كنا قلنا لك الاسبوع اللي فات انه الامارات انسحبت من اوبك ولسه مستمره تداعيات بقى الانسحاب دي مستمره الحقيقه بشكل قوي جدا واجد اجدد حاجه حصلت سيئه هو الاجتماع الاول لابيك دون الامارات راحت اوبيك الدول المشتركه في اوبيك ضربوا كرسي في الكلوب ورفعوا الانتاج النفطي وبكده تقريبا هم بيحاولوا يدمروا خطه الامارات زي ما بيقول الخبر ده اهو المملكه العربيه السعوديه وروسيا والعراق والكويت وكازاخستان والجزائر وسلطنه عمان تعدل انتاجها وتؤكد التزامها باستقرار السوق ا الجزائر الاول اهي ادي يا عم زودوا الانتاج الرئيس الجزائري عبد المجيد تبون لما اتسال قال ان الركيزه الاساسيه في اوبك دي هي السعوديه اما الامارات فمع السلامه صفحه المتحده الانتحان من لوبيك ووبيك او بلوس لا حدث الدول العربيه الركيزه الاساسيه في لوبير المملكه العربيه السعوديه شقيقه انتهى الخطابيه الكتاب مع كبير مستشاري بلومبيرج للاسواق النشئه زياد داوود خرج يحلل ايه التداعيات اللي ممكن تحصل في انشاء تحالفات جديده وكتب التغريده دي تحالفات ما القاسم المشترك بين انسحاب الامارات من منظمه اوبيك وضبط النفس لدى الحوثيين في البحر الاحمر وقرض سعودي لباكستان تشير هذه الاحداث الى اربعه تحالفات تشكل ملامح الشرق الاوسط ايران وحلفائها الامارات واسرائيل السعوديه وباكستان تركيا وقطر للتحالفات على الطرف الاخر بقى نروح للامارات العربيه المتحده مش العربيه العبريه المتحده قالت ان احنا عندنا خطه خاصه طب ايه يا عم عبد خال عبد الله هو اللي قال عبد خال عبد الله قال عندنا خطه خاصه اليوم تطوي الامارات صفحه اوبك حيث كانت من بين اكثر الاعضاء التزاما لقرارات اوبك خلال سته عقود اوبك ترهلت واصيبت بالشيخوخه والامارات تغيرت اكثر واصبح اقتصادها اكثر تنوع بعيدا عن النفط اقتصادي باقتصاد انتوا عندكم غير النفط والغاز وعندكم غير احنا السبب جبل علي والمينا بتاع جبل علي ايه بقى خطه الامارات ده اللي جاوبت عليه الايكونوميست اللي قالت الامارات هتضاعف دعمها لاسرائيل وامريكا دي خطتها الايكونوميست مش انا المستشاره الاسرائيليه للغاز الحقيقه لغاز طبيعي جينا كوهين اكدت انه انسحاب الامارات من اوبك هيكون جيد جدا تخيل بقى لمين جيد جدا لمين انا هوريك دي دلوقتي كون على ابوها يعني المستشاره انت هتلاحظ انت من اول ما تشوف الشكل انها كوهين على ابوها اسمع قالت كده جيد لمين Yes. Well, the the Emirates had been thinking for quite while to leave OPC and the war was trigger that helped them to do so. The the fact that they cannot produce as much as they would like to produce their quote is about 3.2 million bowels and they can produce five. They want to go up to even 6 millions. Lots of enimosity between indeed Saudi Arabia and and yes, think think it's going to be quite good for Israel because think that what we're seeing is that now there's dicotomy between Saudi Arabia on the one hand with Turkey, Egypt, Pakistan and on the other hand we have India, the Emirates and Israel getting closer to each other. Interesting to me that you group the Saudis with the countries you did. I mean many are arguing that we're seeing the war around Iran sort of divide into the energy dependent countries such as Turkey, Egypt and Pakistan and the energy exporting countries on the other side, the Saudis, the Emirates, Kuwait, Bahrain, you know, the GCC here. how deep does this issue in your sense penetrate the sort of strategic interest of those around Iran in this war? Well, there's four groups. two groups of exporting countries those that can no longer explore because the infrastructure has been hit or the the root has been stuck from from the those that can export in America and Russia they're going to be able to export more not much more because capacity is strain but at higher price and two kinds of importing countries those that can pay higher prices like for instance Japan can pay higher gas prices Bangladesh Pakistan have problems buying gas at the higher prices so they may be very long term the longer the longer the crisis lasts the longer it will last in the long term because at certain point counters will make decisions لدرجه ان الامارات بقت مش اسرائيل اخرى لا دي بقت اسرائيل نفسها تعال شوف كده المحلل المالي الروسي ده بيقول ايه بيقول ان الامارات عايزه تقود ما الذي يخطط له محمد بن زايد التوافق مع الدولار النفطي وبناء دوله اسرائيل العربيه ده راجل روسي ده راجل روسي وبناء دوله اسرائيل العربيه في الوقت ده طلع سمتريتش وزير الماليه الاسرائيلي اكد ان اسرائيل الان تتوسع ضد مين وده اللي انا قلته من شهور ضد مين بتتوسع ضد السعوديه שבאמת יקר באמת מאמין שגם השמיים הם לא הגבו לכלכלת ישראל אני חושב שהסגים הגדולים של המלחמה עכשיו היציבה הגאופולית שלנו במרחב שה חזקה עכשיו כמצאזורית الحقيقه انه اه اسرائيل حطه خطه لاسقاط السعوديه وما تستبعدش انه ياتي يوما واسرائيل تقود اداره البيت الحرام والله العظيم مكه والمدينه حد يتخيل حد كان يتخيل ان اسرائيل تبقى بالبجاحه دي حد كان يتخيل ان دوله عربيه زي الامارات تبقى شغاله الصهاينه طيب طالما خيالنا ما جابش يعني خيالنا في اسوا الكوابيس ما جابش القصه دي حد يتخيل ان الدول العربيه كلها من مراكش للبحرين تمنع اي مظاهره معاد الجزائر الحقيقه تمنع اي مظاهره مع فلسطين خلينا في التحديد مصر ودول الخليج كلها هل تتخيل ان ياتي يوم على المصريين ان تبقى في مشكله في الخليج في في الغزه على مدار وحاجه ما تطلعش مظاهره فلا هم عندهم حق ايه النتيجه بقى ان الامارات نفسها بتضرر وده اللي اكده المستشار المالي الاوروبي اسمه دان بيوسك تقريبا وادى نصيحه للمستثمرين فروا باموالكم من دبي هو اللي بيقول مش انا بيقول درست وتابعت المراكز الماليه الخارجيه لمده 56 سنه وللاسف علي ان اقول ان الامارات العربيه المتحده تسير بسرعه في الاتجاه الخاطئ. اسحبوا اموالكم من دبي ما دمتم تستطيعون. ارى الكثيرين يفعلون ذلك بالفعل وسويسرا وسنغافوره هما وجهتهم الاولى. ده تقريبا اللي ضغط جدا على محمد بن راشد تقريبا حاكم دبي فخلاه يكتب تغريده اثارت الجدل والناس قالت او فسرت ان التغريده دي موجهه لمحمد بن زايد رئيس دوله الامارات الامارات دي قامت على تعاون بين اسرتين مكتوم اللي هم محمد بن راشد وزايد نفسه والاثنين دول قعدوا مع بعض واتفقوا وجمعوا بقيه الامارات واتفقوا على ان يرقس الدوله ده شويه وده شويه المهم محمد بن زايد بعد اخوه زايد وابن زايد وابنه الثاني فاحنا بنتكلم على اماره مهمه اماره دبي وعيله مهمه مكتوم اللي بيمثلها دلوقتي محمد بن راشد دلوقتي الراجل كتب الكلام ده قال علمتني الحياه ان المسؤوليه مهمه مقدسه ان المسؤول الذي يفكر فقط في نجاحه الشخصي لا يستحق الثقه وان المسؤول الذي لا يهتم بنجاح المسؤولين الاخرين في البلاد لا يستحقها ايضا وان الانانيه في النجاح في خدمه المصلحه العامه خيانه لان الوطن غير قابل للتقسيم اللافت بقى ان دي مش اول مره يجي يعمل كده سبق لابن راشد بن محمد بن راشد انه كتب تغريده بنفس الشكل في اغسطس سنه كام مش عارف انا سنه كام مش عارف التاريخ 18 حاكم دبي يوجه انتقادا لازعا لابو ظبي على تويتر انتقد حاكم دبي ونائب رئيس دوله الامارات الشيخ محمد بن راشد بشكل غير مباشر السياسه الخارجيه للبلاد واعتبر مكتوم او عبر عن انزعاجه من تورد بلاده في النزاعات والحروب الاقليميه ومن دبي انا ما بعولش كتير على محمد بن راشد لانه محمد بن راشد مش هيعرف يعمل حاجه مع محمد بن زايد خالص نهائي خالص لكن الجديد بقى انه الشرقه اماره الشرقه وهي اماره مهمه جدا حصل انه على دوشه على السوشيال ميديا لانه في كلام عن انفصال الشرق عن الامارات لدرجه ان في موقع اسمه بولي ماركت هو موقع مراه عمل رهان على اعتقال حاكم الشرقه او انفصال الشرق يعني هل سيتم اعتقال سلطان محمد بن قاسم حاكم الشرقه بحلول 31 مايو الكلام الكتير ده خلى زوجه حاكم الشرقه نفسها تتدخل وتقول اهو زوجه تعلق على انباء علقت الشيخه جواهر القاسمي زوجه حاكم الشرقه على تداول الخلافات مع ابو ظبي وقالت الشيخه جواهر كلام عار عن الصحه الشرقه اماره تحترم وجودها مع الامارات الاخرى في تكوين دوله واحده يراسها حاكم من ابو ظبي ولا خلاف ده اللي قالته زوجه الشيخ سلطان لكن السؤال ليه حاكم الشارقه نفسه ما علقش وايه اللي هيحصل ده لما لان لهم تاريخ مع الخصومه مع بعض يعني والفتره الاخيره كانت مليانه خلافات كبيره بين ولاد زيد وبين ولاد زيد نفسهم مع بعض اهو زي صراع طحنون صراع الحكم في الامارات طحنون بن زايد يستميت لافشال خطط اقصائه ابناء زيد الصراع بين طحنون وهز زاع يعيد تشكيل خريطه القوه في ابو ظبي ولي العهد السعودي يرسل رساله شكوى الى الشيخ التجسس الاماراتي بشان اليمن والسودان اه بس هم اعمامهم كانوا كده يعني من سنه 1700 والاسره دي كده اخوات بياكلوا ببعض اما النتيجه الاخيره هي اللي قالتها ايران للسعوديه وانفرضت لها تقرير في ميدل اي سوف نسحق حق الامارات ايران ابلغت السعوديه انها تخطط لسحق الامارات ده مدي الاست اي مش انا ايران ابلغت السعوديه قالت لها احنا بنخطط لسحق الامارات وهنا يا حضرات الامارات في المشكله دي لا بترا على العرب ولا على المسلمين ولا على الخليج ولا حتى بترول واقتصادها الامارات بتراهن على دولتين بس امريكا واسرائيل وتحدين اسرائيل لكن ربما هي مش عارفه المبدا الثابت ان المتغطي بامريكا او اسرائيل عريان وانها مش هيفيدها الشيء اطلاقا انها تخرج من عبايه الخليج واحنا مستنيين اليوم اللي ايران تبقى قد كلمتها بصراحه يعني بامانه يعني انا انا شخصيا مستني اليوم ده انا شخصيا منتظر هذا اليوم لانه اذا كانت اسرائيل خنجر في ظهر العرب فلا ده الخنجر الحقيقي هي الامارات فاحنا مستنيين مستنيين اليوم هل تصدق ايران في كلمتها للسعوديه اللي
7:35
الإمارات تنسحب من أوبك هل هناك خلاف مع السعودية
BBC News عربي
292 مشاهدة · 1 maand geleden
2:11
خلافات أوبك بلس السعودية والإمارات ومستقبل إنتاج النفط بوست
عربي بوست - Arabic Post
15 مشاهدة · 1 maand geleden
1:08
الإمارات تعلن انسحابها من منظمة أوبك وأوبك
BBC News عربي
40 مشاهدة · 1 maand geleden
2:25
ماذا وراء انسحاب الإمارات من منظمة أوبك لتصدير النفط
العربي - أخبار
14 مشاهدة · 1 maand geleden
19:56
صـ ـراع الخليج ماذا يحدث بين السعودية والإمارات بعد أزمـ ـة أوبك
القناة الرسمية للإعلامي محمد ناصر
153 مشاهدة · 1 maand geleden
1:50
لماذا انسحبت الإمارات من منظمة أوبك
قناة الحرة - Alhurra
4 مشاهدة · 1 maand geleden
1:43
تداعيات خروج الإمارات من منظمة أوبك وتحالف أوبك بعد 6 عقود أحمد شريم الخبير الاقتصادي يوضح
AlQahera News - القاهرة الإخبارية
541 مشاهدة · 1 maand geleden
30:56
انسحاب الإمارات من أوبك وحصار السعودية هل بدأ صــ ـراع نفطي في الخليج
القناة الرسمية للإعلامي محمد ناصر
67 مشاهدة · 1 maand geleden
1:14
ماذا يعني خروج الإمارات من منظمة أوبك وأوبك
صحيفة البيان الإماراتية
1 مشاهدة · 1 maand geleden
0:59
خلاف سعودي إماراتي في أوبك بشأن خفض إمدادات النفط
AlJazeera Arabic قناة الجزيرة
11 مشاهدة · 5 jaar geleden
15:05
ما تداعيات قرار خروج الإمارات من منظمة أوبك
AlMamlaka TV - قناة المملكة
361 مشاهدة · 1 maand geleden
1:46
خروج الإمارات من أوبك قرار السيادة النفطية والمستقبل
Al Mashhad المشهد
25 مشاهدة · 1 maand geleden
8:33
زلزال أوبك يربك العالم لماذا طردت الإمارات نفسها ورفضت قرارات السعودية
المجلة - بيزنس
15 مشاهدة · 1 maand geleden
1:32
نقطة انهيار أوبك خروج الإمارات يترك السعودية وحدها صدمة النفط قادمة
Zaye Capital Markets Arabic
6 مشاهدة · 1 maand geleden
0:34
ترامب انسحاب الإمارات من منظمة أوبك أمر جيد
AlQahera News - القاهرة الإخبارية
3 مشاهدة · 1 maand geleden
1:20
ما الذي يعنيه خروج الإمارات من أوبك وأوبك مع حسين السيد
CNBC Arabia TV
9 مشاهدة · 1 maand geleden
0:07
انسحاب الإمارات من أوبك يهدد معادلة النفط الخليجية
Headline عربي
9 مشاهدة · 1 maand geleden
4:08
انسحاب الإمارات من منظمة أوبك ما تداعيات القرار
AlJazeera Arabic قناة الجزيرة
37 مشاهدة · 1 maand geleden
3:11
كيف يؤثر خروج الإمارات من أوبك على سوق النفط العالمي