مراجعة الوحدة الثانية جبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي الترم التاني 2026 البقري

👁 1 مشاهدة

مراجعة الوحدة الثانية جبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي الترم التاني 2026 البقري

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلابنا حبايبنا الغاليين طلاب ثالثه اعدادي حبايب قلبي المحترمين عاملين ايه يا ابطال؟ يا رب تكونوا بخير وبصحه وبعافيه وسلام اهلا بكم يا حبايب قلبي في مراجعه الوحده الثانيه في الجبر طبعا المراجعه بتاعتنا مراجعه قويه جدا جدا جدا شامله كل الافكار كل التريكات كل المستويات يعني بمعنى اصح يا حبايب قلبي شغل فاخر من الاخر اتمنى المراجعه دي تتقدر لان المراجعه دي مبذول فيها مجهود كبير جدا انزل يا صديقي دوس لايك في القناه فعل زر الجرس الدال على الخير كفاعل الخير لما تعمل كده المراجعه دي هتوصل لعدد كبير جدا من الطلبه فبالتالي الكل هيستفيد وبرده يا حبايب قلبي الاجر اللي انا هاخده حضرتك هتاخد زيه بالظبط كده انا خلصت كل اللي انا عايز اقوله واقول لك على حاجه مهمه متعلقه بيا اخوك البقري السنه اللي فاتت والسنه دي برده كان عمال ينزل لك مراج مراجعات ليال الامتحان عمال ينزل لك مراجعات الشهور عمال يعمل لك حاجات جامده جدا بشكل مجاني اتمنى الدعم والمسانده اللي انا بقدمها لكم يا حبايب قلبي تكون متبادله اخوك البعري عايز يخلص الترم ده ويكون عنده على القناه بتاعته 500000 مشترك انا واثق ان انا هقدر اوصل للرقم ده بفضل ودعم اخواتي حبايبي طلبي الثالثه اعدادي مستحيل اوصل للرقم ده بدون الدعم بتاعكم يلا يا صديقي اوكي عيب عليك لو انت بتتفرج معايا بتتفرج معايا دلوقتي ومش مشترك في القناه عيب عليك عيب عليك عيب عليك انزل في القناه وفعل زر الجرس ويلا بينا نبدا في اول سؤال معانا في المراجعه هنبدا دلوقتي يا حبايب قلبي بتلخيص اول درس معانا في الجبر في الوحده الثانيه اول درس كان بعنوان اصفار الداله يعني ايه يا باشمهندس اصفار الداله اصفار الداله معناه قيم س التي تجعل الداله تساوي صفر كلمه اصفار الداله يا شباب ادي كلمه اصفار الداله كلمه اصفار هناخد منها حرف الصاد وكلمه الداله هناخد منها حرف الد لما تشوف كده يا باشمهندس الص دتصار كلمه اصفار الداله يبقى اصفار الداله معناها قيم س التي تجعل الداله تساوي صفر تمام ولا مش تمام؟ تمام هنتكلم عن ملاحظات هامه جدا اول ملحوظه معانا بتقول لو احنا عندنا د س عندنا د س بيساوي ساوي صفر لو انا عندي د س بيساوي صفر في الحاله دي يا حبايب قلبي اصفار الداله بتاعتنا بتبقى ح ع تاني كده لو انا عندي د س عباره عن صفر داله ثابته وقيمتها صفر في الحاله دي اصفار الداله بتاعتي عباره عن ح معناها كل الاعداد الحقيقيه طب بعد كده لو انا معايا س تربيع + 4 معايا س تربيع + 25 ال تربيع دي انا بسميها مربع والاربعه اربعه دي بسميها مربع انت دلوقتي لو بتقول مجموع مربعين ده عباره عن مربع اول وده مربع تاني بينهم جمع يبقى عباره عن مجموع مربعين وهنا يا حبايب قلبي برض عباره عن مجموع مربعين مجموع المربعين يا باشمهندس مالهمش اصفار يعني لو انا عندي داله بالشكل ده او داله بالشكل ده واجي اسالك على الاصفار الاجابه بتاعتي فاي ع تاني كده لو انا عندي مجموع مربعين وجيت سالتك على اصفار الداله الاجابه بتاعتي فاي عد تاني كده الاجابه بتاعتي فاي طب بعد كده يا شباب لو احنا جينا نحلل مثلا فرق بين مكعبين او مجموع مكعبين لما نيجي نحلل بيبقى عندنا قوسين واحد صغير وواحد كبير القوس الصغير بيبقى ليه اصفار ولكن القوس الكبير مالهوش اصفار على سبيل المثال لما اقول لك س تكعيب - 8 ده عباره عن فرق بين مكعبين لما احلله هيبقى بالشكل بالشكل ده قوس صغير وقوس كبير القوس الصغير يا حبايب قلبي الاصفار بتاعته اثنين ولكن القوس الاكبر هنا مالهوش اصفار القوس الاكبر مالهوش اصفار طب بعد كده يا باشمهندس لو انا جيت قلت لك د س عباره عن عدد يعني د س = 3 د س = 5 د س = 6 بمعنى صح داله ثابته ومثلا الداله الثابته بيبقى هنا عدد العدد ده ممكن يبقى 2 3 5 7 اي رقم في الدنيا في الحاله دي لو انا جيت اجيب الاصفار الاجابه بتاعتي بتبقى فاي يعني على سبيل المثال د س = 3 في الحاله دي الاصفار فاي د س = 4 الحاله دي الاصفار فاي د س = 7 في الحاله دي الاصفار فاي ولكن لو د سياوي صفر في الحاله دي الاصفار ح خلي بالك ما بين الملحوظه رقم اربعه والملحوظه رقم واحد طب بعد كده في المعادله التربيعيه الغير قابله للتحليل لما يكون معايا معادله من الدرجه الثانيه واجي احلل مش عارف احلل بروح جايب المميز لو انا جيت اجيب المميز ولقيت المميز قيمه سالبه يعني اصغر من الصفر في الحاله دي يا حبايب قلبي اصفار الداله اللي معايا بتكون فاي اصفار الداله فاي على سبيل المثال لو انا جيت قلت لك س تربيع + س + 1 دي داله بتاعتي الداله دي داله من الدرجه الثانيه عشان اجيب اصفارها بمسك الداله دي اساويها بصفر ع تاني كده سويت الداله بصفر لما اجي احلل هقول له س تربيع حللها س وس حلل الواحد بحيث لما تضرب العددين في بعض يديك واحد ولما تجمعهم يديك واحد انت بتقول ايه مافيش عددين تضربهم يديك واحد مجموعهم يديك واحد المساله دي غير قابله للتحليل ولكن لو هنا جيت تجيب المميز اللي هو عباره عن ب تربيع - 4 ا ج هيبقى قيمته اصغر من الصفر يعني قيمه سالبه ال ب تربيع - 4 ا ج قيمه سالبه وبدال المميز قيمه سالبه في الحاله دي الاصفار بتاعه الداله دي بتبقى فاي يبقى الاصفار فاي لو معادله من الدرجه التانيه وفيها المميز اصغر من الصفر لو داله ثابته لو انت معاك مجموع مربعين لو انت معاك ققوس الاكبر من ناتج تحليل فرق بين مكعبين ومجموع مكعبين بس كده اه بس كده يلا بينا نبدا مع بعض كده حبايب قلبي في حل اول سؤال معانا على الدرس ده مجموعه اصفار الداله د سياوي س عد تاني كده انا معايا داله عايز يجيب اصفرها اولا يا بعلم كده انا بقول لك د سياوي 7 السبعه ده عباره عن عدد ثابت يعني معايا داله ثابته داله ثابته في الحاله دي الاصفار بتاعتنا فاي السؤال اللي بعده مجموعه اصفار الداله د س عباره عن س تربيع + 9 قال الله ده س تربيع يا باشمهندس دي عباره عن مربع والتسعه دي عباره عن مربع مربع مربع بينهم زائد يعني مجموع مربعين مجموع المربعين الاصفار بتاعتنا بتبقى فاي لو انت معاك مجموع مربعين بيسالك على الاصفار الاجابه بتاعتي فاي المساله بتاعت اللي جايه لو انا عندي د س بيساوي صفر ولو انا عندي د س بيساوي عدد هنا يا شباب الاصفار بتاعتي بتبقى ح وهنا يا شباب الاصفار بتاعتي بتبقى ايه؟ فاي بدل معاك د سياوي صفر يبقى الاصفار بتاعتي عباره عن ح بيمثل الاختيار رقم د بعد كده يا شباب المساله بتاعتي اللي جايه بقول لك مجموعه اصفار الداله د س عباره عن 2 س هندسه هو انت عشان تجيب الاصفار بتعمل ايه برافو عليك بمسك الداله اساويها بصفر يبقى اقول له 2 س هساويها بصفر ال مضروبه في انين انا عايز اجيب ال برافو عليك اتخلص من الاثنين وعشان اتخلص من الاثنين هقسم على الاثنين اقسم على الاثنين دي مع دي يبقى الس هندسه قيمتها صفر ايه ده انا لما سويت الداله بصفر طلعت الس بصفر يعني نقدر نقول له ان اصفار الداله دي في الحاله دي عباره عن المجموعه صفر طبعا يا حبايب قلبي ده بيمثل الاختيار الاول بعد كده المساله بتاعتي اللي جايه مجموعه اصفار الداله طبعا معايا داله من الدرجه الاولى عايزين نجيب اصفارها هندسه عشان اجيب اصفار الداله برافو عليك بمسك الداله اساويها بالصفر يلا يا باشا يلا يا باشا س + 4 ساويها بصفر وادي الاربعه بعكس الاشاره يبقى الس بتساوي سالب ا انا دلوقتي طلعت قيمه س يبقى انت حليت المساله اقدر اقول له ان ص د اصفار الداله اصفار الداله عباره عن المجموعه المجموعه سالب ا طب بعد كده حبايب قلبي المساله بتاعتي اللي جايه مجال الداله اللي معايا د س عباره عن س تربيع - 4 ايه ده يا هندسه هو عايز هنا المجال الداله دي عباره عن داله كثير الحدود فالمجال بتاعي ح طبعا المساله دي المفروض ما تبقاش هنا ولكن انا قلت لك اجابتها ح لما نوصل للدرس التاني في الجبر هتبقى فاهم الكلام ده جه ازاي المساله بتاعتي اللي جايه اذا كان د س عباره عن 2 س + ا وعندنا ص د المجموعه 3لاه فان قيمه ا دلوقتي يا حبايب قلبي انا معايا داله عباره عن 2 س + ا وبقول لك ان اصفار الداله هو لاثه حبيب قلبي لما اقول لك اصفار الداله عباره عن مجموعه وجواها لاثه اعرف ان قيمه الداله بصفر لو الس بثلاه معنى ان ص د بثلا الكلام ده معناه ان الداله قيمتها بصفر عند الس ب 3 هنقول له بما ان ص د الاجابه مجموعه 3 اذا الداله فين الداله ادي الداله قيمتها بصفر عند الس بثلاه كلام جميل كلام محترم يعني بمعنى صح يا صديقي هشيل الس واحط مكانها لاه والناتج بتاع الداله اساويه بالصفر يلا يا باشا يلا يا باشا الس دي شيلها وحط مكانها 3 يبقى 2× 3 + ا 2× 3 ب 6 وادي بعكس الاشاره يبقى الال بتساوي س- س بس كده يا هندسه اه بس كده الحمد لله طلعت قيمه ا والالف بتاعتي طلعت بسالب س بعد كده يا شباب المساله بتاعتي اللي جايه لو احنا عندنا داله كسر جبري وعايزين نجيب اصفار داله الكسر الجبري الموضوع سهل وبسيط جدا عشان يا صديقي تجيب اصفار داله الكسر الجبري عباره عن مجموعه اصفار البسط فرق مجموعه اصفار المقام عد تاني كده اصفار داله الكسر الجبري عباره عن مجموعه اصفار البسط فرق مجموعه اصفار المقام على سبيل المثال لو انا معايا المجموعه 2ين وخمسه فرق المجموعه اين دلوقتي يا باشمهندس المجموعه اين وخمسه شيل منها الفرق معناها شيل منها شيل منها الاثنين يبقى الاجابه بتاعه المجموعه خمسه المجموعه اين وخمسه شيل منها المجموعه خمسه لما اشيل الخمسه يفضل الاثنين طب المجموعه اين وخمسه شيل منها المجموعه واحد هندسه الاثنين والخمسه شيل منهم الواحد اصلا الاتنين والخمسه مافيش معاهم الواحد فالواحد لو كان موجود معايا كنت شلته هنا اين وخمسه بقول لك شيل الاتنين فانا شلت الاتنين فاضل الخمسه هنا انين وخمسه شيل الخمسه يفضل الاتنين طب هنا اين وخمسه شيل الواحد اصلا الواحد مش موجود معايا عشان اشيله فالاجابه بتاعتي تفضل برده اين وخمسه عايز تقول ايه يا حبيب قلبي عايز اقول ان الاجابه بتاعتي دايما المجموعه الاولى الاجابه بتاعتي دايما من المجموعه المجموعه الاولى الاجابه بتاعتي دايما من المجموعه الاولى ولكن قبل ما ناخد الارقام اللي في المجموعه الاولى بنلغي الرقم المتكرر هنا اين هنا انين يبقى نلغي الاتنين هنا خمسه هنا خمسه نلغي الخمسه هنا اين خ هنا واحد ما فيش رقم اتكرر يبقى الاجابه بتاعه المجموعه الاولى اللي هي اين وخمسه بس كده اه بس كده طب دلوقتي يا صديقي لو انا جيت قلت لك المجموعه فاي فرق المجموعه واحد اولا عيني على المجموعه الاولى لان الاجابه بتاعتي من المجموعه الاولى هل هل هنا في اعداد هنا ما فيش اعداد يبقى الاجابه بتاعتي فاي المجموعه فاي فرق المجموعه واحد الاجابه بتاعتي مجموعه فاي واحد يقول لي انا تاهم متلخبط والله الموضوع سهل وبسيط جدا بس كده يا هندسه اه بس كده المساله بتاعه اللي جايه دلوقتي يا صديقي بقول لك عايز اجيب اصفار داله الكسر الجبري اللي قدامي عشان اجيب اصفار داله الكسر الجبري بعمل خط كده في النص اشتغل على البسط بسط وهنا اشتغل على المقام يلا يا باشا يلا يا باشا البسط بتاعي عباره عن سالبثلا هنساويه بالصفر المقام بتاعي عباره عن س - ا هنساويه بالصفر دلوقتي يا حبيب قلبي هل السالبثلالاه ينفع تبقى بصفر الكلام ده مستحيل عايز تقول ايه عايز اقول لا يوجد اصفار للبسط انا ما قدرتش اطلع قيمه ل س طب تعالى هنا ودي السالب ا ودي السالب اين بعكس الاشاره يبقى الس باتنين كده اصفار المقام الاجابه بتاعتي عباره عن المجموعه انين تعال بقى نقول له في الاخر كده اصفار داله الكسر الجبري عباره عن اصفار البسط فرق اصفار المقام اصفار البسط ما فيش اصفار البسط يبقى الاجابه بتاعتي فاي يعني مجموعه خاليه طب اصفار المقام عباره عن المجموعه اثنين طب المجموعه فاي فرق المجموعه 2 الاجابه بتاعتي فاي يعني الاجابه بتاعتي فاي بالشكل ده اما تكتب كده اما تكتب كده واحد يقوللي انا مش فاهم قصدك فاي فرق اي مجموعه الاجابه بتاعتي فاي فاي فرق اي مجموعه الاجابه بتاعتي فاي المساله اللي جايه هتضبط لك الكلام انا دلوقتي يا صديقي عندي داله كسر جبري عايز اجيب اصفار داله الكسر الجبري اول حاجه اعمل خط كده في النص اقسم المساله بتاعتك جزئين اول حاجه يا معلم تعال نشتغل على البسط تاني حاجه تعال نشتغل على المقام تعال نجيب اصفار البسط اللي هو س - 2 هنساويها بصفر وادي بعكس الاشاره يبقى الس بتساوي اين كلام جميل كلام محترم تعال نشتغل على المقام نجيب اصفار المقام س - 7 نساويها بالصفر ودي بعكس الاشاره يبقى الس بتساوي احلى سبعه في الدنيا هندسه عايز تقول ايه عايز اقول ان اصفار الداله بتاعت الكسر الجبري عباره عن اصفار البسط فرق اصفار المقام اصفار البسط اين اصفار المقام سبعه عينك على المجموعه الاولى المجموعه الاولى فيها اثنين هل هنا في رقم موجود هنا لا ما فيش رقم متكرر خلاص يبقى الاجابه بتاعه المجموعه انين مجموعه اثنين فرق المجموعه سبعه الاجابه بتاعه المجموعه سبعه دي معناها المجموعه الاولى شيل منها السبعه لو كانت موجوده طب ما هو السبعه مش موجوده خلاص يبقى الجمله دي مالهاش لازمه يفضل الاجابه بتاعتي المجموعه اثنين مجموعه اثنين فرق المجموعه سبعه الاجابه بتاعتي مجموعه اثنين اللي موجود هنا مش موجود هنا الاثنين كلام جميل كلام محترم طب بعد كده حبايب قلبي المساله بتاعتي اللي جايه معايا داله كسر جبري عايز اجيب اصفارها برافو اول حاجه يا هندسه نجيب اصفار البسط بعد كده نجيب اصفار المقام يلا يا هندسه يلا يا هندسه نقول له اصفار البسط بعد كده نقول له اصفار المقام لو سمحت يلا يا باشا نشتغل البسط بتاعي س تربيع نا س - 2 هنساويه بصفر بعد كده المقام بتاعي س تربيع - 4 نساويه بصفر نعمل ايه يا هندسه نفتح احلى قوسين في الدنيا حلل ال تربيع تبقى س وس حلل الاثنين تبقى اين وواحد الاخير يا معلم سالب الاخير يا محترم سالب انت قياض اوعى كل حد الان في ثالثه اعداده ومش عارف تحلل اقسم بالله علمك انت خفت ولا يا معلم يا معلمي بص انت كده جوه قلبي اي حاجه مش فاهمها انا موجود اخوك البقري واقف جنبك بيسندك بيدعمك اتمنى يا صديقي يكون الدعم والمسانده دي متبادله هقول لك على سر لو انت بتتفرج على الفيديو ده ولسه ما وصلناش ل 500000 اخوك البقري نفسه يوصل للرقم ده مش هوصل بيه الا بدع دعم اخواتي وحبايبي طلاب ثالثه اعدادي يعني لو انت دلوقتي بتتفرج عليا ولسه ما اشتركتش في القناه ولا كتبت ليها تعليق جامد انا زعلان منك لان انا بقول لك اي حاجه انت نفسك فيها هعملها لك وانا قلت لك على اللي نفسي فيه مش عايز تساعدني ايوه كده يا قلبي ايوه كده يا قلبي صوت اللايك اللي انت بتدوسه دلوقتي بالدنيا عندي وربنا وربنا بالدنيا عندي نكمل بقى الدرس بتاعنا انا دلوقتي الاخير سالب الكبير زي الاوسط الاوسط يا معلم سالب يبقى الاثنين سالب والواحد بالموجب بعد كده يا باشمهندس هنا الس قيمتها باثنين الله هنا الس قيمتها بسالب واحد الله ايه ده انا جبت اصفار البسط تعال اشتغل على المقام يلا يا باشا يلا يا باشا سالب ا مع السلامه يبقى ال تربيع بتساوي اربعه شيل التربيع حط الجذر جذر 4 موجب او سالب اين الله ينور عليك يا معلم كده نقدر نقول له اصفار الداله اصفار داله الكسر الجبري اللي قدامي عباره عن اصفار البسط فرق اصفار المقام اصفار البسط انين وسالب واحد اصفار المقام اين وسالب اين الغي اللي بيتكرر هنا انين هنا اين الغي الاتنين عينك على المجموعه الاولى اللي فاضل فيها سالب واحد يبقى الاجابه بتاعتي المجموعه سالب واحد المساله دي طرش ما بتهزرش ايوه المساله دي طرش ما بتهزرش بعد كده حبايب قلبي بالمساله بتاعتي اللي جايه نفس الفكره معايا داله كسر جبري عايز اجيب اصفارها اول حاجه عم الحاج اقول له اصفار البسط فرق اصفار المقام يا عم بسط رد عليا البسط بتاعي س تربيع - 9 يا عم مقام رد عليا س - 3 يلا يا باشا كده نجيب اصفار البسط- تروح بعكس الاشاره س تربيع بتساوي يا معلم تسعه ال تنزل التسعه تنزل التربيع نحط مكانه جذر ونحط موجب وسالب يبقى الس عباره عن موجب وسالبثلا ومن هنا ودي السالبثلالاه بعكس الاشاره يبقى الس بتساوي 3 نقول له بقى اصفار الداله بتاعتنا اصفار الداله اصفار الداله عباره عن ايه يا هندسه اصفار البسط فرق اصفار المقام اصفار البسط يا هندسه عباره عن 3 وسالب اصفار المقام 3 نعمل ايه بقى يا هندسه الغ اللي بيتكرر هنا 3 هنا فاضل معايا يا هندسه فاضل معايا سالبثلا يبقى اصفار الداله عباره عن المجموعه سالبثلا مجموعه سالبثلا بعد كده بعد كده صديقي المساله بتقول ايه اضحك اضحك افضل اضحك عليا كده اذا كان الساوي 3 هو احد اصفار الداله الاتيه الله على المساله دي المساله دي جامده جدا جدا جدا يا معلم لما يكون معاك داله كسر جبري واقول لك ان في عدد العدد ده اصفار داله الكسر الجبري اعرف ان العدد ده لما تعوض بيه في البسط البسط بيبقى قيمته بصفر يعني عايز تقول ايه؟ عايز اقول بما ان س بيساوي 3 احد اصفار الداله اذا يا حبايب قلبي هستنتج ان البسط اللي معايا ده اللي هو س تربيع - 2 س - ك قيمته هتبقى صفر قيمته هتبقى كام يا هندسه؟ قيمته هتبقى صفر امتى؟ لما الس بثلاه لما يكون معاك عدد واقول لك ان العدد ده بيمثل اصفار داله كسر جبري اعرف ان انت لو عوضت بالعدد ده في البسط في البسط في البسط قيمه البسط هتبقى بصفر ادي البسط سويته بصفر هيبقى بصفر امتى؟ لو عوضت عن الس بثلاثه يلا نعوض يلا نعوض شيل الس يا معلم وحط حط مكانها لاثه خلي بالك وركز معايا شيل الس وحط لاثه يلا يا حبيب قلبي شيل الس وحط لاه س شيلها وحط 3 - 2 س شيلها وحط 3 - ك الاجابه احلى 0 في الدنيا 3 تربيع ب 9 - 2× 3 ب 6 - ك يا معلم الاجابه بصفر نعمل ايه بقى 9 - 6 3 - ك الاجابه بصفر وادي بعكس الاشاره يبقى ال بتساوي ك ايه ده ايه ده الحمد لله رب العالمين مين طلعت قيمه ك وك طلعت ب 3 مساله طرش ما بتهزرش المساله بتاعتي اللي جايه اذا كان ن س عباره عن س على س - 3 - 1 على س - 3 فان مجموعه اصفار الداله الاتيه طبعا يا حبايب قلبي عشان نجيب اصفار داله الكسر الجبري عباره عن مجموعه اصفار البسط فرق اصفار المقام ولكن لما تكون الداله اللي معاك معاك موجوده في ابسط صوره داله الكسر الجبري اللي معايا دي ليست في ابسط صوره طب بعد اذنك يا قلبي هل انت تقدر تحط داله الكسر الجبري اللي قدامك دي في ابسط صوره؟ اه اقدر احطها في ابسط صوره ازاي؟ المقام هنا يا صديقي س - 3 والمقام هنا يا صديقي س - 3 حط المقام زي ما هو ليه بقى؟ لان انت في عمليه طرح عشان اطرح واجمع عشان اطرح واجمع لازم المقامات تكون متوحده وبالفعل المقامات متوحده العمليه اللي بين الكسرين عمليه طرح البسط الاول س البسط الثاني واحد يبقى الكسر الجبري ده لما حطيته في ابسط صوره طلع بالشكل ده انا بقى عايز اجيب اصفار داله الكسر الجبري عشان تجيب اصفار داله كسر جبري تعال نجيب اصفار البسط وتعال نجيب اصفار المقام دلوقتي يا حبايب قلبي البسط بتاعي عباره عن س - 1 الاصفار بتاعته يعني هنساويه بالصفر وتعال نجيب اصفار المقام يعني هنساوي المقام بصفر يعني س - 3 هنساويها بصفر وادي سالب واحد بعكس الاشاره يبقى ال س بتساوي 1 وادي السالبثلالاه بعكس الاشاره يبقى ال س بتساوي 3 ايه ده يا هندسه انا جبت اصفار البسط وجبت اصفار المقام عايزين نجيب اصفار داله الكسر الجبري عباره عن اصفار البسط فرق اصفار المقام اصفار البسط واحد اصفار المقام لاه المجموعه واحد فرق المجموعه لاه اللي موجود هنا مش موجود هنا الواحد برافو عليك برافو عليك برافو عليك طبعا يا صديقي الواحد ده بيمثل الاختيار رقم ب مساله جميله جدا جدا جدا يا حبايب قلبي بعد كده هنتكلم عن حاجه اسمها مجال داله الكسر الجبري لو انا عندي داله كسر الجبري وعايز اجيب مجال داله الكسر الجبري مجال يا اصدقائي داله الكسر الجبري عباره عن ح فرق اصفار المقام عد تاني كده داله كسر جبري عايز اجيب مجالها عباره عن ح فرق اصفار المقام اول ما تسمع كلمه مجال امسك المقام سويه بالصفر حته اني كده اول ما تسمع كلمه مجال داله كسر جبري امسك المقام سويه بصفر يعني ايه يا باشمهندس اول مساله معايا دلوقتي بقول لك عايزين نجيب مجال داله الكسر الجبري على فكره احنا كنا من شويه شغالين على الاصفار انما هنا دلوقتي انا شغال على المجال لو انت عايز تجيب مجال داله كسر جبري عينك على المقام المقام بتاعي هنا 5 س هقول له ال 5 س بتساوي صفر طبعا الس مضروبه في خمسه اقسم على الخمسه اقسم على الخمسه دي مع دي يبقى الس هندسه بتساوي صفر ايه ده المقام بتاعي قيمته بصفر لما الس بصفر ي نقدر نقول له بقى كده المجال هو ح فرق المجموعه قيمه س هنا صفر يبقى ح فرق المجموعه صفر لو الس هنا بثلاه يبقى المجال ح فرق اللاه لو الس بخمسه يبقى المجال ح فرق الخمسه المجال بتاعي عباره عن ح فرق الصفر اللي هو الاختيار رقم كام بقى اللي هو الاختيار رقم د المساله بتاعتي اللي جايه عايزين يا حبايب قلبي نجيب مجال داله الكسر الجبري اولا يا صديقي داله الكسر الجبري اللي معايا دي عشان اجيب اجيب مجالها برافو عليك ايوه كده يا قلبي قلت لك من شويه عشان اجيب المجال بمسك المقام اساويه بالصفر يلا يا معلم بقى نمسك المقام ده بنساويه بصفر وعلى فكره انت خفت انا بهزر معاك بهزر معاك لو لسه ما دوسش لايك شفت انا اتعصبت ازاي زعلت مني ازاي يرضيك ان انا ازعلك ما هو انت مزعلني انا ما اقدرش ازعلك والله يلا بقى انزل دوس لايك في القناه فعل زر الجرس حبيب قلبي وربنا حبيب قلبي وربنا حبيب قلبي وربنا نا حبيب قلبي يا عم نكمل بقى نكمل بقى ا عشان اجيب المجال عباره عن ح فرق اصفار المقام انا طالب شطور طالب ممتاز طالب امور عيني على المقام المقام بتاعي س تربيع ناقص اساويه بالصفر يا سالب واحد روح بعكس الاشاره سمع الكلام شطور ممتاز امور زيك يبقى ال تربيع بتساوي واحد ال تنزل الواحد ينزل التربيع يتشال حط حط موجب او سالب يبقى الس يا هندسه موجب او سالب جذر الواحد واحد ايه ده ايه ده عايز تقول ايه عايز اقول ان اصفار المقام واحد وسالب واحد عشان كده حبايب قلبي نقدر نقول بقى ان المجال بتاعي هنا عباره عن هو ح فرق اصفار المقام المقام الاول واحد المقام التاني سالب واحد يبقى المجال بتاعي عباره عن ح فرق الواحد والسالب واحد اللي هو الاختيار رقم د اه الاختيار رقم د بعد كده يا اصدقائي المساله بتاعه اللي جايه بتقول مجال داله الكسر الجبري ايه ده عشان اجيب المجال عباره عن ح فرق اصفار المقام اول حاجه امسك المقام بصفر عشان اجيب عشان اجيب المجال بمسك المقام اساويه بصفر ادي المقام بتاعي تعال نساويه بالصفر يا هندسه المقام بتاعي 3ساويه بصفر هل ينفع ال تساوي صفر لو ينفع اشتغل طبعا ما ينفعش اللاه لا تساوي صفر يعني كده لا يوجد اصفار للمقام فبالتالي المجال هو ح فرق اصفار المقام هندسه اصفار المقام مالهاش قيمه مش موجوده يبقى الاجابه بتاعتي ح فقط يعني لو مثلا س طلعت بثلاثه بقول المجال ح فر الثلاه لو الس طلعت بواحد بقول المجال ح فرق الواحد لو الس طلعت بثمانيه بقول ان المجال ح فرق الانيه طب انا اصلا ما طلعتش قيمه ل س يبقى المجال بتاعي ح المجال بتاعي ايه ح المجال بتاعي ايه ح برافو عليك طب احنا كده طلعنا المجال هنا ح طب تعال نجيب المجال هنا لو جينا نساوي المقام ده بصفر الس هتطلع ب فبالتالي المجال ح فرق لاه لو احنا جينا سوينا المقام ده بصفر س هتطلع بخمسه فبالتالي المجال ح فرق الخمسه لو احنا سوينا المقام ده بصفر المجال هيطلع ح فرق الته ايه ده طب تعال هنا كده نساوي المقام ده بصفر ابدا ابدا ده مستحيل يساوي صفر لسه قايلين ده مربع ده مربع مجموع مربعين مجموع مربعين يا محترم مستحيل يساوي صفر يعني هنا المقام مالهوش اصفار فبالتالي المجال هنا ح قال ده المجال هنا ح والمجال هنا ح يبقى مجال دي زي مجال دي يبقى الاجابه بتاعتي بتمثل الاختيار الاولاني خلي بالك من المساله دي عشان دي مساله جامده جدا جدا يا اصدقائي بعد كده بقى يا حبايب قلبي هنتكلم عن حاجه اسمها المجال المشترك لو انا معايا كسرين جبريين وعايز اجيب المجال المشترك للكسر المجال المشترك عباره عن ح فرق اصفار المقامات هيكون معاك مقامات وعايز اجيب المجال يبقى المجال عباره عن ح فرق اصفار المقامات اللي موجوده معايا واحد يقول لي انا مش فاهم قصدك اول ما تسمع كلمه مجال مشترك ح فرق اصفار المقامات ح فرق اصفار المقامات على سبيل المثال عايزين نجيب المجال المشترك للكسرين انا معايا كسر اول ومعاه كسر تاني عايزين نجيب المجال المشترك عباره عن ح فرق اصفار المقامات المقامات تعالى نمسك المقام الاول نساويه بصفر نقول له س - 3 = صفر ودي اللاه بعكس الاشاره يبقى ال بتساوي 3 امسك المقام ده ساويه بصفر يبقى 2 س - 6 = 0 وادي بعكس الاشاره 2 س = 6 على 2 على الاثنين ال بتساوي 3 انا ساويت المقام الاول بصفر وساويت المقام الثاني بصفر تعال نقول له بقى المجال المشترك المجال المشترك عباره عن ح فرق اصفار المقامات المقام الاول لاثه اصفاره لاثه والمقام الثاني اصفاره لاثه ما ينفعش اكتب الثلاثه مرتين اه ما ينفعش اكتب الثلاثه مرتين الثلاثه نكتبها مره واحده فقط نكتبها مره واحده فقط المجال المشتركسرين الكسر الاول س على س + 1 ولكن الكسر الثاني س + 2÷ تربي + 4 لسه قال لك يا صديقي عشان اجيب المجال المشترك بيبقى عباره عن ح فرق اصفار المقامات المقام الاول يا شباب عباره عن س + 1 المقام الثاني عباره عن س تربيع + 4 اول حاجه تعال نصفر المقام الاول نقول له س + هنساويها بالصفر وادي الواحد بعكس الاشاره يبقى الس بتساوي سالبوا كلام جميل وكلام يحترم تعال نجيب اصفار المقام التاني هنقول له س تربيع + 4 ساويها بصفر وادي الاربعه بعكس الاشاره يبقى ال تربيع بتساوي سالب ا الس تنزل السالب اعه هتنزل التربيع ده يتشال وحط مكانه جذر تربيعي هل ينفع يكون في تحت الجذر التربيعي عدد سالب الكلام ده مستحيل عايز تقول ايه؟ عايز اقول اصلا ان ده عباره عن مجموع مربعين هنا لا يوجد لا يوجد اصفار لا يوجد اصفار للمقام ولكن هنا اصفار المقام السالب واحد انت عايز مجال مشترك يبقى اقول له ح فرق اصفار المقامات المقام الاول اصفاره سالب واحد المقام الثاني مالهوش ا المقام الثاني مالهوش ا يا نهار ابيض همسح الحته دي في المنتج ولا ماسحهاش تتمسح طبعا تتمسح المقام الاول اصفاره سالب واحد ولكن المقام الثاني مالهوش اصفار فيبقى الاجابه بتاعتي عباره عن ح فرق المجموعه سالب واحد بعد كده حبايب قلبي المساله بتاعتي اللي جايه اذا كان مجال الداله عباره عن الداله الاتيه مجالها عباره عن ح واضح قدامي ان الداله الكسريه اللي قدامي مجالها ح داله كسريه مجالها ح المعروف ان الداله الكسريه المجال المجال بيكون عباره عن ح فرق اصفار المقام عباره عن ح فرق اصفار المقام طب دلوقتي يا حبايب قلبي انا بقول لك ان المجال عباره عن ح معنى ان المجال حناه ان المقام ليس له اصفار والاصفار بتاعتنا بتبقى الدوال اللي مالهاش اصفار مثلا لما اقول لك د س عباره عن عدد في الحاله دي ما فيش اصفار الاصفار بتبقى فاي لما اقول لك س تربيع + 4 س تربي + 9 تربيع + 1 عباره عن مجموع مربعين او لما يكون معاك معادله من الدرجه الثانيه غير قابله للتحليل والمميز عدد سالب او ايه تاني او القوس الاكبر من من مجموع مكعبين او فرق بين مكعبين بمعنى اصح المقام بتاعي مالهوش ش اصفار لان المجال بتاعي ح لما اقول لك ان المجال ح المقام مالهوش اصفار الداله ما يبقاش ليها اصفار في حاله ان انت معاك داله ثابته في حاله معاك مجموع مربعين معاك داله من الدرجه الثانيه والمميز فيها عدد سالب طب بعد اذنك يا صديقي احنا هنا س تربيع هنا س تربيع هنا ا هنا اربعه هنا ته واحد لو جيت تركز في الاربعه او التسعه او الواحد هتلاقي الارقام دي كلها ارقام ارقام مربعه كامله ارقام موجبه طب الارقام الموجبه دي ايه علاقتها بالصفر اي رقم موجب اكبر من الصفر يبقى الاجابه بتاعتي بتمثل الاختيار رقم ب س تربيع + ا لازم الال ده يكون عدد موجب اللي هو ز الواحد زرعه ز المساله دي مهمه جدا جدا ومش اي حد بيفهم المساله دي بس دي مساله عاليه لازم تاخد بالك منها ما فهمتهاش عيد الفيديو مره اثنين ثلاثه هتلاقي الدنيا ظبطت بعد كده حبايب قلبي المساله بتاعتنا اللي جايه بقول لك اذا كان مجال الداله الاتيه عباره عن ح فرق الثلاثه بص يا باشا كده خلي بالك من المساله دي عشان من اهم المسائل اللي موجوده معانا في المنهج المعروف ان المجال بتاعي عباره عن ح فرق اصفار المقام عد تاني كده المجال ح فرق اصفار المقام هنا ح فرق هنا فرق هنا المجموعه لاثه وهنا اصفار المقام عايز تقول ايه؟ عايز اقول ان المقام قيمته بصفر لما الس بثلاه لما اقوللك ان المجال حفر الثلاه يبقى المقام قيمته صفر لما الس بثلاه المجال حافر الخمسه يبقى المقام قيمته قيمته بصفر لما الس بخمسه لما اقول لك المجال حفر السته يبقى المقام قيمته بصفر لما الس بسته وهكذا فانا اقول له دلوقتي بما ان مجال الن هو فرق الكام بقى؟ فرق الثلاثه اذا يا حبايب قلبي المقام بتاعي المقام عباره عن ايه؟ المقام اللي هو س تربيع نا ا س + 9 هيبقى قيمته صفر عند الساو 3 عند الساوي 3 لما اقول لك ان المجال حفر الثلاثه المقام قيمته بصفر لما س بثلاه ادي المقام سويته بصفر لما الس بثلاه يلا نعوض عن الس بثلاه يلا يا باشا يلا يا باشا شيل شيل الس ده وحط مكانها لاثه يبقى 3 تربيع - ا شيل الس وحط مكانها لاه + 9 الناتج صفر 3 تربيع ب 9 3× - ا يبقى الاجابه بتاعتي -3 ا + 9 تفضل زي ما هي يلا يا هندسه بقى هنا ته وهنا ته لما نجمعهم يبقى 18 وهنا -3 ا تفضل زي ما هي الكلام ده كله بزيرو يا معلم وادي ال 18 بعكس الاشاره يبقى سالب 3 ا سال 18 الال مضروبه في سالب3 اقسم على السالب اقسم على السالب ده يطير مع ده يبقى الالف هندسه قيمتها بسته الحمد لله رب العالمين طلعت قيمه الالف والالف طلعت بسته مساله جميله جدا يا شباب بعد كده المساله بتاعتي اللي جايه عايزين نجيب مجموعه اصفار الداله الاتيه طبعا يا حبايب قلبي الداله الاتيه بقول لك ان الاصفار بتاعتها لاثه واقول لك ان المجال حافظ فرق الاتنين الصلاه على النبي كده يا باشمهندس لما تشوف كلمه اصفار يبقى انا بشتغل على البسط لما اشوف كلمه مجال يبقى انا بشتغل على المقام عد تاني كده اشوف كلمه اصفار بشتغل على البسط اشوف كلمه مجال بشتغل على المقام ازاي دلوقتي يا هندسه انت بتقول لي ان اصفار الداله لاثه هقول له بما ان اصفار بما ان اصفار الداله هي المجموعه كام يا هندسه هي المجموعه لاه اذا يا حبايب قلبي اذا يا حبايب قلبي اذا يا حبايب قلبي البسط اللي هو ده هيبقى س تربيع - ا س + 9 قيمته هتبقى بصفر عند ال ساوي 3 طب تعالى اكمل بما ان المجال ح فرق 2ين بما ان المجال عباره عن ح فرق الاتنين اذا يا حبايب قلبي المقام بتاعي اللي هو ايه بقى؟ اللي هو ب س + 4 قيمته بصفر عند ال ب 2 هندسه هندسه هندسه انا اتكلمت عن الاصفار يبقى اشتغلت على البسط اتكلمت عن المجال يبقى اشتغلت على المقام اصفار بسط مجال مقام قلنا البسط هيبقى قيمته صفر لما س ب 3 تعال نعوض عن الس بصفر يلا يا باشا شيل السين دي وحط مكانها 3 يبقى 3 تربيع - 9 مضروبه في 3 + 9 الكلام ده كله بصفر طبعا 3 تربيع ب 9 ناقص ا ناقص هندسه كده بقى كام احنا كده غلطنا في حاجه اه غلطنا في حاجه دي اسمها ا مش ته دي ا مش ته دي ا تمام 3× - ا يبقى -3 ا بعد كده هنا ته برده يا هندسه طبعا يا باشمهندس ا لو جينا نركز اكت دلوقتي لو جينا هنا دلوقتي يا حبايب قلبي نركز هنلاقي ان هنا تسعه وهنا ته مجموعهم 18 وهنا -3 ا تفضل زي ما هي نعمل ايه بقى يا هندسه؟ هنودي ال 18 بعكس الاشاره يبقى -3 ا = -1 اقسم على الس-3 ا اقسم على السالبثلا اسف السالبثلالاه مع الس-ب3 -1 على-3 يبقى الاجابه بتاعتي بسته انا كده حبايب قلبي طلعت الالف بسته بس كده اه تعال نكمل دلوقتي احنا بنقول ان المجال حفر الاتنين يبقى المقام قيمته بصفر لما الس با 2نين عوض عن الس ب 2نين في المقام شيل الس دي وحط مكانها اين 2× ب يبقى 2 ب + 4 الناتج بتاعي بصفر وادي الاربعه بعكس الاشاره يبقى ال 2 ب بس- ا قسم على الاتنين اقسم على الاثنين يبقى ال قيمتها سالب ا ال قيمتها -ب اين وبس كده حبايب قلبي الحمد لله رب العالمين يكون طلعت قيمه الال والبا ب ويكون كون كده حليت المساله الجميله المحترمه اللي قدامكم دي بعد كده يا شباب تعالوا ندخل على المساله بتاعتنا اللي جايه بقول اذا كان مجال الداله الاتيه عباره عن ح فرق الثلاه خلاص بقى انت كده عرفت الفكره يا قلبي اه بدل قلت مجال يبقى بشتغل على المقام عيد تاني كده بدل قلت مجال بشتغل على المقام هنقول له بما ان المجال هو ح فرق الكام بقى فرق الثلاثه اذا المقام الجميل المحترم فين المقام؟ ادي المقام 2 س - ب قيمتها هتبقى صفر امتى؟ لو الس بثلاه عند الس بثلاه شيل الس دي وحط مكانها لاه يبقى 2 مضروبه في 3 نا ب الناتج بتاعي بصفر 2× 3 ب 6 - ب الناتج بصفر وادي الس- ب بعكس الاشاره يبقى 6 بتسا ب يبقى دلوقتي يا حبايب قلبي الحمد لله رب العالمين طلعت ال بسته طلعت ال بسته المساله بتاعتي اللي جايه اذا كان مجال الداله الاتيه د س عباره عن س + ب على س + ا هو عباره عن ح فرق الس-2 بدل بتتكلم عن مجال لسه قايلين بتكلم عن مجال يبقى بشتغل على المقام طب بعد كده بقول لك د صفر ب 3 يعني ايه د صفر ب 3 موضوع سهل وبسيط جدا اول حاجه تعالى كده نشتغل على المعلومه الاولى بما ان صديقي بما ان المجال عباره عن ح فرق الكام بقى السالب اين الكلام ده معناه ان الس-ب2 تعتبر اصفار المقام فالمقام بتاعي س + ا قيمته هتبقى بصفر ده المقام قيمته هتبقى بصفر لما السالب اين عند السالب اين يلا يا قلبي يلا يا قلبي شيل الس حط مكانها سالب ا الس دي تتشال يبقى -2 + ا الكلام ده كله بصفر سالب اين تروح بعكس الاشاره يبقى الال احلى اثنين في الدنيا فبالتالي يا حبايب قلبي د س بتاعتي عباره عن ايه عوض عن الال با 2ين س + ب تفضل زي ما هي على س + ا الال قيمتها باتنين شيل دي وحط مكانها انين س + ا يبقى س + 2 يبقى انا دلوقتي الداله بتاعتي د س عباره عن س + ب على س + 2 طب دلوقتي يا حبايب قلبي هو بيقول ليه ان د صفر ب 3 ايه معنى كلمه د صفر ب 3 الكلمه دي معناها بما ان د صفر ب 3 الكلمه دي معناها لما تعوض في الداله عن الس بصفر الناتج بثلاه ادي الداله بتاعتي تعالى نعوض عن ال بصفر هنقول له صفر + ب على شيل الس دي وحط مكانها صفر 0 + 2 الاجابه بتاعتي بكام يا هندسه؟ 3 ال مقامها واحد طبعا ص0 + ب الاجابه بتاعتي ب 0 + 2 الناتج ب 2 3 على 1 اعمل احلى مقص في الدنيا اضرب ال ب في 1 الاجابه بتاعتي ب اضرب 2× 3 الناتج بسته بس كده يا حبايب قلبي بس كده اه الحمد لله طلعت الالف با 2ين طلعت ال بسته يبقى انا كده حليت المساله وظبطت الكلام بتاعي المساله بتاعتنا اللي عليها الدور عايزين نجيب المجال المشترك للكسرين لسه قايلين من شويه عشان اجيب المجال المشترك عباره عن ح فرق اصفار المقامات ادي يا حبايب قلبي المقام الاول تعال نجيب اصفاره وادي المقام التاني تعال نجيب اصفاره نشتغل على المقام الاول المقام الاول س تربيع - 5 س + 6 نجيب اصفاره المقام التاني س اس 3 - 9 س نجيب اصفاره تعال نشتغل على المقام الاول عباره عن معادله من الدرجه الثانيه عشان نجيب اصفارها اول حاجه افكر فيها ان انا احلل افتح يا صديقي دلوقتي قوسين حلل س تربيع يبقى الاجابه بتاعتي س وس حلندسه السته عددين ضربهم سته لما تجمعهم يديك خمسه برافو عليك الاتنين والثلاثه الاخير موجب الاثنين اين زي الاوسط الاوسط سالب يبقى الاتنين سالب والثلاثه سالب سوي قوس عندي قوسين مضروبين في بعض وناتج الضرب بصفر اما القوس الاول بصفر يعني السنين اما القوس التاني بصفر يعني من هنا الس بكام بثلاثه ايه ده انا كده طلعت قيمتين ل س تعال نجيب اصفار المقام التاني هنا هندسه س اس 3 هنا س انا شايف ان الس بتتكرر عايز تقول ايه عايز اقول ان انا هاخد الس عامل مشترك يلا يا هندسه هناخد الس عامل عامل مشترك يلا ناخد الس عامل مشترك س اس 3 على س يبقى س اس ا - ت س على س يبقى - ت عندي قوسين مضروبين في بعض وناتج الضرب بصفر هنساوي القوس الاول بصفر ونساوي القوس التاني بصفر ان س تربيع - 9 = صفر كده ال س بصفر هندسه وادي السالب ت بعكس الاشاره يبقى ال تربيع ساوي 9 طبعا يا حبايب قلبي ال تنزل شيل التربيع ده وحط الجذر التسعه تنزل حط موجب او سالب يبقى من هنا الس قيمتها موجب او سالبثلا ومن هنا الس قيمتها بصفر تعال بقى نقول له المجال المشترك هنقول له دلوقتي يا هندسه المجال المشترك عباره عن ايه بقى يا هندسه عباره عن ح فرق اصفار المقامات المقام الاول اصفاره اثنين وثلاثه المقام الثاني اصفاره لاثه وسالبثلالاه التلاه انكتبت مش هكتبها فاضل السالب وفاضل برض الصفر يبقى المجال المشترك ح فرق الاتنين والثلاه والسالبثلالاه والصفر بس كده يا هندسه اه بس كده يا حبيب قلبي بعد كده ندخل على جزئيه جديده الا وهي تساوي كسرين جبريين انا دلوقتي يا حبايب قلبي امتى اقول لو انا عندي كسرين مع بعض امتى اقول ان الكسر الاول بيساوي الكسر التاني لو كان مجال الاول بيساوي مجال التاني ولو كان اختزال الاول بيساوي الاختزال التاني عشان يكون عندي كسرين جبريين بيساووا بعض لازم الاتنين يكون ليهم نفس المجال وليهم نفس الاختزال لازم يكون الاثنين ليهم نفس المجال والاثنين يكون ليهم نفس الاختزال والشرطين موجودين مع بعض لو في شرط منهم مش موجود يبقى الكسر الاول لا يساوي الكسر الثاني عشان كسر يساوي كسر لازم مجال الاول قد مجال اني واختصار الاول بيساوي اختصار الثاني اللي هو اختزال الاول بيساوي اختزال الثاني عشان كسر يساوي كسر كسر يساوي كسر مجال بيساوي مجال اختزال بيساوي اختزال كسر يساوي كسر مجال بيساوي مجال اختزال بيساوي اختزال عشان كسر يساوي كسر مجال بيساوي مجال اختزال بيساوي اختزال طب بعد كده حبايب قلبي هنتكلم على اول مساله معانا دلوقتي بتقول اثبت ان ن واحد بيساوي ن اين اذا كان ده الكسر الاول وده الكسر التاني عشان نثبت ان انا عندي كسرين بيساوي بعض لازم نجيب مجال الاول ونجيب مجال الثاني ونجيب اختزال الاول ونجيب اختزال الثاني نشتغل على الكسر الاولاني الخطوات بتاعتي اللي انا بعملها بقول له كده تحليل بعد كده مجال بعد كده حذف يلا يا هندسه يلا يا هندسه هنقول له ن س اول حاجه كده تعال نحلل البسط بتاعي عباره عن 2 س ما فيش فيه تحليل فال 2 س تنزل زي ما هي طب المقام بتاعي كام؟ المقام بتاعي 2 س + 8 ينفع نحللها اه اقدر اخد الاثنين عامل مشترك هاخد الاتنين عامل مشترك لما اخد الاتنين هنقسم على الاتنين هقول له بقى 2 س على 2 الاجابه بتاعتي ب س 8 على 2 الاجابه بتاعتي باربعه انا كده حللت تعالى نجيب يا معلم المجال هقول له مجال ن واحد عباره عن ح فرق اصفار المقام صفر المقام ده يديك سالب ا بعد كده يا باشمهندس جبت المجال احذف بقى العوامل المتشابهه احذف العوامل المتشابهه هنا انين تطير مع الاتنين يفضل البسط بتاعي س يفضل المقام بتاعي س + 4 انا كده جبت جبت المجال وجبت الاختزال جبت المجال وجبت الاختزال اللي انا عملته في الكسر الاول هعمله برده في الكسر الثاني يلا يا هندسه يلا يا هندسه اول حاجه صديقي تعال نجيب المجال اول حاجه تعال نحلل هنقول له ن ا س نحلل البسط ونحلل المقام س²ربي + 4 س اخد الس عامل مشترك س تربيع على فيها الس فيها الكام يا هندسه فيها الاربعه انا كده حللت البسط انزل على المقام المقام بتاعي عباره عن س تربيع 8 س + 16 ادي حد ادي انين ادي 3لاه عندي لاث حدود عد تاني كده عندي لاث حدود اقدر احللهم اه اقدر احلل مقدار ثلاثي بسيط حلل الس تربيع تبقى س وس عددين ضربهم 16 مجموعهم يديك 8انيه الاربعه واربعه ال 4× 4 ب 16 ولو جمعت الاربعه مع الاربعه يديني 8انيه طب الاخير موجب العددين اشارتهم مثل اشاره الحد الاوسط الحد الاوسط يا شباب عباره عن موجب الحد الاوسط موجب انا كده حللت بعد التحليل ايجاد المجال وبعد المجال نحذف العوامل المتشابهه هنقول له مجال ن اين يا هندسه مجال ن اين عباره عن ح فرق اصفار المقام نقول يا باشا كده اصفار المقام ده نقول له ح فرق صفر ده يديك س-4 صفر ده يديك س-4 ما ينفعش اكتب سالب اربعه مرتين السالب سالب اربعه اكتبها مره واحده انا كده حللت جبت المجال بعد كده بقى هنحذف العوامل المتشابهه هنا س + 4 وهنا س + 4 يطيروا مع بعض يفضل في البسط يا معلم س يفضل يا صديقي في المقام س + 4 ايه ده ايه ده انا كده جبت المجال وجبت الاختزال المجال اللي هنا المجال اللي هنا ح فرق س- ا المجال اللي هنا ح فرق السالب ا الاخت الاختزال اللي هنا هو الاختزال اللي هنا مجال بيساوي مجال اختزال بيساوي اختزال يبقى الكسر بيساوي الكسر هقول له كده بقى بما ان مجال ن بيساوي مجال ن ا اختزال الكسر الاول بيساوي اختزال الكسر التاني اذا يا حبايب قلبي هنستنتج ايه هنستنتج ان الكسر الاول بيساوي الكسر الثاني قال لك لماذا قول له لان المجال زي المجال والاختزال زي الاختزال يبقى الكسر زي الكسر بس كده؟ اه بس كده بعد كده يا شباب المساله بتاعتي اللي جايه عايزين نثبت ان الكسرين اللي معايا متساويين برافو عليك هنجيب المجال ونجيب الاختزال نجيب مجال نجيب اختزال الخطوات بتاعتي تحليل مجال حث تحليل مجال حذف تحليل مجال حذف اول حاجه حبايب قلبي الكسر اللي معايا ما شاء الله كده عندنا ناموس دلوقتي دخلنا على الموسم الصيفي دخلنا في الصيف الناموس عامل شغله معايا دلوقتي هنقول له ن س مافيش فيه تحليل البسط زي ما هو المقام زي ما هي نقدر نجيب المجال نقول له مجال ن واح عباره عن ح فرق اصفار المقام صفر المقام ده يبقى اين بعد كده نقول له ن س في ابسط صوره هو اصلا متبسط عباره عن 1 على س - 2 الكسر الاول تمام تعال بقى نشتغل على الكسر التاني اول خطوه بنعملها يا شباب بنحلل اول خطوه بنحلل هنقول له دلوقتي يا حبايب قلبي مجال اول حاجه نحلل هنقول له ن ا س عباره عن ايه يا هندسه تعالى نحلل البسط البسط بتاعي عددين ضربهم اربعه مجموعهم يتساوي اثنين ما فيش عددين ضربهم اربعه مجموعهم اثنين البسط غير قابل للتحليل طب البسط يفضل زي ما هو س تربيع يفضل س تربيع هيبقى س تربيع يا هندسه س تربيع + 2 س + 4 المقام بتاعي بقى س اس 3 - 8 يبقى ده مكعب ده مكعب بينهم ناقص فرق بين مكعبين يبقى قوس صغير قوس كبير س اس 3 نحللها تبقى س الان الثمانيه حللها يعني خد الجذر التكعيبي ليها 8 جذرها التكعيبي اين الاشاره اللي بينهم سالب طب بعد كده هندسه مربع الاول س تربيع عكس الاشاره موجب اول في تاني 2 س ربع التاني اربعه كده انا حللت تعال نجيب له بقى مجال ن ا عباره عن ح فرق اصفار المقام صفر المقام ده اثنين طب صفر ده القوس الاكبر من الفرق بين مكعبين مالهوش اصفار فده اصفاره انين انما ده مالهوش اصفار فبالتالي المجال ح فرق الاتنين احنا كده حللنا جبنا المجال تعال بقى نحذف العوامل المتشابهه ده هو ده يطيروا مع بعض يفضل في البسط ايه ما يفضلش حاجه يبقى البسط نحط فيه واحد المقام يفضل فيه ايه يفضل س - 2 بس كده هندسه اه بس كده انا دلوقتي وصلت ان المجال حفرق الاتنين والمجال حفر الاتنين الاختزال 1 على س - ا الاختزال 1 على س - ا المجال هو المجال الاختزال هو الاختزال يبقى الكسر هو الكسر يبقى الكسرين زي بعض هنقول له كده بما ان مجال ن بيساوي مجال ن ا اختزال الاول هو اختزال التاني مجال بيساوي مجال اختزال بيساوي اختزال يبقى الكسر الاولاني بيساوي الكسر الثاني وبس كده حبايب قلبي يكون حليت المساله اللي جايه دي المساله المساله بتاعتي حليت المساله دي بعد كده يا شباب هندخل على المساله بتاعتنا اللي عليها الدور دلوقتي بقول لك اثبت ان ن واحد بيساوي ن اين لجميع قيم س تنتمي للمجال المشترك ايه معنى السؤال ده الكلام ده معناه ان الاختزال هو الاختزال ولكن المجال مختلف واحد يقول مش فاهم قصدك قبل ما اتكلم نشتغل على على الكسر الاولاني الكسر الاولاني اللي هو ن س تعالى نحلله البسط ما فيش فيه تحليل ولكن في المقام س²ربي - 2 س جدع برافو عليك اقدر اخد الس عامل مشترك فانا لما اخد الس عامل مشترك هقسم عليها المقدار ده هقسم على الس هقسمه على الس تربيع على فيها الس -2 س على س فيها السالب ا كلام جميل محترم كلام زي الالماظ طب بعد كده يا هندسه احنا حللنا تعال نجيب المجال هنقول له مجال ن واح عباره عن ح فرق اصفار المقام نقول له ح فرق اصفار المقام صفر ده يديك 0 صفر ده يديك انين طب بعد كده هندسه ن س احنا كده حللنا جبنا المجال نحذف العوامل المتشابهه س تطير مع س يفضل في المقام س - 2 ما يفضلش حاجه في البسط يبقى نحط كام؟ نحط واحد كده الكسر الاول اشتغلت عليه جبت المجال وجبت الاختزال الصلاه على النبي كده اللي انا عملته هنا هو اللي انا اعمله يلا يا هندسه يلا يا هندسه هنقول له يا هندسه كده ن ا س عينك كده على البسط اول حاجه بعمل في البسط بحلله س + يفضل زي ما هو انزل على المقام اعمل ايه في المقام برافو عليك المقام قابلتحليل هنفتح قوسين حلل يا باشا ال تربيع س حلل يا باشا الاثنين اين واحد الاخير سالب الكبير مثل والصغير عكس الكبير زي الاوسط الاوسط سالب حط هنا سالب والصغير عكس الاوسط اللي هو موجب كده انا حللت تعال نجيب مجال ن ا المجال عباره عن ح فرق اصفار المقام صفر المقام ده يديك انين صفر المقام ده يديك سالب واحد فالمجال هنا ح فرق الاتنين والسالب واحد حللنا جبنا المجال تحليل مجال بعد كده حذف العوامل المتشابهه ن ا س هندسه نحذف العوامل المتشابهه س + مع س + يفضل في المقام س - 2 يفضل في البسط حاجه لا ما يفضلش حاجه في البسط يبقى نحط كام واحد ايه ده هندسه ده الاختزال ده هو ده ولكن المجال ده مش هو المجال ده ايوه بقى لو انت جيت سالتني هل ن واحد بيساوي ن اين هقول لك لا مش بيساووا بعض اه مش بيساووا بعض لان المجال مش بيساوي ساوي المجال ولكن امتى نخليهم يساووا بعض؟ عشان نخليهم يساووا بعض بنقول لهم بيساووا بعض في المجال المشترك بص يا عم كده بواجه عام كده الكسر الاول لا يساوي التاني طب ليه؟ لان مجال الاول لا يساوي مجال التاني دي كده الخلاصه طيب بعد اذن حضرتك ولكن لو انا عايز الاولاني يساوي التاني امتى الاتنين دول هيساووا بعض؟ هيساووا بعض في المجال المشترك طب يعني ايه مجال مشترك؟ المجال المشترك عباره عن ح فرق اصفار المقامات كلها المقامات اللي هنا اصفارها صفر واتنين المقامات اللي هنا اصفارها اين وسالب واحد الاثنين انكتبت فاضل السالب واحد خدت اصفار المقام اللي هنا وخدت اصفار المقام اللي هنا وكتبتهم هنا فالاثنين دول هيساووا بعض في المجال المشترك هيساوي بعض في المجال المشترك مساله جميله جدا جدا جدا يا حبايب قلبي اتمنى ناخد بالنا منها كويس اذا كان ن س عباره عن س²ربي - 4 على س²ربي + س - 6 ون2 س عباره عن س تك + س²ربي - 6 س على س تك - 9 س اول حاجه حبايب قلبي كل اللي انا هفكر فيه كل اللي اللي انا اعمله في المساله دي الخطوات بتاعتنا الثابته تحليل مجال حذف تحليل مجال حذف تحليل مجال حذف دلوقتي يا حبايب قلبي تعالوا دلوقتي نبدا بعمليه التحليل الكسر الاول تعال نحلله س تربيع - 4 تعال نحللها كده هنفتح قوسين يلا يا معلم يلا يا معلم ده مربع ده مربع بينهم ناقص احلل فرق بين مربعين مره نطرح ومره نجمع ال تربيع حللها تبقى س وس الاربعه حللها تبقى 2 و 2 بعد كده انزل على المقام س تربيع + س - 6 مقدار ثلاثي بسيط ازاي اقدر احلله برافو عليك افتح قوسين س تربيع لما احللها هتبقى س وس حلل السته عددين ضربهم سته لما تطرحهم يديك واحد الاثنين والثلاثه الاخير سالب الاخير سالب الكبير لاه زي الاوسط الاوسط موجب التلاه موجب والاتنين سالب انا كده يا هندسه حللت اه انا كده حللت نقول له كده حللنا بعد كده نجيب المجال هقول له مجال ن واحد عباره عن ح فرق اصفار المقام دلوقتي يا باشمهندس المقام ده اصفاره هنا اين والقوس ده اصفاره سالبثلا انا كده جبت المجال ايه يا باشمهندس المجال عباره عباره عن ح فرق الاتنين والسالبثلالاه بعد كده يا باشمهندس تعال نحذف العوامل ا ايه يا باشمهندس؟ العوامل المتشابهه لو جينا نركز هنا س - 2 هنا س - 2 يطيروا مع بعض يفضل في البسط س + 2 يفضل في المقام س + 3 انا كده جبت المجال وجبت الاختزال اللي انا عملته في الكسر الاولاني تعالوا دلوقتي يا حبايب قلبي نعمله في الكسر التاني الخطوات بتاعتي تحليل تحليل حث تحليل مجال حذف تحليل مجال حذف تعالوا دلوقتي يا حبايب قلبي نحلل هنقول له هنا س اس 3 + س تربيع - 6 س اول حاجه صديقي هنقول له ن ا س عينك على البسط هاخد الس عامل مشترك لما اخد الس عامل مشترك افتح قوس س اس 3 على س يديني س اس ا طب س اس ا على س يديني س طب - س على س الاجابه بتاعتي سالب س انزل على المقام دلوقتي يا حبايب قلبي هنا س هنا س اخد الس عامل مشترك طب س تربيع س تكعيب على س يديني س تربيع - ت س على س يديني س- ت هل انا كده حللت لا انت كده لسه ما حللتش هندسه ما انا حللت قدامك اه بس انت كده ما وصلتش التحليل لابسط صوره لسه معاك هنا فرق بين مربعين لسه هنا معاك مقدار ثلاثي بسيط تعال نكمل التحليل السين الاولى زي ما هي يا معلم سين الاولى خلاص بقى الناموس ده عامل شغل عالي يا عم خلاص بقى مش هنهزر بقى خلاص عندنا حصه عايزين نكملها دلوقتي يا معلم الس تفضل زي ما هي بعد كده تعال نحلل مقدار ثلاثي بسيط نفتح قوسين حلل ال تربيع تبقى س وس حلل يا هندسه السته عددين ضربهم سته لما تطرحهم يديك واحد ما فيش غيرهم الاتنين والثلاثه الاخير سالب عينك على الكبير لاه زي الاوسط الاوسط موجب يبقى اللاه بالموجب وطبعا الاتنين بالسالب انزل على المقام س زي ما هي بعد كده س تربيع - 9 اقدر احللها فرق بين مربعين س تربيع لما تحللها س التسعه لما تحللها تبقى 3لاه 3 مره نطرح مره نجمع انا كده هندسه حللت بعد كده تعال نجيب المجال هقول له مجال ن ا عباره عن ح فرق اصفار المقامات دلوقتي يا حبايب قلبي اصفار المقام ده عباره عن صفر اصفار القوس ده عباره عن لاه اصفار القوس ده عباره عن سالبثلا كلام جميل كلام محترم بعد كده يا شباب نحذف العوامل المتشابهه لو جيت تركز هنا س وهنا س يتيروا مع بعض هنا س + 3 وهنا س + 3 يطيروا مع بعض يفضل معاه في البسط س - 2 يفضل فضل معايا في المقام س - 3 ركز كده بص يا صديقي كده انا وصلت لحاجه مهمه انا وصلت لايه؟ وصلت ان احنا ا الاختزال اللي معايا هنا س + 3 هنا س + 3 وهنا س ا س + 2÷ + 3 هنا س - 2÷ - 3 اولا الكسر الاولاني ده لا يساوي الكسر اني طب ليه بقى ما بيساويوش بعض لسببين لان المجال الاول لا يساوي مجال التاني ده السبب الاولاني والسبب التاني ان اختزال الاولاني لا يساوي اختزال التاني ولا المجال بيساوي المجال ولا الاختزال بيساوي الاختزال السؤال ده كان المفروض بدايته هل الكسر الاولاني بيساوي الكسر الثاني الاجابه بتاعتنا لا طب ليه لا المجال مش هو المجال والاختزال مش هو الاختزال الناموس عامل شغله عشان تعرفوا حجم المعاناه اللي انا فيها طب بعد كده حبايب قلبي هنتكلم عن حاجه جديده خطوات اختزال الكسر الجبري انا معاه كسر جبري عشان اختزله عندنا ثلاث خطوات لسه ق لهم من شويه تحليل مجال حذف العوامل المتشابهه لو مشيت على الثلاث خطوات دول تقدر تختزل اي كسر جبري قدامك كلام جميل كلام محترم ه هنديك دلوقتي يا حبايب قلبي بملاحظات هامه جدا اول ملحوظه معانا بتقول لو انت عندك مقدار فيه حدين مطروحين ومش مترتبين بنرتبهم ازاي يا باشمهندس؟ يعني لما يكون معاك مقدار بالشكل ده المقدار عباره عن 3 - س المقدار ده فيه حدين ده الاول وده التاني الحدين دول بينهم عمليه طرح بنعمل ايه؟ بناخد منهم السالب عامل مشترك وبنرتب موجب 3 يبقى سالب3 سالب س تبقى موجب س خدت السالب عامل مشترك ورتبناهم طب لما تيجي ترتب اول حاجه برتب الس بقول الس بالاس الاكبر وبعدين الس بالاس الاصغر اخر حاجه بكتبها العدد العدد بينكتب في النهايه طب لو العدد مكتوب في البدايه يبقى المقدار اللي معايا ده مش مترتب فالمفروض ان انا ارتبه على سبيل المثال لو انت معاك مقدار بالشكل ده -5 س - تربي + 4 المقدار ده متكون من ثلاث حدود هل هو مترتب؟ لا ومعامل ال تربيع اللي هو معامل اكبر س معامل ال تربيع اللي هو س باكبر اس هنا معاملها سالب نعمل ايه؟ ناخد السالب عامل مشترك بدل الس باكبر اس معاملها عدد سالب بناخد السالب عامل مشترك ونرتب سالب س اس ا لما اخد السالب عامل مشترك ما خلاص بقى خلاص بقى خلاص بقى يا عم الحاج انت اخد السالب عامل مشترك سالب س اس ا تبقى س اس اين -5 س تبقى + خ س + 4 تبقى - ا بس كده اه بس كده الحمد لله يكون المقدار اللي معايا اترتب تمام يا هندسه تمام يا هندسه طب دلوقتي لو انا مثلا ا جيت اتكلمت على ان انا لو معايا كسرين جبريين هجمعهم واطرحهم ا لسه هناخد مساله عليهم دلوقتي معايا كسرين جبريين هضربهم هنتكلم عليهم دلوقتي ولكن في حاله القسمه لو انا جيت اجيب المجال بتاع القسمه مجال القسمه مجال الضرب حافر اصفار المقامات مجال الجمع والطرح حافر اصفار المقامات ولكن في حاله القسمه في حاله القسمه الاجابه بتاعتي عباره عن ح فرق اصفار المقامات واصفار البسط التاني واحد يقول لي مش فاهم قصدك في جميع الاحوال المجال عباره عن ح فرق اصفار المقامات ولكن في حاله القسمه ح فرق اصفار المقامات واصفار البسط التاني الكلام ده هنرجع له لما ناخد مسائل دلوقتي باذن باذن الله على الكلام اللي انا بقوله اول مساله معاه بتقول عايزين نجيب الكسر عايزين نحط الداله الاتيه في ابسط صوره اولا يا حبايب قلبي لو جينا نركز هلاقي ان الكسر الاول 3 على كام يا هندسه 3 على س - 3 بعد كده يا باشمهندس + س على 3 - س لو حضرتك ركزت في الملاحظات اللي انا لسه قايلها لو انت معاك مقدار متكون من حدين والحدين مطروحين من بعض بناخد السالب عامل مشترك ونرتب موجب 3 تبقى سالب3 - س تبقى موجب س كلام جميل كلام محترم هنا سالب وهنا موجب ينضربوا في بعض الاجابه بتاعتي سالب الكسر الاول 3 على س - 3 الكسر التاني س على س - 3 طب نعمل ايه بقى يا هندسه؟ عشان اجمع واطرح لازم المقامات تكون متوحده هنا س - 3 هنا س - 3 بالفعل يا هندسه المقامات متوحده حط ال - 3 زي ما هي البسط الاول 3 البسط الثاني س العمليه اللي بينهم طرح هنا 3 - س هنا س - 3 لو جيت تركز يا صديقي 3 - س دي هاخد منها السالب عامل مشترك وارتبها موجب 3 تبقى سالب سالبثلا سالب س تبقى موجب س خدت السالب عامل مشترك ورتبت كلام جميل كلام محترم كلام زي الالماظ والله كلام زي الالماظ يلا يا قلبي يلا يا قلبي لو لسه بتتفرج عليه لحد الان ولسه ما دوستش لايك انا زعلان منك زعلان منك زعلان منك اه زعلان منك يا عم نكمل بقى على س - 3 س - 3 دي مع س - 3 دي ما يفضلش حاجه يبقى السالب ينزل ويبقى ناتج القسمه بتاعي كام سالبوا يبقى الاجابه الاخيره بتاعتي سالبوا سالبوا دي مساله كويسه جدا جدا يا حبايب قلبي بعد كده المساله بتاعتي اللي جايه بقوللك عايزين نطلع ن س في ابسط صوره انا دلوقتي معايا كسر جبري اول ومعايا كسر جبري تاني عايزين نطرحهم من بعض الخطوات بتاعتي اللي انا بشتغلها الخطوات بتاعتي بتقول ايه صلي على حبيبك النبي ا تحليل بعد كده مجال بعد كده حذف لما تعمل الثلاث خطوات دول انت كده عملت 80% من المساله اه تعال نعمل الثلاثه دول اول حاجه صديقي تعال نجيب التحليل هنقول له الكسر الاول زي ما هو س على س - 4 لان مافيش فيه تحليل ناقص الكسر التاني البسط بتاعي س + 4 ولكن المقام بتاعي عباره عن س تربيع - 16 اقدر احلله فرق بين مربعين افتح دلوقتي يا صديقي كوسين مره نطرح مره نجمع س تربيع حللها س س 16 حللها 4 4 طب بعد كده حبايب قلبي اعمل ايه؟ ما خلاص الموضوع خلص انت كده حللت يلا تعال نجيب المجال هقول له مجال النون عباره عن ح فرق اصفار المقامات اصفار المقام ده اربعه اصفار المقام ده 4 وانكتبت مش هكتبها تاني اصفار المقام ده سالب ا نكتب السالب4 يبقى انا كده جبت المجال عباره عن ح فرق الاربعه والسالب ا طب بعد كده حبايب قلبي احنا كده جبنا التحليل بعد كده المجال بعد كده نحذف العوامل المتشابهه هنا س على س - 4 ما فيش بينهم حاجه متشابهه ناقص ركز كده بقى هنا س + 4 وهنا س + 4 يطيروا مع بعض يفضل المقام بتاعي س - 4 هل حاجه هنا في البسط يا باشمهندس فضلت ما عادش في حاجه في البسط فاضله يبقى نحط في البسط واحد ايه ده ايه ده ايه ده ده المقام هنا س - 4 والمقام هنا س - 4 وبينهم عمليه طرح انا عارف وانتم عارفين وكلنا عارفين عشان لما نيجي نطرح لازم المقامات تكون متوحده وبالفعل المقامات متوحده المقام س - 4 حط ال - 4 في المقام البسط الاول يا معلم س البسط الثاني يا صديقي واحد العمليه اللي هي اللي بينهم طرح شكرا شكرا يا صديقي انت كده خلصت المساله دي بس كده اه بس كده المساله بتاعتي اللي جايه نفس الفكره بس محتاجه تركيز لان المساله دي بقى مش طرح المساله دي جمع قبل ما نعمل اي حاجه ببص كده على كل المقادير الجبريه اللي قدامي لازم تكون مترتبه اه لازم تكون مترتبه والسين اللي فيها اللي باكبر اس لازم يكون معاملها موجب المقدار اللي معايا ده هو حد واحد ولكن المقدار ده في حدين مترتبين هنا في حد واحد هنا في حدين مش مترتبين هنا الس معاملها بالسالب بدل الس معاملها بالسالب باخد السالب عامل مشترك عايز تقول ايه عايز اقول ان الكسر الاول س تربيع على س - 1 يفضل زي ما هو زائد الكسر التاني س على 1 - س هاخد السالب عامل مشترك لما تاخد السالب عامل مشترك موجب يبقى سالب1 واحد سالب س تبقى موجب س كلام جميل كلام محترم هنا اصدقائي موجب وهنا سالب اضربهم في بعض يبقى الاجابه بتاعتي هندسه بقت ايه سالب فكده ن س عباره عن ايه يا هندسه عباره عن س تربيع على س - 1 موجب في سالب بسالب البسط بتاعي س المقام بتاعي ب س - 1 بس كده اه بس كده انا كده ظبطت المساله بتاعتي نعيد الخطوات بتاعتنا الخطوات بتاعتنا تحليل هل في تحليل؟ لا مافيش في تحليل ده مافيش فيها تحليل ده مافيش فيه تحليل ده مافيش فيه تحليل تعال نجيب المجال هنقول له كده مجال ن عباره عن ح فرق اصفار المقام صفر المقام ده واحد صفر المقام ده واحد الواحد ما بينكتبش كلام جميل ا الواحد ما بينكتبش مرتين كتبته مره واحده ما ينفعش اكتبه مره كمان طب بعد كده يا شباب نقول له بقى ن س انا جبت المجال اهو تحليل مجال حذف العوامل المتشابهه هل في عوامل متشابهه؟ لا ما فيش عوامل متشابهه يبقى خطوه الحذف خلصت لان مافيش حذف اصلا طب بعد كده فاضل عمليه طرح ما هو انا عشان اطرح او اجمع لازم مقامات تكون متوحده المقام اللي هنا س - المقام اللي هنا س - 1 حط س - 1 زي ما هي البسط الاول س تربيع البسط الثاني س العمليه اللي بينهم طرح اخد يا حبايب قلبي الس عامل مشترك اخد الس عامل مشترك س تربيع على س فيها السالب س على س فيها السالب انزل تحت على س - 1 س - 1 مع س - 1 يبقى في الاجابه في الاخر يا شباب عباره عن س مساله جميله جدا جدا جدا جدا يا حبايب قلبي لازم ناخد بالنا منها كويس المساله بتاعتي اللي جايه عباره عن مجموع كسرين جبريين الخطوات بتاعتي يا صديقي تحليل مجال حذف العوامل المتشابهه يلا بينا يلا بينا ن س زي ما هي الكسر الاول البسط بتاعنا مافيش فيه تحليل انا شغال على الخطوه الاولى اللي هي التحليل المقام بتاعي س تربيع - 7 س + 10 تعال نحلله نفتح قوسين حلل ال تربيع تبقى س وس حلل ال 10 تبقى 5 و اين ضربهم 10 مجموعهم سبعه الاخير موجب يبقى الاتنين زي الاوسط الاوسط سالب يبقى الخمسه بالسالب والاثنين بالسالب الكسر الاول حللت المقام بتاعه بعد كده عينك على الكسر التاني البسط بتاعه محتاج تحليل استنى كده عددين ضربهم اربعه مجموعهم اثنين ما فيش اه ما فيش ما فيش عددين ضربهم اربعه مجموعهم اثنين فالبسط ده يفضل زي ما هو س تربيع + 2 س + 4 المقام بتاعي س اس 3 - 8 افتح يا هندسه كوسين واحد صغنن وواحد كبير س اس 3 جذرها التكعيبي س -8 جذرها التكعيبي سالب ا ربع الاول بقى عشان اجيب القوس الاكبر مربع الاول يبقى س تربيع عكس الاشاره موجب الاول في التاني في 2 يبقى 2 س ربع الاتنين يبقى الاجابه بتاعتي بار كلام جميل كلام محترم خطوه التحليل تعال نجيب خطوه المجال هنقول له كده مجال ن عباره عن ح فرق اصفار المقامات صفر المقام ده يبقى هنا خمسه هنا انين صفر ده اين وانكتبت صفر ده ما بيتصفرش كلام جميل كلام محترم طب بعد كده تحليل دن مجال دن نحذف بقى العوامل المتشابهه هنقول له ن س لو جينا هنا ركز هنا يا شباب هنا س - 5 هنا س - 5 ده يطير مع ده عشان شبه بعض يفضل في المقام س - 2 ما يفضلش حاجه في البسط نحط واحد بعد كده زائد اعمل شرط كسر المقام بتاعي س - 2 موجوده في البسط لا تنزل زي ما هي طب هنا س تربي + 2 س + 4 موجوده في المقام وموجوده في البسط يطيروا مع بعض ما يفضلش حاجه في البسط نحط واحد طب دلوقتي هندسه انا حللت جبت المجال حذفت بعد كده المساله بتاعتي عمليه جمع عشان اجمع واطرح لازم مقامات تكون متوحده بالفعل المقام اللي هنا س - 2 المقام اللي هنا س - 2 المقامات متوحده حط المقام اللي هو س - 2 البسط الاول واحد البسط الثاني واحد اجمعهم مع بعض يديك انين يبقى انا كده حبايب قلبي ا جبت الاجابه بتاعتي وطلعت 2 على س - 2 وبس كده المساله دي خلصت بعد كده يا شباب هندخل على المساله بتاعتنا الجميله اللي جايه المساله بتاعتي اللي جايه بتقول ا اذا كان ن س عباره عن 3 س - 4 على س²ربي - 5 س + 6 - 2 س + 6 على 6 - س - س تربي قلت لك يا معلم ده كده مقدار فيه حدين ده مقدار فيه ثلاث حدود ده مقدار فيه حدين ده مقدار فيه ثلاث حدود ومعا معامل اكبر معامل معامل السين باكبر اس عباره عن عدد سالب نعمل ايه؟ مقدار ده محتاج ان احنا ناخد منه السالب عامل مشترك سالب س تربيع تبقى س تربيع سالب س تبقى سالب س تبقى موجب س موجب س تبقى س- س ايه تاني الخطوات اللي انا عملتها خدت السالب من مقام عامل مشترك ورتبت خدت السالب من مقام عامل مشترك ورتبت طب بعد كده هندسه الخطوات بتاعتنا الجميله ها تحليل برافو يلا نحلل يلا نحلل يا هندسه يلا يا باشا يلا يا باشا البسط بتاعي ما فيش فيه شغل 3 س - 4 المقام بتاعي ادي حد 2ين 3 ثلاث حدود افتح يا هندسه قوسين اه افتح قوسين حلل الس تربيع تبقى س س عددين ضربهم سته مجموعهم خمسه الاثنين والثلاثه الاخير موجب الاخير موجب الاتنين زي الاوسط الاوسط سالب حط السالب حط السالب انا كده حللت المقام ده بعد كده هندسه السالب اللي هنا ينضرب في السالب اللي هنا يتحول لموجب كمل البسط بتاعي 2 س + 6 انا ماشي في خطوه التحليل هل نقدر نحلل اه اقدر اخد الاتنين عامل مشترك هاخد من هنا صديقي الاتنين عامل مشترك لما اخد الاثنين يبقى 2 س على 2 الاجابه ب س على 2 الاجابه بموجب 3 انا كده حللت البسط انزل على المقام واحلله المقام بتاعي عباره عن س تربيع + س - 6 افتح قوسين حلل الس تربيع تبقى س وس حلل السته عددين ضربهم سته يديك واحد الاثنين والثلاثه الاخير سالب الكبير لاثه زي الاوسط يبقى موجب والتاني عكسه طب دلوقتي يا باشمهندس انا حللت نجيب المجال هنقول له مجال ن عباره عن ح فرق اصفار المقامات صفر ده يديك اثنين صفر ده يديك لاه صفر ده يديك اين صفر ده يديك سالبثلا طبعا هنا انين وهنا انين الاتنين بنكتبها مره واحده انا كده جبت المجال بعد كده نحذف العوامل المتشابهه 3 س نا 4 اللي في البسط تفضل زي ما هي على المقام بتاعي س ناص ا في س ناص 3 خلي بالك عشان المساله دي مهمه جدا جدا جدا س + 3 على س + 3 يفضل في البسط بتاعي يا حبايب قلبي 2 على س - 2 المساله دي قويه جدا جدا وصلت للنهايه كده يا باشمهندس حللت جبت المجال بعد كده حذفت وصلت للخطوه دي هنا عمليه جمع ده كسر اول وده كسر تاني عشان اجمع كسرين لازم المقامات تكون متوحده هندسه ده المقامات مقامات هنا مش متوحده اه ما انا عارف بس نقدر نعمل حركه من خلال الحركه دي نقدر نخلي المقامين زي بعض بص كده هنا س - 2 وهنا س - 2× س - 3 انا حاسس ان ده هو ده ولكن ده ناقص حته هنا س - 2 هنا س - 2 طب ما هو هنا في س - 3 وهنا مافيش س - 3 خلاص بدل هنا مافيش في س - 3 يبقى نحط س - 3 في المقام ونحط س نا 3 في البسط فكده المقام اللي هنا بقى زي اللي هنا فكده المقامات بقت متوحده الله ينور عليك الله ينور عليك الله ينور عليك عايز تقول ايه عايز اقول المقام ده هو ده نحط المقام زي ما هو اللي هو س - 2 في س - 3 بعد كده البسط الاول ينزل زي ما هو بعد كده البسط الثاني اضربه في 2 2× س يبقى الاجابه بتاعتي 2 س 2× في -3 بس-6 كمل للنهايه يا بطل 3 س و 2 س مجموعهم 5 س طب -4 و-6 -1 على كام يا هندسه بقى؟ على كام على س - 2× س - 3 يا سلام لو سبتها كده يا صديقي تنقص اه لو سبتها كده تنقص ليه بقى؟ لان البسط بتاعي هنا 5 س - 10 اقدر اخد الخمسه عامل مشترك اه اقدر اقدر اخد الخمسه عامل مشترك 5 س على 5 الاجابه ب س -10 على 5 فيها الس-2 على س - 2× س - 3 س - 2 مع س - 2 يفضل معاه الاجابه الاخيره 5 على س - 3 المساله دي طرش ما بتهزرش ولازم تاخد بالك منها كويس يا صديقي مساله مهمه جدا جدا جدا جدا طب بعد كده هندسه المساله بتاعتي اللي جايه المساله اللي جايه دي يا حبايب قلبي دي مساله على الضرب احنا الحمد لله خلصنا الجمع والطرح دلوقتي باذن الله داخلين على الضرب الخطوات اللي انا كنت بعملها في الجمع والطرح هي نفس الخطوات في الضرب ولكن الضرب اسهل كمان يعني انا اخدت الشوط الاصعب دلوقتي داخل على الشوط الاسهل الخطوات بتاعتي تحليل مجال حث التاني كده تحليل مجال حذف هنقول له ن س زي ما هي الكسر الاول يا شباب نقدر نحلله اه نقدر نحلله البصل بتاعي س اس 3 - 8 ده الس دي مكعب والثمانيه دي مكعب اقدر احلل فرق بين مكعبين يعني قوس صغنن وقوس كبير انزل يا معلم س اس حللها س الان المانيه قوه جذرها التكعيبي اين الاشاره بينهم سالب ينزل عشان اجيب القوس الاكبر ربع يبقى س تربيع عكس الاشاره موجب اول في التاني يبقى 2 س ربع الاتنين يبقى 4 على انزل على المقام س تربيع + س - 6 هنعمل ايه يا هندسه نفتح قوسين حلل الس تربيع تبقى س وس حلل السته عددين ضربهم سته لما نطرحهم يديك واحد الاثنين والثلاثه الاخير سالب الكبير لاثه زي الاوسط يبقى الثلاثه بالموجب والاثنين اين بالسالب الكسر الاول انا حللته مضروب في الكسر التاني ايه ده ايه ده ثانيه اه الكسر التاني يا هندسه البسط بتاعي ما فيش فيه شغل المقام بتاعي عددين ضربهم اربعه مجموعهم اثنين يبقى غير قابل للتحليل فالمقام يفضل زي ما هو س تربيع + 2 س + 4 اول حاجه تحليل اشتغلت على التحليل بعد كده نجيب المجال هندسه المجال عباره عن ح فرق اصفار المقام هنقول له ح فرق اصفار المقام اللي هنا صفر ده اين صفر ده سالبثلا صفر ده ما بيتصفرش المجال عباره عن ح فرق اصفار المقامات حاله الضرب جمع طرح ح فرق اصفار المقامات يبقى انا كده جبت المجال فاضل ان انا احذف دلوقتي يا حبايب قلبي ن س عباره عن ايه تعالوا نحذف بقى دلوقتي مع بعض هنا س + 3 هنا س + 3 توا مع بعض هنا س - 2 وهنا س - اين اقتلوا مع بعض هنا س تربي + 2 س + 4 وهنا س تربي + 2 س + 4 يطيروا مع بعض اللي فاضل في البسط ما فاضلش حاجه يبقى نحط واحد اللي فاضل في المقام ما فاضلش حاجه يبقى نحط واحد طب 1 على 1 الاجابه بتاعتي بواحد يا صديقي وعايزك تنزل تكتب في التعليقات كده وتوحد الواحد ايوه يا قلبي المساله كده خلصت والله خلصت ايه ده خلصت اه خلصت حللت جبت المجال حذفت بس اه بس ده الضرب اسهل من الجمع والطرح ندخل على المساله بتاعتنا اللي جايه يلا يا باشا نفس المساله ولا ايه لا دي مساله تانيه المساله بتاعتنا اللي جايه بتقول يا هندسه يلا الخطوات بتاعتنا تحليل مجال حذف هنبدا بالتحليل يا معلم نبدا بالتحليل س اس 3 - 1 افتح قوسين حلل الفرق بين مكعبين قوس صغير قوس كبير س اسث جذرها تكعيبي س الواحد جذر التكعيبي واحد الاشاره تنزل ربع اول س عكس الاشاره موجب اول في تاني يبقى س ربع التاني يبقى واحد على عينك على المقام عددين ضربهم واحد مجموعهم انين هل في اه الواحد في 1 ضربهم بواحد ومجموعهم انين يبقى نقول له نفتح قوسين س تربيع س الواحد واحد واحد اخير موجب الاثنين زي الاوسط بس كده اه بس كده في البسط بتاعي نقدر ناخد الاتنين عامل مشترك خدت الاتنين 2 س على 2 فيها الس 2 على 2 فيها الواحد انزل على المقام س تربيع + س + 1 هل في عددين ضربهم واحد مجموعهم واحد ما فيش طبعا يا صديقي يعني ما اقدرش احلل اه ما اقدرش احلل ف س تربيع + س + 1 تفضل زي ما هي الخطوات بتاعتنا تحليل وبالفعل حللت طب بعد كده هندسه هندخل على ايجاد المجال يلا نجيب نجيب المجال يلا نجيب المال يا حبايب قلبي قلنا عشان نجيب المجال عباره عن ح فرق اصفار المقامات هنقول له المجال بتاع ن عباره عن ح فرق اصفار المقامات صفر المقام الاول صفر القوس ده سالب واحد صفر القوس ده سالب واحد وانكتب طب تعالى صفر المقدار ده مالهوش اصفار ده القوس الاكبر من فرق بين مكعبين مستحيل يتصفر فكده المجال عباره عن ح فرق السالب واحد نقول له بقى نون س يا هندسه في ابسط صوره نحذف احنا كده حللنا تحليل مجال حذف نحذف العوامل المتشابهه هنا س + مع س + 1 هنا س تربيع + س + 1 مع س تربيع + س + 1 فاضل ايه يا هندسه بقى كده فاضل في البسط س - 1 وهنا 2 اضرب ال 2 في س - 1 يبقى 2× س - 1 اللي فاضل معايا في المقام هندسه فاضل س + ال واح تنزل بس كده اه بس كده يبقى دي الاجابه الاخيره بتاعتي عباره عن 2× س - 1 على س + 1 طب بعد كده هندسه بقول لك عايز ن واح قبل ما تعوض باي عدد شوف العدد ده موجود في مجال ولا لا الارقام اللي انت مسموح ليك بيه تعوض بيها كل الارقام كل الارقام ما عدا السالب واحد ما عدا السالب واحد عوض بالواحد اه عوض بالواحد طب اعوض بالسالب واحد لا مش ممكن ان انا اعوض بالسالب سالب واحد هنقول له نقول هنقول له كده ن واح معناها نشيل الس ونحط مكانها واحد يبقى 2 في شيل الس وحط مكانها واحد ن شيل الس وحط مكانها واحد 1 - 1 على 1 + 1 ده كده صفر في انين الاجابه بتاعتي بصفر طب لو انا قلت لك ن س-1 غير ممكنه غير ممكنه طب ليه غير ممكنه لان السالب واحد لا ينتمي للمجال السالب واحد ده مش موجود في المجال السالب واحد لا ينتمي السالب واحد لا ينتمي للمجال كلام جميل كلام محترم بعد كده حبايب قلبي ندخل على المساله بتاعتنا اللي جايه اللي هي عباره عن مساله قسمه المساله بتاعتنا بتقول عندنا ن س عباره عن س²ربي - 3 س على س²ربي - 9 على 2 س على س + 3 عايز اقول لك كلمه بسيطه القسمه هي ضرب ولكن الاختلاف في المجال تاني كده القسمه هي ضرب ولكن الاختلاف في المجال ازاي يا باشمهندس تعال اقوللك الخطوات بتاعتنا تحليل يلا نحلل يلا نحلل البسط بتاع حبايب قلبي س تربيع - 3 س اقدر اخد الس عامل مشترك س تربيع على س فيها الس -3 س على س فيها الس-3 انزل على المقام س²ربي - 9 افتح قوسين حلل الس تربيع تبقى يبقى س حلل التسعه 3 مره نطرح مره نجمع انا كده حللت الكسر الاول طب بعد كده تعال نحلل الكسر التاني 2 س ما فيش فيها تحليل س + 3 ما فيش فيها تحليل خلي بالك هنا قسمه بنحول قسمه لضرب حول على الفي ها حول على الفي وشقلب اللي بعديه حول على الفي وشقلب اللي بعديه يعني 2 س اللي في البسط تنزل في المقام س زائد لاه اللي في المقام تطلع في البسط لما يكون معاك قسمه حول على الفي وشقلب اللي بعديه اللي فوق ينزل تحت واللي تحت يطلع فوق ده كده حاله الدنيا يا صديقي ولا اللي فوق ولا اللي تحت الدنيا بتتشقلب والدنيا بتتغير طب بعد كده نعمل ايه بقى نعمل ايه بقى يا صديقي نعمل ايه برافو عليك انا كده حللت نجيب المجال لاحظ ان انا بجيب مجال القسمه مجال القسمه ح فرق اصفار اصفار المقامات كلها واصفار البسط التاني جيب اصفار القوس ده لاه اصفار القوس ده سالبثلا اصفار ده عباره عن صفر انا كده جبت اصفار المقامات كلها عينك على اصفار البسط التاني اول مره اشتغل على البسط لما اجيب المجال فهنا لازم اجيب اصفار البسط اصفار س + 3 عباره عن س-ب3 الله ينور عليك الله ينور عليك فكده المجال بتاعي لاه وسالبثلا وصفر وسالب والحركه اللي انا عملتها دي كده ضيعت المجهود اللي انا عملته ليه؟ لان انا كتبت السالبثلالاه مرتين ما ينفعش الرقم في المجموعه ينكتب مرتين السالبثلالاه تنكتب مره واحده فيبقى المجال بتاعي عباره عن ح فرق ال والسالبثلالاه والصفر طب بعد كده يا هندسه تحليل مجال تعالى بقى نحذف تعالى بقى يا هندسه ايه نحذف هنقول له ن س عباره عن ايه نحذف العوامل المتشابهه الس مع ال س + 3 مع س + 3 س - 2 مع س - 2 ما عادش يا باشمهندس في حاجه في البسط يبقى نحط واحد ما عادش في حاجه في المقام الاثنين يبقى الاجابه بتاعتي في النهايه يا باشمهندس بكام؟ الاجابه بتاعتي بنص بس كده اه بس كده الاجابه بتاعتي بنص بعد كده حبايب قلبي المساله بتاعتي اللي جايه بقول لك اذا كان ن س عباره عن ايه يا هندسه عباره عن س تربيع - 2 س - 15 على س تربيع - 9 على 2 س - 10 على س²ربي - 6 س + 9 هندسه خلاص دي مساله قمه قسمه يا معلم الخطوات بتاعتي تحليل مجال حذف ونحول على الفي نقول له ن س عباره عن حل للبسط ا بعد اذنك حد اين 3لا ثلاث حدود مقدار ثلاثي بسيط عشان احلله افتح قوسين حلل الس تربي تربيع س حلل ال 15 وكام يا جماعه؟ 5 و3 اطرحهم يديك 2 خمسه و3 الاخير سالب الكبير مثل والصغير عكس الكبير خمسه والصغير عكسه الكبير خمسه زي الاوسط الاوسط سالب يبقى الخمسه بالسالب والثلاثه بالموجب عينك على المقام تربيع - 9 ده مربع ده مربع بينهم ناقص يبقى اقدر احلل الفرق بين مربعين افتح دلوقتي هندسه كوسين حلل حلل س تربيع س حلل التسعه 3 مره نطرح مره نجمع انا كده حللت البسط حللت المقام حول على الفي وشقلب حول على الفي وشقلب ده فوق ينزل تحت ده فوق ينزل تحت اخد الاثنين عامل مشترك ده فوق ينزل تحت وانا بنزله تحت اخد الاثنين عامل مشترك ف 2 س على 2 فيها الس -1 على 2 فيها السالب سالب خ طيب ده هندسه تحت يطلع فوق حلله بقى حلل ال تربيع س حلل التسعه بعدين ضربهم تسعه مجموعهم يساوي 6 3 اخير موجب الاتنين زي الاوسط عددين ضربهم تسعه عددين ضربهم تسعه مجموعهم 6ه و3ه الاخير موجب الاتنين زي الاوسط الاوسط سالب طب بعد كده هندسه بقى هنعمل ايه خلاص الموضوع خلص كده ايوه والله الموضوع كده خلص احنا كده حللنا تعال نجيب المجال هنقول له مجال ن عباره عن ح فرق صفر القوس ده يديك كام لاه صفر ده يديك سالبثلا صفر ده يديك خمسه كده انا جبت اصفار المقامات كلها بالاضافه الى اصفار البسط الثاني عشان دي قسمه صفر ده يديك لاثه وانكتبت صفر ده يديك لاثه وانكتبت كلام جميل كلام محترم بعد كده حبيب قلبي نحذف بقى نقول له ن س نحذف العوامل المتشابهه س - 3 مع س - 3 س + 3 مع س + 3 س - 5 مع س - 5 ايه اللي فاضل في البسط بقى يا حبايب قلبي؟ اللي فاضل في البسط هنا س - 3 نحط بقى س - 3 اللي في البسط على اللي فاضل في المقام اللي فاضل في المقام اين يبقى الاجابه بتاعتي الاخيره عباره عن ايه يا هندسه؟ عباره عن اا احنا كده عشان ما نبوظش الدنيا ده طار مع ده وده طار مع ده وده طار مع ده يفضل الكام بقى يفضل س - 3 على 2 صح الكلام بقول لك بقى عايز منك ن خ ون7 ن خ نشوفها ن7 تعال نشوفها انا مسموح ليا اعوض بكل الارقام ما عداه والسالبثلالاه ما عدا الثلاه والسالبثلالاه اتمسح بقى يا عم ما عدا الثلاثه والسالبثلالاه والخمسه بيقول لي عوض بالخمسه اقول له غير ممكنه غير ممكنه عوض بالسبعه اه عوض بالسبعه معنى ان انا هعوض بالسبعه هشيل الس واحط مكانها سبعه يبقى 7 - 3 شلت الس دي حطيت مكانها 7 على 2 7 - 3 هندسه 4 على 2 فالاجابه بتاعتي با 2نين بس كده اه بس كده حبايب قلبي والحمد لله رب العالمين يكون اتدربنا على الجمع والطرح والضرب والقسمه وقلنا ان كلهم نفس الخطوات كلهم نفس الاساسيات عشان اجمع واطرح لازم مقامات تكون متوحده ولكن في الضرب والقسمه مش لازم مقامات تكون متوحده الاختلاف بينهم لما تيجي تقسم لما تيجي تجيب المجال عباره عن ح فرق اصفار المقامات بالاضافه الى ودي الزياده اللي في القسمه اصفار البسط الثاني بس كده اه بس كده يا حبايب قلبي وبعد كده دلوقتي باذن الله هنتكلم عن المعكوس الجمعي والمعكوس الضربي بعد كده يا حبايب قلبي هنتكلم عن المعكوس الجمعي للكسر الجبري انا لو معايا كسر جبري عباره عن ن س وعايز اجيب المعكوس الجمعي بتاعه عندنا ثلاث طرق بس قبل ما نتكلم عن طرق ايجاد المعكوس الجمعي لازم تكون عارف ان مجال الكسر الجبري هو مجال المعكوس الجمعي فانا لو معايا كسر جبري وقلتلك اوجد مجال المعكوس الجمعي بتاعه كلمه مجال المعكوس الجمعي هو هو مجال الجسر الجسر كلمه مجال المعكوس الجمعي هي مجال الكسر الجبري انت قلت لي دلوقتي عشان اجيب المعكوس الجمعي عندي ثلاث طرق الطريقه الاولى يا حبايب قلبي ان انت معاك كسر عباره عن 2 على س - 3 2 على س - 3 تنزل زي ما هي الطريقه الاولى ان انت تحط سالب قدام الكسر تحط سالب قدام الكسر الطريقه الثانيه ان انت تغير اشاره البسط الاتنين تبقى سالب اين والمقام يفضل زي ما هو يبقى الطريقه الاولى ان انت تحط سالب قدام الكسر الطريقه الثانيه ان انت تغير اشاره البسط فقط تغير اشاره البسط فقط او الطريقه الثالثه ان البسط ينزل زي ما هو وتغير اشاره المقام موجب س تبقى - س -3 تبقى +3 يبقى انا لو معايا كسر جبري وعايز اجيب المعكوس الجمعي ليه يا اما احط سالب قدام الكسر يا اما اغير اشاره البسط يا اما اغير اشاره المقام بس كده اه بس كده مجال المعكوس الجمعي هو مجال الكسر الجبري طب بعد كده يا باشمهندس هنتكلم عن المعكوس الضربي انا اتكلمت دلوقتي عن المعكوس الجمعي دلوقتي هنتكلم عن المعكوس الضربي بدل ما اقول لك اوجد المعكوس الضربي هعمل لك رمز لما تشوف الرمز ده تفهم ان ده بيعبر عن المعكوس الضربي للكسر الجبري المعكوس الضربي عشان اجيبه بشقلب البسط والمقام المعكوس الضربي عشان اجيبه بشقلب البسط والمقام ولكن بقى المعكوس الجمعي عشان اجيبه كنت بعمل حاجه من الثلاثه يا اما تحط سالب قدام الكسر يا اما تغير اشاره البسط يا اما تغير اشاره المقام ولكن في المعكوس الضربي بشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق كلام جميل كلام محترم ا هنا بقى في اختلاف في حاله المجال مجال المعكوس الضربي مختلف عن مجال المعكوس الجمعي المعكوس الضربي عشان اجيب مجاله عباره عن ح فرق اصفار البسط والمقام مجال المعكوس الضربي عباره عن ح فرق اصفار البسط والمقام على سبيل المثال يا باشمهندس انا دلوقتي معايا ن س عباره عن س على س + 4 انا دلوقتي عايز اجيب المعكوس الضربي ونجيب مجال المعكوس الضربي اول حاجه ده كده الكسر الجبري عشان نجيب المعكوس الضربي بتاعه بنشقلب اللي فوق ده ينزل تحت واللي تحت ده يطلع فوق انا كده جبت المعكوس الضربي طب تعال نجيب مجال المعكوس الضربي مجال المعكوس الضربي عباره عن ح فرق اصفار المقام اللي هو صفر واصفار البسط اللي هو كام؟ سالب ا انا كده جبت المعكوس الضربي وجبت المجال وطبعا يا حبايب قلبي بعد ما نجيب المجال بنحط الكسر اللي معايا في ابسط صوره عن طريق ان انا بحذف العوامل المتشابهه هنا طبعا ما فيش عوامل متشابهه فالس + 4 على س تفضل زي ما هي بس كده اه بس كده معكوس ضربي بشقلب اللي فوق يبقى تحت اللي تحت يبقى فوق في حاله المجال يبقى ح فرق اصفار المقام والبسط على سبيل المثال يا حبايب قلبي تعالوا ناخد مسائل اكتر دلوقتي انا معايا ن س عباره عن 3 على س - 4 عايز المعكوس الضربي هتعوض فيه عن الس بربعه جيب المعكوس الضربي وعوض فيه عن الس بارعه اول حاجه دي داله الكسر الجبري بتاعي تعال نجيب المعكوس الضربي اللي هو ن سالبوا س عشان اجيب معكوس ضربي بشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق فالتلاه فوق تنزل تحت س نات تطلع فوق تعال نجيب المجال بتاع المعكوس الضربي عباره عن ح فرق اصفار المقام المقام هنا مالهوش اصفار البسط هنا اصفاره اربعه فالمجال بتاعي عباره عن ح فرق الاربعه انا دلوقتي بقى بقول لك في المعكوس الضربي عوض عن الس بارعه قبل ما تعوض عن الس باي عدد في الداله اللي انت هتعوض فيها لازم تتاكد ان الرقم اللي انت هتعوض بيه ينتمي للمجال انا بقول لك مسموح ان انت تعوض بجميع الاعداد ما عدا الاربعه فانا هقول لك دلوقتي عوض بالاربعه هتقول لي غير ممكنه ليه غير ممكنه لان الاربعه لا تنتمي للمجال الاربعه لا تنتمي للمجال غير ممكنه او غير معرفه بعد كده يا شباب المساله بتاعتي اللي جايه عايز اجيب مجال المعكوس الجمعي خلي بالك ده معكوس جمعي مجال المعكوس الجمعي للكسر الجبري بيساوي مجال الكسر الجبري نفسه فمافيش اختلاف تعال نجيب المجال عشان اجيب المجال عباره عن ح فرق اصفار المقام المقام اللي هنا س - 3 تعال نصفره يبقى اللاه لما تصفر س - 3 يعني سوها بصفر صفر دي يديك اللاه يبقى المجال بتاعي عباره عن ح فرق لاه طب بعد كده هندسه المساله اللي جايه عايز اجيب مجال المعكوس الضربي سيبك من المجال المعكوس الضربي تعال نجيب المعكوس الضربي نفسه ومجاله انا دلوقتي الكسر اللي معايا نجيب المعكوس الضربي بتاعه معكوس ضربي نشقلب معكوس ضربي نشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق اللي فوق س - 1 يبقى تحت س - 1 اللي تحت س + 3 يبقى فوق س + 3 انا كده جبت المعكوس الضربي تعال نجيب المجال بتاع المعكوس الضربي ح فرق اصفار المقام المقام ده اصفاره واحد البسط ده اصفاره لاثه فكده جبت مجال المقام والبسط اصفار المقام والبسط ح فرق اصفار المقام والبسط فوا وسالب ح فرق الواحد والسالب3 بيمثل الاختيار رقم جبا قلبي المساله بتاعتي اللي جايه عايزين نجيب مجال المعكوس الضربي اولا ده كده الكسر الجبري المعكوس الضربي بتاعه بنشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق الس فوق تنزل تحت ال تربيع + تحت تطلع فوق كلام جميل كلام محترم كلام زي الالماظ طب بعد كده يا باشمهندس هعمل ايه خلاص الموضوع خلص تعال نجيب المجال المجال عباره عن ح فرق اصفار البسط والمقام اصفار المقام صفر يبقى ح فرق الصفر اصفار البسط ده البسط مجموع مربعين وانا لسه منبه من شويه قلت لك مجموع مربعين مالهوش اصفار فكده المقام اصفاره صفر انما البسط مالهوش اصفار فيبقى المجال بتاعي ح فرق الصفر طبعا ح فرق الصفر بيمثل الاختيار الاولاني المساله بتاعتي اللي جايه مجال المعكوس الضربي للكسر الجبري خلاص انت فهمت الفكره بقى عشان نجيب المجال بتاع المعكوس الضربي ح فرق اصفار البسط والمقام اصفار البسط هنا س - 2 نساويها بصفر يبقى ال ب 2 بعد كده نجيب اصفار المقام س اس 3 + 27 هنودي بعكس الاشاره يبقى س اس 3 بس- 27 ال تنزل الجذر التكعيبي ينزل الس- 27 تنزل يبقى الس عباره عن سالب3 طب بعد كده يا هندسه هنا الس بسالبثلا وهنا الس باثنين هنا الس باثنين هنا الس بسالبثلا دي اصفار البسط ودي اصفار المقام المجال بتاع المعكوس الضربي عباره عن ح فرق اصفار المقام اللي هو انين والبسط اللي هو سالبثلا بس كده هندسه اه بس كده حبايب قلبي المساله بتاعتي اللي جايه اذا كان المعكوس الضربي للكسر ده هو ده انا مش بحب اخد الحاجه على الجاهز بحب اتعب في الحاجه عشان اعرف قيمتها هو بيقول لي ان الكسر ده معكوس الضرب ده الكسر ده س - ا على س + 5 المفروض ان انا لو هجيب معكوسه الضرب بشقلب ده فوق يبقى تحت ده تحت يبقى فوق الكسر ده انا جبت معكوس الضرب من دماغي ده كده اللي انا جبته وده كده اللي هو مديه لي هعمل مقارنه ما بين اللي هو اداه لي واللي انا جبته ده كده اللي انا جبته وده كده اللي هو اداه لي هنا الس جنبها خمسه هنا الس جنبها خمسه هنا الس جنبها لاه هنا الس جنبها - ا لو قلت ا غلط الس هنا جنبها موجب 3 الس هنا جنبها سالب ا طبعا يا حبايب قلبي السالب ا سياوي 3 - ا س=وي 3 يبقى من هنا الالف قيمتها سالبثلا مساله طرش ما بتهزرش بعد كده يا قلبي المساله بتاعتنا اللي جايه بتقول اذا كان ن س عباره عن س تربيع - 2 س على س - 2× س²ربي + 2 انا مش عايز المعكوس الضربي انا عايز مجال المعكوس الضربي اولا يا صديقي تعال نجيب المعكوس الضربي اولا عشان نجيب معكوس ضربي بنشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق ف س تربيع نا 2 س هاخد الس عامل مشترك من هنا وده فوق ينزل تحت ف س تربيع على الس فيها السالب ا س على س فيها السالب ا خلي بالك ان المقدار ده كان في البسط نزلته في المقام وده كده المقام يطلع فوق اللي هو س - 2 مضروبه في س تربيع + 2 الراجل المحترم يقوللك س - 2 مع س - 2 طبعا غلط اوعى تطير قبل ما تجيب المجال اوعى تطير من قبل ما تجيب المجال هقول له دلوقتي مجال المعكوس الضربي عباره عن ح فرق اصفار البسط والمقام صفر ده 0 يا معلم صفر ده 2 يا معلم صفر ده 2ين يا معلم وانكتبت صفر ده ده مالوش اصفار اه ده مالوش اصفار جرب كده سوي ده بصفر وادي الاتنين بعكس الاشاره شيل التربيع وحط الجذر هتلاقي تحت الجذر سالب اين وما فيش جذر تربيعي العدد سالب فده اصفاره انين ده اصفاره صفر ده اصفاره اثنين وانكتبت انما ده مالهوش اصفار طب بعد كده يا هندسه هنقول له المعكوس الضربي المحترم الجميل ده في ابسط صوره س - 2 مع س - 2 يفضل في البسط س²ربي + 2 على س فالمجال يا محترم عباره عن ح فرق الصفر والاثنين اللي هو الاختيار رقم د اه الاختيار رقم د السؤال بتاعي اللي جاي مجموعه اصفار داله الكسر الجبري طبعا السؤال ده خدناه في بدايه الشرح السؤال ده بقى هنعمل سؤال سؤال بجائزه قيمه يلا يا صديقي انا عارف ان انت دلوقتي اتفرجت على المراجعه بتاعتي واستفدت من المراجعه وفاكر ازاي بتجيب اصفار الداله هختار من التعليق خمسه على فكره هلاقي في التعليقات ناس كتيره جدا حله السؤال ده ولكن انا هختار منهم خمسه ممكن انت تبقى واحد منهم طب انا لما اجاوب صح هتاخد جائزه هشوف التعليق بتاعك اتواصل معاك اديك الجازه بتاعتك بس كده اه بس كده يعني بشرح لك وبفهمك وبكسبك وبخليك مبسوط بخليك مبسوط اتمنى اللي انا بعمله معاك يبقى متبادل انا والله العظيم ثلاثه بجد نفسي اخلص خلص الترم ده ويكون عندي 500000 مشترك طبعا الرحله بتاعتي كانت رحله صعبه جدا جدا عشان اوصل للرقم ده انا ضحيت بحاجات كتير قوي في حياتي والله صدقوني انا عايز اخلص الترم ده واوصل ل 500000 مشترك هكون مبسوط جدا لو اخواتي حبايبي طلاب ثالثه اعدادي قدروا يوصلوني للرقم ده فانت صديقي تقدر تساعدني ان انا اوصل للرقم ده لو انت دلوقتي بتتفرج عليا ومش مشترك في القناه على فكره لو عدد الناس اللي هتتفرج على الفيديو ده اشتركت في القناه انا مش هجيب 500000 انا ممكن اجيب 600000 انا واثق انا بقول ايه وانا عارف انا بقول ايه فيلا صديقي ساعدني زي ما انا بساعدك اقف جنبي زي ما انا بقف جنبك يلا بينا يلا بينا المساله بتاعتي اللي جايه بقول لك اذا كان ن س عباره عن 1 على س - 3 على س عايزين نطلع معكوس ضربي اولا المعروف ان احنا عشان نجيب معكوس ضربي بنشقلب عشان اجيب معكوس ضربي بشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق الكلام ده بنطبقه لو كان الكسر الجبري في ابسط صوره بس الكسر ده مش في ابسط صوره تعال نحطه في ابسط صوره طبعا ده 1 على س وده 3 على س ده نسبه اولى دي نسبه ثانيه عشان اطرح لازم مقامات تكون متوحده وبالفعل يا صديقي المقامات متوحده س حط السط واحد البسط الثاني لاثه 1 - 3 1 - 3 2 يبقى الاجابه بتاعتي 2 على س ده كده عباره عن الكسر الجبري انا يا معلم عايز اجيب المعكوس الضربي اللي فوق يبقى تحت يبقى فوق الاتنين فوق تنزل تحت الس تحت تطلع فوق يبقى المعكوس الضربي عباره عن س على 2ين س على 2ين السؤال ده بيخدع في ناس تحسب ان انت بتطرح الكسرين دول بس لا انت هتطرح وبعد كده تجيب المعكوس الضرب يا معلم بعد كده يا شباب المساله بتاعتي اللي جايه بقول لك ان ن س عباره عن ايه؟ عباره عن س تربيع - س على س تربيع - 1 بقول لك لما تعوض في المعكوس الضربي عن ال بل ناتج التعويض بثلاه عايزين نطلع الللام اولا هو بيتكلم عن حاجه مش موجوده معايا لما الحاجه دي تبقى موجوده معايا هبدا اشوف هو بيقول ايه هو بيتكلم عن المعكوس الضربي وانا مش معايا معكوس ضربي فالتفكير السليم التفكير المظبوط التفكير الصحيح ان انا اجيب المعكوس الضربي يلا بينا قول يا ابني يلا بينا يلا بينا يلا بينا يا معلم عشان اجيب معكوس ضربي اشقلب اه اشقلب اللي فوق يبقى تحت يبقى فوق بس وانت بتشقلب حاول تاخد عامل مشترك س تربيع - س تنزل تحت وانا باخدها تحت اخد عامل مشترك اخد الس عامل مشترك يبقى س تربيع على س فيها السالب س على س فيها السالب واحد ده موجود تحت يطلع فوق بس وانا بطلعه فوق ا طبعا احلل فرق بين مربعين س تربيع حللها س الواحد حلله واحد واحد مره نطرح مره نجمع طب بعد كده حبايب قلبي بعد كده حبايب قلبي بعد كده حبايب قلبي ايه اللي يتم انا كده جبت المعكوس الضربي بس قبل ما تطير وتحط المعكوس الضربي في ابسط صوره جيب المجال بتاع المعكوس الضربي ح فرق اصفار المقام 0 اصفار المقام واحد اصفار المقام واحد انكتب اصفار المقام سالب واحد ما انكتبش تعال نحط المعكوس الضربي يا معلم في ابسط صوره س - مع س - يفضل في البسط س + والمقام بتاعي بكام ب س يبقى انا دلوقتي وصلت ان المعكوس الضربي الجميل المحترم س + على س بما ان في المعكوس الضربي لما تعوض عن ال س بلام الناتج ب 3ه في هذا المعكوس الضربي الجميل المحترم العظيم موكر اللي كل حاجه فيه حلوه شيل الس وحط مكانها ل الس دي هشيلها واحط مكانها ل يبقى ل + 1 على الس دي هشيلها واحط مكانها ل على ل بعد ما تعوض عن ال بل هتساوي الناتج اللي طلع معاك بثلاثه ده كده الناتج اللي طلع هساويه بالثلاثه طبعا يا صديقي الثلاثه مقامها بواحد اعمل احلى مقص في الدنيا 3× ل يبقى 3 ل 1× ل + يبقى ل + الواحد محايد ضربي لا يؤثر في عمليه الضرب نودي الل دي بعكس الاشاره يبقى 3 ل - ل= 1 3 ل - ل يبقى 2 ل= 1 اقسم على الاتنين اقسم على الاتنين ده مع ده يبقى اللام يا هندسه قيمتها نص يبقى يا هندسه الللام قيمتها نص طبعا يا حبايب قلبي النص ده بيمثل الاختيار رقم ب بعد كده حبايب قلبي المساله بتاعتي اللي جايه اذا كانت ن س عباره عن س تربيع - 2 س على س تربيع - 3 س + 2 عايزين نجيب المعكوس الضربي ونحطه في ابسط الصوره وعايزين نطلع المجال بعد كده حبايب قلبي عايزين نطلع قيمه س لما المعكوس الضربي قيمته بثلاثه اولا المساله دي طرش ما بتهزرش يلا بينا يلا بينا دلوقتي يا باشا تعال نجيب المعكوس الضربي وتعال نجيب مجاله هندسه معكوس ضربي عشان اجيبه بقى شقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق وهي انظر انظر بقى اللي فوق عباره عن س تربيع - 2 س اخد من فوق ده انزله تحت اللي فوق ينزل تحت وانا بنزله اخد الس عامل مشترك خدت الس عامل مشترك يا حبايب قلبي س تربيع على س فيها الس -2 س على الس فيها السالب ا طب بعد كده ده في المقام اعمل يا باشمهندس يطلع فوق وانا بطلعه فوق احلله س تربيع تبقى س حلل الاتنين عددين ضربهم اثنين يا معلم تجمعهم يديك لاثه الاثنين والواحد الاخير يا باشمهندس سالب الاخير سالب الاخير سالب الاخير سالب يا نهار ابيض الاخير سالب الاخير موجب الاخير موجب فالاثنين زي الاوسط الاوسط سالب يبقى الاتنين بالسالب والواحد بالسالب انا كده حللت تعال نجيب مجال المعكوس الضربي عباره عن ح فرق اصفار المقام والبسط صفر ده يديك 0 صفر ده يديك انين صفر ده يديك انين انكتبت صفر ده يديك واحد المجال بتاع المعكوس الضربي ح فرق اصفار المقام والبسط وبالفعل طبقت الكلام ده بعد كده المعكوس الضربي يا باشمهندس عباره عن ايه عباره عن س - ا مع س - 2 يفضل في البسط س - 1 يفضل في المقام س يبقى المعكوس الضربي عباره عن س - 1 على س انا بقى بقول لك عايز س لما المعكوس الضربي بثلاه على فكره في فرق كبير جدا ما بين ن -1 س = 3 ون -1 3 والله في فرق دي معناها هعوض في المعكوس الضربي عن ال س بثلاه ودي معناها ان انا هساوي المعكوس الضربي بالثلاثه في اختلاف اه في اختلاف كبير جدا اه الاختلاف كبير ولو انت مش واخد بالك منه هتنقص دي مساله مهمه جدا وبتتكرر في الامتحان هنا بيقوللك انا عايز ن س-1 سياوي 3 ده معكوس ضربي سويه بالثلاثه ادي المعكوس الضربي نساويه بثلاثه هقول له بما ان ن-1 سياوي 3 هنساوي المعكوس الضربي بثلاه ادي المعكوس الضربي اللي هو س - 1 على س هساويه باله مقامها واحد احلى مقص في الدنيا س - 1× 1 يبقى س - 1 3× س يبقى 3 س نعمل ايه؟ نرجع ده وندخل ده يبقى س - 3 س = 1 س - 3 س يبقى -2 س = 1 اقسم على السالب اين يا معلم اقسم على السالب اين يا معلم دي مع دي يبقى الس احلى سالب نص في الدنيا اه الس بسالب نص بس كده اه بس كده حبايب قلبي الحمد لله طلعت الس بسالب نص بعد كده يا شباب المساله بتاعه اللي جايه بقول لك ايه؟ بقول لك اذا كان المعكوس الضربي للكسر الجبري اللي قدامي ده عباره عن ايه يا هندسه؟ عباره عن س + 3 على س - 2 انت طبعا عارفني ان انا مش بحب اخد الحاجه على الجاهز بحب اتعب في الحاجه عشان اعرف قيمتها اه بحب اتعب في الحاجه عشان اعرف قيمتها هو مديني معكوس ضربي ماليش دعوه باللي هو مديه لي نجيب المعكوس الضربي من دماغنا احنا هنقول له بما ان المعكوس الضربي للكسر ده ل س تربيع نا 5 س + ك على س تربيع - 9 هو انا عشان اجيب معكوس ضربي بعمل ايه؟ بشقلب اللي فوق يبقى تحت واللي تحت يبقى فوق بس كده تربيع - 9 تحت تطلع فوق وانت بتطلعها حللها فرق بين مربعين يبقى س - 3 وس + 3 وده ده يا معلم فوق ينزل تحت ما طبعا ما اقدرش احلله فهو س تربيع - 5 س + ك ده كده المعكوس الضربي اللي انا جبته من دماغي من دماغي انا من دماغي انا وده المعكوس الضربي اللي هو اداه لي هنعمل ايه بقى يا هندسه؟ هساوي اللي انا جبته انا باللي هو مديه لي اللي انا جبته عباره عن س - 3 في س + 3 على س تربيع - 5 س + ك هساويه باللي هو مديه لي س + 3 على س - 2 بص يا هندسه البسط هنا في س + 3 بص الناموس عامل معايا شغل عالي اهو بص الناموس بيلعب معايا يلا نلعب يلا نلعب الناموس ناموس ده الناموس عامل كيرف جامد عامل منحنى داله تربيعيه خلاص بقى انا بزعل الناموس مش بزعلك انت ماشي خلاص مشينا الكيرف بتاعنا نكمل يلا اه بص بقى انا عندي ده بيساوي ده بص يا معلم انا عندي كفتين ميزان طبين بالشكل ده الكفه دي فيها س - 3 ولا س + 3 فيها س + 3 والكفه دي فيها س + 3 الاثنين قد بعض ايه رايك من الكفه اللي هنا نشيل س + 3 لما الكفه دي اشيل منها الكفه دي قيمتها هتقل فبالتالي الكفه دي اللي هتطب فكده الكفتين مش قد بعض نعمل ايه مش انت هنا شلت س + 3 نشيل من هنا ال + 3 عايز تقول ايه عايز اقول الاثنين كانوا قد بعض فلما شلت من هنا س + 3 ومن هنا س + 3 خلاص يبقى الكفتين هيفضلوا زي بعض لان انا شلت نفس الكميه اه انا شلت نفس الكميه ف س + 3 مع س + 3 يفضل البسط بتاعي بقى عباره عن س - 3 على تربي - 5 س + ك البسط بتاعي هنا يا حبايب قلبي مافيش في حاجه يبقى حط 1 على المقام بتاعي س - 2 اعمل ايه يا هندسه؟ اعمل احلى مقص في الدنيا يلا بينا يلا بينا ده اضرب 1× س²ربي - 5 س يبقى س²ربي - 5 س + ك اضرب س - 2× س - 3 يبقى س - 2× س - 3 انا بعمل احلى مقص في الدنيا س²ربي - 5 س + ك بعد كده هندسه اضرب ال في يبقى س تربيع اضرب س× -3 يبقى -3 س اضرب -2× س يبقى -2 س اضرب -2× -3 يبقى يبقى موجب س نكمل نكمل س تربيع زي ما هي - 5 س زي ما هي + ك زي ما هي س تربيع زي ما هي اجمع دول يديك - خ س + 6 لو جيت تركز هنا س تربيع هنا س تربيع يطيروا مع بعض هنا سالب خ س هنا سالب خ س يطيروا مع بعض هنا هندسه ك هنا هندسه 6 يبقى قيمه يا باشمهندس ال ك ب 6 قيمه ال ك ب 6 الحمد لله طلعت ال ك ب المساله بتاعتي اللي جايه وخدنا زي المساله دي بدل المره مليون اه ناخد المساله دي تاني عشان دي مساله مهمه جدا جدا جدا يا حبايب قلبي على فكره دي اخر مساله معانا اه دي اخر مساله معانا يا حبايب قلبي المساله بتاعتنا ان انا دلوقتي معايا ا ن س عباره عن ب على س - 9 على س + ا المجال هو ح فرق الصفر والس-4 لسه ق لك يا قلبي لما اديك مجال بيبقى ع على المقام بما ان اول حاجه كده تعال نصفر المقام ده بلاش اصفر المقام ده نقول له بما ان مجال ن س مجال ن عباره عن ايه؟ عباره عن ح فرق الكام يا هندسه؟ فرق الصفر والس-4 المعروف ان المجال ده بيبقى عباره عن ح فرق اصفار المقامات انا لو جيت اصفر ده هيديك صفر الصفر ده يعتبر الصفر ده بيصفر المقام ده طب هنا سالب ا يبقى اكيد السالب اعه هي اللي بتصفر المقام ده انا عندي مقامين وعندي هنا رقمين الرقم ده بيصفر المقام ده يبقى اكيد الرقم اللي هنا بيصفر المقام اللي هنا هنقول له ايه يا حبايب قلبي هنقول له ان الس + ا اللي هو المقام قيمته هتبقى بصفر عند الس بتساوي س- ا عند الس بسال ا شيل الس دي وحط مكانها س- 4 يبقى -4 + ا الاجابه بتاعتي بصفر وادي بعكس الاشاره يبقى الال بتاعتي باربعه الالف بتاعتي باربعه الالف بتاعتي باربعه ا انا دلوقتي يا حبايب قلبي طلعت الالف بار طلعت الال بار يبقى داله الكسر الجبري بتاعتي اللي معايا عباره عن ب على س ا - 9 على س + ا على فكره الال انا لسه مطلعها ا باربعه ال تنزل شيل الالف دي وحط مكانها كام؟ شيلها وحط مكانها اربعه دي كده داله الكسر بتاعتي انا كده اشتغلت على المجال طب هو مديني بقى بقول لك ايه بقول لك ان ن خ ب 2ين امم يعني ايه يا باشمهندس ن خ ب 2ين الكلام ده معناه ان انت لما تعوض في داله الكسر الجبري عن الس بخمسه الناتج التعويض بتاعك اللي هيطلع هيبقى قيمته باثنين ادي الداله بتاعتي تعال نعوض فيها عن الس بخمسه يبقى انا اقول له ب على ال بخ - 9 على الس بخ واحد يقول لي انا مش فاهم قصدك اقول له بما ان ن خيا 2 انا بعوض عن الس بخمسه ال ب تنزل ال حط مكانها 5 - 9 على ال حط مكانها 5 + 4 طبعا يا حبايب قلبي طبعا يا حبايب قلبي الناتج بتاعي اللي هيطلع قيمته هتبقى باثنين يبقى ب على خ زي ما 5 + 4 9 9 على 9 فيها الواحد يبقى ب على 5 - 1 صح كده؟ بص ا دي ده كده البسط بتسعه المقام بتسعه 9 على 9 فيها الواحد بيساوي كام؟ بيساوي 2 ب على خ تفضل زي ما هي السالب واحد يروح بعكس الاشاره يبقى 2 + 1 يبقى ال ب على 5 بتساوي 2 + 1 3 ال مقامها 1 اعمل ايه بقى؟ اعمل احلى مقص في الدنيا ب في 1 يبقى الاجابه بتاعتي ب 3× 5 يبقى الاجابه بتاعتي ب 15 ايه ده يا هندسه الحمد لله رب العالمين طلعت الب ب 15 وبس كده يا حبايب قلبي الحمد لله رب العالمين يكون خلصت مراجعه الوحده الثانيه في الجبر وكده يكون راجعنا الوحده الاولى وراجعنا الوحده الثانيه يعني عملنا مراجعه قويه جدا جدا جدا على منهج الجبر طبعا المراجعه دي يا حبايب قلبي مبذول فيها مجهود كبير كبير كبير اتمنى المجهود ده يتقدر لو انت صديق بتتفرج عليه لحد الان ولسه ما اشتركتش في القناه ولا دوست لايك ولا كتبت ليها تعليق جامد بجد بجد انا مش هكلمك ولا ارد ولا الكلام ده مش موجه ليك هوجه بقى الكلام ده لكل طلاب حبايبي اللي بيساندوني وانا بسندهم حبايبي اللي جوه قلبي اه حبايبي اللي جوه قلبي الناس دي بتحبني والناس دي بحبها فانا بنزل المراجعات والشغل ده كله عشان اقدر الناس اللي بتقدرني دي. دلوقتي حبايب قلبي احنا خلاص كده يعتبر خلصنا مراجعه الجبر وقلنا اتمنى ان المجهود ده يتقدر باذن الله الفتره اللي جايه هننزل مراجعه الاحصى بالكامل وهنخلص الوحده الثانيه في الهندسه يبقى احنا كده عملنا مراجعات شامله على المنهج بالكامل وانتظروا بقى مراجعه ليله الامتحان سواء انت طالب عام او طالب ازهري المراجعه بتاعتنا بفضل الله الامتحان مش هيخرج منها بالنسبه لطلاب ثالثه اعدادي وانا ادي كلمتي الامتحان مش هيخرج بره المراجعه اللي انا بقولها دي وده مش مجرد كلام دعايه عايزك تاخد سكرينه كده او تعمل سكرين ريكوردين للشاشه وتسجل الكلام ده والامتحان لو خرج بره المراجعه بتاعتي دي يبقى بحساب يبقى بحساب اه يبقى بحساب ابطل المهنه دي بس كده يا هندسه اه بس كده الحمد لله رب العالمين خلصت كل اللي انا عايز اقوله ومع الهندسه حضرات انسى صعوبه الرياضيات لو انت مش مشترك في القناه لازم تكون مشترك عشان لما انزل لك المراجعه بتاع ليله الامتحان سواء طلبه العام او الازهر يبقى انت كده في السليم يا صديقي وباي باي طلابنا حبايبنا طلاب ثالثه اعدادي باي
مراجعة الوحدة التانية جبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي ترم اول 2026 مستر محمد خالد البقري 2:00:45

مراجعة الوحدة التانية جبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي ترم اول 2026 مستر محمد خالد البقري

م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary

85 مشاهدة · 7 maanden geleden

مراجعة ليلة الامتحان جبر تالتة اعدادي ترم تاني 2026 منهج الجبر بالكامل في 10 دقايق فقط البقري 9:40

مراجعة ليلة الامتحان جبر تالتة اعدادي ترم تاني 2026 منهج الجبر بالكامل في 10 دقايق فقط البقري

م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary

127 مشاهدة · 2 weken geleden

مراجعة الوحدة الثانية جبر الصف الثالث الإعدادي الترم الثاني الوحدة الثانية جبر 1:26:52

مراجعة الوحدة الثانية جبر الصف الثالث الإعدادي الترم الثاني الوحدة الثانية جبر

Youssef Ahmed - يوسف أحمد

32 مشاهدة · 2 maanden geleden

المراجعة النهائيةالوحدة الثانية جبرالصف الثالث الاعدادي ترم ثاني 2026 44:50

المراجعة النهائيةالوحدة الثانية جبرالصف الثالث الاعدادي ترم ثاني 2026

مستر / مايكل صفوت

62 مشاهدة · 1 maand geleden

مراجعة الجبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي 2026 شرح الجبر كله في فيديو واحد يوسف رفعت 6:17:48

مراجعة الجبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي 2026 شرح الجبر كله في فيديو واحد يوسف رفعت

Youssef Refaat - يوسف رفعت

14 مشاهدة · 4 weken geleden

فرم الوحدة الثانية جبر تالتة إعدادي ترم تاني 2026 الخلاصة في فيديو واحد مستر محمد رضا 39:26

فرم الوحدة الثانية جبر تالتة إعدادي ترم تاني 2026 الخلاصة في فيديو واحد مستر محمد رضا

إشرحلي رياضة

2 مشاهدة · 2 maanden geleden

مراجعة منهج الجبر بالكامل تالتة اعدادى ترم تاني 2026 هتقفل الجبر بالكامل في فيديو واحد الجون 2:13:58

مراجعة منهج الجبر بالكامل تالتة اعدادى ترم تاني 2026 هتقفل الجبر بالكامل في فيديو واحد الجون

مستر مصطفى الجون - Mr. Mostafa El Goon

63 مشاهدة · 1 maand geleden

مراجعة قويةالوحدة التانية جبرالصف الثالث الاعدادياختر فقط 2026 54:27

مراجعة قويةالوحدة التانية جبرالصف الثالث الاعدادياختر فقط 2026

مستر / مايكل صفوت

30 مشاهدة · 6 maanden geleden

مراجعة الوحدة الثانية جبر تالتة اعدادي ترم تانى 2026 دوال الكسور الجبرية والعمليات عليها 1:26:02

مراجعة الوحدة الثانية جبر تالتة اعدادي ترم تانى 2026 دوال الكسور الجبرية والعمليات عليها

هنذاكر أونلاين إعدادي

3 مشاهدة · 2 maanden geleden

مراجعة الوحدة الثانية جبر الصف الثالث الإعدادي شرح و حل ترم اول الثالث الاعدادي 2:07:17

مراجعة الوحدة الثانية جبر الصف الثالث الإعدادي شرح و حل ترم اول الثالث الاعدادي

Youssef Ahmed - يوسف أحمد

31 مشاهدة · 7 maanden geleden

مراجعة ليلة الامتحان جبر تالتة اعدادي ازهر ترم تاني 2026 حل اهم الاسئلة المتوقعة في الجبر البقري 2:36:21

مراجعة ليلة الامتحان جبر تالتة اعدادي ازهر ترم تاني 2026 حل اهم الاسئلة المتوقعة في الجبر البقري

م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary

81 مشاهدة · 1 maand geleden

مراجعة منهج رياضيات تالتة اعدادي بالكامل في 10 ساعات مراجعة شاملة كل تريكات المنهج البقري 10:17:27

مراجعة منهج رياضيات تالتة اعدادي بالكامل في 10 ساعات مراجعة شاملة كل تريكات المنهج البقري

م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary

254 مشاهدة · 1 maand geleden

مراجعة الوحدة الأولى جبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي الترم التاني 2026 مستر محمد خالد البقري 1:36:37

مراجعة الوحدة الأولى جبر بالكامل رياضيات تالتة اعدادي الترم التاني 2026 مستر محمد خالد البقري

م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary

280 مشاهدة · 3 maanden geleden

مراجعة الوحدة الثانية النسبة والتناسب جبر للصف الثالث الاعدادي الترم الاول 17 مسألة حصة 17 50:57

مراجعة الوحدة الثانية النسبة والتناسب جبر للصف الثالث الاعدادي الترم الاول 17 مسألة حصة 17

مقهى الرياضيات

675 مشاهدة · 5 jaar geleden

مراجعة ليلة الامتحان جبر الصف الثالث الإعدادي ترم ثاني ll لن يخرج عنها الامتحان 40:09

مراجعة ليلة الامتحان جبر الصف الثالث الإعدادي ترم ثاني ll لن يخرج عنها الامتحان

عمرو سامي _Amr Sami

150 مشاهدة · 1 maand geleden

مراجعة ليلة الامتحان جبر تالتة اعدادي 2026 حل امتحان الجبر المتوقع لن يخرج عنها الامتحان البقري 20:30

مراجعة ليلة الامتحان جبر تالتة اعدادي 2026 حل امتحان الجبر المتوقع لن يخرج عنها الامتحان البقري

م.محمد خالد البقري - Mohamed Khaled Elbakary

275 مشاهدة · 3 weken geleden