انفـ ـجارات في الفجيرة والشريك السري لاسرائيل

انفـ ـجارات في الفجيرة والشريك السري لاسرائيل

النص الكامل للفيديو

ميناء الفجيره اا ازيك يا فضيله؟ عليكم السلام كان مولع امبارح كان في مشاهد كانت النهارده لمناء ميناء الفجايره وده اقرب نقطه على مضيق هرمز للامارات كان مشتعل بطريقه جهنميه ازيك يا عائشه؟ ازيك يا شيماء ازيك يا احسان هي تحياتي ليكي والله ازيك يا بديعه اا كان امبارح الميناء ال يعني خلي بالك ده مش موضوعي دلوقتي خالص ده انا موضوعي المفاجاه بالنسبه لكم الشريك السري لاسرائيل ده المفاجاه دلوقتي اللي انا كنت عارفها من زمان جدا جدا بس الحمد لله الدنيا بتتكشف ما حدش عارف ا مين الشريك السري وانا قلت عنه كتير جدا واتكلمت عن الدوله دي كتير جدا جدا والحمد لله ل اصدقاء منها وانا بحب اهلها جدا يعني انا بحب اهل البلد دي بحبهم كده انا بحبهم لكن ده لا يمنع اني اقول دول الشريك السري لاسرائيل طيب لحد ما نيجي للقصه دي عندي بس موضوع كده ميناء الفجيره كان مولع امبارح استنى اما اجيبهولك كان مشتعل نجفه عارف نجفه يعني ايه نجفه وده الميناء الاقرب لاسرائيل هرمز اهو ده الحقيقه ميناء الفجيره اليوم الاثنين كان المنظر ده بعد ما استهدفته ا طائرات مسيره ايرانيه ودي نقطه نهايه خط انابيب ا اللي بيعد مسار الامارات الوحيد لتجاوز حصار مديق هورمز بطاقه انتاجيه تصل لوا. مليون برميل يوميا يعني انت بتتكلم على ميناء استراتيجي للامارات ايران استهدفت ميناء الفجيره النفطي في الامارات وهو نقطه نهايه خط انابيب اي دي سي او بي اللي بيعد مسار الامارات الوحيد لتجاوز حصار ماديق هرمز بطاقه تصل الى مليون ونص برميل يوميا اذا الايران عارفه بتضرب فين وعارفه بتستهدف مين عشان كده امبارح ملك امير ولي العهد السعودي اتصل ب محمد بن زيد وقال له احنا جنبك وبتاع وعشان كده امبارح امير قطر اتصل بمحمد بن زيد وقال له احنا جنبك وعشان كده امبارح مصر برده عملت اصدرت بيان الخارجيه المصريه يعني تضامن مع الامارات لان المصاب فادح كده ايران ضربت الامارات نقطه اللي ممكن تتجاوز بها حصار مالي خارمز يعني وده مليون ونص برميل يوميا ده انت بتتكلم في خساره فادحه للامارات لكن ما طلعتش الامارات هي الشريك السري لاسرائيل بالعكس بالعكس الامارات طلعت محترمه عن الدوله اللي هكلمك عنها وانا من زمان والله العظيم يا جماعه انا من 30 سنه عارف الدور ده من اكتر من 30 سنه عارف الدور ده وكنت لما التقي بواحد من ابناء هذه الدوله كنت اقول له يا ابني دولتك دي دوله خاينه اصلا بس خليني برده برده قبل ما نبدا في حكايه الدوله الشريك السري لاسرائيل خليني اقول لك اتوزعت من امبارح اول امبارح جوائز البوليتسر الدوليه في الصحافه جوائز مهمه جدا اهم جائزه في الصحافه اهم جائزه على الارض زي نوبل كده في في الحاجات نوبل في الادب نوبل في الاقتصاد جايز جايزه البوليتزر دي اهم جائزه في الصحافه على مستوى الدنيا امبارح بقى او اول امبارح وزعوا جوائزها خلاص اغلب الجوائز راحت للتغطيات الصحفيه اللي مناهضه لترامب نبص بس كده على الجوائز بص عشان تعرفوا يعني ايه حريه الصحافه اولا التغطيات كلها متعلقه اللي خالت الجوائز هيمنت على الموضوعات المتعلقه بفساد ترامب وكذب ترامب وعيله ترامب هيمنت على الجوائز كلها تخيل مديره الجائزه طلعت ادانت انه ترامب والبانتاجون وزاره الدافعه الامريكيه وزاره الحرب الامريكيه بيمنعوا وصول الصحافه للبيت الابيض طيب شوف بقى الجوائز الواشنطن بوست حصلت على جائزه الخدمه العامه عن موضوع اكتشافها ا اعاده هيكله فساد او فوضى اعاده هيكله المؤسسات الفيدراليه في امريكا على يد ترامب خارج الواشن بوست جايزه فيها طيب النيويورك تايمز خارج جائزتين جائزه الصحافه الاستقصائيه عن استغلال عائله ترامب وحلفاؤه للسلطه في فضائح العملات المشفره رسمي الجائزه الثانيه بقى ا جائزه رايترز جائزه عن التغطيه الوظيفيه بتخ جايزه استخدام السلطه التنفيذيه للانتقام من الخصوم اغلب جوائز بوليتسر حصلوا عليها الصحافه في الموضوعات المتعلقه بفساد ترامب اما الجائزه اللي عجبتني انا بقى شخصيا هي جائزه النيويورك تايمز عن الصوره اللقطه في التصوير لقطه الطفل اللي اسمه شاهد شاهر اللي قاعد على دقيق على كيس دقيق شوال دقيق ومستني دوره وعامل كده الجايزه دي عكست معاناه اهالي غزه والتجويع اللي بيمارسه اسرائيل الدهم هذه الصوره عملتها لنيويورك تايمز اخذت بيها جائزه الصوره في البولينسر فانا مبسوط جدا لهذه الجائزه ومبسوط قوي لانه كل الجوائز التي او اغلب الجوائز اللي منحت في بوليزر السنه دي منحت في المواضيع اللي بتفضح ترامب وعيله ترامب وحلفاء ترامب الغريبه بقى اللي نشر الخبر ده مين اليوم السابع ا سوري المصري اليوم المصري اليوم المصري هو اللي نشر الموضوع فانا قعدت اقراها طب قولوا لنفسكم يعني هل فينا عندنا في مصر حد يقدر يعمل موضوع عن فساد عيله السيسي هل عندنا ممكن نعمل تغطيه او صحافه استخصائيه عن فوضى اللي عملها السيسي في بيع البلد مافيش حاجه خالص احنا مافيش حاجه هم في امريكا اغلب الجوائز اللي حصلوا عليها الصحف والحاجات دي اللهم انصر شعب فلسطين يا رب والله اغلب الجوائز والله العظيم كلها راحت في المواضيع اللي بتفضح ترامب يعني انا بص جايب لك ايه ده انا جايب لك بس انا ما رضيتش اخش في الجوائز كلها يعني الواشنطن بوست حصلت على جائزه اكتشفت فوضى اعاده الهيكله للمؤسسات الفيدراليه الامريكيه علىد ترامب خدت جزه الخدمه العامه النيويورك تايمز الصحافه الاستخصائيه خدت كشفت استغلال عائله ترامب وحلفاء ترامب للسلطه في فضائح العملات المشفره احنا عندنا حد يجرؤ انه يعمل كده عندنا حد يجرؤ انه يكشف ازاي عيله السيسي تربحت ما فيش ما حدش يقدر الغريبه بقول لك ان اللي نشر الموضوع ا اللي نشر الموضوع المصري اليوم اهو والله بص نشر الموضوع يعني انا مش هكدب عليك المصر اليوم اهو اهو نشر الموضوع وايه ونشره بحب يعني طب قولوا لنفسكم قولوا لنفسكم انتوا ما حدش قادر يكتب كلمه عن مصطفى مدبولي ده انتوا ما حدش قادر يفتح بقه عن محمد عبد اللطيف المزور اللي ضارب شهادات ما حدش قادر يتكلم عنه اصلا يا ريت بس على راي اللي قال الاستاذ فتحي الاستاذ احمد باي الدين الكاتب الكبير المصري قال لك في الصحافه ما فيش حاجه اسمها كنت مجبر قال كده رسمي ما فيش شيء اسمه مجبر كنت مجبر اقول كده ما فيش حاجه اسمها كده في انها انت عندك خيارين اما انك تقول وتعترف انك قلت او انك تصمت انما الاستاذ احمد بادين يقول لك لا اؤمن بشيء اسمه كنت مجبر على قول هذه الكلمه ما فيش حاجه اسمها مجبر يا اما انك قلتها وغلطت فيها وكنت بتعرس يا اما انك انت كان عندك اختياراني انك تسكت كت انما عندنا الصحافه لا مستحيل اوعى وشك هل عندنا صحافه طب قولوا نفسكم يا مصر اليوم ما علينا نيجي دلوقتي بقى للموضوع اللي انا هقول لك عليه الشريك السري لاسرائيل ا نشر موضوع في موقع ولا العبري الاسرائيلي كتبوا احد الكتاب بيقول فيه انه الاردن هي الشريك السري لاسرائيل واني اني رغم ان الاردن اعلنت في بدايه الحرب انها لن تسمح لايران ولا لاسرائيل ولا لاي حد ولا لامريكا انها تستغل سماواتها وفضاءاتها لكن فجاه اكتشفوا ان الاردن كانت تدعم اسرائيل وتحارب وتدافع عن سماء اسرائيل ده موقع ولد عبري اوعى حد يزعل مني ده موقع ولا العبري في موضوع جامد جدا نسمعه مع بعض كده يا حضرات بعد اذنكم نسمع موقع ولا العبري ونركز كويس قوي عشان انا من زمان عارف الاردن ودور الاردن خبير اسرائيلي يكشف عن الشريك السري لامريكا واسرائيل في حربهما الاخيره ضد ايران في مقاله بموقع واللا العبري كشف البروفيسور رونين يتسحاق ان الاردن كانت اول دوله تتحرك لتقديم دعم واسع لامريكا واسرائيل بينما اعلنت الاردن انها لن تساعد اي طرف كانت هي اول دوله تتحرك للقيام بذلك وتوفر لواشنطن وتل ابيب دعما استراتيجيا واسعا بحسب اسحاق الرادارات المنتشره في اراضي المملكه وانظمه الاعتراض وفرت انذارا مبكرا حيويا لاسرائيل من اطلاق الصواريخ الايرانيه البالستيه كما ساعدت الاردن في جهود الاعتراض البروفيسور الاسرائيلي فسر تاكيدات الاردن على عدم السماح لاي طرف بانتهاك مجاله الجوي بانها جزء من سلسله رسائل بثتها عمان تعكس خوفا شديدا من الانجرار الى حرب اقليميه شامله رغم ان الواقع يرسم صوره مختلفه على الرغم من محاولات الاردن الابتعاد عن الحرب مع ايران ودعوته المتكرره لتهدئه الوضع وانهاء التوترات في المنطقه الا ان الواقع على الارض يرسم صوره مختلفه تماما وهذا ليس مفاجئا فقد كان الملك عبد الله الثاني اول زعيم يحدد الخطر الايراني في وقت مبكر من عام 2004 ويدعو الى التعاون الاقليمي ضده يت اسحاق اشار الى ان ملك الاردن شجع على تعزيز العلاقات بين اسرائيل والخليج امام التهديد الايراني وانقد اجتماعات سريه في عمان بين اسرائيل وممثلي الخليج ادت الى اتفاقيات وتفاهمات سياسيه يعني عمان كانت مش بس ده كانت كان حمامه سلام ما بين اسرائيل ودول الخليج وكانت العاصمه عمان عمان كانت الناس بيلتقوا فيها مع بعض عشان ا يتفقوا ويتصالحوا كل الخلايجه مع الاسرائيليين على ارض ا العاصمه الاردنيه عمان اسمع لان ملك الاردن شجع على تعزيز العلاقات بين اسرائيل والخليج امام التهديد الايراني وعقد اجتماعات سريه في عمان بين اسرائيل وممثلي الخليج ادت الى اتفاقيات وتفاهمات سياسيه العادي بارجه العادي بار خلال حرب ايران سلاح الجو الاردني شارك بشكل فعال في عمليات الاعتراض فيما وفر الاردن مسارا امنا للطائرات الاسرائيليه واتاح لقوات النيتو والقوات الامريكيه استخدام قاعده موفق السلط الجويه المجهزه بطائرات اف 15 واف 35 وطائرات تزويد وقود كبيره وانظمه دفاع جوي ثاد ورادارات انذار مبكر بحسب يسحاق الرادارات وانظمه الاعتراض المنتشره في قاعده السلط وفي مناطق اخرى داخل الاراضي الاردنيه وفرت لاسرائيل انذارا مبكرا حاسما من اطلاق الصواريخ البالستيه يعني الاردن كانت الحقيقه بتلعب ولا زالت دور مهم جدا وكانت ما سماه البروفيسير الاسرائيلي اسحاق كانت الشريك السري لاسرائيل بالنسبه لي بالنسبه لي من غير زعل بالنسبه لي ده مش مفاجاه خالص نهائي لان انا قلت لك من من بدايه تكوين دوله الاردن او مملكه الاردن وهي قايمه على التحالف مع اسرائيل وانا والتاريخ بيقول مش انا اللي بقول التاريخ بيقول انه الشريف حسين لما خد خزوق وخد على افاه من الانجليز بعد ما معاهم وطردوا الاتراك من المنطقه وعدوه بانه هيعمل امبراطوريه العرب مملكه العرب هتاخد كل جزيره العرب دي من اليمن لحد سوريا فوق وكان عنده ثلاث ولاد منهم عبد الاله ده ولا عبد الله ده المهم يعني انه في الاخر خد خزوق شريف حسين واطرد من جزيره العرب خالص اطرد خالص وطبعا طلعوا الرشيد وبعدين طلعوا ال سعود والمهم يعني ال سعود قدموا الانجليز احسن من اللي قدمه الاخ مولانا الشريف حسين اللي كانوا وعدوه بانه هيبقى ملك العرب لما يطردوا الاتراك من المنطقه كانت دي بدايه تكوين دوله او يعني تكوين انشاء اسرائيل يعني كانت بدايه عمل وطن قومي لليهود والحاجات دي في اسرائيل في فلسطين لكن طيب الحكايه رست على انه واحد من ولاده بقى ملك العراق وواحداني مسك سوريا اللي هو عبد مسك الاردن قصدي يد له حته اماره كده قد كده وقالوا له دي اماره شرق الاردن خدها فهو شاف ان اخوهاني ملك العراق طب انا عايز مملكه فعمل نفسه عمل الاماره دي مملكه ف كان كل مشكلتهم مشكلتهم ال سعود يعني كان مشكله الهاشميين اللي راحوا بحته مهجوره اسمها اماره شرق الاردن كانت كل مشكلتهم انه ال سعود عشان كده هم واسرائيل اتنشقوا في وقت واحد يعني الاردن واسرائيل تقريبا نشوا في نفس الوقت تقريبا في نفس الوقت يعني وهم اسرائيل هم اولاد الامبراطوريه البريطانيه هم الاتنين يعني هم زريعه او هم خلفه العار بتاع الامبراطوريه البريطانيه فاصبح في عندنا اماره اسمها اماره شرق الاردن تحولت بعد كده المملكه واصبح عندنا دوله اسمها دوله اسرائيل فالاثنين زي الفل مع بعض جدا ما فيش مشاكل لدرجه ان جد الملك عبد الله الموجود ده اغتالوا شاب فلسطيني على باب المسجد الاقصى سنه حاجه و50 51 او حاجه و50 يعني وكان كان حسين الملك حسين اللي هو ابو عبد الله دلوقتي كان موجود كان موجود في الجنازه وكده وام حسين كان اسمها زين فكانت هي اللي عايزه تطلع ابنها المهم يعني كان له واحداني عينوه ملك وطالع مجنون او جننوه مشيت القصه كده لكن عبد الله سوري حسين ابو عبد الله ده من زمان وهو جاسوس من زمان جدا مش من ايام حرب اكتوبر يعني الناس فاكره ان هو اللي راح قال ل جولدمائير على ميعاد الحرب لا مش بس ده قبل قبل في كتاب اسمه اسمه الانفجار لهيكل في الكتاب ده هيكل قال انه الملك حسين كان لديه اتصالات باسرائيل من من قبل 67 كان عنده اتصالات كتيره جدا بالاسرائيل وانه الملك حسين كان يتقاضى تخيل ده هيك اللي بيقول كان يتقاضى مليون دولار شهريا من امريكا مرتب مرتب الملك حسين بياخد مرتب من امريكا مليون دولار وبعدين جت احدى الصحفيات الله يرحمها بقى المهمه عملت لقاء مع هيكل قالت له انت قلت ان ان الملك حسين كان بياخد مليون دولار من امريكا بس انت لما قابلت الملك ما قلتلوش الكلام ده قال لها قال لها كلام كتير جدا بقى تعال نسمع كده هيكل قال ايه في اللقاء ده عن تقاضي الملك حسين مليون دولار شهريا من باعتراف الرئيس الامريكي جيمي كارتر بيقول ايه هيكل بقى هيكل بنفسه اه قد اصبحنا يعنيكرش على في مجال تقييم عمله وبتكلم انسانيا وبديله ماله فاستشهدت انا ما قلتش انه كان بياخد انا حكيت وقعه موجوده في الكتاب بتاع بين برادلي بيقول فيها والله انا رحت للرئيس الامريكي خلي بالك انه لما اتنشرت الواقعه في المره الاولى انا ما كانش عندي تاكيد ده لكن ساعد لل لانه كان تعال نسمع بقى تعال نسمعه من اوله بقى قالت ايه اسمع هيكل علاقتك بالرؤساء والملوك طبعا قديمه ومستمره يعني دائما بتروح على بلد تلتقي في برئيس او بملك ولكن بالاونه الاخيره كتبت مقال واسع جدا عن علاقه الملك حسين ب باسرائيل وبولايات المتحده واخطر ما قلت انه كان اي يتقاضى راتب من الولايات المتحده بمليون دولار هل يعني ده اللي قاله هيكل عرفنا انه ما وج وكتبوا وكتبوا هيكل في كتابه هيكل قال لا انا ماجيبش الكلام ده من عندي لا ده في كاتب اس بن برادلي الكاتب ده هو اللي قال ان في جواب من جيمي كارتر ا بيقول انه بيتقاضى الملك حسين مليون دولار شهريا مش بس كده ده في كتاب جديد لباب ودوورد قال في الاتي لا هو اسوا من ده انت بتقولي لي انا ما كانش لي حق انا ما قلت مقلك ليش نشرته يعني هقولك حاجه الشهر اللي فات بعد اربعه اشهر من اللي انا كتبته طلع كتاب لباب وود وورد اسمه دي شادو حد شافه الناس كلها عملته عرض لكن تجنبوا ست صفحات في ما حدش قرب منها ست صفحات بتقول ايه نمره واحد بتحكي على محضر لقاء اللي هو اشار له بين برادلي عشان محضر لقاء في الرئيس كارتر والرئيس كارتر لمجموعه من محرر واشنطن بوست وبينهم رئيس تحريرها بيقول لهم يا جماعه انتم بهذا الشكل تحرجوا الولايات المتحده لانه ملك حسين هو اهم مصدر لمعلوماتها عند دوائر صنع القرار في الولايات المتحده في العالم العربي ابقى انا لو الملك حسين جاسوس بيتكام بيتقدى مليون دولار من الاداره الامريكيه لانه كان واحد من اهم ده اللي قلبه بو ودورد واللي نقله هيكل يعني مش كلام هيكل ده كلام بوب ودورد ان الملك ان الرئيس جيمي كارتر اجتمع بالصحفين روشن بوست وقال لهم يا جماعه انتوا بتحرجونا مع الملك حسين الملك حسين ده اهم مصدر للمعلومات في دوائر صنع القرار اذا حسين كان بيتقاضى مليون دولار زي ما قال بان برادلي ونقل عنه هيكل في كتاب الانفجار ا بيتقادى مليون دولار عشان بينقل معلومات جسوس يعني جسو رسمي رسمي يا عمي بص على مذكرات مشيديان وعلاقته بالملك حسين اثناء احتلالهم ل ا حرب 56 وبعد و67 اسمع اسمع دايما بيقول ايه الملك حسين فملك حسين وابوه واولاده دول جواسيس يا جماعه يعني الناس بتزعل يقول لك ما تقولش كده على الملك بتاعنا ا اوعى تقول يا عم انا مش طب ما انا بقول لك السيسي جاسوس هو الفكره مش فكر هو انت بتدور على الحقيقه ولا انت عايز هتاخدك الوطنيه والكلام الفارغ ده لو هتاخدك الوطنيه ريح وشوفلك حد تاني روح اسمعه غيري انما انا بكلمك على حاجات انا اعرفها من اكتر من 30 سنه ان الملك حسين جاسوس رسمي الامريكان بيعترفوا كده ان الراجل ده كان بيتقادى راتب من الاداره الامريكيه مليون دولار ده اللي قاله بن برادلي ونقل عنه هيكل في كتاب الانفجار طيب ويجي يطلع بوت وادورد في كتاب ويقول بالنص ان جيمي كارتر وقف قال للصحفيين بتوع الواشنطن بوست يا جماعه انتوا بتحرجونا مع الملك حسين وده اهم مصدر للمعلومات في دوائر صنع القرار يعني حسين شغال جاسوس لما يجي بقى النهارده واحد اسرائيلي اسمه اسحاق يكتب مقال في الولا ولا ويقول ان الاردن شريك سري لاسرائيل انا مش متفاجئ انا مش متفاجئ انا اقول لك على حاجه تانيه انا هات لي مره مره الاعلام الاردني يرد مش هيرد خالص ولا المعرصين حتى بتوع الملك هيردوا ما حدش هيرد نهائي نهائي يا بيه احنا عالم عربي متخربق من حق اسرائيل استخدام الملف مدام بايدها حسب هواها ايه يا عم مش فاهم يعني الملف ايه احنا احنا متخربقين انا بقول لك على بلاطه كده احنا انا بقول لك من وانا يمكن من من والله والله وانا في الجامعه وانا عارف انه الملك حسين خاين طبعا وقتها اتصدمت وقتها اتصدمت جدا اسود معقوله ملك الاردن والاردن والنشامه واللبس الاردني الجميل والاغاني الاردنيه الجميل وسميره توفيق الله يرحمها وحاجه جامده جدا الاردن ملك الاردن خاين ده بقى كان زمان جدا خلص الليله مني من زمان بقى خلص الليله لما الواحد بقى تبحر جدا في تاريخ الاردن وفي تاريخ هذه العائله فالنهارده لما يطلع الراجل ده اا يقول انه ا انه يقول انه انه الاردن هي الشريك السري لاسرائيل انا مش مصدوم طب ما الراجل قال اهو طب ما الراجل اهو اسمع اسمع اللي فات بعد اربعه اشهر من اللي انا كتبته طلع كتاب لباب وودورد اسمه ذا شادو حد شافه الناس كلها عملته عرض لكن تجنبوا ست صفحات في ما حدش قرب منها ست صفحات بتقول ايه نمره واحد بتحكي على محضر لقاء اللي هو اشار له بين برادلي عشان محضر لقاء اه في الرئيس كارتر والرئيس كارتر يقول لمجموعه من محرر واشنطن بوست وبينهم رئيس تحريرها بيقول لهم يا جماعه انتم بهذا الشكل تحرجوا الولايات المتحده لانه ملك حسين هو اهم مصدر لمعلوماتها عند دوائر صنع القرار الولايات المتحده في العالم العربي انا لو جيت في انا افهم انه يا جماعه يا جماعه يا اخوانا انتوا بتتكلموا في ايه العيله من زمان جدا العيله اصلا يا عم ارجع لاي حد عن معاده ابو الفر ارجع اقرا اي مرجع اي مرجع وشوف علاقه الشريف حسين جد الملك عبد الله ما هو الشريف حسين عارف الملك عبد الله اللي موجود دلوقتي ده جده شريف حسين جده جده رسمي الشريف حسين اللي هو ايه اللي عينوه الاتراك واللي اتولد في اسطنبول واتربى في اسطنبول وعينوه بقى شريف على المدينه المنوره والمكه وبعدين لقى الانجليز بقى فراحت اتفق مع الانجليز قالوا له تيجي معانا انا ونعملك ملك العرب قال لهم انا عايز ابقى ملك العرب قال له ماشي ترد لنا الاتراك هنشتغل معاك وهنمدك بالسلاح بالرجاله انت هات الرجاله واحنا هنجيب لك السلاح وهو عنده علي وعنده ثلاث عيال كده الثلاث شباب يعني رجاله المهم ده طالع مع الانجليز ابنه بقى عبد الاله ده هو اللي كان وسيط ما بين الانجليز وابوه مش بس كده ده عبد الاله ابنه ابنه كان على علاقه قويه جدا بحي وايزمان اللي اسس دوله اسرائيل ما هو سيبك من هيرتزل هيرتز خد الحاجات وبتاع لكن اللي خد الوعد واللي اسس الدوله واللي بنى الجامعات واللي عمل العصابات حيزمان روح بقى اتفرج على علاقه الامير عبد الاله ابن الشريف حسين بحيزمان يكاد يكونوا بيشزوا مع بعض يكاد فانت بتكلمني في ايه اصل هتزعل ليه يعني الدنيا كده طب هعمل لك ايه اجيب لك منين يعني والله بجد هجيب لك منين انا كان نفسي اجيب لك النشامه و يعني ممكن اقول لك زي الفل ممكن بس مش هقول لك كده خالص لان ده واقع فانت لما تجري الناس دي اصلا راضعه مع بعض من البقره الانجليزيه الاثنين دول راضعين مع بعض دوله وهو حتى حقيقي عزمان في الجوابات كان بيقول لعبد الاله كده ان احنا يعني زي بعض يعني بندور على اوطاننا حاجات جايت نعمل دول ما كانتش وق فاضيه زمان يعني اراضي فاضيه وابني فيها بقى فبنى فبقى الامير واخوه بقى بعك العراق فان قال لك ازاي انا ابقى ملك بس ابقى امير واخويا ملك طيب لا قالله طب بص بص هنخليلك الاماره دي اماره شرق الاردن دي هنخليها لك مملكه شرق مملكه الاردن فبقت المملكه الاردنيه ونلزق فيها الهاشميين بقى ان انا م عنديش مشاكل برض لحد دلوقتي ده تاريخه عدى وما عنديش مشاكل ان الملك حسين كان بياخد مليون دولار عشان هو جاسوس بيبعت اسرار لدوائر صنع القرار كما اعترف جيمي كارتر في كتاب بوبو ادوارد طيب برض انا ما عنديش مشكله في ده الظرف الاجتماعي والسياسي خليه يعمل كده لكن انت اديني اديني سبب انه الملك عبد الله التاني اللي موجود ده ما هو الاولاني كان اتقتل انت عارف الاولاني اتقتل عند المسجد الاقصى لانه كان خاين يعني فال عبد الله التاني ده الديني الديني مبر اللي بيعمله اصل اصل يا جماعه روحوا اسالوا المقدسيين مين اللي انت تعرف انه لما جت ال ان لما جه الانجليز قالوا له خد اماره شرق الاردن خد اقعد في الحته دي واعمل لك دوله وبتاع او اعمل لك اماره ما كانتش دوله اعمل لك اماره قال لهم طب انا كنت عندي جدي ابويا كان عنده ا ابويا كان عنده المكه والمدينه ما هو كان الفكره في ايه ان بعد سقوط الخلافه العثمان عثمانيه كان لابد من وجود خليفه العالم الاسلامي من بعد وفاه الرسول عليه الصلاه والسلام وهو ماشي بنظام الخليفه خليفه الخليفه الخليفه امير المؤمنين فالعالم الاسلامي من ساعه الدعوه الاسلاميه والفتوحات الاسلاميه ماشي خليفه في خليفه طيب فجاه كده سخصت الخلافه العثمانيه ف المسلمين انت طبعا انا وانت ما عشناش الايام دي يوم سخ قصت الخلافه العثمانيه الناس المسلمين احتاروا على وجه الارض انت بنمشي ازاي ماالناش خليفه كده اهو فتنافس على الخليفه دي ناس كتيره جدا عبد العزيز ال سعود كان منافس ملك فؤاد عندنا في مصر كان بينافس قبلهم بقى الشريف حسين كان عايز يبقى هو خليفه المسلمين طب انت تبقى خليفه المسلمين بايه بانك زي اللي قبلك طول السنين من الدوله الامويه الدوله العباسيه الاولى الدوله العباسيه الثانيه كله العثمانيين المماليك كله عشان تبقى خليفه المسلمين لازم تبقى ايه ها لازم تبقى بتتحكم في مكه والمدينه وبس ما انت هتبقى خليفه المسلمين وانت كده ملت ظلط لا ما ينفعش فانت عشان تبقى خليفه المسلمين لازم تبقى تحت ادارتك مكه والمدينه لان دي قلب العالم الاسلامي فهو كان الشريف حسين هو شريف مكه والدنيا بقى خلاص تحت ايده مكه فلما جم قالوا لعبد الاله ده عبد الله ده خد روح بقى لاماره شرق الاردن قول لهم طب انا عايز حاجه من ريحه المسلمين ازاي انا هاثر على قلوب المسلمين وانا ما عنديش حاجه خالص لا عندي مكه ولا عندي المدينه طب انا دلوقتي المسلمين هيعتبروني حاجه ازاي ماليش قيمه لازم يبقى عندي قيمه كده لازم تدوني حاجه دينيه كده طب نديك حاجه دينيه ايه يا معلم اه تت ولقيناها ايه رايك تاخد المقدسات الدينيه اداره المقدسات الدينيه في القدس واظن القدس اولى القبلتين والحاجات دي اه حلوه جدا فاصبحت مدينه القدس دي تحت اداره الملك عبد الله او الامير عبد الله يعني عمده القدس كلها الشرقيه والغربيه كان بيعينها عبد الله كان بيعين العمده خلاص القدس بقى فيها بقى المسجد الاقصى وكنيسه القيامه خيالني عن كنيسه القيامه هنا في المسلمين فيها المسجد الاقصى وفيها القبر الابراهيمي حاجات بقى جامده جدا طيب نعمل ايه بقى قال لك انت هتعين فيها ال العمده بعدين اسرائيل بعد 67 ادات لهم على افاهم وقالت لهم انسوا القصه دي خالص بقى القدس بقت شرقيه وغربيه والاردن مالهاش عندنا حاجه ليها بس الاشراف على المقدسات الاسلاميه بس يعني مسجد الاقصى النور بتاع المسجد الاقصى قبض العمال بتوع المسجد الاقصى المرتبات الحاجات دي الميه في تفاع فواتير عادي اقسم لك بالله العظيم انا عايزك تسال دلوقتي ايه اخبار المقدسات الاسلاميه طبعا الاردن لما الاردن بنتكلم على كمان الضفه الغربيه لان دي الضفه الغربيه لنهر الاردن الضفه الغربيه الان في طريقها الى تغيير اسمها يعني ولايه اريزانا غيرت الاسم من الضفه الغربيه الى يهودا وسمره اسرائيل امبارح ولا اول امبارح اقتحموا المسجد الاقصى وعملوا فيه صلوات يهوديه هل الاردن قدرت تفتح بقها يعني شوف الاردن من الاشراف على القدس كلها وتعيين عمده القدس الى الاشراف على المقدسات اسماعيه ثم دلوقتي بقى مالهاش اي حاجه خالص انسى ومع ذلك بتخدم اسرائيل ده اللي يجننك انت فاهم ايه الفكره انت فاهمني ده اللي ده اللي يهبلك ان انت بتخدم دوله بتديك بالجزمه طب بتخدمها ليه انت واخد على الخدمه يعني انتوا واخدين على ضرب الجزم يعني هو هوايه عندك يعني انت جيت يا عمي انت كنت قلت الانجليز انا ادوني مخدسات اسلاميه عشان ابقى حاجه في العالم الاسلامي ادول لك القدس كلها كلها الاشراف على مدينه القدس كلها وتعيين عمده القدس وكل موظفين القدس الاداريين كانوا تابعين للاردن لاماره الاردن امجاد 67 قالوا لي هنسى القصه دي ما فيش حاجه اسمها خص شرقيه وغربيه واحنا هناخد الغربيه وانتم خدوا الشرقيه وانت تشرب بس على المقدسات الاسلاميه تعال النهارده بقى نشوف المقدسات الاسلاميه الاردن مش قادر تفتح بقها نهائي نهائي ومع ذلك بيقول لك او امبارح امبارح بن غفير ده ولا اسمه الثاني اسمه تريتش اقتحم المسجد وادى صلوات المسجد قعد 40 يوم رمضان وبعد رمضان كله ما فيش صلاه نهائي الاردن فتح بقه نهائي مع انه مفترض ان المسجد الاقصى تحت اشراف وزاره الاوقاف الاردنيه لكن يا جماعه كل ده برده عادي اللي مش عادي بقى انك جاي تخدمهم بعد كده انك تبقى حليف سري انك انت تقدم لاسرائيل خدمات في الحرب دي خدمات بكل امكانيات الجيش الاردني طيران ومدرعات ودفاع جوي وكل حاجه وان الراجل بيقول الاردن هي الشريك الرسمي وكاتب ده في موقع ولا العبري وانه مش بس كده ده انه ان حضرتك قلت في بدايه الحرب انك انت مش هتحارب جنب حد ولن تعطي اذن لسماواتك باي حد ومع ذلك انت عمال تقدم لاسرائيل خدمات مرعبه خدمات جليله فانت منين بقى حضرتك ا بتقدم الخدمات دي خبير اسرائيلي يكشف عن الشريك السري لامريكا وايران في مقاله بموقع والا العبري كشف البروفيسور رونينسحاق ان الاردن كانت اول دوله تتحرك لتقديم دعم واسع لامريكا واسرائيل بينما اعلنت الاردن انها لن ت انا السؤال بقى احنا دلوقتي قدام دوله وده اللي قاله عبد الخالق عبد الله وانتم زعلتوا منه اللي هو المستشار السابق لمحمد بن زايد قال لك يعني انتوا زعلتوا من الامارات لان ليها علاقات مع اسرائيل طب ما في دول ليها علاقات من تحت الترابيزه مع اسرائيل قويه جدا هو بيتكلم على مصر وبيتكلم على الاردن رسمي عبد الخال عبد الله كان بيتكلم رسمي على مصر والاردن والحقيقه عنده حق لان الجزمه الجباني اللي اسمه السيسي ده الراجل عمل اتفاقيات غاز مع اسرائيل نشط الاقتصاد الاسرائيلي فهو جاسوس اما الاردن بقى فمش بس كده ده الاردن بتحارب الى جوار اسرائيل اهو بعد ما قلتوا ان انتم مش هتسمحوا اعلنت الاردن ان انا لن تساعد اي طرف كانت هي اول دوله تتحرك للقيام بذلك وتوفر لواشنطن وتل ابيب دعما استراتيجيا واسعا اسرائيل هيوم اذا يا حضرات لا الامارات كويس ده الامارات اهو انتوا ليه ما تحترموش الامارات يجب انكم تحترموا الامارات بصراحه ليه لان الامارات بتزمر علني بتبجح الامارات قال عملت احنا بقى بنحب اللي يكذب علينا لا انا شايف ان احنا لازم نحترم الامارات والله ليه لان الامارات واضحه بنت واضحه دوله واضحه لكن الثانيه دي بقى الاردن النشمه بقى والعروبه والجو وبعدين شريك سري لا الاسرائيل طب ليه سري ليه سري ما احنا بزمن الخيانه عادي يعني ليه يا ملك عبد الله ليه يا ليه يا جلاله الملك ليه سري ليه حضرتك س ما احنا الضعاره بقت عالني ليه ليه احنا واخدين على السريه ليه بجد والله ليه سري ما انتوا ماما ما انت شايف الامارات عادي يعني ولا انت اه يا لقيم يا ملك عبد الله انت عايز برده تبان قدام الشعوب العربيه على انك انت انت تعرفوا ان الملك عبد الله ده من نسل النبي ده بالمناسبه يعني ده باي ذا واي الملك عبد الله من نسل النبي عليه الصلاه والسلام اوعى حد يفتح بقه من الاشراف اوعى حد يفتح بقه اوعى حد يتكلم من الناس بتاع النبي عليه الصلاه والسلام احنا عندنا اللي من الناسل النبي ده بيعامل معامله ان هو قريب قريب النبي بقى هنعمل ايه قريب النبي مع ان احنا عندنا في القران ده احنا ده احنا ده احنا فجره مع ان احنا عندنا في القران في سوره البقره سيدنا ابراهيم ربنا هيجعله امام للعالم يعني فبيقول له ومن ذريتي سيدنا ابراهيم بيقول لربنا كده قال لا ينال عهد الظالمين يعني اذا كان عندك من ذريتك ظالم ما ينالش عهدي يعني دي في سوره البقره رسمي يعني ما فيش حاجه اسمها عشان انا قريب النبي ما فيش ما فيش الكلام ده احنا عندنا كده ده القران بيقول كده المصحف الشريف بيقول كده الايه الكريمه بتقول كده وعمل مين على ابراهيم ان ابراهيم كان امه على ابو الانبياء قال من ذريتي قال لا ينال عهد الظالمين احنا بقى بنعمل حاجه ثانيه واحد طبعا النبي ما كانش عنده ولاد كان عنده بنات فاطمه فواحد بقى من عيله فاطمه بعد سبعه انت تعرف بينك وبين الحمله الفرنسيه كم واحد اتجوزه؟ حوالي حوالي 12000 واحد مثلا في 12000 واحد يعني من ساعه ما الحمله لحد دلوقتي في حوالي 12000 واحد اتجوزوا بعض لحد ما انا جيت تخيل بقى منك للنبي عليه الصلاه والسلام يعني في بتاع 3لاه اربعه مليون بني ادم اتجوزوا بعض كده فضلوا يتجوزوا ويتجوزواجوزوا لحد ما احنا لحد ما احنا جينا حضرتك بقى تقول لي اصل انا قريب النبي طب اعمل لك ايه يعني اصل دول اشراف ايوه على راسي اعمل لهم ايه يعني انا عندي انا انا عندي انا عندي المصحف ده هو اللي بيقول كده انا عندي المصحف ده هو اللي بيقول كده في سوره البقره مش انا اللي بقول يعني جعلك الناس اماما قال ومن ذريتي قال لا ينال احد الظالمين واضحه يعني ما فيهاش هزار لا احنا معلش بقى احنا بقى بمزاجنا بقى احنا بمزاجنا بقى فاوعى تغلط في الملك حسين الملك عبد الله قريب النبي فقريب النبي ومعاه الاسرائيليين قريب النبي ويسيب غزه تتهلك يا راجل ده ابوه ولا هو عبد الله عبد الله ده هو نفسه لما الصحيفه ال الفرنسيه رسمت رسوم موسيقى لجده النبي عليه الصلاه والسلام راحوا الزعماء مشوا في باريس عملوا مشى كده ومشوا في مظاهره هو واقف في وسطهم وورا المظاهره لوح بتشتم في جده وحياه ربنا فانا ساعتها علقت قلت لاصحابي هو ايه الهبل اللي عامله الملك عبد الله ده ماشي في موكب مع الرئيس الفرنسي وقتها فرنسا اولا تقريبا وناس ثانيه ومستشاره المانيا وماشي ماسكين بعض قال يعني حريه الراي حريه العقيده اعتراض على القتل تقريبا او محاوله قتل صحفيين من الجريده الفرنسيه اللي رسمت رسومات موسيقى للنبي فراحوا ماشيين جنب بعض كده اللي هو ماشي في وسطهم ورا ورا لوح كبيره متعلقه كده بيشتموا في جده وعادي يعني ده راجل اهبل قلت كده والله الملك عبد الله راجل اهبل انت ماشي في موقف جدك بتشتم فيه يعني حوريه راي تظف حريه الراي ايه حوريه الراي دي قله ادب مش حريه الراي فعرفت بقى ان لا هو عبد الله شغال كده فاذا كان ابوه كان شغال جاسوس للامريكان بياخد مليون دولار شهريا فالحقيقه برض الملك عبد الله التاني ما يقلش عن ابوه يعني فشغال اهو شريك سري مع اسرائيل واوعى اوعى ازعل منك لو عرفت انك انت فاهم ان كل حاجه ببلاش انا قلت لك اهو بوب ودورد ودفورد كاتب في كتابه وا في كاتب ثاني ناقل عنه ان ابوه كان بيتقاضى مليون دولار نتيجه ان هو كان مصدر معلومات مهم جدا لدوائر صنع القرار في امريكا وما كانش بيقدم حاجه لاسرائيل ده بس معلومات عبد الله اللي موجود بقى بيقدم ادوات ومعلومات وكل حاجه اوعى تقول لي ان عبد الله لا يتقى شيء هزعل منك جدا بجد يعني يعني بجد هخصمك لو قلتني عبد الله لا يتقاضى يا اهم كلام مالوش معنى مين اللي مالوش معنى يعني مين اللي مالوش معنى ما انا جايب لك ادله وده ده ده مش دليل ده مش دليل اي طرف كانت هي اول دوله تتك للقيام بذلك ده مش دليل تطلع ترد الاردن تطلع ترد على البروفيساري الصحاق ده اللي كاتب في موقع ع يطلع يرد على اسرائيل هيوم يطلعوا يردوا على الناس دي يطلع يرد على او كان طلعوا ردوا على هيكل في كتابه لما قال ان الملك حسين تقاضى او كان بيتقاضى مليون دولار شهريا من الاداره الامريكيه باعتراف الرئيس جيمي كارتر ها تطلع تقول لي اصل اي كلام واصل قول براحتك بص انا ما عنديش استعداد ما عنديش استعداد افوقك من الغيبوبه اللي انت فيها انت خليك في الغيبوبه لكن هنا ببص مره المساله بشكل بوقائع في عندك اقوال عليها ادله وعليها وقائع اذا الاقوال دي تطابقت مع الواقع خلاص شكرا حتى لو امي حتى لو ابويا انا ماحبش الغيبوبه انا ماحبش ابقى متدرش كده وفاهم انه لا ما تقولش كده والعروبه عروبه مين عروبه مين ده احنا متخربقين ده احنا محاطين بحكام خونه عروبه مين يا معلم سيدي صلي على النبي صلي على صلي على جد الملك عبد الله التاني تحياتي للجميع واشوفكم بالليل في مصر النهارده
سماع دوي انفجارات وانتشار فرق الإسعاف في عدد من مواقع سقوط رؤوس عنقودية إيرانية وسط إسرائيل 0:59

سماع دوي انفجارات وانتشار فرق الإسعاف في عدد من مواقع سقوط رؤوس عنقودية إيرانية وسط إسرائيل

العربي - أخبار

26 مشاهدة · 2 maanden geleden

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات في منطقة وسط إسرائيل 0:38

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات في منطقة وسط إسرائيل

AlJazeera Arabic قناة الجزيرة

19 مشاهدة · 3 maanden geleden

المكتب الإعلامي لحكومة الفجيرة بالإمارات حريق بمنطقة الفجيرة للصناعات البترولية إثر استهداف بمسيرة 0:10

المكتب الإعلامي لحكومة الفجيرة بالإمارات حريق بمنطقة الفجيرة للصناعات البترولية إثر استهداف بمسيرة

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

1 مشاهدة · 1 maand geleden

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات عنيفة عقب إطلاق صواريخ من لبنان باتجاه وسط إسرائيل 2:52

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات عنيفة عقب إطلاق صواريخ من لبنان باتجاه وسط إسرائيل

AlJazeera Arabic قناة الجزيرة

9 مشاهدة · 3 maanden geleden

مراسلتنا صفارات إنذار ودوي انفجارات في حيفا وشمالي إسرائيل 2:40

مراسلتنا صفارات إنذار ودوي انفجارات في حيفا وشمالي إسرائيل

AlQahera News - القاهرة الإخبارية

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

وسائل إعلام إسرائيلية دوي انفجارات ضخمة في وسط إسرائيل 0:20

وسائل إعلام إسرائيلية دوي انفجارات ضخمة في وسط إسرائيل

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

7 مشاهدة · 2 maanden geleden

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات عنيفة عقب إطلاق صواريخ من لبنان باتجاه وسط إسرائيل 0:10

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات عنيفة عقب إطلاق صواريخ من لبنان باتجاه وسط إسرائيل

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

عاجل مراسلة الجزيرة دوي انفجارات وسط إسرائيل 0:10

عاجل مراسلة الجزيرة دوي انفجارات وسط إسرائيل

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

12 مشاهدة · 3 maanden geleden

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات ضخمة وسط إسرائيل إثر هجوم صاروخي من إيران 0:10

القناة 12 الإسرائيلية دوي انفجارات ضخمة وسط إسرائيل إثر هجوم صاروخي من إيران

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

2 مشاهدة · 3 maanden geleden

سماع دوي انفجارات في سماء وسط إسرائيل 2:37

سماع دوي انفجارات في سماء وسط إسرائيل

AlJazeera Arabic قناة الجزيرة

14 مشاهدة · 3 maanden geleden

عاجل القناة ١ ٤ الإسرائيلية أصوات انفجارات في وسط إسرائيل بعد إطلاق الصواريخ من إيران 0:47

عاجل القناة ١ ٤ الإسرائيلية أصوات انفجارات في وسط إسرائيل بعد إطلاق الصواريخ من إيران

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

17 مشاهدة · 2 weken geleden

مراسلة الجزيرة دوي انفجارات متتالية في مناطق وسط إسرائيل ومستوطنات الضفة الغربية 0:10

مراسلة الجزيرة دوي انفجارات متتالية في مناطق وسط إسرائيل ومستوطنات الضفة الغربية

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

28 مشاهدة · 2 maanden geleden

دوي انفجارات في تل أبيب وحيفا بعد إطلاق صواريخ إيرانية 1:24

دوي انفجارات في تل أبيب وحيفا بعد إطلاق صواريخ إيرانية

AlArabiya العربية

19 مشاهدة · 1 jaar geleden

مراسلة الجزيرة دوي انفجارات متتالية وسط إسرائيل 0:10

مراسلة الجزيرة دوي انفجارات متتالية وسط إسرائيل

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

5 مشاهدة · 3 maanden geleden

مراسلة الجزيرة دوي انفجارات ناجمة عن اعتراض صواريخ أطلقت من إيران على بلدات ومدن عدة في إسرائيل 0:10

مراسلة الجزيرة دوي انفجارات ناجمة عن اعتراض صواريخ أطلقت من إيران على بلدات ومدن عدة في إسرائيل

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

25 مشاهدة · 3 maanden geleden

وسائل إعلام إسرائيلية دوي انفجارات ضخمة في مناطق وسط إسرائيل إثر هجوم صاروخي إيراني 1:01

وسائل إعلام إسرائيلية دوي انفجارات ضخمة في مناطق وسط إسرائيل إثر هجوم صاروخي إيراني

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

26 مشاهدة · 3 maanden geleden

وسائل إعلام إسرائيلية دوي انفجارات ضخمة في وسط إسرائيل 0:10

وسائل إعلام إسرائيلية دوي انفجارات ضخمة في وسط إسرائيل

Al Jazeera Mubasher قناة الجزيرة مباشر

13 مشاهدة · 3 maanden geleden

وسائل إعلام إسرائيلية سلسلة انفجارات قوية تسمع وسط إسرائيل مع اعتراض أنظمة الدفاع لصواريخ 2:53

وسائل إعلام إسرائيلية سلسلة انفجارات قوية تسمع وسط إسرائيل مع اعتراض أنظمة الدفاع لصواريخ

AlJazeera Arabic قناة الجزيرة

24 مشاهدة · 3 maanden geleden

سماع دوي انفجارات في الدوحة ما القصة 0:39

سماع دوي انفجارات في الدوحة ما القصة

BBC News عربي

31 مشاهدة · 9 maanden geleden