تخشوا اعلى المراتب مين قال الكلام ده يبقى الاولانيه الكتاب اللي هو المنيه فيه لما تخيرون طب الاحتمال الثاني انك خدتوا عهد عند ربنا على ربنا ام لكم ايمان علينا بليغ يوم الق ان لكم لما تحكمون ان انتوا اللي هتحكموا و تخشوا فين اه بعد ما تاخد كلمه تحكمون ودي عندك مرتين في الايات ما لكم كيف تحكمون في الايه 36 وان لكم لما تحكمون في الايه 39 مين اللي بيحكم الزعيم فتيجي الايه اللي وراها ايه سلهم ايهم بذلك زعيم انا عارفه ان ترتيب الايات دي برض بتلخبط ناس لا خد بعد الحكم الثاني اهو ده تاني حكم كلمه تحكمون يجي وراها الزعيم سلهم ايهم بذلك زعيم لا ده مش زعيم واحد ده المركب ليها 100 ريس فيجي يقول لك ام لهم شركاء يبقى خد بعد كلمه الزعيم لا ده مش زعيم واحد يبقى ده شركاء بيحك يحكموا ام لهم شركاء شركاء طبعا لا تنون لانها ممنوع من الصرف ام لهم شركاء فلياتوا بشركائهم ان كانوا صادقين جبت منون الكلام ده طيب الشين شركاء شركائهم كلها شين يوم يكشفوا هتيجي الايه ل وراها يوم يكشف الشين عن ساق ويدعون الى السجود فلا يستطيعون برض هنا يوم يكشف عن ساق لها تفسيرين التفسير الاولاني ان يوم القيامه بالضبط زي يوم الحرب فيوم الحرب كان ايه اللي بيحصل الناس لما كانت القبائل تغير على بعضها كنت تبص تلاقي ايه الستات والرجاله بقى يشمر هدومهم ويجروا عشان الايه كانوا بيحرقوا الخيام بقى ما كانش فيه مساكن والكلام ده كله ارجع كده الفيلم عن طرا ابن شداد هتلاقي ايه القبيله دي بتغير على القبيله دي تص لاي الستت كده قع تصوت وتسرخ وتلم هدومها تشمر هدومها فطبعا بيتكشف الساق ده تفسير قالوا ان هو شبهه ده وفي تفسير اني ان هو يكشف عن الله عز وجل وزي ما قلت لك ايه طبعا الله له يد وله ساق وله عين وله ا كل حاجه بس ايه ليس كمثله ايه شيء ففي تفسير قال ان يكشف عن سق يعني طبعا بتكشف عن العرش وتتطاير الصحف فيكشف عن ساق الله عز وجل فالكل يبقى ايه قدامه وعندك التفسيرين والله اعلم يعني انا قرات ده وقرات ده يعني شوف ما يرح لك يوم يكشف عن ساق ويدعون الى السجود فلا يستطيع يوم القيامه بما ربنا يكشف وخلاص وتتطاير الصحف يبقى ما بينك وما بين عرش الرحمن ما فيش ترجمان بينك وبين الهك ففي الحاله دي ويدعونا الى السجود فلا يستطيعون خد كلمه السجود خاشعه ابصارهم ترهقهم ذله وقد كانوا ايه يدعون الى السجود شايف وهم سالمون ما انتم كنتوا في الدنيا كنتوا سلام وبتضل السجون ما كنتوش بتنفذ سيبك بقى خلاص فذرني ومن يكذب بهذا الحديث سنستدرجهم من حيث لا يعلمون وخلي بالك دي برض فذرني مش فذرهم عشان بعد كده هتشوفها في المعارج فذرهم فذرهم زاد فازاد هنا زرني نفر واحد طب في في المعار فذرهم بيبقى بالجمع عشان ما تتلخبطش ما بينها وما بين المعارج انا عارفه لسه ما اخدتش المعارج بس الناس اللي حافظه بتلخبط ما بين ذرني مؤقتا كده ذرني وزرهم هنا نفر واحد بعد كده هيبقوا بالزياده هيبقى ارهم ا طبعا الايه دي بالظبط موجوده في سوره الاعراف الايه رقم هقول لك في سوره الاعراف اه فذرني وما يكذبه لا ا فضني وما يكذب بهذا الحديث سنست دج من حيث لا يعلمون هجيب لك هي في اواخر الاعراف ايوه اللي هي الايه 183 في الاعراف تمام طب خلاص بقى س سيبك منهم دول خالص وما يكذب بهذا الحديث سنستدرجهم من حيث لا يعلمون يعني مش شرط ان ربنا يحرمك من النعمه ساعات بيحصل استدراج يعني حصل مثلا مع اصحاب الجنه دول ربنا حرمهم من النعمه ده عشان من رضى ربنا عنهم ان هو يحرمهم عشان يرجعوا لصوابه في بعض الناس اللي هو بقى ربنا بيشد عليه غضبه بيست درجه شايف نستدرج من حيث لا يعلمون واملي لهم ان كيدي متين طبعا هنا عندك واملي لهم ان كيدي متين برده في الاعراف عندك واملي لهم ان كيدي ماتين الايه 183 اعراف يبقى دي قبلها اا اه هنا هي دي اللي كنت اقصد عليها واملي لهم ان كادي متين هي دي الايه 13 في الاعراف طيب ا مالها بقى ام تسالهم اجرا خلي بالك عشان الايات اللي جا بعد كده متشابهه مع الطور ام تسالهم اجرا فهم من مغرم مثقلون وكنت مربطه انا في الطور الغين غين ام عندهم الغيب يعني نفس تربيط الطور اللي كنت ماشيه بيه غن غن اهو قام عندهم الغيب فهم يكتبون لا خلاص بقى سيبك خالص فاصبر لحكم ربك وهنا طبعا فاصبر في الفاء انا قلت فذرني بالفاء اهو فاصبر كلها تمشي بالفاء وقلت طبعا هنا اصحاب الجنه كانوا شباب فكان متهور فكانت ماشيه برده معاك بالفاء فهنا مش هتقول لي بقى واصبر لا هنا فاصبر لحكم ربك لكن كف الطور واصبر لحكم ربك فانك باعيننا طيب هنا بقى فاصبر لحكم ربك ولا تكن ايه كصاحب الحوت اذ نادى وه هوو مكظوم اه والصوره كانت باداه بنون وخلي بالك لما قالوا برض في النص قالوا سبحان ربنا انا كنا ظالمين ما ده كان دعاء ذنون لما قال وزنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه نادى في الظلمات ق لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين كان برض الدعاء في وسط الصوره بيها يبقى نخلي بالنا يبقى هنا ايه ولا تكن كصاحب الحوت اذ نادى وهو مكه ذوم مش وهوو مذموم الوحيده اللي مذموم في الصفات عشان رغم ان بص جت مره واحده في القران ومع ذلك بقى الاقي بعض الناس تقول لي مذموم لا مذموم صفات بس لكن هنا هتبقى ايه مكظوم لولا ان تداركه نعمه اهو كلمه النعمه اللي بدات بها الصوره مش الصوره كانت بدا ما انت بنعمه ربك بتختم بنعمه برض اهي يبقى ايه نعمته لولا ان تداركه نعمه من ربيه لنبذ بالعراء وهو مذموم يعني لولا ان ربنا تدارك سيدنا يونس من اللي هو عمله طبعا وزعله من قوم ان هو دعاهم وما امنو له لولا رحمه ربنا بين ان هو تداركه لا كان سابه في العراء وهو ايه مذموم لكن ايه اللي حصل لا ما حصلش ماسابوش في العراء فج تباه برض ربنا تابع عليه واصطفاه عشان كده قال لك وارسلناه الى 100 الف او يزيدون فاجتباه ربه فجعله من الصالحين الكلام هنا لرسول صلى الله عليه وسلم و يكادوا الذين كفروا ليزلقونك بابصارهم لما سمعوا الذكرى ويقولون انه ايه لمجنون كلمه مجنون اللي بدات بيها برض ايه ما انت بنعمه ربك مجنون بتختم بها الايات وده اللي احنا كنا بنقوله كما بداكم تعودون وخلي بالك كان هنا برض مناسبه نزول الايه على السريع عشان خايفه ان اكون طولت عليكم في الفيديو ا ان في بعض القبائل كانت مشهوره بالحسد فكانوا يجيبوهم مثلا الابل دي بتجيب بتدر على طول لبن كتير وكده فايه يبصوا للدرع بتاعها فيحس فتنشر اللبن بتاعها فربنا الخطاب للرسول صلى الله عليه وسلم وا كادوا الذين كفروا جابوا له بقى القبيله دي ناس من القبيله دي الحاسدين ويثبت لك ان العين حق عشان تحسد الرسول صلى الله عليه وسلم عشان يبطل ايه الكلام في الذكر وتلاوه القران فوا يكادوا الذين كفروا ليزلقونك جايه من الانزلاق بابصارهم لما سمعوا الذكر ا مش عايزين يسمعوا القران ويقولون انه ايه لمجنون عايزين يحسدوه وما هو الا ذكر للعالمين طبعا الذكر وتختم وما هو الا ذكر وخلي بالك وحيده في القران اللي وبالما لكن كل القران وان هو الا ذكر الوحيده بتاعه القلم بالميم اللي هتبقى وما بالميم وما هو الا ذكر للعالمين كده انا وصلت لنهايه القلم اسال الله ان نكون سهلناها عليكم ان شاء الله وتقبل الله منا ومنكم سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
22:54
حفظ سورة القلم بسهولة
Gehad Hafez _جهاد حافظ
528 مشاهدة · 5 jaar geleden
10:42
احفظ سورة القلم بالخرائط الذهنية بالتكرار ومع التدبر 1
الخرائط الذهنية لسور القرآن الكريم
101 مشاهدة · 4 jaar geleden
23:48
حفظ سورة القلم بسهولة
يلا نفهم
124 مشاهدة · 5 jaar geleden
32:11
سورة القلم تفسير وتربيط وتدبر من آية 16 لآخر السورة فيديو 03
نهال عبد العظيم محمد السيد
9 مشاهدة · 4 jaar geleden
39:06
تدبر سورة القلم ١
Amira Yosry أميرة يسري
12 مشاهدة · 3 jaar geleden
1:54
سورة القلم تفسير سهل ومبسط
أيمن المحمد
79 مشاهدة · 3 jaar geleden
33:10
سورة القلم تربيط تفسير مبسط متشابهات إنفرادات جزء تبارك جزء الملك
قناة من مناهل الوحي
401 مشاهدة · 1 jaar geleden
30:04
تثبيت وتربيط سورة الحاقة كاملة
أمل ثابت
90 مشاهدة · 2 jaar geleden
19:25
تلقين سورة القلم المقرأة الشامية الشيخ عبد القادر العثمان
مؤسسة تاج لتعليم القرآن الكريم
525 مشاهدة · 7 jaar geleden
57:53
2 سورة القلم عثمان الخميس
Dr. Othman Alkamees - الشيخ الدكتور عثمان الخميس
290 مشاهدة · 3 jaar geleden
10:14
68 سورة القلم الشيخ أيمن رشدي سويد
Dugsi Quran
2 مشاهدة · 7 jaar geleden
36:18
سورة القلم الآية مكررة 3 مرات بصوت الشيخ الحصري
Laila Qandil ليلى قنديل
104 مشاهدة · 2 jaar geleden
8:16
احفظ سورة القلم بالخرائط الذهنية بالتكرار ومع التدبر 2