من يوم الاعلان عن وفاه الدكتور المصري ضياء العوضي الحقيقه من حوالي في دبي من حوالي اسبوعين والجدل حوالين وفاته مستمره ده غير الجدل حوالين طريقته في العلاج اللي هو مسميها نظام الطيبات في اللي بيشكر فيها وبيعتبرها ممتازه للعلاج وفي اللي بيهاجمها وبيقول انها سم وبتقتل الناس ودجل لكن الغريبه هو اللي حصل ليله امبارح في كل برامج اعلام السامسون لحد امبارح كانت المساله رايحه جايه ما بين ناس بتحب وناس بتكره ناس مع وناس ضد ناس بتشكر وناس بتلعن امبارح بقى حاجه غريبه جدا طلع عمرو اديب ونشاه الدينيه واحمد التشكيل كله تشكيل الاوساخ كله طالعين على نغمه واحده في الهجوم على الراحل ضياء العوضي الهجوم وصل لتهديد صريح وشرس من عمرو اديب لاي حد هينشر اي حاجه او اي حد هيتكلم عن دي العوضي انه هيتقبض عليه كل واحد حاطط نظام الطيبات على الصفحه بتاعته يشيلها دلوقتي مش هنسيبك دكتور مهندس بقال اللي انت عايزه اي حد هيحط النظام ده ويروج ليه هو مجرم مش هنسيبك شيلوا الطيبات من على النت ويجب ان يتدخل السيد النائب العام وان تتدخل النيابه العامه كعهدها دائما لتحمي المجتمع عندنا مباحث انترنت عظيمه بهدلوهم هذه شروع في قتل هذا شروع في قتل وهذا تدمير لاقتصاد مصر البلد اللي بتلم القرش على القرش علشان تعالج الناس ما يتعملش فيها كده بس هنا بقى شفت سمعت الجمله دي تدمير لاقتصاد مصر ارجع عجلتين ورا كده ارجع كده بيكو بس العب لاقتصاد مصر بس يبقى في حد اتعض في القصه دي ما تقوليش بقى تدمير في اقتصاد مصر هو تدمير لاقصاد الجيش يبقى الجيش اتعدى في القصه دي انت يا عمرو كلوب انت كلوب انت يا كلوب مش عايز تبقى تسلك ابدا على نفس النغمه نشاه الديه اوبا نشاه اتهم الناس اللي بتبيع نظام الطيبات ده بالجهل ونشر الخزعبلات وخطر على المجتمع تعالوا بس افكر حضراتكم فيديو كده سريع كده جمعه لي زمايلي عشان مين الشخصيه عشان في ناس يقول لك اه الراجل ده عنده حق يا اخي الراجل ده بقول كلام حلو يا اخي ده انا جربت انت انت مش عارف حاجه اللي بيصدق هذا الرجل ده جاهل اللي بيصدق الكلام اللي فاتت ده مش عارف اللي بيصدق ده بيذي نفسه اللي بيصدق ده بينحي العلم اللي مصدق ده يا جماعه يروح يعيش في تكه مش في بلد يا جدعان في ايه في ايه فجاه كده عمرو اديب ونشد دي حاله استنفار غريبه جدا امبارح كان في شده حرب كل مزعين السامسونج كلهم وصلت المطالبه بحذف كل فيديوهات العوضي ونظام الطيبات من كل المواقع وده اللي طالب بيه احمد موسى خش على احمد موسى جميع الفيديوهات اللي موجوده على مواقع التواصل او حتى لو في قنوات تتمسح تتمسح ده في ايد المجلس الاعلى للاعلام نشيد حد تاني لانها لم تكن حقيقيه مش انا اللي بقول كده يا جماعه ماشي يا جماعه ماشي بس في ايه قولوا لنا في ايه طيب قولنا قول لنا مين اللي تعور وبالفعل النهارده المجلس الاعلى للاعلام طلع قرار بخصوص العوضي ادي الخبر اهو الزام الوسائل وسائل الاعلام بعدم نشر اي حاجه تخص العوضي يا نهار ابيض على راي مدحت شلبي يا نهار ابيض يا جماعه في كده في كده اي حاجه مقاطع مصوره او مسموعه او مقروه ضياء العوضي اي حاجه ضياء العوضي بقى كفر صريح الحاجه الغريبه دي والمتزامن مع من الاعلام المصري على ديار عوضي خلت الناس كتيره تسال هو في ايه هل معقوله هل العقد المدبر للاعلام فكر كويس في نتيجه الحمله دي زي ما كتب الصحفي الاستاذ صلاح الدين حسن انا الحققه بحترم هذا الرجل جدا تعرف ايه يا استاذ عمرو نتيجه اللي انت قلته امبارح ايه تعرف نتيجه منع محتوى ضياء العوضي من الفضاء الاعلامي المصري كله حتى هو اللي بيقول له حتى صفحات الافراد ماشي معناها ايه؟ معناها زياده رهيبه في الانتشار كانك حطيت بنزين على اللهب ومش كده بس هيتحول ضياء لايق قه عند انصاره اللي دايرتهم هتتسع طيب العقل المدبر او المدير للاعلام واللي اعطى اشاره الهجوم الليلي بالامس لكل الاعلاميين المهاجمين فكر كويس نتيجه الحمله او معنى ادق ان نتيجه الاستجابه للحمله من القياده السياسيه العليا لا ادري لكن اللي افهمه من خلال خبرتي المتواضعه ان ما فيش قرار لسهجابه لطلباتك يا استاذ عمرو والحمله جايه في سياق الض ضغط من اجل التنفيذ وعشان كده رسالتي للقياده العليا لو حابين ضياء ايقونه لها اتباع ومريدين يتحولوا لطيفه سريه محظوره فتمام انا بس هجاي الفه نظركم انا بقى عكسك يا استاذ ا الاستاذ المحترم الاستاذ المحترم اولا احب اطمنك انه احب اطمنك انه فعلا استجاب المجلس الاعلى لعلام استجاب يا استاذ صلاح الدين حسن وفعلا قرر يحذر اي نشر اي حاجه مقاطع مصوره لكن انا بس مختلف معاك في حاجه انت بتقول هنا القرار لسه بالاستجابه هو ضغط لطلباتك يا استاذ عمرو يعني جاي في سياق الضغط من اجل التنفيذ لا يا استاذ عبد صلاح استاذ صلاح انا هقول لك على حاجه ثانيه انا مختلف معاك انت بتقول ان الاعلاميين بيضغطوا عشان يتمنع فيديوهات اسمه ايه؟ الاخ ضياء العوضي انا بقول لك انت فاهم غلط ان الصح بقى ان هم اصلا عايزين يمنعوا فيديوهات العوضي وبالتالي طلعوا الكلاب دول عشان تبقى استجابه ليهم المنع يبقى استجابه للاعلام تاني هقولها لك تاني معلش يا استاذ صلاح الدين حسن طول بالك انا واحد من معجبينك الحقيقه يعني يعني في حد تعض في قصه العوضي ده فالحد ده جامد جدا فعايز يمنع اي حاجه تخص نظام الطيبات والعوضي والجو ده طيب بدل ما يتمنع فجاه كده لا احنا نطلع كلابنا المدربه الاول تعمل حمله شرسه وبعدين هوب نستجيب لهذه الحمله فهمت بالظبط هديك مثال تاني الحركه دي يا استاذ صلاح حصلت كتير جدا عملها السدات كتير جدا منهم حمله للتضامن مع المجاهدين في افغانستان وحياه ربنا بس ما فيش وقت احكي لك عليها فانا عارف الانظمه العسكريه دي هم قرار وعايزين ياخدوه فيطلعوا الاعلام الاول يزيط وبعدين يطلع القرار عشان يقول استجابه الكاتب الصحفي الاستاذ سليم عزوز استغرب من سر الحمله دي وقال هم خايفين فعلا على صحه الناس لا اعتقد لا اعتقد في صحه نظام الطيبات انما في حمله الليله على ضياء العوض دي تبدو غريبه ايه المناسبه اذا كانت الوفاه فالراجل مات وشبع موت في حاجه مش مفهومه تكه ويطلع باعهم في محمد محمود واذا كان الخوف من انتشار دعوته فتطبيق اي نظام غذائي يحتاج لامكانيات ماليه عاليه كما يحتاج لاداره والطعام ثقافه فمن الذي يستطيع ان يخرج من ثقافته بعد ما شاب اطمئنوا فلو كان نظام الطيبات سحرا فلن نترك الدواء ولن يم ولان يموت المرء من التخمه خير من ان يعيش على اكل العيانين يا جماعه الحمقه هذه معقول الحامقه دي يعني معقوله تشغلكم صحه الناس احنا اطعمنا بالسم الهاري في كورونا ولا حد منكم زعل ادونا اماره مصريين بالالاف على مواقع التواصل الاجتماعي قالوا طالما الثلاث مزعين دول لا ده في الموضوع في خالد منتصر بقى وفي ناس ثانيه لكن قالوا طالما المزعين دول بيهاجموا العوضي فاحنا معاه والعوضي صح زي ما كتب نائل مش انا قال مدام نشاه الديهي واحمد جاموسه واديب الثلاثه ثلاثه في يوم واحد يهاجموا الدكتور العوضي عليا الطلاق لو 7 مليار بني ادم في الارض شايفينه غلط انا شايفه كده صح على طول وبدون تفكير وماحدش له دعوه برايي رايي وانا حر فيه برده وزاره الصحه طلعت كمان تحذير رسمي من للناس من اتباع بقول لك في حمله غريبه في حاجه غريبه جدا من اتباع نظام الطيبات ايه ده يا جدعان ده مش بس المزعين وزاره الصحه نفسها اهو تحذير رسمي من نظام الطيبات دكتور حسام عبد الغفار صحه المواطنين تضارب العاطفه القرار يعكس رصد ممارسات قد تعارض حياه المرضى صاحب ترخيص مزاوره المئنه للعوضي قرار مبني الوزاره نشرت مئات الفيديوهات في ايه هي نفسها بقى الشروق دي هتشوفها في حته تانيه بعد شويه اجهزه الامن تقبض على المحامي ديار العوضي نشر معلومات تخالف التحقيقات في ملابسات الوفاه 3 مايو وراحت على طول اخلاء سبيل محامي الدكتور ضياء العوضي بكفاله 5000 جنيه الله مش 20000 مش 50000 انا عايز اقول لك ان الراجل ده اخر واحد كلم الدكتور العوضي الراجل ده كلم الدكتور ضياء العوضي يوم 12 الدكتور ضياء العوضي اختفى يوم 12 يعني من يوم 12 لبعد كده تم اعلان عنه بعدها بيومين انه ميت اخر واحد كلمه الراجل ده المحامي بتاعه الراجل بيقول انه احنا عايزين مراته مراه الدكتور العوضي شك في ان اللي ادفن ده مش بسمان جوزها تخيل مش الدكتور العوضي اصلا كمحامل اولا وكصديق دكتور ضياء ثانيا احنا من نعرف الحقيقه كنت موجود انا وزته وكان موجود اللحاد المهم تم سراج جسمان واخذ عينه من التربه مكان الدفن وعينه من التربه نفسها علشان لو كان في سموم او اي حاجه بتتصرف فجزمان بينزلها بيبقى في التربه يعني تمرا جسمان وتم تشريحه على المقابر وتم دفنه مره وطبعا ما فاتش على عماد اديب عمرو اديب انه يعرض لدبي يقول لك هو مات في دبي بلد الامن والامان من امتى دبي بلد الامن والامان ده مات فيها المبحوح بتاع فلسطين اتقتل فيها عادي ودخلت فرقه اسرائيليه قتلته وخرجوا فرقه من ثلاث اشخاص وده كان شخص مهم جدا في فلسطين قال لك بلد الامن والامان كلام المحامي وتشكيك زوجه ضياء العوضي في وفاته خلت ناس كتيره جدا تتكرر حوالين فكره الشبهات اللي بتحوم حوالين مافيا الادويه او مافيا الاغذيه زي ما كتب مصطفى اللي قال الدكتور العوضي مصطفى اللي بيقول الدكتور العوضي اثبت كلامه وشفاء الناس على نظام الطيبات اثبت نجاحه ونظام الخبائث بتاعكم اثبت فشله ومحاربه مافيا الادويه والاغذيه خلاص بقتله بيتدمر ان شاء الله ضياء العوضي بعد قتله اصبح فكره والفكره لا تموت هل فعلا ماضيه الاغذيه هي اللي ورا الهجوم على نظام الطيبات اللي من ضمنه عدم اكل البيض؟ ايوه الدكتور العوضي في نظام الطيبات بتاعه حذر من اكل البيض خلاص وطلعت ناس كتيره ردت عليه انا بس بقول لك الكلام اللي ابن عم ليك انت يعني الراجل من ضمن نظام الطيبات شخرم البيض فطلع طلعت ناس دكاتره ردوا عليه انما اللي حصل في الواقع ايه بقى؟ يا ترى الناس صدقت الناس اللي ردت على العوضي ولا صدقوا العوضي؟ يبدو ان الناس صدقوا الدكتور العوضي ليه؟ لانه سعر البيض نزل هبط اكت من 30 جنيه ادي اهو اكت من 30 جنيه هبوط جديد في اسعار البيض بالاسواق اكت من 30 جنيه ده اللي خلى الشروق تطلع ورق او لوحه تقول يا جماعه يا جماعه دراسه بتقول تناول البيض مرتين اسبوعيا قد يخفض خطر الاصابه بمرضى الزهايمر فواضح ان واضح ان نظام الطيبات ده يعني عض في حد لكن في ناس كتيرهاني برده قالت ان نظام الطيبات ده كان سبب في وفاه مرضى مشوا على النظام ده زي ما قال الدكتور محمود البريدي اللي حكى عن وفاه زوجته الدكتوره شيماء البديوي بعد ما مشيت على نظام الطيبات نسمع الراجل بيقول ايه بقلب يعتصره الالم والحزن والقهر انعي زوجتي وحبيبتي الدكتوره شيماء مسعد الكويبه الوفاه المانيه 10/8 نتيجه اتباعها نظام الطيبات ضياء العوضي منه لله حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل قارنا وكسر قلبنا انا طلعت اتكلم النهارده من شده استفزاز ضياء انه بيقول بكل كبر وغرور وتحدي وانكار ان ما فيش اي حد اضرب برنامج البرنامج اللي مالوش اي اساس علمي وهو من محض خياله وبيقول ان ما فيش حد اشتكى وعشان كده انا من فتره تقدمت بشكوى لنقابه اطباء مصر للتحقيق في المخالفات المهنيه كمان الحقيقه من الاعلاميين برده اللي تعرضوا للهجوم انا مش فاهم ازاي الاستاذ ده دكتور دكتور ومراته دكتوره و طب اكيد ناقش اللي كاتبه له الدكتور العوضي الله يرحمه بقى من الاعلاميين اللي تعرضوا للهجوم بسبب ضيال العوضي كان المذيع الاستاذ محمود سعد لانه محمود سعد يبدو انه كان اول واحد ساهم في نشر او عمل دعايه للعوضين من حوالي سنتين وده جزء من اللقاء البحث اللي حضرتك عملته ده انا مش عامل بحث علىش عمل بحث شغل خاص انا دلوقتي موضوع ان انا اعمل بحث لا انا محتاج تحتيه جيش انا بعالج كل حاجه روماتويد ذئبه حمراء سيستمكروبس سرطانات لومي عندها ولمفوما وكان سيد بانكس اللي همش ايديهم منهم يقول كلام عشان كده يعني احنا انا سعيد بلقاء كلامش يعني في حاجه عنده كتير هتلاقي على الصفحه حالات تورم الغده الدرقيه واورامها اللي فيها دي راحت حالات اورام في الاندوميترم بطانه الرحم راحت بطانه رحم مهاجره معايا 12 كابل حمله كان عقم رجاله وستات تكيس مضايض حد يقول لي لا ايه ما حدش ينكر بقى ده احنا نقول لك لا لا بس عايزين نستوضح منك اكثر واكثر واكثر الحقيقه انه هذا الفيديو كان سبب في هجوم ناس كتير على محمود سعد لانه محمود سعد هو اللي عمل على شهره الراجل ده مواقع نشرت مقارنه بين كلام الدكتور البريدي اللي اتكلم عن وفاه زوجته من شويه وبين كلام محمود سعد اللي ضمنيا كان بيايد نظام الطيبات وطلعت المواقع قالت كده الدكتور البريدي اهو قال زوجتي رحمه الله شافت فيديو الاعلامي محمود سعد لما كان مستضيف العوضي ومن شده تلميعه راحت لضياء العوضي واقنعها توقف الدواء الاعلام محمود سعد اللي عايز يمشي على الطيبات يمشي احنا كصحفيين مهمتنا نشوف ظاهره في المجتمع وبنجيب صاحبها يتكلم يعني الدكتور البريدي حمل محمود سعد مسؤوليه وفاه زوجته زوجه الدكتور البريدي بسبب فيديو شافته لضياء العوضي مع وبعدين بيقول ان الدكتور ضال العواضي قال لها وقفي الادويه فوقفت الادويه فماتت الحقيقه ان اكتر ناس بتهاجم نظام الطيبات هم الاطباء ومنهم الدكتور خالد امين اللي رد على محمود سعد في البوست ده وقال له بكره استضيف ناس تجار مخدرات يشرحوا للناس ازاي يشرحوا مخدرات ونستضيف ناس من اللي بيعالجوا الانزلاق الغضروفي بضرب العصا وشويه نصابين من اللي بيشتغلوا تجميل وهم مش دكاتره ونستضيف بقى اي حد بيخرف اي خرف بس الجدل برده ما انتهاش وناس قالوا مش الاعلام برده اللي كان روج لجهاز عبد العاطي كفته يا ريت يا جماعه تحترموا عقولنا زي مرفت مرفت قالت كلام علمي كلام علمي ومحترم بس يعني سؤال مين اللي روج لجهاز عبد العاطي كفته مش نقابه الاطباء واساتذه الاطباء وسؤال يعني من حوالي شهر دكتور ضياء مات رحمه الله عليه ومستمر من خمس سنين وله متابعين من جميع انحاء العالم يعني يا ريت تحترموا عقولنا شويه وتناظروا الحالات اللي تعافت على نظامه واعتقد ان لو كان مخرف او نصاب زي ما بتدعوا كانت القصه انتهت من زمان بمنتهى البساطه نفس الاتهامات وجهتها للدكتور ضياء العوضي الدكتوره اماني صلاح الدين اللي كشفت عن وفاه مرضى سكر بعد ما وقفوا الانسولين واتبعوا نظام الطيبات اسمع الدكتوره ضحايا دكتور ضياء العوضي من المرضى فعلا بيموتوا وخصوصا مرضى السكر اللي اقتنعوا وقرروا ان هم يوقفوا الادويه او الانسولين بتاعهم الحاله اللي جاينها في الطوارئ مريض سكر وداخل فيه الغيبوبه الكيتونيه جاي سكره عالي السكر العالي عامل له حموضه شديده جدا في الدم الحموضه الشديده موقعه البوتاسيوم في الدم البوتاسيوم القليل عامل له شلل في حركه الامعاء والله جاينا بطنه قدامه منفوخه ومحجره وبقى له اربعه ايام لا بيعدي ريح ولا بيعدي براس فجايين نساله انت ايه دوا السكر اللي انت ماشي عليه قال لنا انا موقف العلاج بقىي شهرين فبقول له ليه؟ قال اصل انا مشي على نظام الطيبات طب حضرتك بتاكل ايه؟ قال انا باكل نوتيلا و وا و ما تكملوا ما تكملوا بتاكل نوتيلا وايه انا عايز اسمع والله بتاكل نوتيلا بايه وايه نوتيلا اسمع على نظام الطيبات طب حضرتك بتاكل ايه قال انا باكل نوتيلا و وا و المريض والله جالنا يوم الاثنين يوم الاربعا كان خبر وفاته في الرعايه المركزه جايه بحكي للتمريض قالوا لي برده في طفله عندها 13 سنه مريضه سكر من النوع الاول ومحجوزه برده في الرعايه المركزه بالغيبوبه الكيتونيه لان مامتها قررت ان تعمل بنتها فار تجارب ووقفت لها الانسولين حضرات الساده دي حالات بتتكلم عن ضحايا نظام الطيبات لكن في ناس ثانيه بتقول لا علي الحجار شفي عليه ودين الرقاصه ش عليه اين الحقيقه لا نعلم لكن مش دي المشكله عندي مشكلتنا انه انت ليه فجاه عملت الهجمه دي على الدكتور ضياء العواضي يا ترى نظام الطيبات ده عض في حد في سبوبه للجيش لانه ده معناه انه اتاذى حد من الجيش عندكم او سبوبه للجيش وبالتالي طلع كل اعلاميينكم امبارح يطالبوا بانه وقف كل فيديوهات دي العواضي و وعمرو اديب كان مشحون قوي وعمال يقول هيتقبض عليك هيتقبض عليك ده معناه ان في حاجه مش قصدي ان ضيا على صح او خطا خالص انما انا قصدي انه في سبوبه اتعورت في كلام ضياء دي الحقيقه بقى اللي احنا نشوفها او الامارات اضايقت او وفاه الراجل فيها حاجه لانه الدي الكلام الكتير ده ويطلع جهاز الاعلام يمنع اي نشر اي خبر واي حاجه لا سري وراء الاكمه ما وراها اما اني ما اقتل الراجل ده وراه حاجه او نظامه ضايق حد خلينا نشوف بعد الفاصل سر المكالمه بين ترامب وبوتين بعد الفاصل
18:52
ناصر بأمر مباشر من المخابرات حملة شرسة من إعلام السيسي على الطبيب الراحل ضياء العوضي