الحمد لله واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم اما بعد فمازلنا في رحلتنا في هذه السوره المباركه سوره الكهف كنا بنا مرتين كده اتكلمنا في ايه واحده وهي قول الله تعالى واذ قلنا للملائكه اسجدوا لادم فسجدوا الا ابليس كان من الجن ففسق عن امر ربه افتتخذونه وذريته اولياء من دون وهم لكم عدو بئس للظالمين بدلا عندنا فيها مرتين هذه الايه المباركه ويعني كانت باب كويس ان احنا نتكلم عن الشيطان وخدع الشيطان وطرق الشيطان وكيفيه التعامل معها في درسين الاول كان اسمه معركه الشيطان والدرس الثاني كان اسمه هزيمه الشيطان ف كفايه كده الشيطان ونكمل ايه نخش نكمل في الصوره عشان ما ما تبعدوش عن الايه عن السياق والاحداث اكتر من كده احنا معانا النهارده الايات اللي بين الايه ديت وما بينه بدايه قصه موسى والخضر عليه وعلى نبينا الصلاه والسلام دايما الايات اللي في النص دي بتتوه بقى يعني انت قلت لك سوره الكهف هيجي في بالك على طول ايه اصحاب الكهف وايه والجنتين وموسى والخضر والذي القرنين والموضوع بينتهي معاك على كده ودائما بيحصل عندنا اهدار لدائم الفواصل الفواصل ما بين القصص او التعقيبات احنا قعدنا مره واحده مره كذا مره في تعقيب يعني لما اتكلمنا عن قصه ايه صاحب الجنتين قعدنا او قصه قصه اصحاب الاخدود قعدنا مره في تعقيب بعد الايه بعد القصه وول لقوله تعالى اطلب ما وحي اليك من كتاب ربك لا مبدل لكلمات ولن تجد من دون متحده واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداه على شيء وشوفنا ان هي دي اصلا دي الخلاصه يعني يعني دي خلاصه القصه مفترض ان انت تركز قوي بعد ما بتخلص قص بيجي شويه ايات كده ما تقولش بقى ايه تفتكر احيانا احنا بنظ ايه اللي دخلنا هنا ايه الموضوع دوت ايه علاقته بالقصه هو ليه ما بداش القصه اللي بعديه على طول وده يعني غربتنا عن القران يعني مش فاهمين السياق ماشي ازاي مش فاهمين القران مفترض سياقاته بتمشي ازاي فدايما احنا بنقف الايه الايات ديت وده بيخليك تتحرم من حاجات كتير جدا الايات دي بقى هي القواعد بقى هي القصه في الاخر بتنتهي بانك انت بتحط اصول معينه تثبتها في دماغك خلاص طلعت بالفايده كلها مش بنحكي احنا مع اطفال صغيرين ناس كبار القصص دي يا مفترض ان القصص دي يعني غريب ان هي بتحكى الاطفال اصلا يعني كيف يستوعبون هذه امور صعبه للغايه ان هي تستوعبها طفل يستوعب كل المعاني اللي في القصص ديت مفترض القصص دي يعني تقل الكبار نحن نقص عليك احسن القصص الله يكلم النبي صلى الله عليه وسلم ده مستوى دي ده مستوى عالي جدا من القصص ممكن نحكيها الاولاد كسيا احداث لكن هيطلع بفايده او فائدتين بالكتير على قد عقله لكن انت مفترض تطلع بمئات الفوائد من القصه الواحده عشان كده احنا خلينا نمشي النهارده مع الايات اللي بعد هذه الايه و بئس للظالمين بدلا ما ادتهم خلق السماوات والارض ولا خلق انفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا ويوم يقول نادوا شركائي الذين زعمتم فدعوهم فلم يستجيبوا لهم وجعلنا بينهم موبقا وراى المجرمون النار فظنوا ان هم واقعها ولم يجدوا عنها مصرفا ولقد صرفنا في هذا القران للناس من كل مثل وكان الانسان اكثر شيء جدلا وما منع الناس ان يؤمنوا اذ جاءهم الهدى ويستغفروا ربهم الا ان تاتيهم سنه الاولين او ياتيهم العذاب قبلا وما نرسل المرسلين الا مبشرين ومنذرين ويجادل الذين كفروا بالباطل ليضحوا به الحق واتخذوا اياتي وما انذروا هزوا و اظلم ممن ذكر بايات ربه فاعرض عنها ونسي ما قدمت يداه انا جعلنا على قلوبهم اكنه ان يفقهوه وفي اذانهم وقر وان تدعهم الى الهدى فلن يهتدوا اذا ابدا وربك الغفور ذو الرحمه لو يؤاخذهم بما كسبوا لعجل لهم العذاب بل لهم موعد لن يجدوا من دونه موئلا وتلك القرى اهلكناهم لما ظلموا وجعلنا لمهلكهم موعدا هذه الايات التي بين ايدينا عايز تعيش معايا فيها لان هي دي مربوطه بكل الايه الدنيا اللي معانا وبتربها ببعض وخلينا النهارده ناخده نموذج عملي للتدبر لان كتير مننا دايما يقول لك ايه التدبر مش التدبر هو بيعتقد ان التدبر ده حاله شعوريه يعني ان انا بس مجرد ما استمتع بالتلاوه او اتاثر او ان انا ابتدي يعني يا سلام وبتاع الموضوع ماشي ديت دي اثار اثار التدبر مش مش هو ده التدبر دي دي ثمره التدبر الانسان يشعر بالخشوع يشعر بالسكينه يشعر بالرغبه في البكاء مثلا يبكي بالفعل يشعر بالسعاده يستبشر يفرح دي اثار التدبر بس هو فين التدبر يعني كل دي اثاره الناس بتفتكر ان هو مجرد الحاله الشعوريه هي دي التدبر لا وانما دي اثار التدبر التدبر هو اللي احنا هنعمله دلوقتي التدبر ان انت تمسك الايه تفهمها كويس تعرف بتقول ايه وتعرف ايه المطلوب بقى يعني ايه الايه ده اطلع منها بايه وتبتدي تحول كل ده الى شيء عملي حاجه عمل هتعمله العمل ده ممكن يكون عمل قلبي او عمل فعلي عمل قلبي ان خوف رجاء رغبه يعني نحو ذلك عمل عمل فعلي توبه صدق اصلي يعني تحول حاجه لحاجه في الاخر لو انت دي منهجيتك في التعامل مع القران دايما تجد بقى الفتوحات خد بالك ربنا ما يفتحش على حد الا لو هو نفسه مقبل مقبل على على القران بيديله بيديله نفسه فيجد القران يعطيه بقى فيجد المعاني يبقى هو مثلا النهارده طلع بمعنى عمل بيه يقرا الايه تاني مره يطلع معين ثلاثه تانيين يقرا الثالثه يطلع بحاجات تانيه وكل مره بيزداد عمل والقران لا تنتهي عجائبه ويبتدي بقى يخش في الايه فعلا في حاله من الاستمتاع بالقران استمتاع بالقران حقيقي وفعلا يبتدي يجد في القران كل شيء فلقد صرفنا بهذا القران للناس ايه من كل مثل لكن ايه اللي بيمنع الانسان وكان الانسان اكثر شيء جدلا الانسان اللي بيمنعه نفسيته هو مش مقبل على القران مقبل بقى هو جاي يستمتع جاي يتبسط من الصوت جاي بيراجع بس جاي ي جادل كل ده بيخلي الانتفاع ضعيف لكن انت تقبل على القران مقتنع ان القران في كل شيء فاحنا بنتدب نتدبر دي مش مش عمليه خاصه بس بناس معينه اي حد فينا يقرا القران يستطع ان هو تدبر التدبر غير التفسير خد بالك يعني هو التفسير بيساعد على الايه على التدبر بس مش التدبر مش هو التفسير ولا التفسير هو التدبر انما التفسير هو وسيله للتدبر لكن حتى لو انسان مش عارف تفسير قوي مش هيخلو من تدبر لان ما فيش حد بيسمع الايات ما يفهمش حتى المعنى العام يعني المعنى الاجمالي لكن مفسر طبعا بيزداد في عمليه التدبر لان هو فاهم حاجات تانيه غيرك فاهم حاجات اكتر منك بكتير فبيكون قدرته على التدبر اعلى بس مش معنى كده الانسان اللي هو مش عارف التفسير قوي والسياقات وال والبلاغه والبيان والجو دوت ان هو محروم لا ممكن واحد عامي عادي جدا يسمع ايه تتلع عليه فيرتجف خوفا من الله وراى المجرمون النار فظنوا انهم مواقعوها ولم يجدوا عنها مصرفا يبكي يقول يعني يا رب لا تجعلنا من المجرمين والله ده ده عين التدبر ده احسن حاجه انت انت عمرك قريت الايه دي قلت الكلمه دي قلت بعديه اللهم لا تجعلنا من المجرمين مثلا هو ده ده خلص الدنيا كده هي دي الفايده ان ربنا بيحذر من انت تكون مجرم كفر بقى ضلال ظلم بتاع خلاص انا لو مش مجرم مش هيحصل لي المشهد ده خلاص الموضوع خلص معايا يبقى انا اراجع كل حاجه غلط بعملها فلو الانسان ده سامع الايه دي راح تاب من ذنب كان كان بيعتبره جريمه كان واكل ميراث راح تاب من الموضوع ده عشان الايه دي مش هو ده التدبر ولا ولا ان انا مجرد الله الشيخ صوته حلو وبكينا شويه وطلعت ما فيش اي حاجه جديده عملناها يعني انا بقول الشخص العادي ممكن فعلا يطلع بنتائج لكن هو ممكن مش فاهم يعني ايه موبقا ومش فاهم يعني ايه موئلا ومش فاهم يعني ايه الكلام دهو بالنسبه له مش فاهم تفسيره فهو اه في حاجات هتقعى منه بس هو اجمالا تاثر اجمالا تاثر تلك القرى اهلكناهم لما ظلموا يقول اللهم لا تجعلنا من الظالمين يروح يرد المظالم كلها اللي عليه ويروح يبطل يظلم زوجته يبطل يظلم اولاده ممتاز في منا اللي فاهم التفسير فاهم موئلا وموب وكل الكلام ده لكن بيقرا بيقرا الايات دي ما يتغير فيه شيء لا هو صلى فجر ولا هو رجع مظالم ولا هو صالح زوجته ولا مش عارف ايه فهي انت خدت بالك فحنا هنعيش عادي بس احنا لما نفهم كل كلمه بيزداد الايه بتزداد عمليه التدبر خلينا نجرب نعيش النهارده تجربه عمليه علشان تعرف ازاي تتعامل مع القران في ايات في العاده ما حدش بينتبه اليها انت دائما تقرا سوره الكهف بتعدي الايات دي بسرعه وك نخش بقى قصه سيدنا موسى وابتدي نتدبر بقى كان الايات دي يعني ليست مكان للتدبر سبحان الله طمام طيب خلينا نبدا بقوله تعالى ما اشهدتهم خلق السماوات والارض ولا خلق انفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا ما اشهدتهم مين مين اشهدتهم دول يعني دايما يقول لك اقرب تفسير للضمير هو اخر حاجه اتقالت ايه اخر حاجه الالت افتتخذونه وذريته اولياء من دون يقول لك الضمير في العاده بيعود الى اقرب ايه مذكور يعني اقرب حاجه اتذكرت ممكن نعيد الضمير اليها ويبقى ده اقرب حاجه للضمير وان كان فيها كلام لكن بنقول ده اقرب تفسير ليها ما اشهدتهم يعني ابليس وذريته خلق السماوات والارض ولا خلق انفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا طب ايه ايه ايه ايه الكلام ده ايه ايه علاقته هو دلوقتي اللي يتخذ الشيطان ولي الولايه ديت تستلزم ايه اعانه ونصره ويه وجلب نفع وكلام كده لكن انا ايه اللي خليني اكفر بهذه الولايه ان انا ان انا ازداد يقيني في انهم لا يملكون شيئا ولا يعني اغلب اللي بيحصل حاجه زي كده الشيطان دايما بيخوفه من حاجه لذلك ربنا قال ايه قال انما ذلكم الشيطان ايه خوفه اوليائه طب ايه اطلع منه ازاي يخوفك من الفقر يخليك تقع في حرام يخوفك من ان انت مش هتتجوزي فخليكي تتبرجي يخوفك من ان انت تتاذى فخليك تبعد عن الالتزام وتبعد عن المسجد فدايما هو بيلعب على الايه على التخويف التخويف دوت ناتج برض انك انت كونك خايف منه او خايف من انت خايف منه بس انت مش واخد بالك ان هو اللي بيعمل كده انت خايف من حاجه بس بس هو انت في الحقيقه خايف منه هو بس انت مش حاسس بديت عشان كده ربنا نسب الموضوع ليه انما ذلكم الشيطان يخوف اولياءه فلا تخافوهم رغم ان انا مش خايف من الشيطان نفسه يعني انت دلوقتي لما بتبقى خايف على نفسك وتسيب مثلا تعمل حاجه حرام عشان عشان اكل عيشك مثلا خايف على رزقك انت في الظاهر كده بس ربنا قال فلا تخافوهم لان هي في النهايه انت الحقيقه خايف من الشيطان بس انت مش حايز الموضوع دوت طب ايه اللي يخليني اكون قوي في الموضوع دوت قوتي في الموضوع ده تنتج من ان انا ارى ان التصرف كله بيد الله سبحانه وتعالى وان لا يوجد احد يملك اي شيء لا شيطان ولا ذريه ولا اصنام ولا انس ولا جن ولا اي احد يتصرف في اي شيء وان الله واحده هو المتصرف كلنا عارفين كده بس في فرق بين العقيده تكون معلومه وبين العقيده تتحول الى الى واقع عملي في حياتك وده اللي بنفت قده دايما في ان احنا نتعلم العقيده نعلمها كانها مسائل والفرقه دي قالت والفرقه دي قالت ورد عليهم والكلام دوت ماشي ده كويس كمعلومات بس ايه اثر العقيده دي في نفسك اما انت اخدت توحيد الربوبيه لما اخدت توحيد الالوهيه طلعت بايه طلعت فعلا بانك انت ازددت الثقه في طريقك الى الله سبحانه وتعالى طلعت طلعت سبت الحرام وانت مطمن مش هو الرزاق مش هو اللي بيتصرف كل شيء مش هو اللي قاللي اعمل كده هعمل كده وخلاص انا قلقان ليه انا بعمل الصح بعمل الصح اقلق ليه اللي يقلق اللي يعمل غلط مش هعمل الصح بقلان وده يدلك ان في حاجه غلط انت خايف من اسباب معينه وفي الاخر انت خايف من الشيطان فانا ايه اللي بيخليه كل ده يتهدم انك انت ترى ترى ان كل شيء هذا يدار من هنالك من عند الله سبحانه وتعالى وان احدا لا يملك مع الله شيء ربنا بقى نفى الموضوع ده من جدره يعني ايه قال ما اشهدتهم خلق السماوات والارض ولا خلق انفسهم وما كنت متخذ المضلين ايه عضدا خد بالك النفي هنا نفي من الجدر بمعنى ايه ربنا بيقول انا ما خليتهم حتى يشوفوا الموضوع دوت مش يساعدوني مش مش يعينوني مش يبقوا شركائي مش يملكوا معايا مش عملوا مع نفسهم وانا عملت مع نفسي ده ما شافوش اصلا يعني ده يعني جايب من تحت خالص لان الاعانه على درجات بص في ايه ربنا نفى فيها اربع مستويات من الايه من الاعانه ودي جابت الخمسه يعني هي دي مش اعانه بس جابت تحت كمان الايات ديت قال سبحانه وتعالى قل ادعوا الذين زعمتم من دون الله لا يملكون ادي اول ايه حاجه لا يملكون مثقال ذره في السماوات ولا في الارض وما لهم فيهما من شرك وما له منهم من ظهير ولا تنفع الشفاعه عنده الا لمن اذن له لان اللي هيتصرف مع الله سبحانه وتعالى حاجه من الاربعه يا اما يملك ملك مستقل مع ربنا هو ربنا يملك شيء ويملك شيء تاني خلاص هو بيتصرف وهو ده كله واح ليه تصرف في ملكه او شريكي احنا الاثنين نملك الترابيزه ديت نبتدي بقى نتشاور بقى ساعتها او مش شريكي بس بيساعدني شغال عندي بس انا محتاجه يعني يساعدني او ليه يعني واجهه بيقدر بواجهته يخليني اعمل حاجه شفيع يعني ربنا نفل اربع مافيش بقى حاجه تفيش حاجه خمسه قال لا يملكون مثقال ذره في السماوات وفي الارض ادي اول حاجه ادي الملك وما لهم فيهما من شرك مش شريكي وما له منهم من ظهير ولا بيساعدني ولا تنفع الشفاعه عنده الا لمن اذن له ف الشفاعه مالهاش قيمه الا ان ربنا ايه ياذن اشفع زي ما تشفع بس اصلا ما حدش ياذن لك الا انا فبالتالي كل انواع الايه المساعده وكل انواع التداخل ديت منتف هنا ربنا ذكر بقى حاجه تحت كل ده ما اشهدتهم ما كانوش موجودين اصلا فضلا ان هو يبقى يملك او يساعد او يشارك ده ما كانش موجود ولما ربنا خلق السماوات الارض كان في جن ولا ولا انس ولا اي حاجه ما كانش في الكلام ده ما فيش حد موجود كان الله ولم يكن شيء الا هو سبحانه وتعالى كان عرشه على الماء خد بالك فبالتالي ده بتشوف كل حاجه مبنيه على السماوات والارض كل الاسباب هي في السماوات والارض طيب المخلوقات بقى الانس والجن والكلام جه بعد كل الدنيا ديت اذا ليس لهم اي تصرف وليس لهم اي معاونه ولا اي ايه ولا اي مشاركه فالموضوع ده بيخليه قوي قوي في كل حاجه كل الفتن اللي احنا بنتعرض ليها في سوره الكهف مرتبطه بخلل في قوه ارتباطك بالله الفتنه الاولانيه فتنه الملك الايه الكافر اللي بيصد عن سبيل الله انا لو انا عندي احساس فعلا ان الملوك دول لا يملكون شيئا وانما ربنا سبحانه وتعالى هو اللي قدر ذلك وكذلك جعلنا لكل نبي عدوا شياطين الانس والجن يوحي بعضهم الى بعض زخرف القول غرورا ولو شاء ربك ما فعلوا فذرهم وما يفترون ربنا ربنا قدر كده ليه عشان يميز الصف ولتصغى اليه افئده الذين لا يؤمنون بالاخره وليرضوه وليقترفوا ما هم مقترفون قل غير الله ا وبعد كده المهم يعني قول الله تعالى ما اشهدتهم خلق السماوات والارض ولا خلق انفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا ده بيكمل لي سياق العقيده اللي الصوره ماشي في الاول العقيده يا جماعه هي اصل الاصول هي دي اللي بتضبط لي كل حاجه انا اقف امام فتنه زي فتنه المال في قصه صاحب الجنتين بالعقيده فتنه العلم فتنه السلطه كل ده بالعقيده انا لو عقيده متظبطه عندي كل ده هيتظبط اولا مش مش هيحصل لي اي مشكله في فتنه الملك الكافر دوت ليه لان انا عندي يقين في هذا الامر ان لا احد يتصرف الا الله سبحانه وتعالى وان كل ده ربنا هو اللي بيبتلي وممكن ربنا يخلي كل ده ما يحصلش فانا اتوجه اليه هو وحده بس واخد بالاسباب طبعا انا مش معنى كده ان انا اروح بقى ايه اهجم على الملك وانا معيش قوه لا هم كل عقيدتهم سليمه رغم ذلك فاوا الى الايه الى الكهف والراجل قال ولا يتلطف ولا يشعرن ايه بكم احدا ما هو ده اخذ بالاسباب لا يتنافى من عقيدتي كده بس انا في كل ده انما فعلا يعني انا واثق في الله سبحانه وتعالى لما انا بشوف الراجل ايه الغني دوت اللي قاعد يقول انا اكثر من كمالا واعز نفرا العقيده هنا تدخل معايا قال لولا اذ دخلت جنتك قلت ما شاء الله لا قوه الا بالله ان ترني انا اقل منك مالا وز فعسى ربي ان يؤتيني خيرا من جنتك وقبليها قال له لكن هو الله ربي ولا اشرك بربي احدا لا اشرك بربي احدا وده يتسق مع كلام الناس في اصحاب الكهف لما قالوا اذ قاموا فقالوا ربنا رب الايه ادي مادتهم خلق الايه س ربنا رب السماوات والارض لن ندعو من دونه الها لقد قلنا اذا شططا هؤلاء قومنا اتخذوا من دونه الهه لولا ياتون عليهم سلطان بين فين السلطان ادي اهو ادي السلطان بتاعنا اهو ما اشهدتهم خلق السماوات والارض ولا خلق انفسهم فتنه الملك اللي هتبقى في النهايه مع ذي القرنين ايه اللي يظبطها اللي يظبطها ان انت وانت ملك انت بقى تعتقد ان انت نفسك ما تملك شيء زي ما كان اصحاب الكهف ما كانوا يستصغر الملك دوت لان هم عارفين ان هو لا يملك شيء انت نفسك انت بقى لو انا اللي بقيت الملك ايه اللي يحميني انا من ان انا اطغى وافسد ان العقيده هي اللي ايه هي اللي تثبتني لذلك القرنين بعد عمل الانجازات الرهيبه ديت قال هذا رحمه من ربي اذا جاء وعد ربي جعله دكاء وكان وعد ربي حقا اللي يحميك من فتنه العلم اللي عند الخضر علم رهيب فتنه كبيره ممكن انسان يطغى بها انك انت في الاخر تقول وما فعلته عن امري رحمه من ربك وما فعلته عن امري ذلك تاويل ما لم تسطع عليه صبرا يبقى انا سياق العقيده ده صوره الكهف سوره عقيده من الاخر لو انت مش شايف خيط العقيده اللي ماشي معاك طول الصوره يبقى انت مش شايف حاجه لو ما اخدتش بالك ان كل الفتن دي تتحل بعقيده قويه يبقى انت مش هتقف قدام الفتن خالص وان فتنه الدجال دي هيتوقف قدامها بعقيده عقيده قويه واحنا حكينا الموضوع ده بالتفصيل في اول درس كان اسمه ما علاقه سوره الكهف بالايه بالدجال لذلك اول اخر حاجه هتنتهي بها الصوره من كان يرجو لقاء ربه فليعمل عملا صالحا ولا يشرك بعباده ربه ايه احدا عقيده سليمه عقيده سليمه وعمل سليم هو ده دي خلاصه سوره الكهف عقيده سليمه عمل سليم ايه هو العمل السليم بقى فليعمل عملا ايه صالحا مش عملا وخلاص ايه هو العمل الصالح العمل الصالح هو الموافق ل للسنن موافق لهدي الانبياء وموافق للسنن الشرعيه عشان كده العمل الصالح بالنسبه لاصحاب الكهف كان الدخول جوه كهف هو ده العمل الصالح ولو كانوا دخلوا على الملك كان يبقى عمل مش صالح ان دو تهور ويعني وتضييع يه للفئه المؤمنه بلا مقابل ولا ولا ولا ولا اي نكايه وكان العمل الصالح بالنسبه لهم ولا يتلطف ولا يشعرن ايه بكم احد وده العمل الصالح العمل الصالح في قصه صاحب الجنتين قال له صاحبه وهو يحاوره كلام بالراحه ومحاوره واحاول ان انا يعني هي ده ده متاح في المرحله ديت لا انا ما ينفعش اخش كهف لان انا مقبول موجود انا مقبول جدا مش مرفوض ولا في نفس الوقت ممكن زي زي القرنين اجيب الراجل ده اضربه بقى واعقبه ماقدرش على كده يبقى انا لا املك الا الايه الا الحوار في المرحله دي لكن ذي القرنين اعينوني بقوه اجعل بينكم وبين مرض اما من ظلم فسوف نعذبه هو ده العمل الصالح في الوقت دوت ما ينفعش زي القرنين يبقى عنده الملك دوت في حد بيظلم ويحاوره ما في ناس هتحور لكن هو كملك ممكن لازم يوقف الظلم دوت مهما كان توقفه مزاجك او انا هوقفك ماينفعش يستخبى في كهف يبقى اذا المساله عايزه فهم ى هي خلاصه القصه دي تفهم انت المفروض ايه هو العمل الصالح و هي العقيده السليمه اللي انت لازم تطلع بيه من الصوره ديت من كان يرجو لقاء ربيه هتقابل ربنا ازاي فليعمل عملا صالحا ولا يشرك بعباده ربه احدا تمام وما كنت متخذ المضلين عضدا هنا ربنا ذكر المضلين بالذات لان هم دول اللي بيدعوا ان ليهم ايه ملك والا ربنا لا اتخذ مضلين ولا مصلحين ولا صالحين ولا فاسدين الحمد لله الذي لم يتخذ ولدا ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له ولي من الذل وكبره ايه تكبيرا ف فده درس تربوي انا بقى بطلع بيه من الفايده دي بطلع بقوه هائله في التوكل التكل ده فرعا اللي معتقد دوت الانسان كل ما يضعف اعتقاده كل ما يضعف اعتقاده في الحته ديت يضعف توكله وكل ما يعني ابتدى يعني ينسب شيء من النفع والضر للاسباب يبتدي فعلا قلبه يعتمد على الايه على الاسباب وده مش بتشوفه ما تعرفوش في نفسك عند وجود الاسباب الناس بتعتقد ان دايما ايه يقوللك التواكل انك انت تاخذ بالاسباب مع عدم الايه مع عدم الاعتماد عليها ده ده احيانا بيبقى سهل على فكره ان الاسباب تبقى موجوده واعتمد على الله بس انا ايش عرفني ان انا مش معتمد على الاسباب دي بيبقى انك انت تخلصها مش سهله انت بتقول انك معتمد على الله ما تبانش معاك الا الايه الا لما الاسباب تختفي مره واحده حجم الاضطراب اللي هيحصل لك هو حجم توكلك على الاسباب انا دلوقتي كنت معتمد على في واخد بال الاسباب عشان حاجه معينه اسباب قدر ربنا ان هي اختفت مره واحده وما زال الله هو المدبر هيحصل لك ايه ساعتها هتعرف بس ساعتها لذلك كان قمه التوكل هو موقف النبي عليه الصلاه والسلام في الغار عمل كل حاجه كل حاجه عملها صح شمش عارف ايه وخد بتاع و خبوا الاثار واستخبى والغار وفي الاخر له المشركين فوق دماغه كل الاسباب ما جابتش اي نتيجه في الاخر المشركين فوق دماغه يعني اللي هو ما كانش يعني كل ده عشان ما يحصلش الموقف دوت ما فيش اي اضطراب حصل ولا اي توتر ولا اي حاجه قال يا ابا بكر ما ظنك باثنين الله ثالث هم يا ابا بكر لا تحزن ان الله ايه معنى دي عقيده انا هواجه ازاي الظلم الا بعقيده وواجه ازاي يعني من يصدون عن سبيل الله الا بعقيده ايه اللي يخليني قوي ايه اللي يخليني اقول ان ولي فكيدوني جميعا ثم لا تنظرون ان ولي الله الذي نزل الكتاب وهو يتولى الصالحين والذين تدعون من دونه لا يستطيعون نصركم ولا انفسهم ينصرون تعرف تقولها كده تعرف تتكلم بالقوه ديت تعرف تقول زي سيدنا نوح قال فاجمعوا امركم وشركائكم ثم لا يكن امركم عليكم غمه ثم اقضوا الي ولا تنظرون تعرف تبقى قوي كده في عقيدتك تقول لهم كل اللي عندك اعمله وفي الاخر لو حصل منكم حاجه فيا يبقى ربنا اللي قدرها مش انت اللي عملتها ما في واحد يقوللك طب ما في انبياء اتقتلوا اه صح هو ربنا اللي قدر كده فديت مش تفرق انا مش بقول كده وظن مش هيحصل لي حاجه لا ممكن يحصل لي حاجه في الاخر بس انا بقول مش انت اللي عملت فيا ربنا اللي قدر كده لحكمه هو يعلمها سبحانه وتعالى فانا راضي في كل الاحوال بس انا خايف منك انت لا وان كان في طبعا ممكن يكون في خوف طبيعي بس انا اقصد ان التوكل بيذهب الايه الاثر دوت والا فموسى عليه السلام حصل له نعم الخوف بس كل ما كان بيزداد في التوكل كل ما الخوف ده كان بيه بيقل لما قال في قال اننا اننا نخاف ان يفرط علينا او ايه او ان يغ ده كان بدايه امر موسى عليه السلام وبعد كده شويه حصل موضوع الايه الثعابين والكلام دوت نزل الخف لما زاد قدره في التوكل قال الله سبحانه وتعالى فاوجس في نفسه ايه خيفه موسى بعد كده ده بقى الموقف الطحن اللي هو المفروض بقى يبقى الخوف على الاخر لما بقى البحر قدامه وفرعون وجند وراه قال اصحاب موسى انا لمدركون بقى هم اللي خايفين اما هو الموضوع انتهى عنده خلاص قال كلا ان معي يا ربي ايه سادين كل ده بيجيلك منين ده بيجيلك من الارتقاء في منازل العقيده تعلموا عقيده صح يا جماعه مش مجرد مسائل وردود وفرق وكلام دوت ماشي كويس بس اثر ده في قلبك فين هتواجه ازاي فتنه المال فتنه السلطه فتنه العلم فتنه الظلمه وما كنت متخذ المضلين عضدا ويوم يقول نادوا شركائي الذين زعمتم فادعوهم فلم يستجيبوا لهم وجعلنا بينهم موبقا وده يدل ايضا على على ان ما لا احد يملك شيء يوم القيامه يقول لهم نادوا شركائكم طبعا الشركاء دول او يعني المعبودات عموما هتكون على اقسام اول قسم الاصنام ده لا طبعا لا بيتكلموا ولا بيرد ولا اي حاجه خالص كلم انت زي ما انت عايز فدعوهم اكيد فلم ايه فلم يستجيبوا لهم وربنا سبحانه وتعالى بين ان الاصنام ديت هتلقى في النار يوم القيامه قال انكم وما تعبدون من دون الله حصب جهنم انتم لها واردون لو كان هؤلاء الهه ما وردوها وكلهم فيها ايه خالدون والشمس والقمر يلقون في النار طبعا مش هتعذب ولا حاجه بس هو ربنا بيبين ان هم يعني ده ده يعني ما كانوش ينفعوا خالص ده ده ترم في النار قدامك لذلك جاء في الحديث ان النبي عليه الصلاه والسلام قال اذا كان يوم القيامه اذن مؤذن لتتبع كل امه ما كانت تعبد يلا كل واحد كان بيعبد حاجه يمشي ورايا يشوف هتوديه فين الحاجه ديت قال فلا يبقى احد كان يعبد غير الله سبحانه وتعالى من الاصنام اصنام والانصاب الا تساقطوا في النار يعني ربنا يلقي الاصنام في النار ويقول لهم يلا وراها وفي روايه قال من كان يعبد شيئا ف يتبعه فيتبع من كان يعبد الشمس الشمس ويتبع من كان يعبد القمر القمر ربنا سبحانه وتعالى ذكر في القران ان هم يلقوا في الايه يلقوا في النار قال سبحانه وتعالى وجمع الشمس والقمر قال النبي عليه الصلاه والسلام الشمس والقمر ثوران مكوران في نار جهنم يلا وراها يلا وراها يلا وراها يبقى ده اللي كان بيعبد الايه الاصنام والحاجات ديت وطبعا اللي كان بيعبد شخص او جن بس الشخص ده يكون راضي زي زي فرعون يلا وراه قال يقدم قومه يوم القيامه ورا فاوردهم الايه النار وبئس الورد المورود هيفضل بقى اللي كان بيعبد شخص صالح مالوش دعوه بالدنيا انا مالي بالقصه دي او بيعبد ملك دول بقى هيتعرض على ايه هيتعرض قدامهم الجاب تقول له انت قلت للناس اتخذوني امي الهين من دون الله قال سبحانك ما يكون لي ان اقول ما ليس لي بحق ان كنت قلت فقد علمت تعلم ما في نفسي ولا اعلم ما في نفسك انك انت علام الغيوب ما قلت لهم الا ما امرتني بهم واخد بالك يقال للملائكه اهؤلاء اياكم كانوا يعبدون قالوا سبحانك ما كان ينبغي لنا ان نتخذ من دونك من اولياء ولكن متعتهم واباهم حتى نسوا الذكر وكانوا قوما بورا يبتدي بقى ايه يتبرا كل واحد يتبرا منيه تحصل عمليات الايه التبرؤ ديت نادوا شركائي يلا فين شركائي فين هل عيسى كان شريك ليه هلا كانت الملائكه شر ش ل ار كانه الشياطين شركاء ل اركه الاصنام شركاء ل يلا اللي عندك ناديه نادوا شركاء الذين زعمتم فادعوهم فلم يستجيبوا لهم طبعا لم يستجيبوا لهم اذ تبرا الذين اتبعوا من الذين اتبعوا وراوا العذاب وتقطعت بهم الاسباب ولقد جئتمونا فرادا كما خلقناكم اول مره وتركتم ما خولناكم وراء ظهركم وما نرى معكم شفعائكم الذين زعمتم انهم فيكم شركاء لقد قد تقطع بينكم وضل عنكم ما كنتم تزعمون قال تعالى ومن اضل من اضل ممن يدعو من دون الله من لا يستجيب له الى يوم القيامه وهم عن دعائهم غافلون واذا حشر الناس كانوا لهم اعداء وكانوا بعبادتهم ايه وكانوا بعبادتهم كافرين ثم قال فلم وجعلنا بينهم موبقا يعني ايه جعلنا بينهم وقد جعلنا بينهم قيل في اقوال منها مفرقا يعني خلاص خلينا بينهم مافيش مافيش تواصل ما بينهم ما فيش حد فيهم يقدر ينفع ليه الثاني وقيل وجعلنا بينهم موبقا يعني مهلكا يعني كلاه ما هلك كلاهما هلك وجعلنا بينهم موقا وراى المجرمون النار انا عايزك تخيل المشاهد بتتسل سل معاك ان الربط بس مش مجرد ان انت ترى بطلان التوكل على غير الله بطلان انك انت تبقى كحال المشركين دول في اتخاذ الاولياء من دون الله الاصنام الاوثان حتى عيسى عليه السلام واقصد يعني عبادته يعني انما الاهم من كده انك تشوف النتيجه النتيجه هي دي النتيجه هيحصل ايه يوم القيامه برض من من الخيط اللي ماشي معانا في طول الصوره هو ربط القلوب بالدار الاخره لو انت مش شايف الخط ده يبقى عندك مشكله الخط ده شفناه في كل حته في الايه في الصوره ماشيت معانا ربط القلوب بالدار الايه بالدار الاخره اللي هي قلنا في اول درس ان الصوره مبنيه على قواعد اساسيه منها ربط القلوب بالنظاره والبشاره وده اول حاجه اتقالت في السوره قال سبحانه وتعالى قيما لينذر باسا شديدا ملادن ويبشر المؤمنين لان ده ليه ارتباط كبير جدا بادائك العملي انا ايه اللي بيخليني اتحفز عشان اعمل حاجه توقع البشاره اللي بيخليني اخاف اعمل حاجه الخوف من الايه من النظاره هو الانسان ربنا جبله على كده علشان يتحرك لازم حاجه تحفزه وحاجه تخوفه ولازم الثنين فلازم يبقى في توازن بين الخوف والايه والرجاء كل دي دروس اديك بتعلمها المشهد اللي بيتحك ده مش مشهد عشان تبقى قاعد المجرمين وانا ماليش دعوه ليك انت وراى المجرمون النار دي ده المصير النهايه راى المجرمون النار فظنوا انهم عها ولم يجدوا عنها مصرفا قال تعالى عن النار اذا راتهم من مكان بعيد سمعوا لها تغيظا وزفيرا واذا القوا منها مكانا ضيقا مقرنين دعوا هنالك ثبورا لا تدع اليوم ثبورا واحدا وادع ثبورا كثيرا قل اذلك خير ام جنه الخلد التي وعد المتقون كانت لهم جزاء ومصيرا لهم فيها ما يشاؤون خالدين كان على ربك وعدا مسؤولا ونرجع الايه اللي انا لسه ويوم يحشرهم وما يعبدون من دون الله فيقول اانتم اضللتم عبادي هؤلاء ام هم ضلوا يه السبيل كل الايات كل هتلاقي سياقات انت لما تفهم سياقات القران بتفهم كل الصور بقى تعرف ايه اللي جاب دي بعد دي وايه اللي جاب دي قبل دي وايه علاقه دي بدي خلاص خلاص محور النظاره والبشاره ده محور ماشي معاك في القران كله وهو محور اساسي في سوره الايه في سوره الكهف تنتقل منه الحاله انك انت بقيت خايف بقيت متخيل بقيت عايش في الدار الاخره لذلك قلت لكم كذا مره ان ده محور اساسي في التزامك انا اخلصناهم بخالص ذكرى الدار كل ما تكون ذاكر للدار الاخيره اكتر كل ما كان نصيبك في الهدايه اعلى وانهم عندنا لمن المصطفين الايه الاخير فظنوا انهم واقعها ولم يجدوا عنها مصرفا يبقى الدرس التربوي ان انت تتربع على الخوف من الله سبحانه وتعالى ان تستعيذ بالله ان تكون من المجرمين ان تستعيذ بالله ان تموت على الكفر او على او على الاجرام او ان يختم لك بسوء لان هو ده مصير اي حد من ال من الاصناف ديت راى المجرمون الايه النار من ذلك انك انت تحذر الناس من كده ودايما يا جماعه الهجوم خير وسيله للدفاع احسن حاجه تخليك ثابت على مبادئك انك انت تدعو لهذه المبادئ اكتر حاجه تخليك ثابت على التزامك ان انت تدعو الناس للايه للالتزام وده بيعمل لك حمايه انت نفسك تمام فانت تحذر الناس من النار وتدعوا الشباب وتكلمهم عن الموضوع دوت ثم قال جل في علاه ولقد صرفنا في هذا القران للناس من كل مثل وكان الانسان اكثر شيء جدلا لا دي بتقول علشان برض الانسان ما يقولش والله احنا ما ما سمعناش ما عرفناش ما طب حاسبنا من غير لا لا ربنا بيقول انا بينت كل حاجه بعده طرق مش بطريق واحد وجبتها لك من كذا نحيه بالعقل و بالنقل وبتخوف وترغيب وبالتي وبالعجز كل وسيله اتعملت عشان انت في الاخر تقتنع بس انا عامل لك ايه انت مش عايز اما الله سبحانه وتعالى فقد صرف في هذا القران من كل مثل ما في شيء الا واجابته في القران ما في امر الا وتم توضيحه في القران وكذلك نفصل الايات نفصل الايات ولتستبين سبيل المجرمين بقت سبيل المجرمين واضحه قوي يعني والصح معروف والغلط معروف يعني مافيش حاجه ملتبس وهديناه الايه النجدين خلاص اشتغل بقى فلقت تحم ليه العقبه كل حاجه واضحه عندك ايه ايه اللي هي المساله مش واضحه في القران هي الجزئيه العقديه اللي مش باينه عندك ده مساله زي الشرك والتوحيد خدت قد ايه في القران ادله مساله البعث والنشور خدت قد ايه في القران ادله مساله الدنيا والاخره خدت قد ايه في القران ادله كل مثل بكل طريقه كلمناه قصص الانبياء اتعدت كم مره عايز ايه تاني لقد صرفنا في هذا القران للناس من كل مثل وكان الانسان اكثر شيء جدلا هنا الايه دي بتقول لنا ان القران فيهوش مشكله القران في كل حاجه في كل حاجه كاثبات في كل حاجه تنفع الناس في الدنيا والاخره في حل كل مشاكلك ولا ياتونك بمثل الا جئناك بالايه بالحق واحسن تفسيرا لكن ايه المشكله بقى المكله فيك انت لك انت عندك مانع من موانع الانتفاع البذره المفروض تطلع شجره والمطر لو نزل على البذره المفروض تنبت لكن في ارض غير قابله البذره اتحطت في ارض غير قابله فجك قلبك فطره ادي الايه بذره الفطره السليمه اللي ربنا خلقك عليها وبعد كده نزل مطر الايه مطر الوحي فاضل بس ايه ارض سليمه تصلح للهدايه فالارض لو مش سليمه خلاص اه الفطره سليمه الحبايه جاهزه الحبايه الاصل اللي بنبني عليه الفطره فطره الله التي فطر الناس ايه عليها وفي مطر نزل الوحي بقى مطر غيث ان مثل ما بعثني الله به من الهدى كمثل غيث اصاب ارضا كما في الحديث فاضل التربه بقى دي بقى التربه دي بتاعتك انت والبلد الطيب يخرج نباته باذن ربه والذي خبث لا يخرج الا نكده ذلك نصرف الايات لقوم يشكرون واخد بالك فبالتالي هي دي المشكله انت التربه عندك هي اللي بتقول هبت ولا لا لكن هل في مشكله في المطر عمر ما حد اتهم المطر المطر هو المطر والحبه هي الحبه لكن دايما المتهم هو الايه الارض لا تصلح عشان كده ربنا بيقول مشكله دايما فكر في الارض ماتقعدش تروح بعيد وتشرق وتغرب اتهم نفسك ابتداء والا فدايما اللي بيتهم اي حاجه تانيه ده اخر واحد بيصلح لان بدايه الاصلاح ان انا اقف على السبب الحقيقي دايما يا جماعه اي مشكله مش بس مشكله الهدايه اي مشكله في حياتك دايما يقوللك في سبب معلن وفي سبب ايه حقيقي الانسان اللي بيصلح هو اللي بيقف على السبب الحقيقي مش المعلن المعلن سهل ماجيتش الدرس ليه كان عندي ظروف ده المعلن ما بتحفظ القران ليه معلش اصل انا مشغول شويه في الامتحانات ده المعلن بس هل ده السبب الحقيقي انت قدره انا هصدقك بس انت عارف انت ما بتجيش ليه ماجيتش صليت الفجر ليه هتقول كذا حاجه بس ايه هو السبب الحقيقي الانسان اللي عايز يضيع وقته يعلن سبب غير حقيقي ويصدقه ويبقى مبسوط ان الناس صدقته وهو نفسه يصدق نفسه ده ابعد الناس عن الاصلاح لكن على الاقل حتى لو انت خدعتنا ما تخدع نفسك في سبب حقيقي ليه انا مش بهتي بالقران ان انا بتعامل معاه غلط هو ده السبب الحقيقي بس ما تلفش بقى ودور اصل الشيخ اصل الدرس اصل الزحمه اصل الاخوه كل ده ضش وقت وكان الانسان اكثر شيء ايه جدلا احنا لا نحسن التعامل مع القران اي اللي صدك عن القران هو طريقه تعاملك معاه انت بتعامل مع القران ازاي في واحد ربنا بيقول اكبر مانع من موانع الانتفاع ان الانسان بيتعلم علشان يجادل وخلاص بيزداد علم علشان يتمنظر بالعلم يماري به الايه السفهاء يجاري به العلماء عشان يقول انا بعرف علشان لما يقعد في مجلس ف اخوه طلبه علم يلاقي حاجه يقولها علشان يتمنظر على اهله في البيت ويتمن ازر على الناس في الشارع ويعمل شيخ على العيال الصغيره ده ابعد الناس عن الانتفاع بالعلم انت بتعلم ليه الايات دي بتعلمها ليه عشان تطلع تقولها في خطبه علشان تدي بيها درس علشان تقول بيه موعظه في المدرسه ولا في الكليه ولا عشان انت اول واحد تعملها تفرق كتير هتفرق كتير القران ده نزل ليك عشان تديه ولا نزل لك عشان انت الاول تتعمل بيه لذلك اكترر واحد بينتف في القران ده اللي بيرفع شعار وكان الانسان اكثر شيء عملا شيل بقى جدلا وحط مكانها ايه عملا فالجدل مش كويس فلذلك ما تستغربش ابدا ان انت تجد منظرات بتتم مثلا على الانترنت مثلا وواحد فعلا افحم اللي قدامه خلاص جابه ارض والثاني برض معاند لا يستجيب ان هو اصلا ما كانش بيظر علشان ينتفع انما بناظر عشان يجادل فلما كانت دي نفسيته طالع بالايه طلع بما نوى ولكل امرئ ما نوى فالحذر الحذر ان الانسان يجادل في هذا القران اا امال انا اتعامل ازاي مع القران بقى اعامل مع القران على اساس ان ده حاجه ما فيهاش غلط ما فيش غلط فيه انت لما بتعرض نفسك عليه بتعرض نفسك عليه مستسلما تماما مش بتيجي على الحكم الشرعي وتبتدي تدخله على دماغك الاول وتفكر فيك كتير وتشوف يناسبك ولا ما يناسبك طب ما ما اصلي ما فصلي طب ما اصل ما يعني اقنعني اعرف ان الكلام ده كله ايه تلاقي نفسك مش تنتفع كتير انت داخل على حاجه ما فيهاش غلطه جاءت من رب العالمين من الصانع نفسه انت بتتعامل معاها بثقه ويقين مستسلما حتى لو جالك امر شرعي انت مش فاهم حكمته ايه يعني او انت مش فاهم يعني ايه السبب بس انت مش بتسال السؤال دوت انت على طول بتقول سمعنا واطعنا تقول رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا تستسلم واستسلام ده ناتج عن عقيده ان الله هو العليم الحكيم هو الخبير الا يعلم من خلق هو اللطيف الخبير هو اللي خلق السماوات الارض ما احنا لسه بنقول اهو من اثارها انك انت تكون مستسلم للصانع الصانع هو اللي بيقوللك ده صح ده غلط خلاص صح تمام اكيد صح وغلط حتى لو انا مش فاهم حتى لو انا مش فاهم ايه المشكله يعني بس الصانع اللي قاللي كده خلاص انا لازم ده كتالوجي انا هلتزم بيه عمياني عمياني هو ده الاسلام يا جماعه انك انت مش يقوللك احنا ايه نمشي كده نمشي كده وخلاص ماشغلش عقلنا لا ماهو انا ماشي كده وخلاص عشان شغلت عقلي انا مش ماشي كده زي البهائم لا انا اصلا كوني ماشي كده عمياني ده نتيجه اني شغلت عقلي ان انا انا خلاص عقلي خلاص استوعبت هذا القران كلام الله فكرين احنا ادينا درس عشان نثبت ان القران ده كلام الله بالعقل درس كان اسمه قال القران كلام بشر خلاص انا وصلت القران ده كلام الله خلاص طالما وصلت ان القران ده كلام الله يبقى المرحله التانيه عقلي هيقول يقولي ايه امشي وراه ما تفكرش يبقى انا وصلت للموضوع ده بالعقل ولا مش بالعقل ولا انا تاني هقعد احاسب كل ايه ما انت عف انه كلام الله خلاص هنعيده من الاول تاني ونبدا من الصفر ده انسان غريب قوي انت دلوقتي مريض دور العقل ايه ان هو يفكر ايه الحل انا عيان دلوقتي ايه الحل الحل والله انا اعرف العلاج لا ماعرفش العلاج انا بقى بفهم في الطب لا مافهمش في الطب طب ايه ايه العقل بيقول ايه ابحث عن ايه طبيب طيب دي مرحله الاولانيه الحمد لله انا ابحث عن طبيب طب المرحله التانيه في الع هيقول ايه ابحث عن افضل طبيب مش موضوع كبير والمرض خطير و مش مستحمله حد يجرب فيا فالك والله ده فلان افضل طبيب في العالم طب ايه خبرته لسه بالعقل اهو تقنعوني قاللك مافيش حد تعالج معاه والا وخف وما بيغلطش ابدا وراجل يعني خبرات و رحت انت بعقلك رايح للايه للطبيب دوت هنا العقل هيبتدي يقف بقى تبتدي تسلم نفسك تماما نام يا حبيبي ريلاكس افتح بقك افتح كرشك يعني ايه تبتدي انت حاضر يا باشا وتفتح في بقك وتفتح في اسنانك ولسانك ما فيش مرحله بتقول له افتح بقي ليه خلاص انت وقفت العقل وصلك هنا مش هتيجي الدكتور تقول له افتح بقي ليه هيقول لك طب يا حبيبي اتفضل مش ناقصاك ها مش ناقص قرف افتح بقك هتفتح بقك اكيد وريني بطنك هيحط السماعه ايه الكلام يا دكتور وقاعد انت مستسلم تماما ما بتجد لش معاه في الحته دي خلاص ان دور العقل واقف هنا انا في ايد افضل طبيب انتهى الموضوع هيبتدي يكتب لك شخبطه في ورقه هتاخدها تمام والله ينور يا دكتور روعه ولا انت فاهم اصلا ايه ده دي لغه ايه ديت موا موا ولا انجليزي ولا ولا رحت للصيدليه هيشتمني ولا تصرفها لي ولا ايه دي ايه ده ايه ده هم يفهموها ازاي بس انت هتاخدها ومش هتسال ايه ده اصلا شويه ش طه كده يقوللك روح الصيدليه يديه لك هتروح للصيدلي مش هتسال انت فهمته ولا لا شغبطه يديك حاجه اهي دي انت مش فاهم ايه اللي حصل كل ده بس انت في الاغره هتقول لي الصيدلي اخدها كا مره بس يعني اي معلومه بس انا مش فاهم حاجه من ساعه ما دخلت الدكتور بس انت مستسلم مش كده ولا ايه لو الدكتور قال لك قال لك انت عندك مشكله في عينيك وانت فعلا كنت عندك مشكله عندك ميه وبتاع قاللك هعمل لك عمليه وهلبس نظاره سودا هتقعد بيها اسبوع مش هتشوف اي حاجه ايه رايك هتلتزم ولا مش هتلتزم قاللك لازم لازم النظاره السو دي تلبسها وايه اللي هيحصلك مشكله في عينيك تقوله طبعا دكتور طبعا حاضر اسبوع اسبوعين اللي انت عايزه بس المهم عينيا ترجعلي سليمه و هو ده الصح مش اعمل كده وكل شويه اتصل بيه تقول دكتور تمام كدهب كده مره مره قلعت النظاره اتصل دكتور معلش قلعت النظاره النهارده مره يحصلي حاجه لا يا ابني اطمن مافيش حاجه البنت مثلا الدكتور قاللها والله لبس ضيق ممكن يجيب لك دوالي ما تلبسيش ضيق ممكن يعمل لك مشاكل في العروق انت ما تنفعش تلبسي ضيق طب عمل ايه البسي واسع حاضر عشان ده صحتك حاضر لبست مره بنطلون دكتور انا لبست مره بنطلون تتي تقلق جاي منين كل ده رم انت مش فاهم هو بيعمل لك كده ليه برض بس الراجل ده خبير فان بدات تقول حاضر ما تجدل ده انت لو مره خلفت بتتصل بيه تطمن على نفسك ده الدكتور اللي مالوش لا يملك شيء طب ربنا بيقول قل المؤمنين يغضوا من ابصارهم ويحفظوا فروجهم ذلك ازكى لهم ان الله خبير بما يصنعون هتيجي تقوللي يعني ايه المشكله لما ابص لوحده يعني هيحصلي ايه يعني وكان الانسان اكثر شيء جدل فهمت الفرق كنت ماقدرتش تقولها للدكتور تقوله البس نظاره ينفع زرقا ما حدش هيقول للدكتور كده صح يعني هيديك قلمين يعني على طول انت ايه انت مين انت جاي ليه طب تعالى بقى ما حدش هيتكلم فيش واحده تر تقول لا انا عايز هلبس داي بقى غصب عنك وايه ما البس ده ايه المشكله ايه الفتنه اللي فيها لما ربنا يقول يا ايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما ما تجيش تقوللي ليه ليه التسلط ده ليه ربنا يلبسنا حجاب وليه عمل فينا كده وايه المشكله يعني لما البس اللي انا عايزاه هيحصل ايه يعني وايه الفتنه اللي في كده تقدرش تقول للدكتور كده لما لا البس ض عشان هيجيلك دوالي لكن مشكله وكان الانسان اكثر شي ايه جدلا فهمت ده الفرق بين اللي بينفع ما بينفعش بيه انت بتتعامل مع القران على انه ايه تجربه ولا كلام رب العالمين على انه حاجه تحتمل ان انت عندك في عقلك افضل منها ولا انك انت مستسلم تماما وعقلك اللي وصلك لكده ي لازم نطلع بالحته دي الفايده دي ادي التدبر اهو ايه كول العمريه نقرا خص القران من كل مثل طلعت بيه انت في الاخر وفي ايه علاقه دي وكان الانسان اكثر شان ايه جدلا لذلك ربنا بعد كده يقول وما منع الناس ان يؤمنوا اذ جاءهم الهدى ويستغفروا ربهم الا ان تاتيهم سنه الاولين او ياتيهم العذاب خبلا ضرب لنا مثال على الايه على الجدل ده بقى جدل الانسان ان الناس الكفار الاوائل جالهم الهدى خلاص كل حاجه جاهزه ايه اللي منعه قعد يجادل بقى قال لك انت مش انت بتقول لنا في عذاب وبتاع طب هات لنا العذاب هو انت لما يجيلك العذاب هتهت ازاي بعديها يعني خلاص هيكون نهايه يعني حاجه غريبه حتى يعني اما حبوا يقولوا له هات لنا دليل انك انت رسول قالوا اتنا بعذاب الله ان كنت من الصادقين طبف انا جبتلك عذاب الله واكتشفت ان من الصادقين يا حلوه هتروح فين بعد كده ما انت هتروح في 60 داهيه دي حاجه غريبه يعني حتى يقول لنا هات معجزه بتاع يعني حاجه نلحق بعديها ائتنا بعذاب الله عشان نتاكد ان انت صادق اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجاره من السماء طب ان كان هذا الحق من عندك فهدينا يا رب نور بصيرتنا امطر علينا حجاره من السماء او اتنا بعذاب اليم حاجه غريبه يعني حتى الجدال المتخلف والله العظ واحد يعني مش عارف يضحك ولا ولا يبكي من الايات ديت انتوا بتفكروا ازاي انتوا ازاي قلتوا كده فعلا دي في عقول قالت كده انت تستغرب فعلا في عقول قالت يا رب لو كان ده حق عذبنا عشان نتاكد انه حق طب منين حاجه غريبه فده مثال على الايه على مجادله اللي الانسان فلذلك الانسان يطلع بمنهج بقى خد بالك الصوره تديك منهجيه الصوره دي في منهجيات ماشيه فيها معايا برض لازم تطلعها كده وانت ماشي من المنهجيات ان الصوره الصوره تحارب الجدل مش غير الدجل طبعا احنا نكلم عن الدجل الجدل وتحارب ما لا ينفع الانسان ان انت تجي لك معلومه ما تبتدي تطلع من الفائده بتاعتها الى شيء اخر ليس له فائده منهجيه العمل لا الجدل ذلك ربنا علمنا ده في ايه في قوله تعالى سيقولون ثلاثه رابعهم كلبهم ويقولون خمسه سادس و رجما بالغيب صح هيقول يعني هيسيبوا كل القصه ويمسكوا في ايه خمسه ولا سبعه ولا ثلاثه والكلب كان اسمه ايه كان ذكر ولا نتايه والكهف ده كان في بلد ايه والملك دوت مراته اسمها ايه وهيطلع فعلا من القصه بالموضوع ده فعلا فعلا في ناس فعلا في كتب اتالت في المواضيع دي انت بتضحك صح في روايات اتالت في الموضوع ديت وكان كل كل القضيه بتدور حوالين اسم الملك مثلا حوالين هم سبعه ولا ثلاثه ولا بتاع اسمهم ايه وكان صفتهم ايه وكان في زمن عيسى ولا في زمن موسى القصص بقى مش هتفيد باي حاجه القران بيعلمني بالطريقه ديت و بيقوللي كان انسان اكثر ايه جدلا انا بطلع بمنهج منهج ان انا اي معلومه تجي لي هفكر ايه ازاي احولها لشيء عملي واي شيء لن ينفعني لن انشغل به وربنا علمنا كده في ايات كتير ويسالونك عن ذي القرنين مين هو مش هقول لك مين هو ومش مهم تعرف مين هو المهم الفايده واسالهم عن القريه التي كانت ايه حاضره البحر صح ف فالقصه ايه واضرب لهم مثلا اصحاب القريه ا ج الايه مرسلون ما تقعدش بقى تدور على القريه مالوش داعي كان سهل جدا ربنا يقول لك اسم القريه بس هو بيصرف ك عما لا ينفعك تروح انت راجع تاني تعمل الذي لا ينفعك حاجه غريبه فالانسان يا جماعه يعمل منهجيه الايه منهجيه البحث فيما تحته عمل وطائر فيما تحته النبي عليه الصلاه والسلام اختصنا كده ق لنا احرص على ما ينفعك احرص على ما ينفعك اي حاجه ودي بقى منهجيه في حياتك كلها يا جماعه اي حاجه لا تنفعك لا تنشغل بها عمرك محدود وقتك محدود هم 24 سنه ما تعرفش هيجيلك ز يوم تاني بكره ولا لا مافيش وقت ان انت تضيع وقتك ما تنشغل باخبار مالهاش لازمه ما تنشغل بمتابعه يعني ايه رياضه مش هتفيدك بحاجه متابعه مجرد متابعه احداث واخبار ما تفتحش في اليوتيوب حاجات مش هتفيدك باي حاجه ما تقش تضيع وقت في مقطع ده ومقطع ده مش مقطع خط الدينيه يعني حاجات في حاجات كده مالهاش اي فايده يوتيوبرز عدين يهر على على النت اي حاجه في وناس ملايين خش تشوف انا بتجنن ايه ده ازاي مليون واحد دخل على الهرتله دي حاجه عجيبه سبحان الله تلاقي الحاجه المفيده فعلا تلاقي 100 واحد داخل اين عقول الناس احرص على ما ينفعك ده وقت وقت هيضيع الحكاوي الناس قاعده تتابع النت دي ملايين المشاهدات ملايين التعليقات ولا حاجه ولا اي فائده واحده حاجه عجيبه هو فعلا ربنا وصف وكان الانسان اكثر شان ايه جدا ضايع وقته في اي حاجه يبقى انا طلعت من المنهجيه دي منهجيه دي مش لنفسي بس لامتي نفسها يا جماعه احنا عايزين ننهض بالامه عقديا منهجيا فكريا زراعه سياسه صناعه عايزين شيء ينفع امتنا ايه الفايده ان احنا نقعد نهري في مواضيع مالهاش لازمه ايه الفايده ان احنا نقعد نضيع ساعات في جدال في سياسه او في او في امور بتاع وفي الاخر مش نطلع بحاجه يعني لا عملت عمل ولا غيرت واقع ولا حاجه خسرنا في بعض وخلاص جدل اطلع انا بدي على الاقل تعال نكمل وضربنا مثال على الايه على الجدل الا ان قالوا ا وما نس منه اذا ستغفر الا ان قالوا الا الا ان تاتيهم سنه الاولين او ياتم العذاب وايه قبل وما نرسل المرسلين الا مباشر شرين ومنذرين رجعنا تاني للايه للبشاره والنظاره مبشرين ومنذرين وده يترتب عليه درس تربوي ان انا اكون متوازن في علاقتي مع الله بين الخوف والرجاء ما تجيش تقوللي بص انا بحب ايه اتكلمنا عن الجنه بقى ورحمه ربنا ما تكلمناش عن النار الله يكرمك خوفنا انت ليه كده انت بتكرهوا الناس في الدين على فكره كده ما تقوليش بقى سوق الخاتمه بقى والحاجات وعذاب القبر يعني انت ليه كده ليه بتعمل معايا كده فما هو مش عايز كده تيجي سيره الموت لا فللا ولا فالك بقول لك ايه غير السيره دي تكلمنا عم عن الجنه كده والحر العين والحاجات الحلوه دي هو عايز ايه حدش كلموا عن الجانب الايه التاني خالص وده خلل خلل عظيم ان ربك لسريع العقاب وانه لغفور رحيم اعلموا ان الله شديد العقاب وان الله غفور رحيم وان ربك لذو مغفره للناس على ظلمهم وان ربك لشديد العقاب لازم امشي كده وهو ربنا اعلم بينا هو لو ربنا يعلم ان احنا الا الرغبه بس هي اللي بتحركنا ما كانش كلمنا عن النار خالص لو يعلم ان الخوف بس هو اللي بيحرك ما كانش كلمنا عن الجنه خالص كان ربنا يعلم ان انت ما تمشيش الا بالتوازن دوت واي خلل في التوازن هيخليك تعف في غلط لو العمليه كلها جنه ورحمه هتفجر وتتكل على الرحمه كل المسلمين داخلين الجنه وربنا غفور رحيم و ربنا يعني اكيد هيرحمنا جوو ايه جو دوت كان ما فيش حد يخش النار فتبت تتجرا على الله على اعتبار رحمته ولو زودت قوي في موضوع النار والعذاب والكلام ده ت تخاف قوي لدرجه الياس فتترك العمل لان انت حاسس مافيش فايده كده كده هخش النار فلازم الايه تمشي كده متوازن رجاء يخليك دايما عايز تعمل العمل وعندك ان شاء الله خير وبتاع وخوف خليك ما تتجرا قوي على ربنا وتعرف حدودك كده مبشرين ومنذرين ويجادل الذين كفروا بالباطل ليضحوا به الحق واتخذوا اياتي وما انذروا هزها ويجد الذين كفروا بالباطل ليضحوا به الحق لما الكفار ربنا بيقول لنا الكفار بيجادل بالباطل يعني معهمش حاجه يجدل بها ليضحوا به الايه الحق ازاي طب ازاي بينتصر مثلا هم ينتصروا في مسابقه عادله يعني لكن ليه هم واخدين وضع كده وليه في شبهات وليه في ناس بتت فنت وكو دوت ليس لضعف الحق ولكن لضعف الحق في قلوبنا نحن اما الحق كحق هو قوي للغايه بل نقذف بالحق على الباطل فيدمغه فاذا هو زهق وقل جاء الحق وايه زهق الباطل ان الباطل ايه كان زهوقا قال وما ارسلنا من رسول ولا نبي الا اذا تمنى القى الشيطان في امنيته فينسخ الله ما يلقي الشيطان ثم يحكم الله اياتي والله عليم حكيم طب ايه المشكله في ايه المكله في ضعف الحق في قلوبنا احنا انت مش عارف تبين الحق اللي عندك انت ما عندكش قوه تعرض منهجك انت ما عندكش قوه ترد على الشبهات انت ضعيف وبالتالي محتاج تقوي الحق في قلبك مش تشك في الحق مش لما تلاقي مثلا ده جابه شيخ وماعرفش يرد وتجو ليه فت بتقول الله ده احنا عندنا مشكله في دنا لا هو جايبين شيخ ما بيعرفش يرد هم متعمدين يعملوا كده هو بيجيب واحد ما بيفهمش حاجه علشان ال الحلقه تمشي لو جاب واحد متين الحلقه تنتهي في خمس دقاق فلازم الدنيا تمشي كده ده ده يغلب مره وده يغلب مره وكده وتمشي يعني لكن الحق مش ضعيف يبقى انا عايز انا انا اكون قوي يبقى لازم اتعلم واتعلم صح منهجيه سليمه وابتدي ادرس وافهم واقرا واتعب عشان اكون مثال كويس عشان لما يجي حد يجادل الباطل اوقفوا عند حده واتخذوا اياتي وشوف بقى شوف حد مثلا زي احمد ديدات زي ذاكر مثلا ازاي الناس دي عندهم قوه غريبه في مواجهه اي باطل مافيش حاجه مافيش حاجه يعني طبعا يعني ما فيش حد معصوم بس تحس ان فعلا بيرد على كل اسئله بقوه شديده لان الاسئله سهله على فكره بس من بالنسبه للجهل حس ان هي صعبه بس اي عالم الاسئله اللي بي كل الشبهات اللي حوالين الاسلام شديده السهوله ورد عليها بسيط بس احنا ما نعرفش نرد واتخذوا اياتي وما انذروا هزوا اه يبقى هم كمان استهزؤوا بالايات طب انا انا اطلع بايه اطلع ان انا احذر من هذا الامر تقوللي انا استهزئ بالايات طب ازاي اه وارد وارد احيانا احنا يا جماعه لما بنهزر بن نظر ونستعمل الايات احنا مش كفار بس احنا الشيطان بيخش لنا مدخل تاني بص الشيطان بيخش مع الناس مش تمام من باب بقى ايه يجيب بقى ايه يجيب سيره بناتي يشتم يقس يغتاب يقفش يجيب افهات الكلام ايه هي دي الداتابيز اللي عنده هي دي ايه المعلومات اللي موجوده في دماغه مابيعرفش يهزر بالدين لان هو اصلا مش متدين يعني مش حافظ احاديث مش حافظ ايات ما عندوش فكره يهزر بالدين ديت لكن لما يجي للملتزم ايه اللي في دماغك انت دين بقى وايات واحاديث الصحابه والسيره وبتاع فممكن بقى دماغك تجيبك انك انت تروح مطلع حاجه من الداتا دي وتحطها جوه ايه جوه قالب هزار فيبقى اللي عمله الشيطان معاك بالنسبه له احسن بكتير من اللي عمله مع الصايع التاني ده ليه لان التاني كبيره هيقع في كبيره من الكبائر لكن انت ممكن تاخ في كفر لو جبت قلست بايه مثلا في اخ في اعتكاف قبل كده يوزعوا الاكل خ بيستظرف يعني فقال افيضوا علينا من العيش او مما رزقكم الله فشيخ اللي ماسك الاعتكاف امر ان هو يقوم يغتسل ويدخل الاسلام مفيش مجال الهزار في حاجه زي كده ازاي تحط ايه في هزار ازاي تقلس على الايه مش واخد باله هو كده طلعت منه كده ايه ممكن تلاقي نفسك انت وانت واقف امام مثلا استووا تلا استوينا عم الشيخ ايه ده يعني بدل ما انت تحاسب نفسك على هذه الكلمه قبل ان تدخل في الصلاه تقول هل انا استويت فعلا هل استوى قلبي هل انا اليق ان اقف بين يدي الله سبحانه وتعالى هل انا فعلا مثلي يقبل بدل ما يجي في بالك حاجه زي الاستخفاف بالكلمه ديت اللي هي كلمه نبويه فممكن واحد فينا يا جماعه يق وقع سوده سودا فينبغي الانسان خد القاعده دي مني انت كانسان ملتزم حافظ قران احاديث ابدا في حياتك لا تدخل اي ايه اي حديث اي صحابي اي نبي اي سيره اي معلومات دينيه في هزار ابدا حتى لو حسيت ان هي سليمه وهتعدي ممكن تجيب واحده اسوا ممكن اللي قدامك يرد عليك انت اللي قلتها سليمه اللي يرد عليك يرد عليك بواحده ايه مش سليمه ويبقى انت اللي فتحت الباب ابعد تما عن المنطقه دي هذه منطقه منطقه خطر مميت خطر مميت قد تقع في كفر وانت كويس مش قصدك حاجه بس انت الشيطان ورتك توريطه سوده فبيع يخش هو بيعرف يخش الملتزم من حتت مدمره على فكره فالحذر الحذر يعني واتخذوا اياتي وما انذروا ايه هزوا ومن اظلم ممن ذكر بايات ربه فاعرض عنها ونسي ما قدمت يدا انا جعلنا على قلوبهم اكنه ان يفقون في اذانهم وقرا وان تدعهم الى الهدى فلن يهتدوا اذا ابدا هنا بقى الكلام ماشي معانا متسلسل الناس دي بص عملوا ايه طيب لما انا ربنا يضلهم دلوقتي يبقى ظلمهم ما ظلمهم هو اللي اعرض وهو اللي نسى وهو عمل كل حاجه انا لما اضله دلوقتي بعد كل ده اكيد ما ظلمتو وما ظلمناهم ولكن كانوا انفسهم يظلمون فكل حاجه ليها سبب وربنا بين لنا الاسباب كلها قبل ما يقول عمل فومين ومن اظلم ممن ذكر ادي ادي انا بدات ذكر بايات ربي فاعرض عنها ونسي ما قدمت يداه طيب خلاص انا جعلنا على قلوبهم اكنه اقفال خلاص ان يفقهوه وفي اذانهم وقر كانه اصم وان تدعهم الى الهدى خلاص فلن يهتدوا اذا ابدا هو ربنا علم انهم لن يهتدوا مره اثنين ثلاثه ذكرناك كتير وانت كل مره تعرض انا اطلع بايه اطلع بايه بشيء عملي انا اذا سمعت النصيحه احاول دايما التزم بها سمعت درس احاول اطبقه ان انا اخشى ان انا مره اسمع اطنش مره اسمع اطنش وكل مره معتمد ان انا ان شاء الله ان شاء الله بعد الثانويه بعد لما رمضان يجي بقى لما اتجوز ربنا يهديني فاذا في مرحله مراحل احرم من الهدايه لان انا اعرضت كذا مره ان انا اتعود لا انسى ما قدمت يدي ابدا يكون لك مجلس كده دائما بتتذكر فيه ذنوبك لان احنا يا جماعه بعد ما تربي دقنك بقى مثلا بعد ما تستقيم سنين تبتدي تنسى انت كنت ايه وتبتدي تشوف نفسك انا شيخ انا داعيه انا اخ انا حافظ انا خاتم انا امام بيبتدي بحياتك كان حياتك بدات من الالتزام فتر لنفسي كقيمه وشان من الحاجات اللي تكسرك انك انت تقعد تفكر زمان كنت عامل ازاي ختبت كم مره عملت كم عده سريه شفت كم فيلم اباحي مشيت مع كم بن شتمت كم شتيمه سبيت كم مره تنساش ها ما تنساش ما تنساش نفسك لان ده اللي هيجدد لك التوبه مش بقوللك ايه عشان تحبط مثلا تروح محبطه لا ده هيجدد لك التواضع والتوبه والاستغفار والشكر وكل بقى المعاني تسخن معاك تاني ل تذكر الذنوب شيء كويس بس انا مش بقوللك اعمل كده عشان تحبط لا عشان تحمي نفسك من طغيان الايه من طغيان الطاعه احيانا الطاعه ليها طغيان لو انت فهمتها غلط خلي بالك التاني نسي ما قدمت ايه يداه يبقى دي دي جابت دي وبرضو دي منهجيه ماشيه معانا في سوره الكهف ايه هي المنهجيه منهجيه ان كل نتيجه لها سبب كل نتيجه ل ايه سبب وتلك القرا اهلكهم لما ظلموا فتيه امنوا بربهم وزدناهم هداى فدي منهجيه لازم تعلمها ربط الايه النتائج بالاسباب لا تطع من اغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وبالتالي وكان امره ايه فرطه لا تطع دايما ربنا ما بيعملش حاجه الا لما انت تكون اخدت اسباب هو غفل عن ذكر الله طب اللي غفل عن ذكر الله هيسمع كلام مين الهوا ما خلاص مافيش حاجه تانيه بتقوله صح وغلط هيسمع كلام نفسه واتبع هواه طب النتيجه ايه النتيجه ان ل نفسه بيضيع وكان امره فراض اطيك مثال انا الان بختار زوجه مثلا انا را اتجوز او بدور على زوجه مثلا فانا كنت في الفتره دي في حاله غفل عن الله سبحانه وتعالى غافل عن الله تماما فبدات اختار فلما اختارت بدات اختار على معايير نفسي انا الهواى فاخترت اجمل شكل واحلى جسم و مش عارف ايه واللون اخترت معايير والغنيه والنسيب اخترت معايير مجرد ايه هواى ما دخلتش الدين في حساباتي خالص ل انا اصلا كنت غافل عن ذكر الله بعد كده اتجوزت وتمام يبتدي بقى الامر ينفرط دي المشاكل تحصل تدي تكتشف ان انت مش هي دي المناسبه خالص ما كانش تنفع زوجه كانت تنفع واحده تحبها تمشي معاها شويه لكن دي ما كانش تنفع زوجه تكتشف ان الحاجات المزايا اللي كانت فيها بقت عيوب ان انت لبسها ما بقاش ينفع دلوقتي عشان بقت مراتي طب ما تنفعش تلبسي كده قدام الناس الله مش انت واخدني كده لا ما ينفعش تلبسي ض انت شكلك ما فتنك بتبان الله ما انت هو ده اللي شدك ليا ما ينفعش تهزري كده مع اصحابي طب ما انت كنت بتهزر معايا كده ا كده بقى بتبتدي تعايرك بان انت فقير عشان هي غنيه يعني ايه بتبتدي كل كل حاجات المزايا اللي كانت قبل كده تتحول الى شؤم عليك وايه وعيوب لانك انت من الاول غفلت عن ايه عن ذكر الله عند الاختيار ما اخترتش شهده متدينه ولا ملتزمه ما كانش لك اي علاقه بالقصه ديت ده مثال يعني مثال تاني واحد ترك الصلاه اغفلنا قلبه عن ذكرنا ادي ترك الصلاه تمام تار للصلاه طب تارك للصلاه دوت هيحصل ايه هيحصل ان هو مش هيفرق معاه ينام امتى ولا يصحى امتى هيبقى نومه يزيد هيبقى نومه تقيل ممكن مافيش اي راضع يمنعه الاعاده السريه الافلام الاباحيه فتجر انه يقع في الاعاده السريه وافلام الاباحيه لان هو مش مش بيبي عارف اللي بيصلي في المسجد بيفكر 1000 مره قبل ما يقع في العاده السريه هستحمى وشكلي يعني ممكن حاجه زي كده تخليه طب اتفرج بالليل بس يعني ايه هتبتدي تضيق عليه قوي لكن التاني ده ما بيصليش فبالتالي بقى ء دي الجابت دي اغفلنا قلب عن ذكرنا بالتالي اتبع هواه وبالتالي وبعد كده يخش في الايه الندم بقى يندم ويضعف يتكدر وحياته تقف ويفشل في دراسته حاجات ماشيه ورا بعض خد بالك هي اسباب ونتائج يبقى دي منهجيه ا قال واتبع هواه قال سبحانه وتعالى من اظلم ممن ذكر فعرض عن وس قدمت ان جعل البهم اكن ان يفقهو في اذانهم وا اخر اعرف ان ربنا ما ضلش حد الا بعلم وانه يستحق ذلك بالفعل وان تدع ال فلا يهت وربك الغفور ذو الرحمه اه الله بعد كل ده تتوقع بقى ان هيحصل بقى تهديدات وعيد تاتي الايه دي تروح خيك تهدى تاني بعد كل الخوف ده بقى من اول وراء المجرمون النار واحنا شايفين العمليه بتشد وبعد كده توازن بقى مش مبشرين ومنذرين وربك الغفور ذو الرحمه لو يؤاخذهم بما كسبوا لعجل لهم العذاب هو حليم سبحانه وتعالى اداهم كام فرصه وده يدلك على الرحمه انت بتشوف الظالم بيظلم 1000 مره ولسه ماحصلوش حاجه صح ده دول ربنا اديه رحيم فاثناء المهله دي يا هيرجع يا مش هيرجع راجع هنستقبلك ومرحبا بك مهما عملت مهما بعدت مهما رحت مهما ظلمت جيت في اي وقت هنستقبلك ربك الغفور ذو الرحمه وان ربك لذو مغفره ل الناس على ايه ظلمهم مهما بعدت لكن بقى ما فيش ما بيرجعش اه بل لهم موعد لن يجد من دون مودا طالما مارجعش خلاص هنديله المهله بتاعته عشان يبقى عملنا اللي علينا او عملنا ايه المطلوب قال ان الله ليملي للظالم حتى اذا اخذه ايه حتى اذا اخذه لم يفلته سبحانه وتعالى فبالتالي الانسان ايه يعني ينبغي الانسان يزيده حلم الله تعالى عليه يعني حياء من الله سبحانه وتعالى حياء من الله لكن كلمه الرحمه ديت كلمه جميله قوي بتدينا امل كده وربك الغفور ذو الرحمه لان احنا قلنا في اول درس خدناه في الكهف ان الرحمه ذكرت سبع مرات سبع مرات في السوره دي و وده خيط برض بيربط الايه الصوره ببعضها ان الصوره دي فيها رحمه الرحمه دي ذكرت كم مره سبع مرات المره الاولانيه كانت ربنا اتنا من لدنك رحمه الناس طلبت رحمه بس يا رب يرحمنا فكان الرد فاو الى الكهف ينشر لكم ربكم ايه من رحمته فدي بتديك امل منهجيه الامل امل للمستضعفين اطلبوا من الله وهو قادر ان يعطيكم رحمه من عنده سبحانه وتعالى تغنيكم عن رحمه من سواه الثالثه هي ديت وربك الغفور ذو الرحمه الاولانيه كانت امل للمستضعفين واحد كويس واحد مهتدي واحد ملتزم بس مستضعف الرحمه دي بتديله امل اتنا مندك رحمه فاوي الى الكف ينشر لكم ربكم ايه من رحمته الثانيه رساله للمقصرين امل للمقصرين بتقول له وربك الغفور ذو الرحمه وبعد كده هيجي لنا اثنين رحمه مع ا ثلاث مرات رحمه في قصه الخضر عليه وعلى نبينا الصلاه والسلام اتيناه من لدنا اتيناه رحمه من عندنا وعلمناه من لدن ايه علما تقول لك ان العلم ده رحمه من الله سبحانه وتعالى وبعد كده هيقول بعد كده فاردنا ان يبدلهما ربهما خيرا منه زكاه واقرب ايه رحما فاراد ربك ان يبلغ اشدهم ايه ويستخرج كنزهما رحمه من ربك دي بقى بتكلمك في حاجه تانيه خالص يعني الاولانيه بتتكلم في ناس متدينين وناس ملتزمين وناس مقصرين دي بتكلمك على الاحداث الدنيويه العاديه اللي بتحصل في حياتك احداث دنيويه عادي مالهاش علاقه ملتزم يعني احداث دنيويه بتشوفها قدامك بتوريك الاحداث بشكل تاني احيانا بتكون الاحداث المؤلمه هي دي عين الايه عين الرحمه بيك بس انت مش واخد بالك هبتدي امل بتقول لك احسن الظن بالله حتى لو حصل لك حاجه مؤلمه يا اخي مش ما يدريك يمكن هي دي عين الرحمه بيك فبت خيك ايه تمشي في الحياه هادي اه ممكن تتالم اه ممكن تبكي بس بتحسن الظن بالله تقول لعلها ايه لعلها رحمه من الله سبحانه وتعالى واخيرا قال هذا رحمه من ربي فدوت يدلك على ان الله سبحانه وتعالى يهيئ للضعفاء اسباب من رحمته يجبر بها ضعفهم هنا مش ضعف ايمان ناس ضعفاء ما غلابه عندهم ياجوج وماجوج طحنهم وبتاع فاذا ربنا يسخر لهم زي القرنين يجي لهم وزي القرنين يقول لهم اللي حصل ده كله مني ده رحمه ربنا ارسلها لكم فيدل لك يعني يعطي امل للايه للضعيف الفقير ان الله سبحانه وتعالى اقرب اليه من حبل الوريد لو يؤخذ بكسج بعده لج دين وتلك القر اهلكناهم لما ظلموا او وجعلنا لمهلكهم موعدا دي رساله ليك لا تظلم رساله ليك لا تبالي لو ظلمت فان لك رب سياتي لك بحقك قد ترى ذلك في حياتك وقد لا ترى لكن ثق انه سيحصل ربنا قال للنبي نفسه كده قال فاما نرينك بعض الذي نعدهم او نتوفينك تقلقش ممكن تموت قبل ما يحصل فالينا مرجعهم ثم الله شهيد على ما يفعلون وربنا قال للنبي عليه الصلاه والسلام فاما نذهبن بك فانا منهم منتقمون او نرينك الذي وعدناهم فان عليهم مقتدرون مش لازم يكون انتقام الظالم شوف حياتك بس انت عندك يقين انه هيصل ولو تاخر حتى الى يوم القيامه ما فيش مشكله بس لتؤدن الحقوق الى اهلها يوم القيامه حتى يقد الشال جلحاء ما عندهاش قرون من الشال ايه القرناء فانا عن نفسي اخاف ان انا اظلم حد في نفس الوقت عندي ثقه في الله سبحانه وتعالى انه لا يضيع حق مظلوم ابدا لانصرنك ولو بعد ايه ولو بعد حين شفت بقى الكلام النهارده دي علاقه ارتباطات قويه بمنهج الايه الصوره ان شاء الله المره القادمه نبدا في قصه موسى الخضر جزاكم الله خيرا سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد الا انت استغفرك
1:14:59
آيات منسية سلسلة أنوار الكهف 10
الإصلاح ما استطعت
6 مشاهدة · 9 months ago
1:19:49
هزيمة الشيطان سلسلة أنوار الكهف 9 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
104.5K مشاهدة · 7 years ago
1:08:37
معركة الشيطان سلسلة أنوار الكهف 8 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
97.7K مشاهدة · 7 years ago
1:14:04
مالا تعرفه عن ذي القرنين سلسلة أنوار الكهف 13 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
61.4K مشاهدة · 7 years ago
1:14:36
مسك الختام آخر دروس سلسلة أنوار الكهف 14 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
55.4K مشاهدة · 7 years ago
1:13:24
ما وراء الطبيعة سلسلة أنوار الكهف 3 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
127.6K مشاهدة · 7 years ago
1:07:39
نور وسط الظلام سلسلة أنوار الكهف 2 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
156.3K مشاهدة · 7 years ago
3:30
أنوار الكهف علاء حامد
برنامج الخزانة
753 مشاهدة · 2 years ago
1:09:29
الموقف الرهيب سلسلة أنوار الكهف 7 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
83.7K مشاهدة · 7 years ago
1:13:59
روشتة مواجهة الفتن سلسلة أنوار الكهف 5 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
129K مشاهدة · 7 years ago
1:15:44
صاحب الجنتين و الصراع المادى الايمانى سلسلة أنوار الكهف 6 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
97.4K مشاهدة · 7 years ago
4:24
أكثر مقطع بيؤثر فيا من سورة الكهف فأووا إلى كهف الهداية و الالتزام م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
8.4K مشاهدة · 2 years ago
1:16:20
علمني موسى عليه السلام سلسلة أنوار الكهف 11 م علاء حامد
Alaa Hamed - علاء حامد
67.6K مشاهدة · 7 years ago
1:05:21
قصص القرآن ـ مقدمة سورة الكهف بعنوان أنوار الكهف تبدد ظلمات الدجال م علاء حامد