عدو الشعب من طبق الكشري إلى المعاشات ماذا يحدث لمعيشة المصريين

عدو الشعب من طبق الكشري إلى المعاشات ماذا يحدث لمعيشة المصريين

النص الكامل للفيديو

شوف يا سيدي لو حبيت تختار وجبه تمثل الشعب المصري كله والله البسطاء او الطبقه المتوسطه او الطبقه اللي فوق عامه الناس لو هتختار وجبه شعبيه في مصر مش تلاقي غير الكشري ليه بقى لانه لذيذ ومغذي وسخن وارخص وده الاهم بين المصريين خاصه انه وجبه رئيسيه للعمال والشباب والطلاب واغلب الطبقات الكاتحه شوف شوف الجمال والنبي تشوف الجمال بالله عليك تشوف الجمال والروعه حاجه جامده بجد يا جماعه الكشري بجد بجد حاجه بص طبقه فوق طبقه ده اللي عامله ده معلم وشوف جنبها الصلصه اهي او الشطه جنبها في الفنجان اللي هناك ده حاجه جامده قوي قوي حمص مكرونه عدس تعال نشوف كده مكوناته مكرونه بتتعمل من القمح اوكي رز اوكي عدس تمام طماطم بصل اوكي شعريه برض تعمل من القمح بعض المؤرخين ا بيعتبروا ان اصول الكشري اصلا بترجع للفراعنه وبيستشهدوا على كده بكتاب اسمه جبتانا تقريبا للمؤرخ الفرعوني مانيتون السمنو نودي اللي وصف اكله هي خليط من الرز والعدس بس خلي بالك خلي بالك على الرئيس السيسي خلي بالك في فرق بين الكشري بتاع بحري والكشري بتاع ايه بتاع القاهره وابلي كشري بحري الجماعه الدهاهليه والناس دي بيعملوه مختلف مش شبه ده بيعملوه رز وعدس مافيش مكرونه وجنبه بيض مسلوق وحاجات بقى حبشتكانات تانيه مافيش بقى الخلطه دي فالرز والعدس عند البحروه مانتون السمنودي وصف الاكله دي خليط الرز والعدس وقال دي وجبه المصريين الشعبيه غالبا دي صوره مانيتون السمنو دي وده غلاف الكتاب الجبيتانا تقريبا اسفار التكوين المصريه تحقيق علي الالفي لكن الظاهر ان الوجبه انتشرت اكت عند الهنود في الازمنه اللي بعد كده لدرجه ان ابن بطوطه الرحاله العربي هو اول من ذكر كلمه كشري بالاسم كده في كتاب رحله ابن بطوطه وغرائب الامصار واتكلم في الكتاب ده عن وجبه هنديه بتخلط الرز بالعدس وبياكلها الهنود في كل وقت حتى على الفطور ده الاخ ابن بطوطه تقريبا متخيل يعني وده غلاف الكتاب بتاعه تحفه النظار في غرائب الامصار وادي جزء من الكتاب اهو بيقول انه لونه صافي ويطبخون المنج مع الارز ياكلونه بالسمن ويسمونه كشري بالكاف والشين اهو يعني كشري رسمي لكن دخول الكشري مصر او كلمه او خلينا نقول دخول كلمه كشري مصر مش دخول الكشري لان مصر كانت بتاكل الرز والعدس على بعض لكن كلمه كشري دي دخلت مع الحرب العالميه الاولى لما الانجليز فرضوا الحمايه على مصر وجابوا معاهم الجنود الهنود وجوم الهنود مصر جابوا معاهم كلمه الكوشري دي تقريبا وانتشرت الكلمه في احياء القاهره واخد عنهم بعض الجاليات الايطاليه في مصر وزودوا بقى على الاكله دي الجاليات الايطاليه حطوا عليها المكرونه حطوا عليها المكرونه اما المصريين بقى فحطوا التاتش بتاعهم حتتين بصل محمر شويتين حمص شويه دقه من اللي هي ريحتها تقلب الدنيا على الشطه عشان يخرج الطبق بالله عليك تجيب لي صوره الطبق الله يخليك عشان يخرج الطبق بالشكل اللي انت شفته في الاول اه ده كده حاجه جامده جدا يا جماعه انا قعدت تقريبا والله العظيم ست شهور ما باكلش غير كشري زمان زمان على راي عبد المنعم مدبولي زمان زمان وليالي زمان المهم يعني وانتشر الكشري في عربيات الكشري زي العربيه دي اللي احنا شايفينها دي وعلى فكره العربيات دي اصحابها بعضهم اغتنى منها يعني ابو طارق مثلا اللي في ا اللي في قدام المدرسه الالماني بدا بعربيه بدا بعربيه قدام محل وفجاه اشترى المحل وهوب اشترى محل اللي جنبه وهوب اشترى المحل اللي بعده وهوب اشترى البيت كله وقعه وبنى محل خمس ادوار كله كشري كشري ابو طارق بدا بعربيه هو الراجل لا يخجل الراجل لطيف ما بيغجلش يعني من القصه دي يعني وانا كنت من زمان ابو طارق يعني فالكشري دخل التاريخ رسميا بقى في سنه 25 اعترف اليونسكو بالكشري كوجبه شعبيه تراثيه مصريه علشان يكون ده ختم واعتراف دولي بان هذه الاكله مصريه لكن يا ترى يا هل ترى انا طبعا انا اكلت الكشري دي في حتت كتير جدا في كشر الجمهوريه في الحسين او في كشر الجمهوريه في شارع الاوبرا في شارع الجمهوريه يعني او اكلته عند ابو طارق او اكلته في التحرير كشري التحرير سواء في باب اللوق او في وسط البلد اكلته في الجيزه اكلته في كل حته في الدنيا يعني تقريبا انا عديت على كل محلات وكان الطبق الفخم الفخيم قوي ب 5 جنيه وكان كله صنع في مصر مكرونه عدس ا شعريه بصل كل صنع في مصر يا ترى هل الكشري مجرد اكله حلوه وشعبيه وخلاص ولا طبق الكشري في الزمن الحالي بقى له مضمون اعمق من مجرد اكله وايه علاقته بالسياده والامن القومي المصري الاكل يا حضرات مش مجرد اكل الاكل ده ثقافه الاقل الاكل ده ذاكره الاكل ده هو تقريبا تركيبتنا كلها احنا ساعات ناكل علشان بنحب اكله لان دي تراثنا وساعات ناكل لان الاكل الاكله دي بتفكرنا بذكريات جميله وساعات ناكل لان الاكله دي حلوه في حد ذاتها وساعات بقى ناكل لان الاكله دي هي الاكله الشعبيه في البلد دي زي الكشري يا ترى لسه الاكله دي موجوده في مصر وهي لاختها بالسياده في مصر ايها الاحرار في كل مكان السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السيسي عدو الشعب ده المنشيت اه والله السيسي عدو الشعب وعداوته للشعب كل يوم بتزيد عداوه تخطت فكره المعارضه والسياسه وانما السيسي عدو لابسط فئات الشعب واضعافهم وخاصه الطبقات الدنيا اللي تحت خليني اضرب لك مثلين انا قلت ايه اصبروا عليا مثلين مش ثلاثه عشان اثبت لك ان هذا الرجل هو عدو هذه البلد هضرب لك مثال بالارقام وبالتقارير ومش كلام عاطفي هوريلك ازاي بالادله ان السيسي عدو للشعب المثالين اللي معانا الليلا دي الاول عن محاربته لبسطاء المصريين في طبق الكوشري والمثل الثاني عن محاربته حاربه السيسي لاصحاب المعاشات في مصر وعشان ما نطولش خلينا نبدا من الاول خالص بطبق الكشري في تحقيق مثير ولطيف جدا عملوا صحفي متميز من موقع انا بحبه موقع اخباري مصري اسمه مدى مصر تتبع حكايه طبق الكشري الصحفي ده وعلاقته بسياده مصر المنقوصه على امنها الغذائي شوف احنا بقى نقلنا من طبق كشري كبرنا الموضوع تعال نشوف التحقيق كده في موقع مدى مصر الكشري الثمن الخفي للسياده للسياده الغذائيه المسلوبه الله احنا هنسيس الكشري ده احنا هنسيسه ده هو مش سيس لوحده التحديد ده حضرات مكون من مكون من ايه هو طبق الكشري مكون من ايه من مكرونه رز عدس صح كده بصل مش كده هو بقى فكك طبق الكشري بالطريقه دي مثلا خلينا ناخد المكرونه المكرونه اللي بتصنع من القمح الراجل بيتكلم عن المكرونه وقصه قصه عجزنا في الزراعه واعتمادنا على استيراد وعلاقه ده بالامن القومي فقال المكرونه قصه التباعيه وعجز العمله الاجنبيه ادي المصادر عمر هلال صحفي ممتاز في موقع ممتاز بيقول الكشري الثمن الخفي للسياده الغذائيه المسلوبه المكرونه قصه التباعيه وعجز العمله الاجنبيه يعتمد ثلث طبق الكشري على المكرونه المنتجه من القمح مصر بتزرع 50% فقط من احتياجاتها من القمح وبتستورد 9 مليون طن قمح سنويا عشان الحراميه بيسترزقوا من ورا القصه دي بعد ازمه الحرب الروسيه الاوكرانيه نوعت الحكومه مصادر استيراد القمح من 22 دوله وبرض عشان الحراميه يكسبوا لكنها لم توسع او تدعم زياره الانتاج القمح المحلي عشان يبقى الامن الغذائي رهينه التقلبات السياسيه العالميه وعشان كان الحراميه تكسب السيسي له تصريح غريب جدا قال فيه بالنص كده انا ليه ازرع قمح واوجع قلبي لما ممكن ازرع فواكه واصدرها ده هو اللي قال كده بالنص بالنص نص طيب اذا على فكره نسيت اقول لك اه انت لما تنزل مصر مش بس طبق الكشري هو الاكله الشعبيه ده في ناس في محلات مكرونه بس زي السيد كده هتخش المحل بيعمل مكرونه بقى بس مكرونه بقى حاجه جامده قوي انت لما تجيب كده المكرونه وتسلقها وعليها الصوص بتاع السيد نفسه وانا عرفت بيتعمل ازاي وتحط من فوق كده حاجه جامده قوي فاذا حتى المحلات دي محلات مكرونه بس مش بيعملوا كشري بيبيعوا مكرونه فقط محلات كتيره جدا في شارع فيصل فيه وغالبا في وسط البلد فيه مكرونه بس اذا المكرونه اهو 50% بنستورد المكرونه من بره عشان الحراميه يكسبوا والسيسي قال لك انا ليه ازرع قمح منض قمح قصدي من بره والسيسي قال لك انا ليه ازرع قمح ما انا ممكن ازرع فاكهه واصدارها ها ايه رايك بقى طب والامن القومي لا هو عايز يمشي الحراميه اللي من ايام مبارك وده تقريبا اللي وصلنا ليه السيسي لما قال لك انت مش مصدق ان قال كده انت شكلك مش مصدق خليني كده بقى اوريك الفيديو ده اتفضل تقدر تقول لي طب انا في زراعات ازرعها بالطريقه ديت بدل ما ازرع 200000 فدان قمح ازرع 200000 فدان قمح مثلا ده مثال او 100000 فدان قمح ازرع 400000 فدان محاصيل اخرى بس بنظم زراعه اخرى اقول لك ايه اه لا ازرع لي بقى 400000 فدان زراعات اخرى وما تركزش لان كل الكلام اللي بيتقال بينا ان احنا ايه ان شاء الله هنعمل اتفاق ذاتي في القمح وبتاع ده مش يعني ده كلام كويس لو كانت الميه المتوفره لينا تسمح بكده معايا يا دكتور مصطفى وبرده وزير الراي يصلح لي ووزير الزراعه يصلح لي اه مش كل الزراعات بتنفع بالنظم المتطوره قوي دي لكن هي هتبقى عباره عن مصفوفه متداخله محطوط فيها اعتبارات مع بعضها عشان في النهايه نقطه الميه المتاحه ل اطلع بيها افضل واكبر واغلى اقسم بال اقسم بجلال الله الراجل ده عم بعطي كفته قال لك لا ما نزرعش عشان الميه لان هي مصفوفه مع بعضها فكرني بعبد العاطي كفته وقاعد يتكلم على الكترونات تضرب في الكترونات بمجال امن باسماء لا داعي نقولها دلوقتي تطلع صباع كف كفته يتغذى عليه هو بيقولنا هو بالضبط يعني عبد الفتاح السيسي هو بيتكلم كده فكرني مع بعض بعطيك كفته بالملي قال لك وليه ازرع قمح لما انا ممكن ازرع ا فاكهه واصدرها وكده الميه فكده تبقى المصفوفه ماشيه مع بقى يخرب بيت عبد العاطي التحقيق اللي في مدى مصر كمان اتكلم عن الرز وازاي نقصت مساحته ده بقى المكون الثاني في الطبق المكرونه ديك شفتها اهو القمح بنست ستور 50% منه ا الرز بقى التقرير اتكلم على ان مساحه الرز في زمن السيسي قلت وبقى يتم محاربه وحبس وغرامه لكل من تسول له نفسه الدنيئه انه يزرع رز من غير اذن الدوله ليه؟ عشان سد النهضه امال ايه ما تصحصح معايا ناخد الرز يا بيه الرز طبق الرز يا بيه قصه العجز المائي في مطلع الالفينيات احتلت مصر المرتبه الاولى عالميا في انتاجيه فدان الرز محقه الاكتفاء الذاتي مع ازمه سد النهضه مع ازم سد النهضه تم تخفيض مساحه الرز من مليون و100000 فدان الى 724000 فدان تم ملاحقه مزارعي الرز خارج الحصه المحدده وتوقيع عقوبات بالحبس وغرامه ماليه عليهم نتج عن ذلك ايضا مشكله بيئيه تسببت في فقدان 63% من اراضي مصر خصبتها ندره المياه المصطنعه على مائده المصريين قابلتها وفره على مائده المستهلك الاجنبي بعد التوسع في تصدير الرز الفائض حصرا عن طريق مستقبل مصر التابع للقوات الجويه زاد سعر الرز في الاسواق المحليه مما تسبب في غلاء طبق الكشريع المصريين يبقى كده المكر مكرونه غليت رز غلي وده كله برض بسبب السيسي لما قال لكم زمان اطمنوا سد النه انتوا قعين على سد النهضه انا ضيعتكم قبل كده عشان اضيعكم تاني مش احنا ضيعنا احنا اتشلحنا بسبب سد النهضه الارض حصل فيها مشكله الميه قلت مساحه الرز المزروعه قلت من مليون و100000 فدان الى 700 وحاجه 1000 فدان بس طبعا الفائض بتاع الرز بيتصدر عن طريق جهاز مستقبل مصر وطلع في الاخر خمس 10 سنين بيقول لكم اطمنوا اللي هو ده شغل عليكم بتحافظوا على العلاقات مع الدول مافيش رسائل تحلقوا ولا رسائل تسيلا طبعا في اعلى مستوى من المخارجيه والرا وطبعا طبعا عزيزي غير بزنس الجيش اللي بيصدر الرز لحساب الجيش لغايه احتكار مستقبل الرز مستقبل مصر الرز ادي الخبر اهو احتكار بتكليف رئاسي مستقبل مصر يوجه الجمارك بوقف تصدير الارض دون مواقف موافقتهم ده في 29 ابريل 26 يعني من اربع خمس ست ايام التقرير كمان في مدى مصر اتكلم عن الانهيار الكامل نرجع بقى احنا كده اتكلمنا على ما تجيب طبق الرز وطبق المكرونه الكشري اتكلمنا عن المكرونه وعرفنا ان 50% من مساحه القمح اللي بتتزرع خلاص ودلوقتي بنستورد 50% من القمح اللي بنعمل منه المكرونه وبالتالي المكرونه بنستورد يعني بفلوس بدولارات يبقى المكرونه غلت الرز مساحته قلت وبقت من مليون و100000 ل 700 وحاجه 1000 والفائض منه بقى حكر على مستقبل مصر هو اللي يصدره بره او بموافقته يعني نخش بقى في ايه تاني العدس ايوه العدس الليله الليله للي تعيده مش عارف ايه يتقلب العدس ويتك التقرير يتكلم عن انهيار الكامل لزراعه العدس طب اقسم بجلال الله العدس ده كان اكله الفقراء لدرجه ان في فيلم ظابط واربع بنات كانوا البنات في الملجا بيكرهوا العدس وغنواه الاغنيه دي هي الاغنيه القمح الليله الليله لسعيده ايام ما كنا بنزرع قمح ونصدر فكان بيتغنى للقمح واتغنى لل للعنب المصري واتغنى للعدس بس اغنى للعنب طبعا شاديه غنت للعنب ان ما اسمريت يا عنب بلدنا لاجري واندهلك عيال ولادنا شوف الحلاوه شوف الشقاوه النبي ده كلام والله ان ما اسمريت يا عنب بلدنا لاجري واندهلك عيال بلدنا وهي قمر في الاغنيه القمح اتغنى له القمح الليله الليله ليله عيده قلبوها البنات في فيلم زابط واربع بنات وقلبوها على العدس فهم كانوا بيكرهوا العدس جدا يعني لانه اكله الفقراء العدس ده بقى يا حضرات قال بنسبه تخطط الكتير اعتمادا الكامل على استيراد بذور الطماطم والبصل اذا كل ده يا حضرات بيخلي طبق الكشري بتاعنا كله مستورد بالدولار بسبب السيسي اهو العدس والصلصه خلال سنوات حكم السيسي انهارت المساحه المخصصه للعدس بنسبه 89% ما ادى الى زياده استيراد العكس بنسبه 91% وطبعا ده غلى سعره بينما تحكي بقايا المكونات من الصلصه والبصل قصر التبعيه الكامله حيث يستورد النظام 98% من بذور الخضروات من شركات عالميه اجنبيه فقد الفلاح المصري المعرفه والامن الغذائي في ان واحد عمر هلال موقع مدا مصر ايوه اهم الاربع بنات اهم وهم بيغنوا للعاتس العدس الليله الليله ما تسمعها كده معلش صعبه اهم بياكلوا عدس اهم اهو ده العدس لما كانوا بياكلوه الفقراء والايتام في الملاجئ والرفقاء في السجون و بص هيلعنوا العدس انه كان كل يوم اسهل حاجه اسهل حاجه اهو بس هم طبعا بيغنوها على نمط اغنيه القمح الليله الليله ليله عيده يا رب تبارك تبارك وتزيده نفس الاغنيه نفس اللحن حتى بنفس التوزيع تقريبا لكن قلبوا الكلام التقرير كمان اتكلم عن علاقاته او علاقه شركات الامارات والسعوديه وشركات الجيش ومستقبل مصر بطبق الكشري سميقه السعوديه والجيش والمستقبل مصر بطبق الكشري ده بشكل مباشر والامارات وغير ودورها في السعي عشان تحقق الربح السريع على حساب الامن الغذاء الخليج وطبق الكشري الخليج والجيش الثمن الخفي هنا يطرح سؤال منطقي لماذا لا نزرع المكونات الكشري في مصر الجواب لان ثالوث الشركات المسيطره على السوق مش مهتمه اصلا بامن مصر الغذائي فالاسواق تسيطر عليها شركات قطاع خاص مصريه قديمه في السوق بالاضافه شركات خارجيه زي الراجحي السعوديه والظاهره الاماراتيه اخيرا شركات الجهات السياديه وعلى راسها مستقبل مصر والثالوس السابق ده يسعى للربح السريع بمحاصيل تصدير زي الموالح ولا يعبر على الاطلاق باحتياجات المصريين او امن مصر الغذائي ببساطه اخيرا بيوصل التقرير لحاله طبق الكشري في مصر اللي وصل ثمنه ل 50 جنيه في المتوسط انا لما زمايلي في الاعداد قالوا لي ثمن الكشري ب 50 جنيه انا انا اتخضيت انا اتخضيت لاني اقصى ثمن وانا طالع من مصر طبعا الكشري كان ب 15 جنيه تقريبا ده انت ب 15 جنيه يا باشا باشا بقى باشا بقى وسع بقى بيقول متوسط 50 جنيه واصبح الفقير لو هياكل كشري كل يوم معناها انه هيصرف تقريبا 95% من الحد الادنى للاجور على الكشري من غير بقى سكن ولا تعليم ولا صحه ولا مواصلات التقرير اللي بيقول مش انا التقرير بيقول تكلفه الطبق الواحد اللي يشبع يعني المشبع حاليا 50 جنيه فاذا تخيلنا التقرير اللي بيقول مش احنا فاذا تخيلنا ان اسره من خمس افراد تعتمد على وجبه كشري واحده يوميا فتكون ميزانيه الكشري الشهريه 7500 جنيه للاسره بما يعادل 95% تقريبا من الحد الادنى للاجور اللي ما حدش بياخده اللي هو ال 8000 جنيه مما يشير الى حجم المعاناه التي يعانيها المصريون في ظل حكم السيسي ده سيبك من دي يعني الاب الاب اللي هياخد ولاده عشان يروحوا ياكلوا في ابو طارق كشري فسحه يعني هيتخرب بيته بجد والله هيتخرب بيته 50 جنيه الطبق اللي بيشبع يعني لو هم اربعه بحوالي 200 جنيه حكايه لذيذه جدا لكنها مؤلمه جدا حكايه بتلخص في طبق واحد حال المصريين بيلخصها الموشن ده من الجزيره اسمعوا كده اهو اكله الغلابه طبق الكشري حاليا شايل جواه ازمات اقتصاديه اكبر من حجمه ازاي نبدا بالعدس مصر بتستورد اكث من 98% من استهلاكها بحجم بيوصل ل 300000 طن سنويا ورغم ان فاتوره استيراد العدس انخفضت في 2025 بحوالي 35.1% وسجلت 107.4 ل 4 ملايين دولار مقارنه ب 2024 الا ان المفارقه هنا ان تكلفه العدس زادت لان الدولار اللي بنستورد بيه ده خط حاجز ال 54 جنيه اما المكرونه بتعتمد على القمح اللي بنستورد منه ملايين الاطنان بالدولار عشان نغطي استهلاكنا لحد هنا احنا خاضعين لتاثير الذره محليا بقى الطماطم اللي بتستخدم في الصلصه اسعارها بقت مجنونه وبتوصل ل 30 و40 جنيه والبصل بيتراوح سعره ما بين 15 و20 جنيه للكيلو يعني نص الطبق مربوط بشاشه البنك المركزي والدولار والنص الثاني محكوم بتضخم الاسواق المحليه وتكاليف الزراعه النتيجه علبه الكشري الصغيره اللي كانت ب 10 و15 جنيه بقى متوسط سعرها 30 وبتوصل ل 80 جنيه حسب الحجم لا ده عدو عدو يعني السيسي لا بيكره مصر والله العظيم بيكرهكم ده عدو الشعب فعلا طب خد المثل ده انت مش هتاكل كشري مالكش دعوه بيه انت زي حلاتي دلوقتيك تعبت انا حملي كشري يا عم زمان كنت باكله كل يوم دلوقتي لو طبق واحد ممكن يعدي خمس ست سنين تعبان خلاص بقى مش مشكله سيبك من طبق الكشري وبعدين هنجيب بقى ده في ده في كماله لو عايز هو سيبك من الكماله سيب سمك من الكمال في بقى الحلو ما هو انت لازم بعد ما تاكل كشري لازم كنا ناكل يا اما علبه زبادي يا اما رز بلبن فابو طارق رز بلبن ف لا وده انت بقى انت لو فكرت تجيب بس ليمونتين كمان معاهم ما هو ده بيحلو لما تجيب ليمونه وتعصرها على طبق الكشري حاجه جامده بكلمك بكلمك بامانه يعني كاخوات يعني خد ليمونه كده وانت رايح طبق الكشري ولو خدت بقى رز بلبن انت افتريت مالكش القصه دي خالص صح اوكي انساها دلوقتي بقى اصحاب المعاشات لان ضحايا السيسي مش بس الفقراء لا ضحايا في حته تانيه مؤلمه جدا هم الناس بقى اللي ما بتاكلش كشري لان معدتها تعبانه والقولون تعبان اصحاب المعاشات اللي قفنوا اعمارهم في البلد دي يعلموا ويدرسوا ويمرضوا ويشتغلوا ويعالجوا لغايه ما ظهرهم اتحلم امبارح الجماعه دول فوجئوا بتمرير تعديل قانون التامينات من غير ما يحقق لهم اي ميزه لكن بيحقق مصلحه حكوميه بمد فتره سداد ديونها لصندوق المعاشات زي ما بيقول الفيديو ده التعديلات اللي تمت النهارده دي خاصه بالماده 111 الماده 111 في قانون التامين الاجتماعي اللي هو 148 لسنه 2019 الماده دي اتعدلت مرتين قبل كده وهي خاصه بالقسط اللي ملتزمه بيه وزاره الماليه او الخزانه العامه تسدده من اموال اصحاب المعاشات يعني لا متخصصه بزياده المعاشات اللي هي المقرره او مخصصه لاي شيء يخص تخص اصحاب المعاشات يعني تمسش جيبهم حاليا هي بتخص القسط السنوي اللي الدوله هتلتزم بيه او الماليه هتلتزم بيه كسداده لاصحابخزانه دي لصناديق المعاشات يعني الدوله هتدفع كام بالضبط الخزانه هتدفع كام بالضبط لصندوق المعاشات علشان علشان يتدفع بيه مرتبات والعلاوات وكل الحاجات اللي بتتصرف لاهل المعاشات اللي بيدخل جوبهم زي ما حضرتك قلت تمام هو حضرتك هو حضرتك الصندوق ده كان ملتزم لحد يونيو لحد يونيو 2025 ب 227 مليار وشويه وفقا للتعديل الحالي هتتعدل من اعتبارها من يولي 25 الى يونيو 27 ب 238 مليار جنيه هو طبعا 238 مليار جنيه مع رفع العائد السنوي من من 5.7 من او من 6% في 7% عائد ثانوي مع مد مع مد الفتره ل 50 سنه قادمه معناه ايه قو لي ده هيستفيد منه اهل المعاشات ازاي يعني ايه ايه اللي هي بصراحه حضرتك لو حضرتك متابعه النهارده مجلس النواب وماداره فيه مش النهارده بس هو ماداره من فتره شفنا انا عايز حضرتك اه ان طبعا في رفض للي بيحصل ده قانون والدستور بينص على ان اموال المؤمن عليهم اموال خاصه تستثمر وليست قرض حسن ماهاش قرض حسن يعني ماهيش قرض ادفع عليه 7% حتى رغم ان الديكور هو ديكور ابراهيم عيسى بالمناسبه والست احلى من ابراهيم عيسى بكتير طبعا ما فيش يعني مافيش ما فيش مقارنه يعني انما الموضوع كبر قوي ده خلى النائب بقى احمد بلال يقول ان الحكومه جايه تحل مشاكلها مش مشاكل اصحاب المعاشات ده اللي قاله الاخ احمد بلال اهو ماعرفش اذا ده كان بيلعب في سميك كروباتر زمان ولا ايه الحكومه جايه تحل مشاكلها مش مشاكل الناس احمد بلال طب والله العظيم احمد بلال لو دارت تلاقيه كان بيلعب كره زمان هذا المجلس هو مجلس الشعب وليس دوره حل ازمات الحكومه هذا القانون لا علاقه له بمشاكل اصحاب المعاشات التعديلات المطروحه في مادتين او ثلاثه فقط واتحدى ان يكون مواطن اشتكى منها على مدار ست سنوات هل لم تسمع الحكومه شكاوى الحد الادنى للمعاشات كيف لمبلغ بقيمه لمبلغ بقيمه دولار واحد ان يكفي انسان بمفرده لمواجهه تكاليف المعيشه فما بالك باسره وطلع الاستاذ محمد عبد العليم داوود وقال انه حرفيا كده ان في 20 مليون مواطن مش لاقين ياكلوا ده اللي قاله محمد عبد العليم داوود سياده الرئيس النهارده في صدمه شديده جدا في مصر من اقصاها الى اقصاها هناك 12 مليون صاحب معاش حضرتك في ان كان في انتظار كانوا في انتظار ان يكون هناك قانون يحمي كرامه 12 مليون مصري صاحب حق في المعاش اعطى لهذا الوطن ولكن للاسف الشديد الحكومه نزعت منه هذا الحق وبالتالي ي الامر اصبح في منتهى الخطوره تخيل معي يا سياده الرئيس صاحب معاش بيجي من كفر الشيخ بيركب عربيه علشان يروح دكتور في مصر ب 4000 جنيه سياده الرئيس قيمه المعاش كام هو بياخد كام غير كده سياده الرئيس المحترم احنا مش هنعمل زي نعماه نحط راسنا في الربال انا عندي ما يقرب من تامين 20 مليون عاطل في الشارع المصري مش لاقيين ياكلوا مش لاقيين وجبات سياده الرئيس كان هناك كان ينتظر اليوم اصحاب ذول الاحتياجات الخاصه ان يكون هناك تحرك من البرلمان باكبار الحكومه على احترام هذا المواطن يا سياده الرئيس فلنعلم جميعا ان عدم معالجه اصحاب حقوق اصحاب المعاشات سيؤدي الى فساد في الجهاز الاداري بمعنى ان هذا الرجل الموظف لا يشعر بالامان عندما يخرج الى المعاش وبالتالي هيامن مستقبله ازاي باي شكل وباي وضع عدم احترام اصحاب المعاشات هو رجوع الى الفساد والفساد الاداري المتمثل في هيئه التامينات قد ظهر للجميع وتقدمنا جميعا بطلبات سياده الرئيس لمحاسبه رئيس الهيئه عن الخلل التي و في الهيئه النايم بناء اللي عليه يا سعاده النائم بناء عليه بناء عليه بناء عليه انا عايز اسالك سؤال ايه الفرق بين حنفي الجبالي والاخ اللي موجود دلوقتي ده ولا حد ولا اي حاجه ولا اي ايه الفرق بين البرلمان ده والبرلمان اللي قبله ولا حد خالص اما النائب رضا عبد السلام فعبر عن معاناه اصحاب المعاشات والفرق بين اداره صناديق المعاشات في العالم عن مصر وقال الكلام ده اسمعوا بقى طول المعاشات كام؟ اه هم 1.2 من ترليون جنيه استولت الحكومه قبل 25 يناير على 642 مليار جنيه من اموال المعاشات ولهذا بنعمل فض الاشتباك الحكومه بترجع الفلوس دلوقتي لكن على امد بعيد الناس دول اقتطع من دخولهم لا احد يمن عليهم وبالتالي من المفترض انه يقتطع من دخلي لا احظى بالدخل الذي يسترني عند المعاش حتى يتم ذلك لابد ان يتم ذلك من خلال الاستثمار يا دوله الرئيس الصندوق النرويجي التقاعد النرويجي صندوق المعاش الياباني صندوق المعاش الصيني وقص على ذلك تلك الصناديق بدات بصناديق ثروه اللي بيسموها سفرن ويل فانز صناديق الثروه السياديه صندوق النرويجي هو صندوق من عادات النفط والغاز نشا في السبعينات راحوا ضمين اموال المعاشات للصندوق ويدار هذا الصندوق عالميا حاجه مذهله يا دوله الرئيس بيستثمر في 9000 شركه مش انا اخد اموال المعاشات اللي هنا في مصر 90% منهم اعملهم في اذون الخزانه ب 2% ولا 3% واجي اقول بعد كده صاحب المعاش مش لاقي ليه بس انت خدت بالك انت يا مولانا من الشيخ ابو دقن اللي ورا ده ها وحش ده وحش حزب النور ده واحد في واحداني جنبه اه والله يعني في واحداني قاعد جنبه برده من كائنات دي برده ما هي دي كائنات يعني دي مش هيطلعوا لك في اي حته يعني دي كائنات حزب النور اه والله اخيرا كان الراي صادم لضياء الدين داوود لما اتكلم عن اهدار رئيس الهيئه التامينات ملايين ملايين الجنيهات بدون محاسبه وسال مين هيحاسبه نسمع بقى ضياء الدين داوود ولا اموال مستباحه دي اموال مصر وبتعامل في حرمتها حرمه المال العام وخلقنا الهيئه المستقله دي وفقا لهذا الالتزام الدستوري مش عشان تدي لا منحه ولا عطيه عشان تحقق مصلحه الناس اللي افنت كما قال زملائنا حياتهم واللي بيلف مصر ويعرف مصر دي يعرف ان الناس دي الاكثر تضررا من كل ما اصطلح على تسميته اصلاح اقتصادي وادى لتدمير حياه ال 11 مليون واللي يعيشوا في كنفهم فلما نيجي بهذا الشكل المهترئ واحنا امام كارثه من 18 فبراير 26 والهيئه بقىها سنتين بتحضر نفسها ان تنقل نفسها من نظام الصايو لنظام السي ار ام وتفشل الهيئه باستقلالها برئيسها اللي اصبح يحق معه القول القاب مملكه في غير موضعها كهر يحكي انتفاخا ثوره الاسد بتعمل ايه صرفت مئات الملايين علشان تنقل لهذا النظام مش بس عشان اصحاب المعاشات والتامينات اللي خارجين جدد مش عارفين يحصلوا على حوهم ده اللي عايز يدفع وثيقه تامين عشان ينفذ رخصه بناء في مصر دلوقتي مش موجود والبي قاعد ما حدش بيحاسبه البيعي اللي وراك قاعد بدقنه تمام يعني يعني باختصار احنا كده قدام قانون السيسي اللي كان فيه عدو لاصحاب التامينات زي ما كان عدو الفقراء لفقراء وجبه الكشري بالظبط هو الراجل في الاثنين هو عدو لهذا الشعب قانون التامينات والمعاشات اللي بيحل ازمه مديونيه النظام لاصحاب المعاشات بياسط مديونيه الحكومه لصندوق المعاشات لمده 50 سنه يعني الحكومه تفضل تدفع لصندوق المعاشات ل 50 سنه تدفع ديونها 50 سنه بينما لم يعدل الحد الادنى للمعاشات في مصر 1755 جنيه يعني 32 دولار تقريبا وده مبلغ لا يصل الى 20% من الحد الادنى للاجور الذي لا يكفي عامه المصريين اصلا وما يعرفش يجيب كم طبق كشري على بعض فيما يتم اهدار ملايين من اموال التامينات على يد اللوا مدير الهيئه القوميه للتامينات بدون محاسبه او مسائله على هذا الاهدار انا عايز اسال سؤال بقى دلوقتي الحكومه مديونه لصندوق اصحاب المعاشات صح الحكومه مديونه حكومه السيسي مديونه لصندوق المعاشات اوكي وقررت كده انها هتسدد ديونها لصندوق المعاشات على 50 سنه انا بسال سؤال هل تقبل شركه العاصمه انها تاجل ديون الحكومه على المباني اللي هي واخداها في العاصمه الاداريه الجديده مستحيل مستحيل لكن يجوا على على الفرص على المعاشات كل ده والسيسي طالع امبارح يقول لك احنا اتعاملنا مع الازمات بخطه علميه مدروسه اه والله عارف بيفكرك بمين اهو اهو السيسي تعاملنا مع الازمات العالميه خلال اخر خمس سنوات باجراءات استباقيه مدروسه حظيت باشاده دوليه يخرب بيت ام ضحكتك عارف فكرني بمين يا بيبو فكرني باحمد مظهر وعادل امام لصوص لكن زعرفاء لما قال له كل شيء معمول حسابه كل ما يكلمه عادل امامي يكلم احمد نظري يقول له كل الشيء معمول حساب لحد ما اتقبض عليهم في الاخر خطه مدروسه جوعت المصريين وحرمتهم من ابسط وجبه اللي هي الكشري خطه مدروسه سرقت اصحاب اموال اصحاب المعاشات وتركتهم ب 32 دولار شهريا عشان تزل زلهم وتجوعهم في السن ده خطه مدروسه غرقتنا بالديون والفقر والمهانه وبيع البلد لا ده كده خطط علىدي كفته على راي عبد العاطي كفته فعلا دي قمه الانجاز العلمي بالظبط قلت لك من اول ما جيت السيسي هو بيتكلم عن حاجات علميه بيحسسني بعطي كفته بالظبط هي نفس الدماغ عشان كده ما فيش حاجه اسمها علاج فيروس سي دي بتاع بتاعتي كفته ولا في حاجه اسمها ان مصر هتبقى كويسه احنا في الحديد هشوفك بعد الفاصل
٢ ٥ ٠ ٠ جنيهًا تفاصيل الزيادة الجديدة في المعاشات 1:11

٢ ٥ ٠ ٠ جنيهًا تفاصيل الزيادة الجديدة في المعاشات

صدى البلد

4 مشاهدة · 17 uur geleden

تفاصيل زيادة المعاشات 2026 أعرف قيمة الزيادة والموعد والحد الاقصى والادني من رئيس القومية للتأمين 29:34

تفاصيل زيادة المعاشات 2026 أعرف قيمة الزيادة والموعد والحد الاقصى والادني من رئيس القومية للتأمين

Sada Elbalad - صدى البلد

30 مشاهدة · 1 dag geleden

النتـ ن ياهـ و يعلن خـ ريطة الـ ـكـ يان الجديدة 0:37

النتـ ن ياهـ و يعلن خـ ريطة الـ ـكـ يان الجديدة

بأمر الشعب

7 مشاهدة · 3 uur geleden

الأهلي يتحرك مع الإسكان لأرض جديده أكذوبة جون إدوارد نداي يهدد بإيقاف القيد فترتين فرص مصر للتأهل

الأهلي يتحرك مع الإسكان لأرض جديده أكذوبة جون إدوارد نداي يهدد بإيقاف القيد فترتين فرص مصر للتأهل

Tamer Abd Elhamid - تامر عبد الحميد

الخلـ يج يرفـ ض دفـ ع رسـ وم عبـ ور المـ ضـ يق 0:24

الخلـ يج يرفـ ض دفـ ع رسـ وم عبـ ور المـ ضـ يق

بأمر الشعب

4 مشاهدة · 8 uur geleden

ظهور المـ رشـ د الـ ـ يـ ر ني أخيراً 0:32

ظهور المـ رشـ د الـ ـ يـ ر ني أخيراً

بأمر الشعب

58 مشاهدة · 1 dag geleden

بث مباشر إذاعة القران الكريم من القاهرة راديو القران Radio Quran Karim

بث مباشر إذاعة القران الكريم من القاهرة راديو القران Radio Quran Karim

راديو القران Quran radio Cairo

اليـ من يطالب مصر والسـ عودية بموقف حـ اسـ م 0:29

اليـ من يطالب مصر والسـ عودية بموقف حـ اسـ م

بأمر الشعب

15 مشاهدة · 6 uur geleden

رئيس القومية للتأمين 13360 الحد الاقصى للمعاش حاليا وهذه هى شروط الحصول عليه 3:35

رئيس القومية للتأمين 13360 الحد الاقصى للمعاش حاليا وهذه هى شروط الحصول عليه

Sada Elbalad - صدى البلد

1 مشاهدة · 1 dag geleden

أول رد من قائـ د الجيـ ش السـ وداني على تحـ ركات الجيـ ش المصري 1:01

أول رد من قائـ د الجيـ ش السـ وداني على تحـ ركات الجيـ ش المصري

بأمر الشعب

37 مشاهدة · 1 dag geleden

2505 جنيه الحد الأقصى لقيمة زيادة المعاشات 2026 اعرف التفاصيل من رئيس الهيئة القومية للتأمين الاجتماعي 1:41

2505 جنيه الحد الأقصى لقيمة زيادة المعاشات 2026 اعرف التفاصيل من رئيس الهيئة القومية للتأمين الاجتماعي

Sada Elbalad - صدى البلد

7 مشاهدة · 1 dag geleden

أخر خبر قبل الزيادة لأصحاب المعاشات I قرار رئيس الجمهورية رقم 271 لسنة 2026 حلقة هامة جداً 14:08

أخر خبر قبل الزيادة لأصحاب المعاشات I قرار رئيس الجمهورية رقم 271 لسنة 2026 حلقة هامة جداً

Hassan Abo Elhassan

17 مشاهدة · 20 uur geleden

الهيئة القومية للتأمين الاجتماعي الزيادة الجديدة للمعاشات يستفيد منها نحو 1 5 مليون صاحب معاش 0:54

الهيئة القومية للتأمين الاجتماعي الزيادة الجديدة للمعاشات يستفيد منها نحو 1 5 مليون صاحب معاش

eXtra news

3 مشاهدة · 1 dag geleden

قطـ ر تؤكد ما تنكره دول الخلـ يج 0:32

قطـ ر تؤكد ما تنكره دول الخلـ يج

بأمر الشعب

49 مشاهدة · 1 dag geleden

بث مباشر إذاعة القران الكريم من القاهرة راديو القران Radio Quran Karim

بث مباشر إذاعة القران الكريم من القاهرة راديو القران Radio Quran Karim

راديو القران Quran radio Cairo

زيادة المعاشات بنسبة 15 قراءة في أبرز عناوين الصحف الصادرة اليوم مع الكاتب الصحفي عادل السنهوري 20:18

زيادة المعاشات بنسبة 15 قراءة في أبرز عناوين الصحف الصادرة اليوم مع الكاتب الصحفي عادل السنهوري

eXtra news

74 مشاهدة · 1 dag geleden

إهدار المال العام من حكومة مدبولي غضب داخل مجلس النواب زيادة المعاشات والمرتبات 0:52

إهدار المال العام من حكومة مدبولي غضب داخل مجلس النواب زيادة المعاشات والمرتبات

شاهد مصر

1 مشاهدة · 5 dagen geleden

أخيراً I قرار رئيس الجمهورية بزيادة المعاشات يوليو 2026 النسبة 15 والقيمة تصل الى 2505 جنيهاً 9:02

أخيراً I قرار رئيس الجمهورية بزيادة المعاشات يوليو 2026 النسبة 15 والقيمة تصل الى 2505 جنيهاً

Hassan Abo Elhassan

21 مشاهدة · 1 dag geleden

ما هي دلالات زيادة المعاشات بنسبة 15 في هذا التوقيت الكاتب الصحفي عبد اللطيف وهبة يجيب 10:38

ما هي دلالات زيادة المعاشات بنسبة 15 في هذا التوقيت الكاتب الصحفي عبد اللطيف وهبة يجيب

eXtra news

102 مشاهدة · 1 dag geleden