تقرير سرّي من مكتب السيسي يكشف أزمـ ـة الإعلام في مصر وعلاقة قناة مكملين

تقرير سرّي من مكتب السيسي يكشف أزمـ ـة الإعلام في مصر وعلاقة قناة مكملين

النص الكامل للفيديو

المستبد رغم جبروته وبطشه وغروره الا انه يترعب ويخاف جدا من الكلمه الحره. الحكايه دي بتسبب له ازمه. بيعمل كل جهده عشان يكتم الكلمه الحره بالحبس مره بالتشويه مره بالقتل ومرات بالقانون. المض باي طريقه؟ المهم انه يضمن انه الكلمه الحره مش هتوصل للناس لانها لو وصلت للناس هتصحيهم. وده هيكلفه كتير جدا عبد الناصر كان عنده كان اي راي مخالف ليه بيجننه سواء الراي ده بره مصر او جوه مصر مره مثلا في جبهه معارضه اتشكلت بره مصر وبدات تنشر بيانات عن الظلم والاستبداد في البلد فطلع عبد الناصر اتهمهم بالخيانه والعماله وان كل واحد من المعارضين دول بقى عنده عمارتين فين في سويسرا انا عايزك تركز بس اسمع هناك ايضا ما يسمى بجماعه مصر الحره والناس اللي طلعوا من هنا ما كانش عندهم ولا ملين وعملوا جماعه مصر الحره النهارده كل واحد عنده اعمارتين على بحيره جنيف وعملوا فلوس من العمليه دي خدت من 15 سنه ولكن هم ايضا يقدروا ياخدوا مزيد من الفلوس تحت اسم محاربه النظام في مصر ويقدروا يعملوا كتاب يعملوا منشور او شيء من هذا القضيه يعني فار خيال عبد الناصر انه قال لك كل واحد عنده عمارتين في في بحيره جنيف سويسرا ما فيهاش جو العمارات ده يعني جو العمارات ده عندنا احنا في مصر في القاهره في اسكندريه في اسيوط لكن سويسرا ما فيهاش جو العمارات ده خالص بس خياله قال لك كل واحد منهم عنده عمارتين طب ما كفايه عماره واحده طب ليه عمارتين ما ممكن يكون عنده ا عربيتين ممكن يكون عنده شركتين انما عامل عبارتين شوف الجوع والفقر بتاع خيال عبد الناصر اما جوه مصر بقى فكان عنيف جدا مع اي حد لدرجه انه طلع في خطاب على الهواء وقال اللي هيلعب بديله هدخله المعتقل ومش هيخرج منه ابدا ولا في كانه ما فيش نيابه ولا قضاء ولا عداله ولا برلمان اسمع الناس الخطرين اللي افرجنا عنهم سنه 64 وكانوا اساسا يمثلوا رؤوس في الجهاز السري او اعضاء خطرين دول هنعتقدهم بعد كده الباقيين يطلعوا نفرج عنهم ونديهم فرصه تانيه نديهم فرصه ثانيه بعد كده اذا اي واحد فيهم لعب بديله بنعتقله ومش هنخرجه ابدا من المعتقل كده وبسبب كرهه للكلمه الحره امم الصحافه كلها سنه 60 وامم القضاء وامم الكوره وام البلد كلها عشان يضمن استمراره على الكرسي وحيدا من غير كلمه نقد واحده النتيجه كلنا عارفينها النتيجه كانت نكسه وهزيمه وخراب عسكري واقتصادي وسياسي بنعاني منه لحد النهارده السؤال بقى يا ترى السيسي بقى ماشي على الكتاب بتاع الناظر انا هقول لك يا ترى السيسي بيسمع لكلام الموالين ليه ولا المعارضين ولا بيعمل ايه في المعارضين؟ خلينا نشوف ايها الاحرار في كل مكان السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بمناسبه النهارده اليوم العالمي للصحافه الدنيا كلها الحقيقه عماله تنشر كلام عن الصحافه والصحفيين والحقيقه احنا هنا هنتكلم على الاعلام المصري بهذه المناسبه الطيبه اليوم العالمي للصحافه نشر موقع المنصه المصري التقرير السري هو اسمه كده اللي عملته لجنه تطوير الاعلام المصري واللي تم رافعه للسيسي المصري في فبراير اللي فات فبراير احنا في مايو يعني تخيل فبراير مارس ابريل مايو تم التكتم عليه تماما ودخل الادراج الزعيم وكفايه تقرا جمله واحده بس في مقد قدمت التقرير عشان تفهم لوحدك هو ليه تم منع نشر التقرير جمله بتتكلم عن الاعلام المقيد الذي لا يصنع رساله ولا يقنع بانجاز تعال نشوف كده الخبر ادي المقدمه اهي المنصه انتقاد التوسع في الحجب والحبس وتحذير من توجه الجمهور الى منابر الاخوان كده ما عندناش غير يا حضرات قناه مكملين اللي احنا فيها دي وقناه الشرق بس بقت منابر الاخوان برده الاعلام المقيد لا يصنع رساله ولا يدعم نهضه ولا يؤثر في مواطن ولا يقنع بانجاز الاعلام القوي والحر هو الحصن هو حصن الوطن دفاعا عن كيانه والتعبير عن رسالته بذكاء ومسؤوليه دي مقدمه تقرير لجنه تطوير الاعلام المعروض على مكتب رئيس الجمهوريه ادي المنصه نبدا بقى بسم الله اعتقد انت في نفسك كده كمواطن سيساوي اصيل بتقول مين اللي كتب الكلام الجامد ده اكيد واحد اخوان جي او مدسوس عايز يشوه اعلام مصر الوطني ويقلل من انجازات الزعيم وعايز قال يعمل لنفسه كاعلام الاخوان الخونه يعملوا نفسهم دور عزيزي المواطن السيساوي الحمار انا حابب اصدمك واقول لك ان تقرير اللجنه دي دي لجنه تعريضيه بامتياز يعني لجنه كلها سيسويه من اول رئيس اللجنه اللي هو الاستاذ انا بحب الراجل ده يعني هو له عندي مكانه خاصه خالد عبد العزيز ولذلك ما بغلطش فيه بصراحه يعني انا بقول انا انا حر تعرف يوسف ادريس بيقول انا بحب عبد الناصر لان عبد الناصر عكسي ازاي عكسك يا حاج يوسف قال عبد الناصر مرتب منظم يسمع كتير انا مش كده انا فوضوي واللي عندي حاجه اقولها هجام يعني اللي عاجبه عاجبه اللي مش عاجبه انا بقى زي يوسف ادريس كده اللي جوايا بقوله يروح فين يعور مين يخبط في مين يرد عليا تاني مش مهم عشان كده بقول لك انا هذا الرجل بحترمه خاد عبد العزيز يعني له عندي مكان اللجنه عزيز المواطن السساوي الحمار برئاسه الراجل ده خلاص ده رئيس اللجنه الاستاذ خالد عبد العزيز رئيس اللجنه لحد وزي على قد ما انا بحترم خالد عبد العزيز بحتقر حمدي رزق اللجنه اللي صاغت تقرير النهائي المعرض حمدي رزق اللي استشهد بيه الاستاذ فريد الديب في محاكمه مبارك على انه اكبر معرض في البلد ده اللي صاغ تقرير تقرير اللجنه ده بالاضافه الى كبار رجال الصحافه والمديرين الرؤساء تحرير الصحف والبرامج ايه بقى قصه اللجنه دي وامتى اتشكلت فاكر انا هنا في الديكور ده قلت لك ان في خبر ان السيسي شكل لجنه عشان تعدل الصحافه والاعلام القصه كلها هنا اللجنه اتشكلت اهو مكملين على مكتب المستبد والله حلو العنوان ماشي جارح بحدود تقرير تطوير الاعلام على مكتب السيسي تشكيل لجنه اللجنه اتشكلت في 5 اكتوبر 25 وانا قلت لك عليها هنا بقرار من مدبولي بناء على توجيهات السيسي كلفت اللجنه بوضع خارطه طريق متكمل لتطوير الاعلام المصري ضمت اللجنه في عضويتها 67 عضو برئاسه خالد عبد العزيز رئيس المجلس الاعلى الاعلام لا تنظيم الاعلام ضمت كذلك رئيس الهيئه الوطنيه للاعلام والهيئه الوطنيه للصحافه بالاضافه الى نقي الصحفيين ونقيب الاعلاميين ورؤساء تحرير صحف وكتاب الى جانب الخبراء والاكاديميين وممثلي القطاع الخاص وصناع المحتوى والاعلام الرقم كل ناس كذلك الشركه المتحده للخدمات الاعلاميه برئاسه طارق نور اللي استقال لاحقا اللجنه استمرت شهرين من خلال ثمان لجان فرعيه وصاغ التقرير النهائي بتاعها المعارض حمدي رزق في فبراير 26 اللجنه سلمت للسيسي التقرير بتاعها ولم يتم اتخاذ قرار بصدده بعد عرفت والحقيقه عشان تعرف ان اللجنه دي فعلا مخلصه في ولائها للزعيم لازم تعرف الاهداف اللي حضتها اللجنه تعال نشوف كده اللجنه قالت ان هدف الاعلام هو تحقيق اهداف الدوله مش المواطن وتغيير الوعي وشويه جمل من بتوع السيسي اللي بيرددها في كل خطبه اللي هي دي بناء الوعي الثقافي والاجتماعي وتعزيز الهويه الوطنيه ودعم المشروع الوطني دي اهداف اللجنه اهداف الاعلام يعني يعني الاعلام المفروض يعمل كده التعبير عن هموم المواطنين وتطلعاتهم بدلا من اعلام متعثر وفاقد للمصداقيه طيب التقرير لا يقدم تعريفا للوعي ولا يحدد اليات لقياسه او مسائلته ولا يربطه بشكل مباشر بحق الجمهور في المعرفه وتعدد مصادرها التقرير بيقدم تحقيق اهداف الدوله كهدف للاعلام اعلام الدوله لا اعلام المواطن تيجي اوري لك مين مين اعضاء اللجنه؟ قلت لك انا مين اعضاء اللجنه عشان بس ايه لما تتصدم ما تزعلش مني والكلام هيبقى جارح معلش يا بيبو لو طلعت لنا اعضاء اللجنه اللي شكلها مصطفى مدبولي وقال لها قدامك شهرين تقدموا لنا تقرير في تطوير الاعلام حاله الاعلام وازاي نطوره اللجنه كانت برئاسه خالد عبد العزيز الاستاذ خالد عبد العزيز واعضاء بقى كتير جدا وجبنا لكم صورهم هنا يوم 5 اكتوبر وقلت لكم كان فيها طارق نور وكان فيها كل ناس نيجي بقى للزيتونه وهي الصراحه الجارحه زي ما وصفتها المنصه اللي لخصت ازمه الاعلام في مصر بانه اعلام الصوت الواحد اللي كله قمع ومنع وحجب وغياب للمعلومات والشفافيه اعلام اللجنه وصفته بانه مؤدب اعلام يعني قالت عليه يعني ايه اعلام احتفالي هم قصدهم اعلام تعريضي ما هو مش هتكتب كلمه تعريضي يعني ولا ايه هنكتب في التقرير الكلام ده انما نقول اعلام احتفالي هيتادي المعنى طبل يعني اظن الاحتفال فيه طبل سواء درامز او درابوكا فكتبت كده انه اعلام احتفالي قصدهم اعلان تعريضي خلينا نشوف كده ازمات الاعلام المصري اللي قالوها وفق التقرير يعترف بضعف المحتوى الاعلامي وتراجع القيم المهنيه وغياب التفكير النقدي غلبت النمط الاحتفالي والتعبوي وفقر الكوادر والقيادات المهنيه الموثوقه غلبت سياسات السيطره والاحتكار وهيمن الصوت الواحد تقييد الحريات ده هي اللي كاتبه تقييد الحريات وغياب قانون ملزم لحريه تداول المعلومات ضعف تفعيل القوانين واستخدام العقوبات السالبه للحريه محدوديه الاستقلاليه والمؤسسيه للمؤسسات الاعلاميه ادي اعضاء اللجنه الساده اهي دول برئاسه السيد خالد عبد العزيز ادي يا خالد عبد العزيز عادل حموده طارق نور المسلماني منى الحديدي حمدي رزق عبد الصادق خالد البلشي مجدي الجلاد خالد صالح خالد صلاح عصام كامل مدحت مدحت العدل ايناس جوهر سمير عمر نشوه خاد ابو بكر طب وعايزينها تطور الاعلام الاحتفالي التعريضي بنشوفه الحقيقه في كل وقت اخرها الديهي اللي طلع ضرب صاروخ نفاق بالستي ارض جو وقال لك لولا السيسي لما حققنا معجزه اتفاقات الغاز فالحقيقه صحيح مصر طلعت ديتها له على وشه اتفرج اللي انا شفته النهارده في هذا المكان معجزه مصريه بكل المقاييس ما كان لها ان تتحقق الا بحاجتين الحاجه الاولى تاريخيه واستراتيجيه قرار الرئيس عبد الفتاح السيسي الجريء الواضح بضروره ترسيم الحدود البحريه مع جيراننا في قبرس واليونان والسعوديه لولا ترسيم الحدود لم تكن الدوله المصريه قادره ما كناش هنقدر ندي شركه بي امتياز او شركه اي امتياز او شركه شفرون امتياز او شركه اباتشي امتياز ما كنتش اقدر لانه ماقدرش اعمل عقد وانا مش راسم حدودي راحت طالعه صحيح مصر سكته على بقه يعني ادات له كشاف في وشه قالت له بالنص كده ا تصريحات غير دقيقه ومضلله مصر تستهلك 500 مليون قدم مكعب من الغاز يوميا ولولا قرار السيسي بترسيم الحدود البحريه مع قبرس ما كانتش اكتشافات الغاز هتتحقق تصريح مضلل صحيح مصر اللي بتقول في الخطا الثاني ادعت ليه اكتشافات الغاز ما كانتش هتتحقق غير بقرار السيسي ترسيم الحدود مع قبرس تصريح مضلل اذ تم ترسيم الحدود البحريه بين مصر وقبرس قبل تولي السيسي الحكم بسنوات فقد وقعت اتفاقيه ترسيم الحدود البحريه بين البلدين في فبراير 2003 خلال خلعاد الرئيس الاسبق حسني مبارك وتم تباد د وثائق التصديق في مصر 2004 في 2013 خلال فتره الرئيس المؤقت عدل منصور وقعت اتفاقيه اطاريه لترقسيم مكامن الى اخره وبالتالي فان ربط بدء ترسيم الحدود البحريه والاكشافات الغازيه بقرار السيسي يتجاهل المسار القانوني والاتفاقيات السابقه التي ارست عرف وشه ده نموذج للاعلام الاحتفالي الاعلام الاحتفالي التعريضي تلاقيه في مبالغات احمد موسى في مشروع الريف المصري اللي قال لك ومشروع المليون ونص فدان اللي السيسي نفسه طلع اعترف بانه فشل نسمع كده ان شاء الله الفرافره اول نموذج في الريف المصري على فكره خلص وانا كنت قاعد مع شركه منافذه النهارده خلص وطلعوا ميه ابر على من كام اعماق 1300 متر ايوه قال لي المهندس عبد الفتاح دي النهارده رئيس مجلس الشركه اللي طلع 1300 متر ميه وقال لك ما عندناش مشكله في الميه عندنا مشكله في المعدات المعدات بنجيبها وبيجيب احسن معتد في العالم اط بلدنا طب حجم الزراع كام من مليون ونص في الدفس الجوده والكفاءه اللي احنا بنتمناها لقطاع الزراعي في مصر النتيجه ايه المسار لا اللي الزرع ما يجيش 20% من الارض ديت انا غلطان انا غلطان كويس وانا مش شايفها وانا ايه يعني ايه مش شايفها يعني مش قادر اقول ان ال 200 300 400 الفان اللي احنا بنقول يا رب يكون اتعمله انا اقدر اخد انتاجهم واقول ايه يتعملوا قمح عشان اعجابي مشكله قمح يتعملوا ذره عشان في الدواجن ومش عارف ايه على طول في وشه اعلام لا يكاد يمر يوم الا ويتم فيه حظر او حبس او منع حد زي ما رسلت المنصه برض وبالاسماء والرسوم البيانيه ادي خبر اهو لا يكاد يمر يوم دون قرار على صفحه المجلس الاعلى الاعلام سواء باستدعاء ممثلي احد المواقع والقنوات او بغرامه على منصه اعلاميه او منع ظهور احد المذعين او الضيوف او حجب موقع او منح تراخيص لاخرى اهو استدعاءات وغرامات يوسف عقيل الاعلى الاعلام بين الضبط والحصار ده الاعلام تعال اللي بعده اللي بعده اطلع اللي بعده اتفضل يا بيه اتفضل المنشور خلال فتره من ديسمبر 24 ل 26 ادي تراخيص حذف مقاله اثنين حذف فيديوهات رفض تظلم الى اخره يعني ده برده المنصه حضرات الساده هتقول لي انا كمواطن مالي ومال الهوا لا يا حبيبي انت والهوا لانه البلد اللي ما فيهاش اعلام ما فيهاش حقوق خالص نهائي انت سبب مصيبتك دي اللي انت فيها سبب الكارثه اللي انت عايشها دي سببها ان ما عندكش اعلام اصلا اعلام داءت فيه مساحه الحريه حتى اصبح اختفاء الصحفي بلا اثر بقى حدث متكرر عادي زي بول الصحفي احمد دهبي اللي قال اهو منذ 2014 تغير المشهد ضاقت مساحات الحريه وتوالت اخبار القبض على الصحفيين وطالت سنوات غيابهم في السجون واتسعت خرائط نفيهم تدريجيا انتقلت الصحافه من فعل يمارس بدافع الحب الى ممارسه مثقله بالخوف صار كل من يحاول تاديه عمله مهددا بان يختفي فجاه بلا اثر استاذ احمد الدهبي واضح ان حضرتك شاب صغير بس انا عايز اقول لك اقسم اقسم لك بالله يا استاذ احمد يا دهبي انا مااررفكش بس انت لسه صغير عايز اقول لك ان جدودك الصحفيين من ايام الجعر الكبير هم بيحصلوا نفس القصه بيختفوا برده بيتحسبوا على مقال بيتسجنوا الراي وغيره وغيره وبيترفدوا من وظائفهم وبعد شويه يا استاذ احمد يا دهبي انا هحكي لك هحكي لك قصص كتير لصحفيين دفعوا ثمن غالي جدا عشان كلمه تقال واترفدوا من وظائفهم لا وايه اسماء ضخمه كبيره هو في بعد يوسف ادريس تخيل يوسف ادريس اتحبس هو في بعد احسان عن القدوس تخيل احسان عن القدوس ذات حبس في مقال عادي يا استاذ احمد ده العادي بتاع العسكر على فكره من اول ما جم هم كده يعني اذا كانت الثوره او انقلاب بتاعهم كان يوم الاربع 23 يوليو هم من بص من الفجر من ساعه ما قبضوا على العساكر التانيين زمايله خلاص الموضوع خلص بالنسبه لهم الاعلام اتكون كده اتحط في جيبهم لدرجه ان يوسف ادريس نفسه بيقول لا انا قررت اعادي هذا النظام هو اللي بيقول كده ليه قرر يعاديه لانه كان قاعد في بيته فشاف العساكر في اغسطس 52 تقريبا اغسطس 54 اغسطس 54 شاف العساكر قدام بيته بيوقعوا اليافطه بتاعه جريده المصري بتاعه احمد ابو الفتح جدا ليه؟ لان جريده المصري كان فيها اليافطه بتاعتها كان عليها العالم المصري الاخضر ابو هلال ونجوم ده بيقول لقيت العالم ده بقى على الارض العالم ده اللي كنا بنشيله في المظاهرات لقيته تحت رجلين عساكر قلت ايه النظام اللي جاي يعمل كده جايين تقفلوا الجورنال فتنزلوا اليافطه بتاعه الجريده المصري والعالم المصري اللي كنا بنرفعه في المظاهرات قدام الانجليز يبقى تحت رجلينا عساكر فقررت عادي النظام ده هو يا استاذ احمد يا دهبي هو من الاول كده اعلام النظام عايزك مجرد ترس في ماكينه زي ما بتقول الصحفيه الاستاذه اميره الفيئي اللي قالت كده بالنص رغم رغبتي الصادقه في الكتابه هي اللي بتقول رغم رغبتي الصادقه في الكتابه عن مصر في منصه مصريه ولجمهور مصري فان القبضه الامنيه جعلت الامر مستحيلا بل وطاردتني هذه التضييقات حتى اثناء عملي مع وسائل اعلام دوليه يزعجني كثيرا انني بعد غياب ثلاث سنوات عدت للقاهره لاجد قرارات حظر النشر في استقبالي مع اول وظيفه صحفيه اليوم ومهما بلغت مصداقيتي المهنيه لا ازال عاجزه عن القيام بابسط مهام المهنه دون حسابات معقده ليس من مصلحه احد ان نتحول جميعا الى تروس في هذا النظام ولكن اين نجد الامل بينما يقبع الكثير من الصحفيين خلف القضبان بتهم ارهاب استاذه اميره ممكن تقولي لي بقى احنا عرفنا كده ان في عديد من الصحفيين بيخبعوا خلف القطبان عشان راي ممكن تقولي لي مين اللي بره بقى انا اقول لك اللي بره ويتبوا مناصب ولديهم اعمده هم الامنجيه وده برده من ايام يا استاذه امير عبد الناصر وده برده اللي قالوه كبار الصحفيين زي احمد باي الدين وحلم سلام وغيرهم ان اللي كان بيتبوقوا المناصب دي كانوا امنجيه بامتياز كانوا بيقدموا في زمايلهم تقارير كانوا بيكتبوا هم او بيمنتجوا المقالات عشان تبقى تعريض لكن اخطر ما في التقرير ده هو رصده لاثر كل تلك الممارسات اللي دفعت الناس لانعدام الثقه بينها وبين اعلام الدوله ووصل الامر لانعدام الثقه بين الدوله وبين اعلامها يعني الاعلام بتاع نشاه الديهي وعمرو اديب وحمدي رزق وخالد ابو بكر وغيرهم الاعلام ده الناس ما بتصدقوش ده التقرير اللي بيقول وايضا النظام لا يسخ في هذا الاعلام والاهم اعتراف صريح بين الناس سابت الاعلام ده ده في التقرير وراحت لاعلام المعارضه ده مش كلامي معلش يا بيبو ورينا صوره اللجنه كده عشان بس ايه في سيساوي بغل هيقول لك اللي كاتب انتوا اللي كاتبين الكلام ده مش احنا خالص موقع المنصه بيقول ان اللجنه دي اظن كده كلهم ما فيهمش حد عليه الرم كله طبعا مع احترامنا لبعض الناس انما اهو اللجنه دي قالت ان الناس فقدت ثقتها في الاعلام وراحت لاعلام المعارضه تعال نشوف كده ادي حضر ادي مكملين على مكتب المستبد جارح بحدود تقرير تطوير الاعلام على مكتب السيسي النتيجه والاثر فشل وسائل الاعلام في نقل سرديه الانجاز التنموي للدوله الى الجمهور انقطاع الثقه المتبادله بين السلطه التنفيذيه ووسائل الاعلام والجمهور يعتقد كل طرف ان الاخر غير قادر على تمثيل احتياجاته او التعبير عنها يعني الحكومه او النظام حاسس اني الاعلام مش عارف يعبر عن نجاحاتي الفظيعه وبرض الجمهور شايف ان الاعلام مش قادر يعبر عن مشاكله معاناه الاعلاميين والصحفيين انفسهم من ضعف الحافز للابداع بسبب تقييد الحريات وضغوط اقتصاديه وضعف الاجور والتضخم كل ده ادى الى صعود تاثير منصات اعلاميه معاديه او مضلله او مموله من قوى خارجيه اعلام المعارضه كل اللي فات ده ادى الى عدم الثقه بين الدوله وبين الاعلام وعدم الثقه بين الجمهور وبين الاعلام وصل الناس الى انهم او يصعد تاثير تاثيرنا بقى منصات اعلاميه معاديه او مضلله هم مسمينا كده يعني او ممو قوى خارجيه حضرات الساده ده اعتراف رسمي فهمي نظمي سليمان مش مني من الاعلى للاعلام والوطنيه للاعلام والوطنيه للصحافه من حمدي رزق نفسه هو اللي صاغ التقرير بان مكملين والشرق ما هم قنتين ما فيش غيرهم يعني الاثنين اصبحوا اصحاب اثر كبير في او في حياه المصريين وان الناس بتتابع الاعلام اللي بره ده عشان لقت عنده مصداقيه مفقوده على كل الشاشات المتحده انعدام ثقه الناس واضحه جدا وكل يوم بنشوفها زي كلام احد مواطن العريش لما كنا بنغطي هنا وحكايه التهجير وقال لاحمد موسى او قال لهم فين انت فين يا احمد يا موسى اهو انتوا السبب في اللي احنا فيه انتوا السبب في اللي احنا فيه لو انت بتتكلم عن قضيتنا ما كانش زمان مضطوحين قدام العالم هو مش عيب ان سيادتك تتكلم باسم الشعب هو مش دور سيادتك الاعلامي انك تتكلم باسم حكومه الدكتور مصطفى مدول انت بتاخد فلوس عشان تتكلم باسمنا يا سياده الاعلام يا احمد بيه موسى انت قبل كده طلعت مع فريق كامل بيه الوزير وقلت انا بحييك على شجاعه الاعتذار لاهالي سينا وسياده الرئيس وعد بوا 10 طب دولك اعلام انك تكلمه تاني سياده الفريق هو حضرتك مشت الناس دي وانا كلمتك على الهواء قدام الناس والناس كلها شافت واحنا امتى هنفذنا انعدام الثقه او ثقه النظام حتى باشد الاعلاميين ولاء ليه زي المخبر احمد موسى اللي وقفه على الهواء وده كشفته الميديا العالميه كله لما كان بيتكلم عن حياه كريمه والمهاجرين وفجاه طلع بريك ما دخلش غير بعد فتره كبيره زي ما بيقول الخبر ده اهو بص الاعلام العالمي اتكلم عنها الاعلام العالمي مذيع حواري مصري تجاوز الخطوط الحمراء بتصريح حول اللاجئين في 13 ابريل شاهدوا مشاهد التلفزيون المصري مشهد نادر ازلال اعلامي حكومي رفيع المستوى ده احمد موسى اشتهر يا اد يا اد يا اد احمد موسى اشتهر جا في الجرايد العالميه اهو اهو اهو اهو في ابريل قال لك في ابريل 13 ابريل مذيع مصري وقفوه في فضيحه على الهواء يا خد الجورنال ابعت الجورنال ده لاحمد موسى اشطهر يا اد تخيل اخد فاصل 45 دقيقه اعلام بقى بيطارد المعلومه ويحاصر المعرفه ويتهم اي صحفي حر بالكذب والخيانه زي ما بتقول قول الصحفيه دينا سمك اللي قالت اهي بعد ان اعتدنا على مطاردات السلطه وحصارها وحصارها للمعلومات وتقويد المعرفه صار علينا ان نبحر وسط امواج الاكاذيب نحاول النجاه بانفسنا علنا نصل الى بر الامان نتهم نتهم بالكذب بالتهوين والتهوين بالتغاضي والتواطؤ بالخيانه تاره والمهادن تارا بينما يصدق القارئ اكاذيب صممت له خصيصا لكي يفقد بوصلته فيبقى واقفا حيث يراد له ان يكون يحتفي بالابطال القتله ويلوم الضحيه هو اللي بيكاتبه كده ونفسه والعجز ويلومنا ده الاعلام يا حضرات الاستاذه دينا سمك والله لغتها حلوه جدا التقرير اللي رصدته اللجنه حط روشته الى حد كبير معقوله وكويسه عشان الاعلام يرجع ثاني مؤثر لكن النظام لحد دلوقتي ودن من طين وودن من عجين ولكن التقرير في الادراج خلينا نشوف روشته الحل وانا معلش لله ولربنا كده حاولوا تبص على الحل عشان انا هقول لك الحل لان واضح ان احنا بندور في حلقه مفرغه واضح ان ده هزار وضياع وقت وهيفضل الاعلام بتاع مصر كده احمد موسى ونشدت بيه ما تحاولش يا اخي شوف الحل وهقول لك انا حل حطه نقيب الصحفيين احمد باي الدين العظيم عارف مين احمد باي الدين احمد باي الدين اللي تعب عبد الناصر وعبد الناصر قال هو مخه كده سيبه بهاء مخه كده احمد باي الدين اللي تعب السادات والسادات برده قال نفس الكلام قال هو عبد الناصر كان يقول عليه مخه عامل كده هو مخه كده احمد باء الدين المحترم نقيب الصحفيين لدورتين تقريبا احمد باء الدين اللي كان نقيب الصحفيين العرب احمد بهاء الدين اللي وقف قدام عبد الناصر والسادات حط روشته بسيطه جدا لحل الصحافه لكن تعالى اقول لك الروشي اللي حلها اللجنه دي عشان تحل الازمه الاعلام كتبت ايه؟ خلينا نشوف مع بعض لوشت ايجاد فضاء عام تعددي حر وغير مقيد ومبدع ونقدي لا يا شيخ حريه التعبير والنشر والاصدار والحق في تداول المعلومات يبقى تعال قابلني استقلاليه الصحف ووسائل الاعلام وحمايه الصحفيين ورفع القيود عنهم ده عند امه ام لطفي تقنين الاوضاع ورفع الحجب عن المواقع ومنع الاحتكار الاعلامي بتعال قابلني سرعه اصدار قانوني حريه تداول المعلومات والغاء الحبس في قضاء النشر ده الكلام ده عند ام لطفي الجهات العامه ملك الشعب وملزمه بالكشف عن المعلومات عند طلبها موقع الكتروني لكل جهه عام مجاني ومحدث بالقرارات والسياسات والتعاقدات ديوشت الحل من من وجهه نظر الاساتذه الصحفيين الكبار انا السؤال ليه احنا ليه بنعمل كده والله بجد انتوا يا جماعه مش ما عندكوش حاجه تعملوها كل الناس القبه اللي في اللجنه بتهزروا بتضيعوا وقتكم انتم عارفين لا السيسي هياخد بالروشيطه دي ولا دي لوشت اصلا ده كلام فارغ رسمي لا غيرها السيسي اصلا ما بيسمعش لحد ولا عبد الناصر كان بيسمع لحد ولا السدد كان بيسمع لحد خالص الناس دي خلاص انتهت في حته تانيه بالمناسبه السيسي مش هو اللي قال بعد ما جمع خبراء الاقتصاد كل خبراء الاقتصاد في مصر وقعدهم الحقيقه قرارهم مالت وقال لهم كل الكلام اللي انتم بتقولوه ده يقولوا اي طالب في ثانيه يقولك الصاد مش هو اللي قال كده يا ريت يا ريت يا ريت يا بيبو تجيب لي الفيديو بتاعه مش هو اللي قال الكلام ده قدام اساتذه الاقتصاد نفس كلام عبد الناصر عبد الناصر قال لك انا جيت في يوم من الايام كده رحت جايب كل كتب الاقتصاد قعدت اقراها عشان بس ما حدش يكلمني في الاقتصاد يا سلام هي كده اهو بالبساطه دي قريت لك كتابين في الماليه والمحاسبه بقى بقت بتفهم في الاقتصاد يا راجل ما كانش اتعاذر ولا باع جذر نفس الكلام السيسي بالظبط جمع كل خبراء الاقتصاد في مصر وقال لهم كل الكلام اللي انتم بتقولوه ده يقولوا طالب في سنه ثانيه اقتصاد اسمع المسار الاصحي في 2016 انا قلت قبل كده بس انا هتوسع شويه فيه كان موجود على الترابيزه كل المعنيين من الاجهزه الامنيه والدوله تقريبا وطرحنا احنا كان نوفمبر ان احنا نطلق عمليه الاصلاح الاقتصادي وتعويم وتغيير سعر الصرف كل اللي كانوا قاعدين قالوا ايه؟ قالوا ايه كله مدير المكتب الاقتصاد الماليه الرقابه الاداريه الداخليه الدفاع لا قلت لهم يا جماعه هو العمليه مش عافيه مش يعني مش لا احنا بندردش عشان دي بلد يا جماعه اللي احنا لو ما عملناهوش قلت تعبير ده دقه كده قلت قبل كده ان احنا لو ما عملناهوش احنا هنعدي بالقرار ده انايا هنعدي بالقرار ده ايه انايا ممكن هو حد يزعل لي من اللي هقوله اوعى حد يزعل لي من اللي هقوله كل القراحات اللي اتقالت ديت انا اسف ان اقول لكم اي طالب في كليه السياسه والاقتصاد يتكلم فيها اي طالب في كليه السياسه والاقتصاد يتكلم فيها انما ازاي تعملوها هو ده السيسي ا جمع كل لا والغيبه كان في ناس بتسقف يعني بيشتمهم وبيسقفوا بيقول لهم كل الكلام اللي انتوا قلتوه ده اي سيد طالب في سياسه الاقتصاد بيفهموا يعني يقولوا خبراء كبار وبيسقفوا له هو نفسه اللي جمع اجهزه الدوله وقالوا له لا ما تعملش تعويم الجنيه قال لهم لا ده احنا هنعدي انايه من امتى السيسي بيسمع او بيفهم بالاساس يعني من اول ما جا الحقيقه الراجل كده يعني اسمع كده الاستاذ الصحفي في يوسف عقيل او قال ايه بيقول كنت اصدق ان الصحافه عقبل تقريبا ان الصحافه هي مهنه البحث عن المتاعب كما كانوا يقولون لكن لما عملت بها وجدتها مهنه البحث عن جزره في حقل الغام منذ عام 2013 قرر النظام ان يوفر علينا وجع الدماغ وتعدد الاراء فتعامل مع الصحافه بمنطق التاجر اللي شطب على دكاكين الشارع كلها ليحتكر البيع لصوت واحد عن طريق ازرعه الاعلاميه والنتيجه النتيجه شيعنا 51 موقع صحفي الى مسواهم الاخير وانحضرنا بخطه واثقه للمركز 170 في مؤشر حريه الصحافه في انجاز يستحق ان نضرب له تعظيم سلام السيسي جاي من خلفيه الاجهزه اللي كانت شايفه ان حريه او هامش الحريه قطر وان الهامش اللي تركه مبارك للصحافه والسياسه كان هو السبب في الثوره بتاعه يناير بينما كل اللي بيفهم عارفين ان الهامش ده هو اللي اخر الثوره شويه وهو اللي مد في عمر النظام زي ما بيقول حسام بدراوي في مصر اللي بيحكم مصر قصر الجمهوري لا حكومه ولا مؤسسات وحتى مساحه كان في مساحه حريه في في البرلمان لكن مساحه الحريه ديت معناها ان كان في سياسه بالمناسبه يعني لان انا سئلت ا حول هذا الامر يعني انت عمال تقول الكلام دلوقتي طب ما هو كان في سياسه ايام ما كان الحزب الوطني موجود قلت لهم اه كان في مساحه من السياسه انا رايت ان مساحه الحريه يجب ان تزيد وده كان منع الثوره والاجهزه بتاعه البلد شايفه ان مساحه الحريه الصغيره هي اللي ادت الى الثوره فلازم نمسك اكت ونقفل اكت عشان ده ما يحصلش مره ثانيه عشان كده ملاحظتنا الاهم بعد اعتراف التقرير ده عن فشل الاعلام السيسي اعلام الكذب اللي فاشل من نعيم عبد الناصر بالمناسبه وعن نجاح اعلامنا ده واحنا هم قنتين مكملين والشر اكيد انه لا امل في سلطه رابعه في مصر طول ما الراجل ده موجود دي ملاحظاتنا على التقرير اللي صدر ملاحظات مصر النهارده اعتراف رسمي بغياب الثقه من الدوله تجاه اعلام النظام اعتراف ضمني بغياب الثقه من الشعب تجاه الدوله والاعلام سوا اعتراف رسمي بغياب المعلومات وعدم الشفافيه اللي حصل ده اعتراف رسمي بالحجب والمنع والحظر التقرير اعتراف بمتابعه المصريين على السوشيال وقنوات المعارضه اعتراف بفشل كل خطط توجيه الاعلام والسيطره عليه اعتراف بان الاعلام الحالي ترويجي احتفالي تعريضي اعتراف بانه لا يوجد امل في وجود سلطه رابعه اللجنه تعتبر الاعلام لسان الدوله للشعب سقف طموح التقرير في اعلام حر يقابله تجاهل من السلطه ثلاث شهور التقرير مرمي في مكتب السيسي ومش هيحصل مش هيحصل عارف ليه ليه انا هقول لك ليه الحل الاسهل والانجح هو ببساطه اللي قلته زمان وبقوله كل وقت اي حد عاقل الحل في الحريه وده انا قلته من ساعه ما جابه الاستاذ الاعلامي طارق نور قلت الكلام ده السؤال الاهم في نظرنا هل هينجح طارق نور طارق نور نجح حتى الان في انه يبيع للمصريين اي حاجه محمود ايه ده يا محمود نجح في كل شيء ما في منتج طارق النور تولاه الا لما بقى المنتج ده براند من اول بستك بيستك ناو حد حديقه البلديه 2000 سلام وتحيه هل هينجح طارق النور في تجميل وجه النظام ده او انه يحصل حب للراجل بعد ما طارق النور يبيع السلعه دي الاعلام على سبيل المثال عمره ما كانت مشكلته اشخاص خاص هيدي طارق نور او تامر مرسي او عباس كامل او محسن فنجري الاعلام مشكلته الاولى والاخيره هي الحريه حريه بس لو خدت لو عندك حريه هتاخد اعلام قوي مؤثر ما فيش حريه مهما غيرت منه الحريه يا حضرات هي كلمه السر والحريه دي مش موجوده في قاموس العسكر انت عارف الفيديو اللي عرضته لك امبارح بتاع عبد الناصر وبيقول الحريه الخبز يا عم فكر انت الفيديو ده انا عرضته لك هنا تعال افكرك بيه كده ده هي ديمقراطيه الشعب العامل كله وزي ما قلنا في الميثاق الديمقراطيه السليمه لها جناحين الديمقراطيه السياسيه والديمقراطيه الاجتماعيه لا يمكن يكون هناك مساواه بين واحد مش لاقي يتعشى وبين واحد عنده 100000 جنيه مش ممكن عشان كده قلنا حريه الخبز هي ضمان حريه تذكره الانتخابات لان اللي مش لاقي يتعشى هيبيع صوته ب 10 ساغ او بخمس يوسف ادريس بيقول انا اول ما سمعت الكلمه دي في التلفزيون الريس بيقولها عبد الناصر اتخضيت وقلت خلاص يبقى كلنا لازم نخش السجن اذا كانت الحريه في الاساس هي حريه الخبز فكلنا على بعض كده لازم نخش السجن ليه يا دكتور يوسف قال لانه في السجن في حريه خبز فعلا فعلا انت قاعد في السجن ضامن انك زيك زي غيرك هيجي لك الخبز لحد عندك فاذا لو الحريه هي حريه الخبز يبقى كلنا نخش خش السجن دي كانت وجهه نظر يوسف ادريس الخلاصه الكلمه الحره بس هي اللي بتكشف الفساد والفاسدين وبتعاري الفشل بتحاسب الخونه وبتوعي الشعب ومن غيرها بيحكمنا الفسده والخونه وبنغرق في بلدنا او بتغرق في فقر وجهل عشان كده السيسي هيرمي التقرير ده وهيجي لجنه ثانيه وهيترمي تقريرها في الزباله هم العسكر كده اما بقى استاذنا الكبير احمد باهي الدين اللي انا مااررفش ليه سيبنا روشتته في انقاذ الصحافه وليه بنعيد نفس العجله ثاني ليه اتكتب علينا بنناقش مشاكل اتناقشت سنه 54 من 54 لحد دلوقتي سنين طويله جدا والناس بتناقش حريه الصحافه في مصر من 54 لا من 54 ايه ده من قبل 54 ده ده بعد الثوره بشهر شهرين ثلاثه كده اه بعد انقلاب يوليو بشهرين ثلاثه ا عبد الرحمن الشراوي اتحبس اعتقل هتقول لي فيها اقول لك كان بينشر روايه مسلسله اسمها الارض اللي عملها يوسف شاهين في الحلقه الثانيه كان في الهجانه بقى اللي جم دخلوا على ابو سويلم والناس دي اخواننا السودانيين زعلوا محمد نجيب زعل اعتقل عبد الرحمن الشرقاوي وافرج عنه بعد كده مش بس كده يوسف ادريس وقتها كان عامل قصه اسمها الهجانه زعلت الناس فيوسف حاسس انه هيتحبس فراح لواحد اسمه ورسي الشافعي وحكى له قالله انا هتحبس بص ده اول ما قامت بشهرين طب تعمل ايه؟ قال له مالكش دعوه انا عندي اللي احلها قال له مين؟ قالله تعال بس معايا خده من ايده واداه بيت في منشيه البكري خبط لقى واحد طالع له ببيجامه مقلمه كستور قال له ده الصاخ جمال عبد الناصر ده الدكتور يوسف ادريس حكى له الحكايه ودي كانت اول مره يوسف ادريس يقابل جمال عبد الناصر في بيته ببيجامه كاستور مقلمه وحكى له ان هو كاتب قصه اسمها الهجانه وانه ممكن يتحبس دول اول ما جون بشهرين يعني بشهرين بعد كده توالت المدابح طب اقول لك على الكبيره عبد الناصر نفسه لما كانوا بينشروا حلم سلام بينشر قصه الثوره على حلقات في الحلقه ال 12 هيحكي بقى ازاي اتفقوا كلمه السر والحاجات دي عبد الناصر استدعاه وقال له كفايه يا حلبي ما تكملش قال له يا ريس ده كان لسه عبد الرسم مش ريس بقى ده اول الثوره خالص قالوا يا حضره الصغ ده احنا لسه قالوا لا ما تكملش قالوا ليه ماكملش قال له عشان ما حدش يقلدنا ما يعملوش زينا بقى فهمت وقف لحد الحلقه بعد ما ذبح كتيره جدا وبعد ما اترفدوا ناس كتير جدا يوسف ادريس نفسه اترفد مرتين ثلاثه اتقال له كده الثلاث قال له انت اللي اترفدت يا يوسف قال له اه يا دكتور يوسف انت اترفدت قال له بس انت ما تقدرش ترفدني قال له ليه كان السادات مش رئيس كان السادات رئيس المؤتمر الاسلامي منظمه العمل الاسلامي حاجه كده قالله ما تقدرش ترفدني قالله ليه ماقدرشدك قالله انت جايبني انتداب اصلا من وزاره الصحه ووزاره الصحه جايباني انتداب من وزاره الثقافه فانتش ترفدني قال لا ما انا عايز اقوللك حاجه يا دكتور انا رفدتك من كل دول ده هم كده في ثانيه يا معلم في الشارع هو عبد الناصر نفسه اللي حبس اللي كتب عن الاسلحه الفاسده احسان قدوس حبسه واستدعاه بعد ما طلعه بقى بالحبس وقال له اتادبت يا احسان طب تعالى افطر معايا الاستاذ الكبير احمد باء الدين اللي غلب عبد الناصر وغلب السادات كتب روشته لما سئل الصحافه ممكن تاخد حصانه قال له ايوه الصحافه تحتاج الى حصانه بس ايه بقى حصانه الصحافه الحقيقيه حصانه الصحافه الحقيقيه من وجهه نظر احمد باء الدين تاتي من قوتها بقوه المؤسسات الاخرى في الدوله زي قوه القضاء قوه المجالس النيابيه قوه المنظمات النقابيه قوه النقابات المهنيه قوه راي الضغط العام بتاع الراي العام كل الحاجات دي لو قويه هي اللي هتحمي الصحافه لكن لما تبقى كل المؤسسات دي ضعيفه فالصحافه هتبقى عاريه بلا حمايه مهما حطينا لها من نصوص وقوانين دي القضيه نقطه ان الصحافه هتاتي لن تاتي الا مع الوقت حيث تصبح كل المؤسسات دي قويه هتبقى الصحافه قويه لو اتحبس صحفي برلمان هيقف جنبه القضاء هيقف جنبه انما لما تبقى كل مؤسسات الدوله وكل نقابات الدوله وكل جامعات الدوله تعبانه ما تسالش عن الصحافه مهما تشكل لجان مش هيحصل حاجه مهما تحط نصوص وقوانين وحوريه المعلومات وعدم الحبس وكل ده كلام فارغ عبد الناصر والسادات المبارك كانوا بيحبسوا بجاره الم بيحجبوا المواقع بجاره الم بيقفلوا الجرايد بجاره الم قرار صدر اقفل صحف اترفد فاللي قاله الاستاذ احمد باقدين صح ان الصحافه مش هتبقى قويه ولها حصانه الا بشروط الصحافه تحتاج الى حصانه حقيقيه تاتي من قوه قوه المؤسسات الاخرى زي قوه القضاء المجالس البرلمانيه المنظمات النقابيه المهنيه قوه ضغط الراي العام كل الاشياء دي كل المؤسسات دي هي اللي تحمي الصحافه لما تكون المؤسسات دي ضعيفه هتبقى الصحافه عاريه بلا حمايه مهما حطينا ليها نصوص وقوانين ده اللي قاله الاستاذ احمد باي الدين فما تقوليش بقى هنعمل لجان وهناخد قرارات وهنحط قوانين طالما البرلمان بتاعك عره والقضاء بتاعك شخشيخه وما عندكش ولا نقابه حره وما عندكش ولا جامعه محترمه طالما الراي العام او قوه قوه الراي العام تعبانه تبقى الصحافه عاش يحميها زيها زي اي حاجه بتتركب هي دي المساله واشوفك بعد الفاصل بس قبل ما اشوفك بعد الفاصل ده اعتراف منهم ان القنوات دي هي المؤثره اما بقيه الهاكس اللي بيتدفع فيه مليارات هيدي مشكله المشكله ان التقرير برده من وجهه نظري ما التفتش لفكره التكلفه الصح الاعلام ده بيكلف الدوله دوله قد ايه بتصرفوا عليه قد ايه كده اهو دي اموال الشعب كان مفروض التقرير يلفت النظر الى انه التكلفه اللي مدفوعه في الاعلام ده كله على الهواء على الارض لانه اعلام ما بياثرش في الناس مالوش مصداقيه عند الناس بينما احنا اعلامنا اللي بقرشين التقرير بيقول انه اصبح له تاثير واسع فشكرا للتقرير واشوفك بعد الفاصل بس
ناصر خسائر فادحة للشركة المتحدة التابعة للمخابرات والمسؤولة عن تلميع السيسي 9:05

ناصر خسائر فادحة للشركة المتحدة التابعة للمخابرات والمسؤولة عن تلميع السيسي

قناة مكملين - الرسمية

18 مشاهدة · 1 dag geleden

مصر النهاردة يفتح أخطر تقرير معلومات سرية للغاية على مكتب السيسي ما علاقة مكملين 45:06

مصر النهاردة يفتح أخطر تقرير معلومات سرية للغاية على مكتب السيسي ما علاقة مكملين

قناة مكملين - الرسمية

57 مشاهدة · 1 maand geleden

12 سنة لماذا فشل السيسي في إسكات قناة مكملين 47:27

12 سنة لماذا فشل السيسي في إسكات قناة مكملين

القناة الرسمية للإعلامي محمد ناصر

24 مشاهدة · 3 dagen geleden

ناصر تقرير خطير على مكتب السيسي يفضـ ـح إعلام السامسونج إيه اللي بيحصل 12:25

ناصر تقرير خطير على مكتب السيسي يفضـ ـح إعلام السامسونج إيه اللي بيحصل

قناة مكملين - الرسمية

5 مشاهدة · 1 maand geleden

ناصر إعلام السيسي يروج لـالاقتصاد السري لماذا يخفون الحقائق عن المواطن 6:41

ناصر إعلام السيسي يروج لـالاقتصاد السري لماذا يخفون الحقائق عن المواطن

قناة مكملين - الرسمية

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

في عهد الزعيم السيسي أطفال مصر بيتم اغتصابهـ ـ ـ ـم 1:07

في عهد الزعيم السيسي أطفال مصر بيتم اغتصابهـ ـ ـ ـم

قناة مكملين - الرسمية

15 مشاهدة · 7 maanden geleden

سر تطبيل إعلام النظام لأي حاجة بيعملها السيسي 0:52

سر تطبيل إعلام النظام لأي حاجة بيعملها السيسي

قناة مكملين - الرسمية

1 مشاهدة · 3 uur geleden

السيسي بيبيع في مصر بالتقسيط صكوك لبيع مصر إخباري 2:14

السيسي بيبيع في مصر بالتقسيط صكوك لبيع مصر إخباري

قناة مكملين - الرسمية

9 مشاهدة · 1 jaar geleden

أزمـ ـة الكــ ـلاب في مصر بين أمان المواطنين وحقوق الحيوان 20:02

أزمـ ـة الكــ ـلاب في مصر بين أمان المواطنين وحقوق الحيوان

القناة الرسمية للإعلامي محمد ناصر

22 مشاهدة · 1 maand geleden

رسالة لكل مصري لازم تستعدوا للحـ ـ ـرب مع إسرائـ ـيل 0:45

رسالة لكل مصري لازم تستعدوا للحـ ـ ـرب مع إسرائـ ـيل

قناة مكملين - الرسمية

2 مشاهدة · 2 uur geleden

إعلام السيسي العبيط بيقولك السيسي اداهم دروس في الأخلاق 0:40

إعلام السيسي العبيط بيقولك السيسي اداهم دروس في الأخلاق

قناة مكملين - الرسمية

2 مشاهدة · 2 jaar geleden

دمى السيسي تفتح النـ ـار على تقرير الإيكونوميست إبه الحكاية تفاصيل خطيرة مع ناصر 10:16

دمى السيسي تفتح النـ ـار على تقرير الإيكونوميست إبه الحكاية تفاصيل خطيرة مع ناصر

قناة مكملين - الرسمية

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

أسامة جاويش السيسي يخرج عن صمته ويهاجم الإعلام المصري في الخارج 11:25

أسامة جاويش السيسي يخرج عن صمته ويهاجم الإعلام المصري في الخارج

قناة مكملين - الرسمية

58 مشاهدة · 2 jaar geleden

ابشروا يا مصريين السيسي زود المعاشات 1:13

ابشروا يا مصريين السيسي زود المعاشات

قناة مكملين - الرسمية

1 مشاهدة · 3 uur geleden

ناصر تقرير صادم السيسي بيستجدع مع ماكرون وبيبعتله الجنـ ـود بتوعنا في مالي 6:36

ناصر تقرير صادم السيسي بيستجدع مع ماكرون وبيبعتله الجنـ ـود بتوعنا في مالي

قناة مكملين - الرسمية

3 مشاهدة · 9 dagen geleden

السيسي ينتقـ ـم من أي شخص متأثر بالفكر الشيعـ ـي في مصر 1:17

السيسي ينتقـ ـم من أي شخص متأثر بالفكر الشيعـ ـي في مصر

قناة مكملين - الرسمية

11 مشاهدة · 1 dag geleden

ناصر السيسي يهــ ــاجم الإعلام ويأمرهم ممنوع الكلام في نقص السلع تاني 2:25

ناصر السيسي يهــ ــاجم الإعلام ويأمرهم ممنوع الكلام في نقص السلع تاني

قناة مكملين - الرسمية

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

أحمد سمير فضيحـ ـة بجلاجل أعلام المثليـ ـ ـة هتبقى موجودة في ماتش مصر وإيـ ـ ـران 5:09

أحمد سمير فضيحـ ـة بجلاجل أعلام المثليـ ـ ـة هتبقى موجودة في ماتش مصر وإيـ ـ ـران

قناة مكملين - الرسمية

10 مشاهدة · 1 dag geleden

ناصر دخلنا مكتب السيسي وجبنا منه وثيقة في غاية الخطورة ما علاقة جهاز مستقبل مصر 23:03

ناصر دخلنا مكتب السيسي وجبنا منه وثيقة في غاية الخطورة ما علاقة جهاز مستقبل مصر

قناة مكملين - الرسمية

56 مشاهدة · 4 maanden geleden