005 نواقض الوضوء والمسح على الخفين دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

👁 1 مشاهدة

005 نواقض الوضوء والمسح على الخفين دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

النص الكامل للفيديو

الحمد لله واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه وسلم اما بعد اهلا ومرحبا بكم في لقاء جديد اللقاء الخامس من لقاءات هذه الدوره المباركه دراسه كتاب الفقه الميسر نسال الله سبحانه وتعالى ان يبارك لنا في هذه الدوره وان يجعله علما نافعا و رب نكون من خلال الدروس الماضيه حبينا الفقه فعلا وبدا يبقى ماده سهله تعلمنا شويه قواعد اا نحاول ان احنا فعلا نوصل العلم دوت بطريقه مش بس مجرد احكام بل بحاول افهمك من اين اتت هذه الاحكام علشان في وسط الكلام بنعطي بعض القواعد والاصول اللي بعد كده بتاس عندك فكره ايه اصول الفقه ايه قواعد الفقه فبحيث ان بعد كده لو درسنا اصول فقه او قواعد فقهيه يبقى الدراسه سهله وخدت فكره عنها قبل كده ده المره اللي فاتت يمكن خلصنا الوضوء بواجبات ومستحبات والكلام دوت وتوقفنا عند المساله السادسه هي نواقض الوضوء نواقض الوضوء نركز لان موضوع ا احيانا بتحس انك انت المساله سهله وانا عارفها وسمعتها قبل كده لكن لما بنتكلم في التفاصيل بتكتشف ان في تفاصيل كتير مهمه يمكن غابت عنك قبل كده فهو بيقول هنا ايه الحياه اللي تنقض الوضوء يعني خلاص تبطل او تبطل الوضوء وتفسد قال هي سته تمام خلينا ماشيين معاه قال اولا الخارج من السبيلين ايه السبيلين السبيلين القبل والدبر يعني القبل اللي هو فرج الرجل او فرج المراه والدبر معروف اللي بيخرج منه الايه الريح والغائط فدول بيسموهم السبيلين السبيلين تمام ف فيعني السبيل هو مخرج البول والسبيل الثاني هو مخرج الايه الغائط طيب هو هنا ما قالش البول والغائط هو قال الخارج من السبيلين اه هنا بقى السؤال هو ايه الخارج من السبيلين هو في حاجه بتخرج من السبيلين غير البول والغاط طبعا في حاجات كتير احفظ معايا ثمن حاجات بتخرج من السبيلين ثمانيه احنا كنا نعرف البول والغائط لا في البول والغائط خلاص اتفقنا على دول يلا نقولوا ثلاثه ورا بعض المزي المزي بالذال نفهم كل واحده لوحدها المزي الودي بالدال المني بالنون تمام يبقى كده وصلنا ايه خمسه الريح سته دم الاستحاضه دم الاستحاضه ادي سبعه نمره مانيه الافرازات التي تخرج من فرج المراه او الرطوبه التي تخرج من فرج المراه تمام ثمان حاجات بول غائط مزي بالذال ودي بالدال مني بالنون ريح دم استحاضه رطوبه تخرج من فرج المراه نتكلم في واحده واحده ونشوفوا ايه معناها وازاي بيتم الطهاره منها والكلام ده هيجي لنا تاني في باب منفصل لما نتكلم عن النجاسات بس ناخده فكره سريعه عنها اول حاجه البول البول معروف طيب البول دوت نجاسه فاكرين اتكلمنا ان ده نجاسه متوسطه لهو من النجاسه اللي خففت تطهيرها ولا النجاسه اللي غلز في تطهيرها ده نجاسه متوسطه ايه النجاسه المتوسطه هي النجاسه اللي تزال بالمكسر بالماء مع الايه الفرك والعصر وكده لغايه ما يزول يعني اثر النجاسه قدر المستطاع ف ده لو على الثياب يعني لكن بالنسبه لو على الفرج نفسه فازال نجاسه الايه البول بالاستنجاء الاستنجاء معروف هتستني من البول خلاص سواء المراه او رجل كذلك او الاستجمار لو احنا ايه اتكلمنا في الاستجمار قبل كده والشارع خفف في الموضوع دوت الاستجمار او الاستنجاء يبقى ده البول الغائط نفس الكلام الغائط اللي بيخرج من الدبر يزال بالماء سواء بالاستنجاء او يزال بالاستجمار خلاص البول والغائط دول معروفين تعالى بقى في الثلاثه اللي الناس تلخبط فيهم المزي الودي المني ناخد اول حاجه المزي ايه هو المزي المزي هو عباره عن سائل رقيق بيخرج عند الشهوه يعني لو واحد مثلا حصل له شهوه بص الحاجه كده بص لزوجته خلينا نقول بلاش حاجه حرام كان شاف زوجته اشتهاها فنزل عليه سائل كده هو بيحسش بيه لذلك هو يقولوا ما بيشعر بيه قوي وممكن يحصل للمراه لما تستثار شهوتها فمزي هو سائل رقيق رقيق جدا مش غليظ رقيق شفاف شفاف يخرج عند الاستثاره او حصول الشهوه وعاده لا يشعر به يعني ما بتحسش به تمام هو سائل رقيق شفاف يخرج عند حصول الاستثاره من رجل او امراه ويعني مش بيحصل مش بيخرج مش بتحس بيه قوي فما بتشعر معاه باللذه زي ما بتحسها في المنيه ولا بيخرج بتدفق انما بيسيل بشكل ايه خفيف قوي لدرجه ممكن ما تشعر بيه طيب حكمه ايه المزي بالنسبه للوضوء هو المزي اولا هو ينقض الوضوء ينقض الوضوء طيب كيف يزال نعمل ايه في مساله الوضوء ده تستنجي منه مش محتاج غسل لو نزل مزي مافيش اغتسال علي بن ابي طالب سال بعدت حد سال النبي عليه الصلاه والسلام على المزي قال انما يكفيه ان يعني ايه يتوضا ويغسل ا ذكره وفي بعض الروايات وانثى يه طيب خلينا نقول بالراحه لو نزل المزي على رجل او امراه ايه المطلوب المطلوب ان هو يستنجي ويغسل فرجه يعني يغسل الفرج كمان في زياده المزي مش مش زي البول مش ستنجي بس النبي عليه الصلاه والسلام قال ل عليه بن ابي طالب اغسل ذكرك يبقى انا هعمل حاجه ستنجي في الموضع اللي نزل منه الايه المزي واغسل الفرج نفسه بالماء تمام اا سواء الفرج المراه او ذكر الرجل وتتوضا بس كده موضوع الايه المزي طب لو اصاب الثياب لو اصاب الثياب يكفي فيه النطح فاكرين نجيب شويه ماء ونرميه على المكان اللي اصابه المزي خلاص مش لازم بقى فرك ودعك وايه وعصر والكلام دوت طيب باقي حكم واحد في المزي غسل بالنسبه للرجل الانثيين او الخصيتين اختلفوا في غسل الخصيتين على قول قول بالوجوب وقول بالاستحباب ويعني علشان ماطولش هي الاقرب والله تعالى اعلم ان ذلك مستحب يبقى في حق الرجل الواجب غسل الذكر نفسه مع الاستنجاء وغسل الذكر والوضوء والمراه تغسل الفرج مع الايه مع الوضوء تمام واما غسل الانثيين في حق الرجل فالله تعالى اعلم مستحب يبقى كده خلصنا المزي الودي الودي هو سائل بيبقى سخين شويه غليظ وبيبقى ابيض يميل الى البياض تمام فهو شبه المني شويه شبه المني الرجل شويه بيبقى ابيض غليظ شويه بس بيخرج من غير شهوه ولا تدفق وعاده يخرج بعد البول او بعد الغائط ومش بيحصل لكل الناس يعني هو بيحصل لبعض الناس مش لكل الناس ممكن يكون بيحصل لك ممكن ما يكونش بيحصل لك ق بيسموه الودي ابيض غليظ شويه بيخرج امتى بيخرج عند البعض بعد البول او بعد الغائط ومن غير شهوه ومن غير تدفق ومش بتحس معاه بلزه ولا اي حاجه حكمه ايه زي المزي بالظبط زي المزي بالضبط في كل حاجه لو حصل نزل عليك الودي هتغسل الفرج وتتوضا وطبعا تستنجي تغسل الفرج تتوضا بس ولو اصاب الثوب فيه الايه فيه النطح الشارع خفف فيه يكفي فيه نطح الايه نطح الثياب خلاص يبقى حكم المزي والودي واحد المني المني موضوع تاني المني هو الايه السائل المعروف اللي بيخرج عند الجماع او في الاحتلام او عند مثلا للاسف لو حد عمل العاده السيئه المحرمه بيخرج المني بتدفق بيبقى فيه شهوه بيعقب فتور في الجسد هو ده الايه ده المي لو خرج المني بهذه الصوره بتدفق وشهوه وفتور والكلام ده فدوت هيجب فيه الغسل بقى يجب الانسان يغتسل منه مش يتوضا بس يجب يغتسل وهيجي الغسل ايه لما نتكلم المره الجايه على على الغسل فهمنا كده الثلاثه دول تمام ا احنا قلنا البول غائط مزي ودي مني ا الريح دي ما فيهاش حاجه ريح طاهره ا مهمه قوي الريح هل يجب في الريح استنجاء لا بعض الناس بيستني لو عمل ريح ما يلزم ذلك الريح طاهره اصلا ولا يلزم استنجاء بس هي تنقد الوضوء تنقض الوضوء خروج الريح طيب يبقى كده قلنا ايه كمم حاجه ست حاجات فاضل حاجتين اللي هو دم الاستحاضه وده هيجي لما نتكلم على على الحيض ليه قلنا دم الاستحاضه لان دم الحيض يجب منه الغسل اصلا دم الحيض بيجب منه الغسل لكن دم الاستحاضه والدم اللي زاد على حد الحيض الحيض مثلا اخره 15 يوم لو واحده قعد ينزل عليه الدم اكتر من 15 يوم الدم الزياده ده بنسميه ايه دم استحاضه فدم الاستحاضه ده ما يوجب الغسل انما يوجب الوضوء وهياتي في موضعه بس الدم الاستحاضه والدم اللي خرج عن حد الحيض او زاد الدم عن مثلا 15 يوما كما سياتي ده هنسميه استحاضه وحنعرس خلاص المراه هتكمل عادي تغتسل مره وبعد كده تصلي تتوضا لكل صلاه لو بينزل عليها الدم بشكل مستمر فيعتبر دم الاستحاضه ناقد للوضوء مش موجب للغسل عشان كده قال هنا دم الاستحاضه ما قالش الحيط اخر حاجه وديت اللي بتشكل على بعض النساء خلينا نقولها وبالتفصيل علشان انا عارف ان بعض النساء بيشكل عليها الموضوع دوت وهي الرطوبه التي تخرج من فرج المراه ا النساء احيانا برض مش بيحصل لكل النساء لبعض النساء ان بيبقى بيخرج من فرجها رطوبه بتشعر بشيء من من اللزوجه او السائل وبتجدد ليه اثر في الثوب ما حكم هذه الرطوبه احفظي عشان تسهلي على نفسك اولا السؤال الاول هل هذه الرطوبه طاهره ولا ده هيفرق معايا في الثوب الصحيح وقول جمهور العلماء ان هذه الرطوبه طاهره وليست طاهره وليست فاذا اصابت ا الفرج نفسه ما يجبش ان انا اغسل الفرج ما يجبش لو اصابه الثوب ما يجبش ان انا اغسل الثوب فلو حصل هي حكمها زي الريح هنقول الرطوبه دي زي الريح بالظبط في كل حاجه لان المساله الثانيه هل الرطوبه دي خروجها ينقض الوضوء المذاهب الاربعه نعم ينقد الوضوء المذاهب الاربعه يعني قول الجمهور انه ينقض الوضوء وده الصحيح يبقى لو ان المراه خرج عليها الرطوبه ديت وتاكدت من خروجها مش مجرد شك ان احنا ما بنعملش بالشك انما لازم نتاكد خرجت الرطوبه دي فعلا حتى وان اصابت الثوب ما يجبش ان هي لا تغسل فرج ولا يجب ان هي تغسل الايه الثياب انما الواجب عليها تتوضا بس يجب عليها ايه تتوضا بس سهله كده كويس طيب احيانا بعض النساء بتقول انا الرطوبه ديت احيانا ببقى مش عارفه طب ما طب ما ممكن تكون مزي وانا ما اخدتش بالي ممكن تكون رطوبه طب ممكن تكون مني ما احيانا بتبقى الالوان مختلطه القوام مش واضح فاحيانا المراه بيلتس عليها الموضوع دوت هنقول لك قاعده سهله تشتغلي عليها وما تشغليش بالك باي حاجه ومش عايزين وسوسه خلاص هي قاعده سهله واحد لو ان هذه الافرازات وجدتي الان افرازات وجدتي في في بلل في الثياب او حسيتي كده فنظرت وجدت بلل تمام لو كان انت في الوضع الطبيعي لا في استثاره ولا شهوه ولا احتلام ولا جماع ولا اي حاجه وضع طبيعي جدا ماشيه في الشارع في شغلك في حياتك العاديه يبقى ديت الرطوبه الطبيعيه اللي بتخرج من المراه اللي هي قلنا طاهره لا تحتاج الى شيء الا الوضوء بس لا نحتاج لغسل ثياب ولا نحتاج لغسل فرج الا لو واحده عايزه تغسل السياب والفرج من باب النظافه الشخصيه طبعا جميل بس انا بقول كوجوب شرعي لكن نظافه الشخصيه ده باب واسع و باب جميل طبعا خلاص دي مساله طيب لو لو الموضوع كان متزامن مع حصول شهوه متزامن مع حصول شهوه شهوه ما بينك وبين زوج شهوه حتى في طريق حرام انا مش دلوقتي ماتكلمش في الحلال والحرام في الشهوه بس بقول نزل نزلت الرطوبه دي مع حصول الشهوه كان في شيء من الشهوه بس مش مش اللي هي الشهوه اللي معاها الايه الاستثاره الكامله المفهومه يعني كان في شهوه وبعد كده وجدنا الرطوبه ديت يبقى غالب الظن ده مزي هنعامل معامله الايه المزي اللي هو بقى هيبقى فيه الاستنجاء وغسل الفرج والنضح لو في الثياب والوضوء طيب لا انا لقيت الرطوبه ديت وهي في حاله بقى استثاره كامله بعد استثاره كامله سواء بسبب جماع او بسبب احتلام او شافت حلم في منامها وبعد كده صحيت لق حاجه شبه كده فمش عارفه دي الرطوبه ولا المني يبقى غالب الظن ان ده مني لان هو تزامن مع استثاره كامله او رعشه او تزامن مع احتلام ان هي رات حلم فاذا رات بعد كده الحاجات ديت ومش عارفه دي الرطوبه ولا المنيه يبقى يغلب على الظن ان هي ايه مني ويبقى هنا يجب عليها الايه يجب عليها الغسل ويبقى ده حدث اكبر خلاص حلنا المشكله ديت طيب بيقول لنا بقى الادله قوله تعالى او جاء احد منكم من الغائط وقوله تعالى لا يقبل الله صلاه احدكم اذا احدث حتى يتوضا اذا احدث حتى يتوضا يعني احدث حدث سواء بول او ايه او غائط وفي الحديث ولكن من غائط او بول او نوم وهنشوف النوم كمان شويه وقوله صلى الله عليه وسلم هل في من شك هل خرج منه ريح او لا في واحد جاله قال له انا بشك في الصلاه خرج مني ريح او لا اعمل ايه اخرج من الصلاه ولا ما خرجش فقال لا ينصرف لا ينصرف حتى يسمع صوتا او يجد ريحا هنا مهم جدا الحديث ده ليه اولا بيديني معلومتين المعلومه الاولى ان لو انا اصلاه وشكيت حصل كده صوت في بطني حصل مش عارف ايه حسيت ب حركه فانا مش عارف طالعه مني حاجه ولا ما طلعش طالما احنا في دايره الشك يبقى ما نعملش بالشك قوله لا يخرج حتى يسمع صوتا او يجد ريحا يعني يسمع صوت خروج الريح او يجد ريحا حقيقيه هنا مش المقصود سماع الصوت او وجود الريح بالفعل انما ممكن نختصرها في كلمه ايه حتى يتيقن طب ما انا ممكن يطلع مني ريح وانا متاكد ان طلعت ريح من غير صوت ومنن غير مايك كلها رائحه فالفكر في اليقين يعني الفكره ان هو يتيقن ومن وسائل اليقين الصوت الواضح او الرائحه الواضحه ولكن ممكن يكون في يقين من غير لا صوت ولا رائحه اذا المقصود حتى يتيقن حتى ايه يتيقن يبقى انا القاعده بتقول طالما انت متيقن من انك انت متوضئ ما ما ما ما ما ينفعش تقول ا تعمل بالشك يعني انا دلوقتي متوضي انا متاكد ان انا متوضي وبعد كده مش عارف طلعت ريح ولا ولا لا طالما في شك يبقى نطرح الشك ونعمل باليقين يبقى انا متوضي قاعده مهمه الشك لا ينقض اليقين اليقين محتاج قصاده يقين علشان اقول ان انا ما بقتش متوضي يبقى لازم اكون متاكد ان انا مش متوضي اما ان انا متاكد ان انا متوضي وشاكك في الحدث يبقى انا متوضي طب ايه رايك العكس بقى طب افرض ان انا متاكد من الحدث بس شاكك في الوضوء يبقى انت محدث بمعنى هقدر اقول لك مثالين مثال الاول انا دخلت اضيت وعارف ان انا اضيت وبعد كده طلعت وصليت وبتاع وبعد كده نسيت هل انا احدثت ولا ما احد هل انا دخلت الحمام بعد الوضوء ولا لا او كنت في الصلاه هل انا طلعت حاجه ولا لا طب انا متاكد ان انا متوضي يبقى الوضوء هو الاساس وكل ده شك اطرح كل الشك وانا متوضي خلاص العكس انا دخلت الايه الحمام و وتبولت او تغوطت او كده ومات توضت وانا عارف ان انا ما توضت وخرجت من الحمام بعد فتره شكيت نسيت موضوع الوضوء هوانا اضيت بعد ما دخلت الحمام ولا لا هو اناا متاكد انا دخلت الحمام ا وتبولت مثلا بس مش فاكر انا توضيت بعدها ولا لا يبقى انت ايه يبقى انت مش متوضي لان ايه اللي انا متاكد منه ان انا دخلت الحمام يعني عملت باول واللي اشكك فيه ان انا اتوضيت يبقى دايما بثبت اللي انا متاكد منه وبطرح اللي انا مش متاكد منه ودي مساله بتريحنا كتير جدا في كل الاسئله بتاعه الوسوسه الكل اللي بيجي يقول لي اصل انا بحس ان انا بينزل عليا حاجه بحس ولا متاكد لا بحس خلاص انسى اطرح هذا هذه الوسوسه بعد الوضوء كده بشويه بحس ان نزل عليا حاجه ما طالما مش متاكد اطرح هذه الوسوسه واعمل باليقين طب اتاكد الشرع مش بيلزمك ان انت بقى تبص في ثيابك وتقلب الدنيا وتفتح على نفسك باب فتنه وباب وسوسه كبير طالما انا متاكد انا متوضي واللي خرج ده انا شكك فيه مش متاكد خلاص لا تعمل بالشك ابدا ما تمشيش ورا الشك هتضيع هتخش في وساوس كتير ولو الشيطان عرف ان انت زبون في مساله الشك دي والله ما هيسيبك ابدا وهفضل وراك يشكك في كل حاجه وبالتالي انا عايزك تعامل بحزم بالقاعده دي القاعده دي بتريح كل الموسوسين اعمل باليقين واطرح الشك انا متاكد ان انا متوضي مش عارف نزل عل حاجه ولا نزلش انت متوضي مش عارف خرج مني حاجه ما خرجش انت انت متوضي تمام اي انا صليت خلصت الصلاه خلاص بعد ما خلصت الصلاه هو انا قلت التشاهد ولا قلتوش قلته خلاص مش خلصنا الصلاه الاصل ان انت قلته لكن بعد الصلاه بقى شكيت طب انا سجدت سجدتين و سجده لو بعد الصلاه بيقوللك لو بعد الصلاه خلاص الشك ماتعملش بيه جوه الصلاه ممكن نتفاهم وده هنتكلم عليه في سجود السهو لكن بعد ما خلصت الوضوء واحد اتوضى خلص الوضوء خالص وبعد الوضوء بشويه قال انا غسلت وشي ولا ما غسلتو غسلته طالما الشك بعد الوضوء خلاص ماتعملش بالشك لكن لو احنا جوه الوضوء ممكن نحتاط نرجع نجيب مثلا لو باب مش باب وسوسه خطير يعني ممكن مره كده على سبيل الاحتياط لكن لو لقيت الموضوع بيتكرر عل كتير لا ده كده كده وسوسه ومرض ماتعملش بيه بقى خلاص اللي عايز اقوله ان احنا نثبت اليقين ونطرح الايه الشك طيب بعد كده بيقول لنا الناقد الثاني خروج النجاسه من بقيه البدن يعني ايه هو في نجاسه ينفع تخرج بقيه البدن متصور ذلك في ايه يا جماعه في واحد عامل عمليه ومركب قسطره بينزلو له منها البول من بطنه او كده فاتحين له فاتحه عشان عامل عمليه في كده فعامل له فاتحه وايه وانبوب وبيطلع منه البول والايه والغائط طيب لو طلع البول والغائط من مخرج تاني غير غير السبيلين بسبب عمليه او كده هل ينقض الوضوء ايوه ينقض الوضوء طالما بول او غائط ينقض الايه ينقض الوضوء طبعا طيب في الحاله ديت يلزمه ايه هنقوله بقى طبعا في غالبا اللي بيعملوا له البتاعه ديت بيخرج منه البول والغايه من غير ما ما يحس ما فيش تحكم فهو بيسموه صاحب الحدث المستمر صاحب الحدث الايه المستمر اللي هو على طول بينزل بول وغط من غير ما يحس فده الواجب عليه ايه في الشريعه يجب عليه ان يتوضا لكل صلاه كل صلاه بعد ما يخش وقتها بعد الاذان او بعد ما يخش وقت الصلاه يلزمه ان هو يتوضا لكل صلاه بس بس ا يعمل ايه تاني ما فيش حاجه تانيه في ايده يعملها لو يقدر يزيل النجاسه قدر المستطاع يزيلها لو ما يقدرش يزيلها خلاص وده عنك عليه برده في باب في باب الحيض باستفاضه شويه لكن عموما هو يتوضا لكل ايه لكل صلاه واذا استطاع ان يزيل النجاسه يزلها قدر المستطاع عجز عن ازالتها خلاص يتوضا لكل صلاه وما علوش حاجه تانيه بس عموما هو ينقض الوضوء نزول الايه البول والغائط من بقيه البدن طيب لو نزل بقى دم او قيء هنا بقى بص الكتاب بيقول ايه واذا كان غيرهما كالدم والقيء فان فحش وكثر فالاولى ان يتوضا منه عملا بالاحواض وان كان يسيرا فلا يتوضا منه بالاتفاق هنا مذهب الكتاب هو كانه ايه متردد بيقول خروج الدم انا دلوقتي جرحت ونزل دم تمام او تقيات تقيات هل خروج القيء او خروج الدم ينقض الوضوء هو في مساله فيها خلاف ا كانه في الكتاب احطاط لكن الراجح ان خروج الدم لا ينقض الوضوء الدم مافيش كلام في ديت ده ده بالاجماع ان الدم فانا لو نزل عل دم دلوقتي ايه الواجب عليا واجب عليا ازيل الدم بس انا اتعورت وج دم على ثيابي او دم على بدني ايه الواجب عليا الواجب عليك ان انت زيل الدم نجاسه وهتزول طب الوضوء مالوش علاقه الوضوء زي ما هو خروج الدم اللي ينقد الوضوء على الراجح مهما كان كثير او قليل وقد ورد ان عمر رضي الله عنه طعن في الصلاه وصلى كما ورد في الروايه وصلى وجرحه يصعب دما صلى وجرحه يصعب دما وفي روايات ما زال الصحابه يصلون في جراحاتهم في الغزوات كانوا في الغزوات بيبقى الدم بيسيل وبيصلوا فنزول الدم لا ينقض الايه لا ينقض الوضوء هو نجاسه نجاسه بتزل قبل الصلاه الا لو واحد عاجز زي واحد محارب الدم بيسيل عليه في معركه هيزيل ايه ما فيش مش هيقدر يزيل النجاسه لان هي مستمره وما بتنقطع فده هيضطر يصلي كده اضطرارا لكن خروج الدم ينقض الوضوء الصحيح ان خروج الدم لا ينقض الوضوء وكذلك القيء نزول القيء التقيؤ لا ينقض الوضوء سواء كان القيء فاحش او كتير او قليل ما تفرقش في الموضوع دوت و وخلاف بقى هل القيء نفسه ولا مش دي مساله فيها خلاف البعض قال القيء لو حديث يعني بمعنى واحد اكل وتقي بسرعه لا ده قيء مش لانه على طول ده حصل بسرعه اما لو الطعام قعد في البطن مده فتقي الانسان فكانت قي متغير ورائحته منتنه يبقى ده فهيبقى برض مش بينقض الوضوء هيبقى فالقي وال دم وان فحش وان كثر لا ينقض الوضوء على الصحيح ولكن هو مجرد نجاسه يجب منها ايه يجب ان هي تزال زي اي نجاسه ولكن الوضوء لا يتاثر تمام ثلاثه بيقول زوال العقل زوال العقل او تغطيته باغماء او نوم او سكر تمام المهم ان العقل يغيب لو العقل غاب ده ناقد للوضوء هتقول لي نقد وضوء هو ايه اللي حصل يعني لما العقل غاب هنا بنقول العقل غاب نقد وضوء ليه هو هو غياب العقل مش هو النقد للوضوء هو مظنه نقد الوضوء بمعنى ايه انا لو غاب عقلي دلوقتي مين يضمن انا حصل معايا ايه انا دلوقتي غاب عقلي مش ممكن اكون طلعت ريح وارد مش ممكن يكون حصل اي اي حاجه وارد فلان خلاص ما بقاش في حاكم ما اقدرش احكم طالع مني ريح ولا لا فبيقول ان غياب العقل مظنه الحدث هو نفسه مش حدث بس ماظن حصول حدث ممكن يكون حصل حدث وانا مش حاسس فلذلك الشرع جعل ناقد علشان انا كده كده ماعرفش طب ما ممكن يكون خرج ريح وانا مش حاسس وبالتالي غياب العقل يكون ناقد للوضوء عشان كده النبي عليه الصلاه والسلام قال ايه العين وكاء السهي يعني ايه العين وكاء السه دي وكاء يعني زي مفتاح زي القفل زي الرباط السه اللي هو الدبر فعايز يقول ان طول ما العين مركزه طول ما عقلك معاك وعينك واعيه تقدر تعرف خرج منك حاجه ولا لا فدي الوكاء دي الرباط اللي بيربط الايه مخرج الدبر والحاجات ديت تمام فكل ما انا بقى مستيقظ عارف اقدر اقول لك طالعه مني حاجه ولا لا اما لو غاب العقل ما اقدرش اقول فالعين يعني العقل والعين وكا الس هو ده الضابط اللي يقول لك فيه ولا ما فيش طب غابه العين غاب العقل قال فمن نام فليتوضا عشان كده قال ايه فمن نام فليتوضا يبقى النوم ناقد الوضوء وطبعا من باب اولى الجنون والاغماء والسكر كل دول ايه تنقد الوضوء بالاجماع لان اذا كان الن بينقض الوضوء يبقى الاغماء ينقض الوضوء السكر ينقض الوضوء الجنون طبعا ينقد الوضوء لان كل ده فيهم غياب للايه غياب العقل لكن انهي نوم بقى طبعا الجنون والسكر والاغماء دول سهلين لكن النوم فيه تفصيل بقى قالوا انهي نوم اللي بينقد الوضوء قالوا النوم المستغرق يعني واحد نام وما بقاش حاسس باللي حواليه ايه هو النوم المستغرق قالوا الذي لا يبقى معه ادراك يعني لو انا اتكلمت جنبك مش هتحس بيا لو انا مثلا اتكلمت بصوت كده مش هتحس بحاجه لو في حاجه حصلت حواليك ما تحسش فده يسموه النوم ذهب به الادراك اما النوم الخفيف اللي يبقى معه ادراك زي واحد كده في احيانا واعد وهو راكب في في بعض الايه المواصلات ينام شويه كده بس هو لو اي حد اتكلم جنبه وسامعه لو حد ناد عليه واعي لو تليفونه رن هو كانه صاحي يعني فده ما بينقد الوضوء تمام ا فالعبره هل فعلا العقل غاب ولا لسه معانا فلو النوم خفيف وما زال هناك ادراك ده لا ينقض الوضوء واما اذا كان النوم ثقيل زي ما بيقولوا او غاب ذهب معه الادراك فانه ينقض الوضوء وقد ثبت ان الصحابه رضي الله عنهم كانوا ينتظرون النبي عليه الصلاه والسلام في صلاه العشاء طبعا بالنسبه لهم صلاه العشاء ده متاخر هم بيناموا بدري فكان النبي عليه الصلاه والسلام احيانا يتاخر عليهم في صلاه العشاء فكان منهم من ينام في مكانه هم قاعدين كده زي عد قاعد في المسجد كده على جنب نام ريح شويه فكان يدخل النبي عليه الصلاه والسلام يصلي فكانوا يصلون ولا يتوضؤون ثبت في الروايه انهم كانوا يصلون ولا يتوضؤون فد لذلك ان هم ده نوم اليسير نوم يسير لا ينقض الوضوء واحد مستني حد فايه من كتر ما هو يعني تعبان ريح شويه كده بس مانمش النوم الايه اللي بيذهب معه الادراك فاذا كان النوم من هذا النوع الذي لا يذهب معه الادراك بالكليه ف فده النوم ده لا ينقض الوضوء اما النوم المستغرق الذي يذهب معه الادراك ف هذا هو النوم الذي ينقض الايه الوضوء والله تعالى اعلم تمام بعد كده بيقول لنا نمره اربعه مس فرج الادمي بلا حائل اه خلينا نركز مس فرج الادميه مس فرج الادميه ايه هو الفرج الفرج بالنسبه للرجل هو الذكر وبالنسبه للمراه ما بين الشفرتين ما بين الشفرتين اما الشفرتين من الخارج فده ما يعتبرش الفرج اما ما بين الشفرتين هو ده الايه ده الفرج عمو يعني مس فرج الادمي بلا بلا ايه بلا حائل فهنا اختلف وهنا مذهب الكتاب ان مجرد المس ينقض الوضوء لقول النبي عليه الصلاه والسلام في حديث بسرى ابن صفوان من مس ذكره فليتوضا وفي روايه من مس فرجه فليتوضا هو جاب لنا الروايه دي بس وما ذكر خلاف في المساله خالص طيب احنا لو فعلا مسكنا في الحديث دوت ا من مس ذكره فليتوضا او من مس فرجاه فليتوضا طبعا ظاهر الحديث ان ان الايه ان مس الذكر او الفرج عموما ينقض الوضوء لكن هناك حديث اخر حديث اخر حديث طلق بن عدي عندنا حديث بصرى بن صفوان وحديث طلق بن عدي وجميل قوي في الفقه ان احنا بنسمع اسماء صحابه فعندنا حديث طلق بن عدي وحديث بصرى بن صفوان عرفنا اثنين من اسماء الصحابه حديث طلق بن عدي سال النبي عليه الصلاه والسلام عن الرجل يمس فرجه فقال انما هو بضعه منك انما هو بضعه منك ف حصل حيره انما هو بضعه المين كان هو حته منك واحد بيلمس حته منه كانه بيقول له ينقض ليه ده حته منك ينقض ليه حديث طلق بن عدي ساله عن الرجل يمس فرجه في الصلاه فقال انما هو بضعه منك فهنا احتار العلماء بقى في الحديثين ف عندنا ا مذاهب في الموضوع دوت المذهب الاول خد بحديث بصرى بن صفوان بس وقال من مس ذكراه فليتوضا يبقى يجب الوضوء اذا مث الانسان الذكر سواء بشهوه او من غير شهوه وفي ناس خدوا بحديث طلق بن عدي بس وقالوا انما هو بضعه منك يبقى مس الذكر لا ينقض لا بشهوه ولا بغير شهوه وفي ناس توسطوا قالوا ما نجمع الحديثين طيب اللي بيجمع الحديثين ده احسن طريقه لان دايما بيبقى عندي دليلين ظاهرهم التعارض الافضل احاول اجمع ما بينهم بدل ما اخد بواحد واسيب الثاني او اقول ان واحد نسخ واحد طب ما نحاول الاول نجمع ودي حاجه تتعلمها في الفقه قبل ما تقول ان حديث نسخ حديث تحاول تجمع ما بينهم عرفنا نجمع ما بينهم خلاص يبقى ده اولى من ان احنا نقول ان واحد نسخ واحد ازاي نجمع الحديثين في طريقتين عند العلماء لجمع الحديثين الطريقه الاولى بيقولوا حديث بصرى بن صفوان يحمل على الشهوه وحديث طلق ابن عدي يحمل على عدم الشهوه يبقى من مس فرجه بشهوه فليتوضا ومن مس فرجه على انه بضعه منه يعني بيتمس كانه حته كاني ماسك كاني بمسك ايدي دي ب شهوه كده ما فيش شهوه لو انا مسيت فرجي كده عادي زي ما انا بمسك ايدي كده ما فيش حاجه يبقى حديث طلق بن عدي يحمل على عدم الشهوه وحديث بصر بن صفوان يحمل على الشهوه يبقى اذا القول دوت وده قول وسط ان من مس فرجه بشهوه فليتوضا ومن مسه بغير شهوه فلا يحتاج الى الوضوء يبقى ده الطريقه الاولى في الجمع في طريقه تانيه في الجمع بعض العلماء قال طب ما احنا نجمع بطريقه تانيه نقول ان ان حديث بصرى بن صفوان على على يحمل على الاستحباب اصلا يعني كان النبي عليه الصلاه والسلام قال البصره بن صفوان من مس ذكره فليتوضا يعني استحبابا مش وجوبا وطلق بن عدي لما ساله اتوضى يعني يجب اتوضى قال له لا ما يجبش وكانه في حديث طلق بن عدي نفى الوجوب وحديث بصر بن صف فوان اثبت الاستحباب فاذا في قولين وسط في المساله دي القول الاول ان بيفرق ما بين الشهوه وغير الشهوه من مس ذكره بشهوه يتوضى من مسه بغير شهوه فلا يتوضى قول الثاني قال لا الموضوع مش مش شهوه وغير شهوه الموضوع على الاستحباب مطلقا اللي يمس فرجه يستحب ان هو ايه يتوضا بس وطالعه من الموضوع كله فخلينا في القول الاول لي ده احوط شويه فلعل يكون الوسط اذا مس الانسان فرجه بشهوه فليتوضا واذا مسه بغير شهوه فلا يتوضا او يتوضا استحبابا او يتوضا ايه استحبابا فمن مسه بشهوه يتاكد في حق الوضوء وقد يصل الى الوجوب ومن مسه بغير شهوه نقول يستحب ان هو ايه يتوضا ولا يجب طيب بعد كده قال لنا نمره خمسه اكل لحم الابل لحديث جابر ابن سمره ان رجلا سال النبي صلى الله عليه وسلم ان اتوضا من لحوم الغنم يعني لو كنا لحوم الغنم نتوضا قال ان شئت توضا وان شئت لا تتوضا واضحه دي قال انا اتوضا من لحوم الابل قال نعم توضا من لحوم الابل وده حديث دليل قوي على رجحان مذهب من قال بالل اكل لحم الابل يتوضا سواء لحم الابل مش لازم اللحم بس لحم كبد كبد طحال يعني اي حاجه بتتاكل من الابل كلتها يبقى تتوضا بعديها تمام يبقى دو السبب الخامس السبب السادس قال لنا الرد عن الاسلام لو واحد ارتد عن الاسلام وكان قبل الرده متوضئ وعاد الى الاسلام هل يلزمه الوضوء على المذهب هنا ان هو يلزمه الوضوء يعني وده الاقرب والله تعالى اعلم وطبعا للاسف من اسباب الرد عن الاسلام سب الدين سب الدين فلو ان انسان سب الدين ولا حول ولا قوه الا بالله فانه يؤمر بالشهاده و يقول الشهادتين وا اذا كان يريد ان يصلي نمره يقول انا كنت متوضي نقول له لا يلزمك تكرار الوضوء لانك انت ارتديت بسب الدين واما مساله الغسل هتيجي في الغسل الغسل مستحب لو واحد دخل الاسلام الراجح ان الغسل مستحب لكن لو اراد ان يصلي يجب عليه على الاقل ان هو ايه ان هو يتوضا في بقى سبب هو ما ذكرو هنا لعله مذهبه ان هو مش من نقد الوضوء هو مس المراه مس المراه طيب بسرعه هو ماذكرو هنا لعل مذهب الكتاب ان مس المراه لا ينقض الوضوء مطلقا لا بالشهوه ولا غير شهوه مساله مس المراه فيها ثلاث برض مذاهب مذهب بيقول ان مس المراه لا ينقض مطلقا واضح ان ده مذهب الكتاب لانه ماذكرها اصلا سواء بشهوه بغير شهوه مذهب بيقول مس المراه مطلقا ينقض سواء بشهوه بغير شهوه ينقض مطلقا يعني مجرد ما مسست اي امراه هنا الكلام مش على محرم او مش محرم خد بالك لما لما هنا بيقولوا مس المراه هنا مش بيتكلموا على محرم ولا مش محرم اللي هي يجوز مساها وما يجوزش مساها فرق بين المسالتين في مساله في نساء يجوز مسهم زي الام والاخت والزوجه والكلام دوت ونساء لا يجوز مسهم زي بنت خالتك وبنت عمتك وواحده في الكليه واحده ماشيه في الشارع ما تعرفهاش دول لا يجوز ان هو ان انت تمسهم اصلا لكن هنا في في باب الطهاره مش بيتكلموا في ديت مش بيتكلموا حرام وحلال وبيتكلموا مس المراه عموما سواء اللي يجوز مسها او اللي لا يجوز مسها فدعنا من مش مساله حلال وحرام هي مش مربوطه باللي ينفع تلمسها او ما ينفعش تلمسها هي مرموطه بالمراه عموما ام اخت زوجه اجنبيه عنك بنت خالك واحده ماشيه في الشارع الكلام واحد في الطهاره مثل المراه عموما مذهب الاول ان مس اي امراه سواء محرم او مش محرم ينقض الوضوء المذهب الثاني مس اي امراه سواء محرم او مش محرم بشهوه او من غير شهوه لا ينقد الوضوء المذهب الوسط ان مس المراه بشهوه اي امراه ينقض الوضوء ومس المراه بغير شهوه لا ينقض الوضوء ولعل ده المذهب الوسط ايضا ده المذهب الوسط ل ان النبي عليه الصلاه والسلام ثبت انه كان يمس بعض نساءه ويذهب الى الصلاه فورد انه كان يقبل بعض النسائ ويذهب الى الصلاه فلعل القبله دي اللي هي القبله العاديه قبله الرحمه مش قبله بشهوه وورد ان عليه الصلاه والسلام كان يصلي في حجرته في حجره عائشه وكان عائشه بتمد رجليها كده في في مكان سجوده فكان لما يجي يسكت كان يعني يلمس يلمس رجليها كده عشان توسع رجليها شويه ف فده فكان يلمسها هو بيصلي يلمس رجليها عشان توسع رجليها ويكمل صلاته عادي فده لذلك عن ان مس المراه بغير شهوه اكيد لا ينقض الوضوء والخلاف بقى في الشهوه طب خلاف الشهوه دي جابوها منين جابوها من قول الله تعالى او لا مستم النساء فلم تجدوا ماء فتمموا لامستم البعض قال لامستم دي مش معناها اللمس العادي معناها الجماع لكن التانيين ردوا عليهم قالوا اصل في قراءه تانيه لامستم ديت وهي لمستم في قراءه تانيه او لمستم النساء فقالوا دلوقتي في قراءه بتقول لمستم واحنا شايفين النبي عليه الصلاه والسلام لمس وراح صلى عادي يبقى تحمل لمستم اللي في الادي على الايه على الشهوه على الشهوه لذلك بنقول القول الوسط ان من مس اي امراه اي امراه محرم او مش محرم بشهوه ينتقد وضوء اما لو مس اي امراه سواء اللي يجوز مسها او لا يجوز مسها بغير شهوه فلا ينتقد الوضوء والله تعالى اعلم بعد كده بيقول لنا المساله السابعه ما يجب له الوضوء يعني ايه ايه الحاجه اللي لازم اتوضى عشان يجب يجب ها في حاجات يجب لها الوضوء وحاجات يستحب لها الوضوء ايه هو اللي لو لو حصل اللي لو عايز اعمله يجب ان انا اكون متوضئ طبعا بلا شك الصلاه الصلاه واحد الصلاه حديث ابن عمر قال عليه الصلاه والسلام لا يقبل الله صلاه بغير طهور ولا صدقه من غلول لا يقبل الله صلاه بغير طهور ولا صدق من غلول فلو ان انسان صلى وهو مش متوضئ ا فمثلا ناسي كان ناسي وصلى وهو مش متوضئ صلاته غير صحيحه لازم يعيد الصلاه لازم يعيد الصلاه حتى لو كان ناسي حتى لو كان ناسي يجب عليه يعيد الصلاه اي صلاه بقى يعني حتى لو صلاه جنازه على الصحيح ان صلاه الجنازه يجب الانسان يكون فيها ايه يكون فيها متوضئ يكون فيها متوضئ تمام لكن الخلاف في في في الحاجات اللي زي اللي هي جزء من صلاه يعني سجود الشكر سجود التلاوه هل يجب الانسان يكون متوضع على اعتبار دي مش صلاه يعني دي السجده بس فيها خلاف منين اهل العلم ولما يجي الكلام على سجود الشكر وسجود التلاوه هنتكلم عنها لكن صلاه هي صلاه زي صلاه اي صلاه حتى صلاه الجنازه يجب الانسان يكون متوضئ ولا تقبل الصلاه بغير وضوء نمره اثنين الطواف بالبيت الطواف بالبيت الحرام فرضا كان او نفلا الطواف الانسان لما المسجد الحرام احسن عباده في الطواف اللي هي السبع اشواط والطواف عباره عن سبع اشواط ما فيش طواف سته وخمسه هم سبع اشواط فلو انسان اراد ان هو يطوف بالبيت يجب عليه ان هو يكون ايه متوضئ يجب ان يكون متوضئ لان النبي عليه الصلاه والسلام قال الطواف بالبيت صلاه صريحه خلاص ياخد حكم الصلاه الطواف بالبيت صلاه الا ان الله اباح فيه الكلام الفرق بين الطواف والصلاه هي صلاه زي الصلاه بالضبط في احكامها يبقى يجب فيها الطهاره لكن ينفع تتكلم في الطوائف ولان النبي عليه الصلاه والسلام السيده عائشه ا كانت في الحج فحاضت فقال فعل ما يفعل الحاج غير الا تطوفي بالبيت افعل ما يفعل الحاج غير الا تطوفي بالبيت فمنعها من الطواف لان الطواف عشان يصح يلزم ان يكون الانسان على طهاره سهله دي بعد كده بيقول لنا ثلاثه مس المصحف بالبشره بلا حائل مس المصحف بالبشره بلا حائل تمام وده الراجح وعليه المذاهب الاربعه المذاهب الاربعه او قول الجمهور يعني ان لا يجوز مس المصحف ان المصحف اللي هو ايه اللي هو الورق اللي عليه اللي عليه كلام الله تعالى تمام هذا مس المصحف فلا يجوز الانسان يمس الصفحه التي عليها كلام الله تعالى اذا كان غير متوضئ ده المس لكن غلا في القراءه قراءه القران ينفع اي حد يقرا قران مش مشكله بس مس بقى الايه الاوراق التي عليها الايه كلام الله تعالى مس المصحف بالبشره بغير حائل لقوله تعالى لا يمسه الا المطهرون ولقول النبي عليه الصلاه والسلام لا يمس القران الا طاهر طيب ده مس القران طبعا لا يمسه الا المطهرون مش دليل قوي وان كان طبعا ده راجح بس ده مش دليل قوي ليه لان قوله تعالى لا يمس الى المطهرون دي وردت في سوره الواقعه قوله تعالى انه لقران كريم في كتاب مكنون لا يمسه الا المطهرون ايه الكتاب المكنون ده الكتاب المكنون اصلا مقصود به اللوح المحفوظ لا يمسه الا المطهرون يعني الملائكه فهنا الكلام اصلا مش على القران ومش على الانسان الكلام على اللوح المحفوظ والملائكه بس العلماء بيجيبوا الايه دي ليه بيست دلوا بيها علشان الايه ديت بتقول لك اذا كان كان المعنى اذا كان القران لما كان في اللوح المحفوظ صار لا يمس اللوح المحفوظ الا الملائكه يبقى من باب اولى من باب اولى ايها الانسان المكلف لا تمس المصحف الا وانت طاهر وكان الايه ديت فيها اشاره الى هذا الحكم يعني هي الايه مش مش دليل صريح بس في اشاره يعني انه لقران كريم في كتاب مكنون فلما كان القران في اللوح المحفوظ صار لا يمس الا الملائكه من باب اولى ايها الانسان لا تمس المصحف الا وانت على طهاره لكن دليل القوي اللي بيستل به الجمهور هو قول النبي عليه الصلاه والسلام لا يمس القران الا طاهر هذا صريح بعض بعض العلماء قالوا طاهر هنا بمعنى مؤمن وده مش هو ده يعني الاقرب الاقرب ان طاهر يعني طاهر من الحدث الاكبر والاصغر ده الصحيح ودل عليه فهم السلف الصحابه رضي الله عنهم كانوا اذا احدث احدهم وهو يمسك الواح فيها قران كان يقوم ويتوضا وقد ثبت ذلك عن سعد بن ابي وقاص كان قاعد مع مصعب ابنه مصعب ابن سعد بن ابي وقاص وكان ماسك لوح فيه قران فاحدث فامره سعد بن ابي وقاص ان يقوم ويتوضا ان يقوم ويتوضا تمام طيب فاي حد محدث حدث اكبر او اصغر لا يجوز ان يمس المصحف ثم يقول المساله الثامنه ما يستحب له الايه الوضوء قال يستحب الوضوء في الاحوال التاليه واحد عند ذكر الله تعالى وقراءه القران عند ذكر الله وقراءه القران طبعا ده يستحب لان اي شيء فيه ذكر يستحب الانسان يكون على طهاره خاصه قراءه القران يستحب اما لو ان انسان قرا قران وهو مش متوضئ يجوز يجوز طيب الجنب والحائض ينفع يقرا يقراوا القران خلينا نقول المساله ديت لما نتكلم في الغسل هتيجي مع الغسل جواز قراءه الايه الجنب والحائض للقران هنقولها مع مسائل الغسل لكن عموما خلينا نتكلم بغض النظر عن الحائض والجنب بنقول ان شخص مش متوضئ محدث هل ينفع يقرا قران من حفظه يعني او يقرا من المصحف وماسكه بحائل واحده ماسكه المصحف بجوانتي واحد ماسك مصحف بيقلب بحائل بمنديل بس لا لم يلمس اللمس يكون بالبشره مباشره اما مع وجود حائل زي جوانتي او زي بقلب الورق بقلم او بمنديل طبعا ده ما فيهوش مشكله لكن عموما عند قراءه القران يستحب الانسان يكون على طهاره كذلك عند ذكر الله تعالى قال عند كل صلاه عند كل صلاه لو واحد متوضي اصلا يعني انا متوضي دلوقتي وجت صلاه يستحب تتوضى تاني يستحب تتوضى تاني وكان النبي عليه الصلاه والسلام يتوضا عند كل صلاه بيقول يستحب الوضوء للجنب اذا اراد الجماع او النوم او الاكل او الشرب هنا كل الحاجات دي مقصود بيها الجنب واحد جنب واحد جامع امراته مثلا تمام ا فعايز دلوقتي يعاود الجماع استراح شويه وبعد كده اراد ان يجامع امراته مره ثانيه هل له ذلك له ذلك ما في مشكله لكن يستحب ان يتوضا بل يستحب ان يغتسل كمان يعني يعني على درجات يستحب ان هو يغتسل ما بين الجماع والجماع لو ما اغتسلت يستحب ليه ان يتوضا على الاقل ولو ما اغتسل ولا توضا ما عملش حاجه غلط ينفع يعيد الجماع بدون ان هو لا يتوضا ولا يغتسل لان عموما الغسل او الوضوء مستحب بين الجماعين طبعا ده لعوده النشاط والقوه والكلام دوت طيب او اراد النوم او الاكل او الشرب طب ايه هنا ايه طب احنا قلنا في الجماع في عوده النشاط والكلام دوت طب النوم والاكل والشرب قالوا هنا المقصود ب بقى تخفيف الايه تخفيف الجنابه شويه الوضوء اه مش بيخليك تطهرت من الجنابه بس بيخفف شويه فلو نمت يعني يبقى اهون ان انت تكون نايم متوضئ رغم انك على جنابه اهو ان انت تنام من غير وضوء خالص لكن لو انا انسان نام ما توضا حتى حرام مش حرام اكل او شرب وهو جنب حرام مش حرام نزل الشارع اشترى حاجه وراجع وهو جنب حرام مش حرام لكن الحاجات دي يستحب على الاقل الانسان ايه يتوضا وقال عليه الصلاه والسلام في حديث ابي سعيد الخدر اذا اتى احدكم اهله ثم اراد ان يعود عايز يجمع ثاني يعني فليتوضا على الاقل يعني وحديث عائشه ان رسول الله صلى الله عليه وسلم كان اذا اراد ان ينام وهو جنب ينفع انام وانا جنب يعني ينفع اجامع زوجتي وبعد كده انام واقول ايه غتس قبل الفجر انام بقى ما بين ما بين الجماع والفجر ما فيش صلاه مثلا يعني فاقول خلاص انام وخلاص انا مش قادر انام واغتسل قبل الفجر يجوز ما فيش مشكله لكن يستحب تتوضى طب ما قدرتش اتوضى مش حرام طب غتس بقى الصبح لا ده لازم تغتسل قبل الفجر طبعا او يعني بعد اذان الفجر على الاقل عشان تصلي الفجر لكن ضيع الفجر تقول لي اص انا ما كنت تعبان لا احنا كده وقعنا في كبيره من الكبائر بعض المتزوجين للاسف خاصه في اول الزواج ممكن بقى بسبب الجماع والموضوع دوت يصيبه الارهاق والتعب فينام هو زوجته يضيعوا الفجر ويصحوا بقى الساعه 9 الصبح يغتسلوا ويصلوا الصبح زي ما بيقولوا هذه كبيره من الكبائر من اكبر اكبر كبيره في الاسلام ترك الصلاه ف احنا تزوجنا وعملنا طاعه وقلنا بيت مسلم واسره مسلمه والكلام الكبير ده وبعد كده اول حاجه بدانا بيها ضيعنا صلاه الفجر عشان الجماع والله هذا منكر وده الجماع ده يبقى يعني لعله يكون في ميزان السيئات بقى وتكون يعني ربنا ما يرزقكم ذريه طيبه بسبب ان انتم اول ما بداتم بداتم بترك الصف الحذر حتى لو نمنا يبقى لازم هنقوم نصلي الفجر ونغتنم الفجر تمام بيقول هنا كان النبي عليه الصلاه والسلام اذا اراد ان ينام وهو جنب توضا وضوءه للصلاه وفي روايه اراد ان ياكل او ينام بعد كده بيقول لنا اربعه الوضوء قبل الغسل يعني انا هيجي ده برض في الغسل تاني واحد هيغتني استحب قبل الغسل انك تتوضا اني يستحب قبل الغسل انك تتوضا كان النبي عليه الصلاه والسلام قبل ما يغتسل كان يتوضا ودور الصلاه بصي حديث عائشه كان رسول الله صلى الله عليه وسلم اذا اغتسل من الجنابه يبدا فيغسل يديه ثم يفرغ بيمينه على الشمال فيغسل فرجه الاول يغسل الفرج ثم يتوضا وضوء للصلاه وافتكر الحديث ده عشان هنقوله تاني في الغسل ثم يتوضا وضوءه للايه للصلاه عند النوم قبل النوم طبعا تتوضا ده بقى ده النوم عموما مش مالوش دعوه بالجماع بقى اللي قلناه قبل النوم عموما يستحب الانسان ينام على طهاره لان ورد في الحديث ان الانسان اذا نام على طهاره نام معه ملك وظل يظل هذا الملك يحرسه ويستغفر له وفي روايه اذا اتيت مضجعك فتوضا وضوءك للصلاه ثم اضطجع على شقك الايمن طيب في حاجه كمان ما ذكش هنا يستحب لها الوضوء وهي من حمل ميتا في روايه من حمل ميتا فليتوضا من غسل ميتا فليغتسل ومن حمله فليتوضا وهذا الحديث الراجح ان حمل ان الوضوء بعد حمل الميت مستحب كما ان الغسل بعد تغسيل ميت مستحب وده برض هيجي معانا في الغسل لكن عموما لو ان انسان حم حمل ميتا يستحب له ان يتوضا بعدها ولا يجب ولا يجب طيب ننتقل بعد كده الى الباب السادس في المسح على الخفين في المسح على الخفين تمام يقول المسح على الخفين والعمامه والجبيره تاني المسح على الخفين والعمامه والجبيره العمامه والجبيره دي هنقول المره الجايه خلينا النهارده بس في المسح علىيه على الخفين حلو الخف يقول هو ما يلبس على الرجل من جلد ونحوه وجمعه خفاف ويلحق بالخفين كل ما يلبس على الرجلين من صوف ونحوه حلو هنا تعريف الخف ده مهم جدا في مساله هتيجي كمان شويه و بيتكلم على المسح على الجوارب المسح على الجوارب هل ينفع يمسح انسان على الجورب ولا ما ينفعش جورب اللي هو الشراب او الشراب باللغه العربيه يعني هو هنا لما عرف الخف اصلا دخل فيه الجوارب على طول بيقول هو ما يلبس على الرجل اي حاجه بتلبس على الرجل بقى اسمها ايه خف لان بعض العلماء بيشترط الخف يكون جلد بس تمام يقولوا النعل المجلد بيشترط ان هو كله يكون جلد والبعض بيقول لا على الاقل يكون اسفله جلد فبعض العلماء حتى ده شرط للخف اللي ينفع يتمسح عليه اللي هو الايه اللي هو اللي كله جلد او على الاقل من تحت جلد وبعض العلماء قالوا لا مش شرط مش لازم فلو كان من صوف كتان اي حاجه بيصنع منها زي الجوارب وكده يجوز وده الصحيح تمام والاقرب والله تعالى اعلم ان اشتراط ان يكون الخف جلد او من تحت يكون جلد هذا اشتراط ليس عليه دليل وانما الخف في لغه العرب كل ما يلبس في الرجل سواء كان من جلد او من صوف ونحوي اللي هي الاقمشه اللي بيصنع منها الايه الجوارب عشان كده قال ويلحق بال خفين كل ما يلبس على الرجلين من صوف ونحوه طيب لا عندنا احتمالين ان كلمه الخف في لغه العرب يدخل فيها ما كان من الصوف ونحوه او على اقل تقدير لو حتى البعض جادل في الموضوع ده قال لا الخف عند العرب هو المجلد اللي هو بيكون جلد او اسفله جلد نقول هيكون هنا الجوارب او او او الحاجات الملبوسه من صو ونحوه ستلحق به قياسا ستلحق به ايه قياسا على الخف الذي كان عند العرب يعني اما هيكون الجورب او الشيء المصنوع من الصوف دوت اصلا اصلا داخل في كلمه الخف كلغه او هيقا على الخف اللي هو كان بيلبس في الزمن دوت فاما هيدخل فيه من باب اللغه ان اللغه اصلا ان الخ خف يدخل فيه الجورب اللي هو من صوف ونحوه او هيدخل فيه من باب القياس من باب الايه القياس فيقاس الحاجه اللي بتتلبس في الرجل من من الصوف والاقمشه المعروفه اللي بيتعمل منها الجوارب على الخف فاما هو يدخل في الخف كمعنى لغوي او هيحمل عليه من باب القياس الشرعي طيب هيجي كمان شويه تاني الكلام على الجورب بس خلينا نمشي مع كلامه عشان في حاجات مهمه هيقولها بيقول حكم المسح على الخفين ودليل ذلك قال المسح على الخفين جائز باتفاق اهل السنه والجماعه هنا في جمله غريبه قالها دلوقتي ما مش مش هتسمعها كتير في الفقه بيقول باتفاق اهل السنه والجماعه ليه ليه قال اتفاق اهل السنه والجماعه يعني ايه علاقه اهل السنه والجماعه بالموضوع دوت اهل السنه والجماعه دي اتقال في العقيده صح لكن هنا عندنا مذاهب فقهيه تقول قول الجمهور اجماع ليه قال هنا باتفاق اهل السنه والجماعه لان في الخفين بالذات بيحب العلماء يقولوا الجمله ديت على اعتبار ان الشيعه تنكر المسح الخفين الشيعه ا ينكروا ان في حاجه اسمها مسحه على الخفين بل الشيعه عندهم في مذهبهم الباطل وفي اعتقاداتهم الفاسده و وفي عباداتهم الفاسده ايضا ان هم طبعا بدلوا وغيروا كتير في الدين للاسف وعملوا بدعه رهيبه و وانا شفتهم بنفسي في في الحرم لما بتشوف الشيعه مثلا في الحرم بيعملوا ايه بقى الشيعه بيمسحوا على الرجلين مش الخفين يعني عندهم في الوضوء المسح على الرجلين مش الخفين فلما بيتوضي مش بيغسلوا رجليهم زينا بيمسح على الرجل هو يرى ان لا يجوز المسح على الخف اصلا انما المسح على الرجل نفسها فسبحان الله وحتى صلاتهم ما بيسلمو فيها زينا كده بيخبطوا على رجليهم كده وخلاص فسبحان من اضلهم عن الوضوء وعن الصلاه سبحان الله الذي اضل الشيعه عن الوضوء وعن الصلاه فلا يصح لهم وضوء ولا يصح صح لهم صلاه حتى لا يكون لهم حسنه عند الله سبحانه وتعالى فموقف هيبقى صعب جدا امام الله سبحانه وتعالى وقد سبوا عائشه رضي الله عنها وسبوا ابا بكر وعمر وكمان لا وضوءه صح ولا صلاتهم صح فعشان كده اهل السنه تميزوا عن الشيعه ان هم بيعتقدوا بصحه العمل بالمسح على الايه على الخفين كما كما بينا تمام بيقول تمام هو رخصه من الله سبحانه وتعالى خفيفا على العباد ودفعا للحرج والمشقه عنهم وقد دل على جوازه السنه والاجماع تمام بل ممكن نقوله القران هو قال هنا هيدل على جواز الايه السنه والاجماع ما قالش القران س ممكن نضيف القران وهقول لكم ازاي مش فاكر قلناها في الوضوء ولا لا بس نقولها تاني قوله تعالى يا ايها الذين امنوا اذا قمتم الى الصلاه فاغسلوا وجوهكم وايديكم الى المرافق وامسحوا برؤوسكم وارجلكم الى الكعبين طيب احنا قلنا ارجلكم دي دي منصوبه صح يبقى منصوبه ديت لانها معطوفه على المغسلات اغسلوا وجوهكم وايديكم وكان المعنى ارجلكم يعني الرجل برض بتتغسل يبقى قراءه النصب ارجل ارجلكم دل على ان الارجل معطوفه على الايه على الوجه واليد الرجل معطوفه على الايه على الوجه واليد يبقى حكمها الايه الغسل مش المسح امسحوا برؤسكم الراس بس اللي تتمسح لكن الرجل بتتغسل في قراءه ثانيه بقى في قراءه ثانيه فيها كسر فاغسلوا وجوهكم وايديكم الى المرافق وامسحوا برؤوسكم وارجلكم وارجلكم اه هنا بقى قراءه الكسر دي يبقى اذا لما اتكسرت يبقى هي معطوفه على الرؤوس يبقى هي بتتمسح فالعلماء قالوا قراءه الكسر تحمل على المسح على الخفين لان الرجل هي الوحيده في الحاجات كلها ان فيها استثناء ان ينفع تتغسل ولو في جورب ينفع تتمسح ففي قراءه بالنصب فتحمل على الغسل اللي هو من غير جورب او من غير خف يعني وفي قراءه بالكسر يبقى الكسر اشاره الى المسح ان هي هتبقى هنا معطوفه على الرؤوس يبقى تمسح يبقى قراءه الكسر تحمل على المسح على الخفين وقراءه الجر يعني اقصد قراءه الجر تحمل على المسح على الخفين وقراءه النصب تحمل على الغسل العادي اللي هو من غير خفين واما السنه فال الاحاديث متواتره في المسح على الخفين قال الامام احمد ليس في قلبي من المسح الخفين شيء لا اشك فيه في 40 حديثا عن النبي صلى الله عليه وسلم وقال الحسن البصري حدثني سبعون من اصحاب الرسول عليه الصلاه والسلام انه مسح على الخفين ومن هذه الاحاديث حديث جرير بن عبد الله قال رايت رسول الله صلى الله عليه وسلم بالا ثم توضا ومسح على خفيه طيب الاعمش عن ابراهيم النخاعي ابراهيم يعني النخعي قال كان يعجبهم هذا الحديث حديث جرير بن عبد الله ليه بقى قالوا لان اسلام جرير بن عبد الله كان بعد نزول ايه المائده عايز يقول ايه عايز يقول ايه المائده اللي هي ايه الوضوء اللي انا قلتها من شويه دي اصلا جر بن عبد الله اسلم بعد نزول المائده وبيرو ان النبي عليه الصلاه والسلام مسح على الخفين فده دليل ان النبي عليه الصلاه والسلام مسح على الخفين بعد نزول ايه المائده فهذا دليل على ان الحكم ده ما اتنسخ لانه اصلا نزل بعد احكام الوضوء كلها عارف لو نزلت ايه الوضوء بعد المسح الخفين ممكن واحد يشك يقول يمكن ايه الوضوء نسخت المسح الخفين جرير بن عبد الله اصلا اسلم بعد نزول ايه الوضوء وقال شفت النبي عليه الصلاه والسلام مسح الخفين فدل على مسح الخفين بالاحكام التي ثبتت ولم تنسخ قبل موت النبي عليه الصلاه والسلام وفي اجماع العلماء مجموعون على جواز المسح على الخفين طبعا الخفين اللي هي الخفين اللي هم متفقين عليهم التفاصيل بقى اختلفوا فيها هل الجوارب ينفع يتمسح عليها ولا لا لا اللي هي بنلبسها دلوقتي عادي قال وكذلك يجوز المسح على الجار هنا مذهب الكتاب جواز المسح على الايه على الجوارب ايه الجوارب دي بقى قال وهي ما يلبس على الرجل من غير الجلد كالخرقة جاب هنا الكلام منين احنا عندنا كذا دليل اول حاجه القياس هو ده اللي هيقوله لانهما كالخوف ايه الفرق بين الجورب وبين الخف في حاجه الرجل اليهما هو ليه ربنا رخص في الخف لان انسان بيحتاج الخف وبيشك عليه نزعه وبيلبسوا كتير وبنبقى بره وبنبقى في الشغل وبنبقى في الشارع وبنبقى في الكليه وبنبقى في العمل نزع الخف مثل نزع الجورب نزع الخف مثل نزع الجورب في العمل وفي الكليه فيه مشقه فيه في في نوع من الحرج احيانا فالشرع زي ما خفف في الخف اللي هو منعل او مجلد برض قياسا هيخفف في الجورب فلو قلنا من باب العله الجامعه بين الاثنين فالعلم في الخف اللي كان من جلد هي هي عله موجوده في الجورب اللي من قماش وصوف قال والعله فيهما واحده فقد انتشر لبسهما اكثر من الخف فيجوز المسح عليه ما اذا كانت ساتره خلينا من كلمه اذا كانت ساتره دي هنقولها كمان شويه عندنا دليل تاني وهو ان ورد في السنن ان النبي صلى الله عليه وسلم مسح على جوربيه ونعل هذا ورد هذا الحديث فيه خلاف في صحته لكن بعض الائمه كالال باني وغيرهما وغيره صححوا بعض الاثار اللي ثبت فيها ان النبي عليه الصلاه والسلام مسح على الجورب ان النبي عليه الصلاه والسلام مسح على الجورب والنعلين وهناك بعض الاثار عن الصحابه التي صحت وثبت عن 16 صحابي عن 16 16 صحابيا انهم مسحوا على الجورب مسحوا على الجورب وورد عن انس رضي الله عنه وارضاه ورد عن انس في روايه صحيحه انه مسح على الصوف كان لابس شراب او شراب يعني او جورب من صوف كان صوف بس ما فيهوش جلد فسئل عن ذلك قالوا اتمسح على الصوف فقال انهما خفان ولكن من صوف انهما خفان ولكن من صوف فانس قال ايه قال انهما خفان لما شافوه مسح على الصوف قال انهما خفان ولكن من صوف تمام يبقى اذا يجوز المسح على الجوارب مثل المسح على الخفاف بعض العلماء وضع شروط للجورب ان يكون يعني زي ما قلنا بعض العلماء قال لازم يكون في جلد تحت قلنا ده مافيش دليل عليه والبعض العلماء قال يكون على الاقل سخين صفيق يعني ايه سخين او صفيق وده يعني الشرط ده معتبر اللي هو ايه ان الجورب يكون تقيل شويه نسموه تقيل او محمل او بيسموه سخين او صفيق يعني يكون في سمك بمعنى ان ما يكونش رقيق جدا كلا شيء يعني لان الرقيق جدا كانه مش موجود يعني كانه مش موجود زي الشرابات الحريمي عفين الشرابات الحريمي اللي هي الشفافه دي او في بعض الشرابات الرجالي بتكون خفيفه قوي طب نعرف الخفيف م تقيل ازاي في ضوء في الضوء الطبيعي لو في ضوء الشمس الطبيعي او في ضوء الغرفه الطبيعيه لو انت شايف جلدك من الشراب او من الجورب يبقى ده خفيف قوي خفيف جدا فده الاحوط ما تمسحش عليه الاحوط ما تمسحش عليه انما يكون في شيء من السخانه شيء من شيء من الكثافه او السمك اللي هو ما تبانش رجلك منه يعني ما تشوفش رجلك منه فنا نبدا نقول يعني ده بدا يبقى ليه شيء من السماكه والكثافه اللي تخليه ينفع خلاص نمسح عليه تمام ده الاحواض خلينا في الا في الجورب الصفيق او اللي هو فيه كثافه او سماكه ويعني نتجنب الجورب اللي هو الخفيف قوي اللي هو الحريمي او الشفاف او الرقيق جدا يعني اتجنبه احتياطا ده ما يتمسح عليه تمام المساله الثانيه شروط المسح على الخفين اول حاجه ان هي تلبس على طهاره اه مهم جدا الشرط ده اللبس على طهاره يعني عشان ينفع امسح على الخفين لاسم اصلا اكون لابسهم وانا متوضي يعني لو انا مش متوضي و لبستش الشراب او الجورب ما ينفعش امسح عليه لازم اكون متوضي وضوء كامل اللي هو غسلت فيه رجليا وبعد كده لبست الجورب عليه ساعتها ينفع تمسح على الايه على الخف او الايه او الجورب لما روى المغيره قال كنت مع النبي صلى الله عليه ولم في سفر فاهو لانز على خفيه ننزع الخفين عشان يتوضا قال دعهما سيبهم فاني ادخلتهما طاهرتين فاني ادخلتهما طاهرتين فمسح عليهما فقال له سيبهم انا لبستهم على طهاره اعكس الكلام يعني اذا لو ما كانش لبسهم على طهاره كان ينزع يبقى اذا لو انا مثلا صحيت الصبح نزلت على طول من البيت ما توضت لبست الجوارب ونزلت على طول ما ينفعش امسح الجوارب ديت انت الصبح كنت مستعجله نزلت الكليه بسرعه مات توضيت قلتي هتوضح لما اروح الكليه واصلي هناك ما ينفعش تمسحي على الجوارب لان انت ما اوضتي قبل ما تنزلي فلازم عشان نقول ينفع نمسح على جورب او على خف اكون لبسته وانا متوضي لا انا صحيت الصبح اتوضيت ولبست الجورب ونزلت عادي ينفع تمسح عليه خلاص قال سترهما لمحل الفرد ايه هو محل الفرد انا لما بغسل رجليه يا جماعه دلوقتي بغسلها منين بغسل رجلي كلها لغايه الايه الكعبين ايه هم الكعبين الكعبين اللي ههم العظمتين اللي جنب الرجل دول احنا بنسمي الحته اللي ورا دي كعب غلط الحته اللي ورا دي اسمها عقب عقب انما الكعبين اللي هما العظمتين النائيني الكعبين عشان كده اسمهم الكعبين عندنا كعبين كل رجل فيها كعبين فاحنا لما بنغسل رجلينا بغسلهم لغايه الكعبين لغايه ما نعدي الكعبين دول فعشان اقول ان الجورب يقوم مقام يتمسح عليه لازم يبقى واخد المساحه كلها بتاعه الفرض فلازم يكون مغطي الكعبين دو يعني البس الشراب او الجورب يكون يغطي الكعبين طب لا انا في شرابات دلوقتي بتبقى شرا الصغيره دي اللي هي ايه نازله عن الكعبين ما ينفعش نمسح عليها في شراب بيبقى يا دوبك وش رجل كده بس ما ينفعش نمسح عليه لازم الجورب او الخف يكون مغطي الكعبين اللي هما العظمتين النائيني المفروض غسله من الرجل فلو ظهر من محل الفرض شيء لم يصح الايه المسح الاباحه الاباحه يعني ايه الاباحه عايز يقول ان ما ينفعش لو جورب مسروق مثلا عد سرق جوره سرق خف ينفع يمسح عليه ما ينفعش تقول لي ليه قال لك لان الشرع لا يبيح الرخص بالمعاصي المفروض الرخصه دي للتخفيف عن الناس فالشرع لن يسهل على العاصي والرخص لا تباح بالمعاصي زي مثلا يقول لك ايه احكام السفر ما ينفعش واحد مسافر سفر محرم واحد مسافر عشان يقتل واحد ينفع ينفع ياخد احكام القصر والجمع لا واحد مسافر عشان يزني هو مسافر عشان كده بس ينفع ياد احكام المسافر ما ينفعش فكذلك الرخص لا تستباح بالمعاصي فلو واحد سارق جورب ما ينفعش يمسح عليه طهاره عينهما افرض الجورب نفسه تقوللي ازاي الجورب بيبقى ازاي معمول مثلا من جلد ميته زي ما خدنا في الجلد الميته اللي هو مش بيطهر بالدباغ مثلا يعني فلو تصورنا كده ما ينفعش طبعا يبقى هو في ذاته من جلد خنزير مثلا لكن لو هو طاهر خلاص يبقى لازم هو نفسه يكون طاهر ان يكون المسح في المده المحدده شرعا وهي للمقيم يوم وليله وللمسافر ثلاثه ايام بليالي هنا ودي هتاتي كمان شويه يعني نمسح في المده اللي الشار حدده المقيم اللي هو مش مسافر يعني يمسح يوم وليله 44 ساعه يعني طب اللي مسافر ينفع يمسح لاث ايام ولاي هنا يعني 72 ساعه ممكن نحط نمره سته ان يكون المسح للحدث الاصغر لان المسح ده في الحدث الاصغر بس افرض واحد على جنابه واحد لبس للجورب على طهاره وبعد كده احتلم او جمع امراته ينفع يغتسل ويمسح على الجورب طبعا لا الموضوع مالوش علاقه بالحدث الاكبر انما يكون في الحدث الايه الاصغر كيفيه المسح بقى قال المسح يمسح ظاهر الخف يعني فوق ادي رجلي اهي وادي انا لابس جورب او الشراب بمسح من فوق كده او كده باي شكل يعني تمسحي كده امسح كده تمام باي شكل باي ايد تمام يمسح ظهر الخف مسحت بايدي اليمين مسحت بايدي الشمال مش مشكله مسحتك بالعرض كده مسحت بالطول كده برض مش مشكله المهم امسح اكثر اعلى الخف هل امسح كل كل الحته مش لازم اكثرها اغلبها يعني اغلبها اغلبها اغلبها فلو ايه ايدي جت على اغلب الايه اغلب ظاهر الخف خلاص ومره واحده مره واحده مش ثلاث مرات يمسح غالب ظاهر الايه الخف قال المغيره رايت النبي عليه الصلاه والسلام يمسح على الخفين على ظاهرهما على ظاهرهما مره واحده ولا يجز مسح الاسفل احنا ما تمسحش الاسفل انان الاسفل ده يعني هو اصلا اللي بيمس الارض بعد كده فلو مسحت الاسفل وحطيت رجلك على الارض ما الدنيا هتز هتبقى في المكله هتزيد لكن الحقيقي المسح يبقى فوق المسح فوق مش هيتل بعد كده تمام و علي بن ابي طالب يقول لو كانت دي بالراي لك كان اسفل الخف اولى بالمسح من اعلاه ولكن رايت النبي عليه الصلاه والسلام يمسح على ظاهر الخف يقول ولو جمع بين الاعلى والاسفل صح لكن مع الكراه مده المسح مده المسح زي ما قلنا المقيم بيمسح قد ايه اللي هو مش مسافر بيمسح يوم وليله 24 ساعه طب المسافر المسافر وهنقول بقى السفر وضوابطه في احكام الصلاه لما يجي باب الصلاه ونتكلم على السفر هقول مين هو المسافر ان دي مساله فيها خلاف متى يطلق على الانسان مسافر المسافه ولا ما يسمى عرفا سفر ول قلنا المسافه انهي مسافه فيها خلاف هنقوله في الصلاه بس عموما المسافر اللي يطلق عليه مسافر ده بيمسح ثلاث ايام بلاله هنا يعني لو افترضنا واحد توضا وهو مسافر ولبس الجوبين ممكن يفضل لابس الجوبين ثلاث ايام بلياليهن 72 ساعه بيمسح عليه ما يلزموش ان هو يخلع الايه الجورب عين قال صلى الله قال علي بن ابي طالب جعل رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاثه ايام ولياليهن للمسافر ويوما وليله للمقيم ويوما وليله للمقيم تمام المساله الخامسه مبطلاته ويبطل المسح بما ياتي ركز في الكلمه اللي هيقولها ديت يبطل المسح مش يبطل الوضوء في فرق بين يبطل المسح ويبطل الوضوء يعني ايه الكلام دوت خلينا نقول امثله وهنشرح الكلام اللي قاله قال اذا حص حصل ما يوجب الغسل بطل المسح اللي احنا قلنا دي دي سهله دي يا واد اصابته جنابه احتلم تمام واحده حاضت فرض يعني عموما اي حاجه بتوج بال الغسل خلاص انتهى مافيش مسح مافيش مسح في في الايه وفي الحديث قال كنا لا ننزع خفافنا في السفر ثلاثا الا من جنابه تاني كنا لا ننزع خفافنا في السفر الا من جنابه تاني كنا لا ننزع خفافنا في السفر الا من جنابه ولكن من بول او غائط او نوم تمام وفي الحديث صفوان بن عسال اهوت ا كان النبي صلى الله عليه وسلم يامرنا اذا كنا سفرا الا ننزع خفافنا ثلاثه ايام ولا ليهن الا من جنابه دي سهله دي عديها ديت اللي جاي بقى ولا هتفهم بيه قال اذا ظهر بعض محل الفرد اي ظهور بع القدم بطل المسح تعال نفهمها انا دلوقتي توضيت عادي وبعد كده لبست الجورب وبعد كده مسحت احدثت وبعد كده اتوضيت ومسحت عليه وصليت وبعد كده اتوضيت ومسحت عليه وصليت خلاص وبعد كده قلعته قلعته او ظهر بعض محل الفرض يعني هو نزل لوحده كده لغايه ما ايه نزل عن ركبتي فظهر بعد بعد محل الفرد او انا قلعته عموما ايه اللي يابطل هنا بقى هنا بيقول يبطل المسح ما قالش يبطل الوضوء يعني لو انا دلوقتي كنت مسحت خلاص مسحت عليه وانا دلوقتي المفروض متوضي قلعت الجورب هل وضوءي بطل الصحيح لا الوضوء لم يتاثر انت ما زلت متطهر لكن اللي ما ينفعش تعمله انك انت تروح لابس الجورب تاني وتمسح عليه هتقول لي ليه لان انت لما لبسته تاني ما لبستو على طهاره كامله اللي هي الطهاره اللي انت غاسل فيها فيها رجلك انما لبسته على طهاره ناقصه اللي هي مسحت فيها على الجورب علشان ينفع امسح على الجورب لازم اكون لابسه على طهاره غسلت فيها رجلي لكن انا لو كنت اصلا لبسته ومسحت عليه وبعد كده قلعته وبعد كده لبسته تاني هنا المسح ببطل خلاص ما ينفعش امسح تاني عليه لان انا لو لبسته تاني هنا ما لبستو على طهاره كامله انما لبسته على طهاره ناقصه كان فيها اصلا مسح فهمتوا الفكره ديت يبقى لو انا قلعت الجورب بعد ما كنت مسحت عليه خد بالك من كلمه بعد ما كنت مسحت عليه قلعت الجورب بعد ما مسحت عليه و كده لبسته تاني ما ينفعش امسح عليه خلاص بطل المسح يبقى لازم لو انا احدثت بقى بعد كده لازم اتوضا وضوء كامل اغسل فيه رجلي طيب لكن لو افترضنا فرض تاني بقى بس ركز عشان ما تلخبط كش لو انا دلوقتي اتوضيت وضوء كامل حلو وبعد كده لبست الجورب ما احدثت لسه ها وعد كده قلعت الجورب وبعد كده لبسته تاني انا لسه ما حدثت وبعد كده قلعته وبعد كده لبسته ينفع امسح عليه ينفع نمسح عليه ليه لان انا اصلا ما احدثت ولا مسحت عليه مره انا لغايه دلوقتي لسه على طهارتي الاصليه اللي غسلت فيها رجلي فلو افترضنا واحد لبس الجورب ونزل مشوار ورجع لسه ما احدث وبعد كده قلع الجورب وبعد كده لبسه ثاني ونزل مشوار ثاني ينفع يمسح عليه ينفع لان هنا اصلا ما احدث ولا ولا مسح عليه هو لسه كانه بيلبسه على الطهاره الاصليه اللي اللي غسل فيها رجله لكن بنقول امتى هنا لو ظهر بعض محل فرد او قلعته قلعته بعد ما مسحت عليه فانا خلاص اتوضيت وضوء كامل واحدثت ومسحت واتوضيت مسحت على الجورب خلاص لو قلعته بقى دلوقتي ولبسته تاني ما ينفعش لان انت لما لبسته تاني لبسته على طهاره مسحت فيها على الرجل مش طهاره كنت غاسل فيها رجلك فهمناها دي لكن لو انا بقى قلعت الجورب هل الوضوء تاثر لا الوضوء لا يتاثر انت لسه متوضي وينفع تكمل لو فضلت محافظ على وضوءك بعديها صلي عادي نزع الخفين يبطل المسح ونزع احد الخفين كنزع ما في قول اكثر اهل العلم فعايز يقول لو لو نزعته او او حتى خلعت نصه كده ظهر بع محل الفرد او نزعته كله انقضاء مده المس طب افرض ال 24 ساعه خلصوا خلص 24 ساعه ينفع امسح لا طب ل انا لسه محافظ على وضوئي انا لسه متوضي ولا الوضوء بطل بانقضاء المده الوضوء ما بيبطلش بانقضاء المده يعني لو خص ال 24 ساعه بتاعتي يحصل ايه يحصل ان هقول لك ماينفعش تمسح تاني خلاص طب الوضوء لو محافظ على وضوءك عادي خلاص مافيش مشكله انقضاء المده لا يبطل الوضوء ولكن يبطل الايه يبطل المسح في فرق بين الاتنين اخيرا ابتداء مده المسح مده المسح بتبدا منين اللي هما ال 24 ساعه اللي بقوللك عليهم دول هل بتبدا عندنا كذا حاجه واحد دلوقتي اتوضى وضوء كامل وغسل رجله خلاص بعد كده عندنا كذا كذا مرحله لبس الجورب وبعد كده احدث وبعد كده مسح المده بتتحسب من انهي واحده من الثلاثه دول من لبسه للجورب ولا من الحدث ولا من المسح تقوللي ما هم كله قريب من بعضه ممكن يكون في بينهم فروق كبيره ممكن الواد مثلا اتوضى دلوقتي حلو وبعد كده لبس الجورب الساعه 7 الصبح نزل من البيت احدث الساعه 9 الصبح وبعد كده توضى الساعه 12 يبقى انا بقيس ال 12 ساعه من الساعه 6 ولا 9عه ولا 12 في الكتاب اختار اللي في النص قال من الحدث وبعد كده قال وفي ناس قالوا من المسحه وده اللي احنا بنختاره والله تعالى اعلم ان الراجح والله تعالى اعلم ان ان المده بت بتتحسب من اول مسحه مسحت فيها مش من الحدث ولا من اللبس انما من اول مسحه مسحت فيها يعني الساعه 12 ل قلنا هنا من 6 و9 و12 لا تحسبها من الساعه كام من الساعه 12 وده والله اعلم الاقرب لقول النبي عليه الصلاه والسلام في بعض الروايات يمسح المقيم يوما وليله يمسح المقيم يوما وليلا يمسح المقيم ف نقلك للمسح فالم بتتحسب من المسح وعمر بن الخطاب كان ليه اثر يقول امسح يومك وليلتك الى الغد من ساعتك يعني من ساعه المسح ثبت عن عمر قال احفظوها امسح يومك وليلتك الى الغد من ساعتك امسح يومك وليلك الى الغد من ساعتك وفي روايه اخرى يمسح يوم سئل عن المسح قال يمسح يوما ولي الى ساعته يمسح يوما وليله الى ساعته يعني الى نفس الوقت اللي مسح فيه من اليوم اللي قبله يعني ل او ممكن تحسبها خمس صلات يعني دلوقتي مسحت عشان اصلي الظهر ما ينفعش امسح عشان اصلي الظهر بكره لانكل 24 ساعه خلصوا يعني ينفع تمسح لصلاه العصر المغرب العشاء قيام الليل الضحى بس ما ينفعش امسح لصلاه الظهر اللي جايه علشان كده خلاص هتكون ال 24 ساعه خلصت فليك خمس صلوات بمشتملاته بنوافل لكن اول ما تيجي الصلاه اله خلاص مش هينفع ايه تمسح وبكده نكون خلصنا درس النهارده جزاكم الله خيرا نكم مره القادمه باذن تعالى سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد الا انت تستغفر وتوب اليك السلام عليكم ورحمه الله
005 نواقض الوضوء والمسح على الخفين دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد 1:17:29

005 نواقض الوضوء والمسح على الخفين دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

مكتبة العلوم المتنوعة

480 مشاهدة · 1 jaar geleden

004 شروط الوضوء وفرائضه وسننه دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد 1:12:55

004 شروط الوضوء وفرائضه وسننه دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

176 مشاهدة · 2 jaar geleden

006 المسح على الجبيرة والغسل والتيمم كتاب الطهارة الفقه الميسر 6 م علاء حامد 1:17:36

006 المسح على الجبيرة والغسل والتيمم كتاب الطهارة الفقه الميسر 6 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

127 مشاهدة · 2 jaar geleden

الفقه الميسر نواقض الوضوء والمسح على الخفين والجوربين مع الشيخ عصام تليمة 27:31

الفقه الميسر نواقض الوضوء والمسح على الخفين والجوربين مع الشيخ عصام تليمة

Essam Tallima (‫عصام تليمة‬‎)

110 مشاهدة · 8 jaar geleden

04 شرح الفقه الميسر كتاب الطهارة نواقض الوضوء والمسح على الخفين د أيمن عبدالسلام 55:23

04 شرح الفقه الميسر كتاب الطهارة نواقض الوضوء والمسح على الخفين د أيمن عبدالسلام

د.أيمن عبدالسلام Dr. Ayman Abdelsalam

33 مشاهدة · 1 jaar geleden

007 أحكام النجاسات والحيض والنفاس دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد 1:27:43

007 أحكام النجاسات والحيض والنفاس دورة شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

153 مشاهدة · 2 jaar geleden

068 أحكام النذور شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد 47:26

068 أحكام النذور شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

4 مشاهدة · 5 jaar geleden

038 أحكام الأساري و الغنائم و الهدنة و الذمة و الأمان شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد 1:02:02

038 أحكام الأساري و الغنائم و الهدنة و الذمة و الأمان شرح كتاب الفقه الميسر م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

6 مشاهدة · 7 jaar geleden

الكذب أنواعه وخطورته كلام خطير كأنك تسمع لأول مرة عن الكذب أشهر الكبائر 10 م علاء حامد 1:32:11

الكذب أنواعه وخطورته كلام خطير كأنك تسمع لأول مرة عن الكذب أشهر الكبائر 10 م علاء حامد

Alaa Hamed - علاء حامد

25 مشاهدة · 19 uur geleden

ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

بسطتهالك

شروط الوضوء و فرائضه و سننه شرح كتابالفقه الميسر د علاء حامد 1:12:59

شروط الوضوء و فرائضه و سننه شرح كتابالفقه الميسر د علاء حامد

بيت المسلم

13 مشاهدة · 2 jaar geleden